Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 76 Laatste
Acties:
  • 712.611 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd001
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:28
asing schreef op woensdag 7 september 2022 @ 17:26:
[...]

Als je goed leest zie je dat een klein deel al is overgemaakt. De rest moet nog, en dan hebben ze nog wat meer nodig omdat het potje te klein is.

Het lijkt me als ouder overigens wel vreselijk om zonder lichaam of bericht ineens een soort van compensatie te krijgen voor het overlijden van je kind.
Klopt, dat las ik ook, maar dat doet verder niets af van m'n punt. Dus dan zouden er ergens al getelde KIA Russen moeten zijn. Dat lijkt me dus onwaarschijnlijk. Die bron is zo te lezen ook de defensie zelf, dus nogmaals zeer onwaarschijnlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23-09 14:45

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Als door een bepaalde afdeling of een ministerie 48k KIA naar buiten toe wordt medegedeeld, dan is er ergens deze week een theekransje.

Verslikken er zich ineens een hoop in een slokje thee en stikken of vallen hoestend een raam uit op de 7e verdieping.

Zeker als Putin op Vostok nog roept dat ze niks hebben verloren en niks zullen verliezen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:26
Vandaag niet zo goed kunnen volgen, begrijp ik het goed dat de afgelopen 24 uur meer terrein heroverd is dan Rusland in 3 maanden erbij gekregen heeft?

Het is niet de oever van de Dnipro maar dat is wel een biertje waard... :)

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
Nooit gedacht dat 'onze' spullen ooit zo goed van pas zouden komen:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-09 19:32
Het referendum in Kherson is nu definitief op 4 november....
KHERSON, September 7. /TASS/. The Kherson Region will prepare to hold a referendum to join Russia on November 4, the deputy head of the Kherson regional military-civilian administration, Kirill Stremousov, told TASS on Wednesday.
tsja als Putin zegt dat ze niks gaan verliezen en alles volgens plan gaat, hebben ze Kherson tegen die tijd inderdaad wel volledig veroverd

https://tass.com/society/1504469

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Tens schreef op woensdag 7 september 2022 @ 18:58:
tsja als Putin zegt dat ze niks gaan verliezen en alles volgens plan gaat, hebben ze Kherson tegen die tijd inderdaad wel volledig veroverd
De Oblast ligt voor een groot deel rechts van de Dnipro, het zou onderdeel kunnen zijn van het consolideren van de landbrug naar De Krim.

Verwacht echter nog een push naar Melitopol, dan is het in het zuiden wel klaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-09 15:35

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

pro_6or schreef op woensdag 7 september 2022 @ 16:04:
[...]

Nadat je tekent zit je in de machine. Dan zul je orders moeten opvolgen. Neemt niet weg dat ze, (ondanks de slechte economische omstandigheden) zelf hebben getekend. Vooral diegenen die na februari hebben getekend wisten waar ze aan toe waren. Ik voel echt weinig medelijden, laat ze maar snel weer over de grens vertrekken en in Rusland veilig zijn. Tot die tijd, Fair game. Granaatjes op de kop, zelfs de warmte beelden filmpjes die we gezien hebben, jammer maar helaas, de agressor kan stoppen, de aangevallene niet.
Je hebt wel gelijk dat er ook nog mensen bewust voor kiezen inderdaad. Al zullen er daar ook weer gevallen tussen zitten die onder druk staan of weinig alternatief hebben.

Het tweede gedeelte van je post kan ik niet zoveel mee. Ik weet dat het een soort logische reactie is om leed te verheerlijken als het de slechterik overkomt, daarmee je wraakgevoelens botvieren. Bedenk dat die gevoelens juist de geweldspiraal in stand houdt, oog om oog maar steeds een stapje erger.

Maar ik heb een meer pacifistische insteek en blijf erbij dat elke dode ook een slachtoffer is van omstandigheden. Of diegene bij wie je een granaat op de kop ziet vallen het ook echt verdient om daar zo te sterven dat kan ik niet beoordelen en bedenk dat het ook altijd iemands zoon is. Uiteindelijk is oorlog een grote tragedie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
pro_6or schreef op woensdag 7 september 2022 @ 16:04:
[...]

Nadat je tekent zit je in de machine. Dan zul je orders moeten opvolgen. Neemt niet weg dat ze, (ondanks de slechte economische omstandigheden) zelf hebben getekend. Vooral diegenen die na februari hebben getekend wisten waar ze aan toe waren. Ik voel echt weinig medelijden, laat ze maar snel weer over de grens vertrekken en in Rusland veilig zijn. Tot die tijd, Fair game. Granaatjes op de kop, zelfs de warmte beelden filmpjes die we gezien hebben, jammer maar helaas, de agressor kan stoppen, de aangevallene niet.
Vanuit ons oogpunt is dat zonder meer waar. Vanuit het oogpunt van de gemiddelde, niet-stedelijke Rus ligt het anders. Die hebben meer last van de propagandamachine. Daarnaast heb je nog, naast armoede, zoiets als peer pressure en nationalisme (trots op vaderland en verder).

Kun je het je niet voorstellen? Kijk dan eens naar de fabeltjesfuik in ons land. Denk aan covid, stikstofcrisis, en nu deze oorlog plus welk idiote plaatje sommige politieke partijen rondblaten. Het komt neer op het volgende: waarheid, realiteit, wetenschap komt ons niet uit dus verdraaien en manipuleren we het dusdanig tot het puzzeltje ons wel bevalt. Bij ons zijn deze idioten vooralsnog een schreeuwerige minderheid. In Rusland? Dat is daar de M.O. en status quo.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

hoevenpe schreef op woensdag 7 september 2022 @ 19:03:
[...]

De Oblast ligt voor een groot deel rechts van de Dnipro, het zou onderdeel kunnen zijn van het consolideren van de landbrug naar De Krim.

Verwacht echter nog een push naar Melitopol, dan is het in het zuiden wel klaar.
Inderdaad. De kherson oblast zonder hoofdstad kherson en zaporizhia oblast zonder hoofdstad zaporizhia :+
Dat zal idd indruk maken bij een sham referendum :N

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Hippocampus schreef op woensdag 7 september 2022 @ 19:23:
[...]

Je hebt wel gelijk dat er ook nog mensen bewust voor kiezen inderdaad. Al zullen er daar ook weer gevallen tussen zitten die onder druk staan of weinig alternatief hebben.

Het tweede gedeelte van je post kan ik niet zoveel mee. Ik weet dat het een soort logische reactie is om leed te verheerlijken als het de slechterik overkomt, daarmee je wraakgevoelens botvieren. Bedenk dat die gevoelens juist de geweldspiraal in stand houdt, oog om oog maar steeds een stapje erger.

Maar ik heb een meer pacifistische insteek en blijf erbij dat elke dode ook een slachtoffer is van omstandigheden. Of diegene bij wie je een granaat op de kop ziet vallen het ook echt verdient om daar zo te sterven dat kan ik niet beoordelen en bedenk dat het ook altijd iemands zoon is. Uiteindelijk is oorlog een grote tragedie.
Wat het laatste betreft: oorlog is een tragisch, noodzakelijk kwaad. Het alternatief is namelijk op de lange duur ernstiger. Dan moet je denken aan iets als genocide, Srebrenica (waar wij niet vochten, en ook geen steun kregen).

Betreft laatste: geen groter vermaak dan leedvermaak. Het Engels heeft er geen mooi woord voor, in het Duits noemt men het schadenfreude. Etymologische oorsprong (NL of DE of ..) weet ik niet.

Maar ik weet wel dat dat is wat het is. Het komt ook bij kinderen voor. Zo moest mijn dochter van 4 laatst lachen omdat ik moest huilen.

Ik heb begrip voor schadenfreude. Ik probeer het te hebben. Aan de andere kant hoef je er niet in mee te gaan.

Mijn opa en oma noemden Duitsers nog steeds moffen. Die waren getraumatiseerd door de tweede wereldoorlog. Dat is logisch. In Limburg noemt men Duitsers in het Limburgs Prusen (naar het voormalige Pruisen dat al dik een eeuw niet meer bestaat).

(Tijdens mijn vakantie kwam ik Duitsers tegen en ik merkte dat bepaalde humor die ik heb beledigend kan zijn, terwijl ik me daar nauwelijks van bewust was. Zo subtiel kan het zijn.)

Dus zo'n term kan blijven bestaan of wegebben (opa en oma zijn overleden en de kinderen en kleinkinderen gebruiken de term moffen niet meer). Maar in Limburg is het dialect (of de dialecten want ze verschillen) dominant. Terwijl het lamd Duitsland heet, en de inwoners Duitsers.

Er bestond voor 2014 al haat tussen Oekraïners en Russen. En dat is gezien de recente geschiedenis van Holodomor en The Great Purge logisch. De Sovjet-Unie was immers ook een bezetting. Ik denk niet dat deze haat na deze oorlog snel over is. In de Balkan bestaat ook nog steeds de haat tussen volkeren van ex-Joegoslavië. Vergeet niet dat Duitsland na de tweede wereldoorlog is gedenazificeerd (als ik het goed schrijf?). Dat heeft veel moeite en geld gekost. Ook wat betreft Japan en Azië zie je nog steeds een bepaalde haat/afkeer jegens het Japanse volk en vice versa.

Haat en schadenfreude zal dus blijven bestaan. Woorden kunnen pijn doen, enkel kijken naar acties plus de blahblah over vrije woord ("schelden doet geen pijn") is te makkelijk. Kinderen kunnen bijvoorbeeld geestelijk verwaarloosd worden terwijl ze lichamelijk niet mishandeld worden. En in deze oorlog zijn er kinderen die hun papa kwijtraken, of die hun vriendjes niet meer zien. Gezinnen die alles kwijt zijn. Hun woning compleet vernietigd. Het is tragisch, je mag hier best boos of verdrietig om worden. Het is dan ook niet het juiste moment om compassie te hebben voor de slachtoffers van de propagandamachine en vleesmolen van de tegenstander. Nog niet. En het blijft koffiedik kijken wanneer wel. Eerst maar eens vredesproces. Maar ook dat is nu niet aan de orde ivm momentum UA. Je zou gek zijn als je nu voor vrede zou gaan. Tenzij Poetin gehele Donbas wil opgeven. Maar doen moet Zelensky het wel intern kunnen verkopen. En dat gaat lastig als hij hoog inzet op ook Krim terug naar UA.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-09 18:41

pro_6or

amateur_60r

Jerie schreef op woensdag 7 september 2022 @ 19:26:
[...]

Vanuit ons oogpunt is dat zonder meer waar. Vanuit het oogpunt van de gemiddelde, niet-stedelijke Rus ligt het anders. Die hebben meer last van de propagandamachine. Daarnaast heb je nog, naast armoede, zoiets als peer pressure en nationalisme (trots op vaderland en verder).

Kun je het je niet voorstellen? Kijk dan eens naar de fabeltjesfuik in ons land. Denk aan covid, stikstofcrisis, en nu deze oorlog plus welk idiote plaatje sommige politieke partijen rondblaten. Het komt neer op het volgende: waarheid, realiteit, wetenschap komt ons niet uit dus verdraaien en manipuleren we het dusdanig tot het puzzeltje ons wel bevalt. Bij ons zijn deze idioten vooralsnog een schreeuwerige minderheid. In Rusland? Dat is daar de M.O. en status quo.
Die soldaten die daar zitten weten echt wel hoe de wereld werkt. Die ene super longe long read van die soldaat die cowboy had willen worden maakt dat ook weer duidelijk. Propaganda werkt, maar veel mensen weten wat waar is. De meeste mensen. Zeker ook in Rusland, dat een ontwikkeld land is met goede scholing.

Zit je in het leger dan zul je wel moeten. Elke overwinning van Oekraïne ben ik blij mee. Ook,zelfs als het niet een abstract ding is als een tank, maar direct zichtbaar een soldaat, of een zetbaas die wordt opgeblazen (nog minder medelijden mee). Nu ben ik ook wel een vrij hard iemand denk ik.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Jerie schreef op woensdag 7 september 2022 @ 20:00:
[...]

Wat het laatste betreft: oorlog is een tragisch, noodzakelijk kwaad. Het alternatief is namelijk op de lange duur ernstiger. Dan moet je denken aan iets als genocide, Srebrenica (waar wij niet vochten, en ook geen steun kregen).

Betreft laatste: geen groter vermaak dan leedvermaak. Het Engels heeft er geen mooi woord voor, in het Duits noemt men het schadenfreude. Etymologische oorsprong (NL of DE of ..) weet ik niet.

Maar ik weet wel dat dat is wat het is. Het komt ook bij kinderen voor. Zo moest mijn dochter van 4 laatst lachen omdat ik moest huilen.

Ik heb begrip voor schadenfreude. Ik probeer het te hebben. Aan de andere kant hoef je er niet in mee te gaan.

Mijn opa en oma noemden Duitsers nog steeds moffen. Die waren getraumatiseerd door de tweede wereldoorlog. Dat is logisch. In Limburg noemt men Duitsers in het Limburgs Prusen (naar het voormalige Pruisen dat al dik een eeuw niet meer bestaat).

(Tijdens mijn vakantie kwam ik Duitsers tegen en ik merkte dat bepaalde humor die ik heb beledigend kan zijn, terwijl ik me daar nauwelijks van bewust was. Zo subtiel kan het zijn.)

Dus zo'n term kan blijven bestaan of wegebben (opa en oma zijn overleden en de kinderen en kleinkinderen gebruiken de term moffen niet meer). Maar in Limburg is het dialect (of de dialecten want ze verschillen) dominant. Terwijl het lamd Duitsland heet, en de inwoners Duitsers.

Er bestond voor 2014 al haat tussen Oekraïners en Russen. En dat is gezien de recente geschiedenis van Holodomor en The Great Purge logisch. De Sovjet-Unie was immers ook een bezetting. Ik denk niet dat deze haat na deze oorlog snel over is. In de Balkan bestaat ook nog steeds de haat tussen volkeren van ex-Joegoslavië. Vergeet niet dat Duitsland na de tweede wereldoorlog is gedenazificeerd (als ik het goed schrijf?). Dat heeft veel moeite en geld gekost. Ook wat betreft Japan en Azië zie je nog steeds een bepaalde haat/afkeer jegens het Japanse volk en vice versa.

Haat en schadenfreude zal dus blijven bestaan. Woorden kunnen pijn doen, enkel kijken naar acties plus de blahblah over vrije woord ("schelden doet geen pijn") is te makkelijk. Kinderen kunnen bijvoorbeeld geestelijk verwaarloosd worden terwijl ze lichamelijk niet mishandeld worden. En in deze oorlog zijn er kinderen die hun papa kwijtraken, of die hun vriendjes niet meer zien. Gezinnen die alles kwijt zijn. Hun woning compleet vernietigd. Het is tragisch, je mag hier best boos of verdrietig om worden. Het is dan ook niet het juiste moment om compassie te hebben voor de slachtoffers van de propagandamachine en vleesmolen van de tegenstander. Nog niet. En het blijft koffiedik kijken wanneer wel. Eerst maar eens vredesproces. Maar ook dat is nu niet aan de orde ivm momentum UA. Je zou gek zijn als je nu voor vrede zou gaan. Tenzij Poetin gehele Donbas wil opgeven. Maar doen moet Zelensky het wel intern kunnen verkopen. En dat gaat lastig als hij hoog inzet op ook Krim terug naar UA.
In Duitsland heeft Hitler in de jaren 30 ook nooit meer dan 1/3 van de stemmen gehad, en zelfs zijn achterban zal ook niet voor 100% geweten of gewild hebben (holocaust) waar dat op uitdraaide. Dus nadat die clan weg was is het land weer doorgegaan op de democratische voet. Met gelukkig wel een schuldbesef. In Rusland is nooit democratie geweest maar ik acht het land daar wel toe in staat. Maar dan moeten ze wel onder het juk van Putin en zijn clan en achterban uit zien te komen.

een treffende spreuk

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Nu online

HaterFrame

Well... Poo came out!

pro_6or schreef op woensdag 7 september 2022 @ 20:53:
[...]

Die soldaten die daar zitten weten echt wel hoe de wereld werkt. Die ene super longe long read van die soldaat die cowboy had willen worden maakt dat ook weer duidelijk. Propaganda werkt, maar veel mensen weten wat waar is. De meeste mensen. Zeker ook in Rusland, dat een ontwikkeld land is met goede scholing.

Zit je in het leger dan zul je wel moeten. Elke overwinning van Oekraïne ben ik blij mee. Ook,zelfs als het niet een abstract ding is als een tank, maar direct zichtbaar een soldaat, of een zetbaas die wordt opgeblazen (nog minder medelijden mee). Nu ben ik ook wel een vrij hard iemand denk ik.
Yep,same here. Crux gezegd vier ik op dit moment elke dode Rus, elke kleine overwinning en alles wat de overwinning van Ukraine dichter bij kan brengen.

Het ziet er naar uit dat ze nu grote stappen kunnen zetten, hopen dat dit doorzet!

I am the great Cornholio!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

HaterFrame schreef op woensdag 7 september 2022 @ 21:00:
[...]

Yep,same here. Crux gezegd vier ik op dit moment elke dode Rus, elke kleine overwinning en alles wat de overwinning van Ukraine dichter bij kan brengen.

Het ziet er naar uit dat ze nu grote stappen kunnen zetten, hopen dat dit doorzet!
Dat hoop ik dus ook heel erg, dat zou een enorme stap zijn voor de goede krachten in de wereld. Het zal alleen moeilijk worden aangezien Putin het hoe dan ook niet van plan lijkt. Maar ja, in oorlog kan alles snel veranderen. Ik verwacht het niet maar ik hoop er wel op.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Nu online

HaterFrame

Well... Poo came out!

pro_6or schreef op woensdag 7 september 2022 @ 21:03:
[...]

Dat hoop ik dus ook heel erg, dat zou een enorme stap zijn voor de goede krachten in de wereld. Het zal alleen moeilijk worden aangezien Putin het hoe dan ook niet van plan lijkt. Maar ja, in oorlog kan alles snel veranderen. Ik verwacht het niet maar ik hoop er wel op.
Putin kan het wel niet van plan zijn, de vraag is hoe lang zijn achterban het blijft slikken. Zodra daar een kanteling is kan het wel eens heeel snel gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

HaterFrame schreef op woensdag 7 september 2022 @ 21:06:
[...]

Putin kan het wel niet van plan zijn, de vraag is hoe lang zijn achterban het blijft slikken. Zodra daar een kanteling is kan het wel eens heeel snel gaan.
Dat zou echt ideaal zijn, dat er misschien in Rusland echte oppositie komt en dat deze keer er geen stel schurken met de democratie aan de haal gaan.

Ik sluit het niet uit, na Afghanistan is het tenslotte ook gebeurt. Al acht ik die generatie wel meer mensen van principes.

een treffende spreuk

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Verwijderd

HaterFrame schreef op woensdag 7 september 2022 @ 21:06:
[...]

Vooral omdat het naast het bloederige conflict de speciale militaire operatie met het vooruitzicht van de handelsinkomsten ook niet echt lekker loopt.

Met als belangrijke noot:

Nu zijn hier vele discussies over gaande, over wat Rusland wel en niet kan doen, en wie in deze kwestie de langste adem gaat hebben.

Echter is het niet onbelangrijk te beseffen dat dit allemaal extra zaken zijn die de grote almachtige dictator erbij krijgt. Al met al begint het er steeds meer op te lijken dat Poetin te veel hooi op zijn vork heeft geschept.

Van een 3 daagse speciale militaite operatie voor meer taart, naar het verliezen op álle fronten.

Het kan verkeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Nu online

HaterFrame

Well... Poo came out!

Verwijderd schreef op woensdag 7 september 2022 @ 21:22:
[...]

Vooral omdat het naast het bloederige conflict de speciale militaire operatie met het vooruitzicht van de handelsinkomsten ook niet echt lekker loopt.

[Twitter]

Met als belangrijke noot:
[Twitter]

Nu zijn hier vele discussies over gaande, over wat Rusland wel en niet kan doen, en wie in deze kwestie de langste adem gaat hebben.

Echter is het niet onbelangrijk te beseffen dat dit allemaal extra zaken zijn die de grote almachtige dictator erbij krijgt. Al met al begint het er steeds meer op te lijken dat Poetin te veel hooi op zijn vork heeft geschept.

Van een 3 daagse speciale militaite operatie voor meer taart, naar het verliezen op álle fronten.

Het kan verkeren.
En vergeet niet dat juist een groot deel van zijn machtige achterban in de olie business zit of daar van afhankelijk is. Van het volk heeft Putin zo 123 niets te vrezen, van de kringen om hem heen des te meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08:07

Coldcat

HODL

nvt

[ Voor 99% gewijzigd door Coldcat op 07-09-2022 21:36 ]

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

HaterFrame schreef op woensdag 7 september 2022 @ 21:28:
[...]

En vergeet niet dat juist een groot deel van zijn machtige achterban in de olie business zit of daar van afhankelijk is. Van het volk heeft Putin zo 123 niets te vrezen, van de kringen om hem heen des te meer.
Deze 'speciale militaire operatie' is uitgelopen tot een strijd tussen democratie en autocratie.

Van Poetin wordt een voorbeeld gemaakt, voor nu en de toekomst.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
pro_6or schreef op woensdag 7 september 2022 @ 20:53:
[...]

Ontzettend goede scholing? Dat moet behoorlijk tegenvallen wat geschiedenis betreft. Kan niet anders. De vergelijkingen liggen er te dicht bovenop. Bij maatschappijleer in Nederland komt ook een stukje ethiek kijken, en bij levensbeschouwing leert men ook over andere culturen en godsdiensten. Onder goede scholing versta ik waarheidsvinding en respect jegens andere culturen. Rusland staat met name bekend om de discipline op school en de bèta kwaliteit (exacte vakken). Ik zie in eerdergenoemde daarentegen duidelijk zwakten. In de tijd van de SU botste het trouwens nog wel eens tussen de ideologie en de wetenschap. Serie Chernobyl beeldt dat effectief uit, mooi voorbeeld.

Ik vind burgerslachtoffers in alle gevallen treurig. Aan beide kanten. Het is alleen zo dat ze voornamelijk (en dat is zacht uitgedrukt) aan de kant van UA vallen. Maar een Russische burger verdient ook empathie. Die is in de vuistregel ook een slachtoffer van deze situatie. Er is echter een groot verschil tussen medeleven hebben, tonen en eens zijn met de daad of ideologie of bijvoorbeeld geld of iets anders doneren aan de arme Russische bevolking. Bijvoorbeeld het is volstrekt normaal en menselijk om medeleven te hebben en tonen met de verlies vader van kind, als ook inwoners van Nagasaki en Hiroshima. Terwijl je de daad zelf als noodzakelijk kwaad kunt zien (in geval van de atoombommen; andere voorbeeld weten we nog te weinig over). De wereld is niet zo zwart-wit. Je hoeft niet bang te zijn dat je door medeleven te hebben en tonen de daden van de Russische overheid en strijdkrachten verheerlijkt. Dat is absoluut niet hetzelfde als medeleven tonen met een burger, of een mens in algemene zin van het woord. Ik ben van mening dat dehumanisering iets is waar we voor moeten waken. Ik moet hier zelf ook voor oppassen (neem bijvoorbeeld de term orcs plus vergelijkingen). Je mag nog steeda juichen bij een overwinning van UA op het veld, dat doe ik ook. Maar pas op dat je niet doorschiet in volkerenhaat. Dat brengt op de lange duur niets goeds.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Nu online

HaterFrame

Well... Poo came out!

Jerie schreef op woensdag 7 september 2022 @ 21:49:
[...]

Ontzettend goede scholing? Dat moet behoorlijk tegenvallen wat geschiedenis betreft. Kan niet anders. De vergelijkingen liggen er te dicht bovenop. Bij maatschappijleer in Nederland komt ook een stukje ethiek kijken, en bij levensbeschouwing leert men ook over andere culturen en godsdiensten. Onder goede scholing versta ik waarheidsvinding en respect jegens andere culturen. Rusland staat met name bekend om de discipline op school en de bèta kwaliteit (exacte vakken). Ik zie in eerdergenoemde daarentegen duidelijk zwakten. In de tijd van de SU botste het trouwens nog wel eens tussen de ideologie en de wetenschap. Serie Chernobyl beeldt dat effectief uit, mooi voorbeeld.

Ik vind burgerslachtoffers in alle gevallen treurig. Aan beide kanten. Het is alleen zo dat ze voornamelijk (en dat is zacht uitgedrukt) aan de kant van UA vallen. Maar een Russische burger verdient ook empathie. Die is in de vuistregel ook een slachtoffer van deze situatie. Er is echter een groot verschil tussen medeleven hebben, tonen en eens zijn met de daad of ideologie of bijvoorbeeld geld of iets anders doneren aan de arme Russische bevolking. Bijvoorbeeld het is volstrekt normaal en menselijk om medeleven te hebben en tonen met de verlies vader van kind, als ook inwoners van Nagasaki en Hiroshima. Terwijl je de daad zelf als noodzakelijk kwaad kunt zien (in geval van de atoombommen; andere voorbeeld weten we nog te weinig over). De wereld is niet zo zwart-wit. Je hoeft niet bang te zijn dat je door medeleven te hebben en tonen de daden van de Russische overheid en strijdkrachten verheerlijkt. Dat is absoluut niet hetzelfde als medeleven tonen met een burger, of een mens in algemene zin van het woord. Ik ben van mening dat dehumanisering iets is waar we voor moeten waken. Ik moet hier zelf ook voor oppassen (neem bijvoorbeeld de term orcs plus vergelijkingen). Je mag nog steeda juichen bij een overwinning van UA op het veld, dat doe ik ook. Maar pas op dat je niet doorschiet in volkerenhaat. Dat brengt op de lange duur niets goeds.
Je hebt helemaal gelijk, als ik het in dit topic over een Rus heb, heb ik het over een Rus in het militaire apparaat of regering welke weet heeft wat hij aanricht. Niet de normale burger die niet beter weet, niet het gezin welke zijn zoon verliest, niet die jonge militair die daar in totale onwetendheid of uit noodzaak terecht gekomen is.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:38

rapture

Zelfs daar netwerken?

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FcEJWKtXkAQt2Vu?format=jpg&name=small

Doorklikken voor de video:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Jerie schreef op woensdag 7 september 2022 @ 21:49:
[...]

Volkerenhaat? Russische burgers dood wensen? Waar haal je dat vandaan?!

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
:') Dit is zo slecht, dit moet haast wel fake zijn?

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Opperbevelhebber bevestigt dat Oekraïne achter explosies op de Krim zat
De explosies die in augustus plaatsvonden bij een Russische vliegbasis op het schiereiland de Krim, waren het gevolg van een Oekraïense aanval. Dat bevestigt de Oekraïense opperbevelhebber Valery Zaluzhny woensdag via het Oekraïense staatspersbureau Ukrinform.
Artikel heeft het specifiek over de aanval van 9 augustus op de vliegbasis.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Erg indrukwekkend dat gesprek tussen Zelensky en Macron.

Bereid om keihard te vechten en alles te geven. Maar toch blijven zoeken naar die uitweg om Rusland zonder verder geweld terug te laten trekken. Zelfs na al die gruweldaden, en vermoedelijk wetende dat ze met een goede positie dat offensief aangaan.

Maar niet buigen of schikken. Keihard maar rechtvaardig.

Fucking eindbaas.

Edit: ik heb het even verkeerd begrepen, dacht dat dit beelden waren vlak voor het offensief in Kherson...

Zie dat het van vlak voor de invasie in februari was. Heb ook filmpjes gezien van het gesprek tussen Macron en Putin, wellicht tevens na aanleiding van dit gesprek?

Mijn woorden over Zelensky veranderen trouwens niet 8)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2022 22:34 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:29
Echt bizar de hoeveelheid beelden van dode en gewonde Russen vandaag en echt ook heel veel van POW's, Volgens mij grotendeels vanuit Kharkiv.
Lijkt welhaast of het Kharkiv-front aan het instorten is voor de Russen.

Deze vent deelt oa best veel.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-09 22:41
Ponomarenko op Twitter, over de huidige snelle ontwikkelingen rond Kharkiv.
Something incredible is happening in Kharkiv Oblast.
Yeah, we somewhat underestimated the Ukrainian military’s offensive capability and reserves in that sector.
https://twitter.com/IAPon...37986?ref_src=twsrc%5Etfw

'Wall Street Journal' Yaroslav Trofimov, ook over Kharkiv-front.
Lots of videos of Russian POWs (including a lieutenant-colonel) and abandoned Russian positions coming from the Balakliya-Izyum front as Russian military bloggers and analysts remain in doomsday mode. The speed of the Ukrainian advance seems to have stunned everyone.
https://twitter.com/yarot...08256?ref_src=twsrc%5Etfw

En over de situatie bij Kherson
Ukrainian forces have methodically prepared their counterattack in the southern Kherson region, launching offensives on “almost the entire southern frontline”, Gen Dominique Trinquand, former head of the French military mission to the UN, said in an interview with France 24.

The Ukrainian counteroffensive appears to be “progressing well”, he said, adding:
The Russians seem surprised by the methods used. The destruction of ammunition depots and logistical hubs, particularly the railroads, have considerably destabilised them. Today, if the forces stationed west of the Dnieper River no longer receive shells, they will no longer be able to defend themselves. If they no longer receive food, it will be dramatic for some units.

He also said:

I think that before the winter, the Ukrainians could take over the whole right bank of the Dnieper, including the city of Kherson.
https://www.theguardian.c...-6318d4358f08aab4f5b4cfff

Momemtum...

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-09 16:40

DukeBox

loves wheat smoothies

Verwijderd schreef op woensdag 7 september 2022 @ 22:26:
Bereid om keihard te vechten en alles te geven. Maar toch blijven zoeken naar die uitweg om Rusland zonder verder geweld terug te laten trekken. Zelfs na al die gruweldaden, en vermoedelijk wetende dat ze met een goede positie dat offensief aangaan.
Zover ik begrijp is dit gesprek van rond de invasie eind februari, van offensief was toen nog geen spraken en gruweldaden waren nog niet gepleegd/bekend.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DukeBox schreef op woensdag 7 september 2022 @ 22:35:
[...]

Zover ik begrijp is dit gesprek van rond de invasie eind februari, van offensief was toen nog geen spraken en gruweldaden waren nog niet gepleegd/bekend.
Klopt, vergissing van mijn kant.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:43

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

VN wil toegang tot Russische ‘filtratiekampen’ en andere plaatsen waar Oekraïense gedetineerden worden vastgehouden

Volkskrant Liveblog
22:11
De Verenigde Naties en het Rode Kruis willen toegang tot plaatsen waar Oekraïense krijgsgevangenen en gedetineerde burgers worden vastgehouden door Rusland. Dat zei Rosemary DiCarlo, chef politieke zaken van de VN, vandaag tegen de VN Veiligheidsraad. De geruchten over geforceerde ‘verplaatsing’, deportaties en filtratiekampen zijn ‘extreem zorgwekkend’, aldus DiCarlo.
VN schakelt nu op, kon ook haast niet anders. Maar het is goed dat ze nu wel haar verantwoordelijkheid neemt.
Ilze Brands Kehris, een hoge VN-rechtenfunctionaris, meldde tevens aan de Veiligheidsraad dat haar team zogenoemde Russische ‘filtraties’ heeft geverifieerd. Mensen met vermeende banden met het Oekraïense leger zouden er ‘uitgefilterd’ worden. Zij zouden opgesloten of zelfs geëxecuteerd worden.

Brands Kehris voegde hieraan toe dat er ook sterke bewijzen zijn van ‘geforceerde verplaatsingen’ van minderjarigen. Oekraïense kinderen zouden zonder begeleiding van ouders of voogd naar door Rusland bezette gebieden of naar Rusland worden vervoerd. Volgens een VN-gezant in de Verenigde Staten zijn er in juli al meer dan 1800 kinderen getransporteerd.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

DukeBox schreef op woensdag 7 september 2022 @ 22:35:
[...]

laten we gewoon even in de realiteit blijven:

- in 2019 vertelde Arestovych al dat ze de oorlog moesten uitvechten Rusland die zou komen ergens 2020-2022 en anders 2026 oid.
- in oktober wisten de VS en UA al dat de Russen een invasie zouden uitvoeren
- de Amerikanen zaten er welgeteld 1 dag naast qua letterlijke invasiedag

En het algemenere plaatje:

- zij die de Russen en hun oorlogen kennen weten allang hoe dergelijke invasies verlopen en dat er oorlogsmisdaden gepleegd zullen worden
- Rusland heeft vaker genocide gepleegd in Ukraine
- UA kent de ultranationalistische Russen echt wel en wat ze van de 'khokhols' denken

Laten we niet denken dat 'Bucha' een verrassing was, een donderslag bij heldere hemel.

Moeten we lijsten met namen van locaties etc. noemen waar de Russen in het verleden oorlogsmisdaden hebben gepleegd? Katyn is voldoende denk ik toch?

Dus ja, Zelensky wist ook toen al wel wat er zou gaan gebeuren, maar ze moeten er nu eenmaal doorheen.
Zonder een clash met Rusland geen echte onafhankelijkheid.

Maar laten we niet denken alsof men niet al wist wat de Russen zouden gaan doen als ze zouden aanvallen, en wat voor gevolgen dat zou gaan hebben voor bezet gebied.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

teacup schreef op woensdag 7 september 2022 @ 22:39:
VN wil toegang tot Russische ‘filtratiekampen’ en andere plaatsen waar Oekraïense gedetineerden worden vastgehouden

Volkskrant Liveblog

[...]

VN schakelt nu op, kon ook haast niet anders. Maar het is goed dat ze nu wel haar verantwoordelijkheid neemt.

[...]
waarschijnlijk heeft de VN dan bericht gekregen van de Russen dat het 'groen licht' is?
M.a.w. het bewijsmateriaal is opgeruimd dus de VN kan gerust langs komen zonder verdere controverse?

Want ze zijn er rijkelijk laat mee.
Ukraine is akkoord gegaan met overgave door Azovstal onder voorwaarde dat het Rode Kruis een oogje in het zeil zou houden.
Die belofte door het Rode Kruis hebben ze overduidelijk niet kunnen waarmaken.
De Russen zijn onbetrouwbare moordenaars gebleken.

40 dagen na de moordpartij wil de VN toegang tot de locatie? Alweer? Nu pas? Eindelijk?
Ruimschoots te laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Verwijderd schreef op woensdag 7 september 2022 @ 22:41:
laten we gewoon even in de realiteit blijven:
Ik snap niet helemaal waarom je mij quote, wat heeft het huidige offensief van UA te maken (waar ik op reageer) met de toen nog niet concrete invasie van RU ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:43

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Verwijderd schreef op woensdag 7 september 2022 @ 22:43:
[...]

waarschijnlijk heeft de VN dan bericht gekregen van de Russen dat het 'groen licht' is?
M.a.w. het bewijsmateriaal is opgeruimd dus de VN kan gerust langs komen zonder verdere controverse?

Want ze zijn er rijkelijk laat mee.
Ukraine is akkoord gegaan met overgave door Azovstal onder voorwaarde dat het Rode Kruis een oogje in het zeil zou houden.
Die belofte door het Rode Kruis hebben ze overduidelijk niet kunnen waarmaken.
De Russen zijn onbetrouwbare moordenaars gebleken.

40 dagen na de moordpartij wil de VN toegang tot de locatie? Alweer? Nu pas? Eindelijk?
Ruimschoots te laat.
De VN lijkt zich niet te baseren op eigen onderzoek en was waarschijnlijk afhankelijk van het Human Rights Watch rapport een week terug. Misschien heeft dit de timing nog bepaald. Capaciteitsprobleem?

Maar dit is geen excuus.VN had een meer pro-actieve rol kunnen pakken en de Russen op voorhand toegang kunnen vragen tot die kampen. mee eens. Dat dit niet is gebeurt geeft nu ruimte aan allerlei observaties die zo voorkomen hadden kunnen worden. VN is teveel lijdend voorwerp.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-09 19:04
Ik let een beetje op /r/ukrainwarreport en een week na de start van de offensieven rollen nu de beelden binnen.

Deze hier schijnt voor uren gebrand te hebben : https://www.reddit.com/r/...ed_a_large_concentration/

Het ziet er voorspoedig uit :) , hopelijk blijft dat zo.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
76 entries vandaag voor de lijst, nice. Kanttekening dat er gisteren geen update was, maar dan nog is het erg veel. En veel captured, ook mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Totaal captured is door de 1500 stuks visual confirmed gegaan:
[Twitter: https://twitter.com/oryxspioenkop/status/1567600200474050563]

Maar gelukkig voor de Russen is er nog steeds geen paniek 🤡

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
Apache4u schreef op woensdag 7 september 2022 @ 23:30:
Totaal captured is door de 1500 stuks visual confirmed gegaan:
[Embed]

Maar gelukkig voor de Russen is er nog steeds geen paniek 🤡
Teneur in Pro-Russsische Telegramgroepen: We vernietigen 1000 tanks per dag en hebben 30 SU-25's neergehaald. Het offensief in Kharkiv is alleen maar omdat ze het falen van Kherson willen verbloemen.

In de reacties eronder is het vervolgens vooral: "Als het dan zo goed gaat, waarom zien we dan alleen maar beelden van "Kokhols" die ons afslachten en mannen van ons die als honden vluchten?"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

teacup schreef op woensdag 7 september 2022 @ 22:53:
[...]
De VN lijkt zich niet te baseren op eigen onderzoek en was waarschijnlijk afhankelijk van het Human Rights Watch rapport een week terug. Misschien heeft dit de timing nog bepaald. Capaciteitsprobleem?

Maar dit is geen excuus.VN had een meer pro-actieve rol kunnen pakken en de Russen op voorhand toegang kunnen vragen tot die kampen. mee eens. Dat dit niet is gebeurt geeft nu ruimte aan allerlei observaties die zo voorkomen hadden kunnen worden. VN is teveel lijdend voorwerp.
Ah ja, de VN heeft een nieuw belangrijk issue om te bespreken:

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
hoevenpe schreef op maandag 5 september 2022 @ 12:45:
Paar YPR's die het helaas niet gered hebben:
[Twitter]
Hier nog een YPR-765 in actie: https://www.reddit.com/r/...ncing_further_south_bmp1/

Het moraal is ook hoog :)

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

asing schreef op woensdag 7 september 2022 @ 23:43:
[...]
De YPR-765 is een afgeleide van de M113. De M113 is ontworpen zodat deze per vliegtuig snel ingezet kan worden. Goed ingezet zijn ze uitstekend, maar je moet ze niet te lang aan de frontlinie laten staan ;w .

[YouTube: This American Troop Transport is Worse Than You Think]

Dus ik verwacht nog wel een paar gesneuvelde YPRs. :X
Ja, net zoals 1000’en apc’s van Russische makelij.
En toch zitten ze allemaal in de frontlinie. :)

PSN

Acties:
  • +29 Henk 'm!

• hoevenpe
Een half jaar geleden ging het hier nog over Russen op de Grebbeberg... :)

Verwijderd

DukeBox schreef op woensdag 7 september 2022 @ 22:47:
[...]

Ik snap niet helemaal waarom je mij quote, wat heeft het huidige offensief van UA te maken (waar ik op reageer) met de toen nog niet concrete invasie van RU ?
ik had het dan inderdaad niet over het huidige offensief, maar over de Russische invasie zelf, je weet wel, die in februari.
De opmerking over de gruweldaden triggerden mij.

Ook in februari (zelfs in oktober) wist met dat de Russen zouden aanvallen, dat er gruweldaden zouden komen, maar dat als alles mee zat ze kans maakten om te winnen. En daar horen offensieven bij.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2022 08:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

YakuzA schreef op woensdag 7 september 2022 @ 23:37:
[...]

Ah ja, de VN heeft een nieuw belangrijk issue om te bespreken:
[Twitter]
De VN, holle woorden van een tandloze huiskat. Gelukkig kan Oekraïne het tot dusver zelf aardig oplossen.

• hoevenpe
niet de plek om te gaan rickrollen, hou het aub inhoudelijk

[ Voor 121% gewijzigd door polthemol op 08-09-2022 08:52 ]

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Verwijderd schreef op donderdag 8 september 2022 @ 08:11:
ik had het dan inderdaad niet over het huidige offensief, maar over de Russische invasie zelf, je weet wel, die in februari.
De opmerking over de gruweldaden triggerden mij.
Je brengt alleen maar verwarring door te reageren op een reactie van iemand anders met inhoud die daar niet op slaat. Voor wat betreft de 'gruweldaden', beetje raar om iets te beoordelen (ondanks dat dit geheel juist bleek) op iets wat nog niet gedaan was.

[ Voor 14% gewijzigd door DukeBox op 08-09-2022 08:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

DukeBox schreef op donderdag 8 september 2022 @ 08:32:
[...]

Je brengt alleen maar verwarring door te reageren op een reactie van iemand anders met inhoud die daar niet op slaat. Voor wat betreft de 'gruweldaden', beetje raar om iets te beoordelen (ondanks dat dit geheel juist bleek) op iets wat nog niet gedaan was.
Zelensky is niet veel veranderd toen en nu, dat is alles wat ik ermee wilde zeggen.
UA wist toen en nu prima hoe de vork in de steel zat met Rusland en wat ze te wachten stond.

Nee, het was nog niet gedaan, omdat de invasie pas net gestart was. Maar de Russen staan er om bekend en het was gewoon een kwestie van tijd.

Maar goed, ik begrijp je punt, waarmee je gelijk hebt. Ik ging er verkeerd op in, waarvoor excuus.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2022 08:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:39

bloody

0.000 KB!!

De nieuwste cijfers.
+2 vliegtuigen en +2 heli's. Dat is een dure vangst!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cA_WqcIpvnpaNmW9ZK95yxbLc6U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PPmG1PNGa3vcOsdj3eUGRlZQ.png?f=fotoalbum_large

nope

• Dutchy007
  • Laatst online: 27-09 19:26
bloody schreef op donderdag 8 september 2022 @ 08:40:
De nieuwste cijfers.

[Afbeelding]
Die 3 AA's zijn ook zeker geen goedkope dingen. Uit bronnen lees ik dat dit mogelijk zelfs 2 x S-400's waren. Dat zijn leuke speeltjes om te vernietigen of kapen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Dutchy007 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 08:41:
[...]

Die 3 AA's zijn ook zeker geen goedkope dingen. Uit bronnen lees ik dat dit mogelijk zelfs 2 x S-400's waren. Dat zijn leuke speeltjes om te vernietigen of kapen.
Deze site maakt het redelijk inzichtelijk.
Ff switchen naar ENgels, klik op 'monetary losses' en dan op 'by force type'.

Je kunt ook per category goed bekijken wat de $$ losses zijn per dag.

[ Voor 7% gewijzigd door bloody op 08-09-2022 08:46 ]

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

@Dutchy007 De ~ +640 troops is ook ruim bovengemiddeld, sterker nog sinds begin maart niet meer voorgekomen.

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

bloody schreef op donderdag 8 september 2022 @ 08:40:
De nieuwste cijfers.

[Afbeelding]
640 soldaten….is dat geen nieuw dagrecord? Wow…….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Dutchy007 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 08:41:
[...]
Die 2 S400's in het zuiden zijn wel wat duurder dan die 2 SU25's idd :)
https://www.ukrinform.net...-in-southern-ukraine.html
Ukraine’s missile and artillery units completed more than 370 fire missions. The enemy’s losses include 108 troops, five tanks, three Grad multiple launch rocket systems (MLRS), 15 armored vehicles, 10 howitzers and heavy artillery guns, 120-mm mortar, two S-400 launch units, S-300 guidance radar, and two ammunition depots in Mykolaiv District.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

dr.lowtune schreef op donderdag 8 september 2022 @ 08:46:
[...]

640 soldaten….is dat geen nieuw dagrecord? Wow…….
Denk het wel? al staat hier geen dag grafiek maar de 7day avg op de top:
https://datastudio.google..._7dzdtruetc?s=rMOfNWpFEGk

(zie onder, in feb/mrt dus 4 pieken daarboven)

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 08-09-2022 09:02 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

YakuzA schreef op donderdag 8 september 2022 @ 08:58:
[...]

Denk het wel, al staat hier geen dag grafiek maar de 7day avg:
https://datastudio.google..._7dzdtruetc?s=rMOfNWpFEGk
De daggrafiek staat ook op https://war-bi.prozorro.sale/#/ , "Troops" -> "Today".
Er is een stijgende lijn te zien iig..

nope

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Laatst online: 22:50
hoevenpe schreef op donderdag 8 september 2022 @ 08:32:
[mbr]niet de plek om te gaan rickrollen, hou het aub inhoudelijk[/mbr]
Lol, je hebt iig overduidelijk iemand te pakken gehad :+
YakuzA schreef op donderdag 8 september 2022 @ 08:55:
[...]

Die 2 S400's in het zuiden zijn wel wat duurder dan die 2 SU25's idd :)
https://www.ukrinform.net...-in-southern-ukraine.html
[...]
En gezien het aantal vlieg-missies dat hard oploopt bij Oekraine ook een grote klap. Er zijn steeds grotere gebieden waar Oekraine 'vrij' kan vliegen. En zeker met S400's die kapot geschoten worden, wordt dat alleen maar meer. Die kunnen nl. echt niet vervangen worden.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06:51

_Eend_

🌻🇺🇦

De UA overheid heeft de bewoners van Enerhodar opgeroepen om te evacueren: https://www.reuters.com/w...ar-plant-town-2022-09-07/

En er was (is?) een blackout in het gebied: https://liveuamap.com/en/...out-in-enerhodar-and-area

Zorgelijk.. :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scorpionv
  • Laatst online: 22:44

scorpionv

This space for rent

_Eend_ schreef op donderdag 8 september 2022 @ 09:32:
De UA overheid heeft de bewoners van Enerhodar opgeroepen om te evacueren: https://www.reuters.com/w...ar-plant-town-2022-09-07/

En er was (is?) een blackout in het gebied: https://liveuamap.com/en/...out-in-enerhodar-and-area

Er is wel door de International Atomic Energy Agency inspectie gesproken over het opzetten van een security zone rondom de centrale, daar zou het ook nog mee te maken kunnen hebben.

Als het voorsorteren op een nucleair incident is, dan is dat heel zorgelijk. Er zijn al dagen zorgen over de beschikbaarheid van diesel voor de noodstroomgeneratoren.

BBC: Zaporizhzhia: Ukraine suggests UN peacekeepers for nuclear plant

Fun while it lasted: World Community Grid!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

_Eend_ schreef op donderdag 8 september 2022 @ 09:32:

Gelukkig waait de wind richting Rusland... hopelijk helpt dat iets om de barbaren af te schriken.

nope

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:05
scorpionv schreef op donderdag 8 september 2022 @ 09:45:
[...]

Er is wel door de International Atomic Energy Agency inspectie gesproken over het opzetten van een security zone rondom de centrale, daar zou het ook nog mee te maken kunnen hebben.

Als het voorsorteren op een nucleair incident is, dan is dat heel zorgelijk. Er zijn al dagen zorgen over de beschikbaarheid van diesel voor de noodstroomgeneratoren.

BBC: Zaporizhzhia: Ukraine suggests UN peacekeepers for nuclear plant
Je zou toch zeggen dat dit juist een taak is voor de VN om daar met militairen een buffer zone aan te leggen?

Dit gaat niet alleen om de veiligheid van Oekraine (of zelfs Rusland), maar ook Europa en andere omliggende landen.

Maar ja, daar zal dan wel weer een unaniem besluit voor nodig zijn in de VN veiligheidsraad en raad eens wie tegen zal stemmen???

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

beany schreef op donderdag 8 september 2022 @ 10:08:
[...]

Je zou toch zeggen dat dit juist een taak is voor de VN om daar met militairen een buffer zone aan te leggen?

Dit gaat niet alleen om de veiligheid van Oekraine (of zelfs Rusland), maar ook Europa en andere omliggende landen.

Maar ja, daar zal dan wel weer een unaniem besluit voor nodig zijn in de VN veiligheidsraad en raad eens wie tegen zal stemmen???
VN SC is gewoon een meerderheidsstemming, geen unaniem.
Alleen hebben daar vele partijen een veto idd waardoor het daarop lijkt.

PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:54
[Twitter: https://twitter.com/JayinKyiv/status/1567723584826609664?s=20&t=MhbIt8dWQipLcJk5aBHyjg]

Jemig. Zoals altijd duurt het een paar dagen voor naar buiten komt wat gaande is. Maar dit begint vormen van begin van het falen van de invasie aan te nemen - qua ingenomen materieel, opgevende Russische soldaten en nu iets nieuws - Russisch materieel ver achter de linies die blijkbaar netjes geinventariseerd is en nu in 1 keer wordt opgeveegd. Zoals diverse AA systemen rondom Kharkiv. Gokje: ook daar gaat Ukraine spoedig luchtoverwicht verkrijgen.

Dat NATO wapens gecombineerd met training en motivatie betekenen.

Overigens weinig nieuws over Ukrainse offers in deze, die kunnen navenant fors zijn, uiteraard.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
YakuzA schreef op donderdag 8 september 2022 @ 10:18:
[...]

Nou ja, niet "gewoon".. 15 leden, waarbij de 5 permanente leden een veto stem hebben, namelijk China, Rusland, UK, US en Frankrijk. Dit komt er dus in praktijk op neer dat alles wat tegen de belangen van 1 van die permanente leden of bondgenoten daarvan in gaat, gevetoed wordt. En rara, wie gebruikt dat recht het meeste?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_qHuZuggWQIRYH0aI5EJMEqIwNI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7bvUF8YMtNFIoDQPg1QNV1ZU.png?f=fotoalbum_large

Dat betekent, stam + t .

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:01
YakuzA schreef op donderdag 8 september 2022 @ 10:18:
[...]

Formeel heeft de USSR een zetel in de veiligheidsraad.

Oplossing kan zijn het handvest te wijzigen met een 2/3 meerderheid, danwel Rusland als lid op non-actief te zetten (vereist ook een 2/3 meerderheid.

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
beany schreef op donderdag 8 september 2022 @ 10:08:
[...]

Mogelijk.

Maar dat kunnen ze alleen doen als beide partijen instemmen. Als een van de twee zich verzet heb je een gevecht rond de centrale, wat nou net niet de bedoeling was. Als de VN al over dat soort capaciteit zou kunnen beschikken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

NiGeLaToR schreef op donderdag 8 september 2022 @ 10:39:
[Embed]

Jemig. Zoals altijd duurt het een paar dagen voor naar buiten komt wat gaande is. Maar dit begint vormen van begin van het falen van de invasie aan te nemen - qua ingenomen materieel, opgevende Russische soldaten en nu iets nieuws - Russisch materieel ver achter de linies die blijkbaar netjes geinventariseerd is en nu in 1 keer wordt opgeveegd. Zoals diverse AA systemen rondom Kharkiv. Gokje: ook daar gaat Ukraine spoedig luchtoverwicht verkrijgen.

Dat NATO wapens gecombineerd met training en motivatie betekenen.

Overigens weinig nieuws over Ukrainse offers in deze, die kunnen navenant fors zijn, uiteraard.
Vervelend dat je bij Twitter moet inloggen om dat kaartje te zien omdat een kaartje schijnbaar "Leeftijdsgebonden content voor volwassenen" is.

Gelukkig hebben we Nitter.net nog: https://nitter.net/JayinKyiv/status/1567723584826609664

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• NiGeLaToR
[Twitter: https://twitter.com/JayinKyiv/status/1567608172860301314?s=20&t=MhbIt8dWQipLcJk5aBHyjg]

[Twitter: https://twitter.com/golub/status/1567598241834827776?s=20&t=MhbIt8dWQipLcJk5aBHyjg]

Dit is in het oosten. Terwijl we kijken naar het offensief in Kherson, maakt Ukraine in het oosten schijnbaar nog meer voortgang.

In Kherson oblast proberen de Russen blijkbaar de rivier over te steken en dat lukt ze maar matig.
Achter deze link zit een tweet met een filmpje van Russen die uitleggen dat ze de rivier over gaan en dan onder vuur komen te liggen - heftig en er zijn gewonden te zien op afstand. Meest indrukwekkend wellicht is de filmer die shellshocked in de camera kijkt aan het einde. Ga naar huis Ivan.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:25

polthemol

Moderator General Chat
TheekAzzaBreek schreef op donderdag 8 september 2022 @ 10:48:
[...]

Mogelijk.

Maar dat kunnen ze alleen doen als beide partijen instemmen. Als een van de twee zich verzet heb je een gevecht rond de centrale, wat nou net niet de bedoeling was. Als de VN al over dat soort capaciteit zou kunnen beschikken.
niet geheel waar: het is volledig afhankelijk van het mandaat wat die VN-missie mee gaat krijgen. Meestal gaat men onder de vlag van 'peace keeping': de strijdende partijen uit elkaar houden in bepaalde gebieden of in het gehele gebied. In essentie: je parkeert jezelf midden tussen de strijdende partijen in om ze uit elkaar te houden. Daarvoor zal alleen de regering van het land zelf akkoord moeten gaan (samen met een verzoek aan de VN natuurlijk die dat dan weer goed moet keuren).

Peace enforcing kan ook nog: dan krijgt die missie ruimere mogelijkheden om zaken af te dwingen middels toepassen van geweld. Ik meende dat daar ook niet persé de toestemming van de regering van dat land voor nodig is (denk bv. aan interventie bij genocide).

Maar beide is voor de rest zinloos: daar gaat zeker een veto op komen. Rusland zal uiteindelijk fijn praktisch zeggen dat ze het gebied veroverd hebben en dus kunnen doen met die centrale wat ze willen, China zegt dan 'ja, souvereine natie!', Oekraïne gaat stellen dat het hun grond is en hun centrale, maar goed daar draait die complete oorlog om dus je bent dan bij de huidige situatie.

Oplossing zullen we uiteindelijk moeten zoeken in de richting dat die troepen zich 'vrijwillig' verplaatsen uit die kerncentrale, dus uiteindelijk moeten ze worden afgesneden op een of andere wijze en dan laat je ze lekker zitten tot ze uit zichzelf willen vertrekken op deze of gene wijze.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 03:29
hoevenpe schreef op woensdag 7 september 2022 @ 23:51:
Een half jaar geleden ging het hier nog over Russen op de Grebbeberg... :)
[Twitter]
niet het grappige plaatjes topic

Edit: de kerncentrale blijft wel een dingetje, mocht het flink misgaan laat dan ook alles naar Rusland waaien misselijk volk bah.

[ Voor 42% gewijzigd door polthemol op 08-09-2022 11:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
_Eend_ schreef op donderdag 8 september 2022 @ 10:50:
[...]

Vervelend dat je bij Twitter moet inloggen om dat kaartje te zien omdat een kaartje schijnbaar "Leeftijdsgebonden content voor volwassenen" is.

Gelukkig hebben we Nitter.net nog: https://nitter.net/JayinKyiv/status/1567723584826609664
Goede tip - ik zal kaartje volgende keer in de reactie posten, thanks.

• hoevenpe
NiGeLaToR schreef op donderdag 8 september 2022 @ 10:54:
Meest indrukwekkend wellicht is de filmer die shellshocked in de camera kijkt aan het einde. Ga naar huis Ivan.
Die is inmiddels viral gegaan, ultiem meme materiaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op donderdag 8 september 2022 @ 10:39:
[Embed]

Jemig. Zoals altijd duurt het een paar dagen voor naar buiten komt wat gaande is. Maar dit begint vormen van begin van het falen van de invasie aan te nemen
[...]
ISW noemt het ook een 'counterattack of opportunity'.

RU heeft rond Kharkiv troepen en materieel weggehaald om in de Donbas en bij Kherson in te zetten. Daardoor is een zwakke plek ontstaat die UA heel effectief uitgebuit is. Daar kun je niet zomaar algemene conclusies aan verbinden.

Behalve dan dat RU niet zo snel meer gaten met gaten zal vullen, dit was een gevoelige tik.

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
DVX73 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 10:42:
[...]
Oplossing kan zijn het handvest te wijzigen met een 2/3 meerderheid, danwel Rusland als lid op non-actief te zetten (vereist ook een 2/3 meerderheid.
Waarna RU zich niets meer van de VN zal aantrekken. Hoe is dat een oplossing?

• MrOleo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
Apache4u schreef op donderdag 8 september 2022 @ 10:41:
[...]

Nou ja, niet "gewoon".. 15 leden, waarbij de 5 permanente leden een veto stem hebben, namelijk China, Rusland, UK, US en Frankrijk. Dit komt er dus in praktijk op neer dat alles wat tegen de belangen van 1 van die permanente leden of bondgenoten daarvan in gaat, gevetoed wordt. En rara, wie gebruikt dat recht het meeste?

[Afbeelding]
De navo?
Zonder inhoud van de stemmingen is er een punt te maken om dit te zien in lijnen van navo, rusland, china, waar de 3 westerse landen elkaar afwisselen. Realistisch zal dat niet helemaal zo zijn, maar het zal wel zijn voorgekomen dat bijv. uk vetoed waar anders de usa dat zou hebben gedaan, maar zelfde kan gelden voor china en rusland.
Sowieso is een wel heel groot deel voor ussr pre 1970, erg lang geleden, recenter zijn ze dus sowieso niet degene die het het meest gebruikte.

erutangiS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
hoevenpe schreef op donderdag 8 september 2022 @ 10:58:
[...]

Die is inmiddels viral gegaan, ultiem meme materiaal.
Ik zit met verbazing te scrollen door de beelden van de laatste dagen. Rusland heeft de tijd niet benut om mensen te bevoorraden of om boel op orde te krijgen, ze hebben de tijd benut om uitgeput te raken. Tis over en uit zover je nu kunt zien - wat enorm heftig.

Hoewel ik dit ervaar als goed nieuws, is het ook een 'Der Untergang' in wording. De consequentie is geen acceptatie van verlies, maar Ukraine en de NATO bondgenoten (en dus wij als burger) zullen dit moeten uitzitten tot het bittere eind.

Daarbij ook weer veel te veel beelden van Russische wandaden naar burgers. Ze gaan waar ze vertrekken helemaal los op de overgebleven lokale bevolking :(

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
_Eend_ schreef op donderdag 8 september 2022 @ 10:50:
[...]

Die kaartjes komen hier vandaan, pak ze dan gewoon bij de bron..

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

TheekAzzaBreek schreef op donderdag 8 september 2022 @ 10:59:
[...]

Behalve dan dat RU niet zo snel meer gaten met gaten zal vullen, dit was een gevoelige tik.
Voordat we RU lerend vermogen toedichten, wil ik eerst het bewijs zien dat ze dat echt niet meer doen ;)

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NiGeLaToR

^ draadje.

Terwijl wij in het duister tasten wat er gaande was, boekte Ukraine blijkbaar forse vooruitgang - op alle fronten tegelijk.

Vraag blijft: is dat opportunisme geweest of strategie - want volgens mij was de overtuiging daar dat Ukraine geen offensief op alle fronten zou kunnen vechten.

Oosten, met kaartje over de richting waarin men momenteel aan het racen is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1PzdFmEGIKWds-jqYWJ82HdNgYA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TXcJsh55aLIrQoIfgB2787ml.png?f=user_large

Edit: toelichting/beter kaartje:
[Twitter: https://twitter.com/noclador/status/1567467507665051648?s=20&t=MhbIt8dWQipLcJk5aBHyjg]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F4GWw_apNwa9SJW-kSQ1JJaUihQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8gJLd7c43fbeAXOXhNekcloC.png?f=fotoalbum_large

En daarna, daarna begint de ellende pas echt voor Rusland:

[Twitter: https://twitter.com/noclador/status/1567467519278972928?s=20&t=MhbIt8dWQipLcJk5aBHyjg]

De snelheid waarin men in het oosten optrekt betekent dat veel Russische eenheden opgesloten gaan worden. Die kunnen dan niet meer weg, net als bij Kherson. De kans dat Putin een terugtrekking gaat toestaan wordt klein geacht, waardoor het volgende kansrijk is geworden:

[ Voor 71% gewijzigd door NiGeLaToR op 08-09-2022 11:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

jup >> Apache4u in "Het Charkiv front"
;)

Overigens schijnen ze nu al op stap 4 te zijn inderdaad.
Vraag blijft: is dat opportunisme geweest of strategie - want volgens mij was de overtuiging daar dat Ukraine geen offensief op alle fronten zou kunnen vechten.
Er zijn schijnbaar +/- 9k extra soldaten daarheen gestuurd van UA kant, dus denk niet da het onder opportunisme zal gaan vallen.
(die 9k komt wel ergens uit de geruchtenmolen overigens)

Zodra UA met standaard artillerie fire control over Kupiansk heeft, is Izium een aflopende en verloren zaak voor RU. Daar hebben ze nog wel een stukje extra voor nodig om te overbruggen.

[ Voor 68% gewijzigd door YakuzA op 08-09-2022 11:32 ]

PSN

• bloody

bloody

0.000 KB!!

"Colonelcassad" aka RU leunstoelgeneraal knijpt hem ook al
It was possible to stop the attacks on Balakleya and Shevchenko. The Armed Forces of Ukraine are trying to reach Vesely from both sides and take Balakleya into the ring.

The key task for today is to hold the Savintsy-Vishneve line and prevent the connection of the APU groups. It is necessary to hold out and inflict a decisive fire defeat.

If it is possible to hold the line Shevchenko - Cherry - Savintsy, as well as Balakleya, then the scenario of the "attack on Kherson" will begin to repeat. There will be an opportunity to seize the initiative and recapture the occupied territories, again throwing the APU across the river.

Otherwise, the Armed Forces of Ukraine can simply leave Balakleya in the ring, advance on the Veseleye-Kunye section, reach the Oskol line and start fighting for Izyum. And this is going to be bad.

nope

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

YakuzA schreef op donderdag 8 september 2022 @ 11:21:
[...]

;)

[...]

Er zijn schijnbaar +/- 9k extra soldaten daarheen gestuurd van UA kant, dus denk niet da het onder opportunisme zal gaan vallen.
Afhankelijk van waar UA nu zit is dat al een flink eind: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fPTYHXrmtDvAVHPknN34E1lDuHg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SCYriAekXwNYGw1Q8eZhZU6s.png?f=fotoalbum_large

Het is lastig (voor mij iig) om de afstanden goed in te schatten op die kaartjes. Gelukkig heeft GMaps een meet-tool. Dat maakt die opmars nog een stuk indrukwekkender.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[Twitter: https://twitter.com/JayinKyiv/status/1567804505542074368]
Not bad, nieuwe package bevat veel extra howitsers van iets kleiner 105 kaliber.

[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 08-09-2022 11:40 ]

PSN

• NiGeLaToR
_Eend_ schreef op donderdag 8 september 2022 @ 11:36:
[...]

Afhankelijk van waar UA nu zit is dat al een flink eind: [Afbeelding]

Het is lastig (voor mij iig) om de afstanden goed in te schatten op die kaartjes. Gelukkig heeft GMaps een meet-tool. Dat maakt die opmars nog een stuk indrukwekkender.
Terecht dat de details in het betreffende topic besproken worden - voor mij vooral nu interessant wat de samenhang tussen de gebeurtenissen is en welke strategie er achter zit.

Tevens het totale gebrek aan competentie aan Russische zijde is opvallend. Het is inmiddels nog erger dan het in februari al leek.

• Prosac
De taal bij de Russen is ook van: Wacht maar tot we volledig mobiliseren ipv maar 100.000 man inzetten die nu een leger van 2 miljoen Oekrainers tegenhouden!

Ik denk dan alleen maar van: "HOE en wie ga je mobiliseren voor deze oorlog?"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Prosac schreef op donderdag 8 september 2022 @ 11:42:
De taal bij de Russen is ook van: Wacht maar tot we volledig mobiliseren ipv maar 100.000 man inzetten die nu een leger van 2 miljoen Oekrainers tegenhouden!

Ik denk dan alleen maar van: "HOE en wie ga je mobiliseren voor deze oorlog?"
En welke wapens ga je ze geven? Ze geven steevast alles aan Ukraine :+

Ondertussen trollen onze Ukrainse vrinden lekker door:

• scorpionv
  • Laatst online: 22:44

scorpionv

This space for rent

YakuzA schreef op donderdag 8 september 2022 @ 11:38:
▪️105mm howitzers,
▪️HARM missiles,
▪️Humvees,
▪️Armored ambulances,
▪️Small arms.
Licht materiaal om de push door te zetten. Gas er op in de Humvee's :w

[ Voor 34% gewijzigd door scorpionv op 08-09-2022 11:47 ]

Fun while it lasted: World Community Grid!

• RoD
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
[Twitter]
Not bad, nieuwe package bevat veel extra howitsers van iets kleiner 105 kaliber.
Wow, en dus al afgeleverd :) Lijkt op een goede afstemming tussen VS en UA.

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:46
[Twitter]
Met wat de Russen nu in het veld brengen zal die 105mm genoeg zijn lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

scorpionv schreef op donderdag 8 september 2022 @ 11:46:
[...]

Die waren volgens mij ook om de 105mm's te slepen:
https://www.quora.com/Wha...-howitzers-in-the-US-Army
Afbeeldingslocatie: https://qph.cf2.quoracdn.net/main-qimg-19a556776e27a6fd6a3ffd2030208a4a.webp

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR

De stemming zit er lekker in :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TMVonsPnZX6r-QZ4MnZISc6oXd8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QjskiN9ENxHhHElfZJZWSChL.png?f=user_large

[ Voor 40% gewijzigd door NiGeLaToR op 08-09-2022 11:53 ]

• redwing
YakuzA schreef op donderdag 8 september 2022 @ 11:21:
[...]

;)

[...]

Zodra UA met standaard artillerie fire control over Kupiansk heeft, is Izium een aflopende en verloren zaak voor RU. Daar hebben ze nog wel een stukje extra voor nodig om te overbruggen.
Aangezien de meeste voorraden enigszins bij het front in de buurt zijn kapot geschoten en de gelimiteerde aanvoer die rusland aan kan, moeten ze bedenken waar ze de bevoorrading heen sturen. Ik schat dat ze daarom meerdere aanvallen tegelijk doen, waardoor die aanvoer voor geen enkel punt meer voldoende is. Ik schat dus net als jij dat het geen opportunisme is, maar vooraf geplanned.
Zeker omdat er heel veel berichten zijn dat de Oekrainers die nu aanvallen beter getrained zijn en betere wapens hebben. Oftewel achtergehouden juist voor deze aanval.

Aan het begin was ik nog bang voor het aantal slachtoffers aan de kant van Oekraine, maar desastreus kunnen die niet zijn aangezien ze overal goede progressie blijven maken. En wat materieel betreft lijkt het er eerder op dat ze wat materieel betreft weer meer aan het buitmaken zijn dan dat ze verliezen. De eerste paar dagen kwamen de russen nog met wat kapotgeschoten tanks, momenteel zie je weer vooral buitgemaakt materieel voorbij komen (ik zit er eigenlijk op te wachten tot ze weer met wat traktor-filmpjes aankomen...)

[removed]

• Tonkey
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-09 19:01
Volgens livemap is weer het e.e.a. neergeschoten:
Ukrainian aviation conducted over 30 airstrikes at gatherings and bases of Russian forces. Ukrainian air defence shot down 2 Su-25 planes, Mi-24 and Ka-52 helicopters and 5 drones, - General Staff of Armed Forces of Ukraine says in the morning report
https://liveuamap.com/en/...ducted-over-30-airstrikes

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 05:02
Wat een fantastisch nieuws!

Zeker omdat zowat iedereen eerst dacht dat het offensief niet de verwachte uitkomst zou hebben gehad..

Slava ukraine!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-09 19:04
Rubberen schreef op donderdag 8 september 2022 @ 12:03:
Wat een fantastisch nieuws!

Zeker omdat zowat iedereen eerst dacht dat het offensief niet de verwachte uitkomst zou hebben gehad..

Slava ukraine!
Ik vind het een meesterzet! Eerst doen alsof je een enorm offensief gaat starten om Kherson te bevrijden. Daad bij het woord voegen door alle bruggen te vernielen en actief te jagen op opslagplaatsen.

En als ze dan een berg resources ten noorden van de Dnipro zetten ineens aan de andere kant aanvallen.

:9

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• Seraphin
  • Laatst online: 00:38

Seraphin

Meep?

scorpionv schreef op donderdag 8 september 2022 @ 11:46:
[...]

Ook niet onbelangrijk: 105mm houwitzer + hummvee = artillerie die (naar ik aanneem / hoop) ook tijdens de aanstaande rasputitsta mobiel blijft.

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
asing schreef op donderdag 8 september 2022 @ 12:09:
[...]

Ik vind het een meesterzet! Eerst doen alsof je een enorm offensief gaat starten om Kherson te bevrijden. Daad bij het woord voegen door alle bruggen te vernielen en actief te jagen op opslagplaatsen.

En als ze dan een berg resources ten noorden van de Dnipro zetten ineens aan de andere kant aanvallen.

:9
En wederom mis ik in dit hele verhaal de 'experts' die aangaven dat Oekraine te laat aanviel omdat rusland nu de hele boel versterkt zou hebben. Die moeten nu toch wel doorhebben dat ze er volledig naast zaten.

Want als je nu kijkt zorgen die versterkingen die naar het zuiden zijn gestuurd er vooral voor dat alle andere fronten nu kwetsbaar zijn. Maar daarnaast lijkt het er ook nog eens op dat het in het zuiden maar weinig geholpen heeft en er vooral voor zorgt dat er meer materieel en mensen klem zitten. Oftewel ze kunnen ook niet de troepen in het zuiden weer terug halen ter versterking van de andere fronten.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-09 12:09

ZenTex

Doet maar wat.

redwing schreef op donderdag 8 september 2022 @ 12:15:
[...]

En wederom mis ik in dit hele verhaal de 'experts' die aangaven dat Oekraine te laat aanviel omdat rusland nu de hele boel versterkt zou hebben. Die moeten nu toch wel doorhebben dat ze er volledig naast zaten.
In principe hadden ze geen ongelijk.
ze hebben echter te weinig rekening gehouden met de volslagen incompetentie van het Russische leger.

Dit klinkt een beetje alsof ik loop te trollen , maar ik ben bloedserieus

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
TheekAzzaBreek schreef op donderdag 8 september 2022 @ 10:59:
[...]

ISW noemt het ook een 'counterattack of opportunity'.

RU heeft rond Kharkiv troepen en materieel weggehaald om in de Donbas en bij Kherson in te zetten. Daardoor is een zwakke plek ontstaat die UA heel effectief uitgebuit is. Daar kun je niet zomaar algemene conclusies aan verbinden.

Als je troepen van de ene actieve frontlinie naar de andere moet verschuiven geeft dat wel aan dat je op je tandvlees loopt.

Lijkt in ieder geval dat de Russische linies dun worden, hopelijk is dat ook zo en begint het tij een beetje te keren.
Pagina: 1 ... 7 ... 76 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid