Bra-Jo schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 13:45:
Sinds een week ongeveer valt de helft van mijn apparaten weg uit HA. Het zijn steeds ongeveer dezelfde (maar niet precies), verspreid door het huis dus niet dat er een bereik-probleem is. Betreft stekker-apparaten en batterij-apparaten, dus daar zit ook geen patroon. Uit de LQI is ook niks te halen, een rookmelder met 10 heef prima verbinding een stekker een meter verderop met 40 is niet bereikbaar.
Na een keer opnieuw pairen worden ze weer gezien, en blijven ze korte tijd beschikbaar. Uurtje misschien. Dan vallen ze weer weg.
Ik dacht aan een kanaalconflict, dus ik heb het kanaal veranderd van 11 naar 15 (zou volgens wifi-scanner minder druk zijn). Sindsien verrekt Zigbee om nog op te starten. Steeds de melding dat de stick niet gevonden wordt. Uiteraard al een keer teruggezet naar kanaal 11, maar het probleem blijft. Ik heb al van alles geprobeerd: m'n wifi op een ander kanaal gezet, andere USB-poort voor de zigbee-ontvanger, wel en geen verlengkabel, verplaatsen van de ontvanger, configuratie aangepast zodat de configuration,yaml verwijst naar /dev/usb/TTYx (stond op devicenaam, /dev/serial/by-id/...).
Ik ben redelijk ten einde raad... Hoe kan ik dit troubleshooten en oplossen?
Ik had een soortgelijk probleem, meet als gemeenschappelijke deler dat het telkens Philips lampen en spotjes waren die wegvielen. IKEA, tuya, niko gaven geen probleem. INNR en sonoff devices liepen op een moment ook vervelend te doen maar ik weet niet of dat dat lag aan mijn troubleshoot pogingen.
Aanvankelijk begon ik ze te resetten met een dimmerswitch en dan deden ze het weer na het pairen, maar dan even later niet meer. Wat ik nu heb gedaan en wat lijkt te werken: alle hue modules spanningsloos maken; en dan na het inschakelen zo snel mogelijk resetten (alles wat je dan spanningsloos hebt gemaakt), en pas na dat je alles zsm getest hebt weer binden met de coördinator. Dan even de boel tot rust laten komen en dan door met de volgende groep (in mijn geval, want veel inbouwspotjes en telkens de gu10’s losdraaien was me te veel werk).
Mijn hypothese is namelijk dat wanneer je 1 router hebt die rogue is, en wel blijft routeren maar geen verbinding met de coördinator meer heeft, dat deze dan steeds meer om zich heen blijft verzamelen in dat eiland netwerk.
Edit: Ik heb ze voor het opnieuw paren ook geforceerd verwijderd uit z2m. Daarna dezelfde naam geven en de rest van je HA blijft gewoon werken zoals daarvoor.
[
Voor 5% gewijzigd door
big bang op 19-09-2025 15:15
]