Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
@prekz Vrij zeker dat de broker restart niet nodig is.

Klinkt mij als dat de stick niet reageert. Dus die herstarten en daarna dus Z2m zodat deze weer init doet.

Maar de SLZB-06 heeft 2 sets firmware. Core en Zigbee. Waar als ik correct ben de laatste versies 2.9.3 en 20240710 de laatste versies zijn. Dus 0.9.9 klinkt mij oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:53
Septillion schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 09:38:
@prekz Vrij zeker dat de broker restart niet nodig is.

Klinkt mij als dat de stick niet reageert. Dus die herstarten en daarna dus Z2m zodat deze weer init doet.

Maar de SLZB-06 heeft 2 sets firmware. Core en Zigbee. Waar als ik correct ben de laatste versies 2.9.3 en 20240710 de laatste versies zijn. Dus 0.9.9 klinkt mij oud.
Dank voor de snelle reactie. Voor de Core zie ik ook vaker 2.9.x terug komen. Alleen hier vind ik 0,0 release notes van.

Voor de 0.9.x branch staat alles netjes op github:
https://github.com/smlight-dev/slzb-06-firmware/tree/main

Als ik upgrade naar 2.9.x, moet ik dan al mijn devices opnieuw includen? Dat krijg ik nergens gevonden.

Die andere versie wat jij noemt (20240710) krijg ik nergens gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@prekz Mja, lijkt er op dat ze die niet meer zo publiekelijk maken. Maar op die Git die je linkt staat wel letterlijk een verwijzing naar de v2.x :+ En hebben er ook een flasher voor.

En lijkt me niet, want dat is de firmware van de Core en niet de Zigbee. En zelfs bij een update van de Zigbee firmware is dat niet nodig. En zou kunnen dat de Zigbee firmware niet getoond wordt in 0.9? In de v2.x heb je onder Firmware update twee boxen, "Check for Core updates" en "Check for Zigbee updates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
Septillion schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 10:07:
@prekz Mja, lijkt er op dat ze die niet meer zo publiekelijk maken. Maar op die Git die je linkt staat wel letterlijk een verwijzing naar de v2.x :+ En hebben er ook een flasher voor.

En lijkt me niet, want dat is de firmware van de Core en niet de Zigbee. En zelfs bij een update van de Zigbee firmware is dat niet nodig. En zou kunnen dat de Zigbee firmware niet getoond wordt in 0.9? In de v2.x heb je onder Firmware update twee boxen, "Check for Core updates" en "Check for Zigbee updates".
Dan ga ik vanmiddag eens de core updaten. Ik zal hier een update plaatsen.
Alvast bedankt voor je reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:27

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

prekz schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 09:26:
Ik heb sinds een tijdje last dat mijn complete zigbee netwerk unresponsive wordt. En doordat er op dat moment niks weg geschreven wordt in de logfiles van zowel Zigbee2MQTT als MQTT.
[Afbeelding]

Dit probleem gebeurd ongeveer 2 a 3x per week. Op alle Zigbee devices (en dat zijn er +- 40 stuks) verschijnt binnen HA dan een icoontje dat deze niet meer beschikbaar/bereikbaar zijn.

Doordat ik geen logs krijg op het moment dat dit issue speelt ben ik even clueless in waar ik het zoeken moet.
Vrijwel zeker zit het probleem in de SLZB-06. Da's gewoon een stand-alone linux computertje die zelf verbinding met je netwerk moet houden en zelf z'n webservertje in de lucht moet houden om jou van info te voorzien (naast het doorsturen van de interne zigbee interface, waarschijnlijk via Ser2Net). Dus controleren of de kabels nog goed zijn, of hij nog voeding krijgt en als dat via PoE gebeurt wellicht even kijken wat er gebeurt als je dat met een USB-C adaptertje doet. Ik zou niet weten waarom je het in software zou moeten zoeken als het apparaat het voorheen prima gedaan heeft TENZIJ je problemen zijn ontstaan na de laatste update van de SLZB-06 (dan zou ik zeggen draai die even terug).

[ Voor 7% gewijzigd door HuismAndré op 27-06-2025 11:14 ]

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:27

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Septillion schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 10:07:

Raak je niet heel erg "locked in" met zo'n SLZB-06? Is het Tweakotine gehalte niet veel groter als je er een oude Pi (die bijna elke tweaker nog wel in de kast heeft liggen) voor gebruikt in combinatie met je favoriete USB stick? Zelfs PoE is geen probleem (convertertje kost iets van een tientje).

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@HuismAndré Ja en nee.

Ja, als in dat schijnbaar de v2.x firmware niet meer open is. Maar ze staan verder wel eigen firmware te draaien en het is juist bedoelt om met ZHA / Z2M samen te werken.

En qua Zigbee firmware gebruiken ze gewoon de open koenk firmware.

Op zich jammer dat de firmware niet meer open is maar verder dus redelijk vrij en zuiniger, goedkoper en compacter dan een Pi. Draait ook geen Linux maar gewoon low level op een ESP32.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
HuismAndré schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 11:12:
[...]

Vrijwel zeker zit het probleem in de SLZB-06. Da's gewoon een stand-alone linux computertje die zelf verbinding met je netwerk moet houden en zelf z'n webservertje in de lucht moet houden om jou van info te voorzien (naast het doorsturen van de interne zigbee interface, waarschijnlijk via Ser2Net). Dus controleren of de kabels nog goed zijn, of hij nog voeding krijgt en als dat via PoE gebeurt wellicht even kijken wat er gebeurt als je dat met een USB-C adaptertje doet. Ik zou niet weten waarom je het in software zou moeten zoeken als het apparaat het voorheen prima gedaan heeft TENZIJ je problemen zijn ontstaan na de laatste update van de SLZB-06 (dan zou ik zeggen draai die even terug).
Ik ga na de update (en mocht het issue dan nog spelen) eens proberen met een usb stekker ipv PoE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:58
prekz schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 09:51:
[...]

Als ik upgrade naar 2.9.x, moet ik dan al mijn devices opnieuw includen? Dat krijg ik nergens gevonden.
Nee, dat staat los van de Zigbee radio. Maar heb je niet gewoon een web interface vanuit waar je de update kunt doen? Ik heb gewoon een dashboard waar ik alle versies kan selecteren en upgraden/downgraden

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
Even een dubbelcheck. Ik heb hem geupdate. Hij verbind netjes met z2m/ha dus so far so good.
Nu wil ik zigbee ook meteen updaten, en ik twijfel even welke keuze ik moet pakken.

Aangezien het mijn main device is verwacht ik dat ik de coordinator functie/firmware moet selecteren?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O9l51KKbPY-34atToc7F7NRrkww=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8xERYp2EL6TpP5utPd82JJx4.png?f=fotoalbum_large

Ook dit zou als het goed is niet mijn devices moeten verwijderen toch?

[ Voor 5% gewijzigd door prekz op 27-06-2025 20:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
prekz schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 20:31:
Even een dubbelcheck. Ik heb hem geupdate. Hij verbind netjes met z2m/ha dus so far so good.
Nu wil ik zigbee ook meteen updaten, en ik twijfel even welke keuze ik moet pakken.

Aangezien het mijn main device is verwacht ik dat ik de coordinator functie/firmware moet selecteren?[Afbeelding]

Ook dit zou als het goed is niet mijn devices moeten verwijderen toch?
Het is je coordinator dus je hebt maar één keuze. Een router is een doorgeefluik net als de meeste zigbee devices die op een vaste stroomaansluiting zitten en onderdeel van je mesh zijn. Zoals slimme stekkers en lampen. En inderdaad verwijderd dit niet je devices. Die zitten namelijk niet in de Zigbee "stick" maar in de database van Zigbee2Mqtt.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
Zigbee geupdate naar een release uit 2024 omdat die aangemerkt was als public. De nieuwere zijn voor testing prupes only.

Helaas start hierdoor z2m niet meer met de volgende error:

Error: network commissioning timed out - most likely network with the same panId or extendedPanId already exists nearby

Even kort gezocht en ik moet het panid gaan wijzigen alleen daarvoor moet ik dus wel alles opnieuw includen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@prekz mm, dat is wel raar dat het zijn eigen netwerk als een ander netwerk ziet :/

Enige dat ik me kan bedenken is het iets later nog eens te proberen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• prekz
@Septillion z2m starten bedoel je?

Edit, hij doet weer iets, alleen de namen van de devices kloppen nu niet meer.

Edit v2, database.db teruggezet uit backup (die had ik gelukkig nog). En nu lijkt alles weer met de juiste naam verbonden te zijn. Wat vreemd is aangezien ik hier niets mee gedaan heb/had.

@Septillion @Himalaya @HuismAndré Heel erg bedankt voor het mee denken, hopelijk ga ik nu een stabielere zigbee verbinding tegenmoet _/-\o_ Ik zal over 1-2 weken een status update posten of de update van de firmwares het issue verholpen heeft.

[ Voor 118% gewijzigd door prekz op 28-06-2025 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:24
Als ik 2 Zigbee adapters , welke beide als coordinator dienen, dan heb ik ook 2 zigbee2mqtt instances/installaties nodig.

Maar kun je dan wel met 1 MQTT databasse hebben voor beide, of moet je ook 2 MQTT installaties hiervoor hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalmma
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:44
Ik zal dan EMQX gaan gebruiken dan kan je alles netjes inzichtelijk houden ook.
Rolfie schreef op zondag 29 juni 2025 @ 12:42:
Als ik 2 Zigbee adapters , welke beide als coordinator dienen, dan heb ik ook 2 zigbee2mqtt instances/installaties nodig.

Maar kun je dan wel met 1 MQTT databasse hebben voor beide, of moet je ook 2 MQTT installaties hiervoor hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:24
kalmma schreef op zondag 29 juni 2025 @ 12:59:
Ik zal dan EMQX gaan gebruiken dan kan je alles netjes inzichtelijk houden ook.

[...]
Net even snel gekeken, maar is cloudbased zoals ik het zie. Heeft zo zijn voordelen natuurlijk, maar ook nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
Rolfie schreef op zondag 29 juni 2025 @ 12:42:

Dat kan prima met één Mqtt broker. Die kan veel meer aan, geef ze alleen een eigen topic en dan werkt het prima. Ik heb ook twee zigbee meshes draaien en dat werk goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@Rolfie MQTT is geen database.

Maar het kan met een enkele MQTT broker. Alleen zorg dan dat ze unieke base topics gebruiken. Standaard is het topic 'zigbee2mqtt' maar daar zou ik dan 'zigbee2mqttA' en 'zigbee2mqttB' van maken. Want alleen gekken nummeren maar één van de twee :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicpixel
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:12
@Rolfie Ik had veel aan onderstaande 2 linkjes om 2x Z2M binnen 1 HA te installeren:

Multiple adapters setup in de SLZB-06 manual
https://smlight.tech/manu.../multiple-adapters-setup/

Get multiple Zigbee2MQTT instances running in HA OS & Docker by BeardedTinker
YouTube: Get multiple Zigbee2MQTT instances running in HA OS & Docker

Feel free to Buy me a coffee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb0erman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-07 10:16
Hallo mede smart homers,

Na flink uitbreiden van mijn zigbee devices in Home Assistant stuit ik nu op problemen wanneer ik een nieuw apparaat wil koppelen. De meest voorkomende error in de logs is:

zh:ember:ezsp: Received network/route error ROUTE_ERROR_MANY_TO_ONE_ROUTE_FAILURE for "58032".

met een aantal device codes als variatie.

Ik heb de decimale codes omgezet naar hex, maar vind geen devices met deze karakters. (Bijvoorbeeld onder Home assistant -> Zigbee2MQTT -> settings -> raw.)

Ik heb 51 zigbee devices waarvan 16 smart plugs. Had nog niet gerekend op een capaciteitprobleem. Kan iemand me verder helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02:11
@mb0erman

Heb je je adapter op ember of ezsp?
Als het ember is, switch dan eens naar ezsp

who put a "stop payment" on my reality check

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb0erman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-07 10:16
DaRk PoIsOn schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 15:15:
@mb0erman

Heb je je adapter op ember of ezsp?
Als het ember is, switch dan eens naar ezsp
Op Ember. Ik heb deze guide op youtube gevolgd. Ik meen dat ik verplicht Ember moest draaien - iets betreft deze Sonoff stick icm Z2M, maar de details zijn vaag. Ik ga er hoe dan ook even naar kijken, bedankt voor je reactie!
Pagina: 1 ... 22 23 Laatste

Let op:
Mention de ontwikkelaar van Zigbee2mqtt (koenkk) alleen als je heel zeker bent dat niemand anders het antwoord weet, of als je je antwoord niet ergens anders hebt kunnen vinden (zoals in de documentatie)! Op die manier wordt hij niet overspoeld met notificaties. Bedankt namens hem!

Voor bugs en feature requests graag een issue aanmaken op GitHub.