Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 76 Laatste
Acties:
  • 712.611 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Rene schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 16:12:
[...]
Hoe lang dat lager meegaat is afhankelijk van 3 factoren:

1: De kwaliteit van het lager
2: De kwaliteit van het spoor
3: De belasting van de trein (en dus het lager)

Normaal gaat een lager wel een km of 500.000 mee voordat er onderhoud nodig is. Sommige lagers waren bij ons na 10 jaar (en dik 700.000km) nog steeds prima. Overigens is een defect lager niet direct een vastgelopen lager.

Dit waren echter normale omstandigheden met een normaal spoor en light rain (opgeblazen tram ;))

Ga je over slecht spoor rijden met overbelaste rijstellen zal de levensduur hard achteruit gaan ;)
1 retourtje oost west is in Rusland al 20.000 km per spoor?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:54
Reddit en Telegram zitten scrollen en ik begrijp het optimisme wat we her en der opvangen wel - we zagen de TB2 al actiever, maar ik zie nu ook opvallend veel beelden van tanks in actie, heli's en jet's en SoF beelden van aanvallen.

Opvallend vooral om tanks door velden te zien rijden terwijl er jets overvliegen - Rusland heeft in het zuiden waar dit zou moeten zijn helemaal geen (lucht)overwicht (meer) als dat klopt. Verder veel beelden van drones die granaten laten vallen - ik kan me voorstellen dat dit een echte moraalkiller is. Je kunt werkelijk nergens heen zonder risico van een handgranaat op je kop.

Toch is de info difuus en onmogelijk te verifieren - hoewel optimistisch, verbind ik er nog even helemaal niets qua voortgang aan. Tis nog steeds propaganda, ook al past het beter in ons straatje.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
NiGeLaToR schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 20:47:
Reddit en Telegram zitten scrollen en ik begrijp het optimisme wat we her en der opvangen wel - we zagen de TB2 al actiever, maar ik zie nu ook opvallend veel beelden van tanks in actie, heli's en jet's en SoF beelden van aanvallen.

Opvallend vooral om tanks door velden te zien rijden terwijl er jets overvliegen - Rusland heeft in het zuiden waar dit zou moeten zijn helemaal geen (lucht)overwicht (meer) als dat klopt. Verder veel beelden van drones die granaten laten vallen - ik kan me voorstellen dat dit een echte moraalkiller is. Je kunt werkelijk nergens heen zonder risico van een handgranaat op je kop.

Toch is de info difuus en onmogelijk te verifieren - hoewel optimistisch, verbind ik er nog even helemaal niets qua voortgang aan. Tis nog steeds propaganda, ook al past het beter in ons straatje.
Het is inderdaad anekdotisch, maar het is anders dan anders. Naast wat jij noemt, zien we ook steeds meer beelden van overlopen russische posities, gevangen genomen russen en ook een hoop meer video's van dode russen.

Je kan er nog niet veel mee, behalve er hoop uit putten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:51

Qwerty-273

Meukposter

Apart om de berichten vanuit Sergei Aksyonov te lezen. Daar zie je niets in terug van de druk die Oekraïne momenteel zet op de Russische bezetters. Men is druk aan het vergaderen over de toeristische toekomst van de Krim.
Today, under the leadership of our President Vladimir Vladimirovich Putin, a meeting of the Presidium of the State Council on tourism development was held as part of the Eastern Economic Forum.

One of the topical issues for Crimea, which the President instructed to work out following the meeting, is the possibility for self-employed citizens to rent out non-residential premises - apartments. To date, this practice is applied in relation to apartments. This will allow, on the one hand, to legalize another type of activity in which the self-employed could work, and on the other hand, to provide additional income to the republican budget.

I note that thanks to the measures taken both at the federal and regional levels, we have managed to make significant progress in solving the problems associated with the legalization of the work of small accommodation facilities. This has already had a positive impact on budget revenues.

The President also instructed to actively use the potential of the sea coast, because seaside holidays are in great demand among the citizens of the country. This requires the creation of all-season federal resorts with a large comfortable infrastructure.

In addition, one of the most accessible and popular types of tourism, pedestrian tourism, remains promising. There is a need for a comprehensive restoration of tourist trails, equipping them with places of recreation, equipment rental, hospitality centers, and other necessary facilities. In Crimea, a project is being implemented to create a concept for a tourist route of the Great Crimean Trail - with a total length of about 750 kilometers.

Along with the optimization of the taxation system, measures to support the tourism business, all this will give an additional impetus to the development of the resort industry.
Er gaan geruchten dat Sergei Aksyonov eigenlijk niet meer op Oekraïense grond zit, maar al terug getrokken is over de Russische grens. En alleen als het echt moet een voet op de Krim zet voor wat beeldmateriaal om de indruk te wekken dat hij nog altijd op de Krim zit. Maar dat zou ik ook met een berg zout 🧂 nemen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Goed om te zien dat ze al gesproken hebben. Hopelijk binnenkort een visite van Truss met bijbehorende beloftes over meer wapens. Truss had al aangegeven dat ze de support van Oekraïne in stand wilde houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 26-09 23:42
Bij de VN zijn ze weer tevergeefs in gesprek :/

DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-09 17:31
TheRicolaa10 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 21:54:
Bij de VN zijn ze weer tevergeefs in gesprek :/

[Twitter]
En weer een rede om ze eruit te trappen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

UPDATE:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

en weer een slappe ruggegraat van Scholz.

Nou en! Eentje moet de eerste zijn.... wees een gentlemen en strijk met de eer om de eerste te zijn!
Waar 1 slappe ruggegraat over de dam is, volgen er meer.

Also (engels, niet duits), iets wat we al wisten maar in dit licht weer relevant is om te noemen.

En toch even fijntjes opgemerkt:

Kyiv Independent mag dan independent zijn, ze proberen wel een politiek spel te spelen om Duitsland meer te beïnvloeden zo lijkt het.

[ Voor 84% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2022 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
_Eend_ schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 08:04:
Volgens Amerikaanse inlichtingendiensten koopt RU nu artillerie granaten en raketten in bij Noord-Korea: https://www.nytimes.com/2...orth-korea-artillery.html

En waarschijnlijk gaan ze nog meer kopen van NK. Wanneer en hoeveel is niet duidelijk. Maar het geeft wel weer eens aan hoe diep RU is gezonken met haar SMO.

Niet dat we daarvoor een reminder nodig hadden, maar goed..

Het zou ook doodzonde zijn als dat Noord-Koreaanse kwaliteitsspul per trein naar RU gaat en dat de treinen dan ontsporen door vastgelopen lagers of sabotage acties.. })
Tja, als NK effectief nukes heeft, hebben ze al die bunkers die op Seoul kunnen schieten niet meer nodig (ze kunnen Seoul redelijk eenvoudig raken en vernietigen). Stuur maar naar Rusland die oude troep, kijken hoeveel er nog werkt.

Heeft NK geen nukes, dan nog alle wapens naar Rusland sturen. Geheel ontwapenen dat land. Ze hebben daar immers geen wapens nodig maar simpele tools om hun belabberde levensstandaard te verbeteren.

Zal verder ook niemand opvallen als NK geen munitie meer heeft. Gebruiken doen ze het niet want praktisch gezien laten ze anderen met rust en vice versa.

Plus het moet ook nog getransporteerd worden, en aankomen op plaats bestemming. Heel veel plezier en succes gewenst met de oude meuk })

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:26
Next level trolling vanuit Kyiv... :+

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 18:03:
[...]

Ik vind de Russische soldaten op zich niet 'zielig', oog om oog, tand om tand. Ik vind het wel zonde van al die jonge mensen. Al die doden, uiteindelijk om eigenlijk niets. Ja, misschien wat geopolitieke stuiptrekkingen.

Ik vraag me wel oprecht af in welke mate de grootschalige en langdurige onderdrukking een rol speelt.

Vrije keus is er altijd, ook dood of leven is een keuze. Wanneer bombardeer je als soldaat onschuldige burgers. Uit vrije wil? Ik kan dat amper geloven. Maar misschien wel wanneer je weet dat het jij is of zij. Als je bijvoorbeeld andere opstandelingen neergeschoten ziet worden en weet dat jij de volgende bent wanneer je bevelen weigert.

Of als je die burgers ziet als 'untermensch' of 'nazi's', omdat je dat al vanaf kinds af aan hebt ingepeperd gekregen.

Hoe vrij is werkelijk een geest wanneer het opgroeit in propaganda, armoede en onderdrukking?

Het is daarmee erg complex en ik denk ook lastig voor te stellen voor ons, wij die zijn opgegroeid in vrijheid en vrede. Alle kans hebben gekregen om te mogen denken en uitten wat we willen.

Er zullen zeker psychopaten tussen lopen, maar ook mensen zoals jij en ik die zich afvragen in welke hel ze zijn beland omdat ze een weg uit armoede zochten.

Het is wat het is.

Begrijp me niet verkeerd, ik zie het liever zo dan andersom.

Maar het zijn geen dingen die vreugde bij mij oproepen.
Dat hebben wij in het Wrsten ook meegemaakt, bijvoorbeeld in Irak. Werden jongemannen voor gerecruteerd maar dat zijn nooit zonen van welgestelden maar met name armere gezinnen. In de film Winter's Bone (algemeen gezien als de doorbrak van de carrière van Jennifer Lawrence) wordt het redelijk mooi geportretteerd. De recruitment officer in die film hoefde weinig te acteren: was z'n werk. RU maakt het natuurlijk stukken bonter en keert niet eens loon uit (in waardeloze valuta) maar in de basis is het recruteren van jonge, kansarme met-name-mannen hetzelfde.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• asing
  • Laatst online: 19:04

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 22:29:
Kyiv Independent mag dan independent zijn, ze proberen wel een politiek spel te spelen om Duitsland meer te beïnvloeden zo lijkt het.
Kyiv Independent is gebouwd rond de ontslagen redactie van Kyiv Post.

Ze zijn onafhankelijk, hoofdzakelijk gefinancierd door abbo's en donaties, en hebben er nooit een geheim van gemaakt aan welke kant ze staan: stevig pro-Maidan kort gezegd. Publiek hoofdzakelijk expats ter plekke.

Ze zullen niet verwachten veel impact in Duitsland te hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:38

Seraphin

Meep?

Op het gevaar af als spuit 11 over te komen, vind ik het wel frappant dat bijna gelijktijdig naar buiten komt dat a) het Russische spoortransport op z’n tandvlees loopt (een toontje “lager” zingt), en b) ze vanuit noord Korea granaten gaan halen (9000Km enkele reis per spoor).

Om Darth Putin alvast te quoten “I remain a master strategist”.

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Het is alweer even geleden dat Belarus in het nieuws kwam. Best Documentary heeft nu een interessante documentaire over het land online gezet:

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 00:23
dakka schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 14:29:
[...]

Boze oosterlingen zonder voorraad en transport die met geen mogelijkheid naar Moskou kunnen en door iedereen vergeten zullen worden?
Ik zou niet weten wat er dan zou gebeuren. Maar dan verliezen ze de controle over heel Siberië en zullen we hoe zal ik het netjes zeggen... depopulatie zien van de grote steden. Oudere generaties deden en doen nog aan zelfvoorzieningslandbouw maar jongere generaties niet.

Dan kunnen we deze er bij gaan pakken;
Wikipedia: Societal collapse

Siberië zal het erg hebben maar de rest van het land heeft het dan ook niet makkelijk. Het hele land is afhankelijk van de spoorwegen. Ze hebben niet genoeg vrachtwagens om alles rond te zeulen en veel vrachtwagens kunnen niet meer gerepareerd worden onderdelen etc. komen uit het westen.

Ondanks dat er minder te vervoeren is in Rusland zijn de transport kosten al omhoog gegaan. Als de treinen stoppen is het afgelopen...

[ Voor 24% gewijzigd door klaw op 07-09-2022 01:10 ]

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 22:29:
en weer een slappe ruggegraat van Scholz.

[Twitter]

Nou en! Eentje moet de eerste zijn.... wees een gentlemen en strijk met de eer om de eerste te zijn!
Waar 1 slappe ruggegraat over de dam is, volgen er meer.
Ik las tweets van Duitsers hierover de afgelopen weken en zij zeggen dat Duitsland heel bang is om in dit conflict gezien te worden als het land dat het escaleert. "Amerika eerst" is een ding: levert de VS HIMARS systemen, dan durft Duitsland dat daarna ook te doen. Deze uitspraak past daar ook in. Ik kan me daar gezien het verleden wel iets bij voorstellen.
Helaas zijn Oekraïnse bronnen snel negatief over Duitsland. Scholz et al hebben regelmatig zeer onhandige uitspraken gedaan, maar Duitsland doet het helemaal niet zo slecht als je kijkt naar geld, vluchtelingen, wapens etc. Oryx heeft daar recent ook wat artikelen over geschreven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-06 08:29
teacup schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 20:51:
[...]

Ik denk dat het goed is dat dit soort vragen gesteld blijven worden. Om te voorkomen dat onze reacties langs ingesleten Pavlov patronen gaan verlopen. Voor het kader: ik zie mijzelf niet als een havik met een krans van raketten rond zijn hoofd. Wel ben ik overtuigt van het stoppen van dit Russische bewind.
Eens hoor d:)b

Net zomin als ik mezelf zie als eindeloze Putinversteher, overigens.
<ontstaan regime en relatie met Westen>

In zekere zin is die Oekraïne oorlog een afgeleid conflict van dit conflict tussen het westen en dit Russische bewind. Merk op dat ik een onderscheid maak tussen het bewind en Rusland/het Russische volk. Zie Oekraïne als een urgente kwestie die nu de aandacht vraagt. Ze was minder urgent geweest als het westen eerder had gereageerd op vergelijkbare conflicten in Transnistrië (1990), Georgië (2008) en het eerste conflict in Oekraïne (2014).
Over het ontstaan van het huidige regime en Poetin's machtsverwezenlijking heb ik onlangs een (goed) boek van 500+ pagina's gelezen. Als me daar één ding uit duidelijk is geworden is het inderdaad hoe de diepgewortelde slachtofferrol verband houdt met de diverse conflicten van de afgelopen jaren. Ik zou overigens in de kwestie Oekraine al beginnen bij de rol van Rusland ten tijde van de Oranjerevolutie (2004).
Het Russische bewind stelt dat het de eigen invloedssfeer moet beschermen, dit als rechtvaardiging voor het herstel van de oude Sovjet Unie grenzen. Het stopt hier echter niet. Tussen de tweede wereldoorlog en de val van de Berlijnse muur heeft de Sovjet Unie getracht de ideale communistische utopie te bouwen. Hierin wedijverde het voortdurend met Europa en de VS. Het bewind trachtte beter te zijn. Dit liep echter op een fiasco uit met het uiteenvallen van de Sovjet Unie als resultaat. Uit de resten van de Sovjet Unie hebben krachten uit deze machtsstructuur een democratische opleving in Rusland de kop ingedrukt en hebben binnen enkele jaren na de val van de Berlijnse muur de macht weer naar zich toegetrokken. Het huidige Poetin bewind is daarvan het resultaat. Het gaat verder waar de Sovjet unie eindigde, het legitimeert zich weer met het bieden van bescherming tegen de verderfelijke invloeden van het westen, waarbij het bewind zichzelf gaande het proces verrijkt.

Dit Russische bewind is al veel te ver gegaan. We moeten ons daarom eerder de vraag stellen waarom we zo lang hebben gewacht. Er is al de nodige schade in onze samenlevingen aangericht door de ondermijnende activiteiten van dit bewind. Het westen heeft nu een grens getrokken en duwt nu terug. Los van het belang van Oekraïne was deze confrontatie vroeg of laat sowieso gebeurt. Het Oekraïne laten terugwinnen van haar gebiedsdelen zal naar mijn vermoeden dit Rusland/westen conflict niet beëindigen. Dit conflict gaat dus eigenlijk niet over Oekraïne. Het gaat over de identiteit die het Russische bewind ontleent aan het zich opstellen tegenover het westen. Het terugwinnen van Oekraïne gaat het Russische bewind wel de wind uit de zeilen halen, en compromitteert zo de identiteit van het bewind. Het is alleen naïef te verwachten dat we daarmee klaar zijn. Dit laatste is alleen geen reden nu niet te doen wat we doen.
Ik ben het tot dusver redelijk eens met je beschouwing wat betreft de historische aanloop en de oorzakelijke aspecten van dit conflict/deze invasie, maar ik snap nog steeds niet wat je bedoelt met de laatste zin van je eerste alinea waarmee je tevens dit stuk afsluit: hoe zouden wij het Russische bewind moeten stoppen en waarom is dat nu opeens prioriteit nummer 1 voor het Europese contintent? Nogmaals, ik ben het grotendeels eens met je beschouwing, alleen de conclusie kan ik niet plaatsen. Je geeft zelf al aan dat we als Europa/trans-atlantisch bondgenootschap de afgelopen 20 jaar niet adequaat hebben gereageerd op Russische provocaties. Niet louter door het laten leiden door economische belangen en het eindeloos door de vingers zien van mensenrechtenschendingen voor financieel gewin in met name Londen. Een complete absentie van enige mate van hard power daarbij opgeteld vraag ik me af waarom het dan nu het moment is om stellingname te nemen tegen het regime van Poetin. Het te pas en te onpas stellen dat deze oorlog gaat om het laten vallen van het Poetin-regime, daarmee elke vorm van conversatie/diplomatie van tafel vegend, is naar mijn mening echt een gevaarlijke ontwikkeling. Ik denk ook dat er veel meer emotie in zit we willen toegeven. Overigens volg ik op dit vlak tot grote mate Rob de Wijk. Wij hebben aan de zijlijn gestaan toen dit monster werd gecreeerd (men zou kunnen beargumenteren dat we het ontstaan mede mogelijk gemaakt hebben) en zullen op enig moment in de tijd aan tafel moeten gaan om voor onze eigen veiligheid rust op het Europese contintent terug te brengen, hoe moeilijk en vervelend dat ook is.
Omdat we weer geen alternatif antwoord kunnen bieden zullen we blij moeten zijn met de steun die de VS ons geeft. Ik vind het wel van belang dat Europa nu eindelijk eens werk gaat maken van het gecoördineerd inzetten van haar eigen macht. Complete absentie is trouwens te gechargeerd. Het Europese beleid heeft een coherentie vertoond dat ik 5 jaar terug niet voor mogelijk had gehouden. Maar dat wil niet zeggen dat we er al zijn. De Amerikaanse samenleving geeft reden tot zorg, maar laten we onze focus vooral leggen op de onze zorgwekkende medeurgers als Baudet, LePen, Orban en Salvini.
Dit zie ik dus echt anders vanwege mijn angst voor een instabiele VS en de (in mijn ogen) grote rol die de VS spelen in het bewaren van de machtsorde op het wereldtoneel vergeleken met het marginale optreden van EU/Europa. Note: ik ben zeker optimistisch over de geopolitieke rol die Europa gaat spelen op lange termijn, echter is 2024 nog net iets te dichtbij m.i..

Het kan zijn dat er wat trema/accent-fouten in deze post zitten i.v.m. beperkt materieel om mee te typen op het moment.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:43

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Jedi_Pimp schreef op woensdag 7 september 2022 @ 06:43:
[...]

Over het ontstaan van het huidige regime en Poetin's machtsverwezenlijking heb ik onlangs een (goed) boek van 500+ pagina's gelezen. Als me daar één ding uit duidelijk is geworden is het inderdaad hoe de diepgewortelde slachtofferrol verband houdt met de diverse conflicten van de afgelopen jaren. Ik zou overigens in de kwestie Oekraine al beginnen bij de rol van Rusland ten tijde van de Oranjerevolutie (2004).
Ben ook "bezig" met een dergelijk boek maar hang nog ergens op de helft :/.
Ik ben het tot dusver redelijk eens met je beschouwing wat betreft de historische aanloop en de oorzakelijke aspecten van dit conflict/deze invasie, maar ik snap nog steeds niet wat je bedoelt met de laatste zin van je eerste alinea waarmee je tevens dit stuk afsluit: hoe zouden wij het Russische bewind moeten stoppen en waarom is dat nu opeens prioriteit nummer 1 voor het Europese contintent? Nogmaals, ik ben het grotendeels eens met je beschouwing, alleen de conclusie kan ik niet plaatsen. Je geeft zelf al aan dat we als Europa/trans-atlantisch bondgenootschap de afgelopen 20 jaar niet adequaat hebben gereageerd op Russische provocaties. Niet louter door het laten leiden door economische belangen en het eindeloos door de vingers zien van mensenrechtenschendingen voor financieel gewin in met name Londen. Een complete absentie van enige mate van hard power daarbij opgeteld vraag ik me af waarom het dan nu het moment is om stellingname te nemen tegen het regime van Poetin. Het te pas en te onpas stellen dat deze oorlog gaat om het laten vallen van het Poetin-regime, daarmee elke vorm van conversatie/diplomatie van tafel vegend, is naar mijn mening echt een gevaarlijke ontwikkeling. Ik denk ook dat er veel meer emotie in zit we willen toegeven. Overigens volg ik op dit vlak tot grote mate Rob de Wijk. Wij hebben aan de zijlijn gestaan toen dit monster werd gecreeerd (men zou kunnen beargumenteren dat we het ontstaan mede mogelijk gemaakt hebben) en zullen op enig moment in de tijd aan tafel moeten gaan om voor onze eigen veiligheid rust op het Europese contintent terug te brengen, hoe moeilijk en vervelend dat ook is.
We kunnen de vraag over de timing van ingrijpen ook omdraaien. Als dit het moment niet zou zijn, welke aanleiding vinden we dan wel ernstig genoeg om ingrijpen te rechtvaardigen? Om eerlijk te zijn zijn bij mij al mijn checkboxes voor "ernstig" al eventjes gezet.

Dit bewind is gederailleerd geraakt en, met je eens, we hadden eerder moeten gaan terugduwen. Voor mij was ten tijde van Georgië, (2008) wel duidelijk welke kant dit op ging. Maar als onze veiligheidsdiensten hun werk beter hadden gedaan, of onze overheden daar beter op hadden gereageerd, dan hadden we al in de jaren negentig kunnen insturen op het afremmen van dit bewind. Mogelijk (..... mogelijk) was toen soft power nog adequaat geweest.

In het huidige stadium is soft power niet meer voldoende. Rusland gaan veroveren is naar mijn inschatting niet een doelstelling. Voorkomen dat dit bewind haar buitenlandse aspiraties tot uitvoer zal brengen zal haar legitimiteit onderuit halen. Die legitimiteit was al weg en heeft het bewind met deze oorlog trachten op te krikken. Mislukt dat jammerlijk, dan zakt dit bewind door de bodem, en met haar enkele vazallen als Syrië.
Dit zie ik dus echt anders vanwege mijn angst voor een instabiele VS en de (in mijn ogen) grote rol die de VS spelen in het bewaren van de machtsorde op het wereldtoneel vergeleken met het marginale optreden van EU/Europa. Note: ik ben zeker optimistisch over de geopolitieke rol die Europa gaat spelen op lange termijn, echter is 2024 nog net iets te dichtbij m.i..
Aan tafel moeten we als Europeanen vooral met elkaar. Nationale aspiraties naar de achtergrond en gemeenschappelijke belangen eerst. De VS vind ik ook een punt van zorg, al is het dat voor mij minder dan enkele maanden terug. Trump marginaliseert, maar beseft dat zelf nog niet. Belangrijk is dat Europa een meer autonome stem ontwikkelt en eindelijk haar verleden van natiestaten en koningshuizen begraaft. Die stem moet niet gebruikt worden voor gesprekken met het huidige Russische bewind. Dit zal eerst vervangen moeten worden.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

user109731 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 01:54:
[...]

Helaas zijn Oekraïnse bronnen snel negatief over Duitsland. Scholz et al hebben regelmatig zeer onhandige uitspraken gedaan, maar Duitsland doet het helemaal niet zo slecht als je kijkt naar geld, vluchtelingen, wapens etc. Oryx heeft daar recent ook wat artikelen over geschreven.
Ook historisch sentiment speelt daar nog steeds aardig mee.

In de 2e wereldoorlog waren de Duitsers daar niet zulke 'lieverdjes' als ze in NL waren.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:02

_Eend_

🌻🇺🇦

YakuzA schreef op woensdag 7 september 2022 @ 09:19:
[...]

Ook historisch sentiment speelt daar nog steeds aardig mee.

In de 2e wereldoorlog waren de Duitsers daar niet zulke 'lieverdjes' als ze in NL waren.
Redelijk off-topic, maar om daar wat context aan te geven: Wikipedia: Babi Yar

Maar er zijn nog veel meer andere voorbeelden van Duitse misdaden in Oekraïne. En ook Sovjet misdaden overigens..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

https://twitter.com/prais...tatus/1567224604510273538

Een BMP en YPR die samen tegen de Russen ten strijde trekken. Het is een beetje alsof je de Stones en Beatles samen ziet optreden. Dat Oekraine hun voertuigen met grote witte strepen markeren is ook een duidelijk teken dat ze friendly fire van de luchtmacht nu meer vrezen dan wat die extra zichtbaarheid de Russen helpt.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 27-09 10:55
Ik blijf het moeilijk vinden om duidelijk te krijgen in hoeverre de tegenaanval van Oekraine een succes is. Ik merk dat de berichten hier over het algemeen vrij positief zijn, terwijl er in mijn vriendengroep meerdere mensen twijfelen over de effectiviteit van de aanvallen de laatste dagen. Zij komen met signalen dat meer dan 30% van de eenheden is gesneuveld in de eerste paar dagen van de aanval. Zien jullie dat ook? Of is het gewoon een kwestie van tunnelvisie doordat men kijkt naar totaal andere kanelen die wellicht een meer pro RU beeld geven?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:39

bloody

0.000 KB!!

Naar het schijnt een Russische SU-25 neergehaald door het vliegtuig wat hem op de hielen zat. Goed werk!

nope

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:44

Fanta

FordPerformance™️

Zenomyscus schreef op woensdag 7 september 2022 @ 10:22:
Ik blijf het moeilijk vinden om duidelijk te krijgen in hoeverre de tegenaanval van Oekraine een succes is. Ik merk dat de berichten hier over het algemeen vrij positief zijn, terwijl er in mijn vriendengroep meerdere mensen twijfelen over de effectiviteit van de aanvallen de laatste dagen. Zij komen met signalen dat meer dan 30% van de eenheden is gesneuveld in de eerste paar dagen van de aanval. Zien jullie dat ook? Of is het gewoon een kwestie van tunnelvisie doordat men kijkt naar totaal andere kanelen die wellicht een meer pro RU beeld geven?
Je geeft zelf al antwoord op de vraag..

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lan Mandragoran
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-09 09:05
Ja eens. Heb ook veel moeite met signaleren wat er nou precies klopt en hoe het nu precies gaat, met name vanwege tegenstrijdige berichten ten aanzien van het zuidelijke offensief.
Fanta schreef op woensdag 7 september 2022 @ 10:27:
[...]

Je geeft zelf al antwoord op de vraag..
Eh.. nee? De vraag is of er sprake is van tunnelvisie.

[ Voor 11% gewijzigd door Lan Mandragoran op 07-09-2022 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing

Het begin is een beetje "Dit wist ik al", maar na een minuut of 5 wordt het interessant. Chris heeft duidelijk het handboek voor Russian Warfare goed gelezen en legt helder uit hoe dat wordt toegepast in de Kherson regio.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:55
teacup schreef op woensdag 7 september 2022 @ 07:34:
[...]

Ben ook "bezig" met een dergelijk boek maar hang nog ergens op de helft :/.

[...]

We kunnen de vraag over de timing van ingrijpen ook omdraaien. Als dit het moment niet zou zijn, welke aanleiding vinden we dan wel ernstig genoeg om ingrijpen te rechtvaardigen? Om eerlijk te zijn zijn bij mij al mijn checkboxes voor "ernstig" al eventjes gezet.

Dit bewind is gederailleerd geraakt en, met je eens, we hadden eerder moeten gaan terugduwen. Voor mij was ten tijde van Georgië, (2008) wel duidelijk welke kant dit op ging. Maar als onse veiligheidsdiensten hun werk beter hadden gedaan, of onze overheden daar beter op hadden gereageerd, dan hadden we al in de jaren negentig kunnen insturen op het afremmen van dit bewind. Mogelijk (..... mogelijk) was toen soft power nog adequaat geweest.

In het huidige stadium is soft power niet meer voldoende. Rusland gaan veroveren is naar mijn jn inschatting niet een doelstelling. Te voorkomen dat dit bewind haar buitenlandse aspiraties tot uitvoer zal brengen zal haar legitimiteit onderuit halen. Die legitimiteit was al weg en heeft het bewind met deze oorlog trachten op te krikken. Mislukt dat jammerlijk, dan zakt dit bewind door de bodem, en met haar enkele vazallen als Syrië.

[...]

Aan tafel moeten we als Europeanen vooral met elkaar. Nationale aspiraties naar de achtergrond en gemeenschappelijke belangen eerst. De VS vind ik ook een punt van zorg, al is het dat voor mij minder dan enkele maanden terug. Trump marginaliseert, maar beseft dat zelf nog niet. Belangrijk is dat Europa een meer autonome stem ontwikkelt en eindelijk haar verleden van natiestaten en koningshuizen begraaft. Die stem moet niet gebruikt worden voor gesprekken met het huidige Russische bewind. Dit zal eerst vervangen moeten worden.
En welke legitimiteit heeft het "Westen" om overal ter wereld machthebbers te gaan omver werpen?
Ik zeg niet dat je (buur)landen die worden aangevallen door een dergelijke staat aan hun lot moet overlaten, maar mijn inziens dient er dan eerst een hulpvraag te komen.
Als we het trackrecord bekijken waar "we" overal zijn tussengekomen, het daar nu een paradijs om te leven is.

En de grootmachten leren ook niet bij. Dezelfde fouten werden steeds opnieuw gemaakt in de vredesakkoorden. "België" werd ingedeeld bij Nederland. 15 jaar later een onafhankelijkheidsoorlog. De Donaumonarchie werd in 1919 en 1920 ontmanteld. Dit gaf aanleiding in 1940 aan sommige landen om deze of gene zijde te kiezen. De big bang gebeurde dan begin de jaren 90.
De slechte relatie tussen Griekenland en Turkije, is terug te voeren tot de onafhankelijkheid van Griekenland van het Ottomaanse rijk in 1830, en vredesakkoorden die nadien werden gesloten, waarbij land dat eerst tot het Ottomaanse rijk behoorde, via een tussenstap, bv Bulgarije, ineens naar Griekenland ging.

Als men bezorgt is over de burgerbevolking in een land van een despoot, moet het maar via de VN gaan. Puur mijn mening.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Oef .. forse cijfers weer..
Bron: https://www.ukrinform.net...aircraft-in-past-day.html

Afbeeldingslocatie: https://static.ukrinform.com/photos/2022_09/1662535354-592.jpg

[ Voor 37% gewijzigd door bloody op 07-09-2022 10:55 ]

nope

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Lan Mandragoran schreef op woensdag 7 september 2022 @ 10:31:
Ja eens. Heb ook veel moeite met signaleren wat er nou precies klopt en hoe het nu precies gaat, met name vanwege tegenstrijdige berichten ten aanzien van het zuidelijke offensief.
Experts zeiden vorige week al dat dit lang kan duren. Er zitten nu eenmaal veel Russen daar en Oekraïne heeft niet de overmacht om een enorm offensief (zoals we dat kennen van de Amerikanen) uit te voeren. Wat ze nu doen is de aanvoerlijnen van de Russen afsnijden en ze langzaam uitputten en terrein winnen. De situatie voor de Russen zal steeds moeilijker worden zonder goede bevoorrading, maar dit heeft tijd nodig.

De Russen verspreiden daarnaast ook desinformatie: het offensief was nauwelijks begonnen en ze noemden het al mislukt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:32
Of is het gewoon een kwestie van tunnelvisie doordat men kijkt naar totaal andere kanelen die wellicht een meer pro RU beeld geven?
Ja, of ze begrijpen niet of willen niet begrijpen wat er aan de hand is.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:44

Fanta

FordPerformance™️

Lan Mandragoran schreef op woensdag 7 september 2022 @ 10:31:
[...]

[...]

Eh.. nee? De vraag is of er sprake is van tunnelvisie.
Neem het toch niet zo letterlijk. Ik denk dat je best begrijpt wat ik bedoel, de vraag stellen is hem beantwoorden. Wat heeft het voor zin om een vraag te stellen waarvan je van te voren weet dat er geen antwoord op is, aangezien UA duidelijk heeft aangegeven de resultaten van het offensief voorlopig stil te houden.

Wat we hier op Tweakers wel doen, is informatie halen uit verschillende bronnen, waarvan de meesten in het verleden betrouwbaar zijn gebleken. In ieder geval betrouwbaarder dan de paar flarden die je uit de nationale media haalt, want die bestaan voor een deel uit quotes uit Russische media (lees: onbetrouwbaar).

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Arator schreef op woensdag 7 september 2022 @ 10:42:
[...]

En welke legitimiteit heeft het "Westen" om overal ter wereld machthebbers te gaan omver werpen?
Ik zeg niet dat je (buur)landen die worden aangevallen door een dergelijke staat aan hun lot moet overlaten, maar mijn inziens dient er dan eerst een hulpvraag te komen.
Als we het trackrecord bekijken waar "we" overal zijn tussengekomen, het daar nu een paradijs om te leven is.

En de grootmachten leren ook niet bij. Dezelfde fouten werden steeds opnieuw gemaakt in de vredesakkoorden. "België" werd ingedeeld bij Nederland. 15 jaar later een onafhankelijkheidsoorlog. De Donaumonarchie werd in 1919 en 1920 ontmanteld. Dit gaf aanleiding in 1940 aan sommige landen om deze of gene zijde te kiezen. De big bang gebeurde dan begin de jaren 90.
De slechte relatie tussen Griekenland en Turkije, is terug te voeren tot de onafhankelijkheid van Griekenland van het Ottomaanse rijk in 1830, en vredesakkoorden die nadien werden gesloten, waarbij land dat eerst tot het Ottomaanse rijk behoorde, via een tussenstap, bv Bulgarije, ineens naar Griekenland ging.

Als men bezorgt is over de burgerbevolking in een land van een despoot, moet het maar via de VN gaan. Puur mijn mening.
en kijk eens naar Afrika, allemaal interessant, maar erg off topic.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-09 21:17
(excuses als dit al eerder besproken is)

De bemanningen van voertuigen (tanks en gepantserde wagens), worden die meegerekend in het getal van omgekomen soldaten? Of zit dat daar niet in?

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

beany schreef op woensdag 7 september 2022 @ 11:00:
[...]

(excuses als dit al eerder besproken is)

De bemanningen van voertuigen (tanks en gepantserde wagens), worden die meegerekend in het getal van omgekomen soldaten? Of zit dat daar niet in?
Ik vermoed van wel, immers: een militair is een militair.
Of ze nou infanterie zijn, chauffeur, piloot of kok.

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

bloody schreef op woensdag 7 september 2022 @ 10:25:
Naar het schijnt een Russische SU-25 neergehaald door het vliegtuig wat hem op de hielen zat. Goed werk!

[Twitter]
Wat ik er van kan zien is dat het toestel is neergehaald door een UA SU-25?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Laatst online: 22:50
Als Oekraine 30% van al zijn troepen kwijt zou zijn in de eerste dagen, zou je dan verwachten dat de frontlinie dagelijks opschuiven (zie de heatmaps)?

Ga er dus maar van uit dat de verliezen zeker niet zo groot zijn, maar hoe groot die wel zijn weet niemand. Wat we wel weten is dat Oekraine in deze paar dagen meer grond terugveroverd heeft dan rusland in de laatste maanden heeft veroverd.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Het wel wat bijzonder als bronnen zo specifiek ineens 'meer dan 30%' opboeren, gezien het aantal dat meedoet aan de aanval onbekend is.

Er zitten daar een onbekend aantal troepen (tussen de 20k en 100k) en er waren uit de begindagen inderdaad wat berichten naar buiten gekomen over mogelijk tussen de 1 en 3k doden/gewonden.

Maar het blijft gewoon moeilijk inschatten, gezien de progressie kan het iig geen 30% zijn, want met 30% uitgeschakeld gaat een groep soldaten niet hard meer vooruit.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox
  • Laatst online: 19:33

Nox

Noxiuz

Nu UA zo enorm terrein aan het winnen is en de berichten binnensijpelen van succesvolle anti-bezettingsoperaties vraag ik me toch af hoe de situatie er straks over een week of 2 uit ziet. In Kherson zal men veel troepen verliezen door dood/gewond of gevangen genomen. Die kunnen lastig terugtrekken. In de andere regio's zal dat nog kunnen. Maar wat voor acties gaat putin doen die als een kat in het nauw terecht komt?

De gaskraan dicht schroeven? Er gaat al niks meer door NS1 en de rest is ook zo goed als dicht. Olie nemen we ook niet meer af. Er zijn weinig opties anders dan 'als ik UA niet krijg, krijgt niemand UA' en dan is het of alles platbranden en een mega-genocide plegen tijdens de aftocht of de allerlaatstre trap op de escalatieladder denk ik.

Wat dat betreft hoop ik dat Scholz eens toestemming gaat geven voor die 100st. Leopard 2A7's want dat gaat het veroveren op de grond een stuk makkelijker maken en de tijd om alles en iedereen plat te maken verkorten. Die dingen kauwen door de russische infanterie heen en het is net kermis voor die dingen om op de oude T-62's te schieten. Luchtoverwicht hebben de russen amper ten slotte.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:18
asing schreef op woensdag 7 september 2022 @ 10:32:
[YouTube: Ukraine Counter Offensive Fog of War]

Het begin is een beetje "Dit wist ik al", maar na een minuut of 5 wordt het interessant. Chris heeft duidelijk het handboek voor Russian Warfare goed gelezen en legt helder uit hoe dat wordt toegepast in de Kherson regio.
Inderdaad een interessante video (zegt deze leek).
Duidelijk geen "gelopen race" voor UA.

Die tang beweging van de russen zou nog wel eens roet in t eten kunnen gooien, al moeten ze dan natuurlijk wel de manschappen hebben.

Stukje over de anti-radiation missile was ook erg interssant. Maakt het voor de russen echt een stuk lastiger.

[ Voor 19% gewijzigd door rinkel op 07-09-2022 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23-09 14:45

AndereKoekoek

Ping! Pong?

bloody schreef op woensdag 7 september 2022 @ 10:25:

[Twitter]
Russen bevestigen dit nu. Piloot heeft de schietstoel gebruikt en de piloot is gered door de Russen.

Dan komen er natuurlijk meteen vragen:
Als de Russen de piloot evacueren.. dan moet ie recht naast hen zijn geland. Kan me niet indenken dat ze ook maar 1 km of meer afleggen om te zien of ze 1 mensenleven kunnen redden.

Maar goed dat terzijde. Twee vliegtuigen in gevecht betekent dat er eentje in het territorium is van de ander. Op Twitter komen ze met de onderstaande geolocatie.

Zou nog wel eens accuraat kunnen zijn, gezien de piloot geëvacueerd is. Als onderstaand klopt dan is de frontlinie flink opgeschoven.

OF

De Oekraïners hebben niks meer te vrezen van de AA van de Russen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zfLiTIdVj-SMDKUmoGwbptTGLz8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1Z9X4DAt1X4Ff0PKyPH6WJKV.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:55
Tens schreef op woensdag 7 september 2022 @ 11:00:
[...]

en kijk eens naar Afrika, allemaal interessant, maar erg off topic.
Ik wou alleen mijn standpunt verduidelijken in verband met het al dan niet omverwerpen van buitenlandse regimes nav de berichten hier "we hadden toen of toen moeten ingrijpen in Rusland", en hoe een simpele kribbel onder aan een akkoord 20,30,70 jaar later problemen geeft.

Men had in 2014 ook kunnen kiezen om zwaardere economische sancties te treffen tegen Rusland. Men heeft het toen niet gedaan omdat we onze eigen economie, nog herstellende na de crash van 2008-2010, niet te zwaar wilden treffen. En het Russisch gas was natuurlijk nodig om enerzijds onze groeiende economie te voeden, en anderzijds, na Fukushima, was gas ineens het groene toverwoord voor een nucleair-vrij Europa.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 03:29
Dit is niet het grappige plaatjes topic

[ Voor 91% gewijzigd door Remy op 07-09-2022 16:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Ik denk dat ik wel weet van welke sites zij bezoeken. Voor het Kherson-offensief begon bezocht ik dergelijke sites nog wel eens, puur uit interesse en om te kijken waar mensen de volgende dag weer mee zouden komen. Als ik, met mijn beperkte kennis van dit conflict, (geo-)politiek en militaire zaken, gaten kan schieten in je artikel dan heb je wel iets goed fout gedaan. :P Berichten van UA worden met argusogen bekeken, maar alles wat in het Russische straatje past wordt zonder meer aangenomen. Ik zat me af en toe af te vragen of ik wel een artikel over hetzelfde conflict zat te lezen..

Maar het zal ook een stukje onwetendheid zijn. De meeste mensen denken bij een offensief aan iets Blitzkrieg-achtigs. Ik merkte dat ook bij pro-UA collega's die bang waren dat het Kherson offensief was vastgelopen. De berichtgeving in de media heeft daar ook niet aan meegeholpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

AndereKoekoek schreef op woensdag 7 september 2022 @ 11:28:
[...]

Russen bevestigen dit nu. Piloot heeft de schietstoel gebruikt en de piloot is gered door de Russen.

Als de Russen de piloot evacueren.. dan moet ie recht naast hen zijn geland. Kan me niet indenken dat ze ook maar 1 km of meer afleggen om te zien of ze 1 mensenleven kunnen redden.

Maar goed dat terzijde. Twee vliegtuigen in gevecht betekent dat er eentje in het territorium is van de ander. Op Twitter komen ze met de onderstaande geolocatie.

Zou nog wel eens accuraat kunnen zijn, gezien de piloot geëvacueerd is. Als onderstaand klopt dan is de frontlinie flink opgeschoven.

OF

[Afbeelding]
OF de piloot is geland in UA veroverd gebied, en de Russen zitten weer eens te liegen.
Te meer omdat UA al _voorbij_ die plek is opgerukt vanochtend. Verder naar het noorden / noord-oosten.

Jouw pin staat op het dorpje Volokhiv Yar, wat vanochtend veroverd is.
Ze zijn nu twee dorpen verder naar het NO:

[ Voor 7% gewijzigd door bloody op 07-09-2022 11:46 ]

nope

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:40
Nox schreef op woensdag 7 september 2022 @ 11:18:
Wat dat betreft hoop ik dat Scholz eens toestemming gaat geven voor die 100st. Leopard 2A7's want dat gaat het veroveren op de grond een stuk makkelijker maken en de tijd om alles en iedereen plat te maken verkorten. Die dingen kauwen door de russische infanterie heen en het is net kermis voor die dingen om op de oude T-62's te schieten. Luchtoverwicht hebben de russen amper ten slotte.
Prima, Sholz geeft vandaag zijn OK. Over 36 maanden kunnen de eerste tanks die kant op gaan... Het is niet nu OK en morgen daar. https://babel.ua/en/news/...nks-but-scholz-opposed-it. Dus misschien iets minder hierom roepen. Bovendien doet Duitsland aardig wat. Hun economie krijgt de grootste klappen, ze nemen veel Oekrainers op, en ze geven militaire hulp, waar wij niet alles van zien. Dus dat gehak op Duitsland, waar komt dat vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Volgens de Britten wordt nu op drie fronten 'zwaar' gevochten:
Op drie fronten wordt momenteel zwaar gevochten: in het noorden in de buurt van de stad Charkiv, in het oosten in de Donbas, en in het zuiden in de regio Cherson. Dat meldt het Britse ministerie van Defensie is zijn nieuwste inlichtingenupdate.

Op drie fronten wordt momenteel zwaar gevochten: in het noorden in de buurt van de stad Charkiv, in het oosten in de Donbas, en in het zuiden in de regio Cherson. Dat meldt het Britse ministerie van Defensie is zijn nieuwste inlichtingenupdate.

Volgens de Britten probeert Rusland op te rukken nabij de stad Bachmoet, in het oosten. Maar de Russen staan voor de vraag of ze hun troepen hier moeten inzetten voor de aanval, of dat ze zich beter kunnen richten op de verdediging elders. In het zuiden, bij de provincie Cherson, en in het noordoosten, bij de stad Charkiv, is Oekraïne namelijk begonnen met tegenaanvallen. Er is weinig informatie beschikbaar over hoe deze verlopen.

[ Voor 11% gewijzigd door XWB op 07-09-2022 11:47 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:54
[...]

OF

[Afbeelding]
Opvallend veel beelden van Ukrainse toestellen die vrij Russische doelen bombarderen in het zuiden. En beelden van AA systemen die worden vernietigd. Denk dat er wel een voorzichtige indicatie is dat Ukraine iets meer luchtoverwicht heeft dan Rusland in die regio. Dat is een exceptionele prestatie als dat klopt.

Ander iets: ze hebben voldoende flares, gebruiken goede exit manoeuvres en hebben munitie. De kwaliteit is dus ook nog eens goed. Als ze nu met een SU25 een Air to Air kill maken op een andere SU25 dan wordt Rusland inmiddels wel gebitchslapped zeg maar. Het zijn immers CAS toestellen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 25-09 22:07
[...]

Gelukkig zijn ze in ieder geval een vliegtuig kwijt.

Ik kan mij wel bij voorstellen dat ze proberen om een kostbare piloot proberen terug te halen. Daar zijn er niet zoveel van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

wauskoek schreef op woensdag 7 september 2022 @ 11:50:
[...]
Gelukkig zijn ze in ieder geval een vliegtuig kwijt.

Ik kan mij wel bij voorstellen dat ze proberen om een kostbare piloot proberen terug te halen. Daar zijn er niet zoveel van.
Mensenlevens redden van eigen soldaten past niet binnen de Russische doctrine toch?

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-09 20:28
Tens schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 18:55:
Waar het eerst vaak op zijn best neutraal was maar meestal pro RU, ook wat andere berichten uit Afrika:

[...]

iets met eieren en geld, één schaap en zo. 8)
For the record, Duda is de president van Polen. Kreeg hij ook bijval daar?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

YakuzA schreef op woensdag 7 september 2022 @ 12:00:
[...]

Mensenlevens redden van eigen soldaten past niet binnen de Russische doctrine toch?
Ze zullen misschien niet zoveel moeite doen als de Amerikanen/NAVO, maar het gaat hier wel om een officier die een hele dure training achter de rug heeft. Die wil je wel terug halen als het even kan. Anders is het met het moreel van je vliegend personeel ook snel gedaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 25-09 22:07
YakuzA schreef op woensdag 7 september 2022 @ 12:00:
[...]

In principe niet echt nee. Denk ook dat hun logge manier van besturen van eenheden ook niet snel genoeg zijn om een redding te kunnen organiseren. Grote kans dat het zoals hier ergens boven was gesuggereerd dat het propaganda was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

CrazyOne schreef op woensdag 7 september 2022 @ 11:46:
[...]

Prima, Sholz geeft vandaag zijn OK. Over 36 maanden kunnen de eerste tanks die kant op gaan... Het is niet nu OK en morgen daar. https://babel.ua/en/news/...nks-but-scholz-opposed-it. Dus misschien iets minder hierom roepen. Bovendien doet Duitsland aardig wat. Hun economie krijgt de grootste klappen, ze nemen veel Oekrainers op, en ze geven militaire hulp, waar wij niet alles van zien. Dus dat gehak op Duitsland, waar komt dat vandaan?
Nouja, ik geloof dat er meerdere partijen waren die leopards wilden schenken. Het was niet persoonlijk op .de bedoeld, meer als: er moeten dan meer wapens heen zodat het voor de winter afgelopen is.

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Nox schreef op woensdag 7 september 2022 @ 12:13:
[...]

Nouja, ik geloof dat er meerdere partijen waren die leopards wilden schenken. Het was niet persoonlijk op .de bedoeld, meer als: er moeten dan meer wapens heen zodat het voor de winter afgelopen is.
Ik geloof graag in sprookjes, maar voor de winter van 2022 zal het niet afgelopen zijn?
Ook niet als er ineens 200 Leopard 2's verschijnen aan het front.

(of je moet 'afgelopen' creatief gaan definieren? :) )

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 07-09-2022 12:17 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

YakuzA schreef op woensdag 7 september 2022 @ 12:16:
[...]

Ik geloof graag in sprookjes, maar voor de winter van 2022 zal het niet afgelopen zijn?
Ook niet als er ineens 200 Leopard 2's verschijnen aan het front.
Zou Rusland tot de laatste kok van het leger gesneuveld is door blijven gaan? Ik wil gewoon een discussie starten over een mogelijk end-game scenario. Niemand weet wat er gebeurt, maar ik verwacht eerlijk gezegd niet dat zodra de russen doorkrijgen dat ze afgeslacht worden aan het front dat ze nog door gaan vechten tot de laatste centimeter. Zodra er een point of no return is bereikt gaat er waarschijnlijk wel iets gebeuren denk ik. Als UA nu in een week tijd zoveel veroverd en dat steeds sneller gaat is de verwachting (want linies gebroken, de eerste meters zijn het zwaarst) zie ik niet waarom die lui zich tegen laten houden door wat kou en modder als ze een maal op stoom zijn.

Kijk, EU duwt nu hard tegen rusland aan met wapenleveringen en sancties, rusland heeft de gaskraan dicht gegooid. Wat let je om harder te duwen, net zo hard tot die gaskraan weer open kan?

Voor de Duitsers is dat ook nuttig, als ze voor de winter een russisch regime omver kunnen kegelen en er weer onderhandeld kan worden over gas dan is Scholz ook blij. Dat kalmeert zo'n energiemarkt, veel prijzen op zo'n markt worden ook door paniek bepaalt.

Tuurlijk, het is dromen, maar ik heb wel gekkere dingen zien gebeuren. De meesten hadden ook wel verwacht dat UA het geen 2 weken ging volhouden, kijk waar we nu zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door Nox op 07-09-2022 12:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Nox schreef op woensdag 7 september 2022 @ 12:13:
[...]
zodat het voor de winter afgelopen is.
Winter 2023 zou kunnen. Misschien duurt het wat langer, winter 2024. Winter 2022 is zonder wonder geen optie. Ze mogen in hun handjes knijpen als het deel ten noorden van de Dnjepr voor winter 2022 is ontzet. Nog even en de herfst begint, met de bijbehorende Raspoetitsa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Er zijn verschillende scenario's mogelijk. Eentje daarvan is dat de Russen zich terugtrekken en concentreren in de Donbas, dan kan de oorlog nog jarenlang duren. In elk geval verwachten veel politici dat de oorlog nog jaren kan duren, en dat Europa in een oorlogseconomie terecht kan komen.

Een ander scenario is dat het Russisch leger uit elkaar valt, zoals in 1917, maar dan zou er zoveel chaos ontstaan dat Putin misschien gekke sprongen zal maken.

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
NiGeLaToR schreef op woensdag 7 september 2022 @ 11:47:
[...]

Opvallend veel beelden van Ukrainse toestellen die vrij Russische doelen bombarderen in het zuiden. En beelden van AA systemen die worden vernietigd. Denk dat er wel een voorzichtige indicatie is dat Ukraine iets meer luchtoverwicht heeft dan Rusland in die regio. Dat is een exceptionele prestatie als dat klopt.

Ander iets: ze hebben voldoende flares, gebruiken goede exit manoeuvres en hebben munitie. De kwaliteit is dus ook nog eens goed. Als ze nu met een SU25 een Air to Air kill maken op een andere SU25 dan wordt Rusland inmiddels wel gebitchslapped zeg maar. Het zijn immers CAS toestellen.
Zoals ik al eerder benoemde, met de HARMs die Oekraine nu heeft wordt het als rus bij een AA installatie al snel knap spannend om hem aan te zetten. Want als het toestel dat je wilt aanvallen er eentje bij heeft, ben je een halve minuut later dood. Ik kan me voorstellen dat alleen al door die gedachte de AA van rusland een enorme klap heeft opgelopen. Zeker omdat er al genoeg voorbeelden zijn waarbij precies dit is gebeurt.

[removed]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• asing
redwing schreef op woensdag 7 september 2022 @ 12:28:
[...]

Zoals ik al eerder benoemde, met de HARMs die Oekraine nu heeft wordt het als rus bij een AA installatie al snel knap spannend om hem aan te zetten. Want als het toestel dat je wilt aanvallen er eentje bij heeft, ben je een halve minuut later dood. Ik kan me voorstellen dat alleen al door die gedachte de AA van rusland een enorme klap heeft opgelopen. Zeker omdat er al genoeg voorbeelden zijn waarbij precies dit is gebeurt.
Ik las ergens dat UAF rond Cherson inmiddels volledig luchtoverwicht heeft. 40 sorties per dag :9 .

Nu ik dat zo tik.... Luchtoverwicht maakt de A10 Warthog een inzetbare optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:04
redwing schreef op woensdag 7 september 2022 @ 12:28:
[...]

Growling sidewinder heeft er een mooie youtube over gemaakt hoe de HARM in te zetten zou zijn.
Omdat de straaljagers van Oekraine van Russische makelij zijn hebben ze geen computer die de radar gegevens doorgeven aan de HARM wapens, dus je kunt alleen blind vuren als je opgepikt wordt door de radar, dus de effectiviteit van de HARM raketten is een stuk minder. Dus ik verwacht niet dat een su25 die dingen standaard onder de vleugel zal hebben hangen, alleen als Oekraine een aantal keren merkt dat ze beschoten worden zullen ze een dedicated vlucht met HARM op zo'n installatie afsturen, en dan kan je met 8 ongerichte HARM raketten (kost wel wat) een systeem buiten werking stellen.... Mocht Oekraine F16's gaan krijgen, dan wordt het een heel ander verhaal, die kunnen de raketten gericht afvuren als ze bedreigd worden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• -tom-562
  • Laatst online: 27-09 13:09

-tom-562

Oliesjeik

asing schreef op woensdag 7 september 2022 @ 12:33:
[...]

Ik las ergens dat UAF rond Cherson inmiddels volledig luchtoverwicht heeft. 40 sorties per dag :9 .

Afgezien van een paar iets te fanatieke Battlefield 4 generaals vindt niemand dat echt een goed idee

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
asing schreef op woensdag 7 september 2022 @ 12:33:
[...]

is ook een video van growling sidewinder over.... 10 kisten per missie, en er komen er standaard maar 6 terug of zo....
(en dat in een game)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
HvdBent schreef op woensdag 7 september 2022 @ 12:34:
[...]

Growling sidewinder heeft er een mooie youtube over gemaakt hoe de HARM in te zetten zou zijn.
Omdat de straaljagers van Oekraine van Russische makelij zijn hebben ze geen computer die de radar gegevens doorgeven aan de HARM wapens, dus je kunt alleen blind vuren als je opgepikt wordt door de radar, dus de effectiviteit van de HARM raketten is een stuk minder. Dus ik verwacht niet dat een su25 die dingen standaard onder de vleugel zal hebben hangen, alleen als Oekraine een aantal keren merkt dat ze beschoten worden zullen ze een dedicated vlucht met HARM op zo'n installatie afsturen, en dan kan je met 8 ongerichte HARM raketten (kost wel wat) een systeem buiten werking stellen.... Mocht Oekraine F16's gaan krijgen, dan wordt het een heel ander verhaal, die kunnen de raketten gericht afvuren als ze bedreigd worden.
Klopt, F16's zou nog een stuk beter zijn. Maar gezien er de afgelopen weken meerdere (bevestigde) berichten zijn geweest van russische AA-installaties die kapotgeschoten zijn, weten ze ze alsnog goed te gebruiken.
Ik kan me trouwens wel voorstellen dat, afhankelijk van wat voor missie ze vliegen, er soms wel degelijk een paar HARMs ondergehangen worden (of eventueel een su25 die in de buurt blijft met die raketten eronder)

Hoe dan ook blijken de Oekrainers de wapens iedere keer boven verwachting goed in te kunnen zetten, dus die zullen daar wel heel goed over nagedacht hebben :)

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

redwing schreef op woensdag 7 september 2022 @ 12:40:
[...]

Klopt, F16's zou nog een stuk beter zijn. Maar gezien er de afgelopen weken meerdere (bevestigde) berichten zijn geweest van russische AA-installaties die kapotgeschoten zijn, weten ze ze alsnog goed te gebruiken.
Ik kan me trouwens wel voorstellen dat, afhankelijk van wat voor missie ze vliegen, er soms wel degelijk een paar HARMs ondergehangen worden (of eventueel een su25 die in de buurt blijft met die raketten eronder)

Hoe dan ook blijken de Oekrainers de wapens iedere keer boven verwachting goed in te kunnen zetten, dus die zullen daar wel heel goed over nagedacht hebben :)
is meer voor wapensystementopic maar ik heb begrepen dat je zo'n HARM niet eens hoeft af te vuren maar het ding zelf gewoon kan gebruiken als intel-gathering mechanisme die het gebied in kaart brengt qua actieve radarzaken.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• beany
Over die staatjes/plaatjes met aantallen omgekomen Russische soldaten iedere dag:

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Laatst online: 23-09 14:45

AndereKoekoek

Ping! Pong?

beany schreef op woensdag 7 september 2022 @ 12:59:
Over die staatjes/plaatjes met aantallen omgekomen Russische soldaten iedere dag:

[Twitter]
Het soldij wordt niet eens betaald van de levende soldaten in strijd en dan zouden ze dat geld al wel betaald hebben? :')

Er zullen ook vast dit soort brieven zijn dat er miljarden zijn betaald om 20.000 tanks operationeel te hebben in het geval van oorlog en dat blijken er dan ineens 3.000 te zijn.

Merk toch wel dat ik tegenwoordig echt helemaal niks meer good van die Russen. Het sprookjesbos is er niks bin

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[Twitter]
Er kunnen nog wat currency fluctuaties zijn, maar boekhouders liegen meestal niet idd:
The document leaked from RUS MinFin says that by AUG 28, 361.4B RUB has been paid to families of KIA soldiers, 7.4M per one. Dividing would give 48838 confirmed dead. This does not include those MIA, killed separatists and WIA. Thus, UKR estimate may well be an UNDERSTATEMENT.
We vergeten dan alleen om de corruptie bonus erin te betrekken.

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 07-09-2022 13:20 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

European Commission President: We will cap the price of gas from Russia to cut off its profits used in Ukraine war
https://liveuamap.com/en/...president-we-will-cap-the

De price cap voor olie uit Rusland heeft blijkbaar inspiratie opgeleverd?

[ Voor 14% gewijzigd door YakuzA op 07-09-2022 13:22 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
YakuzA schreef op woensdag 7 september 2022 @ 13:19:
[...]

Er kunnen nog wat currency fluctuaties zijn, maar boekhouders liegen meestal niet idd:

[...]

We vergeten dan alleen om de corruptie bonus erin te betrekken.
Ga er maar van uit dat het werkelijke getal echt wel hoger ligt. Aangezien de schattingen die gegeven worden conservatief zijn (zie ook de Britse voorspellingen), en uit eerdere oorlogen wel blijkt dat conservatieve schattingen ruimschoots worden gehaald als je die vergelijkt met wat achteraf bekend wordt.

De grote vraag is echter vooral hoe dat aan de kant van Oekraine zit, daarvan is veel minder bekend.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CarJunkyXL
  • Laatst online: 26-09 22:06

[Twitter]
Ja, maar denk niet dat iedereen al geld heb gekregen waar hij\zij recht op hebben. Dus de getallen zijn in ieder geval meer dan 48K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CarJunkyXL schreef op woensdag 7 september 2022 @ 13:26:
[...]

Ja, maar denk niet dat iedereen al geld heb gekregen waar hij\zij recht op hebben. Dus de getallen zijn in ieder geval meer dan 48K.
precies, er zouden genoeg militairen zijn gesneuveld waarvan de nabestaanden geen geld krijgen.
Bijv. militairen die op papier gewoon nog lekker knus op hun basis zitten in de RF en helemaal niet in UA zouden zijn (maar in praktijk wel).

Maar wel interessant. Dit zou dan toch mogelijk de belangrijkste bron zijn voor UA voor die cijfers? Die niet eens letterlijk tellen op het slagveld maar een ingang in de database van die uitkeringsinstantie? :)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2022 13:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing

[Twitter]
Google Lens :
MINISTERIE VAN FINANCIEN VAN DE RUSSISCHE FEDERATIE (MINISTRY VAN FINANCIEN VAN RUSLAND)
Vice-Minister
Ilyinka, 9, Moskou,
109097 Teletype: 112008
Fax: +7 (495) 625-08-89

26.08.286509-0-06/90526

plaatsvervangend Voorzitter van de regering van de Russische Federatie - Stafchef van de regering van de Russische Federatie D.Yu. Grigorenko

Ze waren
Over wijzigingen aan de federale begroting voor 2022 en aanpassing van geplande indicatoren voor 2023

Beste Dmitry Yurievich!

Het Ministerie van Financiën van Rusland heeft de brief van het Ministerie van Defensie van de Russische Federatie van 25 augustus 2022 nr. 172/7/3894 ontvangen en in overweging genomen met betrekking tot financiële steun voor de betaling van vergoedingen aan de families van militairen die stierven tijdens de speciale militaire operatie in Oekraïne in 2022 en het plannen van de bijbehorende federale begrotingsuitgaven voor 2023.

Volgens de informatie van het ministerie van Defensie zijn op 24 augustus 2022 48.759 militairen van de strijdkrachten van de Russische Federatie omgekomen tijdens een speciale militaire operatie in Oekraïne.
In overeenstemming met decreet van de regering van de Russische Federatie nr. 855 van 29 juli 1998, besluiten van de minister van Defensie van de Russische Federatie nr. 1100 van 6 mei 20212 en nr. 833 van 24 december 2015, forfaitair -betalingen van in totaal 7,4 miljoen roebel worden gedaan aan de families van de slachtoffers. elke familie. Op de aangegeven datum is er dus 361,9 miljard roebel betaald of moet dit in de nabije toekomst worden betaald, wat 98% is van het bedrag dat door de federale begroting voor 2022 is voorzien voor de relevante activiteiten.

Aangezien de deadlines voor het voltooien van de speciale militaire operatie in Oekraïne niet zijn vastgesteld, gaat het ministerie van Defensie ervan uit dat middelen voor het doen van forfaitaire betalingen aan de families van de overleden militairen in de daarvoor bestemde bedrag tegen eind 2022, en ook gepland voor 2023.
Om de extra benodigde toewijzingen te berekenen, wordt tegen het einde van dit jaar voorgesteld om het gemiddelde aantal doden tijdens een maand van een speciale militaire operatie te nemen vanaf het moment dat deze begon tot vandaag 8132. Dus tegen het einde van dit jaar extra financiering voor een bedrag van 271,5 miljard roebel is nodig, en voor 2023 - 724,1 miljard roebel. Bij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

AndereKoekoek schreef op woensdag 7 september 2022 @ 13:16:
[...]

Het soldij wordt niet eens betaald van de levende soldaten in strijd en dan zouden ze dat geld al wel betaald hebben? :')

Er zullen ook vast dit soort brieven zijn dat er miljarden zijn betaald om 20.000 tanks operationeel te hebben in het geval van oorlog en dat blijken er dan ineens 3.000 te zijn.

Merk toch wel dat ik tegenwoordig echt helemaal niks meer good van die Russen. Het sprookjesbos is er niks bin
Waarom zouden ze dat geld betalen. Putin heeft (schijnbaar) gezegd dat er sinds 24 februari geen verliezen zijn: https://www.pravda.com.ua/eng/news/2022/09/7/7366424/

Je verzint het niet :+

Uit het orignele artikel:
With the start of the military operation in Ukraine, Russia has not lost anything, and the main gain of the Russian Federation has been the strengthening of sovereignty, Russian President Vladimir Putin said at a session of the 7th Eastern Economic Forum.

bron: https://ria.ru/20220907/putin-1815039661.html

[ Voor 19% gewijzigd door _Eend_ op 07-09-2022 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Als niet iemand zwaar heeft zitten photoshoppen met het document dan lijkt het dicht bij de waarheid van Oekraïne te liggen. 8000 doden per maand.

Ze hebben er blijkbaar een potje voor en dat potje is dus al bijna leeg. Ze verwachten nog eens 270 miljard Roebel uit te moetne geven. Voor volgend jaar moet het potje ook vergroot worden. Ze houden er al rekening mee dat het nog wel even gaat duren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

CarJunkyXL schreef op woensdag 7 september 2022 @ 13:26:
[...]
Corruptie betekent ook dat er veel nep doden zijn, alleen maar om geld op te strijken ;)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany
asing schreef op woensdag 7 september 2022 @ 13:43:
Als niet iemand zwaar heeft zitten photoshoppen met het document dan lijkt het dicht bij de waarheid van Oekraïne te liggen. 8000 doden per maand.

Ze hebben er blijkbaar een potje voor en dat potje is dus al bijna leeg. Ze verwachten nog eens 270 miljard Roebel uit te moetne geven. Voor volgend jaar moet het potje ook vergroot worden. Ze houden er al rekening mee dat het nog wel even gaat duren.
Als het document echt is, dan is deze zin eigenlijk ook wel interessant:
Aangezien de deadlines voor het voltooien van de speciale militaire operatie in Oekraïne niet zijn vastgesteld

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HvdBent
niet zo'n fan van RTL nieuws maar deze deed me wel grijnzen:
https://www.rtlnieuws.nl/...ische-troepen-nepaccounts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klaw
Nox schreef op woensdag 7 september 2022 @ 12:20:
[...]

Zou Rusland tot de laatste kok van het leger gesneuveld is door blijven gaan? Ik wil gewoon een discussie starten over een mogelijk end-game scenario. Niemand weet wat er gebeurt, maar ik verwacht eerlijk gezegd niet dat zodra de russen doorkrijgen dat ze afgeslacht worden aan het front dat ze nog door gaan vechten tot de laatste centimeter. Zodra er een point of no return is bereikt gaat er waarschijnlijk wel iets gebeuren denk ik. Als UA nu in een week tijd zoveel veroverd en dat steeds sneller gaat is de verwachting (want linies gebroken, de eerste meters zijn het zwaarst) zie ik niet waarom die lui zich tegen laten houden door wat kou en modder als ze een maal op stoom zijn.

Kijk, EU duwt nu hard tegen rusland aan met wapenleveringen en sancties, rusland heeft de gaskraan dicht gegooid. Wat let je om harder te duwen, net zo hard tot die gaskraan weer open kan?

Voor de Duitsers is dat ook nuttig, als ze voor de winter een russisch regime omver kunnen kegelen en er weer onderhandeld kan worden over gas dan is Scholz ook blij. Dat kalmeert zo'n energiemarkt, veel prijzen op zo'n markt worden ook door paniek bepaalt.

Tuurlijk, het is dromen, maar ik heb wel gekkere dingen zien gebeuren. De meesten hadden ook wel verwacht dat UA het geen 2 weken ging volhouden, kijk waar we nu zijn.
Het is moeilijk om in te schatten hoe dit gaat eindigen;
1. Oekraïne drijft het Russische leger langzaam maar zeker weg.
2. Oekraïne verslaat (een deel van) het Russische leger en deze wordt gedwongen terug te trekken door een onmogelijke positie.
3. De logistiek zakt in elkaar en de Russische soldaten mogen naar huis lopen/zich overgeven.
4. Rusland zakt in elkaar door interne problemen (logistiek).
5. Poetin wordt vervangen/coup/ziek/valt uit het raam.

6-999 Allemaal onvoorziene punten mogelijkheden en/of variaties...

Maar als deze oorlog nog een half jaar gaat duren dan gok ik dat Rusland serieuse interne problemen gaat krijgen met logistiek...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaw

[Twitter]
Wel hiermee oppassen als er geld mee gemoeid gaat kan het zijn dat mensen hun slaatje proberen te slaan uit dit corrupte systeem en onterecht geld uitgekeerd proberen te krijgen.
Aan de andere kant, er zijn voorbeelden waar nabestaanden niets uitgekeerd krijgen na het sneuvelen van hun gezinslid.

Het is moeilijk in te schatten wat er nu klopt en niet wat dit soort zaken betreft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany
klaw schreef op woensdag 7 september 2022 @ 14:52:
[...]

Wel hiermee oppassen als er geld mee gemoeid gaat kan het zijn dat mensen hun slaatje proberen te slaan uit dit corrupte systeem en onterecht geld uitgekeerd proberen te krijgen.
Aan de andere kant, er zijn voorbeelden waar nabestaanden niets uitgekeerd krijgen na het sneuvelen van hun gezinslid.

Het is moeilijk in te schatten wat er nu klopt en niet wat dit soort zaken betreft...
Eens, ik zie het dan ook als nog een indicatie dat de Russen flinke verliezen lijden. Wellicht dat er na de oorlog meer duidelijk zal worden, al zal het dan ook nog wel maanden/jaren duren ivm onderzoek en hoe open de dan zittende regering van Rusland is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
De Russische soldaten zijn wel trots op hunzelf en willen dat showen. Niet wetende dat het een Trojaans paard is. :+
Door Russische soldaten te misleiden met nepaccounts van knappe vrouwen zijn Oekraïense IT'ers achter de locatie van Russische militaire posities gekomen. Een Russische basis werd daarna door het Oekraïense leger aangevallen.

Russische soldaten bij Melitopol in Zuid-Oekraïne stuurden via chatberichten foto’s van zichzelf naar aantrekkelijke 'vrouwen' in de buurt. Maar de accounts bleken nep: ze waren opgezet door Oekraïense IT-experts om informatie over de Russische posities te achterhalen, schrijft de Financial Times. De locaties werden kort daarna aangevallen door het Oekraïense leger.
https://www.rtlnieuws.nl/...ische-troepen-nepaccounts

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

https://liveuamap.com/en/...f-commanderinchief-of-the
In a joint article of Commander-in-Chief of the Armed Forces of Ukraine Valerii Zaluzhnyi and First Deputy Head of Rada Security committee they confirmed that Ukrainian missiles behind explosions at Saky airbase in occupied Crimea
Toch stiekem raketten :)

De vraag was meer 'welke' raketten though..

PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Dit bevestigd wat de UA generaals altijd gezegd hebben: "Het leven van een Oekraïense militair staat voorop."
Deze uitspraak is de leidraad in alles wat we zien de afgelopen tijd.

nope

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:41

pro_6or

amateur_60r

Hippocampus schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 19:41:
[...]

Als je in het leger zit werkt dat individualisme niet zo geweldig. Sterker nog, het systeem van bevelen opvolgen is juist berust op eerst doen en dan klagen. Ben je het ergens niet mee eens dan moet je echt je best doen wil je je superieuren overtuigen. Orders weigeren doe je niet zomaar zonder persoonlijke consequenties en deserteren al helemaal niet. (denk aan de gevolgen voor je familie)

Komt ook nog bij dat als je eenmaal wat teamgenoten hebt verloren je vanzelf enige vorm van rancune gaat opbouwen tegen alles wat niet jouw clubje is.

Medelijden met diegene die geen kans hebben gehad zich los te breken van de Russische doctrine en achteloos door hun superieuren maar het front zijn gestuurd om daar kansloos voor een eerloze zaak te sterven.

Voor diegene die zich daar als beesten gedragen is het een stuk moeilijker begrip te hebben, al zou je kunnen stellen dat de mens niet zo'n beschaaft wezen is als we onszelf zo graag voorhouden.
Mocht je ooit zelf in die situatie terecht komen kan je jezelf nog eens verrassen met je gedrag.

Daarom probeer ik voorzichtig te zijn met het oordelen over die 50.000 dode Russische soldaten.
Nadat je tekent zit je in de machine. Dan zul je orders moeten opvolgen. Neemt niet weg dat ze, (ondanks de slechte economische omstandigheden) zelf hebben getekend. Vooral diegenen die na februari hebben getekend wisten waar ze aan toe waren. Ik voel echt weinig medelijden, laat ze maar snel weer over de grens vertrekken en in Rusland veilig zijn. Tot die tijd, Fair game. Granaatjes op de kop, zelfs de warmte beelden filmpjes die we gezien hebben, jammer maar helaas, de agressor kan stoppen, de aangevallene niet.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

https://www.ukrinform.net...ukraines-perspective.html
How long the war could last and how can Ukraine win it

As understood by the absolute majority of military experts and analysts today, the large-scale war unleashed by the Russian Federation against Ukraine on February 24, 2022, has long been beyond the concept of a local conflict of medium intensity. This applies to the spatial indicators, the number of forces involved, and the convincing list of weaponry and other high-tech equipment inherent in this military confrontation.

HOW LONG WILL THE WAR LAST?

A major question that is being raised is how long the said conflict will continue.
...
Een mooie longread over achtergronden, de toekomst en de verwachtingen voor verschillende scenario's die zich over de komende maanden kunnen uitspelen.

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 07-09-2022 16:08 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jnaaazer
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 05:53
Ik probeer nu vanaf het begin alles een beetje te volgen op twitter rondom Oekraïne maar de laatste 3 dagen zijn de Russische trollen enorm druk met trollen zo extreem heb ik het nog niet gezien eigenlijk.

Dingen zoals het offensief is mislukt en meer dan 3000 doden per dag enz.. (eigenlijks al toen bekend was dat er een offensief begonnen was) toch mooi om te zien hoe wanhopig die trollen leger word wanneer het ukrainse leger meer succes boekt.

Oh en het standaard riedeltje dat het gas niet meer te betalen is en de sancties moeten stoppen enz..

Wel jammer dat er toch nog een aantal hersenloze hierin meegaan maar over het algemeen zie je de wanhoop ervan af druipen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Jnaaazer schreef op woensdag 7 september 2022 @ 16:09:
Ik probeer nu vanaf het begin alles een beetje te volgen op twitter rondom Oekraïne maar de laatste 3 dagen zijn de Russische trollen enorm druk met trollen zo extreem heb ik het nog niet gezien eigenlijk.

Dingen zoals het offensief is mislukt en meer dan 3000 doden per dag enz.. (eigenlijks al toen bekend was dat er een offensief begonnen was) toch mooi om te zien hoe wanhopig die trollen leger word wanneer het ukrainse leger meer succes boekt.

Oh en het standaard riedeltje dat het gas niet meer te betalen is en de sancties moeten stoppen enz..

Wel jammer dat er toch nog een aantal hersenloze hierin meegaan maar over het algemeen zie je de wanhoop ervan af druipen.
- UA command are genius
- Kherson offensive was a distraction
- Kharkiv offensive therefore came as a complete surprise
- UA has been playing the long game and the preparations may now come to fruition

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2022 16:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
YakuzA schreef op woensdag 7 september 2022 @ 13:44:
[...]

Corruptie betekent ook dat er veel nep doden zijn, alleen maar om geld op te strijken ;)
Laten we even aannemen dat dit document authentiek is. Zou kunnen, zou ook een troll kunnen zijn. Putin wil absoluut niet dat cijfers over gedode soldaten bekend worden. Ik meen me te herinneren dat de laatste melding ergens in maart was, en het aantal was laag.

Dan zwerven er nu getallen door de Russische overheid. Getallen die, als ze op TV kwamen, tot grote onrust zouden komen. Dus opgeblazen cijfers zijn een risico voor degene die ze opblaast. Stel dat er ineens 100.000 zou staan. Dan zou je weten dat het echt voor geen meter klopte.

Opblazen voor eigen gewin zou wel kunnen, maar dan ligt de max ongeveer bij het aantal wat UA zelf opgeeft als geschatte aantal. Ja, daar zitten ook huurlingen etc bij, maar weer niet degenen die gewond zijn geraakt en later overleden aan die verwondingen.

Daarbij komt dat het ene ministerie (Defensie) de aantallen opgeeft en het andere ministerie (Financiën) het potje heeft en de uitbetalingen doet. Om te zorgen dat de conpensatie op jouw rekening wordt gestort heb je heel veel vrienden nodig. Als eerste iemand die die cijfers opblaast. Dan iemand die daar namen en rugnummers aan geeft, en iemand die jouw rekening nummer invult. En dan moet het ook nog uitbetaald worden. Dus veel vrienden, veel schakels, veel gedoe en veel risico. Oja, en iedereen wil wat hebben dus je moet je poet ook nog verdelen. Als laatste moet dat potje opgerekt worden, dus er moet weer goedkeuring voor komen. En als je een naam op de lijst zet die later in leven terugkomt heb je ook iets uit te leggen.

Dus.... dit zou wel eens heel dicht bij de werkelijke cijfers kunnen liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:05
Verwijderd schreef op woensdag 7 september 2022 @ 16:13:
[...]

- UA command are genius
- Kherson offensive was a distraction
- Kharkiv offensive therefore came as a complete surprise
- UA has been playing the long game and the preparations may now come to fruition
UA is nog steeds bezig bij Kherson. Afleiding die met goed geluk/weinig tegenstand doorgezet wordt dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Brent schreef op woensdag 7 september 2022 @ 12:00:
[...]

For the record, Duda is de president van Polen. Kreeg hij ook bijval daar?
een oopsie inderdaad :D

Las het als: 'president van Nigeria zegt:'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 26-09 10:42

Auredium

Informaticus Chaoticus

Kadett schreef op woensdag 7 september 2022 @ 16:26:
[...]

UA is nog steeds bezig bij Kherson. Afleiding die met goed geluk/weinig tegenstand doorgezet wordt dan?
Kharkiv was waarschijnlijk wel geplanned maar grotendeels aftasten. Dit heeft ook deels te maken met de aankondiging van Oekraïne over het Kherson offensief. Rusland heeft te veel troepen weg ge haald van andere fronten om de eenvoudige reden dat ze niets meer over hebben om echt als nieuw naar het fron te sturen. Ze zijn letterlijk alles aan he kannibaliseren.

Als Rusland dit verliest kan China waarschijnlijk gewoon Siberië zonder slag of stoot in nemen (kernwapens even uit de berekening gelaten).

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

[Twitter]
Zou graag willen dat het echt was, maar zoiets is gemakkelijk te fabriceren natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd001
  • Laatst online: 22:28
asing schreef op woensdag 7 september 2022 @ 16:22:
[...]

Laten we even aannemen dat dit document authentiek is. Zou kunnen, zou ook een troll kunnen zijn. Putin wil absoluut niet dat cijfers over gedode soldaten bekend worden. Ik meen me te herinneren dat de laatste melding ergens in maart was, en het aantal was laag.

Dan zwerven er nu getallen door de Russische overheid. Getallen die, als ze op TV kwamen, tot grote onrust zouden komen. Dus opgeblazen cijfers zijn een risico voor degene die ze opblaast. Stel dat er ineens 100.000 zou staan. Dan zou je weten dat het echt voor geen meter klopte.

Opblazen voor eigen gewin zou wel kunnen, maar dan ligt de max ongeveer bij het aantal wat UA zelf opgeeft als geschatte aantal. Ja, daar zitten ook huurlingen etc bij, maar weer niet degenen die gewond zijn geraakt en later overleden aan die verwondingen.

Daarbij komt dat het ene ministerie (Defensie) de aantallen opgeeft en het andere ministerie (Financiën) het potje heeft en de uitbetalingen doet. Om te zorgen dat de conpensatie op jouw rekening wordt gestort heb je heel veel vrienden nodig. Als eerste iemand die die cijfers opblaast. Dan iemand die daar namen en rugnummers aan geeft, en iemand die jouw rekening nummer invult. En dan moet het ook nog uitbetaald worden. Dus veel vrienden, veel schakels, veel gedoe en veel risico. Oja, en iedereen wil wat hebben dus je moet je poet ook nog verdelen. Als laatste moet dat potje opgerekt worden, dus er moet weer goedkeuring voor komen. En als je een naam op de lijst zet die later in leven terugkomt heb je ook iets uit te leggen.

Dus.... dit zou wel eens heel dicht bij de werkelijke cijfers kunnen liggen.
Lijkt me toch zeer onwaarschijnlijk. Een brief is zo nagemaakt natuurlijk, dus dit als enig bewijsmiddel vind ik vrij dun. Ten tweede heb ik een aantal maanden terug het eea gelezen (oa hier) dat Rusland niet ala minuut geld overmaakt. Dat er echt goede bewijzen moeten zijn, bv. een geïdentificeerd lijk, voordat Rusland uberhaupt erkent dat een soldaat KIA is. We weten allemaal hoe happig Rusland er op is om de gedode soldaten terug te brengen... Dus zo snel al, 50k 'bonusjes' overmaken klinkt niet als Russische overheid.

[ Voor 4% gewijzigd door Sjoerd001 op 07-09-2022 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Er staan zelfs fax- en teletype nummers bij, dus je kunt altijd nog even faxen/teletypen voor bevestiging :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Sjoerd001 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 16:39:
[...]

Lijkt me toch zeer onwaarschijnlijk. Een brief is zo nagemaakt natuurlijk, dus dit als enig bewijsmiddel vind ik vrij dun. Ten tweede heb ik een aantal maanden terug het eea gelezen (oa hier) dat Rusland niet ala minuut geld overmaakt. Dat er echt goede bewijzen moeten zijn, bv. een geïdentificeerd lijk, voordat Rusland uberhaupt erkent dat een soldaat KIA is. We weten allemaal hoe happig Rusland er op is om de gedode soldaten terug te brengen... Dus zo snel al, 50k 'bonusjes' overmaken klinkt niet als Russische overheid.
Als je goed leest zie je dat een klein deel al is overgemaakt. De rest moet nog, en dan hebben ze nog wat meer nodig omdat het potje te klein is.

Het lijkt me als ouder overigens wel vreselijk om zonder lichaam of bericht ineens een soort van compensatie te krijgen voor het overlijden van je kind.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:43

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Arator schreef op woensdag 7 september 2022 @ 10:42:
[...]

Sommige in het verleden "goedbedoelde" (vanuit westers perspectief) interventies van het Westen/VS hebben dramatisch uitgepakt. Vietnam, Iran/Irak.... Nederlands Indie. Veel van die acties kunnen we (nog steeds) scharen onder een soort post-kolonialisme.

Griekenland? Wat je eigenlijk zegt is: wat maakt het nu uit of Griekenland werd overheerst door Genua, Venetië of door het Ottomaanse Rijk. Overheerst werd ze toch. Dat Griekenland werd ontzet uit de Ottomaanse macht had op zich weinig met Griekenland te maken, maar meer met het breken van de Ottomaanse macht.

In het huidige tijdsgewricht is er een verschil: de ruime aanwezigheid van democratieën die het democratisch gedachtengoed, met trias politica en al, huldigen. Oekraïne, als een natie die met alles wat ze in zich heeft het democratisch pad tracht af te lopen en hierin wordt gedwarsboomd door Rusland heeft ons om hulp gevraagd, want ja, die hulpvraag is er. Hoe duidelijk kan Oekraïne zijn?

Dat Oekraïne om hulp moet vragen impliceert verder iets. Het land wordt aangevallen door een land die het democratisch gedachtengoed diskwalificeert en bedreigt. Want is er een reden om te denken dat een Rusland niet verder zou gaan? Zou het de kans krijgen, dan zou het dat zeker doen, gewoon omdat het kan.

Nu respecteert de NAVO en haar lidstaten nog de autonomie van natiestaten. Rusland zal niet binnen haar landsgrenzen worden uitgedaagd. Wel kan alles in het werk worden gezet om het Rusland moeilijk te maken dat het land respectloos omspringt met de autonomie en vrijheid van mensen in andere landen. Dit gebeurt met de sancties en het maximaal ondersteunen van Oekraïne.

Mensen de gelegenheid geven om hun vrijheid terug te winnen en een samenleving onder democratische beginselen op te bouwen, hoe legitiem wil je het hebben?

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:07
teacup schreef op woensdag 7 september 2022 @ 17:30:
[...]

Sommige in het verleden "goedbedoelde" (vanuit westers perspectief) interventies van het Westen/VS hebben dramatisch uitgepakt. Vietnam,
De Sovjet-Unie en China deden ook mee, het is niet alleen het westen. Ook andere grootmachten probeerde interventies te plegen in andere landen. Daardoor is het ook lastiger op een positieve uitkomst.
Pagina: 1 ... 6 ... 76 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid