Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 47 ... 76 Laatste
Acties:
  • 712.643 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DiscoNootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08:37
oldgrumpy schreef op donderdag 22 september 2022 @ 20:55:
[...]

Ik denk dat velen zich deze keer wel eens zouden kunnen mispakken
Poetin zal tot het uiterste gaan en verliezen is geen optie meer want dat betekent het einde van zijn bewind.
Persoonlijk twijfel ik er niet aan dat kernwapens zullen gebruikt worden in Oekraine
Ik betwijfel het. Dan grijpt de US zeker in en dat betekend ook het einde van Putin. Het niet inzetten van kernwapens betekend dat Putin nog een uitweg heeft. Vergeet niet, dit is een man die van luxe houdt, met z'n miljarden huis aan de zee. Daarnaast heeft hij kinderen. Hij gaat dit allemaal niet opgeven voor een stukje trots, hij is slimmer dan dat.

Aan de andere kant is hij ook een psychopaat, dus 100% zeker weten doet niemand, zelfs hij niet ;)

Acties:
  • +64 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 30-09 17:03
Had een tijdje terug een donatie gedaan bij signmyrocket.com.

Gisteren kreeg ik uiteindelijk een mail met mijn tekst op een granaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2kyLO_X825_ucK7tXm_v7OSLiwg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D9n1b2AlTvNETgCPZzcmL8vW.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://signmyrocket.com//uploads/5ec9e351d652edd6d2e9a9e303232483_1663788470.jpg

https://signmyrocket.com/...e303232483_1663788470.jpg

Ik hoop dat een orc hem gekopt heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

wij schreef op donderdag 22 september 2022 @ 20:44:
Ik vraag me af of het mobiliseren van grote aantallen mensen niet (ook) onderdeel is van een ander plan.
Als westen vinden we dat we aan de goede kant staat, omdat we Oekraïne helpen te verdedigen. Ook vinden we onszelf (als democratische landen) moreel beter aangezien we ons bezighouden zaken als met menselijkheid, mensenrechten, zelfbeschikkingsrecht etc.
Maar hoe kunnen we dat volhouden als we deze honderdduizenden mensen afmaken? Als we weten dat een (groot) deel tegen hun wil naar het front wordt gestuurd. Dat er antioorlogsprotestanten tussen zitten.
Daarom denk ik dat het voor het westen een grote uitdaging wordt om alles op alles te zetten om een enorm slagveld te voorkomen. En de wereld te bewijzen dat we onze 'westerse waarden' echt serieus nemen. Om de informatieoorlog niet te verliezen. Terwijl we tegelijkertijd ook nog die gebieden willen terugveroveren. Lijkt me niet makkelijk :/ .
Hoe zie je dat voor je? Dat de Russische propaganda een boel heisa gaat maken over de duizenden Russen die (hopelijk) dagelijks omkomen? Ik denk dat ze dat liever niet zullen noemen.

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
oldgrumpy schreef op donderdag 22 september 2022 @ 20:55:
[...]

Ik denk dat velen zich deze keer wel eens zouden kunnen mispakken
Poetin zal tot het uiterste gaan en verliezen is geen optie meer want dat betekent het einde van zijn bewind.
Persoonlijk twijfel ik er niet aan dat kernwapens zullen gebruikt worden in Oekraine
Dan betwijfel ik niet dat ze vervolgens ook worden ingezet in Rusland. En Rusland, niet "Rusland". En dan mag Rusland kiezen of ze weer verder gaan escaleren: icbm met kernkop op Westen of whatever. Het zou een domme zet zijn van Poetin en z'n cornuiten (vooral de papa's en mama's onder hen). Hij kan het beter binnenkort opgeven onder het mom van we hebben het geprobeerd. Geef Krim en Donbas terug, geef toe dat je een fout hebt gemaakt, en hij kan de komende jaren tijdens de energietransitie nog zat pegels verdienen. Dat, of hij verdient er nu zat aan. Dan wil hij een stalemate. Want vergeet niet: oorlog = geld.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• morm
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:50
wauskoek schreef op donderdag 22 september 2022 @ 20:59:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Iedere donateur krijgt hetzelfde plaatje met zijn/haar tekst erop gesjopt?
Zo lijkt dit plaatje althans wel.

• Jerie
  • Niet online
morm schreef op donderdag 22 september 2022 @ 21:03:
[...]

Lijken me stickers. Je weet wel, die plakkende dingen die overal op blijven plakken vanwege de lijm.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Jerie schreef op donderdag 22 september 2022 @ 21:03:
[...]

Dan betwijfel ik niet dat ze vervolgens ook worden ingezet in Rusland. En Rusland, niet "Rusland". En dan mag Rusland kiezen of ze weer verder gaan escaleren: icbm met kernkop op Westen of whatever. Het zou een domme zet zijn van Poetin en z'n cornuiten (vooral de papa's en mama's onder hen). Hij kan het beter binnenkort opgeven onder het mom van we hebben het geprobeerd. Geef Krim en Donbas terug, geef toe dat je een fout hebt gemaakt, en hij kan de komende jaren tijdens de energietransitie nog zat pegels verdienen. Dat, of hij verdient er nu zat aan. Dan wil hij een stalemate. Want vergeet niet: oorlog = geld.
Ik betwijfel ook of hij echt de bom in gaat zetten. We zien al dat hij zijn teen in het water doopt door bommen vlak bij kerncentrales af te laten gaan, daar lieten we ons ook niet door afschrikken. Het hele idee van een atoombom is dat het een afschrikwekkende werking heeft en niet meer dan dat. Daadwerkelijk gebruik is echt zelfmoord.

Ben het verder eens met Jerie: het onervaren spul zal eerder op plekken worden neergezet waar nu 'echte' militairen zitten ver van het front, zodat die soldaten weer door kunnen naar het front. Niet iedereen in het leger is de man met een geweer in zijn klauwen, er zijn genoeg non-combat rollen.

Bovendien kunnen we ad nauseum speculeren over wat er gebeurt als er echt een atoombom valt , we weten het simpelweg niet. Het is nog nooit gebeurd. Putin heeft al 10x geroepen de bom te gooien en sowieso zijn 11 van de 10 woorden van Rusland leugens. We kunnen niets doen dan het maar aan te horen en als het - god verhoede - zover komt, dan zien we wel.
SkiFan schreef op donderdag 22 september 2022 @ 21:07:
[...]

In WO1 gingen de troepen ook feestend naar de oorlog. Daar kwamen ze snel op terug.
WO2 ook. Ik herinner me nog dat ik bij geschiedenis leerde hoe Nederlandse vrijwilligers in de trein stapte met op de zijkant "We gaan stalin halen!" op de zijkant geschreven

[ Voor 11% gewijzigd door Michael_OsGroot op 22-09-2022 21:08 ]

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:18
XWB schreef op donderdag 22 september 2022 @ 19:46:
[...]

Benieuwd of ze nog zo vrolijk zijn wanneer een HIMARS raket op hun hoofden inslaat. Oorlog is alleen maar dood en verderf, hoe kan je daar nou op proosten :/
In WO1 gingen de troepen ook feestend naar de oorlog. Daar kwamen ze snel op terug.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-10 20:22

Stoney3K

Flatsehats!

hoevenpe schreef op donderdag 22 september 2022 @ 20:57:
[...]

Dan volgt een westerse aanval op strategische Russische doelen...
Dat is het einde van Poetins leger.
Met conventionele wapens, overigens. NAVO wil geen nucleaire sneeuwbal.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:49

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

wij schreef op donderdag 22 september 2022 @ 20:44:
Ik vraag me af of het mobiliseren van grote aantallen mensen niet (ook) onderdeel is van een ander plan.
Als westen vinden we dat we aan de goede kant staat, omdat we Oekraïne helpen te verdedigen. Ook vinden we onszelf (als democratische landen) moreel beter aangezien we ons bezighouden zaken als met menselijkheid, mensenrechten, zelfbeschikkingsrecht etc.
Maar hoe kunnen we dat volhouden als we deze honderdduizenden mensen afmaken? Als we weten dat een (groot) deel tegen hun wil naar het front wordt gestuurd. Dat er antioorlogsprotestanten tussen zitten.
Daarom denk ik dat het voor het westen een grote uitdaging wordt om alles op alles te zetten om een enorm slagveld te voorkomen. En de wereld te bewijzen dat we onze 'westerse waarden' echt serieus nemen. Om de informatieoorlog niet te verliezen. Terwijl we tegelijkertijd ook nog die gebieden willen terugveroveren. Lijkt me niet makkelijk :/ .
Rusland valt een land binnen. Rusland stuurt er een stroom ongetrainde en slecht uitgeruste jongeren naar het front. En dan zijn wij de boeman omdat we helpen ze het land uit te werken? Beetje krom niet?

Hoe zie je het voor je? Handen omhoog en lekker hun gang laten gaan?

Mbt kernwapens, ik heb het eerder gezegd; hoe groot is de kans dat dat spul überhaupt werkt?

[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 22-09-2022 21:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
wauskoek schreef op donderdag 22 september 2022 @ 20:59:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Super dat je dit gedaan hebt :)

• oldgrumpy
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Jerie schreef op donderdag 22 september 2022 @ 21:03:
[...]

Wat zou die man nog geven om geld?
Hij heeft meer geld dan hij ooit nog kan opmaken in de rest van zijn jaren
Als het echt om geld ging waren er veel betere opties dan een oorlog in Oekraine te starten.
Die man heeft een droom, noem het grootheidswaanzin en hij gaat die droom waarmaken of niet.
En ik ben ervan overtuigd dat hij daarvoor alle middelen zal gebruiken
Tenslotte wordt na de referenda Rusland aangevallen en wij mogen dat zo belachelijk vinden als het groot is.,voor hem is dat de legitimatie die hij nodig heeft.
Geef me anders 1 goede reden waarom die referanda absoluut plaats moeten vinden?

• DiscoNootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08:37
Stoney3K schreef op donderdag 22 september 2022 @ 21:07:
[...]

Met conventionele wapens, overigens. NAVO wil geen nucleaire sneeuwbal.
Geloof ik niks van. Als Putin kernwapens inzet dan gaat de US gelijk naar 100% en maakt een grote parkeerplaats van Rusland. Ze hebben geen keuze. Het alternatief geeft Rusland, maar ook landen als China en NK vrij spel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wauskoek
morm schreef op donderdag 22 september 2022 @ 21:03:
[...]

Ik ga der niet vanuit. Elke letter is anders en het donkere gedeelte lijkt me gedaan te zijn met zo'n dikke rode marker.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:29

Don Quijote

El Magnifico

DiscoNootje schreef op donderdag 22 september 2022 @ 21:11:
[...]

Geloof ik niks van. Als Putin kernwapens inzet dan gaat de US gelijk naar 100% en maakt een grote parkeerplaats van Rusland. Ze hebben geen keuze. Het alternatief geeft Rusland, maar ook landen als China en NK vrij spel.
Welnee. Het is veel krachtiger om dan juist Rusland uit te schakelen met normale wapens. Als deze oorlog iets heeft laten zien is dat we als NATO niks van Rusland hoeven te vrezen in een oorlog.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Een conventionele aanval met kruisraketten en de NAVO luchtmacht is een zeer zwaar middel wat door Poetin onmogelijk conventioneel te beantwoorden is, zijn luchtmacht is non-existent en lange afstandsrakketten vrijwel op.

Rest als eerste een atoombom op NAVO gebied gooien, die keuze is dan aan hem. De oorlog in Oekraïne heeft hij dan sowieso verloren, wat nog rest van zijn leger is door de VS en zijn bondgenoten vernietigd.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Pelox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:14
Don Quijote schreef op donderdag 22 september 2022 @ 21:13:
[...]

Welnee. Het is veel krachtiger om dan juist Rusland uit te schakelen met normale wapens. Als deze oorlog iets heeft laten zien is dat we als NATO niks van Rusland hoeven te vrezen in een oorlog.
Misschien valt Putin wel net van de trap af als hij het commando gaat geven.

Zero.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sprhnk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-02-2024
[...]

Weet ik niet of dat zo is. Wat je tot nu toe ziet dat er vanuit de vs en de navo weloverwogen en zeer strategische ondersteuning en besluitvorming plaats vind en dat dit ook nog uiterst effectief blijkt. Ik denk dat ze dit scenario allang hebben uit gewerkt en daar opties voor hebben liggen om verdere dreiging te ontmantelen zonder de halve wereld op te blazen.

Ze hadden ook directe militaire ondersteuning kunnen geven en rusland in 3 dagen Ukraine uit kunnen rammen maar het gaat er veel tactvoller aan toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wauskoek
RoD schreef op donderdag 22 september 2022 @ 21:09:
[...]

Super dat je dit gedaan hebt :)
Ik wou sowieso nog geld doneren aan Oekraïne. Toen ik dit tegen kwam en de organisatie even door had gespit dacht ik waarom ook niet. Hopelijk hebben de soldaten het vertaald en konden er ook om lachen. :)

• Jerie
  • Niet online
Michael_OsGroot schreef op donderdag 22 september 2022 @ 21:06:
[...]

Ik betwijfel ook of hij echt de bom in gaat zetten. We zien al dat hij zijn teen in het water doopt door bommen vlak bij kerncentrales af te laten gaan, daar lieten we ons ook niet door afschrikken. Het hele idee van een atoombom is dat het een afschrikwekkende werking heeft en niet meer dan dat. Daadwerkelijk gebruik is echt zelfmoord.

Ben het verder eens met Jerie: het onervaren spul zal eerder op plekken worden neergezet waar nu 'echte' militairen zitten ver van het front, zodat die soldaten weer door kunnen naar het front. Niet iedereen in het leger is de man met een geweer in zijn klauwen, er zijn genoeg non-combat rollen.

Bovendien kunnen we ad nauseum speculeren over wat er gebeurt als er echt een atoombom valt , we weten het simpelweg niet. Het is nog nooit gebeurd. Putin heeft al 10x geroepen de bom te gooien en sowieso zijn 11 van de 10 woorden van Rusland leugens. We kunnen niets doen dan het maar aan te horen en als het - god verhoede - zover komt, dan zien we wel.

[...]

WO2 ook. Ik herinner me nog dat ik bij geschiedenis leerde hoe Nederlandse vrijwilligers in de trein stapte met op de zijkant "We gaan stalin halen!" op de zijkant geschreven
Wat men zegt over blaffende honden. Trouwens bijzonder dat Rusland nazi's heeft vrijgelaten, terwijl dat toch hun hoofddoel is :? kortom gezwam, geweldige zet van UA, zal ook mee hebben gespeeld dat ze naar TR mochten. Rusland is een tijger zonder tanden. Ruwe bolster, blanke pit. En, verdraaid weinig pit. De intimidatietactieken werken nauwelijks tegen de Oekraïners. Tegen ons in het Westen werken ze wel maar dat komt omdat ons bestaan (nog) niet wordt aangevallen, en het kabinet heeft de scherpe kantjes er gelukkig af gehaald.

Overigens is er wel een atoombom gevallen. Twee zelfs, in Japan. Japan had anders waarschijnlijk niet gecapituleerd, dan was het een bloederige strijd geworden. Maar ik denk niet dat Oekraïne capituleert nav een atoombom. Ook niet als Zelensky het lopdje legt (in dit stadium). Integendeel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:45
[...]

Tl;dr : ze zijn zo sterk dat ze zwarte Zee vloot niet meer bestaat als ze klaar zijn, of er is niks Russisch meer op de Krim. Of beiden :P maar dat wordt niet gezegd.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

oldgrumpy schreef op donderdag 22 september 2022 @ 21:10:
[...]

Hij heeft meer geld dan hij ooit nog kan opmaken in de rest van zijn jaren
Als het echt om geld ging waren er veel betere opties dan een oorlog in Oekraine te starten.
Die man heeft een droom, noem het grootheidswaanzin en hij gaat die droom waarmaken of niet.
Tenslotte wordt na de referenda Rusland aangevallen en wij mogen dat zo belachelijk vinden als het groot is.,voor hem is dat de legitimatie die hij nodig heeft.
Geef me anders 1 goede reden waarom die referanda absoluut plaats moeten vinden?
Om die reservisten in te zetten? Las hier gisteren dat er blijkbaar een wet is waardoor Russische reservisten alleen op 'eigen' grondgebied ingezet mogen worden.

Edit: deze post was dat. Bron was blijbaar nieuwsuur?
HEY_DUDE schreef op woensdag 21 september 2022 @ 21:43:
Helder verhaal bij nieuwsuur. Rusland mag volgens hun eigen wet reservisten alleen inzetten op eigen grondgebied. Daarom de referenda om de Donbas te annexeren dan mag het verse kanonnenvoer daar naar toe. Niks kernwapens of enorme escalatie.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2022 21:22 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd schreef op donderdag 22 september 2022 @ 21:18:
[...]

Om die reservisten in te zetten? Las hier gisteren dat er blijkbaar een wet is waardoor Russische reservisten alleen op 'eigen' grondgebied ingezet mogen worden.
Ja, als er een ding is waar je Putin wel op kunt vertrouwen is dat ie zich aan de wet houdt.

• oldgrumpy
  • Nu online
Ik ben wel benieuwd met welk recht de VS Rusland dan zou aanvallen indien Rusland besluit een kernwapen op bvb Kiev te droppen?
Dan hadden ze evengoed nu al zwaardere wapens kunnen leveren aan Oekraïne

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:13
Geloof maar dat intelligence weet wanneer de (tactische) nuclaire wapens worden klaargezet. Als het zover komt is er een interventie op de persoon van Poetin of een van zijn companen, voordat (!) de order wordt uitgevoerd.

Nee, Nucleair is geen optie. Ook niet voor Poetin. Anders hadden we allang gezegd " hier UA, een mooie glanzende nucleaire tip voor een raket, have fun". En waren de kansen weer gelijk getrokken en zitten we in een MAD situatie die niet voorkomt.

Ik moet zeggen dat als ze nu 900K militairen kunnen sturen is het snel afgelopen met de UA. Denk niet dat dit WW1 is waarin ze geen andere optie hadden. 10K mensen op een Tankbatallion afsturen is zeker een voortijdig einde van dat batallion.

Ik vermoed dat UA maximaal zal inzetten de jongelui van RF te ontvangen en uit het conflict te trekken.... Ik verwacht dat dat voor een groot deel gaat lukken.

Sta er eigenlijk van te kijken dat de UA niet sneller een air supriority voor elkaar weet te krijgen. Hiermee rijt je het hele slagveld in stukken en dan maakt het niet meer uit al stuur je 200k militairen op een linie afstuurt in een land als UA.

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Verwijderd

oldgrumpy schreef op donderdag 22 september 2022 @ 21:20:
Ik ben wel benieuwd met welk recht de VS Rusland dan zou aanvallen indien Rusland besluit een kernwapen op bvb Kiev te droppen?
Dan hadden ze evengoed nu al zwaardere wapens kunnen leveren aan Oekraïne
Opzich is een kernwapen wel een rood lijntje.

Als het rondstrooien van kernbommen een globaal acceptabel dingetje wordt dan gaat het snel bergafwaarts met het klimaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

wowly schreef op donderdag 22 september 2022 @ 21:22:

Ik moet zeggen dat als ze nu 900K militairen kunnen sturen is het snel afgelopen met de UA. Denk niet dat dit WW1 is waarin ze geen andere optie hadden. 10K mensen op een Tankbatallion afsturen is zeker een voortijdig einde van dat batallion.
Hoe dan?

Geen logistiek, geen spullen, geen training, geen organisatie. Die grap implodeert heel snel.

Als ze 900k mensen sturen zijn het sowieso geen militairen. Wordt een grote meat grinder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Geloof maar dat intelligence weet wanneer de (tactische) nuclaire wapens worden klaargezet. Als het zover komt is er een interventie op de persoon van Poetin of een van zijn companen, voordat (!) de order wordt uitgevoerd.
In die context:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
oldgrumpy schreef op donderdag 22 september 2022 @ 21:10:
[...]

Dat is een goeie (maar ook complexe) vraag. Wetenschappelijk onderzoek wijst uit dat alles boven dubbelmodaal inkomen niet meer wezenlijk gelukkig maakt.

Het gaat dus om macht, plus het feit dat hij het geld op oneigenlijke wijze heeft verkregen. Daarom wil hij alleen mensen om zich heen die ook zo zijn. Die zijn chantabel; kompromat.
Ik ben bezig in het boek De Mannen Van Poetin en deze man en z'n vriendjes zijn door en door corrupt. Dat was in de jaren 90 en SU ook al zo. Het machtige Rusland is geen doel maar een middel. Een middel voor zelfverrijking.

Ik ben er dan ook over overtuigd dat het om fossiele grondstoffen gaat (met name gas en olie). Daarom ook die beïnvloeding aan rechterflank om tegen klimaatverandering te zijn.
Allemaal dreigen van een pestkop. Je weet dat die eigenlijk het meest onzekere is? Anders zou hij immers niet pesten. Dan heeft-ie dat niet nodig.

Dus nee, Poetin vindt het geil om macht te gebruiken middels kernwapens; dwz dreiging. Maar dat maakt het een middel, geen doel, en hij weet de Westerse reactie niet. Die is te onvoorspelbaar (hij gaat er wel zijn, 'in kind'). The same kind. Mooie woordspeling. Biden dropt er dan eentje terug, ben ik van overtuigd. En dan ligt de bal weer bij Rusland. Wil je meer? Moet je het nog eens doen, krijg je er nog een. Een pestkop die je slaat moet je resoluut terugslaan. Dat verwacht-ie niet, dan staat-ie voor joker, en stopt-ie er mee. Flight of freeze is toegeven.

[ Voor 4% gewijzigd door Jerie op 22-09-2022 21:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sprhnk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-02-2024

Nee, Nucleair is geen optie. Ook niet voor Poetin. Anders hadden we allang gezegd " hier UA, een mooie glanzende nucleaire tip voor een raket, have fun". En waren de kansen weer gelijk getrokken en zitten we in een MAD situatie die niet voorkomt.

Ik vermoed dat UA maximaal zal inzetten de jongelui van RF te ontvangen en uit het conflict te trekken.... Ik verwacht dat dat voor een groot deel gaat lukken.

Sta er eigenlijk van te kijken dat de UA niet sneller een air supriority voor elkaar weet te krijgen. Hiermee rijt je het hele slagveld in stukken en dan maakt het niet meer uit al stuur je 200k militairen op een linie afstuurt in een land als UA.
Volgens mij gaat het prima de de training van de oekrainse luchtmacht, en houden ze zich prima staande naar omstandigheden. Eerlijk gezegd verbaasd het mij hoe ze met creativiteit en mobiliteit de russen hebben weten bezig te houden. Opstijgen en landen op snelwegen, het is bijna filmisch en topgun wat ze aan het doen zijn. Iets zegt me dat er nu ook tig monteurs getrained worden en dan zal er nog wel wat zwaarder spul volgen. Je hebt niks aan vliegtuig zonder een poel die het kan onderhouden.

Ook met 900k soldaten gaat rusland het moeilijk krijgen, Oekraine is al gemobiliseerd, getrained en bewapend, en dan werken de lokals ook niet mee. Zolang het westen blijft trainen intel blijft geven en blijft bewapenen lijkt het mij kansloos en zelf destructief wat Rusland hier doet.

Die schijn referenda verrast niemand meer, en elke dreiging is nu al ingecalculeerd. Ik denk niet dat iemand het wat boeit als Putin straks zegt ja nu val je ons aan dus er zwaait wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldgrumpy
  • Nu online
MikeyMan schreef op donderdag 22 september 2022 @ 21:29:
[...]

Hoe dan?

Geen logistiek, geen spullen, geen training, geen organisatie. Die grap implodeert heel snel.

Als ze 900k mensen sturen zijn het sowieso geen militairen. Wordt een grote meat grinder.
Allicht wel, en wat dan?
Gaat Poetin dan zeggen, ok we geven alles terug aan Oekraïne inclusief de Krim?
Er is een moment geweest dat hij had kunnen stoppen,bvb na de inname van Mariupol.
Toen had hij de SMO kunnen stopzetten onder het mom dat de denazificatie voltooid was.
Nu is dat onmogelijk geworden voor hem,zeker na de mobilisatie.
Poetin heeft zich totaal vastgereden er is geen weg terug.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

oldgrumpy schreef op donderdag 22 september 2022 @ 21:36:
[...]

Allicht wel, en wat dan?
Er is een moment geweest dat hij had kunnen stoppen,bvb na de inname van Mariupol.
Toen had hij de SMO kunnen stopzetten onder het mom dat de denazificatie voltooid was.
Er is geen weg terug, en de weg voorwaarts is bloedig. De problemen die er tot nu toe voor zorgen dat ze een flater slaan worden alleen maar groter met verdere mobilisatie.

Iets heel graag willen, zegt niet dat het ook gaat lukken. Heb het eerder gezegd: het begint steeds meer op der untergang deel 2 te lijken.

[ Voor 9% gewijzigd door MikeyMan op 22-09-2022 21:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michael_OsGroot

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Ik ben niet zo van de "geloof me maar posts", heb je een onderbouwing hierbij? Ik ben het met je eens dat het gevoelsmatig geloofwaardig is dat er een soort geheim lijntje is. Maar NRC schreef vandaag volgens mij nog dat Amerikaanse generaals dat soort lijntjes wel met China, maar niet met Rusland hebben.

Dat gezegd hebbende is er wel iets gebeurd op de achtergrond gisteravond waardoor die videotoespraak van Putin niet door ging. Geen idee wat. Maar hij kan niet een belangrijke toespraak aankondigen, die opeens uitstellen en de dag erna een grote, maar ergens ook milde, escalatie aankondigen.

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Gezellig feestje, ze zijn al dronken nog voor ze het front bereikt hebben:

March of the Eagles

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-10 19:37

pro_6or

amateur_60r

hoevenpe schreef op donderdag 22 september 2022 @ 19:05:
[...]

Sommigen lijken er zelfs zin in te hebben:
[Twitter]Vermoed dat onze westerse denkfout is dat ze eerst maanden training krijgen alvorens ze in de voorste linies staan, deze mannen gaan direct door en over een week moeten ze het front stabiliseren. Kwantiteit boven kwaliteit, met de dreiging van liquidatie bij terugtrekking een serieus obstakel.
Juist, de treinen met flink oud materieel arriveren ook al en masse. Het staat op breken en dit moet de lijnen gaan houden.

een treffende spreuk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
[...]

Allicht wel, en wat dan?
UA traint manschappen en bewapend zich ook, ondertussen pappen en nathouden (met name in fase 1 en 2), consolideren. Hij kon realistisch gezien vanuit zijn oogpunt zeker niet stoppen na Mariupol. Hoe zie je dat zitten? Vrede met UA? UA wil alles terug naar de grens van 1991 (dus voor 2014). Dat zou inhouden terugtrekking.

Poetin moet intern gestopt worden. Hij moet veldslagen verliezen en doodskisten ontvangen. Deze gedeeltelijke mobilisatie zet het land intern op stelten, en dat wist hij van te voren. Daarom durfde hij het niet eerder aan. Hij is niet voor de keuze tot escalatie van kernwapens gegaan omdat die end-game nog onstabieler is dan een mobilisatie.

Eigenlijk zie je hier vooral uit dat Poetin rationeel handelt maar irrationeel probeert over te komen. Waarom? Part of the fear mongering.

In de pokerwereld is hier trouwens een toepasselijke naam voor: blufpoker.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:19
XWB schreef op donderdag 22 september 2022 @ 21:43:
Gezellig feestje, ze zijn al dronken nog voor ze het front bereikt hebben:

[Twitter]
Het is toch eigenlijk verschrikkelijk. Ik heb echt 0,0 sympathie met die Russen maar dit zijn toch gewoon een stel boeren die bewust dom worden gehouden? Het zou je kind maar zijn, of je zou je kinderen moeten verlaten om die bus in te gaan….

Over een paar dagen liggen ze waarschijnlijk dood in Novorossiya Oekraïne . Echt totaal onbegrijpelijk en iets wat ik af en toe probeer te reflecteren…. Had je me dit een jaar geleden gevraagd had ik serieus gezegd dat dit niet mogelijk zou zijn in 2022. We zijn gewoon allemaal voor de gek gehouden de laatste 20 jaar en ik mag hopen dat die bluf eens en voor altijd wordt opgehelderd.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:52

bloody

0.000 KB!!

Ergens is dit wel grappig (voor zover mogelijk).. zelfs het personeel van een raketten etc research bureau wordt opgeroepen om te strijden.
Lijkt dat die mensen toch een relatief belangrijke job hebben?
Of men ziet in dat verder research niet meer hoeft omdat ze een super overwinning halen
Of de bureaucratie heeft er lak aan, en volgt precies de voorschriften.

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Michael_OsGroot schreef op donderdag 22 september 2022 @ 21:40:
[...]

Ik ben niet zo van de "geloof me maar posts", heb je een onderbouwing hierbij? Ik ben het met je eens dat het gevoelsmatig geloofwaardig is dat er een soort geheim lijntje is. Maar NRC schreef vandaag volgens mij nog dat Amerikaanse generaals dat soort lijntjes wel met China, maar niet met Rusland hebben.

Dat gezegd hebbende is er wel iets gebeurd op de achtergrond gisteravond waardoor die videotoespraak van Putin niet door ging. Geen idee wat. Maar hij kan niet een belangrijke toespraak aankondigen, die opeens uitstellen en de dag erna een grote, maar ergens ook milde, escalatie aankondigen.
Ben je serieus? De reden van het uitstellen was gewoon puur om de NAVO in het hak te zetten. Deze was allang van te voren opgenomen, maar door de hele wereld te laten wachten, straalt dit zogezegd macht uit.

Putin houdt van spelletjes, en dit is er zo een. Hetzelfde met continue dreigen met zware wapens en tegen de NAVO shoppen. Of wat dacht je van de gaskraan steeds dichtdraaien?

Nee, dit is allemaal taktiek, maar toont ook zijn zwakte aan.

Wat ik niet zo begrijp is dat hij de hele economie kapot maakt en dat de Russen het pikken.

Wat ik ook niet begrijp is dat Belarus nog altijd meedoet met de Nations League, maar goed dat is een andere discussie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Allicht wel, en wat dan?
Dat heeft die smerige hond toch echt aan zichzelf te danken, en niemand anders. Hij wilde een 3 daagse militaire operatie. Oekraïne gaf hem er 1 van 7 maanden, en tellende.

Maar toegeven aan angst voor kernraketten gaat daar niets aan veranderen. Stel hij zet een tactisch kernwapen in.

En dan? Denk je dat Oekraïne dan ineens zegt: oké sorry man, we wisten niet dat je kwaad was, we geven ons over.

Er is voor Oekraïne ook geen weg terug. Het is letterlijk de dood of de gladiolen.

Ze gaan nog liever kapot dan terug naar een situatie zoals het huidige Rusland. Ze zien met hun eigen ogen waarvoor ze vechten. De Russische burgers zijn niets meer dan objecten om de staat te voeden.

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
En zo krijg je nou de Spaanse griep, soldaten door de McBlessing:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Michael_OsGroot schreef op donderdag 22 september 2022 @ 21:40:
[...]

Misschien hebben een paar Russische generaals in een opwelling van verstandigheid de sleutels van het nucleaire koffertje afgepikt? :+

• HollowGamer
  • Niet online
MikeyMan schreef op donderdag 22 september 2022 @ 21:29:
[...]

Hoe dan?

Ik denk ook dat die training van de UA met bondgenoten veel meer indruk maakt. Het is alleen te hopen dat er meer gaan meevechten en ook wij wapens blijven leveren, anders wordt het wel een moeilijk verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michael_OsGroot

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Ja, en kan je het ook iets meer bij de inhoud houden ipv gelijk op de man te spelen?

• HollowGamer
  • Niet online
bulle bas schreef op donderdag 22 september 2022 @ 21:54:
En zo krijg je nou de Spaanse griep, soldaten door de McBlessing:
[Twitter]
Sorry, maar wat staat er precies?

• oldgrumpy
  • Nu online
Jerie schreef op donderdag 22 september 2022 @ 21:48:
[...]

UA traint manschappen en bewapend zich ook, ondertussen pappen en nathouden (met name in fase 1 en 2), consolideren. Hij kon realistisch gezien vanuit zijn oogpunt zeker niet stoppen na Mariupol. Hoe zie je dat zitten? Vrede met UA? UA wil alles terug naar de grens van 1991 (dus voor 2014). Dat zou inhouden terugtrekking.

Poetin moet intern gestopt worden. Hij moet veldslagen verliezen en doodskisten ontvangen. Deze gedeeltelijke mobilisatie zet het land intern op stelten, en dat wist hij van te voren. Daarom durfde hij het niet eerder aan. Hij is niet voor de keuze tot escalatie van kernwapens gegaan omdat die end-game nog onstabieler is dat een mobilisatie.

Eigenlijk zie je hier vooral uit dat Poetin rationeel handelt maar irrationeel probeert over te komen. Waarom? Part of the fear mongering.
Jerie schreef op donderdag 22 september 2022 @ 21:48:
[...]

Poetin moet intern gestopt worden. Hij moet veldslagen verliezen en doodskisten ontvangen. Deze gedeeltelijke mobilisatie zet het land intern op stelten, en dat wist hij van te voren. Daarom durfde hij het niet eerder aan. Hij is niet voor de keuze tot escalatie van kernwapens gegaan omdat die end-game nog onstabieler is dan een mobilisatie.

In de pokerwereld is hier trouwens een toepasselijke naam voor: blufpoker.
Dus jij denkt dat UA er zal in slagen alle gebieden te heroveren inclusief de Krim en dat Poetin ofwel

A) zal zeggen, ok ik ben verloren,we stoppen ermee
b) of dat hij intern zal buitenspel gezet worden

Ik geef noch A ,noch B meer dan 10% kans

• HollowGamer
  • Niet online
Michael_OsGroot schreef op donderdag 22 september 2022 @ 21:56:
[...]

Ja, en kan je het ook iets meer bij de inhoud houden ipv gelijk op de man te spelen?
Sorry, dat was niet mijn bedoeling. :)

Ik denk wel dat dit precies de reactie is waarop Putin hoopt. Namelijk angst verspreiden door de toen alsof er iets was.

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-10 23:05
Ik lees een aantal keer “Als Rusland een nucleaire bom gooit gaan ze een dikke rode lijn over”, maar je hebt toch ook zoiets als tactische nucleaire bommen die niet perse een heel land met de grond gelijk maken maar bijvoorbeeld alleen een wijk ofzo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wauskoek
bloody schreef op donderdag 22 september 2022 @ 21:50:
Ergens is dit wel grappig (voor zover mogelijk).. zelfs het personeel van een raketten etc research bureau wordt opgeroepen om te strijden.
Of men ziet in dat verder research niet meer hoeft omdat ze een super overwinning halen
[Twitter]
Research is niet meer nodig want aan moderne elektronica komen ze bijna niet meer aan :P . Gewoon lekker ouderwetse rommel bouwen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Tristan schreef op donderdag 22 september 2022 @ 21:58:
Ik lees een aantal keer “Als Rusland een nucleaire bom gooit gaan ze een dikke rode lijn over”, maar je hebt toch ook zoiets als tactische nucleaire bommen die niet perse een heel land met de grond gelijk maken maar bijvoorbeeld alleen een wijk ofzo?
Ja, en als ze die gooien gaan ze daarmee een dikke rode lijn over waarop zeker Amerika heel hard zal reageren.

[removed]

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 02-10 18:13
MikeyMan schreef op donderdag 22 september 2022 @ 21:38:
[...]
Er is geen weg terug, en de weg voorwaarts is bloedig. De problemen die er tot nu toe voor zorgen dat ze een flater slaan worden alleen maar groter met verdere mobilisatie.
Misschien kunnen ze Prigozhin met z'n helikopter langs alle restaurants in Rusland laten vliegen, om op te roepen te koken voor de troepen.
Als sommige van de eerste lichtingen al met '5/6 jaar na dato' rantsoenen werden uitgerust, wordt alleen al 900.000 man voeden een aardige klus.
Al is het maar voor een paar dagen.

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
bloody schreef op donderdag 22 september 2022 @ 21:50:
[Twitter]
Igor gooit nog een interessant balletje op: is dit geen obstructie vanuit de duivenfractie binnen de FSB? Who knows, deze lijsten werden maanden geleden al opgemaakt. Het zou hilarisch zijn als de mobilisatie zelf al in chaos vastloopt, maar ik ben bang dat deze slag nog wel gewonnen is door de haviken.

• oldgrumpy
  • Nu online
redwing schreef op donderdag 22 september 2022 @ 22:00:
[...]

Ja, en als ze die gooien gaan ze daarmee een dikke rode lijn over waarop zeker Amerika heel hard zal reageren.
Maar op basis van welk recht?

• HollowGamer
  • Niet online
Tristan schreef op donderdag 22 september 2022 @ 21:58:
Ja, maar volgens sommige gaat hij daarmee dus over de grens. Alles met nucleaire eigenlijk lijkt me.

Je gaat namelijk een grens over, je begint klein maar eindigt groot.

Overigens denk ik dat hij eerder biowapens zal inzetten.. maar goed het is allemaal raden en het enige is dat we als NAVO kunnen doen is ons er tegen wapenen.

• bulle bas
  • Niet online
HollowGamer schreef op donderdag 22 september 2022 @ 21:56:
[...]

Sorry, maar wat staat er precies?
De bereiding van gehakt in Moskou gaat door.
Het land van de slaven

Maar het gaat om het filmpje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
oldgrumpy schreef op donderdag 22 september 2022 @ 21:57:
[...]

[...]

Dus jij denkt dat UA er zal in slagen alle gebieden te heroveren inclusief de Krim en dat Poetin ofwel

Tja, zo acht ik de kans ook heel klein dat rusland in Oekraine kan blijven. Oekraine gaat nu net zoveel troepen trainen en materieel krijgen als nodig. Dus waar het dan wel gaat eindigen weet ik niet, maar met 300k extra man en T62s gaat putin deze oorlog niet winnen.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Michael_OsGroot

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

HollowGamer schreef op donderdag 22 september 2022 @ 21:57:
[...]

Sorry, dat was niet mijn bedoeling. :)

Ik denk wel dat dit precies de reactie is waarop Putin hoopt. Namelijk angst verspreiden door de toen alsof er iets was.
Ah check. Nouja ik 'weet' dat Putin er een handje van heeft als hij met hoge piefen afspreekt hij er de sport van maakt een uur te laat te komen voor het diner, geen woord te zeggen, en weer weggaat. Inderdaad als machtspelletje. Daar heb ik geen bronnen bij behalve dan een N=1 van een collega die weer iemand kende die voor zo'n diner is uitgenodigd.

Hij ging daarom ook zo nat bij die top laatst waarbij ik dacht Erdogan en Modi hem lieten wachten, dat is inderdaad in die context een power move. Sluit ook weer aan bij die cartoonesk grote tafels waar hij zijn generaals bij uitnodigt. Bij het absurde af.

Dit gister betrof echter echt een toespraak voor het eigen volk. Mobilisatie is intern een giga issue, veel meer dan voor ons in het westen. Immers de zonen oproepen van zijn bondgenoten en vrienden in Moskou / St Petersburg raakt opeens wel de mensen die hem steunen.

Iedereen wist dat er een mobilisatie in meer of mindere mate aan zat te komen, heel Rusland zat aan de buis gekluisterd gisteravond. Dat opeens uitstellen straalt in mijn ogen dus echt geen macht uit. Op persoonlijke titel ben ik in elk geval rustig gaan slapen met het idee 'dan hoor ik het morgen wel' ,maar echt 0 komma 0 angst.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Hoezo welk recht? Rusland heeft ook geen enkel recht om in Oekraine te zitten. Nucleair is daarbij al meerdere keren aangegeven als een grote rode lijn. Gaat ie die over dan gaat ie hard aangepakt worden.

[removed]

• oldgrumpy
  • Nu online
redwing schreef op donderdag 22 september 2022 @ 22:02:
[...]

Tja, zo acht ik de kans ook heel klein dat rusland in Oekraine kan blijven. Oekraine gaat nu net zoveel troepen trainen en materieel krijgen als nodig. Dus waar het dan wel gaat eindigen weet ik niet, maar met 300k extra man en T62s gaat putin deze oorlog niet winnen.
Ik denk dat iedereen hier inderdaad wel verwacht dat deze mobilisatie niet zal helpen om een nederlaag af te wenden, hoogstens te vertragen.
De grote vraag is, wat gaat er dan gebeuren indien Poetin dit ook gaat beseffen?
Hij kan niet meer terug enkel nog escaleren in mijn ogen.
Dus als mobilisatie niet heeft geholpen, wat rest er dan nog?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Mensenrechten zijn niet absoluut hé, bij een kernoorlog veranderen de spelregels dusdanig dat de VS een bom kan teruggooien als ze dat zouden willen.

March of the Eagles

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:53
Als ik die beelden zie van mannen die op de bus of in die vrachtvliegtuigen moeten stappen. Nog even het verdriet van geliefden en familie daargelaten.
Wanneer zijn deze arme drommels aan het front ?
Weet iemand dit ? Krijgen ze eerst nog een (korte) training ?
Ik vrees dat die dagelijkse updates qua RU verliezen wat personeel betreft er een 0-tje bij krijgt.

Daily driver; MB R171 SLK280

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Ik snap niet zo goed waarom die Russen allemaal hun land uitvluchten... Er zijn genoeg uitzonderingen zodat ze niet hoeven lees ik net :+
Uitzonderingen zijn werknemers in de wapenindustrie, mensen die tijdelijk ongeschikt zijn bevonden en mensen met een beperking. Ook wordt er gekeken naar familieomstandigheden. Zo kunnen Russen die zorgen voor een familielid of inwoners met vier of meer kinderen onder de zestien vrijstelling krijgen. De uitzondering geldt ook voor mensen van wie de alleenstaande moeder vier of meer kinderen onder de acht heeft.
https://www.nu.nl/spannin...ilitaire-mobilisatie.html

Wear Sunscreen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wauskoek
Dit is anders ook wel bizar.

https://www.rtlnieuws.nl/...bilisatie-soldaten-poetin
In Rusland is 'hoe je thuis je arm breekt' momenteel een van de populairste Google-zoekopdrachten. Russen zoeken massaal naar manieren om onder de militaire dienst uit te komen nu honderdduizenden reservisten worden opgeroepen voor inzet in Oekraïne.
Hoorde ook op BNR radio vandaag dat vluchten vanuit Rusland naar andere landen allemaal uitverkocht waren. En dat een ticket naar Dubai iets van 16.000 euro koste. 8)7 Beter dat dan de dood in ieder geval.

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:25

Grouchy

meep meep

HollowGamer schreef op donderdag 22 september 2022 @ 21:51:
[...]

Ben je serieus? De reden van het uitstellen was gewoon puur om de NAVO in het hak te zetten. Deze was allang van te voren opgenomen, maar door de hele wereld te laten wachten, straalt dit zogezegd macht uit.
Integendeel, het straalt vooral chaos achter de schermen uit. Als zoiets een Koning Willem-Alexander, Biden, Stoltenberg overkomt dan denkt toch iedereen hier 'wat een puinzooi'

Putin speelt met vuur. Z'n SMO gaat nou niet echt geweldig. Wie wiet dat straks over een paar maanden blijkt dat Putin momenteel zijn eigen oppositie aan het bewapenen was.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Verwijderd

oldgrumpy schreef op donderdag 22 september 2022 @ 22:05:
[...]

Een warm kopje thee van zijn trouwste kameraden.

• Jerie
  • Niet online
oldgrumpy schreef op donderdag 22 september 2022 @ 21:57:

Dat is het einddoel, en nee ik denk dat Poetin voldoende moet verliezen alvorens hij of zijn kliek tot grote veranderingen overgaat. Kupyansk-Izyum was voldoende groot. Falen op meerdere frontrn idem (vandaar focus op 1 gebied). Dus niet volledig UA bevrijd maar voldoende waarna hij het of opgeeft (wat inhoudt dat we overgaan op stappen richting normalisatie verhoudingen), of aan de kant wordt gezet. Hij heeft voor z'n kliek meer te vrezen dan voor z'n volk, en zolang het volk zich laf en egoïstisch gedraagt ipv gezamenlijk en heldhaftig (zoals bijvoorbeeld Euromaidan of Arabische lente) blijft dat zo. Vooralsnog vind ik 1300 mensen opgepakt eigenlijk nog vrij weinig maar merk wel op in de video's lijken er ook veel vrijuit te gaan. Ik denk dat ze voor POIs gaan.
95% van alle statistieken... het percentage voegt niets aan de discussie toe. Je acht de kans klein, dat is helder.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

mir4dor schreef op donderdag 22 september 2022 @ 22:06:
Als ik die beelden zie van mannen die op de bus of in die vrachtvliegtuigen moeten stappen. Nog even het verdriet van geliefden en familie daargelaten.
Ik vrees dat die dagelijkse updates qua RU verliezen wat personeel betreft er een 0-tje bij krijgt.
Ik ben heel bang dat ze allemaal een groene overall krijgen en als je geluk hebt een roestige Makarov, en verder de boodschap 'prettige wedstrijd'.

• HollowGamer
  • Niet online
Michael_OsGroot schreef op donderdag 22 september 2022 @ 22:03:
[...]

Ah check. Nouja ik 'weet' dat Putin er een handje van heeft als hij met hoge piefen afspreekt hij er de sport van maakt een uur te laat te komen voor het diner, geen woord te zeggen, en weer weggaat. Inderdaad als machtspelletje. Daar heb ik geen bronnen bij behalve dan een N=1 van een collega die weer iemand kende die voor zo'n diner is uitgenodigd.

Hij ging daarom ook zo nat bij die top laatst waarbij ik dacht Erdogan en Modi hem lieten wachten, dat is inderdaad in die context een power move. Sluit ook weer aan bij die cartoonesk grote tafels waar hij zijn generaals bij uitnodigt. Bij het absurde af.

Dit gister betrof echter echt een toespraak voor het eigen volk. Mobilisatie is intern een giga issue, veel meer dan voor ons in het westen. Immers de zonen oproepen van zijn bondgenoten en vrienden in Moskou / St Petersburg raakt opeens wel de mensen die hem steunen.

Iedereen wist dat er een mobilisatie in meer of mindere mate aan zat te komen, heel Rusland zat aan de buis gekluisterd gisteravond. Dat opeens uitstellen straalt in mijn ogen dus echt geen macht uit. Op persoonlijke titel ben ik in elk geval rustig gaan slapen met het idee 'dan hoor ik het morgen wel' ,maar echt 0 komma 0 angst.
Dat laatste heb je zeker gelijk in, ik lig er ook niet meer wakker van.

Ik denk dat Putin weinig aantrekt van zijn volk, laat staan de 'mindere' in de samenleving. Het is niet voor niets dat hij nu alles buiten Moskou zoekt, hoewel ik vrees dat het niet lang gaat duren voordat die ook worden opgeroepen.

Denk dat hij het groot ziet en het volk echt als onderdanen. Hij stuurt ze met een minimale training naar het strijdtoneel en gooit zijn 'vrienden' uit het raam. Die groep uit Moskou/Petersburg komt ook echt nog wel aan de beurt.

Hitler had precies hetzelfde, hoewel ~wij die niet hebben gemaakt, komen de verhalen wel overheen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Stoney3K schreef op donderdag 22 september 2022 @ 22:10:
[...]

Ik ben heel bang dat ze allemaal een groene overall krijgen en als je geluk hebt een roestige Makarov, en verder de boodschap 'prettige wedstrijd'.
Yep:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FdN1X2tWIAA3Gx9?format=jpg&name=medium

Wear Sunscreen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
[...]

[...]
Ja de correspondent vertelde dat vond het een logisch verhaal. Daarna verschenen er weer “experts” aan tafel en de kernwapens vlogen weer in het rond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Week of 2-3 max

• HollowGamer
  • Niet online
Humma Kavula schreef op donderdag 22 september 2022 @ 22:07:
Ik snap niet zo goed waarom die Russen allemaal hun land uitvluchten... Er zijn genoeg uitzonderingen zodat ze niet hoeven lees ik net :+

[...]

https://www.nu.nl/spannin...ilitaire-mobilisatie.html
Ik heb ook gelezen dat die controles worden gedaan door jeugdzorg en andere instanties. :+

Nee, ik zou voor de zekerheid dat ticket naar Dubai toch maar kopen. :)

[ Voor 7% gewijzigd door HollowGamer op 22-09-2022 22:15 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• dakka
  • Nu online
Mosin nagant, standaard uitrusting... in 1891 dus antiek, en het laatste exemplaar is in 1973 gemaakt 8)7

Wikipedia: Mosin–Nagant

[ Voor 28% gewijzigd door dakka op 22-09-2022 22:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Ziet er eerder uit als iets halfautomatisch in een antiek kaliber. Russische tegenhanger van de Garand.

Edit: Stel je eens voor, ben je Russisch dienstplichtige en schiet je met een... Frans wapen uit WO1.

Ian McCollum kan daar niet genoeg whisky voor drinken. ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Stoney3K op 22-09-2022 22:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02-10 07:09
Wat stel jij dan voor om op Leopards te jagen? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

GENETX schreef op donderdag 22 september 2022 @ 22:15:
[...]

Iedereen weet dat je katten het beste kan vangen met een laserpointer. :+

• wauskoek
[...]

Zou mooi zijn! Duitse Leopards wel te verstaan ;)

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01-10 21:37

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Het gemiddelde jachtgeweer is een stuk geavanceerder.
Hier in de buurt hebben ze digitale nachtkijkers d'r op zitten.

• asing
hoevenpe schreef op donderdag 22 september 2022 @ 19:05:
[...]

Sommigen lijken er zelfs zin in te hebben:
[Twitter]Vermoed dat onze westerse denkfout is dat ze eerst maanden training krijgen alvorens ze in de voorste linies staan, deze mannen gaan direct door en over een week moeten ze het front stabiliseren. Kwantiteit boven kwaliteit, met de dreiging van liquidatie bij terugtrekking een serieus obstakel.
Quantity has a quality all of it's own :)

Deze quote wordt vaak toegeschreven aan Stalin maar dat schijnt niet te kloppen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Succes... 8)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZNtmNG2a8DhUvKGP18lDnquk9UA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CrDtBkjUAy38PWJHe3H8XmLb.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Dit lijkt me kansloos, zeker als ze niet gemotiveerd zijn.

Ik zou z.s.m. rennen naar de overkant en/of dat nummer bellen. Maar ik heb ook gelezen dat je bij vluchten door je generaal wordt doodgeschoten.

Bah man, waarom komen die Russen niet massaal in opstand? Dit gaat nergens over.

• korenpc
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 24-09 23:01
[...]

[...]
Als het referendum is geweest dan is het volgens Poetin eigen grondgebied..........

dat is het handige als je de uitslag al weet, kun je al plannen maken voordat er verkiezingen zijn geweest.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:36
Alle meat grinder opmerkingen hier klinken wel leuk, maar dan heb je wel voldoende gehaktmolens nodig. Dus wat gaat Oekraine en haar bondgenoten doen om dit te weerstaan zonder al teveel verliezen? Tijd klinkt leuk, maar dat biedt niet per se een winnende strategie: gegeven voldoende ingegraven manschappen kan het ook op een patstelling uitlopen.

Het gaat niet vanzelf (tenzij Rusland implodeert).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:19
Als ze daadwerkelijk zo gekleed gaan dan is UA geeneens de grootste vijand voor RU.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8DMhLpXNp1tOqL2yPDC6Eowlm8o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qgbfg7Rxb9yq6QnCYF4y1kST.jpg?f=fotoalbum_large

Succes als de temperatuur binnen nu en afzienbare tijd heel de dag onder 0 is…. (Donetsk)

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:18
Internationaal humanitair recht. Advies van het ICJ uit meen 1976.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

• asing
Volgens Shoigu "zijn ze al getrained" en ze worden waarschijnlijk zonder training de oorlog in geworpen.

Volgens andere bronnen hebben de Russen na de val van de USSR alle systemen en lokaties die massa mobilisatie moeten opvangen verwijderd. Ze kunnen geen 300.000 man ineens aan. Het gaat erom dat ze zo snel mogelijk aan de frontlinie staan. Waarmee, dan moeten ze nog uitzoeken maar staan moeten ze er.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tristan
HollowGamer schreef op donderdag 22 september 2022 @ 21:51:
[...]

Ben je serieus? De reden van het uitstellen was gewoon puur om de NAVO in het hak te zetten.
Helemaal niet, het uitstellen was om ook oost Rusland de mogelijkheid te geven om het live te bekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
oldgrumpy schreef op donderdag 22 september 2022 @ 22:05:

Ik denk dat iedereen hier inderdaad wel verwacht dat deze mobilisatie niet zal helpen om een nederlaag af te wenden, hoogstens te vertragen.
De grote vraag is, wat gaat er dan gebeuren indien Poetin dit ook gaat beseffen?
Hij kan niet meer terug enkel nog escaleren in mijn ogen.
Hij kan nog een paar maanden langer genieten van z'n harems (verkeerde cultuur ik bedoel opblaaspopmatroeskas), het genieten van macht, geld en aanzien. Dat is belangrijk voor hem. Hij is immers een zakenman. Een door een door corrupte, om precies te zijn.

Hoe hij wint? Oorlog door laten sudderen tot wij (nou ja, met name VS) het zat zijn en voor de rode partij met het olifantje kiezen, met baviaan aan het roer. Die is precies zo: een narcistische pestkop die alleen maar om macht geeft. Daar zit in ieder geval voor mij inmiddels wel de zorg. Voor ons is de crisis in Nederland zwaar maar het kabinet haalt de scherpste kantjes eraf (er vallen nog steeds spaanders).

Hij zal intern gestopt moeten worden. Maar z'n kliek zit net als hij aan de kompromat en verslavende fossiele brandstoffen. Er zal iemand op moeten staan die daadwerkelijk van het land houdt en lef heeft. Een kruising tussen Alexei Navalny en Claus von Stauffenberg?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Rukapul schreef op donderdag 22 september 2022 @ 22:20:
Alle meat grinder opmerkingen hier klinken wel leuk, maar dan heb je wel voldoende gehaktmolens nodig. Dus wat gaat Oekraine en haar bondgenoten doen om dit te weerstaan zonder al teveel verliezen? Tijd klinkt leuk, maar dat biedt niet per se een winnende strategie: gegeven voldoende ingegraven manschappen kan het ook op een patstelling uitlopen.

Artillerie.

Ze krijgen nog steeds verse voorraden HIMARS raketten, en anders maal je ze gewoon tot frikandel met 155mm shells, waar ze ook bakken van krijgen.

Denk eraan wat een Pzh2000 kan doen, op 60km afstand van zijn doelwit:

12 gerichte schoten in minder dan een minuut. De Russen hebben de halve range, en 6 kanonnen nodig voor hetzelfde effect.

In dit tempo gaat het gewoon een soort 1917 worden. Gezellig in een loopgraaf zitten terwijl de shells om je oren vliegen.

Voor de liefhebbers van metal, de Oekrainse band 1914 heeft heel wat gezellige nummers geschreven die ook in deze oorlog gebruikt kunnen worden.

People as things, that’s where it starts.

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Rukapul schreef op donderdag 22 september 2022 @ 22:20:

precies zelfs 300.000 idioten zijn 300.000 idioten met wapens etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mektheb schreef op donderdag 22 september 2022 @ 22:31:
[...]
Welke wapens? Of munitie? Of schoenen? Of überhaupt vervoer naar het front?

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:36
Tristan schreef op donderdag 22 september 2022 @ 22:27:
[...]

Helemaal niet, het uitstellen was om ook oost Rusland de mogelijkheid te geven om het live te bekijken.
Alleen is iets uitgestelds niet meer live :+

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dakka
  • Nu online
[...]
300.000 idioten met wapens...

In de vrieskou zonder warmte.
Met een laag moraal.
Met weinig tot geen eten.

300.000 idioten met wapens die koud, hongerig en zwaar geïrriteerd zijn als degene naast hun wel eten en een kacheltje heeft, op wie gaat dat wapen dan gericht worden?

[ Voor 4% gewijzigd door dakka op 22-09-2022 22:36 ]

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
dakka schreef op donderdag 22 september 2022 @ 22:35:
[...]

300.000 idioten met wapens...

In de vrieskou zonder warmte.
Met een laag moraal.
Met weinig tot geen eten.

300.000 idioten met wapens die koud, hongerig en zwaar geïrriteerd zijn als degene naast hun wel eten en een kacheltje heeft, op wie gaat dat wapen dan gericht worden?
op alle burgers die ze tegenkomen, ala Bucha etc.

Russen blijven beesten, en zelfs zonder fatsoenlijke spullen kan een gestaafde aanvoer van soldaten problemen geven voor UA.

Dit kunnen wij stoppen door meer en sneller te leveren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
[...]
Dat worden zombie tower-defense-game taferelen...
Laten we zorgen dat ze al het conventionele spul hebben om de molen hard te laten draaien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:33

_Eend_

🌻🇺🇦

Er schijnt er eentje buiten gevecht gesteld te zijn...

...omdat er iets kapot ging omdat er meer dan 100x per dag mee is geschoten.

Een ding is zeker: ze roesten niet weg ergens in een loods :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tristan
caspervc schreef op donderdag 22 september 2022 @ 22:34:
[...]

Alleen is iets uitgestelds niet meer live :+
Het was sowieso opgenomen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Laatst online: 10:51

Qwerty-273

Meukposter

Ook in Moskou gaat de mobilisatie lekker door (video in de link):
The atmosphere at the Timiryazevsky recruiting office in Moscow: women cry and baptize conscripts.
Over wat ze gaan doen, zegt de volgende toespraak al genoeg denk ik (video in de link):
“Really, this is war. All of you will be sent to conduct military operations on the territory for the territorial defense units to protect the newly formed territorial entities. Donetsk, Lugansk, Kherson. In reality, no one will escape mobilization. Evasion - from 3 to 10 years. I say right away - you don’t need to be afraid, you don’t need to be spectacled. Not all of you will be on the front line”

Here is another video where the mobilized people are told about the “terror defense”. All this is happening at one of the recruiting stations in the Stavropol Territory. The military man says that the mobilized will guard administrative buildings and infrastructure, and those “who are lucky” will get to the front line.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• wauskoek
Qwerty-273 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 22:39:
Ook in Moskou gaat de mobilisatie lekker door (video in de link):
Hier ook andere beelden van een andere plek.

https://www.reddit.com/r/...re_being_taken_to_war_as/
Pagina: 1 ... 47 ... 76 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid