Geografisch liggen die grondstoffen ook veel gunstiger. Dichter bij water en dichter bij de EU.Felyrion schreef op maandag 5 september 2022 @ 02:59:
[...]
(het is vast en zeker nog een stuk complexer dan dat, maar dat is een insteek).
Verwijderd
A number (at least 4) of HIMARS have been noticed in Pokrovske, Donetsk Oblast a few days ago. Russians wondering: "We need UAVs! They're driving during the day, not even sh*tty mask nets on, what for?". pic.twitter.com/k8Q6EXRw7X
— WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated) 3 september 2022
Verwijderd
Het derde grootste schaliegasveld van Europa heb ik me laten vertellen. Shell heeft haar aandelen erin echter weer verkocht sinds 2014 vanwege de burgeroorlog.Muncher schreef op maandag 5 september 2022 @ 02:24:
[...]
Kan iemand mij uitleggen welke grondstoffen er in de Donbas zitten die niet ergens anders in Rusland te vinden zijn? Ik kan mij niet goed voorstellen dat er in de Donbas iets in de grond zit wat super waardevol is voor Rusland of iets is wat echt uniek is.
Natuurlijk heeft Rusland zelf genoeg gas, maar:
- met dit schaliegasveld kan Oekraine mogelijk onafhankelijk worden van gasimport van Rusland
- met die schaliegasveld kan Oekraine mogelijk Europa voorzien van gas waardoor Russisch gas niet meer nodig is
Beide opties betekent dat Rusland buiten spel wordt gezet in het geopolitieke spel aangaande Oekraine en Europa. Ik kan me inderdaad voorstellen dat dat een no-go is voor de Russen.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2022 07:57 ]
Dat zouden ook houten HIMARSen kunnen zijn, of zijn ze rijdend gespot? RU heeft naar verluid al Iraanse drones ontvangen, die zullen ze zsm. wel gaan inzetten in UA.Verwijderd schreef op zondag 4 september 2022 @ 22:46:
[...]
klopt, UA valt op meer plaatsen aan.
En over daglicht gesproken.
4 himars gespot zonder camouflagenetten in vol daglicht.
Blijkbaar hebben de Russen geen UAV's of air support om daar iets tegen te doen dus durft UA dat.
https://www.thedrive.com/...-iran-for-its-ukraine-war
Dus dat lijkt mij vrij riskant, maar ik neem aan dat UA die dingen niet zomaar laat rijden
[ Voor 7% gewijzigd door _Eend_ op 05-09-2022 08:01 ]
Die Iraanse drones waren geen success bij eerdere inzet door Ethiopie tegen de Tigray rebellen, die hebben ze terug gestuurd en met Chinese drones vervangen. Of ze het beter gaan doen tegen het vele malen beter uitgeruste Oekrainse leger is maar zeer de vraag. Het heeft zeker wel propaganda waarde dat Rusland ook hulp krijgt maar dit gaat niet de situatie veranderen.
Het bericht over de houten dummy HIMARS zal in ieder geval wel twijfel zaaien. En dan heeft het al effect, zelfs als die dingen helemaal niet zouden bestaan.
Het bericht over de houten dummy HIMARS zal in ieder geval wel twijfel zaaien. En dan heeft het al effect, zelfs als die dingen helemaal niet zouden bestaan.
And to think they once said that computers would take away jobs.
@_Eend_ @IJzerlijm
Nopes, die drones zijn in Rusland ook geen succes.
https://globalnews.ca/new...sia-iran-drones-failures/
Nopes, die drones zijn in Rusland ook geen succes.
https://globalnews.ca/new...sia-iran-drones-failures/
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
Misschien zijn dit lok-HIMARSen._Eend_ schreef op maandag 5 september 2022 @ 07:59:
[...]
Dat zouden ook houten HIMARSen kunnen zijn, of zijn ze rijdend gespot? RU heeft naar verluid al Iraanse drones ontvangen, die zullen ze zsm. wel gaan inzetten in UA.
https://www.thedrive.com/...-iran-for-its-ukraine-war
Dus dat lijkt mij vrij riskant, maar ik neem aan dat UA die dingen niet zomaar laat rijden
Munitiedepot in Balakliya, rechts van Charkov.
Wat een klap!!
Wat een klap!!
There are three things you can watch forever: fire burning, water falling, and massive explosions at Russian’s ammunition depot in Balakliya, Kharkiv region. pic.twitter.com/ecuny0zYp2
— Maria Avdeeva (@maria_avdv) 4 september 2022
nope
Holy smoke. De glaszetters daar maken overuren....bloody schreef op maandag 5 september 2022 @ 09:23:
Munitiedepot in Balakliya, rechts van Charkov.
Wat een klap!!
[Twitter]
Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.
Wat mij vooral opvalt aan dat filmpje met die HIMARS.
Er is verder ook geen support bij.
Je zou verwachten dat ze ervoor én erachter iets van beveiliging hebben rijden. Beveiliging tegen sabotage vanaf de grond, maar ook iets wat de lucht in de gaten kan houden. Al is het een simpel iets met een luik waar iemand met een verrekijker naar de hemel afspeurt.
Je zou verwachten dat ze ervoor én erachter iets van beveiliging hebben rijden. Beveiliging tegen sabotage vanaf de grond, maar ook iets wat de lucht in de gaten kan houden. Al is het een simpel iets met een luik waar iemand met een verrekijker naar de hemel afspeurt.
Ik sla even over. 50.000 Mensen die door die psychopaat in Moskou de dood ingejaagd zijn voor een leugen. De waanzinnigheid ten top dit.
Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.
Wat betreft de video met de 3 HIMARS suggereerde iemand dat de opnamen misschien wel in Polen zijn gemaakt voordat ze de Oekraïense grens over gingen. Mogelijk nieuwe leveringen. Als ze Oekraïne een realistisch kans willen geven om zich tegen de Russen te verdedigen moeten ze iig veel meer leveren dan er aangekondigd word. Dat ze meer leveren dan ze hardop zeggen ligt voor de hand. Maar ik heb niet het idee dat het bijvoorbeeld 10x meer is dan ze openbaren. Maar dat is wel de orde van grootte wat het Oekraïens leger nodig heeft .
Laatste weken ook weer meer activiteit van de Oekraïense luchtmacht. Ik vermoed dat ze een aantal toestellen geleverd hebben gekregen waaronder SU-24, SU-25 en MIG-29. Of oude toestellen van hun zelf die eerst niet gebruiksklaar waren.
Laatste weken ook weer meer activiteit van de Oekraïense luchtmacht. Ik vermoed dat ze een aantal toestellen geleverd hebben gekregen waaronder SU-24, SU-25 en MIG-29. Of oude toestellen van hun zelf die eerst niet gebruiksklaar waren.
AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti
Eens. Dit is een zwart vooruitzicht voor Rusland ook - zo'n hap uit de generatie jonge mannen uit toch al arme regio's betekent niet veel goeds.SkiFan schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:14:
[...]
Ik sla even over. 50.000 Mensen die door die psychopaat in Moskou de dood ingejaagd zijn voor een leugen. De waanzinnigheid ten top dit.
En het einde is alles behalve in zicht.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
een oudje:SkiFan schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:14:
[...]
Sometimes all you need is a dead family member fighting fictional #Ukrainian fascists. This #Russian family was able to buy a car thanks to their son's unmatched courage on the 🇺🇦 battlefield, sharing their "success story" with the #Russia 1 channel. https://t.co/WDj48WASat
— KyivPost (@KyivPost) 18 juli 2022
Ik denk dat wij hier in het westen meer waarde hechten aan een mensenleven (soms zelfs dat van Russische soldaten) dan dat ze in Rusland doen.
De kans dat Rusland ooit nog de NAVO conventioneel aanvalt lijkt me verkeken, hoe hard ook dat is enorme winst.NiGeLaToR schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:19:
Dit is een zwart vooruitzicht voor Rusland ook
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Mens = middel, zover waren we al. Je weet alleen dat als hele gemeenschappen het zonder jonge generatie moet doen er in de toekomst meer problemen volgen.dr.lowtune schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:19:
[...]
een oudje:
[Twitter]
Ik denk dat wij hier in het westen meer waarde hechten aan een mensenleven (soms zelfs dat van Russische soldaten) dan dat ze in Rusland doen.
Uiteindelijk is en wordt de toekomst van Rusland met de dag grauwer. Dat is weer een recept voor nieuwe problemen.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Klopt, maak me voor ons ook geen zorgen op lange termijn. China krijgt zo wel vrije hand in het oosten en wij moeten nadenken wat we willen in het westen met de resten van een toekomstig Rusland.hoevenpe schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:21:
[...]
De kans dat Rusland ooit nog de NAVO conventioneel aanvalt lijkt me verkeken, hoe hard ook dat is enorme winst.
De mijlpaal van 50k Russische slachtoffers blijft in ieder geval bizar. Nog even en ze gaan de Amerikaanse verliezen van de Vietnam oorlog voorbij.
Ze hebben veel kinderen ontvoerd uit Oekraïne toch? Misschien compenseert dat een beetje.NiGeLaToR schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:19:
[...]
Eens. Dit is een zwart vooruitzicht voor Rusland ook - zo'n hap uit de generatie jonge mannen uit toch al arme regio's betekent niet veel goeds.
En het einde is alles behalve in zicht.
Dat is overigens een stil drama, je hoort er nog weinig over. Al die gedeporteerde Oekraïners die verspreid over Rusland zijn.
Dat zal nog wel een punt zijn, je kan moeilijk een 'goede deal' maken die je territorium terug geeft terwijl iedereen die daar woonde nu ergens in een kamp of bij een nieuw gezin in Rusland zit voor 'denazificatie'. Zelfs de volledige terugtrekking naar de posities van begin 2022 is dan onacceptabel.CyBeRSPiN schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:24:
[...]
Ze hebben veel kinderen ontvoerd uit Oekraïne toch? Misschien compenseert dat een beetje.
Dat is overigens een stil drama, je hoort er nog weinig over. Al die gedeporteerde Oekraïners die verspreid over Rusland zijn.
And to think they once said that computers would take away jobs.
Je ziet in veel arme landen al tijden het verschijnsel dat achterblijvende (veelal agrarische) regio's leeglopen en dat jongeren zich verplaatsen naar de stad. Rusland versterkt dit effect door grote hoeveelheden gezonde mannen uit de regio's de gehaktmachine in Oekraïne in te sturen.NiGeLaToR schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:22:
[...]
Mens = middel, zover waren we al. Je weet alleen dat als hele gemeenschappen het zonder jonge generatie moet doen er in de toekomst meer problemen volgen.
Uiteindelijk is en wordt de toekomst van Rusland met de dag grauwer. Dat is weer een recept voor nieuwe problemen.
Naast dat Rusland hard op weg is hun primaire afzetmarkt voor fossiele brandstoffen van zich te vervreemden (of dat reeds gedaan heeft) is het daarmee ook hard op weg om intern de eigen (agrarische)productiecapaciteit en demografie te ondermijnen. Het is bijna fascinerend te noemen hoe zelfdestructief ze bezig zijn.
Toch heb ik geen medelijden met ze, het is voor beide partijen het beste als de Russen snel verslagen worden (dan houdt Rusland misschien ook nog iets van een positieve toekomst over).
Ik neem aan dat dit zo ver achter het front is dat ze ergens onder een S300 paraplu rijden.AndereKoekoek schreef op maandag 5 september 2022 @ 09:46:
Wat mij vooral opvalt aan dat filmpje met die HIMARS.
(gezien de geo-guessers onder de twitter post, is dit een +/- 40 a 50 km van het front af.)
Maar ik kan idd niet in hun strategische kaarten kijken
Ze weten iig dat de normale Russische vliegtuigen daar nooit in de buurt komen, voor drones is dit ook relatief ver achter het front etc. Sabotage vanaf de grond zou nog een van de grootste gevaren vormen idd.
[ Voor 17% gewijzigd door YakuzA op 05-09-2022 10:46 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Dat is waar: > 250k en in totaal zo'n 1,25 miljoen burgers.CyBeRSPiN schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:24:
[...]
Ze hebben veel kinderen ontvoerd uit Oekraïne toch? Misschien compenseert dat een beetje.
Ik reken erop dat Rusland op termijn zover op de knieen wordt gedwongen dat deze mensen de gelegenheid krijgen terug te keren - maar uiteindelijk is de reactie van de internationale gemeenschap niet in dien aard dat ik dit zie gebeuren, of wel?
Imho heeft het nul propaganda waarde als het 2e leger van de wereld hulp nodig heeft van Iran. Dat betekent dat al je echt krachtige bondgenoten je al hebben laten vallen.IJzerlijm schreef op maandag 5 september 2022 @ 08:04:
Die Iraanse drones waren geen success bij eerdere inzet door Ethiopie tegen de Tigray rebellen, die hebben ze terug gestuurd en met Chinese drones vervangen. Of ze het beter gaan doen tegen het vele malen beter uitgeruste Oekrainse leger is maar zeer de vraag. Het heeft zeker wel propaganda waarde dat Rusland ook hulp krijgt maar dit gaat niet de situatie veranderen.
Mwoah, tweede leger zeker - in Ukraine.TrailBlazer schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:54:
[...]
Imho heeft het nul propaganda waarde als het 2e leger van de wereld hulp nodig heeft van Iran. Dat betekent dat al je echt krachtige bondgenoten je al hebben laten vallen.
Tis voor intern volgens mij enorm pijnlijk om hulp van Iran te moeten accepteren? Wordt Iran als een bondgenoot gezien, gezien het hele fijne Russische superieuriteitsgedoetje wat gaande is?
Hm, zaterdag filmpje opnemen met duidelijk herkenbare locatie, zondag verspreiden als 'vandaag gefilmd'. en kijken waar de drones vandaan komen.YakuzA schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:42:
[...]
Ik neem aan dat dit zo ver achter het front is dat ze ergens onder een S300 paraplu rijden.
(gezien de geo-guessers onder de twitter post, is dit een +/- 40 a 50 km van het front af.)
Maar ik kan idd niet in hun strategische kaarten kijken
Ze weten iig dat de normale Russische vliegtuigen daar nooit in de buurt komen, voor drones is dit ook relatief ver achter het front etc. Sabotage vanaf de grond zou nog een van de grootste gevaren vormen idd.
vier Himars zonder support vehicles lijkt me erg onwaarschijnlijk.
(Orlan-10 Performance
Maximum speed: 245 km/h (152 mph, 132 kn)
Combat range: 120 km (75 mi, 65 nmi)
Ferry range: 600 km (370 mi, 320 nmi)
Endurance: 16 hours)
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Deze oorlog is in principe ook heel pijnlijk voor de Russische wapenhandel.
De doctrine van de Sovjet Unie was altijd dat high tech wapens minder belangrijk waren dan de kritische massa in mankracht en wapens. Eenvoudig weg gezegd; De T14 Armata tank zou; zelfs als deze echt werkend was nooit de bulk van het Russische leger zijn geweest. Deze doctrine bestaat al heel lang in Rusland.
Men geloofde nooit in de kracht van high-tech wapens.
Dit conflict heeft echter aangetoond dat die manier van denken met recht 'ouderwets' wordt gevonden in het westen. De tactiek werkte redelijk bij hun offensief in het oosten maar viel als een kaartenhuis in elkaar zodra er westerse HIMARS verschenen. Hetzelfde geld voor de SU-32 vliegtuigen die niet het behaalde resultaat kunnen leveren. China zal daarom vast redelijk zuur kijken naar hun eigen vloot die ze van Rusland hebben gekocht.
Westerse wapens daarentegen zoals HIMARS en NLAW verkopen inmiddels als warme broodjes. Waar Rusland een kans had om zich te bewijzen als supermacht is gebleken dat ze het niet kunnen. Dit alles is het gevolg van corruptie in alle lagen van Rusland. Waarbij basis apparatuur zoals nachtvisie alleen op papier was aangeschaft maar niet in werkelijkheid. Waarbij troepen alleen op papier goed uitgerust waren.
Inherent is dit een fout van autoritaire regimes. Hier in het westen valt corruptie snel op omdat wij 'de wacht wisselen'. Niemand hier weet met zekerheid wie van welke partij na de volgende verkiezingen minister van financiën is. In Rusland en China is dit echter heel duidelijk zelfs vaak voor decennia. Indien ze worden vervangen is dat omdat 'de baas' ze niet meer ziet zitten en worden ze vaak vervangen door mensen die net zo corrupt zijn. Want de minister van buitenlandse zaken zal die van financiën niet aangeven van corruptie; hij is het immers zelf ook en dat weet die van financiën ook.
Corruptie verhinder je niet; ook niet in het westen. Maar corruptie groeit sterker onder autoritaire regimes. Dat is waarom de Russische soldaat zelf legerlaarzen moet regelen. Dat is waarom Chinese vastgoedbedrijven ponzi fraude konden plegen.Dat is waarom wij uiteindelijk dit conflict gaan winnen.
De doctrine van de Sovjet Unie was altijd dat high tech wapens minder belangrijk waren dan de kritische massa in mankracht en wapens. Eenvoudig weg gezegd; De T14 Armata tank zou; zelfs als deze echt werkend was nooit de bulk van het Russische leger zijn geweest. Deze doctrine bestaat al heel lang in Rusland.
Men geloofde nooit in de kracht van high-tech wapens.
Dit conflict heeft echter aangetoond dat die manier van denken met recht 'ouderwets' wordt gevonden in het westen. De tactiek werkte redelijk bij hun offensief in het oosten maar viel als een kaartenhuis in elkaar zodra er westerse HIMARS verschenen. Hetzelfde geld voor de SU-32 vliegtuigen die niet het behaalde resultaat kunnen leveren. China zal daarom vast redelijk zuur kijken naar hun eigen vloot die ze van Rusland hebben gekocht.
Westerse wapens daarentegen zoals HIMARS en NLAW verkopen inmiddels als warme broodjes. Waar Rusland een kans had om zich te bewijzen als supermacht is gebleken dat ze het niet kunnen. Dit alles is het gevolg van corruptie in alle lagen van Rusland. Waarbij basis apparatuur zoals nachtvisie alleen op papier was aangeschaft maar niet in werkelijkheid. Waarbij troepen alleen op papier goed uitgerust waren.
Inherent is dit een fout van autoritaire regimes. Hier in het westen valt corruptie snel op omdat wij 'de wacht wisselen'. Niemand hier weet met zekerheid wie van welke partij na de volgende verkiezingen minister van financiën is. In Rusland en China is dit echter heel duidelijk zelfs vaak voor decennia. Indien ze worden vervangen is dat omdat 'de baas' ze niet meer ziet zitten en worden ze vaak vervangen door mensen die net zo corrupt zijn. Want de minister van buitenlandse zaken zal die van financiën niet aangeven van corruptie; hij is het immers zelf ook en dat weet die van financiën ook.
Corruptie verhinder je niet; ook niet in het westen. Maar corruptie groeit sterker onder autoritaire regimes. Dat is waarom de Russische soldaat zelf legerlaarzen moet regelen. Dat is waarom Chinese vastgoedbedrijven ponzi fraude konden plegen.Dat is waarom wij uiteindelijk dit conflict gaan winnen.
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
Ik schat in dat zelfs als je de huidige situatie kado doet aan Putin, dat men alsnog niks kan verdienen. Elke winningsinstallatie en fabriek kan zo door UA met de grond gelijk gemaakt worden. Dat is ook in ons belang, elke autoritaire regering zal moeten begrijpen dat er geen beloning is voor het toegeven aan hun (onvermijdelijke) gewelddadige neigingen.redwing schreef op zondag 4 september 2022 @ 23:59:
[...]
Het is inderdaad de enige optie die ik zie waarbij rusland nog iets kan 'verdienen'. Alleen als dit offensief in Cherson goed loopt schat ik dat die optie echter heel snel verdwijnt. Zeker omdat het er op lijkt dat de russen ook in de Donbass nu al op hun tenen lopen, nu ze een heel deel van hun troepen richting Cherson hebben moeten sturen.
Er valt voor Rusland helemaal niks te halen, er valt alleen wat te verliezen. In dat opzicht zit er een vorm van logica in dat Putin vooral maatschappelijke afdankertjes (Untermensche in de vorm van Aziaten, Oekrainers, criminelen, daklozen) in de oven gooit. Maar alles beter dan het thuispubliek de conclusie laten trekken dat men (=Putin) gefaald heeft. Ik herhaal mezelf, maar voor Putin is het zaak de wedstrijd te rekken om de einduitslag en daarmee zijn eigen ondergang uit te stellen.
En dus is Putin hier met een extreem zinloze oorlog bezig, waar helemaal niks te winnen valt behalve wat tijd. Als ik dat laat bezinken en ik kijk naar de filmpjes waar Russen hun levens geven bij het bestormen van loopgraven, dan realiseer ik me dat ze hun leven weggooien voor niets. Er is geen vaderland wat men dient, slechts de opperste slavenhouder. De prijs van misinformatie en propaganda wordt geteld in tienduizenden keren dat een persoon voor geen enkel hoger doel sterft, en een veelvoud daarvan dat voor het leven invalide zal zijn, zij het lichamelijk of geestelijk.
@Auredium niet alleen 'geloven' ze er niet in, maar ze hebben het ook niet:
Hele draad analyse van gebruikte GPS systemen in diverse Russische wapensystemen.
De rode draad:
De NY Times schreef er ook over:
In July 2022, @conflictarm returned to #Ukraine to continue to document components of Russian weapons. There, we made an interesting discovery. Follow along... 1/19 pic.twitter.com/IULbKasFYg
— Damien Spleeters (@damspleet) 4 september 2022
Hele draad analyse van gebruikte GPS systemen in diverse Russische wapensystemen.
De rode draad:
“The Russian navigation system resembles the open-source architecture of GPS receivers, which is not subject to federal restrictions regarding the sale and export of defense articles” 16/19 https://t.co/Y9bDi7TfQM
— Damien Spleeters (@damspleet) 4 september 2022
De NY Times schreef er ook over:
The weapons are top of the line in the Russian arsenal. But they contained fairly low-tech components, analysts who examined them said, including a unique but basic satellite navigation system that was also found in other captured munitions.
Those findings are detailed in a new report issued Saturday by Conflict Armament Research, an independent group based in Britain that identifies and tracks weapons and ammunition used in wars around the world. The research team examined the Russian matériel in July at the invitation of the Ukrainian government.
The report undercuts Moscow’s narrative of having a domestically rebuilt military that again rivals that of its Western adversaries.
But it also shows that the weapons Russia is using to destroy Ukrainian towns and cities are often powered by Western innovation, despite sanctions imposed against Russia after it invaded Crimea in 2014. Those restrictions were intended to stop the shipment of high-tech items that could help Russia’s military abilities.
Even opletten dat het in dit geval grotendeels gaat om het eigendom van de gasvelden en dan vooral wie dat eigendom niet heeft. Voor de gaswinning hoeft rusland dat gebied helemaal niet te hebben. Punt is alleen dat als Oekraine het gebied in handen heeft, ze die zullen ontginnen en daarmee een concurrent van rusland zouden worden. En dat is wel een probleem voor rusland omdat ze dan hun handel verliezen.bulle bas schreef op maandag 5 september 2022 @ 11:25:
[...]
Ik schat in dat zelfs als je de huidige situatie kado doet aan Putin, dat men alsnog niks kan verdienen. Elke winningsinstallatie en fabriek kan zo door UA met de grond gelijk gemaakt worden. Dat is ook in ons belang, elke autoritaire regering zal moeten begrijpen dat er geen beloning is voor het toegeven aan hun (onvermijdelijke) gewelddadige neigingen.
Voor rusland gaat het dus niet om het ontginnen, maar vooral dat niemand anders het gaat ontginnen.
En dat klopt natuurlijk helemaal, al heeft ie er dus wel mee te winnen dat zijn eigen gashandel blijft bestaan (alhoewel die toch al binnen een paar jaar echt zal kelderen, ongeacht wat er verder gebeurd.)Er valt voor Rusland helemaal niks te halen, er valt alleen wat te verliezen. In dat opzicht zit er een vorm van logica in dat Putin vooral maatschappelijke afdankertjes (Untermensche in de vorm van Aziaten, Oekrainers, criminelen, daklozen) in de oven gooit. Maar alles beter dan het thuispubliek de conclusie laten trekken dat men (=Putin) gefaald heeft. Ik herhaal mezelf, maar voor Putin is het zaak de wedstrijd te rekken om de einduitslag en daarmee zijn eigen ondergang uit te stellen.
Klopt, maar dit is niet anders dan hoe rusland in andere oorlogen met zijn mensen is omgegaan.En dus is Putin hier met een extreem zinloze oorlog bezig, waar helemaal niks te winnen valt behalve wat tijd. Als ik dat laat bezinken en ik kijk naar de filmpjes waar Russen hun levens geven bij het bestormen van loopgraven, dan realiseer ik me dat ze hun leven weggooien voor niets. Er is geen vaderland wat men dient, slechts de opperste slavenhouder. De prijs van misinformatie en propaganda wordt geteld in tienduizenden keren dat een persoon voor geen enkel hoger doel sterft, en een veelvoud daarvan dat voor het leven invalide zal zijn, zij het lichamelijk of geestelijk.
[removed]
Verwijderd
de Oekraiense kanalen houden dit fenomeen in elk geval levend in de herinnering door het regelmatig te noemen. x aantal kinderen, ruim een miljoen mensen in totaal, filtration camps etc.CyBeRSPiN schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:24:
[...]
Probleem is dat UA niet bij de data komt maar ze zijn echt wel bezig om alles zoveel mogelijk in kaart te brengen waar mogelijk.
Ik denk dat dat niet zoveel uitmaakt voor Vlad, het gaat er niet om dat zij de grondstoffen hebben, winnen of verkopen, ze hebben meer dan genoeg grondstoffen, het gaat erom dat Oekraïne en indirect het Westen de grondstoffen niet heeft. Dat ze onder de ruïnes en massagraven liggen zonder dat ze gebruikt worden is voor Rusland prima.bulle bas schreef op maandag 5 september 2022 @ 11:25:
[...]
Ik schat in dat zelfs als je de huidige situatie kado doet aan Putin, dat men alsnog niks kan verdienen. Elke winningsinstallatie en fabriek kan zo door UA met de grond gelijk gemaakt worden. Dat is ook in ons belang, elke autoritaire regering zal moeten begrijpen dat er geen beloning is voor het toegeven aan hun (onvermijdelijke) gewelddadige neigingen.
Er valt voor Rusland helemaal niks te halen, er valt alleen wat te verliezen.
Dit is niet alleen een kwestie van een gasbron innemen en de gas verkopen voor wat geld. Dat is hooguit een zoethoudertje voor de vriendjes die je helpen. Dit is een kwestie van het Westen afhankelijk houden van Russische grondstoffen. Er is geen andere manier voor de Russische maatschappij om enige relevantie te behouden in de wereld behalve de huidige monopolie op grondstoffen. Gas, olie, graan, kolen, staal etc. Zolang wij er afhankelijk van zijn zal het oorlogscrimineeltje in Moskou macht hebben en houden.
Training++
https://www.ukrinform.net...an-soldiers-sky-news.html
https://www.ukrinform.net...an-soldiers-sky-news.html
The number of Ukrainian citizens who will take part in the training has been increased to "tens of thousands," and the combat course has been extended in length from three to five weeks.
According to the report, some 4,700 personnel have already been through the training at military bases … since it began in June
[ Voor 18% gewijzigd door YakuzA op 05-09-2022 12:28 ]
PSN
Kijk dat gaat de goede kant op. Ik vind de training overigens wel heel erg kort. Met drie maanden ipv vijf weken kan je dingen al ietsje beter inslijpen lijkt me.
Goed punt, dat ook door @redwing werd gemaakt.Brazos schreef op maandag 5 september 2022 @ 12:00:
[...]
Ik denk dat dat niet zoveel uitmaakt voor Vlad, het gaat er niet om dat zij de grondstoffen hebben, winnen of verkopen, ze hebben meer dan genoeg grondstoffen, het gaat erom dat Oekraïne en indirect het Westen de grondstoffen niet heeft. Dat ze onder de ruïnes en massagraven liggen zonder dat ze gebruikt worden is voor Rusland prima.
De lucratieve afzetmarkt in Europa is men echter sws kwijt, dus men heeft er niets mee te winnen. Het is nu een boze poeter die zijn eigen speeltjes sloopt. Laat het een les zijn voor de rest van de wereld: jaag je beste klant (het westen) niet tegen je in het harnas, want daarna mag je je eigen boontjes gaan doppen namelijk.Dit is niet alleen een kwestie van een gasbron innemen en de gas verkopen voor wat geld. Dat is hooguit een zoethoudertje voor de vriendjes die je helpen. Dit is een kwestie van het Westen afhankelijk houden van Russische grondstoffen. Er is geen andere manier voor de Russische maatschappij om enige relevantie te behouden in de wereld behalve de huidige monopolie op grondstoffen. Gas, olie, graan, kolen, staal etc. Zolang wij er afhankelijk van zijn zal het oorlogscrimineeltje in Moskou macht hebben en houden.
De soldaten van de VS kregen in WW2 op het dieptepunt 4 weken. In eerste instantie 8-13 weken, toen een tijdje 4 weken en nadat ze genoeg waren aangesterkt steeg het weer naar rond de 16 weken.bulle bas schreef op maandag 5 september 2022 @ 12:30:
[...]
Kijk dat gaat de goede kant op. Ik vind de training overigens wel heel erg kort. Met drie maanden ipv vijf weken kan je dingen al ietsje beter inslijpen lijkt me.
Paar YPR's die het helaas niet gered hebben:
One destroyed and two more damaged Ukrainian YPR 765.
— Kriegsforscher (@OSINTua) 4 september 2022
Video was filmed by UAF. Presumably in Kherson region. pic.twitter.com/KWQWmtGyyU
5 weken ipv 3 wekenbulle bas schreef op maandag 5 september 2022 @ 12:30:
[...]
/edit: snap em nu. 3 maanden training weet ik niet hoe nuttig dat is. De tijdslijn zou kunnen betekenen dat de hele training mogelijk niet van pas komt namelijk.
[ Voor 20% gewijzigd door YakuzA op 05-09-2022 13:07 ]
PSN
Is het ook.bulle bas schreef op maandag 5 september 2022 @ 12:30:
[...]
Aan de andere kant vermoedt ik dat er weinig focus komt te liggen op zaken zoals in de pas lopen, correct salueren en andere toeters en bellen die niet direkt iets met combat skills te maken hebben.
De nadruk ligt vooral op het werken in kleinere teams en hoe je een defensieve stelling vult plus nu dus in de 2 weken extra ook de offensieve kant over hoe je huizen cleared, straten etc.ZenTex schreef op maandag 5 september 2022 @ 12:49:
[...]
Is het ook.
Aan de andere kant vermoedt ik dat er weinig focus komt te liggen op zaken zoals in de pas lopen, correct salueren en andere toeters en bellen die niet direkt iets met combat skills te maken hebben.
PSN
Goed nieuws voor UA. Liz Truss tot Britse PM gekozen. Zij had volgens mij al aangegeven de huidige Britse minister van defensie op zijn post te laten zitten. En daar zijn ze in UA erg blij mee.
Dat betekent, stam + t .
De YPR-765 is blijkbaar een verbouwde M113. Toevallig zag ik gisteren een filmpje van Chris Cappy (Task & Purpose) over de M113 en hoe deze verkeerd gebruikt wordt door menig legers: het is een troepentransport om troepen/munitie te droppen en dan weg te wezen, niet om gebruikt te worden op de linie. Ondanks dat het ding lijkt op een gepantserde rijdende doos, is het dat niet.hoevenpe schreef op maandag 5 september 2022 @ 12:45:
[Twitter]
De BMP's en BMD's aan beide kanten zijn dan net zo goed niet om gebruikt te worden op de frontlinie qua armor?boxlessness schreef op maandag 5 september 2022 @ 13:48:
[...]
De YPR-765 is blijkbaar een verbouwde M113. Toevallig zag ik gisteren een filmpje van Chris Cappy (Task & Purpose) over de M113 en hoe deze verkeerd gebruikt wordt door menig legers: het is een troepentransport om troepen/munitie te droppen en dan weg te wezen, niet om gebruikt te worden op de linie. Ondanks dat het ding lijkt op een gepantserde rijdende doos, is het dat niet.
PSN
Dat weet ik niet. Wat ik hoorde is dat de M113 een aluminium pantser heeft welke alleen effectief is tegen "small arms" en mortierscherven. Een .50-cal gaat er zo door heen.YakuzA schreef op maandag 5 september 2022 @ 13:53:
[...]
De BMP's en BMD's aan beide kanten zijn dan net zo goed niet om gebruikt te worden op de frontlinie qua armor?
Er staat iets goed in de fik in Krasnyi Pakhar
https://liveuamap.com/en/...er-fire-at-krasnyi-pakhar
Красный пахарь 14:05. pic.twitter.com/qATD2Fx6CT
— Типичный Донецк (@typicaldonetsk) 5 september 2022
Volgens mij is het op papier zo dat je een calculatie maakt tussen potentiele dreiging en beschikbare en benodigde bescherming.YakuzA schreef op maandag 5 september 2022 @ 13:53:
[...]
De BMP's en BMD's aan beide kanten zijn dan net zo goed niet om gebruikt te worden op de frontlinie qua armor?
In de praktijk gooit Rusland alles wat ze hebben in de strijd, maar maakt het gemiddeld genomen niet zoveel uit wat voor pantser ze gebruiken want het is niet afdoende. Ukraine zal er voorzichtiger mee om gaan maar zodra je op pad gaat slaat wat je op papier bedacht hebt nergens meer op.
M113 was overigens ook gewoon een verkenningsvoertuig en inderdaad bepantserd transport voertuig. Met rups dus voor slecht begaanbaar terrein. Onze versie, de YPR, dezelfde rollen. Zie hier.
Volgens mij mist hierboven de Fennek nog voor verkenningen, maargoed, die is wellicht nieuwer.De YPR-765 is een pantserrupsvoertuig waarvan er ruim 1600 stuks in gebruik zijn bij de Nederlandse landmacht in verschillende uitvoeringen. Bij de infanterie als troepentransport en bij de cavalerie als verkenningsvoertuig. YPR's kunnen ook worden uitgerust met TOW anti-tank raketten. Het voertuig is toe aan vervanging. Mogelijke opvolgers voor de YPR-765 waren de Ulan, de CV-90 en de Puma.
Ik zag het ook voorbij komen._Eend_ schreef op maandag 5 september 2022 @ 13:59:
Er staat iets goed in de fik in Krasnyi Pakhar
[Twitter]
In deze TG post zie je nog wat meer/betere filmpjes ... forse brand idd! https://t.me/itsdonetsk/29227
nope
Die site is ook niet helemaal up-to-date. De laatste CV9035NL is ergens in 2011-2012 afgeleverd, en in 1994 én 2005 zijn er YPR's aan Egypte verkocht. De Fennek is rond 2005 in dienst gekomen.NiGeLaToR schreef op maandag 5 september 2022 @ 14:01:
[...]
Volgens mij is het op papier zo dat je een calculatie maakt tussen potentiele dreiging en beschikbare en benodigde bescherming.
In de praktijk gooit Rusland alles wat ze hebben in de strijd, maar maakt het gemiddeld genomen niet zoveel uit wat voor pantser ze gebruiken want het is niet afdoende. Ukraine zal er voorzichtiger mee om gaan maar zodra je op pad gaat slaat wat je op papier bedacht hebt nergens meer op.
M113 was overigens ook gewoon een verkenningsvoertuig en inderdaad bepantserd transport voertuig. Met rups dus voor slecht begaanbaar terrein. Onze versie, de YPR, dezelfde rollen. Zie hier.
[...]
Volgens mij mist hierboven de Fennek nog voor verkenningen, maargoed, die is wellicht nieuwer.
Dat dateert de site wel een beetje dacht ik zo
Rusland heeft weer twee BMD-2 voertuigen verloren:
One of two Russian BMD-2 taken by First Special Forces Brigade at Vysokopillya Kherson region today. Inscription УНСО (UNSO) refers to one of the companies of the brigade. pic.twitter.com/xr9tUQdrHP
— Taras Berezovets (@TarasBerezovets) 4 september 2022
#Ukraine: A Russian BMD-2 airborne infantry fighting vehicle was captured by the Ukrainian army today in Vysokopillya, #Kherson Oblast. The vehicle was successfully recovered. pic.twitter.com/3Ajfn6gUbI
— 🇺🇦 Ukraine Weapons Tracker (@UAWeapons) 4 september 2022
#Ukraine: A damaged Russian BTR-D airborne armored personnel carrier was captured by the Ukrainian army today in Vysokopillya, #Kherson Oblast. pic.twitter.com/zwXVzH2TJS
— 🇺🇦 Ukraine Weapons Tracker (@UAWeapons) 4 september 2022
Die alu BTR-D is echt een rijdende grafkist. Check de kogelgaten, door het pantser heen.XWB schreef op maandag 5 september 2022 @ 14:47:
Rusland heeft weer twee BMD-2 voertuigen verloren:
[Twitter]
[Twitter]
[Twitter]
Het is eerder een zij-discussie dan echt gericht op dit topic, maar TikTok is erg lek. Wat zou er te vinden zijn in deze data over de TikTok-brigades van Dhr Kadyrov. En zijn ze daarmee op persoonlijke titel te linken aan de acties die ze hebben uitgevoerd, en daarmee dus ook vervolgd kunnen worden.
#TikTok, the biggest platform on the planet has been completely breached. A little over 1 billion users as well as payment info has been compromised.
— AnonZenn ~ KiraSec (@AnonZenn) 4 september 2022
Let's get this trending!
Breached by AgainstTheWest #AgainstTheWest @AggressiveCurl #TikTokBreach pic.twitter.com/pbJzW9kNnw
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Een zijstapje van de daadwerkelijke oorlog, maar gisteren heb ik deze postzegels mogen ontvangen van Ukrposhta:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QciEoxTX31JAChJAv6ZXh9vq.jpg?f=user_large)
jan390 schreef op maandag 5 september 2022 @ 15:35:
Een zijstapje van de daadwerkelijke oorlog, maar gisteren heb ik deze postzegels mogen ontvangen van Ukrposhta:
[Afbeelding]
offtopic:
Vandaag komt -als het goed is- mijn Patron t-shirt binnen
Vandaag komt -als het goed is- mijn Patron t-shirt binnen
laat kkw "small arms" en scherfwerking nou de grootste gevaren zijn op het slagveld (:boxlessness schreef op maandag 5 september 2022 @ 13:58:
[...]
Dat weet ik niet. Wat ik hoorde is dat de M113 een aluminium pantser heeft welke alleen effectief is tegen "small arms" en mortierscherven. Een .50-cal gaat er zo door heen.
De M113/YPR is zeker wel geschikt voor frontlinie werk, echter met de nodige haken en ogen.
Waar wordt hij ingezet? (in een stad setting niet echt handig, in een bos, of juist waterrijk gebied uitermate geschikt)
Welke directe tegenstander (tank of licht bewapende infanterie)
offtopic:
Je kunt het heel goed zijn bij de ontwikkeling van tanks net na Wo2, Duitsland en Amerika gingen volle bak voor mobiliteit, accuraat en hoog mobiel geschut, ten koste van bepantsering.
De USSR ging juist naar klein, zwaar bepantserd, relatief gezien onaccuraat overmaats kanon en kleine bemanning (waardoor kwantiteit een belangrijke factor wordt)
De M113/YPR volgde deze zelfde filosofie. Vergeet niet dat het een wapensysteem uit de jaren 60 is.
Je kunt het heel goed zijn bij de ontwikkeling van tanks net na Wo2, Duitsland en Amerika gingen volle bak voor mobiliteit, accuraat en hoog mobiel geschut, ten koste van bepantsering.
De USSR ging juist naar klein, zwaar bepantserd, relatief gezien onaccuraat overmaats kanon en kleine bemanning (waardoor kwantiteit een belangrijke factor wordt)
De M113/YPR volgde deze zelfde filosofie. Vergeet niet dat het een wapensysteem uit de jaren 60 is.
Twee laagvliegende SU-25's:
https://www.reddit.com/r/...jets_greeted_by_the_flag/
Da's best, ehh, laag
https://www.reddit.com/r/...jets_greeted_by_the_flag/
Da's best, ehh, laag
Top, weer wat Putin-puppies blij gemaakt.hoevenpe schreef op maandag 5 september 2022 @ 12:45:
[Twitter]
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Die kogelgaten aan de zijkant? Dat is nog niet het pantser maar het spatbord. Pantser zit nog binnen de tracks.NiGeLaToR schreef op maandag 5 september 2022 @ 14:51:
[...]
Die alu BTR-D is echt een rijdende grafkist. Check de kogelgaten, door het pantser heen.
Op de hull bedoelde ik, boven de tracks, daar ist paar cm dik maar wel doorboord.Tens schreef op maandag 5 september 2022 @ 16:28:
[...]
Die kogelgaten aan de zijkant? Dat is nog niet het pantser maar het spatbord. Pantser zit nog binnen de tracks.
Everything is going according to plan 
[Twitter: https://twitter.com/TheDeadDistrict/status/1566797811684986880][Twitter: https://twitter.com/TheDeadDistrict/status/1566799281046130690]
[Twitter: https://twitter.com/TheDeadDistrict/status/1566797811684986880][Twitter: https://twitter.com/TheDeadDistrict/status/1566799281046130690]
PSN
Nog niet bevestigd, maar RU heeft 325 HIMARSen vernietigd:YakuzA schreef op maandag 5 september 2022 @ 17:08:
Everything is going according to plan
[Twitter][Twitter]
Akfufely they destroyed 325 HIMARS. Himars rockets, to be precise. They have special-purpose bridge, buildings and ammo dumps built for that.
— Povilas K 🇱🇹🇺🇦 (@dievas_tevas) 5 september 2022
325 HIMARS en ook nog wat Bradley fighting vehicles volgens Mockba?
Ik wacht op 't bericht dat ze Oekraïnse Bismarck hebben weten te zinken.
Ik wacht op 't bericht dat ze Oekraïnse Bismarck hebben weten te zinken.
Romanes eunt domus | AITMOAFU
⚡️Energoatom: Zaporizhzhia nuclear plant's last operating reactor disconnected from grid.
— The Kyiv Independent (@KyivIndependent) 5 september 2022
Ukraine's state nuclear operator Energoatom said that the last working power line at the Russian-occupied plant was disconnected as a result of a fire caused by Russian shelling on Sept. 5.
Geen goede ontwikkeling. Tot zover ik kan lezen, draait reactor 6 nu nog om de koelsystemen van electriciteit te voorzien. Er zijn nog geen dieselaggegraten ingezet.
[ Voor 38% gewijzigd door Nat-Water op 05-09-2022 18:38 ]
Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!
Oekraïne is niet bezig met een oorlog, maar met de-occupation measures
meerdere keren voorbij zien komen vandaag.
Advisor to the office of President of Ukraine: We ask residents of occupied territories, including the Crimean peninsula, to follow the officials' recommendations during de-occupation measures. In particular, to prepare a bomb shelter, stock up on a sufficient amount of water and charge the powerbanks. Everything will be Ukraine
Verwijderd
je kunt de UA'ers van veel beschuldigen maar niet dat het geen humoristische trollen zijn.Tens schreef op maandag 5 september 2022 @ 19:02:
Oekraïne is niet bezig met een oorlog, maar met de-occupation measures
[...]
https://www.ukrinform.net...ection-general-staff.html
(Zou dit weer verwijzen naar Ozerne?)
Lijkt alsof ze ergens een flinke moraalboost hebben gescoord?The Ukrainian military have repelled enemy attempts to conduct offensive operations near nine settlements in eastern Ukraine. In addition, they knocked Russian troops out of their positions in the Kramatorsk direction.
[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 05-09-2022 20:13 ]
PSN
Verwijderd
zou kunnen, ik zit er iets minder in de laatste dagen maar zag een flard voorbij komen dat ze ergens rondom Siversk een succesje hadden en wat high ground hadden veroverd.YakuzA schreef op maandag 5 september 2022 @ 20:11:
https://www.ukrinform.net...ection-general-staff.html
[...]
Lijkt alsof ze ergens een flinke moraalboost hebben gescoord?
In arme regio's in Rusland gaat het om hoe ze een nutteloze jongen of oude man over 90% levensverwachting eventjes snel kunnen monetizen. Voor 315 maandlonen of 26 jaarlonen verkopen families snel een nutteloze jongen of te oude man die al met 1 voet in de doodskist staat aan het leger. Dood gaat een oude man toch snel, moet de familie de begrafenis betalen of is het tijd om 26 jaarlonen binnen te halen?dr.lowtune schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:19:
[...]
een oudje:
[Twitter]
Average salary in the Volgograd oblast is about 38 000 rubles. So 12 million is 315 average monthly salaries (median is lower). In other words, the coffin money amount to 26 average yearly salaries in Volgograd region. Average guy will never ever earn that much money in his life pic.twitter.com/ihu0wDzaZJ
— Kamil Galeev (@kamilkazani) 21 juli 2022
I would even say that now families are incentivised to send their members to war, ideally the most useless ones, who would not earn much (or have no job at all). If you think in financial terms, they can sell a commodity of zero or negative value for a far above market price
— Kamil Galeev (@kamilkazani) 21 juli 2022
Voor de arme families zijn er ongekende mogelijkheden in het verkopen van een waardeloze commodity voor grof geld. Nog nooit was het zo goed in Rusland geweest. Daarom hebben de families geen problemen met de gesneuvelden en de doden tellen voor de publieke opinie niet mee zolang de familie goed betaald wordt.
Maar is het punt niet juist dat Rusland allerlei trucs uithaalt om maar niet te hoeven uitkeren. Ze sturen lui op een “trainingsmissie” dus als ze dan sneuvelen hoeven ze niet (alles) te betalen.rapture schreef op maandag 5 september 2022 @ 20:59:
[...]
Daarom hebben de families geen problemen met de gesneuvelden en de doden tellen voor de publieke opinie niet mee zolang de familie goed betaald wordt.
Of MIA ipv KIA.Muncher schreef op maandag 5 september 2022 @ 21:04:
[...]
Maar is het punt niet juist dat Rusland allerlei trucs uithaalt om maar niet te hoeven uitkeren. Ze sturen lui op een “trainingsmissie” dus als ze dan sneuvelen hoeven ze niet (alles) te betalen.
Haal de hele trukendoos maar erbij.
PSN
De gebruikelijke corruptie in Rusland sjoemelt graag.Muncher schreef op maandag 5 september 2022 @ 21:04:
[...]
Maar is het punt niet juist dat Rusland allerlei trucs uithaalt om maar niet te hoeven uitkeren. Ze sturen lui op een “trainingsmissie” dus als ze dan sneuvelen hoeven ze niet (alles) te betalen.
Als de soldaten en arme families beseffen dat de betalingen niet te vertrouwen is, dan valt de rekrutering stil.
De Russen willen nu 10.000 mensen gaan rekruteren onder spoorwegpersoneel, aldus de UA Generale Staf: https://kyivindependent.c...orkers-for-war-in-ukraine
Alles om een generale mobilisatie te vermijden schijnbaar? Ze krijgen wel een dik salaris, $5.100 p/maand voor zes maanden. Het is schijnbaar onderdeel van een plan om mensen bij grote bedrijven te recruteren..
In Hearts of Iron 4 heet dat 'Scraping the Barrel'.
Alles om een generale mobilisatie te vermijden schijnbaar? Ze krijgen wel een dik salaris, $5.100 p/maand voor zes maanden. Het is schijnbaar onderdeel van een plan om mensen bij grote bedrijven te recruteren..
Hoe goed je een eenheid traint, de eerste 100 dagen in een deployment/uitzending zijn het gevaarlijkst. Daarna dalen de casualties exponentieel.YakuzA schreef op maandag 5 september 2022 @ 12:48:
[...]
5 weken ipv 3 weken
/edit: snap em nu. 3 maanden training weet ik niet hoe nuttig dat is. De tijdslijn zou kunnen betekenen dat de hele training mogelijk niet van pas komt namelijk.
Voor wie een boek wilt doornemen: https://www.globalsecurit...eport/call/call_09-02.pdf
De Oekraïners zijn voorzichtig en verstandig. De eenheden die meer dan 100 dagen gevochten hebben, zijn slimmer geworden en hebben hogere overlevingskansen. Als er verse vervangers aan zo'n eenheid toegevoegd worden, dan wordt het niveau van de vervangers snel opgetrokken tot het niveau van de eenheid.
De Russen sturen graag kanonnenvoer vooruit om te zien of hun artillerie goed werk geleverd heeft.
Als de Oekraïners ervoor zorgen dat hun eenheden allemaal voorbij "lvl 60" geraken en de Russische eenheden worden onder "lvl 10" gehouden, dan wordt het balans tussen de legers scheef getrokken. Dit verklaart de beelden van Russen die aan amateur hour doen en de Oekraïners zijn professioneel.
Verbaasd me niet. Zit daar een grote ontslag golf aan te komen onder spoor medewerkers:_Eend_ schreef op maandag 5 september 2022 @ 21:15:
De Russen willen nu 10.000 mensen gaan rekruteren onder spoorwegpersoneel, aldus de UA Generale Staf: https://kyivindependent.c...orkers-for-war-in-ukraine
PSN
Interessant dat ze zeggen dat kogellagers in Rusland niet meer geassembleerd kunnen worden zonder geïmporteerde kogels.wauskoek schreef op zondag 4 september 2022 @ 20:53:
Interessante youtube filmpje over hoe het er aan toe gaat in Rusland. Ook een bezoek bij de Deense Lars "Survival Russia" youtuber.
[YouTube: Life in rural Russia six months after sanctions | With Lars @Survival Russia and @РУССКИЙ ФЕРМЕР]
Kamil heeft dus gelijk en 10k Russische treinwagons rijden niet meer zonder geïmporteerde wiellagers. Nog 20k treinwagons dreigen stil te vallen tegen eind augustus.YakuzA schreef op maandag 5 september 2022 @ 21:42:
[...]
Verbaasd me niet. Zit daar een grote ontslag golf aan te komen onder spoor medewerkers:
[YouTube: Western sanctions have stopped Russian railway industry: Kremlin is panicking]
Geen Amerikaanse lagers:
Blijkbaar heeft Rusland dit jaar 240k Amerikaanse lagers nodig.There is a shortage of bearings for wagons of Russian Railways
10.05.2022
Amsted Rail announced its withdrawal from Russia and exit from the EPK-Brenko joint venture, which manufactures bearings in Saratov. EPK-Brenko is the largest manufacturer of cassette bearings for railway wagon bogies, the production plan for 2022 is 240 000 pieces.
https://www.railway.suppl...gons-of-russian-railways/
De Zweden zijn eerder gestopt.
25 à 30 % van de transportcapaciteit wordt tegen eind augustus van de Russische spoorwegen gehaald.Bearing manufacturer SKF ends its operations in Russia
27.04.2022
Swedish bearing manufacturer SKF ceases operations in Russia.
This is reported by the railway magazine Railway Supply, citing a statement from the company.
SKF management announced that the company will stop all transactions, as well as investments in the Russian Federation.
https://www.railway.suppl...its-operations-in-russia/
Het moment dat de regio's van Rusland beseffen dat ze geen hulp of bescherming van Moskou kunnen krijgen, dan is het ieder voor zich en lokale overheden hamsteren voedsel, goederen,... om de lokale bevolking tevreden te houden en veroorzaken een nationaal tekort.
Dit is hoe de collapse of Russia kan beginnen.
Ik ken de bron niet: bedoel je eind augustus of eind september? Anders staan er al behoorlijk wat machinisten nu duimen te draaien en zenuwachtig te worden.rapture schreef op maandag 5 september 2022 @ 22:00:
[...]
Kamil heeft dus gelijk en 10k Russische treinwagons rijden niet meer zonder geïmporteerde wiellagers. Nog 20k treinwagons dreigen stil te vallen tegen eind augustus.
Eind augustus volgens deze video:Muncher schreef op maandag 5 september 2022 @ 22:03:
[...]
Ik ken de bron niet: bedoel je eind augustus of eind september? Anders staan er al behoorlijk wat machinisten nu duimen te draaien en zenuwachtig te worden.
Exact, lokale overheden zijn een soort kop van jut, ze zitten tussen de bevolking en de federale overheid ingeklemd. Geheel in de Soviet-stijl doet de grote leider niks verkeerd, als hij toch maar wist hoe de lokale overheid tekort schoot. Dus ik kan me zeker inbeelden dat met dreigende tekorten het voor elke regio een gevecht zal zijn om de schaarse middelen. Dat betekent competitie tussen regio's, waarbij regionale bestuurlijke apparaten steeds verder zullen moeten gaan. Als de de federale overheid niet meer kan voorzien, dan is het iedere regio voor zich. Als Rusland instort is het waarschijnlijk lang de lijnen van deze dynamiek.rapture schreef op maandag 5 september 2022 @ 22:00:
25 à 30 % van de transportcapaciteit wordt tegen eind augustus van de Russische spoorwegen gehaald.
Het moment dat de regio's van Rusland beseffen dat ze geen hulp of bescherming van Moskou kunnen krijgen, dan is het ieder voor zich en lokale overheden hamsteren voedsel, goederen,... om de lokale bevolking tevreden te houden en veroorzaken een nationaal tekort.
Dit is hoe de collapse of Russia kan beginnen.
Zaak dat we niet om de sancties heenwerken, zoals nu gebeurt met Belarus of Turkije als tussenstation. En de Macronnetjes genezen van de angst voor post-Putin Europa. Een gedesintegreerd Rusland met een assertieve EU is gewoon een prima scenario en de enige kans op een vorm van humane ontwikkeling in dat moerasland.
Ja, maar ben jij tevreden over de assertiviteit van de EU op dat vlak?bulle bas schreef op maandag 5 september 2022 @ 22:20:
[...]
Exact, lokale overheden zijn een soort kop van jut, ze zitten tussen de bevolking en de federale overheid ingeklemd. Geheel in de Soviet-stijl doet de grote leider niks verkeerd, als hij toch maar wist hoe de lokale overheid tekort schoot. Dus ik kan me zeker inbeelden dat met dreigende tekorten het voor elke regio een gevecht zal zijn om de schaarse middelen. Dat betekent competitie tussen regio's, waarbij regionale bestuurlijke apparaten steeds verder zullen moeten gaan. Als de de federale overheid niet meer kan voorzien, dan is het iedere regio voor zich. Als Rusland instort is het waarschijnlijk lang de lijnen van deze dynamiek.
Zaak dat we niet om de sancties heenwerken, zoals nu gebeurt met Belarus of Turkije als tussenstation. En de Macronnetjes genezen van de angst voor post-Putin Europa. Een gedesintegreerd Rusland met een assertieve EU is gewoon een prima scenario en de enige kans op een vorm van humane ontwikkeling in dat moerasland.
Ik had eigenlijk wel wat meer visie en daadkracht verwacht in deze kwestie maar dat is maar heel sporadisch ten toon gespreid.
Veel woorden maar weinig daden. Te weinig in ieder geval IMHO. Volgens mij zijn we ons nog steeds aan het losworstelen van het russiche juk en is dat nog niet helemaal afgerond.
Over dat zogenaamde 3e leger dat de Russen zouden hebben:
russia's "3rd Army Corps" isn't even an understrength division... with an estimated 5,000 troops it's just a brigade.
So russia managed to raise something the size of one brigade, while Ukraine has raised so far at least a dozen brigades, with more joining the fight every month.
De WO II rekruten kregen zelfs zes maanden training, geen idee waar dat goed voor was.YakuzA schreef op maandag 5 september 2022 @ 12:48:
[...]
5 weken ipv 3 weken
Deze Pro Russische tg chat heeft zonet z'n Z letter uit de main chat image gehaald..
https://t.me/separ_13
En ze zijn niet heel happy.. Sorry voor de wall of text..
I know when this whole war will end, when the children of high-ranking officials from both sides will sit in the tanks, then when not ordinary guys with weapons that have outlived their conceivable shelf life will go into battle, but the highest ranks of leaders who are responsible for treacherous decisions with both sides on the other hand... There are no strikes on decision-making centers, they do not want to kill their own kind. I read our military correspondents and I'm shocked at how everyone reports great successes... The situation changes every hour, and every success is a loss among our soldiers, simple guys who collect money for a fucking quadcopter so that they have something to fucking answer to all the attacks of the enemy, while there in the country the son of some deputy cuts into a Lamborghini with a purchased military ID. And let's not pretend, this is happening on both sides. When betrayal constantly occurs, such thoughts voluntarily and involuntarily come ... Simple boys now should not be responsible for the decisions of not ordinary people. And if they really want this, then be kind enough to do so that we have the confidence that we are going into battle dressed, shod, secured, and you will not leave us in case of anything, you will not make money on us, this will honestly be, it's not like that now. Now the whole country wears caps with the letter Z, expensive Mercedes have very patriotic stickers, and engineer Vova’s 3D printer went to hell on which we printed parts for body kits for shock quadrocopters, and our sapper Sasha slept for an hour and a half during that day and put one hundred and fifty anti-tank mines in a dangerous direction, and I'm on the fucking federal wanted list, and the victim in my case is fighting for Ukraine now. Fuck, it's already fucking bombing.
nope
Ze zijn niet meer zon pro Russisch nu? En hebben door dat dit 1 grote achterlijke shitzooi is waar alleen maar verliezers zijn onder voornamelijk het normale volk en de lutsers in Lamborghinis ontspringen de dans...bloody schreef op maandag 5 september 2022 @ 23:03:
Deze Pro Russische tg chat heeft zonet z'n Z letter uit de main chat image gehaald..
[...]
bloody schreef op maandag 5 september 2022 @ 23:03:
[...]
Hier kan ik even geen chocola maken. Hij staat de Russische opsporing verzocht? Welk slachtoffer vecht voor UA?and I'm on the fucking federal wanted list, and the victim in my case is fighting for Ukraine now.
Volgens Kamil was het verwijderen van de letter Z waarschijnlijk een order van bovenaf, omdat die tekens opeens overal verdwenen zijn uit social media accounts.
EDIT:
het is verder ook weer een typisch Russisch bericht. De hele wereld moet dood als ze zich sterk voelen, is hun positie zwakker dan is het tranen met tuiten want men is slachtoffer tot en met. Nooit een moment van morele bezinning. Het hele concept ethiek bestaat er gewoon niet, behalve dan het recht van de sterkste.
[ Voor 19% gewijzigd door bulle bas op 05-09-2022 23:23 ]
Er werden de afgelopen week een paar maal suggesties gedaan om een inzamlingsactie voor Oekraïne te doen.
Tweakers is weliswaar een redelijk kleine community, en hier leest voornamelijk een vaste kliek mee.
Maar bij deze wil ik nogmaals een suggestie doen.
Een bayraktar zit er natuurlijk niet in.
Maar blijkbaar is er een groot tekort aan drone in Oekraïne, voornamelijk aan spotter drones.
De DJI mavic word veelvuldig toegepast aan het front, en dat is voor tweakers natuurlijk wel te doen, en helemaal in lijn met de tweakers community.
Zou het mogelijk zijn om hierover een topic aan te maken en te laten pinnen door een mod?
Tweakers is weliswaar een redelijk kleine community, en hier leest voornamelijk een vaste kliek mee.
Maar blijkbaar is er een groot tekort aan drone in Oekraïne, voornamelijk aan spotter drones.
De DJI mavic word veelvuldig toegepast aan het front, en dat is voor tweakers natuurlijk wel te doen, en helemaal in lijn met de tweakers community.
Zou het mogelijk zijn om hierover een topic aan te maken en te laten pinnen door een mod?
Rusland klopt ook aan bij Noord-Korea:
Russia is in the process of buying millions of rockets and artillery shells from North Korea for its ongoing invasion of Ukraine, according to a newly downgraded U.S. intelligence finding. https://t.co/MFK8m8hp5T
— The Associated Press (@AP) 6 september 2022
Verwijderd
vraag 1 = wil Tweakers op een of andere manier haar naam verbinden aan militaire doeleinden?ZenTex schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 04:37:
Er werden de afgelopen week een paar maal suggesties gedaan om een inzamlingsactie voor Oekraïne te doen.
In ander nieuws:
Arestovych: "1,500 killed and wounded Russians just in the first four days of the operation in Kherson".
— WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated) 5 september 2022
maar hoeveel UA's?

Volgens Amerikaanse inlichtingendiensten koopt RU nu artillerie granaten en raketten in bij Noord-Korea: https://www.nytimes.com/2...orth-korea-artillery.html
En waarschijnlijk gaan ze nog meer kopen van NK. Wanneer en hoeveel is niet duidelijk. Maar het geeft wel weer eens aan hoe diep RU is gezonken met haar SMO.
Niet dat we daarvoor een reminder nodig hadden, maar goed..
Het zou ook doodzonde zijn als dat Noord-Koreaanse kwaliteitsspul per trein naar RU gaat en dat de treinen dan ontsporen door vastgelopen lagers of sabotage acties..
En waarschijnlijk gaan ze nog meer kopen van NK. Wanneer en hoeveel is niet duidelijk. Maar het geeft wel weer eens aan hoe diep RU is gezonken met haar SMO.
Het zou ook doodzonde zijn als dat Noord-Koreaanse kwaliteitsspul per trein naar RU gaat en dat de treinen dan ontsporen door vastgelopen lagers of sabotage acties..
Verwijderd
naar verluid hadden ze jaarlijks miljoenenorders geplaatst bij o.a. UA en moeten ze natuurlijk ook nog grote soviet-voorraden hebben, althans dat is ons beloofd door alles en iedereen._Eend_ schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 08:04:
Volgens Amerikaanse inlichtingendiensten koopt RU nu artillerie granaten en raketten in bij Noord-Korea: https://www.nytimes.com/2...orth-korea-artillery.html
zou betekenen dat ze al heel veel daarvan verschoten hebben en links en rechts moeten aanvullen?
Over 'diep gezonken' met de SMO.
Ik zie gewoon niet hoe ze hier zonder gezichtsverlies uit komen, maar hoe langer ze blijven doormodderen hoe groter het verlies lijkt me.
Of weet Putin iets wat wij niet weten?
Verschil tussen "nu" gezichtsverlies lijden, of mogelijk tzt op een later tijdstip gezichtsverlies lijden. Gewoon uitstel. Want de US zal gewoon doorblijven gaan in het verzwakken van een van de grootste tegenstanders, kost ze alleen maar geld (en geen mensenlevens). En Noord Korea er bij verzwakken is een mooie bonus.
Absoluut, hij weet dat als hij dit niet wint, dat hij klaar is, en vermoedelijk een pijnlijke dood tegemoet gaat... inclusief gezichtsverlies (en dat doet meer pijn dan een trap tegen je schenen). Hij speelt dit als een spelletje Risk, je weet dat je verliest, dus je gooit ook die laatste 3 legertjes ertegenaan, voordat je echt opgeeft.Verwijderd schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 08:08:
[...]
Of weet Putin iets wat wij niet weten?
Vermoedelijk heeft ie z'n koffers al gepakt, maar als hij nog even van z'n oude dag kan genieten in volle luxe is dat beter dan in een cheap hotelletje in Teheran...
"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn
Als ik tussen de regels door lees typt hij met opzet slecht over beide zijdes gezien de Russische crackdown op alles wat tegen de 'Speciale militaire operatie' is.bloody schreef op maandag 5 september 2022 @ 23:03:
[...]
Maar wat ik lees is de spiegeling van moraal die wat de VS soldaten hadden tegen het eind van de Vietnam oorlog. Een vleesmolen zonder doel waarbij niemand echt weet waarvoor ze nu eigenlijk vechten.
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
Heb ergens gelezen dat aanvallers in de regel 2x-3x zoveel verliezen lijden als de verdedigende partij.
Dat kan je niet 1-op-1 op dit conflict toepassen maar hetzelfde aantal als de Russen lijkt me een reële schatting.
Onverifieerbaar maar toch een mijlpaal, 50k+
These are the indicative estimates of Russia’s combat losses as of Sept. 6, according to the Armed Forces of Ukraine. pic.twitter.com/ognGwFUsO7
— The Kyiv Independent (@KyivIndependent) 6 september 2022
Dat is het dus niet, want daar weet je helemaal niets van.hoevenpe schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 08:18:
[...]
Heb ergens gelezen dat aanvallers in de regel 2x-3x zoveel verliezen lijden als de verdedigende partij.
Dat kan je niet 1-op-1 op dit conflict toepassen maar hetzelfde aantal als de Russen lijkt me een reële schatting.
Wat we wel weten, is dat UA niet in een vol tegenoffensief is gegaan, maar vooral veel gebruik maakt van langeafstand wapens om strategische doelen te slopen, met zo min mogelijk KIA als gevolg. Of dit volgens plan verloopt weten we nog niet, dus kan nog niemand een inschatting maken van verliezen aan UA zijde. Doe je dit wel, dan schrijf je propaganda, niets meer, niets minder.
[ Voor 32% gewijzigd door Fanta op 06-09-2022 08:34 ]
Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack
Verwijderd
kan ie het toch beter op een akkoordje gooien met de volgende leider dat ie de rest van z'n leven mag slijten in z'n optrekje aan de Zwarte Zee zonder verdere vervolging. Net als Gorbachov.FreezeXJ schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 08:17:
[...]
Absoluut, hij weet dat als hij dit niet wint, dat hij klaar is, en vermoedelijk een pijnlijke dood tegemoet gaat... inclusief gezichtsverlies (en dat doet meer pijn dan een trap tegen je schenen). Hij speelt dit als een spelletje Risk, je weet dat je verliest, dus je gooit ook die laatste 3 legertjes ertegenaan, voordat je echt opgeeft.
Vermoedelijk heeft ie z'n koffers al gepakt, maar als hij nog even van z'n oude dag kan genieten in volle luxe is dat beter dan in een cheap hotelletje in Teheran...
Verwijderd
is in de draadjes alhier herhaaldelijk aangegeven als vuistregel dus klopt gewoonFanta schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 08:27:
[...]
Dat is het dus niet, want daar weet je helemaal niets van.
Ik ben het toch wat meer eens met @Fanta . De Russen hebben een overwicht in materieel, maar daar win je het niet mee. De Oekraiëners hebben minder spullen, maar daar tegenover staan veel beter getrainde en gemotiveerde soldaten, veel betere (nauwkeuriger) wapens en een berg intel van het slagveld.Verwijderd schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 08:33:
[...]
is in de draadjes alhier herhaaldelijk aangegeven als vuistregel dus klopt gewoon
De 1:3 regel gaat alleen op voor legers die aan elkaar gewaagd zijn qua mankracht, vuurkracht en kennis. De balans in Oekraine ligt volledig anders.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
De balans is inderdaad anders maar het is een illusie om een ingegraven vijand met heel beperkte verliezen te verdrijven.asing schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 08:42:
De 1:3 regel gaat alleen op voor legers die aan elkaar gewaagd zijn qua mankracht, vuurkracht en kennis. De balans in Oekraine ligt volledig anders.
Het zullen aan beide kanten significante cijfers zijn, waarbij ik positief ben over de uiteindelijke afloop. 20k-25k troepen dagelijks voorzien van eten, munitie, brandstof en reserveonderdelen met alleen een paar pontjes is onmogelijk.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid