Acties:
  • +2 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:38

crisp

Devver

Pixelated

koentjuh schreef op donderdag 22 december 2022 @ 11:32:
[...]

Volgens mij gaat het ook om de balans, je kan of wil niet op alles inleveren. Daarnaast blijft het ook voornamelijk een financiële prikkel. De meeste mensen hebben de thermostaat niet lager uit ideologisch oogpunt, maar uit financieel oogpunt.
Dat denk ik ook; het blijkt wel dat mensen pas gaan acteren als het ze financieel raakt. Ik heb in mijn omgeving nog mensen met lopende vaste contracten met gunstige prijzen die nog op geen enkele manier hun gedrag aanpassen of aanstalten maken hun woning te verbeteren, terwijl sommigen juist nu door alle regelingen geld overhouden.
Om weer op (betaalbaar) comfort te komen moet je acties nemen zoals isoleren. Het is alleen diep triest dat er - nota bene in een van de rijkste landen van de wereld - een grote groep is die zich die acties niet kunnen veroorloven en letterlijk in de kou blijven zitten. En dan smijten we er miljarden tegen aan om symptomen zoals te hoge energie prijzen te bestrijden. Zet dan een fonds op, geef met dat fonds de mensen die het niet kunnen betalen een geïsoleerd huis en stel tevreden vast dat de energie consumptie significant daalt en de rekening weer betaalbaar is. Nu mogen de volgende generaties iets terug verdienen wat nul langer termijn nut heeft….
Er is echter wel een groep die dergelijke financiele 'dwang' niet kan dragen, en die accuut geholpen moet worden. Maar daarnaast ben ik het met je eens dat we moeten waken dat we niet enkel aan symptoombestrijding doen (zo gericht mogelijk), maar zeker ook naar de toekomst moeten inzetten op besparing en verduurzaming. Daar ligt nog een behoorlijke uitdaging, wat in het huidige politieke klimaat een lastige opgave zal zijn, ook om de bevolking daarin mee te krijgen in plaats van ze verder in de fabeltjesfuik van populistische partijen te drijven.
Wat dat betreft begin ik me wel zorgen te maken in wat voor een wereld mijn kinderen oud gaan worden.
Het zijn en worden interessante tijden...

Intentionally left blank

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-09 07:09
koentjuh schreef op donderdag 22 december 2022 @ 11:32:
[...]

Pieter Pot voor verpakkingsvrije levensmiddelen :+

Volgens mij gaat het ook om de balans, je kan of wil niet op alles inleveren. Daarnaast blijft het ook voornamelijk een financiële prikkel. De meeste mensen hebben de thermostaat niet lager uit ideologisch oogpunt, maar uit financieel oogpunt. Om weer op (betaalbaar) comfort te komen moet je acties nemen zoals isoleren. Het is alleen diep triest dat er - nota bene in een van de rijkste landen van de wereld - een grote groep is die zich die acties niet kunnen veroorloven en letterlijk in de kou blijven zitten. En dan smijten we er miljarden tegen aan om symptomen zoals te hoge energie prijzen te bestrijden. Zet dan een fonds op, geef met dat fonds de mensen die het niet kunnen betalen een geïsoleerd huis en stel tevreden vast dat de energie consumptie significant daalt en de rekening weer betaalbaar is. Nu mogen de volgende generaties iets terug verdienen wat nul langer termijn nut heeft….

Wat dat betreft begin ik me wel zorgen te maken in wat voor een wereld mijn kinderen oud gaan worden.
Het is niet zozeer de vraag of je wat moet inleveren. We leveren op alle fronten al in. Het oude systeem van energie uit fossiele brandstoffen is al lang failliet en het in standhouden er van begint allerlei vervelende consequenties te krijgen. We moeten naar een nieuw energiesysteem van wind en zonne-energie toe en daarbij moeten we een nieuw systeem aanleggen naast het oude en deze goedkoper maken dan het oude. De kennis van windmolens en zonne-energie bestaat al erg lang maar de angst voor verandering heeft investeren in deze technieken te lang op zich laten wachten. Ondanks dat de techniek nog volop in ontwikkeling is is het duurzame energiesysteem nu al goedkoper dan het fossiele energiesysteem. Door het risicodenken en onzekerheid van investeerders lijkt het nog duur. Twee systemen naast elkaar is nu nog complex maar de techniek is dit al aan het oplossen. Overheden en technologische ontwikkelingen zijn deze risico's al aan het wegnemen.

De angst voor verandering is op alle fronten, beleidsmakers, bedrijven, consumenten, zelfs wetenschappers. De huidige generatie is opgegroeid door ouders die ons geleerd hebben dat energie wordt opgewekt door gas met schoorstenen, een auto vroemvroem doet, in 1 ruk door naar Spanje rijden en dat uitstoot onvermijdbaar is. Vergeet niet dat beleidsmakers ook gewoon mensen zijn die ook hiermee zijn opgegroeid.

Verandering van beleid is inmiddels wel ingezet doordat steeds meer wetenschappers en experts hiervan overtuigd raken en fossiel niet houdbaar is. Wanneer grote investeerders (het grote geld) dat nu nog veel in fossiel zit om is gaan raken we in de versnelling. Ook voor consumenten beginnen elektrische auto's en elektrificatie van warmte in allerlei vormen interessant te worden. Ook voor het chronisch tekort aan grondstoffen worden oplossingen gevonden door innovatie in recycling en alternatieve overvloedig aanwezige grondstoffen.

Met betrekking tot het niet meekunnen: Het grote probleem voor bedrijven en consumenten is achterblijven door onvoldoende financiering en een slechte financiële positie. Als duidelijk is dat meegaan in het nieuwe systeem goedkoper is dan nemen de risico's af en zou dit slechts een tijdelijk probleem moeten zijn. Dat er mensen in een betere financiële positie deze keuze nu al zelf maken is onvermijdelijk maar maken de technieken uiteindelijk goedkoper voor degene in een minder goede positie. Diegene die niet in staat zijn om mee te gaan mogen niet verdrukt worden en moeten geholpen worden door de overheid want achterblijven is uiteindelijk duurder voor de maatschappij.

[ Voor 11% gewijzigd door Gecko123 op 22-12-2022 16:08 ]

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-09 09:09
TheBrut3 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 09:36:
De leveranciers maken wel dikke winsten vanaf januari. De gasprijs staat inmiddels bijna op €90 per mWh.
En de belastingbetaler maar betalen voor de aandeelhouders en directie. :+
Dat is echt veel te kort door de bocht. Er is nou eenmaal ingekocht in een tijd dat het duur was, omdat het toen nog onzeker was of er vandaag genoeg gas geleverd zou kunnen worden. Voor hetzelfde geld was het nu super koud geweest en hadden we grote moeite met het geleverd krijgen van voldoende gas. Dan waren we spekkoper geweest.

Realiteit is dat we (als in: heel Europa dus) juist voldoende hebben ingekocht, waardoor de spotprijs nu omlaag kan, want er is maar weinig spot vraag.
Er is betaald voor zekerheid, en uiteindelijk is dat een politieke keuze geweest.

De dikke winsten zijn voor degenen die dit hebben voorzien en voor day-ahead hebben gekozen.
De leveranciers zelf, die juist met zon- en windparken helemaal binnenlopen als de energieprijzen hoog zijn, houden hier niet veel aan over.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• Gecko123
Richh schreef op donderdag 22 december 2022 @ 12:38:
[...]

Dat is echt veel te kort door de bocht. Er is nou eenmaal ingekocht in een tijd dat het duur was, omdat het toen nog onzeker was of er vandaag genoeg gas geleverd zou kunnen worden. Voor hetzelfde geld was het nu super koud geweest en hadden we grote moeite met het geleverd krijgen van voldoende gas. Dan waren we spekkoper geweest.

Realiteit is dat we (als in: heel Europa dus) juist voldoende hebben ingekocht, waardoor de spotprijs nu omlaag kan, want er is maar weinig spot vraag.
Er is betaald voor zekerheid, en uiteindelijk is dat een politieke keuze geweest.

De dikke winsten zijn voor degenen die dit hebben voorzien en voor day-ahead hebben gekozen.
De leveranciers zelf, die juist met zon- en windparken helemaal binnenlopen als de energieprijzen hoog zijn, houden hier niet veel aan over.
@TheBrut3 bedoeld dat de marges die energieleveranciers rekenen te hoog zijn vs het risico dat zij nemen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• IkWilbert
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20-09 16:34

IkWilbert

Het is mij!

https://www.rtlnieuws.nl/...stand-doorgeven-1-januari

Energieleveranciers moeten per 1 januari de meterstanden van al hun klanten opvragen. Dit geldt voor alle mensen met een domme meter of slimme meter die geen meterstanden doorgeven. Alleen dan kun je het prijsplafond controleren en worden klanten afgerekend op het daadwerkelijke energieverbruik, stelt de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

Tweakers wordt ook nog genoemd ;)

[ Voor 4% gewijzigd door IkWilbert op 22-12-2022 12:50 ]

I intend to live forever. So far, so good.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07-2023
Mijn moeder heeft nog een vast contract maar ze is wel solidair en zet alleen savonds de verwarming aan. Ze heeft reuma dus kan het niet kouder dan 19.

Als ik dan lees over hoe rijke mensen op de Zuidas nog steeds naar hun sauna gaan... oorlogen zijn funest voor de zwakste schouders.

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-09 07:52

4POX

Everybody is wired

Richh schreef op donderdag 22 december 2022 @ 12:38:
[...]

Ik dacht altijd dat de mensen met hoge tarieven vandaagdedag betalen voor de klanten die nu nog een vast contract hebben.

AKA Rinkel weblog

• dicespark
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Vanmorgen verraste 'mijn' energieleverancier VandeBron me met een 'aanbieding' om mijn energie-tarieven voor een jaar vast te leggen. Dit alles onder het motto: Kies voor zekerheid.
Nu zit ik momenteel, zoals zovelen, aan de dure variabele tarieven vast. In de aanbieding zijn die tarieven met een cent verlaagd. Ik begrijp dat je 'kiest voor zekerheid' als je ervoor kiest deze prijzen vast te leggen, maar vraag me sterk af of je als consument er iets mee opschiet (en dan bedoel ik als consument die boven het prijs-plafond uitkomt). Of zou het een slimme methode van de leverancier zijn om een maximale overheidsbijdrage binnen te harken...
En ja... het blijft koffiedik kijken. Of is het koffie dik kijken :D

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20-09 00:01
Zojuist een bericht gehad van Shell Energie over het prijs plafond en de energie tarieven in 2023. Per 1 januari verhogen ze de tarieven op stroom en gas maar ze kunnen het verkopen dat je minder gaat betalen door het prijsplafond. Daar moet wel bijgezegd worden dat de btw verhoging het grootste deel van de verhoging tot zijn rekening neemt.

Stroom
Huidig (9% btw)2023 (21% btw)
Normaaltarief€ 0,56491€ 0,69813
Daltarief€ 0,49090€ 0,61597

Gas
Tarief€ 2,07911€ 2,35650

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:07
4POX schreef op donderdag 22 december 2022 @ 13:24:
[...]

Ik dacht altijd dat de mensen met hoge tarieven vandaagdedag betalen voor de klanten die nu nog een vast contract hebben.
Augustus 2021: 1 jaar vast 80ct/m3. 3 jaar vast 86 ct/m3

Verstandige energieboeren zullen dan die contracten vastleggen door middel van inkoopcontracten voor dezelfde periodes. Dus ga er maar vanuit dat tegenover die lage contracten ook lage inkoopcontracten staan.

Energieboeren die dit niet hebben gedaan hebben inderdaad dat mensen een te laag bedrag betalen en moeten dan maar hopen dat dat voldoende gecompenseerd wordt door andere klanten. Maar ze kunnen niet te hoog gaan zitten met hun variable prijzen want dan lopen die klanten weg toch?

• Richh
4POX schreef op donderdag 22 december 2022 @ 13:24:
[...]

Dat klopt niet.

Uiteindelijk is je leverancier niet meer dan een doorgeefluik.

Daarmee bedoel ik (even heel kort door de bocht, maar ik probeer een globaal beeld te schetsen): als jij een 3-jarig contract hebt, dan heeft jouw energieleverancier (bv Essent), als het goed is, een 3-jarig contract met een <windmolenpark, kerncentrale, gasopslag, Rusland of Qatar> waarmee jouw geschatte hoeveelheid verwachte gebruiksenergie gegarandeerd geleverd gaat worden aan het net.

De afspraken die daarvoor X jaar geleden zijn gemaakt zullen gewoon door-uitgevoerd worden en daarom hebben deze mensen dus ook nog goedkope energie.
Nederland heeft zelf ook leveringsafspraken mbt ons Gronings gas wat we dus nog verplicht voor waarschijnlijk erg weinig geld naar Duitsland en België exporteren.

Wie geen vast contract heeft, maar dus per halfjaar (of tegenwoordig korter) een nieuw tarief krijgt, daarvoor is jouw energieleverancier met enige onzekerheid (want je kan immers overstappen, dan zit je leverancier met duur ingekochte energie wat niet verkocht wordt) wel energie wezen inkopen, niet al te lang geleden. Bijvoorbeeld in augustus/september, toen het heel duur was :P
Maar uiteindelijk is de inkoopafdeling van de energieleverancier ook gewoon verplicht een bepaalde hoeveelheid zekerheid in te kopen, omdat er anders bij een zeer volatiele TTF een kans op faillisement ontstaat.

Dan heb je ook nog day-ahead energieleveranciers, die kopen alles op de spotmarkt. En die prijzen blijken nu laag, omdat er voor alle klanten onder contract leveringscontracten bestaan en er eigenlijk maar weinig spot wordt gekocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
Denken helemaal niet na over risico's.

Die bieden gewoon een 3-jarig contract aan voor het geld waar ze 3 jaar aan energie kunnen inkopen + marge.
Die bieden een 1-jarig contract aan voor het geld waar ze 1 jaar aan energie voor kunnen kopen + marge.

Het risico ligt gewoon volledig bij de consument en dat heeft het altijd gelegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:10
Richh schreef op donderdag 22 december 2022 @ 15:02:
[...]
Daarmee bedoel ik (even heel kort door de bocht, maar ik probeer een globaal beeld te schetsen): als jij een 3-jarig contract hebt, dan heeft jouw energieleverancier (bv Essent), als het goed is, een 3-jarig contract met een <windmolenpark, kerncentrale, gasopslag, Rusland of Qatar> waarmee jouw geschatte hoeveelheid verwachte gebruiksenergie gegarandeerd geleverd gaat worden aan het net.
Ook interessant om te bedenken wat er gebeurt als ook de mensen met een vast contract hun verbruik terug gaan schroeven.

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gecko123
Richh schreef op donderdag 22 december 2022 @ 15:05:
[...]

Die bieden gewoon een 3-jarig contract aan voor het geld waar ze 3 jaar aan energie kunnen inkopen + marge.
Die bieden een 1-jarig contract aan voor het geld waar ze 1 jaar aan energie voor kunnen kopen + marge.

Het risico ligt gewoon volledig bij de consument en dat heeft het altijd gelegen.
Als een energieleverancier vervolgens ook voor 3 jaar inkoopt dan koopt deze juist het risico hiermee af. Dit zou het idee moeten zijn. Het probleem is juist als energieleveranciers zelf denken dat het goedkoper kan door te speculeren op een lagere inkoop prijs wat achteraf hoger blijkt te zijn. Dan gaan ze falliet en kan de consument fluiten naar zijn geld als blijkt dat hij nog wat zou terugkrijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Richh schreef op donderdag 22 december 2022 @ 15:05:
[...]

Lange contracten leveren altijd risico op voor de leverancier. Als consument kan je voor geringe kosten het contract afkopen. Je kan gaan besparen op energie, wat geld kost als de prijs daalt. Je kan opeens EV gaan rijden, waardoor je verbruik stijgt, wat geld kost als de prijs stijgt.
Gelukkig voor de energie maatschappijen werkt het zoals verzekeringen. Op grote aantallen klanten wordt de variatie in verbruik verandering vlak gestreken. Alleen als iedereen tegelijk EV zou gaan rijden zou er een probleem zijn bij lange termijn contracten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:03
klaaas schreef op donderdag 22 december 2022 @ 15:15:
[...]

Ook interessant om te bedenken wat er gebeurt als ook de mensen met een vast contract hun verbruik terug gaan schroeven.
Dan ontstaat er een surplus, ingekocht voor een laag bedrag, verkocht voor een hoog bedrag aan nieuwe klanten :+

[ Voor 4% gewijzigd door Melkunie op 22-12-2022 15:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gecko123
Richh schreef op donderdag 22 december 2022 @ 15:02:
[...]

De afspraken die daarvoor X jaar geleden zijn gemaakt zullen gewoon door-uitgevoerd worden en daarom hebben deze mensen dus ook nog goedkope energie.
Nederland heeft zelf ook leveringsafspraken mbt ons Gronings gas wat we dus nog verplicht voor waarschijnlijk erg weinig geld naar Duitsland en België exporteren.
Deze overeenkomsten met afzonderlijk België-Duitsland hebben geen puur "vaste prijs" zoals je hier schetst. Deze prijzen zijn wel degelijk gedeeltelijk gekoppeld aan marktprijzen op basis van een formule. Ik geloof dat een gedeelte 25% van het tarief vast is en de overige 75% marktprijs afhankelijk. De Gasunie heeft hier een paar weken geleden uitleg over gegeven aan de Tweede Kamer ook in een besloten gedeelte.

Nederland heeft ook goed geld verdient tijdens de hoge gasprijzen maar daar mogen ze niets over zeggen in het openbaar en lijkt me verstandig. Deze extra baten komen wel terug in de begroting overigens.

Net zoveel in euro's verdient met de hoeveelheid huidige gaswinning als in de jaren toen er maximaal werd gewonnen in Groningen. Dit heeft Omtzigt geloof ik recent nog gezegd tijdens de behandeling van de regeling prijsplafond.

[ Voor 10% gewijzigd door Gecko123 op 22-12-2022 15:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:39

FreakNL

Well do ya punk?

crisp schreef op donderdag 22 december 2022 @ 12:08:
[...]

Dat denk ik ook; het blijkt wel dat mensen pas gaan acteren als het ze financieel raakt. Ik heb in mijn omgeving nog mensen met lopende vaste contracten met gunstige prijzen die nog op geen enkele manier hun gedrag aanpassen of aanstalten maken hun woning te verbeteren, terwijl sommigen juist nu door alle regelingen geld overhouden.

[...]

..
Ik heb nog een contract tot oktober 2024... . Kachel staat nu ook gewoon uit.
s_schimmel schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:10:
[...]

Je hebt de auto al de deur uit en reist alleen per fiets en OV? Geen kinderen? Geen vliegvakanties? Huis op passief niveau geïsoleerd? Full electric huis zonder gas aansluiting? Al het dakoppervlak vol zonnepanelen? Volledig vegan gezin?

Dat het hier teveel over geld en te weinig over klimaat gaat ben ik met je eens maar mensen zijn niet asociaal omdat ze langer douchen. Iedereen maakt zijn eigen keuzes hoe de uitstoot naar beneden gaat.
Wij hebben bewust 1 auto en 1 kind. Alles binnen 10km gaat met de fiets of OV inderdaad. En 2 dagen per week geen vlees. We werken allebei op een paar km afstand.. Isoleren is niet nodig, we verbruiken bijna geen gas (<500m3)... All-electric? Ja, dat dak vol panelen om vervolgens airco te installeren om je overschot af te fakkelen? Voor het milieu is het beter om het allebei NIET te doen... Het is veel beter om je energievraag te verminderen.

Maar het gaat om de balans, zoals @koentjuh al zegt.. Als iedereen nou zijn steentje bijdraagt.. Maar dat is het probleem, we willen helemaal niet veranderen.. Ik denk dat we allang op een path of no return zitten. Dat is wat mij betreft ook prima hoor.
Wolly schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:41:
[...]

Elke gekkie heeft zijn eigen waarheid.

Maar ik ben ben wel benieuwd wat er met de mensheid gebeurt als iemand elke dag een douche neemt of graag 24/7 een temperatuur van 20 graden ambieert, zoals in deze post met scherpe bewoordingen wordt gezegd.
Het is natuurlijk niet alleen dat... Het is gewoon de volledige consumptiemaatschappij met alles erbij.. Teveel transport, verplaatsingen, consumptie, etc etc.. Ik verwacht dat de mensheid over 300-400 jaar klaar is. En dan mag een ander apensoort het over 10.000 of 100.000 jaar opnieuw proberen.

[ Voor 26% gewijzigd door FreakNL op 22-12-2022 16:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
klaaas schreef op donderdag 22 december 2022 @ 15:15:
[...]

Dat is winst voor de energieleveranciers. Er is dan ook geen energieleverancier die niet op zijn website 'bespaartips' geeft en je regelmatig via een 'bespaarshop' korting geeft op thermostaten enzo ;)
In de basis is dat natuurlijk heel gek, alsof de supermarkt je tips geeft hoe je minder boodschappen kan kopen :P maar precies dit verhaal, is dus waarom.
Gecko123 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 15:19:
[...]

Als een energieleverancier vervolgens ook voor 3 jaar inkoopt dan koopt deze juist het risico hiermee af. Dit zou het idee moeten zijn. Het probleem is juist als energieleveranciers zelf denken dat het goedkoper kan door te speculeren op een lagere inkoop prijs wat achteraf hoger blijkt te zijn. Dan gaan ze falliet en kan de consument fluiten naar zijn geld als blijkt dat hij nog wat zou terugkrijgen.
Dat klopt, en die toko's gaan dan ook failliet.
Het alternatief is dat ze veel inkopen en daar betaalt de consument nu dan ook de hoofdprijs voor.

[ Voor 36% gewijzigd door Richh op 22-12-2022 16:31 ]

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:45
Gecko123 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 12:41:
@TheBrut3 bedoeld dat de marges die energieleveranciers rekenen te hoog zijn vs het risico dat zij nemen.
Ze nemen nauwelijks risico. Voor vaste contracten wordt het verwachtte verbruik ingekocht voor de op dat moment geldende prijs. Hier zit dus nauwelijks risico. Sommige mensen zullen hun verbruik te laag inschatten, maar dat zal ook deels gecompenseerd worden door mensen die hun verbruik te hoog inschatten.

Een paar partijen hebben inderdaad gegokt op een dalende gasprijs, maar die zijn de afgelopen jaren ook omgevallen. Het risico ligt dan bij de klant, want die moeten naar een andere leverancier voor een nieuw contract.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ro8in
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18-08 19:36
FreakNL schreef op donderdag 22 december 2022 @ 01:25:
[...]

Ik douche in de winter 15 a 20 minuten per week verdeeld over 3 / 4 dagen. Doordeweeks om de dag een minuut of 2 a 3 en in het weekend iets uitgebreider voor groot onderhoud :+ . Tussendoor was ik me 1 a 2 keer per dag aan de wasbak. Dat is meer dan voldoende en wat mijn ouders in de jaren 80 al deden. Dochter douched ook niet elke dag en vriendin ook niet. Je kunt jezelf prima schoon houden zonder elke dag 20 minuten onder de douche te staan. Er zijn maar een paar zones die echt vies worden.

In de zomer zweet je wat meer dus dan douchen we wel iets vaker maar zeker niet langer. Wij gebruiken 10 a 15 kuub gas in de zomer. Of eigenlijk van april tm oktober. Stoken gebeurt hier uit principe alleen in de maanden 11 tm 3. En in die laatste gaat hij vaak ook al halverwege uit.

Ik vind 56 minuten douchen per dag op het asociale af, no offense… Met een gezin van 4 kan dat prima naar 20 per dag, maximaal…

Sowieso gaat het hier veel te veel over de portemonnee en veel te weinig over het klimaat. De alles-mag-op jaren (1990 tm pakweg 2015) zijn voorbij.
Ieder zijn eigen mening natuurlijk, maar hoe jij leeft zou ik dan weer echt totaal niet willen. Helemaal goed dat er mensen zoals jij zijn en ik support je 100%. Hoe meer hoe beter. Maar voor mij persoonlijk maar 3 a 4 keer douchen in de week, sorry hoor ik vind dat gewoon smerig. Zou ook niet blij zijn als mijn vriendin dat deed. Maar dat moet echt ieder voor zichzelf weten verder. In ieder geval snap ik helemaal hoe jullie maar 500m3 gebruiken per jaar, alleen hoe jij dit doet is echt niet hoe een gemiddeld gezin leeft.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-09 13:44
ro8in schreef op donderdag 22 december 2022 @ 16:36:
[...]

Ieder zijn eigen mening natuurlijk, maar hoe jij leeft zou ik dan weer echt totaal niet willen. Helemaal goed dat er mensen zoals jij zijn en ik support je 100%. Hoe meer hoe beter. Maar voor mij persoonlijk maar 3 a 4 keer douchen in de week.
Of het smerig is ligt erg aan de persoon en aan zijn werk en levensstijl.
Als je een zware of vieze baan hebt dan zul je wel iedere dag moeten douchen. Als je sport dan douche je daarna ook. Als je een slechte gezondheid hebt of overgewicht dan riek je ook sneller naar zweet. Fiets je dagelijks een flink stuk naar je werk etc...

Maar als je je een kantoorbaan hebt, gezond bent en veel thuis werkt hoeft dat natuurlijk helemaal niet vies te zijn.

Ik sla ook wel eens een dagje over.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:54
[...]

Maar voor mij persoonlijk maar 3 a 4 keer douchen in de week, sorry hoor ik vind dat gewoon smerig. Zou ook niet blij zijn als mijn vriendin dat deed.
Tis maar waar je aan gewend bent, maar volgens experts hoef je niet dagelijks te douchen om schoon te zijn. Integendeel.

https://www.dokteronline.com/nl/blog/gezond-douchen/

Je kunt je dus prima wassen zonder elke dag te douchen. Of dat net zo prettig en luxe is, is een 2e. Zelf douche ik uit gewoonte eigenlijk ook elke dag, maar wel kort. En na het sporten altijd nog een keer.

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• lvanhoe
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-09 23:46
[...]

Ieder zijn eigen mening natuurlijk, maar hoe jij leeft zou ik dan weer echt totaal niet willen. Helemaal goed dat er mensen zoals jij zijn en ik support je 100%. Hoe meer hoe beter. Maar voor mij persoonlijk maar 3 a 4 keer douchen in de week, sorry hoor ik vind dat gewoon smerig. Zou ook niet blij zijn als mijn vriendin dat deed. Maar dat moet echt ieder voor zichzelf weten verder. In ieder geval snap ik helemaal hoe jullie maar 500m3 gebruiken per jaar, alleen hoe jij dit doet is echt niet hoe een gemiddeld gezin leeft.
Lekker seksen zal dat zijn als je drie keer per week doucht.. :r

Wel grappig hoe dat soort klimaat-doomers redeneren. Enerzijds moeten we van alles van ze, minder dit en minder dat, schuldgevoel hier en daar, vliegschaamte, klimaatangst, vul het maar in. Anderzijds 'is de wereld toch al verdoemd' en 'valt er toch niks meer aan te doen'. Dit soort redeneringen hebben minder te maken met klimaat dan met narcisme en sluimerende depressies, gevoed door een 24/7 media-bombardement. Ik verwijt het klimaat-doomers niet eens, je bent als mens nu eenmaal niet gemaakt om te dealen met de information-overload die je in je eigen ideologische bubbel 24/7 gevoed krijgt.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
lvanhoe schreef op donderdag 22 december 2022 @ 16:57:
[...]

Lekker seksen zal dat zijn als je drie keer per week doucht.. :r

Wel grappig hoe dat soort klimaat-doomers redeneren. Enerzijds moeten we van alles van ze, minder dit en minder dat, schuldgevoel hier en daar, vliegschaamte, klimaatangst, vul het maar in. Anderzijds 'is de wereld toch al verdoemd' en 'valt er toch niks meer aan te doen'. Dit soort redeneringen hebben minder te maken met klimaat dan met narcisme en sluimerende depressies, gevoed door een 24/7 media-bombardement. Ik verwijt het klimaat-doomers niet eens, je bent als mens nu eenmaal niet gemaakt om te dealen met de information-overload die je in je eigen ideologische bubbel 24/7 gevoed krijgt.
Niet douchen is wat anders dan niet wassen natuurlijk.

Als ik een rustige dag heb, hoofdzaak op de bureaustoel kan het met een washandje bij de wastafel als ik een dag heb dat ik bij 50 graden plus sta te sleutelen kan ik niet wachten om te douchen.
Zo sta ik de ene week alle dagen onder de douche en een andere week bijv. Om de dag.

Seksen is alleen in een schrikkeljaar dan mag ik een keer extra douchen :+

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• tokjah
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-07 19:11
[...]

Ik had eerder willen reageren maar ondertussen zijn we al 5 pagina's verder.

In een 3-etage tussenwoning uit 1973 in een jaar tijd besparen van 1050m3 naar 500m3 per jaar
- wij hadden een stort/regendouche en een handdouche. Die 1e bleek een behoorlijke boosdoener. Dus wij hebben de handdouche vervangen voor een waterbeparende kop. Die gebruiken we nu ipv de stortdouche. Als je niet minder vaak wil douchen, douche dan iets korter en met een waterbesparende kop. En echt heel sporadisch in bad. Zo hebben wij ons gasverbruik in de zomer onder de 10m3 per maand gekregen en sparen gas we voor de koude maanden
- isolatie: spouwmuurisolatie, bodemisolatie (beiden met subsidie), (extra) raambekleding, op Bol en Amazon de goedkoopste tochtstrips en deurtochtrollen besteld in bulk. Hebben alleen nog te kijken naar radiatorfolie op de kantoren want wij werken ook fulltime en parttime thuis dus daar is nog wat te winnen. de kantoortjes zitten helaas op de koude kant van het huis.
- Zon binnen halen waar het kan, Kou weren waar het kan. Alle gordijnen open op zonnige dagen, op koude dagen alle banken vol met fleecedekens en wat warmere sokken aan en pantoffels. Ik liep 12 maanden per jaar rond op teenslippers, dan is het logisch dat het je het koud krijgt als de verwarming niet continue staat te loeien.
- CV temperatuur verlaagd
- Nieuwe zuinigste CV ketel genomen met slimme thermostaat.
- Alleen de ruimtes verwarmen waar je actief bent of thuis werkt, niet in de slaapkamers want sowieso niet lekker.

Het is dus zeker wel een mindset, jij kan het zien als afzien maar ik vond het eerder een sport na het installeren van de Home Wizard om te kijken waar we nog wat konden winnen dus leuk/wedstrijdelement. En afgezien van dat we het zeker kunnen betalen om eindeloos te stoken, doe ik het ook gewoon niet omdat ik nog wel een leuke wereld voor m'n kind na wil laten.

Verder geen aanval, hopelijk heb je wat aan de tips :)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

[...]

Toe maar, smerig zelfs? 8)7

Er is echt geen enkele reden om elke dag te douchen MITS je de “natte” zones gewoon bijhoudt aan de wasbak met een heet “soppie” en die dag (uiteraard) alleen een kantoor of thuiswerkdag hebt gehad. Zeg nou zelf, hoe vies wordt je van een kantoordag? Ik heb verder ook geen zweetvoeten, een druiper of lekkende aars… Dus ja…

Je wordt van een kattenwasje echt niet minder schoon van tov douchen… Denk je dat dat water wat over je rug stroomt zoveel doet? Er is niks mis met onze persoonlijke hygiëne en ik heb vroeger toen ik nog single was ook nooit klachten gehad… Sterker nog, ik ben behoorlijk “anal” daarin, dat het “daaronder” allemaal fris is…

Als je flink zweet is het anders hoor! Of als je zwaar/vies werk hebt of als je hebt gesport. Op vakantie in een warm land met veel activiteiten douchen we vaak ook 2 keer per dag. Maar er is geen reden om dat in de winter door te trekken naar Nederland.

[ Voor 24% gewijzigd door FreakNL op 22-12-2022 18:19 ]

• Pino_Helmond
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:40
Soepstengel schreef op donderdag 22 december 2022 @ 13:42:
Zojuist een bericht gehad van Shell Energie over het prijs plafond en de energie tarieven in 2023. Per 1 januari verhogen ze de tarieven op stroom en gas maar ze kunnen het verkopen dat je minder gaat betalen door het prijsplafond. Daar moet wel bijgezegd worden dat de btw verhoging het grootste deel van de verhoging tot zijn rekening neemt.

Stroom
Normaaltarief€ 0,56491€ 0,69813
Daltarief€ 0,49090€ 0,61597

Gas
Tarief€ 2,07911€ 2,35650
Dit is niet juist. De kale tarieven zijn niet verhoogd. De volledige verhoging is te wijten aan BTW en overheidsheffingen.

Overigens werden deze tarieven twee weken geleden al gecommuniceerd en zijn deze in principe geldig tot en met juni 2023.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
FreakNL schreef op donderdag 22 december 2022 @ 01:25:

Ik vind 56 minuten douchen per dag op het asociale af, no offense… Met een gezin van 4 kan dat prima naar 20 per dag, maximaal…
De ene vindt een dagje overslaan smerig, de ander vindt 15 min per dag asociaal. Dat zijn twee personen die je niet onmiddellijk op dezelfde lijn gaat krijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:12
Het is een hardnekkige aanname. Het is idd niet slecht om niet dagelijks uitgebreid te wassen. Als je dan toch al wast, heb je vaak ook niet eens zeep nodig, laat staan heet water. Feitelijk strip je je eigen afweer en bescherming tegen externe invloeden wanneer je je met zeep en/of heet water wast. De stank zit bij de meesten dan ook in de kleding of haren.

• ro8in
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18-08 19:36
tokjah schreef op donderdag 22 december 2022 @ 17:30:
[...]

In een 3-etage tussenwoning uit 1973 in een jaar tijd besparen van 1050m3 naar 500m3 per jaar
- wij hadden een stort/regendouche en een handdouche. Die 1e bleek een behoorlijke boosdoener. Dus wij hebben de handdouche vervangen voor een waterbeparende kop. Die gebruiken we nu ipv de stortdouche. Als je niet minder vaak wil douchen, douche dan iets korter en met een waterbesparende kop. En echt heel sporadisch in bad. Zo hebben wij ons gasverbruik in de zomer onder de 10m3 per maand gekregen en sparen gas we voor de koude maanden
- isolatie: spouwmuurisolatie, bodemisolatie (beiden met subsidie), (extra) raambekleding, op Bol en Amazon de goedkoopste tochtstrips en deurtochtrollen besteld in bulk. Hebben alleen nog te kijken naar radiatorfolie op de kantoren want wij werken ook fulltime en parttime thuis dus daar is nog wat te winnen. de kantoortjes zitten helaas op de koude kant van het huis.
- Zon binnen halen waar het kan, Kou weren waar het kan. Alle gordijnen open op zonnige dagen, op koude dagen alle banken vol met fleecedekens en wat warmere sokken aan en pantoffels. Ik liep 12 maanden per jaar rond op teenslippers, dan is het logisch dat het je het koud krijgt als de verwarming niet continue staat te loeien.
- Alleen de ruimtes verwarmen waar je actief bent of thuis werkt, niet in de slaapkamers want sowieso niet lekker.

Het is dus zeker wel een mindset, jij kan het zien als afzien maar ik vond het eerder een sport na het installeren van de Home Wizard om te kijken waar we nog wat konden winnen dus leuk/wedstrijdelement. En afgezien van dat we het zeker kunnen betalen om eindeloos te stoken, doe ik het ook gewoon niet omdat ik nog wel een leuke wereld voor m'n kind na wil laten.

Zie geen enkele aanval hoor haha, gewoon reëel tips die je geeft! Zal er zeker een paar van gaan gebruiken!

Maar als iemand mij komt vertellen dat je ook wel gewoon maar 3 keer per week 3 minuten kan douchen. Ja sorry, prima natuurlijk dat iemand dat doet. Maar dat gaat mij persoonlijk toch wel even iets te ver. Mijn vrouw en ik stappen toch beide graag met een fris persoon het bed in haha.

• Hendrick
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21-11-2024
tokjah schreef op donderdag 22 december 2022 @ 17:30:
[...]

Voor diegene, die toch de voorkeur geven aan een stortdouche, de volgende tip. Probeer de koudwatertoevoer in de combiketel voor het warme water zover dicht te draaien, dat een acceptabel hoeveelheid water uit de kop stroomt. Dus de toevoer in de combiketel eerst dichtdraaien en steeds een kwartslag open draaien. Je moet de kraan wel voldoende openen, anders geen warm water. De meerwaarde is ook, dat uit alle warmwaterkranen minder water stroomt, dus hier ook winst op gas en waterverbruik. Vandaag de hoeveelheid water gecontroleerd, die uit de regendouche kwam en tot mijn verassing een hoeveelheid van 9,5 liter per minuut, terwijl er gemiddeld 20 liter uit een regendouche komt.
Diameter regendouche is 25 cm. Combiketel is Valliant Solide Plus.
De knop van de watertoevoer beplakt met een gekleurd stickertje, zodat ik kan zien wanneer ik de knop een kwartslag in of uit draait.

[ Voor 7% gewijzigd door Hendrick op 23-12-2022 14:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tokjah
ro8in schreef op donderdag 22 december 2022 @ 19:19:
[...]

Zie geen enkele aanval hoor haha, gewoon reëel tips die je geeft! Zal er zeker een paar van gaan gebruiken!

Maar als iemand mij komt vertellen dat je ook wel gewoon maar 3 keer per week 3 minuten kan douchen. Ja sorry, prima natuurlijk dat iemand dat doet. Maar dat gaat mij persoonlijk toch wel even iets te ver. Mijn vrouw en ik stappen toch beide graag met een fris persoon het bed in haha.
Fijn dat je het nuttig vindt, maar toch jammer dat je anderen weer een beetje omlaag haalt die niet dagelijks lang onder de douche staan alsof die onfris zijn 😉 ze leggen toch duidelijk uit dat er meer wegen zijn die naar Rome leiden.
Niet douchen is niet gelijk aan niet wassen. Net alsof onze ouders en opa's en oma's allemaal stonken vroeger. 🤷🏼‍♀️

En 20 minuten per week is niet hetzelfde als 3x3 minuten, dus je maakt er ook steeds meer je eigen interpretatie van. :+

[ Voor 6% gewijzigd door tokjah op 22-12-2022 19:36 ]

• ElectricAlex
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20-09 22:02
IkWilbert schreef op donderdag 22 december 2022 @ 12:49:
https://www.rtlnieuws.nl/...stand-doorgeven-1-januari

Energieleveranciers moeten per 1 januari de meterstanden van al hun klanten opvragen. Dit geldt voor alle mensen met een domme meter of slimme meter die geen meterstanden doorgeven. Alleen dan kun je het prijsplafond controleren en worden klanten afgerekend op het daadwerkelijke energieverbruik, stelt de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

Tweakers wordt ook nog genoemd ;)
https://www.rtlnieuws.nl/...r-het-prijsplafond-ingaat

Dat stelt ACM, Maar dat moeten ze blijkbaar niet. ACM bedoelt "zouden moeten" denk ik.

Ik zit bij Budget Energie:
Budget Energie
Je kunt niet tussentijds je meterstand doorgeven, alleen ééns per jaar voor de jaarnota. "Er is op dit moment geen proces ingericht voor klanten zonder slimme meter, waarbij ze maandelijks hun meterstanden kunnen doorgeven." Budget Energie gaat per 1 januari geen meterstanden opvragen bij klanten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
ElectricAlex schreef op donderdag 22 december 2022 @ 19:45:
[...]

https://www.rtlnieuws.nl/...r-het-prijsplafond-ingaat

Dat stelt ACM, Maar dat moeten ze blijkbaar niet. ACM bedoelt "zouden moeten" denk ik.

Budget Energie
Je kunt niet tussentijds je meterstand doorgeven, alleen ééns per jaar voor de jaarnota. "Er is op dit moment geen proces ingericht voor klanten zonder slimme meter, waarbij ze maandelijks hun meterstanden kunnen doorgeven." Budget Energie gaat per 1 januari geen meterstanden opvragen bij klanten.
Ik begreep uit het nieuws dat de leverancier bij elke tariefswijziging om de meterstand zou moeten vragen.

Krijgen ze van de klant geen response dan mogen ze het schatten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Wolly schreef op donderdag 22 december 2022 @ 19:56:
[...]

Ik begreep uit het nieuws dat de leverancier bij elke tariefswijziging om de meterstand zou moeten vragen.

Krijgen ze van de klant geen response dan mogen ze het schatten.
En als de energieleverancier er niet om vraagt, maar de klant wel vrijwillig op één of andere manier de meterstanden doorgeeft bij elke tariefswijziging, dan is de energieleverancier alsnog verplicht om die standen voor de jaarrekening te gebruiken.

Schatten mag alleen wanneer de relevante meterstanden niet beschikbaar zijn gesteld door de klant en/of meter-opnemer.
LA-384 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 19:15:
[...]

Het is een hardnekkige aanname. Het is idd niet slecht om niet dagelijks uitgebreid te wassen. Als je dan toch al wast, heb je vaak ook niet eens zeep nodig, laat staan heet water. Feitelijk strip je je eigen afweer en bescherming tegen externe invloeden wanneer je je met zeep en/of heet water wast. De stank zit bij de meesten dan ook in de kleding of haren.
In principe heb je aan minder dan 10 liter water per dag al ruim voldoende voor je persoonlijke hygiëne als je geen lang haar hebt. Gewoom met een teiltje, washandje en een kan om het water over je haren heen te gieten. Op dagen dat je je haren niet wast, is 3 liter al genoeg. En het water hoeft voor wat betreft de hygiëne niet warm te zijn. Zo heb ik regelmatig 'overleefd' tijdens backpacken en rondreizen door vrijwel onbewoond gebied.
Met lang haar heb je eens in de 2 a 3 dagen meer nodig om na het haren wassen alles goed uit te spoelen.
Wassen van kleding is een grotere uitdaging.

Ja uitgebreid warm douchen zullen veel mensen als comfortabler ervaren. Ik zelf ook, al douche ik meestal tussen de 3 en 5 minuten per dag. Aan de luxe van lang of vaak douchen en/of gebruik van een regendouche hangt gewoon een prijskaartje. En de prijs op dat kaartje is afgelopen jaar heel fors gestegen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
miliomiliano schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:23:
[...]

Klopt. Zie ook het volgende artikel. Er mag alleen rekening gehouden worden met teruglevering in 2023 zelf. Onderstreepte gedeelte is van mijn hand.

Artikel 2.4 (salderen)

Indien aan een kleinverbruikaansluiting in 2023 elektriciteit wordt ingevoed op het elektriciteitsnet, vindt voor de toepassing van het volumeplafond bij het verstrekken van de eindfactuur de berekening van de hoeveelheid elektriciteit die in 2023 aan de kleinverbruikaansluiting is geleverd plaats met overeenkomstige toepassing van de wijze van berekening van het verbruik, bedoeld in artikel 31c, eerste of tweede lid, van de Elektriciteitswet 1998.
Dit is exact de manier waarop Greenchoice het uitlegt op haar pagina. Overschot uit 2022 wordt aldus afgerekend tegen het lage teruglevertarief.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/4d7d52a62553fea289678de2ed8240f78f3cd456/?url=https%3A%2F%2Fi.postimg.cc%2F85c5FrfD%2Fscreenshot-299.png
https://www.greenchoice.n...ce/prijsplafond/salderen/

@TAA Ben je nog steeds van mening dat het anders uit t leggen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16:19
Wolly schreef op donderdag 22 december 2022 @ 23:13:
[...]

Dit is exact de manier waarop Greenchoice het uitlegt op haar pagina. Overschot uit 2022 wordt aldus afgerekend tegen het lage teruglevertarief.

[Afbeelding]

Goed gevonden @Wolly . Weet jij of andere, ook toevallig hoe het zit in het geval als je nog in de gelukkige omstandigheid zit als je een vast contract hebt bij VF tot en met eind dec 2024 met in mijn geval een jaarafrekening per medio november 2023. Een kwh prijs in 2023 met de verhoogde btw van ca 0.32 euro all in, dus nog onder het plafond....Opwek per jaar 5000 verbruik zeg 4000...(tlv 16.8ct)
Gas 1.23 euro per m3. Verbruik ca 700m3.
Krijg je dan ook met die verbruikplafonds, volumes per maand, profiel etc te maken?
Dank

[ Voor 3% gewijzigd door Hendriks1 op 23-12-2022 01:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Hendriks1 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 01:18:
[...]

Goed gevonden @Wolly . Weet jij of andere, ook toevallig hoe het zit in het geval als je nog in de gelukkige omstandigheid zit als je een vast contract hebt bij VF tot en met eind dec 2024 met in mijn geval een jaarafrekening per medio november 2023. Een kwh prijs in 2023 met de verhoogde btw van ca 0.32 euro all in, dus nog onder het plafond....Opwek per jaar 5000 verbruik zeg 4000...(tlv 16.8ct)
Gas 1.23 euro per m3. Verbruik ca 700m3.
Krijg je dan ook met die verbruikplafonds, volumes per maand, profiel etc te maken?
Dank
Ik zit ook in de situatie met een langlopend contract met vaste tarieven onder het prijsplafond. Ik zie niet hoe het verbruiksplafond op ons van toepassing kan zijn. Welke tarieven moeten er gehanteerd worden bijvoorbeeld? Het is niet logisch dat we als "tegemoetkoming" door de overheid, een hoger tarief moeten betalen dan afgesproken in het contract, om dan voorbij het gebruiksplafond weer goedkoper uit te zijn?

Nee, dat lijkt mij niet. Wij betalen gewoon de afgesproken prijs, ongeacht verbruik. Die energie is tenslotte al ingekocht tegen een prijs waar de energieleverancier nog winst op heeft gemaakt. Of heb jij al bericht gehad dat de tarieven aangepast worden?

Het prijsplafond is ook geen prijsafspraak. Het is een grens waarboven de overheid inspringt en het restant vergoed aan de energieleverancier, tot aan een bepaalde verbruiksgrens.

In principe zou het prijs-- en verbruiksplafond niet aan de orde zijn wanneer de energietarieven onder het gestelde plafond zitten.

Nu ik er zo over nadenk zou dat in theorie zeer verwarrend kunnen worden. Wat als de tarieven gedurende enkele periodes in 2023 onder het afgesproken prijsplafond dalen? Spaar je de verbruiksreserves van die periode dan op, of komen die te vervallen (ergo minder beschikbaar om te compenseren met andere maanden)?

[ Voor 24% gewijzigd door LA-384 op 23-12-2022 06:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel1978
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-08 17:02
LA-384 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 06:02:
[...]

Ik zit ook in de situatie met een langlopend contract met vaste tarieven onder het prijsplafond. Ik zie niet hoe het verbruiksplafond op ons van toepassing kan zijn. Welke tarieven moeten er gehanteerd worden bijvoorbeeld? Het is niet logisch dat we als "tegemoetkoming" door de overheid, een hoger tarief moeten betalen dan afgesproken in het contract, om dan voorbij het gebruiksplafond weer goedkoper uit te zijn?

Nee, dat lijkt mij niet. Wij betalen gewoon de afgesproken prijs, ongeacht verbruik. Die energie is tenslotte al ingekocht tegen een prijs waar de energieleverancier nog winst op heeft gemaakt. Of heb jij al bericht gehad dat de tarieven aangepast worden?

Het prijsplafond is ook geen prijsafspraak. Het is een grens waarboven de overheid inspringt en het restant vergoed aan de energieleverancier, tot aan een bepaalde verbruiksgrens.

In principe zou het prijs-- en verbruiksplafond niet aan de orde zijn wanneer de energietarieven onder het gestelde plafond zitten.

Nu ik er zo over nadenk zou dat in theorie zeer verwarrend kunnen worden. Wat als de tarieven gedurende enkele periodes in 2023 onder het afgesproken prijsplafond dalen? Spaar je de verbruiksreserves van die periode dan op, of komen die te vervallen (ergo minder beschikbaar om te compenseren met andere maanden)?
Als jouw prijzen onder het plafond liggen, dan ga je niet plots het plafond betalen, daarom heet het plafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]

@xHEMANx dit is zoals ik het verwachtte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Beetje snel uit de losse pols als eerste poging tot helderheid dit even naar greenchoice gestuurd:
Hallo ik heb een vast contract (GC Unive) met energieprijzen onder en vlak boven het prijsplafond. Mijn contractperiode loopt van oktober tot oktober. Op jaarbasis wek ik meer op dan ik verbruik. Als ik naar het voorbeeld kijk op de website hoe jullie met het salderen omgaan en het prijsplafond lijkt het er op of ik 2 keer over de maanden oktober - december (namelijk 2022 en 2023) geen saldering krijg toegepast over het jaar erna. Dat kost mij honderden euro's terwijl ik geen voordele van het prijsplafond heb. (saldering maakt de prijs van elektriciteit dan irrelevant.) Klopt dit, zo ja kan ik dan afzien van de prijsplafondregels wat betreft energie? Ik zou wel graag de prijsplafondregels wat betreft gas houden.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16:19
[...]

Nee, op zich begrijp ik dat. Ik vroeg het mij meer af in het kader van de extra "knip" in combinatie met zonnepanelen. Kortom kan ik, in mijn situatie nog van 15 nov 2022 tot 15 nov 2023 volledig salderen met tarieven in kwh onder het plafond!. Of wordt het nu ineens salderen van nov 22 tot 1 jan 23, dus flink bijbetalen (ivm weinig productie in dit tijdsvlak). Volgende tijdsvlak salderen 1 jan 23 tot 15 nov 23? En weer 15 nov 23 tot 1 jan 24, zelfde liedje?
Of, nog iets anders?

NB Belachelijk dat we nu eigenlijk 1 week voor ingang zitten en nog steeds niet 100% duidelijkheid op tal van vlakken. Mijns inziens wordt het totale chaos in 2023, met energie maatschapijen als grote winnaars en een parlementaire enquete in 2033 hoe het zo fout kon gaan. Maar goed dit zien we natuurlijk op tal van dossiers, maar dat terzijde. En ik heb het even van me afgeschreven >:)

[ Voor 9% gewijzigd door Hendriks1 op 23-12-2022 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipmo
  • Laatst online: 19-09 16:37

Flipmo

OMG !!

Gisteren gechat met een medewerker van "Van de Bron"

Door jou verzonden
We hebben op dit moment een variabel contract tot oktober 2023, maar enkele dagen geleden een aanbieding gehad voor een vast contract.

Als we overstappen naar het vaste contract per 1 januari, krijgen we dan een jaar afrekening van de afgelopen 3 maanden van ons huidige variabele contract ?

van de bron
ik zie dat je vorige jaarafrekening liep van 7-10-2021 tot 7-10-2022. De volgende jaarafrekening zal dan ook lopen van 7-10-2022 tot 7-10-2023. Ongeacht of je over gaat naar een vast contract of niet.

Door jou verzonden
Dan is het mij helemaal duidelijk.
De opwekking van zonnepanelen in 2023 word dan gewoon net als andere jaren gesaldeerd van 7-10-2022 tot 7-10-2023

Vandebron
Dat klopt inderdaad. Alleen kan het zijn dat het wel in perioden wordt verdeeld omdat de tarieven verschillen gedurende dat afrekening jaar.

Zoals ik het begrijp word het wel gewoon over je contractjaar gesaldeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Hendriks1 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 08:10:
Nee, op zich begrijp ik dat. Ik vroeg het mij meer af in het kader van de extra "knip" in combinatie met zonnepanelen. Kortom kan ik, in mijn situatie nog van 15 nov 2022 tot 15 nov 2023 volledig salderen met tarieven in kwh onder het plafond!. Of wordt het nu ineens salderen van nov 22 tot 1 jan 23, dus flink bijbetalen (ivm weinig productie in dit tijdsvlak). Volgende tijdsvlak salderen 1 jan 23 tot 15 nov 23? En weer 15 nov 23 tot 1 jan 24, zelfde liedje?
Of, nog iets anders?
Ah ja, dat is idd wat anders. Aangezien het prijsplafond niet van toepassing is, zou ik verwachten dat 2023 voor ons niet als losstaand jaar wordt gerekend, maar zeker weten doe ik dat idd niet. Ik weet ook niet zeker hoe het salderen er uit gaat zien voor de mensen die wèl met het prijsplafond te maken hebben. Het werd eerder in een artikel genoemd als "addertje onder het gras", maar ik weet niet of dat artikel het bij het juiste eind heeft. Eigenlijk lees je er niets over.

Mijn eigen energieleverancier (Powerpeers) werkte afgelopen maanden ook met verschillende periodes (voor en na de btw-wijziging en na een wijziging in terugleververgoeding), maar wat ik toen van hun uitleg heb begrepen is dat ik overschot van de zonnepanelen gewoon meeneem naar de volgende periode.

Dat zou nu dus ook zo kunnen gaan. Op 31-12 wordt gekeken naar de standen, wanneer je verbruik volledig saldeert met opbrengst zonnepanelen, gaat het restant opbrengst mee naar 2023. Heb je méér verbruikt dan je opbrengst zonnepanelen, dan betaal je het overgebleven verbruik tegen het tarief voor die periode. In principe zou dat ook zo moeten gaan voor degenen wiens tarief eigenlijk boven het prijsplafond zit, maar je leest er nergens wat over, of ik heb niet goed genoeg gezocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:25
dicespark schreef op donderdag 22 december 2022 @ 13:37:
Vanmorgen verraste 'mijn' energieleverancier VandeBron me met een 'aanbieding' om mijn energie-tarieven voor een jaar vast te leggen. Dit alles onder het motto: Kies voor zekerheid.
Nu zit ik momenteel, zoals zovelen, aan de dure variabele tarieven vast. In de aanbieding zijn die tarieven met een cent verlaagd. Ik begrijp dat je 'kiest voor zekerheid' als je ervoor kiest deze prijzen vast te leggen, maar vraag me sterk af of je als consument er iets mee opschiet (en dan bedoel ik als consument die boven het prijs-plafond uitkomt). Of zou het een slimme methode van de leverancier zijn om een maximale overheidsbijdrage binnen te harken...
En ja... het blijft koffiedik kijken. Of is het koffie dik kijken :D
Uiteindelijk moet je je afvragen of jij het een prettig aanbod vindt om nu voor een jaar die prijzen vast te leggen en exact te weten waar je aan toe bent, wat de markt gaat doen staat daar verder los van, want dat weet niemand. Ik ben van de zomer bij vdb wel op dit aanbod in gegaan, zat toen ook op variabel. Geen spijt van.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
MrAngry schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 09:19:
[...]

Uiteindelijk moet je je afvragen of jij het een prettig aanbod vindt om nu voor een jaar die prijzen vast te leggen en exact te weten waar je aan toe bent, wat de markt gaat doen staat daar verder los van, want dat weet niemand. Ik ben van de zomer bij vdb wel op dit aanbod in gegaan, zat toen ook op variabel. Geen spijt van.
In mijn ogen heeft alleen de energieleverancier meer zekerheid met dat contractaanbod. Of het afgesproken tarief nu 1 of 1000 cent boven het prijsplafond zit, als consument betaal je het tarief van het prijsplafond. Tenzij je boven het verbruiksplafond verwacht uit te komen, dan kan het voordelig uitvallen. Maar kan zeker ook nadelig uitvallen wanneer de variabele tarieven zouden dalen tot onder het prijsplafond.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09:20
[...]

[Afbeelding]

Ik denk dat Greenchoice even de ACM op zijn nek moet krijgen want deze manier is nu net niet de bedoeling. Al is dit ook net waar we allemaal bang voor zijn.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tokjah
ro8in schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:34:
[...]

Haha excuus ik bedoelde idd 3.5kwh 3500watt. Ze liggen echt perfect en er valt geen schaduw op. Wat dat betreft had ik met mijn dak geluk en kan het eigenlijk niet optimaler. De zonnepanelen specialist had berekend dat ik er ongeveer 4000 kwh per jaar mee zou kunnen produceren. In theorie kunnen ze 4kwh halen. Of dat ook echt zo is moet ik natuurlijk gaan mee maken.
4000 kwh is een mooie opbrengst, stel dat ze dat idd halen.
Dan neem je nog 2500 kwh en 1500m3 gas per jaar af.
Dan ben je onder het prijsplafond idd "maar" 300 euro per maand kwijt misschien. Daar maak jij je niet druk om.
Maar dat prijsplafond is -in principe- maar voor een jaar. En daarna worden mogelijk alleen nog de minima geholpen. Sta dan niet gek te kijken als je ondanks je zonnepanelen nog steeds 500 euro per maand af moet tikken straks in 2024.
2400 euro per jaar meer.
Ik zou van dat geld toch liever met zn allen uitgebreid op vakantie gaan dan dat ik elke dag 7 minuten wezenloos voor me uit sta te staren onder de douche terwijl liters waters nutteloos weg spoelen.
2023 kan dus een heel mooi jaar zijn voor evaluatie: what next? 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hongy
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19-09 12:15
[...]

Wel een interessant scenario dat de prijzen in 2023 onder de vast contract prijzen komen te liggen. Ik verwacht niet dat gas onder de eur 0.92 per m3 komen in op de lange termijn markt voor 2023. Maar mocht dat gebeuren dat prijsplafond eur 0.90 per m3 wordt in 2023 dan lijkt me dat voor die huishoudens ook het prijsplafond gaat gelden vanaf die maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

ElectricAlex schreef op donderdag 22 december 2022 @ 19:45:
Budget Energie
Kennen ze bij BE niet zoiets als de verbruiksmanager als bij Essent? :? Laatst vanwege dat tariefgedoe zitten PM-Tweeten, er werd aangeraden op 31 dec de verbruiksmanager in te vullen (doen we al maandelijks) zodat ze dan wat hebben om mee te rekenen.

Daarnaast heb ik ook wel eens meegemaakt dat de helpdesk zelf standen in het systeem kan zetten, die konden dan doorgebeld worden en werden dan meteen in het lijstje met standen van o.a. de verbruiksmanager en jaarafrekening gezet.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperUser
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 15-09 12:06
henkzelf schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 09:41:
[...]

Ik denk dat Greenchoice even de ACM op zijn nek moet krijgen want deze manier is nu net niet de bedoeling. Al is dit ook net waar we allemaal bang voor zijn.
Greenchoice saldeert nu (als een van de weinigen) toch ook al per tariefperiode (https://www.greenchoice.nl/zonnepanelen/salderingsregeling/)? Dan zegt dit voorbeeld dus nog niet zoveel over wat andere maatschappijen gaan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-08 15:25
Zag tot mijn verbazing dat GC mijn termijn bedrag verdubbeld geeft. Als excuus omdat de btw weer omhoog gaat. Ik wek net zoveel stroom op als ik verbruik en heb nog een oud goedkoop contract. Krijg zelfs behoorlijk wat geld terug bij de jaar afrekening. Terug zetten kan niet via de app (alleen een beetje lager) en via de telefoon doen ze het niet.

Wordt dus storneren wanneer de afschrijving wordt uitgevoerd. Snap ook niet dat de dit zomaar mogen doen. Misschien eens voor laten komen om te valideren hoe een rechter hier tegenover staat.

You only live once, so enjoy the ride.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11:37
Nvm

[ Voor 99% gewijzigd door Stoffa op 23-12-2022 13:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:10
worldfastest schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 13:35:
Zag tot mijn verbazing dat GC mijn termijn bedrag verdubbeld geeft. Als excuus omdat de btw weer omhoog gaat. Ik wek net zoveel stroom op als ik verbruik en heb nog een oud goedkoop contract. Krijg zelfs behoorlijk wat geld terug bij de jaar afrekening. Terug zetten kan niet via de app (alleen een beetje lager) en via de telefoon doen ze het niet.

Wordt dus storneren wanneer de afschrijving wordt uitgevoerd. Snap ook niet dat de dit zomaar mogen doen. Misschien eens voor laten komen om te valideren hoe een rechter hier tegenover staat.
Bij mij hetzelfde. Heb even contact gehad via WA. Duurde even, maar ze gaven aan dat op basis van de jaarnota e.e.a. aangepast kan worden. Die komt voor mij half januari, dus dan maar weer eens aan de bel trekken.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrick
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21-11-2024
Voor diegene, die toch de voorkeur geven aan een stortdouche.
Probeer de koudwatertoevoer in de combiketel voor het warme water zover dicht te draaien, dat een acceptabel hoeveelheid water uit de kop stroomt. Dus de toevoer in de combiketel eerst dichtdraaien en steeds een kwartslag open draaien. Je moet de kraan wel voldoende openen, anders geen warm water. De meerwaarde is ook, dat uit alle warmwaterkranen minder water stroomt, dus hier ook winst op gas en waterverbruik. Het vullen van bad gaat wel langer duren.

Vandaag de hoeveelheid water gecontroleerd, die uit de regendouche kwam en tot mijn verassing een hoeveelheid van 9,5 liter per minuut, douchekraan geheel geopend. Gemiddeld komt er 20 liter uit een regendouche.

Diameter regendouche is 20cm. Combiketel is Valliant Solide Plus. CW 5

De knop van de watertoevoer beplakt met een gekleurd stickertje, zodat ik kan zien wanneer ik de knop een kwartslag in of uit draait.

[ Voor 5% gewijzigd door Hendrick op 25-12-2022 14:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Barrycade

Through the...

klaaas schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 14:04:
[...]

Bij mij hetzelfde. Heb even contact gehad via WA. Duurde even, maar ze gaven aan dat op basis van de jaarnota e.e.a. aangepast kan worden. Die komt voor mij half januari, dus dan maar weer eens aan de bel trekken.
Ik heb hetzelfde, van 55 euro naar 89, nu zal de BTW weer 21% worden dus rond de 70 euro komt beter in de buurt. Maar kan via de app het bedrag wel terugzetten naar 43 euro. Mijn afrekening was begin december. Nog nooit op jaar basis zo weinig voor energie betaald. Denk dat ik netto geld terug heb gekregen.

Nu hebben we wel stuk meer opgewekt dan jaren daarvoor en minder stroom gebruikt waardoor we nu rond 0 kWh schommelen. En ook nog minder gas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• worldfastest
Barrycade schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 14:38:
[...]

Ik heb hetzelfde, van 55 euro naar 89, nu zal de BTW weer 21% worden dus rond de 70 euro komt beter in de buurt. Maar kan via de app het bedrag wel terugzetten naar 43 euro. Mijn afrekening was begin december. Nog nooit op jaar basis zo weinig voor energie betaald. Denk dat ik netto geld terug heb gekregen.

Nu hebben we wel stuk meer opgewekt dan jaren daarvoor en minder stroom gebruikt waardoor we nu rond 0 kWh schommelen. En ook nog minder gas.
Valt nog mee. Ben van 100 naar 250 gezet. Serieus geld. Kan het terug zetten naar 200 met de app. En dat met 1100 m2 gas per jaar tegen 0,80 cent per kuub en 0 Kw..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17:30
Hier ook bij GC ja. Tarief was 180 per maand voor de btw verhoging, nu willen ze het naar 250 zetten ipv terug naar 180 (waarbij ik 250 euro terug heb gehad)

Dacht zelf aan 160/170 maar dat kan dus niet in de app.

Geen idee op basis waarvan ze met 250 komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hongy
[...]

[Afbeelding]

Ik denk dat elke energieleverancier het zo wil lezen en uitvoeren. Terwijl budgetenergie op de vingers werd getikt dat men per maand wilde salderen omdat ze de wet op hun manier interpreteerden. Salderen moest per contractjaar. Nu de overheid de prijsplafond constructie heeft uitgedacht is dat opeens niet meer....? De huishoudens met een vast contract onder prijsplafond mogen wel salderen van overschot 2022 in 2023. hiermee krijg je toch scheve gezichten...?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• worldfastest
worldfastest schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 15:14:
[...]

Valt nog mee. Ben van 100 naar 250 gezet. Serieus geld. Kan het terug zetten naar 200 met de app. En dat met 1100 m2 gas per jaar tegen 0,80 cent per kuub en 0 Kw..
Blijkbaar werkt het als je geheel boos wordt.. uiteindelijk toch terug kunnen laten zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soganta
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:27
worldfastest schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 16:34:
[...]

Blijkbaar werkt het als je geheel boos wordt.. uiteindelijk toch terug kunnen laten zetten.
Gelijk heb je, bij mij ook omhoog gezet terwijl ik vast contract heb onder plafond met 21% BTW en recent nog PV geïnstalleerd… Moet dus ook gaan bellen, sparen doe ik bij een bank en niet bij GC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranzFerdiNaN
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 11:53
Johan Bogle schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 15:23:
Hier ook bij GC ja. Tarief was 180 per maand voor de btw verhoging, nu willen ze het naar 250 zetten ipv terug naar 180 (waarbij ik 250 euro terug heb gehad)

Belastingen gaan ook fors omhoog, naast de BTW. En de energieteruggave gaat omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jedijkhuis
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19-09 21:18
Johan Bogle schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 15:23:

Ik gebruik een excelletje met de tarieven om de maandbedragen uit te rekenen. De nieuwe regels zijn wel her en der te vinden. Heb nog de GC/Consumentenbond-tarieven van juli/okt 2021. Toen berekend op 135 p/m. Door 2022-regelingen naar 125 p/m maar nu door BTW, verdwijnen ODE, maar minder belastingteruggave inderdaad naar 175. Greenchoice zelf kwam trouwens op 185 maar dat was o.b.v. historisch verbruik dat ook ik niet meer haal. Die vermindering zat nog in de range om terug te zetten.
Maar vermindering teruggave energiebelasting zou bij hogere bedragen minder effect moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bollenpeller
  • Laatst online: 04-07 21:51
soganta schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 17:09:
[...]

Gelijk heb je, bij mij ook omhoog gezet terwijl ik vast contract heb onder plafond met 21% BTW en recent nog PV geïnstalleerd… Moet dus ook gaan bellen, sparen doe ik bij een bank en niet bij GC.
Hier ook Greenchoice,zat op 65 en werd even naar 208 gezet :-(
Contact gezocht via WA. Kreeg ik de vraag of ik zonnepanelen heb...als ze naar mijn verbruik hadden gekeken
konden ze zien dat ik teruglever.
Krijg het idee dat ze helemaal nergens naar kijken en er lukraak maar een smak geld bovenop gooien.
Heb ook de Greenchoice/Consumentenbond deal tot 03-2025 dus zit ver onder het prijsplafond.
Komt alleen iets BTW en belastingen bij volgend jaar dus 80 is meer dan genoeg.
Nu heeft de beste Greenchoice medewerker mij via WA op 50 gezet.
Vind het best,betaal liever wat bij op de jaarrekening.

Daikin Sensira FTXF25A - RXF25A / Daikin Stylish FTXA35BT - RXA35A / Daikin Stylish FTXA25BB - RXA25A 3900Wp vol op het zuiden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slb
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-05 13:55

slb

Bwoah......

Ik werd bij GC van € 275/maand naar € 398 gezet. Kon het via de website terugzetten naar 277, ik verwacht minder verbruik en heb voldoende reserves om bij te betalen als de jaarnota er is (8-7-2023). Heb alleen gas bij GC, elektriciteit bij Pure Energie (wordt per 1-1-23 € 0,66653/kWh).

Vrijstaand huis uit 1927 ca 340m², matig/redelijk geïsoleerd. 2100m³ per jaar, netto verbruik 5500kWh/jaar. Zonneboiler (1998), DIY Douche WTW, en PV installatie (2014) van 3800Wp (16 panelen) Ferrarismeter.

[off topic]
@ro8inIk kan niet vaker dan om de twee dagen douchen (was me wel elke dag met zeepvrije gel), bij hogere frequentie van douchen krijg ik last van een huidaandoening die ontstaan is door..... te vaak douchen (compulsief). Kreeg er vanaf mijn 25e last van en loop er nu al 30 jaar mee. De dermatoloog vertelde me al dat elke dag douchen baggerslecht is voor je huid (en je gezondheid) en dat we in het algemeen veel te schoon zijn geworden. Met stank of viezigheid heeft het niets van doen, dat zit in je hoofd. Mijn vrouw doucht om de dag (maar wast zich ook) en ruikt en smaakt overigens prima :P ....en is vanwege haar reuma ook de grootste energieverbruiker in huis.
[/off topic]

Kreeg eind november de volgende tarieven van GC voorgeschoteld (was sinds 20-10 € 2,77/m³):
Totaaltarief per 01-01-2023
Gas per m3 € 2,55813

en vandaag:
Totaaltarief per 1 februari 2023
Gas per m3 € 2,35777

Het lijkt dus weer de goede kant op te gaan met de gasprijzen en het lijkt er ook op dat Greenchoice mijn variabele contract stilletjes naar een dynamisch contract heeft omgezet :/

prompt $p $g

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17:55

Bij mij hebben ze dit ook gedaan, had het omlaag laten bijstellen omdat het historisch verbruik van een paar jaar terug was van de oude bewoners en niets geïsoleerd.
Nu ook nog zonnepanelen en dat is doodleuk weer verdwenen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:24

Zenix

BOE!

FreakNL schreef op donderdag 22 december 2022 @ 18:08:
[...]

Toe maar, smerig zelfs? 8)7

Er is echt geen enkele reden om elke dag te douchen MITS je de “natte” zones gewoon bijhoudt aan de wasbak met een heet “soppie” en die dag (uiteraard) alleen een kantoor of thuiswerkdag hebt gehad. Zeg nou zelf, hoe vies wordt je van een kantoordag? Ik heb verder ook geen zweetvoeten, een druiper of lekkende aars… Dus ja…

Je wordt van een kattenwasje echt niet minder schoon van tov douchen… Denk je dat dat water wat over je rug stroomt zoveel doet? Er is niks mis met onze persoonlijke hygiëne en ik heb vroeger toen ik nog single was ook nooit klachten gehad… Sterker nog, ik ben behoorlijk “anal” daarin, dat het “daaronder” allemaal fris is…

Als je flink zweet is het anders hoor! Of als je zwaar/vies werk hebt of als je hebt gesport. Op vakantie in een warm land met veel activiteiten douchen we vaak ook 2 keer per dag. Maar er is geen reden om dat in de winter door te trekken naar Nederland.
Mensen vinden het vies, maar het eerder beter voor je gezondheid. Een beetje viezigheid kan goed voor de weerstand zijn. Een vet laagje op je huid, veel beter oor je huid. Als ik elke dag moet douchen in deze periode, dan maak ik mijn huid kapot en moet ik elke dag crème op doen. Door niet elke dag te douchen is dat niet nodig en kan de huid herstellen. Zelfde met hoofdhuid, als ik elke dag shampoo gebruik dan heb ik roos, was ik mijn haar èèn keer in de week, nergens last van.

Met douche WTW kost het douchen trouwens nauwelijks iets, dus dat is voor mij geen argumentatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
Bollenpeller schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 20:01:

Heb ook de Greenchoice/Consumentenbond deal tot 03-2025 dus zit ver onder het prijsplafond.
Komt alleen iets BTW en belastingen bij volgend jaar
Heb je dat al eens uitgerekend? Ik dacht ook vrij ver van het prijsplafond te zitten, maar door de nieuwe belastingen zit ik er zeer dicht bij.

Stroom; 2022 - €0,275/kwh, 2023 - €0,376/kwh (prijsplafond €0,40/kwh).
Gas; 2022 - €1,26/m3, 2023 - €1,448/m3 (prijsplafond €1,45/m3).

Ik schrok er van hoeveel belasting er weer bij komt.

Vóór de btw-verlaging was het €0,305/kwh en €1,399/m3.

[ Voor 4% gewijzigd door LA-384 op 24-12-2022 06:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• besteller2019
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 20-09 20:01
Wat is het Greenchoice whatsapp nummer? Nieuwbouw huis, per saldo stroom terugleveren en gasverbuik onder <600m^3.

Greenchoice be like: hallo uw nieuwe maandbedrag is 680 EUR, u kunt dit zelf verlagen naar 550 EUR. Betaal nu 180€ en dat is al 80€ te veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jirure1984
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-09 11:26
Wil voor stroom overstappen naar Tibber. Ik zit nu met gas een stroom bij Vattenfall.

In de laatste brief van vattenfall staat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XxgDvJPmQheReDm3bsqC06vpfII=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YfT9q1gWEKlD2JOk3zk9CcGq.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik mij vandaag aanmeld bij tibber kan ik een datum ingeven van 11-01-23. Zegt Tibber voor 31-12 dan wel mijn stroom contact op bij vattenfall? Of kan ik dat het beste zelf doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vickypollard
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:36
[laat maar]

[ Voor 106% gewijzigd door vickypollard op 24-12-2022 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wanneer verbruik en opwekking van elektriciteit netto ongeveer op 0 uitkomen, gaat je energierekening volgend jaar met enkele tientjes per maand omhoog. Zeker als je naast elektriciteit ook nog gas gebruikt en daarvoor nog een redelijk laag tarief per m3 betaalt.

- de netbeheerderkosten stijgen ongeveer een tientje per maand, per aansluiting en excl BTW.
- de heffingskorting energiebelasting wordt ex btw ongeveer 20 euro per maand lager dan in 2022.
- de BTW gaat van 9 naar 21 %.
- energiebelasting gas gast iets omhoog.
- en als je netto nog een beetje elektriciteit gebruikt gaat de energiebelasting over dat netto elektriciteitsverbruik ook weer omhoog (korting 2022 vervalt)

Als je weinig 'profiteert' van het prijsplafond kan de energierekening door aanpassingen in de maatregelen dus zomaar €30-€50 per maand hoger worden dan in 2022.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17:55
besteller2019 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 08:20:
Wat is het Greenchoice whatsapp nummer? Nieuwbouw huis, per saldo stroom terugleveren en gasverbuik onder <600m^3.

Greenchoice be like: hallo uw nieuwe maandbedrag is 680 EUR, u kunt dit zelf verlagen naar 550 EUR. Betaal nu 180€ en dat is al 80€ te veel.
+3110 478 2326

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LA-384 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 06:46:
[...]

Heb je dat al eens uitgerekend? Ik dacht ook vrij ver van het prijsplafond te zitten, maar door de nieuwe belastingen zit ik er zeer dicht bij.

Per 1 januari 2022 kreeg je ook al een korting van ca 9 cent ex btw op de energiebelasting elektriciteit als tegemoetkoming in de hoge energiekosten. Óók die korting was vooraf al als tijdelijk bestempeld en vervalt met de invoering van het prijsplafond.
In principe blijft de energiebelasting op elektriciteit gelijk. Alleen is de korting vervangen door een andere maatregel waardoor het voor jou nadelig uitpakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Ivow85 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 10:14:
[...]

Wanneer verbruik en opwekking van elektriciteit netto ongeveer op 0 uitkomen, gaat je energierekening volgend jaar met enkele tientjes per maand omhoog.
Dat ligt er bij de vraagsteller, die bij Greenchoice zit, dus helemaal aan of zijn contractjaar gelijk loopt met het kalenderjaar.

Zo niet, dan zal hij een knip krijgen op 31-12 waarop zijn opwek wordt vergoed tegen 11,5 cent.
Zie https://www.greenchoice.n...ce/prijsplafond/salderen/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Barrycade

Through the...

Gister mailtje van GC gehad met betere onderbouwing van de verhoging;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CJrpkIpf9lpaHyubtBFWLHwE2sY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FaNF9AvShGn8FJmKbvXQrnZw.png?f=fotoalbum_large

Dat komt dus aardig overeen met mijn verhoging van 55 -> 87 euro. Grootste klap bij mij is door verlaging teruggave energiebelasting.

Verbruik: 750 m3, electra (na salderen +/- 300 kWh).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Mijn jaarafrekening van Vattenfall is binnen :)

Ik krijg € 13,19 terug *O*

Mijn oude maandbedrag van het contract wat in 30 november afliep was €39

Nieuwe maandbedrag: €154 -O-

Nou ja, ik overleef het wel.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Zenix schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 00:37:
[...]

Mensen vinden het vies, maar het eerder beter voor je gezondheid. Een beetje viezigheid kan goed voor de weerstand zijn. Een vet laagje op je huid, veel beter oor je huid. Als ik elke dag moet douchen in deze periode, dan maak ik mijn huid kapot en moet ik elke dag crème op doen. Door niet elke dag te douchen is dat niet nodig en kan de huid herstellen. Zelfde met hoofdhuid, als ik elke dag shampoo gebruik dan heb ik roos, was ik mijn haar èèn keer in de week, nergens last van.

Met douche WTW kost het douchen trouwens nauwelijks iets, dus dat is voor mij geen argumentatie.
En je wilt niet weten wat voor dierenleed er achter de gemiddelde crème zit. Alhoewel daar inmiddels gelukkig alternatieven voor zijn, maar deze zijn (jammer genoeg) weer duurder dan de gewone variant…

Maar ach, ik wordt hier als klimaatgekkie weggezet als ik vertel dat ik maar 3 a 4 keer douche ik de week dus ik heb het allang opgegegeven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

praliwi schreef op donderdag 22 december 2022 @ 07:17:
[...]

Al heeft lang douchen dan weer niks met asociaal zijn te maken. Hoe verzin je het.
Asociaal is misschien iets te hoog ingezet. Maar het is een feit dat er gewoon gas-tekorten zijn. Als we dan allemaal een beetje minderen blijft het voor iedereen hopenlijk betaalbaar, ook in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
FreakNL schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 13:38:
[...]

Asociaal is misschien iets te hoog ingezet. Maar het is een feit dat er gewoon gas-tekorten zijn. Als we dan allemaal een beetje minderen blijft het voor iedereen hopenlijk betaalbaar, ook in de toekomst.
Bron voor gastekorten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:17
Misschien moeten we het in perspectief plaatsen.

Neem een douche die 7L/min doet en het water 25 graden verwarmt, dat kost ca. 0,2kWh per minuut. Voor een douchebeurt van 10 minuten dus 2kWh.

In een liter benzine zit ongeveer 10kWh, deze douchebeurt is dus het equivalent van 0,2L waar een gemiddelde auto 3km op kan rijden.

Met de auto naar de sportschool gaan heeft meer impact dan het douchen erna. Douchen kan je hooguit 5 beurten per week oid reduceren, allerlei korte ritjes met de auto waarschijnlijk veel meer.

Mijn punt is niet om ons niet bezig te houden met douchegedrag, enkel deze lijn door te trekken maar ons reisgedrag.

Zelf douche ik iedere dag wel maar gebruik hierbij geen warm water. Op die manier kan je zo lang en vaak douchen als je wil (zowel energetisch als voor je huid)

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
  • Laatst online: 17:00
FreakNL schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 13:36:
[...]

Maar ach, ik wordt hier als klimaatgekkie weggezet als ik vertel dat ik maar 3 a 4 keer douche ik de week dus ik heb het allang opgegegeven.
Haha, dan moet ik wel een super klimaatgekkie zijn, bij mij houdt het met 2 keer per week wel op. Inderdaad veel beter voor je huid om niet elke dag te douchen:
Als compensatie stook ik mijn houtkachel elke avond op voor een aangename temperatuur in de huiskamer. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:17
Er is geen gastekort, er is juist een enorm overschot aan fossiele brandstoffen. We hebben er heel veel meer van dan we ooit in de brand hadden moeten steken.

We kunnen niet door blijven gaan de atmosfeer als publiek riool te gebruiken. Dát is het probleem.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
assje schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 13:55:
[...]

Er is geen gastekort, er is juist een enorm overschot aan fossiele brandstoffen. We hebben er heel veel meer van dan we ooit in de brand hadden moeten steken.

We kunnen niet door blijven gaan de atmosfeer als publiek riool te gebruiken. Dát is het probleem.
Goed punt en die mening deel ik ook, maar iemand roept dat er gastekorten zijn en dat dat een feit is. Ik vraag om onderbouwing. Er wordt zoveel FUD verspreid om 'gastekorten' dat het lachwekkend is. Er is helemaal geen gastekort, hooguit een mismatch tussen vraag en aanbod, veroorzaakt door de leiders van de EU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
[...]

Dit doet me denken aan "een heleboel kleine beetjes maken nog steeds een klein beetje". Wij zaten op 720 kuub gas per jaar, zelfs als we heel hard ons best doen en daar 200 kuub vanaf snoepen, zet dat niet aan t.o.v. de 40 miljard kuub die Nederland jaarlijks verbruikt(e voor de prijsexplosie). Da's namelijk 200 miljoen keer meer dan ik met heel veel moeite zou kunnen besparen, en dat terwijl er slechts 8 miljoen huishoudens zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
assje schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 13:53:
[...]

Zelf douche ik iedere dag wel maar gebruik hierbij geen waar water. Op die manier kan je zo lang en vaak douchen als je wil (zowel energetisch als voor je huid)
Ik gebruik wel waar water :+
Koud douchen heb ik ooit 4 maanden gedaan, kwestie van in de zomer beginnen en het dan volhouden. Maar zo tegen het begin van de winter gingen de botjes in mijn vingers pijn doen, en ben ik er mee gestopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-09 10:19
Ik houd zelf ook wel van een koude douche op zijn tijd, vooral in de warme maanden, heerlijk.

Maar ik vind wel dat we hier niet voor anderen hoeven te bepalen hoe en hoe lang men wil douchen/badderen, we leven (nog) niet in een dictatuur + er zijn ook valide redenen waarom de een vaker doucht dan de ander. Dus laten we elkaar een beetje in onze waarde laten.

Ik douche elke dag in de ochtend en als ik heb gesport of iets ranzigs heb gedaan (zoals in de tuin bezig geweest, of een dag hard fysiek gewerkt in warme ruimtes dus eigenlijk als het zweet langs alle voegen en naden heeft gelopen die dag..), zo blijft je beddengoed ook iets langer fris lijkt me.

Daarnaast de afgelopen jaren alle lampen vervangen door LED, de oude koelkast, wasdroger, wasmachine allemaal vervangen door A++ of zuiniger en dat hakt er samen al behoorlijk in, we zitten nu al op 30-40% minder verbruik op maandbasis dan een paar jaar geleden.

Nu nog bedenken hoe we van de stadsver(w)arming af kunnen komen.

[ Voor 20% gewijzigd door Lord_Dain op 24-12-2022 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Mega energie, iets van, mega prijzen Mega voorschot iets zegt mij niet meer bij deze club te blijven.

Tot onze grote verbazing met een voorschot van 200€ wat dekkend is met een verbruik van 500kwh (met zonnepanelen)en 1100m3 gas per jaar, nu een nieuw voorschot bedrag van 763€ keiharde euro's per maand met het nieuwe prijs-plafond.

Dan probeer je in contact te komen om je voorschot op 250€ te zetten, en duidelijk aangeeft niet dat absurde maand-voorschot te gaan betalen.

Wat nu? Automatische incasso intrekken, of veranderen per februari naar een andere energieleverancier?
Van Mega energie tot op heden geen enkele reactie, na 2x een ticket te hebben ingediend.

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

[...]

Neem een douche die 7L/min doet en het water 25 graden verwarmt, dat kost ca. 0,2kWh per minuut. Voor een douchebeurt van 10 minuten dus 2kWh.

In een liter benzine zit ongeveer 10kWh, deze douchebeurt is dus het equivalent van 0,2L waar een gemiddelde auto 3km op kan rijden.

Met de auto naar de sportschool gaan heeft meer impact dan het douchen erna. Douchen kan je hooguit 5 beurten per week oid reduceren, allerlei korte ritjes met de auto waarschijnlijk veel meer.

Mijn punt is niet om ons niet bezig te houden met douchegedrag, enkel deze lijn door te trekken maar ons reisgedrag.

Zelf douche ik iedere dag wel maar gebruik hierbij geen warm water. Op die manier kan je zo lang en vaak douchen als je wil (zowel energetisch als voor je huid)
Het is en en en . Dus ik ben het met je eens. Dat schreef ik ook al eerder
FreakNL in "Help! De energierekening - kroegtopic"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Fair enough.

Er is geen tekort maar we kunnen het niet verbranden zonder dat er andere dingen stuk gaan.

Dus er is geen tekort, alleen we moeten alsnog wel een beetje minderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
[...]

Slecht voor het grondwaterpeil..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hongy
[...]

Here we come schoon drinkwatercrisis.... Ik douche trouwens 7 avonden per week in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:20

Dennis1812

Amateur prutser

Het is zo jammer dat er met watertekorten geen rekening gehouden worden in de bouw.

Douchewater kan je prima de toilet nog mee doorspoelen bijvoorbeeld.

Maargoed. Dat gaat wel off topic

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bollenpeller
  • Laatst online: 04-07 21:51
LA-384 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 06:46:
[...]

Durf het bijna niet te vermelden hier maar zat voor de BTW verlaging op-Stroom:0,25kwh - Gas:0,86m3

Daikin Sensira FTXF25A - RXF25A / Daikin Stylish FTXA35BT - RXA35A / Daikin Stylish FTXA25BB - RXA25A 3900Wp vol op het zuiden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-09 19:50
Dennis1812 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 21:07:
Het is zo jammer dat er met watertekorten geen rekening gehouden worden in de bouw.

Douchewater kan je prima de toilet nog mee doorspoelen bijvoorbeeld.

Maargoed. Dat gaat wel off topic
Volgens mij wordt daar in de bouw wel rekening mee gehouden, sterker nog er zijn grote ontwikkelaars die hier een punt van maken.

Maar volgens mij is het momenteel zo dat dit nog niet mag, kwa regelgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
Supertip schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 15:04:
Mega energie, iets van, mega prijzen Mega voorschot iets zegt mij niet meer bij deze club te blijven.

Tot onze grote verbazing met een voorschot van 200€ wat dekkend is met een verbruik van 500kwh (met zonnepanelen)en 1100m3 gas per jaar, nu een nieuw voorschot bedrag van 763€ keiharde euro's per maand met het nieuwe prijs-plafond.

Dan probeer je in contact te komen om je voorschot op 250€ te zetten, en duidelijk aangeeft niet dat absurde maand-voorschot te gaan betalen.

Wat nu? Automatische incasso intrekken, of veranderen per februari naar een andere energieleverancier?
Van Mega energie tot op heden geen enkele reactie, na 2x een ticket te hebben ingediend.
Dat is apart. Bij ons schatte Mega het veel te laag in. Heb ze 1 mailtje gestuurd en het was geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
FreakNL schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 13:36:
[...]

En je wilt niet weten wat voor dierenleed er achter de gemiddelde crème zit. Alhoewel daar inmiddels gelukkig alternatieven voor zijn, maar deze zijn (jammer genoeg) weer duurder dan de gewone variant…

Nouja, eigenlijk zijn er vanuit een gezondheidsoogpunt ook alleen maar voordelen van. Het is voor je huid veel beter om minder te douchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Bollenpeller schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 21:15:
[...]

Durf het bijna niet te vermelden hier maar zat voor de BTW verlaging op-Stroom:0,25kwh - Gas:0,86m3
Damn, dat zijn zelfs voor 3-2022 bijzonder lage tarieven, of is dat contract van eerder nog?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
LA-384 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 22:20:
[...]

Damn, dat zijn zelfs voor 3-2022 bijzonder lage tarieven, of is dat contract van eerder nog?
Oktober 2021. Ik heb daar toen ook nog van geprofiteerd. :Y Dat was de GC-deal via de consumentenbond.
Pagina: 1 ... 54 ... 154 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden