Cyberpope schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 13:37:
Ik zoek me suf... maar wellicht dat iemand het hier weer.
Zijn er 4 knops handheld afstandbedieningen, die directe binding ondersteunen??
Ik ben wel bezig met home automation, maar wil graag dat het onzichtbaar gebeurd en ook blijkt werken als mijn zigbee of HA eruit ligt.
Vandaar. Degene die ik tot nu toe gekocht hebt, ondersteunen geen directe binding. Nu kan ik aan de voet voet van elke lamp een ikea afstandbediening plakken, zodat het alsnog kan, maar daar zit ik niet op te wachten.
Kost wat moeite maar gelukt.
Eerst gezocht naar afstandbediening of switch. Gelukt met de ikea rodret als ik aan de ene kant mijn huis binnen komt. Maar wilde graag ook iets op de plek van mijn standaard schakelaar. Dat was zoeken. Friends of hue zou het waarschijnlijk (echt helderheid kreeg ik niet van de leveranciers) wel lukken. Of met Hue in wall. Maar die laatst is dan weer op batterijen. En elk jaar gaan lopen prutsen met in en uitbouwen voor batterijen zag ik niet zitten.
Uiteindelijk toch gelukt met een
zwsm16-2-zigbee die ik nog had liggen.
Daar blijkt een OTA update voor mogelijk te zijn, waardoor hij wel de correcte commando's verstuurd. Nadeel is dat je dan heel veel mogelijkheden krijgt.
Maar wat rommelen en nu werkt het exact zoals ik het hebben wil, en ook als mijn HA uitstaat. Dus mocht die ook op zijn bek gaan, heeft vriendin geen paniek in de tent. Fijn!
Waarom kunnen de oorspronkelijk fabrikanten niet gewoon deze standaard Zigbee commando's opnemen in hun firmware.. Iets met rechten betalen of zo?
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......