Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 49 ... 76 Laatste
Acties:
  • 712.641 views

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Over die kernwapens, de Washington Post meldt vandaag dat de VS de Russen herhaaldelijk heeft gewaarschuwd voor 'grave consequences' de afgelopen maanden:
The United States for several months has been sending private communications to Moscow warning Russia’s leadership of the grave consequences that would follow the use of a nuclear weapon, according to U.S. officials, who said the messages underscore what President Biden and his aides have articulated publicly.

The Biden administration generally has decided to keep warnings about the consequences of a nuclear strike deliberately vague, so the Kremlin worries about how Washington might respond, the officials said, speaking on the condition of anonymity to describe sensitive deliberations.
The State Department has been involved in the private communications with Moscow, but officials would not say who delivered the messages or the scope of their content. It was not clear whether the United States had sent any new private messages in the hours since Russian President Vladimir Putin issued his latest veiled nuclear threat during a speech announcing a partial mobilization early Wednesday, but a senior U.S. official said the communication has been happening consistently over recent months.
Niet verrassend, maar het bevestigt weer dat er ongetwijfeld een harde reactie zal volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd001
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:46
XWB schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:56:
[...]

Dat is sowieso een poppenkast, want de Donbas is überhaupt niet in volledige in handen van het Russische leger.
Dus wel interessant is hoe men dit dan praktisch voor zich ziet. Wat is dan exact 'de Donbas'? Want lang niet alles van de Donbas is inderdaad bezet door Rusland. De frontlinie is een enorm dynamisch ding, zeker afgelopen weken.

Optie 1: bepaalde subregio's noemen en die 'annexeren'. Dus in Nederlandse begrippen, bv gemeentes in een provincie. In die gemeentes dan rondgaan met de enquête en annexeren.

Optie 2: een oude Sovjetkaart pakken en dan de meest positieve interpretatie van de frontlinie er op tekenen en dat dan de Donbas noemen.

Optie 3: de Donbas, zoals de regio nu bekend is, als geheel annexeren.

Optie 4: gewoon Donbas roepen en er verder niet over nadenken wat het inhoudt (<- most likely...) en dus ook niet echt goed kunnen counteren als er nog gevechten plaatsvinden 'in de Donbas'.

Dus ja, ook ik denk dat het geen fluit uitmaakt voor de reactie van Rusland wat ze doen met die annexatie. Ik denk dat Oekraine nog net zo veel vliegvelden, officiersgebouwen en munitiedepots kan opblazen op de Krim, Donbas, etc.

Overigens starten de referenda in de regio's: Loehansk, Donetsk, Cherson en Zaporizja:

Afbeeldingslocatie: https://cdn.nos.nl/image/2022/09/23/899670/1024x576a.jpg

Ben dus benieuwd of ze de zwarte lijntjes aan willen houden.

[ Voor 8% gewijzigd door Sjoerd001 op 23-09-2022 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:16
user109731 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:08:
Over die kernwapens, de Washington Post meldt vandaag dat de VS de Russen herhaaldelijk heeft gewaarschuwd voor 'grave consequences' de afgelopen maanden:

[...]

[...]

Niet verrassend, maar het bevestigt weer dat er ongetwijfeld een harde reactie zal volgen.
Mocht het echt zover komen dan zal er een zeer snelle reactie zijn op specifieke doelen, zal Rusland lam gelegd worden en mogelijk de regering uitgeschakeld worden. Ik zie het zelfs gebeuren dat voor putin op de "knop" drukt hij al is omgelegd door 1 van zijn "adviseurs".

Laten we hopen dat dit laatste het geval is.

[ Voor 11% gewijzigd door Pelox op 23-09-2022 10:15 ]

Zero.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:42

HugoBoss1985

Xenotech

_Eend_ schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:44:
[...]

Ik zou er niet zonder meer van uit gaan dat dit ook echt een lijst is van opgeroepen Russen, zoals @IJzerlijm al terecht opmerkt. Ik heb het bestand kort even doorgespit en inderdaad: Veel dubbele data en praktisch alleen maar mensen uit Moskou en St. Petersburg.
Dat doe ik ook niet; ik gaf alleen maar aan wat er in mijn ogen met de post bedoeld werd.
Er werd gevraagd wat er met de post bedoeld werd, vandaar.

Ik neem het allemaal met een korrel zout.

Die 300k gaan naar het front of naar geannexeerde gebieden om te "stemmen"; dat zijn beide plausibele scenario's in mijn ogen (of een melange van deze 2 opties).
Het laatste lijkt mij aannemelijker als het inderdaad om een lijst gaat van die 300k mensen (en dat ze idd uit Moskou en St. Petersburg komen).
De "dombo's en gekkies" wil Putin eerder liever aan het front hebben om te vechten en de slimmeriken/hoogopgeleiden in de geannexeerde gebieden om te "stemmen".
Propaganda in balans, de soldaten kun je de mond snoeren en de hoogopgeleiden kunnen meehelpen aan het media circus.
We gaat het meemaken.

[ Voor 42% gewijzigd door HugoBoss1985 op 23-09-2022 10:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:40
user109731 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:08:

[...]

[...]

Dat is dubbel, want feitelijk ook een soort end-game garantie voor Putin als ze echt megalomaan gaan blijven verliezen.

Stel je voor: verliezen is geen optie. Gewoon nooit. Niet. Onmogelijk.

Je start een oorlog en je verliest, conventioneel. Je blijft verliezen. Je mobiliseert en verliest alsnog. Maar je hebt 1 wapen waarmee je altijd wint.

Wat ga je doen?

De escallatie ladder leidt tot een soort punt waarop je twee opties hebt: verliezen of dat wapen in zetten. En als je dan verliest, dan in ieder geval tegen de VS/Navo, wat in het narratief al maanden wordt geroepen als calimero retoriek.

Maargoed, er zijn gelukkig talloze factoren van invloed op dit proces, zoals de krachten binnen Ukraine zelf. Maar snap wel waarom de VS hier zo rechtlijnig op ageert - want het is nu eenmaal het last resort principe wat gaat gelden op het moment dat je een narcist met een kernwapen laat verliezen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 02-10 17:11
Als jullie denken dat het referendum niks zal veranderen, maar zou Putin daar dan zoveel waarde aan hechten? Hij zal het echt wel gebruiken op de één of andere manier. Ik geloof niet in nukes, maar als hij het aanhaalt als een legitieme reden om te mobiliseren is dat dus al een resultaat van het referendum.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:37

pro_6or

amateur_60r

JB schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 08:37:
[...]

Zouden ze gas geven ivm referendum? Hopelijk geen gehaaste call nu. Weet ook niet of dit het referendum wel/niet in de weg zit en/of juist mensen richting RU duwt in dat gebied met “zie je wel, de nazi’s komen”.

Veel mensen super blij gezien na bevrijding maar na weer het stukje Krim bij reizen Waes gekeken te hebben, zijn er ook zoveel die _onwetend_ domme dingen doen en zich bij de verkeerde aansluiten :/
Je denkt toch niet echt dat er een referendum gehouden gaat worden? Het wordt een schertsvertoning waar Rusland tussen de 94,28 en 94,29 procent van de stemmen krijgt. Give or take. Digitaal nog wel begreep ik.

Zal nu ook wel snel gaan gebeuren want de reservisten mogen alleen in Rusland ingezet worden wanneer het geen oorlog is.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Brent schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:59:
[...]

Het probleem daarbij is dat formele oorlogsverklaringen sowieso 'uit' zijn. Baudet richt zicht specifiek tegen NAVO en ook de Nederlandse regering, dat lijken mij toch duidelijk ondermijnende uitspraken. Zoals eerder al is aangestipt, er zijn aanwijzingen (of zijn het bewijzen?) dat de man geld krijgt uit Moskou.

Ik vind het helemaal niet ongepast de spiegel eens voor te laten houden (liefst door een rechter misschien): wanneer spreken we van een aanval op onze rechtsorde, democratie, land? Ik vind het oprecht niet zo duidelijk dat er hier geen sprake van zou zijn.
Je zult de lat echt een stuk hoger moeten leggen om landverraad te claimen. Geld aannemen en “ondermijnende uitspraken” is dat nog lang niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
  • Laatst online: 02-10 17:42
Ik lees in "private communications" en de hints eromheen dat die communicatie niet alleen gericht is aan Putin, maar ook aan andere Kremlinbewoners.

Mocht ik dat goed begrijpen, dan hint het State department hier op het scenario waarin - overdrachtelijk- de draadjes aan de achterkant van de rode knop zorgvuldig worden doorgeknipt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:55

-tom-562

Oliesjeik

technoaddict schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:18:
Als jullie denken dat het referendum niks zal veranderen, maar zou Putin daar dan zoveel waarde aan hechten? Hij zal het echt wel gebruiken op de één of andere manier. Ik geloof niet in nukes, maar als hij het aanhaalt als een legitieme reden om te mobiliseren is dat dus al een resultaat van het referendum.
Referendum? "Referendum"! De uitslag staat al vast en de stemformulieren komen ingevuld uit de printer rollen.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:58

bloody

0.000 KB!!

CousinBoneless schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:45:
Vanaf dat moment veranderen de regels. Rusland kan dan betogen dat iedere kogel op de Donbas een 'aantasting van haar territoriale soevereiniteit' is en dat beantwoorden met een zwaarder arsenaal aan wapens dan tot nog toe gedaan. In extremo: een tactical nuke. Ik sluit niet uit dat ze er daar een van in zullen zetten om op die manier het Oekraiense offensief direct te stoppen en eventueel tot overgave te dwingen. De grote vraag is hoe het Westen daarop zal reageren, maar ik vind het allemaal maar gevaarlijk.
Een nuke op Oekraine kunnen we veilig uitsluiten imo.

Immers, Rusland ziet (een fors gedeelte van) Oekraine als onderdeel van hun Novorossiya droom.
Als ze hun eigen inwoners in die gebieden willen laten wonen, kunnen ze niet tegelijkertijd uitleggen dat ze dan maar een paar jaar in een radioactief gebied moeten gaan leven.

Dan houd je een nuke over op Navo gebied (waar anders??), en iedereen (incl Putin) weet dat het dan meteen klaar is voor hem.

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

downtime schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:20:
[...]

Je zult de lat echt een stuk hoger moeten leggen om landverraad te claimen. Geld aannemen en “ondermijnende uitspraken” is dat nog lang niet.
Niet? Met een functie in het kabinet? Dat lijkt me toch wel, maar hoe bewijs je het?

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:40
In de Russische wereld zijn de bezette gebieden nog geen Rusland, maar 'autonome regio's'.
Met een fopreferendum doen ze nu alsof die gebieden zich willen aansluiten bij Rusland, zodat het vanaf dat moment 'echt' Rusland is. Als je dan dat land terugpakt, gaat Rusland het zien als een aanval op Rusland. En kunnen ze mobiliseren volgens hun eigen wetten.

Voor ons een hoop gedoe voor niets, maar blijkbaar is het zichzelf foppen belangrijk voor de interne legitimiteit.

Vergeet niet: ook in Europa hebben we erg lang die fopreferenda als referendum gezien, de uitslagen gedeeld en iets geroepen over lastig te valideren. Hiermee hebben we lang deze situatie gelegitimeerd en Rusland gefaciliteerd om te doen wat ze doen.

Intern zal men dit ook niet per se geloven, maarja, wat doe je er aan. Belangrijk is daarom om het geen referendum te noemen en het ook niet in het nieuws te brengen als 'rusland houdt referendum' want dat doen ze helemaal niet.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:10
Het referendum is vooral binnenlandse politiek. Hij heeft immers een reden nodig om die 300K reservisten in te zetten. Dat referendum is dus zijn middel voor dit doel.

Geopolitisch gezien zal er weinig veranderen. Zo een beetje alle westerse landen hebben al aangegeven dat dit referendum geen waarde heeft.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:07

DropjesLover

Dit dus ->

Ik denk dat als Poetin de opdracht geeft een kernwapen in te zetten dat de staf er onder hem (Poetin) heel snel aan de kant zet. Die zien onderhand ook wel in dat ze bij een kernaanval zelf ook weggevaagd worden, en als er iets is wat Russen zelf het meeste waarde aan hechten, dan is het niet hun leider maar hun eigen hachje.
Dan kunnen degenen die de coup gepleegd hebben ook nog eens alle schuld van de oorlog op Poetin schuiven en zelf als held (en nieuwe leiders = $$$) omhoog klimmen.
Een scenario waar Poetin ook wel degelijk rekening mee moet houden.

Plus dat er bij aanvang 200.000 soldaten naar Oekraine gestuurd zijn. Velen zijn gesneuveld, maar ook nieuwe aangevoerd. Daar worden nu 300.000 reservisten onder dwang (dreiging gevangenisstraf) bij gezet. Hoe effectief die zullen zijn is hoogst onzeker, maar wat als een groot deel van die 300.000 + andere troepen rebelleert? Het is een enorm aantal individuen om onder controle te houden.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Laatst online: 23:11
Volgens zijn eigen wetten kan hij de huidige mobilisatie alleen gebruiken als er een bedreiging is voor rusland zelf. Zodra die gebieden dus rusland zijn kan ie de opgeroepen mobilisatie daar gebruiken. Daarmee is het weer legitiem voor de interne communicatie.
Buiten rusland is er niemand die het als geldig referendum ziet, dus daarvoor hoeft ie het niet te doen, het gaat dus puur om intern.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Het inzetten van een nuke is dus heel irrationeel (en gaat niet gebeuren), zoals we hier beargumenteren.
Putin is dus zo irrationeel dat hij het ter sprake blijft brengen.
Daar begrijp ik dus maar weinig van.
Hij gooit hier alleen maar verder zijn eigen glazen in en jaagt het westen verder tegen zich in het harnas.
Maar eigenlijk niet zo heel vreemd want dat is zo'n beetje de algemene gang van zaken tijdens dit conflict :)

[ Voor 39% gewijzigd door HugoBoss1985 op 23-09-2022 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldgrumpy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 02-10 17:12
redwing schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:24:
[...]

Volgens zijn eigen wetten kan hij de huidige mobilisatie alleen gebruiken als er een bedreiging is voor rusland zelf. Zodra die gebieden dus rusland zijn kan ie de opgeroepen mobilisatie daar gebruiken. Daarmee is het weer legitiem voor de interne communicatie.
Buiten rusland is er niemand die het als geldig referendum ziet, dus daarvoor hoeft ie het niet te doen, het gaat dus puur om intern.
En hoe leg je dan uit dat de mobilisatie er wel al is en de referenda nog niet zijn uitgevoerd?
Volgens die redenerng is de mobilisatie dus nu niet wettelijk

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:13:
[...]

Dat is dubbel, want feitelijk ook een soort end-game garantie voor Putin als ze echt megalomaan gaan blijven verliezen.

Je start een oorlog en je verliest, conventioneel. Je blijft verliezen. Je mobiliseert en verliest alsnog. Maar je hebt 1 wapen waarmee je altijd wint.

Wat ga je doen?

De escallatie ladder leidt tot een soort punt waarop je twee opties hebt: verliezen of dat wapen in zetten. En als je dan verliest, dan in ieder geval tegen de VS/Navo, wat in het narratief al maanden wordt geroepen als calimero retoriek.

Maargoed, er zijn gelukkig talloze factoren van invloed op dit proces, zoals de krachten binnen Ukraine zelf. Maar snap wel waarom de VS hier zo rechtlijnig op ageert - want het is nu eenmaal het last resort principe wat gaat gelden op het moment dat je een narcist met een kernwapen laat verliezen.
Met nucleaire wapens win je niet. Daarnaast is het de vraag of Putin nog geen vliegles heeft gekregen voor het zover komt. Putin is een 'strongman' op het moment dat hij niet heel sterk meer is mag hij vrezen voor zijn leven. Zijn ja-knikkers zijn in potentie namelijk ook gewoon aaseters.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
oldgrumpy schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:25:
[...]

En hoe leg je dan uit dat de mobilisatie er wel al is en de referenda nog niet zijn uitgevoerd?
Mobiliseren mag, inzetten mag grondwettelijk nog niet. Inzetten mag alleen als het eigen land wordt aangevallen, dat is de hele reden van het referendem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

pro_6or schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:21:
[...]

Niet? Met een functie in het kabinet? Dat lijkt me toch wel, maar hoe bewijs je het?
In welke versie van de realiteit zit Baudet in het kabinet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Voor NAVO en UA maken de "referenda" niet uit.
Begreep eerder dat het voor rusland wat meer ruimte geeft voor inzetten leger want "eigen grondgebied"

Las ook ergens dat alle mensen die uit die regio naar rusland zijn gevlucht mee mogen stemmen lol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Sjoerd001 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:11:
[...]

Dus wel interessant is hoe men dit dan praktisch voor zich ziet. Wat is dan exact 'de Donbas'? Want lang niet alles van de Donbas is inderdaad bezet door Rusland. De frontlinie is een enorm dynamisch ding, zeker afgelopen weken.

Optie 1: bepaalde subregio's noemen en die 'annexeren'. Dus in Nederlandse begrippen, bv gemeentes in een provincie. In die gemeentes dan rondgaan met de enquête en annexeren.

Optie 2: een oude Sovjetkaart pakken en dan de meest positieve interpretatie van de frontlinie er op tekenen en dat dan de Donbas noemen.

Optie 3: de Donbas, zoals de regio nu bekend is, als geheel annexeren.

Optie 4: gewoon Donbas roepen en er verder niet over nadenken wat het inhoudt (<- most likely...) en dus ook niet echt goed kunnen counteren als er nog gevechten plaatsvinden 'in de Donbas'.

Dus ja, ook ik denk dat het geen fluit uitmaakt voor de reactie van Rusland wat ze doen met die annexatie. Ik denk dat Oekraine nog net zo veel vliegvelden, officiersgebouwen en munitiedepots kan opblazen op de Krim, Donbas, etc.

Overigens starten de referenda in de regio's: Loehansk, Donetsk, Cherson en Zaporizja:

[Afbeelding]

Ben dus benieuwd of ze de zwarte lijntjes aan willen houden.
De Donbas is op zich strak gedefinieerd: Wikipedia: Donbas

Donetsk Oblast is minder dan 50% bezet door het Russisch leger, en ook in Loehansk zijn al dorpjes bevrijd. Rusland kan dan wel roepen dat de Donbas geannexeerd is, maar dat is natuurlijk een vreemd verhaal wetende dat het Oekraïens leger nog een flink deel in handen heeft.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

downtime schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:27:
[...]

In welke versie van de realiteit zit Baudet in het kabinet?
De kamer dan.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
[...]

Voor die lui aan de frontlinie verschijnen is het referendum er wel doorheen. Het mobiliseren op de manier zoals het nu is gedaan kunnen ze nog wel verantwoorden. Ze gebruiken om Oekraiens grondgebied aan te vallen valt echter niet onder die regeltjes. Maar dat wordt dus met dit referendum 'opgelost'.

Maar waarom ze intern zelfbedachte regels op een zelfbedachte manier goedpraten op zo'n manier weet ik ook niet. Ik kan er gewoon niet bij dat ook maar iemand dit geloofd, maar schijnbaar is dat wel het geval.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Silent7 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:27:
[...]

Voor NAVO en UA maken de "referenda" niet uit.
Begreep eerder dat het voor rusland wat meer ruimte geeft voor inzetten leger want "eigen grondgebied"

Las ook ergens dat alle mensen die uit die regio naar rusland zijn gevlucht mee mogen stemmen lol
Ik denk dat we iig 'stemmen' continu tussen kwootjes moeten laten staan hier :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]

Momenteel doen ze een: 'gedeeltelijke' mobilisatie.

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:28
Putin zal zich aan de wet moeten houden. Conscroptovitsj en Reserves mogen alleen op eigen grondgebied ingezet worden als Rusland zelf aangevallen wordt. Dus met de huidige grenzen mogen beide groepen niet ingezet worden in Oekraïne.

Maar wat als je het deel wat je bezet houdt tot Russisch grondgebied verklaart? Dan kan het ineens wel.

Dat is de reden dat dat referndum zo belangrijk is. Dat het compleet rigged is maakt niet uit. Volgens de regels moet er een referendum worden gehouden en als de uitslag positief is wordt dat gebied voor de Russen Russisch.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
YakuzA schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:33:
[...]

Momenteel doen ze een: 'gedeeltelijke' mobilisatie.
Met dien verstande dat het document waarin dit werd aangekondigd is nog wel een aantal stukken zwart gelakt zijn (want staatsgeheim...). Volgens de geruchten zou daarin staan dat er maximaal 1 miljoen opgeroepen mogen worden.

Een andere optie is natuurlijk nog de reservisten inzetten in de basis dieze nog in het land hebben (bijv. grens met finland), en die beroeps die ddaar zitten wegsturen naar Oekraine. Alleen als de Navo dan ingrijpt heb je alleen nitwits daar staan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emryte
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23:52
asing schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:34:
[...]

Putin zal zich aan de wet moeten houden. Conscroptovitsj en Reserves mogen alleen op eigen grondgebied ingezet worden als Rusland zelf aangevallen wordt. Dus met de huidige grenzen mogen beide groepen niet ingezet worden in Oekraïne.

Maar wat als je het deel wat je bezet houdt tot Russisch grondgebied verklaart? Dan kan het ineens wel.

Dat is de reden dat dat referndum zo belangrijk is. Dat het compleet rigged is maakt niet uit. Volgens de regels moet er een referendum worden gehouden en als de uitslag positief is wordt dat gebied Russisch.
En met die laatste zin geef je legitimiteit aan een nep referendum (is er geen beter woord dat past). Daarmee geef je indirect bevestiging tegen de Russen van wat zij denken goed is.

game pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

IJsbeer schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:36:
[...]

Met dien verstande dat het document waarin dit werd aangekondigd is nog wel een aantal stukken zwart gelakt zijn (want staatsgeheim...). Volgens de geruchten zou daarin staan dat er maximaal 1 miljoen opgeroepen mogen worden.

Een andere optie is natuurlijk nog de reservisten inzetten in de basis dieze nog in het land hebben (bijv. grens met finland), en die beroeps die ddaar zitten wegsturen naar Oekraine. Alleen als de Navo dan ingrijpt heb je alleen nitwits daar staan..
Zou het iets uitmaken wie er staat als de Navo ingrijpt? :P
Zoals velen hier al stelden denk ik (hoop ik) dat het dan snel klaar is voor Rusland.

De vraag is of een WO III dan ook direct nukes betekend.

[ Voor 3% gewijzigd door HugoBoss1985 op 23-09-2022 10:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
Emryte schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:37:
[...]

En met die laatste zin geef je legitimiteit aan een nep referendum (is er geen beter woord dat past). Daarmee geef je indirect bevestiging tegen de Russen van wat zij denken goed is.
Ik merk dat ik mijn woorden op een goudschaaltje moet leggen. Ik ga even editten.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pelox
  • Laatst online: 22:16
HugoBoss1985 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:38:
[...]

Zou het iets uitmaken wie er staat als de Navo ingrijpt? :P
Zoals velen hier al stelden denk ik (hoop ik) dat het dan snel klaar is voor Rusland.

De vraag is of een WO III dan ook direct nukes betekend.
Die reservisten gaan echt niet in gevecht met de NAVO of Oekraïne op een enkeling na. Die geven zich bij het eerste beste verzet direct over.

De mannen zijn niet te vergelijken met de militairen van de eerste en tweede wereld oorlog.. Die hadden geen idee van wat er aan de hand was, dat is nu hopelijk toch wel wat anders.. en moesten wel doorlopen anders werden ze van achter door hun eigen collega's neergeschoten.

[ Voor 22% gewijzigd door Pelox op 23-09-2022 10:43 ]

Zero.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

asing schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:39:
[...]

Ik merk dat ik mijn woorden op een goudschaaltje moet leggen. Ik ga even editten.
@Emryte "poppenkast" / "circus" ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Pelox schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:40:
[...]
Die reservisten gaan echt niet in gevecht met de NAVO of Oekraïne op een enkeling na. Die geven zich bij het eerste beste verzet direct over.

De mannen zijn niet te vergelijken met de militairen van de eerste en tweede wereld oorlog.. Die hadden geen idee van wat er aan de hand was, dat is nu hopelijk toch wel wat anders.. en moesten wel doorlopen anders werden ze van achter door hun eigen collega's neergeschoten.
Ze gaan er heen om Nazi's en fascisten te bevechten.
Als ze aankomen, komen ze er echter wederom achter dat ze die partij zelf vertegenwoordigen. Die cognitieve dissonantie zal aardig door het hoofd heen spelen iig.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:33

mphilipp

Romanes eunt domus

Rene schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:22:
[...]
Het referendum is vooral binnenlandse politiek. Hij heeft immers een reden nodig om die 300K reservisten in te zetten. Dat referendum is dus zijn middel voor dit doel.
Het referendum is geen reden om de 300.000 op te roepen, het is een vereiste. Hij mag die mannen namelijk niet inzetten in het buitenland. Die gebieden moeten dus eerst 'Russisch' worden voordat ie ze kan inzetten.

Zo gemakkelijk gaat dat dus in een dictatuur: je verklaart je buurland jouw land en dan kun je er oorlogje gaan spelen. Kijken hoe lang dit spelletje weer duurt. In Afghanistan hebben ze het 9 jaar uitgehouden tegen de Amerikanen.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:36

JB

Cédric roelt!

mphilipp schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:04:
[...]

Het referendum is geen reden om de 300.000 op te roepen, het is een vereiste. Hij mag die mannen namelijk niet inzetten in het buitenland. Die gebieden moeten dus eerst 'Russisch' worden voordat ie ze kan inzetten.

Zo gemakkelijk gaat dat dus in een dictatuur: je verklaart je buurland jouw land en dan kun je er oorlogje gaan spelen. Kijken hoe lang dit spelletje weer duurt. In Afghanistan hebben ze het 9 jaar uitgehouden tegen de Amerikanen.
Ik hoop dat Rusland ram naar de klote gaat, als het dat al niet is. Een voordeel tot nu toe; ze stellen qua leger geen reet meer voor, dus los van wat zogenaamde afgekeurde nukes hoeven we daar niet bang voor te zijn als ze weer iets verzinnen.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

mphilipp schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:04:
[...]

Verschil is wel dat er een deel van de bevolking in de bezette provincies pro russisch is. Het is uiteraard niet te doen om met cijfers te komen hoeveel van de bevolking aldaar zich bij Rusland aan wil sluiten, maar ik durf me wel te branden aan de uitspraak dat dat percentage hoger ligt dan bijvoorbeeld Brabant of Drenthe oid.

Op de NPO heeft Jelle Brandt Corstius een interessante docu over Oekraine waarin hij onder andere in gaat op de Russische- en Oekrainse identiteit in Oekraine. Daar kwam oa naar voren dat er wel duidelijk een soort scheidslijn is tussen pro EU en pro RU

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TakeAway
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-10 09:20
[...]

Wat ga je doen?

Helemaal mee eens met je beredenering. In mijn ogen kan dit alleen gestopt worden door:
1 Afkeuring door China en India, waar Rusland nu heel erg afhankelijk van is.
2 Het volk keert zich tegen Putin en er volgt een staatsgreep, wat ik niet zo snel zie gebeuren.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Michael_OsGroot schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:08:
[...]
Op de NPO heeft Jelle Brandt Corstius een interessante docu over Oekraine waarin hij onder andere in gaat op de Russische- en Oekrainse identiteit in Oekraine. Daar kwam oa naar voren dat er wel duidelijk een soort scheidslijn is tussen pro EU en pro RU
Ik heb Oekraïne wel eens vergeleken met Suriname. Dat was ook ooit een kolonie van Nederland (Soviet Unie was ook niets meer dan kolonialisme). Stel dat er veel Nederlanders gaan wonen en dat die na de onafhankelijkheid daar zijn blijven wonen. Op enig moment voelen zij zich 'gediscrimineerd' omdat bv Nederlands niet langer meer de voertaal is en er les gegeven moet worden in het Surinaams. Stel dat onze regering dan maar besluit Suriname binnen te vallen en er een referendum gaan houden om te kijken of ze weer bij Nederland willen horen. In Nederland zou je daar echt geen goedkeuring voor krijgen. Maar de Russen zien dat anders. Oekraïne is/was Russisch en die arme mensen die daar wonen die zijn blijven hangen in de USSR moeten we beschermen. Er is een kunstmatig conflict gecreëerd tussen die bevolkingsgroepen wat er volgens mij helemaal niet was. Op die manier maak je je eigen verhaal kloppend, want nu ís er een reden om de pro-Russische groep te beschermen.

De Russen gaan compleet voorbij aan het feit dat de USSR niet meer bestaat en dat Oekraïne een souvereine staat is, erkend door de Russische Federatie. Oekraïne heeft nooit deel uitgemaakt van de Federatie en wil dat ook helemaal niet. Dus het maakt niet uit welk argument Putin aanhaalt, het is allemaal onzin. Maar veel Russen slikken wat ie zegt voor zoete koek. Geen idee wat ze daar in het drinkwater doen, maar het is vast goed spul.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xabre16v
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Klein lichtpuntje is misschien dat Xi helemaal niet zo gelukkig lijkt te zijn met de acties van Putin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Nog steeds? Want ik vermoed dat de Russen in Oekraine nu wat anders over Rusland denken dan voor 2014 het geval was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21:10

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

xabre16v schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:17:
Klein lichtpuntje is misschien dat Xi helemaal niet zo gelukkig lijkt te zijn met de acties van Putin.
En dat blijkt uit? Volgens mij is dit wel ideaal voor Xi, Rusland stelt niks meer voor dus daar kunnen ze goedkoop alles gaan opkopen en toe-eigenen (zoals in veel arme landen met havens etc.), en NATO heeft minder wapentuig over en moet zijn aandacht splitsen tussen Europa en Azië, hetgeen de druk af haalt van Taiwan etc.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

mphilipp schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:16:
[...]

De Russen gaan compleet voorbij aan het feit dat de USSR niet meer bestaat en dat Oekraïne een souvereine staat is, erkend door de Russische Federatie. Oekraïne heeft nooit deel uitgemaakt van de Federatie en wil dat ook helemaal niet. Dus het maakt niet uit welk argument Putin aanhaalt, het is allemaal onzin. Maar veel Russen slikken wat ie zegt voor zoete koek. Geen idee wat ze daar in het drinkwater doen, maar het is vast goed spul.
Obv @renegrunn zijn hint, heb ik ook nog eens de aflevering van Reizen Waes in Transnistrië, Zuid-Ossetië en Abchazië gekeken. Dat is IMHO vergelijkbaar. Rusland creëert ellende tussen de bevolking en treedt dan zogenaamd op als bevrijder. Misselijkmakend.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:54
JB schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:20:
[...]

Obv @renegrunn zijn hint, heb ik ook nog eens de aflevering van Reizen Waes in Transnistrië, Zuid-Ossetië en Abchazië gekeken. Dat is IMHO vergelijkbaar. Rusland creëert ellende tussen de bevolking en treedt dan zogenaamd op als bevrijder. Misselijkmakend.
Absoluut, zeker te vergelijken. Die scene van die opa en oma aan de andere kant van het prikkeldraad. Echt hartverscheurend…

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
[...]

Verschil is wel dat er een deel van de bevolking in de bezette provincies pro russisch is. Het is uiteraard niet te doen om met cijfers te komen hoeveel van de bevolking aldaar zich bij Rusland aan wil sluiten, maar ik durf me wel te branden aan de uitspraak dat dat percentage hoger ligt dan bijvoorbeeld Brabant of Drenthe oid.

Dat was iets genuanceerder.

In het oosten wonen veel meer Russisch sprekende Oekraïners (let op, dit zijn niet per se Russen). Die mensen zijn de afgelopen jaren regelmatig geïnterviewd geweest, ze gaven vaak aan inderdaad de Russische taal vaker te gebruiken dan Oekraïens omdat dit historisch zo gegroeid is. Maar op de vraag of ze dan ook liever bij Rusland willen horen kwam vaak "hoeft niet" of "geen mening" als antwoord terug.

We moeten dus niet aannemen dat Russisch sprekende Oekraïners dan maar vanzelf bij Rusland willen horen.

Over de EU lopen de meningen ook uiteen, bijvoorbeeld sommige ultranationalisten uit Azov battalion willen niets met de EU te maken hebben. Maar ook niets met Rusland. Het is in mijn ogen te complex om te kunnen opdelen in twee kampen.

[ Voor 8% gewijzigd door XWB op 23-09-2022 11:28 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
downtime schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:41:
[...]

Wij zijn (formeel) niet in oorlog. En landverraad is niet een sticker die je maar op alles moet plakken wat je niet zint. Laat dat liever aan de FvD-aanhang over.

Tijdens de Koude Oorlog konden Communisten (tot 1968 pro-Moskou) vrij opereren maar waren er beroepen waar ze niet mochten werken vanwege het risico. Defensie en de toenmalige PTT bijvoorbeeld. Misschien wordt het langzamerhand tijd om dat voor gevoelige organisaties nu weer te overwegen.
Eens. Als toevoeging, een mediacode waarbij extremisten niet gebruik kunnen maken van de media als platform om rechtstaatondermijnend gedachtegoed te verspreiden.
Het zal er om spannen of Ongehoord Nederland, dat al in de aanvangsfase over weinig remming lijkt te beschikken, van de buis wordt gehaald. Tot dusver heeft alleen KRO-NCRV zich uitgesproken, maar dat is dan ook de wat meer belezen omroep.
Brent schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:59:
[...]

Het probleem daarbij is dat formele oorlogsverklaringen sowieso 'uit' zijn. Baudet richt zicht specifiek tegen NAVO en ook de Nederlandse regering, dat lijken mij toch duidelijk ondermijnende uitspraken. Zoals eerder al is aangestipt, er zijn aanwijzingen (of zijn het bewijzen?) dat de man geld krijgt uit Moskou.

Ik vind het helemaal niet ongepast de spiegel eens voor te laten houden (liefst door een rechter misschien): wanneer spreken we van een aanval op onze rechtsorde, democratie, land? Ik vind het oprecht niet zo duidelijk dat er hier geen sprake van zou zijn.
Ik heb een hard hoofd in over de vraag of we überhaupt fundamentele kwesties kunnen bespreken. Vragen rondom ethiek en moraal zijn zo ongemakkelijk, liever maken we er een utilitaristisch rekensommetje van. Zoals Komrij verzuchtte: dit land kent geen filosofen.
Biologische driften, emoties en kortetermijnbelang zijn de nieuwe deugden. De bijbehorende experts noemen we realisten.
Een bespreking van de tolerantieparadox zal in Nederland verzanden in een talkshowgesprek tussen bekende Nederlanders die alleen iets over zichzelf weten te vertellen. Wij blinken overdag uit in overslag en logistiek en 's avonds in het delen van platte emoties.

In een land waar de hoofdredacteur van de NOS de democratische rechtstaat niet als uitgangspunt wenst te nemen in een verdwaalde poging tot (onmogelijke) neutraliteit is er voldoende aanleiding tot tempering van verwachting in dezen.

[ Voor 3% gewijzigd door bulle bas op 23-09-2022 12:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

JB schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:20:
[...]
In het algemeen kun je stellen dat kolonialisme alleen maar ellende brengt in de gekoloniseerde landen. Het grote probleem is dat je als kolonisator grenzen gaat trekken waar die eerst niet bestonden. De volkeren die er leefden worden ineens inwoner van een of ander land dat ze niet kennen. En soms wordt de grens dwars door hun leefgebied getrokken. Naderhand heb je ellende omdat bepaalde groepen nu ineens samen in één land wonen en de een óf de ander de dienst wil uitmaken.

Kolonisatie heeft echt alleen maar ellende gebracht. De twee enige landen die ik ken waar het nu geen puinhoop is nadat ze gekoloniseerd zijn, zijn de VS en Australië. Dat is best cynisch, want daar is de oorspronkelijke bevolking zowat uitgeroeid...

puinhoop bedoel ik dan in de zin van dictatoriaal regime, grote armoede en ongelijkheid

[ Voor 4% gewijzigd door mphilipp op 23-09-2022 11:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:23
mphilipp schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:16:
[...]

Ik heb Oekraïne wel eens vergeleken met Suriname. Dat was ook ooit een kolonie van Nederland (Soviet Unie was ook niets meer dan kolonialisme). Stel dat er veel Nederlanders gaan wonen en dat die na de onafhankelijkheid daar zijn blijven wonen. Op enig moment voelen zij zich 'gediscrimineerd' omdat bv Nederlands niet langer meer de voertaal is en er les gegeven moet worden in het Surinaams. Stel dat onze regering dan maar besluit Suriname binnen te vallen en er een referendum gaan houden om te kijken of ze weer bij Nederland willen horen. In Nederland zou je daar echt geen goedkeuring voor krijgen. Maar de Russen zien dat anders. Oekraïne is/was Russisch en die arme mensen die daar wonen die zijn blijven hangen in de USSR moeten we beschermen. Er is een kunstmatig conflict gecreëerd tussen die bevolkingsgroepen wat er volgens mij helemaal niet was. Op die manier maak je je eigen verhaal kloppend, want nu ís er een reden om de pro-Russische groep te beschermen.

Je 1e deel geeft al aan hoe de Russen ons beïnvloed hebben. Er was helemaal geen conflict in Oekraïne tussen Russisch en Oekraïens sprekenden. Die onzin hebben de Russen de wereld in geholpen (en met succes) om landjepik te legitimeren.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:12:
[...]

Tsjah, het is nog kortdag en mensen onderdrukken zijn Putin's hordes wel goed in, blijkbaar. Protesten moeten ook momentum op kunnen bouwen, en dat wordt op het moment nog in de kiem gesmoord. Zie het als een variant op het bekende "flatten de curve", maar nu met aantallen protesterenden.
Klopt, momentum moet je opbouwen. Overigens, hier heeft de smartfonegeneratie technisch een buitenkans tot regisseren, maar we gebruiken de telefoon vooral om te registreren.
Men heeft zeker nog wel agency, maar zolang men alleen in zichzelf geïnteresseerd is kan men geen gezamenlijk hoger doel dienen. Daarom zou ik eerder iets verwachten in Iran dan in Rusland. En mind you, in Iran is dat echt niet makkelijker.
In een interview met Derk Sauer is te lezen hoe verrast de Russen zijn door de mobilisatie:
Als je bewust de andere kant opkijkt, zie je 'm ook niet aankomen. Het zou een Cruyffje kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

renegrunn schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:22:
[...]

Absoluut, zeker te vergelijken. Die scene van die opa en oma aan de andere kant van het prikkeldraad. Echt hartverscheurend…
Das de aflevering "Georgie" :+

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Tristan schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:00:
Ik hoopte in het begin van de oorlog op een Russische revolutie. Die is niet gekomen omdat het over het algemeen een ver van hun bed show is geweest. Nu met de mobilisatie komt de realiteit recht in hun gezicht, maar zelfs dat haalt hun niet over om massaal in opstand te komen.

Wat is er voor nodig om de gewone Rus massaal te zien protesteren?
Een moraal die verder strekt dan eigenbelang.

Ik zeg dat niet om te preken, wie weet zouden wijzelf ook de toets niet doorstaan. Sowieso zijn hier genoeg lessen te trekken voor onze res publica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

mphilipp schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:36:
[...]

Kolonisatie heeft echt alleen maar ellende gebracht. De twee enige landen die ik ken waar het nu geen puinhoop is nadat ze gekoloniseerd zijn, zijn de VS en Australië. Dat is best cynisch, want daar is de oorspronkelijke bevolking zowat uitgeroeid...

puinhoop bedoel ik dan in de zin van dictatoriaal regime, grote armoede en ongelijkheid
Canada? Nieuw Zeeland?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mschamp
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23:01
Begint toch ook steeds duidelijker te worden hoe onbetrouwbaar Putin/de overheid is:
https://www.hln.be/buiten...n-van-de-oorlog~ab1de676/

8 maart:
“Laat het duidelijk zijn: soldaten die in verplichte militaire dienst zijn, doen niet mee - en zullen niet deelnemen - aan de gevechten. Ook zullen er geen reservisten opgeroepen worden. Alleen beroepsmilitairen doen mee aan deze uitdaging. Ik vertrouw erop dat zij de veiligheid en vrede voor het Russische volk zullen verzekeren"

22 september
Belofte verbroken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-10 14:01

Patriot

Fulltime #whatpulsert

oldgrumpy schreef op donderdag 22 september 2022 @ 21:10:
[...]

Wat zou die man nog geven om geld?
Hij heeft meer geld dan hij ooit nog kan opmaken in de rest van zijn jaren
Als het echt om geld ging waren er veel betere opties dan een oorlog in Oekraine te starten.
Die man heeft een droom, noem het grootheidswaanzin en hij gaat die droom waarmaken of niet.
En ik ben ervan overtuigd dat hij daarvoor alle middelen zal gebruiken
Tenslotte wordt na de referenda Rusland aangevallen en wij mogen dat zo belachelijk vinden als het groot is.,voor hem is dat de legitimatie die hij nodig heeft.
Geef me anders 1 goede reden waarom die referanda absoluut plaats moeten vinden?
Het aanvallen van wat in de ogen van Poetin Russisch grondgebied is, dat gebeurt al een tijdje. Het is al een aantal keer langsgekomen in dit topic, maar de Krim is geregeld doelwit (geweest) van raketaanvallen van Oekraïne op Russische doelwitten.

De reden voor de referenda is ook al meermaals langsgekomen: De 300.000 troepen die onderdeel uitmaken van de gedeeltelijke mobilisatie bestaat voor een groot deel uit mensen die volgens de Russische wet alleen mogen worden ingezet op eigen grondgebied. Als Rusland die mensen naar de bezette gebieden wil sturen (anders dan de Krim, want dat zien ze al als Rusland) dan moeten die gebieden eerst aangesloten zijn bij Rusland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

XWB schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:24:
[...]
We moeten dus niet aannemen dat Russisch sprekende Oekraïners dan maar vanzelf bij Rusland willen horen.
Precies. In heel veel oud Soviet staten of Oost-Europese landen kun je nog met Russisch terecht. We waren in juli in Litouwen en daar kun je in veel winkels gewoon Russsisch praten. Ook met jongeren, gewoon omdat er veel Russen komen. De ouderen (50+) spreken sowieso Russisch omdat die nog uit de USSR tijd komen. Angela Merkel spreekt ook Russisch omdat ze uit de DDR komt.
In Turkije en Egypte spreken ze in de 5 sterren all-inclusieve resorts ook vrijwel allemaal Russisch vanwege de vele Russische toeristen. Maar ik denk niet dat zij aansluiting zoeken tot Rusland. Sinds wanneer is de taal leidend geworden om een land in te pikken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Zelfde verhaal denk ik? Nieuw Zeeland is dan wel weer erg klein, maar volgens mij vormen de Maori geen meerderheid in de regering. Maar het zal best ergens een keer goed gegaan zijn, maar de overweldigende meerderheid van de ex-koloniale landen is een drama. Zuid Amerika, al die Afrikaanse staatjes, ex-Soviet Unie landen. Nou is het niet in elke ex-Soviet staat een puinhoop, maar het rommelt in veel van die gebieden. Allemaal door kunstmatig getrokken grenzen.

[ Voor 37% gewijzigd door mphilipp op 23-09-2022 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldgrumpy
  • Laatst online: 02-10 17:12
Mschamp schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:40:
Begint toch ook steeds duidelijker te worden hoe onbetrouwbaar Putin/de overheid is:
https://www.hln.be/buiten...n-van-de-oorlog~ab1de676/

8 maart:
“Laat het duidelijk zijn: soldaten die in verplichte militaire dienst zijn, doen niet mee - en zullen niet deelnemen - aan de gevechten. Ook zullen er geen reservisten opgeroepen worden. Alleen beroepsmilitairen doen mee aan deze uitdaging. Ik vertrouw erop dat zij de veiligheid en vrede voor het Russische volk zullen verzekeren"

22 september
Belofte verbroken.
Lijkt me op zich ook niet zo onlogisch, de verwachting was dat de strijd snel zou gesteden zijn.
Ik denk ook dat de kijk van Poetin op de staat van zijn leger niet echt strookte met de werkelijkheid.

Is dat dan een belofte verbreken of eerder aanpassen aan de gewijzigde situatie op het terrein?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KipCurreh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:32

KipCurreh

Nightcrawler

Enkele sfeerbeelden bij de mobilisatie (zo zegt men althans, not confirmed)

https://twitter.com/flash...&t=KIeP7ncQfO14al8r4j4SOQ

https://twitter.com/OlgaN...&t=byCqZPLVNj3JeJzvP8kfqg

Check het filmpje in de comments bij de onderste 8)7 |:(

Vechtersbazen/Dronkaards unite, net alsof ze op vakantie zijn

Steam | Ryzen 7 3700X Sapphire Pulse RX7900 GRE 16GB Asus Prime X470 Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

XWB schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:24:
[...]

Dat was iets genuanceerder.

In het oosten wonen veel meer Russisch sprekende Oekraïners (let op, dit zijn niet per se Russen). Die mensen zijn de afgelopen jaren regelmatig geïnterviewd geweest, ze gaven vaak aan inderdaad de Russische taal vaker te gebruiken dan Oekraïens omdat dit historisch zo gegroeid is. Maar op de vraag of ze dan ook liever bij Rusland willen horen kwam vaak "hoeft niet" of "geen mening" als antwoord terug.

Over de EU lopen de meningen ook uiteen, bijvoorbeeld sommige ultranationalisten uit Azov battalion willen niets met de EU te maken hebben. Maar ook niets met Rusland. Het is in mijn ogen te complex om te kunnen opdelen in twee kampen.
Dank voor je bijdrage. Je hebt gelijk, mijn interpretatie van de docu en mijn post als verlengde daarvan was denk ik te kort door de bocht en ongenuanceerd. Dit soort posts helpen mij ook de situatie aldaar beter te begrijpen :)

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
https://www.reddit.com/r/...2/update_tshirt_scammers/

Er blijken scammers actief te zijn die zeggen t-shirts te verkopen. Mocht je er eentje willen hebben (t-shirt, niet de scammer) dan even goed opletten. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

KipCurreh schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:47:

Ik zie niets geks in het vliegtuig qua Russen en hun gedrag :/

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:54
JB schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:38:
[...]

Das de aflevering "Georgie" :+
Oh echt, haha. Nouja, strekking is hetzelfde.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
@_Eend_, @IJzerlijm, ik heb de eerste 10k regels van het bestand van topcargo200.com doorgenomen.
  • Dubbele namen komen voor, maar telkens met andere geboortedata en ander adres,
  • De opgeroepenen zijn tussen 24 en 35 jaar oud,
  • De helft komt uit St Petersburg of Moskou,
  • Random een paar adressen in Google opgezocht: van de Noordpool tot Mongolie kwam ik tegen.
Ergo, ik heb geen reden te twijfelen aan de echtheid van deze data. Misschien gooi ik er later eens wat hardere tools tegenaan als ik zin en tijd heb.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
onkl schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 02:40:
Interessante (imho) opinie van Mikhail Pozharsky, die ingaat op de effecten van de mobilisatie op het sociaal contract in Rusland.
Raakt enigszins aan de punten die @bulle bas vaak aanvoert, kort door de bocht "hoe verantwoordelijk is een willekeurige Rus hiervoor, omdat zij ten slotte nog steeds Putin niet hebben weggejaagd?"

Hij betoogt dat het sociaal contract in Rusland niet lijkt op een moderne natiestaat, maar veel meer op een feodaal model. Dat feodale model gaat uit van de premisse dat de overheid niets doet voor haar onderdanen, maar dat anderszins die onderdanen ook hun leven niet hoeven te geven voor die overheid.
Voor ons niet goed voorstelbaar, omdat het model "de staat ís de optelsom van haar bewoners" voor ons zo normaal is, dat we het niet eens meer als een mogelijke keuze zien, maar als een soort axioma.

In zo'n feodale wereld ga je meer uit van een soort terra nullius, waarbij jij niet echt deel van land bent, maar waarbij jij ergens leeft en daar loopt min of meer toevallig ook nog een soort roversbende rond die zichzelf de staat noemt. Niemand weet waar die club vandaan komt of hoe je ervanaf komt, maar het heeft iig niets met jou te maken. Volgens Pozharsky is nu dit feodale contract (Jullie negeren mij, ik negeer jullie) geschonden door de mobilisatie.

Vooral interessant omdat het een andere visie geeft op de verhouding tussen Kremlin en bevolking.

Als context/leeswijzer: Mikhail Pozharsky is een van de leiders van de NDA, een Russische oppositiepartij met een profiel wat wild (en voor mij onbegrijpelijk) slingert tussen gematigd rechts, liberalisme en vreemde flirts met neo-nazisme.
Dank voor de bijdrage. Ik heb het in varianten voorbij zien komen. Ik kan de strekking begrijpen, maar de complexe samenleving zoals die er ook in Rusland is nodigt niet uit tot het model. Het feodale stelsel stortte niet voor niets in met de opkomst van steden en burgerij.

Het gaat er mij niet om om met de vinger te wijzen, maar hier is sprake van medeweten en medewerking. Het is niet voor niets dat in de huidige tijd een volk gevreesd wordt door machtshebbers.
Was de operatie in Oekraïne gelukt, dan had dat veel goeds gedaan voor het vertrouwen in Putin. Sterker nog, dat is de rode lijn in het Putin-beleid. Wegzakkende steun gevolgd door een veroveringsoorlog of ander bruutheid. Tot nu toe ging dat steeds goed. De makke zit hem in morele gezindheid. Zonder dat ik beweer dat wij beter zouden zijn, want dat doet er niet toe om te zien waar het fout gaat.

We moeten oppassen voor wensdenken en projectie. Als ik zo rondkijk zie ik dat het ons niet lukt dit goed te analyseren, omdat wijzelf ideologisch aardig op drift zijn, getuige de wankelende democratieën. Macron benoemde dit ook recent, maar goed, die komt ook uit een land waar denken zonder gerichtheid op onmiddellijk praktisch nut niet vreemd is.

We proberen de ander te begrijpen in termen als "die wil toch ook alleen maar persoonlijk comfort". Fijn dat we pogen een ander te begrijpen, maar als we niet dieper steken gaan we ook niets verbeteren. Het enige geloof dat wij hebben is dat als je maar rijk genoeg bent je dan wel gaat deugen. Oplossing: een grotere tv, flexibele arbeidsmarkt. Het faillissement van dat geloof is daar, maar ik zie ons ervoor aan om daar toch mee door te gaan bij gebrek aan vermogen iets anders dan louter dit platte denken voort te brengen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Kuusj schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:20:
[...]

En dat blijkt uit? Volgens mij is dit wel ideaal voor Xi, Rusland stelt niks meer voor dus daar kunnen ze goedkoop alles gaan opkopen en toe-eigenen (zoals in veel arme landen met havens etc.), en NATO heeft minder wapentuig over en moet zijn aandacht splitsen tussen Europa en Azië, hetgeen de druk af haalt van Taiwan etc.
Dit is helemaal niet ideaal voor Xi. Rusland was nog een redelijk sterke tegenhanger van de EU, maar dat is met deze oorlog wel heel hard verdwenen. De EU heeft er economisch wel last van, wat weer niet leuk is voor China omdat ze zelf al grote economische problemen hebben en erg afhankelijk zijn van Europa. Een economisch minder Europa is op dit moment dan ook juist heel slecht voor China.

En dat minder wapentuig valt erg mee en is ook heel erg tijdelijk. Zo'n beetje elk land heeft zijn budget voor defensie fors omhoog gebracht en zijn wapenindustrie weer wat harder aangezwengeld.

En die verminderde druk bij Taiwan blijkt nog niet echt, het is eerder duidelijk dat Amerika daar juist meer druk op heeft gelegd

Dus al met al is de huidige situatie voor China verre van ideaal en ik durf wel te stellen dat die zo snel mogelijk af willen zijn van deze hele oorlog.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Ik wil niet degene zijn die Putin verdedigt, maar dit is toch gewoon een kwestie van reageren op een zich ontwikkelende situatie? Het zal in eerste instantie ook niet zijn intentie geweest zijn, want het mag ook helemaal niet (vandaar de 'referenda'). Dus ik denk niet dat dit gezien gaat worden als het verbreken van een belofte. Hangt er ook vanaf aan wie je het vraagt natuurlijk. De een zal het een teken vinden dat de oorlog erg slecht verloopt en dat Ruslan verliest, de ander ziet het positief en zegt dat ze nu nóg sneller zullen winnen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

renegrunn schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:58:
[...]

Oh echt, haha. Nouja, strekking is hetzelfde.
Dacht dat het een strikvraag was, of ik ook wel echt gekeken heb :P

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing

Je weet dat je cannon fodder gaat worden. Je weet niet of je het zal overleven en of er in de loopgraven drank zal zijn. Ook ga je je vrienden en familie waarschijnlijk nooit meer zien. Zij jou wel, in een kist.

Als ik in die positie zou zitten en dat zou mijn laatste avond zijn, dan zou ik me ook volgieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

mphilipp schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 12:01:
[...]

Ik wil niet degene zijn die Putin verdedigt, maar dit is toch gewoon een kwestie van reageren op een zich ontwikkelende situatie? Het zal in eerste instantie ook niet zijn intentie geweest zijn, want het mag ook helemaal niet (vandaar de 'referenda'). Dus ik denk niet dat dit gezien gaat worden als het verbreken van een belofte. Hangt er ook vanaf aan wie je het vraagt natuurlijk. De een zal het een teken vinden dat de oorlog erg slecht verloopt en dat Ruslan verliest, de ander ziet het positief en zegt dat ze nu nóg sneller zullen winnen :+
Op filosofisch nivo is het nog veel erger.

Door de mobilisatie te doen, breekt Putin met de impliciete regels van het sociale contract met de 'burger' in Rusland waarmee hij in het zadel zit en die hem in het zadel houd.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

asing schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 12:03:
[...]

Als ik in die positie zou zitten en dat zou mijn laatste avond zijn, dan zou ik me ook volgieten.
De vraag is, of zij dat ook in de gaten hebben :X

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
mphilipp schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 12:01:
[...]
Ik denk anders wel degelijk dat dit een verbroken belofte is en dat ook door velen zo wordt gezien. Zeker omdat ze continue horen dat het zo goed gaat en er 'maar' 6k soldaten zijn gesneuveld. Dan plotseling komen met een mobilisatie voor minstens 300k man zet toch vraagtekens.
Je ziet dit ook aan de demonstraties en de vele mensen die nu proeren rusland uit te komen. De grote vraag is alleen of er genoeg in opstand komen om iets te bereiken. Want het ergens niet mee eens zijn is iets anders dan daadwerkelijk in opstand komen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

JB schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 12:04:
[...]

Waarschijnlijk wel. Deze jongens hebben eerder in het leger gezeten en weten uit eerste hand wat voor shitshow het is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:20
Canada heeft ook genoeg gedaan om de oorspronkelijke bevolking te verwijderen tot het punt dat je best moeite moet doen om het geen genocide te noemen. En de jaren 40, 50 en 60 waren ook niet bepaald gunstig om geboren te worden als native in Nieuw-Zeeland.

Wat dat betreft is kolonisatie, zoals door de Russen nu wordt geprobeerd, nooit gunstig geweest voor de bevolking die er al woonde. Het gebied mag er misschien soms op vooruit gaan, maar daar hebben de oorspronkelijke bewoners vaak bijzonder weinig aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
JB schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 12:04:
[...]

Officiële staatsmedia:
Mschamp schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:40:
8 maart:

22 september
Belofte verbroken.
Je moet beseffen dat als je ineens met een miljoen wordt opgeroepen dat het niet helemaal naar wens is gegaan daar in Oekraïne. Dat kwartje moet toch vallen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
HugoBoss1985 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:24:
Het inzetten van een nuke is dus heel irrationeel (en gaat niet gebeuren), zoals we hier beargumenteren.
Putin is dus zo irrationeel dat hij het ter sprake blijft brengen.
Daar begrijp ik dus maar weinig van.
Hij gooit hier alleen maar verder zijn eigen glazen in en jaagt het westen verder tegen zich in het harnas.
Maar eigenlijk niet zo heel vreemd want dat is zo'n beetje de algemene gang van zaken tijdens dit conflict :)
Ik lees het als wanhoop. De gedachte aan kernwapens zorgt bij een Rdw tot erg slappe knieën. Gisteren zag ik een stukje Duitse tv waar een academicus alvast maar de overgave van Oekraïne voorstelde. Dus het heeft effect, alleen nog onvoldoende op beleidsmakers.

Ik zie het meer als een niet geschoten altijd mis. Waar we enigszins voor op moeten passen is dat Putin het conflict zolang kan verlengen dat hij de m.n. de vijfde colonne in stelling kan brengen om de bevolking bang te maken en op te roepen tot afzien van steun. Momenteel zijn in NL die geluiden al te horen uit hoek van de SP t/m FVD, en de zogenaamde realisten op tv die voortdurend pleiten voor overgave (dat zegt men omfloerst met termen als diplomatie of de-escalatie).

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• ledog
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 10:53
TakeAway schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:14:
[...]

Helemaal mee eens met je beredenering. In mijn ogen kan dit alleen gestopt worden door:
1 Afkeuring door China en India, waar Rusland nu heel erg afhankelijk van is.
2 Het volk keert zich tegen Putin en er volgt een staatsgreep, wat ik niet zo snel zie gebeuren.
1 We mogen al blij zijn als China aan de zijlijn blijft staan. Voor Europa ziet het er somber uit als China zijn productiecapaciteit gaat inzetten om Rusland te steunen.

2 De Russen kunnen zich pas tegen het regime keren bij voldoende chaos en onzekerheid in het repressieve apparaat. Dat kan nog jaren duren, maar kan zich ook in enkele dagen voltrekken. Voorwaarde is wel dat er een machtsvacuüm bestaat in de bovenliggende organisatie.

We hebben het hier vaak over het strategische inzicht of beweegredenen van Putin. Putin heeft jarenlang succesvol leiding gegeven aan een maffiose organisatie. Deze organisatie kon alleen standhouden als iedereen tevreden werd gehouden met met enorme geldstromen, met militaire successen en met politieke overwinningen. Vanuit dit perspectief zijn de misdadige acties van het regime rationeel te verklaren. Je hebt er geen groot Rusland ideaal, strijd tegen de nazi's of religieuze motivatie voor nodig, dat is alleen maar domme propaganda voor het volk.

De ontdekking van grote hoeveelheden olie en gas en de daaropvolgende omwenteling in Ukraine vormden een directe bedreiging van de inkomstenstroom van de maffia organisatie in het Kremlin. Om de macht te behouden hadden Putin en de mensen om hem heen geen andere keuze dan steeds radicaler ingrijpen, wat dus uiteindelijk leidde tot de invasie van Ukraine.

Ik denk dat je mag stellen dat de macht van Putin en zijn vrienden op de avond voor de inval zijn hoogtepunt had bereikt. De daaropvolgende militaire, economische en politieke tegenslagen heeft hun macht inmiddels doen verminderen. In radicale clubjes is het namelijk gangbaar dat tegenslagen leiden tot verdeeldheid, chaos en uiteenvallen van de club. Het is voor de buitenwereld niet zo zichtbaar, maar dat is nu ook gaande binnen het leger en binnen het Kremlin. Aanvankelijk winnen de meest radicale elementen steeds meer terrein. De gematigde personen treden terug of vallen, in lijn met de locale traditie, uit het raam. De radicalisering heeft echter ergens een einde. Op den duur worden opvattingen zo extreem dat mensen alleen komen te staan, tot het punt dat de keizer ineens geen kleren meer aan heeft.

Dat is het moment waarop het hele repressieve apparaat begint te wankelen waardoor een een bevolking massaal de straat op kan gaan om veranderingen te eisen. Voor een einde van de oorlog moet het regime in Moscow dus na verdere radicalisering aan interne verdeeldheid en anarchie uit elkaar vallen. Hoe meer militaire en economische tegenslagen dit bewind om zijn oren krijgt hoe sneller zelfs een dictator als Putin de club niet meer bij elkaar kan houden.

Steeds meer mensen tuimelen uit ramen en de radicale elementen in Rusland worden steeds prominenter. Wanneer de bom gaat barsten weten misschien de inlichtingen diensten, maar als de situatie nog verder uit de hand blijft lopen, zal verdeeldheid en daarmee wegvallende controle vanuit het Kremlin denk ik het begin inluiden van het einde van de oorlog.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
[...]

Dat is anno nu absoluut niet de realiteit. De Donbass is een enorme shithole geworden na die bezetting. Enige pro-russische sentimenten zijn vooral geïmporteerd en er is daar sprake van manipulatie en zwendel.
Het frame is dat iedereen die Russisch spreekt pro-russisch is. Geen enkele verkiezing en geen enkel referendum verloopt er eerlijk.

Dus de waarde van dit soort kanttekeningen, die wij misschien wel teveel hebben gemaakt in onze verslaggeving, is op zijn best van misleidende kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratzz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02-10 13:57

https://twitter.com/flash...&t=KIeP7ncQfO14al8r4j4SOQ

https://twitter.com/OlgaN...&t=byCqZPLVNj3JeJzvP8kfqg

Check het filmpje in de comments bij de onderste 8)7 |:(

Ze zullen ook geen last hebben van stress denk ik zo...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
[...]

Wat ga je doen?
Maar je hebt 1 wapen waarmee je altijd wint gelijk speelt. Ik denk dat de regel van "no ruler rules alone" van zwaar belang is. Putins Persoonlijke Prestigefaal is vooral voor hemzelf vervelend. Als hij alleen Dugins om zich heen zou hebben verzameld die denken in termen van oplossen in de vlammen voor het heilige moederland, dan ja. Maar die wordt vooral gezien als een waanzinnige.
En natuurlijk heeft Putin met zijn keuzes de fractie van haviken meer ruimte gegeven. Maar een Shoygu is een behendige politicus zonder agenda. Wat daar naar boven komt drijven zijn opportunisten pur sang. En met mijn somber oordeel over de Rus en haar moreel kompas denk ik ook dat de duiven nog talrijk zijn op belangrijke posities. En uiteindelijk is Putin zelf ook een duif, deze mobilisatie is zeer zeker niet zijn eerste keuze geweest.

Zoals ik vermoed zou met een crack down op de ultra-nationalisten er geen enkele fractie meer pro-oorlog zijn, en dat kan Putin ook niet hebben. Dit is geen keuze uit liefde geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01:54
https://www.theguardian.c...on-ukraine-war-army-drive

Hier gaat the Guardian nog wat dieper in op de mobilisatie. Er heerst het gevoel dat Rusland veel meer dan 300k mensen wil opnemen in het leger.

Immers, alles wat Rusland zegt is een leugen dus waarom zouden we het getal van ongeveer 300k als waarheid aannemen?

Neemt niet weg dat bij een gelijkblijvende hoeveelheid materieel je vraagtekens moet blijven zetten bij de effectiviteit van zoveel extra (relatief ongetraind) personeel.
Ik verwacht ook dat Oekraine met voldoende steun dit aan zou moeten kunnen, Het is alleen wel ontzettend zonde van al die mensenlevens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:05
gustaveau schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 12:41:
https://www.theguardian.c...on-ukraine-war-army-drive

Hier gaat the Guardian nog wat dieper in op de mobilisatie. Er heerst het gevoel dat Rusland veel meer dan 300k mensen wil opnemen in het leger.

Immers, alles wat Rusland zegt is een leugen dus waarom zouden we het getal van ongeveer 300k als waarheid aannemen?

Neemt niet weg dat bij een gelijkblijvende hoeveelheid materieel je vraagtekens moet blijven zetten bij de effectiviteit van zoveel extra (relatief ongetraind) personeel.
Ik verwacht ook dat Oekraine met voldoende steun dit aan zou moeten kunnen, Het is alleen wel ontzettend zonde van al die mensenlevens...
Is al vele keren voorbij gekomen in het topic. Het huidige decreet geeft ruimte om ongeveer 1 miljoen burgers te mobiliseren.

Die 300k is een getal wat Putin roept om het minder erg te laten lijken. In praktijk zullen er 1miljoen soldaten bij komen.

En dat is nog maar het eerste decreet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .ScorpionSquad
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11-09 23:22

.ScorpionSquad

Nickname van een 14-jarige

asing schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 12:03:
[...]

Je weet dat je cannon fodder gaat worden. Je weet niet of je het zal overleven en of er in de loopgraven drank zal zijn. Ook ga je je vrienden en familie waarschijnlijk nooit meer zien. Zij jou wel, in een kist.

Ben je de mobiele crematoria al vergeten die achter de Russische linies staan? Of heb ik iets gemist en zijn die inmiddels niet meer functioneel (dat zou me overigens niets verbazen, er zal veel bewijs van oorlogsmisdaden en militaire incompetentie verdoezeld moeten worden).

De families die nog een fysiek afscheidsritueel kunnen doen behoren tot de gelukkigen, samen met de overlevenden/gewonden en hun familie, hoe cru dat ook is.

'Quaevis terra patria' - Desiderius Erasmus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:25

Auredium

Informaticus Chaoticus

Requiem19 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 12:47:
[...]

Is al vele keren voorbij gekomen in het topic. Het huidige decreet geeft ruimte om ongeveer 1 miljoen burgers te mobiliseren.

Die 300k is een getal wat Putin roept om het minder erg te laten lijken. In praktijk zullen er 1miljoen soldaten bij komen.

Ik twijfel er niet aan dat Poetin 1 Miljoen soldaten uiteindelijk wil mobiliseren. De vraag is alleen 'Hoe dan?'
Het land heeft op papier meer dan 140 miljoen inwoners. Maar een groot deel is te oud of heeft gezondheidsproblemen of zit vast aan een gezin of zijn te jong om te vechten.
Ook in vredestijd is een leger niet gratis, je moet lonen onderhouden en betalen voor het onderhoud van voertuigen en zaken zoals trainingsbarakken en militaire installaties. Dat is nog niet eens rekening houdend met de enorme corruptie in Rusland.

Dit hoort allemaal bij de droom van Fuhrer Poetin en zijn groot Rusland die lebensraum in het westen wilt verkrijgen. Alleen is allang duidelijk dat Poetin veel weerstand ondervind van het volk en niet de middelen heeft voor een dergelijke mobilisatie.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta
  • Laatst online: 18:51

Fanta

FordPerformance™️

[...]

Die 300k is een getal wat Putin roept om het minder erg te laten lijken. In praktijk zullen er 1miljoen soldaten reservisten bij komen.

Kleine aanpassing, omdat '1.000.000 soldaten' veel te indrukwekkend klinkt voor wat er werkelijk naar het front gestuurd wordt. Maak het niet groter dan het is.

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
.ScorpionSquad schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 12:56:
[...]

Ben je de mobiele crematoria al vergeten die achter de Russische linies staan? Of heb ik iets gemist en zijn die inmiddels niet meer functioneel (dat zou me overigens niets verbazen, er zal veel bewijs van oorlogsmisdaden en militaire incompetentie verdoezeld moeten worden).

De families die nog een fysiek afscheidsritueel kunnen doen behoren tot de gelukkigen, samen met de overlevenden/gewonden en hun familie, hoe cru dat ook is.
Die mobiele crematoria waren een beetje een hoax. Behalve wat plaatjes dat die dingen bestaan is er bij mijn weten geen enkel bewijs dat ze zijn ingezet.

De familie is inderdaad gelukkig als ze hun geliefde nog terugzien in een kist. Er zijn er heel veel die dat stadium niet hebben gehaald. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:50
[...]

1 miljoen, om wat te doen? Reserves aan pantser voor de infanterie is er voor hoeveel? Reserves aan handvuurwapens is hoeveel? Schattingen gezien dat er voor max 60K infanteristen wapens zijn, elke dode Rus levert dan weer wel zijn wapen in, waardoor de reserves weer wat groeien.

lijst is nog wel aan te vullen: kleding/schoenen/officieren/eten/drinken/slaapzakken etc, allemaal items waar nu al tekorten zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Tens op 23-09-2022 13:07 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Zou het dan toch nog gebeuren?
https://twitter.com/pravda_eng/status/1573258204402053121
Zal eens kijken of ik die stemming kan vinden waar de tweet over gaat iig.

Aangezien de 1e replies al zijn: "I have no info on such a vote in recent days"

/edit: linkje gemaakt ipv embed, er lijkt geen bron voor te zijn.

[ Voor 60% gewijzigd door YakuzA op 23-09-2022 13:24 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

.ScorpionSquad schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 12:56:
[...]

Dat was een hoax. Het cremeren van lichamen is veel te inefficient om dat in grote aantallen met mobiele crematoria te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:11

Grouchy

meep meep

YakuzA schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 13:11:
Zou het dan toch nog gebeuren?
https://twitter.com/pravda_eng/status/1573258204402053121
Zal eens kijken of ik die stemming kan vinden waar de tweet over gaat iig.

Aangezien de 1e replies al zijn: "I have no info on such a vote in recent days"

/edit: linkje gemaakt ipv embed, er lijkt geen bron voor te zijn.
Die stemming is er juist niet geweest. De stoplicht coalitie heeft dat weten te voorkomen en het doorgeschoven naar een commissie (om zo de aanvraag onschadelijk te maken)

https://www.rnd.de/politi...F3NFE67AYZRIQFGUD7QQ.html

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
en daar is het al:

https://tass.com/politics/1512201
Moscow to regard strikes at Donbass, liberated territories as attack on Russia — Kremlin
Dmitry Peskov explained that "immediately after the decision to join Russia the Constitution of Russia will come into force in relation to these territories"

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta
  • Laatst online: 18:51

Fanta

FordPerformance™️

En wat is precies het nieuws wat ik hier uit moet halen?

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 18:15
Tens schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 13:04:
[...]
Schattingen gezien dat er voor max 60K infanteristen wapens zijn,

lijst is nog wel aan te vullen: kleding/schoenen/officieren/eten/drinken/slaapzakken etc, allemaal items waar nu al tekorten zijn.
Ik kan het mij niet voorstellen en 'alles' is te maken.
Auredium schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 12:57:
[...]
Ik twijfel er niet aan dat Poetin 1 Miljoen soldaten uiteindelijk wil mobiliseren. De vraag is alleen 'Hoe dan?'
Het land heeft op papier meer dan 140 miljoen inwoners. Maar een groot deel is te oud of heeft gezondheidsproblemen of zit vast aan een gezin of zijn te jong om te vechten.
Ook in vredestijd is een leger niet gratis, je moet lonen onderhouden en betalen voor het onderhoud van voertuigen en zaken zoals trainingsbarakken en militaire installaties. Dat is nog niet eens rekening houdend met de enorme corruptie in Rusland.
Zo duur is een (ouderwets) leger niet, juist relatief goedkoop. Wat maakt het de autoriteiten nou uit of zo'n reservist aan een gezin 'vastzit'. Aan Roebels is ook geen gebrek en de munt is nog sterk. Die is nog net zo sterk als na de strubbelingen van 2015 waarin het wel een flinke val heeft gemaakt.

Ik begrijp dat we hier allemaal graag een zwak Rusland willen zien. Ze bakken er ook weinig van natuurlijk. Maar als je nu opgeroepen wordt en je gaat, dan probeer je er toch het beste van te maken met de kameraden om je heen denk ik. En ik mag vanuit Russisch perspectief toch hopen dat ze zich ook een beetje aanpassen op het slagveld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
Fanta schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 13:39:
[...]

eh:
Moscow to regard strikes at Donbass, liberated territories as attack on Russia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
PLAE schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 13:40:
[...]

Ik kan het mij niet voorstellen en 'alles' is te maken.
tuurlijk, als je mankracht, materiaal en machines hebt. (en tijd)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Laatst online: 22:27
Nou en?

Blufpoker terwijl we al hebben gezien dat hij slechte kaarten heeft.

Hooguit nog harder er overheen gaan, is het antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Fanta schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 13:39:
[...]

Een tijdlijn denk ik. Het begint met het "referendum" wat compleet gerigged is. Dan zal volgens Rusland blijken dat xx % graag bij Rusland wil waarbij XX een random getal is ergens boven de 70 ofzo. Direct erop zal Rusland verklaren dat de gebieden "Rusland" zijn. Daarna is het afwachten.

Er kunnen 2 dingen gebeuren:

1) er gebeurt eigenlijk niks anders dan nu
2) Rusland gooit een nuke

Als 1, dan is het gewoon een natte scheet van Putin. Als 2, dan komt het plan van de NATO in actie en gaan we meemaken wat Biden en Blinken bedoelen met "in kind". Daarna kan het weer 2 kanten op. De eerste is dat Putin bakzeil haalt en Rusland verliest, of Putin drukt op nogmaals op de nuke knop en NATO komt zelf onder vuur te liggen.

1 Oktober weet je zeker wat het was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Terwijl het nog niet RF is, en het referendum amper begonnen is beginnen ze dit al te claimen op basis van dat ze de gefraudeerde uitkomst al weten :P

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Wilke schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 13:46:
[...]

Nou en?

Blufpoker terwijl we al hebben gezien dat hij slechte kaarten heeft.

Hooguit nog harder er overheen gaan, is het antwoord.
eh,
en daar is het al:
als in, wat we allemaal al verwachten is nu bevestigd. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

asing schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 13:46:
[...]
Een tijdlijn denk ik. Het begint met het "referendum" wat compleet gerigged is. Dan zal volgens Rusland blijken dat xx % graag bij Rusland wil waarbij XX een random getal is ergens boven de 70 ofzo. Direct erop zal Rusland verklaren dat de gebieden "Rusland" zijn. Daarna is het afwachten.

Er kunnen 2 dingen gebeuren:

1) er gebeurt eigenlijk niks anders dan nu
2) Rusland gooit een nuke

Als 1, dan is het gewoon een natte scheet van Putin. Als 2, dan komt het plan van de NATO in actie en gaan we meemaken wat Biden en Blinken bedoelen met "in kind". Daarna kan het weer 2 kanten op. De eerste is dat Putin bakzeil haalt en Rusland verliest, of Putin drukt op nogmaals op de nuke knop en NATO komt zelf onder vuur te liggen.

1 Oktober weet je zeker wat het was.
Het is vrijwel zeker 1.
Aangezien optie 2 teveel risico heeft op het einde van de RF.

PSN

Pagina: 1 ... 49 ... 76 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid