Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 53 ... 76 Laatste
Acties:
  • 712.640 views

Onderwerpen

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Tja, ik ken ook zat Russen door mijn werk, maar voor mij is het vrij simpel: Na Bucha is het meer dan duidelijk dat dit net als iedere Russische oorlog ooit gaat, en ik heb echt totaal geen medelijden meer voor Russische soldaten.

De steun voor de oorlog is enorm, Je kan niet claimen een "silent majority" te zijn bij een godsgruwelijke oorlog als deze. We leven in 2022, iedereen die wil weten hoe deze oorlog eruit ziet, kan dat weten. En als je dan nog kiest om hem te steunen, of om je niet uit te spreken, tja, stap dan maar in de gehaktmolen.

Natuurlijk, er zijn demonstraties, en die mensen, daar heb ik medelijden mee. Maar Moskou heeft 12 miljoen Inwoners. Waar blijven de demonstraties met tienduizenden mensen? Ja, je hebt een tiran als leider, maar ook die heeft een probleem als er een half miljoen mensen in de hoofdstad zijn kop eraf willen.

Mijn schoonfamilie komt uit Moldavie, mijn vriendin was er twee weken terug, ook daar heb je nog genoeg volk rondlopen wat de dagen aftelt tot Rusland ze komt "bevrijden", het duurde maanden voor mijn schoonma geloofde in de oorlog en de oorlogsmisdaden zijn nog steeds fake volgens haar. Mijn schoonpa is Russisch en vond het vooral lastig dat ie nu via Turkije naar Moskou moest.

Nee echt, ik heb geen medelijden.

Dit zijn geen arme schaapjes die zonder dat ze iets weten naar de slachtbank gaan. En heb je echt last van je geweten als Russische soldaat? Dan zijn er genoeg manieren om ervoor te zorgen dat jij in ieder geval geen oorlogsmisdadiger wordt.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Coldcat schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 23:16:
[...]

Als jij daar had gewoond was die kans ook heel groot geweest.

Hoeveel van ons stonden te demonsteren in Den Haag toen wij Irak binnenvallen?
Je mag de vergelijking tussen de inval in Irak en de inval in Oekraine toch wel iets verder ophelderen voor we hier een inhoudelijke discussie over kunnen voeren. Welk standpunt neem jij nu in, zo expliciet mogeijk?

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-09 19:12
bulle bas schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 21:44:
Wie weet komt er nog een vierde golf, er wordt nu gesproken over 1.200.000 Russen. Dit begint steeds meer op de laatste scene van Lord of the Rings te lijken.
Het is jammer dat die Russische conscripts waarschijnlijk even of nog meer argwanend naar elkaar zijn, met 1.200.000, vers bewapend, ook al is het antiek spul, zou je ook weer de andere kant op kunnen gaan, terug naar Moskou.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:20

Coldcat

HODL

Michael_OsGroot schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 23:29:
[...]

Je mag de vergelijking tussen de inval in Irak en de inval in Oekraine toch wel iets verder ophelderen voor we hier een inhoudelijke discussie over kunnen voeren. Welk standpunt neem jij nu in, zo expliciet mogeijk?
Wat ik probeer te delen is dat het Russische perspectief anders is dan dat van ons. Het is makkelijk om vanuit Nederland met ons gedachtegoed in de schoenen van een Rus te plaatsen en gaan oordelen. Vergeet niet dat voor een Rus, Rusland het vaderland is waar familie woont en waar men ook een leven probeerd op te bouwen. Misschien hebben die mensen ook kinderen die ze graag succesvol zien opgroeien. Eigenlijk hetzelfde als we hier ook doen.

In Iraq viel de Westerse wereld een land binnen met ongegronde reden. Vieze wapens die niet bleken te bestaan. Het doel was de regering omver werpen en er democratie brengen. Dit is natuurlijk heel overdreven en zwart / wit gezegd. Wij hadden een zwakkere vijand waardoor de tactiek werkte. Tegelijkertijd zat er veel olie in de grond, en zou een stabiele macht in die regio ons goed uitkomen.

Wij zien 1 kant, een Rus ziet de andere kant. Stel je voor dat we Irak binnen vielen en Rusland al hun wapens naar Irak zou sturen om de overheid te assisteren.

Dat Putin de ellende veroorzaakt is 100% duidelijk. Echter kun je het een willekeurige Rus niet kwalijk nemen dat die achter z'n land staat.

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
gekkie schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 23:33:
[...]

Het is jammer dat die Russische conscripts waarschijnlijk even of nog meer argwanend naar elkaar zijn, met 1.200.000, vers bewapend, ook al is het antiek spul, zou je ook weer de andere kant op kunnen gaan, terug naar Moskou.
Men had al 8,5 jaar kunnen nadenken over de oorlog. Als bij toverslag is men er op tegen. Als je zolang geen hogere roeping kent dan het zelfgerichte comfort van een gesust geweten dan verbaast het me ook niet meer dat verder denken dan zichzelf ook niet lukt.
Ik praat over de brede stroming.

Maar goed, denken aan een alternatief komt mss pas op gang nadat 30% van de compagnie omgekomen is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:20

Coldcat

HODL

bulle bas schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 21:44:
Wie weet komt er nog een vierde golf, er wordt nu gesproken over 1.200.000 Russen. Dit begint steeds meer op de laatste scene van Lord of the Rings te lijken.

[Twitter]

Maar vermoedelijk zullen we het leveren van Leopard-II nog te escalerend vinden :z
Wat mij vanmiddag duidelijk werd in een gesprek met een collega is dat men in Rusland ook niet blij is om al die mensen naar het front te sturen. Waarom die soldaten laten omkomen door Amerikaanse raketten en Europese wapens?

Ik hoop niet dat extra mobilisaties tot gevolg gaat hebben dat na het referendum de boel gaat escaleren. Onder elkaar hebben ze daar de discussie waarom ze geen nuke op het parlement in Kiev laten vallen om de oorlog te laten eindigen in plaats van hun soldaten op te offeren.

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-10 21:14

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Beetje zoals in de talkshows. Even een nukeje op een president gooien.

En de volgende ochtend gewoon weer normaal aan het ontbijt.

Wat een volk zeg...

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Coldcat schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 23:43:
[...]

Wat ik probeer te delen is dat het Russische perspectief anders is dan dat van ons. Het is makkelijk om vanuit Nederland met ons gedachtegoed in de schoenen van een Rus te plaatsen en gaan oordelen. Vergeet niet dat voor een Rus, Rusland het vaderland is waar familie woont en waar men ook een leven probeerd op te bouwen. Misschien hebben die mensen ook kinderen die ze graag succesvol zien opgroeien. Eigenlijk hetzelfde als we hier ook doen.

In Iraq viel de Westerse wereld een land binnen met ongegronde reden. Vieze wapens die niet bleken te bestaan. Het doel was de regering omver werpen en er democratie brengen. Dit is natuurlijk heel overdreven en zwart / wit gezegd. Wij hadden een zwakkere vijand waardoor de tactiek werkte. Tegelijkertijd zat er veel olie in de grond, en zou een stabiele macht in die regio ons goed uitkomen.

Wij zien 1 kant, een Rus ziet de andere kant. Stel je voor dat we Irak binnen vielen en Rusland al hun wapens naar Irak zou sturen om de overheid te assisteren.

Dat Putin de ellende veroorzaakt is 100% duidelijk. Echter kun je het een willekeurige Rus niet kwalijk nemen dat die achter z'n land staat.
Praten over perspectief is een postmoderne kunstgreep om over ongemakkelijke zaken uit de werkelijkheid te kunnen stappen.
De kwestie is enkelvoudig en hard: een verwaarloosbare minderheid heeft principiële bezwaren gehad tegen de gruwelen waar we getuigen van zijn. Het is een wilshandeling geweest om weg te kijken.
Ik merk dat het er bij sommigen niet in wil gaan, want die kennen een aardige Rus. Of we proberen het te vergoeilijken met een andere oorlog. Ik heb het al vaker gezegd, het morele tekort van de Rus is een spiegel voor ons. En dan bedoel ik niet het goedpraten, want daar draaien deze vergelijkingen op uit.

De mensen die 8,5 jaar lang de andere kant hebben opgekeken staan nu met hun BMW waar soms de Z-letter nog op zit voor de grens van Europese landen te wachten. Ik lees op internet al weer Russen die verontwaardigd zijn over het sluiten van grenzen voor deze toeristen.
Ik ruik nu al hoe de geschiedenis geschreven gaat worden: dat Putin zo'n dictator was waar eigenlijk niemand het mee eens was, maar ja, die onderdrukking. Dat want-to-believe zit ook aan onze kant.

Het wordt tijd dat de Rus zo vastloopt in zijn eigen geestelijke wereld dat het pas echt innerlijke crisis wordt. Pas dan komt er ruimte voor een nieuwe ethische oriëntatie.

Als de Rus blind is, en wij hebben een gebroken been, dan moeten we allebei geopereerd worden.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Coldcat schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 23:43:
[...]

Wikipedia: Iraq–Russia relations
Before and during the 2003 US-led invasion of Iraq, Russian government provided intelligence to Saddam Hussein about the location of US forces and their plans.
Tijdens Koeweit hielp de Sovjet Unie ook vrolijk, ten tijde van de Vietnam oorlog is Noord Vietnam natuurlijk massaal gesteund door zowel de SU als China. Ze kregen toen ook de meest moderne wapens, inclusief tanks en straaljagers, en die zullen duizenden Amerikanen gedood hebben.

Wat "wij" nu doen is echt niks speciaals, en dus nog tam vergeleken met Vietnam. Je geopolitieke tegenstander op de meest interessante manieren dwarszitten hoort erbij.

Een flink punt wat je wel mist, is dat er veel tegenstand was tegen de Irakoorlog, en ook erna. ik ga niet zeggen dat ervan geleerd is, en dat "wij" dat nooit weer gaan doen, maar kijk eens hoe Rusland omgaat met de Tsjetsjeense oorlogen.

Je lijkt echt heel erg graag een soort middenpunt "iedereen is kut" in te willen nemen, maar niet iedereen is even kut. En Rusland is in iedere oorlog die ze voeren toch echt wel significant meer kut dan het westen.

Bush loog over WMD's, Putin blaast gewoon wat flatgebouwen op.
Wat vind je van een Serviër die zijn schouders ophaalt bij Srebrenica dan? Die dat maar een vlekje in de geschiedenis vindt en nog altijd super trots is op zijn land?

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Ik lees steeds meer woede van de Oekrainers over de totale vernedering die die zogenaamde referenda zijn. Goede observatie dat dat toneelspel het vooral internationaal goed doet, of laten we hopen: deed.

Afbeeldingslocatie: https://nitter.unixfox.eu/pic/orig/media%2FFdXTSlGXgAgyKp2.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door bulle bas op 24-09-2022 01:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Het word een zware winter:

Hoe meer onrust in Rusland, hoe beter.

[ Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 24-09-2022 01:23 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-06 08:29
RobinHood schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 23:28:
Tja, ik ken ook zat Russen door mijn werk, maar voor mij is het vrij simpel: Na Bucha is het meer dan duidelijk dat dit net als iedere Russische oorlog ooit gaat, en ik heb echt totaal geen medelijden meer voor Russische soldaten.

De steun voor de oorlog is enorm, Je kan niet claimen een "silent majority" te zijn bij een godsgruwelijke oorlog als deze. We leven in 2022, iedereen die wil weten hoe deze oorlog eruit ziet, kan dat weten. En als je dan nog kiest om hem te steunen, of om je niet uit te spreken, tja, stap dan maar in de gehaktmolen.

Natuurlijk, er zijn demonstraties, en die mensen, daar heb ik medelijden mee. Maar Moskou heeft 12 miljoen Inwoners. Waar blijven de demonstraties met tienduizenden mensen? Ja, je hebt een tiran als leider, maar ook die heeft een probleem als er een half miljoen mensen in de hoofdstad zijn kop eraf willen.

Mijn schoonfamilie komt uit Moldavie, mijn vriendin was er twee weken terug, ook daar heb je nog genoeg volk rondlopen wat de dagen aftelt tot Rusland ze komt "bevrijden", het duurde maanden voor mijn schoonma geloofde in de oorlog en de oorlogsmisdaden zijn nog steeds fake volgens haar. Mijn schoonpa is Russisch en vond het vooral lastig dat ie nu via Turkije naar Moskou moest.

Dit zijn geen arme schaapjes die zonder dat ze iets weten naar de slachtbank gaan. En heb je echt last van je geweten als Russische soldaat? Dan zijn er genoeg manieren om ervoor te zorgen dat jij in ieder geval geen oorlogsmisdadiger wordt.
Wat een rare conclusie na de voorgaande tekst in je post. Grote woorden gedreven door emotie. Omdat je schoonmoeder van de oude stempel is en niet in staat is c.q. bereid is te zien waar het hier echt om gaat, zijn de jonge kerels die nu worden opgeroepen geen arme schaapjes.

Het probleem is juist dat types als jouw schoonvader niet worden opgeroepen, maar louter jonge gasten van onze generatie. Die weliswaar grotendeels hebben weggekeken of in ieder geval niet hun stem hebben laten horen. Is dat echter een reden om ze weg te zetten als makke schapen waar je vooral geen medelijden mee moet hebben? Kanaliseer je frustratie op de echte slechterikken zou ik zeggen. Bijvoorbeeld deze ex-KGB'er.

De hele Russische orthodoxe kerk is doorspekt met dit soort idioten. Zo diep reikt de mafiose arm van Poetin en de zijnen.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

• Jedi_Pimp
*knip* Dubbelpost verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door teacup op 24-09-2022 19:15 ]

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:00
bulle bas schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 01:08:
Ik lees steeds meer woede van de Oekrainers over de totale vernedering die die zogenaamde referenda zijn. Goede observatie dat dat toneelspel het vooral internationaal goed doet, of laten we hopen: deed.

[Twitter]
[Twitter]
[Twitter]

[Afbeelding]
Het is belangrijker dat de Russen zelf zien hoe dit uitgevoerd wordt. Ik heb zo regelmatig contact met een dude in Moskou en die denkt gewoon echt dat iedereen voor Rusland is daar in Oekraïne. Ook van dat geforceerd op Rusland stemmen is geen sprake en het is helemaal niet precies zoals hitler deed in Sudetenland :X

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:08

_Eend_

🌻🇺🇦

https://nitter.it/igorsushko/status/1573334462070652928

Geen idee of het klopt, maar gezien de filmpjes van stomdronken dienstplichtigen is het geen slecht idee voor RU :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:22
De_Bastaard schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 07:49:
[...]

Het is belangrijker dat de Russen zelf zien hoe dit uitgevoerd wordt. Ik heb zo regelmatig contact met een dude in Moskou en die denkt gewoon echt dat iedereen voor Rusland is daar in Oekraïne. Ook van dat geforceerd op Rusland stemmen is geen sprake en het is helemaal niet precies zoals hitler deed in Sudetenland :X
Je kan je er over verbazen, maar ik kijk er niet van op. Het Russische volk is zo gehersenspoeld dat enige vorm van zelf kritiek op hun eigen mensen niet meer bestaat.

Als jij, je hele leven lang, dag in dag uit nieuws voorgeschoteld krijgt dat alles wat Rusland doet goed is en alles wat het westen (en specifiek de VS) doet slecht is en ook op school je niet anders geleerd wordt of in de kantine met je kameraden er niet anders gesproken wordt dan ga je daar zelf ook in geloven.

Vergelijk het met de Corona wappies hier in ons land. Daarvan snap je toch ook niet waarom mensen zulke gedachtengangen erop na kunnen houden? Dit gebeurd omdat men door de media en hun sociale kring zoveel eenzijdig nieuws voorgeschoteld krijgt dat zo’n persoon niet meer in staat is om zelf de feiten te controleren, de leugen van de waarheid te onderscheiden.

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

bulle bas schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 01:08:

[Twitter]
[Twitter]
[Twitter]

[Afbeelding]
In Enerhodar kriig je twee gewapende Tsjetsjenen en drie burgers aan de deur: https://www.reddit.com/r/..._honest_than_two_bearded/

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 27-09 06:27
Tristan schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 08:07:
Vergelijk het met de Corona wappies hier in ons land. Daarvan snap je toch ook niet waarom mensen zulke gedachtengangen erop na kunnen houden? Dit gebeurd omdat men door de media en hun sociale kring zoveel eenzijdig nieuws voorgeschoteld krijgt dat zo’n persoon niet meer in staat is om zelf de feiten te controleren, de leugen van de waarheid te onderscheiden.
Ik vind het wel een wrange vergelijking, maar het laat wel zien met welk gemak het kan gaan.

In de ene vergelijking is 'het systeem' waar nauwelijks een alternatief voor objectieve verslaggeving en vorming van meningen.

In het andere 'systeem' wordt de mogelijkheid tot objectieve verslaggeving en vorming van meningen niet gebruikt. Of juist wel, dat is de ironie.

Maar goed, waar je in NL inderdaad ziet wat voor kracht sociale kringen hebben, vermoed ik dat vooral de boomers in Rusland nog de druk in de sociale kringen houden in combinatie met de staatsmedia/scholen. De gen X's en Z's weten ergens wel beter, maar ik vermoed dat het net zoiets is als uit de kast komen. Maar ze zijn er zelf bij, het is of kanonnenvoer of je bek en masse opentrekken. Dit is mijn interpretatie, ook omdat ik ergens niet kan geloven dat er miljoenen Russische leeftijdsgenoten zijn die écht niet beter weten.

Ik denk, en hoop, dat een generatie verder en met de vergrijzing, dit systeem vast gaat lopen. Niet dat Oekraïne daar nu wat aan heeft.

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Nu online
https://www.i24news.tv/en...ky-israel-gave-us-nothing

Zelensky kwaad over (het gebrek aan) steun van Israel. Ook weer een land met een dubbele agenda dus. Ik snap dat nooit zo goed, met name dit land zou toch moeten weten wat de huidige agressie kan voortbrengen…
Ach ze zullen de bemiddelende rol wel weer aangrijpen wanneer het ze uitkomt?

Ik zag ook nog ergens een quote van Zelensky voorbij komen van; Wil je ons geen tanks sturen ook prima, we winnen deze oorlog wel zonder jullie tanks. Moet toch frustrerend blijven deze situatie, zeker als je weet dat er een hoop orcs je kant op komen.

[ Voor 24% gewijzigd door Alpina op 24-09-2022 09:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
  • Laatst online: 18:25
Alpina schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 08:58:

Zelensky kwaad over (het gebrek aan) steun van Israel. Ook weer een land met een dubbele agenda dus. Ik snap dat nooit zo goed, met name dit land zou toch moeten weten wat de huidige agressie kan voortbrengen…

Ik zag ook nog ergens een quote van Zelensky voorbij komen van; Wil je ons geen tanks sturen ook prima, we winnen deze oorlog wel zonder jullie tanks. Moet toch frustrerend blijven deze situatie, zeker als je weet dat er een hoop orcs je kant op komen.
Er wonen volgens mij veel mensen met het joodse geloof in Rusland. Dat maakt het voor Israël wat lastig om zich tegen Rusland te keren.

Erdogan heeft ook een dubbele agenda maar de ruil van pows was iets wat hij weer heeft geregeld, net als de export van graan.

Hoe je het ook bekijkt, we hebben een paar landen nodig die vriendjes zijn met beiden.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Alpina schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 08:58:

Dat klopt. Juist Israël weet hoe een heel volk het beste onderdrukt kan worden. Hoe je het dagelijkse leven van een volk moet verstoren. Om een voorbeeld te noemen is de electriciteit waar Israël dagelijks de schakelaar omzet, terwijl er ruim voldoende stroom voorhanden is. Beetje wat Rusland in Energidar doet.

Uiteraard ervaren ze daar ook de gevolgen van: de haat van de mensen in de Gazastrook. En het geweld wat daaruit voortvloeit.

Dus Israël zou zich zeker moeten kunnen verplaatsen in de schoenen van Rusland.

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Nu online
AndereKoekoek schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 09:30:
[...]

Dat klopt. Juist Israël weet hoe een heel volk het beste onderdrukt kan worden. Hoe je het dagelijkse leven van een volk moet verstoren. Om een voorbeeld te noemen is de electriciteit waar Israël dagelijks de schakelaar omzet, terwijl er ruim voldoende stroom voorhanden is. Beetje wat Rusland in Energidar doet.

Uiteraard ervaren ze daar ook de gevolgen van de haat van de mensen in de Gazastrook. En het geweld wat daaruit voortvloeit.

Dus Israël zou zich zeker moeten kunnen verplaatsen in de schoenen van Rusland.
Ik ging iets verder terug in de tijd maar ben het met je eens wat betreft het huidige Israel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

asing schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 09:30:
[...]

Er wonen volgens mij veel mensen met het joodse geloof in Rusland. Dat maakt het voor Israël wat lastig om zich tegen Rusland te keren.

Erdogan heeft ook een dubbele agenda maar de ruil van pows was iets wat hij weer heeft geregeld, net als de export van graan.

Hoe je het ook bekijkt, we hebben een paar landen nodig die vriendjes zijn met beiden.
Het lijkt niet zozeer met joden in Rusland te maken te hebben, maar meer hun eigen regionale hachje met Rusland en Iran.

PSN

• asing
YakuzA schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 09:32:
[...]

Het lijkt niet zozeer met joden in Rusland te maken te hebben, maar meer hun eigen regionale hachje met Rusland en Iran.
Het rommelt daar altijd, dat klopt. Politiek stelling nemen zal een afweging zijn.

Aan de andere kant is dat ook lekker duidelijk. Beter dan Duitsland die steeds belooft en daarna de melk optrekt.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Afbeeldingslocatie: https://nitter.it/pic/orig/enc/bWVkaWEvRmRWVHdYSFhnQUFDdEdFLmpwZw==

PSN

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Michael_OsGroot schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 23:16:
Ik wil graag horen van andere tweakers die vrienden, kennissen of familie in Rusland hebben wat hun ervaring is en wat zij vinden van de situatie. Dit wil ik ook meenemen om mijn oude vrienden van 15 jaar terug aan te spreken.Of nouja aanspreken, ik wil niet het opgeheven vingertje gebruiken.

@RoD Jij gaf meermaals aan dat je schoonfamilie hebt in UA, hoe denk jij dat de 'gemiddelde Rus' denkt over deze shitshow? In het bijzonder de mobilisatie. Wie worden er door getroffen, in de zin van 'normale Russen'?
Ik ga kijken of ik informatie kan krijgen. Het contact met russische kennissen of familie die in rusland woont is op een laag pitje gezet. Het overgrote deel daar is bevangen door de propaganda. Zelfs de Oekraïners die al een poosje in rusland wonen hebben een vervormd beeld van de situatie.

Het land is puur vergif.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:46

Yucon

*broem*

Het is niet eens perse het een of het ander. Je kunt het best zuur vinden. Ik benijd m'n russische leeftijdsgenoten zeker niet, maar de harde waarheid is dat ze helaas toch dood moeten als ze een voet de grens over zetten. Ook al hebben ze ook kinderen die dolgraag gewoon leuke dingen met hun vader willen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TutanRamon
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:00
En wederom is een 'prominente' Rus om het leven gekomen bij een noodlottig ongeval.

Copy + paste vanuit de AD-livestream:
Het lijstje met omgekomen prominente Russen is weer wat langer geworden. Afgelopen woensdag overleed Anatoly Gerashchenko op 72-jarige leeftijd na de val van een trap in Moskou. Gerashchenko stond jarenlang aan het hoofd van het Moscow Aviation Institute (MAI) in Moskou.

De staatsuniversiteit voor luchtvaarttechnologie heeft banden met het Russische ministerie van Defensie en heeft het overlijden bevestigd. Buitenlandse media merken op dat het gaat om het zoveelste onverwachte overlijden van een hooggeplaatste Rus sinds de Russische invasie van Oekraïne op 24 februari.

In een verklaring op de website van het Luchtvaartinstituut van Moskou staat dat de oud-rector is gestorven 'bij een ongeval' op 21 september. Gerashchenko gleed uit en viel 'van grote hoogte van een trap', meldt het MAI.

Zeker tien oligarchen en andere Russische hooggeplaatsten overleden dit jaar al in verdachte omstandigheden. Deze maand alleen al lieten vier prominenten met de Russische nationaliteit het leven, inclusief van Gerashchenko.

[ Voor 8% gewijzigd door TutanRamon op 24-09-2022 10:05 ]

We see things as we are, not as they are

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
RoD schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 09:53:
[...]

Ik ga kijken of ik informatie kan krijgen. Het contact met russische kennissen of familie die in rusland woont is op een laag pitje gezet. Het overgrote deel daar is bevangen door de propaganda. Zelfs de Oekraïners die al een poosje in rusland wonen hebben een vervormd beeld van de situatie.

Het land is puur vergif.
Wat gewoon laat zien wat het probleem is van zulk soort propaganda ook hier onbeperkt toestaan zoals sommige willen. En de reden dat je het ze niet geheel kwalijk kan nemen dat ze zulk soort denkbeelden hebben. (Alsnog wel gedeeltelijk, ik heb ook Russen ontmoet die Rusland maanden geleden ontvlucht zijn omdat ze hier niks mee te maken willen hebben).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Overlegne
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 30-03 13:01

Overlegne

Calvé Pindabaas

Nieuwsuur heeft een korte video reportage gemaakt over de ravage na 7 maanden Russische bezetting, het kijken waard.
https://www.youtube.com/watch?v=kkWfV_choNs

[ Voor 23% gewijzigd door Overlegne op 24-09-2022 10:24 ]

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03:33

ZenTex

Doet maar wat.

TutanRamon schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 10:03:
En wederom is een 'prominente' Rus om het leven gekomen bij een noodlottig ongeval.

Copy + paste vanuit de AD-livestream:

[...]
Zoveel prominente Russen in korte tijd kan volgens mij maar ding betekenen.

Het rommelt bij de oligarchen. Of putin denkt dat het zo is en is bezig met een preventieve ruiming. Een purge lijkt gaande, hebben we dat niet eerder gezien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
[Embed: https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2445779-steeds-weer-nucleaire-dreiging-drukt-poetin-echt-op-de-rode-knop]

Korte samenvatting: de dreiging is hoger dan ooit te voren, maar we kunnen geen ja of nee zeggen.

In mijn optiek kunnen we ons beter er tegen wapenen dan ons druk maken of hij op de knop gaat drukken.

Dus z.s.m. Finland en Zweden lid maken van de NAVO en daar een schild opzetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Hier een filmpje van het materiaal wat de nieuwe recruits mee krijgen. Doorgeroeste kalasjnikovs.

Het lijkt mij dat dat niet zo soepel meer loopt en dat de kans groot is dat ofwel dat geweer vastloopt, of geheel uit elkaar klapt bij gebruik, beide prima alternatieven natuurlijk.

https://t.me/insiderUKR/42133

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

gise schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 10:26:
Hier een filmpje van het materiaal wat de nieuwe recruits mee krijgen. Doorgeroeste kalasjnikovs.

Het lijkt mij dat dat niet zo soepel meer loopt en dat de kans groot is dat ofwel dat geweer vastloopt, of geheel uit elkaar klapt bij gebruik, beide prima alternatieven natuurlijk.

Voor de commandant is het veel te gevaarlijk om ze werkend materieel te geven ;)

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

asing schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 09:30:
[...]

Dat zijn van die 'vluchtelingen' die in het land waar ze heen vluchten de ideologie waar ze voor zouden zijn gevlucht blijven steunen. Iets om rekening mee te houden als er nu massa's Russen willen vluchten voor zelf moeten meevechten.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
De_Bastaard schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 07:49:
[...]

Zeker, maar de vraag is of men het ook wil zien.
[...]

Je kan je er over verbazen, maar ik kijk er niet van op. Het Russische volk is zo gehersenspoeld dat enige vorm van zelf kritiek op hun eigen mensen niet meer bestaat.

[...]

Als jij, je hele leven lang, dag in dag uit nieuws voorgeschoteld krijgt dat alles wat Rusland doet goed is en alles wat het westen (en specifiek de VS) doet slecht is en ook op school je niet anders geleerd wordt of in de kantine met je kameraden er niet anders gesproken wordt dan ga je daar zelf ook in geloven.

Ik heb er al vaker over geschreven, dus ik zal het niet uitvoerig opnieuw doen. Kern is dat propaganda niet zo werkt dat er een hersenloos lichaam op de grond ligt die willoos een herprogrammering ontvangt.
De overheid is er veel aan gelegen om jou een kant op te sturen, dat is zeker. Dat mag je gerust als enigszins verzachtende omstandigheid opvoeren, ook prima.
Desinformatie heeft echter vooral invloed op de want-to-believe mensen. Voor mensen met een slecht geweten is het een heerlijk middel.
Want ook de believers weten donders goed dat de shows van tegenstrijdigheid aan elkaar hangen. Vandaag zeggen dat het A is, en morgen zeggen dat geloven dat A waar is onacceptabel is. De Rus zal in het algemeen zijn overheid niet geloven, maar de boodschap wel _aanvaarden_ als het uitkomt.
De kern is dat mensen uit gemakzicht en zelfgerichtheid hun verantwoordelijkheid niet wensen te aanvaarden. Dat is een moreel tekort, ook met allerlei deels terechte mitsen en maren.

We helpen onszelf niet door te beweren dat het Putins oorlog is. Dat zouden we graag willen geloven, het zou de situatie zo overzichtelijk en beheersbaar maken, maar het is zelfbedrog. En dat helpt ons niet in een post-Putin tijdperk.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

Als dit echt is; absoluut ongelofelijk. 8)7

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• bulle bas
  • Niet online
_Eend_ schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 07:55:
[Twitter]https://nitter.it/igorsushko/status/1573334462070652928

Geen idee of het klopt, maar gezien de filmpjes van stomdronken dienstplichtigen is het geen slecht idee voor RU :+
Nou riskeert Putin past echt een revolutie :+

Ik begreep dat er sowieso al tekorten zouden zijn van bepaalde alcoholische dranken. Dus of het is een economisch probleem, of het is bewust beleid van bovenaf.

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-09 21:03
Tens schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 10:52:
[...]

Als dit echt is; absoluut ongelofelijk. 8)7
Russische munitie is zo corrosief als de pest. Na gebruik je geweer schoonmaken. Dit ziet er echt uit als totaal gebrek aan onderhoud en discipline. Gooi maar in een hoek, we hebben het w.s. toch nooit meer nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
zie nog geen andere bronnen, maar past in het plaatje.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

bulle bas schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 10:54:
[...]

Ik begreep dat er sowieso al tekorten zouden zijn van bepaalde alcoholische dranken. Dus of het is een economisch probleem, of het is bewust beleid van bovenaf.
Een Vodkarevolutie. Ik zeg: doen :P

Het lijkt tot nu toe lokaal ipv landelijk, en zelfs lokaal zijn er uitzonderingen:
The news outlet also said that the decree specified the exception is “the retail sale of alcoholic beverages in public catering services and the retail sale of alcoholic beverages in duty-free shops.”

Bron: https://euroweeklynews.co...ans-alcohol-mobilisation/

• pro_6or
  • Laatst online: 19:37

pro_6or

amateur_60r

[...]

[...]

Ze kunnen dat wel, maar willen dat niet meer.

Zo ook de Russen, ze kunnen in opstand komen, maar willen dat niet, ze doorzien de propaganda echt wel, maar ze willen geloven dat ze op de goede weg zijn en vooral, dat ze zo door kunnen gaan. Even goede vrienden zeg maar.

een treffende spreuk

• Mr. Freeze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:23

Mr. Freeze

¡GO!

Geef m maar eens een goeie poetsbeurt met wapenolie, moet je opletten hoe mooi hij weer wordt. Mijn Uzi is ook vaak zat roestig geweest omdat ik m onder de douche deed schoonmaken, ff poetsen en weer als nieuw, maar goed, zeg dat maar niet tegen die orcs.

XBL gamertag StayingPow3r

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:44
Mr. Freeze schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 11:11:
[...]

Geef m maar eens een goeie poetsbeurt met wapenolie, moet je opletten hoe mooi hij weer wordt. Mijn Uzi is ook vaak zat roestig geweest omdat ik m onder de douche deed schoonmaken, ff poetsen en weer als nieuw, maar goed, zeg dat maar niet tegen die orcs.
Deze roest ziet er nu niet echt oppervlakkig uit. Als de buitenkant er al zo uitziet. Hoe ziet de loop er van binnen uit of de slede.

• Mr. Freeze

Mr. Freeze

¡GO!

Kadett schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 11:13:
[...]

Deze roest ziet er nu niet echt oppervlakkig uit. Als de buitenkant er al zo uitziet. Hoe ziet de loop er van binnen uit of de slede.
Ja, je moet er ook niet te lang mee wachten :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Ik weet niet of jullie het beseffen maar die ak47 modellen zijn zo ontworpen dat ze het blijven doen onder de beroerdste omstandigheden.

Dit beetje vliegroest gaat ze echt niet tegenhouden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Een internationaal cyberleger tegen Rusland met een Nederlander in de hoofdrol

Interessant artikel over een Nederlander die vanaf z'n zolderkamer actief deelneemt. Hij is nu kolonel in het IT leger.
Ergens in het midden van Nederland, in een bakstenen garage tussen rijtjeshuizen uit de jaren veertig, woedt de oorlog tussen Rusland en Oekraïne. Daar, in een gelambriseerde zolderkamer met ledstrips aan houten balken, stuurt een veteraan van het Korps Commandotroepen vanuit een zwarte leren bureaustoel en in korte broek zijn mensen aan. De frontlinie loopt dwars over zijn bureau.

Zijn werk is geheim, waarschijnlijk strafbaar. Maar drie mensen weten wat hij in deze kamer doet: een vertrouweling, die hem regelmatig via nachtelijke berichtjes aanspoort te gaan slapen, een vriend met een verleden bij een buitenlandse inlichtingendienst, en ik, een journalist van de Volkskrant.
Hactic antwoordt vrij achteloos op de vragen. Totdat de man op een avond ineens schrijft: ‘Je bent nu een beheerder.’ Hij promoveert de Nederlandse oud-militair in één klap tot kolonel in het digitale leger met 300 duizend leden. Hactic: ‘Geen ceremonie, geen slingers. Hup, bam, een berichtje en dat was het.’ De promotie is bijzonder; er zijn zo’n vijftien beheerders bij de IT Army, en dat zijn vrijwel uitsluitend Oekraïners.
Over wat ze doen:
Ook identificeert de IT Army gedode Russen met behulp van de omstreden software Clearview, dat werkt met kunstmatige intelligentie. Via sociale media zoekt de IT Army naar familieleden van de omgekomen militair, die vervolgens een foto ontvangen. Op deze manier zijn zeker zeshonderd gesneuvelde Russen geïdentificeerd, en is vervolgens hun familie ingelicht.

Afgelopen week hackte de IT Army de website van het Russische huurlingenleger Wagner, dat Russen rekruteert voor het slagveld. ‘We hebben de persoonlijke data van alle huurlingen!’, klonk het triomfantelijk in het Telegramkanaal. De homepage van Wagner werd vervangen door beelden van gedode huurlingen. De Russen sloegen meteen terug en legden de website van de Oekraïense veiligheidsdienst plat.
Lang artikel dat een aardig beeld geeft over zijn werk. Goed gedaan van de Volkskrant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Overlegne schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 10:22:
Nieuwsuur heeft een korte video reportage gemaakt over de ravage na 7 maanden Russische bezetting, het kijken waard.
https://www.youtube.com/watch?v=kkWfV_choNs
Dat stemmige achtergrondmuziekje en andere soundeffects hadden achterwege gelaten mogen worden. Ik stoor me er mateloos aan dat Nieuwsuur zich ook steeds vaker schuldig maakt aan emo-tv en daarmee ook gewoon manipuleert cq propaganda bedrijft. Even los van de tragiek die het in beeld brengt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
bulle bas schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 10:54:
[...]

Misschien nog maar een paar kratten droppen dan achter de linies (al kunnen ze er ook weer gekke dingen tegen burgers van gaan doen, tot dat ze echt niet meer op hun benen kunnen staan).

Verwijderd

<Snip>

Niet relevant. Nothing to see here, move along.

[ Voor 139% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2022 11:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Kadett schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 11:13:
[...]Deze roest ziet er nu niet echt oppervlakkig uit. Als de buitenkant er al zo uitziet. Hoe ziet de loop er van binnen uit of de slede.
offtopic:
Buitenkant maakt niet zoveel uit. Wanneer de slede, binnenkant loop en afvuurmechanisme nog redelijk zijn en een beetje in de olie staan dan blijft dit ding echt wel schieten, daar is tie namelijk op ontworpen. Roest ziet er vaak erger uit dan het is. 1mm ijzer geeft 1cm roest, maar dat duurt (onder 'normale' vochtige omstandigheden, zonder zout en zo) wel langer dan een jaar.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Freeze

Mr. Freeze

¡GO!

JPS schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 11:19:
[...]

Dat stemmige achtergrondmuziekje en andere soundeffects hadden achterwege gelaten mogen worden. Ik stoor me er mateloos aan dat Nieuwsuur zich ook steeds vaker schuldig maakt aan emo-tv en daarmee ook gewoon manipuleert cq propaganda bedrijft. Even los van de tragiek die het in beeld brengt.
Dat is ieders persoonlijke mening natuurlijk, ik vindt dat Nieuwsuur een prima reportage heeft gemaakt, zoals ze heel veel doen, en wanneer mogelijk, hoor en wederhoor en kom daar maar eens mee bij RT.

• JPS
  • Niet online

JPS

user109731 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 11:16:
Lang artikel dat een aardig beeld geeft over zijn werk. Goed gedaan van de Volkskrant.
Ja mooi artikel, goed geschreven. Het ontgaat de meesten dat dit ook zo onder de oppervlakte speelt.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Yaksa schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 11:25:
[...]

offtopic:
Buitenkant maakt niet zoveel uit. Wanneer de slede, binnenkant loop en afvuurmechanisme nog redelijk zijn en een beetje in de olie staan dan blijft dit ding echt wel schieten, daar is tie namelijk op ontworpen. Roest ziet er vaak erger uit dan het is. 1mm ijzer geeft 1cm roest, maar dat duurt (onder 'normale' vochtige omstandigheden, zonder zout en zo) wel langer dan een jaar.
Deze is incl sneak peak binnenin: (2e filmpje)
https://nitter.fdn.fr/bay...tatus/1573586461613588481

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Mr. Freeze schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 11:27:
[...]

Dat is ieders persoonlijke mening natuurlijk, ik vindt dat Nieuwsuur een prima reportage heeft gemaakt, zoals ze heel veel doen, en wanneer mogelijk, hoor en wederhoor en kom daar maar eens mee bij RT.
Ik zou het totaal niet willen vergelijken met RT. Gaat me om het principe van emotionele beinvloeding bij het brengen van nieuws. Daar begint propaganda.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Gisteren weer 34 entries. Weer wat APCs en artillerie captured. En een mijlpaaltje: er zijn nu in totaal meer dan 2000 voertuigen buitgemaakt op de russen: https://www.oryxspioenkop...ocumenting-equipment.html

• Kadett
Yaksa schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 11:25:
[...]

offtopic:
AK werkt toch dat de slede terug geduwd wordt door de expansie gassen van kruit. Als die buis roest van binnen slaat de AK dan sneller vast?

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Is gewoon een ZGAN op marktplaats ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HmcwklfplrhhsAvmWEggPpMyeFU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OZm2gnCeVFHjQKgWvLgS0JVT.png?f=fotoalbum_large

PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:13

HugoBoss1985

Xenotech

Kadett schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 11:45:
[...]

AK werkt toch dat de slede terug geduwd wordt door de expansie gassen van kruit. Als die buis roest van binnen slaat de AK dan sneller vast?
Dit hoort eigenlijk beter in het wapen & wapensystemen topic.
Maar het is wel interessant en ontopic om te delen/bespreken wat de staat van wapens is.
Ik vind het diep triest dat die gasten dit soort verwaarloosde zooi meekrijgen, maar goed we zien al sinds de invasie dat Rusland veel oude zooi inzet.

Een pistool heeft een slede, een "AK" een afsluiter met grendel(kop), die afsluiter wordt door een zuiger teruggeduwd (welke door een deel van de vrijgekomen gasdruk, door het ontbranden van het kruit uit de patroon, beweegt).
De buis (waar de zuiger in zit) oxideert van binnen (onder droge weersomstandigheden) voornamelijk door gebruik, door het zwavel etc wat in de kruitdampen/het gas zit.
De resten vormen naarmate gebruik een dikke laag (de oxidatie zit daaronder).
Dat is in mijn ervaring ook de meest hardnekkige aanslag om te verwijderen; dat moet je echt wegkrabben... als je het bijhoudt gaat het vaak nog met een messing/staalborsteltje.

Als je het niet bijhoudt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qjg3zJaGY_wT_FM8cWs-WEk6Fe0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tnhVOZnk9b7hjYlujfCHUD21.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v038u4L6c2BxkBWxB0sLHTtqKWo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tqknSToNbwwWO6UA8JYRsEDI.jpg?f=fotoalbum_large

De aanslag is wellicht helemaal niet relevant als het hier om wapens gaat die nooit gebruikt zijn maar op een slechte manier opgeslagen zijn.

Men heeft hier blijkbaar gekozen voor het slecht gesmeerd wegzetten in een slecht geïsoleerde/vochtige ruimte.
De andere optie is/was dit met een soort was (cosmoline) erop/erin opslaan, maar ook dan kost het weer veel tijd om het gebruiksklaar te maken ná opslag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i7xSeUXFRpr0i_dGTRYYhTtViug=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rB7WkcvZsE8ihlMgDivu3ZyV.webp?f=fotoalbum_large

Wie weet hoe lang dit spul opgeslagen is geweest maar het feit dit het zo meegegeven wordt betekend weer dat het Russische leger weinig waarde hecht aan conscriptovich.

Verder zoals @YakuzA is oxidatie op de buitenkant niet zo heel spannend.
Nu ik wat meer beelden van @YakuzA zie...
Ik zou die dingen persoonlijk in ieder geval volledig demonteren (exclusief de loop verwijderen... maar grote kans dat de loop van binnen ook verrot is een zelfs een explosiegevaar is) en goed borstelen en oliën.
In ieder geval eerst de pompstok door de loop halen en goed bekijken voordat men er mee probeert te schieten.
Als de roest zo erg (dik) is dat het een obstructie vormt dan is het een soort pijpbom.

Volgende keer kunnen ze dit beter wat droger opslaan met wat silicagel erbij :+

[ Voor 86% gewijzigd door HugoBoss1985 op 24-09-2022 15:03 ]

• gekkie
pro_6or schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 11:04:
[...]
Ze kunnen dat wel, maar willen dat niet meer.

Zo ook de Russen, ze kunnen in opstand komen, maar willen dat niet, ze doorzien de propaganda echt wel, maar ze willen geloven dat ze op de goede weg zijn en vooral, dat ze zo door kunnen gaan. Even goede vrienden zeg maar.
Tot nu toe hoefde je dat ook niet met je leven (of dat van je naasten) te bekopen en zou een opstand in Rusland daar wellicht wel toe leiden. Dus niets doen en met de stroom meebewegen met een excuus van propaganda voor je eigen en andermans geweten lijkt me dan al gauw een gemaakte keuze. Echter zonder vooruit te zien en nu zal het voor velen toch wat aan de late kant zijn en zullen ze het ook met hun leven moeten bekopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
HugoBoss1985 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 11:56:
[...]
Ik vind het diep triest dat die gasten dit soort verwaarloosde zooi meekrijgen, maar goed we zien al sinds de invasie dat Rusland veel oude zooi inzet.
Ik ben juist blij dat Rusland niet verder komt dan roestige AK47s, antieke T62 tanks en Moisins uit de 19e eeuw. Beetje rot voor je als dat je gereedschap is maar het maakt het overwinnen door UA wel een stuk makkelijker.

Bedenk : ze hadden ook met Armata's en ander zeer modern spul binnen kunnen rollen. Als ze ook nog wisten wat ze deden en hun aanvoer op orde hadden dan was er echt geen houden aan.

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

asing schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 12:14:
[...]

Ik ben juist blij dat Rusland niet verder komt dan roestige AK47s, antieke T62 tanks en Moisins uit de 19e eeuw. Beetje rot voor je als dat je gereedschap is maar het maakt het overwinnen door UA wel een stuk makkelijker.

Bedenk : ze hadden ook met Armata's en ander zeer modern spul binnen kunnen rollen. Als ze ook nog wisten wat ze deden en hun aanvoer op orde hadden dan was er echt geen houden aan.
Oh dat zeker.
Ik ben daar ook blij om en ook niet verbaasd.
Gisteren deelde men op het wapens & wapensystemen al foto's van hoe Rusland wat ander materiaal (granaten/mortieren/ed) "opslaat" (soms buiten onder een zijltje ofzo) en dat zag er eigenlijk vergelijkbaar uit :)

Ik heb me vaak afgevraagd waarom ze die Armata's (nog) niet ingezet hebben.
Maar ik kan me wel genoeg redenen bedenken.
Ze willen wellicht niet dat de rest van de wereld zo'n ding/de techniek er in buitmaakt.
En/of iets "achter de hand houden".
Veel storingen/defecten?
De Russen hebben logischerwijs ook steeds meer problemen door de sancties en daardoor een tekort aan onderdelen/techniek.

Wat is nou "de" voornaamste reden dat die dingen niet ingezet worden?

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Kadett schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 11:45:
[...]

Dat was precies ook mijn gedachte inderdaad

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
HugoBoss1985 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 12:23:
[...]
Ze willen wellicht niet dat de rest van de wereld zo'n ding/de techniek er in buitmaakt.
Die Armata's hebben momenteel maar één doel : show. En dat zal het ook wel een beetje blijven. Geld voor ontwikkeling gaat een probleempje worden, en bepaalde onderdelen zijn niet meer te importeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]
Veel storingen/defecten?
De Russen hebben logischerwijs ook steeds meer problemen door de sancties en daardoor een tekort aan onderdelen/techniek.

Ze hebben er 20.
Van die 20 zijn er 10 inzetbaar om parades te rijden.

De enige conclusie die ik daar uit kan trekken is: Ze hebben gewoon geen inzetbare exemplaren.

Wat ik me meer af vroeg is waarom we zo weinig T90M’s zien.
Dat zou hun modernste, wel inzetbare tank moeten zijn, maar behalve af en toe een sporadisch plaatje zijn die ook gewoon spoorloos.

[ Voor 23% gewijzigd door YakuzA op 24-09-2022 12:38 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

gise schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 12:28:
[...]

Dat was precies ook mijn gedachte inderdaad
Ik ben absoluut geen AK expert maar ik heb net online (Youtube) gezien dat het gewoon kan(!) werken "zonder de buis".
En dat de buis voornamelijk als geleider voor de zuiger dient (de zuiger op zijn plaats houden) en/of vuil (van buitenaf) eruit houdt.

YouTube: 111 Shooting AK47 Without a GAS TUBE Will it Cycle | MattV2099

Wanneer het gas blok (verbinding/overbrenging loop met zuiger) verstopt zit zal het niet zo gaan als in de video, denk ik.
M.a.w. dan werkt het wapen niet meer automatisch.

Dit zijn "droog gesmeerde" delen dus hier brengt je geen olie op aan (want dat wordt heet, droog, plakkerig en gaat aankoeken...)

Verder deze brainstorm (denken, geen feiten!):

Ik denk dat, over het algemeen, roest geen invloed heeft op de werking (van dit deelte van het wapen).
Eerder dus de aanslag (kruitresten) binnen de buis, die steeds erger wordt door gebruik (niet door oxidatie).
Als dat gedeelte verstopt zit werkt het wapen niet meer (altijd) automatisch.

Als de buis door oxidatie verrot (doorgerot) is krijg je hetzelfde effect, dan gaat het gas niet meer (volledig) heen waar het heen hoort te gaan.
Ook dan werkt het wapen niet meer (altijd) automatisch.
Dan ga ik even uit van een wapen wat schoon/nieuw is weggezet maar slecht gesmeerd (zoals eerder hier gepost).

@YakuzA @asing Dank voor de uitleg :)

@YakuzA Die dingen zijn volgens Wikipedia fors duurder dan bijvoorbeeld een T72.
Wellicht speelt dat mee :P

US$0.5–1.2 million in 1994–1996,
[1] 30,962,000–61,924,000 rubles (US$1–2 million) in 2009
[2] US$0.5 million in 2011[3]

USD 2.5 million in 1999,
[3] USD 2.77 – 4.25 million in 2011 (varies by source)[4]
T-90SM: USD 4.5 Million in 2016

[ Voor 28% gewijzigd door HugoBoss1985 op 24-09-2022 12:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
bulle bas schreef op donderdag 22 september 2022 @ 22:00:
[...]

Igor gooit nog een interessant balletje op: is dit geen obstructie vanuit de duivenfractie binnen de FSB? Who knows, deze lijsten werden maanden geleden al opgemaakt. Het zou hilarisch zijn als de mobilisatie zelf al in chaos vastloopt, maar ik ben bang dat deze slag nog wel gewonnen is door de haviken.
Om even op mezelf terug te komen, die mobilisatie verloopt zo chaotisch dat men inmiddels over sabotage speculeert. Gisteren vonden de propagandakanalen het al nodig om begrip te vragen voor de enorme hoeveelheid werk die op de mindef af komt, als reden dat er geen uitrusting beschikbaar was voor de drommen mensen.

Deze is van Simonyan (propagandist, mijmert graag over nukes op Europa):

Afbeeldingslocatie: https://nitter.unixfox.eu/pic/media%2FFdaS1dIWYAABjc5.png%3Fname%3Dsmall

Twee anderen:
Afbeeldingslocatie: https://nitter.unixfox.eu/pic/orig/media%2FFdaUh9wWIAQL_lW.png Afbeeldingslocatie: https://nitter.unixfox.eu/pic/media%2FFdaafi9XkAA2i1x.png%3Fname%3Dsmall

EDIT, het blijft lachen, wat een volk:
Afbeeldingslocatie: https://nitter.unixfox.eu/pic/media%2FFdaGrLnWQAAhccD.png%3Fname%3Dsmall

[ Voor 5% gewijzigd door bulle bas op 24-09-2022 12:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Ze hebben inmiddels bedden geregeld voor hun gemobiliseerden.

https://www.reddit.com/r/...xmna7s/hotel_for_ruz_mob/

• Mortel
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:30
Dit is volgens mij fake.
Dit was voor brandweerlieden tijdens de erge bosbranden deze zomer.

WH-UD05HE5-1 split / 300L, 1680Wp zonnepanelen (W) i.c.m. GW1500-XS

• Mortel
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:30
.

[ Voor 99% gewijzigd door Mortel op 24-09-2022 12:57 ]

WH-UD05HE5-1 split / 300L, 1680Wp zonnepanelen (W) i.c.m. GW1500-XS

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Mortel schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 12:55:
[...]

Dit is volgens mij fake.
Aannemelijk... kijk ook even naar de broeken die ze aan hebben (reflecterende strepen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

bulle bas schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 12:46:
[...]
Om even op mezelf terug te komen, die mobilisatie verloopt zo chaotisch dat men inmiddels over sabotage speculeert. Gisteren vonden de propagandakanalen het al nodig om begrip te vragen voor de enorme hoeveelheid werk die op de mindef af komt, als reden dat er geen uitrusting beschikbaar was voor de drommen mensen.

Deze is van Simonyan (propagandist, mijmert graag over nukes op Europa):

[Afbeelding]

Twee anderen:
[Afbeelding] [Afbeelding]

EDIT, het blijft lachen, wat een volk:
[Afbeelding]
De Run Forest Run grappen zijn niet van de lucht 8)
Afbeeldingslocatie: https://nitter.it/pic/orig/enc/bWVkaWEvRmRhZFNLRVdJQUFaNG9jLmpwZw==

PSN

• asing
Mortel schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 12:55:
[...]

Dit is volgens mij fake.
Dat was dus ook erg goed geregeld *not*. :)

• asing
YakuzA schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 13:01:
[...]

De Run Forest Run grappen zijn niet van de lucht 8)
[Afbeelding]
Dat zelf denken verbod... deze ontsnapte >:)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:48
asing schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 11:15:
Ik weet niet of jullie het beseffen maar die ak47 modellen zijn zo ontworpen dat ze het blijven doen onder de beroerdste omstandigheden.

Dit beetje vliegroest gaat ze echt niet tegenhouden.
Ze werken wel, maar gezien de hoeveelheid roest en het verrotten van de houten delen zal de loop ook niet ongeschonden zijn, richt middelen niet meer werken en al met al het dus niet nóg beter gaan werken.

Wat volgens mij belangrijk is, is de realisatie dat ze opgravingen doen om hun nieuwe troepen mee uit te rusten. Ook de (knappe) AK’s zijn blijkbaar op. Dit zijn namelijk ook nog eens AK-47 modellen en geen AK-74m’s of nieuwer. Voor ieders beeld: AK74m is standaard sinds 30 jaar in het Russische leger en stamt uit de jaren 70’. De AK-47 komt uit de jaren 50’.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

NiGeLaToR schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 13:10:
[...]

Ze werken wel, maar gezien de hoeveelheid roest en het verrotten van de houten delen zal de loop ook niet ongeschonden zijn, richt middelen niet meer werken en al met al het dus niet nóg beter gaan werken.

Wat volgens mij belangrijk is, is de realisatie dat ze opgravingen doen om hun nieuwe troepen mee uit te rusten. Ook de (knappe) AK’s zijn blijkbaar op. Dit zijn namelijk ook nog eens AK-47 modellen en geen AK-74m’s of nieuwer. Voor ieders beeld: AK74m is standaard sinds 30 jaar in het Russische leger en stamt uit de jaren 70’. De AK-47 komt uit de jaren 50’.
Scherp opgemerkt w.b.t. de modellen.
Ik zie een "AKM" (zie de andere mondingsrem) in één van de video's; dat is al een vervanger van de AK-47.
Het feit dat die dingen "op" zijn... en dat we dat nog mogen meemaken :+
Misschien kan Rusland nog wat ruilen met Afrika, tegen graan ofzo.

Heb je wellicht een foto of bron van zo'n "opgraving" ?
Ik wil daar graag beelden van zien :)

[ Voor 11% gewijzigd door HugoBoss1985 op 24-09-2022 13:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:28

gws24

Thinking is hard!

NiGeLaToR schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 13:10:
[...]

Tja, je moet wat als je alle goede ak-47's al onder de tafel verkocht hebt aan wapenhandelaren/mafia :+

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

• Kadett
Des te meer beelden en verhalen je ziet en hoort dan is de enige conclusie dat er veel lijkzakken nodig zijn. En de commandanten en officieren met 1 oog open moeten slapen want er zal vast wel een nieuwe conscript met ontwenningsverschijnselen denken, fuck it. Schiet die in hogere rang dood en ren voor je leven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
[...]Ik heb me vaak afgevraagd waarom ze die Armata's (nog) niet ingezet hebben.
Net zoiets als de BMP T15 'Terminator 3" zeker? Waar er maar een paar van zijn/waren.
Bottomline = De Russen hebben zowat niks meer om naar het front te gooien en ze hebben ook niks achter de hand, anders hadden ze dat allang ingezet.
En dan kun je wel veel soldaten optrommelen en naar het front sturen maar die kunnen zonder goede logistieke steun ook niet veel uitrichten. Bovendien wordt een grondoorlog meestal 'gewonnen' door motivatie, slimmigheid, doorzettingsvermogen en wilskracht; dingen die ontbreken bij RU soldaten maar waar de gemiddelde UA soldaat geen gebrek aan heeft.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:30

rapture

Zelfs daar netwerken?

Jedi_Pimp schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 03:54:
[Embed]

De hele Russische orthodoxe kerk is doorspekt met dit soort idioten. Zo diep reikt de mafiose arm van Poetin en de zijnen.
Of de 19de eeuwse kerk die Marx geïnspireerd heeft: "Die Religion ... ist das Opium des Volkes"

De kerken preekten dat na het slechte leven komt de rijstpap met gouden lepeltjes in het hiernamaals. Het doel was de armen passief houden met het idee dat alles gaat goed komen in het hiernamaals.

Hij kan de oorlog ook verkopen als fast track, skip the line,... naar het goede zorgeloze leven in het hiernamaals.

• Kepro
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:00
Hoe veel wapens heeft NL eigenlijk op voorraad? Stel dat wij allemaal worden opgeroepen?

Twitch kanaal Kepro_ - wot stats

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Kalasjnikovs doen het altijd. Qua vuurkracht blijven de individuele soldaten gevaarlijk.

een treffende spreuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

pro_6or schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 13:31:
[...]

Kalasjnikovs doen het altijd. Qua vuurkracht blijven de individuele soldaten gevaarlijk.
Totdat ze in de modder vallen (totdat er modder in komt).

Bron: YouTube: AK47 (AKM): Mud Test

[ Voor 14% gewijzigd door HugoBoss1985 op 24-09-2022 13:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

HugoBoss1985 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 13:32:
[...]

Totdat ze in de modder vallen (totdat er modder in komt).
Ook dan werken ze soms nog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Yaksa schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 13:23:
[...]

Net zoiets als de BMP T15 'Terminator 3" zeker? Waar er maar een paar van zijn/waren.
Daarover gesproken. Die bmpt's zijn wel naar eht front gestuurd, maar afgezien van 1 filmpje heb ik er verder niks meer van gezien.

Neem aan dat wanneer Oekraïne ze zou hebben vernietigd dat dit breeduit gedeeld zou worden.

Hebben ze die Bmpt weer teruggehaald naar Rusland?

Edit: antwoord gevonden.
Ze schijnen een stuk langzamer te zijn dan de t72, waardoor ze de boel aan het ophouden waren. De wapens van de Terminator hebben niet zo'n lange range als het kanon van een tank en de meeste tank gevechten vinden plaats op open terrein.

Oekraïne zegt in 1 gevecht 3 terminators te hebben beschadigd. Daarna heeft Rusland besloten om alles terug te halen.

Extra eigen conclusie:
Lange afstand zijn ze niet geschikt voor, maar urban warfare ook niet. Uit ieder raam kan een javelin geschoten worden. Dikke faal dus

[ Voor 36% gewijzigd door AndereKoekoek op 24-09-2022 13:44 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

We kunnen erover speculeren, maar het grootste deel zal gewoon werken.

Echter geeft het wel weer goed aan hoe die mobilisatie tot nu toe verloopt: een dikke teringzooi.

Dat ze verroeste geweren uitdelen zegt genoeg.

Dit wordt een bloedbad.

Maargoed, waarschijnlijk niet direct voor Oekraïne. En dat is waar het om gaat, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:46
Kepro schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 13:27:
Hoe veel wapens heeft NL eigenlijk op voorraad? Stel dat wij allemaal worden opgeroepen?
Zolang we de haven van Rotterdam hebben is voorraad geen probleem. Als de nood echt aan de man is hebben we nog wel een suikeroom aan de andere kant van de plas met een onvoorstelbare voorraad wapens ;)

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelmer93
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 31-05 12:27
BeefHazard schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 13:42:
[...]

Zolang we de haven van Rotterdam hebben is voorraad geen probleem. Als de nood echt aan de man is hebben we nog wel een suikeroom aan de andere kant van de plas met een onvoorstelbare voorraad wapens ;)
Tja je wilt niet altijd afhankelijk zijn van suikeroompjes :). Ik ben groot voorstander voor EU breed leger.
en dat die qua equipment vergelijkbaar is met USA

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

[...]

Ik denk dat gas van die suikeroom belangrijker voor ons is (op dit moment en in de nabije toekomst) dan die andere voorraad :)

@Jelmer93 Daar wordt ook flink aan gewerkt/opgeschaald.

[ Voor 6% gewijzigd door HugoBoss1985 op 24-09-2022 13:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-09 15:03

Maestro

Verder met Jefferson vliegtuig

Jelmer93 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 13:47:
[...]

Tja je wilt niet altijd afhankelijk zijn van suikeroompjes :). Ik ben groot voorstander voor EU breed leger.
en dat die qua equipment vergelijkbaar is met USA
Dat kost dan wel zo'n 2 miljard euro he? Per dag!

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

AndereKoekoek schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 13:36:
[...]

Daarover gesproken. Die bmpt's zijn wel naar eht front gestuurd, maar afgezien van 1 filmpje heb ik er verder niks meer van gezien.

Neem aan dat wanneer Oekraïne ze zou hebben vernietigd dat dit breeduit gedeeld zou worden.

Hebben ze die Bmpt weer teruggehaald naar Rusland?

Edit: antwoord gevonden.
Ze schijnen een stuk langzamer te zijn dan de t72, waardoor ze de boel aan het ophouden waren. De wapens van de Terminator hebben niet zo'n lange range als het kanon van een tank en de meeste tank gevechten vinden plaats op open terrein.

Oekraïne zegt in 1 gevecht 3 terminators te hebben beschadigd. Daarna heeft Rusland besloten om alles terug te halen.

Extra eigen conclusie:
Lange afstand zijn ze niet geschikt voor, maar urban warfare ook niet. Uit ieder raam kan een javelin geschoten worden. Dikke faal dus
Terminated.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Kepro schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 13:27:
Ik weet niet hoe vaardig je bent met de F-35 maar anders geef ik je weinig kans om opgeroepen te worden.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Yaksa schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 13:23:
[...]

Bottomline = De Russen hebben zowat niks meer om naar het front te gooien en ze hebben ook niks achter de hand, anders hadden ze dat allang ingezet.
En dan kun je wel veel soldaten optrommelen en naar het front sturen maar die kunnen zonder goede logistieke steun ook niet veel uitrichten. Bovendien wordt een grondoorlog meestal 'gewonnen' door motivatie, slimmigheid, doorzettingsvermogen en wilskracht; dingen die ontbreken bij RU soldaten maar waar de gemiddelde UA soldaat geen gebrek aan heeft.
Wat ze nog wel hebben zijn bmp1, artillerie en nog wat opknapbare t-80BV en t-62.

Op Oryx lopen de t-80bv al een paar weken het hardst qua tank verliezen. De spoeling wordt echt al dun.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

pro_6or schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 13:54:
[...]

Ik weet niet hoe vaardig je bent met de F-35 maar anders geef ik je weinig kans om opgeroepen te worden.
Heb vroeger vaak Flight Simulator 3.0 gespeeld.
Schijnt moelijker te zijn dan een F35

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

AndereKoekoek schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 13:58:
[...]

Heb vroeger vaak Flight Simulator 3.0 gespeeld.
Schijnt moelijker te zijn dan een F35
Nou, dan wellicht nog :)

Onze luchtmacht, met onze beroepslegers op de grond, laat er geen muisje door.

een treffende spreuk

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-10 20:59
Verwijderd schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 13:36:
We kunnen erover speculeren, maar het grootste deel zal gewoon werken.

Echter geeft het wel weer goed aan hoe die mobilisatie tot nu toe verloopt: een dikke teringzooi.

Dat ze verroeste geweren uitdelen zegt genoeg.

Dit wordt een bloedbad.

Maargoed, waarschijnlijk niet direct voor Oekraïne. En dat is waar het om gaat, toch?
Bij elk schot wat gelost wordt, mag je blij zijn als je het overleeft als rus en daarvoor hoeft de Oekraïner niet eens te schieten. Gewoon pure zelfmoord wapens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pelox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:38
HugoBoss1985 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 13:50:
[...]

Ik denk dat gas van die suikeroom belangrijker voor ons is (op dit moment en in de nabije toekomst) dan die andere voorraad :)

@Jelmer93 Daar wordt ook flink aan gewerkt/opgeschaald.
*knip* Offtopic.
Voor je opmerking wil ik je verwijzen naar het Hoe afhankelijk zijn we echt van het Russisch gas topic

[ Voor 23% gewijzigd door teacup op 24-09-2022 19:29 ]

Zero.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-10 20:59
[...]

Eigenlijk is voorraad niet het belangrijkste. Hoe snel kun je produceren. (Komt natuurlijk een heel verhaal achteraan, maar in een notendop is productie het toverwoord.) ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
Verwijderd schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 13:36:
Dit wordt een bloedbad.

Als ze straks daadwerkelijk met grote getalen gaan hergroeperen, zal het voor UA ook betekenen dat er meer verliezen gaan komen. Je zou echter verwachten dat de ratio gesneuvelden RU:UA omhoog gaat inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

YakuzA schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 12:36:
[...]

Ze hebben er 20.
Van die 20 zijn er 10 inzetbaar om parades te rijden.

De enige conclusie die ik daar uit kan trekken is: Ze hebben gewoon geen inzetbare exemplaren.

Wat ik me meer af vroeg is waarom we zo weinig T90M’s zien.
Dat zou hun modernste, wel inzetbare tank moeten zijn, maar behalve af en toe een sporadisch plaatje zijn die ook gewoon spoorloos.
Hoeveel zouden ze er echt van hebben. Op Oryx pas zo’n 150 T72B3 obr 2016 uitgeschakeld dat is hun “echte” (beschikbare aantallen) modernste MBT. Laten we nu ruwweg op de helft van alles uitgeschakeld zitten, bijna 1200 tanks nu, ze begonnen met 2200 en hebben Max inzetbaar (inclusief echt oude tanks 3300).

Dan zouden ze 300/350 T72B3 Obr 2016 hebben en (40 uitgeschakeld) zeg 80 T-80BVM schat ik.

Laat ze extra voorzichtig met de t-90m zijn geweest maar meer dan 30 hebben ze er denk ik niet.

een treffende spreuk

Pagina: 1 ... 53 ... 76 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid