"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Ik betwijfel of dat er veel meer dan 200k in totaal zullen worden.
De hele oorlog al heeft Rusland moeite om de BTG's daadwerkelijk vol te krijgen.
Hier heb ik het al eerder over gehad: Het is normaal daar om te zeggen dat je bataljon vol is, terwijl hij misschien maar voor 75% gevuld is. Het extra materieel wat je overhoudt, heb je zelf hard nodig, en het extra geld steekt men lekker in hun eigen zak.
En dat controleren is praktisch onmogelijk, wat ga je doen? Iedereen tellen? Daar heb je geen tijd voor, en zelfs al komt er iemand met een telraam, die geef je gewoon een deel van het geld, en dan houdt ie zijn klep ook wel. Of je laat hem uit een raam vallen.
Hetzelfde kun je ook prima gaan zien bij de plaatsen waar de mannen daadwerkelijk verzameld worden. Je kan 1000 mannen van straat plukken. Je kan er ook 900 van straat plukken, inclusief de lokale junks, en een vrije dag nemen op kosten van Moskou. Niemand die dat gaat bijhouden in Siberie.
Dit zijn dingen die eigenlijk sinds Rusland een vlek op de kaart is, al een probleem zijn. Je kan er gewoon niet op vertrouwen dat als je 10.000 mannen "besteld", je er ook rond de 10.000 krijgt.
Hetzelfde trouwens ook met tanks en eigenlijk alle wapens. Niemand zal weten hoeveel tanks er waren op de dag van de invasie, hoeveel er nog in UA zijn, hoeveel er nog in reserve zijn, en hoeveel er binnen afzienbare tijd in UA kunnen zijn.
People as things, that’s where it starts.
De gegroeide hoeveelheid technologie?
Net zoals z'n oorlogsverklaring op 24 Feb.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Als je de aantallen ziet die opgeroepen en afgevoerd worden dan gaan ze dat makkelijk halen, in het oosten worden hele dorpen leeg-geveegd.RobinHood schreef op donderdag 22 september 2022 @ 22:41:
De hele oorlog al heeft Rusland moeite om de BTG's daadwerkelijk vol te krijgen.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Lijkt op een moisin nagant. Ontworpen in 1890
Natuurlijk, er komen veel Russen aan, maar 300k? Misschien als het idee wordt om er 500k op te trommelen.hoevenpe schreef op donderdag 22 september 2022 @ 22:43:
[...]
Als je de aantallen ziet die opgeroepen en afgevoerd worden dan gaan ze dat makkelijk halen, in het oosten worden hele dorpen leeg-geveegd.
300k is tyfusveel mensen. Alsof je alle mannen, jong en oud, uit Rotterdam trekt.
Het interesseert de hogere rangen geen fluit. Die duwen de jongens gewoon het veld in met gare of zelfs zonder spullen en kunnen dan trots zeggen dat ze wel 300k soldaten succesvol geleid hebben.RobinHood schreef op donderdag 22 september 2022 @ 22:41:
Overigens, ik zie iedereen nogal losgaan met die 300k aan troepen.
Hier heb ik het al eerder over gehad: Het is normaal daar om te zeggen dat je bataljon vol is, terwijl hij misschien maar voor 75% gevuld is. Het extra materieel wat je overhoudt, heb je zelf hard nodig, en het extra geld steekt men lekker in hun eigen zak.
En dat controleren is praktisch onmogelijk, wat ga je doen? Iedereen tellen? Daar heb je geen tijd voor, en zelfs al komt er iemand met een telraam, die geef je gewoon een deel van het geld, en dan houdt ie zijn klep ook wel. Of je laat hem uit een raam vallen.
Hetzelfde kun je ook prima gaan zien bij de plaatsen waar de mannen daadwerkelijk verzameld worden. Je kan 1000 mannen van straat plukken. Je kan er ook 900 van straat plukken, inclusief de lokale junks, en een vrije dag nemen op kosten van Moskou. Niemand die dat gaat bijhouden in Siberie.
Dit zijn dingen die eigenlijk sinds Rusland een vlek op de kaart is, al een probleem zijn. Je kan er gewoon niet op vertrouwen dat als je 10.000 mannen "besteld", je er ook rond de 10.000 krijgt.
Hetzelfde trouwens ook met tanks en eigenlijk alle wapens. Niemand zal weten hoeveel tanks er waren op de dag van de invasie, hoeveel er nog in UA zijn, hoeveel er nog in reserve zijn, en hoeveel er binnen afzienbare tijd in UA kunnen zijn.
Ik heb deze tweet eerder vandaag ook al gedeeld, maar het zijn er ruim 300k uit de eerste golf van 3!RobinHood schreef op donderdag 22 september 2022 @ 22:41:
Overigens, ik zie iedereen nogal losgaan met die 300k aan troepen.
In totaal dus potentieel 1 miljoen-ish.
Uiteraard zitten er fouten in die buitgemaakte lijst (300k namen, .txt bestand, kun je downloaden), maar dan nog.
🧵#Mobilization: List of 305,925 names comprising the 1st of presumably 3 waves of Putin's draft has been leaked. Pieces fiting together to further corroborate that 1 million people are intended for the draft, not 300,000.
— Igor Sushko (@igorsushko) 22 september 2022
94mb text file:https://t.co/pKH4UWX367 pic.twitter.com/c1nOsmk5ng
Edit: en in dit soort filmpjes halen ze zo al 200/300 man op in een paar bussen. Als elke stad dat doet, gaat het best hard hoor
Mobilization in Makhachkala in full swing. pic.twitter.com/Nysq82F6Tg
— Aldin 🇧🇦 (@aldin_aba) 22 september 2022
[ Voor 15% gewijzigd door bloody op 22-09-2022 22:58 ]
nope
Daar hebben ze geen moeite mee, dit is op papier en media 300.000 in werkelijkheid gaat dit meer zijn.RobinHood schreef op donderdag 22 september 2022 @ 22:45:
[...]
Natuurlijk, er komen veel Russen aan, maar 300k? Misschien als het idee wordt om er 500k op te trommelen.
300k is tyfusveel mensen. Alsof je alle mannen, jong en oud, uit Rotterdam trekt.
Rusland liegt en bedriegt elke keer weer, nu niet anders
In 15 jaar hebben ze ongeveer 20 T14’s gebouwd. Dus ja, met alle tech is de production rate een stuk lagerAMARONE schreef op donderdag 22 september 2022 @ 22:42:
Wat is trouwens het verschil met WO2 Duitsland? Die knalden ook in korte tijd een gigantische hoeveelheid tanks eruit. Rusland deed dat toen toch ook, waarom lukt dat nu ineens niet meer?
De T90M’s gaan er ook maar per 20 of 30 per maand uit in een Russische fabriek dacht ik.
Zal nog eens zoeken naar een bron daarvoor.
https://www.raamoprusland...ensie/2156-one-way-ticketEach year, Russian industry supplied an average of about 650 tanks and other AFVs. Of these, tanks alone were supplied in numbers of no more than 160−170 T-72B3/B3M units per year under the 2011−2020 SAP from the UralVagonZavod (UVZ) facilities in Nizhny Tagil and Omsk (in 2021, only 34 of these tanks were supplied), and no more than 45−50 T-80BVM tanks were supplied from the Omsk plant in 2017−2021.
Of, uhm 80 tanks totaal in een jaar in 2021 dus
[ Voor 33% gewijzigd door YakuzA op 22-09-2022 22:53 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Valt me wel op dat ze niet ouder zijn dan 35 jaar.bloody schreef op donderdag 22 september 2022 @ 22:47:
[...]
Ik heb deze tweet eerder vandaag ook al gedeeld, maar het zijn er ruim 300k uit de eerste golf van 3!
Uiteraard zitten er fouten in die buitgemaakte lijst (300k namen, .txt bestand, kun je downloaden), maar dan nog.
[Twitter]
Als je bedenkt dat Oekraïne over een paar maanden meer dan 500.000 getrainde soldaten klaar heeft staan is een miljoen niet overdreven veel gezien het kwalitatieve, logistieke en leidinggevende onderscheid.bloody schreef op donderdag 22 september 2022 @ 22:47:
Ik heb deze tweet eerder vandaag ook al gedeeld, maar het zijn er ruim 300k uit de eerste golf van 3!
Ik weet dat er ontelbaar mitsen en maren zijn. Zelf heb ik absoluut niet de kennis en wijsheid in pacht maar de realiteit is wel dat Rusland momenteel een significant deel van Oekraine bezet weet te houden, ondanks dat 'we' allemaal de invasie aan zagen komen. Ik betrap me er ook op te wensen dat de Russen een stel barbaren is dat we wel even wegvegen, maar dat is absoluut niet de werkelijkheid.hoevenpe schreef op donderdag 22 september 2022 @ 22:51:
[...]
Als je bedenkt dat Oekraïne over een paar maanden meer dan 500.000 getrainde soldaten klaar heeft staan is een miljoen niet overdreven veel gezien het kwalitatieve, logistieke en leidinggevende onderscheid.
Ik laat de vergelijkingen met Napoleon en de oostenrijkses snormeneer in het midden. Of Sun Tzu. Ik ben zeker geen militair expert. Maar het gemak waarin ik in dit topic even gepost zie worden hoe we die 300k dienstplichtigen wel even onder voet lopen stoort me wel ergens. Dit is geen spel, de vijand staat aan de poort te kloppen en niet zonder succes. En linksom of rechtsom komen we er nu al niet zonder kleerscheuren vanaf dus een tandje minder qua humor lijkt me eigenlijk wel gepast. De ABP van nu zijn al duidelijk genoeg. Het schuurt en rommelt echt al bij ons .
[ Voor 3% gewijzigd door Michael_OsGroot op 22-09-2022 22:58 ]
Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen
Paar dingen:bloody schreef op donderdag 22 september 2022 @ 22:47:
[...]
[Twitter]
1. Die lijst moet nog worden nagelopen.
2. Een voorlopige steekproef lijkt aan te tonen dat er ook overledenen op de lijst lijken te staan.
3. Klassiek Russisch: 100 duizenden oproepen om 10 duizenden over te houden.
4. Een miljoen mensen op de been houden. Hoe gaat Rusland dat logistiek doen? Alleen al het eten is een enorme klus. En dat met de al rammelende treintjes.
[ Voor 0% gewijzigd door Muncher op 22-09-2022 22:58 . Reden: Voorlopig toevegoegd ]
Blijkbaar kan het met de hulp van Erdogan en de Saoedische kroonprins opeens wel?
Ik probeer het grotere plaatje even te zien en deel het hier omdat ik meer reactie verwacht dan in het Rusland-Westerse verhoudingen topic.
Voorbeeld:
:strip_exif()/f/image/Blwup4RJ8s8XHPGsT8VlAvrK.jpg?f=fotoalbum_large)
Om letterlijk 1 bericht daaronder te lezen:
:strip_exif()/f/image/Kj1smga0Pqf81O0u5vzgvM7Z.jpg?f=fotoalbum_large)
Even snel gedeeld uit een Telegram groep maar ik heb het gecheckt kan alleen de juiste dag niet zo 1 2 3 vinden
Dus constant NATO bedreigen maar terwijl ook altijd met een NATO land dealtjes sluiten?
Mijn vraag is eigenlijk. Hoe groot achten jullie de kans dat dit alsnog beslist gaat worden rond de tafel met bv Turkije, China, Wie weet zelfs Israel? Onder het mom van de-escalatie.
Macron zou volgens mij ook graag aanschuiven maar die kan maar beter gewoon even niks doen denk ik dan
De Duitsers waren juist beroerd in het produceren van tanks. Ten eerste waren ze veel te ingewikkeld, ten tweede werden veel dwangarbeiders gebruikt die de boel sabotteerden. De Tiger en King Tiger waren bijna niet kapot te schieten, maar er waren maar respectievelijk 1347 en 489. De Amerikanen bouwden de Sherman (49.234 stuks) en de Russen de T-34 (84.070 stuks).AMARONE schreef op donderdag 22 september 2022 @ 22:42:
Wat is trouwens het verschil met WO2 Duitsland? Die knalden ook in korte tijd een gigantische hoeveelheid tanks eruit. Rusland deed dat toen toch ook, waarom lukt dat nu ineens niet meer?
Rusland krijgt het nu niet voor elkaar omdat ze daarvoor heel hard staal en kogellagers nodig hebben. Dat harde staal staat al sinds 2014 op de sanctie lijst en sinds de oorlog kunnen ze ook geen kogellagers meer importeren. Laat staan de electronica die nodig is voor optiek en andere zaken.
Het enige wat ze nog kunnen doen is van een voorraad deels kapotte tanks hele werkende tanks maken, en de T62 tanks op transport zetten.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Dus nu is het wachten totdat de T34’s verschijnen.asing schreef op donderdag 22 september 2022 @ 22:58:
[...]
De Duitsers waren juist beroerd in het produceren van tanks. Ten eerste waren ze veel te ingewikkeld, ten tweede werden veel dwangarbeiders gebruikt die de boel sabotteerden. De Tiger en King Tiger waren bijna niet kapot te schieten, maar er waren maar respectievelijk 1347 en 489. De Amerikanen bouwden de Sherman (49.234 stuks) en de Russen de T-34 (84.070 stuks).
Rusland krijgt het nu niet voor elkaar omdat ze daarvoor heel hard staal en kogellagers nodig hebben. Dat harde staal staat al sinds 2014 op de sanctie lijst en sinds de oorlog kunnen ze ook geen kogellagers meer importeren. Laat staan de electronica die nodig is voor optiek en andere zaken.
Het enige wat ze nog kunnen doen is van een voorraad deels kapotte tanks hele werkende tanks maken, en de T62 tanks op transport zetten.
De 4 grootste boevenstaten ter wereld. Wie weet werkt hetAlpina schreef op donderdag 22 september 2022 @ 22:58:
Eigenlijk is heel dat Rusland toch een grap op zich? Ik had bijvoorbeeld ook nooit verwacht dat de Azov strijders vrijgelaten zouden worden na het zien van de ‘kooien’
Blijkbaar kan het met de hulp van Erdogan en de Saoedische kroonprins opeens wel?
Ik probeer het grotere plaatje even te zien en deel het hier omdat ik meer reactie verwacht dan in het Rusland-Westerse verhoudingen topic.
Voorbeeld:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Even snel gedeeld uit een Telegram groep maar ik heb het gecheckt kan alleen de juiste dag niet zo 1 2 3 vinden
Dus constant NATO bedreigen maar terwijl ook altijd met een NATO land dealtjes sluiten?
Mijn vraag is eigenlijk. Hoe groot achten jullie de kans dat dit alsnog beslist gaat worden rond de tafel met bv Turkije, China, Wie weet zelfs Israel? Onder het mom van de-escalatie.
Macron zou volgens mij ook graag aanschuiven maar die kan maar beter gewoon even niks doen denk ik dan
T-34’s hebben ze er nog maar een paar van voor parades dacht ik.Muncher schreef op donderdag 22 september 2022 @ 23:00:
[...]
Dus nu is het wachten totdat de T34’s verschijnen.
62’s en 55’s zullen wel meer gaan opduiken.
PSN
Ja.AMARONE schreef op donderdag 22 september 2022 @ 22:42:
Tank in de tweede wereldoorlog was van staal, natuurlijk wel pantserstaal, maar alsnog staal. Er zaten geen chips in, alles was mechanisch, en zelfs de elektrische dingen waren vaak nogal rudimentair.
Plus oorlogseconomie natuurlijk.
Maar een moderne tank, tja, dat is geen staal meer, maar fancy multilaags composietpantser. De richtkijker is niet meer wat glas met een richtkruis, maar een ding met nachtzicht. Het kanon is niet meer handgeladen, maar heeft een complexe autoloader. De stabilisatie is veel complexer. De motor en transmissie zijn veel complexer.
Natuurlijk kun je er nog steeds veel van maken, maar dat duurt gewoon lang. Er zjjn wel iets van 10000 Abrams gemaakt, maar dat is wel over 20+ jaar.
Er zijn wel veel meer T72's gebouwd, maar dat zijn ook gewoon simpelere tanks dan de Abrams.
En als bonus: Rusland is arm. Er is geen geld om een lading T-80's, T-90's en T-14's te bouwen. Hetzelfde met moderne vliegtuigen. Neem de SU-32/34 fighter/strike fighter. Er zijn wel 140 van gebouwd.
Van de JSF, ons favoriete zorgenkindje, zijn er al 800+ gebouwd. In minder tijd. En de F-35 vliegt rondjes om alles wat de Russen hebben.
Hell, er staat nu een Su-57, hun F-22 killer, op een bekende airplane graveyard

Gamers ook. Battle Isle 2 & 3.Skybullet schreef op donderdag 22 september 2022 @ 18:08:
[...]
Klopt maar dat zijn enkele van de nadelen van een goede winter. Terwijl elke militair weet dat de winter ook zeker tactische voordelen heeft. Onbegaanbare rivieren of modderige moerassen kunnen opeens makkelijk overrijdbaar zijn om zo tegenstanders te verrassen of nieuwe logistieke lijnen te openen etc.
Over het algemeen ben je alleen koud in de winter en niet veel nat (als je nat bent in de winter doe je iets fout). Na een flink regenseizoen waarin je geen enkel stuk kleding of uitrusting droog kan houden is de winter vaak een welkome break. Al heeft het zeker zijn uitdagingen.
Ik denk dat men zich voor winterseizoen en regenseizoen moet kleden. Probleem wat de Russen hebben is mbt hun logistiek in huidige situatie. Kupyansk hebben ze immers niet meer.
Eens hoor maar blijkbaar worden er zo welAMARONE schreef op donderdag 22 september 2022 @ 23:02:
[...]
De 4 grootste boevenstaten ter wereld. Wie weet werkt het
nog beslissingen gemaakt. Wat ik nu zie is US en Europa inclusief Ukraine vs Rusland.
Daartussen wat landen oa. Turkije, India, China die er wel economisch beter van willen worden maar ook geen zin hebben in een al te groot gedoe. Knap staaltje geopolitiek dus…
Het recht om voort te bestaan.
Ofwel, het recht van de sterkste.
een treffende spreuk
De T55's zijn volgens Reddit allemaal verkocht aan schurkenstaten. Saddam had er een hoop bijvoorbeeld. Er staat er nu ergens eentje in Brabant bij iemand die zich Master Milo noemt.YakuzA schreef op donderdag 22 september 2022 @ 23:03:
[...]
T-34’s hebben ze er nog maar een paar van voor parades dacht ik.
62’s en 55’s zullen wel meer gaan opduiken.
Overigens is er naast de hopeloos verouderde T55 een moderne M-55S gebaseerd op die T55.
https://mezha.media/en/20...-55-for-the-armed-forces/
Oekraïne krijgt er een paar van Slovenië, 28 om precies te zijn.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Gaat voorlopig niet gebeuren. Hij speelt nu een troefkaart. Eerst effect zien, als het misgaat gaat Poetin pas nadenken over remise. Hij is een opportunist.Alpina schreef op donderdag 22 september 2022 @ 22:58:
Eigenlijk is heel dat Rusland toch een grap op zich? Ik had bijvoorbeeld ook nooit verwacht dat de Azov strijders vrijgelaten zouden worden na het zien van de ‘kooien’
Voorbeeld:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je bent bang, begrijpelijk, maar dat is wat Putin wil bereiken. Reken er op dat alleen onze Nato luchtmacht, zelfs alleen die van de Europese Nato landen, elke invasie van Rusland de baas kan.Michael_OsGroot schreef op donderdag 22 september 2022 @ 22:57:
[...]
Ik weet dat er ontelbaar mitsen en maren zijn. Zelf heb ik absoluut niet de kennis en wijsheid in pacht maar de realiteit is wel dat Rusland momenteel een significant deel van Oekraine bezet weet te houden, ondanks dat 'we' allemaal de invasie aan zagen komen. Ik betrap me er ook op te wensen dat de Russen een stel barbaren is dat we wel even wegvegen, maar dat is absoluut niet de werkelijkheid.
Ik laat de vergelijkingen met Napoleon en de oostenrijkses snormeneer in het midden. Of Sun Tzu. Ik ben zeker geen militair expert. Maar het gemak waarin ik in dit topic even gepost zie worden hoe we die 300k dienstplichtigen wel even onder voet lopen stoort me wel ergens. Dit is geen spel, de vijand staat aan de poort te kloppen en niet zonder succes. En linksom of rechtsom komen we er nu al niet zonder kleerscheuren vanaf dus een tandje minder qua humor lijkt me eigenlijk wel gepast. De ABP van nu zijn al duidelijk genoeg. Het schuurt en rommelt echt al bij ons .
Wat aan de orde is, sinds 2014, is de invasie van Ukraine. Standvastig hen blijven steunen is wat er moet gebeuren. Niet je laten intimideren door Putin.
een treffende spreuk
Aan zijn lichaamstaal te zien weet hij het zelf ook allemaal niet meer. Hij kan beter de eer aan zichzelf houden. (Met een ouderwets Russisch schietspelletje ofzo)Jerie schreef op donderdag 22 september 2022 @ 23:10:
[...]
Gaat voorlopig niet gebeuren. Hij speelt nu een troefkaart. Eerst effect zien, als het misgaat gaat Poetin pas nadenken over remise. Hij is een opportunist.
Welkom bij de R&D aflevering van het Russische leger. We stellen aan u voor Ivan Braunovitch, bewapend met een PhD, goed stel hersenen, en... een Mosin-Nagant.wauskoek schreef op donderdag 22 september 2022 @ 21:59:
[...]
Research is niet meer nodig want aan moderne elektronica komen ze bijna niet meer aan. Gewoon lekker ouderwetse rommel bouwen.
Het is misschien niet netjes om het te denken, vinden, of zeggen maar dergelijke kapitaalvernietiging is spijtiger dan een random junk from the streets of arme sloeber.
32 entries vandaag, lend lease gaat door.#UkraineWar: Overview of Russian equipment losses added on 22/09/2022
— Jakub Janovsky (@Rebel44CZ) 22 september 2022
Full list: https://t.co/wxuwtueKnD pic.twitter.com/g1vT93Es1P
Daar komt het wel op neer.AMARONE schreef op donderdag 22 september 2022 @ 22:42:
Vergelijk de F35 qua kosten maar eens met de F16 en de Starfighter en kijk naar de aantallen die we nu hebben.
De materialen waarmee moderne legermachines worden gebouwd zijn veel ingewikkelder en duurder dan ouderwets staal. Qua computertechniek , optische componenten ook een wereld van verschil.
Daarnaast kost het ook tijd om bestaande productielijnen omtebouwen voor massa productie.
Die moeten ook weer componenten aangeleverd krijgen door andere industrieën.
Zoiets kost tijd, geld en mankracht welke niet voor andere doelen kan worden ingezet.
Wel reken maar uit, dat gaat ook de gewone rus extra treffen wat ook niet populair is.
Meest kosteneffectieve methode is een gedeelte van de moblisatie extra inzetten om de reserve voorraden van oud legermateriëel opteknappen en gevechtsklaar te maken.
Het enigszins redelijke snel inzetbare materiaal is al opgebruikt dus om de in slechtere staat verkerende resterende voorraad intezetten is dan meer mankracht benodigd. Dat lukt alleen door nog meer te gaan kannibaliseren waardoor de voorraad nog uitgeputter wordt.
Evt kunnen wel iets gemakkelijker de raketten en ammunitie productielijnen worden uitgebreid.
De productie van tanks opvoeren is echt voor nu de allerlaatste optie. Dat vereist volledige oorlogseconomie.
Meest logische scenario is de extra troepen snel trainen hoe met een geweer omtegaan en intezetten als bezettingsmacht. Winter komt eraan en dan wordt het terrein al gauw slecht begaanbaar.
Dat gaat de opmars van Oekraïne ook afremmen.
Dan komt het referendum, we weten al hoe dat gaat.
Poetin zal dan vredesbesprekingen willen starten. Inzet is de nieuwe gebieden voor Rusland en Oekraïne mag bij de EU maar niet de Navo. China zal dat compromis ondersteunen. En doe eens gek. 10% van de winst van toekomstige gasverkoop voor de wederopbouw van Oekraïne en de nieuwe republieken.
Accepteerd men dat niet dan grootschalig nieuw offensief in het voorjaar met nog eens wat extra getrainde nieuwe troepen met als doel volledige verovering van Oekraïne en overschakelen naar hybride oorlogseconomie.
De vraag is alleen of het laatste scenario werkelijkheid wordt en wanneer er een serieuze staatsgreep gaat plaatsvinden.
Hmm kan ik niet over oordelen heb het niet bekeken of beluisterd. Dit was één van de twee troefkaarten, eigenlijk wil hij die liever niet spelen want dan kun je er niet meer mee bluffen, plus de impact en effect is van te voren onduidelijk. Z'n kompromat matties zullen in ieder geval wat hoop hebben gekregen. En ik zag vandaag een filmpje van Olga die vond dat ze moest stoppen met liegen. Zeer vermakelijk! Alsof een kind belooft te stoppen met snoepen. Die vrouw en haar man zijn trouwens rijk, ongetwijfeld met kompromat onder de plak bij godfather P.Alpina schreef op donderdag 22 september 2022 @ 23:15:
[...]
Aan zijn lichaamstaal te zien weet hij het zelf ook allemaal niet meer. Hij kan beter de eer aan zichzelf houden. (Met een ouderwets Russisch schietspelletje ofzo)
Volgens mij zijn er weinig mensen die zo denken, Rusland heeft inderdaad een enorm gebied veroverd en ondanks alle westerse wapens en inlichtingen gaat het vooral rond Cherson erg moeizaam.Michael_OsGroot schreef op donderdag 22 september 2022 @ 22:57:
Ik weet dat er ontelbaar mitsen en maren zijn. Zelf heb ik absoluut niet de kennis en wijsheid in pacht maar de realiteit is wel dat Rusland momenteel een significant deel van Oekraine bezet weet te houden, ondanks dat 'we' allemaal de invasie aan zagen komen. Ik betrap me er ook op te wensen dat de Russen een stel barbaren is dat we wel even wegvegen, maar dat is absoluut niet de werkelijkheid.
Punt is wel dat de huidige bezettingsmacht vrijwel het gehele professionele Russische leger betreft, de totale krijgsmacht waarvan 'wij' een half jaar geleden nog dachten dat ze door konden stoten tot op de Grebbeberg. De vermeende evenknie van de NAVO houdt met moeite het huidige grondgebied bezet en lijdt daarbij grote verliezen, heeft enorme problemen met moraal en bevoorrading.
Wat er nu aankomt is onvergelijkbaar met de troepen die er al zitten: vrijwel ongetraind, ongedisciplineerd, slechte uitrusting, tegen hun wil, zonder ervaring en/of officierenkorps om in het veld leiding te geven. Onvergelijkbaar met de VDV, Spetznaz, getrainde beroeps en Wagner militairen die nu de frontlinies bevolken, tel daar de komende winter en ontbrekende warme uitrusting bij op en ik zie niet hoe dit goed voor Poetin kan aflopen, hij mag van geluk spreken als hij uiteindelijk De Krim weet te behouden.
Als dit waar is, en daar heeft het er alle schijn naar, dan snap je toch niet dat de hele Russische legerleiding het een goed idee vond om Oekraïne aan te vallen? Oekraïne is zo groot, zij hadden toch ook wel moeten zien dat het een onbegonnen klus zou zijn met de aantallen die ze klaar hadden staan? De “3 dagen durende missie” bullshit heeft niemand toch serieus genomen mag ik aannemen.hoevenpe schreef op donderdag 22 september 2022 @ 23:26:
[...]
Punt is wel dat de huidige bezettingsmacht vrijwel het gehele professionele Russische leger betreft, de totale krijgsmacht waarvan 'wij' een half jaar geleden nog dachten dat ze door konden stoten tot op de Grebbeberg.
Nee, rationeel krijg ik het niet uitgelegd. Maarja aan Putin is niet rationeels te bekennen.
Het is gewoon fucked up. Je kunt het land niet meer uit, dan wordt je gezien als deserteur. Mijn collega heeft 3 kinderen en dacht daardoor goed te zitten. Omdat hij een technische opleiding gevolgd heeft kreeg hij uitzondering van de dienstplicht, echter ben je dan wel officer-1 en val je onder de mobilisatie.Humma Kavula schreef op donderdag 22 september 2022 @ 22:07:
Ik snap niet zo goed waarom die Russen allemaal hun land uitvluchten... Er zijn genoeg uitzonderingen zodat ze niet hoeven lees ik net
[...]
https://www.nu.nl/spannin...ilitaire-mobilisatie.html
Gelukkig heeft hij connecties in de overheid. Als je die filmpjes van de dronken boeren ziet dan hoop ik dat iets slimmere mensen niet als voetvolk worden ingezet.
Ik hoop het beste voor hem.
Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)
Dit is toch gewoon de koe in de kont kijken.Tristan schreef op donderdag 22 september 2022 @ 23:38:
[...]
Als dit waar is, en daar heeft het er alle schijn naar, dan snap je toch niet dat de hele Russische legerleiding het een goed idee vond om Oekraïne aan te vallen? Oekraïne is zo groot, zij hadden toch ook wel moeten zien dat het een onbegonnen klus zou zijn met de aantallen die ze klaar hadden staan? De “3 dagen durende missie” bullshit heeft niemand toch serieus genomen mag ik aannemen.
Nee, rationeel krijg ik het niet uitgelegd. Maarja aan Putin is niet rationeels te bekennen.
Laatst was er een filmpje van 24 februari: Macron die met Zelenski belde. De Russische troepen waren toen niet ver weg.
En als de CIA de Russische geheimpjes niet had verklapt zodat Oekraïne zich bij Hostomel kon voorbereiden, had het kwartje zomaar de andere kant op kunnen vallen en was de Russische actie een meesterzet van Putin geweest.
De drie daagse oorlog was al plan B; plan A was dat de VDV binnen 4 uur de regeringsgebouwen en de (staats)tv zou overnemen en het nieuwe bewind aankondigen.
Letterlijk de nr 1 vuistregel van oorlog "an army marches on its stomach".Michael_OsGroot schreef op donderdag 22 september 2022 @ 22:57:
[...]
We weten voor een feit dat voedsel schaars is aan het front en dat het zelfs al tot vriendelijke vuurgevechten is gekomen in sommige gevallen hiervoor, en dan hebben we het over beroepsmilitairen.
Mag jij eens bedenken waar ze eten gaan krijgen voor nog eens 300k personen, en nee, een dorpje van 200 hier of een stad van 50.000 inwoners plunderen gaat daar niet veel aan doen.
Tenzij, meesterstrateeg in 4D schaken putin, opeens het top of the line spul uit de kast haalt voor de reservisten die de beroepsmilitairen niet kregen.
Ze hebben in de lente inderdaad aardig wat gebied bezet, maar toen UA uiteindelijk van de schrik was bijgekomen en begonnen te verdedigen, hebben de russen vrijwel 5 maanden lang stil gestaan.
Tenzij je je blind heb gehouden in de afgelopen maanden is het pijnlijk duidelijk dat het een grote teringbende is bij de russen, en meer mensen gaat die problemen alleen maar versnellen en uitvergroten.
En vooruit, misschien weten ze toch opeens voor 500k soldaten voorraad te vinden voor de lange winter, en ze op magische wijze opeens wel himars raketten uit de lucht kunnen schieten, dan wordt het inderdaad knijpen, en mogen we poeten oprecht een meester strateeg noemen, maar ik denk dat ik nog eerder morgen aan de thee met Queen Elizabeth zit.
Er wordt geprotesteerd, heel dapper heeft helaas geen effect. Protesteer je als jonge man dan mag je ook in de bus naar het
https://www.telegraaf.nl/...n-of-vlucht-voor-je-leven
1300 mensen in elk geval opgepakt voor protesteren
[ Voor 18% gewijzigd door MetalSonic op 23-09-2022 00:07 ]
Om een land als Oekraïne te bezetten zijn miljoenen soldaten nodig. Dat weet Rusland ook wel, maar het plan was om de regering in Kiev omver te gooien en dan heb je in principe genoeg aan een kleine invasiemacht die strategische punten bezet. Maar toen dat mis ging was er geen weg meer terug. De Russische paratroepers werden uit de lucht geknald en de rest is geschiedenis.Tristan schreef op donderdag 22 september 2022 @ 23:38:
[...]
Als dit waar is, en daar heeft het er alle schijn naar, dan snap je toch niet dat de hele Russische legerleiding het een goed idee vond om Oekraïne aan te vallen? Oekraïne is zo groot, zij hadden toch ook wel moeten zien dat het een onbegonnen klus zou zijn met de aantallen die ze klaar hadden staan? De “3 dagen durende missie” bullshit heeft niemand toch serieus genomen mag ik aannemen.
En dat alles omdat 1 aggressor waanbeelden heeft.MetalSonic schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 00:04:
Tragisch wat er gebeurt voor de jonge mannen en de directe familie. Als je zoon van 20 wordt opgenomen terwijl hij praktisch alleen met een waterpistool geschoten heeft. Die ouders weten dat het een enkeltje is sinds de Himars actief zijn.
Er wordt geprotesteerd, heel dapper heeft helaas geen effect. Protesteer je als jonge man dan mag je ook in de bus naar het
https://www.telegraaf.nl/...n-of-vlucht-voor-je-leven
Als ze alleen maar eerder hadden geprotesteeerd...
Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."
Volgens de Rus uit de, erg interessante, volkskrant serie "bericht uit Moskou (https://www.volkskrant.nl...richt-uit-moskou~v489978/) weten de Russen ook niet waarom de persco uitgesteld werd, maar vermoeden ze dat het is om protesten te voorkomen:Michael_OsGroot schreef op donderdag 22 september 2022 @ 22:03:
[...]
Ah check. Nouja ik 'weet' dat Putin er een handje van heeft als hij met hoge piefen afspreekt hij er de sport van maakt een uur te laat te komen voor het diner, geen woord te zeggen, en weer weggaat. Inderdaad als machtspelletje. Daar heb ik geen bronnen bij behalve dan een N=1 van een collega die weer iemand kende die voor zo'n diner is uitgenodigd.
Hij ging daarom ook zo nat bij die top laatst waarbij ik dacht Erdogan en Modi hem lieten wachten, dat is inderdaad in die context een power move. Sluit ook weer aan bij die cartoonesk grote tafels waar hij zijn generaals bij uitnodigt. Bij het absurde af.
Dit gister betrof echter echt een toespraak voor het eigen volk. Mobilisatie is intern een giga issue, veel meer dan voor ons in het westen. Immers de zonen oproepen van zijn bondgenoten en vrienden in Moskou / St Petersburg raakt opeens wel de mensen die hem steunen.
Iedereen wist dat er een mobilisatie in meer of mindere mate aan zat te komen, heel Rusland zat aan de buis gekluisterd gisteravond. Dat opeens uitstellen straalt in mijn ogen dus echt geen macht uit. Op persoonlijke titel ben ik in elk geval rustig gaan slapen met het idee 'dan hoor ik het morgen wel' ,maar echt 0 komma 0 angst.
"Dat uitstel van Poetins toespraak gisteravond… Er zijn twee opties: of hij weet niet wat hij moet doen of hij probeert de uitbraak van protesten te vermijden. Het lijkt op optie twee. Poetin is altijd goed in dit soort tactische beslissingen op de korte termijn, maar slecht in strategische beslissingen voor de lange termijn. Slim op de korte termijn, waanzinnig en fataal op de lange termijn."
Hier ligt nog een dynamiek die ik niet begrijp. Die vraag ging rond de HK protesten ook door mijn hoofd. Maar die politie, wat bezielt die nu om eigen landgenoten op te pakken?MetalSonic schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 00:04:
Kijk dat de elite z'n dingen doet en het klootjesvolk tot dingen dwingt die ze niet willen, die dynamiek begrijp ik.
En dat een beroepsmilitair traint en dan met de stroom meegaat in een conflict, ja daar begint het zelfdenken al wat af te nemen, maar die begonnen er toch min of meer aan om eens een conflict mee te maken.
Maar die politiemannen die daar heel trouw hun landgenoten in een busje werken. Dat zijn toch ook mensen die weten wat ze aan het doen zijn? Waarom zou je zo'n beroep uitvoeren, bewust in een dictatoriale staat een politieagent gaan worden. Wel het klootjesvolk zijn, wel weten dat de elite niks om je geeft, en ze toch in het zadel houden?
Zijn er speciale "kickbacks" voor deze politieagent? Is dat toch een prestige baan die meer betaalt dan een kantoorbaan? Snappen ze niet wat ze doen? Zijn ze hier tegen wil en dank ingerold, ze kwamen voor detectivewerken, maar kwamen uit bij de oproerpolitie?
Waarom wel in de categorie niet-elite vallen, wel de lasten van het "gewone" volk, en dan toch de "elite" helpen. Geloven ze in hun missie? Is dit gelegenheid?
Ik heb het hier al eerder genoemd: er is een communicatielaag voor de bühne en er is een communicatielaag op topniveau die zich deels achter de schermen afspeelt. Binnen de NAVO is het één en al pokeren en speltheorie an sich, neem het voorbeeld van Turkije Turkiye en de F-16 kwestie met het blokkeren van toetreding Zweden/Finland.Alpina schreef op donderdag 22 september 2022 @ 22:58:
Voorbeeld:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Erodogan, de sluwe vos hij die is, werpt zich op als de ultieme mediator en is momenteel de belangrijkste ingang tot Poetin voor het Westen. Ik ben er van overtuigd dat de Amerikanen hem op de voet volgen en dat hij buiten wat excesjes hier en daar niets doet wat niet mag van Blinken. Tot nu toe is Erdogan de grote winnaar, je moet tenslotte op tenminste één ander toneel kunnen shinen als het intern zo slecht gaat met je land.
Ik persoonlijk acht die kans heel groot, maar ik ben hier in de minderheid. China hoort overigens niet thuis in dat rijtje, althans in ieder geval niet op korte tot middellange termijn.Mijn vraag is eigenlijk. Hoe groot achten jullie de kans dat dit alsnog beslist gaat worden rond de tafel met bv Turkije, China, Wie weet zelfs Israel? Onder het mom van de-escalatie.
"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990
Raakt enigszins aan de punten die @bulle bas vaak aanvoert, kort door de bocht "hoe verantwoordelijk is een willekeurige Rus hiervoor, omdat zij ten slotte nog steeds Putin niet hebben weggejaagd?"
Hij betoogt dat het sociaal contract in Rusland niet lijkt op een moderne natiestaat, maar veel meer op een feodaal model. Dat feodale model gaat uit van de premisse dat de overheid niets doet voor haar onderdanen, maar dat anderszins die onderdanen ook hun leven niet hoeven te geven voor die overheid.
Voor ons niet goed voorstelbaar, omdat het model "de staat ís de optelsom van haar bewoners" voor ons zo normaal is, dat we het niet eens meer als een mogelijke keuze zien, maar als een soort axioma.
In zo'n feodale wereld ga je meer uit van een soort terra nullius, waarbij jij niet echt deel van land bent, maar waarbij jij ergens leeft en daar loopt min of meer toevallig ook nog een soort roversbende rond die zichzelf de staat noemt. Niemand weet waar die club vandaan komt of hoe je ervanaf komt, maar het heeft iig niets met jou te maken. Volgens Pozharsky is nu dit feodale contract (Jullie negeren mij, ik negeer jullie) geschonden door de mobilisatie.
Vooral interessant omdat het een andere visie geeft op de verhouding tussen Kremlin en bevolking.
Als context/leeswijzer: Mikhail Pozharsky is een van de leiders van de NDA, een Russische oppositiepartij met een profiel wat wild (en voor mij onbegrijpelijk) slingert tussen gematigd rechts, liberalisme en vreemde flirts met neo-nazisme.
Ik hoor deze analyse wel vaker, maar kan die niet goed duiden met een vrij groot support vanuit Rusland voor de invasie.onkl schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 02:40:
In zo'n feodale wereld ga je meer uit van een soort terra nullius, waarbij jij niet echt deel van land bent, maar waarbij jij ergens leeft en daar loopt min of meer toevallig ook nog een soort roversbende rond die zichzelf de staat noemt. Niemand weet waar die club vandaan komt of hoe je ervanaf komt, maar het heeft iig niets met jou te maken.
Indeed, public opinion polls have consistently shown overwhelming support (70 percent or higher) for what Moscow calls its “special military operation” in Ukraine.(bron)
Ook vanuit 1420 videos zie ik vaak een "trots" op het Rusland, het moederland, en "we gaan het verdedigen".
Dat rijmt mij niet met de apathisch aandoende analyse van Mikhail , die zou zeggen dat de gewoon man er geen mening over heeft en zich er niet mee wil bemoeien en met rust gelaten wil worden.
Of zoals hierboven "Niemand weet waar die club vandaan komt of hoe je ervanaf komt, maar het heeft iig niets met jou te maken."
Nou is het moeilijk te duiden hoe eerlijk al die peilingen zijn, maar toch bekruipt mij helemaal niet het gevoel vanuit Rusland dat de gewone burger hier geen mening, of deel aan heeft, maar gewoon met rust gelaten wil worden.
Ik ben ook verbaasd over de vele twitter beelden die laten zien hoe "mak" al die mannen zo snel al(!) in bussen geladen worden.
Volgens mij onderschatten deze analyses ontzettend hoeveel propaganda gedronken is in Rusland, misschien was dit ooit het contract wel, maar, en ik kijk ook uit de verte hoor, zie van wat ik hoor helemaal niet dit terug dat het niks met "mij te maken heeft, hoe kom ik van die roversbende af".
Kijk, dit zijn interessante stukjes die wat nieuwe inzichten bieden, dankonkl schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 02:40:
Interessante (imho) opinie van Mikhail Pozharsky, die ingaat op de effecten van de mobilisatie op het sociaal contract in Rusland.
Raakt enigszins aan de punten die @bulle bas vaak aanvoert, kort door de bocht "hoe verantwoordelijk is een willekeurige Rus hiervoor, omdat zij ten slotte nog steeds Putin niet hebben weggejaagd?"
Hij betoogt dat het sociaal contract in Rusland niet lijkt op een moderne natiestaat, maar veel meer op een feodaal model. Dat feodale model gaat uit van de premisse dat de overheid niets doet voor haar onderdanen, maar dat anderszins die onderdanen ook hun leven niet hoeven te geven voor die overheid.
Voor ons niet goed voorstelbaar, omdat het model "de staat ís de optelsom van haar bewoners" voor ons zo normaal is, dat we het niet eens meer als een mogelijke keuze zien, maar als een soort axioma.
In zo'n feodale wereld ga je meer uit van een soort terra nullius, waarbij jij niet echt deel van land bent, maar waarbij jij ergens leeft en daar loopt min of meer toevallig ook nog een soort roversbende rond die zichzelf de staat noemt. Niemand weet waar die club vandaan komt of hoe je ervanaf komt, maar het heeft iig niets met jou te maken. Volgens Pozharsky is nu dit feodale contract (Jullie negeren mij, ik negeer jullie) geschonden door de mobilisatie.
Vooral interessant omdat het een andere visie geeft op de verhouding tussen Kremlin en bevolking.
Als context/leeswijzer: Mikhail Pozharsky is een van de leiders van de NDA, een Russische oppositiepartij met een profiel wat wild (en voor mij onbegrijpelijk) slingert tussen gematigd rechts, liberalisme en vreemde flirts met neo-nazisme.
(Ver)nieuw(end) althans in hoe hij een en ander kort en bondig samenvat en koppelt aan het feodale thema wat natuurlijk onlosmakelijk verbonden is met het Rusland van Poetin sinds het begin van dit millennium.
"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990
Die ouders weten dat niet, de gemiddelde rus heeft er geen idee van wat er aan het front gebeurd.MetalSonic schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 00:04:
Die ouders weten dat het een enkeltje is sinds de Himars actief zijn.
En leuk die protesten her en der maar ik zie ook filmpjes voorbij komen waar de mannen vrolijk in de rij staan en onder applaus vetrekken. Of busladingen vol die onderweg optimistisch een drankje doen, ze hebben geen idee.
Dat is ook het grote probleem lang niet iedereen is tegen de regering, waarschijnlijk omdat ze geen idee hebben wat er allemaal gebeurd. Als 90% van de bevolking zo anti Poetin is dan was er allang een revolutie geweest.
Die hele mobilisatie is gewoon een drama zowel voor RU als UA, het enige wat dit oplevert is gigantisch veel extra slachtoffers aan beide kanten.
PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer
Het Noord-Luhansk offensief is vandaag in een hogere versnelling gegaan. Op meerdere punten is op de Oskil – Lyman lijn het offensief ingezet.
— Robert Bor – ÏӨ (@robert_bor) 22 september 2022
De focus ligt net over de Oskil-rivier en in het bosrijke en heuvelachtige gebied rondom Lyman, het zwart omlijnde gebied. 🧵 1/12 pic.twitter.com/6g5DjSvNHQ
Zouden ze gas geven ivm referendum? Hopelijk geen gehaaste call nu. Weet ook niet of dit het referendum wel/niet in de weg zit en/of juist mensen richting RU duwt in dat gebied met “zie je wel, de nazi’s komen”.hoevenpe schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 08:16:
Een uitgebreide analyse over het mogelijke vervolg in de Donbass:
[Twitter]
Veel mensen super blij gezien na bevrijding maar na weer het stukje Krim bij reizen Waes gekeken te hebben, zijn er ook zoveel die _onwetend_ domme dingen doen en zich bij de verkeerde aansluiten

Mijn boefje is liev!
Goede vraag. Waarschijnlijk behoren ze dan toch tot de groep voor wie goed gezorgd wordt in zo'n dictatuur. Volgens de 'IJzeren wet van de Olicharcie' heeft elke autocraat een aanzienlijke groep medestanders nodig om te kunnen overleven.Semyon schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 01:17:
[...]
Hier ligt nog een dynamiek die ik niet begrijp. Die vraag ging rond de HK protesten ook door mijn hoofd. Maar die politie, wat bezielt die nu om eigen landgenoten op te pakken?
Kijk dat de elite z'n dingen doet en het klootjesvolk tot dingen dwingt die ze niet willen, die dynamiek begrijp ik.
En dat een beroepsmilitair traint en dan met de stroom meegaat in een conflict, ja daar begint het zelfdenken al wat af te nemen, maar die begonnen er toch min of meer aan om eens een conflict mee te maken.
Maar die politiemannen die daar heel trouw hun landgenoten in een busje werken. Dat zijn toch ook mensen die weten wat ze aan het doen zijn? Waarom zou je zo'n beroep uitvoeren, bewust in een dictatoriale staat een politieagent gaan worden. Wel het klootjesvolk zijn, wel weten dat de elite niks om je geeft, en ze toch in het zadel houden?
Zijn er speciale "kickbacks" voor deze politieagent? Is dat toch een prestige baan die meer betaalt dan een kantoorbaan? Snappen ze niet wat ze doen? Zijn ze hier tegen wil en dank ingerold, ze kwamen voor detectivewerken, maar kwamen uit bij de oproerpolitie?
Waarom wel in de categorie niet-elite vallen, wel de lasten van het "gewone" volk, en dan toch de "elite" helpen. Geloven ze in hun missie? Is dit gelegenheid?
Plus, het moeten mensen zijn zonder enige scrupules. Hetzelfde slag mensen wat in beschaafde landen voor de georganiseerde misdaad gaat werken.
Sowieso heerst bij politie vaak een bepaalde 'wij tegen zij' groepscultuur, waarbij ze zich verheven voelen boven het klootjesvolk. Ook in Nederland is dit zeker het geval ("blauwe familie")
[ Voor 4% gewijzigd door hneel op 23-09-2022 08:38 ]
Er is iets gaande, dat is zeker:JB schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 08:37:
Zouden ze gas geven ivm referendum? Hopelijk geen gehaaste call nu.
:fill(white):strip_exif()/f/image/Q3gj3uQ1dsEI4JfGSIWCZNkx.png?f=user_large)
Dit doet mij allemaal wel denken aan de tactieken van de tweede wereldoorlog , gewoon hordes op de vijand afsturen met her en der een wapen en proberen door te breken.
Is wat sneller dan ik had verwacht als ze nu al echt door pushen aan de noordkanthoevenpe schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 08:16:
Een uitgebreide analyse over het mogelijke vervolg in de Donbass:
[Twitter]
Had verwacht dat ze iets langer zouden recupereren en slagkracht herstellen/organiseren.
PSN
Die statistieken kloppen voor geen meter. De gewone Rus gaat NOOIT vertellen wat ie echt vindt of denkt, behalve aan de keukentafel. Het zijn dus extreem vertekende beelden. Ook interviewtjes op straat ed, ze praten gewoon de party-line na, of zeggen dat ze het niet weten. Russen willen zo ver mogelijk van politiek wegblijven, daarom is het ook interessant om te zien wat er nu gebeurt, nu de politiek niet weg van hen blijft.Semyon schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 03:15:
[...]
Ik hoor deze analyse wel vaker, maar kan die niet goed duiden met een vrij groot support vanuit Rusland voor de invasie.
Indeed, public opinion polls have consistently shown overwhelming support (70 percent or higher) for what Moscow calls its “special military operation” in Ukraine.(bron)
Ook vanuit 1420 videos zie ik vaak een "trots" op het Rusland, het moederland, en "we gaan het verdedigen".
Dat rijmt mij niet met de apathisch aandoende analyse van Mikhail , die zou zeggen dat de gewoon man er geen mening over heeft en zich er niet mee wil bemoeien en met rust gelaten wil worden.
Of zoals hierboven "Niemand weet waar die club vandaan komt of hoe je ervanaf komt, maar het heeft iig niets met jou te maken."
Nou is het moeilijk te duiden hoe eerlijk al die peilingen zijn, maar toch bekruipt mij helemaal niet het gevoel vanuit Rusland dat de gewone burger hier geen mening, of deel aan heeft, maar gewoon met rust gelaten wil worden.
Ik ben ook verbaasd over de vele twitter beelden die laten zien hoe "mak" al die mannen zo snel al(!) in bussen geladen worden.
Volgens mij onderschatten deze analyses ontzettend hoeveel propaganda gedronken is in Rusland, misschien was dit ooit het contract wel, maar, en ik kijk ook uit de verte hoor, zie van wat ik hoor helemaal niet dit terug dat het niks met "mij te maken heeft, hoe kom ik van die roversbende af".
Tuurlijk weten ze dat wel, waarom denk je dat ze daar zo sip staan te kijken? Ze willen het gewoon niet weten, en dachten dat het hun deurtje wel voorbij ging. Nu niet meer dus.Chaoss schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 07:59:
[...]
Die ouders weten dat niet, de gemiddelde rus heeft er geen idee van wat er aan het front gebeurd.
En leuk die protesten her en der maar ik zie ook filmpjes voorbij komen waar de mannen vrolijk in de rij staan en onder applaus vetrekken. Of busladingen vol die onderweg optimistisch een drankje doen, ze hebben geen idee.
Dat is ook het grote probleem lang niet iedereen is tegen de regering, waarschijnlijk omdat ze geen idee hebben wat er allemaal gebeurd. Als 90% van de bevolking zo anti Poetin is dan was er allang een revolutie geweest.
Die hele mobilisatie is gewoon een drama zowel voor RU als UA, het enige wat dit oplevert is gigantisch veel extra slachtoffers aan beide kanten.
550! Darn.hoevenpe schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 08:42:
[...]
Er is iets gaande, dat is zeker:
[Afbeelding]
Overigens met T-62's in de frontlinie en de almaar doorgaande uitputtingsslag ben ik reuze benieuwd waarmee ze de nieuwe lading hypermoderne en gemotiveerde Russische elitetroepen fragvoer mee gaan uitrusten.
Volgens mij gaan we de ondergang van de Russische staat zoals het sinds de val van de muur ontstond zien en gaat het alleen heel lang duren voor het echt tot dat punt van implosie komt. Ik hoop maar dat we als EU, NAVO, 'het westen' niet gaan afwachten tot die 300.000+ troepen zich aan het ingraven zijn maar Ukraine sneller en meer gaan helpen om hun land terug te halen.
Overigens: met een implosie hoef je niet alles terug in te nemen, maar kun je ook de uitputting gebruiken om dit implosie te laten gebeuren. Je weet dat als er maar lang genoeg elke dag zoveel jonge mannen sterven en de hele economie daarmee langzaam leegloopt dit moment wel komt. Ukraine moet dan alleen de ongelimiteerde steun blijven ontvangen die ze nu krijgen. Lange adem.
We zien allemaal graag een snel einde met winst voor Ukraine in dit conflict, maar realistisch gezien gaat dat gewoon niet gebeuren. Kherson bijvoorbeeld is ondanks strategisch enigszins handige isolatie nog steeds niet 'even' ingenomen en ook de supersnelle opmars in het oosten hield op waar de limieten van de spontane 'blitzkrieg' bereikt werden. Ik snap de roep om tanks bijvoorbeeld dus wel, die zijn in dit conflict essentieel, mits goed ingezet. Stel je overigens voor dat je NATO luchtoverwicht zou hebben, dan is het conflict in ene wel snel over.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Er zijn meerdere redenen waarom ze nu weer in het offensief gaan denk ik:CornermanNL schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 08:46:
Ik denk dat Oekraïne nog een flinke klap probeert uit te delen voor de verse krachten aan het front komen.
- de extra Russische troepen zijn nog niet ingezet
- de referenda zijn nog niet gehouden
- de Russen hebben nog niet de tijd gehad zich extra in te graven
- winter is coming
In de meeste landen is een baan bij de (semi-)overheid gelijk aan een inkomen voor de rest van je leven. Niet dat het een top inkomen is, verre van, maar wel stabiel en daarna een degelijk pensioen (over het algemeen). Kijk in extreme vorm naar Griekenland en hoeveel mensen daar bij de overheid werk(t)en.Semyon schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 01:17:
Daarnaast ben je lid van de legale maffia zoals deze organisaties vaak worden genoemd. Er heerst in zulke organisaties over het algemeen een sterke broederschap waarmee je behoorlijk comfortabel zit. Je volgt de orders, neemt her en der wat steekpenningen aan, sluist daarvan een stukje naar boven zodat op het moment dat je het nodig hebt de mannen boven je een soort van bescherming bieden (tegen een kostprijs natuurlijk).
Ipv dat je mensen af laat voeren naar een gevangenis waar ze zo goed als zeker gemarteld zullen worden (in lichte of zware mate) voer je ze nu af naar het leger om nuttig werk te gaan doen. En zolang je er genoeg in de bus zet, hoef je zelf niet naar het leger toe. Het is haast een win-win situatie.
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Ik moest enorm lachen om die lui die voor de camera stonden te bleren dat ze voor de oorlog en mobilisatie zijn en toen door politie in zo'n kanonnenvoer bus werden gestopt en in ene toch niet zoveel zin meer hadden.olafmol schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 08:48:
[...]
Tuurlijk weten ze dat wel, waarom denk je dat ze daar zo sip staan te kijken? Ze willen het gewoon niet weten, en dachten dat het hun deurtje wel voorbij ging. Nu niet meer dus.
Er is nu eenmaal een verschil tussen dingen weten en er onderdeel van worden en er niets aan kunnen doen. Want dat wij zien dat als elke Rus op staat en zegt 'genoeg', maakt het niet iets wat deze mensen zelf kunnen bedenken en doen.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
lekker makkelijk praten vanaf hier, jij of je familie gaat niet voor 15 jaar naar Siberie.NiGeLaToR schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 08:51:
[...]
Ik moest enorm lachen om die lui die voor de camera stonden te bleren dat ze voor de oorlog en mobilisatie zijn en toen door politie in zo'n kanonnenvoer bus werden gestopt en in ene toch niet zoveel zin meer hadden.
Er is nu eenmaal een verschil tussen dingen weten en er onderdeel van worden en er niets aan kunnen doen. Want dat wij zien dat als elke Rus op staat en zegt 'genoeg', maakt het niet iets wat deze mensen zelf kunnen bedenken en doen.
Wat is er voor nodig om de gewone Rus massaal te zien protesteren?

Mijn boefje is liev!
Er zijn anders veel Russen die nu het land proberen te ontvluchten voor veel geld. Dat doe je ook niet zomaar.Chaoss schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 07:59:
[...]
Die ouders weten dat niet, de gemiddelde rus heeft er geen idee van wat er aan het front gebeurd.
Ben het met je eens dat veel aan de andere kant waarschijnlijk niet weten wat er precies gebeurd. Het is daar niet zoals hier dat iedereen een (snelle) internet aansluiting heeft.
De russen die wat drinken moet je niet groter maken dan het is. Je moet toch wat. Misschien hun laatste verse biertje.
Klopt, maar nu gaan hun kinderen wel naar het front. En ik heb zeker makkelijk praten.olafmol schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:00:
[...]
lekker makkelijk praten vanaf hier, jij of je familie gaat niet voor 15 jaar naar Siberie.
En als je protesteert ga je ook naar het front. Maargoed, dit gebeurt niet in een dagje en gaat ook niet zomaar weg.
4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030
Dat is toch al gaande? Al een half jaar?merlin1201 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:05:
Ik denk dat de protesten nu nog wel gaan meevallen, nog veel koppen in het zand en wegkijken, maar wat als straks de eerste stroom doden en gewonen terugkomen dan komt het ineens wel heel dichtbij en persoonlijk.
Waarom zou dat nu anders zijn?
+asing schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 08:50:
[...]
Er zijn meerdere redenen waarom ze nu weer in het offensief gaan denk ik:
- de extra Russische troepen zijn nog niet ingezet
- de referenda zijn nog niet gehouden
- de Russen hebben nog niet de tijd gehad zich extra in te graven
- winter is coming
- Rusland heeft geen werkbare supply line per spoor meer naar Noord-Luhansk. Dus er valt weinig qua versterking snel te sturen.
(de spoorlijn langs Troitske ligt al binnen de himars range, en binnekort ook binnen normale artillerie range)
[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 23-09-2022 09:08 ]
PSN
Want dat zou toch 180 graden verschil zijn met de speciale operatie propaganda.
Ik mis een stukje verslaggeving over dit deel, waar je voorheen wel hoorde dat die puppet stond uit te leggen hoe goed het allemaal ging of over strategische terugtrekkingen terwijl dat niet zo was zie ik daar niets over.
Denk dat die 300.000 brieven dan best rauw op vele hun dak vallen. Als dit opeens een ommezwaai is.
Nee joh, vredesmissie...Barrycade schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:08:
Ben toch wel benieuwd hoe dit alles wordt verkocht in Rusland, is dit nu puur als we hebben nieuwe stukjes Rusland (door die schijn referenda) waardoor we in oorlog zijn of laten ze doorschemeren dat het niet zo lekker loopt?
Ik mis een stukje verslaggeving over dit deel, waar je voorheen wel hoorde dat die puppet stond uit te leggen hoe goed het allemaal ging of over strategische terugtrekkingen terwijl dat niet zo was zie ik daar niets over.
Denk dat die 300.000 brieven dan best rauw op vele hun dak vallen. Als dit opeens een ommezwaai is.

Mijn boefje is liev!
"Verdedigen Russisch grondgebied tegen NAVO"Barrycade schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:08:
Ben toch wel benieuwd hoe dit alles wordt verkocht in Rusland, is dit nu puur als we hebben nieuwe stukjes Rusland (door die schijn referenda) waardoor we in oorlog zijn of laten ze doorschemeren dat het niet zo lekker loopt?
maar het komt velen in Rusland idd rauw op hun dak vallen dat Putin zijn beloftes niet geloofwaardig meer zijn.

PSN
Verwijderd
Tsjah, het is nog kortdag en mensen onderdrukken zijn Putin's hordes wel goed in, blijkbaar. Protesten moeten ook momentum op kunnen bouwen, en dat wordt op het moment nog in de kiem gesmoord. Zie het als een variant op het bekende "flatten de curve", maar nu met aantallen protesterenden.Tristan schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:00:
Ik hoopte in het begin van de oorlog op een Russische revolutie. Die is niet gekomen omdat het over het algemeen een ver van hun bed show is geweest. Nu met de mobilisatie komt de realiteit recht in hun gezicht, maar zelfs dat haalt hun niet over om massaal in opstand te komen.
Wat is er voor nodig om de gewone Rus massaal te zien protesteren?
In een interview met Derk Sauer is te lezen hoe verrast de Russen zijn door de mobilisatie:
Bron: https://nos.nl/nieuwsuur/...r-angst-dan-in-het-westen"Op de een of andere manier worden Russen altijd overvallen door dit soort dingen", zegt Derk Sauer, uitgever van de krant The Moscow Times, die tegenwoordig vanuit Nederland opereert. "Er past nu iemand op ons huis in Rusland, die is al jaren bij ons in dienst. Zijn zoon van 23 heeft zijn dienstplicht al gehad, en is nu weer opgeroepen. Hij is volledig in paniek. We hebben hem al weken, zo niet maanden geleden, gewaarschuwd dat dit zou kunnen gebeuren, maar dan zie je weer: mensen zijn niet voorbereid."
Als iemand die al weken/maanden gewaarschuwd wordt al in paniek is, hoe zou het dan zijn voor de mensen die geen internationale contacten hebben?
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2022 09:16 . Reden: bronvermelding ]
olafmol schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 08:47:
[...]
Die statistieken kloppen voor geen meter. De gewone Rus gaat NOOIT vertellen wat ie echt vindt of denkt, behalve aan de keukentafel. Het zijn dus extreem vertekende beelden. Ook interviewtjes op straat ed, ze praten gewoon de party-line na, of zeggen dat ze het niet weten. Russen willen zo ver mogelijk van politiek wegblijven, daarom is het ook interessant om te zien wat er nu gebeurt, nu de politiek niet weg van hen blijft.
https://nos.nl/nieuwsuur/...r-angst-dan-in-het-westen"Dat is het zeker", zegt bijvoorbeeld Maria Kuznetsova van OVD-info, een onafhankelijke Russische mensenrechtenorganisatie. "Kijk, de afgelopen twintig jaar zei het regime: wij vragen niets van jullie, en dan bemoeien jullie je niet met de politiek. Dat was de afspraak tussen Poetin en de samenleving. Die dynamiek is door de mobilisatie drastisch veranderd, daarom is de paniek nu zo groot. Niemand in Rusland verwachtte dat."
Die zitten dronken in de bus op weg naar een "mannenweekend"Verwijderd schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:12:
[...]
Tsjah, het is nog kortdag en mensen onderdrukken zijn Putin's hordes wel goed in, blijkbaar. Protesten moeten ook momentum op kunnen bouwen, en dat wordt blijkbaar op het moment nog in de kiem gesmoord.
In een interview met Derk Sauer is te lezen hoe verrast de Russen zijn:
[...]
Bron: https://nos.nl/nieuwsuur/...r-angst-dan-in-het-westen
Als iemand die al weken/maanden gewaarschuwd wordt al in paniek is, hoe zou het dan zijn voor de mensen die geen internationale contacten hebben?

Mijn boefje is liev!
Dat laatste was cynisch bedoeld toch hoop ik?YakuzA schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:10:
[...]
"Verdedigen Russisch grondgebied tegen NAVO"
maar het komt velen in Rusland idd rauw op hun dak vallen dat Putin zijn beloftes niet geloofwaardig meer zijn.
Het zou me niet verbazen als het grootste deel van deze 300k ergens in de "pro Russische" gebieden wordt geplant, dat ze daar gebruikt worden om de boel te "russificeren" en dat snel ook hun gezin erachteraan komt. Ukrainers eruit, Russen erin. Zoiets vertelde een van die militaire ronselaars ook in een filmpje geloof ik.
Volgens mij is het een redelijk beproefd recept.
Sociaal contract met stedelijke middenstand die welvaart aan de putinkliek te danken heeft maar redelijk buiten schot blijft, tot nu opeens ook daar mobilisatie is, massaal vluchten/vertrekken
Buitengebieden vatbaarder voor propaganda en armoede dus sneller onder applaus het leger in
zoiets zou de verschillende analyses en filmpjes van de twee uitersten kunnen verklaren er is niet 1 rusland
In Nederland, zelfs ook:YakuzA schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:10:
[...]
"Verdedigen Russisch grondgebied tegen NAVO"
^ blijkbaar zijn bange mannen, zoals Baudet, zoekende naar zo'n type leider en adoreren deze de corrupte inhoudsloze macht die Putin tentoon spreid. 'echte mensen' noemt Baudet dat.een sterk besef van nationale identiteit, met een realistische benadering van de buitenlandse politiek en een viriele, mannelijke leider waartegen de verwijfde, niet zelfden seksueel deviante politici van het Westen schril afsteken
Dus rauw op je dak, of blinde vlek, cognitieve dissonantie, gebrek aan begrip of intellect, opleiding, verzin het maar. Russen, Rusland, is in principe gemiddeld genomen niet bijzonder 'dom', maar dat is blijkbaar ook geen garantie - zoals het in ons eigen land ook geen garantie is.
Erg interessant, en komt ook overeen met wat je op andere plekken leest en hoort/ziet.
Wat ik me wel afvraag: er zijn al eerder buitenandse conflicten door Rusland uitgevochten, met de nodige slachtoffers onder soldaten. Was er toen wel of niet een binnenlandse mobilisatie? Zo ja, dan is dit niet nieuw meer en zouden genoeg Russen weten wat de risico's op niks-doen zijn.
Als je niks te doen hebt en een beetje Russisch spreekt/leest dan kun je dat zelf uitvogelen, op topcargo200.com staat een (vermeende) lijst van de eerste 300.000 reservisten. Een flink deel daarvan komt volgens die lijst uit Moskou en St.Petersburgolafmol schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:13:
[...]
Dat laatste was cynisch bedoeld toch hoop ik?
Het zou me niet verbazen als het grootste deel van deze 300k ergens in de "pro Russische" gebieden wordt geplant, dat ze daar gebruikt worden om de boel te "russificeren" en dat snel ook hun gezin erachteraan komt. Ukrainers eruit, Russen erin. Zoiets vertelde een van die militaire ronselaars ook in een filmpje geloof ik.
Volgens mij is het een redelijk beproefd recept.
Op het journaal zeiden ze gisteren dat dit de eerste keer is sinds WOII.olafmol schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:17:
[...]
Erg interessant, en komt ook overeen met wat je op andere plekken leest en hoort/ziet.
Wat ik me wel afvraag: er zijn al eerder buitenandse conflicten door Rusland uitgevochten, met de nodige slachtoffers onder soldaten. Was er toen wel of niet een binnenlandse mobilisatie? Zo ja, dan is dit niet nieuw meer en zouden genoeg Russen weten wat de risico's op niks-doen zijn.
Wat bedoel je?_Eend_ schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:18:
[...]
Als je niks te doen hebt en een beetje Russisch spreekt/leest dan kun je dat zelf uitvogelen, op topcargo200.com staat een (vermeende) lijst van de eerste 300.000 reservisten. Een flink deel daarvan komt volgens die lijst uit Moskou en St.Petersburg
Een mobilisatie is alleen mogelijk als het land wordt aangevallen. Dat is zeldzaam, dus de mobilisaties zijn dat ook.olafmol schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:17:
[...]
1914, 1941 en 2022. Dat is alles.
Alle andere oorlogen konden gevochten worden met wat ze normaal aan troepen hebben.
Als je cyrillisch kan lezen dan kun je lezen wie (een groot deel van) de 300.000 man zijn die nu ingezet worden.
Dat het geen dronken boeren zijn uit onbekende dorpjes.
Dus dat ze wellicht deel uit maken van het russificatie plan, i.p.v. naar het front gestuurd worden.
Die mensen (en misschien volgt hun gezin dus later) worden in de geannexeerde gebieden gekwakt, zodat ze vóór het toevoegen aan Rusland kunnen stemmen.
[ Voor 37% gewijzigd door HugoBoss1985 op 23-09-2022 09:25 ]
Wanneer is hier sprake van landverraad? Vijandelijke buitenlandse mogendheden steunen in tijden van oorlog, het is het eigenlijk al, niet? Of moet er eerst een 6 januari-tje gebeuren?NiGeLaToR schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:16:
[...]
In Nederland, zelfs ook:
[...]
^ blijkbaar zijn bange mannen, zoals Baudet, zoekende naar zo'n type leider en adoreren deze de corrupte inhoudsloze macht die Putin tentoon spreid. 'echte mensen' noemt Baudet dat.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Ik had het ook nergens over dronken boeren uit de achterlanden? Ik bedoelde meer: wat gaan die 300k relatief militair ongetrainde mannen/jongens precies doen daar? En ik denk dus dat het me niet zal verbazen als ze daar geacht worden de Ukrainers uit hun huizen te schoppen en daar zelf een gezinnetje te beginnen. Qua leeftijd klopt dat ook redelijk met wat er nu opgeroepen wordt volgens mij?HugoBoss1985 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:22:
[...]
Als je cyrillisch kan lezen dan kun je lezen wie (een groot deel van) de 300.000 man zijn die nu ingezet worden.
Dat het geen dronken boeren zijn uit onbekende plaatjes.
Dus dat ze wellicht deel uit maken van het russificatie plan.
Dat komt omdat het een lijst is van online bestellingen met vele dubbele namen. En er worden meer zaken online besteld in rijke steden dan kleine dorpjes in Buryat._Eend_ schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:18:
[...]
Als je niks te doen hebt en een beetje Russisch spreekt/leest dan kun je dat zelf uitvogelen, op topcargo200.com staat een (vermeende) lijst van de eerste 300.000 reservisten. Een flink deel daarvan komt volgens die lijst uit Moskou en St.Petersburg
[ Voor 8% gewijzigd door IJzerlijm op 23-09-2022 09:26 ]
And to think they once said that computers would take away jobs.
Ik zei (bedoelde) ook niet dat jij het daar over hadolafmol schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:25:
[...]
Ik had het ook nergens over dronken boeren uit de achterlanden? Ik bedoelde meer: wat gaan die 300k relatief militair ongetrainde mannen/jongens precies doen daar? En ik denk dus dat het me niet zal verbazen als ze daar geacht worden de Ukrainers uit hun huizen te schoppen en daar zelf een gezinnetje te beginnen. Qua leeftijd klopt dat ook redelijk met wat er nu opgeroepen wordt volgens mij?
Zoals jij het omschrijft heb ik het inmiddels ook omschreven in mijn post (je reactie en mijn edit waren tegelijk).
[ Voor 3% gewijzigd door HugoBoss1985 op 23-09-2022 09:27 ]
Ja ben je op zoek naar m'n mening of het spelletje van 'we doen alsof het vrijheid van meninguiting is'?Brent schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:23:
[...]
Wanneer is hier sprake van landverraad? Vijandelijke buitenlandse mogendheden steunen in tijden van oorlog, het is het eigenlijk al, niet? Of moet er eerst een 6 januari-tje gebeuren?
Want landverraad klinkt wel zwaar, maar sinds ik zag dat er bewijs kwam voor Russische inmenging in deze partij, maar ook in de Brexit, OPCW en alle andere voorbeelden die we in het desinformatie topic hebben verzameld vind ik dat we onze vrijheid en democratie moeten beschermen - desnoods met geweld.
Lang verhaal kort: dat heeft voor mij te maken met de tolerantieparadox.
Het word een andere groep die in zakken terug komen, dat zijn geen vrijwiligers meer en dat voelt toch heel anders.NiGeLaToR schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:06:
[...]
Dat is toch al gaande? Al een half jaar?
Waarom zou dat nu anders zijn?
4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030
Wij zijn (formeel) niet in oorlog. En landverraad is niet een sticker die je maar op alles moet plakken wat je niet zint. Laat dat liever aan de FvD-aanhang over.Brent schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:23:
[...]
Wanneer is hier sprake van landverraad? Vijandelijke buitenlandse mogendheden steunen in tijden van oorlog, het is het eigenlijk al, niet? Of moet er eerst een 6 januari-tje gebeuren?
Tijdens de Koude Oorlog konden Communisten (tot 1968 pro-Moskou) vrij opereren maar waren er beroepen waar ze niet mochten werken vanwege het risico. Defensie en de toenmalige PTT bijvoorbeeld. Misschien wordt het langzamerhand tijd om dat voor gevoelige organisaties nu weer te overwegen.
Ik zou er niet zonder meer van uit gaan dat dit ook echt een lijst is van opgeroepen Russen, zoals @IJzerlijm al terecht opmerkt. Ik heb het bestand kort even doorgespit en inderdaad: Veel dubbele data en praktisch alleen maar mensen uit Moskou en St. Petersburg.HugoBoss1985 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:22:
[...]
Dat het geen dronken boeren zijn uit onbekende dorpjes.
Dus dat ze wellicht deel uit maken van het russificatie plan, i.p.v. naar het front gestuurd worden.
Die mensen (en misschien volgt hun gezin dus later) worden in de geannexeerde gebieden gekwakt, zodat ze vóór het toevoegen aan Rusland kunnen stemmen.
Vanaf dat moment veranderen de regels. Rusland kan dan betogen dat iedere kogel op de Donbas een 'aantasting van haar territoriale soevereiniteit' is en dat beantwoorden met een zwaarder arsenaal aan wapens dan tot nog toe gedaan. In extremo: een tactical nuke. Ik sluit niet uit dat ze er daar een van in zullen zetten om op die manier het Oekraiense offensief direct te stoppen en eventueel tot overgave te dwingen. De grote vraag is hoe het Westen daarop zal reageren, maar ik vind het allemaal maar gevaarlijk.
Precies wat ik dus ook zei een 100 posts terug. Voor die gasten in het oosten van Rusland gaat een wereld open. Ze kunnen zelfs op een toilet zitten. Die willen dus echt niet terug.olafmol schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:25:
[...]
Ik had het ook nergens over dronken boeren uit de achterlanden? Ik bedoelde meer: wat gaan die 300k relatief militair ongetrainde mannen/jongens precies doen daar? En ik denk dus dat het me niet zal verbazen als ze daar geacht worden de Ukrainers uit hun huizen te schoppen en daar zelf een gezinnetje te beginnen. Qua leeftijd klopt dat ook redelijk met wat er nu opgeroepen wordt volgens mij?
Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK
Laat je niet leiden door de angst die je aangepraat wordt in sommige media. Lees dit topic even rustig door, dan krijg je wellicht een realistischer beeld van de situatie.CousinBoneless schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:45:
Dit weekend zal het referendum ongetwijfeld leiden tot een overweldigende steun onder de bevolking om de Donbas bij Rusland te voegen. Dit zal dan zsm officieel worden verkondigd door Rusland.
Vanaf dat moment veranderen de regels. Rusland kan dan betogen dat iedere kogel op de Donbas een 'aantasting van haar territoriale soevereiniteit' is en dat beantwoorden met een zwaarder arsenaal aan wapens dan tot nog toe gedaan. In extremo: een tactical nuke. Ik sluit niet uit dat ze er daar een van in zullen zetten om op die manier het Oekraiense offensief direct te stoppen en eventueel tot overgave te dwingen. De grote vraag is hoe het Westen daarop zal reageren, maar ik vind het allemaal maar gevaarlijk.
Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack
De facto zal er niks veranderen aan Russische kant gerelateerd aan hun nucleaire fantasieën, er zijn al volcontinu aanvallen op Russisch grondgebied.CousinBoneless schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:45:
Dit weekend zal het referendum ongetwijfeld leiden tot een overweldigende steun onder de bevolking om de Donbas bij Rusland te voegen. Dit zal dan zsm officieel worden verkondigd door Rusland.
De grootste verandering is dat als het 'Russisch grondgebied' is, Conscriptovitsj en zijn 300.000 nieuwe buddies erheen kunnen sturen.
PSN
Het verandert helemaal niets. Oekraïne valt ook al tijden de Krim aan en heeft zelfs al aanvallen gedaan in Rusland zelf. Daarnaast is het plan van Oekraïne altijd al geweest om ook de Krim terug te veroveren.CousinBoneless schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:45:
Dat is sowieso een poppenkast, want de Donbas is überhaupt niet in volledige in handen van het Russische leger.CousinBoneless schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:45:
Het is vooral veel bluf van Poetin. Oekraïne heeft de Krim al meermaals gebombardeerd en explosies rond Belgorod uitgevoerd, en dat heeft Rusland nooit beantwoord met "zwaarder arsenaal aan wapens". Het is beter om naar iemands acties te kijken in plaats van te luisteren naar wat die persoon zegt.Vanaf dat moment veranderen de regels. Rusland kan dan betogen dat iedere kogel op de Donbas een 'aantasting van haar territoriale soevereiniteit' is en dat beantwoorden met een zwaarder arsenaal aan wapens dan tot nog toe gedaan. In extremo: een tactical nuke. Ik sluit niet uit dat ze er daar een van in zullen zetten om op die manier het Oekraiense offensief direct te stoppen en eventueel tot overgave te dwingen. De grote vraag is hoe het Westen daarop zal reageren, maar ik vind het allemaal maar gevaarlijk.
Hoevaak is Belgorod(oblast) al dan bestookt door Oekraïne? Geen kernwapen gezien. Ik denk dat de geannexeerde gebieden worden gebruikt als defensieve linie: ingraven voor de winter.CousinBoneless schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:45:
''And maybe where the wind blows, Its all worth waiting for''
Het probleem daarbij is dat formele oorlogsverklaringen sowieso 'uit' zijn. Baudet richt zicht specifiek tegen NAVO en ook de Nederlandse regering, dat lijken mij toch duidelijk ondermijnende uitspraken. Zoals eerder al is aangestipt, er zijn aanwijzingen (of zijn het bewijzen?) dat de man geld krijgt uit Moskou.downtime schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:41:
[...]
Wij zijn (formeel) niet in oorlog. En landverraad is niet een sticker die je maar op alles moet plakken wat je niet zint. Laat dat liever aan de FvD-aanhang over.
Ik vind het helemaal niet ongepast de spiegel eens voor te laten houden (liefst door een rechter misschien): wanneer spreken we van een aanval op onze rechtsorde, democratie, land? Ik vind het oprecht niet zo duidelijk dat er hier geen sprake van zou zijn.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
De NATO (Biden) heeft een hele duidelijke lijn in het zand gelegd. Er is heel weinig wat tot escalatie leidt aan de Westerse kant. Thermobarische bommen? Geen reactie. Witte fosfor? Geen reactie. Massagraven vermoorde burgers? Geen reactie.CousinBoneless schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:45:
Ook het treiteren met het bestoken van kerncentrales en dan net missen leverde niet het gewenste resultaat op.
Het enige waarvan het Westen zegt dat het "not done" is, is een nuke. Het inzetten van kernwapens door Rusland zal een reactie "in kind" geven. Wat dat dan precies inhoudt wordt nergens gemeld, en zeer bewust vaag gehouden. Het enige waar je op mag rekenen is dat alle overleggen, toestemmingen en plannen al klaar liggen. Er zal niet eerst een week vergaderd worden, er zal meteen aangevallen worden.
Putin weet ook dat als hij een nuke inzet, het game over zal zijn.
Aan de andere kant, en ook dat is meerdere malen genoemd : kernwapens vragen onderhoud en goede opslag. De lading moet iedere 10 jaar vervangen worden anders kan het gebeuren dat het ding gewoon niet af gaat. Ook moet Putin er nu rekening mee houden dat zijn arsenaal er misschien niet zo fris bij ligt als zijn generaals hem beloven.
Dus al met al, er wordt gedreigd. Er wordt aan gerefereerd. Er wordt wargaming gedaan in het Kremlin, met steeds de verkeerde uitslag. Dus er gaat geen nuke ingezet worden.
Master Milo heeft een type-59, dat is een Chinese T-55asing schreef op donderdag 22 september 2022 @ 23:09:
[...]
De T55's zijn volgens Reddit allemaal verkocht aan schurkenstaten. Saddam had er een hoop bijvoorbeeld. Er staat er nu ergens eentje in Brabant bij iemand die zich Master Milo noemt.
Overigens is er naast de hopeloos verouderde T55 een moderne M-55S gebaseerd op die T55.
https://mezha.media/en/20...-55-for-the-armed-forces/
Oekraïne krijgt er een paar van Slovenië, 28 om precies te zijn.
een treffende spreuk
Dit topic is gesloten.
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid