teacup schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 20:51:
[...]
Ik denk dat het goed is dat dit soort vragen gesteld blijven worden. Om te voorkomen dat onze reacties langs ingesleten Pavlov patronen gaan verlopen. Voor het kader: ik zie mijzelf niet als een havik met een krans van raketten rond zijn hoofd. Wel ben ik overtuigt van het stoppen van dit Russische bewind.
Eens hoor
Net zomin als ik mezelf zie als eindeloze Putinversteher, overigens.
<ontstaan regime en relatie met Westen>
In zekere zin is die Oekraïne oorlog een afgeleid conflict van dit conflict tussen het westen en dit Russische bewind. Merk op dat ik een onderscheid maak tussen het bewind en Rusland/het Russische volk. Zie Oekraïne als een urgente kwestie die nu de aandacht vraagt. Ze was minder urgent geweest als het westen eerder had gereageerd op vergelijkbare conflicten in Transnistrië (1990), Georgië (2008) en het eerste conflict in Oekraïne (2014).
Over het ontstaan van het huidige regime en Poetin's machtsverwezenlijking heb ik onlangs een (goed) boek van 500+ pagina's gelezen. Als me daar één ding uit duidelijk is geworden is het inderdaad hoe de diepgewortelde slachtofferrol verband houdt met de diverse conflicten van de afgelopen jaren. Ik zou overigens in de kwestie Oekraine al beginnen bij de rol van Rusland ten tijde van de Oranjerevolutie (2004).
Het Russische bewind stelt dat het de eigen invloedssfeer moet beschermen, dit als rechtvaardiging voor het herstel van de oude Sovjet Unie grenzen. Het stopt hier echter niet. Tussen de tweede wereldoorlog en de val van de Berlijnse muur heeft de Sovjet Unie getracht de ideale communistische utopie te bouwen. Hierin wedijverde het voortdurend met Europa en de VS. Het bewind trachtte beter te zijn. Dit liep echter op een fiasco uit met het uiteenvallen van de Sovjet Unie als resultaat. Uit de resten van de Sovjet Unie hebben krachten uit deze machtsstructuur een democratische opleving in Rusland de kop ingedrukt en hebben binnen enkele jaren na de val van de Berlijnse muur de macht weer naar zich toegetrokken. Het huidige Poetin bewind is daarvan het resultaat. Het gaat verder waar de Sovjet unie eindigde, het legitimeert zich weer met het bieden van bescherming tegen de verderfelijke invloeden van het westen, waarbij het bewind zichzelf gaande het proces verrijkt.
Dit Russische bewind is al veel te ver gegaan. We moeten ons daarom eerder de vraag stellen waarom we zo lang hebben gewacht. Er is al de nodige schade in onze samenlevingen aangericht door de ondermijnende activiteiten van dit bewind. Het westen heeft nu een grens getrokken en duwt nu terug. Los van het belang van Oekraïne was deze confrontatie vroeg of laat sowieso gebeurt. Het Oekraïne laten terugwinnen van haar gebiedsdelen zal naar mijn vermoeden dit Rusland/westen conflict niet beëindigen. Dit conflict gaat dus eigenlijk niet over Oekraïne. Het gaat over de identiteit die het Russische bewind ontleent aan het zich opstellen tegenover het westen. Het terugwinnen van Oekraïne gaat het Russische bewind wel de wind uit de zeilen halen, en compromitteert zo de identiteit van het bewind. Het is alleen naïef te verwachten dat we daarmee klaar zijn. Dit laatste is alleen geen reden nu niet te doen wat we doen.
Ik ben het tot dusver redelijk eens met je beschouwing wat betreft de historische aanloop en de oorzakelijke aspecten van dit conflict/deze invasie, maar ik snap nog steeds niet wat je bedoelt met de laatste zin van je eerste alinea waarmee je tevens dit stuk afsluit:
hoe zouden wij het Russische bewind moeten stoppen en
waarom is dat nu opeens prioriteit nummer 1 voor het Europese contintent? Nogmaals, ik ben het grotendeels eens met je beschouwing, alleen de conclusie kan ik niet plaatsen. Je geeft zelf al aan dat we als Europa/trans-atlantisch bondgenootschap de afgelopen 20 jaar niet adequaat hebben gereageerd op Russische provocaties. Niet louter door het laten leiden door economische belangen en het eindeloos door de vingers zien van mensenrechtenschendingen voor financieel gewin in met name Londen. Een complete absentie van enige mate van hard power daarbij opgeteld vraag ik me af waarom het dan nu het moment is om stellingname te nemen
tegen het regime van Poetin. Het te pas en te onpas stellen dat deze oorlog gaat om het laten vallen van het Poetin-regime, daarmee elke vorm van conversatie/diplomatie van tafel vegend, is naar mijn mening echt een gevaarlijke ontwikkeling. Ik denk ook dat er veel meer emotie in zit we willen toegeven. Overigens volg ik op dit vlak tot grote mate Rob de Wijk. Wij hebben aan de zijlijn gestaan toen dit monster werd gecreeerd (men zou kunnen beargumenteren dat we het ontstaan mede mogelijk gemaakt hebben) en zullen op enig moment in de tijd aan tafel moeten gaan om voor
onze eigen veiligheid rust op het Europese contintent terug te brengen, hoe moeilijk en vervelend dat ook is.
Omdat we weer geen alternatif antwoord kunnen bieden zullen we blij moeten zijn met de steun die de VS ons geeft. Ik vind het wel van belang dat Europa nu eindelijk eens werk gaat maken van het gecoördineerd inzetten van haar eigen macht. Complete absentie is trouwens te gechargeerd. Het Europese beleid heeft een coherentie vertoond dat ik 5 jaar terug niet voor mogelijk had gehouden. Maar dat wil niet zeggen dat we er al zijn. De Amerikaanse samenleving geeft reden tot zorg, maar laten we onze focus vooral leggen op de onze zorgwekkende medeurgers als Baudet, LePen, Orban en Salvini.
Dit zie ik dus echt anders vanwege mijn angst voor een instabiele VS en de (in mijn ogen) grote rol die de VS spelen in het bewaren van de machtsorde op het wereldtoneel vergeleken met het marginale optreden van EU/Europa. Note: ik ben zeker optimistisch over de geopolitieke rol die Europa gaat spelen op lange termijn, echter is 2024 nog net iets te dichtbij m.i..
Het kan zijn dat er wat trema/accent-fouten in deze post zitten i.v.m. beperkt materieel om mee te typen op het moment.
"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990