sdk1985 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 15:09:
[...]
Persoonlijk denk ik dat we al veel eerder een veel grotere reactie hadden moeten geven. Ik pleitte ervoor om als reactie op de annexatie van de Krim een grote troepenmacht te plaatsen. Nu het te laat is komen er ineens 300.000 troepen aan de grens, tja. Dat is om een invasie op Polen, Estland, Letland, Litouwen te voorkomen. Niet om Oekraine te helpen.
Op dit moment is een staak het vuren wat mij betreft nog altijd de beste optie. Veel zijn het niet met mij eens omdat Oekraïne succes boekt. Maar tegen welke prijs? Er gaan nogal wat mensen dood, er worden mensen verkracht, gemarteld, enz. Daarnaast riskeren we een enorme escalatie. Tijdens zo'n staak het vuren kan de UN een neutrale troepenmacht Oekraïne binnenrijden om verdere oorlogen te voorkomen. Daarna kun je gaan onderhandelen; sancties voor grondgebied.
edit: Ik heb het over troepen plaatsen aan de westerse kant. Dat maakt verder oplaaien van het conflict effectief onmogelijk.
edit2: Een staak het vuren is een tijdelijke stop van de gevechten.
[...]
Dit betekent niet dat UA zijn grondgebied opgeeft.
Ik ga even terug naar deze reactie.
Een staakt het vuren is er globaal gezien in een paar situaties.
1 Men denkt diplomatiek tot een overeenstemming te kunnen komen. Om dat te bevorderen wordt de strijd gestaakt.
2 Er wordt binnenkort gevochten rond burgerdoelen en voor beide partijen is het bevorderlijk dat de burgers geëvacueerd worden.
3 Beide partijen zijn te verzwakt om verder te vechten en consolideren wat ze hebben. Resultaat een niemandsland
4 Er is geen politieke wil meer om verder te vechten van 1 van beide kanten en men wil onderhandelen. De voorwaarde is wel dat de tegenpartij in een goede uitgangssituatie moet zitten.
5 Er is geen politieke wil meer vanuit beide kanten om verder te vechten. Men graaft zich in en niemandsland.
6 De politieke druk van buitenaf is groot genoeg om beide partijen tot onderhandelen en een staakt het vuren te dwingen.
7 De hoofddoelen van de militaire actie zijn bereikt en men wil de tegenpartij een slikken of stikken aanbod doen.
Aan geen van deze voorwaarden wordt voldaan op dit moment.
Het doel van Rusland was om situatie 7 te creëren maar dat is mislukt.
Dan is nu de hamvraag hebben beide partijen iets te winnen bij een staakt het vuren op dit moment.
Rusland - Consolideren en verse troepen trainen voor een tegenoffensief in het komende jaar. Voor de bühne doen alsof ze willen onderhandelen. Referenda houden in de bezette gebieden. Oud oorlogsmateriaal opknappen.
Oekraïne heeft nu het momentum van vers aangevoerde troepen die beter getraind worden en goed materiaal. Bij een langdurig onderhandelingsproces verliest het westen zijn aandacht waardoor Rusland later in een betere positie zit.
Je ziet dat er voor nu geen reden tot onderhandelen is temeer daar de standpunten van wat men wil of acceptabel acht mijlenver uit elkaar liggen. Daardoor is er ook geen reden voor een staakt het vuren.
Het meest lastige voor mij persoonlijk is om uit mijn moderne westerse bubbel te komen en te zien waarom sommige reageerders in dit Topic er zo fel inzitten. Ik denk dat behoorlijk wat uit de oostbloklanden komen en zijn opgegroeid met hoe de USSR was. Die weten hoe er gedacht wordt.
Zelf ben ik geboren en getogen Nederlander maar vergelijk onze cultuur maar eens met Griekenland, Zweden, Oostenrijk of Polen. Toch behoorlijk grote verschillen maar we weten dat we met elkaar meer gemeen hebben dan met China of Japan.
En ja, dat verklaart deze reactie. Want net zoals het sprookje van Rupsje nooit genoeg stopt het niet met een paar gebieden in Oekraïne. De rest volgt vanzelf. Dat weet men dekselsgoed. Waarom denk je anders dat de oostbloklanden alles qua materiaal wat ze maar enigszins kunnen missen doneren?
De harde werkelijkheid is helaas dat Rusland deze oorlog is begonnen en ze ervoor kunnen kiezen om die te beëindigen. Alleen betekend dat Putin als zwak gezien wordt en onvermijdelijk wordt afgezet. Daardoor Politiek onmogelijk. De enige andere optie is dan helaas wat er nu gebeurd een grens trekken totdat de situatie zo nijpend wordt dat men Putin vanzelf afzet of uit het raam duwd.