Ja, en met Ghandi's manier van denken was er nergens meer oorlog...
Voor een staakt het vuren heb je twee partijen nodig die dat ook willen. Maar we zijn nu waar we zijn. Tuurlijk zegt iedereen die 8 jaar geleden deze inval voorspelde 'zie je wel...'. Het was een scenario waar men uiteraard wel rekening mee hield, maar wat heel veel mensen toch niet voor mogelijk hielden. De ultieme bluf. En daar heeft Putin ook op gegokt. Dát heeft ie gewonnen, maar dat was de laatste bluf die hij won.
Misschien is een staakt het vuren een verstandige keuze, maar dat stadium zijn we al voorbij. Oekraïne wil nu verder proberen op te rukken en druk blijven zetten op de Russen. Dus ik denk dat zij zoiets niet zien zitten. De Russen willen vooral de schijn ophouden dus voor hen is een staakt het vuren een soort brevet van onvermogen (oh, hebben we een adempauze nodig?). Dus nee, ik denk dat het een realistische optie is.
En een wapenstilstand in maart zou catastofaal geweest zijn. Dan had Rusland tijd om zich te hergroeperen en hadden ze god forbid Kyiv wél ingenomen.
Ik denk ook helemaal niet dat Rusland of Oekraïne echt wil onderhandelen. Hun doelen liggen namelijk mijlenver uit elkaar. Oekraïne kan naar mijn idee onder geen voorwaarde toestaan dat Rusland ook maar één centimeter Oekraïns grondgebied mag houden. Ze willen zelfs de Krim terug, maar misschien is dat het enige dat onderhandelbaar is. Maar eerlijk gezegd zou ik mij liever doodvechten dan ze dát gunnen. Dat betekent namelijk dat niemand mee veilig is voor ze en dat ze die truuk bij elk (klein, niet-NATO) buurland kunnen uithalen. Kost een paar centen, maar dan heb je ook wat.
En Putin wil natuurlijk geen verlies toegeven, dus met lege handen Oekraïne verlaten is voor hem geen optie. Dus eigenlijk zal Putin het veld moeten ruimen om aan de eisen van Oekraïne te voldoen, en aan de andere kant zal Oekraïne zich moeten overgeven om een voor Rusland acceptabel einde aan de oorlog te maken. Een patstelling heet dat denk ik in vaktermen.
Nou wordt er denk ik altijd wel onderhandeld achter de schermen van zo'n conflict, maar ik zie momenteel niet zoveel 'goede' opties voor mij.
En wat betreft de inzet van nukes, tactische of strategische denk ik dat Putin misschien wel een grote mond heeft, maar dat hij ziet dat ie zich al een paar keer vergist heeft met gokken. Dus gokken dat een nucleaire granaat oid niet op een 'passende' tegenmaatregel kan rekenen is een zware gok. Saddam heeft dat ook een keer geprobeerd.
Overigens gaat NATO niet ingrijpen. Het zal misschien onder de UN vlag gaan. maar de VS hebben al eerder laten zien dat ze heel snel ook zonder de UN kunnen ingrijpen, want die willen daar vaak eerst 3 maanden over vergaderen. Dus ik denk dat je best snel een coalitie van VS, UK, en Polen (ja, Polen, want buurland) bij elkaar hebt om in te grijpen. WO3 hoeft daar niet zo snel uit te ontstaan, als men maar heel duidelijk is over de doelen: alleen Oekraïne bevrijden en geen poot in Rusland zetten. Ik mag hopen dat Putin (nog) niet zo delusional is dat ie denkt dat ie een conflict tegen US/UK kan winnen. Daar bestaat geen enkele twijfel over natuurlijk. En een kernoorlog kan niemand winnen, maar het kan zeer zeker het laatste middel zijn van iemand die toch al weet dat ie verloren heeft. Als AH een atoombom had gehad in '45 had ie 'm zeer zeker ingezet. Maar vooralsnog zijn we nog ver verwijderd van dat moment.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.