Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 76 Laatste
Acties:
  • 712.617 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

hoevenpe schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 00:12:
[...]

Zag ergens dat Oekraïne op een paar kilometer van Lyman zou staan, veel troepen daar zijn halsoverkop naar het noorden gegaan om Kupiansk te versterken.
Begin van de week zijn ze de rivier overgestoken idd.
YakuzA in "Het Donbass front"

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rav
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Rav

Indoubt schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 00:09:
Ik hoop dat de Oekrainers goed luisteren naar wat ze hebben geleerd van de West Europeanen en de Amerikanen: logistics logistics logistics

Je kunt wel met tanks en bereden infanterie met 50 km/u oprukken maar de rest moet wel volgen anders sta je op een gegeven moment zonder munitie, brandstof en eten. Gelukkig hebben ze nu artillerie die snel kan volgen voor de vuursteun en ik verwacht dat ze ook de bevo (bevoorrading) op orde hebben anders komen ze in de problemen als ze te ver op de anderen voorlopen.

Enfin, dat gaan we achteraf wel horen. Ze hebben het in ieder geval beter begrepen dan de russen.
Klopt helemaal, met natuurlijk wel de kanttekening dat Oekraïne hun eigen land terug veroverd en dus op de lokale bevolking ook kan vertrouwen. Dat konden de Russen niet.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

D-dark schreef op donderdag 8 september 2022 @ 23:03:
[...]

Ironisch genoeg niets van dat alles.
Het belangrijkste punt is voor de winter invalt zoveel mogelijk Russiche aanvoerlijnen afsnijden.
Directe confrontaties met goed ingegraven troepen vermijden.

Zo'n overwinning is genoeg om steun voor de komende tijd vanuit de EU en de VS te garanderen.

Voor de toekomst dwingt dat Rusland tot keuzes maken. Territorium opgeven voor een strategische hergroepering of een counteroffensief buiten hun ingegraven stellingen waarbij ze veel kwetsbaarder zijn.
Daarnaast levert dit opties op om meer verder gelegen Russiche bevoorradingsdepots te raken.

Het is de logistieke oorlog die nu gevoerd wordt.
Met dit tempo staan ze (de Oekraïners) voor de Kerst in Moskou... :7

Als ze zouden willen. Gaat niet gebeuren natuurlijk maar voor de Kerst de Russen het land uit schoppen zie ik nog wel gebeuren. Het gaat nu heel hard en ik denk niet dat ze nog gaan stoppen of pauzeren of zo.

Ik denk ook dat oorlog een beetje als domino is. Als het eerste steentje valt is er geen houden meer aan en gaan ze allemaal om. En de Russen vallen nu echt als domino steentjes om, als ik het allemaal nog een beetje kan volgen.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-09 00:41
bulle bas schreef op donderdag 8 september 2022 @ 23:30:

Hier betaal die custom software zich goed uit denk ik.
Welke custom software is dit? Ik had wel gehoord de Oekraïners de software van de door NL geleverde howitzers had aangepast maar verder niets.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Muncher schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 06:38:
[...]

Welke custom software is dit? Ik had wel gehoord de Oekraïners de software van de door NL geleverde howitzers had aangepast maar verder niets.
Het staat ook wel bekend als de "Artillerie Uber"; iemand "besteld" artillerie en de software berekent wie in de beste positie zit om te vuren. De tijd tussen de bestelling en de schoten zou hiermee onder een halve minuut zitten.

Op de howitzers zelf is de software ook aangepast (ik had begrepen dat vóór de levering navo protocollen eruit gesloopt waren). In het nieuws werd vooral de vertaling naar het Oekraïens genoemd, maar er zullen wellicht ook aanpassing zijn om het beter te laten werken met bovengenoemd systeem.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2022 06:55 ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:44

_Eend_

🌻🇺🇦

Een aantal gemeenteraadsleden (?) Uit Sint Petersburg hebben schijnbaar de Doema opgeroepen om Putin aan te klagen voor hoogverraad:

https://euroweeklynews.co...-accuse-putin-of-treason/

Ik voorspel een plotselinge toename van defenestratie in en om St. Petersburg.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

ManiacsHouse

Scheisse!

_Eend_ schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 07:00:
Een aantal gemeenteraadsleden (?) Uit Sint Petersburg hebben schijnbaar de Doema opgeroepen om Putin aan te klagen voor hoogverraad:

Hij begint nu toch wel heel erg op Adolf H. te lijken.
Putin orders creation of all-season seaside resorts in Russia as war rages on
https://euroweeklynews.co...n-russia-as-war-rages-on/
Hitler
Wikipedia: Prora

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Hopelijk hebben die resorts genoeg plek voor 50.000 witte lada's. En in het kader van "Regeren is vooruitzien" zou het Putin sieren als er 75.000 plaatsen zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

asing schreef op donderdag 8 september 2022 @ 22:55:
[...]

Wikipedia: Armchair general :)

Er zitten niet veel troepen rond Kupiansk. Dat kan betekenen dat ze niet verwachten aangevallen te worden, of het kan betekenen dat ze soldaten weg moesten halen om elders te vechten. Dat laatste betekent dat ze denken dat ze misschien wel aangevallen zouden kunnen worden, maar het gebied opgeven als dat zo is.

Uiteindelijk zullen ze dit moeten opgeven als UA zo doorgaat. Versterking aanvoeren gaat lastig worden, en we kunnen er denk ik wel vanuit gaan dat in het gebied geen verdedigingslinies liggen. Ze hadden het hele gebied eind april al in handen. De Donbass ligt er vol mee maar dit gebied zal niet veel hebben.

Dus het zou wel eens heel vlug kunnen gaan met het terugwinnen van grote delen van het gebied.
yup, maar ik ben dan liever armchair lieutenant :P

Kan inderdaad prima zijn dat het gebied niet echt meer belangrijk is voor de Russen.
De Krim is belangrijker voor de Russen als je het mij vraagt.
Donbas operatie is stukje verder gevorderd ook al hebben ze Sloviansk niet. Als de prio daar weg is, boeit het niet zo dat de lijn Belgorod-Kupiansk weg is. Kunnen ze of later wel terugpakken of de bevoorrading gaat vanuit Rostov richting Donetsk ipv vanuit het noorden.

Dus kan ook gewoon een calculated loss zijn maar dat is misschien wishful thinking vanuit RF-perspectief om een UA-win te downplayen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:50
De dagelijkse bingo getallen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RDbEBm3woAFonisSsMgIjZpufrM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C7W5KHRL965mtWj02MDfnUHA.jpg?f=fotoalbum_largeValt gevoelsmatig wat tegen, heb gisteren meer filmpjes van tanks en APC's uit alleen Kharkiv gezien.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
asing schreef op donderdag 8 september 2022 @ 23:34:
[Afbeelding]

[Twitter]

Iets meer bewijs dat de Russen in de problemen zitten rond Izyum. Het bord is ge-geolocate en staat op 20 km afstand van centrum Izyum.
Izyum is een hub en dit is equivalent van een provinciale weg / kruising. Deze weg naar het zuiden vormt 1 van de belangrijke aanvoerroutes naar Izyum, maar niet de enige. Er gaan er nog twee naar het zuiden en eentje naar O-NO.

Hopelijk trekken ze uiteindelijk door naar de Oskil. Dat lijkt mij een prima barrière.

[ Voor 3% gewijzigd door Jerie op 09-09-2022 08:20 ]

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:15
bloody schreef op donderdag 8 september 2022 @ 21:01:
Wat een prachtige beelden, hier doe je het toch voor.
De dankbaarheid spat er af. O+

[Twitter]

en
[Twitter]
en dan deze:

[Twitter: https://twitter.com/ameswicksniper/status/1567993763666034693]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
Zou van een paar maanden terug zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:15
hoevenpe schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 08:22:
[...]

Zou van een paar maanden terug zijn.
maakt de tegenstelling niet anders.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 08:07:
[...]

yup, maar ik ben dan liever armchair lieutenant :P

Kan inderdaad prima zijn dat het gebied niet echt meer belangrijk is voor de Russen.
De Krim is belangrijker voor de Russen als je het mij vraagt.
Donbas operatie is stukje verder gevorderd ook al hebben ze Sloviansk niet. Als de prio daar weg is, boeit het niet zo dat de lijn Belgorod-Kupiansk weg is. Kunnen ze of later wel terugpakken of de bevoorrading gaat vanuit Rostov richting Donetsk ipv vanuit het noorden.

Dus kan ook gewoon een calculated loss zijn maar dat is misschien wishful thinking vanuit RF-perspectief om een UA-win te downplayen.
Alleen komt de Krim wel een heel stuk dichterbij, dus echt een calculated loss zal het niet zijn. Het komt er uiteindelijk nl. wel op neer dat de russen het gebied dat ze nu hebben niet kunnen verdedigen en dus nog steeds te groot voor ze is. Verder heeft rusland al vanaf het begin problemen met bevoorrading, en als er steeds minder routes komen wordt dat alleen maar lastiger.

Ik denk dus inderdaad wel dat ze het gebeid enigszins hebben opgegeven, maar niet als calculated loss, maar omdat ze simpelweg niet anders kunnen. Zouden ze het gebied nog meer versterken zou dat betekenen dat de Donbas/Krim problemen zouden gaan krijgen.

Hoe dan ook betekent dit dat de russen straks een heel gebied kwijt zijn, daarbij minder te verdedigen hebben, maar datzelfde geldt ook voor Oekraine. Want de frontlijn wordt door de rivieren hiermee wel een heel stuk makkelijker te verdedigen.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Wat Russische context in de Volkskrant over de opvang van vluchtelingen (wat wellicht kan helpen om Russen als mensen te blijven zien):
Russen schieten gevluchte Oekraïners te hulp: ‘We begrijpen dat het niet prettig is in het land te zijn dat jouw land is binnengevallen’
‘Die mensen hebben geen geld, ze hebben niets, geen enkel perspectief. Ze hebben tijdelijk asiel gekregen en dat is het, daarna ben je vrij om te gaan en staan waar je wilt. Maar met dat tijdelijke asiel en zelfs met de status van vluchteling – die overigens niemand krijgt – hebben ze volgens de wet geen recht op een uitkering. Als je dat vertelt, zijn de mensen verbaasd.’
Darja (niet haar eigen naam), een 20-jarige studente uit Rjazan. ‘We wilden niet met de armen over elkaar zitten’, zegt ze. ‘Niet de pose van een slachtoffer aannemen, alsof wij niets zouden kunnen doen in deze situatie. We wilden hulp bieden voor zover dat nu mogelijk is, we begrepen dat die noodzakelijk is. Veel van de mensen die wij helpen zeggen dat ze verder van niemand hulp kregen. Wij waren de eersten die te hulp schoten, we gingen niet aan hen voorbij, we waren niet onverschillig. Iedereen doet wat in zijn vermogen ligt.’

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:56

Zewatanejo

Fine Thanks!

Apache4u schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 00:00:
En dit dan. De vorige keer dat ie dit zei was net na de start van het Kherson-offensief. Hij loog dus niet.
En nu? Doorgaan tot in Belgorod? Melitopol?

[Embed]
Er zijn de laatste weken best een aantal inslagen geweest bij Tokmak. Een aanval op Melitopol of Berdjansk zou me inderdaad ook niet verbazen. Als dat lukt dan komen de Russen op alle fronten met de rug tegen de muur te staan qua bevoorrading.

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Solovyov ziet er gehavend uit... heeft ie bijles gehad?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vf9cay2CUx47rgiTlbiiBl7lBjs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NeSI6Pj9TlpEgh4wP0aH5UwJ.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redax
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 26-08 15:52
Verwijderd schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 08:50:

[Afbeelding]
Valt toch wel mee? Het is een kleine schram, kan net zo goed door zijn vrouw gebeurd zijn.

Hier staat geen lijstje met willekeurige spullen die ik bezit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody
  • Laatst online: 18:58

bloody

0.000 KB!!

Om het van de andere kant te bekijken - dit krijgen de Russische tv kijkers dus continu voorgeschoteld ;( :

[YouTube: Morning briefing of the Ministry of Defense of Russia September 8, 2022]

Dit is van gisteren toen de UA forces al aardig aan het oprukken waren.
Geen woord daarover in z'n praatje, alleen maar hoe bizar goed de RU forces geweest zijn.
Het is niet nodig het hele filmpje af te kijken, de tekst staat er in z'n geheel onder, in de description.

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Tens schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 08:24:
maakt de tegenstelling niet anders.
Ben bang dat veel van die mensen inmiddels dood of 'gefiltreerd' zijn, Bucha een 'pretpark' vergeleken met de verschrikkingen die men elders gaat aantreffen.

Het zegt helaas niets over de situatie op dit moment in Kupiansk, hoe moeilijk de stad heroverd kan worden en in hoeverre er nog een serieuze bevolkingsopstand te verwachten is. Vannacht weinig nieuws, zal er heet aan toe gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
Jerie schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 08:18:
[...]

Izyum is een hub en dit is equivalent van een provinciale weg / kruising. Deze weg naar het zuiden vormt 1 van de belangrijke aanvoerroutes naar Izyum, maar niet de enige. Er gaan er nog twee naar het zuiden en eentje naar O-NO.

Hopelijk trekken ze uiteindelijk door naar de Oskil. Dat lijkt mij een prima barrière.
Ik probeer wat te begrijpen: ik ben het wegennetwerk van West-Europa gewend, dus ik snap niet helemaal waarom deze "hubs" zo van levensbelang zijn voor distributie. Wanneer hier de snelweg dicht is, dan heb ik hier (zelfs in de ver-van-de-randstad) legio mogelijkheden om toch van A naar B te komen, al is het wat langzamer. Is dat in UA zo veel anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Jerie schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 08:18:
[...]

Deze kruising lag idd al onder bereik van UA artillerie aan de overkant van de rivier.
De hoofd aanvoer voor Izium liep via de weg dichter langs de rivier.
(die route lijkt nu verder naar het noorden afgesneden.)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

hoevenpe schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 08:15:
De dagelijkse bingo getallen:
[Afbeelding]Valt gevoelsmatig wat tegen, heb gisteren meer filmpjes van tanks en APC's uit alleen Kharkiv gezien.
Soldaten hebben wel de tijd om het te filmen, maar niet om het door te geven aan hogerop om correct te tellen ;)

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

boxlessness schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 09:16:
[...]

Ik probeer wat te begrijpen: ik ben het wegennetwerk van West-Europa gewend, dus ik snap niet helemaal waarom deze "hubs" zo van levensbelang zijn voor distributie. Wanneer hier de snelweg dicht is, dan heb ik hier (zelfs in de ver-van-de-randstad) legio mogelijkheden om toch van A naar B te komen, al is het wat langzamer. Is dat in UA zo veel anders?
Het Russische leger vervoerd voornamelijk met de trein.
Ze hebben niet genoeg support om veel per vrachtwagen te doen.

De hoofd aanvoer route voor hun lijkt dus vanuit Rusland, via Kupiansk naar Borova, daar offloaden en over de weg richting Izium.

Wat het verder compliceert, is dat de wegen daar niet van onze westerse kwaliteit zijn, dus al je materiaal voor de weg slijt ook veel sneller, en je gemiddelde snelheid is een flink stuk lager. Waardoor je dus weer meer support materiaal nodig hebt.

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

[...]

Oekraïne is best wel groot en het wegennetwerk is daardoor minder fijnmazig dan bijvoorbeeld bij ons. Dat betekent dat je afhankelijker bent van posities waar wel voldoende wegcapaciteit ligt om je frontlinie te bevoorraden.

Om even een vergelijking te maken; in hele delen van Frankrijk(misschien herken je dat wel) heb je wegen die (veel) smaller zijn dan onze N-wegen, dan kan je niet even snel een paar 40 tonners in colonne je frontlinie laten bevoorraden, enerzijds gaat het langzamer omdat de wegen smal zijn, anderzijds heb je zelfs de kans dat de wegen het niet houden. En dan heb je ook nog het scenario dat als weg A is afgesloten, de alternatieve route misschien wel veel te veel tijd kost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23-09 14:45

AndereKoekoek

Ping! Pong?

bloody schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 09:10:
Om het van de andere kant te bekijken - dit krijgen de Russische tv kijkers dus continu voorgeschoteld ;( :

[YouTube: Morning briefing of the Ministry of Defense of Russia September 8, 2022]

Dit is van gisteren toen de UA forces al aardig aan het oprukken waren.
Geen woord daarover in z'n praatje, alleen maar hoe bizar goed de RU forces geweest zijn.
Het is niet nodig het hele filmpje af te kijken, de tekst staat er in z'n geheel onder, in de description.
Ha ! Dit is wel echt hilarisch. Ook de opsomming op het eind:
In total, 293 airplanes and 152 helicopters, 1,910 unmanned aerial vehicles, 374 air defence missile systems, 4,863 tanks and other armoured combat vehicles, 826 combat vehicles equipped with MRLS, 3,369 field artillery cannons and mortars, as well as 5,387 units of special military equipment have been destroyed during the special military operation.
300 vliegtuigen en 5.000 tanks.

Zoveel materieel heeft/had Oekraïne niet eens.
Maar ze zullen het wel zo draaien dat van die 5k tanks er 4000 Abrahams zijn vanuit de VS.
Om maar niet te zwijgen over alle stealth vliegtuigen die de VS heeft geschonken, maar Rusland zó goed als dat ze die allemaal uit de lucht schieten. :+

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:45
Ik ben van Kiev naar Odessa gereden op de motor. Iedere keer dat we een detour binnendoor deden hadden we echt spijt.

Mega mega slechte wegen, soms uit het niets gewoon gaten van 75 cm diep, overal hobbels en kuilen. Gemiddelde snelheid op de motor was misschien 40 ofzo. Werd nog lager als iedereen weer vaststond achter een vrachtwagen met gebroken as…

De ‘snelweg’ was beter, maar zelfs dat is onvergelijkbaar met West Europa.

Edit, even een foto erbij gezocht ter illustratie (niet mijn foto, random van internet, maar geeft goed weer hoe het rijden daar kan zijn)

Afbeeldingslocatie: https://img.theepochtimes.com/assets/uploads/2015/09/poor+ukrainian+road.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door Requiem19 op 09-09-2022 09:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Als je alleen de Russische briefings krijgt zou ik ook niet de moeite nemen aan het Charkiv front serieuze verdedigingen aan te leggen. De 'Ukies' zoals de Russen ze graag noemen hebben al 90% van hun materieel verloren en als ze aanvallen dan komen er wel 40 Kalibrs binnen no time om ze op te blazen.

In de serie Chernobyl hebben ze het over 'the cost of lies' waarbij leugens over de risico's op een ramp en de ernst van de ramp als die eenmaal gebeurt het zo veel erger hebben gemaakt. De realiteit trekt zich niks aan van de propaganda. Veel mensen weten ook wel dat het propaganda is maar durven niet dat te zeggen of zich te gedragen op een manier die suggereert dat de propaganda niet geloofd wordt. Zoals voorbereidingen treffen voor een serieuze Oekrainse aanval. Dat is al een teken dat je twijfelt aan het enorme succes van de SMO.

[ Voor 8% gewijzigd door IJzerlijm op 09-09-2022 09:39 ]

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 17:34
Verwijderd schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 08:50:

[Afbeelding]
Gestoten aan een raamklink waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-09 12:41

Da;s moed. En opvallend dat het in Peterburg gebeurt, de stad waar Poetin zijn politieke carriere begon

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:03

Seraphin

Meep?

IJzerlijm schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 09:38:
Als je alleen de Russische briefings krijgt zou ik ook niet de moeite nemen aan het Charkiv front serieuze verdedigingen aan te leggen. De 'Ukies' zoals de Russen ze graag noemen hebben al 90% van hun materieel verloren en als ze aanvallen dan komen er wel 40 Kalibrs binnen no time om ze op te blazen.

In de serie Chernobyl hebben ze het over 'the cost of lies' waarbij leugens over de risico's op een ramp en de ernst van de ramp als die eenmaal gebeurt het zo veel erger hebben gemaakt. De realiteit trekt zich niks aan van de propaganda. Veel mensen weten ook wel dat het propaganda is maar durven niet dat te zeggen of zich te gedragen op een manier die suggereert dat de propaganda niet geloofd wordt. Zoals voorbereidingen treffen voor een serieuze Oekrainse aanval. Dat is al een teken dat je twijfelt aan het enorme succes van de SMO.
Heb idd al veel aan die scene moeten denken; zéér profetisch wat mij betreft en ik denk dat de Russen daar niet lang meer omheen kunnen:

When the truth offends, we lie and lie until we can no longer remember it is even there, but it is still there.
Every lie we tell incurs a debt to the truth, and sooner or later that debt has to be paid.

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
hoevenpe schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 09:12:
[...]

Ben bang dat veel van die mensen inmiddels dood of 'gefiltreerd' zijn, Bucha een 'pretpark' vergeleken met de verschrikkingen die men elders gaat aantreffen.
In Marioepol zijn al meer dan 100.000 lijken geteld :X

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:38
XWB schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 09:42:
[...]

In Marioepol zijn al meer dan 100.000 lijken geteld :X
Verschrikkelijk. Helaas boeken de Russen met dit deel van de SMO wel succes… :X

Hoop dat dit uiteindelijk als genocide wordt geclassificeerd maar dat zal op zijn vroegst wel gebeuren als alle tweakjes hier met pensioen zijn.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
teacup schreef op donderdag 8 september 2022 @ 23:09:
U.S. Plans New Shipment of Howitzers, Ammunition and Other Supplies to Ukraine

New York Times

De vijftig supportende landen waren op Rammstein AFB, Dld, aanwezig voor een overleg. Bij dit overleg kondigden de Amerikanen 675 miljoen dollar aan leveringen voor Oekraïne aan.
Je zal Ramstein bedoelen
Rammstein is een band :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Requiem19 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 09:35:
Ik ben van Kiev naar Odessa gereden op de motor. Iedere keer dat we een detour binnendoor deden hadden we echt spijt.

Mega mega slechte wegen, soms uit het niets gewoon gaten van 75 cm diep, overal hobbels en kuilen. Gemiddelde snelheid op de motor was misschien 40 ofzo. Werd nog lager als iedereen weer vaststond achter een vrachtwagen met gebroken as…

Edit, even een foto erbij gezocht ter illustratie (niet mijn foto, random van internet, maar geeft goed weer hoe het rijden daar kan zijn)

[Afbeelding]
Sinds 2015 is het wel enorm verbeterd op de oost-west wegen.
(er is toen een infrastructuur fonds geopend omdat ze er achter kwamen dat militaire verplaatsingen ook teveel last ondervonden)
Zal zo op mijn foon eens even kijken voor een snapshot van filmpjes van Lviv naar Uman O-)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
[...]

Ja, dat is in UA heel anders.

Zoals je in sommige filmpjes wel kan zien zijn de snelwegen al in heel slechte staat. Secundaire wegen zijn spectaculair slecht, soms moet je stapvoets tussen de gaten door slalommen. In meer afgelegen gebieden zijn de wegen niet eens verhard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:13
YakuzA schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 09:46:
[...]

Sinds 2015 is het wel enorm verbeterd op de oost-west wegen.
(er is toen een infrastructuur fonds geopend omdat ze er achter kwamen dat militaire verplaatsingen ook teveel last ondervonden)
Zal zo op mijn foon eens even kijken voor een snapshot van filmpjes van Lviv naar Uman O-)
Mja, als je je bedenkt dat ze in 1 oblast (provincie) slechts € 600.000 per maand ter beschikking hebben voor onderhoud voor alle wegen dan is het niet gek dat de wegen niet al te best zijn. Ondanks dat arbeid daar een stuk goedkoper is.

Zoals je al aanhaalt, ze zijn een uitgebreid programma gestart om de infrastructuur flink te verbeteren. Maar dat heeft ook behoorlijk wat tijd nodig, en de oorlog heeft ze eigenlijk weer terug bij af gezet.

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:03

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Leipo schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 09:45:
[...]

Je zal Ramstein bedoelen
Rammstein is een band :P
Point taken :)

Als sfeerbouwertje zou Rammstein in Ramstein AFB helemaal niet verkeerd zijn geweest 8). Levert vast een mooi media momentje op. Doet mij terugdenken aan een van die laatste Mad Max films.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
Wijnands schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 09:42:
[...]

Da;s moed. En opvallend dat het in Peterburg gebeurt, de stad waar Poetin zijn politieke carriere begon
St. P. is waarschijnlijk de meest westers georiënteerde stad in Rusland, en wordt daarbuiten ook niet helemaal als 'echt Russisch' gezien.

Overigens geloof ik voorlopig geen biet van dat verhaal, die gemeenteraadsleden zouden kunnen rekenen op een tiental jaar strafkamp, en voor wat? Een artikel in een buitenlandse krant die vrijwel niemand in RU leest?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R3m3d7
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:29
beany schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 09:52:
[...]

Mja, als je je bedenkt dat ze in 1 oblast (provincie) slechts € 600.000 per maand ter beschikking hebben voor onderhoud voor alle wegen dan is het niet gek dat de wegen niet al te best zijn. Ondanks dat arbeid daar een stuk goedkoper is.

Zoals je al aanhaalt, ze zijn een uitgebreid programma gestart om de infrastructuur flink te verbeteren. Maar dat heeft ook behoorlijk wat tijd nodig, en de oorlog heeft ze eigenlijk weer terug bij af gezet.
Een aantal jaar terug reed een vriend van mij die daar woonde (Kherson stad) met een full size spare rond binnen handbereik in de achterbak, je reed daar toen regelmatig een velg stuk, minimaal 1x per jaar.
Dat is de laatste paar jaar (tot de start van deze oorlog natuurlijk) flink beter geworden en hij reed bijna geen velgen meer stuk. Alles werd beter liet hij mij altijd weten, vroeger was het "Alles is hier stuk en niemand maakt zich druk" maar voor de oorlog was het echt veel netter en moderner aan het worden. Alles ging de goede kant op ook al ging het met kleine stapjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

AndereKoekoek schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 09:34:
[...]

Ha ! Dit is wel echt hilarisch. Ook de opsomming op het eind:

[...]

300 vliegtuigen en 5.000 tanks.

Zoveel materieel heeft/had Oekraïne niet eens.
Maar ze zullen het wel zo draaien dat van die 5k tanks er 4000 Abrahams zijn vanuit de VS.
Om maar niet te zwijgen over alle stealth vliegtuigen die de VS heeft geschonken, maar Rusland zó goed als dat ze die allemaal uit de lucht schieten. :+
Toch knap dat ze ondanks deze resultaten nog steeds bezig zijn. Ze kunnen over alles liegen maar niet over hoe lang het duurt. Iedere rus kan op de kalender kijken en dan denken. Toch gek dat het desondanks nog bezig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Requiem19 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 09:35:

[Afbeelding]
Dit is een snap van de 80 km/u doorgaande weg van lviv naar uman in 2015. (Toevallig gefilmd toen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vdWVX-OvcbzPEInGrkQARKkzYiI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UvhYLJw3kSnpopW9UxMGJXzm.png?f=fotoalbum_large

Dit is overigens een nog enigszins gerepareerde weg. De grote gaten waren gevuld.

(asfalt heeft vaak problemen met de omstandigheden, szomers +40 en swinters -25 )

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 09-09-2022 10:31 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
R3m3d7 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:08:
[...]

Een aantal jaar terug reed een vriend van mij die daar woonde (Kherson stad) met een full size spare rond binnen handbereik in de achterbak, je reed daar toen regelmatig een velg stuk, minimaal 1x per jaar.
Dat is de laatste paar jaar (tot de start van deze oorlog natuurlijk) flink beter geworden en hij reed bijna geen velgen meer stuk. Alles werd beter liet hij mij altijd weten, vroeger was het "Alles is hier stuk en niemand maakt zich druk" maar voor de oorlog was het echt veel netter en moderner aan het worden. Alles ging de goede kant op ook al ging het met kleine stapjes.
En dat is het treurige. Het werd inderdaad merkbaar beter. Elke keer als ik weer in Oekraïne kwam, waren er weer zaken verbeterd, opgeknapt, etc. Je zag het land na Euromaidan opbloeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

TheekAzzaBreek schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 09:49:
[...]

Zoals je in sommige filmpjes wel kan zien zijn de snelwegen al in heel slechte staat. Secundaire wegen zijn spectaculair slecht, soms moet je stapvoets tussen de gaten door slalommen. In meer afgelegen gebieden zijn de wegen niet eens verhard.
Dit, en ook de dichtheid van het wegennetwerk is anders. Er zijn simpelweg minder wegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:23
[...]Ik probeer wat te begrijpen: ik ben het wegennetwerk van West-Europa gewend, dus ik snap niet helemaal waarom deze "hubs" zo van levensbelang zijn voor distributie. Wanneer hier de snelweg dicht is, dan heb ik hier (zelfs in de ver-van-de-randstad) legio mogelijkheden om toch van A naar B te komen, al is het wat langzamer. Is dat in UA zo veel anders?
Ik moet gelijk terugdenken aan mijn trip met een camper naar Charkov tijdens het EK in 2012. Speciaal voor het EK was een 1-baans snelweg aangelegd van Kiev naar Charkov die was goed te berijden. Net voor Charkov, we waren ruim op tijd, besloten we een bezoekje te brengen aan een museum dat 50 km noordelijker lag. Die weg was nog net te doen, maar ik nam de foute beslissing om de route museum - Charkov via een (op papier) snelste route te nemen. Met een gemiddelde snelhied van 5 á 10 km per uur zijn we zigzaggend en hots de bots na 4 uur eindelijk weer op een 'normale' weg gekomen. We zijn even uitgestapt om elkaar te omhelzen, zo opgelucht waren we om uit die hel onsnapt te zijn.

Vergeet ook niet dat het in Oekraine zomers 35 C kan worden en 's winters -35 C en de gevolgen voor het toch al niet zo beste asfalt.

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 25-09 22:07
Er was zelfs een vluchtelingen kamp in Mexico! (Dat inmiddels opgedoekt is).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Over krijgsgevangen gesproken, er is weer een uitwisseling geweest van gevangenen. De terugkerende Oekraïners zijn zo te zien redelijk afgevallen.. :N

https://www.reddit.com/r/...s_sharing_sweets_look_at/

Van wat ik heb gezien van UA POW kampen zijn de Russen een stuk beter behandeld..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
_Eend_ schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:50:
Over krijgsgevangen gesproken, er is weer een uitwisseling geweest van gevangenen. De terugkerende Oekraïners zijn zo te zien redelijk afgevallen.. :N

https://www.reddit.com/r/...s_sharing_sweets_look_at/

Van wat ik heb gezien van UA POW kampen zijn de Russen een stuk beter behandeld..
ik vind het klasse dat ze dat blijven doen. Ik zou er denk ik zelf iets losser mee omgaan als ik zie wat er allemaal gebeurt.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

hopen dat daar ook die destijds 2 maanden zwangere vrouw tussen zit en gevangen zou zitten in Olenivka.
Die zou nu bijna aan bevallen toe zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:44
Apache4u schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:57:
[...]

ik vind het klasse dat ze dat blijven doen. Ik zou er denk ik zelf iets losser mee omgaan als ik zie wat er allemaal gebeurt.
Nee. Simpelweg, om elke keer weer, voor iedereen in de wereld te laten zien dat je wel degelijk een haar beter bent dan je vijand. Rusland blijft op die manier tonen wat voor barbaren ze zijn.

Plaatje van de voortgang. Dit is een potentieel probleem mocht Rusland in staat zijn tegenaanvallen te doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DmwbIZjZ7cJ2MgUbCRAjDyiCme8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2GrhnD5chYgskIU7jyw5xj6a.png?f=fotoalbum_large

bron

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:00

Fanta

FordPerformance™️

NiGeLaToR schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 11:00:
[...]

Dit is een potentieel probleem mocht Rusland in staat zijn tegenaanvallen te doen.

[Afbeelding]

bron
Kan je dit toelichten?

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:41

Nox

Noxiuz

[...]

Nee. Simpelweg, om elke keer weer, voor iedereen in de wereld te laten zien dat je wel degelijk een haar beter bent dan je vijand. Rusland blijft op die manier tonen wat voor barbaren ze zijn.

Plaatje van de voortgang. Dit is een potentieel probleem mocht Rusland in staat zijn tegenaanvallen te doen.

[Afbeelding]

bron
Ik denk niet dat ze een tegenaanval kunnen doen. Alle troepen liggen onder de arty-paraply. Nu ingraven en stand houden en support bieden vanaf de flank zou ik dan zeggen. Maarja, ik ben nog niet eens armchair general :+

[ Voor 12% gewijzigd door Nox op 09-09-2022 11:05 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:11
Zo diep gaan biedt rusland de mogelijkheid ze te omsingelen en af te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]

[Afbeelding]

bron
Ze lijken niks te hebben als reserve daar om weer terug richting het noorden te steken. (Izium > Chuhuiv)
Vanuit Izium komen de geluiden dat Rusland alleen versterking richting Kupiansk aan het sturen is.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Ja, de supersnelle voortwaardse aanval maakt ze kwetsbaar op de flanken.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:24

Ik heb dit doorgestuurd naar een collega die Russisch spreekt en flink wat contacten heeft in Rusland, naar het schijnt is dit het resultaat, een oproep aan de betreffende raadsleden om zich op het politiebureau te komen melden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cYZcxsj1G-VISqTWbB5IfFOIEwU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FC7hzxdB3dFVveN0cgNluDuF.jpg?f=user_large

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:12
Hopen dat de intel goed is en je uit patronen in de opstelling van het mechanische deel de verdedigingstactiek correct kunt afleiden (en weet te communiceren naar je eigen troepen op te grond en deze daar op weten te acteren).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Natuurlijk. Maar als wij het zien dan ziet elke Oekraiense officier het ook. Blijkbaar is de inschatting dat Rusland (nu) niet tot tegenaanvallen in staat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]

bron
Snel doordrukken naar Izium dan :Y)

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchy007
  • Laatst online: 28-09 17:47
XWB schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 11:22:
[...]

De 'maker' van deze kaarten, Rybar, is zelfs nog overwegend Russisch-minded. Dus de realiteit kan zelfs nog 'beter' zijn voor UA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

XWB schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 11:22:
[...]

Ik wilde het net zeggen (maar Cyrillisch ontcijferen kost me wat tijd).....als het Oekraïense leger via Savyntsi richting Borova oprukt, dan is de pocket meteen een stuk breder en is het risico op insluiting minder groot. Dat bereiken ze ook door naar Izium op te rukken inderdaad. Mogelijk dat het Oekraïense leger de inschatting maakt dat dat moet lukken op korte termijn, waardoor dit een calculated risk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

MerijnB schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 11:19:
[...]

Ik heb dit doorgestuurd naar een collega die Russisch spreekt en flink wat contacten heeft in Rusland, naar het schijnt is dit het resultaat, een oproep aan de betreffende raadsleden om zich op het politiebureau te komen melden.

[Afbeelding]
Dat is vast niet voor een kopje thee of een openstaande parkeerboete.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Vernietiging van een T-80BVM tank:

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
XWB schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 11:30:
Vernietiging van een T-80BVM tank:

[Twitter]
Timing, de tank lijkt zelf precies te schieten wanneer die vernietigd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
TheekAzzaBreek schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 09:49:
[...]

Bruggen storten soms spontaan in, vol met kraters van.. ehh.. meteoren.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:36

ZenTex

Doet maar wat.

https://www.reddit.com/r/...gger_wargonzo_writes_the/

Reddit linkje naar een leuke opmerking van ons aller vriend wargonzo die al een tijdje twifelt of dat het Russische leger wel capabel is.

Dus eenheden die van het ene front naar het andere front gestuurd werden, moeten na een paar dagen alweer terug.

Grappig hoe Russische bloggers al tijden kunnen zeggen wat ze willen zonder gevolgen.

[ Voor 14% gewijzigd door ZenTex op 09-09-2022 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]

bron
Die rivier kom je niet makkelijk over, dus een prima buffer zone. Vanaf daar naar het zuiden door trekken richting Lyman en Izyum omsingelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
ZenTex schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 12:11:

Reddit linkje naar een leuke opmerking van ons aller vriend wargonzo die al een tijdje twifelt of dat het Russische leger wel capabel is.

Grappig hoe Russische bloggers al tijden kunnen zeggen wat ze willen zonder gevolgen.
Tijdje al zelfs. Wellicht eerst nog een tijdje de benchmark voor 'capabel' verschoven maar nu tot de ontdekking gekomen dat er geen ruimte meer is op de meetlat?

Zonder gevolgen is relatief: via Telegram ist niet zo makkelijk te zien waar iemand daadwerkelijk zit natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

TheBrut3 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 11:55:
[...]

Timing, de tank lijkt zelf precies te schieten wanneer die vernietigd wordt.
Dat is het projectiel dat net geladen is dat afgaat tegelijk met zo te zien alle andere projectielen die nog in de tank aanwezig zijn. Wel een bizar beeld, je ziet in een frame een projectiel komen, dat zou in principe door de reactive armor en het pantser zelf moeten kunnen worden tegengehouden maar misschien was dit zo'n schot uit duizend precies tussen de romp en de koepel of had deze tank de rubber dummy reactive armor gekregen.

Weer geen goede reclame voor de Russische wapen industrie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Jerie schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 12:13:
[...]

Die rivier kom je niet makkelijk over, dus een prima buffer zone. Vanaf daar naar het zuiden door trekken richting Lyman en Izyum omsingelen.
Ja, dit is een mogelijk momentopname en vooralsnog heeft Rusland helemaal niets in de strijd te gooien - dus ben hoopvol. Als je alleen louter naar het plaatje kijkt is er potentieel wel een uitdaging, bijv met artillerie ondersteuning en eigen blootstelling en natuurlijk logistiek, logistiek, logistiek.

Tis echt heel rap gegaan toen ze door de linie heen zijn gekomen.
IJzerlijm schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 12:14:
[...]

Dat is het projectiel dat net geladen is dat afgaat tegelijk met zo te zien alle andere projectielen die nog in de tank aanwezig zijn. Wel een bizar beeld, je ziet in een frame een projectiel komen, dat zou in principe door de reactive armor en het pantser zelf moeten kunnen worden tegengehouden maar misschien was dit zo'n schot uit duizend precies tussen de romp en de koepel of had deze tank de rubber dummy reactive armor gekregen.

Weer geen goede reclame voor de Russische wapen industrie.
Lijkt wel alsof ie bovenop ontploft - NLAW bijv? Als ze een luikje open hebben ontploft de open munitie voorraad in de ring onder koepel spontaan, bijvoorbeeld. Tis een behoorlijke instant-klap in ieder geval.

[ Voor 39% gewijzigd door NiGeLaToR op 09-09-2022 12:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online

Dus eenheden die van het ene front naar het andere front gestuurd werden, moeten na een paar dagen alweer terug.

Hmm ik vond deze post interessant (heb het niet geverifieerd)
There were 1-2 post from Wanger Telegram on this sub last week warning of UA gathering troops and equipment in Kharkiv. IIRC they said they were hiding equipment in the metro and using the curfew in the city to prevent info-leaks. So at the very least Wagner had a strong suspicion of what was going on.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wilke
  • Laatst online: 22:13
_Eend_ schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 11:26:
Dat is vast niet voor een kopje thee of een openstaande parkeerboete.
Of juist wel voor een kopje thee ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 12:14:
[...]

Tijdje al zelfs. Wellicht eerst nog een tijdje de benchmark voor 'capabel' verschoven maar nu tot de ontdekking gekomen dat er geen ruimte meer is op de meetlat?

Zonder gevolgen is relatief: via Telegram ist niet zo makkelijk te zien waar iemand daadwerkelijk zit natuurlijk.
Een aantal van die kritische RU milbloggers zijn wel bekend, vriend Girkin gebruikt zelfs zijn eigen naam.

Ik vind het wel bijzonder dat die vrij ongestoord hun gang lijken te kunnen gaan, zeker nu. Eind Februari werd er nog een demonstrante opgepakt die een bord zonder tekst omhoog hield.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
TheekAzzaBreek schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 12:31:
[...]

Een aantal van die kritische RU milbloggers zijn wel bekend, vriend Girkin gebruikt zelfs zijn eigen naam.

Ik vind het wel bijzonder dat die vrij ongestoord hun gang lijken te kunnen gaan, zeker nu. Eind Februari werd er nog een demonstrante opgepakt die een bord zonder tekst omhoog hield.
Deze bloggers zijn vaak extremer in hun opvattingen dan de RU regering zelf. Ander soort anti-geluid dus, lastiger om aan te pakken door de russische leiding.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

Dit is ook wel een mooie.

Het is NATO'S schuld. Rusland smeekte om vrede. Maar nee

Rusland was wel gedwongen om een land binnen te vallen omwege vrede.

Volgens de staatsmedia slaat Rusland nog elke aanval van Oekraïne af, men somt op het nieuws bizarre aantallen van vernietigde Oekraïnse wapens op (zonder de bijbehorende beelden) maar inmiddels is blijkbaar op het nieuws inmiddels ook een andere toon te horen

[ Voor 33% gewijzigd door ZenTex op 09-09-2022 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
TheekAzzaBreek schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 12:31:
[...]

"The more you tighten your grip, the more star systems will slip through your fingers."

Een dictatuur waar men langzaam maar de zeker de grip aan het kwijtraken is? Zo'n coupe komt altijd 'plotseling'. Vervolgens krijg je zo'n analyse van "we hadden het kunnen weten".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
ZenTex schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 12:39:

[Embed]

Die retoriek is niet nieuw, die was er voor 24 feb 2022 al. Zo van "Oekraïne mag nooit bij de NATO komen", was een van Poetin's eisen om UA niet aan te vallen. Als ik het me goed herinner hadden ze het ook over erkenning Krim en Donetsk/Luhansk als zijnde Rusland. Het erkennen van atonomie in de zogenaamde volksrepublieken wilde men waarschijnlijk gebruiken om de harten van Russisch-sprekenden Oost-Oekraïners te winnen (waar veel etnische Russen zitten ivm kolonisten na Holodomor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vnze
  • Registratie: November 2010
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 12:15:
Lijkt wel alsof ie bovenop ontploft - NLAW bijv? Als ze een luikje open hebben ontploft de open munitie voorraad in de ring onder koepel spontaan, bijvoorbeeld. Tis een behoorlijke instant-klap in ieder geval.
Mogelijks een 155mm projectiel in een kromme baan? Gespot door de drone en een Excalibur er op gegooid? Voor zover ik weet is ERA niet voldoende voor een artillerie-kaliber impact en het past in het verhaal drone <-> spontane cook-off.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seraphin
  • Laatst online: 17:03

Seraphin

Meep?

Nou ja, de stijl van hoe ze hun kritiek plaatsen voldoet natuurlijk nog steeds aan de Russische maatstaven van loyaliteit naar het regime.

Je kunt als blogger prima de prestaties en/of besluiten van het leger afkraken, zolang je maar duidelijk laat merken dat je je pijlen richt op de fouten die lager geplaatsten worden gemaakt (ter context: ik beschouw een 2-sterren generaal ook als "lager geplaatst" - die komt nog niet in de buurt van de inner circle laat staan Putin zelf).

Putin is en blijft de allerheilige, onfeilbare en almachtige Grote Leider Van Het Volk. Dat er zaken minder dan 100% perfect verlopen is puur en alleen toe te schrijven aan de gedragingen van een paar kutkolonels; die mogen dan ook tot op het bot worden afgebrand (ik bedoel m figuurlijk, maar bij sommigen zou dat zelfs letterlijk kunnen worden bedoeld).

Zie ook hoe de regionale bestuurslagen (gouverneurs etc.) als kop van jut dienen in de binnenlandse politiek.

Dat sommige RU bloggers nog extremere haat/aggressie hebben lopen spuien dan er de facto plaatsvindt wordt volgens mij dan ook toegelaten zodat Putin dan gecontrasteerd kan worden als de milde vergevingsgezinde beschermheer van alle slavische broedervolken (zie ook hoe Shogyu op nationale TV meldde dat het RU leger klaar was voor de bestorming van Azovstal, waarna Putin goedmoedig "spontaan" besloot dat hij niet nodeloos Russisch bloed wilde riskeren en dat "uithongeren" een beter plan was).

[Embed]

Volgens de staatsmedia slaat Rusland nog elke aanval van Oekraïne af, men somt op het nieuws bizarre aantallen van vernietigde Oekraïnse wapens op (zonder de bijbehorende beelden) maar inmiddels is blijkbaar op het nieuws inmiddels ook een andere toon te horen
Iedere keer als je denkt "dit is compleet te schaamte voorbij, wie gelóóft dit nog?" gaan ze weer een stapje verder op de absurditeitsladder.

Maar toch: ook hier is sprake van een verandering van toon. Het is niet meer "ze [het Westen] moeten opzouten of we vernietigen ze helemaal de moeder", maar "boehoe ze doen gemeen tegen ons, waar hebben we dit aan verdiend".

Dit strookt helemaal met een eerder gemaakte opmerking in dit topic; als de Russen menen dat ze vanuit een positie van kracht opereren (danwel die schijn willen ophouden) slaan ze zeer aggressieve taal uit, indien men zich in een positie van zwakte waant, kruipen ze (zéér) diep in de rol van slachtoffer.

[ Voor 28% gewijzigd door Seraphin op 09-09-2022 13:06 ]

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bloody
  • Laatst online: 18:58

bloody

0.000 KB!!

Het Kremlin begint al voorzichtig alles op het bordje van Defensie te leggen..
Met een beetje geluk vindt Shoigu dat een slecht idee en kaatst de bal terug.

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joeridev
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-09 10:07
The ISW said Ukrainian forces "will likely capture Kupyansk in the next 72 hours," which may lead to "severely degrading but not completely severing" Russian ground lines of communication to Izyum in the southeast of Kharkiv.
Bron: CNN.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:45

[Embed]

:D :D :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR

[Embed]

Calimero effect in 3, 2, 1...

Wellicht is het doel om gewoon zoveel onzin de ether in te slingeren dat iedereen nog meer murw raakt dan die al is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

Passend.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NiGeLaToR
In the bottox? :X

Maar toch - blijft optimistisch maar voorzichtig. It ain't over till it's over en daar zijn we nog ver van verwijderd.

Zeg, die generaal achtige verkleedmuppet die ze gister gevangen namen - die bleek dus z'n administratie wel op orde te hebben:

Dus ook de ethnische zuiverings instructies:

En geeft Ukraine een hefboom naar de EU en de VS als het gaat om het verkrijgen van steun om zichzelf te beschermen tegen totale vernietiging:

In het kader van 'dit nooit weer' heeft het al met al toch wel even geduurd voor er wapens gestuurd werden van betekenis en nu nog steeds is de vraag - hadden we niet eerder meer moeten doen.

Maargoed, eerst dit maar weer eens uitgezocht krijgen. Klinkt bizar en soort-van veelbelovend.

[ Voor 57% gewijzigd door NiGeLaToR op 09-09-2022 13:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrOleo
  • Registratie: Augustus 2006
Vnze schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 12:45:
[...]

Mogelijks een 155mm projectiel in een kromme baan? Gespot door de drone en een Excalibur er op gegooid? Voor zover ik weet is ERA niet voldoende voor een artillerie-kaliber impact en het past in het verhaal drone <-> spontane cook-off.
Zoals ijzerlijm aangaf, als je vlak voor de ontploffing het filmpje frame voor frame afspeelt (dubbelklik op play pause) zie je onder de loop een schaduw wat lijkt op een projectiel verschijnen. Ik ben absoluut geen expert, maar dat ziet er voor mij uit als de penetrator rod van een sabot (geen idee hoe groot zo een ding is) van een tank of at-wapen, welke de zijkant penetreert en iets leuks (opgeslagen munitie) raakt binnen in.
Maar kan toeval zijn en dat het wel iets van boven is.

[ Voor 3% gewijzigd door MrOleo op 09-09-2022 13:54 ]

erutangiS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOleo
NiGeLaToR schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 13:38:
[...]

Maar toch - blijft optimistisch maar voorzichtig. It ain't over till it's over en daar zijn we nog ver van verwijderd.

Zeg, die generaal achtige verkleedmuppet die ze gister gevangen namen - die bleek dus z'n administratie wel op orde te hebben:

[Twitter]

[Embed]

En geeft Ukraine een hefboom naar de EU en de VS als het gaat om het verkrijgen van steun om zichzelf te beschermen tegen totale vernietiging:

[Embed]

In het kader van 'dit nooit weer' heeft het al met al toch wel even geduurd voor er wapens gestuurd werden van betekenis en nu nog steeds is de vraag - hadden we niet eerder meer moeten doen.

Maargoed, eerst dit maar weer eens uitgezocht krijgen. Klinkt bizar en soort-van veelbelovend.
Klinkt als leuk materiaal voor een un security council vergaderingetje.

erutangiS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd001
  • Laatst online: 13:52
[...]

[Twitter]

[Embed]

[Embed]

Dat is wel mooi papierwerk om te hebben, maar deze POW lijkt niet op die Lt. General. Die 2 'birth marks' zie je niet bij de POW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]

[Twitter]

Klinkt bizar en soort-van veelbelovend.
Aangezien er nog nergens bevestiging is van de Twitter rumor dat het een generaal zou kunnen gaan is dit aardig vooruitlopend op enige feiten :)

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Antwoord op de vraag 'What Air Defense Doing?':

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
[Twitter: https://twitter.com/ZeroZhvk/status/1568015711515152385]

Dit filmpje was eerder gepost; deze heeft Engelse ondertiteling (klik want video wordt niet embed)

[ Voor 11% gewijzigd door Jerie op 09-09-2022 14:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrOleo
Sjoerd001 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 13:53:
[...]

Dat is wel mooi papierwerk om te hebben, maar deze POW lijkt niet op die Lt. General. Die 2 'birth marks' zie je niet bij de POW.
Ik zie vooral veel overeenkomsten. Strepen wijzen naar boven en links. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EN4W_OBjmBaCzmR8-d0Sz7DCBRk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hCygl122dgorqclaNi5PzgQ5.jpg?f=user_large

erutangiS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Jerie schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 14:03:
[Twitter]

Dit filmpje was eerder gepost; deze heeft Engelse ondertiteling (klik want video wordt niet embed)
Oladki :D Oekraïenser dan dat krijg je het niet. Blijven prachtige filmpjes, en dit geeft ook aan waarom een wapenstilstand een belachelijk idee is. Als Oekraïne wil vechten voor haar land dan moeten we dat onvoorwaardelijk steunen.

Ik heb mijn schoonouders op bezoek en wordt regelmatig wakker gemaakt met Oladi :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:01

_Arthur

blub

MrOleo schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 14:09:

[Afbeelding]
Echter "die generaal" is reeds kaal op het hoofd; tenzij hij dus recent een haar transplantatie heeft gehad, is het hem dus niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:30
MrOleo schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 14:09:
[...]

[Afbeelding]
Hmm, het kraakbeen- en bindweefselskelet van de neus van de generaal verraad dat het niet dezelfde persoon is. Bij de oudere foto wijst de neuspunt omlaag. De rechtse persoon heeft nog een opstaande neuspunt. Dit kraakbeen/bindweefsel kan niet omhoog ouder worden, maar wel omlaag. Dus als gesteld zou worden dat de rechtse persoon fotos zijn van de generaal van vroeger zou het kunnen. Maargoed dat is dus niet zo. Fake news zou ik nu zeggen...

edit: typo

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Niet echt fake news (deze persoon is een acteur) maar haastige conclusies door amateurs. Trent Telenko heeft natuurlijk met z'n autobanden analyse veel bekendheid verkregen en lijkt sindsdien te denken dat hij overal verstand van heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
IJzerlijm schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 14:18:
Niet echt fake news (deze persoon is een acteur) maar haastige conclusies door amateurs. Trent Telenko heeft natuurlijk met z'n autobanden analyse veel bekendheid verkregen en lijkt sindsdien te denken dat hij overal verstand van heeft.
Inderdaad, hoogstens z'n broer

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XE4KOFP.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/klaSK6h.png

Dit is het filmpje waar de laatste foto vandaan komt

[ Voor 12% gewijzigd door Jerie op 09-09-2022 14:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
IJzerlijm schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 14:18:
Waar vond je dat? Ik zie alleen maar dat men nogal onder de indruk is van de documenten die deze persoon bij zich had en geen twijfel over zijn identiteit?

Running and gunning is de taktiek. Ik denk dat er geen zorgen om rear security is omdat ze voor totale chaos in het gebied gaan en het risico van versterkingen achterin groter vinden dan afgesloten raken.

Er komen blijkbaar wel versterkingen aan uit Luhansk, alleen dat komt te laat en biedt ruimte voor.. 1 x raden?

Pagina: 1 ... 9 ... 76 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid