phicoh schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 09:37:
[...]
Jij wil de vrije markt afschaffen. Zeg dat dan gewoon. Ga niet klagen over de merit order, zeg gewoon dat je geen vrije markt wil.
In een vrije markt kan iedere leverancier vrijwillig kiezen om de merit order te gebruiken. Het afschaffen van de merit order is het afschaffen van de vrije markt.
Het is ook een nogal bizar idee in onze economie om leveranciers verschillend te betalen op basis van de kosten van die leveranciers. Als je dat wil, dan moet de overheid de produktie van elektriciteit zelf in handen nemen. Zodra kosten de redelijke prijs bepalen zie je dat er opeens ruimte is voor gouden kranen in het hoofdkantoor. Dat zijn tenslotte kosten die doorberekend mogen worden.
Beste Phicoh, lees je eige
nlijk wat ik schrijf? En begrijp je het ook? Doe eens wat research.
1. Merit order is juist NIET de vrije markt, maar een afgesproken prijsmechanisme!
Het merit order-model is dus geen pure vrije markt, maar een afgesproken marktmechanis
me binnen een gereguleerd systeem.
Inderdaad kunnen energieleveranciers buiten de beurs handelen, of langlopende contracten afsluiten. Zo lang die prijs gebaseerd is op werkelijke kostprijs ben ik daar voorstander van. Je kan dan inkopen bij diegene met de laagste kostprijs. Dat is wel (soort van) vrije markt, mits je overal kan inkopen. Particulieren kunnen dat niet.
Als je op de beurs handelt val je automatisch onder merit order, daar heeft een leverancier geen keuze in.
In het verleden hadden we in
NL een energievoorziening vanuit de overheid, de regionale energiebedrijven en de SEP. Kon dat beter. Vast wel. Maar is het nu beter dan? Zijn onze kosten lager? Wat te denken van de netwerk kosten? Frankrijk als voorbeeld (zie grafiek onder) hoe het kan met overheidsregulering heeft al jaren een relatief lage stroomprijs. Vrije markt? Waarom hebben we in
NL dan niet dezelfde prijzen als in Frankrijk?
Er wordt sowieso gerotzooid met vrije markt omdat leveranciers subsidies krijgen (SDE++) en soms ook CfD contracten, en aansluitkosten windstroom op zee worden uit algemene lasten betaald. Zonneparken krijgen curtailment vergoeding, terwijl particulieren geen cent krijgen. Particuliere PV bezitters kunnen en mogen hun overschot niet direct verkopen aan de buren. Ik mag geen atoomstroom in Frankrijk inkopen. Vrije markt? Nee. Heel veel regeltjes. Echt helemaal totaal niet vrije markt. Net doen alsof, ja dat wel.
2. Hoe kom je er bij dat vrije markt (zelfs zonder merit ordere) een optimaal systeem is voor de energiemarkt? Gebaseerd op geloof? Optimaal voor wie?
Juist de huidige systematiek zuigt big time en ten nadele van burgers en particuliere PV bezitters.
Wie zegt dat de energiemarkt het beste af is met vrije markt? Hoe kom je erbij?
[
Voor 23% gewijzigd door
Crapton op 12-06-2025 10:22
]