Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 57 ... 76 Laatste
Acties:
  • 712.637 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

inhico schreef op maandag 26 september 2022 @ 07:08:
Ik begrijp niet helemaal waarom de discussie zich zo ontwkkelt. Het lijkt mij vanzelfsprekend dat alle partijen zich zouden moeten houden aan de Geneefse Conventie. Zowel de Russen als de Oekrainers. Dat de Russen veel meer en veel flagrantere schendingen laat zien dan de Oekrainers betekent niet dat de schendingen door de Oekrainers goed te praten zijn.
Geen enkele schending is goed te praten.
Ik denk dat het merendeel het hier wel met je eens is dat Oekraïne ook geen oorlogsmisdaden moet plegen. Ik denk wel dat er meer begrip is waarom het gebeurd aan Oekraïense zijde: vergelding. Maar begrip er voor praat het nog niet goed.

Als ik dan de post van @Coldcat lees, dan krijg ik steek het gevoel dat de Russische bevolking zo geïndoctrineerd of a-moreel is dat we daar eigenlijk gewoon niks van mogen verwachten. Dat maakt het nog belangrijker om voor altijd met de Russische Federatie in huidige vorm af te rekenen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

IJzerlijm schreef op maandag 26 september 2022 @ 08:09:
[...]

Dit zijn de regels waar je aan moet voldoen in dat geval, zo niet dan ben je net zo fout als de aanvaller volgens internet experts.

[...]
Dat valt wel mee, hoor. De interpretatie van "fout" als "net zo fout" komt in de meeste gevallen van de emotionele reacties dan wel de propaganda, niet van de genen die schendingen van het oorlogsrecht aan de kant van de verdedigers aankaarten.

Tot nu toe reageren ze daar in Kiyv in de meeste gevallen bijzonder nuchter op dergelijke kritiek. Zelfs na dat vergruisde amnesty rapport viel mij op dat ze daarna wel gewoon net dat extra beetje moeite deden om burgers op te roepen te evacueren dan wel te wijzen op de gevaren.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2022 08:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-06 08:29
dr.lowtune schreef op maandag 26 september 2022 @ 08:08:
[...]

Met nummer 2 rij je niet even een dorpje in om alle Ruskies daar te poppen, met nummer 1 zou dat, hypothetisch, wel kunnen. Misschien is dat de overweging van Scholz.

Maar goed, extra artillerie, drones en wat vliegtuigen zijn komende periode denk ik nuttiger dan tanks die toch niet door de modder komen.
Inderdaad. Bovendien zijn de heer Scholz en de zijnen ook extra beducht voor wat de mogelijke consequenties kunnen zijn voor het raken c.q. aanvallen van de onlangs 'uitgeroepen' Russische territoria, u weet wel, die voortkomend uit de referenda. Ik weet dat dit speculeren is omdat de Krim reeds is aangevallen zonder consequenties, maar met Vladimirovich weet je het nooit. Zou zomaar onderdeel kunnen zijn van een veranderde tactiek.

Ha, ondertussen doneren we 2k fietsen. Mooi.

[ Voor 8% gewijzigd door Jedi_Pimp op 26-09-2022 08:45 ]

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daarom dus Territorial Defense Forces.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
offtopic

[ Voor 97% gewijzigd door polthemol op 26-09-2022 09:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:21
Inmiddels zijn ze zover dat iemand de commissie in het registratiekantoor onder vuur neemt.

De commissaris heeft het niet overleefd en de conscript/burger (bewoording diverse reddit posts varrieert en hij heeft burgerkleding aan) is opgepakt.

Topicwarning in acht nemend, geen beelden/links naar beelden.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:00

bloody

0.000 KB!!

asing schreef op maandag 26 september 2022 @ 09:02:
Inmiddels zijn ze zover dat iemand de commissie in het registratiekantoor onder vuur neemt.

De commissaris heeft het niet overleefd en de conscript/burger (bewoording diverse reddit posts varrieert en hij heeft burgerkleding aan) is opgepakt.

Topicwarning in acht nemend, geen beelden/links naar beelden.
Toevallig las ik net hetzelfde. Op de filmpjes (geen bloed of wat, ik heb ze wel explicieter voorbij zien komen hier) zie je iig hoe de persoon achter de lessenaar omvalt.

Wat extra context:
⚡️⚡️⚡️ Ust-Ilimsk. Het hoofd van de ontwerpcommissie werd neergeschoten

Een partizaan schoot een militaire commissaris in de regio Irkoetsk neer met een zelfgemaakt afgezaagd jachtgeweer midden in het gebouw van het militaire commissariaat.

Wat is er bekend?

- De schutter van de partizanen werd aangehouden, zijn naam is Ruslan Zinin, geboren in 1997. Naar verluidt zou hij vandaag gemobiliseerd worden.

- Partizan opende het vuur met de woorden: "Nu gaan we allemaal naar huis."

- Zinin loste zes schoten met het afgezaagde jachtgeweer (Mash).

- De ICR heeft een strafzaak geopend op grond van art. 317 van het Wetboek van Strafrecht (inbreuk op het leven van een wetshandhaver) en Art. 222 van het Wetboek van Strafrecht van de Russische Federatie (illegale verwerving, overdracht, verkoop, opslag, vervoer van vuurwapens, munitie), rapporteerde Taiga.Info met verwijzing naar de afdeling.

- Militair commissaris Alexander Eliseev ligt nu op de intensive care, in een uiterst ernstige toestand, artsen vechten voor zijn leven. In eerste instantie werd gemeld dat hij ter plaatse was overleden.

- De moeder van de gedetineerde meldt dat ze onlangs zijn niet-dienende vriend hebben meegenomen naar de oorlog. Zo realiseerde de partizaan zich dat dit geen "gedeeltelijke" mobilisatie was.

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:33

Auredium

Informaticus Chaoticus

bloody schreef op maandag 26 september 2022 @ 09:05:
[...]

Toevallig las ik net hetzelfde. Op de filmpjes (geen bloed of wat, ik heb ze wel explicieter voorbij zien komen hier) zie je iig hoe de persoon achter de lessenaar omvalt.

Wat extra context:

[...]
Zo begint het vaak. Mensen die proberen het te ontlopen of zich verzetten. Initieel vaak individuen. In WO I moest er ook eerst een hoop gebeuren voordat men in opstand kwam. Ik vermoed dat men snel kwaad wordt als veel van de opgeroepen mensen in een kist naar huis zijn gestuurd. Gezien de paritie tussen vaardigheden, motivatie en uitrusting vermoed ik dat al vrij snel er grote getallen van de nieuwe rekruten hun weg terug naar huis zal vinden tussen zes plankjes. De vraag wordt dan wat de bevolking gaat doen. De kop in het zand steken zoals ze tot nu toe hebben gedaan of verhaal halen.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
@Auredium onlangs postte iemand over een Nederlander die groot is binnen een UA hackersclub, wat die oa doen is soldaten identificeren en dan de foto's die bewijzen dat zo iemand is gedood bij de familie thuis is rusland laten komen, inderdaad dat soort dingen zullen putin zeker niet helpen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:44
Auredium schreef op maandag 26 september 2022 @ 09:17:
[...] Ik vermoed dat men snel kwaad wordt als veel van de opgeroepen mensen in een kist naar huis zijn gestuurd. [...]
Dat gaat niet gebeuren. Rusland stuurt geen lichamen terug. Die laten ze liever aan het front verrotten. Stuk praktischer én goedkoper en minder kans op problemen in het eigen land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

Auredium schreef op maandag 26 september 2022 @ 09:17:
[...]

Zo begint het vaak. Mensen die proberen het te ontlopen of zich verzetten. Initieel vaak individuen. In WO I moest er ook eerst een hoop gebeuren voordat men in opstand kwam. Ik vermoed dat men snel kwaad wordt als veel van de opgeroepen mensen in een kist naar huis zijn gestuurd. Gezien de paritie tussen vaardigheden, motivatie en uitrusting vermoed ik dat al vrij snel er grote getallen van de nieuwe rekruten hun weg terug naar huis zal vinden tussen zes plankjes. De vraag wordt dan wat de bevolking gaat doen. De kop in het zand steken zoals ze tot nu toe hebben gedaan of verhaal halen.
Ik heb net weer eens de nodige filmpjes bekeken over die mobilisatie (was er nog niet aan toegekomen). Of de filmpjes representatief zijn weet ik niet, maar ik zag vooral dronken jonge mannen, weinig discipline en verroeste wapens (tot op het punt dat ik me afvraag of het überhaupt nog kan vuren, en een AK kan dat bijna altijd).

Als die jongens net zo ongedisciplineerd aan het front zijn, met hetzelfde materiaal, dan wordt het een meatgrinder van ongekende proporties.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

De inzetbaarheid aan UA kant is wel wat twijfelachtig omdat ik niet weet hoeveel ammo ze voor de T62 hebben gekregen van Rusland, maar wel tanks++:

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:56

Garyu

WW

dr.lowtune schreef op maandag 26 september 2022 @ 09:32:
[...]

Ik heb net weer eens de nodige filmpjes bekeken over die mobilisatie (was er nog niet aan toegekomen). Of de filmpjes representatief zijn weet ik niet, maar ik zag vooral dronken jonge mannen, weinig discipline en verroeste wapens (tot op het punt dat ik me afvraag of het überhaupt nog kan vuren, en een AK kan dat bijna altijd).

Als die jongens net zo ongedisciplineerd aan het front zijn, met hetzelfde materiaal, dan wordt het een meatgrinder van ongekende proporties.
En dat is zorgelijk.

Ik bedoel, ik ben blij voor Oekraine dat er geen tot de tand gewapende goed-getrainde reservisten naar het front gestuurd worden. Natuurlijk. Maar ik vraag me af wat dit gaat betekenen voor het verdere verloop van de oorlog en ook de verdere escalatie die dit weer gaat betekenen. Mijn hoop blijft gevestigd op het russische thuisfront. Het is de enige manier om de russische ambitie weer een beetje in te dammen. Meer en meer Russen naar het front en die verliezen betekent dat de doodlopende weg waar Putin op 24 februari in is gelopen nu langzaam steeds smaller en smaller wordt en het einde in zicht komt. En wat hij dan gaat doen?

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Laatst online: 19:50
Garyu schreef op maandag 26 september 2022 @ 09:46:
[...]

En dat is zorgelijk.

Ik bedoel, ik ben blij voor Oekraine dat er geen tot de tand gewapende goed-getrainde reservisten naar het front gestuurd worden. Natuurlijk. Maar ik vraag me af wat dit gaat betekenen voor het verdere verloop van de oorlog en ook de verdere escalatie die dit weer gaat betekenen. Mijn hoop blijft gevestigd op het russische thuisfront. Het is de enige manier om de russische ambitie weer een beetje in te dammen. Meer en meer Russen naar het front en die verliezen betekent dat de doodlopende weg waar Putin op 24 februari in is gelopen nu langzaam steeds smaller en smaller wordt en het einde in zicht komt. En wat hij dan gaat doen?
De 1e stap is schijnbaar om de achtergelegen defensie te vervangen door deze nieuwe 'rekruten' om daarmee de reservisten naar de frontlinies te kunnen sturen. Ik vraag me wel af hoeveel dat daadwerkelijk gaat helpen aangezien de beste troepen al veel verliezen hebben geleden. Als ik de berichtgeving zo volg lijkt alleen Wagner nog her en der wat te kunnen en ook al is dat best een grote groep zal dat nooit genoeg zijn om linies te kunnen houden.
Het voornaamste wat ik zie gebeuren is dat we hierdoor eerder grotere doorbraken zien. De linies doorbreken zal nog steeds heel lastig zijn, maar zodra je door die eerste linies heen bent, is er geen fatsoenlijke volgende linie meer. Want daar staan dan de nieuwe 'rekruten', waarvan velen amper weten hoe ze een geweer moeten gebruiken.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:39

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

YakuzA schreef op maandag 26 september 2022 @ 09:46:
De inzetbaarheid aan UA kant is wel wat twijfelachtig omdat ik niet weet hoeveel ammo ze voor de T62 hebben gekregen van Rusland, maar wel tanks++:
[Twitter]
Kregen ze die ook niet ook al van Slovenië oid?

Edit: nee, dat ging om de M55.

Munitie is wel gelijk voor veel (oudere) tanks dacht ik.

[ Voor 10% gewijzigd door MikeyMan op 26-09-2022 09:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

MikeyMan schreef op maandag 26 september 2022 @ 09:51:
[...]
Kregen ze die ook niet ook al van Slovenië oid?
Van Slovenië waren T55’s met 105mm nato kaliber kanon ingebouwd. (Standaard T55 had 100mm dacht ik :?)
T62’s hebben als enige tank 115mm.
T64, T72, T80, T90 etc hebben 125mm.

[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 26-09-2022 10:00 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Caelorum schreef op maandag 26 september 2022 @ 09:28:
[...]

Dat gaat niet gebeuren. Rusland stuurt geen lichamen terug. Die laten ze liever aan het front verrotten. Stuk praktischer én goedkoper en minder kans op problemen in het eigen land.
Vreemd dan dat er volop geschreven is over de vele militaire begrafenissen in regio's als Boerjatië. Wat wordt daar dan begraven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-09 22:45
Als je een beetje de Russische telegramkanalen volgt, lijkt men weer een beetje bijgekomen van het Kharkiv debacle (voor hen dan). Inmiddels denkt men -wel met iets meer slagen om de arm- dat de uitstoot om Lyman heen slechts een façade is en dat de 300.000 reservisten daar de boel wel even tegen gaan houden. Verder wordt deze week Bakhmut veroverd, want men houdt zich nu nog in vanwege het referendum.

Er is alle vertrouwen in de mobilisatie, die gaat de kentering brengen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
downtime schreef op maandag 26 september 2022 @ 09:53:
[...]

Vreemd dan dat er volop geschreven is over de vele militaire begrafenissen in regio's als Boerjatië. Wat wordt daar dan begraven?
Er zal ongetwijfeld wel wat worden teruggestuurd, maar elke lichaam die niet terugkomt kunnen ze de soldaat als vermist opgeven ipv dood en daarmee onder een uitkering uitkomen. Daarnaast is het moeilijk vol te houden dat je 'maar' 5000 doden hebt als er tienduizenden lijken terugkomen.

Ga trouwens maar eens zoeken op "Russia bodies left behind". Genoeg beeldmateriaal te vinden. Ze doen gewoon simpelweg niet echt moeite om die lijken mee te nemen. Oekraïne geeft nog meer om de achtergebleven lichamen dan Rusland (https://www.npr.org/2022/...body-moshchun-kyiv-region).
[...]"They have this beautiful fairy tale that they don't leave their own people behind, but it’s really a fairy tale," said Colonel Volodymyr Lyamzin as he watched over the removal of the body in Zavalivka.

Since the body collection effort was launched in recent weeks, some 200 corpses of Russian soldiers have been picked up and stored in Ukraine, with the vast majority found in the capital’s outskirts, according to forensic teams. [...]
En dit was in mei overigens.

[ Voor 25% gewijzigd door Caelorum op 26-09-2022 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

Garyu schreef op maandag 26 september 2022 @ 09:46:
[...]

En dat is zorgelijk.

Het is voor Rusland zeker zorgelijk. Allereerst is het voor de regio's waar die jongens vandaan komen een catastrofe, jonge mannen die moeten helpen met de bedrijvigheid draaiend houden, kinderen zouden moeten krijgen sterven waarschijnlijk op een veldje in Oekraïne.

Dan is er nog het potentieel destabiliserende effect. Dat leidt ofwel tot een opstand, of tot een kat in het nauw. In beide gevallen is de uitkomst onzeker, maar goed, op deze weg blijven gaat ook geen zoden aan de dijk zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
downtime schreef op maandag 26 september 2022 @ 09:53:
[...]

Er gaan wel lichamen terug, maar veel minder dan er neergeschoten worden. Dat zie je ook aan het aantal van 6k doden die door rusland worden gerapporteerd.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Prosac schreef op maandag 26 september 2022 @ 09:55:
Als je een beetje de Russische telegramkanalen volgt, lijkt men weer een beetje bijgekomen van het Kharkiv debacle (voor hen dan). Inmiddels denkt men -wel met iets meer slagen om de arm- dat de uitstoot om Lyman heen slechts een façade is en dat de 300.000 reservisten daar de boel wel even tegen gaan houden. Verder wordt deze week Bakhmut veroverd, want men houdt zich nu nog in vanwege het referendum.

Er is alle vertrouwen in de mobilisatie, die gaat de kentering brengen.
Het ligt er aan welke kanalen je volgt. Een gedeelte is inderdaad weer wat omgeslagen, maar er zijn er ook genoeg te vinden die niet geloven dat deze mobilisatie ook maar iets gaat veranderen. De toekomst zal laten zien wat er waar van is.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:33
Wat ik overigens wel irritant vind in de hele berichtgeving over de vertrekkende jongens en mannen uit Rusland nav de mobilisatie: er wordt vaak geschreven dat ze tegen de oorlog zijn, maar volgens mij is dat helemaal niet zo. Ze zijn volgens mij vrijwel altijd neutraal daarin, maar nu raakt het hen persoonlijk. Ik heb niet het idee dat ze zich heel erg bezig houden met wat hun leiders politiek en militair allemaal uitvreten of wat er voor ellende in Ukraine gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
redwing schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:02:
[...]

Er gaan wel lichamen terug, maar veel minder dan er neergeschoten worden. Dat zie je ook aan het aantal van 6k doden die door rusland worden gerapporteerd.
De Russen weten exact hoeveel soldaten er zijn doodgeschoten. Een week of wat geleden lekte een document van het ministerie van Defensie naar het ministerie van Financiën over de uit te betalen bedragen voor de familie. Men rekende toen al met bijna 50.000 slachtoffers.

Dus de familie zal wel een vergoeding ontvangen, maar het lichaam zien ze vaak niet meer terug.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
asing schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:12:
[...]

De Russen weten exact hoeveel soldaten er zijn doodgeschoten. Een week of wat geleden lekte een document van het ministerie van Defensie naar het ministerie van Financiën over de uit te betalen bedragen voor de familie. Men rekende toen al met bijna 50.000 slachtoffers.

Dus de familie zal wel een vergoeding ontvangen, maar het lichaam zien ze vaak niet meer terug.
Waarbij er ook nog eens heel veel meldingen zijn van soldaten waar niets meer van gehoord wordt, maar waarbij de familie niet uitgekeerd krijgt omdat het MIA is ip KIA. Die 50k is daarmee dus al duidelijk een te lage schatting.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

olafmol schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:09:
Wat ik overigens wel irritant vind in de hele berichtgeving over de vertrekkende jongens en mannen uit Rusland nav de mobilisatie: er wordt vaak geschreven dat ze tegen de oorlog zijn, maar volgens mij is dat helemaal niet zo. Ze zijn volgens mij vrijwel altijd neutraal daarin, maar nu raakt het hen persoonlijk. Ik heb niet het idee dat ze zich heel erg bezig houden met wat hun leiders politiek en militair allemaal uitvreten of wat er voor ellende in Ukraine gebeurt.
Gezien het aantal meldingen op social media over wat bij de Georgische grens werd terug gestuurd omdat ze hun oorlogspromotie lintjes waren vergeten te verwijderen zal dat zeker voor een gedeelte zo zijn.

De grootte van dat gedeelte vind ik wat moeilijk in te schatten iig.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

asing schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:12:
[...]

Nou ja; er zijn wat zaken in rekening te brengen (even advocaat van de duivel hier). Ten eerste zal Rusland niet alle lichamen kunnen terug halen. Als je troepen het gebied ontvluchten dan zullen soldaten vaak 'blijven liggen' omdat het niet veilig is ze op te pikken.
Een ander dingetje om mee rekening te houden is 'creatief telwerk' (iets wat de VS ook doet). Slachtoffers onder Wagner of onder de twee uitgeroepen republieken worden niet meegeteld door Rusland ook al zijn ze er wel. Dit zijn immers technisch geen doden van het Russische leger. (De VS telt bijvoorbeeld ook geen doden mee van hun huurlingen).
Verklaard natuurlijk niet de onrealistische cijfertjes die Rusland presenteert maar het zijn wel zaken die relevant zijn.

Ik ben echter benieuwd naar een andere zaak waar momenteel niemand over praat. Allemaal die mensen die Rusland ontvluchten verlaten de PR bubbel van Rusland en worden bloot gesteld aan neutraler nieuws en een vrij internet. Die mensen worden dus ook sneller geconfronteerd met 'de realiteit'. Dit kan ervoor zorgen dan hun mening over de oorlog verschuift op den duur.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Caelorum schreef op maandag 26 september 2022 @ 09:58:
[...]

Er zal ongetwijfeld wel wat worden teruggestuurd, maar elke lichaam die niet terugkomt kunnen ze de soldaat als vermist opgeven ipv dood en daarmee onder een uitkering uitkomen. Daarnaast is het moeilijk vol te houden dat je 'maar' 5000 doden hebt als er tienduizenden lijken terugkomen.

Ga trouwens maar eens zoeken op "Russia bodies left behind". Genoeg beeldmateriaal te vinden. Ze doen gewoon simpelweg niet echt moeite om die lijken mee te nemen. Oekraïne geeft nog meer om de achtergebleven lichamen dan Rusland (https://www.npr.org/2022/...body-moshchun-kyiv-region).
Ik weet het. Maar jij stelde categorisch dat er geen enkel lichaam terug kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:46
olafmol schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:09:
Op welke basis heb je dit idee? Als ik spreek met m'n Russische collega is het niet zo simpel, zeker onder de jonge mannen. Hoe het precies zit, geen idee, maar volgens mij is het bijvoorbaat niet zo eenzijdig. Zeker in een land en cultuur waarin je uitspreken nogal lastig is gemaakt.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Auredium schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:18:
[...]

Ik ben echter benieuwd naar een andere zaak waar momenteel niemand over praat. Allemaal die mensen die Rusland ontvluchten verlaten de PR bubbel van Rusland en worden bloot gesteld aan neutraler nieuws en een vrij internet. Die mensen worden dus ook sneller geconfronteerd met 'de realiteit'. Dit kan ervoor zorgen dan hun mening over de oorlog verschuift op den duur.
Dat weet ik nog niet zeker, de zekerheden waar de Russen mee zijn volgestouwd staan in schril contrast met het genuanceerde 'wij zijn ook best wel fout' denken in Nederland. Netto is het goed mogelijk dat meer Nederlanders naar pro-Rusland schuiven dan omgekeerd bij een grote instroom Russen.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:47
[...]

Nou ja; er zijn wat zaken in rekening te brengen (even advocaat van de duivel hier). Ten eerste zal Rusland niet alle lichamen kunnen terug halen. Als je troepen het gebied ontvluchten dan zullen soldaten vaak 'blijven liggen' omdat het niet veilig is ze op te pikken.
Een ander dingetje om mee rekening te houden is 'creatief telwerk' (iets wat de VS ook doet). Slachtoffers onder Wagner of onder de twee uitgeroepen republieken worden niet meegeteld door Rusland ook al zijn ze er wel. Dit zijn immers technisch geen doden van het Russische leger. (De VS telt bijvoorbeeld ook geen doden mee van hun huurlingen).
Verklaard natuurlijk niet de onrealistische cijfertjes die Rusland presenteert maar het zijn wel zaken die relevant zijn.

Dat is voor die mensen goed, echter hoe gaan ze die boodschap overbrengen op de achterblijvers? Die worden immers elke dag gehersenspoeld door de propagandamachine van de overheid.
Dat blijft dus ook het lastigste, hoe beinvloed je mensen die hun leven lang geen toegang hebben gehad tot vrij internet of andere vrije media?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:33
simon schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:21:
[...]

Op welke basis heb je dit idee? Als ik spreek met m'n Russische collega is het niet zo simpel, zeker onder de jonge mannen. Hoe het precies zit, geen idee, maar volgens mij is het bijvoorbaat niet zo eenzijdig. Zeker in een land en cultuur waarin je uitspreken nogal lastig is gemaakt.
Omdat ze nu pas actie nemen, nu ze zelf een risico lopen. Hiervoor gebeurde er precies niks. Niet dat ik het niet snap. Maar toch.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Ik denk dat je daar niet veel van hoeft te verwachten. Denk ook aan immigrantengroepen in NL waarvan sommigen na tientallen jaren nog steeds exclusief naar de TV-zenders uit hun geboorteland kijken en die geen idee hebben wat er hier gebeurt maar wel fel aanhanger van de dictator in hun geboorteland zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dr.lowtune schreef op maandag 26 september 2022 @ 09:59:
[...]

Het is voor Rusland zeker zorgelijk. Allereerst is het voor de regio's waar die jongens vandaan komen een catastrofe, jonge mannen die moeten helpen met de bedrijvigheid draaiend houden, kinderen zouden moeten krijgen sterven waarschijnlijk op een veldje in Oekraïne.

Dan is er nog het potentieel destabiliserende effect. Dat leidt ofwel tot een opstand, of tot een kat in het nauw. In beide gevallen is de uitkomst onzeker, maar goed, op deze weg blijven gaat ook geen zoden aan de dijk zetten.
dat schijnt het probleem te zijn in bijv. Buryatia: er is geen werk dus valt ook niks draaiend te houden. Daarom zitten ze in het leger. Verdient meer dan een ander baantje in de regio.
En waarom zou je kinderen krijgen als die toch geen toekomst hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:26
Ongelofelijk, dat we in deze tijd dit nog meemaken. een bevelhebber (Poetin in dit geval) die een generatie jongeren de grinder instuurt. Die dienstplichtigen MOETEN zich aanmelden voor dienstplicht (want plicht). En als het ff niet gaat moeten ze zich melden voor een invasieve operatie (niet verdedigen van hun eigen land ofzo) waar ze tegenover een zich moderniserend en opgeleid leger met in veel gevallen moderner materieel komen te staan.

Las gisteren dat ze St Petersburg de S300's die daar normaliter staan ter verdediging weghalen om steden te gaan beschieten in de UA. Nu duidelijk is dat niemand deze oorlog wil (op een enkele warmonger na), kan iemand Poetin neutraliseren voordat hij nog meer jonge mannen de dood injaagt? Niet allen voor deze jongeren, maar voor hun familie als mede de UAsoldaten die de K-klus hebben deze dienstplichtigen af te maken??

Moet opeens denken aan dat jaren 80 liedje van Sting, "russians" waarin hij de spanningen tussen oost en west bezingt, en hoopt dat de russen zoveel om hun kinderen geven dat ze geen oorlog starten....

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Verwijderd schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:31:
[...]

En waarom zou je kinderen krijgen als die toch geen toekomst hebben?
Zodat ze voor jou kunnen zorgen als jij het zelf niet meer kunt. Zo werkt het in de hele Derde Wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

wowly schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:32:
Ongelofelijk, dat we in deze tijd dit nog meemaken. een bevelhebber (Poetin in dit geval) die een generatie jongeren de grinder instuurt. Die dienstplichtigen MOETEN zich aanmelden voor dienstplicht (want plicht). En als het ff niet gaat moeten ze zich melden voor een invasieve operatie (niet verdedigen van hun eigen land ofzo) waar ze tegenover een zich moderniserend en opgeleid leger met in veel gevallen moderner materieel komen te staan.

Las gisteren dat ze St Petersburg de S300's die daar normaliter staan ter verdediging weghalen om steden te gaan beschieten in de UA. Nu duidelijk is dat niemand deze oorlog wil (op een enkele warmonger na), kan iemand Poetin neutraliseren voordat hij nog meer jonge mannen de dood injaagt? Niet allen voor deze jongeren, maar voor hun familie als mede de UAsoldaten die de K-klus hebben deze dienstplichtigen af te maken??

Moet opeens denken aan dat jaren 80 liedje van Sting, "russians" waarin hij de spanningen tussen oost en west bezingt, en hoopt dat de russen zoveel om hun kinderen geven dat ze geen oorlog starten....
En inmiddels is wel gebleken dat er best een hoop Russen zijn die hun kind maar wat graag inruilen voor een nieuwe Lada en een paar flessen wodka. Best triest.

Om die reden denk ik dus ook dat Rusland de komende decennia echt niet meer te redden is, daar zal in de samenleving echt heel veel moeten gebeuren.

Nou ja, eigenlijk moeten ze niks, als ze zichzelf allemaal dood willen zuipen of dood laten schieten in Oekraïne, en de overgebleven vrouwen als seksslaven aan de Chinezen en Arabieren willen verkopen moeten ze dat zelf weten. Ze zijn in ieder geval aardig op weg naar dit scenario.
downtime schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:32:
[...]

Zodat ze voor jou kunnen zorgen als jij het zelf niet meer kunt. Zo werkt het in de hele Derde Wereld.
Ze zijn best op weg om een derde wereldland te worden...en dat zou gezien hun natuurlijke rijkdommen absoluut niet hoeven.

[ Voor 9% gewijzigd door dr.lowtune op 26-09-2022 10:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:29
downtime schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:32:
[...]

Precies. En omdat kinderen in achtergebleven gebieden lagere overlevingskansen hebben, maak je voor de zekerheid wat meer kinderen, zodat er tenminste eentje lang genoeg overleeft om voor je te zorgen als je zelf oud bent.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:41

Volgens dit bericht zijn er Iraanse militairen actief in Ukraine om mensen te trainen. Op zich niet vreemd als ze ook de tech leveren, maar tis de eerste keer dat ik het lees.

@skunkopaat wees me erop via DM, nog geen postrechten hier.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

dr.lowtune schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:35:
[...]

En inmiddels is wel gebleken dat er best een hoop Russen zijn die hun kind maar wat graag inruilen voor een nieuwe Lada en een paar flessen wodka. Best triest.

Om die reden denk ik dus ook dat Rusland de komende decennia echt niet meer te redden is, daar zal in de samenleving echt heel veel moeten gebeuren.

Nou ja, eigenlijk moeten ze niks, als ze zichzelf allemaal dood willen zuipen of dood laten schieten in Oekraïne, en de overgebleven vrouwen als seksslaven aan de Chinezen en Arabieren willen verkopen moeten ze dat zelf weten. Ze zijn in ieder geval aardig op weg naar dit scenario.
Waar heb je dat beeld vandaan? Ook in Rusland zijn familiebanden heel sterk. Je kinderen naar de frontlinie sturen is nergens een simpele beslissing op basis van een paar centen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

sinds de jaren 90 heeft Buryatié nogal een tik gehad.
pas vanaf halverwege de jaren 2000 krabbelt het weer een beetje op.

Wikipedia: Buryatia

Het concept is natuurlijk inderdaad zo in de Derde Wereld, maar da's voornamelijk Afrika en Azië zo maar ik weet niet of ze in dat deel van Azië dezelfde denkwijze hanteren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:46
olafmol schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:28:
[...]

Omdat ze nu pas actie nemen, nu ze zelf een risico lopen. Hiervoor gebeurde er precies niks. Niet dat ik het niet snap. Maar toch.
ik denk dat je repressie en gewenning aan repressie niet moet onderschatten, dat merk ik aan mijn collega, hij is enorm uitgesproken in de gesprekken die wij hebben, hij heeft een groot deel van zijn leven in Oekraine doorgebracht en zijn roots liggen daar ook (daar is hij niet uniek in), maar publiek zich uiten over de situatie, ho maar, hij heeft ook nog een gezin wat moet overleven... Ja, ik denk dat als er zoveel repressie is, en de consequenties van handelen zo groot zijn, ook wij onze kop laag houden. Ik zou er in ieder geval niet te snel over oordelen.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

NiGeLaToR schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:37:
[Embed]

Volgens dit bericht zijn er Iraanse militairen actief in Ukraine om mensen te trainen. Op zich niet vreemd als ze ook de tech leveren, maar tis de eerste keer dat ik het lees.

Ik hoor de afgelopen dagen meer over de inzet van de Shaheed-136 (loithering ammunition / kamikaze drones) in het veld dan dat ik ooit over de Amerikaanse versie, de Switchblade, heb gelezen. Worden die ondertussen actief in Oekraine ingezet? Of zijn ze niet heel effectief? Dit in tegenstelling dat Javelins en co, die een vrij prominente PR krijgen met alle succssen die ze hebben behaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

simon schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:40:
[...]

ik denk dat je repressie en gewenning aan repressie niet moet onderschatten, dat merk ik aan mijn collega, hij is enorm uitgesproken in de gesprekken die wij hebben, hij heeft een groot deel van zijn leven in Oekraine doorgebracht en zijn roots liggen daar ook (daar is hij niet uniek in), maar publiek zich uiten over de situatie, ho maar, hij heeft ook nog een gezin wat moet overleven... Ja, ik denk dat als er zoveel repressie is, en de consequenties van handelen zo groot zijn, ook wij onze kop laag houden. Ik zou er in ieder geval niet te snel over oordelen.
dat doen we hier in Nederland ook. Denk alleen al terug aan WO2. Na de oorlog zat in iedereen in het verzet, maar tijdens de oorlog niet.

Het is een natuurlijk verschijnsel dat je wel een mening hebt maar dan voornamelijk in persoonlijke sfeer.
Net als op internet veel mensen onder een schuilnaam dingen roepen en niet hun adres erbij zetten.
Niemand wil dat er mensen aan hun deur komen om ergens verhaal voor te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerousp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:00
[Embed]

Toch zijn ze nog redelijk effectief. Eerst berichten dat de drones van slechte kwaliteit zijn, maar toch meer en meer berichten van gelukte drone acties op militaire posities ver achter het front. Tot nu hebben de Iraniërs de beste wapens geleverd aan de Russische kant.

Zoals https://liveuamap.com/en/...odesa-with-several-drones

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Garyu schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:43:
[...]

Ik hoor de afgelopen dagen meer over de inzet van de Shaheed-136 (loithering ammunition / kamikaze drones) in het veld dan dat ik ooit over de Amerikaanse versie, de Switchblade, heb gelezen. Worden die ondertussen actief in Oekraine ingezet? Of zijn ze niet heel effectief? Dit in tegenstelling dat Javelins en co, die een vrij prominente PR krijgen met alle succssen die ze hebben behaald.
ik heb het idee dat Oekraine inderdaad wel wat onder de indruk is van die dingen. Ze noemen het in elk geval expliciet.
Odesa is ermee aangevallen sowieso.

Uit de VS hoor ik wel andere leuke bewoordingen, over de Grey Eagles.

[Twitter: https://twitter.com/TpyxaNews/status/1573532221578907651]

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2022 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
[...]

Dat komt in mijn ogen vooral door twee dingen:

1. Rusland had dit niet en nu wel.
2. Die Iraanse dingen zijn wat krachtiger dan die kleine Switchblades en ze laten ze weer 's landen op burgerdoelen, bijvoorbeeld in Odessa.

Ik zie ze ook geregeld uit de lucht geschoten worden, maar niet allemaal.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19:51
[...]

Ik ken wat jonge Russen die hier al een hele tijd wonen en die zijn ook gewoon pro Putin. Mensen zijn veel te hoopvol hier over wat kleine protesten in Rusland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
downtime schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:20:
[...]

Ik weet het. Maar jij stelde categorisch dat er geen enkel lichaam terug kwam.
Het was niet mijn bedoeling om te zeggen dat ze helemaal niets terugsturen, alleen niet grootschalig/compleet zoals je zou verwachten, hooguit sporadisch. Had inderdaad het wat uitgebreider moeten opschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:32
[...]

De Iraanse kunnen volgens mij als zwerm opereren waardoor ze veel lastiger te verdedigen zijn. En bereik en payload zijn hoger.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

Garyu schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:38:
[...]

Waar heb je dat beeld vandaan? Ook in Rusland zijn familiebanden heel sterk. Je kinderen naar de frontlinie sturen is nergens een simpele beslissing op basis van een paar centen.
Misschien heb ik ook iets teveel last van "propaganda". Ik krijg van dit soort zaken dat gevoel:

En dit:
https://www.reddit.com/r/...m=ios_app&utm_name=iossmf

Maar dat is inderdaad niet echt representatief te noemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

dr.lowtune schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:49:
[...]

Misschien heb ik ook iets teveel last van "propaganda". Ik krijg van dit soort zaken dat gevoel:
[Twitter]

En dit:
https://www.reddit.com/r/...m=ios_app&utm_name=iossmf

Maar dat is inderdaad niet echt representatief te noemen.
de memes zijn er in elk geval wel over, dus er zal een kern van waarheid in zitten.

Russische POW's die hun familie bellen, bijv. een broer, die vervolgens zegt dat ie geen broer heeft.
Ouders die ophangen omdat ze hun zoon niet willen spreken.
Het zal vast niet altijd en allemaal zo zijn maar er zijn aanwijzingen voor in elk geval.
Dit in combinatie met berichten dat gesneuvelde militairen niet als KIA worden opgegeven maar als MIA, zodat de overheid niet hoeft uit te betalen.

Lijken die niet worden opgehaald. Oekraine doet dit wel zoveel mogelijk heb ik het idee.
Trieste bedoening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:54

_Eend_

🌻🇺🇦

Verwijderd schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:52:
[...]

de memes zijn er in elk geval wel over, dus er zal een kern van waarheid in zitten.

Russische POW's die hun familie bellen, bijv. een broer, die vervolgens zegt dat ie geen broer heeft.
Ouders die ophangen omdat ze hun zoon niet willen spreken.
Het zal vast niet altijd en allemaal zo zijn maar er zijn aanwijzingen voor in elk geval.
Dit in combinatie met berichten dat gesneuvelde militairen niet als KIA worden opgegeven maar als MIA, zodat de overheid niet hoeft uit te betalen.

Lijken die niet worden opgehaald. Oekraine doet dit wel zoveel mogelijk heb ik het idee.
Trieste bedoening.
Hard gezegd scheelt elk niet opgehaald Russisch lijk dus gewoon geld. :N

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Een collega attendeerde me net op een oude afspraak tussen Kiev en China (schijnbaar getekend door Xi Jinping!) waarin China beloofd Ukraine te steunen in het geval van een nuclaire dreiging:
In the event of a nuclear attack or so much as the threat of one, China would offer Kiev military support.
Betreft een oud artikel van Al Jazeera, ben het nog niet tegengekomen in de NL pers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

wian schreef op maandag 26 september 2022 @ 11:02:
Een collega attendeerde me net op een oude afspraak tussen Kiev en China (schijnbaar getekend door Xi Jinping!) waarin China beloofd Ukraine te steunen in het geval van een nuclaire dreiging:

[...]

Betreft een oud artikel van Al Jazeera, ben het nog niet tegengekomen in de NL pers.
Hopelijk fluistert Xi dit ook in bij Putin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 30-09 17:03
wowly schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:32:

Over muziek legendes gesproken..

Concert van Roger Waters in Polen is geannuleerd. Hij bekritiseerde het westen voor het leveren van wapens voor Oekraïne. En dat is daar in Polen in het verkeerde keelgat geschoten.

https://www.reuters.com/w...aine-comments-2022-09-25/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:15
_Eend_ schreef op maandag 26 september 2022 @ 11:02:
Hard gezegd scheelt elk niet opgehaald Russisch lijk dus gewoon geld. :N
Met deze aantallen steeds meer geld, toch eens Telegram regelen want er schijnen beelden te zijn:

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

https://nitter.it/igorsushko/status/1574303817578864640

Ik ben benieuwd wat hiervan gaat uitkomen. Punt 1 komt deze week nog wel. De rest?

[ Voor 20% gewijzigd door _Eend_ op 26-09-2022 11:07 . Reden: verkeerde tweet ge-embed ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
hoevenpe schreef op maandag 26 september 2022 @ 11:06:
[...]

Met deze aantallen steeds meer geld, toch eens Telegram regelen want er schijnen beelden te zijn:
[Twitter]
Kan ze zo 1-2-3 niet vinden, maar wel de aantallen voor vandaag: +500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
_Eend_ schreef op maandag 26 september 2022 @ 11:06:
[Twitter]https://nitter.it/igorsushko/status/1574303817578864640

Ik ben benieuwd wat hiervan gaat uitkomen. Punt 1 komt deze week nog wel. De rest?
Erg risicovol. De "gedeeltelijke" mobilisatie (wat eigenlijk een volledige mobilisatie is) zorgt al voor veel onrust, dus formeel de oorlog verklaren zal waarschijnlijk voor nog meer onrust zorgen binnen rusland. En het is ook weer een escalatie wat voor Westerse reactie zal zorgen.

Het lijkt mij niet dat poetin nog goede opties heeft. Waarmee ik niet wil zeggen dat bovenstaande niet gaat gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RoD schreef op maandag 26 september 2022 @ 11:13:
[...]

Erg risicovol. De "gedeeltelijke" mobilisatie (wat eigenlijk een volledige mobilisatie is) zorgt al voor veel onrust, dus formeel de oorlog verklaren zal waarschijnlijk voor nog meer onrust zorgen binnen rusland. En het is ook weer een escalatie wat voor Westerse reactie zal zorgen.

Het lijkt mij niet dat poetin nog goede opties heeft. Waarmee ik niet wil zeggen dat bovenstaande niet gaat gebeuren.
ook Zelensky houdt blijkbaar rekening met kernwapens in Ukraine.
Het is geen bluf van Putin dit keer, zo lijkt het.

Overigens zouden de nasams die Zelensky noemde die in UA zouden zijn er stiekem toch niet zijn.

Het is een onzekere tijd, dat is in elk geval een feit.
Er hangt iets in de lucht. Mobilisatie van 300k+ moet nog terecht komen in ukraine maar dat is een gigantische logistieke klus. In Eastern District moeten de rekruten zelf maar voor hun eigen body armour zorgen want 'er is niks en er komt niks'. Alleen mensen met geld kunnen dat regelen.

Ik ruik escalatie maar in welke vorm weet ik niet. Zal me niets verbazen als er binnenkort weer een nieuw wapen op het slagveld verschijnt.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2022 11:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-09 00:41
Jedi_Pimp schreef op maandag 26 september 2022 @ 08:23:
[...]

[Embed]
Voor de mensen die wat lacherig doen over de fietsen, deze maken wel degelijk een verschil voor mensen in Oekraine.

https://zeilen.substack.com/p/whats-in-a-bike

Het enige waar ik mij wat voor geneer, is het relatief lage aantal. Ik ga er even vanuit dat dit 2.000 nieuwe fietsen zijn. Kunnen we niet een rondje doen door de binnenstad van Amsterdam? Dan hebben we volgens mij makkelijk het dubbele aantal te pakken qua zwerffietsen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01:38
[...]

[Twitter]
De Russen hebben nog wat dieper in de geschiedenis gegraven en vonden de Charge of the Light Brigade eigenlijk ook wel een mooi gebaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:52
_Eend_ schreef op maandag 26 september 2022 @ 11:06:
[Twitter]https://nitter.it/igorsushko/status/1574303817578864640

Eigenlijk best raar om dit annexeren te noemen terwijl je helemaal geen controle hebt over de regio's. Het is momenteel gewoon een veldtocht die uitloopt op een bloedbad.

Rusland kan het wel annexeren noemen maar in de praktijk is er niks te annexeren omdat UA juist terrein terugpakt ;)

Ergo, er komt helemaal niks terecht van dat lijstje. Ik geloof ook niet dat Putin de oorlog verklaart, dat gaat zijn politieke ondergang worden...

Diep ademhalen en al die propaganda laten voor wat het is.

[ Voor 3% gewijzigd door Rene op 26-09-2022 11:20 ]

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:17

_Arthur

blub

Verwijderd schreef op maandag 26 september 2022 @ 11:17:
Overigens zouden de nasams die Zelensky noemde die in UA zouden zijn er stiekem toch niet zijn.
Of ze er nu al zijn weet niemand denk ik. Maar ze gaan er zeker wel komen;

The United States government announced the purchase of two NASAMS systems for Ukraine in July 2022, "to defend against cruise missiles and aircraft."[49][69] This procurement would take several months to finalize and will require extensive training for Ukrainian users.[70][71] Subsequently, in August 2022 the US announced it would buy an additional 6 NASAMS units as part of nearly $3B in military aid "to provide additional priority capabilities to Ukraine in the mid- and long-term".[52] In late September 2022, president Zelensky announced that Ukraine had received an unrevealed number of NASAMS batteries.[72]

Wikipedia: NASAMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
[...]

Ik heb het niet over kernwapens. Als poetin een kernwapen wil gebruiken dan heeft hij dat besluit inmiddels al genomen. De referenda zijn een rookgordijn, maar hebben geen basis in de realiteit, dus zijn niet van invloed.

Om het simpel te zeggen:
Het is niet: "er zijn referenda geweest en nu heb ik het recht om een kernwapen te gooien"
Het is wel: "ik wil een kernwapen gooien, dus organiseer ik referenda om een rookgordijn op te werpen voor interne consumptie"

Edit: mbt die NASAMS lijkt het er inderdaad op dat ze er nog niet zijn, maar dat er slechts een afleverdatum is afgesproken. Het is echt om moedeloos van te worden |:(

[ Voor 8% gewijzigd door RoD op 26-09-2022 11:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Muncher schreef op maandag 26 september 2022 @ 11:17:
[...]

Het enige waar ik mij wat voor geneer, is het relatief lage aantal. Ik ga er even vanuit dat dit 2.000 nieuwe fietsen zijn. Kunnen we niet een rondje doen door de binnenstad van Amsterdam? Dan hebben we volgens mij makkelijk het dubbele aantal te pakken qua zwerffietsen :)
Misschien hebben ze maar om 2000 fietsen gevraagd. Elke fiets die je onnodig doneert neemt weer ruimte in in een vrachtwagen die ook munitie kan vervoeren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Muncher schreef op maandag 26 september 2022 @ 11:17:
[...]

Voor de mensen die wat lacherig doen over de fietsen, deze maken wel degelijk een verschil voor mensen in Oekraine.

https://zeilen.substack.com/p/whats-in-a-bike

Ik dacht dat een gemeente (Amsterdam?) dit al gaat doen. Ze ruimen sowieso al dagelijks zwerffietsen op, fietsen die niet opgehaald worden, worden gedoneerd aan UA :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
[...]

Er hangt iets in de lucht. Mobilisatie van 300k+ moet nog terecht komen in ukraine maar dat is een gigantische logistieke klus. In Eastern District moeten de rekruten zelf maar voor hun eigen body armour zorgen want 'er is niks en er komt niks'. Alleen mensen met geld kunnen dat regelen.

Ik ruik escalatie maar in welke vorm weet ik niet. Zal me niets verbazen als er binnenkort weer een nieuw wapen op het slagveld verschijnt.
Het grote probleem van deze mobilisatie is dat hij niets op gaat lossen en de problemen voor rusland juist vergroot. Daarmee wordt het erg onzeker wat er gaat gebeuren omdat er voor rusland geen opties zijn, maar ze in te tussentijd wel steeds verder worden terug gedreven.

Het moet dus bij putin onderhand wel duidelijk worden dat hij dit gaat verliezen, en dan is de vraag wat er met dat besef gaat gebeuren.

Aan de andere kant niet vergeten dat de huidige reaktie bij iedere stap is genomen en er wat dat betreft dus weinig is verandert. Het enige echte verschil is dat de opties voor rusland wel heel hard afnemen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody
  • Laatst online: 19:00

bloody

0.000 KB!!

_Eend_ schreef op maandag 26 september 2022 @ 11:22:
[...]

Ik dacht dat een gemeente (Amsterdam?) dit al gaat doen. Ze ruimen sowieso al dagelijks zwerffietsen op, fietsen die niet opgehaald worden, worden gedoneerd aan UA :)
Dat klinkt natuurlijk heel nobel, maar ik vind het eigenlijk een beetje sneu.
Hoe gaat zo'n rammelende zwerffiets zich gedragen op de slechte UA wegen? Vaak zandpaden ook.
Kun je toch beter een paar duizend goede MTBs richting Oekraine sturen?

nope

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:44
Het interessante van de afgelopen weken (/maanden) is dat je het volgende ziet:
  • Putin heeft een aantal escalatie opties
  • Deze opties zijn vooral effectief voordat ze gebruikt worden
  • Het sleutelen aan de gastoevoer, of meer het dreigen eraan te sleutelen was nog enigszins effectief
  • Maar nu de gastoevoer stil ligt, is deze strategische escalatie optie voor Putin waardeloos geworden
  • Immers, als er geen gas meer door Nordstream 1 stroomt en verder ook niet, dan ben je opeens tandeloos
  • Putin grijpt nu naar de volgende escalatie opties, maar ook hier geldt: zodra je die optie gebruikt vervalt de waarde
Precies ditzelfde geldt nu ook voor de Nucleare dreiging: ALS je dit 1x gebruikt, dan verlies je dit als en escalatie optie.

De enige optie om dan nog echt verder te escaleren is een 100% mobilisatie in Rusland en dat gaat niet lukken om heel veel verschillende redenen (interne onrust, gebrek aan materieel, gebrek aan mobilisatiestructuur, etc).

Imo de enige uitweg voor Rusland is hopen dat de 300k - 1miljoen gemobiliseerde mannen op de een of andere manier een verschil gaan maken in de Donbas.

[ Voor 3% gewijzigd door Requiem19 op 26-09-2022 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Jedi_Pimp schreef op maandag 26 september 2022 @ 08:23:

[Embed]
Legers zuipen brandstof en de tankstations bij het front zijn leeggetrokken. Dan zijn de fietsen nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Rene schreef op maandag 26 september 2022 @ 11:19:
[...]

Eigenlijk best raar om dit annexeren te noemen terwijl je helemaal geen controle hebt over de regio's. Het is momenteel gewoon een veldtocht die uitloopt op een bloedbad.

Rusland kan het wel annexeren noemen maar in de praktijk is er niks te annexeren omdat UA juist terrein terugpakt ;)

Ergo, er komt helemaal niks terecht van dat lijstje. Ik geloof ook niet dat Putin de oorlog verklaart, dat gaat zijn politieke ondergang worden...

Diep ademhalen en al die propaganda laten voor wat het is.
Dit vroeg ik me vanmorgen ook af... zijn er ook stemlokalen waar mensen hebben "gestemd" in dorpen die inmiddels bevrijd zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Interessante opsomming van de toestand aan het Russische front.

Kunnen we straks een Zapo-front topic openen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Verwijderd schreef op maandag 26 september 2022 @ 11:38:

[Twitter]
Misschien dat het Kherson topic een Kherson-Zaporizhia topic wordt ;)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
[...]

[Twitter]
Benieuwd of Rusland al een plan heeft hoe ze de Lada productie flink kunnen verhogen.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19:37
[Embed]

Ik kan het eigenlijk moeilijk geloven. Wat een sterk staaltje denkwerk om opleiding te geven in bezet gebied binnen himars bereik. Dit terwijl je dit perfect kunt doen in Rusland waar je bijna 100% zeker bent dat je ongestoord je ding kan doen.

Het zijn toch echt wel idioten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

XWB schreef op maandag 26 september 2022 @ 11:41:
[...]
Benieuwd of Rusland al een plan heeft hoe ze de Lada productie flink kunnen verhogen.
Wordt idd moeilijk als een kwart van de mensen die aan de productielijn horen te staan opgeroepen worden zodat hun ouders die Lada kunnen krijgen.
(in Rusland heb je relatief veel vrouwen die dit soort monotoom productiewerk doen, vandaar de 1/4e)

Catch22.

[ Voor 12% gewijzigd door YakuzA op 26-09-2022 11:47 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

bloody schreef op maandag 26 september 2022 @ 11:25:
[...]

Dat klinkt natuurlijk heel nobel, maar ik vind het eigenlijk een beetje sneu.
Hoe gaat zo'n rammelende zwerffiets zich gedragen op de slechte UA wegen? Vaak zandpaden ook.
Kun je toch beter een paar duizend goede MTBs richting Oekraine sturen?
Ik denk niet dat die fietsen op het Oekrainse platteland gebruikt gaan worden. De afstanden en het klimaat (winter komt eraan) lenen zich daar niet voor. Ik vermoed dat die fietsen vooral goede diensten binnen steden en dorpen kunnen bewijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

downtime schreef op maandag 26 september 2022 @ 11:46:
[...]

Ik denk niet dat die fietsen op het Oekrainse platteland gebruikt gaan worden. De afstanden en het klimaat (winter komt eraan) lenen zich daar niet voor. Ik vermoed dat die fietsen vooral goede diensten binnen steden en dorpen kunnen bewijzen.
Op het platteland zie je ze genoeg. vooral de mensen op het platteland die wat armer zijn en geen geld voor luxe dingen als een auto hebben.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Rubberen schreef op maandag 26 september 2022 @ 11:45:
[...]

Ik kan het eigenlijk moeilijk geloven. Wat een sterk staaltje denkwerk om opleiding te geven in bezet gebied binnen himars bereik. Dit terwijl je dit perfect kunt doen in Rusland waar je bijna 100% zeker bent dat je ongestoord je ding kan doen.

Het zijn toch echt wel idioten.
Waarschijnlijk bang dat die militairen niet meer terug naar Oekraine willen als ze eenmaal een weekje training in Rusland hebben gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
Verwijderd schreef op maandag 26 september 2022 @ 11:38:

[Twitter]
Hij heeft het opeens over het Belgorod front. Raar.

En hij stelt dat de activiteiten van Oekraine op het Kherson front de afgelopen dagen sterk is afgenomen. Wellicht gaan ze naar Zapo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
[...]

Besef dat in Rusland een "plan" niet overeenkomt met "realitiet". Die check wordt gewoon niet gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 30-09 17:03
[...]

Dat gaat ze vrij lastig worden ben ik bang.

Dit is een filmpje van de ZMZ motoren fabriek (ZMZ motoren worden onder ander in UAZ voertuigen gebruikt). Bij de motoren met injectie wordt ook veel elektronica gebruikt van BOSCH. En let eens op hoeveel machines van westerse merken staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Muncher schreef op maandag 26 september 2022 @ 11:49:
[...]

En hij stelt dat de activiteiten van Oekraine op het Kherson front de afgelopen dagen sterk is afgenomen. Wellicht gaan ze naar Zapo?
vanuit Russisch perspectief is het Kharkiv-front waarschijnlijk het Belgorod-front.
en de zuidkant van de Donbas zullen ze misschien Rostov-front noemen.

maar ze verwachten blijkbaar Zapo ja.
Wel interessant dat daar dus nu nog iets gaat gebeuren. Zal wel voornamelijk een infantry-feestje worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

We moeten ermee rekening houden dat operationele acties langzamer worden nu het najaar is aangebroken. Alhoewel ik nog wel acties verwacht aan beide kanten zie ik de voortgang naar het niveau van Juli gaan waarin beide zijden slechts kleine stukjes vooruit en achteruit gaan. Ik denk dat we dit ook al zien rondom Lyman. Regen en modder zijn een groot obstakel ook voor tanks.

Waarschijnlijk zullen beide zijdes de tijd gebruiken voor het versterken van hun linies en het ontwikkelen van nieuwe (offensieve) plannen.
De mobilisatie van Rusland is in die zin ook niet raar getimed. Net na een groot Oekraïens succesvol offensief wat de noodzaak bewijs en net voor de winter wat een periode van consolidatie is.
Ik verwacht nog wel redelijk grote operationele actie voor de komende maand maar daarna zal het wel een stuk minder worden. ik denk echter dat Oekraïne substantieel sterker uit de winter gaat komen dan Rusland.

Ik denk dat we verhalen gaan horen zoals:
- Russische soldaten hebben geen winterkleding en moeten deze stelen van de lokale bevolking
- Russische soldaten weigeren operationeel te zijn omdat ze letterlijk dood vriezen in de kou.
- Russische voertuigen door slecht onderhoud kapot gevroren in Oekraïense winter.
- Voorraad problemen extra nijpend voor Rusland.

Oekraine zal dit niet hebben en waarschijnlijk gewoon depots kapot schieten met Himars zoals altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nee hoor, dienstplichtigen worden niet naar Oekraine gestuurd!
Nou, deze blijkbaar wel, en de ouders weten van niks.

Here we go.
30 september annexatie, ultimatum, daarna oorlogsverklaring.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2022 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Muncher schreef op maandag 26 september 2022 @ 11:49:
[...]

Ik denk omdat UA op dit moment RF geheel uit het Kharkiv gebied hebben verdreven, dus het enige wat ze nog kunnen doen op dat stukje Noord Oekraine is om vanuit Russisch Belgorod raketten af te vuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:37

Agent47

I always close my contracts.

“ In een Siberisch mobilisatiecentrum waar het Russische leger rekruten registreert, is een officier neergeschoten. De schutter is gearresteerd, melden plaatselijke media. Het slachtoffer was Alexandr Yeliseev, hoofd van de rekruteringscommissie.

De 25-jarige verdachte Ruslan Zinin zou voor zijn daad volgens ooggetuigen gezegd hebben: 'nu gaan we allemaal naar huis'. Volgens zijn moeder was hij boos dat zijn beste vriend was opgeroepen om te gaan vechten in Oekraïne. Die vriend zou geen militaire ervaring hebben terwijl de autoriteiten zeggen dat ze alleen reservisten onder de wapenen roepen.

De schietpartij vond plaats in Oest-Ilimsk, ten noorden van Irkoetsk, in het kantoor waar rekruten worden geregistreerd. Aanvankelijk werd gemeld dat het hoofd van het mobilisatiecentrum was doodgeschoten. De man is echter niet overleden, maar is volgens plaatselijke autoriteiten wel levensgevaarlijk gewond geraakt.

Rusland heeft 300.000 reservisten opgeroepen zich voor militaire dienst te melden om te gaan vechten in Oekraïne.”

https://twitter.com/andrew__roth/status/1574272320071426049

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
_Eend_ schreef op maandag 26 september 2022 @ 11:22:
[...]

Deze organisatie doet het in samenwerking met de gemeentes. De fietsen zijn ook achtergelaten fietsen van onder andere het station. welke ongetwijfeld allemaal een onderhoudsbeurt krijgen voordat ze geleverd worden. Nieuwe fietsen zijn dus niet aan de orde, maar het zijn wel relatief stevige Nederlandse fietsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Laatst online: 20:12

Qwerty-273

Meukposter

Verwijderd schreef op maandag 26 september 2022 @ 12:01:
Here we go.
30 september annexatie, ultimatum, daarna oorlogsverklaring.

[Twitter]
Het is dan puur voor de interne regels. Er verandert in de praktijk voor Oekraïne eigenlijk weinig daardoor.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Caelorum schreef op maandag 26 september 2022 @ 12:14:
[...]

Deze organisatie doet het in samenwerking met de gemeentes. De fietsen zijn ook achtergelaten fietsen van onder andere het station. welke ongetwijfeld allemaal een onderhoudsbeurt krijgen voordat ze geleverd worden. Nieuwe fietsen zijn dus niet aan de orde, maar het zijn wel relatief stevige Nederlandse fietsen.
op alle spatborden een NAFO-sticker plakken met Nederlandse vlag en gaan met die banaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

Qwerty-273 schreef op maandag 26 september 2022 @ 12:17:
[...]

Het is dan puur voor de interne regels. Er verandert in de praktijk voor Oekraïne eigenlijk weinig daardoor.
Volgens mij kan de rest van de Russische mannen dan ook opgeroepen worden, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Qwerty-273 schreef op maandag 26 september 2022 @ 12:17:
[...]

denk dat er wel wat verandert.
Ik voorzie meer Oekraiense aanvallen in de Belgorod en Rostov-area.
Met name Belgorod.
het bleef vooralsnog vooral bij een paar aanvallen op het spoor en brandstof.
Nu zou ik als ik UA was ook gewoon gericht troepenverplaatsingen aanvallen op Russisch grondgebied.
Dat is al iets wat kan veranderen.

Ook meer Russische troepen (ongeacht kwaliteit) op Oekraiense bodem, ook officieel inclusief conscripts (die er nu ook al wel zijn maar daarna officieel dus grotere aantallen).

https://liveuamap.com/en/...elarus-met-putin-in-sochi
en misschien stuurt Lukashenka ook zijn 25.000 troepen vanuit het noorden naar Lutske of Zythomir :+

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2022 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
dr.lowtune schreef op maandag 26 september 2022 @ 12:21:
[...]

Volgens mij kan de rest van de Russische mannen dan ook opgeroepen worden, toch?
Welke rest?

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:30
Letterlijk iedereen met een werkbare leeftijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
TheBrut3 schreef op maandag 26 september 2022 @ 12:53:
[...]

Letterlijk iedereen met een werkbare leeftijd.
Als je kijkt naar wat ze nu op kunnen roepen komt dat al aardig overheen. Als je dan nog eens kijkt naar wie ze daadwerkelijk oproepen, is dat al letterlijk iedereen.

Oftewel zou dit puur weer zijn om intern een leuk verhaal te kunnen houden, maar praktisch gezien verandert er bar weinig.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
YakuzA schreef op maandag 26 september 2022 @ 11:48:
[...]

Op het platteland zie je ze genoeg. vooral de mensen op het platteland die wat armer zijn en geen geld voor luxe dingen als een auto hebben.
Of gewoon om soldaten te verplaatsen: https://twitter.com/lunam...53376?ref_src=twsrc%5Etfw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:15
<oud filmpje>

[ Voor 94% gewijzigd door hoevenpe op 26-09-2022 13:00 ]

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Pagina: 1 ... 57 ... 76 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid