Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 56 ... 76 Laatste
Acties:
  • 712.638 views

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Chaoss schreef op zondag 25 september 2022 @ 15:13:
Weet niet of het al gepost is maar Amerika houdt er blijkbaar toch rekening mee dat er nukes de lucht in gaan:

[...]

Zoveelste ontslag binnen het Russische leger. Vraag me af hoe lang het duurt voordat zo iemand uit een raam valt:

[...]

offtopic:
heb eerder gezien dat er gelinkt wordt naar telegram berichten maar ik krijg dat niet voor elkaar :P
die griezel van Mariupol krijgt nu de baan. Ik zou voor geen goud zo'n baantje aannemen. Ik weet dat ik ook ga falen op zo'n post omdat het probleem niet bij de commander ligt maar bij de structuur van het Russische leger.

Sowieso is het eerst wat die griezel heeft gedaan z'n bureau verplaatsen van de 5e etage naar de begane grond :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Een van de Britten vertelt over de martelingen die hij heeft ondergaan tijdens zijn gevangenschap:

Brit POW Shaun Pinner was electrocuted and forced to listen to ABBA for 24 hours during torture sessions

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Verwijderd schreef op zondag 25 september 2022 @ 16:37:
[...]

ik beschouw het meer als het neerzetten van een seismograaf in een gebied waar geen aardbevingen voor komen. Dat doe je ook niet.
Tenzij je daar een ondergrondse kernproef verwacht. Zo moet je deze vliegtuigen ook zien. Ze kunnen wapentesten monitoren. Ik geloof dat ze bijvoorbeeld na een ondergrondse kernwapentest ook radioactiviteit in de lucht kunnen meten.

Ik weet niet of ze ook iets met rakettesten te maken hebben of dat de VS verwacht dat iemand (NK of Ru) binnenkort een kernproef doet. Als Rusland dat doet zou dat een belangrijke ontwikkeling zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Wederom Dagestan, een politieman moet wegrennen van de boze menigte:

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alvanosa
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22-09 18:48
Verwijderd schreef op zondag 25 september 2022 @ 16:39:
[...]

die griezel van Mariupol krijgt nu de baan. Ik zou voor geen goud zo'n baantje aannemen. Ik weet dat ik ook ga falen op zo'n post omdat het probleem niet bij de commander ligt maar bij de structuur van het Russische leger.

Sowieso is het eerst wat die griezel heeft gedaan z'n bureau verplaatsen van de 5e etage naar de begane grond :P
Die gast is dan ook nog enkel berucht omdat hij enkel hele steden kan platbombarderen, die moet nu dus ervoor zorgen dat de logistiek in orde komt. 8)7

PSN: Alvanosa

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

XWB schreef op zondag 25 september 2022 @ 16:46:
Wederom Dagestan, een politieman moet wegrennen van de boze menigte:
Dagestan is interessant. Als de vlam in de pan slaat dan begint het ergens in die hoek van Rusland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gise schreef op zondag 25 september 2022 @ 16:28:
“Huge movement of reinforcement Chechen military moving towards Ukraine in the last 48hr”

https://t.me/UkraineWarPosts/4724

Location of filming: Grozny
dat zullen die paar BTG's zijn die ze recent hebben gevormd?
Qua equipment ziet het er wel redelijk uit.
Best wel zonde om dat te spenderen aan tiktok barrier troops, of gaan deze wel serieus bezig in de Donbas?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:26

mphilipp

Romanes eunt domus

Verwijderd schreef op zondag 25 september 2022 @ 15:52:
[...]
linksom of rechtsom zijn er genoeg berichten van de laatste jaren die stellen dat de situatie wel degelijk zo is.
Genoeg mensen die hebben aangegeven wel degelijk gemarteld te zijn door de politie.
Ik heb dan ook geen zin om vraagtekens te zetten bij filmpjes als deze.
Dit is het gezicht van de Russische politiestaat. En die politiestaat is een feit.
En dit is o.a. hoe die eruit ziet.
En dat is nu precies een van de gevaarlijke gevolgen van het verspreiden van een filmpje waarop eigenlijk niets te zien is: men gaat aannames doen 'want de Russen zijn tot alles in staat'. Prima, ik weet dat ze allerlei nare dingen doen. Maar DIT filmpje bewijst HELEMAAL NIETS. Punt. Dus ik wil het niet zien. Ik wil mij niet laten opnaaien door propaganda, ook al is het van de 'goede' kant. Als jij dat ok vindt, prima, maar ik ga daarin niet mee.

Dit is waarom wij in Nederland een rechtstaat hebben met onafhankelijke rechters, die zich ook niet door een nietszeggend filmpje laten beïnvloeden. En zolang je vindt dat je beter bent dan die andere partij, moet je een hoog nivo aanhouden voor wat betreft bewijsvoering. Want, en daar blijken wij een beetje doof en blind voor te zijn: maar ook de Oekraïners doen nare dingen. Eigenlijk kun je voor Oekraïners zo'n beetje elk leger in oorlogstijd invullen. Ook het Nederlands leger heeft dingen gedaan die niet door de beugel konden. Het is blijkbaar een functie van oorlog en de verschrikkingen waarmee men geconfronteerd wordt. Want het is zeer zeker niet zo dat de Russen een apart ras zijn die gekke dingen doen van nature ofzo. Ik zag een poosje geleden een 'persconferentie' waar Oekraïne een stel Russische soldaten paradeerde voor de pers en ze liet vertellen wat ze gedaan hadden, waarna ze allerlei vragen en verwensingen kregen vanuit het publiek (Oekrainse pers). Volgens mij is dat gewoon verboden volgens de Conventie van Genève. Maarja...de Oekraïne zijn de 'good guys' dus dan mag het blijkbaar. Niemand die er wat van zei.

Nogmaals, ik verdedig de Russen niet, en wie fout is, is fout. Maar zomaar een filmpje betekent helemaal niets. Er zijn in Nederland zelf ook wel eens filmpjes gepost van agenten die iemand 'zomaar' in elkaar trapten. Bleek dat men de camera op een gekozen moment pas aanzette, en niet liet zien wat zich er daarvoor afspeelde. Maar ondertussen had het geen stijl publiek de mening al klaar. Daar ben ik dus niet van.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Verwijderd schreef op zondag 25 september 2022 @ 16:37:
[...]
In dit geval net zo: je hebt het toestel en die zet je in als de mogelijkheid bestaat dat er iets te meten valt.
En als er iets te meten valt, heb je het direct opgemerkt.
Dat toestel vliegt dus niet voor de lol.
Dat is toch ook wat ik zeg: je moet dat ding wel inzetten, want de Russen hebben die wapens nu eenmaal. Maar nogmaals: dat wil niet zeggen dat men denkt dát ze ingezet gaan worden. Het is een verschil van hoe je het brengt. Ik ben ook niet van plan om frontaal op een andere auto te botsen, maar toch heb ik een airbag en veiligheidsgordel. Een gevalletje 'just in case'.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Poetin lijkt wat problemen met zijn geheugen te hebben, maar dat zou door leeftijd en/of stress kunnen komen:

Putin has memory lapses, age and stress may be taking toll
"What worries me is that I know this for sure, and I have seen it in practice: Putin has a good memory, but he has begun to lose it," Chaly said.

“I don’t know whether this is the result of stress and constant tension, or age takes its toll, but he’s losing his memory. He forgets names, dates, he has failures, and this is dangerous.”

The diplomat said such a person should not be in charge of a nuclear state, and that Putin is losing his ability to lead.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

mphilipp schreef op zondag 25 september 2022 @ 17:02:
[...]

En dat is nu precies een van de gevaarlijke gevolgen van het verspreiden van een filmpje waarop eigenlijk niets te zien is: men gaat aannames doen 'want de Russen zijn tot alles in staat'. Prima, ik weet dat ze allerlei nare dingen doen. Maar DIT filmpje bewijst HELEMAAL NIETS. Punt. Dus ik wil het niet zien. Ik wil mij niet laten opnaaien door propaganda, ook al is het van de 'goede' kant. Als jij dat ok vindt, prima, maar ik ga daarin niet mee.

Dit is waarom wij in Nederland een rechtstaat hebben met onafhankelijke rechters, die zich ook niet door een nietszeggend filmpje laten beïnvloeden. En zolang je vindt dat je beter bent dan die andere partij, moet je een hoog nivo aanhouden voor wat betreft bewijsvoering. Want, en daar blijken wij een beetje doof en blind voor te zijn: maar ook de Oekraïners doen nare dingen. Eigenlijk kun je voor Oekraïners zo'n beetje elk leger in oorlogstijd invullen. Ook het Nederlands leger heeft dingen gedaan die niet door de beugel konden. Het is blijkbaar een functie van oorlog en de verschrikkingen waarmee men geconfronteerd wordt. Want het is zeer zeker niet zo dat de Russen een apart ras zijn die gekke dingen doen van nature ofzo. Ik zag een poosje geleden een 'persconferentie' waar Oekraïne een stel Russische soldaten paradeerde voor de pers en ze liet vertellen wat ze gedaan hadden, waarna ze allerlei vragen en verwensingen kregen vanuit het publiek (Oekrainse pers). Volgens mij is dat gewoon verboden volgens de Conventie van Genève. Maarja...de Oekraïne zijn de 'good guys' dus dan mag het blijkbaar. Niemand die er wat van zei.

Nogmaals, ik verdedig de Russen niet, en wie fout is, is fout. Maar zomaar een filmpje betekent helemaal niets. Er zijn in Nederland zelf ook wel eens filmpjes gepost van agenten die iemand 'zomaar' in elkaar trapten. Bleek dat men de camera op een gekozen moment pas aanzette, en niet liet zien wat zich er daarvoor afspeelde. Maar ondertussen had het geen stijl publiek de mening al klaar. Daar ben ik dus niet van.
TL;DR whataboutisme

je verdedigt de Russen niet, maar doet heel erg je best om het te downplayen.
En daar doe ik dan weer niet aan mee.

Die onafhankelijke rechtstaat kijkt wel degelijk naar filmpjes als deze, als onderdeel van bewijslast, samen met talloze andere dingen.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2022 17:15 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:09

gws24

Thinking is hard!

Verwijderd schreef op zondag 25 september 2022 @ 17:10:
[...]

wat een brijlant staaltje goedpraten van het Russsische optreden: whatabout.... ja maar wij of hullie doen het ook.
Rusland is een politiestaat waar de politieagenten betere equipment hebben dan het leger, omdat de grootste zorg van het regime de interne stabiliteit is.

Je wil de filmpjes niet zien omdat je onbewust denkt of hoopt dat het geen wrede politiestaat is?
Met zo'n houding kunnen we beter alle conventies etc. afschaffen want iedereen doet het.
nothing to see here, just walk along.
Je noemt de Geneefse Conventies. Het zal vast propaganda zijn maar de Russen hebben zo'n beetje alles geschonden in de laatste zes maand.
Dat is volgens mij niet wat hij zegt. Als je stopt met verifiëren van informatie (filmpjes) omdat het precies laat zien wat jij gelooft dan zwem je een disinfo fuik in, ook als je aan de goede kant staat en ook als het in veel gevallen wel zo is. En dat is nu pecies wat we niet moeten doen, altijd verifiëren want anders loop je het risico om alleen nog maar in zwart/wit te denken en dan is het hek van de dam.

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

gws24 schreef op zondag 25 september 2022 @ 17:15:
[...]

Dat is volgens mij niet wat hij zegt. Als je stopt met verifiëren van informatie (filmpjes) omdat het precies laat zien wat jij gelooft dan zwem je een disinfo fuik in, ook als je aan de goede kant staat en ook als het in veel gevallen wel zo is. En dat is nu pecies wat we niet moeten doen, altijd verifiëren want anders loop je het risico om alleen nog maar in zwart/wit te denken en dan is het hek van de dam.
met het verschil dat hij niet eens wil veriieren. Hij zegt het zelf: ik wil het niet zien.
Tja, als je het niet ziet, kan je het ook niet verifieren.
Op deze manier is alles propaganda en kunnen we alles in twijfel trekken.
En downplayen.

Is Rusland eigenlijk wel Oekraine binnen gevallen? Met alleen een filmpje kan dat niet geverifieerd worden.
En hullie doen het ook.

Laat ik het anders verwoorden: die vrijgelaten Oekraiense Azovstal-strijders. Sterk vermagerd.
Maar ja, je kan daaruit niet veel opmaken. Voor hetzelfde geld was het een vrijwillige hongerstaking he. We weten het niet....

En de Nederlandse politie vergelijken met de Russische.... 8)7

[ Voor 103% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2022 17:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emryte
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:53
NiGeLaToR schreef op zondag 25 september 2022 @ 16:16:
[...]

Misschien mag de vrouw zelf verklaren hoe het met haar is. Lijkt me de beste oplossing.

Oh wacht: die demonstranten verdwijnen natuurlijk, dus de kans dat je die terugziet is klein.

Ik heb er nog ‘s over nagedacht en ongeveer 20 filmpjes zitten kijken van demonstranten die om niets afgetuigd worden en heb besloten dat voor dit filmpje de bewijslast bij Rusland ligt. Overigens werd er zelfs een vrouw afgevoerd die nog niet eens een halve vraag van de NOS had beantwoord. (Ja, Iris de Graaf is in Moskou blijkbaar.)
Volgens mij heb je de verkeerde post gequote.

NOS heeft een artikel gepubliceerd over de oorlogsvoering op sociale media. Voor de geïnteresseerden: https://nos.nl/l/2445943

game pc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
De Oekraïense strijdkrachten hebben nu te maken met regenval en drassig gebied:
Verder naar het zuiden, rondom Lyman, maken de Oekraïners vorderingen. Ze zouden het dorpje Nove in hebben genomen, pal ten noorden van Lyman, en van daaruit naar het zuiden oprukken. Ook Novoselivka zou deels in Oekraïense handen zijn. Een aanzienlijk contingent van Russische soldaten verdedigt Lyman al enkele weken lang, maar zij worden nu vanuit het zuiden, westen en noorden aangevallen.

Volgens de Amerikaanse nieuwszender Voice of America vertraagt recente regenval in het gebied de Oekraïense opmars. Zwaar materieel kan niet over het drassige terrein rijden, waardoor de Oekraïners alleen over verharde wegen kunnen oprukken. Dat maakt het volgens de Amerikaanse denktank Institute for the Study of War (ISW) makkelijker voor het kleine aantal capabele Russische troepen om de Oekraïners tegen te houden. ‘Het feit dat Oekraïense strijdkrachten desondanks vorderingen blijven maken, duidt erop dat Russische troepen aan dit front zwak en kwetsbaar zijn’, aldus het ISW.
Ukrainian Push Slowed by Rain, River and Russian Holdouts

[ Voor 21% gewijzigd door XWB op 25-09-2022 17:33 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01-10 12:30

Patriot

Fulltime #whatpulsert

XWB schreef op zondag 25 september 2022 @ 17:05:
Poetin lijkt wat problemen met zijn geheugen te hebben, maar dat zou door leeftijd en/of stress kunnen komen:

Putin has memory lapses, age and stress may be taking toll

[...]
Poetin is natuurlijk al bijna 70, maar twee hoge Oekraïense functionarissen en een Oekraïense neuroloog? Is dat in het beste geval niet ook gewoon een beetje wishful thinking?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

En ik hou niet van hippe woorden bedoeld om een discussie dood te slaan. Of je begrijpt wat ik wil zeggen of niet. Maar doe er niet raar om. Ik ben best duidelijk. Ik laat mij niet meeslepen in hysterie. Als jij dat uitlegt als downplayen, prima, jouw keuze Het is alleen niet wat ik zeg.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

mphilipp schreef op zondag 25 september 2022 @ 17:59:
[...]

En ik hou niet van hippe woorden bedoeld om een discussie dood te slaan. Of je begrijpt wat ik wil zeggen of niet. Maar doe er niet raar om. Ik ben best duidelijk. Ik laat mij niet meeslepen in hysterie. Als jij dat uitlegt als downplayen, prima, jouw keuze Het is alleen niet wat ik zeg.
ik begrijp wat je wil zeggen.
Maar ik lees ook wat je schrijft. Wat je ook zegt. Wat je wel degelijk zegt.
En wat je schrijf is een aaneenschakeling van whataboutismen. Dat jij dat een hip woord vindt moet jij weten.

Het gaat hier namelijk om een mogelijk voorbeeld van Russische politiebrutaliteit, waarop jij reageert met:

- ja maar het Nederlandse leger heeft ook nare dingen gedaan
- ja maar Oekrainers zijn ook geen lieverdjes
- en in geval van de Nederlandse politie zijn ook wel eens filmpjes gemaakt die maar de halve waarheid laten zien.

Dat is namelijk wat je allemaal op hebt geschreven, en aan het eind de opmerking 'ik wil niet goedpraten wat de Russen doen, maar...' gumt dat niet gemakkelijk uit. Als je het niet goed wil praten, waarom heb je al dat andere dan opgeschreven?

Het onderwerp is hier een meedogenloze politiestaat die journalisten en politici vermoordt, andere landen met grof militair geweld en daarbij alle Geneefse Conventies overtredend.
Dat er geen camerabeelden zijn van binnenuit die bus lig ik dan niet zo wakker van. De simpelste uitleg is vaak de meest realistische.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2022 18:10 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
[...]

Het is weer bingo geloof ik. Claimt neutraal te zijn, Oekraïne is ook fout, maar het westen heeft het ook gedaan, en het hoort nu eenmaal bij oorlog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Het beargumenteren dat ook Oekraïne nare dingen doet om je positie te verdedigen is wel degelijk de genoemde drogredenering, die dus ingaat tegen de regels van deze draad.

Ik zie er ook liever een ander woord dan "whatsaboutisme" voor, maar die is mij in het Nederlands niet bekend. Hip of niet, we zullen het met die term moeten doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Brazos schreef op zondag 25 september 2022 @ 18:07:
[...]

Het is weer bingo geloof ik. Claimt neutraal te zijn, Oekraïne is ook fout, maar het westen heeft het ook gedaan, en het hoort nu eenmaal bij oorlog.
"Die oorlog en duizenden doden zijn erg maar wat veel erger is, IK wordt voorgelogen!"

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 25 september 2022 @ 18:09:
[...]

Het beargumenteren dat ook Oekraïne nare dingen doet om je positie te verdedigen is wel degelijk de genoemde drogredenering, die dus ingaat tegen de regels van deze draad.

Ik zie er ook liever een ander woord dan "whatsaboutisme" voor, maar die is mij in het Nederlands niet bekend. Hip of niet, we zullen het met die term moeten doen.
Maar zullie doen het ook...

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-09 15:03

Maestro

Verder met Jefferson vliegtuig

[...]

Dan kun je je wel aangevallen voelen, maar wat je schrijft komt gewoon niet overeen met wat je -op z'n best- lijkt te willen zeggen. Je geeft aan dat je dat 'gevaarlijke' 'propaganda' filmpje waarop 'niets te zien is', niet wil zien. Dat komt op mij i.i.g. best vooringenomen over.

Als je had willen zeggen dat je het filmpje niet zomaar voor volledig waar moet aannemen zonder verificatie, dan zou je een stuk minder weerstand ontvangen. Echter ontkracht je het (of had je het filmpje reeds als fake geverifieerd?) en doe je daarmee exact wat je zegt niet te willen. Raar...

Ik heb de aanloop gemist, excuus!

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 30-09 17:03
@ 35:40 - 51:40

Blijf het maar bijzonder vinden dat Lavrov zonder blikken en blozen onzin uitkraamt. En de vraag over China overslaat is ook wel weer typisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xabre16v
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 25 september 2022 @ 18:09:
[...]
jijbakken volgens mij..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
wauskoek schreef op zondag 25 september 2022 @ 18:21:

Blijf het maar bijzonder vinden dat Lavrov zonder blikken en blozen onzin uitkraamt. En de vraag over China overslaat is ook wel weer typisch.

[YouTube: Russian Federation on Ukraine | Press Conference | United Nations (24 Sept 2022)]
was dit vanmorgen aan het bekijken, kwam er niet door wat een *@#$@$#$#@ is dat toch.
knap dat je zover bent gekomen :)

Oh
En he mensen relax, goede gecheckte dingen posten is ok, filmpjes zonder gedegen check gewoon niet, soms lijken er wat doorheen te slippen want iedereen wil natuurlijk graag de medetweaker op de hoogte brengen, maar er mag gewoon op gewezen worden dat gedegen check mist, is geen verdediging van rusland, is belangrijk om topic clean te houden :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:14

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Verwijderd schreef op zondag 25 september 2022 @ 17:10:
[...]

TL;DR whataboutisme

je verdedigt de Russen niet, maar doet heel erg je best om het te downplayen.
En daar doe ik dan weer niet aan mee.

Die onafhankelijke rechtstaat kijkt wel degelijk naar filmpjes als deze, als onderdeel van bewijslast, samen met talloze andere dingen.
Het is een vorm van je kop in het zand steken. Als je van alles een officiële onderbouwde bevestiging wil hebben, dan blijft er natuurlijk niet veel over.

Soms hoor je mensen ook zeggen: ach ik ken niemand die last heeft van die toeslagaffaire, dus het valt allemaal wel mee.

Als je op die manier kijkt naar het filmpje dan wacht je rustig af tot je een onafhankelijke bevestiging hebt gekregen. Bloedspetters van hetzelfde dna als de vrouw of sperma wat te linken is aan één van de politieagenten. Natuurlijk ook bewijs dat het dna(bloed of sperma) niet geplaatst is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:53
Wel weer ergens flinke boem >:)
https://t.me/ukrainenowenglish/18863?single

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:09

gws24

Thinking is hard!

Maestro schreef op zondag 25 september 2022 @ 18:19:
[...]

Dan kun je je wel aangevallen voelen, maar wat je schrijft komt gewoon niet overeen met wat je -op z'n best- lijkt te willen zeggen. Je geeft aan dat je dat 'gevaarlijke' 'propaganda' filmpje waarop 'niets te zien is', niet wil zien. Dat komt op mij i.i.g. best vooringenomen over.
Net zo vooringenomen dan als @Verwijderd die in zijn originele post als feit stelt dat het marteling/verkrachting betreft* en in een latere post aangeeft niet eens meer vraagtekens bij dit soort filmpjes te willen zetten. Rare is dat hij in andere posts dan wel weer zegt dat het filmpje weinig zegt of alleen sprake is van mogelijke politiebrutaliteit.

*Volgens mij hebben we hier een gevalletje dat af en toe het geschreven woord op een forum niet altijd heel handig is om nuances aan te geven in een discussie waar dan mensen iets anders lezen dan misschien bedoeld werd. Ik denk bv dat tyrunar in zijn originele post niet bedoelde dat hier 100% sprake was van verkrachting/marteling (maar er wel bang voor is gezien de historie van RU) maar zo las het wel en dan reageert iemand er op waardoor hij weer reageert en dan loopt het uit de hand.

edit: terwijl men het op grote lijnen eigenlijk gewoon met elkaar eens is.

[ Voor 5% gewijzigd door gws24 op 25-09-2022 18:46 ]

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:12
wauskoek schreef op zondag 25 september 2022 @ 18:21:

[YouTube: Russian Federation on Ukraine | Press Conference | United Nations (24 Sept 2022)]
Met de 'Hitler was ook gedeeltelijk joods' gaffe, heeft Lavrov het laatste masker afgezet.
De man is vervallen tot schaamteloze knecht.
Had ooit nog enig statuur, gerespecteerd in eigen diplomatieke huis en ook internationaal.
Nu een paljas, een praatpop.
Een Peskov maar dan op Buza.

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

gws24 schreef op zondag 25 september 2022 @ 18:42:
[...]
Net zo vooringenomen dan als @Verwijderd die in zijn originele post als feit stelt dat het marteling/verkrachting betreft* en in een latere post aangeeft niet eens meer vraagtekens bij dit soort filmpjes te willen zetten. Rare is dat hij in andere posts dan wel weer zegt dat het filmpje weinig zegt of alleen sprake is van mogelijke politiebrutaliteit.

*Volgens mij hebben we hier een gevalletje dat af en toe het geschreven woord op een forum niet altijd heel handig is om nuances aan te geven in een discussie waar dan mensen iets anders lezen dan misschien bedoeld werd. Ik denk bv dat tyrunar in zijn originele post niet bedoelde dat hier 100% sprake was van verkrachting/marteling maar zo las het wel en dan reageert iemand er op waardoor hij weer reageert en dan loopt het uit de hand.
het grootste verschil is hier dat het niet bijv. de IJslandse politie (kustwacht) is, of de Nederlandse, met hun reputatie. Maar de Russische. Met hun reputatie.
En dat weet de bevolking ook.
Als je opgepakt wordt, dan ben je fucked mag je blij zijn als je er zonder kleerscheuren af komt.

Dus inderdaad, de lat ligt wat mij betreft een stuk lager.
En ben ik niet meer zo kritisch. Na tig bewezen voorbeelden ben ik niet meer zo kritisch op enkele filmpjes.
Dat is meer voor het oorlogstribunaal. De gewone man met de pet weet wel hoe de vork in de steel zit.
Constant twijfel zaaien maakt het alleen maar erger.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2022 18:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maestro

Maestro

gws24 schreef op zondag 25 september 2022 @ 18:42:
[...]

*Volgens mij hebben we hier een gevalletje dat af en toe het geschreven woord op een forum niet altijd heel handig is om nuances aan te geven in een discussie waar dan mensen iets anders lezen dan misschien bedoeld werd. Ik denk bv dat tyrunar in zijn originele post niet bedoelde dat hier 100% sprake was van verkrachting/marteling (maar er wel bang voor is gezien de historie van RU) maar zo las het wel en dan reageert iemand er op waardoor hij weer reageert en dan loopt het uit de hand.

edit: terwijl men het op grote lijnen eigenlijk gewoon met elkaar eens is.
Dank voor je reactie! Behalve dat ik denk dat je wel eens gelijk kan hebben :), is het ook nog eens zo dat ik -na opnieuw lezen van de thread- een stuk gemist blijk te hebben, wat mijn vorige reactie wat minder gepast maakt. Mea culpa!

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:45
En weer twee...
Toeval? O-)

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-09 23:33
Valt op hoeveel zo snel afgelopen dagen.

En valt op hoe de Russen allemaal risico’s nemen met de toestellen en blijkbaar geen idee hebben wat UA heeft en waar het staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

gws24 schreef op zondag 25 september 2022 @ 17:15:
[...]
Amen! Niets meer aan toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morm
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:56
Alvanosa schreef op zondag 25 september 2022 @ 16:46:
[...]

Die gast is dan ook nog enkel berucht omdat hij enkel hele steden kan platbombarderen, die moet nu dus ervoor zorgen dat de logistiek in orde komt. 8)7
Misschien dat hij dan voedsel, kleding, etc. met raketten en bommetjes bij zijn frontlinie kan krijgen >:)
Ik zeg win-win

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

mphilipp schreef op zondag 25 september 2022 @ 19:48:
[...]

Amen! Niets meer aan toe te voegen.
maar wat met de misdaden van het Nederlandse leger? Laten we dat nu maar zomaar gebeuren?
En wat Oekraine (met name in de begindagen) fout deed qua oorlogsmisdaden (maar sindsdien heeft verbeterd)?

Misschien wel wat Iran doet met de protesten nu.
Of wat Canada fout heeft gedaan met de inheemsen aldaar.

Allemaal prima afleiding van het daadwerkelijke onderwerp.
Ik dacht: ik stip het nog even aan, wat er geschreven is.
En hier laat ik het bij.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2022 20:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maestro

Maestro

https://twitter.com/rusverafnabij/status/1574089720497414151
Ik ben niet bekend met deze man, maar vind deze tweets wel interessant. Noemt ook het (donkere) beeld m.b.t. de toekomstmogelijkheden voor Russen, wat in dit topic al eerder ter sprake is gekomen.

[ Voor 7% gewijzigd door Maestro op 25-09-2022 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:45
De Russen zijn gered... :+

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Verwijderd schreef op zondag 25 september 2022 @ 20:00:
[...]

maar wat met de misdaden van het Nederlandse leger? Laten we dat nu maar zomaar gebeuren?
En wat Oekraine (met name in de begindagen) fout deed qua oorlogsmisdaden (maar sindsdien heeft verbeterd)?

Misschien wel wat Iran doet met de protesten nu.
Of wat Canada fout heeft gedaan met de inheemsen aldaar.

Allemaal prima afleiding van het daadwerkelijke onderwerp.
Ik dacht: ik stip het nog even aan, wat er geschreven is.
En hier laat ik het bij.
Ik zou het ook graag hierbij willen laten, maar ik voel mij toch genoodzaakt om iets op te helderen:

ik praat helemaal niets goed. Maar ik probeer te nuancen en te voorkomen dat iedereen meegaat in de hysterie en meteen alles wat geroepen wordt over de Russen voor zoete koek slikt. Want er wordt een heleboel onzin verkondigd.
En wat ik dan zeg over dat ieder leger tijdens een oorlog allerlei foute dingen doet, is niet bedoeld als goedpraten of doen alsof het niet zo erg is want iedereen doet het, maar meer om de selectieve verontwaardiging te lijf te gaan.

We weten allemaal dat de misdaden van de overwinnaar worden vergeten of onder het tapijt geveegd. Of onze eigen misdaden, want ook in Nederland hoef je nog steeds niet aan te komen met verhalen over wat wij in Indonesië uitgespookt hebben. Dat is nog steeds een open zenuw.
Maar voor geen moment wil ik mijn ogen sluiten voor wantoestanden en misdaden van de Russen. Ik weet dat ze hele nare dingen doen. Maar tegelijkertijd weet ik ook dat een Rus die krijgsgevangen wordt genomen door de Oekraïners niet naar een 5 sterren all-inclusive gaat. Die zullen in bepaalde gevallen ook worden mishandeld. Zo gaan die dingen. En dat kun je dan wegwuiven met een whataboutism of welke andere hippe kreet, maar het is ook gewoon een feit. En als wij ons beter vinden dat de Russen, moeten we niet het een goedkeuren en het ander afwijzen. Maar ja, het is nu blijkbaar niet aan de orde om Oekraïners tot de orde te roepen. Dat is nu eenmaal onderdeel van oorlog. Maar ik wilde het toch gezegd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

echter gaat dit niet over andere oorlogen of historische misdaden.
Door wel naar dergelijke irrelevante zaken te refereren wek je bepaalde suggesties, waar mensen als ik op inhaken :)

In het huidige onderwerp, namelijk Rusland, is een 'whataboutisme' een zeer relevante term, daar Rusland vaak gebruik maakt van de betreffende drogreden.

Hier trouwens een prachtig stilleven. Bijna kunst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CCt2yfaaVIA_i8XpAvR5k6wfdb8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/30wiiLv0p4TPSe8VM3kjRRE1.png?f=user_large

Met mooie opmerkingen direct in de comments:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8K00YhjfF_jFQLIPxCPfi0ow6Zs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pYfKTXVlXshhwWsrkmQTZZad.png?f=user_large

[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2022 20:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:44
mphilipp schreef op zondag 25 september 2022 @ 20:25:
[...]

Ik zou het ook graag hierbij willen laten, maar ik voel mij toch genoodzaakt om iets op te helderen:

ik praat helemaal niets goed. Maar ik probeer te nuancen en te voorkomen dat iedereen meegaat in de hysterie en meteen alles wat geroepen wordt over de Russen voor zoete koek slikt. Want er wordt een heleboel onzin verkondigd.
Het grote probleem is dat juist iedere keer weer blijkt dat het wel waar is en dat de ergste dingen niet eens gezien worden maar pas achteraf gevonden worden.
En wat ik dan zeg over dat ieder leger tijdens een oorlog allerlei foute dingen doet, is niet bedoeld als goedpraten of doen alsof het niet zo erg is want iedereen doet het, maar meer om de selectieve verontwaardiging te lijf te gaan.

We weten allemaal dat de misdaden van de overwinnaar worden vergeten of onder het tapijt geveegd. Of onze eigen misdaden, want ook in Nederland hoef je nog steeds niet aan te komen met verhalen over wat wij in Indonesië uitgespookt hebben. Dat is nog steeds een open zenuw.
Maar voor geen moment wil ik mijn ogen sluiten voor wantoestanden en misdaden van de Russen. Ik weet dat ze hele nare dingen doen. Maar tegelijkertijd weet ik ook dat een Rus die krijgsgevangen wordt genomen door de Oekraïners niet naar een 5 sterren all-inclusive gaat. Die zullen in bepaalde gevallen ook worden mishandeld.
Dit is wel een heel slecht voorbeeld. Je kunt makkelijk filmpjes/foto's vinden van Oekrainers die krijgsgevangen zijn geweest en die worden uitgeruild tegen russen (die dus door Oekraine zijn verzorgd). Daarbij kun je steevast zien dat er in elke vrijgelaten rus minstens 2 Oekrainers passen.
Zo gaan die dingen. En dat kun je dan wegwuiven met een whataboutism of welke andere hippe kreet, maar het is ook gewoon een feit. En als wij ons beter vinden dat de Russen, moeten we niet het een goedkeuren en het ander afwijzen. Maar ja, het is nu blijkbaar niet aan de orde om Oekraïners tot de orde te roepen. Dat is nu eenmaal onderdeel van oorlog. Maar ik wilde het toch gezegd hebben.
Voorlopig is het inderdaad niet aan de orde om Oekraïners tot de orde te roepen omdat er aan die kant veel minder gebeurt, maar wat nog veel belangrijker is, er wordt ook actief tegen opgetreden.
Daarmee snap ik wel wat je wil zeggen, maar in dit geval is het verschil tussen de 2 partijen zo groot dat het weinig zin heeft om de russen het voordeel van de twijfel te geven.

[edit]Even wat duidelijker opgeschreven.

[ Voor 3% gewijzigd door redwing op 25-09-2022 20:44 ]

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alvanosa
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22-09 18:48
redwing schreef op zondag 25 september 2022 @ 20:33:
[...]

Dit is wel een heel slecht voorbeeld. Je kunt makkelijk filmpjes/foto's vinden van russische krijgsgevangen die uitgeruild worden tegen Oekrainse. Daarbij kun je steevast zien dat er in elke Oekrainer minstens 2 russen passen.

[...]
Ik neem aan dat je andersom bedoelt, en dat er twee Oekrainers in een enkele Rus past aangezien de Oekrainers overduidelijk ondervoed zijn als PoW in contrast tot de Russen.

PSN: Alvanosa

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
[Twitter: https://twitter.com/olliecarroll/status/1574087993454903296] Dit is echt mooi nieuws. Ik hoop echt dat het de raketten op Charkiv kan voorkomen. Gezien mijn schoonfamilie en Oekraïense vrienden voornamelijk uit Charkiv komen, ben ik hier héél blij mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Alvanosa schreef op zondag 25 september 2022 @ 20:38:
[...]

Ik neem aan dat je andersom bedoelt, en dat er twee Oekrainers in een enkele Rus past aangezien de Oekrainers overduidelijk ondervoed zijn als PoW in contrast tot de Russen.
Ik bedoelde krijgsgevangenen van russen en krijgsgevangen van Oekrainers, maar het staat er inderdaad een beetje krom -> even aangepast dus (en bedankt voor de opmerking :) )

[ Voor 6% gewijzigd door redwing op 25-09-2022 20:46 ]

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

[...]

https://twitter.com/Julia...tatus/1574090162442801153

Bewijst HELEMAAL NIETS, die vrouw heeft misschien wel net voor deze foto al die agenten in elkaar geslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:58

Nox

Noxiuz

Is er nog iets van context voor deze tweet?

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:41
"We hebben direct, achter gesloten deuren en op zeer hoge niveaus aan het Kremlin duidelijk gemaakt dat elk gebruik van kernwapens catastrofale gevolgen voor Rusland zal hebben en dat de VS en onze bondgenoten resoluut zullen antwoorden", zei nationaal veiligheidsadviseur Jake Sullivan in het CBS-programma Face The Nation. "We zijn heel duidelijk en precies geweest over wat dat inhoudt", voegde hij eraan toe. In het NBC-programma Meet the Press liet hij zich in gelijke bewoordingen uit.
Nu maar hopen dat Putin & co nog iets geven om Rusland. Daar lijkt het namelijk niet op.

Bron.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Ohhw heerlijk dit! :+

[ Voor 31% gewijzigd door pjot1 op 25-09-2022 21:01 ]

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
RoD schreef op zondag 25 september 2022 @ 20:41:
[Twitter] [Twitter] Dit is echt mooi nieuws. Ik hoop echt dat het de raketten op Charkiv kan voorkomen. Gezien mijn schoonfamilie en Oekraïense vrienden voornamelijk uit Charkiv komen, ben ik hier héél blij mee.
Hoe bang ben jij eigenlijk voor de 'samenvoeging' van al die UA steden aan Rusland?

RU kan nu dus zeggen jullie vallen ons grondgebied aan, nu weet ik dat ze bij de Krim ook dat zeiden, maar nu staat er wel een heel leger klaar om het gebied terug te veroveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:14

_Arthur

blub

Nox schreef op zondag 25 september 2022 @ 20:56:
Dit is het account van Aiden Aslin. Azovstal defender. En na overgave ~5 maanden gevangen gehouden door de Russen en gemarteld etc.

Interview; https://www.thesun.co.uk/...-threats-pow-aiden-aslin/

In his first interview since being freed this week, brave Aiden Aslin, 28, tells The Sun on Sunday how he was beaten up, stabbed and forced to listen to Soviet songs in a tiny cell for 24 hours a day.

[ Voor 22% gewijzigd door _Arthur op 25-09-2022 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nox schreef op zondag 25 september 2022 @ 20:56:
[...]

een Britse vechtjas (bijv. YPG in Syrië gok ik zo) en later dus Oekraine. Gevangengenomen in Azovstal.
En daarbij subliem behandeld door de Russen. (maar goed andere legers behandelen hun krijgsgevangenen ook subliem).

De context is: zijn verhaal, wat hij heeft meegemaakt.
Volgens mij wassie ter dood veroordeeld of zou hij dat gaan worden.
En verrassend genoeg recent vrijgelaten.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2022 21:14 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
HollowGamer schreef op zondag 25 september 2022 @ 21:02:
[...]

Hoe bang ben jij eigenlijk voor de 'samenvoeging' van al die UA steden aan Rusland?

RU kan nu dus zeggen jullie vallen ons grondgebied aan, nu weet ik dat ze bij de Krim ook dat zeiden, maar nu staat er wel een heel leger klaar om het gebied terug te veroveren.
Het verandert helemaal niets. rusland creëert altijd zijn eigen realiteit, dus er is niets verandert aan de situatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23:11
RoD schreef op zondag 25 september 2022 @ 11:21:
[Embed] Wow, dit is 34km van de grens met Georgië. Overigens geeft Google nu aan dat de vertraging maar een uurtje is, dat lijkt me niet te kloppen.
G Maps heeft zeer veel moeite met stilstaande voertuigen, waardoor er vaak geen pepernoot meer van klopt. Een stilstaand voertuig in G Maps wordt behandeld als "geen deelnemer in verkeer", waardoor dat endpoint niet meer meetelt in de vertraging

Dat is ook het bezwaar tegen 'floating data' als bron voor filelengtes

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:35
De Verenigde Staten zullen heel gedecideerd antwoorden als de Russische president Vladimir Poetin besluit om nucleaire wapens te gebruiken. Daarvoor waarschuwt veiligheidsadviseur Jake Sullivan.

Moskou zal 'catastrofale gevolgen' voelen als het de nucleaire kaart trekt in Oekraïne, zei Sullivan zondag in de Amerikaanse media in een reactie op de impliciete dreigingen van Poetin eerdere deze week.

'Als Rusland die grens overschrijdt, zullen de gevolgen catastrofaal zijn. De Verenigde Staten zullen hard antwoorden', aldus de nationale veiligheidsadviseur van de regering-Biden. Sullivan ging niet in detail over hoe dat antwoord er concreet zou uitzien, maar liet wel verstaan dat het de boodschap de voorbije dagen in erg duidelijke termen al rechtstreeks aan Moskou had overgebracht.

...

Bron De tijd. ( Paywal dus geen link )

Bah bah, toch meer en meer berichten dat de VS waarschuwingen geeft over gebruik van nucleaire wapens. Zal wel niet zomaar zijn..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DiscoNootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:45
Rubberen schreef op zondag 25 september 2022 @ 21:49:
De Verenigde Staten zullen heel gedecideerd antwoorden als de Russische president Vladimir Poetin besluit om nucleaire wapens te gebruiken. Daarvoor waarschuwt veiligheidsadviseur Jake Sullivan.

Moskou zal 'catastrofale gevolgen' voelen als het de nucleaire kaart trekt in Oekraïne, zei Sullivan zondag in de Amerikaanse media in een reactie op de impliciete dreigingen van Poetin eerdere deze week.

'Als Rusland die grens overschrijdt, zullen de gevolgen catastrofaal zijn. De Verenigde Staten zullen hard antwoorden', aldus de nationale veiligheidsadviseur van de regering-Biden. Sullivan ging niet in detail over hoe dat antwoord er concreet zou uitzien, maar liet wel verstaan dat het de boodschap de voorbije dagen in erg duidelijke termen al rechtstreeks aan Moskou had overgebracht.

...

Bah bah, toch meer en meer berichten dat de VS waarschuwingen geeft over gebruik van nucleaire wapens. Zal wel niet zomaar zijn..
Dat is inderdaad niet voor niets. Ik vermoed dat de inzet van deze wapens heel dichtbij is. Ik hoop dat ik ongelijk heb,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

...

ik hoor dezelfde urgentie pre-24 februari.
Val Ukraine niet aan. Doe het niet.
Maar ze deden het toch.

Maar goed, met een handvol nieuwe recruten, hopelijk voor de Russen zit er wat kwaliteit in die 300k-1M.
En een stapel Tsjetsjenen... moet je toch wel de Donbas kunnen veroveren?

Of gooien ze tacnukes op Kramatorsk en Sloviansk?
Dat zijn namelijk de prijzen. Misschien Bakhmut op de weg er naar toe?
Wat kan het de Russen schelen.
UA hoeft het niet meer te verdedigen want er valt niets meer te verdedigen (zie Severodonetsk).
Misschien Kherson? Ik denk dat Nova Khakovka belangrijker is voor ze (zoet water naar de Krim).

Het zal een trieste dag zijn als ze het doen.
Maar wat gaat de VS doen? Nukes teruggooien? Hoe klein ook?
Zinloos gewoon.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2022 21:54 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:12

Qwerty-273

Meukposter

Ben zeer benieuwd hoe los het gaat in Dagestan. De beelden van een handvol protesten zijn al eerder gedeeld in het topic en op een aantal pro-Oekraïense Telegram kanalen. Er zijn op die beelden ook te zien dat er behoorlijk wat mensen opgepakt en afgevoerd zijn door de politie/veiligheidsdiensten.

Een aantal mensen heeft een ultimatum afgegeven om ze onmiddellijk vrij te laten, of anders…..

https://t.me/utro_dagestan/2995
Emergency appeal! ⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️ Everyone! everyone! everyone! If within an hour you bitch giblets do not release all the detainees, then we will bring all the villages to the federal highways of Dagestan, wait for tires, firewood and hay !!! Let's stop trains the same way!!!! My brothers and sisters, there are many villages on the federal highway - villages in which there are many caring brothers and sisters, find a bottle of alcohol, damaged tires and firewood and wait for my signal! You have exactly one hour of power and garbage, so that they would start writing and sending us a video that they are being released, otherwise in exactly an hour all the tracks will burn! Time has gone! Brothers, call your friends in towns and villages along all highways and railways! And let everyone get ready and wait for my command! Exactly one hour!!! We will show you extreme tourism - sons of bitches!
https://t.me/mysliislama/6842
✅ FREEDOM FOR THE DETAINED ❗️ Brothers and sisters of Dagestan! At this moment, our detained people, who went out to protest today, are in the clutches of this criminal regime (the Ministry of Internal Affairs and the Center for Economic Crimes). We must go to their detention centers and demand their immediate release! The main number of detainees at a rally in Makhachkala are held in the 6th department of the CPE of the Ministry of Internal Affairs: Imam Shamil Ave., 46 "b" and in the OP for the Sovetsky District of the Ministry of Internal Affairs of Makhachkala: Alieva, 6. (c) Belokiev Islam

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:59
Qwerty-273 schreef op zondag 25 september 2022 @ 21:55:
Ben zeer benieuwd hoe los het gaat in Dagestan. De beelden van een handvol protesten zijn al eerder gedeeld in het topic en op een aantal pro-Oekraïense Telegram kanalen. Er zijn op die beelden ook te zien dat er behoorlijk wat mensen opgepakt en afgevoerd zijn door de politie/veiligheidsdiensten.

Een aantal mensen heeft een ultimatum afgegeven om ze onmiddellijk vrij te laten, of anders…..

https://t.me/utro_dagestan/2995

[...]

https://t.me/mysliislama/6842

[...]
Laat dit de eerste scheur zijn, in de dictatuur van Putin.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Laatst online: 20:59
Verwijderd schreef op zondag 25 september 2022 @ 21:52:
[...]

Maar ze deden het toch.

Maar goed, met een handvol nieuwe recruten, hopelijk voor de Russen zit er wat kwaliteit in die 300k-1M.
En een stapel Tsjetsjenen... moet je toch wel de Donbas kunnen veroveren?

Of gooien ze tacnukes op Kramatorsk en Sloviansk?
Dat zijn namelijk de prijzen. Misschien Bakhmut op de weg er naar toe?
Wat kan het de Russen schelen.
UA hoeft het niet meer te verdedigen want er valt niets meer te verdedigen (zie Severodonetsk).
Misschien Kherson? Ik denk dat Nova Khakovka belangrijker is voor ze (zoet water naar de Krim).

Het zal een trieste dag zijn als ze het doen.
Maar wat gaat de VS doen? Nukes teruggooien? Hoe klein ook?
Zinloos gewoon.
Kernwapens, kernbom, atoombom of atoomwapen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Berichten dat maandag de Georgische grens dicht gaat voor Russische mannen. Kan geen bron vinden, maar hier een verwijzing.
[Twitter: https://twitter.com/TpyxaNews/status/1574091855276523520#m]

Vind het merkwaardig dat dit nieuws vanuit een parlementslid komt. Als het een stemming zou zijn geweest had dat de bron moeten zijn. Mogelijk een regeringsmaatregel die dan bij monde van deze dame 'uitlekt'.
Maar ik wacht officiële statement af.

Overigens apart verhaal van Shusko:

Als men elke inkomende auto aan een polygraaf onderwerpt kan ik me voorstellen dat er files ontstaan. Die test is wetenschappelijk helemaal niet zuiver (wat onverlet laat dat de Amerikanen ze ook gebruiken).
Houd de mogelijkheid wijd open dat dit een broodje aap is, maar mochten er serieuze bronnen zijn die dit onderbouwen dan welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:41
bulle bas schreef op zondag 25 september 2022 @ 22:09:
Als men elke inkomende auto aan een polygraaf onderwerpt kan ik me voorstellen dat er files ontstaan. Die test is wetenschappelijk helemaal niet zuiver (wat onverlet laat dat de Amerikanen ze ook gebruiken).
Houd de mogelijkheid wijd open dat dit een broodje aap is, maar mochten er serieuze bronnen zijn die dit onderbouwen dan welkom!
Ik denk dat we het anders moeten interpreteren. Het is meer een vragenlijst die je correct dient te beantwoorden. Ze zullen vast niet iedereen aan een leugendetector koppelen om te kijken of iemand liegt.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online

...

Dat is maar goed ook. Bij Putin moet je een rode lijn heel duidelijk communiceren want anders gaat het mis. Alle mensenrechtenschendingen die je kan bedenken hebben de revue al gepasseerd, en dat was omdat we daar geen grens durfden te trekken uit angst voor escalatie.

Tot nog toe hebben we al veel escalaties van Putin voorbij zien komen waarbij we nauwelijks substantieel hebben gereageerd, behalve dan dat we meer van hetzelfde doen: meer wapens, meer sancties. Dat jeukt, maar maakt geen einde aan de scene.

Met deze dreigementen hebben de VS ervoor gezorgd dat met enige inzet van nucleaire zaken er alleen verlies te lijden valt. Je komt hier niet meer mee weg met extra jeuk veroorzaken, je moet duidelijk maken dat de Russen niet eens op een zero sum hoeven te rekenen. Maak maar duidelijk dat het een negative sum is.

Om te zorgen dat deze dreiging onwaarschijnlijk blijft moet je deze waarschuwing wel geven.
Ondanks dat inzet nu onlogisch is en daarmee ook onwaarschijnlijk zou moeten zijn, bestaat er nog altijd een kans dat er 1 afgaat. Met name een demonstratiebom zonder echte impact zie ik blufwaarde hebben en dus bruikbaar voor Putin. Maar dan nog steeds heel dom, want ik denk dat de Amerikanen ook dit niet kunnen tolereren vanwege precedentwerking, en dan zijn we toch weer af waar het allemaal mee begon: je schiet jezelf alleen maar in de voet.
[...]

Maar ze deden het toch.
Niet helemaal. Pre-24 feb zeiden we erbij: we gaan niet actief meedoen. Waarop Putin natuurlijk zei: dankjewel, dat is precies waar ik op zat te wachten. Gaan met de banaan. De rest is geschiedenis.
Kostbare blunders: a) escalatieruimte niet ontzegd en b) Militaire capaciteiten Rusland volledig verkeerd ingeschat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:40

Shabbaman

Got love?

[...]
Ik denk dat Nova Khakovka belangrijker is voor ze (zoet water naar de Krim).
Je eigen drinkwatervoorziening nuken is niet echt handig.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:02

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Modbreak:We hebben gemerkt dat de gebeurtenissen in Rusland veel van jullie bezig houden. Om die reden is een groep aan posts verplaatst naar een nieuw topic:

De situatie binnen Rusland

Er is best de nodige terughoudenheid geweest om ons te richten op informatie uit Rusland. Dit in verband met onze zorg of die informatie wel betrouwbaar kon zijn. Wat er in Rusland zelf gebeurt is echter te relevant on te blijven negeren. Om die reden daarom dit topic.

Omdat de informatie uit Rusland in verband met die propaganda extra aandachtig moet worden beoordeeld is besloten dit in een apart topic doen.

We willen jullie daarom vanaf nu uitnodigen om Rusland gerelateerde informatie in De situatie binnen Rusland te posten. In het topic zelf vind je meer informatie over hoe je berichtgeving uit Rusland op authenticiteit kan beoordelen. Doe dit ook vooral.

Los van dit willen we iedereen vooral uitnodigen om als je over een bepaald onderwerp wilt discussiëren hiervoor zelf een topic aan te maken. Zo krijgt jouw onderwerp een eigen platform, en voorkom je dat een onderwerp dat op zich legitiem is als offtopic wordt gekwalificeerd en zo niet da aandacht krijgt die het verdient. Dit dagelijkse ontwikkelingen topic blijft zo vooral een landingsplaats voor het delen van informatie uit externe bronnen, waar mensen snel kunnen kijken wat er allemaal plaatsvindt

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

bulle bas schreef op zondag 25 september 2022 @ 22:36:
[...]

Ondanks dat inzet nu onlogisch is en daarmee ook onwaarschijnlijk zou moeten zijn, bestaat er nog altijd een kans dat er 1 afgaat. Met name een demonstratiebom zonder echte impact zie ik blufwaarde hebben en dus bruikbaar voor Putin. Maar dan nog steeds heel dom, want ik denk dat de Amerikanen ook dit niet kunnen tolereren vanwege precedentwerking, en dan zijn we toch weer af waar het allemaal mee begon: je schiet jezelf alleen maar in de voet.
Inzet van kernwapens is niet de meest logische stap net nadat je net honderdduizenden manschappen gemobiliseerd hebt. Op z'n minst zou je verwachten dat ze eerst afwachten of al die reservisten verschil maken op het slagveld. En voordat ze dat weten zijn we maanden verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Laatst online: 21-09 00:41
downtime schreef op zondag 25 september 2022 @ 23:07:
[...]

Inzet van kernwapens is niet de meest logische stap net nadat je net honderdduizenden manschappen gemobiliseerd hebt. Op z'n minst zou je verwachten dat ze eerst afwachten of al die reservisten verschil maken op het slagveld. En voordat ze dat weten zijn we maanden verder.
Ik lees berichten dat lui al na 1 dag training naar het front worden gestuurd. Dus waarschijnlijk weten we het al sneller. Dit is wel gevalletje n=1.

https://mobile.twitter.co...&t=Dr2unrH5LciU6an0n1RswQ

Defmon3 denkt dat er 5 beachheads zijn by Lyman nu. Dan kan het hard gaan.

https://mobile.twitter.co...RHyFZRPBY4PNUmTI8a7Q&s=19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Muncher schreef op zondag 25 september 2022 @ 23:12:
[...]

Ik lees berichten dat lui al na 1 dag training naar het front worden gestuurd. Dus waarschijnlijk weten we het al sneller. Dit is wel gevalletje n=1.
Het zou me niet verbazen als de eerste jongens deze week al aan het front komen. Maar je mobiliseert geen honderdduizenden om dan na de eerste paar duizend al te concluderen dat het niet uitmaakt en je wat anders moet bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
downtime schreef op zondag 25 september 2022 @ 23:07:
[...]

Klopt ik heb dat eerder ook aangestipt. En eens, dan ben je maanden verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Michael_OsGroot schreef op donderdag 22 september 2022 @ 20:42:
We lezen overigens veel over het succes van UA, maar is er iets bekend hoeveel van onze pantservoertuigen / Pzh2000s nog in dienst zijn of zijn verwoest/gestolen door de Russen?
Ze worden nog volop gebruikt, vooralsnog zijn er geen verliezen gemeld:

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:58

Coldcat

HODL

bulle bas schreef op zondag 25 september 2022 @ 23:18:
[...]

Klopt ik heb dat eerder ook aangestipt. En eens, dan ben je maanden verder.
De soldaten die gemobiliseerd worden zullen voornamleijk de soldaten aflossen die nu de nieuwe Russische gebieden onder controle houden. De echte militairen zijn daarmee vrij om het front te versterken.

Wat ik vanuit Rusland hoorde is dat mobilisatie ervoor zorgt dat men zich afvraagt waarom er zoveel Russen moeten sterven door Amerikaanse raketten. In dat opzicht kan de mobilisatie ervoor dat de bevolking de inzet van een tactisch nuclear wapen gaat steunen.

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Coldcat schreef op zondag 25 september 2022 @ 23:31:
[...]

De soldaten die gemobiliseerd worden zullen voornamleijk de soldaten aflossen die nu de nieuwe Russische gebieden onder controle houden. De echte militairen zijn daarmee vrij om het front te versterken.

Wat ik vanuit Rusland hoorde is dat mobilisatie ervoor zorgt dat men zich afvraagt waarom er zoveel Russen moeten sterven door Amerikaanse raketten. In dat opzicht kan de mobilisatie ervoor dat de bevolking de inzet van een tactisch nuclear wapen gaat steunen.
Ik denk dat nucleaire inzet geen zaak is voor steun onder de bevolking. Als dat eerste de zaak voor Putin vooruit helpt, gebruikt hij hem.
Putin kan zich populair maken door alsnog te winnen. Dat is dan nu de mobilisatie succesvol maken. Owee als daar mensen straks voor niks geofferd zijn. Nukes gaan niet helpen en dat zit niet vast op de morele vermogens van de gemiddelde Rus, maar op het antwoord vanuit de wereld.
Als dat wel zo zou zijn dan was die hele mobilisatie een ronduit dom idee vanuit Putin gezien, want voor Putin is mobilisatie pas echt nucleair.

EDIT: nu ik er nog eens verder over nadenk moet ik nageven dat het een creatieve vondst is, maar veronderstelt het verkeerde probleem volgens mijn betoog.

[ Voor 6% gewijzigd door bulle bas op 25-09-2022 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
bulle bas schreef op zondag 25 september 2022 @ 23:37:
[...]

Ik denk dat nucleaire inzet geen zaak is voor steun onder de bevolking. Als dat eerste de zaak voor Putin vooruit helpt, gebruikt hij hem.
Putin kan zich populair maken door alsnog te winnen. Dat is dan nu de mobilisatie succesvol maken. Owee als daar mensen straks voor niks geofferd zijn. Nukes gaan niet helpen en dat zit niet vast op de morele vermogens van de gemiddelde Rus, maar op het antwoord vanuit de wereld.
Als dat wel zo zou zijn dan was die hele mobilisatie een ronduit dom idee vanuit Putin gezien, want voor Putin is mobilisatie pas echt nucleair.
Mogelijk scenario? Putin stelt een ultimatum aan Oekraïne. Vertrek uit de geannexeerde gebieden, anders verklaar ik de oorlog (en dus volledige mobilisatie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Muncher schreef op zondag 25 september 2022 @ 23:41:
[...]
Mogelijk scenario? Putin stelt een ultimatum aan Oekraïne. Vertrek uit de geannexeerde gebieden, anders verklaar ik de oorlog (en dus volledige mobilisatie).
Welke ze nu al hebben, dus daarvoor heeft het geen enkel nut. Als je ziet hoe de gedeeltelijke mobilisatie nu is opgezet, is er nl. maar weinig verschil met een volledige mobilisatie. Daarnaast blijf je dan het probleem van de bevoorrading houden. Daar hebben ze vanaf het begin al problemen mee, en meer man moeten bevoorraden met steeds minder goed opgeleide mensen zal dat niet echt verbeteren.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Muncher schreef op zondag 25 september 2022 @ 23:41:
[...]

Huidige mobilisatie is praktisch al volledig en naar het zich laat aanzien al veel te massaal om te handelen. De rest zal met het keukenmes naar het front moeten rennen. Dan laat ik nog even buiten beschouwing hoe lang dat ondersteund kan worden met een economie in as.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muncher
redwing schreef op zondag 25 september 2022 @ 23:46:
[...]

Welke ze nu al hebben, dus daarvoor heeft het geen enkel nut. Als je ziet hoe de gedeeltelijke mobilisatie nu is opgezet, is er maar weinig verschil met een volledige mobilisatie. Daarnaast blijf je dan het probleem van de bevoorrading houden. Daar hebben ze vanaf het begin al problemen mee, en meer man moeten bevoorraden met steeds minder goed opgeleide mensen zal dat niet echt verbeteren.
Ja, dat is de werkelijkheid. Maar beeldvorming lijkt alles in Rusland. Nu ook weer, Russische tv claimt dat er 300K man nodig is “want NAVO heeft ook 300K gemobiliseerd.” Het zou mij niets verbazen als ze het zouden doen.

Interessante video over een nieuwe valstrik van Oekraïne inzake Lyman.

YouTube: 25 Sep: Genius move. Ukrainians Changed Their Attack Plan | War in U...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Het houdt maar niet op in Dagestan:

[Twitter: https://twitter.com/LanguageIearner/status/1574161393628348416]

Putin wil graag weten wat er gaande is in Dagestan:

[ Voor 51% gewijzigd door XWB op 26-09-2022 00:23 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

redwing schreef op zondag 25 september 2022 @ 20:33:
[...]
Het grote probleem is dat juist iedere keer weer blijkt dat het wel waar is en dat de ergste dingen niet eens gezien worden maar pas achteraf gevonden worden.
Aha...het aloude 'ze zijn vast érgens schuldig aan'. Ik zeg alleen maar dat je je aan bewezen zaken moet houden. Filmpjes waarbij iets geïnsinueerd wordt, zijn helemaal niets waard. Dus geen beschuldigingen gaan napraten op basis van iets dat totaal niet te bewijzen valt via dat filmpje. Dat is toch niet zo ingewikkeld?
Voorlopig is het inderdaad niet aan de orde om Oekraïners tot de orde te roepen omdat er aan die kant veel minder gebeurt
Oh? Ik wist niet dat het ergens werd bijgehouden.
maar wat nog veel belangrijker is, er wordt ook actief tegen opgetreden.
Ook daar merk ik niets van. Bij dat filmpje waarin Russische pow's worden geparadeerd en beschimpt plaatst niemand op- of aanmerkingen. Nou zijn die gasten geen lieverdjes, en ik zou hun advocaat niet willen zijn, maar het gaat mij even om het principe. Doen alsof je beter bent dan je vijand, en dan zelf dingen doen die niet ok zijn.

Maar goed, dat zal ook wel weer een whatthefuckaboutism zijn oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

mphilipp schreef op maandag 26 september 2022 @ 00:34:
[...]

Bij dat filmpje waarin Russische pow's worden geparadeerd en beschimpt plaatst niemand op- of aanmerkingen. Nou zijn die gasten geen lieverdjes, en ik zou hun advocaat niet willen zijn, maar het gaat mij even om het principe. Doen alsof je beter bent dan je vijand, en dan zelf dingen doen die niet ok zijn.

Ow jee! Een krijgsgevangene wiens leger duizenden weerloze burgers vermoord heeft bij een invasie wordt geparadeerd en beschimpt! Ja, dat staat gelukkig totaal in verhouding qua principe.

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Ugchel schreef op maandag 26 september 2022 @ 01:12:
[...]

Ow jee! Een krijgsgevangene wiens leger duizenden weerloze burgers vermoord heeft bij een invasie wordt geparadeerd en beschimpt! Ja, dat staat gelukkig totaal in verhouding qua principe.
Het is niet volgens de Geneefse Conventie. Je houdt je aan de Conventie of je doet het niet. Als je pretendeert aan de goeie kant te staan dan moet je je ook zo gedragen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:58

Nox

Noxiuz

Staalfabriek in Siberie staat in de hens. Maakt veel spoorwegmateriaal en is de enige maker van tramrails. Icm de beperkte hoeveelheid lagers takelt het spoor waarschijnlijk wel verder af.

261.000 mannen hebben rusland al in 4 dagen verlaten. Gaat lekker zo, waarschijnlijk ook de wat slimmere mannen die het kunnen betalen om te vluchten en elders verder te leven.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:14
downtime schreef op maandag 26 september 2022 @ 01:39:
[...]

Het is niet volgens de Geneefse Conventie. Je houdt je aan de Conventie of je doet het niet. Als je pretendeert aan de goeie kant te staan dan moet je je ook zo gedragen.
Niet dat je geen gelijk hebt, natuurlijk moet Oekraïne het goed doen. Maar de ene wet is de andere niet. Als ik de Nederlandse wet breek door een rood voetgangers stoplicht te negeren en iemand anders door iemand te vermoorden breken we allebei de wet, en geen van beide zijn we absoluut gezien de good guys. Maar als iemand impliceert dat het alleen maar "of je houdt je aan de Nederlandse wet of niet" is dan zet ik daar ontzettende vraagtekens bij.

Zodoende is een heel land platbombarderen, gericht burgers appartamenten en ziekenhuizen schieten, martelen, verkracht en pow voor de camera zetten allebei aan de verkeerde kant van goed/recht en wet. Maar laten we niet proberen te verkondigen dat het of goed of kwaad is en er daarom een vergelijking tussen de 2 zijn. De wereld is niet zwart wit. Ja laten we Oekraïne oproepen het goede te doen als we rechtbreken zien, maar aub laten we niet bij elke Russische schande naar iets Oekraeens wijzen en proberen te doen alsof beide kanten rechtbreken. Die vergelijking gaat niet alleen niet op, die vergelijking zelf is een schande.

Only when it is dark enough, can you see the stars

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:53

ZenTex

Doet maar wat.

[...]

. Bij dat filmpje waarin Russische pow's worden geparadeerd en beschimpt plaatst niemand op- of aanmerkingen. Nou zijn die gasten geen lieverdjes, en ik zou hun advocaat niet willen zijn, maar het gaat mij even om het principe. Doen alsof je beter bent dan je vijand, en dan zelf dingen doen die niet ok zijn.

Nee, dit is een "both sides ism“

Rusland valt UA binnen, bombardeert de steden plat, inclusief steden zonder militaire doelen, plundert, moord en verkracht zich een weg door Oekraïne (genoeg bewijs voor) marteling en verminkingen zijn gemeengoed. (dat filmpje over die castratie van een pow was geen uitzondering)

Je kunt er donder op zeggen dat aan UA zijde ook het een en ander gebeurd ja. Daar praten we amper over of gedogen het.
Is dat hypocriet? Ja, enerzijds. Anderzijds begrijpelijk, en het staat in geen verhouding tot wat de Russen doen, punt.

Als de Russen nu zouden paraderen met krijgsgevangenen zoals in jouw voorbeeld in plaats van wat ze nu doen zouden we het ook niet zo erg vinden, maar wat ze doen is veel erger, en op enorme schaal.

Wat mij betreft staat UA in haar recht om elke Rus ter plekke op te knopen, maar dat doen ze niet. Daarmee zijn ze betere mensen dan ik, want ik weet niet of ik me in zou kunnen houden als ik hun schoenen zou staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Nee, nu gebruik je valse neutraliteit; je doet alsof de vermeende schendingen van het oorlogsrecht die jij constateert in de verste verte vergelijkbaar zijn met wat Rusland laat zien.

De krijgsgevangenen uit Rusland krijgen een middagje moeilijke vragen, die (niet alleen krijgsgevangenen, overigens) uit Oekraïne een paar maandjes systematisch martelingen. Bij Oekraïne krijgen instanties als de VN en het rode kruis gewoon toegang tot de krijgsgevangenen, bij Rusland krijgen ze een njet.

Dan mogen de Oekraïners zich niet op de borst te kloppen dat ze zich in zo een zware situatie een stuk beter aan de Geneefse conventies houden? Kom je nu werkelijk, als een oud-veteraan uit de koloniale oorlog, met het verwijt dat er te weinig gepraat wordt over de misdaden van het land dat aangevallen wordt?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2022 06:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:37

inhico

pw

Ik begrijp niet helemaal waarom de discussie zich zo ontwkkelt. Het lijkt mij vanzelfsprekend dat alle partijen zich zouden moeten houden aan de Geneefse Conventie. Zowel de Russen als de Oekrainers. Dat de Russen veel meer en veel flagrantere schendingen laat zien dan de Oekrainers betekent niet dat de schendingen door de Oekrainers goed te praten zijn.
Geen enkele schending is goed te praten.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

inhico schreef op maandag 26 september 2022 @ 07:08:
Ik begrijp niet helemaal waarom de discussie zich zo ontwkkelt. Het lijkt mij vanzelfsprekend dat alle partijen zich zouden moeten houden aan de Geneefse Conventie. Zowel de Russen als de Oekrainers. Dat de Russen veel meer en veel flagrantere schendingen laat zien dan de Oekrainers betekent niet dat de schendingen door de Oekrainers goed te praten zijn.
OK, en wat nu? Moet Oekraine met sancties worden gestraft? Of zich overgeven aan de Russen nu ze onherstelbaar moreel beschadigd zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Coldcat schreef op zondag 25 september 2022 @ 23:31:
[...]

ik lees vanochtend dat de 'General Staff of the Armed Forces of Ukraine' precies het tegenovergestelde rapporteert:

'The Russians send newcomers to the mobilization of military personnel without preparation directly to the front line.
They replenish units that have suffered losses.
This significantly affects the decrease in the level of moral and psychological state of Russian military personnel and the quality of their duties.'

In andere nieuwsberichten komt naar voren dat gemobiliseerde recruten letterlijk roestige wapen krijgen (met als excuus dat het voor 'hand memory' zorgt), slecht onderkomen met miserabele bedjes en soms zelfs helemaal geen onderdak: maak maar een vuur buiten en ga daar maar bij zitten om je te warmen, en hier heb je een fles vodka.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2022 07:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Shabbaman schreef op zondag 25 september 2022 @ 22:53:
[...]

Je eigen drinkwatervoorziening nuken is niet echt handig.
daarom liever Kherson (als de wind goed staat), dat is stroomafwaarts van Nova Khakovka.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:46
IJzerlijm schreef op maandag 26 september 2022 @ 07:18:
[...]
OK, en wat nu? Moet Oekraine met sancties worden gestraft? Of zich overgeven aan de Russen nu ze onherstelbaar moreel beschadigd zijn?
Wat ze moeten doen is aan Oekraïne. Ze moeten iig ervoor zorgen dat er zo goed mogelijk aan de conventies wordt gehouden. Hoe ze dat moeten doen weten ze zelf ook wel.
Helemaal tegengaan gaat je toch nooit lukken, net zoals je niet kan voorkomen dat er in Nederland iemand doodgestoken wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

klopt, het is echter ook niet nodig om in geval van (mogelijk) Russische wandaden hele lappen tekst te gaan wijden over wat Oekraine doet, of Nederland, of Amerika. Dat leidt namelijk af van waar het initiele onderwerp over gaat.

De Russische Federatie is Oekraine binnengevallen en vreet daar zaken uit waar de Waffen-SS jaloers op kan zijn.
Oekraine doet sinds het begin van de oorlog erg haar best om misdaden aan eigen kant te voorkomen.
En met succes.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
[...]

Aha...het aloude 'ze zijn vast érgens schuldig aan'. Ik zeg alleen maar dat je je aan bewezen zaken moet houden. Filmpjes waarbij iets geïnsinueerd wordt, zijn helemaal niets waard. Dus geen beschuldigingen gaan napraten op basis van iets dat totaal niet te bewijzen valt via dat filmpje. Dat is toch niet zo ingewikkeld?
Als 99% klopt is het ook niet ingewikkeld om niet bij voorbaat net te doen of elke nieuwe melding onzin is. Dat wil niet zeggen dat iedereen veroordeeld moet worden vanwege zo'n filmpje, want daarvoor hebben we heel veel onderzoekers. Het wil wel zeggen dat iedere keer zulke filmpjes ter discussie stellen ook niet heel slim is.
[...]

Oh? Ik wist niet dat het ergens werd bijgehouden.
Er zijn aan alle kanten onderzoekers bezig om oorlogsmisdaden te documenteren. Daar zijn ook excessen van Oekrainse soldaten bij gevonden, en daarvan zijn er ook al veroordeeld. Dus ja, misschien slim om je er iets meer in te verdiepen voordat je dit soort dingen zegt.
[...]
Ook daar merk ik niets van. Bij dat filmpje waarin Russische pow's worden geparadeerd en beschimpt plaatst niemand op- of aanmerkingen. Nou zijn die gasten geen lieverdjes, en ik zou hun advocaat niet willen zijn, maar het gaat mij even om het principe. Doen alsof je beter bent dan je vijand, en dan zelf dingen doen die niet ok zijn.

Waar je wederom aan voorbij gaat is dat je net doet of de 2 partijen gelijke dingen doen. En er zijn al heel veel onderzoeken gedaan en daaruit blijkt dat Oekraine zijn gevangenen heel goed behandeld en rusland juist heel slecht.
Wat je nu doet is een russische pow die een keer beschimps wordt vergelijken met een Oekrainse pow die geen medische verzorging krijgt, in elkaar wordt geslagen, ondervoed e.d. Steevast komen de Oekrainers die door rusland zijn gevangen ondervoed en ziek terug. Dat terwijl de russen goed gevoed en gezond terug komen. De whataboutism gaat er dan ook om dat je totaal voorbij gaat aan wat er daar gebeurt en wat er allemaal al bewezen is. Je gaat er ook aan voorbij dat aan de kant van Oekraine er gereageerd wordt op excessen en ze de kop worden ingedrukt, terwlijk aan de kant van de russen het aangemoedigd wordt.

Uiteindelijk punt is vooral dat de 2 niet met elkaar te vergelijken zijn. Onafhankelijk komt uit elk onderzoek dat de russen als gekken tekeer gaan en de Oekrainers juist een goede discipline hebben. Door de akties van beide gelijk te stellen ga je voorbij aan al die bewezen informatie. Feitelijk zeg je nu dat je zelf net als de russen bent, want ik weet 100% zeker dat jij ook wel eens iets gedaan hebt dat niet mag. Nu mag je zelf bedenken of je kleine vergrijpen gelijk wilt stellen aan moorden en verkrachten, de meeste mensen zullen dat verschil echter wel erkennen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Caelorum schreef op maandag 26 september 2022 @ 07:35:
[...]

Wat ze moeten doen is aan Oekraïne. Ze moeten iig ervoor zorgen dat er zo goed mogelijk aan de conventies wordt gehouden. Hoe ze dat moeten doen weten ze zelf ook wel.
Helemaal tegengaan gaat je toch nooit lukken, net zoals je niet kan voorkomen dat er in Nederland iemand doodgestoken wordt.
Ooit kwam ik een (al dan niet serieuze) lijst tegen van Nederlandse oorlogsmisdaden in mei 1940. Bijvoorbeeld een Rotterdamse rechercheur die met zijn dienstpistool op een Duitse parachutist schoot bij de Maasbruggen. Een overduidelijke oorlogsmisdaad, hij was een burger die aan krijgshandelingen deelnam en daarmee alle andere burgers in gevaar bracht en waarmee Nederland schuld had het latere bombardement. De volledige Rotterdamse burgerbevoking was met die daad deelnemer geworden aan de oorlog.

Het was niet echt serieus maar toont de striktheid van de wetten die oorlogshandelingen moeten reguleren leiden tot zulke zaken. Wetten die vaak decennia achter lopen op de ontwikkelingen in de echte wereld.

Het is voor Oekraine niet realistisch te verwachten dat ze een significant deel van de troepen die hun land verdedigt in plaats daarvan de opdracht geeft toe te zien op de goede behandeling van gevangenen. Of om alle smartphones en cameras af te pakken van hun soldaten en burgers zodat er geen beelden kunnen komen van gevangenen. Wat heeft het verbod op het filmen van krijgsgevangenen nog voor zin in 2022? Alles wordt gefilmd en is 10 seconden later onverwijderbaar op het internet gegooid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

redwing schreef op maandag 26 september 2022 @ 07:46:
[...]

Als 99% klopt is het ook niet ingewikkeld om niet bij voorbaat net te doen of elke nieuwe melding onzin is. Dat wil niet zeggen dat iedereen veroordeeld moet worden vanwege zo'n filmpje, want daarvoor hebben we heel veel onderzoekers. Het wil wel zeggen dat iedere keer zulke filmpjes ter discussie stellen ook niet heel slim is.

[...]

Er zijn aan alle kanten onderzoekers bezig om oorlogsmisdaden te documenteren. Daar zijn ook excessen van Oekrainse soldaten bij gevonden, en daarvan zijn er ook al veroordeeld. Dus ja, misschien slim om je er iets meer in te verdiepen voordat je dit soort dingen zegt.

[...]

Waar je wederom aan voorbij gaat is dat je net doet of de 2 partijen gelijke dingen doen. En er zijn al heel veel onderzoeken gedaan en daaruit blijkt dat Oekraine zijn gevangenen heel goed behandeld en rusland juist heel slecht.
Wat je nu doet is een russische pow die een keer beschimps wordt vergelijken met een Oekrainse pow die geen medische verzorging krijgt, in elkaar wordt geslagen, ondervoed e.d. Steevast komen de Oekrainers die door rusland zijn gevangen ondervoed en ziek terug. Dat terwijl de russen goed gevoed en gezond terug komen. De whataboutism gaat er dan ook om dat je totaal voorbij gaat aan wat er daar gebeurt en wat er allemaal al bewezen is. Je gaat er ook aan voorbij dat aan de kant van Oekraine er gereageerd wordt op excessen en ze de kop worden ingedrukt, terwlijk aan de kant van de russen het aangemoedigd wordt.

Uiteindelijk punt is vooral dat de 2 niet met elkaar te vergelijken zijn. Onafhankelijk komt uit elk onderzoek dat de russen als gekken tekeer gaan en de Oekrainers juist een goede discipline hebben. Door de akties van beide gelijk te stellen ga je voorbij aan al die bewezen informatie. Feitelijk zeg je nu dat je zelf net als de russen bent, want ik weet 100% zeker dat jij ook wel eens iets gedaan hebt dat niet mag. Nu mag je zelf bedenken of je kleine vergrijpen gelijk wilt stellen aan moorden en verkrachten, de meeste mensen zullen dat verschil echter wel erkennen.
klein lichtpuntje: in die nieuwe wetgeving aangaande mobilisatie is ook de term 'looting' opgenomen.
Blijkbaar mogen de nieuw-gemobiliseerden niet plunderen. Niet dat het nog mogelijk is, want zo'n beetje alle wasmachines zijn al gejat door hun voorgangers.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• redwing
Het punt is dat er nu wordt gezegd dat de Oekrainers niets van de russen mogen zeggen omdat ze zelf ook dingen niet goed doen. Dat die 2 totaal niet in verhouding tot elkaar staan wordt volledig aan voorbij gegaan. En dat dat verschil gebagetaliseerd wordt, is de reden waarom de discussie zich zo ontwikkeld.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IJzerlijm schreef op maandag 26 september 2022 @ 07:48:
[...]

Ooit kwam ik een (al dan niet serieuze) lijst tegen van Nederlandse oorlogsmisdaden in mei 1940. Bijvoorbeeld een Rotterdamse rechercheur die met zijn dienstpistool op een Duitse parachutist schoot bij de Maasbruggen. Een overduidelijke oorlogsmisdaad, hij was een burger die aan krijgshandelingen deelnam en daarmee alle andere burgers in gevaar bracht en waarmee Nederland schuld had het latere bombardement. De volledige Rotterdamse burgerbevoking was met die daad deelnemer geworden aan de oorlog.

Het was niet echt serieus maar toont de striktheid van de wetten die oorlogshandelingen moeten reguleren leiden tot zulke zaken. Wetten die vaak decennia achter lopen op de ontwikkelingen in de echte wereld.
wat een bekrompenheid inderdaad. En als die Duitse para die agent had neergeschoten? Wat dan?
Immers, agent = bewapende overheidsdienaar.
Voor mij is dat totaal geen 'gewone burger'.
Die Duitse para had daar niet moeten zijn met gevechtshandelingen.
Maar ja, regels waren wat stricter destijds.
Ik vind het niet meer dan normaal als een burgerbevolking ook de wapens opneemt tegen een gewapende aanvaller. Militair of niet.
Je valt een ander land aan, en dan moet je niet raar opkijken als er op je geschoten wordt.

mooie reacties ook weer.
Maar goed, geen tanks want risico op escalatie, maar Super Bonker 2000s kunnen wel?

Dus deze niet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p4brDG09u3IRO2MbHfKPdxWggNo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KTazopI7DacrsepBHJBf0GQJ.png?f=fotoalbum_large

Maar deze wel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f8uiEQVx3DF8911iN21WdpNAtlU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3gAURzsaaj2ZapnaKF4SiZGE.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2022 08:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

De discussie gaat hier over de valse equivalentie en de "maar zij ..." argumentatie en het feit dat de schendingen aan de Russische kant met de goedkeuring, dan wel op instructie, van de Russische legerleiding en overheid gebeuren, terwijl er aan de Oekraïense kant overduidelijk beter toezicht gehouden, en toegestaan, wordt op het gedrag van de soldaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Verwijderd schreef op maandag 26 september 2022 @ 07:52:
[...]

wat een bekrompenheid inderdaad. En als die Duitse para die agent had neergeschoten? Wat dan?
Ik vind het niet meer dan normaal als een burgerbevolking ook de wapens opneemt tegen een gewapende aanvaller. Militair of niet.
Je valt een ander land aan, en dan moet je niet raar opkijken als er op je geschoten wordt.

[Twitter]
mooie reacties ook weer.
Maar goed, geen tanks want risico op escalatie, maar Super Bonker 2000s kunnen wel?

Dus deze niet:

[Afbeelding]

Maar deze wel:

[Afbeelding]
Met nummer 2 rij je niet even een dorpje in om alle Ruskies daar te poppen, met nummer 1 zou dat, hypothetisch, wel kunnen. Misschien is dat de overweging van Scholz.

Maar goed, extra artillerie, drones en wat vliegtuigen zijn komende periode denk ik nuttiger dan tanks die toch niet door de modder komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Verwijderd schreef op maandag 26 september 2022 @ 07:52:
[...]

Dit zijn de regels waar je aan moet voldoen in dat geval, zo niet dan ben je net zo fout als de aanvaller volgens internet experts.
133. The definition of a levée en masse is well settled in international law. Article 2 of the 1907 Hague Regulations provides that
[t]he inhabitants of a territory which has not been occupied, who, on the approach of the enemy, spontaneously take up arms to resist the invading troops, without having had time to organise themselves in accordance with Article 1, shall be regarded as belligerents if they carry arms openly and if they respect the laws and customs of war.
Article 1 of the 1907 Hague Regulations requires such belligerents
1. to be commanded by a person responsible for his subordinates;
2. to have a fixed distinctive emblem recognisable at a distance;
3. to carry arms openly; and
4. to conduct their operations in accordance with the laws and customs of war.
https://ihl-databases.icr...s/v2_rul_rule106_sectionb

De meest recente uitspraak hierover tijdens het Joegsoslavie tribunaal. Voordat je op die Duitse para mag schieten moet je eerst een commando structuur uitvogelen, het eens worden voer een embleem om te dragen, die maken en omdoen en dan ook met je pistool zwaaien zodat ze weten dat je op ze gaat schieten. In 1907 was het idee dat er op klaarlichte dag vijanden in een stad konden opduiken nog niet zo voorstelbaar en gingen ze er van uit dat je wel een dag waarschuwing zou hebben. Zo ook de 1949 Geneefse conventie die niet het bestaan van miljoenen cameras anticipeerde die elk aspect van een oorlog, ook gevangenen vastleggen.

[ Voor 7% gewijzigd door IJzerlijm op 26-09-2022 08:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:44

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

En dat is dus waarom die regeltjes er zijn, omdat je anders gedoe krijgt tussen bezetter, die door iedereen aangevallen kan worden, en dus maar random burgers neerknalt, want gevaar, en de onderdrukte, die zich nu afzijdig moet houden, anders is hij (en z'n familie) target.

Enige excuus daarvoor is als je je openlijk als 'verzetsgroep' neerzet, dus met command en control-structuur. Ome Joop uit de Tweede Wereldoorlog was dus safe, maar als je stiekem een soldaat vergiftigt, of neersteekt ben je dus stout bezig.

Helaas is dit voor de Russen allemaal totaal niet interessant, die moorden en kloten maar waar ze zin hebben, en het verbaast mij heel erg hoe rustig Ukraine dit oppakt. Wellicht niet altijd 100% volgens de regels (en dan wordt er dus ook gestraft), maar dat wordt achteraf nog wel rechtgezet... Ben blij dat ik er niet zit, ook omdat het nogal oneerlijk voelt, de Russen doen maar wat, en 'wij' moeten ons wel aan de regels houden.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Pagina: 1 ... 56 ... 76 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid