Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack
Verwijderd
gerucht gaat dat de Russen hebben gezegd dat de verhouding in Kherson-regio 5:1 is in het voordeel van UA.asing schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 08:42:
[...]
Ik ben het toch wat meer eens met @Fanta . De Russen hebben een overwicht in materieel, maar daar win je het niet mee. De Oekraiëners hebben minder spullen, maar daar tegenover staan veel beter getrainde en gemotiveerde soldaten, veel betere (nauwkeuriger) wapens en een berg intel van het slagveld.
De 1:3 regel gaat alleen op voor legers die aan elkaar gewaagd zijn qua mankracht, vuurkracht en kennis. De balans in Oekraine ligt volledig anders.
In ander nieuws:
The Russians claimed that they are using Tuvans to communicate in their own language in Ukraine similar to Navajo native Americans in ww2, but Arestovich says that Ukrainians can "acquire" some Tuvans and use Ukrainians from the Zakarpattia Oblast who speak a unique dialect of…
— WarTranslated (@wartranslated) 5 september 2022
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2022 09:03 ]
De bron zal niet betrouwbaar zijn, maar in dit geval is dat alleen maar gunstig, want dan ligt de echte verhouding op 1:10 in het voordeel van UA.Verwijderd schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 09:01:
[...]
gerucht gaat dat de Russen hebben gezegd dat de verhouding in Kherson-regio 5:1 is in het voordeel van UA.
In ander nieuws:
[Twitter]
[Afbeelding]

Er zijn 20k-25k Russen ten westen van de Dnipro, 1:5 zou 100k-125k en 1:10 200k-250k Oekraïners zijn.Fanta schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 09:04:
De bron zal niet betrouwbaar zijn, maar in dit geval is dat alleen maar gunstig, want dan ligt de echte verhouding op 1:10 in het voordeel van UA.
Met die aantallen hadden ze allang in Cherson op het terras gezeten...
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Ik bedoel het aantal doden. Voor elke gevallen UA soldaat 10 Russen.hoevenpe schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 09:08:
[...]
Er zijn 20k-25k Russen ten westen van de Dnipro, 1:5 zou 100k-125k en 1:10 200k-250k Oekraïners zijn.
Met die aantallen hadden ze allang in Cherson op het terras gezeten...
NATO is starting to collect winter equipment for 200,000 military personnel of the AFU. It is about sets of clothes,shoes and tents. Deliveries have already been promised by the United States, Canada, Sweden and Finland. The total amount of assistance will be about €40 million. pic.twitter.com/fmVWTihlpt
— NEXTA (@nexta_tv) 5 september 2022
Mooi, ik hoop dat ze er een berg kerstcadeaus tussen de goederen stoppen.
50k gedode soldaten....drukke tijden voor de Lada dealers zullen we maar zeggen....Als ze nou alleen maar genoeg kogellagers en andere componenten konden importeren om die wagens ook daadwerkelijk te bouwen.....Verwijderd schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 09:01:
[...]
gerucht gaat dat de Russen hebben gezegd dat de verhouding in Kherson-regio 5:1 is in het voordeel van UA.
In ander nieuws:
[Twitter]
[Afbeelding]
Alle gekheid op een stokje, dat zijn wel heel veel dode soldaten om een kansloze oorlog te voeren en het einde is nog (lang) niet in zicht.
Overigens vraag ik me af of we komende weken een hardere kant van de EU gaan zien, immers heeft Rusland nu gewoon de gaskraan helemaal dichtgedraaid en toegegeven dat ze ons er mee willen chanteren. Rusland is nu dus eigenlijk helemaal nutteloos voor ons (sterker nog, een gevaar) dus eigenlijk moeten we er gewoon zo snel mogelijk mee afrekenen zodat we met Oekraïne een mooie deal voor grondstoffen kunnen maken.
Verwijderd
Denemarken is ook al winterspul aan het verzamelen._Eend_ schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 09:11:
[Twitter]
Mooi, ik hoop dat ze er een berg kerstcadeaus tussen de goederen stoppen.
Verwijderd
en op de Krim:bloody schreef op maandag 5 september 2022 @ 23:03:
Deze Pro Russische tg chat heeft zonet z'n Z letter uit de main chat image gehaald..
https://t.me/separ_13
En ze zijn niet heel happy.. Sorry voor de wall of text..
[...]
“Russian officers who live with us, from Yalta to Babakh-Tarma, massively removed the Z-swastika from their cars and stuck our AN and AR numbers instead of Russian license plates,” the report says.
— Anonymous Operations (@AnonOpsSE) 4 september 2022
En dan is deze tweet wel een logische conclusie denk ik?user109731 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 06:49:
Rusland klopt ook aan bij Noord-Korea:
[Twitter]
The fun part here is that if they're doing this, you know they asked China and China told them to fuck themselves. https://t.co/3X6GtLgTPF
— SK Media🇺🇦 (@SpaghettiKozak) 6 september 2022
Dat betekent, stam + t .
Dat is kort door de bocht - China kan net zo goed NK gebruiken als proxy om niet direct te hoeven leveren.Apache4u schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 09:19:
[...]
En dan is deze tweet wel een logische conclusie denk ik?
[Embed]
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Heb je een linkje? Ik kan het zo snel niet vinden.bulle bas schreef op maandag 5 september 2022 @ 23:19:
[...]
[...]
Volgens Kamil was het verwijderen van de letter Z waarschijnlijk een order van bovenaf, omdat die tekens opeens overal verdwenen zijn uit social media accounts.
@Verwijderd merkte zoiets net ook al op.
nope
China heeft allang door dat rusland niet meer nuttig voor ze is. Rusland gaat meer en meer ten onder, zowel militair als economisch. Die gaan rusland dus niet meer helpen, ook niet via een proxy.NiGeLaToR schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 09:22:
[...]
Dat is kort door de bocht - China kan net zo goed NK gebruiken als proxy om niet direct te hoeven leveren.
Zodra er begonnen wordt met de wederopbouw van zowel rusland als Oekraine zal China weer in beeld komen, maar tot die tijd valt er helemaal niets meer te winnen voor China. Hooguit te verliezen als ze rusland helpen omdat er dan Europese sankties komen. En China heeft het momenteel al moeilijk genoeg en zit echt niet te wachten op enige sanktie.
[removed]
Niet alleen NK. De Iraanse drones schijnen ook behoorlijk wat problemen te hebben. Dus ook weer een deukje in de reputatie van de Iraanse wapenindustrie. En dan hebben we die drones nog niet in actie gezien._Arthur schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 08:15:
Verschil tussen "nu" gezichtsverlies lijden, of mogelijk tzt op een later tijdstip gezichtsverlies lijden. Gewoon uitstel. Want de US zal gewoon doorblijven gaan in het verzwakken van een van de grootste tegenstanders, kost ze alleen maar geld (en geen mensenlevens). En Noord Korea er bij verzwakken is een mooie bonus.
Sterker nog, deze SMO gaat de VS (en Zweden, Turkije etc) veel geld opleveren. Heel lomp gezien is deze SMO een groot reclameblok voor westerse wapenfabrikanten. Ons spul moet je hebben, niet het Russische materieel dat niet doet wat het belooft.
Je ziet overal berichten opduiken dat dat gebeurt. Ik kan er geen officieel bericht van vinden, maar het kan haast niet anders dan dat dit van bovenaf is gemeld. Pak daarbij het uitgestelde 'referendum' en je kunt je af gaan vragen of rusland zich nu echt begint te realiseren dat ze dit niet gaan winnen?bloody schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 09:23:
[...]
Heb je een linkje? Ik kan het zo snel niet vinden.
@Verwijderd merkte zoiets net ook al op.
[removed]
De laatste rol (als het land / zijn kliek dat toe laat en niet succesvol in opstand komt) is een groot Noord Korea compleet afgesloten van de rest van de wereld. Hij moet alleen nog wel wat aandikken om meer op Kim Jong-un te lijken.Verwijderd schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 08:08:
Of weet Putin iets wat wij niet weten?
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Ze hebben geen belang bij ruzie met het westen net zo min als belang bij een groot EU-succes. In theorie zou je kunnen stellen dat te veel partijen belang hebben bij een slepend uitputtend conflict.
[ Voor 12% gewijzigd door NiGeLaToR op 06-09-2022 09:38 ]
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Dat verhaal v.w.b. die drones was me toch al een dubieus verhaal... Rusland had er 1000 besteld, 1000 stuks van iets waarvan de producenten er tot nu toe zo'n 200 van geproduceerd hebben in 5 jaar tijd. (voor de meest geproduceerde variant) Dus zo'n 40 stuks per jaar._Eend_ schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 09:31:
[...]
Niet alleen NK. De Iraanse drones schijnen ook behoorlijk wat problemen te hebben. Dus ook weer een deukje in de reputatie van de Iraanse wapenindustrie. En dan hebben we die drones nog niet in actie gezien.
Sterker nog, deze SMO gaat de VS (en Zweden, Turkije etc) veel geld opleveren. Heel lomp gezien is deze SMO een groot reclameblok voor westerse wapenfabrikanten. Ons spul moet je hebben, niet het Russische materieel dat niet doet wat het belooft.
En dan voor wat betreft die Shahed variant, de Predator variant zeg maar, volgens de wikipedia produceert men er daar 3 per jaar van. Ik hoop voor de Russen dat ze dan meer van die Mohajer varianten hebben besteld dan die Shahed variant anders duurt het nog even voordat ze er 1000 hebben.
Ach het spelletje dat de Russen proberen te spelen verzandt straks gewoon in een situatie waarbij Oekraïne het initiatief en de overhand kan krijgen. De Russen lopen op een gegeven moment helemaal vast, met verouderd spul en worden daardoor volledig afhankelijk van artillerie en manschappen.
Daardoor zullen ze alleen nog maar kunnen consolideren, en uiteindelijk kom je in eens situatie waarbij de Russen terug moeten trekken vanwege de overweldigende technologische overmacht die Oekraïne zal hebben door de Westerse hulp. (HIMARS/Drones/Vliegtuigen/AA wapens/AT wapens)
[ Voor 20% gewijzigd door TIGER1125 op 06-09-2022 09:47 ]
lijkt erop dat de voorspellingen van kamil galeev wat dit betreft gaan uitkomen;YakuzA schreef op maandag 5 september 2022 @ 21:42:
[...]
Verbaasd me niet. Zit daar een grote ontslag golf aan te komen onder spoor medewerkers:
[YouTube: Western sanctions have stopped Russian railway industry: Kremlin is panicking]
https://threadreaderapp.com/thread/1507819508609679364.html
https://threadreaderapp.com/thread/1537149485612257288.html
Veel steden in het oosten van Rusland zijn 100% afhankelijk van leveringen met treinen voor alles. Als dit blijft doorzetten moeten de Russen keuzes gaan maken wat wel en niet getransporteerd gaat worden. Ik denk dat onderschat wordt wat dit teweeg gaat brengen...
Het probleem voor China is vooral dat het economisch al niet zo lekker loopt. En omdat ze heel erg verweven zijn met de EU, zullen economische problemen in de EU die door deze oorlog ontstaan, ook doorspelen in China. Daarmee zitten er voor China zowel voor- als nadelen aan het langer duren van deze oorlog. Als het langer duurt verzwakt de EU, maar neemt daarbij China mee. Als het juist snel voorbij is verzwakt de EU niet, maar blijft ook China sterker.NiGeLaToR schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 09:38:
@redwing ik denk hetzelfde te zien, maar wil maar aangeven dat het een stuk meer fluide en minder zwart-wit kan zijn dan we zo bedenken. China zou ook net als 'wij' min of meer doen kunnen denken: hoe langer dit conflict sleept, des te verzwakter maken we de EU en Rusland.
Ze hebben geen belang bij ruzie met het westen net zo min als belang bij een groot EU-succes. In theorie zou je kunnen stellen dat te veel partijen belang hebben bij een slepend uitputtend conflict.
Mijn inschatting hierbij is dat voor China er weinig verschil zit tussen de verschillende opties. Die zullen pas weer winst kunnen behalen als de oorlog voorbij is en ze hun invloed kunnen gebruiken om meer invloed te krijgen bij de wederopbouw. En waar de EU/VS dat zullen gaan doen in Oekraine, zal China de grote speler in rusland worden.
Ook zal het voor China ook wel duidelijk zijn dat het westerse militaire spul beduident beter werkt dan wat de russen geleverd hebben. Ik kan me niet voorstellen dat ze daar heel vrolijk van worden. Dus ook van die kant zullen ze juist de EU/VS niet tegen zich willen krijgen.
[removed]
Wat betreft China heeft de EU al een groot succes: de sancties tegen Rusland treffen de EU hard, maar de EU geeft tot nu toe geen krimp. China kan (op dit moment) de gok gewoon niet nemen. Waar de Russische economie voor een groot deel autonoom is, is die van China sterk afhankelijk van import en export.NiGeLaToR schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 09:38:
@redwing ik denk hetzelfde te zien, maar wil maar aangeven dat het een stuk meer fluide en minder zwart-wit kan zijn dan we zo bedenken. China zou ook net als 'wij' min of meer doen kunnen denken: hoe langer dit conflict sleept, des te verzwakter maken we de EU en Rusland.
Geeft ook maar weer eens aan dat:
- Rusland heeft Finland in totaal 20x binnen gevallen in de geschiedenis
- Finland gigantisch leger heeft
- Het infrastructuur (bunkers etc.) al tijden heeft voorbereid
Imposant.
Ben het met je eens dat een 1:1-verhouding al iets is om in je handen te knijpen. Als het echt zo is dat het 5:1 is in het voordeel van UA dan mag men wereldwijd het notitieblok trekken.hoevenpe schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 08:51:
[...]
De balans is inderdaad anders maar het is een illusie om een ingegraven vijand met heel beperkte verliezen te verdrijven.
Het zullen aan beide kanten significante cijfers zijn, waarbij ik positief ben over de uiteindelijke afloop. 20k-25k troepen dagelijks voorzien van eten, munitie, brandstof en reserveonderdelen met alleen een paar pontjes is onmogelijk.
Omdat men bezig is de condities te scheppen voor het echte opruimwerk kan ik me voorstellen dat UA bereid was om meer verliezen te accepteren, de verhouding in verliezen zal immers vanzelf weer gunstig worden op het moment dat men de vruchten kan plukken van wat men nu aan het doen is.
Als het echt zo is dat UA in offensieve slimme modus al minder verliezen heeft dan RU, dan is Rusland echt f**ked. Dan komt de Krim sneller in beeld dan ik voor mogelijk hield.
De Krim moet ik nog zien, maar de grootste uitdaging voor de Russen wordt imo het weer:bulle bas schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 10:33:
Als het echt zo is dat UA in offensieve slimme modus al minder verliezen heeft dan RU, dan is Rusland echt f**ked. Dan komt de Krim sneller in beeld dan ik voor mogelijk hield.
Russische winters zijn desastreus voor slecht uitgeruste invasielegers...NATO is starting to collect winter equipment for 200,000 military personnel of the AFU. It is about sets of clothes,shoes and tents. Deliveries have already been promised by the United States, Canada, Sweden and Finland. The total amount of assistance will be about €40 million. pic.twitter.com/fmVWTihlpt
— NEXTA (@nexta_tv) 5 september 2022
Het zou best kunnen dat die munitie niet correct opgeslagen was en de houdbaarheid korter is dan valt te verwachten etc?Verwijderd schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 08:08:
[...]
naar verluid hadden ze jaarlijks miljoenenorders geplaatst bij o.a. UA en moeten ze natuurlijk ook nog grote soviet-voorraden hebben, althans dat is ons beloofd door alles en iedereen.
zou betekenen dat ze al heel veel daarvan verschoten hebben en links en rechts moeten aanvullen?
Over 'diep gezonken' met de SMO.
Ik zie gewoon niet hoe ze hier zonder gezichtsverlies uit komen, maar hoe langer ze blijven doormodderen hoe groter het verlies lijkt me.
Of weet Putin iets wat wij niet weten?
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
De sancties tegen Rusland treffen ons niet zo.phicoh schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 09:52:
[...]
Wat betreft China heeft de EU al een groot succes: de sancties tegen Rusland treffen de EU hard, maar de EU geeft tot nu toe geen krimp. China kan (op dit moment) de gok gewoon niet nemen. Waar de Russische economie voor een groot deel autonoom is, is die van China sterk afhankelijk van import en export.
Het zijn vooral de Russische acties/reacties die al ver voor de sancties begonnen met het knijpen van de gastoevoer.
PSN
Als Cherson voorspoedig blijft gaan, is de landbrug naar de Krim volledig binnen bereik en kunnen ze ook zonder problemen een groot deel van de Krim bestoken. Als ze dan een manier vinden om de brug te vernietigen (en gezien wat er tot nu toe is gebeurd vinden ze daar wel een manier voor), is de Krim ook al snel volledig afgesneden van bevoorrading. Ik zou verwachten dat de Donbass terug veroveren lastiger zal worden dan de Krim. Bij de Donbass kunnen ze de bevoorrading nl. veel moelijker afsnijden.hoevenpe schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 10:41:
[...]
De Krim moet ik nog zien, maar de grootste uitdaging voor de Russen wordt imo het weer:
[Twitter]Russische winters zijn desastreus voor slecht uitgeruste invasielegers...
[removed]
Dat laatste is nou precies waarom ik die opmerking maakte. Ik zeg niet dat de Krim dit jaar al aan de beurt is, maar als dit echt zo voorspoedig loopt als sommige signalen lijken aan te geven, dan zie ik de condities voor RU niet beter worden. Want de Krim heeft een brug die ook een beetje stuk kan gaan, en dan zie je een herhaling van zetten. Mss dat de Krim dan ook eerder aan de beurt is dan de Donbas.hoevenpe schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 10:41:
[...]
De Krim moet ik nog zien, maar de grootste uitdaging voor de Russen wordt imo het weer:
[Twitter]Russische winters zijn desastreus voor slecht uitgeruste invasielegers...
Ik reken er dit jaar niet op, het zou een onverwachte bonus zijn en eerst maar eens zien hoe het afloopt in de Cherson regio.
Vaak wordt de vergelijking gemaakt met WOII en de expeditie van Napoleon. Verschil is dat het voor Rusland praktisch hun achtertuin is, dit zou men moeten kunnen handelen. Met nadruk op zou.
Voornaamste punt is dat ze een groot deel van die bevoorrading helemaal niet kunnen veranderen op korte termijn en zeker niet met de huidige sankties. Want ze kunnen niet opeens van die trein afstappen (iets waar het hele land eigenlijk om gebouwd is, wegen kun je echt vergeten), maar ook het hand overladen ga je niet weg krijgen. Daarvoor heb je materieel nodig dat je kan helpen of het automatisch doet.bulle bas schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 10:54:
[...]
Dat laatste is nou precies waarom ik die opmerking maakte. Ik zeg niet dat de Krim dit jaar al aan de beurt is, maar als dit echt zo voorspoedig loopt als sommige signalen lijken aan te geven, dan zie ik de condities voor RU niet beter worden. Want de Krim heeft een brug die ook een beetje stuk kan gaan, en dan zie je een herhaling van zetten. Mss dat de Krim dan ook eerder aan de beurt is dan de Donbas.
Ik reken er dit jaar niet op, het zou een onverwachte bonus zijn en eerst maar eens zien hoe het afloopt in de Cherson regio.
Vaak wordt de vergelijking gemaakt met WOII en de expeditie van Napoleon. Verschil is dat het voor Rusland praktisch hun achtertuin is, dit zou men moeten kunnen handelen. Met nadruk op zou.Maar zolang men de logistiek niet kan veranderen (alles moet over spoor, met de hand overladen etc) dan blijft Rusland kwetsbaar en ik meen dat die kwetsbaarheid door weersomstandigheden alleen maar zal toenemen de komende maanden.
Oftewel die bevoorrading blijft kwetsbaar en zolang Oekraine de middelen heeft om die bevoorrading af te snijden, kunnen ze dat ook makkelijk doen. Hoe meer depots er de lucht in gaan, van hoe minder plekken de bevoorrading kan komen en hoe makkelijker het te verstoren is.
Het valt me trouwens ook op dat de kanalen die bij het begin van de aanval aangaven dat het te laat en te weinig was, nu grotendeels zijn stilgevallen. Ik blijf het altijd jammer vinden dat ze dan niet later aangeven dat ze er naast zaten, bij voorkeur met een analyse waarom.
[removed]
Dat zijn we volledig met elkaar eens. Dan hebben we het alleen nog maar over de logistiek gehad. Als de Russen in veroverd gebied (wat doorgaans alleen nog maar puin is) in de kou zich mogen ingraven, dan is het moreel straks ook onder het vriespunt. Nu is het nog lekker weer en kan je je slaap nog wel pakken. Ik wens ze succes straks in de modder zonder troepenrotatie.redwing schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 11:06:
[...]
Voornaamste punt is dat ze een groot deel van die bevoorrading helemaal niet kunnen veranderen op korte termijn en zeker niet met de huidige sankties. Want ze kunnen niet opeens van die trein afstappen (iets waar het hele land eigenlijk om gebouwd is, wegen kun je echt vergeten), maar ook het hand overladen ga je niet weg krijgen. Daarvoor heb je materieel nodig dat je kan helpen of het automatisch doet.
Oftewel die bevoorrading blijft kwetsbaar en zolang Oekraine de middelen heeft om die bevoorrading af te snijden, kunnen ze dat ook makkelijk doen. Hoe meer depots er de lucht in gaan, van hoe minder plekken de bevoorrading kan komen en hoe makkelijker het te verstoren is.
Jup, intellectuele eerlijkheid is een zeldzame eigenschap. Ik probeer mezelf ook te herinneren om steeds te bezien of mijn eigen standpunten inmiddels niet stondpunten moeten worden. Het is niet erg om er naast te zitten, zolang je maar jezelf kan bijsturen.Het valt me trouwens ook op dat de kanalen die bij het begin van de aanval aangaven dat het te laat en te weinig was, nu grotendeels zijn stilgevallen. Ik blijf het altijd jammer vinden dat ze dan niet later aangeven dat ze er naast zaten, bij voorkeur met een analyse waarom.
Het ene front is niet met het andere te vergelijken, de situatie ten westen van de Dnipro is vanuit Russisch perspectief hopeloos maar niet verrassend. Het opblazen van de bruggen werd mogelijk door de introductie van HIMARS, in de Donbass zal het veel lastiger worden een vergelijkbare logistieke nachtmerrie te creëren.bulle bas schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 11:13:
Het is niet erg om er naast te zitten, zolang je maar jezelf kan bijsturen.
Denk dat er vooral nieuwe inzichten en meer kennis is, niet dat je op basis van de toen bekende gegevens er heel erg naast zat.
(klik voor beeld)Keeping with tradition, Putin, Shoigu, and Gerasimov are all at the Sergeevsky training area for the active phase of this year’s annual strategic command-staff exercise, which is Vostok 2022. https://t.co/Rqf8UQodWF pic.twitter.com/INm8hGdrQj
— Rob Lee (@RALee85) 6 september 2022
Het wordt hiervoor ook al een keer benoemd, maar het Russisch spoorweg netwerk gaat het een keer begeven door het gebrek aan kogellagers... Dan heb je helemaal geen bevoorrading meer...hoevenpe schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 11:38:
[...]
Het ene front is niet met het andere te vergelijken, de situatie ten westen van de Dnipro is vanuit Russisch perspectief hopeloos maar niet verrassend. Het opblazen van de bruggen werd mogelijk door de introductie van HIMARS, in de Donbass zal het veel lastiger worden een vergelijkbare logistieke nachtmerrie te creëren.
Daarnaast: gezien de uitrusting van de Russische troepen verwacht ik dat wanneer Oekraïne door blijft gaan in de winter het vrij snel fysiek gebeurt is met de Russen. Of ze trekken zich terug naar eigen huis en haard, of ze vriezen dood...

Maargoed, het probleem is dat Rusland niet gaat stoppen, gaat opgeven en nog eerder eigen troepen die opgeven zal beschieten dan toegeven dat ze verliezen.
Het trollen is wederom van een uitstekend niveau..@nytimes : russia is buying weapons from North Korea.
— Defense of Ukraine (@DefenceU) 6 september 2022
Soviet weapons have indeed exhausted their potential.Thus 🇺🇦 is switching to NATO standards.
Those who are unable to transform to NATO standards, switch to North Korean standards: be it weapons, politics,standard of living.
Tja het is hoe je het wilt bekijken. Rusland moet leentjebuur spelen bij landen die wat onderaan de lijst staan en ik vermoed dat Noord-Korea geen geweldige productiefaciliteiten heeft. Die zullen snel zijn uitgeput.RoD schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 12:01:
[Embed] Het trollen is wederom van een uitstekend niveau.
Oekraïne daarentegen.. die zijn door het Russische spul heen aan het gaan en krijgen in principe juist een upgrade in materiaal.
De vraag is hoe lang moeten wij de duimschroeven aandraaien bij Poetin voor hij breekt. Ik heb geen moeite met wat hogere gas en olieprijzen en ik snap dat het betekend dat onze overheden allerlei vangnetten moeten ophangen. Ik hoop echter dat Poetin snel gaat inzien dat zijn opties echt het onderste uit de pan schrapen.
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
Het is nu de vraag wie de langste adem heeft. Rusland had voor het dicht draaien van de kraan al een balanstekort van 2%. Door de gaskraan nu geheel dicht te draaien krijgen ze ook geen geld meer.dr.lowtune schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 09:14:
Overigens vraag ik me af of we komende weken een hardere kant van de EU gaan zien, immers heeft Rusland nu gewoon de gaskraan helemaal dichtgedraaid en toegegeven dat ze ons er mee willen chanteren. Rusland is nu dus eigenlijk helemaal nutteloos voor ons (sterker nog, een gevaar) dus eigenlijk moeten we er gewoon zo snel mogelijk mee afrekenen zodat we met Oekraïne een mooie deal voor grondstoffen kunnen maken.
Aan de andere kant hebben wij voor onszelf wat geregeld : https://www.telegraaf.nl/...n-kuub-gas-naar-nederland
Voor referentie : 1 m3 LNG is 500+ m3 normaal aardgas en de grootste tanker vervoert 260.000 m3 LNG in 1 keer.
Ik zeg niet dat we geen crisis zullen hebben, ik zeg ook niet dat gas ineens goedkoop gaat worden maar er zal gas zijn. Voor de Russen wordt het vervelender, die hebben weinig inkomsten over en zo verdwijnt het calamiteiten fonds als sneeuw voor de zon.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Zie https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2119050 dit topic ervoor.ZenTex schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 04:37:
Er werden de afgelopen week een paar maal suggesties gedaan om een inzamlingsactie voor Oekraïne te doen.
Tweakers is weliswaar een redelijk kleine community, en hier leest voornamelijk een vaste kliek mee.
Maar bij deze wil ik nogmaals een suggestie doen.
Een bayraktar zit er natuurlijk niet in.
Maar blijkbaar is er een groot tekort aan drone in Oekraïne, voornamelijk aan spotter drones.
De DJI mavic word veelvuldig toegepast aan het front, en dat is voor tweakers natuurlijk wel te doen, en helemaal in lijn met de tweakers community.
Zou het mogelijk zijn om hierover een topic aan te maken en te laten pinnen door een mod?
Vuistregel: dit zal buiten Tweakers om moeten. Dus een pagina maken voor je actie en die link delen op tweakers: prima. Op die pagina verwijzingen naar Tweakers: niet prima. Tweakers kan met deze zaken geen verantwoordelijkheden dragen. Lees ook de topicstart daar is de lijn wat uitgebreider beschreven.
Gebruik voor de rest het topic van die url hierboven ook.
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Ik heb het over degenen die bij het begin van de Cherson-aanval aangaven dat Oekraine duidelijk het doel gemist had, veel te laat was begonnen en zich gelijk vast zou lopen vanwege de russische verterkingen. Als je dat riep bij het begin van de aanval, zou het je sieren als je nu zou melden dat je inschatting toch niet helemaal goed was. Want voorlopig heeft Oekraine al veel meer bereikt dan wat er volgens hun mogelijk was.hoevenpe schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 11:38:
[...]
Het ene front is niet met het andere te vergelijken, de situatie ten westen van de Dnipro is vanuit Russisch perspectief hopeloos maar niet verrassend. Het opblazen van de bruggen werd mogelijk door de introductie van HIMARS, in de Donbass zal het veel lastiger worden een vergelijkbare logistieke nachtmerrie te creëren.
Denk dat er vooral nieuwe inzichten en meer kennis is, niet dat je op basis van de toen bekende gegevens er heel erg naast zat.
Dat de Donbass lastiger zal worden geloof ik best, ik denk dat het makkelijker wordt om de Krim te veroveren dan de Donbass. Aan de andere kant, als het zover komt is het al heel goed misgegaan met rusland en is het de vraag wat er nog aan verdediging zal blijven staan.
[removed]
[ Voor 100% gewijzigd door Remy op 06-09-2022 20:50 ]
Ik bewonder je optimisme maar dit gaat wel erg kort door de bocht. Uiteraard is de Krim als eiland minder makkelijk toegankelijk dan een gebied als de Donbas waarvan er grofweg 1000km direct grenst met Rusland, maar ik tel nog een handvol havens en vliegvelden op de Krim waar de Russen ook hun voorraden kunnen droppen. Het is veel te simpel om te stellen dat als de brug bij Kertsj onder vuur komt te liggen dat het dan game over is. Daarbij komt dat, zoals we bij de Antonovskiy brug ook kunnen zien, je niet zomaar even een moderne overspanning onbruikbaar maakt. En laten we vooral niet vergeten dat het Oekraïense leger momenteel nog zo'n 300km verwijdert is van het punt waarop ze die brug zouden kunnen bestoken.redwing schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 10:52:
[...]
Als Cherson voorspoedig blijft gaan, is de landbrug naar de Krim volledig binnen bereik en kunnen ze ook zonder problemen een groot deel van de Krim bestoken. Als ze dan een manier vinden om de brug te vernietigen (en gezien wat er tot nu toe is gebeurd vinden ze daar wel een manier voor), is de Krim ook al snel volledig afgesneden van bevoorrading. Ik zou verwachten dat de Donbass terug veroveren lastiger zal worden dan de Krim. Bij de Donbass kunnen ze de bevoorrading nl. veel moelijker afsnijden.
Eerst maar eens kijken of ze zelf binnen afzienbare tijd de Dnjepr over kunnen steken.
Tuurlijk is dat niet voor de korte termijn. Maar als op een gegeven moment de landbrug ingenomen zou zijn en de brug buiten gebruik is het niet ondenkbaar dat de havens en vliegvelden de logistiek niet aankunnen, zeker niet als die verstoord worden met aanvallen.Hippocampus schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 13:42:
[...]
Ik bewonder je optimisme maar dit gaat wel erg kort door de bocht. Uiteraard is de Krim als eiland minder makkelijk toegankelijk dan een gebied als de Donbas waarvan er grofweg 1000km direct grenst met Rusland, maar ik tel nog een handvol havens en vliegvelden op de Krim waar de Russen ook hun voorraden kunnen droppen. Het is veel te simpel om te stellen dat als de brug bij Kertsj onder vuur komt te liggen dat het dan game over is. Daarbij komt dat, zoals we bij de Antonovskiy brug ook kunnen zien, je niet zomaar even een moderne overspanning onbruikbaar maakt. En laten we vooral niet vergeten dat het Oekraïense leger momenteel nog zo'n 300km verwijdert is van het punt waarop ze die brug zouden kunnen bestoken.
Eerst maar eens kijken of ze zelf binnen afzienbare tijd de Dnjepr over kunnen steken.
Punt is vooral dat met een goede voorbereiding de logistiek op de Krim ook heel lastig gemaakt kan worden.
Maar dat is iets voor de veel langere termijn, voor nu zijn ze nog wel een tijdje bij Cherson bezig. En het zal ook niet iets zijn dat 'even' zal gebeuren.
[removed]
Boze oosterlingen zonder voorraad en transport die met geen mogelijkheid naar Moskou kunnen en door iedereen vergeten zullen worden?klaw schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 09:44:
[...]
lijkt erop dat de voorspellingen van kamil galeev wat dit betreft gaan uitkomen;
https://threadreaderapp.com/thread/1507819508609679364.html
https://threadreaderapp.com/thread/1537149485612257288.html
Veel steden in het oosten van Rusland zijn 100% afhankelijk van leveringen met treinen voor alles. Als dit blijft doorzetten moeten de Russen keuzes gaan maken wat wel en niet getransporteerd gaat worden. Ik denk dat onderschat wordt wat dit teweeg gaat brengen...
Ik vermoed dat dit nou juist 1 van de weinige dingen is waar Noord-Korea wel goed in is: massa-productie door praktisch slaven van nogal twijfelachtige kwaliteit. Maar dat past goed bij de filosofie van Rusland.Auredium schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 12:11:
[...]
Tja het is hoe je het wilt bekijken. Rusland moet leentjebuur spelen bij landen die wat onderaan de lijst staan en ik vermoed dat Noord-Korea geen geweldige productiefaciliteiten heeft. Die zullen snel zijn uitgeput.
[...]
Eerder deze week was Cherson het middelpunt van belangstelling door de 'grote' tegen aanval van UA in dat gebied/oblast/regio.
Nu ook veel actie van UA in de andere gebieden waarbij Russen hard worden geraakt, er wordt nog veel informatie verzwegen, maar lijkt erop dat UA overal een mooie push wil gaan doen? Rusland was al bezig met het versterken van Cherson gebieden door andere gebieden weer te verzwakken, Rusland kan dit nooit volhouden door op alle flanken versterkingen te voeren. UA wil denk ik voor de winter een mooie push doen, het moreel hooghouden, en dan komt de winter.... dat wordt een koude hel voor de al slecht gemotiveerde/bepakte/getrainde russen.
En dan moeten we nog hopen dat het westen de productie van wapen en munitie kan vergroten want de voorraden gaan aardig hard leeg.
Het is nog geen gelopen koers ben ik bang.
Als je goed gelezen hebt zie je dat de lagers in zogeheten cassettes worden gebouwd. Die slijten en worden daarom geregeld vervangen.dakka schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 14:29:
[...]
Boze oosterlingen zonder voorraad en transport die met geen mogelijkheid naar Moskou kunnen en door iedereen vergeten zullen worden?
Wat je nu ziet zijn 2 oplossingsrichtingen :
De eerste is niks doen. Lagers gaan kapot, wat er in het ergste geval gebeurt is dat er een as vast slaat. Dat geeft vertraging enzo, maar gaat een tijd goed.
De tweede optie is kanibaliseren. Zodra van een onderstel een lager stuk gaat parkeer je het hele onderstel en sloop je de goede lagers er onder vandaan. Als een 2e onderstel komt met een kapot lager zet je 1 van de lagers van de andere erin en ga je verder.
Dat laatste zorgt ervoor dat ze met steeds oudere en versletener lagers moeten gaan werken waardoor steeds meer onderstellen buiten bedrijf gesteld moeten worden. Op een gegeven moment stort je rail netwerk in omdat je domweg niets meer hebt dat rolt.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
China heeft ambities tot aan de Oeral en Siberië is door handel en huwelijken meer met China dan met Moskou verbonden.dakka schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 14:29:
[...]
Boze oosterlingen zonder voorraad en transport die met geen mogelijkheid naar Moskou kunnen en door iedereen vergeten zullen worden?

https://www.nytimes.com/r...hina-will-reclaim-siberia
Vandaag even in het engels, omdat Google Translate hier helemaal niks van kon makenAgain, there is no reason not to drink 🥳
Due to the lack of necessary spare parts (mainly bearings) and the impossibility of repairing, Russian Railways removed from service about 10,000 FREIGHT CARS.
And first of all, "innovative" wagons with a higher carrying capacity got into the batch. That is, those whose presence is CRITICALLY important for military supplies.
And as if that weren't enough, NTK says another 200,000 railcars will potentially be removed soon.
The delivery of the war to Ukraine is in the pussy.
Hurrah, comrades!
#stopcars
🚧🚈🚈🚈
bron: https://t.me/s/ostanovivagonyy/
Dus volgens Rospartizan gaan er mogelijk(!) binnenkort nog eens 200.000 wagons uit dienst gehaald worden?
Ik zou dat nieuws iig met een treinwagonlading zout nemen_Eend_ schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 15:07:
Onze vrienden van Rospartizan hebben weer een bericht op Telegram geplaatst:
[...]
Vandaag even in het engels, omdat Google Translate hier helemaal niks van kon maken
Dus volgens Rospartizan gaan er mogelijk(!) binnenkort nog eens 200.000 wagons uit dienst gehaald worden?
PSN
Verwijderd
Bizarre aantallen.
Allemaal vanwege de ambities van 1 bloeddorstig monster en zijn clubje bloedhonden. Al dat bloedvergieten, en voor wat?
Ik hoop echt zo dat de dag komt dat Poetin zich moet verantwoorden voor deze daden... Maar helaas zal dat wel niet. Ik hoop dat hij snachts moelijk slaapt vanwege de druk en de stress, en dat hij zich constant dood ongelukkig voelt.
Fucking monster die gast.
Doe ik ook, maar de trein is ontspoort.YakuzA schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 15:17:
[...]
Ik zou dat nieuws iig met een treinwagonlading zout nemen
Lagers worden bijna in elk mechanisch "ding" gebruikt, van groot tot klein. Dus essentieel voor heel veel in zowel het dagelijks leven als militair.TrailBlazer schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 15:34:
Ik moet nog zien hoe snel het gaat met die lagers. Als het inderdaad zo gaat verlopen vind ik wel bijzonder. Iedereen had het in het begin vooral over elektronica en vliegtuigonderdelen. Lagers zijn zo’n basic onderdeel maar blijkbaar toch gevoelig.
Hier een interessant stukje over lager-productie in WW2 door Nazi Duitsland; https://ww2db.com/facilit...t_Ball_Bearing_Factories/
De fabrieken zijn destijds 22 maal gebombarbeerd door de geallieerden, met enige mate van succes.
Lagers vergen een bepaald hard staal dat moeilijk te maken is. China kon pas in 2017 geheel binnen 's lands een balpen maken: het soort staal nodig voor het balletje en de vorming van zulk hard staal tot dat balletje moest tot dan toe geïmporteerd worden. Zie https://www.washingtonpos...lpoint-pen-all-by-itself/TrailBlazer schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 15:34:
Ik moet nog zien hoe snel het gaat met die lagers. Als het inderdaad zo gaat verlopen vind ik wel bijzonder. Iedereen had het in het begin vooral over elektronica en vliegtuigonderdelen. Lagers zijn zo’n basic onderdeel maar blijkbaar toch gevoelig.
Kan me voorstellen dat het voor lagers en Rusland niet anders is.
[ Voor 3% gewijzigd door Brent op 06-09-2022 15:40 ]
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
De economie gaat dan letterlijk kraken en piepen als je ze niet op tijd vervangt.
Voor intercities kan ik een levensduur van lagers vinden die 3.3 tot 3.5 miljoen km mee moeten gaan. Daarvoor heb je wel tussendoor goed onderhoud nodig. En als je dat niet hebt wordt de levensduur ook minder.NiGeLaToR schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 16:00:
Ik zocht al naar levensduur van een treinwiellager maar kan dat niet echt vinden. Wel dat een trein in NL al vaak meer dan 1.000km per dag rijdt en wij hebben een klein landje. Dus in Rusland gaat het hard met de km's lijkt me en dan is zelfs een duurzame lager op een gegeven moment versleten.
De economie gaat dan letterlijk kraken en piepen als je ze niet op tijd vervangt.
[removed]
Hoe lang dat lager meegaat is afhankelijk van 3 factoren:NiGeLaToR schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 16:00:
Ik zocht al naar levensduur van een treinwiellager maar kan dat niet echt vinden. Wel dat een trein in NL al vaak meer dan 1.000km per dag rijdt en wij hebben een klein landje. Dus in Rusland gaat het hard met de km's lijkt me en dan is zelfs een duurzame lager op een gegeven moment versleten.
1: De kwaliteit van het lager
2: De kwaliteit van het spoor
3: De belasting van de trein (en dus het lager)
Normaal gaat een lager wel een km of 500.000 mee voordat er onderhoud nodig is. Sommige lagers waren bij ons na 10 jaar (en dik 700.000km) nog steeds prima. Overigens is een defect lager niet direct een vastgelopen lager.
Dit waren echter normale omstandigheden met een normaal spoor en light rain (opgeblazen tram
Ga je over slecht spoor rijden met overbelaste rijstellen zal de levensduur hard achteruit gaan
2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30
Wel interessant - ik lees veel artikelen over het gebrek aan technologie en de afhankelijkheid van landen die dat nu niet meer levert. Het is een keer op en is dan niet meer te vervangen. Lijkt me lastig plannen, voor zover ze dat doen. En dan aankloppen bij NK is bijna hilarisch.
Aangezien jij er wat vanaf weet - zouden extreme temperatuur condities die in Rusland voorkomen ook meedoen / slechte impact hebben op rollend materiaal?Rene schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 16:12:
[...]
Hoe lang dat lager meegaat is afhankelijk van 3 factoren:
Normaal gaat een lager wel een km of 500.000 mee voordat er onderhoud nodig is. Sommige lagers waren bij ons na 10 jaar (en dik 700.000km) nog steeds prima. Overigens is een defect lager niet direct een vastgelopen lager.
Dit waren echter normale omstandigheden met een normaal spoor en light rain (opgeblazen tram)
Ga je over slecht spoor rijden met overbelaste rijstellen zal de levensduur hard achteruit gaan
at your service
Je moet het inderdaad met een korreltje zout nemen, maar wel bedenken dat er gemiddeld dus voor elke afgelegde x00k kms er een treinstel uit zal vallen. Dus dat betekent wel dat er elke dag weer meer treinstellen uit zullen vallen en dat dat alleen maar toe zal nemen. Bovenop dat wordt de betrouwbaarheid dus ook steeds lager.NiGeLaToR schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 16:16:
Thanks @Rene en @redwing. Dat zegt mij dat zo'n post van de partizanen inderdaad een treinwagon zout nodig heeft: die treinstellen zijn niet in ene allemaal tegelijk aan nieuwe lagers toe, maar naarmate de tijd verstrijkt wordt dit probleem steeds groter en steeds lastiger weer in te lopen.
Tja, bij wie moeten ze anders aankloppen? Geen enkel land die zich hieraan gaat branden, uitgezondert de landen die toch al volop sankties hebben en waarbij het dus niet uitmaakt dat Europa/VS ze niets meer wil leveren.Wel interessant - ik lees veel artikelen over het gebrek aan technologie en de afhankelijkheid van landen die dat nu niet meer levert. Het is een keer op en is dan niet meer te vervangen. Lijkt me lastig plannen, voor zover ze dat doen. En dan aankloppen bij NK is bijna hilarisch.
[removed]
Tot het krakend en piepend tot stilstand komtredwing schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 16:23:
[...]
Je moet het inderdaad met een korreltje zout nemen, maar wel bedenken dat er gemiddeld dus voor elke afgelegde x00k kms er een treinstel uit zal vallen. Dus dat betekent wel dat er elke dag weer meer treinstellen uit zullen vallen en dat dat alleen maar toe zal nemen. Bovenop dat wordt de betrouwbaarheid dus ook steeds lager.
Nope, daarom is dit een 'goed' teken - al maakt het de situatie er niet beter op. Als NK wel levert kunnen ze nog wel weer langer dingen opblazen. Of klaarzetten voor de volgende himars-strike.Tja, bij wie moeten ze anders aankloppen? Geen enkel land die zich hieraan gaat branden, uitgezondert de landen die toch al volop sankties hebben en waarbij het dus niet uitmaakt dat Europa/VS ze niets meer wil leveren.
De VS zal met plezier blijven leveren, want archenemy #2 verstookt zo de wapenreserves. Noord- en Zuidkorea zijn immers nog altijd officieel in oorlog en Amerika heeft nog altijd 24.000 troepen gestationeerd daar.
En per treinstel hoeven natuurlijk niet alle lagers kapot te zijn om 'm onbruikbaar te maken. 1 blokkerend wiel is al genoeg om een slechte dag te hebben.Rene schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 16:12:
[...]
Dit waren echter normale omstandigheden met een normaal spoor en light rain (opgeblazen tram)
Ooit ergens keer gehoord dat van een hele grote elektromotor dat 24/7 draait dat die gemiddeld genomen om de 30.000 draaiuren werd vervangen. Zit je zo ongeveer aan 3,5 jaar.NiGeLaToR schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 16:00:
Ja, het is erg interessant momenteel. Een korte samenvatting:Bloodclot schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 14:30:
Ik lees nu de topics van Cherson/Donbass/Charkiv front door.
Eerder deze week was Cherson het middelpunt van belangstelling door de 'grote' tegen aanval van UA in dat gebied/oblast/regio.
Nu ook veel actie van UA in de andere gebieden waarbij Russen hard worden geraakt, er wordt nog veel informatie verzwegen, maar lijkt erop dat UA overal een mooie push wil gaan doen? Rusland was al bezig met het versterken van Cherson gebieden door andere gebieden weer te verzwakken, Rusland kan dit nooit volhouden door op alle flanken versterkingen te voeren. UA wil denk ik voor de winter een mooie push doen, het moreel hooghouden, en dan komt de winter.... dat wordt een koude hel voor de al slecht gemotiveerde/bepakte/getrainde russen.
• Cherson: counteroffensief dat steeds meer op stoom begint te komen. Dagelijks worden vele militaire targets geraakt met raketaanvallen, pontonbruggen worden gesloopt, de russische logistiek ligt overhoop. Oekraïne verovert elke dag terrein. russen lijken aardig in paniek te zijn.
• Krim: het is nu even stil, maar we moeten niet vergeten dat de aanvallen op de Krim ook pas recent zijn begonnen. Geregeld is AA actief boven de militaire bases. rusland kan dit niet meer onverdedigd laten.
• Donbass: over de laatste weken zie je de kracht van de russische aanvallen afnemen. Aanvallen worden dagelijks afgeslagen en in de laatste paar dagen zie je een beweging de andere kant op waar Oekraïne (weliswaar marginaal) terrein terugpakt. Het is nog vroeg, maar het kan een kentering zijn. Misschien is dit dan eindelijk de culminatie waar we al meerdere malen op hebben gehoopt.
• Luhansk: volgens de gouverneur wordt ook daar terrein teruggepakt door Oekraïne, maar de details ontbreken nog.
• Charkiv: de verrassing van vandaag. Er lijkt een offensief gaande en daar horen we hopelijk vanavond meer van.
Al met al begint er zich in de afgelopen weken een steeds rooskleuriger beeld te vormen. Daarbij komt ook nog dat de Oekraïense luchtafweer steeds beter wordt, en nog beter zal worden in de komende maanden.
Maar het blijft oorlog en de russen hebben gigantische voorraden en aantallen mensen. Dus alhoewel dit zeer positieve signalen zijn, moeten we altijd de nodige slagen om de arm houden.
Edit: een goed teken is ook dat alle Russische propagandakanalen momenteel stellen dat er geen paniek is. Dus, er is paniek.
Every Russian war telegram channel is posting the same thing.
— Jay in Kyiv (@JayinKyiv) 6 september 2022
"No one is panicking" pic.twitter.com/RUCCsYLgiC
[ Voor 3% gewijzigd door RoD op 06-09-2022 16:40 ]
Waarschijnlijk heeft dit niet heel veel impact op de lagers. Die zitten in gesloten constructies en kunnen dus wel wat hebben. (Hier in Noorwegen kan het ook best koud worden).The_Butler schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 16:22:
[...]
Aangezien jij er wat vanaf weet - zouden extreme temperatuur condities die in Rusland voorkomen ook meedoen / slechte impact hebben op rollend materiaal?
Bij ons was de grootste boosdoener voor excessieve slijtage van de wiellagers slecht spoor (of slechte wissels). Dit komt omdat kleine stoten / zijwaarste bewegingen extreme kortstondige g-krachten genereert in de dwarsrichting van het lager waardoor deze slijten. Eerste merkbare signaal zonder meetapperatuur is dat je het lager hoort 'fluiten' als de snelheid van de trein toeneemt.
Overigens zorgen gladde wielen ook voor extra slijtage (het typische kedeng kedeng geluid wat je soms hoort). Dit kan je oplossen door de wielen af te draaien zodat ze weer rond zijn, maar dit moet in een werkplaats gebeuren en beperkt de levensduur aanzienlijk.
Wij konden overigens in ca. 8 uur een compleet draaistel wisselen (4 wielen en ophanging). Dan kan je het gehele draaistel voor revisie wegsturen.
Als er echter geen lagers meer zijn kan dit wel een serieus probleem gaan worden voor de russen. De toleranties zijn dermate klein dat je niet even een lager 'workshop' in je achtertuin bouwt
2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30
Dan wordt dat gewoon smokkelen en de zwarte markt.redwing schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 16:23:
[...]
[...]
Tja, bij wie moeten ze anders aankloppen? Geen enkel land die zich hieraan gaat branden, uitgezondert de landen die toch al volop sankties hebben en waarbij het dus niet uitmaakt dat Europa/VS ze niets meer wil leveren.
Verwijderd
Temporarily occupied Berdyansk - local commandant’s car has been blown up, he is reportedly in hospital with critical injuries. pic.twitter.com/tygjgSQUI2
— WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated) 6 september 2022
50,000 russian soldiers would most definitely have gone out to protest on Bolotnaya Square in Moscow.
— Defense of Ukraine (@DefenceU) 6 september 2022
But now they won’t be able to do so. pic.twitter.com/zBq88Ur4K3
:fill(white):strip_exif()/f/image/T32DfrqEsU7BaP4EYDFB4xbs.png?f=user_large)
Ukrainian Buk M1 operators destroyed a Russian plane without firing a shot
— Euromaidan Press (@EuromaidanPress) 5 september 2022
The brigade found target & turned on backlight radar. Radar exposure warning signals sounded in 🇷🇺 invader’s cabin. This stunned pilot do much that he ejected & plane crashedhttps://t.co/oEnVC1huBY pic.twitter.com/X02qpSD9qM
[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2022 16:57 ]
En die draait vermoedelijk op een vast toerental, weinig fluctuaties in temperatuur en met nauwelijks axiale belasting er op.wauskoek schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 16:34:
[...]
Ooit ergens keer gehoord dat van een hele grote elektromotor dat 24/7 draait dat die gemiddeld genomen om de 30.000 draaiuren werd vervangen. Zit je zo ongeveer aan 3,5 jaar.
We kunnen eigenlijk alleen maar gissen wanneer dit echt een groot probleem voor de Russen gaat worden. Liever gisteren dan morgen natuurlijk.
Ik zie een alternatieve market voor de bolletjes slikkers ;Pwauskoek schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 16:37:
[...]
Dan wordt dat gewoon smokkelen en de zwarte markt.
Maar even serieus; ik kon eerst niet geloven dat Rusland echt niet zelf deze hoogwaardige metalen kon maken - want Rusland was toch voor vele jaren afgezonderd van het westen tot de val van de muur zeg maar? Was er industrie afgestoten of werkte men daar vroeger met mindere kwaliteit en legde men zich daar bij neer? vragen vragen
at your service
idd, al een paar dagen worden zie je zinnetjes in berichten die lijken te wijzen op terugdringen van RU troepen op veel plekken.RoD schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 16:34:
[...]
Ja, het is erg interessant momenteel. Een korte samenvatting:
• Cherson: counteroffensief dat steeds meer op stoom begint te komen. Dagelijks worden vele militaire targets geraakt met raketaanvallen, pontonbruggen worden gesloopt, de russische logistiek ligt overhoop. Oekraïne verovert elke dag terrein. russen lijken aardig in paniek te zijn.
• Krim: het is nu even stil, maar we moeten niet vergeten dat de aanvallen op de Krim ook pas recent zijn begonnen. Geregeld is AA actief boven de militaire bases. rusland kan dit niet meer onverdedigd laten.
• Donbass: over de laatste weken zie je de kracht van de russische aanvallen afnemen. Aanvallen worden dagelijks afgeslagen en in de laatste paar dagen zie je een beweging de andere kant op waar Oekraïne (weliswaar marginaal) terrein terugpakt. Het is nog vroeg, maar het kan een kentering zijn. Misschien is dit dan eindelijk de culminatie waar we al meerdere malen op hebben gehoopt.
• Luhansk: volgens de gouverneur wordt ook daar terrein teruggepakt door Oekraïne, maar de details ontbreken nog.
• Charkiv: de verrassing van vandaag. Er lijkt een offensief gaande en daar horen we hopelijk vanavond meer van.
Al met al begint er zich in de afgelopen weken een steeds rooskleuriger beeld te vormen. Daarbij komt ook nog dat de Oekraïense luchtafweer steeds beter wordt, en nog beter zal worden in de komende maanden.
Maar het blijft oorlog en de russen hebben gigantische voorraden en aantallen mensen. Dus alhoewel dit zeer positieve signalen zijn, moeten we altijd de nodige slagen om de arm houden.
Edit: een goed teken is ook dat alle Russische propagandakanalen momenteel stellen dat er geen paniek is. Dus, er is paniek.
[Twitter]
En als ze bruggen opblazen tijdens terugtrekken zijn ze niet van plan om op korte termijn weer langs die weg weer aan te vallen.Russian troops while retreating towards Balakliia have blown up the bridge over Balakliyka river
meters, maar vooruitgang ipv terugtrekken.“There has been certain advance of AFU in Luhansk region. We have gained several hundred meters even since yesterday, which our military controls.”
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
wat ik er van begrijp is het metaal niet het grootste probleem, dat is het vakwerk wat er nodig is voor een goed product, en dat is verdwenen doordat er meer en meer geïmporteerd wordt. Ook de machinerie die nodig is in het productieproces is een dingetje, veel komt uit het westen, en ja, dat ga je nu niet zomaar even bestellen.The_Butler schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 16:47:
[...]
Ik zie een alternatieve market voor de bolletjes slikkers ;P
Maar even serieus; ik kon eerst niet geloven dat Rusland echt niet zelf deze hoogwaardige metalen kon maken - want Rusland was toch voor vele jaren afgezonderd van het westen tot de val van de muur zeg maar? Was er industrie afgestoten of werkte men daar vroeger met mindere kwaliteit en legde men zich daar bij neer? vragen vragen
|>
Ligt wel wat zwaar op de maagThe_Butler schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 16:47:
[...]
Ik denk dat de fabrieken na de val van de sovjet unie langzaam zijn verdwenen en men kwalitatief betere westerse varianten aanschaften.
Ben wel dit plaatje op internet tegen gekomen van een kogellager fabriek in Moskou.

[Twitter: https://twitter.com/Leshchenkos/status/1567155056532676609]Ben benieuwd.
I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.
Je hebt het over de productiecapaciteit en kwaliteit van de Soviet Unie die na de val van de muur onderhevig was aan erosie:The_Butler schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 16:47:
[...]
- delen vielen in regio's die zich als land hebben afgescheiden van de Sovietunie, zoals de tankindustrie die nu in Ukraine valt.
- de masale diefstal van overheidsindustrie na de val van de muur (wat heeft geleid tot de oligarchen en de bende die er nu is) heeft niet bijgedragen tot een florerende industrie
- leegloop van vakmensen die na de val van de muur geen werk meer hadden en/of geen opvolging meer vonden
- benodigde machines worden niet meer in Rusland geproduceerd, dus zelfs als er nu productiecapaciteit is dan stopt dat zodra de machine stopt met werken.
Dus dingen die men prima kon, zoals bijvoorbeeld lopen voor tanks maken, is nu een uitdaging. Electronica is men nooit goed in geweest en die boot heeft men gemist - dus zit er nu in elke 'modern' wapentuig GPS tech uit de jaren 80. Zo erg dat jachtvliegers met modernere wandelGPS'en vliegen.
Ik denk dat de lijst van redenen nog langer is, maar uiteindelijk is de afhankelijkheid van het westen gegroeid,
Finding Waldo à la Russe: vind een fabriek niet gebouwd door Duitse aannemers met Duitse machines op dit kaartjesimon schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 16:54:
[...]
wat ik er van begrijp is het metaal niet het grootste probleem, dat is het vakwerk wat er nodig is voor een goed product, en dat is verdwenen doordat er meer en meer geïmporteerd wordt. Ook de machinerie die nodig is in het productieproces is een dingetje, veel komt uit het westen, en ja, dat ga je nu niet zomaar even bestellen.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Als ik WarMonitor3 mag geloven stort de boel rond Kharkiv momenteel in elkaar:gws24 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 17:03:
Tweet van een adviseur van de chief of staff van Zelensky
[Twitter: https://twitter.com/WarMonitor3/status/1567163924348375045]Eerst zien dan pas juichen...
Balakliya is een relatief grote stad, een Russisch zwaartepunt rond Irzum.XWB schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 17:10:
Ik neem aan dat de Russen nog meer dorpjes in Kharkiv Oblast bezet houden?
Ook uit het uiterste noorden komen positieve berichten, lijkt erop dat ze over een breed front zoveel mogelijk verwarring proberen te zaaien. De russische legerleiding geen idee meer heeft welke plek reserves naartoe moeten.
[ Voor 30% gewijzigd door hoevenpe op 06-09-2022 17:15 ]
[ Voor 93% gewijzigd door Remy op 06-09-2022 20:49 ]
Ik zie nu net inderdaad ook een tweet van Philips O'Brien dat het inderdaad om Kharkiv zou gaan:hoevenpe schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 17:07:
[...]
Als ik WarMonitor3 mag geloven stort de boel rond Kharkiv momenteel in elkaar:
If the Ukrainians have achieved operational surprise around Kharkiv, will demonstrate just how the Russian military is In disarray. I assumed through all the different monitoring devices (from satellites, to UAVs to cyber and more) that such operational surprise would be…
— Phillips P. OBrien (@PhillipsPOBrien) 6 september 2022
Spreekt voor zich.Eerst zien dan pas juichen...
I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.
Bijzonder dat de Russen zo'n belangrijke stad dan zomaar opgeven, ik zou toch een stevig gevecht verwachten. Waar is al dat artilleriegeschut gebleven waarmee complete steden vernietigd zijn?hoevenpe schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 17:12:
[...]
Balakliya is een relatief grote stad, een Russisch zwaartepunt rond Irzum.
Wel wat makkelijk om het allemaal op Vladje en co af te schuiven. Al die jonge knapen gaan gewapend naar een ander land, schieten de mensen daar overhoop en nemen ondertussen nog even een koelkast en tv mee maar zodra ze met de neus omhoog gaan zijn ze zielig.Verwijderd schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 15:28:
Vandaag dus de grens van 50k kapotte Russische soldaten. Tja... Weinig om over te juichen... Vermoedelijk zullen veel daarvan jonge mannen zijn, uit gebieden vol armoede. Daarnaast nog een ernorme bult gewonden, verminkt voor het leven. Om maar niet te spreken over de tienduizenden, zoniet honderdduizenden burgerslachtoffers aan Oekraïense zijde...
Bizarre aantallen.
Allemaal vanwege de ambities van 1 bloeddorstig monster en zijn clubje bloedhonden. Al dat bloedvergieten, en voor wat?
Ik hoop echt zo dat de dag komt dat Poetin zich moet verantwoorden voor deze daden... Maar helaas zal dat wel niet. Ik hoop dat hij snachts moelijk slaapt vanwege de druk en de stress, en dat hij zich constant dood ongelukkig voelt.
Fucking monster die gast.
Vind dat altijd iets te kort door de bocht persoonlijk. Macht bestaat uiteindelijk alleen daar waar het erkend wordt. Als Vasili de boel niet overhoop knalt in Oekraïne kan Vladje wel ambities hebben, maar daarmee weinig schade aanrichten. Er is collectief, in de zin van directe betrokkene, toch wel een zekere gedeelde verantwoordelijkheid voor deze puinhoop.
Buiten bereik van de Himars verwacht ik.XWB schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 17:19:
[...]
Waar is al dat artilleriegeschut gebleven waarmee complete steden vernietigd zijn?
Op de kaart is het meer een (moeilijk verdedigbaar?) uitstulpsel aan het front?hoevenpe schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 17:12:
[...]
Het is wel opvallend omdat ze afgelopen weken daarvandaan nog progressie probeerden te maken richting het zuiden.
[ Voor 17% gewijzigd door YakuzA op 06-09-2022 17:33 ]
PSN
Iemand gaat z'n deadline niet halen:YakuzA schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 17:31:
Het is wel opvallend omdat ze afgelopen weken daarvandaan nog progressie probeerden te maken richting het zuiden.
Poetin schuift deadline voor Russische troepen om Donetsk in te nemen naar achteren
Volgens de Oekraïense generale staf heeft de Russische president Vladimir Poetin de deadline voor zijn troepen om de regio Donetsk in te nemen uitgesteld van 31 augustus naar 15 september. Volgens de Amerikaanse denktank ‘Institute for the Study of War’ (ISW) is die latere datum echter “al even onwaarschijnlijk” te halen.
De Russische troepen reageren intussen ook op het Oekraïense tegenoffensief in de regio van Cherson. Ze sturen militaire konvooien naar het zuiden van Oekraïne via de Krimbrug. Die zijn mogelijk bedoeld voor een herziene militaire operatie in Donetsk. “Maar het is zeer onwaarschijnlijk dat Russische troepen de vereiste vooruitgang zullen boeken om de hele regio tegen 15 september te veroveren”, aldus het ISW.
De aanwijzingen nemen toe dat Rusland kampt met een steeds groter tekort aan wapens in Oekraïne. Na Iran zoekt Moskou volgens de VS nu ook zijn heil in Noord-Korea om de voorraden aan te vullen. Het Russische leger is naarstig op zoek naar artilleriegranaten, raketten en drones.
Nadat de VS de afgelopen maanden al naar buiten hadden gebracht dat het Russische leger aan Iraanse gevechts- en verkenningsdrones probeerde te komen, koopt het Kremlin nu ook Noord-Koreaanse wapens in. Miljoenen granaten en raketten schaft Rusland aan in Pyongyang, zo blijkt uit informatie van de Amerikaanse spionagediensten die dinsdag naar buiten werd gebracht door The New York Times.
De aankopen in Noord-Korea zijn nogal pikant. Want ze geven aan dat Rusland, ’s werelds tweede wapenexporteur, zelfs een tekort heeft aan wapens die niet hightech zijn. In de zes maanden dat de oorlog in Oekraïne nu duurt, was al pijnlijk duidelijk geworden dat de Russische voorraad geavanceerde wapens, zoals Kalibr-kruisraketten, flink was uitgeput. Vooral door de internationale sancties kunnen Russische wapenfabrikanten niet meer aan elektronische onderdelen komen voor de hightechwapens.
Maar in eenvoudige, ‘domme’ wapens, zoals granaten voor de houwitsers en raketten voor het Grad-lanceersysteem, zitten geen geavanceerde onderdelen die getroffen worden door de sancties. Dat de Russische wapenindustrie niet in staat is om ook deze munitie snel aan te vullen, moet voor de VS en Europa een verrassing zijn. Het tekort is funest, omdat Rusland, ondanks de militaire modernisering van de afgelopen tien jaar, nog altijd sterk leunt op artillerie om de vijand te verslaan.
Hangt ervan af. Een motor van een paar megawatt wordt om de drie jaar volcontinu draaien nagekeken en eventueel gereviseerd indien nodig. Pas nog een paar project geleid waarbij dat gebeurde. Die motoren draaien al vanaf 1974. Ze gaan niet snel kapot. Dat waren Tsjechische motoren uit de tijd dat ze nog in het oostblok zaten. Ook die lagers worden slechts eens in de drie jaar nagekeken. Wel zit er vibration monitoring op dus ze kunnen ook zien als de trillingen toenemen (dat geeft meestal aan dat er wat fout begint te gaan)wauskoek schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 16:34:
[...]
Ooit ergens keer gehoord dat van een hele grote elektromotor dat 24/7 draait dat die gemiddeld genomen om de 30.000 draaiuren werd vervangen. Zit je zo ongeveer aan 3,5 jaar.
Overigens waren het bij deze glijlagers en geen kogellagers maar ook van kogellagers kun je soms dezelfde intervallen hebben en soms zijn de intervallen nog langer. Het hangt ook af van de belasting van het lager.
Verwijderd
Ik vind de Russische soldaten op zich niet 'zielig', oog om oog, tand om tand. Ik vind het wel zonde van al die jonge mensen. Al die doden, uiteindelijk om eigenlijk niets. Ja, misschien wat geopolitieke stuiptrekkingen.Brazos schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 17:27:
[...]
Wel wat makkelijk om het allemaal op Vladje en co af te schuiven. Al die jonge knapen gaan gewapend naar een ander land, schieten de mensen daar overhoop en nemen ondertussen nog even een koelkast en tv mee maar zodra ze met de neus omhoog gaan zijn ze zielig.
Vind dat altijd iets te kort door de bocht persoonlijk. Macht bestaat uiteindelijk alleen daar waar het erkend wordt. Als Vasili de boel niet overhoop knalt in Oekraïne kan Vladje wel ambities hebben, maar daarmee weinig schade aanrichten. Er is collectief, in de zin van directe betrokkene, toch wel een zekere gedeelde verantwoordelijkheid voor deze puinhoop.
Ik vraag me wel oprecht af in welke mate de grootschalige en langdurige onderdrukking een rol speelt.
Vrije keus is er altijd, ook dood of leven is een keuze. Wanneer bombardeer je als soldaat onschuldige burgers. Uit vrije wil? Ik kan dat amper geloven. Maar misschien wel wanneer je weet dat het jij is of zij. Als je bijvoorbeeld andere opstandelingen neergeschoten ziet worden en weet dat jij de volgende bent wanneer je bevelen weigert.
Of als je die burgers ziet als 'untermensch' of 'nazi's', omdat je dat al vanaf kinds af aan hebt ingepeperd gekregen.
Hoe vrij is werkelijk een geest wanneer het opgroeit in propaganda, armoede en onderdrukking?
Het is daarmee erg complex en ik denk ook lastig voor te stellen voor ons, wij die zijn opgegroeid in vrijheid en vrede. Alle kans hebben gekregen om te mogen denken en uitten wat we willen.
Er zullen zeker psychopaten tussen lopen, maar ook mensen zoals jij en ik die zich afvragen in welke hel ze zijn beland omdat ze een weg uit armoede zochten.
Het is wat het is.
Begrijp me niet verkeerd, ik zie het liever zo dan andersom.
Maar het zijn geen dingen die vreugde bij mij oproepen.
In de eerste weken van de SMO zullen velen niet door hebben gehad wat er gebeurde, maar in het laatste half jaar hebben die allemaal ruim de kans gehad om te zorgen dat ze er niet meer zaten of heen gingen.Brazos schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 17:27:
[...]
Wel wat makkelijk om het allemaal op Vladje en co af te schuiven. Al die jonge knapen gaan gewapend naar een ander land, schieten de mensen daar overhoop en nemen ondertussen nog even een koelkast en tv mee maar zodra ze met de neus omhoog gaan zijn ze zielig.
De 'zielig' factor is in die tijd idd gewoon verdwenen.
PSN
iets met eieren en geld, één schaap en zo.President @AndrzejDuda in Abuja Nigeria: Russian aggression against Ukraine is causing a very serious food and energy crisis. Both support for Ukraine in the possibility of exporting agricultural products and support for African countries is very important to us
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Vanuit Oekraïense kant kan ik me dat goed voorstellen, vanuit Russische kant vind ik het moeilijk om te spreken van 'zonde'. Dat zeg je toch eigenlijk alleen als je iets van waarde mist, en dat kan ik me in de levens van die soldaten even niet vinden.Verwijderd schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 18:03:
[...]
Ik vind de Russische soldaten op zich niet 'zielig', oog om oog, tand om tand. Ik vind het wel zonde van al die jonge mensen. Al die doden, uiteindelijk om eigenlijk niets. Ja, misschien wat geopolitieke stuiptrekkingen.
Ik vraag me wel oprecht af in welke mate de grootschalige en langdurige onderdrukking een rol speelt.
Vrije keus is er altijd, ook dood of leven is een keuze. Wanneer bombardeer je als soldaat onschuldige burgers. Uit vrije wil? Ik kan dat amper geloven. Maar misschien wel wanneer je weet dat het jij is of zij. Als je bijvoorbeeld andere opstandelingen neergeschoten ziet worden en weet dat jij de volgende bent wanneer je bevelen weigert.
Of als je die burgers ziet als 'untermensch' of 'nazi's', omdat je dat al vanaf kinds af aan hebt ingepeperd gekregen.
Hoe vrij is werkelijk een geest wanneer het opgroeit in propaganda, armoede en onderdrukking?
Het is daarmee erg complex en ik denk ook lastig voor te stellen voor ons, wij die zijn opgegroeid in vrijheid en vrede. Alle kans hebben gekregen om te mogen denken en uitten wat we willen.
Er zullen zeker psychopaten tussen lopen, maar ook mensen zoals jij en ik die zich afvragen in welke hel ze zijn beland omdat ze een weg uit armoede zochten.
Het is wat het is.
Begrijp me niet verkeerd, ik zie het liever zo dan andersom.
Maar het zijn geen dingen die vreugde bij mij oproepen.
Wat betreft die vrije keus is denk ik ook een kwestie van perceptie. Zie je een mens als individu met een eigen verantwoordelijkheid en soevereiniteit voor zijn/haar daden of zie je 'de mens' als onderdeel van een kudde en als eigendom van een leider.
Ik heb een wat meer westerse kijk daarop denk ik, ieder mens is verantwoordelijk voor zijn/haar eigen daden, ongeacht uit welke illusie/overtuiging/leugen of in opdracht van wie dat wordt gedaan.
Hebben we een idee van onze (en de US) voorraden dan?CornermanNL schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 14:32:
Ik hoop dat de Oekraïners de winter ook kunnen doorkomen, het lijkt mij voor hun ook geen pretje worden.
En dan moeten we nog hopen dat het westen de productie van wapen en munitie kan vergroten want de voorraden gaan aardig hard leeg.
Het is nog geen gelopen koers ben ik bang.
drie BFF's naast elkaar.
Would anyone describe this is a happy and confident trio? Putin obviously doesn’t even want to talk with the commander of the 🇷🇺 armed forces. pic.twitter.com/gfgcXfIPwy
— Carl Bildt (@carlbildt) 6 september 2022
Ja. Dat filmpje is geknipt. Op het einde lachen ze gewoon met elkaar. Ben onderweg dus kan het hele filmpje zo niet vinden.Tens schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 19:37:
Was deze al langs gekomen?
drie BFF's naast elkaar.
[Twitter]
Als je in het leger zit werkt dat individualisme niet zo geweldig. Sterker nog, het systeem van bevelen opvolgen is juist berust op eerst doen en dan klagen. Ben je het ergens niet mee eens dan moet je echt je best doen wil je je superieuren overtuigen. Orders weigeren doe je niet zomaar zonder persoonlijke consequenties en deserteren al helemaal niet. (denk aan de gevolgen voor je familie)Brazos schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 18:56:
[knip]
Ik heb een wat meer westerse kijk daarop denk ik, ieder mens is verantwoordelijk voor zijn/haar eigen daden, ongeacht uit welke illusie/overtuiging/leugen of in opdracht van wie dat wordt gedaan.
Komt ook nog bij dat als je eenmaal wat teamgenoten hebt verloren je vanzelf enige vorm van rancune gaat opbouwen tegen alles wat niet jouw clubje is.
Medelijden met diegene die geen kans hebben gehad zich los te breken van de Russische doctrine en achteloos door hun superieuren maar het front zijn gestuurd om daar kansloos voor een eerloze zaak te sterven.
Voor diegene die zich daar als beesten gedragen is het een stuk moeilijker begrip te hebben, al zou je kunnen stellen dat de mens niet zo'n beschaaft wezen is als we onszelf zo graag voorhouden.
Mocht je ooit zelf in die situatie terecht komen kan je jezelf nog eens verrassen met je gedrag.
Daarom probeer ik voorzichtig te zijn met het oordelen over die 50.000 dode Russische soldaten.
26.000 mensen voor de oorlog, dat is toch eerder een flink dorp dan een relatief grote stad?hoevenpe schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 17:12:
In de Volkskrant liveblog stond een stukje over de teruglopende voorradengustaveau schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 19:30:
[...]
Hebben we een idee van onze (en de US) voorraden dan?
Je vergeet onderhoud. Droog lopen vinden ze ook niet fijn.Rene schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 16:12:
[...]
Anyway, Rusland importeert 250.000 cassettes per jaar.
De laatste maand(en) was Zelensky veel aan het bellen met verschillende Afrikaanse leiders om de punten correct uiteen te zetten.Tens schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 18:55:
Waar het eerst vaak op zijn best neutraal was maar meestal pro RU, ook wat andere berichten uit Afrika:
[...]
iets met eieren en geld, één schaap en zo.
PSN
Dit topic is gesloten.
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid