De energierekening - kroegtopic

Pagina: 1 ... 155 156 Laatste
Acties:

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 12:34
Matched: nl
RuneScimi007 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 20:33:
Ik zou het heel erg waarderen als iemand met mij zou willen meekijken, word oprecht gewaardeerd.

Mijn situatie is als volgt :
Ik woon alleen in een nieuwbouwappartement (huur) van 73 m², volledig elektrisch met een warmtepomp. Ik heb maar 2 zonnepanelen. Ik heb GEEN elektrische auto.
In 2024 heb ik 1.108 kWh verbruikt (€280) en dit jaar zit ik momenteel op 1.608 kWh (€414).
In 2024 heb ik 287 kWh opgewekt met mijn zonnepanelen (€54), dit jaar staat het op 273 kWh (€50).
Ik heb een dynamisch contract bij Tibber.

Ik merk dat ik de afgelopen maanden niet normaal veel heb lopen betalen voor stroom terwijl ik oprecht amper er gebruik van maak. Ik zet ook oprecht de wasmachine en vaatwasser 2x per maand aan. Voor de rest gebruik ik niet veel in mijn huis en toch is de stroomrekening knetter duur.

Ik heb net gekeken op de app van Tibber en de afgelopen 2 dagen al een verbruik bedrag van 7 euro gegenereerd voor 28kwh. Helemaal gestoord.

Wat raadden jullie mij aan omtrent het overstappen? Ik twijfel nu om dus over te stappen naar een vast contract waarbij dus de stroomprijzen vast staan en daarnaast krijg ik dus een cashbackkorting van de leverancier zelf. Ik zal dan veel minder per maand gaan betalen en heb ik dus juist gevoel dat ik met een vast contract meer controle heb over de stroom dan een dynamisch contract wat dus juist andersom hoort te zijn.

Anyway, wat raadden jullie aan mede-tweakers?
Even in perspectief gezien, 7 euro voor 28 KWh is 0,25 voor 1 kWh. Als je momenteel een vast contract neemt dan heb je met een beetje geluk een prijs van 0,20 voor 1 kWh. Dat is 1,40 euro minder over die twee dagen. Grootste winst zal echter een bonus zijn bij het afsluiten van een nieuw vast contract. Dat kan oplopen tot enkele honderden euro’s.

Het is bekend dat een dynamisch contract niet altijd voordelig is voor gebruikers van een warmtepomp in combinatie met slechts weinig zonopbrengst (weinig panelen). In de winter zijn de dynamische tarieven normaal gezien iets hoger terwijl dan ook het verbruik door de WP hoger is. Dat versterkt zich in negatieve zin. Gebruik je dan voor de rest nauwelijks stroom dan slaat die genoemde combi naar een negatief scenario.

Maar meten is weten. Met een Home Wizard P1 meter bijvoorbeeld. Als er dan voldoende data is kun je die invoeren bij Jeroen.nl en kijken of dynamisch iets voor jou is.

Elke situatie is echter anders en er is niet één juist antwoord.

Voor nieuwbouw en 73 m2 meter zou ik echter hooguit iets van 6-7 kWh maximaal per dag verwachten en eigenlijk zelfs minder. Het kan dus ook een niet optimaal ingestelde WP of installatie zijn.

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:39

copykat

Good copy isn't bad

Geen matches
assje schreef op woensdag 3 december 2025 @ 17:39:
[...]

Dat is dan juist weer wel effectieve en bewezen techniek :X
Ok? Maar water omhoogpompen is toch ook veel weerstand? En je moet best veel liters omhoog pompen en flink veel naar beneden laten stromen om weer turbines voldoende stroom op te laten wekken. Ik neem aan dat niet elke liter 1 op 1 naar boven en naar beneden evenveel energie is.
Kijk regenwater, rivierwater, of zelfs getijden stroming weet ik
Met stroom die over is weer water in t stuwmeer pompen omdat je t anders kwijt ben is ook rendement als in niks of iets overhouden principe. ( los van investering en onderhoud.) Ik dacht dat dat experimenteel in de alpen gedaan was maar als onvoldoende efficient in rendement weer los gelaten. :$

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Geen matches
@copykat
Even snel vanaf wiki:
The round-trip efficiency of PSH varies between 70% and 80%. Although the losses of the pumping process make the plant a net consumer of energy overall, the system increases revenue by selling more electricity during periods of peak demand, when electricity prices are highest. If the upper lake collects significant rainfall, or is fed by a river, then the plant may be a net energy producer in the manner of a traditional hydroelectric plant.

Pumped storage is by far the largest-capacity form of grid energy storage available, and, as of 2020, accounted for around 95% of all active storage installations worldwide, with a total installed throughput capacity of over 181 GW and as of 2020 a total installed storage capacity of over 1.6 TWh.[3]
Wikipedia: Pumped-storage hydroelectricity

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Geen matches
Komt bij dat je het naar boven pompen kunt reguleren en op lagere vermogens kan doen dan als je productie draait.
Zodoende kun je op momenten met overschot (wind/zon) toch opslaan op grote schaal.

• Evo X
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:31
Geen matches
wmeester schreef op woensdag 3 december 2025 @ 20:38:
[...]

Check. Vandaag ook correctie factuur gekregen.
balen.

heb jij enig gevoel of die 'procentuele verrekening' ook beetje klopt?
Op zich hebben ze dat niet heel duidelijk gemaakt, staat alleen bedrag op.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Geen matches
Dit bewijst maar weer dat nieuws en daarna gebrek aan nieuws aannames genereerd.
Ik vermoed dat in 2018-20 dit waterbasin opslag in t nieuws kwam als nieuwtje in kijk een manier in te vergroenen. En daarna was het warmtepomp hier airco daar, accu's grondpompen enz. Nooit meer iets over stuwmeer en pompen.
Dus ik nam aan project theoretisch een goed idee omdat je inderdaad water kan pompen op elke snelheid elkmoment vd dag maar in de praktijk onvoldoende opbracht om grote delen onderwater te zetten.

Beetje zoals zo'n grote water zak onder je woonkamer vloer waar je water in kan verwarmen tijdens de zomer met afgifte uit je airco en die in de winter weer opnemen met verwarmen. Is geloof ik ook weer uit beeld . Behalve bij tuinders geloof ik .

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 07:40
Geen matches
copykat schreef op donderdag 4 december 2025 @ 07:51:
[...]

Beetje zoals zo'n grote water zak onder je woonkamer vloer waar je water in kan verwarmen tijdens de zomer met afgifte uit je airco en die in de winter weer opnemen met verwarmen. Is geloof ik ook weer uit beeld . Behalve bij tuinders geloof ik .
De stadsverwarming aanbieders hebben allemaal ook wel zo'n (dag) buffer (themosfles).

Als je thuis wat wil doen om de winter door te komen is een zak in de kruipruimte wel wat beperkt.......

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:18
Geen matches
Evo X schreef op woensdag 3 december 2025 @ 22:53:
[...]

balen.

heb jij enig gevoel of die 'procentuele verrekening' ook beetje klopt?
Op zich hebben ze dat niet heel duidelijk gemaakt, staat alleen bedrag op.
Ja, procentuele verrekening klopt. Ik had 750 m3 opgegeven met cb van 490€.
Uiteindelijk 70 m3 verbruikt en moet 448 euro terugbetalen.

• mrVroom
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22-01 10:50
Geen matches
Martin7182 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 14:30:
[...]

Misschien wordt het tijd om van het gas af te gaan :)
L/L of L/W WP en evt. WPB (1 of 2 keer subsidie) en elektrisch fornuis. Zo spannend is het niet.
Toekomstmuziek. Wij komen uit een nieuwbouwwoning maar wonen nu buitenaf. Vol in het veld label A woning.
Wij koken elektrisch, en verbouwen nu beneden. Vloerverwarming komt erin en extra glasisolatie. Maar van het gas af lukt nog niet. Financieel is het op.

Maar bovendien: ik zie niet in dat alles op stroom goedkoper is als salderen wordt afgeschaft. De terugleverboete is absurd en een huis verwarmen met een zonnetje erbij is amper aan de orde.

Nieuwbouwwoning was puur goedkoop door salderen. Dus nee, een grote A woning in het veld. Ik zie het niet gebeuren. :-(

• mrVroom
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22-01 10:50
Geen matches
Hencksch schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 14:40:
[...]

Niet zo somber. Ik heb meegedaan aan de collectieve inkoop van VEH. Het aanbod voor gas geaccepteerd en het aanbod voor stroom laten liggen. Gas gaat sinds 1-12 via Budget. En voor stroom stappen we per einde maand over van Tibber naar Zonneplan.
Ga ik ook overwegen, maar één vraag. Betaal je dan niet veel dubbel? Zoals netbeheer enzo?

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:01
Geen matches
mrVroom schreef op donderdag 4 december 2025 @ 11:40:
[...]

Toekomstmuziek. Wij komen uit een nieuwbouwwoning maar wonen nu buitenaf. Vol in het veld label A woning.
Wij koken elektrisch, en verbouwen nu beneden. Vloerverwarming komt erin en extra glasisolatie. Maar van het gas af lukt nog niet. Financieel is het op.

Maar bovendien: ik zie niet in dat alles op stroom goedkoper is als salderen wordt afgeschaft. De terugleverboete is absurd en een huis verwarmen met een zonnetje erbij is amper aan de orde.

Nieuwbouwwoning was puur goedkoop door salderen. Dus nee, een grote A woning in het veld. Ik zie het niet gebeuren. :-(
Een goed ontworpen en geïnstalleerde WP installatie (met COP>4) is altijd minimaal de helft goedkoper in verbruik dan een gasketel. En dat verschil wordt fiscaal alleen maar groter gemaakt de komende jaren. Juist bij een grote woning verdien je dat tov de meerprijs in aanschaf relatief sneller terug. Dat heeft op zichzelf niets met PV of salderen van doen.

All-electric.

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 10:45
Geen matches
Daarnaast, douchen m.b.v. een WPB is op z'n slechtst (zonder PV) ongeveer even duur als op gas. Maar als je daarmee van het gas af kan, dan wordt het meestal wel goedkoper (afhankelijk van verbruik en stilstandverlies). Wat bij ons ook meespeelde is dat de CV ketel na ruim 20 jaar wel aardig op was.

• Hencksch
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09:30
Geen matches
mrVroom schreef op donderdag 4 december 2025 @ 11:44:
[...]

Ga ik ook overwegen, maar één vraag. Betaal je dan niet veel dubbel? Zoals netbeheer enzo?
Nope. Je betaalt voor netbeheer voor gas en voor stroom. Bij één leverancier voor beide wordt het bedrag opgeteld. Bij twee leveranciers betaal je afzonderlijk twee bedragen aan elk van de twee.

• WeirCo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-12-2025
Geen matches
Net een deurverkoopster van Essent aan de deur gehad die beweerde dat als ik nu een contract zou afsluiten bij Essent voor 3 jaar dat zij ook na het stoppen van de salderingsregeling, blijven salderen tot het contract afloopt. Onderzoek op de website van Essent spreekt dat tegen. Zijn er meer mensen die dit gehoord hebben / herkennen?

Twitch Kanaal

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Geen matches
WeirCo schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 12:32:
Net een deurverkoopster van Essent aan de deur gehad die beweerde dat als ik nu een contract zou afsluiten bij Essent voor 3 jaar dat zij ook na het stoppen van de salderingsregeling, blijven salderen tot het contract afloopt. Onderzoek op de website van Essent spreekt dat tegen. Zijn er meer mensen die dit gehoord hebben / herkennen?
Dat moet dan wel zo in het contract staat wat je aangeboden krijgt. Ook kunnen ze sowieso niet het energiebelasting gedeelte van het tarief salderen. (tenzij ze dat via een andere post gaan compenseren maar dat lijkt me niet).

• WeirCo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-12-2025
Geen matches
Novax schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 12:54:
[...]

Dat moet dan wel zo in het contract staat wat je aangeboden krijgt. Ook kunnen ze sowieso niet het energiebelasting gedeelte van het tarief salderen. (tenzij ze dat via een andere post gaan compenseren maar dat lijkt me niet).
Ze beweerde dat de salderingsregeling zoals deze nu was gecontinueerd zou worden bij een meerjarig contract dat na 31-12-2026 zou doorlopen. Heb het contract zelf niet gezien ivm dat m'n nieuwe contract op 27-12 start (afgesloten op 1 okt). De meerkosten voor het blijven salderen zou Essent dan voor haar rekening nemen.

Twitch Kanaal

• __Erik__
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 24-01 20:07
Ik was eigenlijk op zoek naar een ANWB Energie ervaringen topic, dat lijkt er niet te zijn, dus maar even hier:

In de afhandeling van een overlijden heb ik een akkefietje bij ANWB Energie:

Voor dit contract liep/loopt de jaarafrekeningperiode van 1 maart tot ultimo februari, over afgelopen contractjaar (dus per ultimo februari 2025), heb ik netjes een jaarafrekening gekregen.

Eind juli heb ik het contract per 15 augustus 2025 beëindigd, dit is ook netjes geregistreerd, zoals te zien in de app.

Sindsdien wacht ik op een eindafrekening, ook na 20+ email- en telefooncontacten, blijft ANWB Energie melden, dat er een administratief probleem zou zijn waardoor de eindafrekening zou zijn geblokkeerd. Al geruime tijd geleden zou dit zijn geëscaleerd en gemeld bij de softwareleverancier. Toch stelt ANWB Energie tot en met vandaag dat er geen oplossing is en ik braaf moet wachten.

Wettelijk gezien begaat ANWB Energie daarmee een overtreding, immers, de eindafrekening moet uiterlijk 6 weken na contracteinde worden opgesteld en aangeboden.

De mij bekende route is dan een melding maken bij ACMConsuwijzer en een zaak aanmelden bij de geschillencommissie.

Mijn vragen:
- zijn er nog andere routes, die ik kan volgen om ANWB Energie tot aandacht voor deze zaak te verleiden?
- zijn er anderen met een gelijke ervaring?

Alvast dank voor het meedenken!

Eos 600, Sigma 28-70, 50-200, 100 2.8, 430EZ
Eos 300D, 500D, 70D, 10-22, 15-85, 24, 50 1.4, 100 2.8, 100-400, 430EXII

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12:30
__Erik__ schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 13:40:
Ik was eigenlijk op zoek naar een ANWB Energie ervaringen topic, dat lijkt er niet te zijn, dus maar even hier:

Voor dit contract liep/loopt de jaarafrekeningperiode van 1 maart tot ultimo februari, over afgelopen contractjaar (dus per ultimo februari 2025), heb ik netjes een jaarafrekening gekregen.

Eind juli heb ik het contract per 15 augustus 2025 beëindigd, dit is ook netjes geregistreerd, zoals te zien in de app.
Sindsdien wacht ik op een eindafrekening, ook na 20+ email- en telefooncontacten, blijft ANWB Energie melden, dat er een administratief probleem zou zijn waardoor de eindafrekening zou zijn geblokkeerd. Al geruime tijd geleden zou dit zijn geëscaleerd en gemeld bij de softwareleverancier. Toch stelt ANWB Energie tot en met vandaag dat er geen oplossing is en ik braaf moet wachten.

Wettelijk gezien begaat ANWB Energie daarmee een overtreding, immers, de eindafrekening moet uiterlijk 6 weken na contracteinde worden opgesteld en aangeboden.

De mij bekende route is dan een melding maken bij ACMConsuwijzer en een zaak aanmelden bij de geschillencommissie.

Mijn vragen:
- zijn er nog andere routes, die ik kan volgen om ANWB Energie tot aandacht voor deze zaak te verleiden?

Misschien kan je het proberen via EnergyZero? Dat is de leverancier waar de ANWB als wederverkoper gebruik van maakt. Telefoonnummer van EnergyZero is 085-8085144

• Novax
  • Niet online
Matched: www, nl

Mijn vragen:

De ACM heeft een voorbeeldbrief: https://www.consuwijzer.n...f-energierekening-te-laat

Of je daar iets mee bereikt weet ik niet, zie ook https://www.reddit.com/r/.../1eyg84m/comment/ljdxaft/

• __Erik__
Matched: www
Brief ken ik en heb ik opgestuurd, ANWB Energie heeft het - nog - niet nodig gevonden om er op te reageren.

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09:44
Geen matches
__Erik__ schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 14:35:
[...]

Brief ken ik en heb ik opgestuurd, ANWB Energie heeft het - nog - niet nodig gevonden om er op te reageren.
Als je het hebt, rechtsbijstand inschakelen.

• Hencksch

Mijn vragen:

Condoleances.
Hoe groot is de last van deze achterstalligheid voor je? Als je die mentaal/financieel kunt dragen, kun je dan ook gewoon wachten onder het motto "choose your battles" en "maak je niet druk om zaken waar je geen invloed op hebt". (Het is maar een idee).

• __Erik__
Geen matches
Hencksch schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 15:35:
[...]

Condoleances.
Hoe groot is de last van deze achterstalligheid voor je? Als je die mentaal/financieel kunt dragen, kun je dan ook gewoon wachten onder het motto "choose your battles" en "maak je niet druk om zaken waar je geen invloed op hebt". (Het is maar een idee).
Dank!

Die mentaal/financiële draagbaarheid heb ik me inderdaad ook afgevraagd, ik ben in principe hondstrouw, daarmee heb ik mijn hoofd de afgelopen 2 maanden na verlopen van wettelijke termijn ook mee geprobeerd rustig te houden, ben er nu nogal klaar mee. Of dat verstandig is, geen idee O-)

• Hencksch
Geen matches
__Erik__ schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 16:51:
[...]

Dank!

Die mentaal/financiële draagbaarheid heb ik me inderdaad ook afgevraagd, ik ben in principe hondstrouw, daarmee heb ik mijn hoofd de afgelopen 2 maanden na verlopen van wettelijke termijn ook mee geprobeerd rustig te houden, ben er nu nogal klaar mee. Of dat verstandig is, geen idee O-)
Als je er zo in staat, dan zou je een advocaat kunnen zoeken en die de ANWB formeel in gebreke kunnen laten stellen onder verwijzing naar de stappen die je al gezet hebt, de plichten die je al vervuld hebt en de rechten die je volgens de ACM hebt.
De kans is aanwezig dat ze zich daar geen reet van aantrekken en alle fatale termijnen laten verdwijnen als sneeuw voor de zon. Dan moet je dus wel bereid zijn door te bijten en te laten dagvaarden. "See you in court."

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 24-01 19:02

Mimiix

Professioneel Prutser

Matched: www
Hey dat is mijn post op Reddit. Achteraf was het een paar dagen later geregeld.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

• Novax
  • Niet online
Geen matches
__Erik__ schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 14:35:
[...]

Dan zal de volgende stap toch de Geschillencommissie zijn lijkt me.

• Taatort
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10:42

Mijn vragen:

Ik zou een klacht indienen via de ANWB klachtenprocedure. Meestal worden klachten door een andere afdeling afgehandeld, wat mogelijk wat schot in de zaak brengt. Misschien in de klacht een ultimatum (datum) stellen met de vermelding dat als het voor die datum niet is opgelost, je verdere stappen gaat overwegen.
https://www.anwb.nl/servi...ulieren/klachtenformulier

• __Erik__
Taatort schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 17:09:
[...]

Ik zou een klacht indienen via de ANWB klachtenprocedure. Meestal worden klachten door een andere afdeling afgehandeld, wat mogelijk wat schot in de zaak brengt. Misschien in de klacht een ultimatum (datum) stellen met de vermelding dat als het voor die datum niet is opgelost, je verdere stappen gaat overwegen.
https://www.anwb.nl/servi...ulieren/klachtenformulier
Dit is een nieuwe potentiële stap, waarvoor dank, ik heb zojuist een klacht via die pagina ingediend.

• __Erik__
Geen matches
Novax schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 17:09:
[...]

Dan zal de volgende stap toch de Geschillencommissie zijn lijkt me.
Dank voor je suggestie!

Dit ga ik ook doen zodra de termijn van ingebrekestelling uit de ACM voorbeeldbrief is verlopen.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Geen matches
De energiebelastingen in 2026:
op stroom gaat van € 12,29 cts/kWh naar 11,08 cts/kWh = 90,2%
op gas gaat van 7,161 cts/kWh naar 7,439 cts/kWh = 103,9 %
Volgens de VEH een heel lichte daling bij stroom en een (gewone) stijging bij gas.
Volgens mij hebben ze een scheve kijk op de cijfers.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Simpel360
Geen matches
dunklefaser schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 18:25:
De energiebelastingen in 2026:
op stroom gaat van € 12,29 cts/kWh naar 11,08 cts/kWh = 90,2%
op gas gaat van 7,161 cts/kWh naar 7,439 cts/kWh = 103,9 %
Volgens de VEH een heel lichte daling bij stroom en een (gewone) stijging bij gas.
Volgens mij hebben ze een scheve kijk op de cijfers.
De doelstelling is toch van gas naar elektra?
Bij VEH lijkt de groene paragraaf belangrijk dus is niet scheef maar slechts de visie groen die wordt uitgedragen.

Je hebt een optie: je lidmaatschap opzeggen O-)

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Geen matches
Simpel360 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 19:36:
[...]

De doelstelling is toch van gas naar elektra?
Bij VEH lijkt de groene paragraaf belangrijk dus is niet scheef maar slechts de visie groen die wordt uitgedragen.

Je hebt een optie: je lidmaatschap opzeggen O-)
Ik geef alleen aan dat ze volgens mij bij de redactie niet kunnen rekenen.
Is volgens mij glashelder.

[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 14-12-2025 10:00 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Simpel360
Geen matches
dunklefaser schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 20:11:
[...]

Ik geef alleen aan dat ze volgens mij bij de redactie niet kunnen rekenen.
Dan snap ik je niet :?

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Geen matches
I rest my Kees.

• __Erik__
Geen matches
__Erik__ schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 17:58:
[...]
Dit ga ik ook doen zodra de termijn van ingebrekestelling uit de ACM voorbeeldbrief is verlopen.
Goed, vandaag verloopt de termijn van ingebrekestelling…

Of de klacht geholpen heeft, dat weet ik niet, tot de dag van vandaag heeft ANWB Energie het niet nodig gevonden om daarop te reageren…

Of de ingebrekestelling geholpen heeft, dat weet ik ook niet, tot de dag van vandaag heeft ANWB Energie het niet nodig gevonden om daarop te reageren…

Of mijn opmerkingen bij elke reclame uiting op de socials geholpen hebben, dat weet ik evenmin, tot de dag van vandaag heeft ANWB Energie het niet nodig gevonden om te reageren…

Eergister, de 17e kwam er wel ‘ineens’ een eindafrekening in de mail. Gister, de 18e, stond ook al het terug te boeken bedrag op de rekening.

Uiteindelijk is het geschil dus afgehandeld na 4 maanden en 2 dagen!

Nee, ik ga de afrekening niet meer controleren. Nee, ik ga geen wettelijke rente in rekening brengen. Ik ben gewoon maar blij, dat dit echec nog net voor de feestdagen is afgerond en ik de afwikkeling van alle ellende achter me kan laten!

Wat dit gaat betekenen voor mijn eigen contract met ANWB Energie laat ik aan de fantasie over ;)

Dank allemaal voor het meedenken! Wens jullie fijne feestdagen en een mooie jaarwisseling!!!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Het is een beetje een terugkerend topic maar ik vermoed dat de warmtepomp leveranciers ook de post saldering erea zien aankomen.
1 dynamisch contract zal vermoedelijk standaard worden.
2 ergens zullen we energie opslag/afgifte tijd verschuiving moeten in bouwen. Zodat we met warmte vraag niet in dure stroom zitten.
De stroom zelf opslaan of de warmte energie.

Accu's zijn een optie maar misschien minder effectief als gewoon een boiler voor wwa( douchen en kranen) en een buffervat voor de warmte voorziening kamers.
Zo kan je de warmtepomp laten draaien op goedkope stroom en toch in dure stroom tijd gebruik maken van warmte indien nodig/wenselijk.

Misschien beide?
Kleine accu voor je oven en inductie en licht en alle andere stroom verbruikers.
Zo inregelen dat hij laad op goedkope momenten en ontlaad op dure momenten daarmee demp je de prijspieken.
Opwarmen van je twee vaten tijdens goedkope momenten zodat er een gebruiksbuffer is in de dure momenten.
Ik vermoed dat dat de huis installatie word.
Met of zonder zonnepanelen.

In mijn persoonlijke huishouden.
1 HR radiatoren/convectoren ipv vloerverwarming dus een cv buffervat is wenselijk. ( vloer heeft zn eigen buffer namelijk t beton)
2 zonnepanelen dus geen ruimte voor zonneboilerpanelen. Misschien 1.
3 gezin dus 120liter wwa boiler wenselijk.
4 onderhouds contracten niet teveel en te duur. Dat zijn sluipkosten.

Nu aansturing.
Liefst meeste automatisch op de dynamische prijs. En zelfs intelligent op wel of niet iemand thuis.geofencing?

Op dit moment is het meer een idee dan een ingevuld stappenplan.
Maar ik denk dat het goed uit te voeren is mits de wp-leveranciers kunnen voorzien in de hardware en koppelingen tussen de diverse units met simpele software ondersteuning.
Grootste probleem is denk ik commercieel verdienmodel in maandcontracten voor de besturingssoftware van die leveranciers
(Alles in Homeassistant?)
Moet ik me nog in verdiepen.

Afijn ik heb nog 6 maanden om t uit te denken en 6 maanden om t te realiseren. :)

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Geen matches
Ik heb zelf nu ook bijna een jaartje een dynamisch contract en ik ben daar goed mee omdat ik zelf goed opvolg.

Maar tegelijk vraag ik mij af of een dynamisch contract nog lang echt zinvol zal zijn, behalve dan dat je financieel een beetje voordeel doet door minder risicoopslag vanuit de energieleveranciers.

En dit omwille van de massale opkomst van batterijen (thuis, bij bedrijven, bij energieleveranciers,...) die steeds meer de prijscurve zullen platslaan.

De prijsdynamiek was in 2024 nog een stuk groter dan deze in 2025 naar mijn inschatting.

Dit hoeft allemaal geen probleem te zijn, integendeel, het is gewoon een vaststelling.

Ik heb mij zelf als hobby bezig gehouden met het actief sturen van mijn pv-omvormer en dat was leerzaam en niet duur. Maar financieel maakte het al bij al nu ook weer niet zo'n groot verschil.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Een batterij om op de uur/kwartier markt te handelen is denk ik binnekort niet meer winstgevend genoeg om t terugverdienmodel te handhaven. Vanwege de dempende werking van de hoeveelheid toename thuisaccu's. Dus aanschafreden moet zijn buffer. Nadeel is natuurlijk nogsteeds omzet ac-dc-ac verlies percentage en aanschaf afschrijving die moet opwegen tegen realtime kwh kopen. Ook daar hoe platter de prijsgolven hoe onrendabeler ze worden.
Ok PV opbrengst kan je binnen de meter houden maar dat is meer TLK besparing dan kwhkosten besparing.( met zon is stroom toch goedkoper)

Voor mij persoonlijk is maandlasten beheersing de hoofd reden om te investeren.
Het moet meer opleveren dan een duimpje van de milieu mensen. Mijn geld is gelimiteert en niet "over".

• Wozmro
  • Nu online
Geen matches
Een thuisbatterij kan je volgend mij vergelijken met je eigen koelkast in de keuken.

Je doet er voordeel mee met je eigen eten er tijdelijk in te bewaren maar niet dat van je buren. Die buren gaan je daar niet voor betalen maar zullen kiezen voor een eigen koelkast.

Die buren en jijzelf ook betalen dan wel weer wel de supermarkt om de voedingsmiddelen die je wil kopen tijdelijk koel te bewaren.

En die supermarkten betalen dan weer de groothandels en fabrieken om voeding koel te bewaren.

En dit in steeds oplopende volumes.

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11:06
Het een hoeft het ander niet uit te sluiten, maar ik zie een batterij als meer zinvol dan een extra warmtebuffer. En dan uiteraard wel in combinatie met PV. Een batterij heb je namelijk het hele jaar wat aan: in de maanden met PV overschot kun je daar de netafname mee op 0 krijgen of minimaliseren (laat ik zeggen grofweg van mei t/m september). In april en oktober zal dat voor vele niet meer lukken, maar kan het misschien nog wel zorgen voor 50% netafhankelijk zijn. En in de overige 4 maanden kun je de batterij inschakelen om goedkoper stroom in te kopen en een beetje PV overschot in op te slaan. Ik denk dat dat nog wel blijft als er ook de tijdsafhankelijke nettarieven komen.

Die extra warmtebuffer heb je vooral wat aan tijdens het verwarmingsseizoen en moet dan ook direct fysiek groot zijn (500liter minimaal?). Eigenlijk hetzelfde ‘probleem’ als die van de zonneboiler: in de maanden met genoeg zon is die boiler zo warm en levert het de rest van de dag niks meer op. Terwijl PV rustig door blijft produceren waarbij iig het eigen verbruik afgedekt kan worden en zo lang je netto nog iets voor teruglevering krijgt kan de rest het net op.

• workzone
  • Laatst online: 11:31
Geen matches
Wozmro schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 12:02:

Maar tegelijk vraag ik mij af of een dynamisch contract nog lang echt zinvol zal zijn, behalve dan dat je financieel een beetje voordeel doet door minder risicoopslag vanuit de energieleveranciers.

En dit omwille van de massale opkomst van batterijen (thuis, bij bedrijven, bij energieleveranciers,...) die steeds meer de prijscurve zullen platslaan.

De prijsdynamiek was in 2024 nog een stuk groter dan deze in 2025 naar mijn inschatting.
Ik dan ook erg benieuwd hoe het energielandschap er in 2027 uit gaat zien. Mega-batterijen zullen de prijscurve steeds verder afvlakken, terwijl ze voor hun businesscase juist volatiliteit nodig (zouden moeten) hebben.

Steeds meer consumenten investeren in thuisaccu’s met einde van het salderen in zicht. Zes tot acht maanden per jaar volledig NOM draaien lijkt dan helemaal niet onrealistisch. Ik denk wel dat de meeste kant-en-klare oplossingen nog aan de dure kant zijn als je het puur financieel bekijkt.

De dynamische prijzen dit jaar vallen mij in het voor- en naseizoen ook wat tegen qua volatiliteit. In de zomer heb ik daarentegen zelf juist prima opbrengsten gehad.

MP II 5000 | 25kWh LFP | Solar 5.4kWp Oost / 1.2kWp Zuid / 1.7kWp West / 0.6kWp Noord | L/L & L/W WP | Tubbergen

• JJmac
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:20
Geen matches
GOED NIEUWS kopt Budget Energie met lagere energiekosten.
Voor zonnepaneeleigenaren zijn de leverkosten verlaagd.
Gemiddeld dalen de leverkosten van het 1 jarige contract van Budget Energie met 25%.

Klinkt interessant of zien we iets over het hoofd.

10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple

• Wozmro
  • Nu online
Geen matches
Mij lijkt het een soort van zelfversterkende cyclus:

Aanbod zon/wind stijgt -> meer volaliteit/dalende prijzen bij veel aanbod -> meer batterijen -> dalende volaliteit/stijgende prijzen wegens meer vraag-> meer aanbod zon/wind -> ....

Onder voorbehoud van een steeds stijgende vraag naar elektriciteit natuurlijk.

• MazzHead
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 01:03
De warmtebatterij is al een oud concept, vooral buiten NL.

Ben hier ook over aan het denken, tot nu komt dat dan hier op uit:
  • Buffervat van 600 liter
  • Voorlopig geen WP, dus gewoon de 20jr oude CV ketel aansluiten
  • Bovenste deel van buffervat voor tapwater
  • Onderste deel van buffervat voor verwarming, losgekoppeld met eigen CV pomp
  • Extern verswaterstation voor warm water
  • Vast verwarmingselement 6-9kW met 3x230V aansluiting, apart te sturen dus 2-4-6 of 3-6-9kW
  • Regelbaar verwarmingselement 0-3kW aan te sturen met PWM
Voordelen:
  • CV ketel werkt, ook voor tapwater, met retourtemperatuur van 20-30°C op zeer hoog rendement, verswaterstation kan tot enkele graden boven drinkwater in temperatuur (10-15°C) en dat zit onderin het vat.
  • Overschot PV opslaan in vat middels verwarmingselementen via nul op de meter, douchen voor 1-2 €cent per kWh
  • Geen legionella run en beter gebruik warmte door verswaterstation, je kan als vat vol zit een m3 water van 40-45°C produceren
  • Overgang van CV ketel naar WP zonder tijdsdruk, zolang de CV ketel werkt en gas niet te duur wordt blijft die lekker hangen. Is die kapot verwarmingselementen om tijdsdruk weg te nemen voordat WP geïnstalleerd is
Nadelen:
  • standverlies van 2-3kWh per dag, maar die heb je met een WBP of boiler in iets mindere mate
  • je houd hogere temeparatuur aan in vat voor koudste deel van de dag verwarming, dus lagere COP met WP
  • extra stroomverbruik door extra CV pomp
  • je zal zelf iets moeten bouwen voor regeling, compleet niet standaard of belachelijk hoge kosten
Het omslagpunt is voor elke situatie verschillend, bij mij is nu een WP gewoon duurder dan de ketel laten hangen. Hiermee koop ik tijd en voorkom hoge investering, dit is voor mij persoonlijk te behappen. Let wel, door inkoop nu gas voor omgerekend €0,81 per m3 door belachelijke loyaliteitsbonus, dus WP met COP4 is duurder en de kosten voor die WP wegen niet op tegen de vaste- en netbeheerkosten voor gas.

• workzone
  • Laatst online: 11:31
Geen matches
Wozmro schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 13:22:
Mij lijkt het een soort van zelfversterkende cyclus:

Aanbod zon/wind stijgt -> meer volaliteit/dalende prijzen bij veel aanbod -> meer batterijen -> dalende volaliteit/stijgende prijzen wegens meer vraag-> meer aanbod zon/wind -> ....

Onder voorbehoud van een steeds stijgende vraag naar elektriciteit natuurlijk.
Bij consumenten/klein verbruikers moet je daar nog wel de forse invloed van energiebelastingen bij meenemen. Vanaf 2027 blijft er sowieso een prijsdelta van minimaal zo’n 10 cent per kWh bestaan tussen eigen zonnestroom gebruiken en stroom inkopen van het net.

MP II 5000 | 25kWh LFP | Solar 5.4kWp Oost / 1.2kWp Zuid / 1.7kWp West / 0.6kWp Noord | L/L & L/W WP | Tubbergen

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Ik zag de 5kwh p5 van Enphase voor 2200,00
Zijn modulair stapelbaar. ( nogsteeds is verdienmodel negatief maar kan een dempende werking hebben op je maandlasten)
Dus theoretisch zou je kunnen gaan omswitchen naar:
- WP op radiatoren.( kan elk moment)
- Boiler a 120liter douch en wwa.
- Buffervat. CV.
( al denk ik dat inderdaad 200-300 liter combinatie wwa en buffer efficienter is.)
Moet nog inlezen hoe die warmte transitie tussen electra en radiatoren en zo nu effectief zal kunnen werken.
- buffer thuisaccu voor s'avonds en snachts op te vangen. ( modulair en 15 jaar levensduur bij enphase.
- smart vaatwasser, wasdroger,wasmachine die met HA kunnen worden gestart op zonnestroom of goedkope stroom.
( allemaal aanschafbaar indien nodig oude defect)

Wat op dit moment nog is is dat ik het fysiek verwijderen van je gas aansluiting in je huis een verspilling van materiaal vind én nog belangrijker je kan niet zomaar terug als blijkt dat electrische WP stiekum toch stuk duurder is dan bijv. Moderne biogas met waterstof oid. Een zegel op je hoofdkraan zou voldoende moeten zijn om geen vastrecht te betalen. ( ik betaal ziggo toch ook niet voor t niet gebruiken van hun kabel?)

Afijn stap 1 hr convectoren plaatsen.
En lekker nog gas gebruiken tot einde contract.

• Martin7182
Geen matches
copykat schreef op woensdag 24 december 2025 @ 11:24:

Wat op dit moment nog is is dat ik het fysiek verwijderen van je gas aansluiting in je huis een verspilling van materiaal vind én nog belangrijker je kan niet zomaar terug als blijkt dat electrische WP stiekum toch stuk duurder is dan bijv. Moderne biogas met waterstof oid. Een zegel op je hoofdkraan zou voldoende moeten zijn om geen vastrecht te betalen. ( ik betaal ziggo toch ook niet voor t niet gebruiken van hun kabel?)
Dat doen ze voor de veiligheid. Ze willen logischerwijs geen geld blijven uitgeven voor periodiek controle/onderhoud om de boel veilig te houden en/of controle op diefstal.
Ik vond het wel vreemd dat ze na het afdoppen van de aftakking naar de woning ook de hele gasleiding eruit gegraven hebben. Was toch nog een hoop werk (groot gat naast de voordeur). Ik had het logischer gevonden als ze de loze leiding ook gewoon afgedopt hadden bij de hoofdleiding, daar waar ze toch al een gat hadden gegraven.
Ze hadden trouwens binnen mijn 22mm koperbuis bij het plafond afgezaagd en in de auto gelegd. Daar was ik om meerdere redenen ook niet zo blij mee :(

[ Voor 6% gewijzigd door Martin7182 op 24-12-2025 12:05 ]

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Geen matches
Da's raar. Dat is jouw koper, niet dat van hun.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Geen matches
Ik zou zeggen niet op mijn erf en graaf maar op openbare grond. Meestal is het terugstraten een lompe boere methode..
Kan je nog een stratemaker inhuren om t netjes te krijgen.
Zeker niet in mijn huis dingen weg slopen.
Meter meenemen mag, kan er tussen uit geschroeft worden. Leidingen zijn mijn eigendom.

• nihilissimis
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-01 23:19
Geen matches
Ja ik heb ook een vergelijkbaar geval:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2322584

Ik heb het ook al via de klachte route geprobeerd. Wordt ook niet op gereageerd (2 weken later).

Ik ben er wel klaar mee en ga vol de juridische route in. Ik heb ze inmiddels ingebreke gesteld en ga na het verstrijken van de termijn mijn RBV inschakelen.

[ Voor 10% gewijzigd door nihilissimis op 24-12-2025 18:52 ]

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Geen matches
Ik heb over enkele dagen een nieuwe overeenkomst met powerpeers.
met het inrichten van de nordpool integratie krijgt ik de nodige vraagtekens boven mijn hoofd zweven. En na vele combinaties te proberen lijkt het erop alsof de tarieven die Powerpeers in de app en website toont, zo zijn opgebouwd:
(kaal tarief + BTW ) + EB + opslag = powerpeers tarief.

ik zou namelijk eerder dit verwachten:
(kaal tarief + EB + opslag) + BTW

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Rol-Co
  • Laatst online: 19-01 23:05

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Geen matches
copykat schreef op woensdag 24 december 2025 @ 13:15:
Ik zou zeggen niet op mijn erf en graaf maar op openbare grond. Meestal is het terugstraten een lompe boere methode..
Meter meenemen mag, kan er tussen uit geschroeft worden. Leidingen zijn mijn eigendom.
Ik heb er een waterleiding van gemaakt, dan hoeft er niets weg maar wat bij, kraantje en een aansluiting op de waterleiding.
:)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Geen matches
Mijn huidige energieleverancier wil, net zoals de vorige,
de meterstand van de elektrameter per ultimo december weten.
Krijgt hij natuurlijk niet - actueel met vakantie en ferraris hier.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:16
Geen matches
copykat schreef op woensdag 24 december 2025 @ 13:15:
Leidingwerk tot (en incl de meter) zijn van de netbeheerder, dus mogen ze verwijderen.
Als ze hiervoor in jouw eigendom moeten graven is dat een ander probleem, maar de toevoer afzagen in de meterkast kan gewoon, zit niks van jou bij.

• Novax
  • Niet online
Geen matches
dunklefaser schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 13:50:
Dat is logisch, ze willen de standen weten omdat per 1 januari de tarieven van de energiebelasting veranderen. Anders moeten ze het verbruik voor en na 1 januari schatten.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:52
Geen matches
dunklefaser schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 13:50:
Dan laat je toch de slimme meter installeren als je dit een probleem vindt. Dan gaat dit automatisch.

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Geen matches
Novax schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 14:33:
[...]

Dat is logisch, ze willen de standen weten omdat per 1 januari de tarieven van de energiebelasting veranderen. Anders moeten ze het verbruik voor en na 1 januari schatten.
Misschien nog wetenswaardig - er liggen ook zonnepanelen op het dak (zie mijn sig)

@jongetje Ik zelf heb er geen last van de ferraris.

En wat mij betreft mogen ze gewoon schatten - de standaard jaarverbruiken zijn immers bekend.
Wat dat dan ook concreet betekent met zonnepanelen en sinds een jaar een warmtepomp.

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Geen matches
dunklefaser schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 14:43:
[...]

Misschien nog wetenswaardig - er liggen ook zonnepanelen op het dak (zie mijn sig)

@jongetje Ik zelf heb er geen last van de ferraris.

En wat mij betreft mogen ze gewoon schatten - de standaard jaarverbruiken zijn immers bekend.
Wat dat dan ook concreet betekent met zonnepanelen en sinds een jaar een warmtepomp.
Ben je het nog steeds eens met de stelling dat ze mogen schatten als dat schatten er op neer komt dat je duurder uit bent dan wanneer je de meterstanden had doorgegeven?

Want de leverancier zal logischerwijze een conservatieve manier van schatten toepassen en dat kan negatief voor jouw uitpakken.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
Geen matches
hanev001 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 16:11:
[...]

Ben je het nog steeds eens met de stelling dat ze mogen schatten als dat schatten er op neer komt dat je duurder uit bent dan wanneer je de meterstanden had doorgegeven?

Want de leverancier zal logischerwijze een conservatieve manier van schatten toepassen en dat kan negatief voor jouw uitpakken.
Als je meer terug levert dan verbruikt mogen ze verkeerd rekenen wat ze willen....

1 PVoutput . Dongen NB

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Geen matches
mitsumark schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 14:03:
[...]

Leidingwerk tot (en incl de meter) zijn van de netbeheerder, dus mogen ze verwijderen.
Als ze hiervoor in jouw eigendom moeten graven is dat een ander probleem, maar de toevoer afzagen in de meterkast kan gewoon, zit niks van jou bij.
Ah ok, en de schade die ze achterlaten door verwijderen? Ik zou zeggen koppel t af bij de erfgrens. En laat verder alles liggen. Maar ja ik heb ook geen energiedief metaliteit van zelf weer aansluiten en doorgaan met gas verbruik zonder meter. Dus ik begrijp wel enigzins die sloop een flinke lengte weg om t moeilijker te maken te herstellen. :)

• Martin7182
mitsumark schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 14:03:
[...]

Het ging hier niet om de toevoer, maar om een 2m lange koperleiding na de meter. Gelukkig hebben ze wel de mantelbuis naar buiten laten zitten (van wie is die eigenlijk?), daar loopt nu de grondkabel voor de L/L buitenunit doorheen :)

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Martin7182 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 19:01:
[...]

Het ging hier niet om de toevoer, maar om een 2m lange koperleiding na de meter. Gelukkig hebben ze wel de mantelbuis naar buiten laten zitten (van wie is die eigenlijk?), daar loopt nu de grondkabel voor de L/L buitenunit doorheen :)
Dat was hier ook, ze hadden een aardig stuk binnenleiding na de meter van mijzelf afgezaagd.
Ik heb ze daarna erop aangesproken.
Ik vind het prima als je een stuk binneleiding meejat voor de kilo's, maar er zit ook nog een hoop loze pvc rommel dat mag je dan ook weg zagen en mee nemen.
Die monteur kreeg een leuke blos op zijn wangen en zonder verdere teks was alles wat ik weg wilde hebben er ook uit.
Het is diefstal uiteindelijk maar de meeste mensen zullen het niet eens in de gaten hebben want ze gebruiken dat stuk koper toch al niet meer.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
Geen matches
copykat schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 18:19:
[...]

Ah ok, en de schade die ze achterlaten door verwijderen? Ik zou zeggen koppel t af bij de erfgrens. En laat verder alles liggen. Maar ja ik heb ook geen energiedief metaliteit van zelf weer aansluiten en doorgaan met gas verbruik zonder meter. Dus ik begrijp wel enigzins die sloop een flinke lengte weg om t moeilijker te maken te herstellen. :)
Als ik wil herstellen, moet ik straat open graven, bij hoofd afsluiter is 30 cm tussenuit gehaald. Rest van leiding is blijven liggen

1 PVoutput . Dongen NB

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Ik wilde de koperen gaspijp vd keuken naar de meter weg halen en tot mn verbijstering kwam hij niet onder de vloer zichtbaar naar buiten terwijl hij boven wel los bewoog.
Gelukkig niet strak langs beton afgezaagt want ik moest hem afdoppen in de keuken. Enige wat kan is dat t in een kanaal van de vloerplaat loopt.
Andere zijde is ook weg gemoffeld in een ruimte. Dus alles na de meter kunnen ze niet een goed bij.
En toch als ik dit soort verhalen lees dat ze (ongevraagd) meer weg halen dan ze volgens de opdracht moeten daar vind ik iets van.
Diefstal op grote schaal, want t is aangeleerd gedrag.blijkbaar is t regelmatig werk.
( het is wat anders als je als bewoner vraagt de loze leidingen op te schonen in de meterkast of zo. Dan mag je verwachten dat ze t mee nemen om de extra tijd te betalen.) Maar als je die tijd ook gewoon betaald dan dan is onbevestigd dat t meegenomen mag worden meenemen ook diefstal.
( Als ze alles netjes en opgeruimd achter laten zal mij t persoonlijk boeien want ik heb liever een netjes achtergelaten aanpassing dan een pijp ergens nutteloos in een kast bungelend.)

Maar goed voorlopig heb ik geen last van ze want ik moet de omzetting nog helemaal uitwerken. Voorbereiden ,hardware uitzoeken (laten plaatsen en vergunningen aanvragen voor buitenunits)
En betalen, en dat laatste is best een bedragke. :X
Ik weet niet hoeveel kilo koper ik daar voor zou moeten verzamelen... :+ gouw zo'n 2500 kilo roodkoper.... denk ik. :)

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

reneeke1970 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 17:23:
[...]

Als je meer terug levert dan verbruikt mogen ze verkeerd rekenen wat ze willen....
Nog als aanvulling: Actueel t.o.v. het begin van het jaarcontract een saldo van -1288 kWh
Het jaarcontract eindigt in april waarschijnlijk met een saldo van +400 kWh tot +800 kWh.
Ik geef nu natuurlijk de "negatieve" tussenstand door O-) _/-\o_

Mijn SJV's waren de afgelopen 4 jaar i.v.m. een nieuwe 2x grotere pv-installatie in 2022 en een all-electric wp eind 2024 (en diverse experimenten) all over the place.

In principe kan de energieleverancier bij een terugdraaiende ferraris geen (goede) inschatting
voor de nieuwe tarieven per 1 januari doen.
Ik weet met dank aan eigen kWh-meters wel wat de stand van netafname en ~injectie etc. is.

[ Voor 30% gewijzigd door dunklefaser op 04-01-2026 12:46 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Geen matches
copykat schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 09:29:
Ik wilde de koperen gaspijp vd keuken naar de meter weg halen en tot mn verbijstering kwam hij niet onder de vloer zichtbaar naar buiten terwijl hij boven wel los bewoog.
Ik had hier in woning 1990 zowel gas, koud als warm water leidingen door gefreesd met de vloerverwarming. Gingen vanaf meterkast en bijkeuken mooi door de dek vloer heen ;w

• silverfaustx
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Geen matches
Waarom krijg je 100 euro meer cashback als je bij de energie vergelijking "verhuizen" aanvinkt ipv "overstappen"??
Ik wordt dan sowieso een nieuwe klant bij een andere bedrijf.
De huidige is dynamisch en ik ga naar 1 jaar vast, als ik het zelf opzeg zou ik dan meer korting krijgen?
Of is iets wat ik mis.

[ Voor 9% gewijzigd door silverfaustx op 15-01-2026 19:39 ]

• Novax
  • Niet online
silverfaustx schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 19:37:
Waarom krijg je 100 euro meer cashback als je bij de energie vergelijking "verhuizen" aanvinkt ipv "overstappen"??
Ik wordt dan sowieso een nieuwe klant bij een andere bedrijf.
De huidige is dynamisch en ik ga naar 1 jaar vast, als ik het zelf opzeg zou ik dan meer korting krijgen?
Of is iets wat ik mis.
Dat is waarschijnlijk om mensen te lokken en te binden die voor het eerst een huis kopen. Je kan het altijd proberen want je hebt 14 dagen bedenktijd. Maar je moet dus wel zelf op de juiste datum je huidige contract opzeggen en rekening houden met de opzegtermijn (al zal dat bij dynamisch niet zo'n probleem zijn).

• silverfaustx
  • Niet online
Geen matches
Ik heb een vergelijkings site hierover gemaild met de zelfde vraag, want ik kan dan idd beter zelf alles regelen want ik heb toch dynamisch.
Of die ene energieleverancier heeft misschien hele specifieke voorwaarden voor alleen echte verhuizers.

Ik was voor de gein aan het kijken of het verschil maakte dat verhuizen of overstappen, en schrok toen ik zag dat het gewoon 100 euro scheelt, want daar doe ik het wel voor.

• Novax
  • Niet online
Geen matches
silverfaustx schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 20:10:
Ik heb een vergelijkings site hierover gemaild met de zelfde vraag, want ik kan dan idd beter zelf alles regelen want ik heb toch dynamisch.
Of die ene energieleverancier heeft misschien hele specifieke voorwaarden voor alleen echte verhuizers.

Ik was voor de gein aan het kijken of het verschil maakte dat verhuizen of overstappen, en schrok toen ik zag dat het gewoon 100 euro scheelt, want daar doe ik het wel voor.
Je bent niet de eerste die dit is opgevallen, zie Novax in "Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic"

• silverfaustx
  • Niet online
Geen matches
Het is dus meer n trucje en hopen dat het geaccepteerd wordt, of je moet echt echt verhuizen..
Maar deze 500 euro cashback is alleen bij Vandebron, geen verschil bij Vattenfall die me nu 400 euro bied.

[ Voor 36% gewijzigd door silverfaustx op 15-01-2026 21:03 ]

• silverfaustx
  • Niet online
Geen matches
Kreeg deze reactie terug:
"Veel leveranciers vinden een verhuizer meer "waard" en willen die klanten graag hebben. Daarom geven ze hen meer korting.

Belangrijk is wel dat de klant daadwerkelijk een verhuizer is, want anders geldt niet de getoonde korting. De vergelijking moet naar waarheid zijn ingevuld. Uiteindelijk is het de keuze aan de leverancier om te bepalen wie ze graag willen hebben en dus een hogere korting willen bieden."

Dus verhuizer invullen is fraude en wordt gecontroleerd.
Jammer maar helaas.

• Novax
  • Niet online
Geen matches
silverfaustx schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 11:16:
Kreeg deze reactie terug:
"Veel leveranciers vinden een verhuizer meer "waard" en willen die klanten graag hebben. Daarom geven ze hen meer korting.

Belangrijk is wel dat de klant daadwerkelijk een verhuizer is, want anders geldt niet de getoonde korting. De vergelijking moet naar waarheid zijn ingevuld. Uiteindelijk is het de keuze aan de leverancier om te bepalen wie ze graag willen hebben en dus een hogere korting willen bieden."

Dus verhuizer invullen is fraude en wordt gecontroleerd.
Jammer maar helaas.
Bij welke vergelijker was dit? Het naar waarheid moeten invullen is een beetje bangmakerij, staat ook nergens.

• Hencksch
Geen matches
Novax schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 11:35:
[...]

Bij welke vergelijker was dit? Het naar waarheid moeten invullen is een beetje bangmakerij, staat ook nergens.
Hoe zouden ze dat willen controleren? Zonder de privacyregels van de AVG te overtreden? En bovendien ben ik een echte verhuizer, alleen de verhuisdatum ligt al enkele jaren achter ons.

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09:44
Geen matches
Derk GTT schreef op zondag 18 januari 2026 @ 11:24:
Zo kun je het inderdaad ook zien.

Moet eerst even kijken hoe ik ervoor kan zorgen dat de Quatt kan werken zonder de CV ketel.

Zonder gas zou dan wel beter zijn inderdaad.
Ik begrijp dat de Quatt een hybride warmtepomp is?! (Helaas dus) Een goed voorbeeld waarom een overstap naar hybride niet zo slim is en het beter is om direct naar elektrisch over te gaan. Maar helaas zijn de verkooppraatjes anders...

• Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 24-01 14:50
Geen matches
Truus01 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 13:15:
[...]

Ik begrijp dat de Quatt een hybride warmtepomp is?! (Helaas dus) Een goed voorbeeld waarom een overstap naar hybride niet zo slim is en het beter is om direct naar elektrisch over te gaan. Maar helaas zijn de verkooppraatjes anders...
Het verkooppraatje is altijd dat het hybride warmtepomp een mooie transitiemethode is. Met mooie woorden als All-Electric Ready. Misschien zit er op de Quatt een knop waarmee je dat kan omzetten.
Het is tegenwoordig helemaal niet nodig om hybride te gaan (als je een beetje leuk geïsoleerd hebt). De bedrijfstemperatuur met nieuwe middelen is gewoon 75 graden (zoals je oude CV ketel ook al gebruikte).
Heb je op 55 graden getest in de winter, dan weet je het al helemáál zeker.

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 12:42
Geen matches
6m3 per jaar, is niet echt hybride lijkt me. Ik weet niet of die cv's tegenwoordig een waakvlammetje hebben, maar dat kan stel ik me zo voor wel t jaarverbruik van zo'n vlammetje zijn :)

• Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 24-01 14:50
Geen matches
Vdvmark schreef op zondag 18 januari 2026 @ 18:33:
6m3 per jaar, is niet echt hybride lijkt me. Ik weet niet of die cv's tegenwoordig een waakvlammetje hebben, maar dat kan stel ik me zo voor wel t jaarverbruik van zo'n vlammetje zijn :)
Kan van zijn gasfornuis zijn.

• JME
  • Laatst online: 12:06

JME

zeg maar Jamie

Geen matches
Dan eet je veel buiten de deur..

• MazzHead
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 01:03
Derk GTT schreef op zondag 18 januari 2026 @ 11:24:
Zo kun je het inderdaad ook zien.

Moet eerst even kijken hoe ik ervoor kan zorgen dat de Quatt kan werken zonder de CV ketel.

Zonder gas zou dan wel beter zijn inderdaad.
Worst case kun je altijd een CV ketel simuleren met een doorstroomverwarmer (voorbeeld) om de antivriesfunctie over te nemen, aansturen middels de aan/uit die de Quatt uitstuurt. Als ik goed lees is dat wel nodig om de leidingen vorstvrij te houden. Je kunt ook een upgrade kit aanschaffen maar is waarschijnlijk duurder (4K hybrid, 8K small full-E).

Verder voordeel is dat als het echt koud is en de Quatt het niet bijhoudt, of kapot is, je via die doorstroomverwarmer een backup kan maken, met eigen circulatiepomp.

Ik ben geen installateur of monteur, je zou het ook eens aan Quatt of je installateur kunnen vragen, maar lijkt me zonder meer mogelijk om zoiets in te bouwen. Uiteindelijk vraagt de Quatt alleen warm cv water.

• Derk GTT
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 24-01 17:10
Geen matches
Coffeeroam schreef op zondag 18 januari 2026 @ 17:43:
[...]

Het verkooppraatje is altijd dat het hybride warmtepomp een mooie transitiemethode is. Met mooie woorden als All-Electric Ready. Misschien zit er op de Quatt een knop waarmee je dat kan omzetten.
Het is tegenwoordig helemaal niet nodig om hybride te gaan (als je een beetje leuk geïsoleerd hebt). De bedrijfstemperatuur met nieuwe middelen is gewoon 75 graden (zoals je oude CV ketel ook al gebruikte).
Heb je op 55 graden getest in de winter, dan weet je het al helemáál zeker.
Allen dank voor de info.

Op het Quatt Forum van MWink begrepen dat hij ook zonder CV zou moeten kunnen draaien. Al mijn warm water en koken is reeds electrisch dus een doorstroomverwarmer of all electric unit zou wat zonde zijn.

Ga nog kijken of ik via de pelletkachel warm water naar de quatt kan krijgen als dit nodig zou zijn om de quatt te laten starten. Deze is aangesloten op de vloerverwarming in de woonkamer met twee hendels die dit systeem aan de rest van het CV leidingswerk kan verbinden.

Moet alleen de quatt op aan-uit laten zetten en dan zou deze niet zomaar in storing moeten schieten.

De 6m3 was puur voor de paar keer met de kou dat het systeem op moest starten of mogelijk na een defrost. Zolang ik ervoor zorg dat de quatt vrijwel continue aan staat zal dit geen groot probleem moeten zijn. Heb Quatt al gevraagd mijn stooklijn te verlagen omdat hij momenteel te vaak uit slaat. Instelling was gebazeerd op het volledig verwarmen met de Quatt, maar ik gebruik de pelletkachel nog voor de woonkamer.

Quatt Duo + Intergas HRE Huis 1928 redelijk geisoleerd, HR++ glas, 274m2, 850m3. 100m2 vloeverwarming (pelletkachel/cv) 6 convectoren en 13 radiatoren. 7x Heatmeister

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Geen matches
Heel opvallend, ik kreeg deze week van Vandebron een mail over een wijziging van hun voorwaarden. En dat ik kosteloos onder mijn 3-jarige contract uitkan. Contract startte in mei 2025. Helaas zijn de prijzen niet dusdanig anders dat het compenseert voor het gedoe van overstappen en het missen van de cashback van jaar 1. Maar lijkt me best spannend voor zo'n toko als je naar het dashboard van je klantenbestand zit te kijken.

Zou het verder nooit aanbevelen, irriteer me mateloos aan het feit dat je bij hen of geen inzicht hebt in je vebruikt, buiten een maandelijks mailtje, of je meterstand per kwatier laat uitlezen. Maar goed.

• Novax
  • Niet online
Geen matches
Ronwiel schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 16:39:
Heel opvallend, ik kreeg deze week van Vandebron een mail over een wijziging van hun voorwaarden. En dat ik kosteloos onder mijn 3-jarige contract uitkan. Contract startte in mei 2025. Helaas zijn de prijzen niet dusdanig anders dat het compenseert voor het gedoe van overstappen en het missen van de cashback van jaar 1. Maar lijkt me best spannend voor zo'n toko als je naar het dashboard van je klantenbestand zit te kijken.
Je moet met de prijzen wel rekening houden dat je dan van 1 januari 2027 tot mei 2028 geen saldering meer hebt. (Ik neem aan dat je geen optie hebt waarbij je oude voorwaarden nog salderen hebben en je die voorwaarden nog kan door laten lopen tot einde contract.)

• Internet Janny
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 24-01 13:21

Internet Janny

He does it for free

Ronwiel schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 16:39:

Zou het verder nooit aanbevelen, irriteer me mateloos aan het feit dat je bij hen of geen inzicht hebt in je vebruikt, buiten een maandelijks mailtje, of je meterstand per kwatier laat uitlezen. Maar goed.
Novax in "Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic"
Zie ook, ik wacht nu op antwoord.
Waarschijnlijk ga ik over naar Vattenfall bij een negatief antwoord, 400 per jaar korting.

Zero compensation

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Geen matches
Novax schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 16:55:
[...]

Je moet met de prijzen wel rekening houden dat je dan van 1 januari 2027 tot mei 2028 geen saldering meer hebt. (Ik neem aan dat je geen optie hebt waarbij je oude voorwaarden nog salderen hebben en je die voorwaarden nog kan door laten lopen tot einde contract.)
Geen zonnepanelen helaas. Of is deze wijziging in voorwaarden getriggerd door de nieuwe energiewet? En kan iedereen onder zijn contract uit? Of combineert Vandebron dit simpelweg met de energiewet en pakken ze tegelijkertijd zelf wat zaken aan?

Mail begint in ieder geval met info over de nieuwe energiewet.
• Algemene voorwaarden Energie (2026). Dit zijn de nieuwe regels van Energie-Nederland, de vereniging van energiebedrijven in Nederland. Ze gelden voor al onze energiecontracten.
• Leveringsvoorwaarden. Bij elk contract horen aparte leveringsvoorwaarden. Jij ontvangt de leveringsvoorwaarden die horen bij jouw vaste contract voor gas en groene stroom.
• Onze kwaliteitscriteria. Hierin staat wat je van ons mag verwachten. Deze vind je in de bijlage in hetzelfde document als de leveringsvoorwaarden.

• Novax
  • Niet online
Geen matches
Ronwiel schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 17:26:
[...]

Geen zonnepanelen helaas. Of is deze wijziging in voorwaarden getriggerd door de nieuwe energiewet? En kan iedereen onder zijn contract uit? Of combineert Vandebron dit simpelweg met de energiewet en pakken ze tegelijkertijd zelf wat zaken aan?
Dat eerste in combinatie met de aankomende wet Beëindiging Salderingsregeling die in 2027 ingaat. Alle leveranciers gaan over naar nieuwe Algemene Voorwaarden. Nieuwe klanten krijgen al meteen de nieuwe voorwaarden maar Vandebron is vrij voeg om ook al lopende oude contracten over te zetten. Budget Energie heeft dat blijkbaar ook al gedaan.

• TheStone01
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 22-01 12:23
Geen matches
Heeft iemand anders dit gehad met Coolblue Energie Black Friday cashback?

Ik heb BlackFriday een 3-jarig vast stroomcontract afgesloten (stadswarmte, dus geen gas). Tijdens aanvraag ging ik uit van €300 cashback. Levering start 18-12-2025. Op 29-12 mailt Coolblue letterlijk: “Je krijgt €300,00 van ons… op rekening [IBAN]” (onderwerp ook €300). Op 09-01 krijg ik €150. Coolblue zegt nu: “alleen stroom = helft, mail was foutje”, en verwijst naar voorwaarden. In voorwaarden staat ook dat “hoogte cashback in de e-mail bij de leveringsovereenkomst” staat, en die mail noemt dus €300. Tegelijk staat in de actievoorwaarden inderdaad dat helft wordt uitbetaald bij alleen stroom of gas.

Vraag: zijn er meer mensen met alleen stroom die een €300-mail kregen maar €150 ontvingen? Of tijdens aanvraag ook steeds €300 verwacht?

• blackmaze
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 24-01 22:08
Geen matches
Wij hebben ook van "vandebron" een mail gekregen met de 3 keuzes . In onze algemene voorwaarden staat dit bij artikel 4 . (Zie foto )

Alleen ons contract loopt nog tot eind maart 2028. Betekent dit dat salderen voor ons gewoon nog doorgaat?

Van de bron zegt de wettelijke salderingsregeling stopt voor iedereen.

Maar als ik deze oude voorwaarden aan hou. Heb ik toch een salderingsregeling?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mrAjQZae-hTz9P4V6hIWalzQIH0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/olQUFqIyTYzQPBt4mFsPEDR6.png?f=fotoalbum_large

• Internet Janny

Internet Janny

He does it for free

Geen matches
@blackmaze Daarover heb ik dus gemaild. Als ik antwoord krijg van ze, zet ik het hier neer.

Zero compensation

• blackmaze
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 24-01 22:08
Internet Janny schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 19:57:
@blackmaze Daarover heb ik dus gemaild. Als ik antwoord krijg van ze, zet ik het hier neer.
Aaah super!
Ik had een dame aan de lijn en die was eigenlijk best kort af. Ze bleef herhalen de wettelijke salderingsregeling stopt voor iedereen.

Heb alvast aangegeven bij de oude voorwaarden te blijven. (Nog geen bevestiging van gehad)

• Novax
  • Niet online
Geen matches
blackmaze schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 19:50:
Wij hebben ook van "vandebron" een mail gekregen met de 3 keuzes . In onze algemene voorwaarden staat dit bij artikel 4 . (Zie foto )

Alleen ons contract loopt nog tot eind maart 2028. Betekent dit dat salderen voor ons gewoon nog doorgaat?

Van de bron zegt de wettelijke salderingsregeling stopt voor iedereen.

Maar als ik deze oude voorwaarden aan hou. Heb ik toch een salderingsregeling?

[Afbeelding]
Dat hangt ook af van je product voorwaarden die bij je contract zitten, die gaan boven de Algemene Voorwaarden.

Ook zal je niet meer de energiebelasting en BTW kunnen salderen.

• Hencksch
Geen matches
Novax schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 20:36:
[...]

Dat hangt ook af van je product voorwaarden die bij je contract zitten, die gaan boven de Algemene Voorwaarden.

Ook zal je niet meer de energiebelasting en BTW kunnen salderen.
Plus: wettelijke regelingen, zoals einde aan de saldering of tariefsverhogingen van de netbeheerder, gaan altijd boven de contractsvoorwaarden uit. Voor iedereen eindigt de salderingsregeling op 31-12 a.s.

• Internet Janny

Internet Janny

He does it for free

blackmaze schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 20:10:
[...]

Aaah super!
Ik had een dame aan de lijn en die was eigenlijk best kort af. Ze bleef herhalen de wettelijke salderingsregeling stopt voor iedereen.

Heb alvast aangegeven bij de oude voorwaarden te blijven. (Nog geen bevestiging van gehad)
Na 3 dagen geen antwoord via de mail dus ik heb gebeld om op te zeggen. Niet eens naar m'n originele vraag gevraagd trouwens. Nu leuke tarieven bij Vattenfall en 400 euro korting.
De terugleververgoeding na 1 januari 2027 is beroerd maar dat is overal zo.

Zero compensation

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:25
Geen matches
Hencksch schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 16:48:
[...]

Plus: wettelijke regelingen, zoals einde aan de saldering of tariefsverhogingen van de netbeheerder, gaan altijd boven de contractsvoorwaarden uit. Voor iedereen eindigt de salderingsregeling op 31-12 a.s.
Dat blijft dus de vraag, aangezien weliswaar de salderingsregeling ophoudt, maar in sommige voorwaarden het salderen wel beschreven staat. En aangezien dat niet bijt met elkaar is het de vraag of dat in de rechtbank stand houdt. Want op dit moment is salderen wettelijk geregeld en moet de leverancier dus verplicht salderen. Maar als salderen straks uit de wet verdwijnt, verdwijnt de verplichting weliswaar, maar salderen wordt dan dus niet verboden.

[removed]

• hanev001
  • Nu online
redwing schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 18:00:
[...]

Dat blijft dus de vraag, aangezien weliswaar de salderingsregeling ophoudt, maar in sommige voorwaarden het salderen wel beschreven staat. En aangezien dat niet bijt met elkaar is het de vraag of dat in de rechtbank stand houdt. Want op dit moment is salderen wettelijk geregeld en moet de leverancier dus verplicht salderen. Maar als salderen straks uit de wet verdwijnt, verdwijnt de verplichting weliswaar, maar salderen wordt dan dus niet verboden.
Je dient onderscheid te maken tussen het levertarief en de Energiebelasting. De saldering van Energiebelasting valt buiten je energie contract en eindigt op basis van wetgeving op 31-12-2026. Geen discussie mogeijk.
Het levertarief is iets anders . Dat zal afhangen van de wijze van formulering in je contract en daar zijn veel varianten voor. Het zal waarschijnlijk uitkomen op rechtzaken om dat uiteindelijk te beslissen.
Je hebt gelijk dat het niet verboden wordt maar hoe groot acht je de kans dat de leveranciers dat uit eigen beweging voort zetten. Ik zie dat niet gebeuren.

• Martin7182
Geen matches
hanev001 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 19:10:
[...]
Je hebt gelijk dat het niet verboden wordt maar hoe groot acht je de kans dat de leveranciers dat uit eigen beweging voort zetten. Ik zie dat niet gebeuren.
Als het in het contract genoemd staat zonder verwijzing naar de wetgeving, dan blijft dat gewoon geldig. Een aantal energieleveranciers hebben dat 'foutje' gemaakt.

• hanev001
  • Nu online
Geen matches
Martin7182 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 19:22:
[...]

Als het in het contract genoemd staat zonder verwijzing naar de wetgeving, dan blijft dat gewoon geldig. Een aantal energieleveranciers hebben dat 'foutje' gemaakt.
Nee, zo werkt de wet niet. De leveranciers hebben niets te zeggen over de Energiebelasting. Als je denkt dat in een rechtzaak te kunnen winnen wens je ik veel success maar de leveranciers zullen terecht aanvoeren dat ze alleen maar de wet uitvoeren en geen rechter zal ze daar ongelijk in geven.

• Martin7182
Geen matches
Ik had het uiteraard over het kale tarief :)

• Novax
  • Niet online
Geen matches
Ik had al aangegeven dat de energiebelasting en BTW niet meer gesaldeerd kunnen worden.

De vraag is of je het kale levertarief mag blijven salderen vanwege dus dat "foutje" in artikel 4.1 van de Algemene Voorwaarden van de leveranciers. En waarbij je dus geen aanvullende product voorwaarden hebt die aangeven dat de saldering volgens de wettelijke regels is.

Vraag is ook om hoeveel mensen het daadwerkelijk gaat tegen het einde van 2026 aangezien de leveranciers nu ook al starten met het omzetten naar de nieuwe Algemene Voorwaarden. Als het er dan niet zo veel meer zijn maken die paar rechtszaken ook niet veel meer uit.

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
hanev001 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 19:10:
[...]

Je dient onderscheid te maken tussen het levertarief en de Energiebelasting. De saldering van Energiebelasting valt buiten je energie contract en eindigt op basis van wetgeving op 31-12-2026. Geen discussie mogeijk.
Het levertarief is iets anders . Dat zal afhangen van de wijze van formulering in je contract en daar zijn veel varianten voor. Het zal waarschijnlijk uitkomen op rechtzaken om dat uiteindelijk te beslissen.
De energieleveranciers hebben die bom toch al veel eerder onschadelijk gemaakt door terugleverkosten te creëren. Die betalen ondertussen de meesten van de klanten al in vorm van een kWh tarief of een vast of staffel bedrag. Daar betaal je ook nog BTW over omdat het kosten zijn en zo is de salderingsregeling verschrompeld tot alleen de energiebelasting die je terugkrijgt voor teruggeleverde stroom. Dat laatste restje stopt dus ook per 1 januari 2027.

Als er rechtszaken komen dan zal dat alleen over de terugleverkosten gaan. Engie heeft het eerst via de het teruglevertarief geprobeert in 2023, dat kon contractueel niet. Daar zijn ze ook van teruggekomen. Dus moest het volgende gezamenlijke plan uit de kast getrokken worden en dat is dan de terugleverkosten geworden.
Pagina: 1 ... 155 156 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden