De auto laden, de winter weer op 23 graden doorbrengen, het kan allemaal weer relatief goedkoop als je voldoende gesaldeerde panelen neerlegt.redwing schreef op donderdag 14 september 2023 @ 23:24:
[...]
Leuk verhaal, maar waar zie jij al die mensen met die baden dan? Dat is nl. het hele probleem met je betoog, het zou inderdaad zo kunnen zijn, maar in de praktijk zie je het nauwelijks tot niet gebeuren.
Met de huidige gasprijzen en 0 euro voor een gesaldeerde kWh is het huis vol hangen met airco een no-brainer. Je komt gratis de winter door en in de zomer heb je het minder heet.Alleen zijn die met de huidige prijzen ook zonder salderen een prima alternatief. Dat salderen is daar helemaal niet voor nodig en ook als salderen stopt, zijn airco's nog steeds een goede keuze. Wederom heeft dit dus niets te maken met salderen.

Ik zie vooral mensen spastisch met energie om gaan naar aanleiding van de prijsstijging vorig jaar, maar inmiddels wordt dat koud douchen met een emmertje regenwaterEn wederom, waar zie je dit mensen doen? Ik zie nl. wel allerlei mensen om me heen (ook met zonnepanelen) nadenken over hoe ze hun verbruik omlaag kunnen brengen. Ik zie echter zelden dat ze nog een paar panelen bij leggen. Meestal ligt het dak al vol, op willen ze helemaal niet de moeite en kosten van extra panelen. Dus ook bij dit punt is het gewoon iets dat zelden tot niet gebeurd. En dat terwijl minder verbruiken we gebeurt en zowel nu als na salderen geld oplevert.
Ook als je enkel het huidige jaarverbruik aan panelen legt is, met een stukje salderen, de energieleverancier de verliezer. In 2021 nog een klant waar ze een fijne omzet mee behaalden, in 2023 betaalt de klant 0 euro of wil zelfs geld terug als het affakkelen van stroom met een wedstrijdbad niet mogelijk is.Dus nogmaals, je gebruikt leuke voorbeelden die in theorie mogelijk zouden zijn. In de praktijk (waar het uiteindelijk om gaat) gebeurd het zo weinig dat het geen zin heeft om er rekening mee te houden. De meeste mensen zijn vooral blij als ze hun investering na een tijdje weer terug kunnen verdienen, maar zijn echt niet bezig met hun 'overschot' te verstoken.
Mijn persoonlijke ervaring is dat men niet actief bezig is met het affakkelen overschot aan stroom, maar als dat overschot er toch is (6000kWh per jaar red je nog wel op sommige rijtjeshuizen zonder dakkapel) dan zijn extra energieslurpers zoals een EV, al is het maar als tweede auto, opeens interessanter dan voor de komst van panelen.