Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:01
choogen schreef op donderdag 21 september 2023 @ 20:51:
Veel klanten van Essent hebben te maken gekregen met de problemen in de app van de energieleverancier. Die app hield klanten maandenlang voor dat ze hoge bedragen zouden terugkrijgen op hun jaarafrekening, maar dat bleek vaak niet te kloppen:
https://www.rtlnieuws.nl/...ktriciteit-jaarafrekening
Komkommer nieuws. Dit soort berekeningen zijn slechts een indicatie. Er kan maar beperkt rekening worden gehouden met de ontwikkeling van marktprijzen, je verbruik en de vereffening op de meterstanden.

In mijn geval klopte het aardig. En ja een paar tientjes afwijking op een rekening van ~2kEUR is binnen de marge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• storm-biker
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Flozem schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 07:38:
[...]

Komkommer nieuws. Dit soort berekeningen zijn slechts een indicatie. Er kan maar beperkt rekening worden gehouden met de ontwikkeling van marktprijzen, je verbruik en de vereffening op de meterstanden.

In mijn geval klopte het aardig. En ja een paar tientjes afwijking op een rekening van ~2kEUR is binnen de marge.
En 1 van de 2 is ook nog eens zo slim geweest om de stekker uit CV ketel te trekken. Die kan volgende maand een monteur bellen omdat de pomp helemaal vastgerot zit 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:58
(jarig!)
IvoB2 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 00:34:
[...]
Nee hoor, het zijn gewoon onderzoeken gebaseerd op het verleden die niets zeggen over de toekomst en die passen bij jouw mening.
Er zijn net zo goed meer dan genoeg studies te vinden die het tegendeel aangeven.
Elk onderzoek is gebaseerd op het verleden...... En nogmaals, onderzoeken die je tegenstaan buiten beschouwing laten, gaat je niet verder helpen in een discussie. Ik kijk daarbij wel degelijk naar meerdere onderzoeken, maar ook naar wat de reden van de conclusie is die ze maken. En dan zie je de negatieve zo goed als altijd de maatschappelijke en politieke kant als reden hebben van hun conclusie. Puur technisch genomen zie je echter dat ze zo goed als altijd kernenergie in de ideale mix stoppen.
Maar, zoals gezegd, daar gaat dit topic niet over. We kunnen er hier dan ook beter mee stoppen voor de moderatie ingrijpt.
Je moet van mij de discussie over de vermeende voordelen van kernenergie dan ook niet stoppen. maar dat onderwerp heeft zijn eigen topic waar je gepast verder kan discussiëren over de voor- en nadelen.
De kernlobby heet zelfs een eigen forum waar men je mening volledig zal onderschrijven.
Ik zit hier niet voor de kernlobby, ik zit hier omdat kernenergie voor zowel de energierekening als het milieu een betere optie is dan wat we nu doen. Met kernenergie op 30-40% van de behoefte zouden we veel minder afhankelijk zijn van gasprijs schommelingen, zon/wind die wegvalt en zou de energierekening lager en stabieler zijn. En ik leef niet in een utopie waarbij ik denk dat we over 20 jaar daadwerkelijk af zijn van gas/kolen (kolen wel, maar gas gaat nog heel lang duren)
Wat dit topic betreft, de mening die we hebben met betrekking tot het bekomen van energie en vooral hoe we daar in het dagelijkse leven mee omgaan en naar handelen heeft wel degelijk een positief of negatief op de energierekening. Die conclusie die je trekt klopt dus ook al niet.
Oh, ik heb toch echt niet het idee dat door dit topic er mensen massaal andere keuzes maken. Wat jij en ik hier dus zeggen, zal nog geen cent uitmaken op de energieprijs. Misschien kies je persoonlijk net wat anders, maar dan heb je het over een handvol mensen. Dat heeft echt geen enkele impact op de energierekening. Maar wel fijn dat jij denkt dat jouw keuzes daadwerkelijk een impact maken :)

E om echt ontopic te gaan, vandaag overgestapt naar een 1-jarig contact bij unitedconsumers. Nog steeds de oude Ferrarismeter, dus ze hebben alleen een eind- en beginstand, dus het salderen zal wel goed komen. Dit jaar bijne 1500kWh terug geleverd en 400kuub gas verbruikt. Waarbij het gasverbruik dit jaar weer iets hoger zal worden (+/- 800) omdat we vorig jaar lang van huis waren in de winter. Maar voorheen was dat 1500 dus airco's+zonnepanelen doen goed hun werk :)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
storm-biker schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 07:53:
[...]

En 1 van de 2 is ook nog eens zo slim geweest om de stekker uit CV ketel te trekken. Die kan volgende maand een monteur bellen omdat de pomp helemaal vastgerot zit 8)7
Een tikje met de hamer doet dan wonderen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
storm-biker schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 07:53:
[...]

Vraag me af hoe die vrouw gaat douchen dan? Met koud water, of een elektrische boiler. Als ze ipv gas stroom gaat gebruiken om water te verwarmen snap ik wel dat ze bij moet betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
redwing schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 08:33:
[...]
Maar wel fijn dat jij denkt dat jouw keuzes daadwerkelijk een impact maken :)
Ik hoef daarover niet te "denken".
Mijn energierekening van de laatste tien jaar toont gewoon met aantoonbare cijfers aan dat deze keuzes wel degelijk in de positieve zin een meetbare impact hebben op mijn energierekening.
Dat anderen andere keuzes maken geeft dan weer andere resultaten.
Net waar dit topic over gaat.
Op pagina 1 van dit topic kan je trouwens enkele goede verwijzingen vinden wanneer je er een maatschappelijke discussie van wil maken.
E om echt ontopic te gaan, vandaag overgestapt naar een 1-jarig contact bij unitedconsumers. Nog steeds de oude Ferrarismeter, dus ze hebben alleen een eind- en beginstand, dus het salderen zal wel goed komen. Dit jaar bijne 1500kWh terug geleverd en 400kuub gas verbruikt. Waarbij het gasverbruik dit jaar weer iets hoger zal worden (+/- 800) omdat we vorig jaar lang van huis waren in de winter. Maar voorheen was dat 1500 dus airco's+zonnepanelen doen goed hun werk :)
On topic inderdaad.
En om on topic aan te geven dat ik niet alleen moet "denken" dat mijn keuzes een positieve impact hebben op de energierekening maar daadwerkelijk een verschil maken: In 2013 niet gekozen voor gas maar onmiddellijk voor PV en WP (en gefinancierd met een groene lening waarbij de lage rente ook nog eens fiscaal recupereerbaar was). In 2020 gekozen om het salderen op te geven en met de netbeheerder en energieleverancier af te rekenen op daadwerkelijke injectie en afname van het net.
Dat resulteert ieder jaar in een nulrekening voor gas, een nulvoorschotrekening voor elektriciteit en bij de automatische opname van de meterstanden op 1/10 van ieder jaar (digitale meter met inzage in de kwartierwaarden voor de energieleverancier) in een terugbetaling aan mij ipv een betaling aan de netbeheerder en energieleverancier (na verrekening van de afnamekost, injectievergoeding en aftrek van het forfaitaire capaciteitstarief).
En dat was hier ook hetzelfde scenario tijdens de "bange" energiewinters (zogezegd naar de aanleiding van de start van de oorlog in Oekraïne maar in werkelijkheid o.a. meer paniek op de energiebeurzen en bij Europese overheden die in wilde paniek tegen elkaar begonnen op te bieden, krijg je er natuurlijk van wanneer je zelf niets in handen hebt en alles moet overlaten aan derden voor een basisbehoefte).
Ondanks dat men in België 50% (wanneer alles in de sector goed gaat maar dat lijkt ook steeds minder goed te lukken) van zijn energiebehoefte uit nucleaire energie haalt stegen de prijzen voor gas EN elektriciteit er even goed tot absurde hoogten en zag je dagelijks het geweeklaag van mensen in de media die hun energierekening niet meer konden betalen (of beter de absurde voorschotten hen opgedrongen door derden die misbruik maakten van de situatie en waarbij de voorschotten niet meer in verhouding stonden tot de werkelijke toestand). Ook in een land waar 50% van de elektriciteit uit kernenergie kan komen (als alles draait zoals voorzien).
Want dat is ook nog een bijkomend nadeel van kernenergie: het zijn megaproducenten op één plaats. Gaat daar iets mis heb je plots een megaverlies aan capaciteit wat ook nog eens bijdraagt aan energieprijzen die dan de raarste bokkesprongen maken in negatieve zin. Vraag het maar eens na bij de Fransen.

Een gasverbruik van 800 m³ komt in België trouwens overeen met een 8.000 kWh.
Daar maakt een WP een 2.000 kWh van en bij de huidige prijzen is dat (in Vlaanderen) al goedkoper dan een gascontract aan te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20:22
Un93m59 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 22:03:
Zou ik kunnen vragen of ik een goede deal heb gemaakt? IK denk zelf van wel

1 jaar zakelijk vast engie inc btw

stroomtarief 0,159 per kwh
vaste kosten stroom 7,66 per maand
gastarief 0,71 p/m3
leveringstarief gas 1,30
vaste kosten gas 7,66 per maand
Is moeilijk te zeggen, omdat het om een zakelijk contract gaat, maar lijkt me wel. Hier zijn de aanbiedingen voor de consumenten, kun je daar mee vergelijken: Energieleveranciers aanbiedingentopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
(jarig!)
IvoB2 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 09:20:
[...]

Een gasverbruik van 800 m³ komt in België trouwens overeen met een 8.000 kWh.
Daar maakt een WP een 2.000 kWh van en bij de huidige prijzen is dat (in Vlaanderen) al goedkoper dan een gascontract aan te houden.
Dat werkt niet in een jaren 30 huis waar nog wel wat aan isolatie gedaan moet worden. Dan draait de WP nl. erg onzuinig en wordt die factor 10 (helaas) een stukje hoger. Ik kan nu al per kamer verwarmen (met airco) en daar zit de grootste winst in. Maar wil ik het hele huis verwarmen moeten er nog wat deuren en ramen vervangen worden (gaa tbinnenkort wel gebeuren trouwens)

En voor de rest van de discussie, je springt in dezelfde discussie van landelijke impact naar persoonlijke impact en van theorie naar praktijk en van feiten naar meningen. Zo valt er geen normale discussie te voeren omdat ik geen flauw benul heb in welke mode je aan het typen bent en je daarnaast argumenten van de verschillende opties continue door elkaar gebruikt. Ik haak dus bij deze af :)

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15:25
redwing schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 09:41:
[...]

Dat werkt niet in een jaren 30 huis waar nog wel wat aan isolatie gedaan moet worden.
Dat zou wel eens mee kunnen vallen. Er zit er waarschijnlijk ook flink wat vermogen aan radiatoren in, waardoor het juist wel goed werkt op lage temperatuur.
Of is er echt nog niks aan isolatie gedaan sinds de cv installatie geplaatst is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
(jarig!)
wappiewappie schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 09:50:
[...]

Dat zou wel eens mee kunnen vallen. Er zit er waarschijnlijk ook flink wat vermogen aan radiatoren in, waardoor het juist wel goed werkt op lage temperatuur.
Of is er echt nog niks aan isolatie gedaan sinds de cv installatie geplaatst is?
Dat stuk van het huis dus niet, en dat is ook een stuk kouder dan de rest van het huis. Ik heb er wel eens met een airco gespeeld, maar zelfs eentje met goed vermogen slaat continue aan om dan volle bak te draaien. Zowel wat comfort als verbruik is dat nog echt niet zinvol. Maar ook de radiatoren die er zitten kunnen het gewoon niet aan.

Vandaar eerst nog wat verbeteringen en dan zien we wel wat we doen als de CV vervangen moet worden over een paar jaar.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
redwing schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 09:41:
[...]

En voor de rest van de discussie, je springt in dezelfde discussie van landelijke impact naar persoonlijke impact en van theorie naar praktijk en van feiten naar meningen.
Dat onderscheid is makkelijk te maken hoor.
Pro of contra kernenergie is in se een maatschappelijke algemene discussie en geen individuele en hoort hier dus niet thuis.
De aanleiding was trouwens iemand die vond dat PV niet kon omdat hij als niet PV bezitter dan blijkbaar voor iemand anders rekening moest meebetalen maar even later over kernenergie een bijna tegengestelde mening had.
Waarna in dit topic het onderwerp kernenergie een eigen leven ging leiden, vervolgens uit de hand liep en bij bepaalde voorstanders meer emotioneel dan rationeel werd.

De.energierekening daarentegen, zoals omschreven in dit topic, is een individuele aangelegenheid en hoort hier wel thuis.
Ik haak dus bij deze af :)
Een wijs besluit.
Dan kan de discussie hier weer volledig on topic verder gaan en het onderwerp kernenergie - voor wie daar passioneel mee bezig is en denk daar enige invloed op te kunnen uitoefenen - in het desbetreffende topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Z___Z schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 09:05:
[...]

Vraag me af hoe die vrouw gaat douchen dan? Met koud water, of een elektrische boiler. Als ze ipv gas stroom gaat gebruiken om water te verwarmen snap ik wel dat ze bij moet betalen.
Er is niets mis met een koude douche. En al helemaal niet in de zomer.
Wanneer je tijdens de zomer maanden je SWW elektrisch kan verwarmen via eigen opwek (PV), of nog beter via rechtstreekse zonneopwarming moet je ook helemaal niet bijbetalen. Dan bespaar je op gas en betaal je geen stroom.

Hier gaat een groot deel van het jaar de winterpomp voor het SWW in huis ook van de stroom af hoor (niet door een stekker uit te trekken maar door een sturing) en dat heeft nog nooit tot onoverkomelijke problemen geleid bij het begin van het winterseizoen. En die pomp is inmiddels al tien jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
wappiewappie schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 09:50:
Om bij een lage temperatuur eenzelfde warmteafgifte te hebben kan je desnoods de radiatoren (het leidingwerk is dan toch al aanwezig) vervangen door LT ventiloconvectoren.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• redwing
(jarig!)
IvoB2 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 15:03:
[...]
Een wijs besluit.
Dan kan de discussie hier weer volledig on topic verder gaan en het onderwerp kernenergie - voor wie daar passioneel mee bezig is en denk daar enige invloed op te kunnen uitoefenen - in het desbetreffende topic.
Waarom moet jij altijd elk betoog afsluiten met een post waarmee je even wil laten zien dat je het beter weet en dat het duidelijk de ander is die onzinnig bezig is :? Ik kan je aanraden dit soort stukken eens weg te laten, je zult dan een stuk sympatieker maar ook overtuigender overkomen.

[removed]

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-09 22:39
Vorig jaar november ben ik naar een nieuwe woning verhuisd en heb dus een contract af moeten sluiten toen er weinig beschikbaar was maar dat is veranderd. Ik zit nu te kijken naar een contract bij Engie maar ik snap de berekende prijs niet helemaal.

Verbruik: (deels geschat omdat ik er nog niet een heel jaar zit)
  • Dal: 2500
  • Normaal: 2500
Teruglevering:
  • Dal: 2000
  • Normaal: 4000
Ze komen met de volgende berekeningen:
Enkel tarief:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fbPuDTcs9qsFQ66Zump7W_mgyuw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NebONn8GWIQkzRve0HIh4vX2.png?f=user_large

Dubbel tarief:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7_NRa5Dorfje3oknaj64Iej9ohE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7k0TKRXRlkWW7PZxn7XaRjDu.png?f=user_large

De vraag is hoe komen ze tot die -129,24 bij het enkel tarief en -244,70 bij het dubbele tarief. Naar mijn idee gaat salderen niet verder dan 0, en alles wat je verder terug levert volgens de 0,08 cent aan teruglever vergoeding.

Edit, ik heb de afbeeldingen geupdate waarin mijn berekening is meegenomen. Ik zie nu ook in de "kleine lettertjes" het volgende staan:
Terugleververgoeding
Let op: sinds kort hebben we het netto teruglevertarief aangepast naar € 0,08 (zonder btw en overheidsheffingen). Als je netto teruglevert zijn je verwachte jaarkosten hoger dan hier weergegeven. Afhankelijk van hoeveel je netto teruglevert, is het verschil klein of groter.

[ Voor 23% gewijzigd door walletje-w op 23-09-2023 11:54 ]

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:38

dunklefaser

Point Of KnowReturn

walletje-w schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 11:33:
Vorig jaar november ben ik naar een nieuwe woning verhuisd en heb dus een contract af moeten sluiten toen er weinig beschikbaar was maar dat is veranderd. Ik zit nu te kijken naar een contract bij Engie maar ik snap de berekende prijs niet helemaal.

Teruglevering:
Enkel tarief:
[Afbeelding]

Dubbel tarief:
[Afbeelding]

De vraag is hoe komen ze tot die -129,24 bij het enkel tarief en -244,70 bij het dubbele tarief. Naar mijn idee gaat salderen niet verder dan 0, en alles wat je verder terug levert volgens de 0,08 cent aan teruglever vergoeding.
Ben jezelf ook aan het rekenen begonnen? - Wat bij de kostenplaatjes ontbreekt zij de (geschatte) verbruiken en de bijbehorende berekeningen. Met alleen de € zou ik ook niet veel kunnen checken.
Misschien kan Engie een uitgebreidere berekening verstrekken?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-09 22:39
dunklefaser schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 11:54:
[...]

Ben jezelf ook aan het rekenen begonnen? - Wat bij de kostenplaatjes ontbreekt zij de (geschatte) verbruiken en de bijbehorende berekeningen. Met alleen de € zou ik ook niet veel kunnen checken.
Misschien kan Engie een uitgebreidere berekening verstrekken?
Toevallig precies op hetzelfde moment een update geplaatst. Ik zie dus dat ze heel simpel voor je terug geleverde stroom de kale energie prijs rekenen. Lijkt me toch makkelijk voor ze om op te lossen en zo een eerlijke schatting kunnen geven.

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:16
"Het aanbod voor de Collectieve Inkoop Energie staat voor u klaar. Coolblue Energie heeft de veiling gewonnen met een 1-jarig energiecontract met tarieven onder het prijsplafond. Namelijk € 0,30 (enkeltarief) per kWh stroom & € 1,35 per m3 gas, inclusief btw en energiebelasting.
"

Vaste kosten elektriciteit incl. 21% BTW
Vaste leveringskosten 11,979000 €/maand
Vermindering energiebelasting -1,630756 €/dag
Netbeheerkosten 0,971267 €/dag

Vaste kosten gas incl. 21% BTW
Netbeheerkosten 0,567127 €/dag

Not too bad? (via vereniging eigen huis collectieve inkoop)

[ Voor 28% gewijzigd door _Anvil_ op 25-09-2023 15:34 ]

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
walletje-w schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 11:33:

Teruglevering:
Enkel tarief:
[Afbeelding]

Dubbel tarief:
[Afbeelding]

Edit, ik heb de afbeeldingen geupdate waarin mijn berekening is meegenomen. Ik zie nu ook in de "kleine lettertjes" het volgende staan:

[...]
Misschien door vermindering energiebelasting of cashbacks of door terugleververgoeding maar dat lijkt mij teveel dan.

• kokpol
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:12
_Anvil_ schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 17:50:
"Het aanbod voor de Collectieve Inkoop Energie staat voor u klaar. Coolblue Energie heeft de veiling gewonnen met een 1-jarig energiecontract met tarieven onder het prijsplafond. Namelijk € 0,30 (enkeltarief) per kWh stroom & € 1,35 per m3 gas, inclusief btw en energiebelasting.
"

Wat zijn de vaste leveringskosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
kokpol schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 20:21:
[...]

Wat zijn de vaste leveringskosten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hvdbnl
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06:43
_Anvil_ schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 17:50:
"

Die vaste leveringkosten is wel een nieuwe melkkoe voor ze...
Maar dit aanbod is toch gewoon exact hetzelfde als wat ze aanbieden op hun website :/

All electric | 6500Wp zon | 15kWh accu | 54 kWh E-2008 | 3x MP2 3000 | Hewalex & spaarpomp | Hewalex 300L Boiler | Proxmox & Home automation

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:21
Let met vaste leveringskosten op bij vergelijking sites. Die lijken daar behoorlijk misbruik van te maken en als verdienmodel te gebruiken. Zo was Greenchoice 7.78 pm bij Greenchoice zelf en 12 euro op vergelijking sites.

Bij Greenchoice zelf ook een teruglever tarief van 11.5 cent per kWh en bij vergelijking sites maar 8.

Ik ga voortaan wel vergelijken bij alle leveranciers zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
computerjunky schreef op maandag 25 september 2023 @ 17:31:
Let met vaste leveringskosten op bij vergelijking sites. Die lijken daar behoorlijk misbruik van te maken en als verdienmodel te gebruiken.
Rare opmerking. Energie leverancier bepalen zelf welke prijzen op de vergelijksites komen.
Vergelijkingssite ontvangt alleen provisie, dus misbruik daarvan maken gaat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkFire1985
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-02 07:51
Ik lees best wel wat mensen die van de geschillencommissie gelijk hebben gekregen bij een zaak over saldering over tariefsperioden. Over salderen per telwerk lees ik dan weer vrijwel niets maar in zekere zin lijkt dit eenzelfde principe, salderen over tarieven en dit gaat in tegen intentie van salderen.

Wij hebben een rekening gekregen die € 800 hoger uit is gekomen dan verwacht omdat we onze EV 's nachts op hadden geladen en niet wisten van deze regeling. Overdag genoeg over om mee te compenseren maar dat werd dus vergoed tegen een lage vergoeding. Gelukkig kunnen we het financieel prima dragen maar het voelt wel erg zuur en krom.

Zijn er mensen die met succes dit hebben aangevochten of is dit een kansloos verhaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
jobr schreef op maandag 25 september 2023 @ 18:30:
[...]

Rare opmerking. Energie leverancier bepalen zelf welke prijzen op de vergelijksites komen.
Vergelijkingssite ontvangt alleen provisie, dus misbruik daarvan maken gaat niet.
En toch is de prijs op vergelijking sites slechter als direct op de sites van de leverancier. Verklaar dat?

De meest logische verklaring is dat de vergelijk sites een vinger in de pap hebben en dat het daardoor duurder is. Misschien kost het op de vergelijk site staan geld en verrekenen ze dat zo?

Het is me al wel opgevallen dat verschillende vergelijk sites verschillende leveranciers weergeven en een echte vergelijking krijg je dus überhaupt al niet meer omdat de helft waarschijnlijk niet betaald voor deelname aan die site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

DarkFire1985 schreef op maandag 25 september 2023 @ 20:53:
Ik lees best wel wat mensen die van de geschillencommissie gelijk hebben gekregen bij een zaak over saldering over tariefsperioden. Over salderen per telwerk lees ik dan weer vrijwel niets maar in zekere zin lijkt dit eenzelfde principe, salderen over tarieven en dit gaat in tegen intentie van salderen.

Wij hebben een rekening gekregen die € 800 hoger uit is gekomen dan verwacht omdat we onze EV 's nachts op hadden geladen en niet wisten van deze regeling. Overdag genoeg over om mee te compenseren maar dat werd dus vergoed tegen een lage vergoeding. Gelukkig kunnen we het financieel prima dragen maar het voelt wel erg zuur en krom.

Zijn er mensen die met succes dit hebben aangevochten of is dit een kansloos verhaal?
Daarom neem ik altijd enkeltarief, geen kans op verkeerd salderen.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LikeABawzs
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 04-09 15:11
Ben momenteel Zonneplan klant. Maar ben eigenlijk amper thuis overdag behalve de weekenden. Dus kan weinig sturen op mijn verbruik. Meeste verbruik ik savonds (4090 +racesim etc :+ )

Huis is vrij slecht geisoleerd. En kan dus weinig echt besparen op mijn gas verbruik.

Ben dus aan het kijken naar een nieuwe vast contract om in slecht geval geen 2 euro per m3 te gaan betalen volgend jaar.

Wat is nou echt slim om te doen.
Kijken naar de leveringskosten? Of laagste m3 prijs. Want dan kom ik bij Powerpeers uit(vorig jaar al klant geweest na WE > Eneco :( > PP).

PP is met 1,21m3 niet slecht. Gezien Zonneplan vandaag ook al 1.15 is.
Maar de leveringskosten daar zijn wel paar tientjes meer dan de rest.

Verwacht zo'n 2400kwh en 900m3.

Iemand avies :)

7800X3D - TUF 4090 - SC2 Pro - Ascher F28 - Simlab GT1 - Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
LikeABawzs schreef op maandag 25 september 2023 @ 21:53:
Ben momenteel Zonneplan klant. Maar ben eigenlijk amper thuis overdag behalve de weekenden. Dus kan weinig sturen op mijn verbruik. Meeste verbruik ik savonds (4090 +racesim etc :+ )

Huis is vrij slecht geisoleerd. En kan dus weinig echt besparen op mijn gas verbruik.

Ben dus aan het kijken naar een nieuwe vast contract om in slecht geval geen 2 euro per m3 te gaan betalen volgend jaar.

Wat is nou echt slim om te doen.
Kijken naar de leveringskosten? Of laagste m3 prijs. Want dan kom ik bij Powerpeers uit(vorig jaar al klant geweest na WE > Eneco :( > PP).

PP is met 1,21m3 niet slecht. Gezien Zonneplan vandaag ook al 1.15 is.
Maar de leveringskosten daar zijn wel paar tientjes meer dan de rest.

Verwacht zo'n 2400kwh en 900m3.

Iemand avies :)
Vaste leverkosten zijn waarschijnlijk maar een fractie van de kosten. Daar kan je best case 2x 50 euro besparen voor stroom en gas. Beste is natuurlijk gewoon uitgaande van je historische gebruik een berekening te maken op maat. Dan weet je wat je totaal aat betalen bij iedere leverancier.

als je gewoon voor de zekere geit +200M3 en +200 kWh rekent zit je altijd veilig en heb je worst case de eerste maand van het volgende contract jaar al betaald. Of je zet na 8 a 10 maanden het bedrag terug als je in de zomer ziet dat je niet veel gebruikt heb qua gas.
Als je al langer een slimme meter hebt dan weet je ongeveer met maand wat je verbruikt. het is even rekenen maar daarna weet je precies wat je bij ieder contract betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkFire1985
klump4u schreef op maandag 25 september 2023 @ 21:48:
[...]

Daarom neem ik altijd enkeltarief, geen kans op verkeerd salderen.
Dat snap ik inmiddels en achteraf is mooi wonen.
Ons nieuwe contract is ook op basis van enkeltarief.

Helaas waren wij niet op de hoogte van überhaupt de mogelijkheid hiervan en dachten gewoon prima te zitten. Je hebt minimale maandelijkse kosten met je opbrengst dus dan verschuift je aandacht naar andere aspecten omdat hier niet echt wat te halen valt. Tijdens je looptijd word je niet herinnert aan dit effect en bij je afrekening voel je je genaaid.

Uiteindelijk natuurlijk onze eigen fout, mits het allemaal toegestaan is. Mocht dat niet zo zijn, dan hoor ik graag succesverhalen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Het is een vage onoverzichtelijke markt met allerlei verschillende vaste leveringskosten en bonussen via "vergelijkingsites"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 23:22
DarkFire1985 schreef op maandag 25 september 2023 @ 20:53:

Da's best een verschil..
Welke leverancier en wat staat er in de voorwaarden? Ik meen dat je inderdaad wel over het gehele verbruik moet salderen, maar weet dat er leveranciers zijn die per telwerk salderen.
Kreeg je over de teruglevering gedurende de piekuren alleen het teruglevertarief? Of kreeg je ook de belastingen terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

computerjunky schreef op maandag 25 september 2023 @ 17:31:
Let met vaste leveringskosten op bij vergelijking sites. Die lijken daar behoorlijk misbruik van te maken en als verdienmodel te gebruiken. Zo was Greenchoice 7.78 pm bij Greenchoice zelf en 12 euro op vergelijking sites.

Bij Greenchoice zelf ook een teruglever tarief van 11.5 cent per kWh en bij vergelijking sites maar 8.

Ik ga voortaan wel vergelijken bij alle leveranciers zelf.
Je hebt meer aan vergelijkende Tweakers die aanbiedingen bijhouden hier in dit topic: Energieleveranciers aanbiedingentopic, dan aan al die vergelijkingssites met nare kleine nadelen verstopt in kleine details inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
computerjunky schreef op maandag 25 september 2023 @ 21:31:
[...]

En toch is de prijs op vergelijking sites slechter als direct op de sites van de leverancier. Verklaar dat?

De meest logische verklaring is dat de vergelijk sites een vinger in de pap hebben en dat het daardoor duurder is. Misschien kost het op de vergelijk site staan geld en verrekenen ze dat zo?

Het is me al wel opgevallen dat verschillende vergelijk sites verschillende leveranciers weergeven en een echte vergelijking krijg je dus überhaupt al niet meer omdat de helft waarschijnlijk niet betaald voor deelname aan die site.
Die sites krijgen gewoon een vergoeding per klant die via hun bij de energieleverancier terecht komt (affiliate marketing). Dus het is niet zo gek dat als je direct bij de leverancier haalt betere voorwaarden kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
Hvdbnl schreef op maandag 25 september 2023 @ 16:11:
[...]

Die vaste leveringkosten is wel een nieuwe melkkoe voor ze...
Maar dit aanbod is toch gewoon exact hetzelfde als wat ze aanbieden op hun website :/
Joh, dus de uitkomst van de collectieve inkoopactie van VEH is exact gelijk aan de prijs voor een willekeurige particulier? Bizar. Verlengaanbod van essent bij mn ouders was bijvoorbeeld 10(!)cent per kwh duurder, gas was 2 cent meer...

Terug leververgoeding is trouwens een halve cent(!) per Kwh, bah. (heb panelen en wek meer op dan ik gebruik)

Maybe I should reconsider..

[ Voor 23% gewijzigd door _Anvil_ op 26-09-2023 14:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
Op termijn wel, of gewoon airco's in mijn zijgevel installeren en overdag bij zon laten koelen/verwarmen lijkt me een beter plan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
_Anvil_ schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 15:03:
[...]
Op termijn wel, of gewoon airco's in mijn zijgevel installeren en overdag bij zon laten koelen/verwarmen lijkt me een beter plan.
Overdag koelen (ism PV) lijkt me niet zo'n probleem maar elektrisch verwarmen wanneer er onvoldoende of geen PV beschikbaar is lijkt me al iets moeilijker zonder te salderen tussen zomer en winter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
IvoB2 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 15:14:
[...]

Overdag koelen (ism PV) lijkt me niet zo'n probleem maar elektrisch verwarmen wanneer er onvoldoende of geen PV beschikbaar is lijkt me al iets moeilijker zonder te salderen tussen zomer en winter.
Mijns inziens onmogelijk met alleen PV stroom.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
_Anvil_ schreef op maandag 25 september 2023 @ 15:33:
[...]

Net die offerte van Coolblue via VEH collectieve inkoop nog even bekeken, lekker vaag geformuleerd, hoe moet ik hieruit afleiden wat de vaste kosten zijn?

[ Voor 7% gewijzigd door _Anvil_ op 26-09-2023 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
De energieleverancier bepaalt dat. Op gaslicht kunnen de tarieven ook anders zijn dan op bijv independer.
En natuurlijk moeten de energieleverancier betalen voor opname op die vergelijking sites. Daarom staan ze er ook niet allemaal op.
Dus willen ze wellicht die klanten via hun eigen site binnenhalen want die vergelijking site is niet gratis.

• DarkFire1985
dextertje schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 00:38:
[...]

Da's best een verschil..
Welke leverancier en wat staat er in de voorwaarden? Ik meen dat je inderdaad wel over het gehele verbruik moet salderen, maar weet dat er leveranciers zijn die per telwerk salderen.
Kreeg je over de teruglevering gedurende de piekuren alleen het teruglevertarief? Of kreeg je ook de belastingen terug?
Pure energie.
Energiebelasting en opslag staat alleen voor het netto verbruik over beide telwerken op de rekening.
Verder wordt er zo'n 3650 kWh dal in rekening gebracht t/m 0,40 per kWh, verschillende periodes. Vergoeding is dan weer los a 1200 tegen 0,15 en 1260 tegen 0,095.

Plat gezegd voor zo'n 2500-2600 eigen opbrengst moeten terugkopen voor gem. 0,28 per kWh meer dan het opleverde.

• Tothier
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11-09 22:36
Hier kun je vinden hoe gesaldeerd wordt: https://www.gaslicht.com/...%20terugleververgoedingen

quote]DarkFire1985 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 07:52:
[...]

Pure energie.
Energiebelasting en opslag staat alleen voor het netto verbruik over beide telwerken op de rekening.
Verder wordt er zo'n 3650 kWh dal in rekening gebracht t/m 0,40 per kWh, verschillende periodes. Vergoeding is dan weer los a 1200 tegen 0,15 en 1260 tegen 0,095.

Plat gezegd voor zo'n 2500-2600 eigen opbrengst moeten terugkopen voor gem. 0,28 per kWh meer dan het opleverde.
[/quote]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dextertje
DarkFire1985 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 07:52:
[...]

Pure energie.

Zoals in de link van @Tothier te lezen is, wordt volgens gaslicht.com door Pure Energie inderdaad de salderingsregel op die manier toegepast.
Het is ook een van de eerste leveranciers waarbij ik dat goed zie gaan op de berekeningsmodule.

Ik weet niet precies of dit wettelijk ook zo mag, want ik meen dat voor de overheidsheffingen sowieso geldt dat er op jaarbasis gesaldeerd zou moeten worden, onafhankelijk van dal of piek-tarief.
Maar goed, salderen... daar zijn genoeg topics over te vinden. Ik ga me er niet aan wagen om een bewering te doen over wat nu wel en niet wettelijk mag. :N

Als ik jou was, zou ik naar een andere leverancier op zoek gaan of voor komende periode het piekverbruik in balans brengen met de opwek van je zonnepanelen. Dus doordeweeks overdag je auto laden.

Of enkeltarief nemen, kan natuurlijk ook.

• dextertje
[...]

Sowieso is dat geen algemeen geldende regel.
Afgelopen nacht was op gaslicht.com het tarief voor Engie lager dan op de Engie-site zelf.
Vandaag is dat weer rechtgetrokken, denk dat Engie wat later was met het updaten van hun site.

• Tothier
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11-09 22:36
Bij United Consumers wordt ondanks eventueel enkel tarief toch per telwerk gesaldeerd en niet verrekend! Ik wilde overstappen naar UC en heb hier 2x overgebeld met hun. Vreemd hè?
dextertje schreef op woensdag 27 september 2023 @ 12:28:
[...]

Zoals in de link van @Tothier te lezen is, wordt volgens gaslicht.com door Pure Energie inderdaad de salderingsregel op die manier toegepast.
Het is ook een van de eerste leveranciers waarbij ik dat goed zie gaan op de berekeningsmodule.

Ik weet niet precies of dit wettelijk ook zo mag, want ik meen dat voor de overheidsheffingen sowieso geldt dat er op jaarbasis gesaldeerd zou moeten worden, onafhankelijk van dal of piek-tarief.
Maar goed, salderen... daar zijn genoeg topics over te vinden. Ik ga me er niet aan wagen om een bewering te doen over wat nu wel en niet wettelijk mag. :N

Als ik jou was, zou ik naar een andere leverancier op zoek gaan of voor komende periode het piekverbruik in balans brengen met de opwek van je zonnepanelen. Dus doordeweeks overdag je auto laden.

Of enkeltarief nemen, kan natuurlijk ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dextertje
Tothier schreef op woensdag 27 september 2023 @ 13:05:
Bij United Consumers wordt ondanks eventueel enkel tarief toch per telwerk gesaldeerd en niet verrekend! Ik wilde overstappen naar UC en heb hier 2x overgebeld met hun. Vreemd hè?

[...]
Dat is echt heel raar, ja. Zou je niet verwachten van een partij die 'United Consumers' heet..
Vraag me serieus af of dat wel mag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:46
nMad schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 13:45:
[...]

Ik heb gisteren nog een 3 jarig contract bij Vattenfall afgesloten. Aanbod via WhatsApp klantenservice gevraagd. Via website inderdaad geen 3 jarig meer te kiezen.

Nu heb ik in ieder geval voor de komende 3 jaar "bescherming" tegen Vandebron praktijken.
Zag dat de prijzen flink zijn gedaald. Contractbevestiging is meer dan 14 dagen geleden door mij gedaan dus normaal gesproken geen recht meer op kosteloos annuleren.

Toch even de klantenservice gebeld met vraag of ik de lagere prijzen kan krijgen. Gek genoeg was dat wel mogelijk! Nieuw aanbod gekregen van €0,36 normaal en €0,32 dal voor 3 jaar vast. Scheelt toch weer iets van 10%.

Wellicht interessant voor meer mensen hier :)

Edit: Vattenfall heeft een aanbod voor 1 jaar gestuurd dus mijn verhaal klopt niet. Kom er nog op terug wat de prijzen voor 3 jaar worden.

[ Voor 38% gewijzigd door nMad op 27-09-2023 16:05 ]

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
nMad schreef op woensdag 27 september 2023 @ 13:44:
Edit: Vattenfall heeft een aanbod voor 1 jaar gestuurd dus mijn verhaal klopt niet. Kom er nog op terug wat de prijzen voor 3 jaar worden.
En let ook even op de vaste kosten, die willen 'ineens' nog wel eens flink stijgen.

• TAA
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-09 15:19

TAA

Liever IRC

In het nieuwe aanbod dat ik gisteren van Essent gekregen heb (1 jaar vast, alleen elektra) zijn de vaste leveringskosten van €6,49 naar €7,99 per maand gegaan. Stijging van 23%...

• Frez
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 29-08 09:57
Beste Tweakers,
Binnenkort verhuizen wij naar een nieuwe A+ woning uit 2009 met 12 zonnepanelen en zonneboiler. Nu moet ik mijn verbruik gaan schatten voor een nieuw energie contract. Raden jullie aan om te gaan voor een enkel of dubbeltarief?

C9 55 - Playstation 5 Pro - i7 13700K RTX5080 PC - LG C4 42 as monitor

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 13:02
TAA schreef op donderdag 28 september 2023 @ 12:11:
In het nieuwe aanbod dat ik gisteren van Essent gekregen heb (1 jaar vast, alleen elektra) zijn de vaste leveringskosten van €6,49 naar €7,99 per maand gegaan. Stijging van 23%...
Zo werken veel energieleveranciers, dan maken ze de kWh en m3 tarieven een paar cent goedkoper en de leveringskosten weer wat duurder. Vooral bij mensen die alleen naar de gas- en stroomtarieven kijken en een lager verbruik hebben dan gemiddeld halen ze hier winst uit.
Voor veel anderen maakt het op de jaarafrekening niet veel uit, de hogere leveringskosten strepen de paar centen lagere gas- en stroomtarieven tegen elkaar af.

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:42
Ik heb vanaf aanstaande zondag 1 oktober nieuwe leverancier voor stroom en gas bij Vattenfall. Ik heb Budget Energie tot zaterdag 30 september. Ik vraag mij dus af, als de klok 00:00 slaat op zondag 1 oktober heb ik direct Vattenfall :)

Premie staat op €100 per maand (Niet meer op €600 per maand) met 1 jaar vaste contract en een cashback van €105

Ik ben benieuwd hoe lang het duurt voordat ik de eindafrekening ga ontvangen? Ik heb nog een keer €600 te goed na mijn jaarnota (eind augustus) van maand min verbruik September.

Budget Energie heeft mijn termijnbedrag vanaf oktober op €45 per maand op basis van tweepersoonshuishouden

[ Voor 22% gewijzigd door Van der Berg op 28-09-2023 22:13 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OpaDus
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 15:40
Van der Berg schreef op donderdag 28 september 2023 @ 21:21:
Ik heb vanaf aanstaande zondag 1 oktober nieuwe leverancier voor stroom en gas bij Vattenfall. Ik heb Budget Energie tot zaterdag 30 september. Ik vraag mij dus af, als de klok 00:00 slaat op zondag 1 oktober heb ik direct Vattenfall :)
Wanneer je een slimme meter hebt worden je meterstanden via de netbeheerder doorgegeven aan je (oude+ nieuwe)leveranciers.
Zoniet dan zelf meterstanden opnemen(foto maken) en doorgeven! Simpel dus!

• Van der Berg
OpaDus schreef op donderdag 28 september 2023 @ 21:28:
[...]

Wanneer je een slimme meter hebt worden je meterstanden via de netbeheerder doorgegeven aan je (oude+ nieuwe)leveranciers.
Zoniet dan zelf meterstanden opnemen(foto maken) en doorgeven! Simpel dus!
Ik heb hier slimme meter

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Dan gaat alles automatisch, meestal duurt het een paar dagen voordat je nieuwe aansluiting bevestigd wordt, maar het gaat wel per die datum in.
De eindafrekening verschilt, heb het weleens binnen 3 weken gehad, maar ook weleens pas na 6 weken.

• Melvinvossen
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16-04 18:01
Ik vroeg me iets af
Ik zit sinds 9mnd bij budget energie met een variabel tarief. Ik heb 2500kwh verbruikt en 2700kwh opgewekt.

Ik zie dat ik bij engie nu goedkoper uitben.

Is het nadelig om nu over te stappen? Gezien het feit ik nu nog overproductie heb?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dextertje
Frez schreef op donderdag 28 september 2023 @ 12:21:
Beste Tweakers,
Binnenkort verhuizen wij naar een nieuwe A+ woning uit 2009 met 12 zonnepanelen en zonneboiler. Nu moet ik mijn verbruik gaan schatten voor een nieuw energie contract. Raden jullie aan om te gaan voor een enkel of dubbeltarief?
Dubbeltarief, maar wel met een belangrijke kanttekening: let heel goed op hoe je leverancier saldeert. Want anders kan je, net als @DarkFire1985 negatief verrast worden.

Zie hoe leveranciers salderen, maar check het voor je je contract afsluit.

Meestal lukt het vrij goed om per jaar meer tijdens de piekuren op te wekken dan af te nemen, waardoor je per saldo alleen kWh's afneemt tegen daltarief.

[ Voor 9% gewijzigd door dextertje op 28-09-2023 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
ArcticWolf schreef op donderdag 28 september 2023 @ 22:10:
[...]

Dan gaat alles automatisch, meestal duurt het een paar dagen voordat je nieuwe aansluiting bevestigd wordt, maar het gaat wel per die datum in.
De eindafrekening verschilt, heb het weleens binnen 3 weken gehad, maar ook weleens pas na 6 weken.
Heel erg bedankt voor de uitleg erg nuttig! Ik ben erg benieuwd. Mijn jaarnota kreeg ik ook binnen 1 week. Hopelijk gaat het afwikkelen van mijn eindafrekening ook snel. Mijn verbruik is momenteel bij Budget Energie:

Wij waren de eerste 10-dagen van September met vakantie buiten Nederland, alleen onze koel-vriescombinatie stond aan van Bosch KGN39AIAT Serie No Frost 104kWh per jaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o_bUyt-joGmjmkKxw0NAodyGSAY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kvcjmSjhC8upn55aBFUZjRGe.jpg?f=fotoalbum_large
Voor de maand September tot vrijdag 29 september 01:04, ik heb nog tot zaterdagnacht 23:59 bij Budget Energie. Mijn inleg september €600 - €26,93 = € 573,07 op mijn eindafrekening. Ik betaal geen belasting omdat alles inclusief BTW is, heb ik begrepen

[ Voor 6% gewijzigd door Van der Berg op 29-09-2023 01:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Premie staat op €100 per maand (Niet meer op €600 per maand) met 1 jaar vaste contract en een cashback van €105

Ik ben benieuwd hoe lang het duurt voordat ik de eindafrekening ga ontvangen? Ik heb nog een keer €600 te goed na mijn jaarnota (eind augustus) van maand min verbruik September.

Budget Energie heeft mijn termijnbedrag vanaf oktober op €45 per maand op basis van tweepersoonshuishouden
Met jouw extreem lage verbruik is een voorschot van € 100,- per maand eigenlijk nog steeds veel te hoog. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:42
Dan moeten de gegevens wel open staan voor de netbeheerder, je kan door de privacywet dit ook dicht laten zetten.

10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Ik ben benieuwd hoe lang het duurt voordat ik de eindafrekening ga ontvangen?
Mag volgens mij max 6 weken duren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:12

Mimiix

Professioneel Prutser

Duurde bij mij 5 weken. Ik heb geen zonnepanelen.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Bij mij duurde het twee maanden en moest ik dreigen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimB89
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:15
Ik heb sinds 16 september zonnepanelen, ik wek meer op dan dat ik nodig heb.

Mijn contractgegevens;

ENGIE Open
Looptijd: 1 juli 2023 t/m onbepaalde tijd
Volgende jaarafrekening; 23 december 2023

Nu was mijn gedachte; ik heb nog tot en met 23 december 2023 om dit contractjaar (23 december 2022 t/m 23 december 2023) zoveel mogelijk stroom op te wekken met de zonnepanelen. Nu hoorde ik van een kennis dat mijn gedachte niet juist is, maar dat de periode geld op moment van aanmelden zonnepanelen op 16 september, tot en met 23 december 2023.

Mijn vraag; geld het salderen vanaf moment van aanmelden zonnepanelen (16-9-2023 tm 23-12-2023) of geld het salderen over het jaar (23-12-2022 tm 23-12-2023).

Dank alvast!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@TimB89 het hele contractjaar. Je kennis heeft het fout.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
Ik ben sinds 00:00 op 01-10 over op Vattenfall met 1 jaar vaste contract. Er werkt nog niks in mijn profiel op Vattenfall en de app van Vattenfall geïnstalleerd op mijn S22 Ultra en inloggen kan nog niet, geen actieve contract gevonden zegt hij steeds. Misschien nog te vroeg

Wat een goed systeem bij overstappen van Budget Energie ik kreeg altijd voor 1 oktober de factuur voor oktober en nu geen factuur wegens de overstap nu naar Vattenfall. Nu afwachten op de eindafrekening bij Budget Energie.

Ik heb vandaag 30-09 de laatste dag bij Budget Energie alles in huis gedaan, vaatwasser gedaan, wasmachine aangehad en stofzuigen gedaan in huis, voor de laatste keer bij Budget :)

Als ik inlog op Budget Energie is mijn profiel aangepast

[ Voor 21% gewijzigd door Van der Berg op 01-10-2023 01:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Van der Berg schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 00:58:
Ik ben sinds 00:00 op 01-10 over op Vattenfall met 1 jaar vaste contract. Er werkt nog niks in mijn profiel op Vattenfall en de app van Vattenfall geïnstalleerd op mijn S22 Ultra en inloggen kan nog niet, geen actieve contract gevonden zegt hij steeds. Misschien nog te vroeg

Wat een goed systeem bij overstappen van Budget Energie ik kreeg altijd voor 1 oktober de factuur voor oktober en nu geen factuur wegens de overstap nu naar Vattenfall. Nu afwachten op de eindafrekening bij Budget Energie.

Ik heb vandaag 30-09 de laatste dag bij Budget Energie alles in huis gedaan, vaatwasser gedaan, wasmachine aangehad en stofzuigen gedaan in huis, voor de laatste keer bij Budget :)

Als ik inlog op Budget Energie is mijn profiel aangepast
Je gaat niet precies om 00:00u over hoor, Vattenfall vraagt in de loop van de dag of morgen de meterstanden op bij de netbeheerder en dan werkt ook je pagina bij Vattenfall.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
klump4u schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 09:19:
[...]

Je gaat niet precies om 00:00u over hoor, Vattenfall vraagt in de loop van de dag of morgen de meterstanden op bij de netbeheerder en dan werkt ook je pagina bij Vattenfall.
Als ik bij Budget Energie inlog op mijn persoonlijk pagina kan ik niet meer mijn verbruik zien tot gisteren nog wel. Is dit normaal dat dit niet meer te zien is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Van der Berg schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 12:29:
[...]

Als ik bij Budget Energie inlog op mijn persoonlijk pagina kan ik niet meer mijn verbruik zien tot gisteren nog wel. Is dit normaal dat dit niet meer te zien is?
Ja dat is bij de meeste leveranciers gebruikelijk, meestal blijft alleen de eindafrekening beschikbaar. Ook als je weer opnieuw klant wordt krijg je bij de meeste een nieuw klantnummer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje
klump4u schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 14:25:
[...]

Ja dat is bij de meeste leveranciers gebruikelijk, meestal blijft alleen de eindafrekening beschikbaar. Ook als je weer opnieuw klant wordt krijg je bij de meeste een nieuw klantnummer
Bij Greenchoice kun je nog wel een tijd lang inloggen en het verbruik zien van de afgelopen jaren, ook als je geen klant meer bent. Weet niet precies hoe lang, maar ik kan met het account waarmee we tot eind december 2022 klant waren, nog de gegevens zien. Dus minstens 9 maanden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjowhan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:06
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen :). Ik ben aan het puzzelen maar weet gewoon niet wat verstandig is. .

Huidige situatie:
appartement, +/- 65m2.

Op dit moment Vattenvall Budget Stroom&Gas (variabel met dubbel tarief).

Tarieven in eur:
Stroom
normaal tarief 0.364803/kwh
dal tarief 0.316040/kwh
vaste kosten/mnd
8.99/mnd leveringskosten
28.87 netbeheer (Liander)
-49.74 vermindering
Gas
Gas per m3 1.284536
vaste kosten
4.99/mnd
netbeheerkosten 14.16 (Liander)
Afgelopen jaar had ik een verbruik van +/- 1100kwh dal en +/- 900 kwh normaal. Gas verbruik was 315m3, en op basis van dit verbruik heb ik een termijnbedrag van 103 euro gekregen voor aankomend jaar.

Nu ga ik eind deze maand over naar een (vrije sector huur) eengezinswoning uit 2008 met label A (met op dit moment geen zonnepanelen) waardoor ik waarschijnlijk een hoger gas&stroomverbruik ga krijgen.
Want heb b.v. inductie als kookplaat (niet koken op gas). Huis wordt nog wel verwarmd (inclusief warm water) middels een CV uit 2022.

Omdat mijn glazen bol stuk is, schat ik dat ik 950kwh normaal, en 1200kwh dal heb, en een gas verbruik van 750m3.
Als ik dezelfde contract aan houd (dubbel tarief), met de bovenstaande geschat verbruik zou dit komen op 153.88/mnd (dus 50 euro meer).
Ga ik voor een vast contract voor een jaar, kom ik op 164,13/mnd.
Dit is dan:
normaal 0.389971/kwh
dal 0.342539/kwh
gas 1.326160/m3

Ik wil dit jaar nog wel bij Vattenvall blijven, dus wat is wijsheid? Tarieven vast zetten voor een jaar, en na een jaar gaan kijken wat het verbruik gaat worden? Of toch gokken op de variabele tarieven?
Lastige (vind ik) dat ik niet weet wat voor verbruik de vorige bewoners hebben (gehad). Dus echt een glazen bol situatie en dat vind ik moeilijk :/

http://specs.tweak.to/5253

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
Ik zit nu naar greenchoice te kijken voor een jaarcontract en lees:

"Resterend aantal kWh in normaaluren wordt gesaldeerd tegen dalverbruik"

Dus ze salderen mijn stroomoverschot (panelen) tegen alleen mijn dalverbuik tegen een luizige 8 cent, terwijl ik wel de volle mep betaal voor de stroom die ik overdag afneem als de zon niet schijnt, lees ik dat goed?

Houdt gaslicht.com rekening met dit soort details?

"Stroom:

1130 kWh/jaar

1049 kWh/jaar dal

Teruglevering:

2346 kWh/jaar

1071 kWh/jaar dal

Gas:

950 m³ jaar

Type meter:

slimme meter

Huidige leverancier:

Coolblue Energie
Stroomaansluiting:

Standaard (1x 35 A of 3x 25 A)"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leut
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 10:10
_Anvil_ schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 11:45:

Dus ze salderen mijn stroomoverschot (panelen) tegen alleen mijn dalverbuik tegen een luizige 8 cent, terwijl ik wel de volle mep betaal voor de stroom die ik overdag afneem als de zon niet schijnt, lees ik dat goed?

"Stroom:

1130 kWh/jaar

1049 kWh/jaar dal

Teruglevering:

2346 kWh/jaar

1071 kWh/jaar dal

Gas:

950 m³ jaar

Type meter:

slimme meter

Huidige leverancier:

Coolblue Energie
Stroomaansluiting:

Standaard (1x 35 A of 3x 25 A)"
Ik zit naar dezelfde aanbieding van GC te kijken en zoals ik het lees, salderen ze alles en een eventueel overschot in normaaluren wordt tegen daluren weggestreept. Vervolgens krijg je 8 cent per kWh (excl. BTW) voor het overschot wat er dan nog is.

Qua TLV is het niet best, maar nergens is het momenteel erg interessant, waarbij GC -naar het lijkt- wel een van de 'hogere' TLV aanbiedt tezamen met Oxxio (9 cent).

Queen - the champions of the world
"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" - Ayrton Senna
PVOutput 23x Longi 365Wp + SMA TriPower 5.0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dextertje
_Anvil_ schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 11:45:

"Stroom:

1130 kWh/jaar

1049 kWh/jaar dal

Teruglevering:

2346 kWh/jaar

1071 kWh/jaar dal

(..)
Jij levert sowieso terug, op jaarbasis, dus voor je overschot krijg je gewoon de terugleververgoeding.
Wat Greenchoice bedoelt, is, zoals @Leut ook al noemde: als jij in bovenstaand voorbeeld niet 1049, maar 3071 af zou nemen in de daluren, dan hou je in normaaluren 1236 kWh over, maar kom je in de daluren 2000 kWh tekort. Die 1236 kWh worden dan gesaldeerd, dus dan houd je 2000-1236=764 kWh over, dat wordt afgerekend tegen daltarief.

Je betaalt dus niet voor de volle mep het stroomverbruik tijdens de normaaluren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
Leut schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 12:17:
[...]

Ik zit naar dezelfde aanbieding van GC te kijken en zoals ik het lees, salderen ze alles en een eventueel overschot in normaaluren wordt tegen daluren weggestreept. Vervolgens krijg je 8 cent per kWh (excl. BTW) voor het overschot wat er dan nog is.

Qua TLV is het niet best, maar nergens is het momenteel erg interessant, waarbij GC -naar het lijkt- wel een van de 'hogere' TLV aanbiedt tezamen met Oxxio (9 cent).
Ok, zijn ze ook wettelijk verplicht alles te salderen? Zou ook wel een vuile truuk zijn anders, alleen salderen tegen de daluren voor 8 cent en dan >30 cent factureren als je toevallig meer dagtarief hebt afgenomen dan terug geleverd.. <Edit: never mind, helder!>

[ Voor 4% gewijzigd door _Anvil_ op 02-10-2023 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
dextertje schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 13:03:
[...]

Jij levert sowieso terug, op jaarbasis, dus voor je overschot krijg je gewoon de terugleververgoeding.
Wat Greenchoice bedoelt, is, zoals @Leut ook al noemde: als jij in bovenstaand voorbeeld niet 1049, maar 3071 af zou nemen in de daluren, dan hou je in normaaluren 1236 kWh over, maar kom je in de daluren 2000 kWh tekort. Die 1236 kWh worden dan gesaldeerd, dus dan houd je 2000-1236=764 kWh over, dat wordt afgerekend tegen daltarief.

Je betaalt dus niet voor de volle mep het stroomverbruik tijdens de normaaluren.
Helemaal helder, bedankt beide heren. Ben ook gewoon aan het werk, dus had zelf nog niet de tijd genomen mijn eigen huiswerk te doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Niet online
Ik ben al bijna een jaar Zonneplan gebruiker. Eerst was het redelijk overzichtelijk, maar sinds er in juli het contract is aangepast, is het erg onduidelijk geworden. Het zou een contract zijn voor variabele kosten (dus elke dag), maar ik betaal wel vooruit? Dat is dan toch exact hetzelfde als bijv. Vattenfall?

Ik ben zomaar van €120 naar €190 gezet terwijl ik in die maanden juist het minste heb verbruikt. Andere Zonneplanners hier die wellicht meer erover weten?

Ik wil overstappen, liefst weer met vaste bedragen (Budget Energie geeft aanbod a €165 op ons verbruik), gezien het nu nog beroerder is qua maandprijs dan ze aanboden. Die stap in prijs vind ik bizar.

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anthon3
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-09 13:25
Wat ik trouwens erg bijzonder vind is dat bij elke aanbieder je netjes je verbruik invuld op basis van dal- en normaal tarief. In een volgende stap geef je aan of je zonnepanelen hebt en wat je in totaal opwekt. Uiteindelijk komt hier dan uiteraard een berekening uit.

Echter, bij opwekking wordt niet gevraagd hoeveel daarvan in de daluren en in de normalen uren is. Waarom mogen bepaalde leveranciers uiteindelijk dan wel salderen tegen tariefsoort? Ik zit zelf bij UC, die dat schijnbaar doet? Echter, ik kan hier niks over vinden in het contract of overige voorwaarden.

Feitelijk vind ik dan ook dat als ze dit doen, (ik heb overschot in totaal, maar niet op beide tariefsoorten) hadden ze hier mij toch over moeten informeren? Als ik nu bij hen het volgende invul:

verbruik
Dal: 3000
normaal: 2000

Opwek:
5000

Komt er uiteindelijk een min bedrag als totaal. Echter, dit hoeft dus niet zo te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06:29
anthon3 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 16:31:
Wat ik trouwens erg bijzonder vind is dat bij elke aanbieder je netjes je verbruik invuld op basis van dal- en normaal tarief. In een volgende stap geef je aan of je zonnepanelen hebt en wat je in totaal opwekt. Uiteindelijk komt hier dan uiteraard een berekening uit.

Echter, bij opwekking wordt niet gevraagd hoeveel daarvan in de daluren en in de normalen uren is. Waarom mogen bepaalde leveranciers uiteindelijk dan wel salderen tegen tariefsoort? Ik zit zelf bij UC, die dat schijnbaar doet? Echter, ik kan hier niks over vinden in het contract of overige voorwaarden.

Feitelijk vind ik dan ook dat als ze dit doen, (ik heb overschot in totaal, maar niet op beide tariefsoorten) hadden ze hier mij toch over moeten informeren? Als ik nu bij hen het volgende invul:

verbruik

Opwek:
5000

Komt er uiteindelijk een min bedrag als totaal. Echter, dit hoeft dus niet zo te zijn?
Als bijvoorbeeld je TLV 0,08 is en je daltarief 0,37 ontvang je grofweg (bij opwek normaal 70%/dal 30%) €40 voor je overschot maar betaal je €185 voor verbruik. Onderaan de streep betaal je dus €145 terwijl je netto niet hebt verbruikt.

Daarom echt van belang dat je checkt of je leverancier per telwerk saldeert of dat je anders kiest voor enkeltarief, wat blijkbaar toch ook een optie is.

Wij wonen gasloos, wekken 8000kWh op en verbruiken 7250kWh. In geval van salderen per telwerk zou ik bij moeten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
ByteMe_ schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 14:02:
Het zou een contract zijn voor variabele kosten (dus elke dag), maar ik betaal wel vooruit? Dat is dan toch exact hetzelfde als bijv. Vattenfall?
Nee want straks op de afrekening wordt het variabele tarief per dag in rekening gebracht.
Vooruit betalen is gewoon een voorschot zoals bij elke leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smeerkeezz
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19:47
Maurice- schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 17:48:
[...]

Als bijvoorbeeld je TLV 0,08 is en je daltarief 0,37 ontvang je grofweg (bij opwek normaal 70%/dal 30%) €40 voor je overschot maar betaal je €185 voor verbruik. Onderaan de streep betaal je dus €145 terwijl je netto niet hebt verbruikt.

Daarom echt van belang dat je checkt of je leverancier per telwerk saldeert of dat je anders kiest voor enkeltarief, wat blijkbaar toch ook een optie is.

Wij wonen gasloos, wekken 8000kWh op en verbruiken 7250kWh. In geval van salderen per telwerk zou ik bij moeten betalen.
Ik zit ongeveer in hetzelfde schuitje als jou qua verbruik, mag ik vragen waar jou contract loopt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

anthon3 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 16:31:

verbruik

Opwek:
5000

Daarom kun je ook beter enkeltarief nemen, nooit kans op gezeik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice-
Smeerkeezz schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 18:40:
[...]

Ik zit ongeveer in hetzelfde schuitje als jou qua verbruik, mag ik vragen waar jou contract loopt?
Op dit moment Greenchoice maar ik stap over naar Vattenfall. Greenchoice maakt het nog bonter dan salderen per telwerk, zij salderen met een vast contract per tariefperoide (ingang plafond, stop plafond, BTW wijziging etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19:09
Maurice- schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 19:52:
[...]

Op dit moment Greenchoice maar ik stap over naar Vattenfall. Greenchoice maakt het nog bonter dan salderen per telwerk, zij salderen met een vast contract per tariefperoide (ingang plafond, stop plafond, BTW wijziging etc).
Zolang je netto terug levert iser echter geen probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smeerkeezz
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19:47
[...]

Aha, als ik op gaslicht.com de gegevens invul komt Oxxio het beste uit de test:

6200 leveren en 8200 terug leveren, al zal de 6200 nog wel iets oplopen ivm aanschaf full electric warmtepomp.

Vattenfall komt niet in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje
[...]

Waar heb je dat vandaan?
De uitleg op https://www.greenchoice.nl/zonnepanelen/salderingsregeling/ is wellicht niet helemaal duidelijk, maar de voorbeeldtabel wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice-
elektriekert schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 21:01:
[...]

Zolang je netto terug levert iser echter geen probleem
Correct. Maar als je er ook maar minimaal overheen gaat hang je.
dextertje schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 21:58:
[...]

Waar heb je dat vandaan?
De uitleg op https://www.greenchoice.nl/zonnepanelen/salderingsregeling/ is wellicht niet helemaal duidelijk, maar de voorbeeldtabel wel.
Van mijn eigen jaarrekening en die van andere Tweakers in dit topic

Door de rekenmethode kan het dus zo zijn dat je bijna 8 euro per kWh moest betalen. Boeven!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2mtfFMtP7puRDM316DEJn_klGN8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9IZr0W5gxsFG0HKF3tiqgQ7l.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 73% gewijzigd door Maurice- op 02-10-2023 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje
Maurice- schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 23:14:
[...]

[...]

Door de rekenmethode kan het dus zo zijn dat je bijna 8 euro per kWh moest betalen. Boeven!
[Afbeelding]
Heb een deel van dat topic gelezen. Er wordt gesaldeerd zoals dynamische aanbieders salderen: je krijgt bij teruglevering per kWh terug wat de leverprijs op dat moment was, inclusief belastingen.

t voorbeeld dat in de Excel getoond wordt is precies dat te zien: van 1 feb t/m 30 sep wordt er 40 cent per kWh terugbetaald, in plaats van alleen de terugleververgoeding..

Ik snap dat de topicstarter van mening was dat salderen alleen over kWh's gaat, maar dan gaat salderen met dynamische contracten wel heel moeilijk worden.

Anyway, mijn punt was eigenlijk dat het niet bonter is dan salderen per telwerk. Bij salderen per telwerk kan het zo zijn dat als je bijvoorbeeld 1000 kWh netto teruglevert tijdens piekuren en netto 1001 kWh gebruikt tijdens daluren, je voor de teruglevering een 8 cent /kWH krijgt en voor het verbruik tijdens daluren 30 cent betaalt.. Dus dan krijg je € 80 terug, tegenover € 300,30 dat je moet betalen=€ 220,30 voor 1 kWh...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice-
dextertje schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 02:32:
[...]

Heb een deel van dat topic gelezen. Er wordt gesaldeerd zoals dynamische aanbieders salderen: je krijgt bij teruglevering per kWh terug wat de leverprijs op dat moment was, inclusief belastingen.

t voorbeeld dat in de Excel getoond wordt is precies dat te zien: van 1 feb t/m 30 sep wordt er 40 cent per kWh terugbetaald, in plaats van alleen de terugleververgoeding..

Ik snap dat de topicstarter van mening was dat salderen alleen over kWh's gaat, maar dan gaat salderen met dynamische contracten wel heel moeilijk worden.

Anyway, mijn punt was eigenlijk dat het niet bonter is dan salderen per telwerk. Bij salderen per telwerk kan het zo zijn dat als je bijvoorbeeld 1000 kWh netto teruglevert tijdens piekuren en netto 1001 kWh gebruikt tijdens daluren, je voor de teruglevering een 8 cent /kWH krijgt en voor het verbruik tijdens daluren 30 cent betaalt.. Dus dan krijg je € 80 terug, tegenover € 300,30 dat je moet betalen=€ 220,30 voor 1 kWh...
Maar het punt is dat het geen dynamisch contract is maar 3 jaar vast. Dan verwacht je niet dat een leverancier 1 jaar op gaat knippen in 3 tot 4 "tariefperiodes". Ze zeggen te salderen per jaar maar hebben iets bedacht om dit niet te (hoeven) doen. Zover ik heb gelezen is er geen andere leverancier die ook zo te werk gaat met vaste contracten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjowhan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:06
Sjowhan schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 16:15:
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen :). Ik ben aan het puzzelen maar weet gewoon niet wat verstandig is. .

Huidige situatie:
appartement, +/- 65m2.

Op dit moment Vattenvall Budget Stroom&Gas (variabel met dubbel tarief).

Tarieven in eur:
Stroom

[...]

Gas

[...]

Afgelopen jaar had ik een verbruik van +/- 1100kwh dal en +/- 900 kwh normaal. Gas verbruik was 315m3, en op basis van dit verbruik heb ik een termijnbedrag van 103 euro gekregen voor aankomend jaar.

Nu ga ik eind deze maand over naar een (vrije sector huur) eengezinswoning uit 2008 met label A (met op dit moment geen zonnepanelen) waardoor ik waarschijnlijk een hoger gas&stroomverbruik ga krijgen.
Want heb b.v. inductie als kookplaat (niet koken op gas). Huis wordt nog wel verwarmd (inclusief warm water) middels een CV uit 2022.

Omdat mijn glazen bol stuk is, schat ik dat ik 950kwh normaal, en 1200kwh dal heb, en een gas verbruik van 750m3.
Als ik dezelfde contract aan houd (dubbel tarief), met de bovenstaande geschat verbruik zou dit komen op 153.88/mnd (dus 50 euro meer).
Ga ik voor een vast contract voor een jaar, kom ik op 164,13/mnd.
Dit is dan:
normaal 0.389971/kwh
dal 0.342539/kwh
gas 1.326160/m3

Ik wil dit jaar nog wel bij Vattenvall blijven, dus wat is wijsheid? Tarieven vast zetten voor een jaar, en na een jaar gaan kijken wat het verbruik gaat worden? Of toch gokken op de variabele tarieven?
Lastige (vind ik) dat ik niet weet wat voor verbruik de vorige bewoners hebben (gehad). Dus echt een glazen bol situatie en dat vind ik moeilijk :/
Mocht iemand nog ideeën/suggesties hebben - ik neig nu naar een jaar vast. Dan ben ik verzekerd van een "goede" prijs en kan ik na een jaar gerichter gaan zoeken. Als iemand hier wat van vind, graag hoor ik het :)

http://specs.tweak.to/5253

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anthon3
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-09 13:25
[...]

Ik begrijp dat ze doen, echter vind ik het misleidend dat dit niet tijdens de aanvraag wordt getoond en ben dan ook benieuwd of dit zo kan - dat het gebeurt is iets anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Sjowhan schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 07:51:
[...]

Mocht iemand nog ideeën/suggesties hebben - ik neig nu naar een jaar vast. Dan ben ik verzekerd van een "goede" prijs en kan ik na een jaar gerichter gaan zoeken. Als iemand hier wat van vind, graag hoor ik het :)
Eerste jaar is toch altijd zoeken en kan moeilijk de keus voor je maken. Enige wat ik verwacht is als de winter niet al te heftig (koud) wordt dat de prijzen gelijk aan nu blijven, maar goed m'n glazenbol is ook kwijt ;). Stookseizoen begint eind volgende week als ik het weerbericht zo zie.

Wat wel zeker lijkt is dat de belasting op gas (flink) omhoog gaat en de vaste leveringskosten voor zowel gas als elektra.

[ Voor 4% gewijzigd door ArcticWolf op 03-10-2023 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2

Dat is nu net wat er gebeurt bij dynamische tarieven wanneer er NIET meer kan/mag gesaldeerd worden.
Dat gaat dan over de naakte energieprijs.
Daar gaan zowel voor afname (+) als voor terugleveren (-) nog eens de leverancierskosten bij of af.
En op de afname worden alle heffingen en BTW bijgeteld en bij injectie krijg je alleen de naakte stroomprijs minus de leveranciersfee.

Dat maakt dynamische tarieven al veel minder lucratief.
Het voordeel in Nederland is nu net dat ook de heffingen op de stroomprijs bij terugleveren gerecupereerd kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanN93
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12-09 16:28
ByteMe_ schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 14:02:
Ik ben al bijna een jaar Zonneplan gebruiker. Eerst was het redelijk overzichtelijk, maar sinds er in juli het contract is aangepast, is het erg onduidelijk geworden. Het zou een contract zijn voor variabele kosten (dus elke dag), maar ik betaal wel vooruit? Dat is dan toch exact hetzelfde als bijv. Vattenfall?

Ik ben zomaar van €120 naar €190 gezet terwijl ik in die maanden juist het minste heb verbruikt. Andere Zonneplanners hier die wellicht meer erover weten?

Ik wil overstappen, liefst weer met vaste bedragen (Budget Energie geeft aanbod a €165 op ons verbruik), gezien het nu nog beroerder is qua maandprijs dan ze aanboden. Die stap in prijs vind ik bizar.
Wij zitten hier ook bij Zonneplan, zowel de App als de facturen worden elke paar maanden vager.
Ik werk full-time thuis en heb dak vol zonnepanelen liggen. Volgens de verrekening krijgen we elke maand 40-50 euro terug (in een slechte maand) maar betalen altijd een 60-70 euro voorschot. Heb ze al eens gevraagd of dat voorschot niet lager kon, maar dit komt uit hun 'berekeningsmethode'. Verwachting is dat je bij de afrekening een groot deel terug krijgt maar dat wil ik nog wel eens zien...

Erg benieuwd of er andere zijn en wat hun ervaring is, momenteel overwegen wij wel om over te stappen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19:09
Maurice- schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 23:14:
[...]

[...]

[Afbeelding]
Correct, 1kWh erover en je bent het haasje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dextertje
elektriekert schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 12:38:
[...]

Correct, 1kWh erover en je bent het haasje
Tenzij de prijzen tijdens de netto teruglevermaanden hoger waren dan tijdens de netto aflevermaanden, dan is het juist in je voordeel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje
Maurice- schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 06:05:
[...]
Maar het punt is dat het geen dynamisch contract is maar 3 jaar vast. Dan verwacht je niet dat een leverancier 1 jaar op gaat knippen in 3 tot 4 "tariefperiodes". Ze zeggen te salderen per jaar maar hebben iets bedacht om dit niet te (hoeven) doen. Zover ik heb gelezen is er geen andere leverancier die ook zo te werk gaat met vaste contracten.
Ik had altijd begrepen dat salderen eigenlijk ging over de overheidsheffingen en btw. Wat dat betreft saldeert Greenchoice toch echt per jaar.
Maar ik begrijp ook dat sommige mensen menen dat het over teruglever en afname kWh's gaat die je aan het eind van het jaar tegen elkaar wegstreept en wat er over is.. daar betaal je voor/krijg je geld voor.

Ik wil niet de discussie voeren over wat nou correct is (geen zin om me nu daarin te verdiepen). Mijn punt was alleen dat ik het niet bonter vind dan salderen per telwerk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Heb zojuist de eindafrekening gekregen van ED (nadat ik het contract heb ontbonden), maar daarin staat alleen stroom vermeld. Geen gas. Nu is mijn gasverbruik nihil, maar toch vreemd.

Sturen zij 2 eindafrekeningen??

[ Voor 44% gewijzigd door Dean Martin op 03-10-2023 13:25 ]

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
dextertje schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 12:56:
[...]

Ik had altijd begrepen dat salderen eigenlijk ging over de overheidsheffingen en btw. Wat dat betreft saldeert Greenchoice toch echt per jaar.
Maar ik begrijp ook dat sommige mensen menen dat het over teruglever en afname kWh's gaat die je aan het eind van het jaar tegen elkaar wegstreept en wat er over is.. daar betaal je voor/krijg je geld voor.

Ik wil niet de discussie voeren over wat nou correct is (geen zin om me nu daarin te verdiepen). Mijn punt was alleen dat ik het niet bonter vind dan salderen per telwerk. :)
Salderen = het wegstrepen van opwek tegen verbruik. De tarieven of belastingen zijn dus helemaal niet relevant. Greenchoice streept lost de belasting en KWH weg. Dat kan goed gaan maar ook fout gaan. vooral zonder vast contract en met verschillende tarieven gaat het verkeerd.
Pagina: 1 ... 104 ... 154 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden