Je kan het beter opgeven, deze mensen missen vaak een beetje inlevingsvermogen. Om dat zij hun zaakjes op orde hebben en toevallig gewoon lekker in hun vel zaten en genoeg energie over hadden om zich met dit soort zaken bezig te houden, kunnen ze zich heel moeilijk inbeelden hoe dat voor iemand is die dat even niet kon. Ze gaan ervan uit dat iedereen de wereld ervaart in dezelfde gezondheid en energie niveau als zij dat doen. Realiteit is natuurlijk totaal anders, maar pas als je zelf aan de onderkant van het sociale stelsel hebt gezeten en alle stress die daarbij komt kijken snap je hoe dat is. Denk dat deze meneer daar in zijn leven nog nooit last van heeft gehad. Natuurlijk prachtig voor hem dat hij het wel allemaal heeft kunnen doen, maar jammer inderdaad dat de empathie een beetje ontbreekt naar de mensen die dat niet kunnen. Dat de energie prijzen zo hard zouden stijgen in zo een korte tijd zag niemand aankomen. Beetje mensen schuldig laten voelen dat zij niet al een jaar geleden met een warmtepomp bezig waren omdat zij misschien een honderd miljard andere problemen op te lossen hadden is natuurlijk best wel gemeen. Maar het is een zinloze discussie, want het is een gebrek aan inlevingsvermogen, puur omdat deze persoon waarschijnlijk nooit in zo een situatie heeft gezeten en ook niet kan weten hoe dat is. Niemand heeft hier schuld aan, het is gewoon een gebrek van levenservaring welke je ook niet kan uitleggen.lvanhoe schreef op woensdag 21 december 2022 @ 18:45:
[...]
Je wil dus daadwerkelijk de 'schuld' van de huidige situatie leggen bij iemand van 70 met een huishoud-school opleiding, die sinds haar 40e single is omdat haar man overleed en alles alleen moest doen, voor wie dit hele energie-verhaal op plek 73 stond van alles waar ze zich druk om moet maken en die er ook nog eens weinig van begrijpt behalve 'oh Vattenfall zegt dat het duurder wordt wat vervelend hoe red ik dit met mijn AOW'?
En dan is je 'oplossing' dat ze dan maar haar huis, waar ze al 40 jaar woont met leuke buren en een leuke buurt, zou moeten verkopen en ergens ver weg in een niet-beschikbare sociale huurwoning zou moeten gaan zitten?
Ik vraag me soms af of mensen zichzelf wel eens horen praten en zich niet schamen voor wat ze uitkramen.
Als je zoveel verstookt in een tussenwoning gaat er toch echt iets ergens mis dat ligt niet aan een te laag prijsplafond.lvanhoe schreef op woensdag 21 december 2022 @ 19:22:
[...]
Je reageert op iemand die aangeeft dat in zijn situatie hij het prijsplafond heel erg laag vindt, met 'oh hier gaat het prima' waarmee je impliciet aangeeft dat hij iets verkeerd doet/heeft gedaan.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
True, je hebt gelijk ook. Het is gewoon iets waar ik me in gesprekken enorm aan kan storen, dat 'ik heb alles voor elkaar met een dik bovenmodaal inkomen en toevallig de juiste keuzes een paar jaar geleden' types.ro8in schreef op woensdag 21 december 2022 @ 19:23:
[...]
Je kan het beter opgeven, deze mensen missen vaak een beetje inlevingsvermogen. Om dat zij hun zaakjes op orde hebben en toevallig gewoon lekker in hun vel zaten en genoeg energie over hadden om zich met dit soort zaken bezig te houden, kunnen ze zich heel moeilijk inbeelden hoe dat voor iemand is die dat even niet kon. Ze gaan ervan uit dat iedereen de wereld ervaart in dezelfde gezondheid en energie niveau als zij dat doen. Realiteit is natuurlijk totaal anders, maar pas als je zelf aan de onderkant van het sociale stelsel hebt gezeten en alle stress die daarbij komt kijken snap je hoe dat is. Denk dat deze meneer daar in zijn leven nog nooit last van heeft gehad. Natuurlijk prachtig voor hem dat hij het wel allemaal heeft kunnen doen, maar jammer inderdaad dat de empathie een beetje ontbreekt naar de mensen die dat niet kunnen. Dat de energie prijzen zo hard zouden stijgen in zo een korte tijd zag niemand aankomen. Beetje mensen schuldig laten voelen dat zij niet al een jaar geleden met een warmtepomp bezig waren omdat zij misschien een honderd miljard andere problemen op te lossen hadden is natuurlijk best wel gemeen. Maar het is een zinloze discussie, want het is een gebrek aan inlevingsvermogen, puur omdat deze persoon waarschijnlijk nooit in zo een situatie heeft gezeten en ook niet kan weten hoe dat is. Niemand heeft hier schuld aan, het is gewoon een gebrek van levenservaring welke je ook niet kan uitleggen.
Vaak zijn het ook nog (extreem) links stemmende hoger opgeleide mensen die door hun politieke keuzes en hun ideologie in theorie juist empathie zouden moeten voelen richting de onderkant van de middenklasse en alles wat daar nog onder bungelt, maar die in de praktijk vooral neerkijken op 'dat soort mensen' en hoofdschuddend hun split airco nog een graadje hoger zetten omdat de 20 zonnepanelen toch een gigantische overproductie draaien, terwijl ze naar de partner mompelen 'waarom heeft niet iedereen nou nul op de meter stelletje sukkels met hun energieproblemen'.
Toevallig vandaag offerte gehad voor m'n moeder voor 13 zonnepaneeltjes, €9500 eurotjes alstublieft. Dat heeft ze niet.
Dat ben ik gewoon echt niet met je eens en dat is inderdaad wel een beetje *knip*. Google de cijfers maar eens en een gemiddeld gezin verbruikt gewoon evenveel of meer dan waar het prijs plafond op zit. Maar door dit gedoe ga je je opeens schuldig voelen als je daarboven zit, terwijl de realiteit is dat de meeste mensen met een gezin gewoon daarboven zitten. Ja al die single mensen en mensen zonder kinderen zitten daaronder, maar om die mee te nemen in het gemiddelde laat je gezinnen wel een beetje in de kou staan. Ik vind het niet eerlijk dat het prijsplafond gelijk is aan iedereen ongeacht met hoeveel mensen je in een huis woont. Dat klopt gewoon niet!RemcoDelft schreef op woensdag 21 december 2022 @ 19:06:
[...]
Het prijsplafond zit ver boven het gemiddelde verbruik, en de bedoeling is juist dat je minder gaat verbruiken. Je zegt dat je 3 verdiepingen in een rijtjeshuis verwarmt, dan lijkt de oorzaak me duidelijk. Draai de radiator uit als de kinderen naar school gaan, doe ze beneden uit als je op je werkkamer zit, en doe ze op je werkkamer uit als je beneden zit. Je laat het licht toch ook niet aan staan als je er niet bent?
Doe daar een waterzuinige douchekop bij en je doucht met 60 liter gas i.p.v. 3 keer zo veel
[ Voor 2% gewijzigd door tweakduke op 21-12-2022 20:28 . Reden: Flamebaits en gerant voegt niets toe. ]
Voelt het lekker, op de man spelen? Ik geef aan dat ik het een spijtige situatie vind en dat dit probleem grotendeels word veroorzaakt door woningschaarste.
De (onjuiste) vooroordelen over mijn achtergrond mag je lekker achterwege laten alstublieft. Daar zijn we hier niet van gediend, we laten elkaar in de waarde, dat is bevordelijker voor de discussie.
Gezien dat probleem er nu is is het kiezen tussen kwaden.
Uitzingen in de huidige woning met beperkte optimalisaties bijvoorbeeld. Maar keuzes ga je moeten maken, blijven hangen in “dit is niet eerlijk” brengt je alleen verder in de put.
Je haalt aan dat er extreem linkse politiek is. Echter stemt Nederland al jaren behoorlijk rechts, VVD. En begint die marktwerking nu dus flink aan te komen. Zorg, onderwijs, solidariteit.
Misschien zou het te overwegen zijn (echt) links te gaan stemmen, zodat er meer menselijkheid terug komt. Ik heb zelf 10 jaar VVD gestemd en ben sinds een jaar of 4 flink linkser gaan stemmen omdat het de spuigaten uit loopt zoals genoemt.
Ik trek me even terug, want er is duidelijk teveel emotie voor realiteit.
De (onjuiste) vooroordelen over mijn achtergrond mag je lekker achterwege laten alstublieft. Daar zijn we hier niet van gediend, we laten elkaar in de waarde, dat is bevordelijker voor de discussie.
Uitzingen in de huidige woning met beperkte optimalisaties bijvoorbeeld. Maar keuzes ga je moeten maken, blijven hangen in “dit is niet eerlijk” brengt je alleen verder in de put.
Je haalt aan dat er extreem linkse politiek is. Echter stemt Nederland al jaren behoorlijk rechts, VVD. En begint die marktwerking nu dus flink aan te komen. Zorg, onderwijs, solidariteit.
Misschien zou het te overwegen zijn (echt) links te gaan stemmen, zodat er meer menselijkheid terug komt. Ik heb zelf 10 jaar VVD gestemd en ben sinds een jaar of 4 flink linkser gaan stemmen omdat het de spuigaten uit loopt zoals genoemt.
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
En toch verstook ik helemaal niet zoveel volgens de gemiddelde cijfers, verklaar dat eens dan?Ronald.42 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 19:29:
[...]
Als je zoveel verstookt in een tussenwoning gaat er toch echt iets ergens mis dat ligt niet aan een te laag prijsplafond.
Helemaal eens, helaas was een genuanceerdere regeling niet mogelijk. Ons systeem is simpelweg te ingewikkeld.ro8in schreef op woensdag 21 december 2022 @ 19:31:
[...]
Dat ben ik gewoon echt niet met je eens en dat is inderdaad wel een beetje die linkse propaganda die jou dat wil doen geloven. Google de cijfers maar eens en een gemiddeld gezin verbruikt gewoon evenveel of meer dan waar het prijs plafond op zit. Maar door dit gedoe ga je je opeens schuldig voelen als je daarboven zit, terwijl de realiteit is dat de meeste mensen met een gezin gewoon daarboven zitten. Ja al die single mensen en mensen zonder kinderen zitten daaronder, maar om die mee te nemen in het gemiddelde laat je gezinnen wel een beetje in de kou staan. Ik vind het niet eerlijk dat het prijsplafond gelijk is aan iedereen ongeacht met hoeveel mensen je in een huis woont. Dat klopt gewoon niet!
*knip*_eLMo_ schreef op woensdag 21 december 2022 @ 19:33:
Voelt het lekker, op de man spelen? Ik geef aan dat ik het een spijtige situatie vind en dat dit probleem grotendeels word veroorzaakt door woningschaarste.
We spelen niet op de man.
[ Voor 11% gewijzigd door tweakduke op 21-12-2022 20:29 ]
Goed, dacht dat ik eruit was...
Wil geen gedonder, en dus contract van 1 januari t/m 31 december. Dacht er met Oxxio uit te zijn, maar 3 maanden vast houdt zo te zien in dat het geen 3 maanden vaste prijzen zijn, maar daadwerkelijk een vaste einddatum.
Toch maar naar Shell dan denk ik.
Wat een eindeloos gekloot zeg.
Wil geen gedonder, en dus contract van 1 januari t/m 31 december. Dacht er met Oxxio uit te zijn, maar 3 maanden vast houdt zo te zien in dat het geen 3 maanden vaste prijzen zijn, maar daadwerkelijk een vaste einddatum.
Ik ben ook net overgestapt naar Oxxio per 11 januari (eerste mogelijkheid), lees jij het contract inderdaad ook zo dat je dus een eindafrekening krijgt na 3 maanden en je dus gekloot kan krijgen met prijsplafond/verbruik? Dan morgen toch maar weer opzeggen en naar Shell..MikeyMan schreef op woensdag 21 december 2022 @ 19:35:
Yup... Nu is 'drie maanden vast' wel enigszins multi interpretabel, maar zo zal niemand het lezen.lvanhoe schreef op woensdag 21 december 2022 @ 19:38:
[...]
Ik ben ook net overgestapt naar Oxxio per 11 januari (eerste mogelijkheid), lees jij het contract inderdaad ook zo dat je dus een eindafrekening krijgt na 3 maanden en je dus gekloot kan krijgen met prijsplafond/verbruik? Dan morgen toch maar weer opzeggen en naar Shell..
Er staat daadwerkelijk een einddatum vermeld. Word hier echt heel erg moe van.
Zoek nog even door, 12 panelen (a 370Wp) voor €5000 (ex btw) is prima mogelijk. Ook in deze tijd. Nog steeds een hoop geld, maar wel bijna de helft dan waar je nu over praat.lvanhoe schreef op woensdag 21 december 2022 @ 19:29:
[...]
Toevallig vandaag offerte gehad voor m'n moeder voor 13 zonnepaneeltjes, €9500 eurotjes alstublieft. Dat heeft ze niet.
Ook volgend jaar zijn er ruime mogelijkheden voor subsidies op isolatie en warmtepompen.
Wellicht kan je moeder een op-eet hypotheek nemen (mits het huis een eind afgelost is) zodat ze in haar huidige woning kan blijven wonen.
De huidige rente is kak, maar beter dan zo doorkwakkelen?
Zoek maar een bedrijf voor me rondom Amsterdam dat voor 5k 10 zonnepanelen levert en installeert. Ik heb drie offertes aangevraagd, de enige die daadwerkelijk met een offerte kwam zei dus 9,5k en de andere twee gaven aan op dit moment geen nieuwe particuliere klanten aan te nemen door drukte/geen personeel/geen materialen._eLMo_ schreef op woensdag 21 december 2022 @ 19:40:
[...]
Zoek nog even door, 12 panelen (a 370Wp) voor €5000 (ex btw) is prima mogelijk. Ook in deze tijd. Nog steeds een hoop geld, maar wel bijna de helft dan waar je nu over praat.
Ook volgend jaar zijn er ruime mogelijkheden voor subsidies op isolatie en warmtepompen.
Wellicht kan je moeder een op-eet hypotheek nemen (mits het huis een eind afgelost is) zodat ze in haar huidige woning kan blijven wonen.
De huidige rente is kak, maar beter dan zo doorkwakkelen?
Na die drie maanden ga je over op een ander tarief, waarom zou er dan gedonder zijn?MikeyMan schreef op woensdag 21 december 2022 @ 19:35:
Sneller dan gedacht is het maandbedrag bijgesteld naar opgegeven verbruik door Mega. In de terugkoppeling is aangegeven dat "Het nieuwe termijnbedrag is ook berekend op het verwacht verbruik van de netbeheerder."Djie schreef op woensdag 21 december 2022 @ 14:32:
[...]
Hier net van Mega ontvangen, ook een veelste hoog bedrag. Bijzonder ook zonder specificatie dus geen inzicht welke inschatting qua verbruik (en of ze de tarieven juist toepassen) men heeft gedaan. Natuurlijk is de klanten service niet bereikbaar, dan maar een contact formulier gebruiken![]()
Benieuwd of iemand anders die bij Mega zit ook iets belachelijks heeft ontvangen en of er contact met hen is geweest.
Mogelijke oorzaak wat ik hier zelf zie is dat de netbeheerder dit heeft gebasseerd op de oudjes die hiervoor woonden (6 maanden terug), die stookte de boel aardig warm door het hele huis
Ik heb er 13 gevraagd, 3 kwamen langs, 2 brachten offerte uit. 1 was goed. Het is moeilijk nu helaas. Blijven zoeken.lvanhoe schreef op woensdag 21 december 2022 @ 19:44:
[...]
Zoek maar een bedrijf voor me rondom Amsterdam dat voor 5k 10 zonnepanelen levert en installeert. Ik heb drie offertes aangevraagd, de enige die daadwerkelijk met een offerte kwam zei dus 9,5k en de andere twee gaven aan op dit moment geen nieuwe particuliere klanten aan te nemen door drukte/geen personeel/geen materialen.
Ik speelde niet op de man af, ik gaf mijn mede tweaker enkel het advies om gewoon de discussie te staken. Want het leek in je voorgaande reacties niet erg erop dat je begrip hebt voor mensen die even niet in het leven zitten zoals jij dat doet. Ik heb dit soort discussies al zo vaak gevoerd en mijn enige advies in deze is gewoon stoppen, want het is zinloos. De vooroordelen creëer je zelf door mensen schuldig te maken over het feit dat zij niet lekker aan het klussen zijn geweest en met warmtepompjes in de weer zijn gegaan. Ik ben dat zelf ook en heb sinds halverwege dit jaar al een enorme slag gemaakt door oa zonnenpanelen te laten plaatsen etc. Maar ik kan heel goed begrijpen als iemand dat niet heeft gedaan. Ik heb ook in situaties gezeten waarbij mijn huis isoleren zo ongeveer wel het laatste probleem op mijn lijstje was. Je kan niet altijd mensen beoordelen enkel kijkende vanuit jouw ogen en ervaringen. Jij kon er misschien lekker tegenaan het afgelopen jaar net zoals ik dat kon. Omdat er misschien weinig anders gaande was om je druk over te maken. Maar mensen zijn in allerlei soorten situaties en je kan het hun echt niet schuldig maken dat zij misschien even niet bezig waren geweest met isolatie en warmtepompjes. Dat de energieprijs zo snel zou stijgen kwam echt totaal onverwachts en dat komt jou toevallig nu gelukkig uit. Maar je kan daarmee andere niet schuldig maken dat zij dit nog niet hebben gedaan. Zeggen van had je maar net zoals mij moeten doen is totaal geen hulp naar deze mensen toe en is alleen maar een soort egocentrisme om te laten zien hoe goed je het doet. We kunnen het beter hebben over hoe we straks al deze mensen gaan helpen die het straks gewoon niet meer gaan redden door deze ongelukkige situatie. Dat is ook precies wat ik aan mijn eerste post in dit topic zei. En tot nu toe zie ik alleen maar reacties van mensen die het verbruik veel vinden omdat hun X of Y hebben. Terwijl de cijfers liegen er niet om, de meeste gezinnen zitten gewoon boven dat plafond. Ik kan het wel betalen en ik ben al bezig met mijn huis te verduurzamen. Maar het enige wat door mijn hoofd ging is wat gaan al die mensen doen die dat niet kunnen. Maar het enige wat veel mensen hier in hun op komt is zeggen hoe goed zij het het hebben en waarom het voor hun geen probleem is. Ik snap de irritatie wel van lvanhoe_eLMo_ schreef op woensdag 21 december 2022 @ 19:33:
Zoals ik jou begrijp kijk jij naar een gemiddelde november en doe je dat x12.ro8in schreef op woensdag 21 december 2022 @ 19:33:
[...]
En toch verstook ik helemaal niet zoveel volgens de gemiddelde cijfers, verklaar dat eens dan?
Zo werkt het alleen niet.
Je kan echt makkelijk enorm besparen met wat simpele maatregelen (die ik al benoemd heb). En ook met maatregelen die wat klussen vereisen (radiatorfolie, brievenbusborstel, tochtstrip etc).
En ook met een gezin. Ik woon met 2 kind 1 + 1 vrouw die fulltime thuis is door ziekte + hond.
En mijn huis is minder zuinig als dat van jou gok ik naar aanleiding van jouw eigen posts.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Als ik kijk bij de gemiddelden van 2020, jij stelt in een moderne tussen woning te wonen.ro8in schreef op woensdag 21 december 2022 @ 19:33:
[...]
En toch verstook ik helemaal niet zoveel volgens de gemiddelde cijfers, verklaar dat eens dan?
Dan zit je met 6442kwh en 1535 m3 gas toch wel aan de ruime kant.
Overigens zijn de meeste gemiddelden ook nog uit de pre energie skyrocket prijzen.
Ik vermoed overigens dat de gemiddelden dit jaar en volgend jaar een stuk lager liggen.
Energie is tijden niet duur geweest dus dan was het verbruik van minder belang.
Maar jij zou volgens mij best wat kunnen besparen.
Niet dat ik vind dat je dat moet maar het zou wel kunnen.
Het geld dat je dan bespaard investeren in bijv. Een multi split airco om bepaalde ruimtes te verwarmen waneer je ze nodig hebt. Dat is alvast voordeliger dan een straalkacheltje.
:strip_exif()/f/image/Uo2XGmn5e6Vulm1gAjSVlSDh.jpg?f=fotoalbum_large)
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Zonneplan kwam met deze verhelderend blog over hoe het prijsplafond wordt toegepast op dynamische contracten.
En de app update die ze gaan doorvoeren
https://www.zonneplan.nl/...isch-energiecontract-2023
En de app update die ze gaan doorvoeren
https://www.zonneplan.nl/...isch-energiecontract-2023
Meta Quest 3
Dat was ook mijn interpretatie van het geheel. Maar er staat dus een vaste einddatum in het contract. Dat betekent m.i. een eindafrekening. En die wil ik nietWolly schreef op woensdag 21 december 2022 @ 19:44:
[...]
Na die drie maanden ga je over op een ander tarief, waarom zou er dan gedonder zijn?
"En de einddatum van de vaste looptijd van je overeenkomst is 10 april 2023."MikeyMan schreef op woensdag 21 december 2022 @ 19:51:
[...]
Dat was ook mijn interpretatie van het geheel. Maar er staat dus een vaste einddatum in het contract. Dat betekent m.i. een eindafrekening. En die wil ik niet
en
"Na de einddatum vaste looptijd van dit contract wordt je contract verlengd voor onbepaalde tijd. Je krijgt dan gas en groene stroom voor het variabele leveringstarief dat op dat moment geldt. Je opzegtermijn vanaf deze verlenging is ook 9 dagen."
Dit staat er in de voorwaarden - geen idee of ik dit moet interpreteren als 'je krijgt een eindafrekening' of 'alleen je tarieven wijzigen na 3 maanden'.
Exact dezelfde situatie bij mij. Ik snap de irritatie ook. Ik heb ook familie in deze situaties. Zelf ontloop ik dit gelukkig.
Die irritatie / boos / machteloos voelen is dus echter niet constructief. De enige weg voorwaarts is er iets aan doen. De voorwaarden zijn gezet. Energie plafond, subsidies, een enorme boost aan woningbouw en gemeentelijke regels rondom extra hulp bij schrijnende gevallen. Meer komt er niet, dus bereid je erop voor. Dit energie plafond gaat ook niet jaren blijven!
Wat mij betreft blijft het wel eerlijk om te zeggen dat dit niet een probleem is “van de afgelopen tijd”. Bij deze getallen loop je toch echt wel decennia achter in huis onderhoud. Pijnlijk. Mijn mening is dat je van een volwassene mag verwachten dat je een keer gaat acteren dan.
Noem dat “weinig empathie”, ik noem het realiteit.
Advies kun je hier inwinnen, en hulp kun je ook op veel plekken krijgen. Organiseer een weekendje dakisolatie met barbecue? Schouders eronder.
Volgens mij loopt je contract gewoon door.MikeyMan schreef op woensdag 21 december 2022 @ 19:51:
[...]
Dat was ook mijn interpretatie van het geheel. Maar er staat dus een vaste einddatum in het contract. Dat betekent m.i. een eindafrekening. En die wil ik niet
Op de site hebben ze het ook over de jaarnota.
Verder artikel 1.1, eerste zin.3 maanden na de start van dit contract ontvang je nieuwe tarieven. Dit heeft - samen met jouw werkelijke energieverbruik én de korting van het prijsplafond - invloed op je daadwerkelijke kosten op je jaarnota.
https://www.oxxio.nl/Brochures/Voorwaardenoverzicht.pdf?v=3Je betaalt iedere maand een termijnbedrag. Eenmaal per jaar krijg je
een jaarnota
[ Voor 12% gewijzigd door Wolly op 21-12-2022 19:58 ]
Helemaal eens. Met twee kids in ons vorige huis (een D label twee kapper uit 1964) zaten wij op 3500kWh en 1200 kuub. Met gas CV zonder warmtepompen ofzo. Dan is 6000 en >1500 in een tussenwoning wel exorbitant.Ronald.42 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 19:50:
[...]
Als ik kijk bij de gemiddelden van 2020, jij stelt in een moderne tussen woning te wonen.
Overigens zijn de meeste gemiddelden ook nog uit de pre energie skyrocket prijzen.
Ik vermoed overigens dat de gemiddelden dit jaar en volgend jaar een stuk lager liggen.
Het geld dat je dan bespaard investeren in bijv. Een multi split airco om bepaalde ruimtes te verwarmen waneer je ze nodig hebt. Dat is alvast voordeliger dan een straalkacheltje.
[Afbeelding]
Klopt de meter wel?
Ik kom veel hogere cijfers tegen op het internet over gemiddeld verbruik, maar laten we jouw screen even nemen als voorbeeld. Dan ben je het toch wel eens met dat het prijsplafond gewoon erg krap aan is? En dit is dan een gemidelde over iedereen. Maar neem eens gemiddelde voor gezinnen. Dan kom je nog op veel hogere cijfers uit.Ronald.42 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 19:50:
[...]
Als ik kijk bij de gemiddelden van 2020, jij stelt in een moderne tussen woning te wonen.
[Afbeelding]
Ik weet dat ik met mijn stroom hoog zit, het ging mij ook echt niet om mij persoonlijk. Ik kom wel rond. Mij gasvebruik zit overigens prima in lijn met de rest. Maar mijn initiele vraag was dan ook hoe gaan al die gezinnen dat doen die misschien niet zoveel geld achter de hand hebben. Maar daarop kreeg ik dus alleen reacties over mijn verbruik en over hoe weinig andere verbruiken. En over hoe gezinnen die wat minder geld hebben heus niet zoveel verbruiken. Maar dat is gewoon niet waar. Links en rechtsom hoor je overal verhalen waarin mensen gewoon voorschotten van 800 euro of meer worden voorberekend. Dat is echt niet zomaar. Kunnen wij wel doodleuk met zijn allen roepen van ja eigen schuld had je maar een warmtepomp moeten instaleren of moet je maar zoals mij 1 kamer verwarmen. Maar voor een gezin van 4 welke net rond komt kan je toch niet even tegen de kinderen zeggen zitten jullie maar in de kou de hele dag
[ Voor 12% gewijzigd door ro8in op 21-12-2022 20:01 ]
Al die andere gezinnen moeten helaas tering naar de nering zetten en hun gebruik verminderen en investeren in verbetering. Een andere uitweg gaat er niet zijn.
Jouw gasverbruik zit ook boven gemiddeld als je naar de screenshot kijkt.ro8in schreef op woensdag 21 december 2022 @ 19:59:
[...]
Ik kom veel hogere cijfers tegen op het internet over gemiddeld verbruik, maar laten we jouw screen even nemen als voorbeeld. Dan ben je het toch wel eens met dat het prijsplafond gewoon erg krap aan is? En dit is dan een gemidelde over iedereen. Maar neem eens gemiddelde voor gezinnen. Dan kom je nog op veel hogere cijfers uit.
Ik weet dat ik met mijn stroom hoog zit, het ging mij ook echt niet om mij persoonlijk. Ik kom wel rond. Mij gasvebruik zit overigens prima in lijn met de rest. Maar mijn initiele vraag was dan ook hoe gaan al die gezinnen dat doen die misschien niet zoveel geld achter de hand hebben. Maar daarop kreeg ik dus alleen reacties over mijn verbruik en over hoe weinig andere verbruiken. En over hoe gezinnen die wat minder geld hebben heus niet zoveel verbruiken. Maar dat is gewoon niet waar. Links en rechtsom hoor je overal verhalen waarin mensen gewoon voorschotten van 800 euro of meer worden voorberekend. Dat is echt niet zomaar. Kunnen wij wel doodleuk met zijn allen roepen van ja eigen schuld had je maar een warmtepomp moeten instaleren of moet je maar zoals mij 1 kamer verwarmen. Maar voor een gezin van 4 welke net rond komt kan je toch niet even tegen de kinderen zeggen zitten jullie maar in de kou de hele dag
En vergeet niet dat men nu enorm bezuinigd en ook eens een trui pakt of een dekentje en wel in de avond de adapters eruit trekt en wel de koffiemachine uitzet en ook die 2e koelkast uitzet die je 1x per jaar met een feestje gebruikt.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Het hele huis verbouwen om de energierekening te halveren was tientallen jaren niet de moeite waard en nu opeens wel. Dat is ff wennen.
Het is niet dat we met zijn allen maar vinden dat elk vertrek maar warm moet zijn 2 keer per dag onder de douche en dat we alles aan de stroom laten hangen dat daarom de gemiddelden zo hoog zijn?ro8in schreef op woensdag 21 december 2022 @ 19:59:
[...]
Ik kom veel hogere cijfers tegen op het internet over gemiddeld verbruik, maar laten we jouw screen even nemen als voorbeeld. Dan ben je het toch wel eens met dat het prijsplafond gewoon erg krap aan is? En dit is dan een gemidelde over iedereen. Maar neem eens gemiddelde voor gezinnen. Dan kom je nog op veel hogere cijfers uit.
Ik weet dat ik met mijn stroom hoog zit, het ging mij ook echt niet om mij persoonlijk. Ik kom wel rond. Mij gasvebruik zit overigens prima in lijn met de rest. Maar mijn initiele vraag was dan ook hoe gaan al die gezinnen dat doen die misschien niet zoveel geld achter de hand hebben. Maar daarop kreeg ik dus alleen reacties over mijn verbruik en over hoe weinig andere verbruiken. Maar dat is niet waar ik iets over zei..
We zijn gewoon verslaafden aan energie.
Vroegah werd ik wakker met het ijs op mijn dekens niet dat we daar naar terug moeten maar het kan allemaal wel wat minder.
Voorheen lag de jeugd hier rustig in bad met de kraan open anders werd het koud. Onbeperkt warm water zo recht van mijn bankrekening.
Nu hangt er een warmtepompboiler na 2 keer koud water snappen ze dat het nu dus gewoon op kan.
Tegenwoordig zijn ze met 10 minuten klaar.
Tsjah, zoals @Ivanhoe aangeeft, de email en het contract lijken in eerste instantie helder:Wolly schreef op woensdag 21 december 2022 @ 19:56:
[...]
Volgens mij loopt je contract gewoon door.
Op de site hebben ze het ook over de jaarnota.
[...]
Verder artikel 1.1, eerste zin.
[...]
https://www.oxxio.nl/Brochures/Voorwaardenoverzicht.pdf?v=3
Vanaf 14 december 2022 ontvang je energie van Oxxio! En de einddatum van je overeenkomst met vaste looptijd is 13 maart 2023.
Maar inderdaad ook:Je startdatum levering is 14 december 2022. Vanaf deze datum ontvang je Oxxio Europese Windstroom 3
maanden Vast. De einddatum van de vaste looptijd van je overeenkomst is 13 maart 2023.
Heb duidelijk 1 januari met ze afgesproken, contract met Vattenfall is wel bevestigd qua opzegging per 1 januari. Dus das al gek. En sowieso is het al een tijdje geleden 14 december geweest2.4 Je hebt een contract afgesproken met een vaste looptijd. De looptijd gaat in op de startdatum van de levering.
Tijdens de vaste looptijd geldt een opzegtermijn van 9 dagen. Let op, zeg je al op voor de einddatum van de vaste
looptijd van de overeenkomst, dan moet je ons een bedrag (opzegboete) betalen.
Na de einddatum vaste looptijd van dit contract wordt je contract verlengd voor onbepaalde tijd. Je krijgt dan gas en
groene stroom voor het variabele leveringstarief dat op dat moment geldt. Je opzegtermijn vanaf deze verlenging is
ook 9 dagen.
Uit de algemene voorwaarden ook:
De 'minimaal 1x per jaar' is natuurlijk ook gek...12.3 Minimaal één keer per jaar krijgt u van ons een jaarnota waarop alle kosten staan die u aan ons verschuldigd bent. Op deze jaarnota staan ook de termijnbedragen die u moest betalen voor de leveringsperiode waarop de jaarnota betrekking heeft. Wij berekenen dan hoeveel u terug krijgt of hoeveel
u nog moet betalen. Heeft u zelf meer elektriciteit opgewekt dan u heeft verbruikt dan houden we hier
rekening mee. Een eindnota krijgt u als u verhuist of als u de overeenkomst beëindigt. Een tegoed op
een jaarnota of eindnota kan gebruikt worden voor het verrekenen van een eventuele openstaande
vordering. In de Kwaliteitscriteria staat omschreven aan welke voorwaarden wij hier verder moeten
voldoen

21.5 Heeft u een overeenkomst met een vaste einddatum en gebruikt u de elektriciteit en/of het gas alleen
voor uw huishouden, dan kunnen wij u op het moment dat onze overeenkomst bijna is afgelopen een nieuw aanbod doen. In dit aanbod staat dan de duur van de aangeboden overeenkomst, de voorwaarden
waaronder de aangeboden overeen komst kan worden beëindigd en de van toepassing zijnde tarieven.
Wij geven hierbij aan wat gebeurt als u deze nieuwe overeenkomst niet aanvaardt.
21.6 Heeft uw overeenkomst met een vaste einddatum de einddatum bereikt en bent u met ons of een andere leverancier geen nieuwe overeenkomst aangegaan, dan zetten wij uw overeenkomst om naar een overeenkomst zonder vaste einddatum met tarieven die horen bij een overeenkomst zonder vaste einddatum. Hierbij is artikel 19 ook van toepassing
[ Voor 53% gewijzigd door MikeyMan op 21-12-2022 20:19 ]
Mijn stroom verbruik is hoog dat weet ik al en weet ook waardoor dat komt. Nogmaals dat haalde ik ook niet aan alsof dat een voorbeeld is van een gemiddeld verbruik. Mijn gas verbruik is overigens gewoon redelijk normaal. Google maar eens naar gemiddeld verbruik voor een gezin._eLMo_ schreef op woensdag 21 december 2022 @ 19:59:
[...]
Helemaal eens. Met twee kids in ons vorige huis (een D label twee kapper uit 1964) zaten wij op 3500kWh en 1200 kuub. Met gas CV zonder warmtepompen ofzo. Dan is 6000 en >1500 in een tussenwoning wel exorbitant.
Klopt de meter wel?
Hoe jij in een woning uit 64 maar op de 1200m3 zat vind ik persoonlijk echt verbazend. Douchen alle gezinsleden wel elke dag? Daarnaast waren jullie misschien allemaal grootste deel van de dagen uit huis? Bij ons is het 24/7 gewoon bemand en leven we zeker niet zuinig. Naar 1200m3 zakken zal ons waarschiinlijk ook nog wel lukken. Maar dan zitten we wel in een goed geisoleerde modern huis.
Meter zou moeten kloppen is gewoon een slimme meter. Ik heb ook home assistant draaien door mijn hele huis met overal tussen stekkers en dat komt allemaal wel overeen. Het enige wat ik natuurlijk verder niet kan controleren is gas verbruik anders dan dat de meter aangeeft.
Ik heb dit jaar heel erg op m'n stroom en gasverbruik gelet. Ik woon in een 220m2 hoekhuis uit de jaren 70 met spouwmuren die niet na te isoleren zijn (want oude vergane isolatie uit de jaren 70, geen enkel isolatiebedrijf geeft garantie op vochtproblemen) een kruipruimte waar 15cm water in staat en deels niet bereikbaar is dus amper te isoleren is, overal dubbelglas, en een dak dat slecht staat voor zonnepanelen en dus ben ik er nog nooit aan begonnen. Twee personen._eLMo_ schreef op woensdag 21 december 2022 @ 19:59:
[...]
Helemaal eens. Met twee kids in ons vorige huis (een D label twee kapper uit 1964) zaten wij op 3500kWh en 1200 kuub. Met gas CV zonder warmtepompen ofzo. Dan is 6000 en >1500 in een tussenwoning wel exorbitant.
Klopt de meter wel?
De verwarming staat alleen aan in de woonkamer+keuken tussen 18:30 en 21:30 en in het weekend van 10:00 tot 21:30 als we thuis zijn., ALLES staat verder het hele jaar dichtgedraaid. Ik heb van november 2021 tot november 2022 1300m3 gas verbruikt. Kortom, mensen met kids die ook nog wat slaapkamers willen verwarmen en er meer gedouched wordt blijven NOOIT binnen dat verbruiksplafond met een wat groter ouder hoek of vrijstaand huis.
Ja zeker waar dat het wel wat minder mag zijn! Alleen ja het worden wel weer echt tijden van dat we dus moeten ga nadenken over niet langer dan 5 minuten douchen en dat soort dingen. Een situatie waar wij niet voor gekozen hebben, maar ons gewoon is opgelegd. Omdat er zonodig oorlogje en landje pik gespeeld moet worden op het wereld toneel.Ronald.42 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 20:06:
[...]
Het is niet dat we met zijn allen maar vinden dat elk vertrek maar warm moet zijn 2 keer per dag onder de douche en dat we alles aan de stroom laten hangen dat daarom de gemiddelden zo hoog zijn?
We zijn gewoon verslaafden aan energie.
Vroegah werd ik wakker met het ijs op mijn dekens niet dat we daar naar terug moeten maar het kan allemaal wel wat minder.
Voorheen lag de jeugd hier rustig in bad met de kraan open anders werd het koud. Onbeperkt warm water zo recht van mijn bankrekening.
Nu hangt er een warmtepompboiler na 2 keer koud water snappen ze dat het nu dus gewoon op kan.
Tegenwoordig zijn ze met 10 minuten klaar.
Ketel warm water temperatuur op 50 gezet (alleen als je geen buffetvat / boiler hebt)? CV aanvoer laag gezet? Die hoeft alleen hoger als het echt koud is.ro8in schreef op woensdag 21 december 2022 @ 20:07:
[...]
Mijn stroom verbruik is hoog dat weet ik al en weet ook waardoor dat komt. Nogmaals dat haalde ik ook niet aan alsof dat een voorbeeld is van een gemiddeld verbruik. Mijn gas verbruik is overigens gewoon redelijk normaal. Google maar eens naar gemiddeld verbruik voor een gezin.
Hoe jij in een woning uit 64 maar op de 1200m3 zat vind ik persoonlijk echt verbazend. Douchen alle gezinsleden wel elke dag? Daarnaast waren jullie misschien allemaal grootste deel van de dagen uit huis? Bij ons is het 24/7 gewoon bemand en leven we zeker niet zuinig. Naar 1200m3 zakken zal ons waarschiinlijk ook nog wel lukken. Maar dan zitten we wel in een goed geisoleerde modern huis.
Meter zou moeten kloppen is gewoon een slimme meter. Ik heb ook home assistant draaien door mijn hele huis met overal tussen stekkers en dat komt allemaal wel overeen. Het enige wat ik natuurlijk verder niet kan controleren is gas verbruik anders dan dat de meter aangeeft.
Mijn vrouw was 3d / week van huis en ik 5d / week. Maar kids we gewoon thuis vaak.
Beneden stookten we op 19 en slaapkamers niet / amper. Alleen de badkamer had daar een elektrische vloerverwarming die 1 uur per dag (in koude tijden) aan stond rond douche tijd ‘s ochtends, zodat het goed droogte.
Was ook wel een relatief kleine tweekapper, dat scheelt. 100m2.
Wel alles nagelopen op tocht en strikt ventileren (10 minuten per dag alles open).
Maar toegegeven zijn wij wel zuinig ja
220m2 is nou niet bepaald gemiddeld hè, haha. Je bent wel goed zuinig geweest met zo’n verbruik in zo’n keet ja!lvanhoe schreef op woensdag 21 december 2022 @ 20:09:
[...]
Ik heb dit jaar heel erg op m'n stroom en gasverbruik gelet. Ik woon in een 220m2 hoekhuis uit de jaren 70 met spouwmuren die niet na te isoleren zijn (want oude vergane isolatie uit de jaren 70, geen enkel isolatiebedrijf geeft garantie op vochtproblemen) een kruipruimte waar 15cm water in staat en deels niet bereikbaar is dus amper te isoleren is, overal dubbelglas, en een dak dat slecht staat voor zonnepanelen en dus ben ik er nog nooit aan begonnen. Twee personen.
De verwarming staat alleen aan in de woonkamer+keuken tussen 18:30 en 21:30 en in het weekend van 10:00 tot 21:30 als we thuis zijn., ALLES staat verder het hele jaar dichtgedraaid. Ik heb van november 2021 tot november 2022 1300m3 gas verbruikt. Kortom, mensen met kids die ook nog wat slaapkamers willen verwarmen en er meer gedouched wordt blijven NOOIT binnen dat verbruiksplafond met een wat groter ouder hoek of vrijstaand huis.
Beginnen met dakisolatie, ventilatie (gewoon afzuiging) en zonnepanelen. Dan HR++ glas.
En als het enigszins mogelijk is: je inkomen verhogen (dooddoener, maar has to be said).
[ Voor 9% gewijzigd door _eLMo_ op 21-12-2022 20:18 ]
CV staat op 60 ik zou die eens op 50 gaan zetten, met aanvoer weet ik niet precies waar ik naar moet kijken?_eLMo_ schreef op woensdag 21 december 2022 @ 20:13:
[...]
Ketel warm water temperatuur op 50 gezet (alleen als je geen buffetvat / boiler hebt)? CV aanvoer laag gezet? Die hoeft alleen hoger als het echt koud is.
Mijn vrouw was 3d / week van huis en ik 5d / week. Maar kids we gewoon thuis vaak.
Beneden stookten we op 19 en slaapkamers niet / amper. Alleen de badkamer had daar een elektrische vloerverwarming die 1 uur per dag (in koude tijden) aan stond rond douche tijd ‘s ochtends, zodat het goed droogte.
Was ook wel een relatief kleine tweekapper, dat scheelt. 100m2.
Wel alles nagelopen op tocht en strikt ventileren (10 minuten per dag alles open).
Maar toegegeven zijn wij wel zuinig jaWe zijn krenten zeg ik altijd (met trots
)
Tapwater temperatuur mag omlaag (mits geen buffervat / boiler waar legionella in op kan bouwen!!) tot zo koud dat je het te koud vind onder de douche ;Pro8in schreef op woensdag 21 december 2022 @ 20:21:
[...]
CV staat op 60 ik zou die eens op 50 gaan zetten, met aanvoer weet ik niet precies waar ik naar moet kijken?
Ow dan gaat die terug naar 70 hahaha_eLMo_ schreef op woensdag 21 december 2022 @ 20:23:
[...]
Tapwater temperatuur mag omlaag (mits geen buffervat / boiler waar legionella in op kan bouwen!!) tot zo koud dat je het te koud vind onder de douche ;P
*knip*_eLMo_ schreef op woensdag 21 december 2022 @ 20:00:
Al die andere gezinnen moeten helaas tering naar de nering zetten en hun gebruik verminderen en investeren in verbetering. Een andere uitweg gaat er niet zijn.
Rants en flamebaits voegen niets toe.
[ Voor 38% gewijzigd door tweakduke op 21-12-2022 20:31 ]
*knip*tweakduke schreef op woensdag 21 december 2022 @ 20:32:
[modbreak]We discussiëren op de inhoud en niet op de man. Daarnaast gaan we elkaar niet bestoken met dat je te links bent of de gebruikelijke politieke drogredeneringen en flamebaits.[/]
Commentaar op de moderatie doen we per DM en niet in het topic zelf.
[ Voor 19% gewijzigd door tweakduke op 21-12-2022 20:35 ]
Je politieke voorkeur is duidelijk, maar die heb ik er even tussenuit gehaald aangezien dat niks aan dit topic gaat toevoegen.lvanhoe schreef op woensdag 21 december 2022 @ 20:28:
[...]
(...)
Verdien je niet twee keer modaal? Dan ga je maar lekker in de kou zitten schrale schraper. Hoe durf je te verwachten dat je overheid ervoor zorgt dat je niet bevriest. Belasting heffen zullen we, meer en meer en meer, er moeten tenslotte allerlei (...) hobbies bekostigd worden.
Ik hoop dat je wel beseft dat je reactie eigenlijk compleet tegenstrijdig is? Aan de ene kant ben je blijkbaar tegen (hogere) belastingheffing omdat er 'hobbies' mee bekostigd worden. Aan de andere kant geef je af op de overheid dat zij niets doen om te zorgen dat men 'niet bevriest'.
Spoiler alert: de overheid heeft in 2022 financieel ongekend ingegrepen (9% BTW, extra vaste vermindering energiebelasting, lagere energiebelastingen in het algemeen én 2x190 euro uitgedeeld). In 2023 komt er een prijsplafond die ongekende risico's met zich mee brengt voor de begroting van de overheid. Daar bovenop is er een hele reeks maatregelen om de koopkracht enigszins te beschermen - een Nederlander met modaal inkomen houdt in 2023 bij gelijkblijvend salaris al snel €100 netto per maand extra over.
Je kunt daarbij afgeven op 'links' of 'rechts', maar beide kanten willen ongekend veel uitgeven en beide kanten zijn bereid om daarvoor riskant om te gaan met de overheidsfinancien.
Als ze dat niet doen... dan doen ze te weinig en laten ze 'de gewone man' in de steek.
Als ze dat wel doen... dan zijn ze alleen maar uit op hogere belastingen en, op de een of andere manier, laten ze 'de gewone man' nog steeds in de steek.
[ Voor 7% gewijzigd door Uniciteit op 21-12-2022 20:45 ]
Alles wat je noemt is een sigaar uit eigen doos. De belastinginkomsten van de overheid zijn significant gestegen met de gestegen prijzen voor alles (boodschappen, benzineprijzen, alle soorten belasting op stroom en gas). Besef je altijd goed dat belastingen een percentage zijn en geen vast bedrag. Hoe hoger de prijs van een product, hoe meer geld er naar de overheid gaat.Uniciteit schreef op woensdag 21 december 2022 @ 20:43:
[...]
Je politieke voorkeur is duidelijk, maar die heb ik er even tussenuit gehaald aangezien dat niks aan dit topic gaat toevoegen.
Ik hoop dat je wel beseft dat je reactie eigenlijk compleet tegenstrijdig is? Aan de ene kant ben je blijkbaar tegen (hogere) belastingheffing omdat er 'hobbies' mee bekostigd worden. Aan de andere kant geef je af op de overheid dat zij niets doen om te zorgen dat men 'niet bevriest'.
Spoiler alert: de overheid heeft in 2022 financieel ongekend ingegrepen (9% BTW, extra vaste vermindering energiebelasting, lagere energiebelastingen in het algemeen én 2x190 euro uitgedeeld). In 2023 komt er een prijsplafond die ongekende risico's met zich mee brengt voor de begroting van de overheid. Daar bovenop is er een hele reeks maatregelen om de koopkracht enigszins te beschermen - een Nederlander met modaal inkomen houdt in 2023 bij gelijkblijvend salaris al snel €100 netto per maand extra over.
Je kunt daarbij afgeven op 'links' of 'rechts', maar beide kanten willen ongekend veel uitgeven en beide kanten zijn bereid om daarvoor riskant om te gaan met de overheidsfinancien.
Dit geven ze nu soort-van-ish terug met een paar tijdelijke maatregelen die proberen te verbloemen dat je als werkende en consumerende Nederlander kapot belast wordt omdat, hoe erg je het ook niet over links of rechts wil hebben, het niks anders is dan de doorlopende nivelleringspolitiek die links politiek Nederland er door heen loodst en daarvoor elke gebeurtenis op het wereldtoneel aangrijpt.
En al die mooie koopkracht-plaatjes..gooi daar maar een blijvende 10-15% inflatie tegen aan de komende jaren. Kijken wat er dan overblijft van de 'modaal verdienenden houden meer geld over per maand'.
[ Voor 4% gewijzigd door lvanhoe op 21-12-2022 20:53 ]
Tijd voor een nieuwe partij dan als de VVD al te links voor je islvanhoe schreef op woensdag 21 december 2022 @ 20:49:
[...]
Alles wat je noemt is een sigaar uit eigen doos. De belastinginkomsten van de overheid zijn significant gestegen met de gestegen prijzen voor alles (boodschappen, benzineprijzen, alle soorten belasting op stroom en gas). Besef je altijd goed dat belastingen een percentage zijn en geen vast bedrag. Hoe hoger de prijs van een product, hoe meer geld er naar de overheid gaat.
Dit geven ze nu soort-van-ish terug met een paar tijdelijke maatregelen die proberen te verbloemen dat je als werkende en consumerende Nederlander kapot belast wordt omdat, hoe erg je het ook niet over links of rechts wil hebben, het niks anders is dan de doorlopende nivelleringspolitiek die links politiek Nederland er door heen loodst en daarvoor elke gebeurtenis op het wereldtoneel aangrijpt.
Mijn vrouw is sinds kort ondernemer, en laten we zeggen dat wij de VVD erg dankbaar zijn. Ik ben werknemer en zij betaald echt 20% van de belasting die ik betaal. Tegelijkertijd heb ik de gevoelens die eerder geuit zijn, namelijk: hoe gaat de rest dat rondbreien dan… Word misschien wel wat offtopic zo, en meer voor in dat middeninkomen topic.
Mijn inziens doet de overheid wat ze kan om, ondanks de huidige wereldsituatie, de normale mens hun hoofd (net) boven water te laten houden. En ligt de oorzaak hiervan dus niet (grotendeels) bij diezelfde overheid.
Zo eens even naar de zolder._eLMo_ schreef op woensdag 21 december 2022 @ 20:23:
[...]
Tapwater temperatuur mag omlaag (mits geen buffervat / boiler waar legionella in op kan bouwen!!) tot zo koud dat je het te koud vind onder de douche ;P
Deze staat op standje +60 maar blijkt dus niet nodig te zijn dus ivm legionella
Heb geen buffervat of boiler. Leiding loopt direct naar de warmwater kranen
Eens loeren hoe zich dat in hassio terug vertaald naar gasverbruik per douche beurt
Hier in huis met 4 gezinsleden hebben we de virtuele wisselbeker douche kampioen bedacht. Na het douchen roepen ze telkens pap kijk even wie de douche kampioen is vandaag.
Thanks voor de tip.
[ Voor 20% gewijzigd door bgrr op 21-12-2022 21:01 ]
Het gaat niet om de VVD, het gaat om de uniparty van VVDCDAD66GLPVDACU die in welke samenstelling dan ook koste wat het kost aan de macht moet blijven. Schandaal na schandaal, nobody cares. En vallen GLPVDA er dan tijdelijk even buiten, dan worden er gewoon meer linkse hobbyplannen die inherent hogere belastingen inhouden opgesteld om deze partijen te pleasen in de eerste kamer._eLMo_ schreef op woensdag 21 december 2022 @ 20:57:
[...]
Tijd voor een nieuwe partij dan als de VVD al te links voor je isik denk toch dat je je vergist in hoe rechts VVD is en hoeveel er overgeheveld is van de normale werknemer naar ondernemers voordelen.
Mijn vrouw is sinds kort ondernemer, en laten we zeggen dat wij de VVD erg dankbaar zijn. Ik ben werknemer en zij betaald echt 20% van de belasting die ik betaal. Tegelijkertijd heb ik de gevoelens die eerder geuit zijn, namelijk: hoe gaat de rest dat rondbreien dan… Word misschien wel wat offtopic zo, en meer voor in dat middeninkomen topic.
Mijn inziens doet de overheid wat ze kan om, ondanks de huidige wereldsituatie, de normale mens hun hoofd (net) boven water te laten houden. En ligt de oorzaak hiervan dus niet (grotendeels) bij diezelfde overheid.
Ik hoop dat er in maart een massaal signaal afgegeven gaat worden door de bevolking. Het interesseert me niet eens waar je op stemt, als het maar niet op deze corrupte kliek is. Hoewel mijn politieke oriëntatie centrum-rechts is heb ik nog liever dat iemand op de SP stemt dan op de VVD. Zoveel mogelijk échte oppositie-partijen in de eerste kamer zodat er een daadwerkelijke check komt op de idioterie van dit uniparty-kabinet en er hopelijk een slag kan worden gemaakt om dit land niet nog verder af te zien glijden naar wijdverbreide armoede.
Maar goed, even terug naar de energie, het wordt nu wel een heel erg zijpad.
Het valt me op dat je in de zomer maanden 50m3 gas per maand gebruikt, voor koken en warm water. (Neem even aan dat de verwarming uit staat in de zomer)ro8in schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:13:
[...]
Dit was mijn vebruik afgelopen jaar, vooral januari was erg hoog.
[Afbeelding]
Als je voor koken gemiddeld gas verbruik hebt, zou dat max ~4m3 gas per maand zijn, dan ben je dus voor 46m3 gas warm water aan het maken.
In de zomer is je koud water zo'n 12oC of warmer, wat dan betekend dat je in een maand tijd
bij 85% ketel rendement een hoeveelheid warm water met een temperatuur van 37oC gebruikt die gelijk is aan:
46[m3]*31650000[J/m3]*0.85)/(4186.8[J/kg*K]*25K*1[kg/l]) = 11823 liter

Als je wilt besparen is korter en/of minder vaak douchen misschien een richting waarin je kan kijken.
Watt is vermogen en 350 Watt is het zelfde als 350 Joule (energie) per seconde.ro8in schreef op woensdag 21 december 2022 @ 18:03:
[...]
Ja oke, maar als er op een apparaat staat aangegeven dat deze 350 watt is is dat altijd per uur uitgedrukt. Is geen 350 watt per seconde.
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
Ik heb geen idee? dat klinkt als heel erg veel? Volgens mij douche ik wel warmer dan 37 graden?PentaClover schreef op woensdag 21 december 2022 @ 21:24:
[...]
Het valt me op dat je in de zomer maanden 50m3 gas per maand gebruikt, voor koken en warm water. (Neem even aan dat de verwarming uit staat in de zomer)
Als je voor koken gemiddeld gas verbruik hebt, zou dat max ~4m3 gas per maand zijn, dan ben je dus voor 46m3 gas warm water aan het maken.
In de zomer is je koud water zo'n 12oC of warmer, wat dan betekend dat je in een maand tijd
bij 85% ketel rendement een hoeveelheid warm water met een temperatuur van 37oC gebruikt die gelijk is aan:
46[m3]*31650000[J/m3]*0.85)/(4186.8[J/kg*K]*25K*1[kg/l]) = 11823 liter![]()
Als je wilt besparen is korter en/of minder vaak douchen misschien een richting waarin je kan kijken.
[...]
Watt is vermogen en 350 Watt is het zelfde als 350 Joule (energie) per seconde.
Dat zou dan 394 liter per dag zijn, net even gegoogled, een douche beurt van 10 minuten kost 70 liter, dat zou dan ongeveer 56 minuten aan douchen per dag zijn. naja opzich kan dat wel. Ik douche zelf wel langer dan 10 minuten haha. En de rest van het gezin ook wel denk ik.
Ha, dat vind ik nog wel een leuke vraag - wat doe je als man langer dan 10 minuten onder de douche? Ik let totaal niet op m'n douche-tijd maar ik heb het door al dit gedoe eens getimed met stopwatch, ik stap na 4,5 minuut er weer onder vandaan. Vroeg me af wat andere mannen dan zo lang doenro8in schreef op woensdag 21 december 2022 @ 21:30:
[...]
Ik heb geen idee? dat klinkt als heel erg veel? Volgens mij douche ik wel warmer dan 37 graden?
Dat zou dan 394 liter per dag zijn, net even gegoogled, een douche beurt van 10 minuten kost 70 liter, dat zou dan ongeveer 56 minuten aan douchen per dag zijn. naja opzich kan dat wel. Ik douche zelf wel langer dan 10 minuten haha. En de rest van het gezin ook wel denk ik.
Als je moeder in een 2-onder-1-kap woont in de buurt van Amsterdam dan is dat huis waarschijnlijk richting de 1M waard. Ze zal naast investeringen in verbeteringen waarschijnlijk ook niet het reguliere onderhoud kunnen betalen met alleen een AOW’tje. Niemand moet verhuizen uit een te grote woning, maar op een gegeven moment wordt je te oud om zelf onderhoud te doen en alles uitbesteden is tegenwoordig ook niet voor iedereen betaalbaar. Kan ze dan niet beter een energie zuinige kleinere woning kopen in dezelfde buurt die iemand anders al up to date heeft gebracht, of nieuwbouw is?lvanhoe schreef op woensdag 21 december 2022 @ 19:44:
[...]
Zoek maar een bedrijf voor me rondom Amsterdam dat voor 5k 10 zonnepanelen levert en installeert. Ik heb drie offertes aangevraagd, de enige die daadwerkelijk met een offerte kwam zei dus 9,5k en de andere twee gaven aan op dit moment geen nieuwe particuliere klanten aan te nemen door drukte/geen personeel/geen materialen.
Dan kan iemand haar woning kopen en updaten. Want die zal wel in de bovenkant van de markt zitten.
We wonen in een land waar we van alles maar vinden dat de overheid voor ons moet oplossen. Aan de andere kant willen we ook dat iedereen een huis kan kopen. De overheid mag ook niet te veel met ons bemoeien, dus die kan alleen mensen proberen te stimuleren aan verduurzaming te doen en niet dwingen. Dus al die potjes voor isolatie, dubbel glas, zonnepanelen zijn vooral gegaan naar mensen die er het nut van inzagen of financieel voordeel erin zagen. Niet perse naar Jan Modaal, want die interesseert het geen reet. Zolang hij maar elke dag brood op tafel heeft en jaarlijks op vakantie kan vind die het prima. Als de overheid isolatie kon afdwingen waren we al lang van onze tochtige huizen af.
Ik denk als je huurt dat je recht hebt op klagen als je huis slecht geïsoleerd is. Als je koopt moet je je eigen verantwoordelijkheid nemen. Ja dat tweede past niet bij dat iedereen een huis moet kunnen kopen helaas.
genieten van die warme douchestraallvanhoe schreef op woensdag 21 december 2022 @ 21:34:
Vroeg me af wat andere mannen dan zo lang doen.... Nog 7 minuten gelukzalig voor je uit staren?

douchen is voor mij ook een stukje ontspanning.
ora et labora
Letterlijk 7 minuten voor me uit staren ja, gewoon gedachten blanko en even tot rust komen hahamrc4nl schreef op woensdag 21 december 2022 @ 21:37:
[...]
genieten van die warme douchestraal![]()
douchen is voor mij ook een stukje ontspanning.
Haha alright, no judgement hoor, vroeg het me gewoon af. Misschien omdat ik vooral douche vlak na het sporten en dan zit ik nog zo vol energie dat het allemaal wat sneller gaat.ro8in schreef op woensdag 21 december 2022 @ 21:52:
[...]
Letterlijk 7 minuten voor me uit staren ja, gewoon gedachten blanko en even tot rust komen haha
warme natte nothing box :-)lvanhoe schreef op woensdag 21 december 2022 @ 21:34:
[...]
Ha, dat vind ik nog wel een leuke vraag - wat doe je als man langer dan 10 minuten onder de douche? Ik let totaal niet op m'n douche-tijd maar ik heb het door al dit gedoe eens getimed met stopwatch, ik stap na 4,5 minuut er weer onder vandaan. Vroeg me af wat andere mannen dan zo lang doenJe wast je haar, ondertussen je lijf, spoelt haar uit, en dan? Nog 7 minuten gelukzalig voor je uit staren?
Echter sinds de gasprijs over de kop is gegaan toch maar korter gaan douchen.
Voorheen kon ik hendig 30 minuten gelukkig over helemaal niks nadenken onder de douche
@ro8in gezin van 5, jaren 70 ruime hoekwoning (zeer ruime woonkamer) .
Qua isolatie een C woning schat ik.
Ons gasverbruik was in 2020 , 1200kuub en in 2021 , 800 kuub. Elektra 2400kWh .
En over het douchen, ik douche niet langer dan 2 a 3 minuten. Alleen als ik ziek ben of hoofdpijn heb wil ik wel eens 5 minuten er van maken...De rest van ons gezin denkt daar gelukkig hetzelfde over.
En over het douchen, ik douche niet langer dan 2 a 3 minuten. Alleen als ik ziek ben of hoofdpijn heb wil ik wel eens 5 minuten er van maken...De rest van ons gezin denkt daar gelukkig hetzelfde over.
[ Voor 34% gewijzigd door Cobb op 21-12-2022 21:58 ]
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Verwijderd
Kan ook op de WC, boiler staat ongeveer 37 graden, maak jij de 7 minuten vol!? Ik heb een kleine boiler en haal echt nooit.ro8in schreef op woensdag 21 december 2022 @ 21:52:
[...]
Letterlijk 7 minuten voor me uit staren ja, gewoon gedachten blanko en even tot rust komen haha
Ik douche al jaren minder dan 5 minuten per keer. Maar echt... als het niet om drinkwater, en op gas zou zijn dan zou ik zo elke dag een half uur er onder staan
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
Hoeveel tijd van de dag zijn jullie weg? Op welke stand staat de verwarming, douchen jullie allemaal 2 keer per dag? Zeggen jullie tegen de kinderen niet langer dan 5 minuten?Cobb schreef op woensdag 21 december 2022 @ 21:56:
@ro8in gezin van 5, jaren 70 ruime hoekwoning (zeer ruime woonkamer) .
Ik werk 4 dagen in de week thuis en de 5e dag ben ik vrij. Mijn vrouw is 1 dag op kantoor.ro8in schreef op woensdag 21 december 2022 @ 21:59:
[...]
Hoeveel tijd van de dag zijn jullie weg? Op welke stand staat de verwarming, douchen jullie allemaal 2 keer per dag? Zeggen jullie tegen de kinderen niet langer dan 5 minuten?
Dat verbruik uit 2020 en 21 is met de verwarming op na 5 op 19 en overdag op 18.
Mijn vrouw doucht iedere dag. Ik sla soms een dagje over. Kinderen om de dag en soms in bad.
Mijn zoons douchen in de ochtend voor school en dan hebben ze altijd haast.
[ Voor 7% gewijzigd door Cobb op 21-12-2022 22:05 ]
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Als je huis goed geïsoleerd is, dan is je gasverbruik toch wel wat aan de hoge kant. Gemiddeld gasverbruik was in 2020 ongeveer 1200m³ en tussenwoningen gebruiken gemiddeld ongeveer net zo veel als het gemiddelde over alle woningen.ro8in schreef op woensdag 21 december 2022 @ 20:07:
[...]
Mijn gas verbruik is overigens gewoon redelijk normaal. Google maar eens naar gemiddeld verbruik voor een gezin.
Daarnaast is 6000kWh natuurlijk een fors elektriciteitsverbruik. Elektriciteit die grotendeels omgezet wordt in warmte. Het deel van je elektriciteitsverbruik wat bovengemiddeld is en 's winters gebruikt wordt, levert ook nog eens evenveel warmte als 200m³ gas stoken. (3500kWh bovengemiddeld, waarvan 1750kWh tijden het stookseizoen gebruikt wordt). Tel je een en ander op, dan zit je rond de 40% meer warmte behoefte als gemiddeld voor een tussenwoning.
Mijn ouders houden van hun gezinswoning (bouwjaar 1974) al bijna 34 jaar de meterstanden bij. Toen er nog geen dak- en vloerisolatie was en op de bovenverdieping nog overal enkel glas, zaten ze in de jaren mer het hoogste verbruik zo rond de 1500m³. Toen huurden ze de woning nog.
Inmiddels hebben ze de woning gekocht en onder andere dakisolatie, HR++ glas en vloerisolatie aangebracht. Spouw isolatie was er al wel. Het gasverbruik voor de nu redelijk goed geïsoleerde tussenwoning is hierdoor gedaald tot minder dan 900m³.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Ja alleen hou wel rekening mee dat gemiddelde dus ook tussenwoningen zijn waar misschien maar 1 of 2 personen wonen en natuurlijk ook veel mensen gewoon overdag weg zijn. Wij werken bijvoorbeeld allebei vanuit huis. Dus dat we iets hoger zitten dan gemiddeld dat verwacht ik ook wel. Maar met 1300m3 gas op een gemiddelde van 1200m3 gas doen we het niet zo heel slecht denk ik. Maar eerlijk is eerlijk we zijn ook totaal niet zuinig. Ik sta wel lekker onder de douche zo lang ik wil etc.Ivow85 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 22:04:
[...]
Als je huis goed geïsoleerd is, dan is je gasverbruik toch wel wat aan de hoge kant. Gemiddeld gasverbruik was in 2020 ongeveer 1200m³ en tussenwoningen gebruiken gemiddeld ongeveer net zo veel als het gemiddelde over alle woningen.
Daarnaast is 6000kWh natuurlijk een fors elektriciteitsverbruik. Elektriciteit die grotendeels omgezet wordt in warmte. Het deel van je elektriciteitsverbruik wat bovengemiddeld is en 's winters gebruikt wordt, levert ook nog eens evenveel warmte als 200m³ gas stoken. (3500kWh bovengemiddeld, waarvan 1750kWh tijden het stookseizoen gebruikt wordt). Tel je een en ander op, dan zit je rond de 40% meer warmte behoefte als gemiddeld voor een tussenwoning.
Mijn ouders houden van hun gezinswoning (bouwjaar 1974) al bijna 34 jaar de meterstanden bij. Toen er nog geen dak- en vloerisolatie was en op de bovenverdieping nog overal enkel glas, zaten ze in de jaren mer het hoogste verbruik zo rond de 1500m³. Toen huurden ze de woning nog.
Inmiddels hebben ze de woning gekocht en onder andere dakisolatie, HR++ glas en vloerisolatie aangebracht. Spouw isolatie was er al wel. Het gasverbruik voor de nu redelijk goed geïsoleerde tussenwoning is hierdoor gedaald tot minder dan 900m³.
Mijn stroomverbruik is inderdaad hoog dat weet ik, daar had ik al eerder een topic over gemaakt hier en ben ik toen echt mee aan de slag gegaan. Dat verbruik heb ik inmiddels wel een stuk omlaag gekregen en verwacht volgend jaar betere cijfers. Ik zit de laatste maand nog maar op een gemiddelde van 10kwh per dag ongeveer exclusief zonnepanelen.
[ Voor 8% gewijzigd door ro8in op 21-12-2022 22:18 ]
Ik heb er eerlijk gezegd gewoon geen zin in om de verwarming lager te zetten. Mijn vrouw en ik werken allebei veel thuis en ik vertik het pertinent om in de kou de gaan zitten. De verwarming staat dus in het hele huis gewoon lekker op 21 graden, afgezien van de slaapkamer.
Nu hebben we wel het geluk al ruim 16 jaar in een huis te wonen met een warmtepomp en een centrale bron in de wijk. Hier betalen we een goede 50 Euro p/m vastrecht voor. Maar in combinatie met zonnepanelen is dit mijn stroomrekening voor dit jaar, tot nog toe:
:fill(white):strip_exif()/f/image/QP9ycifUV9dgLtDnZZsndkq7.png?f=user_large)
Gas hebben we niet. Tel hier de 2 x 190 Euro bij op die we terug krijgen, en het feit dat mijn baas ook nog eens het stroomverbruik van mijn Plug-in Hybride (Zo'n 2000kWh per jaar) vergoed, kan ik me er nog niet echt druk om maken. Per 01/01 over naar Samen|Om variabel á 64ct/kWh.
Eind Q1 komt er een kleine thuis accu (5 kWh / https://www.sessy.nl) om eens mee te spelen. En wellicht het aantal panelen op het dak maar eens uitbreiden van 22 naar 30. Als de saldering er af gaat, breiden we de accu's nog wel wat uit.
Nu hebben we wel het geluk al ruim 16 jaar in een huis te wonen met een warmtepomp en een centrale bron in de wijk. Hier betalen we een goede 50 Euro p/m vastrecht voor. Maar in combinatie met zonnepanelen is dit mijn stroomrekening voor dit jaar, tot nog toe:
:fill(white):strip_exif()/f/image/QP9ycifUV9dgLtDnZZsndkq7.png?f=user_large)
Gas hebben we niet. Tel hier de 2 x 190 Euro bij op die we terug krijgen, en het feit dat mijn baas ook nog eens het stroomverbruik van mijn Plug-in Hybride (Zo'n 2000kWh per jaar) vergoed, kan ik me er nog niet echt druk om maken. Per 01/01 over naar Samen|Om variabel á 64ct/kWh.
Eind Q1 komt er een kleine thuis accu (5 kWh / https://www.sessy.nl) om eens mee te spelen. En wellicht het aantal panelen op het dak maar eens uitbreiden van 22 naar 30. Als de saldering er af gaat, breiden we de accu's nog wel wat uit.
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Vandaag eindafrekening gekregen, en we krijgen een aardig bedrag terug
Vanaf begin dit jaar hebben we dan ook behoorlijk ingezet op besparing, en dat heeft geholpen. In vergelijking met de periode ervoor zijn we van 1440m³ gas naar 1047m³ gegaan, en stroom van 3056kWh naar 2907kWh, waar dan nog 1200kWh teruglevering vanaf gaat.
Situatie: gezin 4 personen waarvan 2 pubers (die douchen wat af), vrouw werkt part-time en ik werk voornamelijk thuis. Tussenwoning uit jaren 50, 100m². (oud) dubbelglas. Sinds een paar jaar spouwmuur en kruipruimte geisoleerd, en dit jaar maar eens de zolderisolatie afgemaakt. Verder met tochtstrips, radiatorfolie en gordijnen in de weer geweest, keteltemperatuur verlaagd naar 65 graden, temperatuur overdag op 18 graden gezet en 's nachts op 15.
Volgend jaar maar kijken wat we nog meer kunnen doen, maar ik ben niet ontevreden
Situatie: gezin 4 personen waarvan 2 pubers (die douchen wat af), vrouw werkt part-time en ik werk voornamelijk thuis. Tussenwoning uit jaren 50, 100m². (oud) dubbelglas. Sinds een paar jaar spouwmuur en kruipruimte geisoleerd, en dit jaar maar eens de zolderisolatie afgemaakt. Verder met tochtstrips, radiatorfolie en gordijnen in de weer geweest, keteltemperatuur verlaagd naar 65 graden, temperatuur overdag op 18 graden gezet en 's nachts op 15.
Volgend jaar maar kijken wat we nog meer kunnen doen, maar ik ben niet ontevreden
[ Voor 3% gewijzigd door crisp op 21-12-2022 23:31 ]
Intentionally left blank
Vast nog voor de oude prijzencrisp schreef op woensdag 21 december 2022 @ 23:03:
Vandaag eindafrekening gekregen, en we krijgen een aardig bedrag terugVanaf begin dit jaar hebben we dan ook behoorlijk ingezet op besparing, en dat heeft geholpen. In vergelijking met de periode ervoor zijn we van 1440m³ gas naar 1047m³ gegaan, en stroom van 3056kWh naar 2907kWh, waar dan nog 1200kWh teruglevering vanaf gaat.
Nou, binnenkort kom ik hier ook klagen. Zit nu nog lekker goedkoop en krijg zelfs 1.800 euro terug a.s. januari. Echter ga ik 9 januari naar een dynamisch contract.
Verbruik zo'n 11.000 kWh per jaar, en 750m3 gas (ondanks vrijstaand, 5 slaapkamers, overal stoken en 21 graden altijd). Gas valt dus reuze mee (goed geïsoleerd en best nieuw huis) maar veel domotica, tv's, computers, homelab, etc. Verder rijdt ik ook elektrisch. Wel zonnepanelen, goed voor zo'n 6.000kWh per jaar. Nu vroeg ik me af, met het nieuwe energieplafond, is dat zo:
Verbruik: 11.000 - Opbrengst: 6.000 = 5.000 kWh. Energieplafond is 2.900kWh dus 5.000 - 2.900 = 2.100 kWh voor het hogere tarief?
Ben zeer benieuwd wat de tijd brengen gaat, ik kijk er niet echt naar uit
.
Verbruik zo'n 11.000 kWh per jaar, en 750m3 gas (ondanks vrijstaand, 5 slaapkamers, overal stoken en 21 graden altijd). Gas valt dus reuze mee (goed geïsoleerd en best nieuw huis) maar veel domotica, tv's, computers, homelab, etc. Verder rijdt ik ook elektrisch. Wel zonnepanelen, goed voor zo'n 6.000kWh per jaar. Nu vroeg ik me af, met het nieuwe energieplafond, is dat zo:
Verbruik: 11.000 - Opbrengst: 6.000 = 5.000 kWh. Energieplafond is 2.900kWh dus 5.000 - 2.900 = 2.100 kWh voor het hogere tarief?
Ben zeer benieuwd wat de tijd brengen gaat, ik kijk er niet echt naar uit
[ Voor 4% gewijzigd door Kecin op 22-12-2022 00:50 ]
I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A
Je hebt het over een tussenwoning?ro8in schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:06:
[...]
Neem aan dat deze cijfers van Vattenfall een beetje kloppen gewoon? Ik zou niet weten hoe mijn gas verbruik nog verder omlaag kan wil ik een beetje een aangename temperatuur in mijn huis houden? Ik verwarn wel elke verdieping gewoon, maar elke verdieping wordt ook gewoon gebruik van gemaakt. De thermostaat gaat snachts omlaag naar 14, via de Nest. Als je nog tips hebt? huis is al helemaal geisoleerd.
Als ik andere bronnen bekijk ligt het gemiddelde zelfs nog hoger
[Afbeelding]
Hoe groot is die woning dan?
Ik zit op een jaarverbruik van 400-450 m3. Tussenwoning , 120m2 , bouwjaar 1991. Geen verdere isolatiemaatregelen. Gezin van 3, vriendin al een jaar thuis vanwege een burn-out.
[ Voor 3% gewijzigd door FreakNL op 22-12-2022 01:16 ]
Misschien moet je even beseffen dat we voor een enorme energietransitie/crisis staan.ro8in schreef op woensdag 21 december 2022 @ 18:01:
[...]
Dat ben ik wel met je eens hoor. Want als ik gewoon mijn gemiddelde verbruik vergelijk loop ik helemaal niet zo uit de pas. Alleen mijn stroomverbruik ligt hoger, omdat ik nou eenmaal veel apparaten in huis heb staan. Ik blijf wel een Tweaker he. Maar het is inderdaad makkelijk als je op jezelf woont en 80% van de dag buiten de deur zit. Maar ik heb gewoon een gezin, waar iedereen in een warme kamer wil zitten en gewoon elke dag willen douchen of in bad zitten. Zonder prijs plafond kan je dat nu gewoon vergeten. Als normaal gezin met kinderen ben je gewoon extra de sigaar op het moment. Ik vind dat het prijsplafond gewoon wel erg laag zit, zeker als het verbruik van gemiddelde huishoudens erbij pakt. Dan zie je gewoon dat het echt aan de onderkant zit. Ik zou echt niet weten hoe je het hele jaar lekker op 20 graden kan zitten en gewoon elke dag douchen met een heel gezin voor 300m3 gas. Ik heb verschillende huizen gewoond en nog nooit zo een laag verbruik gehad. Weet echt niet hoe mensen dat doen.
Zie een aantal reacties hier dat mensen hun huis het hele jaar op 20 graden hebben voor 500m3, dat kan volgens mij simpelweg gewoon niet, tenzij je gewoon nooit douched ofzo.
Wat hints:
20 graden 24/7 is onnodig. Zeker niet in je slaapkamer. Ik heb in de mijne de radiatoren weggehaald, stonden toch altijd dicht.
Elke dag douchen is ook onnodig, laat staan 2 keer.
We zullen echt wat luxe moeten inleveren om de mensheid te redden.
Putin is ook alleen maar een katalysator, dit zat er al jaren aan te komen.. We zijn energiejunkies die moeten afkicken. En dat lukt alleen via de portemonnee want we zijn allemaal kleine kapitalistjes… Moet je dan in de kou gaan zitten? Nee, maar het mag allemaal wel een tandje minder…
[ Voor 12% gewijzigd door FreakNL op 22-12-2022 01:31 ]
Ik douche in de winter 15 a 20 minuten per week verdeeld over 3 / 4 dagen. Doordeweeks om de dag een minuut of 2 a 3 en in het weekend iets uitgebreider voor groot onderhoudro8in schreef op woensdag 21 december 2022 @ 21:30:
[...]
Ik heb geen idee? dat klinkt als heel erg veel? Volgens mij douche ik wel warmer dan 37 graden?
In de zomer zweet je wat meer dus dan douchen we wel iets vaker maar zeker niet langer. Wij gebruiken 10 a 15 kuub gas in de zomer. Of eigenlijk van april tm oktober. Stoken gebeurt hier uit principe alleen in de maanden 11 tm 3. En in die laatste gaat hij vaak ook al halverwege uit.
Ik vind 56 minuten douchen per dag op het asociale af, no offense… Met een gezin van 4 kan dat prima naar 20 per dag, maximaal…
Sowieso gaat het hier veel te veel over de portemonnee en veel te weinig over het klimaat. De alles-mag-op jaren (1990 tm pakweg 2015) zijn voorbij.
[ Voor 23% gewijzigd door FreakNL op 22-12-2022 01:36 ]
De woningen uit die tijd zijn ook niet het grootste probleem, dat zit voor een groot deel in die daarvoor en dan vooral in de huursector waar dan weer de mensen wonen die niet genoeg inkomen hebben om hetzelfde huis te kunnen kopen en met subsidie te kunnen aanpassen.FreakNL schreef op donderdag 22 december 2022 @ 01:25:
Sowieso gaat het hier veel te veel over de portemonnee en veel te weinig over het klimaat. De alles-mag-op jaren (1990 tm pakweg 2015) zijn voorbij.
Ik had het niet over de bouwperiode maar over de mindset van de mensen en overheid. Na de oliecrisis van de jaren 70 en werkloosheid van de jaren 80 kwamen de gouden bergen vd jaren 90… We hebben al een financiële crisis gehad maar die valt in het niet met de energiecrisis die aanstaande is…PP_Sound schreef op donderdag 22 december 2022 @ 01:37:
[...]
De woningen uit die tijd zijn ook niet het grootste probleem, dat zit voor een groot deel in die daarvoor en dan vooral in de huursector waar dan weer de mensen wonen die niet genoeg inkomen hebben om hetzelfde huis te kunnen kopen en met subsidie te kunnen aanpassen.
Ja heb al die jaren meegemaakt en verschoof het topic bewust wat naar de staat van de huurwoningen omdat dat toch beetje ondergesneeuwd wordt in dit topic.FreakNL schreef op donderdag 22 december 2022 @ 01:41:
[...]
Ik had het niet over de bouwperiode maar over de mindset van de mensen en overheid. Na de oliecrisis van de jaren 70 en werkloosheid van de jaren 80 kwamen de gouden bergen vd jaren 90… We hebben al een financiële crisis gehad maar die valt in het niet met de energiecrisis die aanstaande is…
Ieder zijn mening natuurlijk, wel is het topic : "Help! De energierekening - kroegtopic". Er is vast een ander topic voor mensen die denken dat ze het klimaat kunnen redden (Zo'n 10% van de wereldbevolking ziet dit probleem).FreakNL schreef op donderdag 22 december 2022 @ 01:25 Sowieso gaat het hier veel te veel over de portemonnee en veel te weinig over het klimaat.
Dankzij uitgebreide isolatie tijdens de verbouwing van mijn jaren 30 hoekhuis van 2000m3 naar zo'n 1200m3 gegaan. De verwarming staat nu ook op 18,5C. De rekening gaat hopelijk meevallen.
Dank ook voor de tip dat Greenchoice de voorschotten heeft aangepast! Snel weer teruggezet omdat verbruik verlaagd is.
De ouders van je ouders konden ook prima zonder deodorant om maar eens wat te noemen, wil niet zeggen dat dat lekker is. Dat zijn echt van die non argumenten. Aan de wasbak wordt je never nooit zo schoon als onder de douche waar je afspoelt. Maar heel kort onder de douche kan inderdaad prima.FreakNL schreef op donderdag 22 december 2022 @ 01:25:
[...]
Ik douche in de winter 15 a 20 minuten per week verdeeld over 3 / 4 dagen. Doordeweeks om de dag een minuut of 2 a 3 en in het weekend iets uitgebreider voor groot onderhoud. Tussendoor was ik me 1 a 2 keer per dag aan de wasbak. Dat is meer dan voldoende en wat mijn ouders in de jaren 80 al deden. Dochter douched ook niet elke dag en vriendin ook niet. Je kunt jezelf prima schoon houden zonder elke dag 20 minuten onder de douche te staan. Er zijn maar een paar zones die echt vies worden.
In de zomer zweet je wat meer dus dan douchen we wel iets vaker maar zeker niet langer. Wij gebruiken 10 a 15 kuub gas in de zomer. Of eigenlijk van april tm oktober. Stoken gebeurt hier uit principe alleen in de maanden 11 tm 3. En in die laatste gaat hij vaak ook al halverwege uit.
Ik vind 56 minuten douchen per dag op het asociale af, no offense… Met een gezin van 4 kan dat prima naar 20 per dag, maximaal…
Al heeft lang douchen dan weer niks met asociaal zijn te maken. Hoe verzin je het.
Shampoo in je haar (mits je haar hebt natuurlijk) moet je altijd een paar minuten in laten trekken.lvanhoe schreef op woensdag 21 december 2022 @ 21:34:
[...]
Ha, dat vind ik nog wel een leuke vraag - wat doe je als man langer dan 10 minuten onder de douche? Ik let totaal niet op m'n douche-tijd maar ik heb het door al dit gedoe eens getimed met stopwatch, ik stap na 4,5 minuut er weer onder vandaan. Vroeg me af wat andere mannen dan zo lang doenJe wast je haar, ondertussen je lijf, spoelt haar uit, en dan? Nog 7 minuten gelukzalig voor je uit staren?
Soms zijn je haren zo vettig dat na het intrekken het shampoo verdwijnt in je haar. Maar doe je shampoo erin en je wast na 10 sec. eruit dan heb je het niet goed schoongemaakt want je merkt dat er veel schuim is.
Doe je tweede keer shampoo in je haar nadat je een paar minuten hebt gewacht dan zie je dat er veel meer schuim achterblijft omdat je haren schoon zijn
Cursus haren wassen
Ps. Terugkomend op je vraag, wat doe je dan? Tandenpoetsen, douchegel insmeren, scrubgel
Tandenpoetsen kun je ook voor de wasbak doen en haren wassen is niet verstandig om dat iedere dag te doen.hoihoi66 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 07:23:
[...]
Shampoo in je haar (mits je haar hebt natuurlijk) moet je altijd een paar minuten in laten trekken.
Soms zijn je haren zo vettig dat na het intrekken het shampoo verdwijnt in je haar. Maar doe je shampoo erin en je wast na 10 sec. eruit dan heb je het niet goed schoongemaakt want je merkt dat er veel schuim is.
Doe je tweede keer shampoo in je haar nadat je een paar minuten hebt gewacht dan zie je dat er veel meer schuim achterblijft omdat je haren schoon zijn
Cursus haren wassen
Ps. Terugkomend op je vraag, wat doe je dan? Tandenpoetsen, douchegel insmeren, scrubgel
Nee, dynamische variabele prijzen bij Vattenfall
[ Voor 4% gewijzigd door crisp op 22-12-2022 07:45 ]
Intentionally left blank
Vooral bij oudere huurwoningen in privaat bezit is er een groot probleem.PP_Sound schreef op donderdag 22 december 2022 @ 01:48:
[...]
Ja heb al die jaren meegemaakt en verschoof het topic bewust wat naar de staat van de huurwoningen omdat dat toch beetje ondergesneeuwd wordt in dit topic.
Binnen de meeste woningcorporaties wordt al een jaar of 10 hard gewerkt aan een inhaalslag mbt duurzaamheid. Dat gebeurt stap voor stap, want om alles in één keer te doen is niet direct genoeg geld beschikbaar en al zou dat er zijn, dan zitten we nog met wat uitdagingen rond de benodigde mankracht.
Er is voor de huurder alleen één belangrijk verschil met de huiseigenaar die stap voor stap zijn woning aanpakt.
De huiseigenaar merkt na elke stap die gezet wordt een verbetering. Bij woningcorporaties bestaat elke 'stap' uit een huizenblok of straat volledig aanpakken. Als je toevallig in dat blok woont, is in één keer je huis aardig up to date wat betreft isolatie. Maar als jouw huis pas over 3 of 5 jaar aan de beurt is, merk je er nu nog niets van dat er stap voor stap aan verduurzaming gewerkt wordt en ben je met de huidige energieprijzen gewoon de pineut.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Het is nog vroegIvow85 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 07:43:
[...]
Sinds wanneer doet Vattenfall aan dynamische prijzen?
Bedoel je niet 'gewoon' variabel?
Intentionally left blank
Ja ik krijg ook geld terug (nog geen eindafrekening gehad). Maar dat komt omdat mijn periode nu van mei tot december loopt, wel mijn maandbedrag achterlijk hoog heb gezet omdat Vattenfall dat aangaf en natuurlijk nu de dure maanden januari, februari, maart en een beetje april als die koud is ontloop.crisp schreef op donderdag 22 december 2022 @ 07:35:
[...]
Nee, dynamische variabele prijzen bij Vattenfall
Straks per 1 januari naar Zonneplan.
@Ivanhoe weet jij al wat je gaat doen? Ik denk dat ik me zo even laat terugbellen door Oxxio om na te vragen of er na drie maanden een jaarnota volgt.
Als ik het niet zwart op wit krijg ben ik weg.
Damnit, gisteren een formulier gevonden met een terugbelverzoek, wat prima werkte. Kan het alleen nu niet meer vinden
Zelf gebeld, wachtrij is maar een paar minuten gelukkig.
Als ik het niet zwart op wit krijg ben ik weg.
Damnit, gisteren een formulier gevonden met een terugbelverzoek, wat prima werkte. Kan het alleen nu niet meer vinden

Zelf gebeld, wachtrij is maar een paar minuten gelukkig.
[ Voor 31% gewijzigd door MikeyMan op 22-12-2022 09:44 ]
Ik vind het ook wel bijzonder als je elke dag de verwarming op 20 hebt staan.
Bij ons boven staat die altijd uit tot nu toe. Onze verwarming staat op 18.5. Wij redden het makkelijk zo.
Als je dat ding de hele dag boven de 20 hebt staan, geen (isolatie) maatregelen hebt genomen en dan nog gaat lopen klagen dan heb je echt een plaat voor je kop ( mits je geen medische aandoening hebt, sommige mensen moeten het warm hebben in huis) 20 graden is echt warm.
Maar goed. Genoeg mensen die ik ook ken, hebben dat ding gewoon op 20 graden staan. En dan krijg je de argumenten: " Ik ga geen kou lijden door Poetin" , " Ik kan het betalen"
Nee, deze energiecrisis zat er al een gehele tijd aan te komen. Maar dan wel balen dat je niet even je dure hobby kunt uitbreiden omdat je dat ding steeds op 20 hebt staan en over de 100kg bent zonder medische aandoening. Werk aan jezelf joh
Bij ons boven staat die altijd uit tot nu toe. Onze verwarming staat op 18.5. Wij redden het makkelijk zo.
Als je dat ding de hele dag boven de 20 hebt staan, geen (isolatie) maatregelen hebt genomen en dan nog gaat lopen klagen dan heb je echt een plaat voor je kop ( mits je geen medische aandoening hebt, sommige mensen moeten het warm hebben in huis) 20 graden is echt warm.
Maar goed. Genoeg mensen die ik ook ken, hebben dat ding gewoon op 20 graden staan. En dan krijg je de argumenten: " Ik ga geen kou lijden door Poetin" , " Ik kan het betalen"
Nee, deze energiecrisis zat er al een gehele tijd aan te komen. Maar dan wel balen dat je niet even je dure hobby kunt uitbreiden omdat je dat ding steeds op 20 hebt staan en over de 100kg bent zonder medische aandoening. Werk aan jezelf joh

[ Voor 5% gewijzigd door Agent47 op 22-12-2022 09:30 ]
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
De leveranciers maken wel dikke winsten vanaf januari. De gasprijs staat inmiddels bijna op €90 per mWh.
En de belastingbetaler maar betalen voor de aandeelhouders en directie.
Ik ga er vanuit dat er nog wel iets afgeroomd wordt zodra het na 1 januari allemaal in de systemen zit.TheBrut3 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 09:36:
De leveranciers maken wel dikke winsten vanaf januari. De gasprijs staat inmiddels bijna op €90 per mWh.
Viel mij ook op, al hebben de meeste leveranciers hebben al enkele maanden vooruit gekocht. Verwacht wel dat de prijzen binnen 3 a 4 maanden richting het prijsplafond gaan zakken, anders wordt je als overheid echt genaaid.TheBrut3 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 09:36:
Wat gebeurt er met 'de mensheid' als wij geen luxe inleveren denk je?FreakNL schreef op donderdag 22 december 2022 @ 01:02:
[...]
Misschien moet je even beseffen dat we voor een enorme energietransitie/crisis staan.
Wat hints:
20 graden 24/7 is onnodig. Zeker niet in je slaapkamer. Ik heb in de mijne de radiatoren weggehaald, stonden toch altijd dicht.
Elke dag douchen is ook onnodig, laat staan 2 keer.
We zullen echt wat luxe moeten inleveren om de mensheid te redden.
Dikke winsten en zonder risico te lopen.TheBrut3 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 09:36:
Weg met variabele energiecontracten. We moeten massaal over naar dynamisch en als je geen slimme meter hebt verplicht een lange termijn contract van minimaal 1 jaar.
Wat is het verschil tussen dynamisch en variabel?Gecko123 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:01:
[...]
Dikke winsten en zonder risico te lopen.
Weg met variabele energiecontracten. We moeten massaal over naar dynamisch en als je geen slimme meter hebt verplicht een lange termijn contract van minimaal 1 jaar.
Bij dynamisch verschillen de tarieven per uur, bij variabel per maand.ro8in schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:03:
[...]
Wat is het verschil tussen dynamisch en variabel?
Variabel kan het contract tussendoor gewijzigd worden door de energieleverancier.ro8in schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:03:
[...]
Dynamisch contract verschilt de prijs per uur.
Je hebt de auto al de deur uit en reist alleen per fiets en OV? Geen kinderen? Geen vliegvakanties? Huis op passief niveau geïsoleerd? Full electric huis zonder gas aansluiting? Al het dakoppervlak vol zonnepanelen? Volledig vegan gezin?FreakNL schreef op donderdag 22 december 2022 @ 01:25:
[...]
Ik douche in de winter 15 a 20 minuten per week verdeeld over 3 / 4 dagen. Doordeweeks om de dag een minuut of 2 a 3 en in het weekend iets uitgebreider voor groot onderhoud. Tussendoor was ik me 1 a 2 keer per dag aan de wasbak. Dat is meer dan voldoende en wat mijn ouders in de jaren 80 al deden. Dochter douched ook niet elke dag en vriendin ook niet. Je kunt jezelf prima schoon houden zonder elke dag 20 minuten onder de douche te staan. Er zijn maar een paar zones die echt vies worden.
Dat het hier teveel over geld en te weinig over klimaat gaat ben ik met je eens maar mensen zijn niet asociaal omdat ze langer douchen. Iedereen maakt zijn eigen keuzes hoe de uitstoot naar beneden gaat.
https://www.anwb.nl/huis/...dynamisch-energiecontractro8in schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:03:
[...]
Ik weet het niet, men heeft vanaf de jaren 70 luxe geschapen beleidsmakers/bedrijfsleven, etc...Wolly schreef op donderdag 22 december 2022 @ 09:54:
[...]
Wat gebeurt er met 'de mensheid' als wij geen luxe inleveren denk je?

En nu word er bij de reguliere consument de rekening gelegd, of ben ik te zwart wit met mijn gedachtengang
Men roept al sinds de jaren 70 (misschien wel eerder) dat de wereld aan een einde komt. Eerst waren dat religieuze gekkies of een sekte die het einde per 1-1-2000, 1-1-2001 etc verkondigden en waarbij iedereen dit wel vermakelijk vond.BoulaMouzer schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:23:
[...]
Ik weet het niet, men heeft vanaf de jaren 70 luxe geschapen beleidsmakers/bedrijfsleven, etc...![]()
En nu word er bij de reguliere consument de rekening gelegd, of ben ik te zwart wit met mijn gedachtengang
Nu hebben we een generatie opgekweekt die serieus denkt dat de mensheid gered moet worden.
Het verschil is dat de huidige generatie dat kan onderbouwen met wetenschappelijk bewijs en dat die "gekkies" zich baseerden op een eigen interpretatie van een Maya kalender o.i.d.Wolly schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:31:
[...]
Men roept al sinds de jaren 70 (misschien wel eerder) dat de wereld aan een einde komt. Eerst waren dat religieuze gekkies of een sekte die het einde per 1-1-2000, 1-1-2001 etc verkondigden en waarbij iedereen dit wel vermakelijk vond.
Nu hebben we een generatie opgekweekt die serieus denkt dat de mensheid gered moet worden.
Ivow85 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 07:42:
Bij woningcorporaties bestaat elke 'stap' uit een huizenblok of straat volledig aanpakken. Als je toevallig in dat blok woont, is in één keer je huis aardig up to date wat betreft isolatie. Maar als jouw huis pas over 3 of 5 jaar aan de beurt is, merk je er nu nog niets van dat er stap voor stap aan verduurzaming gewerkt wordt en ben je met de huidige energieprijzen gewoon de pineut.
offtopic:
Helaas gaat dat niet overal zo, de eigenaar van deze woning heeft de focus liggen op het vervangen van badkamers en keukens (ook als die niet/slecht leverbaar zijn) zodat ze een reden hebben om de huur flink te verhogen, isolatie heeft geen prioriteit
, huurders voor de rechter slepen omdat ze niet mee willen werken aan de puinzooi en gedwongen overstap op het veel duurdere warmtenet juist weer wel.
Helaas gaat dat niet overal zo, de eigenaar van deze woning heeft de focus liggen op het vervangen van badkamers en keukens (ook als die niet/slecht leverbaar zijn) zodat ze een reden hebben om de huur flink te verhogen, isolatie heeft geen prioriteit

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Elke gekkie heeft zijn eigen waarheid.s_schimmel schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:32:
[...]
Het verschil is dat de huidige generatie dat kan onderbouwen met wetenschappelijk bewijs en dat die "gekkies" zich baseerden op een eigen interpretatie van een Maya kalender o.i.d.
Maar ik ben ben wel benieuwd wat er met de mensheid gebeurt als iemand elke dag een douche neemt of graag 24/7 een temperatuur van 20 graden ambieert, zoals in deze post met scherpe bewoordingen wordt gezegd.
Ja maar dat zeiden ze in de jaren 70 ook, ik bedoel maar...s_schimmel schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:32:
[...]
Het verschil is dat de huidige generatie dat kan onderbouwen met wetenschappelijk bewijs en dat die "gekkies" zich baseerden op een eigen interpretatie van een Maya kalender o.i.d.
Pieter Pot voor verpakkingsvrije levensmiddelens_schimmel schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:10:
[...]
Je hebt de auto al de deur uit en reist alleen per fiets en OV? Geen kinderen? Geen vliegvakanties? Huis op passief niveau geïsoleerd? Full electric huis zonder gas aansluiting? Al het dakoppervlak vol zonnepanelen? Volledig vegan gezin?
Dat het hier teveel over geld en te weinig over klimaat gaat ben ik met je eens maar mensen zijn niet asociaal omdat ze langer douchen. Iedereen maakt zijn eigen keuzes hoe de uitstoot naar beneden gaat.
Volgens mij gaat het ook om de balans, je kan of wil niet op alles inleveren. Daarnaast blijft het ook voornamelijk een financiële prikkel. De meeste mensen hebben de thermostaat niet lager uit ideologisch oogpunt, maar uit financieel oogpunt. Om weer op (betaalbaar) comfort te komen moet je acties nemen zoals isoleren. Het is alleen diep triest dat er - nota bene in een van de rijkste landen van de wereld - een grote groep is die zich die acties niet kunnen veroorloven en letterlijk in de kou blijven zitten. En dan smijten we er miljarden tegen aan om symptomen zoals te hoge energie prijzen te bestrijden. Zet dan een fonds op, geef met dat fonds de mensen die het niet kunnen betalen een geïsoleerd huis en stel tevreden vast dat de energie consumptie significant daalt en de rekening weer betaalbaar is. Nu mogen de volgende generaties iets terug verdienen wat nul langer termijn nut heeft….
Wat dat betreft begin ik me wel zorgen te maken in wat voor een wereld mijn kinderen oud gaan worden.
Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.
Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.
Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden