Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 ... 76 Laatste
Acties:
  • 712.619 views

Onderwerpen

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

NiGeLaToR schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 15:32:
[...]
Waar vond je dat? Ik zie alleen maar dat men nogal onder de indruk is van de documenten die deze persoon bij zich had en geen twijfel over zijn identiteit?
Er is alleen niks gevonden.
Dit twitteraar fantaseert over het feit dat het mogelijk een generaal was, baseert daarop dat hij mogelijk documenten had en baseert daar weer op dat die mogelijk gevonden zijn en dat die mogelijk gevonden documenten mogelijk heel belangrijk zijn :)
If Ukraine got him, they overran his headquarters and all the paper & electronic records held there...intact.

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 09-09-2022 15:38 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Seraphin schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 13:01:
[...]

Nou ja, de stijl van hoe ze hun kritiek plaatsen voldoet natuurlijk nog steeds aan de Russische maatstaven van loyaliteit naar het regime.

Je kunt als blogger prima de prestaties en/of besluiten van het leger afkraken, zolang je maar duidelijk laat merken dat je je pijlen richt op de fouten die lager geplaatsten worden gemaakt (ter context: ik beschouw een 2-sterren generaal ook als "lager geplaatst" - die komt nog niet in de buurt van de inner circle laat staan Putin zelf).

Putin is en blijft de allerheilige, onfeilbare en almachtige Grote Leider Van Het Volk. Dat er zaken minder dan 100% perfect verlopen is puur en alleen toe te schrijven aan de gedragingen van een paar kutkolonels; die mogen dan ook tot op het bot worden afgebrand (ik bedoel m figuurlijk, maar bij sommigen zou dat zelfs letterlijk kunnen worden bedoeld).

Zie ook hoe de regionale bestuurslagen (gouverneurs etc.) als kop van jut dienen in de binnenlandse politiek.

Dat sommige RU bloggers nog extremere haat/aggressie hebben lopen spuien dan er de facto plaatsvindt wordt volgens mij dan ook toegelaten zodat Putin dan gecontrasteerd kan worden als de milde vergevingsgezinde beschermheer van alle slavische broedervolken (zie ook hoe Shogyu op nationale TV meldde dat het RU leger klaar was voor de bestorming van Azovstal, waarna Putin goedmoedig "spontaan" besloot dat hij niet nodeloos Russisch bloed wilde riskeren en dat "uithongeren" een beter plan was).

[...]

Iedere keer als je denkt "dit is compleet te schaamte voorbij, wie gelóóft dit nog?" gaan ze weer een stapje verder op de absurditeitsladder.

Maar toch: ook hier is sprake van een verandering van toon. Het is niet meer "ze [het Westen] moeten opzouten of we vernietigen ze helemaal de moeder", maar "boehoe ze doen gemeen tegen ons, waar hebben we dit aan verdiend".

Dit strookt helemaal met een eerder gemaakte opmerking in dit topic; als de Russen menen dat ze vanuit een positie van kracht opereren (danwel die schijn willen ophouden) slaan ze zeer aggressieve taal uit, indien men zich in een positie van zwakte waant, kruipen ze (zéér) diep in de rol van slachtoffer.
Het zielepietje/slachtoffertje spelen is al tijden onderdeel van de Russische sprookjes. In ieder geval de laatste 20 jaar. Het is altijd de NAVO dit de VS dat en iedereen tegen het zielige Rusland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-09 00:41
[...]

Waar vond je dat? Ik zie alleen maar dat men nogal onder de indruk is van de documenten die deze persoon bij zich had en geen twijfel over zijn identiteit?
Volgens mij speculeert Trent Telenko hier. Hij schrijft ook "IF Ukraine got him, they overran his headquarters and all the paper & electronic records held there...intact."

Volgens mij schrijft hij wat een mogelijk vervolg zou kunnen zijn. Een soort uiteenzetting van wat hij verwacht, niet iets wat al daadwerkelijk werkelijkheid is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-09 15:44
@YakuzA & @Muncher thanks. Het brengt de pro Russische TG kanalen lekker op hol in ieder geval, daar roept men op hem te lynchen als verrader.

Maar mogelijk gewoon niet waar. Ook wel weer grappig.

Dezelfde TG kanalen worden overspoeld met beelden van gesneuvelde Russen en de graven waarin ze worden gestopt. De partij die voortgang maakt mag de lijken begraven.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Die bevrijdingsfilmpjes blijven prachtig om te zien, zoals van deze oma:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23-09 14:45

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Russen melding trots dat ze een Oekrainse UAV hebben neergeschoten.

https://t.me/boris_rozhin/63050

Blijkt het een Russisch KH-59MK missile te zijn O+

Alsof een UAV ook echt tegen mach 1 kan vliegen met een raket motor. Afterburner aan en alles haha
Als UAVs 500km/h kunnen vliegen dan is het al snel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02:22

rapture

Zelfs daar netwerken?

Vrouwen in het Oekraïense leger:

Video: Goede vangst

Video: Gesloopt

Video: LNR soldaten klagen over 7 maanden zonder rotatie en de officieren loten

Video: 3 BMP's probeerden over water te vluchten

Veel materiaal dat hergebruikt of opgeknapt kan worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:44

_Eend_

🌻🇺🇦

AndereKoekoek schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 15:57:

Alsof een UAV ook echt tegen mach 1 kan vliegen met een raket motor. Afterburner aan en alles haha
Ik zag ook foto's van een stelling bij Bakhmut die ingenomen zou zijn door de Russen. Op de foto's zag je een prima ondergronds onderkomen dat echt heel netjes leeg was gehaald, het had er alle schijn van ze daar op hun gemak uit waren teruggetrokken.

En dan zie je even later de beelden van de Russische stellingen aan het Kharkiv front, die zien er toch anders uit :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
En weer wat duur spul wat afgeschreven kan worden in Moskou :

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

Die BMP's hadden vroeger de bijnaam "Boot met plankjes" en zijn amfibisch als ze in goede staat zijn dus het water in zou in principe geen probleem hoeven te zijn.

Voorwaarde is wel dat ze in goede staat zijn, dat lijkt niet het geval. Kan ook niet anders want die dingen zijn stokoud

Blijkbaar ben ik niet zo jong als ik me voel, ik moest die nog uit mijn hoofd kennen en kunnen herkennen aan het silhouet van verschillende kanten 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Indoubt schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 16:14:
Die BMP's hadden vroeger de bijnaam "Boot met plankjes" en zijn amfibisch als ze in goede staat zijn dus het water in zou in principe geen probleem hoeven te zijn.

Voorwaarde is wel dat ze in goede staat zijn, dat lijkt niet het geval. Kan ook niet anders want die dingen zijn stokoud

Blijkbaar ben ik niet zo jong als ik me voel, ik moest die nog uit mijn hoofd kennen en kunnen herkennen aan het silhouet van verschillende kanten 8)
Was je dienstplichtig of beroeps? Ik vraag me namelijk al langer af of hier op tweakers geen users zijn met een militaire achtergrond of die aan de KMA gestudeerd hebben.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vnze
  • Registratie: November 2010
  • Niet online
Running and gunning is de taktiek.
Hier kwam ik nog een video over tegen die dat wat toont. Maneuvers aan hoge snelheid (combat-video):

Interessant detail: de schutter spreekt blijkbaar Engels terwijl de andere inzittende Oekraïners zijn. Was het geen gevecht zou het haast grappig zijn: tot 2x toe krijgt hij een AT4 toegestopt terwijl hij .50BMG nodig heeft/vraagt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Bevrijding:

De snelheid:

De Russen gebruiken graag allerlei verwijzingen naar nazi-Duitsland.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KsMsVlLeT0Di1yNdlUW1f1MBg-8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/m1ETR90kg22WfxIZ5w0gd9kn.jpg?f=user_large
Nu stoten de Oekraïners door tegen Wehrmacht snelheid.

Video: Een gestolen toilet en pantservoertuig hebben een hinderlaag niet overleefd.
https://www.reddit.com/r/...who_stole_the_toilet_was/

Drone operatoren die targets spotten voor de tanks in de richting van Kherson.

Halve stad zonder stroom, maar de Z moet verlicht blijven.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FcFp7DvXgAE6SVu?format=jpg&name=small

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:51
user109731 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 15:53:
Die bevrijdingsfilmpjes blijven prachtig om te zien, zoals van deze oma:
[Twitter]
Hier zie je ook hoe blij ze zijn, vooral de opluchting spat er vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

The German Defense Minister also mentioned the training program for the Ukrainian military which will be implemented together with the Netherlands. The range of training courses in the coming months will be expanded taking into account the needs of the Armed Forces of Ukraine. In this context, Lambrecht announced a new initiative: mine clearance measures.
https://www.ukrinform.net...ns-gepard-to-ukraine.html

Wist niet dat we samen met Duitsland nog een trainingsprogramma hadden lopen, behalve voor de pzh's?

Als het voor de NL trainers in de UK was, had die het wel anders verwoord.

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 09-09-2022 16:33 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prosac
  • Laatst online: 22:45
rapture schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 16:06:

[Twitter]
[Twitter]
Op telegram kwam ik een filmpje tegen van een Russische BMP commandant die wilde laten zien dat ze helemaal geen pontonbruggen nodig hadden, omdat hij met zijn voertuig elke rivier in Oekraine over kon.
Halverwege de rivier maken ze water en moeten ze verder zwemmen. _O-

Staat helaas nog niet op Reddit of Twitter voor zover ik kon vinden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Te weinig mankracht zorgt ervoor dat posities zonder gevecht aan de Oekraïners afgestaan wordt.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FcM9bSnXgAEEtrn?format=jpg&name=small

Een bos is goed voor het verstoppen van troepen en uit het zicht van drones, satellieten,... te houden.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FcMzwg1XEAAEISo?format=jpg&name=small

Het lekken van zo'n kaart geeft aan dat er onvrede in het leger is.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:50
In de categorie 'hoe dan???' 8)7

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Apache4u schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 16:21:
[...]

Was je dienstplichtig of beroeps? Ik vraag me namelijk al langer af of hier op tweakers geen users zijn met een militaire achtergrond of die aan de KMA gestudeerd hebben.
offtopic:
Er zijn genoeg (oud) militairen hier op T.net.

Zelf ben ik een paar jaar een nukubu geweest bij het MatlogCo/DMO, dus ik tel niet mee maar het helpt wel om defensie medewerkers te herkennen adhv. bepaalde kretologie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
offtopic:
nutteloze kut burger ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:36

ZenTex

Doet maar wat.

rapture schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 16:06:
Vrouwen in het Oekraïense leger:
[YouTube: Military Women on the Ukrainian Frontline. Why they’ve chosen to take up arms? Fight for Freedom ep5]

Video: Goede vangst
[Twitter]

Video: Gesloopt
[Twitter]

Video: LNR soldaten klagen over 7 maanden zonder rotatie en de officieren loten
[Twitter]

[Twitter]
[Twitter]
In die video met titel gesloopt;
de 3e seconde, een tank met seitenschürzen.
Na de cope cage nu nog meer cope pantser.waarschijnlihk werkt sit ook beter dan de cope cages, maar voor deze tank iig niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

ZenTex schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 16:46:
[...]

In die video met titel gesloopt;
de 3e seconde, een tank met seitenschürzen.
Na de cope cage nu nog meer cope pantser.waarschijnlihk werkt sit ook beter dan de cope cages, maar voor deze tank iig niet.
Voor de full immersion hebben ze zelfs dat van de nazi's gekopieerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 29-09 14:15
Haha tja hun beeld van vrede is het overnemen van de Oekraïense regering. Het westen zit die uitkomst inderdaad in de weg :X .

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

[...]

Dienstplicht maar voorwaartse waarnemer artillerie dus veel leren over mogelijk vijandbeeld en equipment.

Edit: dus veel van hetgeen ik weet is gedateerd

Net als het russiche leger 8)

[ Voor 9% gewijzigd door Indoubt op 09-09-2022 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldgrumpy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 29-09 10:35
De opties van Poetin worden steeds kleiner.
Zou hij het toch aandurven om van speciale militaire operatie over te gaan naar oorlog en algemene mobilisatie af te kondigen?
Want als de Russische verliezen zo blijven oplopen, welke alternatieven blijven dan nog over?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
oldgrumpy schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 17:05:
Zou hij het toch aandurven om van speciale militaire operatie over te gaan naar oorlog en algemene mobilisatie af te kondigen?
Oorlog waarmee?

Oekraïne is in februari begonnen met mobiliseren, pas 6 maanden later en veel westerse steun heeft dat serieus effect. Rusland heeft al z'n instructeurs naar het front gestuurd, weinig bruikbaar materiaal, beperkte munitie en voorraden meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Prosac schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 16:35:
[...]

Op telegram kwam ik een filmpje tegen van een Russische BMP commandant die wilde laten zien dat ze helemaal geen pontonbruggen nodig hadden, omdat hij met zijn voertuig elke rivier in Oekraine over kon.
Halverwege de rivier maken ze water en moeten ze verder zwemmen. _O-

Staat helaas nog niet op Reddit of Twitter voor zover ik kon vinden.
Als je hem op Telegram hebt gevonden, dan kun je hem toch elders reposten of er naar linken vanaf hier?

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 29-09 14:15
Geanimeerde kaart van het verloop van de invasie tm 22 augustus:
Afbeeldingslocatie: https://www.ft.com/__origami/service/image/v2/images/raw/https%3A%2F%2Fd6c748xw2pzm8.cloudfront.net%2Fprod%2F57965ac0-22e5-11ed-ac1c-e7f696c78524-standard.png?dpr=1&fit=scale-down&quality=highest&source=next&width=700

Ik ben benieuwd of het tegenoffensief dit significant verandert.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldgrumpy
hoevenpe schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 17:08:
[...]

Oorlog waarmee?

Oekraïne is in februari begonnen met mobiliseren, pas 6 maanden later en veel westerse steun heeft dat serieus effect. Rusland heeft al z'n instructeurs naar het front gestuurd, weinig bruikbaar materiaal, beperkte munitie en voorraden meer.
Ik kan dat echt niet bevatten.
Is dit echt alles wat het Russische leger voorstelt?
Dat er veel corruptie in het leger geweest is,wil ik best geloven maar dit is tenslotte maar Oekraïne waartegen ze vechten, ook al krijgt die nu wat westerse wapens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
oldgrumpy schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 17:15:
Ik kan dat echt niet bevatten.
Is dit echt alles wat het Russische leger voorstelt?
Vrijwel alles is ingezet:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 29-09 14:44
Want als de Russische verliezen zo blijven oplopen, welke alternatieven blijven dan nog over?
Nieuwe koude oorlog.
Vasthouden aan de Krim en Donbas opgeven aan Oekraïne.
Schuld geven aan Westen, Nato en ga zo maar door dat dat de consequentie is en hij geen zin heeft in verdere onnodige Russische verliezen maar de boodschap heeft overgebracht.

Bij een volledige mobilisatie is het overduidelijk dat hij de controle is kwijtgeraakt.
Dan wordt het risico om Poetin in leven te laten groter dan Poetin uit het raam laten vallen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjoerd001
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-09 13:52
Weet niet hoe betrouwbaar dit is, maar wellicht gaat er wat gebeuren vanavond?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-8one
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-09 14:52

T-8one

take it easy, take a sisi

Sjoerd001 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 17:19:

[Twitter]
Derk Sauer heeft jarenlang vanuit Rusland de Moskou Times gerunned, ik denk dat zijn bronnen redelijk betrouwbaar zijn (in hoeverre dat mogelijk is in een oorlog)

GP 32 the most powerfull handheld in the world :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

[Twitter]
Welke veiligheidsraad? Je hebt de UN SC en de Ru SC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-09 00:41
_Eend_ schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 17:24:
[...]

Welke veiligheidsraad? Je hebt de UN SC en de Ru SC
Ik kan mij niet voorstellen dat het hier om de UN gaat...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

De Russische soldaten leven zoals zwervers.

Nog meer chaos veroorzaken?

15 tanks die een doorbraak forceerden en 8 dorpen in halve dag bevrijd.

De luchtmacht kon niks doen wegens teveel Oekraïense luchtafweer.

De Russen hebben geen verkenners meer om de Oekraïens materiaal te spotten, want ze waren als kanonnenvoer opgebruikt.

Samenwerken kunnen ze niet.

Ze beseffen dat de Oekraïners snel werken.

Blijkbaar functioneren de motorized rifle troepen niet volgens de verwachting.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Dat is rijkelijk laat, te laat. Je moet mensen hebben die ook nog wat kunnen. De beroepssoldaten zijn al aardig opgeruimd, zal er ook weinig zin meer in hebben. De beelden die we nu krijgen tonen dat er van discipline nu al geen sprake is, dat betekent ook afwezigheid van getraind en gedisciplineerd middenkader.
Daarnaast: gemobiliseerden moet je met logistiek ondersteunen. De ontwikkelingen gaan zo hard dat men in het Kremlin al niet meer weet wat men tegen de eigen bevolking moet zeggen. Ik zie deze pompstationhouders geen massale mobilisatie op de been krijgen.

Het alternatief wat er ligt is aftreden Putin. Hij schijnt al aangegeven te hebben dat hij zou open staan voor presidentsverkiezingen in 2023. Mensen onder Putin zullen ook wel zenuwachtig zijn, want eerste actie voor Putin zal zijn om een zondebok aan te wijzen.

Een paar mensen reageerden hier verbaasd over het feit dat die Russische bloggers zoveel kritiek mochten uiten. Dat is juist prima, was al in de tijd van Stalin zo. Je mag kritiek hebben op de lagere rangen, maar het systeem en de Tsar mag niet bekritiseerd worden.
En dus wordt het een gevecht voor de machtigen onder Putin om straks niet op tv afgemaakt te worden, want iemand gaat de schuld krijgen. Die brief uit St Petersburg tegen Putin zou uitgelegd kunnen worden om Putin een stap voor te zijn.
Nu de eindconclusie steeds duidelijker wordt en het steeds moeilijker wordt voor het Kremlin om het narratief te beheersen gaat de temperatuur op politiek vlak omhoog. En dus wordt het een blame-game.

Heel benieuwd hoe dit gaat aflopen, maar ik heb wel een idee: Putin verdwijnt van het politieke toneel. Waarom? Je ziet in de afgelopen tijd dat allerlei kopstukken zoals Medvedev zich op onderscheiden wijze positioneerden van Putin, met veel extremere taal. Daarnaast heeft Putin de fout gemaakt om bij het begin van de operatie zichzelf in de spotlight te zetten als degene die de beslissing neemt; het is zijn oorlog. Hij had toen geen idee in welk moeras hij zou stappen. Zijn verdere tv-optredens zijn vooral scenes waarbij de kopstukken van het apparaat voortgang aan hem rapporteren, mede als een poging om te laten zien dat operationele verantwoordelijkheid niet bij Putin ligt.
Toch kleeft de oorlog teveel aan Putin. Een eventuele blame game van Putin zal hooguit extra slachtoffers betekenen in de politieke burelen naast uiteindelijk hemzelf.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Uit liveblog The Guardian.

IAEA heeft het weer over safety zone. Zeggen ook dat dingen worden gerepareerd maar weer stuk worden gemaakt (door wie vraag je je dan af?)
Nuclear watchdog calls for Zaporizhzhia safety zone to prevent nuclear accident

The International Atomic Energey Agency said on Friday conditions at Ukraine’s Zaporizhzhia nuclear power plant are increasingly precarious and that a safety zone around it needs to be established immediately to prevent a nuclear accident.
Inwoners van Izyum en Kupiansk worden geëvacueerd/gedeporteerd (doorhalen wat niet van toepassing is):
Civilians evacuated from Russian-held Izyum and Kupiansk, reports say

Civilians are being evacuated from Russian-held Izium, and Kupiansk in eastern Ukraine, according to a Russian-appointed local official, Reuters reports.
Poetin komt niet naar de begrafenis van wijlen koningin Elizabeth:
A spokesperson for President Putin has said he is “not considering” attending the funeral of Queen Elizabeth II.
Jammer. Konden ze hem gelijk oppakken.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
D-dark schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 17:18:
[...]

Nieuwe koude oorlog.
Vasthouden aan de Krim en Donbas opgeven aan Oekraïne.
Schuld geven aan Westen, Nato en ga zo maar door dat dat de consequentie is en hij geen zin heeft in verdere onnodige Russische verliezen maar de boodschap heeft overgebracht.

Bij een volledige mobilisatie is het overduidelijk dat hij de controle is kwijtgeraakt.
Dan wordt het risico om Poetin in leven te laten groter dan Poetin uit het raam laten vallen.
Nee de Krim kan hij niet vasthouden. Het Westen heeft al aangegeven te verwachten dat de Krim in 2023 weer bij UA zit. We zitten op het spoor van een totale vernietiging van Rusland in UA.
De verdere afwikkeling van deze blamage zit op politiek niveau in Rusland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
Jerie schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 17:10:
[...]

Als je hem op Telegram hebt gevonden, dan kun je hem toch elders reposten of er naar linken vanaf hier?
Ik zit dan wel op tweakers, maar ik heb geen idee hoe dat moet. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
YakuzA schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 16:32:
[...]

https://www.ukrinform.net...ns-gepard-to-ukraine.html

Wist niet dat we samen met Duitsland nog een trainingsprogramma hadden lopen, behalve voor de pzh's?

Als het voor de NL trainers in de UK was, had die het wel anders verwoord.
Dat was ergens in Juni al aangekondigd, meen ik. Kennelijk wordt het programma uitgebreid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
bulle bas schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 17:30:
[...]

Dat is rijkelijk laat, te laat. Je moet mensen hebben die ook nog wat kunnen. De beroepssoldaten zijn al aardig opgeruimd, zal er ook weinig zin meer in hebben. De beelden die we nu krijgen tonen dat er van discipline nu al geen sprake is, dat betekent ook afwezigheid van getraind en gedisciplineerd middenkader.
Daarnaast: gemobiliseerden moet je met logistiek ondersteunen. De ontwikkelingen gaan zo hard dat men in het Kremlin al niet meer weet wat men tegen de eigen bevolking moet zeggen. Ik zie deze pompstationhouders geen massale mobilisatie op de been krijgen.

Het alternatief wat er ligt is aftreden Putin. Hij schijnt al aangegeven te hebben dat hij zou open staan voor presidentsverkiezingen in 2023. Mensen onder Putin zullen ook wel zenuwachtig zijn, want eerste actie voor Putin zal zijn om een zondebok aan te wijzen.

Een paar mensen reageerden hier verbaasd over het feit dat die Russische bloggers zoveel kritiek mochten uiten. Dat is juist prima, was al in de tijd van Stalin zo. Je mag kritiek hebben op de lagere rangen, maar het systeem en de Tsar mag niet bekritiseerd worden.
En dus wordt het een gevecht voor de machtigen onder Putin om straks niet op tv afgemaakt te worden, want iemand gaat de schuld krijgen. Die brief uit St Petersburg tegen Putin zou uitgelegd kunnen worden om Putin een stap voor te zijn.
Nu de eindconclusie steeds duidelijker wordt en het steeds moeilijker wordt voor het Kremlin om het narratief te beheersen gaat de temperatuur op politiek vlak omhoog. En dus wordt het een blame-game.

Heel benieuwd hoe dit gaat aflopen, maar ik heb wel een idee: Putin verdwijnt van het politieke toneel. Waarom? Je ziet in de afgelopen tijd dat allerlei kopstukken zoals Medvedev zich op onderscheiden wijze positioneerden van Putin, met veel extremere taal. Daarnaast heeft Putin de fout gemaakt om bij het begin van de operatie zichzelf in de spotlight te zetten als degene die de beslissing neemt; het is zijn oorlog. Hij had toen geen idee in welk moeras hij zou stappen. Zijn verdere tv-optredens zijn vooral scenes waarbij de kopstukken van het apparaat voortgang aan hem rapporteren, mede als een poging om te laten zien dat operationele verantwoordelijkheid niet bij Putin ligt.
Toch kleeft de oorlog teveel aan Putin. Een eventuele blame game van Putin zal hooguit extra slachtoffers betekenen in de politieke burelen naast uiteindelijk hemzelf.
Ben wel benieuwd hoe presidentsverkiezingen eruit zouden zien.

In een documentaire van enkele jaren geleden over Poetin werd gesteld dat hij nooit afstand kan doen van de macht, want hij heeft zoveel shit op zijn kerfstok dat hij wellicht omgelegd wordt zodra hij geen macht meer heeft. Eigenlijk kan Poetin nooit met pensioen.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online

[Twitter]
Sauer praat geen onzin, en snapt wel wat van Rusland.
Zijn zoon ook trouwens, bij The Guardian.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Wat zou de zin daarvan zijn? Hun problemen zijn voor een groot deel logistiek van aard. Meer troepen betekent nog meer bevoorradingsproblemen. Meer artillerie die op munitie wacht omdat de vrachtwagens nodig zijn om een miljoen matig getrainde en bewapende infanteristen te voeden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Een thread over "wat heeft de ferry geraakt?".
[Twitter: https://twitter.com/noclador/status/1567650259483910145]

Het moet wel een geleid projectiel zijn.
[Twitter: https://twitter.com/noclador/status/1567650267121831940]

Het is ver voor de artillerie en te weinig schade voor GMLRS.
[Twitter: https://twitter.com/noclador/status/1567650279121633280]

Dan is een Bayraktar TB2 de meest voor de hand liggen of een geavanceerde artilleriegranaat die met een glijpad verder kan vliegen dan een parabolische baan.
[Twitter: https://twitter.com/noclador/status/1567650287162195970]

Voor de artillerie is niet gemakkelijk timen om een granaat op het juiste moment te laten aankomen.

[Twitter: https://twitter.com/noclador/status/1567650296989351937]
Als de Russen de ferry niet kunnen verdedigen, dan hebben de drones vrij spel in Kherson.

Dan zie je waarom de Oekraïners een A-10 training center opgericht hebben. Als de luchtafweer niks nuttigs doet en de Russische luchtmacht durft niet in de buurt te komen wegens Oekraïense luchtafweer is naar voren geschoven, dan kan zelfs de A-10 ongestraft rondvliegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

XWB schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 17:38:
[...]

In een documentaire van enkele jaren geleden over Poetin werd gesteld dat hij nooit afstand kan doen van de macht, want hij heeft zoveel shit op zijn kerfstok dat hij wellicht omgelegd wordt zodra hij geen macht meer heeft. Eigenlijk kan Poetin nooit met pensioen.
Er is altijd wel een land wat de (vermoedelijk) rijkste man ter wereld onderdak en bescherming wil bieden. China is een optie. Ik kan me voorstellen dat het westen niet rouwig is als iemand Putin een uitweg aanbiedt. Zolang de oorlog daardoor maar stopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldgrumpy
downtime schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 17:50:
[...]

Er is altijd wel een land wat de (vermoedelijk) rijkste man ter wereld onderdak en bescherming wil bieden. China is een optie. Ik kan me voorstellen dat het westen niet rouwig is als iemand Putin een uitweg aanbiedt. Zolang de oorlog daardoor maar stopt.
En welke nieuwe Russische leider gaat de Krim vrijwillig teruggeven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:12
Er kan van alles:
  • Algehele mobilisatie zou kunnen, maar zet geen zoden aan de dijk
  • Wanhopig nog maar eens dreigen naar het westen met het atoomarsenaal
  • Proberen iedereen om hem heen zich nogmaals te laten committeren en eventueel wat zondebokken aan te wijzen
  • Aankondigen de operatie in de Oekraïne geheel of gedeeltelijk (Donbas) beëindigen (na behalen doel uiteraard)
  • WVTTK'tjes, die zullen ze in Rusland ook wel kennen :p
Maar misschien ook:
  • Uiteindelijk zelf een "coupe" om de oren krijgen van (sommige) aanwezige delen van het veiligheidsapparaat omdat hij ernstig in het nauw inmiddels ook een te groot risico is voor die delen en instituties van Rusland.
Ik ben benieuwd, na tijden van een stale mate ineens een hoop (verwachte en/of gehoopte) swung, vooralsnog aan de positieve zijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

oldgrumpy schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 17:50:
[...]

Wie zegt dat het vrijwillig moet zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
XWB schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 17:38:
[...]

Ben wel benieuwd hoe presidentsverkiezingen eruit zouden zien.

Ik heb even gereageerd in het andere topic, omdat het voorbij de dagelijkse gang gaat: bulle bas in "[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
oldgrumpy schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 17:50:
[...]

Vermoedelijk zal het retourneren van het bestuur over de Krim daarom niet op vrijwillige basis plaatsvinden. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:15
_Eend_ schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 16:42:
offtopic:
Er zijn genoeg (oud) militairen hier op T.net.
offtopic:
Ik stop nog steeds mijn lupa in mijn liboza.
(Bussum, Weert, Roosendaal, Garderen, Amersfoort en Bergen-Hohne)

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals te verwachten viel, Wit-Rusland heeft het veel te druk met het veiligstellen van de grens met Polen om Rusland in Oekraïne te kunnen helpen :+
Belarus starts military exercises near border regions -defmin

Sept 8 (Reuters) - Belarus has started military exercises by the city of Brest near the Polish border, its capital Minsk and the northeast region of Vitebsk, the defence ministry said on Thursday.

It said the exercises, which are set to last until Sept. 14, will practice "liberating territory temporarily seized by the enemy" and regaining control over border regions.
Bron: https://www.reuters.com/w...egions-defmin-2022-09-08/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FcNZTXEWQAA3SAh?format=jpg&name=small

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
downtime schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 17:58:
[...]

Wie zegt dat het vrijwillig moet zijn?
Krim is strategisch belangrijk voor Rusland (veel meer dan de rest van Oekraïne), en in principe een goed verdedigbaar stuk. Dat gaat heel duur worden voor Oekraïne om in te nemen.

Maar goed, dat is sowieso nog ver weg, er is nog genoeg eerst wat ze moeten bevrijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:12
Sissors schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 18:15:
[...]

Krim is strategisch belangrijk voor Rusland (veel meer dan de rest van Oekraïne), en in principe een goed verdedigbaar stuk. Dat gaat heel duur worden voor Oekraïne om in te nemen.

Maar goed, dat is sowieso nog ver weg, er is nog genoeg eerst wat ze moeten bevrijden.
Maar voor Oekraine geldt op zich hetzelfde om het toch terug te willen hebben (en de Russen als ze nog weer wat met bootjes willen gaan doen aldaar, maar ergens aan hun stukje kust een nieuwe marinehaven te laten bouwen ipv haute touristique zoals Poetin schijnbaar als (afleidende) plannen ventileerde de afgelopen week.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

De vraag is ook wel een beetje of dat goed verdedigbaar zijn ook heeft geresulteerd in het daadwerkelijk goed verdedigd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Yaksa schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 18:10:
[...]

offtopic:
maar gelukkig hoef je die gamadrata niet meer rond te sjouwen

Ik heb ook nog wel wat ex KMA ers onder vrienden etc. en vroger zat er ook nog heel wat in de familie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:15
[...]Krim is strategisch belangrijk voor Rusland (veel meer dan de rest van Oekraïne), en in principe een goed verdedigbaar stuk.
Hangt er vanaf of de Russen überhaubt wel kunnen verdedigen. Wanneer je de watertoevoer naar de Krim afsluit en je start een (verrassings)aanval over zee vanuit Roemenië (Constanta) richting Sebastopol, waarbij je eerst even de verdedigingswerken bij Eyforiya bombardeert, dan zie ik nog wel mogelijkheden. De laatste 2 maanden landen er echt veel US transportvliegtuigen bij Constanta, er wordt daar iets opgebouwd.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Voordat de militairen echter last hebben van geen water, gaan er hoop burgers zwaar in de problemen komen. En nu is dat natuurlijk altijd het geval bij een oorlog, maar als je een basisbehoefte als water gebruikt om zo'n stuk onder druk te zetten, dan gaat het heel vuil worden voor de Russen daardoor moeten terugtrekken.

Ook denk ik dat de haven belangrijker is voor Rusland als voor Oekraïne, want die gaan voorlopig geen vloot maken. Dat gezegd, de Russen gaan dat voorlopig ook niet doen.

Punten dat de vraag is hoeveel Rusland nog kan verdedigen tegen die tijd zijn ook valide. Maar goed, vooral heeft Oekraïne nog eerst heel veel ander grondgebied te bevrijden.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FcNQZxZXwAAgUGe?format=jpg&name=small

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FcNWExMXgAc0rDm?format=jpg&name=small

Het belang van Kupiansk.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FcNhJaaXgAMdBiT?format=jpg&name=small

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FcIr-0kWAAMiFxg?format=jpg&name=small

Verklaart waarom een noodvergadering in het Kremlin nodig is. De Oekraïners geven een schop tegen een verrotte kaartenhuis en alles dondert naar beneden.

De vooruitgang op een kaart met gepaste muziek:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Sissors schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 18:33:
Voordat de militairen echter last hebben van geen water, gaan er hoop burgers zwaar in de problemen komen. En nu is dat natuurlijk altijd het geval bij een oorlog, maar als je een basisbehoefte als water gebruikt om zo'n stuk onder druk te zetten, dan gaat het heel vuil worden voor de Russen daardoor moeten terugtrekken.

Ook denk ik dat de haven belangrijker is voor Rusland als voor Oekraïne, want die gaan voorlopig geen vloot maken. Dat gezegd, de Russen gaan dat voorlopig ook niet doen.

Punten dat de vraag is hoeveel Rusland nog kan verdedigen tegen die tijd zijn ook valide. Maar goed, vooral heeft Oekraïne nog eerst heel veel ander grondgebied te bevrijden.
Er is nog wel meer werk te doen inderdaad. Maar als de normaal gesproken zo gereserveerde VS al aangeven te verwachten dat de Krim in 2023 bevrijd is, dan zou ik als Rus toch alvast op zwemles gaan, gewoon voor de zekerheid. Ik denk dat de brug van de Krim naar Rusland als eerste kapot gaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:15

crisp

Devver

Pixelated

[...]

offtopic:
1 (NL) UN SigBat hier, 1994

Intentionally left blank

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
[...]

Niemand beweert dan het makkelijk zou worden :P

Maar we weten dat de Amerikanen helpen met het maken van aanvalsplannen. Als Oekraïne de Krim terug wil en wanneer de tijd rijp is, zal er vast een goed plan gemaakt worden.

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Ze drinken daar geen water uit de kraan, en dit is niet water bedoeld als drinkwater ;)
Het water voor de Krim is vooral voor de irrigatie van de druivenplanten op de heuvels voor de Krim wijn etc.
Het is de economische draad waar de landbouw daar aan hangt.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23-09 14:45

AndereKoekoek

Ping! Pong?

_Eend_ schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:50:
Over krijgsgevangen gesproken, er is weer een uitwisseling geweest van gevangenen. De terugkerende Oekraïners zijn zo te zien redelijk afgevallen.. :N

https://www.reddit.com/r/...s_sharing_sweets_look_at/

Van wat ik heb gezien van UA POW kampen zijn de Russen een stuk beter behandeld..
Wseet niet of het filmpje vertraagd is. Maar ze zijn ook heel traag met bewegen etc. Alsof ze echt op de dampen van hun reserves aan het draaien zijn.

Of het filmpje draait op 0,8 van de normale snelheid.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

According to the latest intelligence data, the invaders with the 202nd separate motorized rifle regiment, deployed in Kharkiv region, withdrew from their positions, moving to the nearest forest strip. As the unit’s commanders fled and communications were
...
It was also established that Russia’s 237th guards airborne assault regiment “ceased to exist” as all of its servicemen were either killed or wounded in action. A significant part of survivors is in grave condition.
https://www.ukrinform.net...ment-ceases-to-exist.html

[ Voor 26% gewijzigd door YakuzA op 09-09-2022 19:18 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Laatst online: 01:18

Qwerty-273

Meukposter

De Russische leider van de Krim, Sergey Aksyonov, heeft weer een redelijk apart bericht op Telegram geslingerd. Hij heeft blijkbaar tijdens een bezoek aan bouwplaatsen daar mogelijke fraude ontdekt….
Today in the Simferopol region I inspected construction sites in order to assess the approach of officials to the organization of work. Visited the villages of Trekhprudnoye, Chistenkoye, Perovo.

As a result of the trip, a decision was made to dismiss the director of the Main Directorate for Capital Construction of the Republic of Crimea, Vladimir Nikolaevich Smirnov. Also, a reprimand will be issued to the Deputy Minister of Construction and Architecture of the Republic of Kazakhstan, Vasily Nikolayevich Nedzelsky, and a remark will be made to the Minister of Construction and Architecture of the Republic of Kazakhstan, Karlen Gennadyevich Petrosyan.

At most of the construction sites visited - the failure of all conceivable and unimaginable deadlines, violation of the schedule. There is a systematic deception about the number of workers at the facilities. Of the declared 70 people found 13.

I am ready to reconsider the decision on penalties if the work at the facilities is completed before the end of the year, otherwise we will make tougher management decisions. I recommend to customers to visit the facilities more often, and to contractors to fulfill their obligations.

More details at the link

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Ik denk dat dit filmpje de activiteiten van de russen in de afgelopen dagen goed samenvat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mir4dor
  • Laatst online: 23:49
RoD schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 19:26:
[Embed] Ik denk dat dit filmpje de activiteiten van de russen in de afgelopen dagen goed samenvat.
Wat gebeurt hier precies? Springen ze eraf, worden ze eraf gegooid of worden ze eraf geschoten? Kan het niet duidelijk zien.

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

mir4dor schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 19:39:
[...]

Wat gebeurt hier precies? Springen ze eraf, worden ze eraf gegooid of worden ze eraf geschoten? Kan het niet duidelijk zien.
Ze vallen eraf. De tank wijkt licht uit en daarna raken ze in onbalans en vallen ze er een voor een af. Er zitten daar geen autogordels op :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:26

HugoBoss1985

Xenotech

RoD schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 19:41:
[...]

Ze vallen eraf. De tank wijkt licht uit en daarna raken ze in onbalans en vallen ze er een voor een af. Er zitten daar geen autogordels op :P
Rond 13 seconden zie ik toch wel iets wat op inslagen lijkt, achter de tank, op de weg...
Ik denk dat ze er eraf geschoten worden.

De tank rijdt al een flinke tijd en ineens vallen er 3 man af over minder dan de lengte van een gebouw, lijkt mij sterk.

Na het laatste wat er van de tank valt zie ik nog wel iets wat erop lijkt dat een luik dicht gedaan wordt? 0:15-0:16.

En je ziet de lui (Ukraïners) in de technicals (in ieder geval eentje lijkt een wapen op gemonteerd) wegduiken (of erger) wanneer de tank passeert... links van de weg/van de tank.
Die waren, denk ik, de tank onder vuur aan het nemen.

Zonde van die mooie boom overigens.

[ Voor 51% gewijzigd door HugoBoss1985 op 09-09-2022 20:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

AndereKoekoek schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 19:15:
[...]

Wseet niet of het filmpje vertraagd is. Maar ze zijn ook heel traag met bewegen etc. Alsof ze echt op de dampen van hun reserves aan het draaien zijn.

Of het filmpje draait op 0,8 van de normale snelheid.
Ik zit nog te twijfelen, ik heb er nu een paar keer naar gekeken en er zijn me wat zaken gaan opvallen. Maar dat kan ook confirmation bias zijn.. Lastig. Maar de mannen die je in beeld ziet zijn zeker wel enorm afgevallen. De kleding past voor geen meter, zelfs al zouden ze kleding in de maten 'te groot' en 'te klein' hebben gekregen in een RU POW kamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:15
AndereKoekoek schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 15:57:

vandaar dat hun telling van neergeschoten UA uav's zo hoog is. :+

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Indoubt schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 16:14:

same here. 8)

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 24-09 14:16

psy

Amfibische oversteek.
Kijk tot het einde.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
Yaksa schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 18:10:
[...]

offtopic:
Voor de leken/weigeraars/S5'ers: https://defensieweb.fandom.com/wiki/Miltair_Jargon#L

Edit: Is de moeite waard om eens door te neuzen, er zit veel humor in.

[ Voor 9% gewijzigd door TheekAzzaBreek op 09-09-2022 20:20 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FcOcOdsXoAAMxpv?format=jpg&name=small

Collaborateurs worden achtergelaten.

Verdwijnen of verdampen er hele eenheden?

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FcOfW8SXEAEvMUD?format=jpg&name=small

Video
[Twitter: https://twitter.com/benjaminwittes/status/1568286835369033728]
[Twitter: https://twitter.com/AGurulyov/status/1568272978713911303]

Video
[Twitter: https://twitter.com/TpyxaNews/status/1568292480038195201]

[Twitter: https://twitter.com/TpyxaNews/status/1568281463040139266]

Video:
[Twitter: https://twitter.com/TpyxaNews/status/1568252705461735435]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
psy schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 20:12:
Amfibische oversteek.
Kijk tot het einde.

[Twitter]
_O-

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
Amfibische oversteek.
Kijk tot het einde.

[Twitter]
Draait spotify net 'the best way to travel' van Moody blues >:)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
HugoBoss1985 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 19:41:
[...]

Rond 13 seconden zie ik toch wel iets wat op inslagen lijkt, achter de tank, op de weg...
Ik denk dat ze er eraf geschoten worden.

De tank rijdt al een flinke tijd en ineens vallen er 3 man af over minder dan de lengte van een gebouw, lijkt mij sterk.

Na het laatste wat er van de tank valt zie ik nog wel iets wat erop lijkt dat een luik dicht gedaan wordt? 0:15-0:16.

En je ziet de lui (Ukraïners) in de technicals (in ieder geval eentje lijkt een wapen op gemonteerd) wegduiken (of erger) wanneer de tank passeert... links van de weg/van de tank.
Die waren, denk ik, de tank onder vuur aan het nemen.

Zonde van die mooie boom overigens.
Het is een heel merkwaardig filmpje. Want welke colonne komen die Russen die nu tegen, een Oekraiense? Het lijkt wel zo te zijn want die UA'er in de berm ligt er anders vrij kwetsbaar bij als die colonne niet van de eigen partij is. En dat zou betekenen dat die tank dus geen idee welke kant hij opmoet, totaal in de war door het feit dat de vijand hem al om de oren rijdt. En dan mogen de UA'ers ook nog van geluk spreken dat die tank het vuur niet opende.
Al met al is dit een heel merkwaardige verkeerssituatie. :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
Die watertoevoer werd al in 2014 afgesneden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:26

HugoBoss1985

Xenotech

bulle bas schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 20:21:
[...]

Het is een heel merkwaardig filmpje. Want welke colonne komen die Russen die nu tegen, een Oekraiense? Het lijkt wel zo te zijn want die UA'er in de berm ligt er anders vrij kwetsbaar bij als die colonne niet van de eigen partij is. En dat zou betekenen dat die tank dus geen idee welke kant hij opmoet, totaal in de war door het feit dat de vijand hem al om de oren rijdt. En dan mogen de UA'ers ook nog van geluk spreken dat die tank het vuur niet opende.
Al met al is dit een heel merkwaardige verkeerssituatie. :o
Het is inderdaad bizar.
Ik vroeg me ook echt af waarom die lui achter de HMMWV's cabine duiken i.p.v. echt helemaal er vanaf springen.
Als die tank er in rijdt heb je een slechte dag.
Discipline, ik zou er mooi vanaf springen!
En in vind het ook heel bijzonder dat die tank chauffeur alles mist behalve die boom :+ (maar daardoor zou je ook kunnen denken dat dit een RU colonne was).

@rapture Echt grappig dat die Zoopark-1M nog vol met proviant zit maar dan ook echt iets van een dobbersetje erbij om mee te vissen! :)
1:16.
Wat zou de gedachte daarachter geweest zijn?

[ Voor 23% gewijzigd door HugoBoss1985 op 09-09-2022 20:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
TheekAzzaBreek schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 20:23:
[...]

Die watertoevoer werd al in 2014 afgesneden.
Ja, maar 1 van de zaken die Rusland na inname in 2022 veranderde. Was dat niet een waterkrachtcentrale of dam ergens?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tens
zo snel kan toch niet?
Of is de totale instorting van RU leger begonnen?

[Twitter: https://twitter.com/markito0171/status/1568301993864708100]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
Jerie schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 20:32:
[...]

Ja, maar 1 van de zaken die Rusland na inname in 2022 veranderde. Was dat niet een waterkrachtcentrale of dam ergens?
Dam bij Nova Kakhova. Meer specifiek de sluis die de watertoevoer regelt naar het kanaal dat daar zuidwaarts gaat.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Amfibische oversteek.
Kijk tot het einde.

[Twitter]
Check de comments, is een fors oud Ukrains filmpje. Miscaptioned dus.

[ Voor 15% gewijzigd door NiGeLaToR op 09-09-2022 20:55 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Laatst online: 01:18

Qwerty-273

Meukposter

Apache4u schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 16:13:
En weer wat duur spul wat afgeschreven kan worden in Moskou :

[Embed]
Volgens deze post op Telegram is het (helaas) niet een Moskva-1 maar een R-419L1 digital radio relay station.
Considering that the Ukrainian mass media and bloggers continue to actively broadcast the false identification of the affected Russian equipment, we believe that it is useful to repeat this post. InformNapalm's OSINT researchers identified that in fact, in the temporarily occupied Vasylivka, it was not "Moskva-1" that was affected, but the R-419L1 digital radio relay station in a folded state.

❗️ Of course, it is more convenient to write beautiful posts about "Moscow", but it is important to correctly understand where and with what equipment TTX was destroyed. You can see what the elements look like on the "Moscow-1" EW in the comments, or Google it to make sure the identification we made is correct.

🔥 Support IN | Pages | @informnapalm

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Russische militairen proberen middels burgerkleding te vluchten naar Rusland.
"Personnel of the occupying forces in civilian clothes resort to desertion and try to return to the territory of the Russian Federation," the assessment said. "During the day, more than 15 such cases were noted," it added.
Russische troepen misbruiken burgers als schild bij Velyka Oleksandrivka
Ukrainian armed forces also said on Friday that Russian troops were switching to "terrorist" tactics in parts of the Kherson region, where civilians in the settlement of Velyka Oleksandrivka were being used as "human shields."
Bron Newsweek: https://www.newsweek.com/...-counteroffensive-1741471

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:25
XWB schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 20:36:
Slechts 5 km verwijderd van Izyum?

[Twitter]
Er wordt zelfs al gesproken over aanvallen op Lyman. Ik ga er nog even vanuit dat het wishfull thinking is, maar wat er op dit moment gebeurt is gewoon bizar.

Kupyansk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jYgEDBPvk5Mx87X7xyaz3I5wYfc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/smChtg82TERoGvsWqA5I2jIg.jpg?f=user_large

Brug over de Oskol ten oosten van Kupyansk (zie vid)

[ Voor 30% gewijzigd door jan390 op 09-09-2022 20:57 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:15

pro_6or

amateur_60r

HugoBoss1985 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 20:23:
[...]

Het is inderdaad bizar.
Ik vroeg me ook echt af waarom die lui achter de HMMWV's cabine duiken i.p.v. echt helemaal er vanaf springen.
Als die tank er in rijdt heb je een slechte dag.
Discipline, ik zou er mooi vanaf springen!
En in vind het ook heel bijzonder dat die tank chauffeur alles mist behalve die boom :+ (maar daardoor zou je ook kunnen denken dat dit een RU colonne was).

@rapture Echt grappig dat die Zoopark-1M nog vol met proviant zit maar dan ook echt iets van een dobbersetje erbij om mee te vissen! :)
1:16.
Wat zou de gedachte daarachter geweest zijn?
Zo raar is het niet, die tank kan het gevecht met de hele kolonne wel aan gaan, maar 1 rpg en het is gebeurt. Ze proberen gewoon zo snel mogelijk levend weg te komen, volle snelheid en vol bepakt met de mannen die nog in de buurt waren. Ze ontwijken de humvees en pick ups ook actief. En ze waren, iig de tank bemanning, ook nog bijna weggekomen, maar slipte op hun stalen tracks op de kurkdroge grond tegen de boom. Je hoeft je geen illusies te maken over het lot van de mannen die van de tank af vielen. Of van de bemanning als ze daar vast kwamen te zitten.

Vechten klinkt leuk maar wanneer je totaal “overrun” bent is blijven leven wel belangrijker dan een of andere poging tot heldendom.

De snelheid en durf van de Oekraïners is echt bewonderswaardig.

een treffende spreuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:15

pro_6or

amateur_60r

XWB schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 20:36:
Slechts 5 km verwijderd van Izyum?

[Twitter]
Please laat het lukken, de Russen geen reserves meer hebben, laat ze doorstoten!

een treffende spreuk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:51
[...]

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prosac
- old -

[ Voor 98% gewijzigd door Prosac op 09-09-2022 21:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:22
Beide malen dat deze hier is gepost stond in de bijgaande replies al dat het een jaren oud filmpje is.

Check voor repost.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• NiGeLaToR
pro_6or schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 21:00:
[...]

Zo raar is het niet, die tank kan het gevecht met de hele kolonne wel aan gaan, maar 1 rpg en het is gebeurt. Ze proberen gewoon zo snel mogelijk levend weg te komen, volle snelheid en vol bepakt met de mannen die nog in de buurt waren. Ze ontwijken de humvees en pick ups ook actief. En ze waren, iig de tank bemanning, ook nog bijna weggekomen, maar slipte op hun stalen tracks op de kurkdroge grond tegen de boom. Je hoeft je geen illusies te maken over het lot van de mannen die van de tank af vielen. Of van de bemanning als ze daar vast kwamen te zitten.

Vechten klinkt leuk maar wanneer je totaal “overrun” bent is blijven leven wel belangrijker dan een of andere poging tot heldendom.

De snelheid en durf van de Oekraïners is echt bewonderswaardig.
Ben het stellig eens met je analyse over menselijk zelfbehoud. Ik speel geregeld airsoft en heb actief getraind op het te lijf gaan van de tegenstander terwijl je onder vuur ligt. Van balletjes. De meeste casual spelers liggen binnen no time plat op hun buik of verstard achter een obstakel om maar niet geraakt te worden. En dat is een (pijnlijk) spelletje. Ook trainen en spelen met beroeps leert je dat ze weliswaar discipline en aangeleerde tactieken kennen maar niet per se in ene graag de vuurlinie induiken.

ik maak mezelf 0 illusie wat het met de meeste mensen doet als je wordt beschoten. Liggen. Desnoods jezelf met je neusvleugels ingraven. Die lui die met de HMMV''s een veld oversteken en met de M2 een dorp bestoken en onder vuur gezellig even prutsen om de munitie te wisselen zijn van een ander soort slag. Wellicht gehard, verslaafd aan de actie, getraind, verzin het maar. Uiteindelijk kun je dat wel uitschakelen denk ik, die angst. Wellicht als je vrede hebt met je einde, wanneer en waar dan ook.

Maar wat je gewoon veel ziet, aan beide kanten van dit conflict maar eigenlijk in elk conflict dat zelfs met veel training overlevingsinstinct het soms gewoon overneemt en niet het conflict aan gaat maar probeert te vermijden. Klassiek vlucht, bevries of vechten. Hier aanvulling op de bekende onderzoeken naar soldaten die daadwerkelijk hun wapen afvuurden in een gewapend conflict.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Eerst St. Petersburg, nu Moskou.
Ik kan niet inschatten of dit echt een signaal is of iets waar we niets meer van gaan horen. Ik hoop het eerste, maar vermoed het laatste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Hier nog een andere foto van het treinnetwerk van Oost-Oekraïne

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FcNhJaaXgAMdBiT?format=jpg&name=900x900

Ik las ook van iemand op Twitter de theorie dat Izyum het doel is en Kupyansk het middel. Ze hoeven de stad ook helemaal niet in. Ze kunnen met artillerie de belangrijke punten zoals treinstation beschieten. Dan snij je de logistiek voldoende de pas af terwijl je met een tangbeweging richting Izyum gaat.

De aanval op/richting Lyman zou SOF units zijn vanuit zuiden (over de rivier getrokken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Jerie schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 21:40:
Hier nog een andere foto van het treinnetwerk van Oost-Oekraïne

[Afbeelding]

Ik las ook van iemand op Twitter de theorie dat Izyum het doel is en Kupyansk het middel. Ze hoeven de stad ook helemaal niet in. Ze kunnen met artillerie de belangrijke punten zoals treinstation beschieten. Dan snij je de logistiek voldoende de pas af terwijl je met een tangbeweging richting Izyum gaat.

De aanval op/richting Lyman zou SOF units zijn vanuit zuiden (over de rivier getrokken).
Trein knooppunt Kupiansk zal zeker ook een doel geweest zijn.
Bovendien krijgen ze vanuit Kupiansk de laatste spoorlijn aan de noord/oostkant vanuit Rusland binnen HIMARS range.

PSN

Pagina: 1 ... 10 ... 76 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid