We bevroedden dat UA wellicht nog niet klaar zou zijn voor een groot offensief in klassieke stijl, en dat is in het geval van Cherson ook niet nodig.
Wij zaten er misschien niet naast, maar wat we mogelijk gemist hebben is dat de Russen er nog minder klaar voor waren.
Hier een ervaring van een UA'er
Let me tell you how fucked up the 🇷🇺 army is. People think the Ukrainians brilliantly planned this thing, but at the tactical level, it's still chaos. You're lucky if you get a mission briefing at all. And STILL we're kicking their asses.
My first time out, we got no briefing at all. For this thing, they at least had maps and a sandtable. There are still all kinds of shortages, but again, they STILL kicked the Russians' asses. I'm not sure Russia's mass of armed thugs should even qualify as an army now.
De reactie daarop is ook mooi.
Iemand vraagt:
Is it ever not chaos?
Een ander antwoordt:
No. But we aren't working completely in Western ways. Specifics of our situation and our enemies is such that it's well organized chaos on our end and a disastrous chaos in russian military
Veel analisten waren pessimistisch en ik heb me daar ook wel aan aan geërgerd, maar toch ben ik alsnog positief verrast. Ik had niet verwacht dat UA zo snel al zaken kon doen.
Ik denk dat die laatste zin wellicht het geheim van de smid is: well organized chaos on our end and a disastrous chaos in russian military. Het is meer dan logisch dat met tienduizenden verse ongetrainde troepen in een hete oorlog het bijzonder lastig is om dat professioneel te leiden en uit te voeren.
Als je een beetje links en rechts leest krijg je ook de indruk dat de Russen nauwelijks hun Grads durven aan te zetten, UA zit er bovenop met counter-artillerie. Ik denk dat organisatie en planning op deze capaciteiten sterk de nadruk legt. Het is denk ik niet alleen tekorten aan munitie, maar ook de bijzonder snelle respons van de Oekrainers op Russisch geschut wat de Rus verlamd. Hier betaal die custom software zich goed uit denk ik.
Plus dat een bewegend doel zonder goede reconnaissance ook lastig te raken is natuurlijk.
Ik heb eerder de doctrine die het Amerikaanse leger voor Oekraine en andere landen heeft ontwikkeld aangehaald. Die andere landen gaven aan dat ze zelf wat meer zouden doen met groepen achter de vijandelijke linie.
Dan is het mooi om te zien dat ze nu dus wel goed actief zijn, en ook op zo'n manier dat het een chaos wordt en het dus niet duidelijk is voor hun luchtvaart wie vriend en wie vijand is. Precies die luchtvaart die als enige lichtpuntje door pro-russische posters steeds werd genoemd. Hier het verslag van Strelkov.