mphilipp schreef op maandag 26 september 2022 @ 00:34:
[...]
Aha...het aloude 'ze zijn vast érgens schuldig aan'. Ik zeg alleen maar dat je je aan bewezen zaken moet houden. Filmpjes waarbij iets geïnsinueerd wordt, zijn helemaal niets waard. Dus geen beschuldigingen gaan napraten op basis van iets dat totaal niet te bewijzen valt via dat filmpje. Dat is toch niet zo ingewikkeld?
Als 99% klopt is het ook niet ingewikkeld om niet bij voorbaat net te doen of elke nieuwe melding onzin is. Dat wil niet zeggen dat iedereen veroordeeld moet worden vanwege zo'n filmpje, want daarvoor hebben we heel veel onderzoekers. Het wil wel zeggen dat iedere keer zulke filmpjes ter discussie stellen ook niet heel slim is.
[...]
Oh? Ik wist niet dat het ergens werd bijgehouden.
Er zijn aan alle kanten onderzoekers bezig om oorlogsmisdaden te documenteren. Daar zijn ook excessen van Oekrainse soldaten bij gevonden, en daarvan zijn er ook al veroordeeld. Dus ja, misschien slim om je er iets meer in te verdiepen voordat je dit soort dingen zegt.
[...]
Ook daar merk ik niets van. Bij dat filmpje waarin Russische pow's worden geparadeerd en beschimpt plaatst niemand op- of aanmerkingen. Nou zijn die gasten geen lieverdjes, en ik zou hun advocaat niet willen zijn, maar het gaat mij even om het principe. Doen alsof je beter bent dan je vijand, en dan zelf dingen doen die niet ok zijn.
Maar goed, dat zal ook wel weer een whatthefuckaboutism zijn oid.
Waar je wederom aan voorbij gaat is dat je net doet of de 2 partijen gelijke dingen doen. En er zijn al heel veel onderzoeken gedaan en daaruit blijkt dat Oekraine zijn gevangenen heel goed behandeld en rusland juist heel slecht.
Wat je nu doet is een russische pow die een keer beschimps wordt vergelijken met een Oekrainse pow die geen medische verzorging krijgt, in elkaar wordt geslagen, ondervoed e.d. Steevast komen de Oekrainers die door rusland zijn gevangen ondervoed en ziek terug. Dat terwijl de russen goed gevoed en gezond terug komen. De whataboutism gaat er dan ook om dat je totaal voorbij gaat aan wat er daar gebeurt en wat er allemaal al bewezen is. Je gaat er ook aan voorbij dat aan de kant van Oekraine er gereageerd wordt op excessen en ze de kop worden ingedrukt, terwlijk aan de kant van de russen het aangemoedigd wordt.
Uiteindelijk punt is vooral dat de 2 niet met elkaar te vergelijken zijn. Onafhankelijk komt uit elk onderzoek dat de russen als gekken tekeer gaan en de Oekrainers juist een goede discipline hebben. Door de akties van beide gelijk te stellen ga je voorbij aan al die bewezen informatie. Feitelijk zeg je nu dat je zelf net als de russen bent, want ik weet 100% zeker dat jij ook wel eens iets gedaan hebt dat niet mag. Nu mag je zelf bedenken of je kleine vergrijpen gelijk wilt stellen aan moorden en verkrachten, de meeste mensen zullen dat verschil echter wel erkennen.