Dat denk ik ook; het blijkt wel dat mensen pas gaan acteren als het ze financieel raakt. Ik heb in mijn omgeving nog mensen met lopende vaste contracten met gunstige prijzen die nog op geen enkele manier hun gedrag aanpassen of aanstalten maken hun woning te verbeteren, terwijl sommigen juist nu door alle regelingen geld overhouden.koentjuh schreef op donderdag 22 december 2022 @ 11:32:
[...]
Volgens mij gaat het ook om de balans, je kan of wil niet op alles inleveren. Daarnaast blijft het ook voornamelijk een financiële prikkel. De meeste mensen hebben de thermostaat niet lager uit ideologisch oogpunt, maar uit financieel oogpunt.
Er is echter wel een groep die dergelijke financiele 'dwang' niet kan dragen, en die accuut geholpen moet worden. Maar daarnaast ben ik het met je eens dat we moeten waken dat we niet enkel aan symptoombestrijding doen (zo gericht mogelijk), maar zeker ook naar de toekomst moeten inzetten op besparing en verduurzaming. Daar ligt nog een behoorlijke uitdaging, wat in het huidige politieke klimaat een lastige opgave zal zijn, ook om de bevolking daarin mee te krijgen in plaats van ze verder in de fabeltjesfuik van populistische partijen te drijven.Om weer op (betaalbaar) comfort te komen moet je acties nemen zoals isoleren. Het is alleen diep triest dat er - nota bene in een van de rijkste landen van de wereld - een grote groep is die zich die acties niet kunnen veroorloven en letterlijk in de kou blijven zitten. En dan smijten we er miljarden tegen aan om symptomen zoals te hoge energie prijzen te bestrijden. Zet dan een fonds op, geef met dat fonds de mensen die het niet kunnen betalen een geïsoleerd huis en stel tevreden vast dat de energie consumptie significant daalt en de rekening weer betaalbaar is. Nu mogen de volgende generaties iets terug verdienen wat nul langer termijn nut heeft….
Het zijn en worden interessante tijden...Wat dat betreft begin ik me wel zorgen te maken in wat voor een wereld mijn kinderen oud gaan worden.
Intentionally left blank