Even in perspectief gezien, 7 euro voor 28 KWh is 0,25 voor 1 kWh. Als je momenteel een vast contract neemt dan heb je met een beetje geluk een prijs van 0,20 voor 1 kWh. Dat is 1,40 euro minder over die twee dagen. Grootste winst zal echter een bonus zijn bij het afsluiten van een nieuw vast contract. Dat kan oplopen tot enkele honderden euro’s.RuneScimi007 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 20:33:
Ik zou het heel erg waarderen als iemand met mij zou willen meekijken, word oprecht gewaardeerd.
Mijn situatie is als volgt :
Ik woon alleen in een nieuwbouwappartement (huur) van 73 m², volledig elektrisch met een warmtepomp. Ik heb maar 2 zonnepanelen. Ik heb GEEN elektrische auto.
In 2024 heb ik 1.108 kWh verbruikt (€280) en dit jaar zit ik momenteel op 1.608 kWh (€414).
In 2024 heb ik 287 kWh opgewekt met mijn zonnepanelen (€54), dit jaar staat het op 273 kWh (€50).
Ik heb een dynamisch contract bij Tibber.
Ik merk dat ik de afgelopen maanden niet normaal veel heb lopen betalen voor stroom terwijl ik oprecht amper er gebruik van maak. Ik zet ook oprecht de wasmachine en vaatwasser 2x per maand aan. Voor de rest gebruik ik niet veel in mijn huis en toch is de stroomrekening knetter duur.
Ik heb net gekeken op de app van Tibber en de afgelopen 2 dagen al een verbruik bedrag van 7 euro gegenereerd voor 28kwh. Helemaal gestoord.
Wat raadden jullie mij aan omtrent het overstappen? Ik twijfel nu om dus over te stappen naar een vast contract waarbij dus de stroomprijzen vast staan en daarnaast krijg ik dus een cashbackkorting van de leverancier zelf. Ik zal dan veel minder per maand gaan betalen en heb ik dus juist gevoel dat ik met een vast contract meer controle heb over de stroom dan een dynamisch contract wat dus juist andersom hoort te zijn.
Anyway, wat raadden jullie aan mede-tweakers?
Het is bekend dat een dynamisch contract niet altijd voordelig is voor gebruikers van een warmtepomp in combinatie met slechts weinig zonopbrengst (weinig panelen). In de winter zijn de dynamische tarieven normaal gezien iets hoger terwijl dan ook het verbruik door de WP hoger is. Dat versterkt zich in negatieve zin. Gebruik je dan voor de rest nauwelijks stroom dan slaat die genoemde combi naar een negatief scenario.
Maar meten is weten. Met een Home Wizard P1 meter bijvoorbeeld. Als er dan voldoende data is kun je die invoeren bij Jeroen.nl en kijken of dynamisch iets voor jou is.
Elke situatie is echter anders en er is niet één juist antwoord.
Voor nieuwbouw en 73 m2 meter zou ik echter hooguit iets van 6-7 kWh maximaal per dag verwachten en eigenlijk zelfs minder. Het kan dus ook een niet optimaal ingestelde WP of installatie zijn.
/f/image/olQUFqIyTYzQPBt4mFsPEDR6.png?f=fotoalbum_large)