Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 46 ... 76 Laatste
Acties:
  • 712.643 views

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-10 19:58

bloody

0.000 KB!!

bulle bas schreef op donderdag 22 september 2022 @ 16:09:

OT: Ik zie steeds meer berichten dat vooral de ethnische minderheden nu echt de klos zijn en dat het lijkt alsof er nu al veel meer dan 300K geronseld worden.
3 x 300k is bijna 1 miljoen inderdaad.

nope

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:06

Seraphin

Meep?

Verwijderd schreef op donderdag 22 september 2022 @ 16:16:
[...]

gewoon met 100.000 tegelijk het veld over rennen naar de Oekraiense loopgraven op een klein front en met een schepje de boel kapot slaan. Dan win je ook :)

En dan maakt het echt wel uit dat je een heleboel recruits hebt.
In de eerste wereldoorlog werd al duidelijk dat dit eigenlijk al niet meer werkte (met de toenmalige machinegeweren en artillerie).

Vandaag de dag ziet UA de horde infanterie al van verre aankomen. Troepen uit de loopgraven terugtrekken (en met auto's evacueer je sneller dan de aanvallende infanterie achter je aan kan rennen) en de hele area targeten met al het indirect vuur dat je maar kan verzinnen. 30 minuten later is er van die 100k infanterie nog 1 herkenbaar lichaamsdeel over en de UA troepen zitten nog voor de theetijd weer op hun originele linies.

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

polthemol schreef op donderdag 22 september 2022 @ 16:18:
[...]

dat gaat toch wel vies tegenvallen denk ik :) Dat werkt voor een paar stukjes misschien, maar er zijn heel wat middelen ontwikkeld om dichte troepenconcentraties uit te schakelen.

Daarbij moeten we ook niet vergeten dat als ik die recruteringen zie (van wat er te zien is qua beelden) die mensen niet bijster gemotiveerd over komen. Ik verwacht bij dergelijke stunts vooral veel troepen die elke kans gan aangrijpen om zich over te geven
Ik zie dit ook niet gaan werken voor de Russen. Poetin lijkt een leger te willen vormen met een legendarische hoeveelheid soldaten.

Dan moet je wel het moraal aan je zijde hebben, en dat ga je op deze manier natuurlijk nooit verkrijgen. Er is ook simpelweg totaal geen moreel doel voor dit leger.

Ik vermoed dat dit alleen maar een heleboel leed en veel onmenselijke situaties gaat opleveren.

Fijne vent die Poetin. -O-

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-10 18:40
Verwijderd schreef op donderdag 22 september 2022 @ 16:26:
[...]

Ik zie dit ook niet gaan werken voor de Russen. Poetin lijkt een leger te willen vormen met een legendarische hoeveelheid soldaten.

Dan moet je wel het moraal aan je zijde hebben, en dat ga je op deze manier natuurlijk nooit verkrijgen. Er is ook simpelweg totaal geen moreel doel voor dit leger.

Ik vermoed dat dit alleen maar een heleboel leed en veel onmenselijke situaties gaat opleveren.

Fijne vent die Poetin. -O-
Daarvoor zetten ze wat loyale nazi's achter hun eigen linie om iedereen neer te schieten de weigert aan te vallen of die probeert te vluchten. Is geen nieuwe tactiek.

TheS4ndm4n#1919

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Seraphin schreef op donderdag 22 september 2022 @ 16:20:
[...]

In de eerste wereldoorlog werd al duidelijk dat dit eigenlijk al niet meer werkte (met de toenmalige machinegeweren en artillerie).

Vandaag de dag ziet UA de horde infanterie al van verre aankomen. Troepen uit de loopgraven terugtrekken (en met auto's evacueer je sneller dan de aanvallende infanterie achter je aan kan rennen) en de hele area targeten met al het indirect vuur dat je maar kan verzinnen. 30 minuten later is er van die 100k infanterie nog 1 herkenbaar lichaamsdeel over en de UA troepen zitten nog voor de theetijd weer op hun originele linies.
Naja dat dus. We spelen geen spelletje C&C Red Alert met een early-game infantry rush...

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-10 20:22

Stoney3K

Flatsehats!

Seraphin schreef op donderdag 22 september 2022 @ 16:20:
[...]

En dan gaat Rusland heel erg hard in alle mensenrechten-organisaties lopen mauwen over 'genocide' op 'eigen grondgebied' natuurlijk. |:(

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

tja mensen ik weet het anders ook niet wat de Russen met al die manschappen willen 8)7

Verwijderd

RocketKoen schreef op donderdag 22 september 2022 @ 16:29:
[...]

Daarvoor zetten ze wat loyale nazi's achter hun eigen linie om iedereen neer te schieten de weigert aan te vallen of die probeert te vluchten. Is geen nieuwe tactiek.
Dan forceer je soldaten dus tot geweld met doodsangst. Dat is toch iets compleet anders dan vrijwillig bereid zijn te sterven voor vrijheid? En dan 'win' je 1 slag, verover je 1 front, en dan? Dan zit je met een enorme groep gewapende soldaten die weten dat ze beschoten worden als ze weigeren. Denk je dat er dan vroeg of laat geen interne chaos ontstaat? Lekker sfeertje dan.

Maargoed we gaan het waarschijnlijk helaas meemaken.

Ik blijf erbij dat niet goeds van gaat komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:28
Interessante vraag is wel wat Oekraine nodig heeft om 300k-1M soldaten te neutraliseren. Linksom of rechtsom kost dat toch wel een paar miljard aan materiaal om efficient op te lossen.

Verwijderd

Denk even terug aan Februari. De soldaten wisten veelal niet dat ze in Oekraine waren - de verwachting van Rusland was dat ze verwelkomd zouden worden en enige weerstand met angst en beven direct op zou geven.

Als dat de gedachte was. Waarom zou de gedachte dan nu niet zijn: Nu pas is het menens en als ze deze overmacht zien geven ze zichzelf vanzelf over.

Het is de enige logica die de actie verklaart. Het is niet of Putin enige informatie uit de werkelijkheid heeft gekregen of gebruikt zover.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2022 16:41 ]

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Nu zijn het 300k - 1miljoen soldaten, maar als Putin z'n zin niet krijgt, kan hij dit spelletje nog wel even doorspelen.

Er zijn 30 miljoen dienstplichtigen in Rusland, dus dit is echt nog maar een schijntje van wat Rusland op de been kan brengen.

Maar natuurlijk komt er een moment dat het voor de Russen genoeg is. Het punt alleen is dat de Russen zelf nog niet zullen weten hoeveel mensen er nu echt gemobilieerd zijn. Het Kremlin doet hier bewust onduidelijk over. Dat maakt het allemaal veel moeilijker om in opstand te komen.

Nevertheless, 1 miljoen mannenschappen erbij die zich vooral op 1 of 2 regio's gaan concentreren zal toch een aanzienlijk additionele horde opleveren voor Oekraine.

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 03-10 16:30

flessuh

Set sail for fail!

extra issue is straks waar ze alle gevangenen / overlopers laten. Die hebben ook eten en ietswat aan faciliteiten nodig. Vooral in de winter is dat een logistiek probleem, zelfs als ze niet allemaal gewapend naar het front gestuurd worden.

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:30

Spotmatic

Ken sent me

Verwijderd schreef op donderdag 22 september 2022 @ 16:34:
tja mensen ik weet het anders ook niet wat de Russen met al die manschappen willen 8)7
Het was niet genoeg dat de economie naar de kl*te is; ze wilden ook de demografie nog verder overhoop halen.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Verwijderd schreef op donderdag 22 september 2022 @ 16:39:Het is de enige logica die de actie verklaart.
Je gaat uit van logica terwijl er uiteindelijk maar één gevaarlijke gek bezig is die puur uit zijn emotie handelt. Voor Putin is het inmiddels persoonlijk geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-10 19:53
Verwijderd schreef op donderdag 22 september 2022 @ 16:26:
Veel infanterie, weinig voertuigen

Doet me aan de voorladertijd denken zoals de Amerikaanse burgeroorlog
Drie linies infanterie, eerste linie schiet, knielt, tweede linie stapt voorwaarts en schiet, 1 gaat herladen, twee knielt, linie drie stapt voorwaarts en schiet, knielt, linie 1 stapt voorwaarts en schiet, etc.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Stoney3K schreef op donderdag 22 september 2022 @ 16:41:
[...]

Je gaat uit van logica terwijl er uiteindelijk maar één gevaarlijke gek bezig is die puur uit zijn emotie handelt. Voor Putin is het inmiddels persoonlijk geworden.
Ook een gek denkt dat ie een logisch verhaal heeft. Zoals ik al zeg: die logica hoeft zich niet in realiteit te stoelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 22 september 2022 @ 16:34:
Georgie? Belarus? :+

Sja, iets anders dan paniek is het niet, maar ik denk de gedachte dat iets beter is dan niets. Zonder was een totale collaps van het Russische avontuur dan misschien wel heel waarschijnlijk geweest. Met een vracht in de verdediging, al is het maar de 2e en de 3e linie, het is in ieder geval wat. Maar inderdaad extra druk op je logistiek.
Het is niet voor niks dat deze optie lang niet is gelicht. Bij aanvang van de invasie heeft Putin op de haviken geleund. Kennelijk is het niet gelukt de trein op een ander spoor te zetten. De beste dictator is de regie nu kwijt; in de coulissen zie ik er nu twee wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03:58
Verwijderd schreef op donderdag 22 september 2022 @ 16:36:
[...]

Dan forceer je soldaten dus tot geweld met doodsangst. Dat is toch iets compleet anders dan vrijwillig bereid zijn te sterven voor vrijheid? En dan 'win' je 1 slag, verover je 1 front, en dan? Dan zit je met een enorme groep gewapende soldaten die weten dat ze beschoten worden als ze weigeren. Denk je dat er dan vroeg of laat geen interne chaos ontstaat? Lekker sfeertje dan.

Buiten de vraag of het nou nut heeft om zelf te schieten op je vluchtende troepen, erg ongebruikelijk is het nou ook weer niet, noch typisch Russisch oid.
Er hebben zelfs mensen een Willemsorde voor gekregen.

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:30

Spotmatic

Ken sent me

Tens schreef op donderdag 22 september 2022 @ 16:42:
[...]

Drie linies infanterie, eerste linie schiet, knielt, tweede linie stapt voorwaarts en schiet, 1 gaat herladen, twee knielt, linie drie stapt voorwaarts en schiet, knielt, linie 1 stapt voorwaarts en schiet, etc.
Dan denk ik eerder aan de Battle of Helm's Deep en World War Z. Dat soort taferelen zie ik gewoon voor mij. ;-)

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:47
[...]

Voeg daaraan toe dat ze kennelijk ook mensen dwingen die sowieso al tegen de oorlog en/of het regime waren en een enorme groep gedwongen rekruten uit de oostelijke deelstaten...

Ik kan het verkeerd inschatten, maar dit ziet er voor mij uit als een recept voor een heleboel dode officiers, om mee te beginnen. De meeste overheden proberen juist te voorkomen dat de ontevreden elementen wapens in handen krijgen, Poetin lijkt ze juist te willen bewapenen. Klinkt als een uitstekend plan :+

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Tens schreef op donderdag 22 september 2022 @ 16:42:
[...]

Dat was toen ook om een andere reden nodig, namelijk omdat ze nog geen automatische vuurwapens hadden.

En omdat de gevechtstactieken toen (ook van de vijand) vooral gebaseerd waren op zwaarden, speren en pieken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Gebieden als Buryatia worden hard getroffen lijkt het:

Die minderheden worden ook gelijk maar opgeruimd zo :/

• Tens
Stoney3K schreef op donderdag 22 september 2022 @ 16:49:
[...]

Dat was toen ook om een andere reden nodig, namelijk omdat ze nog geen automatische vuurwapens hadden.

En omdat de gevechtstactieken toen (ook van de vijand) vooral gebaseerd waren op zwaarden, speren en pieken.
Voornamelijk in stand gehouden vanwege de herlaadtijd dacht ik, maar idd van oorsprong uit de tijd van de pieken.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-10 16:35

pro_6or

amateur_60r

sdk1985 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:27:
[...]

Ik vind daar eerlijk gezegd niks geloofwaardigs aan. Dat zowel China, India als Rusland volledig afhankelijk zijn van bijvoorbeeld Japan, Duitsland en Korea.

Heb je daar een bron voor?

[...]

Volgens mij heeft Rusland meer dan 27 miljoen mensen verloren (9M soldaten). Maar of dat nu iets om als positief te zien... Uiteindelijk wonnen ze. Het laat eerder zien hoe ver ze bereid zijn te gaan.
Zodra ze één voet in een nato land zetten blazen we alle andere voetjes naar waar ze thuis horen met onze combined nato luchtmacht.

een treffende spreuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-10 21:22

gws24

Thinking is hard!

sdk1985 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:27:
[...]

Ik vind daar eerlijk gezegd niks geloofwaardigs aan. Dat zowel China, India als Rusland volledig afhankelijk zijn van bijvoorbeeld Japan, Duitsland en Korea.

Heb je daar een bron voor?
Zie o.a. deze post met daarin quotes met bronnen over kogellagers bij de russiche spoorwegen en het feit dat die opraken: rapture in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M9".

Voor bepaalde toepassingen heb je hoogwaardig staal nodig en dat maakt Rusland niet zelf. Misschien dat China wat kan leveren maar die kunnen pas sinds 2017 zelf de punt van een ballpoint pen maken: https://www.washingtonpos...lpoint-pen-all-by-itself/.

Punt is dat het ene staal het andere niet is en daarnaast moet je ook nog de productiemiddelen hebben om dat staal in een eindproduct te vervaardigen en laten die nou net vaak van duitse/westerse makelij zijn. Opschalen zal Rusland dus niet kunnen want die benodigde extra productiemiddelen gaan door westerse sancties niet geleverd worden.

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Verwijderd

Twam schreef op donderdag 22 september 2022 @ 16:47:
[...]

Voeg daaraan toe dat ze kennelijk ook mensen dwingen die sowieso al tegen de oorlog en/of het regime waren en een enorme groep gedwongen rekruten uit de oostelijke deelstaten...

Ik kan het verkeerd inschatten, maar dit ziet er voor mij uit als een recept voor een heleboel dode officiers, om mee te beginnen. De meeste overheden proberen juist te voorkomen dat de ontevreden elementen wapens in handen krijgen, Poetin lijkt ze juist te willen bewapenen. Klinkt als een uitstekend plan :+
Dit gaat gewoon een enorm bloedbad worden. Dan heb ik het niet eens over winnen/verliezen of Oekraïne/Rusland, dit is gewoon een zieke situatie van alle kanten.

Ongeacht of deze mensenmassa bewapend wordt of niet, wat denk je dat ze gaan doen wanneer de bevoorrading van voedsel slecht is ten opzichte van lokale bevolking?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

user109731 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 16:52:
Gebieden als Buryatia worden hard getroffen lijkt het:
[Twitter][Twitter]
Die minderheden worden ook gelijk maar opgeruimd zo :/
Dat is ook altijd al een mooie bijkomstigheid geweest.

Ging ten tijde van Afghanistan en Tsjetsjenië niet echt anders.

Zeker in Afghanistan gebeurde het toen nog wel dat die minderheden geen woord Russisch konden lezen, geen idee hoe dat nu is, maar dat is zeker een risico wat genomen wordt.

Vraag me af of het nog erger gaat rommelen in plaatsen als Dagestan en Tsjetsjenië, historisch gezien is Rusland daar niet heel populair, maar aan de andere kant hebben ze de geest daar met veel geweld weer in de fles gedrukt,

People as things, that’s where it starts.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Verwijderd schreef op donderdag 22 september 2022 @ 16:56:
[...]
Ongeacht of deze mensenmassa bewapend wordt of niet, wat denk je dat ze gaan doen wanneer de bevoorrading van voedsel slecht is ten opzichte van lokale bevolking?
To add insult to injury: Putin heeft in dezelfde spoedwet het plunderen even strafbaar gemaakt als weigeren van mobilisatie.

Verwijderd

Stoney3K schreef op donderdag 22 september 2022 @ 16:59:
[...]

To add insult to injury: Putin heeft in dezelfde spoedwet het plunderen even strafbaar gemaakt als weigeren van mobilisatie.
Yeah right. Op papier, mooi voor de vorm. Wat denk je zelf, als je kijkt naar wat Poetin heeft gedaan en doet?

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Verwijderd schreef op donderdag 22 september 2022 @ 17:01:
[...]

Yeah right. Op papier, mooi voor de vorm. Wat denk je zelf, als je kijkt naar wat Poetin heeft gedaan en doet?
Plunderen van Russisch land wordt waarschijnlijk wel hard gestraft, kijkend naar de chaos die er vorig jaar, voor de invasie er al was in tijdelijke basissen qua gebrek aan eten, zie ik het nog wel gebeuren dat al die reservelingen vrolijk het Russische land plunderen om maar aan eten te komen,

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

RobinHood schreef op donderdag 22 september 2022 @ 17:04:
[...]

Plunderen van Russisch land wordt waarschijnlijk wel hard gestraft, kijkend naar de chaos die er vorig jaar, voor de invasie er al was in tijdelijke basissen qua gebrek aan eten, zie ik het nog wel gebeuren dat al die reservelingen vrolijk het Russische land plunderen om maar aan eten te komen,
En op papier is Oekraïne (voor de Russen dan) nog altijd "Russisch land" dus deze wet zou best wel eens voor een epidemie aan acute loodvergiftiging kunnen zorgen.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Stoney3K schreef op donderdag 22 september 2022 @ 17:07:
[...]

En op papier is Oekraïne (voor de Russen dan) nog altijd "Russisch land" dus deze wet zou best wel eens voor een epidemie aan acute loodvergiftiging kunnen zorgen.
Daar zou ik me niet druk over maken, plunderen van Oekrainse dingen wordt vrij letterlijk aangemoedigd.

Deze wet is er echt niet om Oekraine te redden van de Russen :X Meer om Rusland te redden tegen zichzelf.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

RobinHood schreef op donderdag 22 september 2022 @ 17:08:
[...]

Daar zou ik me niet druk over maken, plunderen van Oekrainse dingen wordt vrij letterlijk aangemoedigd.

Deze wet is er echt niet om Oekraine te redden van de Russen :X Meer om Rusland te redden tegen zichzelf.
Of om Rusland te redden van ongehoorzame Russische soldaten. ;)

Raak schieten betekent eten, sorry Vladimir, maar de voorraden zijn schaars vandaag.

[ Voor 9% gewijzigd door Stoney3K op 22-09-2022 17:10 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 03-10 19:32
Hoe je het ook wendt of keert, de mobilisatie is een wanhoopsdaad en het einde van Rusland op termijn. Het is feitelijk en publiekelijk toegeven dat je operatie niet gaat zoals verwacht. Dat je niet genoeg vrijwilligers meer kan vinden om die kant op te gaan en dat je zonder deze extra manschappen denkt je veroverde gebieden niet vast te gaan kunnen houden.

Economisch en politiek gezien is dit een nachtmerrie. Elke man/vrouw die naar het front gaat laat een gat achter in de economie. Ja tuurlijk trek je er een paar van straat of uit de cel, maar elke soldaat draait niet meer mee op de economische arbeidsmarkt.

Dus buiten de tekorten die je al had door sancties en de kosten van de oorlog verlies je ook nog eens een deel van je arbeiders en je boeren.

En dan ook nog eens de binnenlandse onrust die je nu ziet veroorzaakt worden. Voor veel Russen wordt het nu pas echt en komt het opeens (iets wat) dichterbij. Misschien nog niet voor elke rijkeluiszoon maar het pad is wel ingeslagen.

Buiten dat is een groot deel van het officiers en onderofficieren kader weggevaagd. Berichten van instructeurs die naar het front zijn.. wie gaat 300k manschappen opleiden? Hoe worden ze bewapend en uitgerust en hoe komen ze op de juiste plek aan het front zonder fatsoenlijke intel, plannen en instructies ?

En als het allemaal al lukt. De logistiek trekt het net, je vind nog wat ak's in een schuur en je trekt wat vesten van dode collega's en die mannen staan daar eindelijk over x maanden in Oekraïne.. wie zegt dat ze dan daadwerkelijk gaan uitvoeren wat jij van ze vraagt ? Het moraal, loyaliteit en de vechtlust van een man die je 3 maanden geleden van straat hebt geplukt.. :X

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-10 16:38

mphilipp

Romanes eunt domus

Kameraad Binkov doet een duit in het zakje over de mobilisatie:

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Verwijderd

Stoney3K schreef op donderdag 22 september 2022 @ 17:07:
[...]

We hebben toch gezien wat de Russen daar nu al hebben uitgevreten in bezette gebieden?

Ik vind het vrij naïef om dan te denken dat ze zich nu ineens wel netjes gaan gedragen, alleen vanwege een strafwet en zogenaamd 'Russisch grondgebied'.

Ik denk zelf eerder gewoon meer van hetzelfde, alleen grootschaliger. En dat is niets om naar uit te kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gws24
  • Laatst online: 03-10 21:22

gws24

Thinking is hard!

Requiem19 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 16:41:
Nu zijn het 300k - 1miljoen soldaten, maar als Putin z'n zin niet krijgt, kan hij dit spelletje nog wel even doorspelen.

Er zijn 30 miljoen dienstplichtigen in Rusland, dus dit is echt nog maar een schijntje van wat Rusland op de been kan brengen.
Hetzelfde geld natuurlijk voor Oekraïne. Men vergeet wel eens dat Oekraïne met 44 miljoen inwoners niet klein is. Natuurlijk is het maar 1/3e van de bevolking van Rusland maar het is geen Tsjetsjenië of Georgië en met ~14 miljoen mannen in de leeftijd tussen 15-65 (https://data.worldbank.or...P.1564.MA.IN?locations=UA, kan niet het getal vanaf 18 vinden) kunnen die ook nog flink opschalen mocht het nodig zijn (en dan neem ik de vrouwen niet eens mee).

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Verwijderd schreef op donderdag 22 september 2022 @ 17:13:
[...]

We hebben toch gezien wat de Russen daar nu al hebben uitgevreten in bezette gebieden?

Ik vind het vrij naïef om dan te denken dat ze zich nu ineens wel netjes gaan gedragen, alleen vanwege een strafwet en zogenaamd 'Russisch grondgebied'.
Daar is het ook niet voor bedoeld. Het is mijns inziens een middel om ongemotiveerde soldaten gedwongen op rantsoen te zetten zodat ze naar de legerleiding blijven gehoorzamen, in plaats van bewust de andere kant op schieten of doen alsof de wapens weigeren.

Specifiek voedsel plunderen is dan ondermijnen van dat gezag en wordt gezien als muiterij omdat Rusland dan geen macht meer over ze heeft.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Stoney3K schreef op donderdag 22 september 2022 @ 17:16:
[...]

Daar is het ook niet voor bedoeld. Het is mijns inziens een middel om ongemotiveerde soldaten gedwongen op rantsoen te zetten zodat ze naar de legerleiding blijven gehoorzamen, in plaats van bewust de andere kant op schieten of doen alsof de wapens weigeren.

Specifiek voedsel plunderen is dan ondermijnen van dat gezag en wordt gezien als muiterij omdat Rusland dan geen macht meer over ze heeft.
Da's wel erg "the beatings continue until the morale improves"

Denk dat als de leiding dat werkelijk wil doen, topcargo200.com het nog heel druk gaat krijgen.

Ongetrainde en ongemotiveerde soldaten uithongeren, dan wil je echt 1917 nog eens dunnetjes overdoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:05
Rukapul schreef op donderdag 22 september 2022 @ 16:38:
Interessante vraag is wel wat Oekraine nodig heeft om 300k-1M soldaten te neutraliseren. Linksom of rechtsom kost dat toch wel een paar miljard aan materiaal om efficient op te lossen.
Veel geduld waarschijnlijk, en als ze zo stom zijn om weer in lange colonnes troepen te vervoeren(winter is coming, dus dan zijn colonnes over de weg of spoor de enige manier), handjevol byraktars/himarsjes

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:38

Zewatanejo

Fine Thanks!

dakka schreef op donderdag 22 september 2022 @ 17:22:
[...]

Veel geduld waarschijnlijk, en als ze zo stom zijn om weer in lange colonnes troepen te vervoeren(winter is coming, dus dan zijn colonnes over de weg of spoor de enige manier), handjevol byraktars/himarsjes
Zoveel Russische soldaten in Oekraine betekent natuurlijk ook dat het per HIMARS raket of granaat simpelweg meer doden vallen. Fish in a barrel.

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoeZuCK
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 03-10 11:44

JoeZuCK

_Fonz > all.

Ik zou me best kunnen voorstellen dat die miljoen gasten uiteindelijk allemaal in een gezellig Oekraiens huisje gaan zitten in Kherson, Zaporizhia, Luhanks en Donetsk en dan hun gezinnetje laten overkomen. Zie ze er dan maar eens uit te schoppen.

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skybullet
dakka schreef op donderdag 22 september 2022 @ 17:22:
[...]

Dit is wel een beetje een misverstand die ik net iets te vaak lees. Als winter namelijk wel echt gekomen was afgelopen jaar dan was er in februari geen enkel probleem geweest om over de akkers en langs de bossen te raggen met je tank voor de lente dooi. Het was juist een relatief zachte winter waardoor er wel wat vorst was maar niet diep genoeg. Dan krijg je een laagje harde bevroren grond boven een dikke laag half bevroren/natte zachte modder waar je doorheen zakt en niet meer uit weg komt.

Nu start zo het regenseizoen -> mega modder ellende. Maar als daar een goed koude winter op volgt bevriest alles en kan je opeens weer wel haast overal rijden met je materieel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:04
Skybullet schreef op donderdag 22 september 2022 @ 17:51:
Nu start zo het regenseizoen -> mega modder ellende. Maar als daar een goed koude winter op volgt bevriest alles en kan je opeens weer wel haast overal rijden met je materieel.
Dan moeten je troepen wel een goede winteruitrusting hebben: thermokleding, warme jassen, witte camouflage, etc.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23:44

servies

Veni Vidi Servici

Stoney3K schreef op donderdag 22 september 2022 @ 16:59:
[...]

Dat is alleen maar omdat er anders minder voor hem overblijft...

• Skybullet
hoevenpe schreef op donderdag 22 september 2022 @ 17:59:
[...]

Dan moeten je troepen wel een goede winteruitrusting hebben: thermokleding, warme jassen, witte camouflage, etc.
Klopt maar dat zijn enkele van de nadelen van een goede winter. Terwijl elke militair weet dat de winter ook zeker tactische voordelen heeft. Onbegaanbare rivieren of modderige moerassen kunnen opeens makkelijk overrijdbaar zijn om zo tegenstanders te verrassen of nieuwe logistieke lijnen te openen etc.

Over het algemeen ben je alleen koud in de winter en niet veel nat (als je nat bent in de winter doe je iets fout). Na een flink regenseizoen waarin je geen enkel stuk kleding of uitrusting droog kan houden is de winter vaak een welkome break. Al heeft het zeker zijn uitdagingen.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-10 18:40
[...]

Na een "overwinning" op die manier is 80% van je soldaten ook gewoon dood.
De overige 20% noem je held. En je stuur je naar de volgende aanval.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Stoney3K schreef op donderdag 22 september 2022 @ 17:16:
[...]

Simpeler verklaring: Ze willen niet dat schaarse logistieke capaciteit wordt gebruikt voor geroofde koelkasten, TV's en toiletpotten.

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
JoeZuCK schreef op donderdag 22 september 2022 @ 17:36:
Ik zou me best kunnen voorstellen dat die miljoen gasten uiteindelijk allemaal in een gezellig Oekraiens huisje gaan zitten in Kherson, Zaporizhia, Luhanks en Donetsk en dan hun gezinnetje laten overkomen. Zie ze er dan maar eens uit te schoppen.
Wie gaat hun dan beschermen? De 'papa' van het gezin met zijn AK-47?

Ik denk persoonlijk dat vele zich zullen overgeven - ze worden namelijk naar het front gestuurd als kanonnenvoer, slecht bewapend/slecht getraind.. als je dan mag kiezen tussen dood door kogel of overgeven, dan wist ik het wel.

Het is te hopen dat er meer mensen in opstand komen, niet alleen het volk, maar ook de mensen om Putin heen. Maar zoals bij Hitler destijds, houden die allemaal hun mond of worden ze doodgemaakt.

Het enige is dat de (kern)wapens nu krachtiger zijn en we alles meer meekrijgen door de media, maar in feite is alles hetzelfde als hoe WOII begon.

• JoeZuCK
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 03-10 11:44

JoeZuCK

_Fonz > all.

@HollowGamer Ik ga er vanuit dat de linies zoals ze nu zijn door die mobilisatie in stand wordt gehouden. Als dit jaren duurt zul je zien dat die gebieden steeds meer ver Russiest worden (of hoe je dat schijft). Zie de Krim.

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:14

JB

Cédric roelt!

Verwijderd schreef op donderdag 22 september 2022 @ 15:39:
nog even een name & shame, al vind ik de opmerking op het laatst nogal naïef.
In de RF met de 'mongoolse horde cultuur' wordt gewoon geaccepteerd dat de elite uitgezonderd wordt.
Hoe hoger in de boom, hoe meer privileges en dit is daar ongetwijfeld een van.

[Twitter]

[Afbeelding]
Mazepin zal de logistiek wel doen met zijn FIA superlicentie :+

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Nu online

HugoBoss1985

Xenotech

JoeZuCK schreef op donderdag 22 september 2022 @ 18:30:
@HollowGamer Ik ga er vanuit dat de linies zoals ze nu zijn door die mobilisatie in stand wordt gehouden. Als dit jaren duurt zul je zien dat die gebieden steeds meer ver Russiest worden (of hoe je dat schijft). Zie de Krim.
"Blyatifull"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:31
JoeZuCK schreef op donderdag 22 september 2022 @ 18:30:
Soort van “Primae Noctis”. Ik zie er er best voor aan om gewoon de boel te Russificeren (lees verkrachten van vrouwen en uitroeien van mannen) om zo hun doel (gedeeltelijk) te bereiken.

Vermoed overigens dat ze dat bij lange na niet gaan redden zoals ze nu optreden..

[ Voor 7% gewijzigd door Rene op 22-09-2022 18:40 ]

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

• hoevenpe
Rene schreef op donderdag 22 september 2022 @ 18:39:
Soort van “Primae Noctis”. Ik zie er er best voor aan om gewoon de boel te Russificeren (lees verkrachten van vrouwen en uitroeien van mannen) om zo hun doel (gedeeltelijk) te bereiken.
Uiteindelijk 'werkt' dat, het is al eeuwen de enige manier om daadwerkelijk gebied in handen te krijgen.

Betwijfel hoeveel steun Oekraïne nog heeft op De Krim, wat ze zich op de hals halen als het ooit weer vanuit Kyiv bestuurd wordt.

• Tens
hoevenpe schreef op donderdag 22 september 2022 @ 18:41:
[...]

Uiteindelijk 'werkt' dat, het is al eeuwen de enige manier om daadwerkelijk gebied in handen te krijgen.

Betwijfel hoeveel steun Oekraïne nog heeft op De Krim, wat ze zich op de hals halen als het ooit weer vanuit Kyiv bestuurd wordt.
och, de Russen zijn al aan het vertrekken, als alle militairen weg zijn is het echt nog een kleine minderheid, de Tartaren waren gelukkiger onder Kiev bewind dan nu.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tens
Zie het nog niet op de CNN site, maar:
⚡️ CNN: Putin gives directions to generals in the field himself.

CNN reporting:
Putin's 'unusual' habit with generals isn't typical for a modern military
CNN reporter Katie Bo Lillis breaks down Russian reactions to Putin's choice to call up reserve troops to fight in Ukraine, and how Putin is dealing with an increasingly divided military amid Ukrainian

[ Voor 41% gewijzigd door Tens op 22-09-2022 18:59 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hoevenpe
Ze laten er geen gras over groeien:
Ze houden geen man meer over in die gebieden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ratzz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09:13
hoevenpe schreef op donderdag 22 september 2022 @ 18:49:
Ze laten er geen gras over groeien:
[Twitter]Ze houden geen man meer over in die gebieden...
Genocide, je wordt gewoon misselijk als je de mensen ziet die worden gemobiliseerd wetende dat het een slachtpartij wordt.

• hoevenpe
ratzz schreef op donderdag 22 september 2022 @ 18:57:
Genocide, je wordt gewoon misselijk als je de mensen ziet die worden gemobiliseerd wetende dat het een slachtpartij wordt.
Sommigen lijken er zelfs zin in te hebben:
Vermoed dat onze westerse denkfout is dat ze eerst maanden training krijgen alvorens ze in de voorste linies staan, deze mannen gaan direct door en over een week moeten ze het front stabiliseren. Kwantiteit boven kwaliteit, met de dreiging van liquidatie bij terugtrekking een serieus obstakel.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:33
Binnenkort dus weer import bruiden uit Rusland te halen. Blijft geen man over daar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-10 21:38
Kadett schreef op donderdag 22 september 2022 @ 19:06:
Binnenkort dus weer import bruiden uit Rusland te halen. Blijft geen man over daar.
Ah daarom is de dochter van Putin met een Nederlander getrouwd.... :+

Verwijderd

Rene schreef op donderdag 22 september 2022 @ 18:39:
[...]

Vermoed overigens dat ze dat bij lange na niet gaan redden zoals ze nu optreden..
het gerucht gaat dat dat vanaf het begin al het doel was, en sommige Russen hebben ter plaatse ook daarvoor relevante opmerkingen gemaakt: zodanig verkrachten dat ze geen kinderen meer kunnen of willen krijgen.

Genocide danwel flinke strafzuivering was vanaf dag 1 het plan.

Verwijderd

*knip*
Off-topic en laat die vooroordelen achterwege.

[ Voor 50% gewijzigd door tweakduke op 23-09-2022 10:44 ]

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08:01
Ik boek alvast een vlucht naar het 'toekomstige' Rusland, vol vrouwen zonder mannen 🤭

Even serieus, telkens je denkt dat hij niet verder zal gaan om zijn gedacht te krijgen overtreft hij alles opnieuw.. Dit is werkelijk het gedrag van een kleuter.

Echt te gek voor woorden dat al die mensen hun leven moeten laten op deze manier. Evolutie is er sinds WOII duidelijk niet geweest in Rusland.

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Nu online
*off-topic*
Quote en reactie verwijderd.

[ Voor 93% gewijzigd door tweakduke op 23-09-2022 10:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Kadyrov over de Azovstal-exchange:
"I am extremely dissatisfied with yesterday’s exchange. Even the situation itself for me in general is unclear. Whenever military or tactical decisions were made, we, active participants of the special operation, were consulted. But here... We did the exchange on Ukrainian terms. It is wrong. Our fighters crushed fascists in Mariupol, drove them to "Azovstal", smoked them out of basements, died, and received injuries and concussions. The transfer of even one Azov terrorist should have been unacceptable.”
Mooi. Ga vooral door met klagen.

Bron: https://twitter.com/Flash_news_ua/status/1572994445770899456

• Amdwarrior
  • Nu online
Verwacht een hoop aanmeldingen Tweakers bij afdeling software

• bulle bas
  • Niet online
hoevenpe schreef op donderdag 22 september 2022 @ 19:05:
[...]

[Twitter]Vermoed dat onze westerse denkfout is dat ze eerst maanden training krijgen alvorens ze in de voorste linies staan, deze mannen gaan direct door en over een week moeten ze het front stabiliseren. Kwantiteit boven kwaliteit, met de dreiging van liquidatie bij terugtrekking een serieus obstakel.
Dat denk ik ook, ze zien ook wel dat UA bezig is een nieuwe push voor te bereiden. Er wordt natuurlijk al heel lang "gaten vullen asap" geroepen en men is uiteindelijk overstag gegaan. Maar wie weet kunnen ze ook na een paar maanden gaten dichten als het gaat om inlichtingenofficieren? Uit de analyses (en taps) zit daar momenteel een belangrijk deel van het probleem. UA ziet de vijand beter dan andersom.
Als je er in de komende winter 'slechts' 150k kwijtraakt kan je best een ander clubje een wat meer specialistischer track geven. Alleen moet je dan wel je instructeurs voor zover die nog leven asap van het slagveld getrokken worden.
Je instructeurs het slagveld opsturen heb ik niet zo goed begrepen, daarmee maak je fatsoenlijke mobilisatie en langetermijnplanning wel heel erg moeilijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amdwarrior
  • Nu online
RoD schreef op donderdag 22 september 2022 @ 19:37:
Kadyrov over de Azovstal-exchange:

[...]

Mooi. Ga vooral door met klagen.

Bron: https://twitter.com/Flash_news_ua/status/1572994445770899456
Die man kan je toch niet meer serieus nemen beetje de Thierry Baudet van Rusland. Groot praat nergens verstand van en hoop bedreigen naar mensen die kritiek leveren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
sdk1985 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:00:
[...]

disclaimer; Ik ben absoluut niet pro-russisch. Dit is simpelweg logisch redeneren.

Putin kan eerlijk gezegd niet anders (vanuit de context dat hij niet wil opgeven). Aangezien Oekraïne momenteel 300-400K troepen aan het opleiden is, met hulp van het westen, met het doel na de winter te worden ingezet. Wanneer deze groep klaar voor de strijd is zal Rusland enorm in het nadeel zijn. Hij zet daar nu een ongeveer even grote troepenmacht tegenover. Het strijdveld is dan in theorie meer in balans.
Ik neem aan dat die 400K bovenop het bestaande leger van 150K is? Da's al een aardig leger dan, en dat mobiliseren gaat gewoon door. Over 12 maanden staan er misschien wel een miljoen Oekraïners die door NATO getraind zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door XWB op 22-09-2022 19:48 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Amdwarrior schreef op donderdag 22 september 2022 @ 19:39:
[...]

Die man kan je toch niet meer serieus nemen beetje de Thierry Baudet van Rusland. Groot praat nergens verstand van en hoop bedreigen naar mensen die kritiek leveren
Je moet hem zien voor wat hij is. De leider van de Tsjetsjenen, een oorlogscrimineel, misdadiger en een handlanger van Poetin. Hij is dus een factor in de oorlog (al is het maar vooral op TikTok), en interne strubbelingen zijn dan wmb goed nieuws.

• bulle bas
  • Niet online
Amdwarrior schreef op donderdag 22 september 2022 @ 19:39:
[...]

Maar wel met een prive-leger, die hij naar verluid aardig uit de strijd heeft weten te houden. Zijn zwakte is dat hij financieel afhankelijk is van het Kremlin en tegelijkertijd de FSB schoffeert. Als Putin wegvalt kan het nog wel eens wild potje kaarten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
hoevenpe schreef op donderdag 22 september 2022 @ 19:05:
[...]

[Twitter]
Benieuwd of ze nog zo vrolijk zijn wanneer een HIMARS raket op hun hoofden inslaat. Oorlog is alleen maar dood en verderf, hoe kan je daar nou op proosten :/

[ Voor 26% gewijzigd door XWB op 22-09-2022 19:46 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

*off-topic*

[ Voor 93% gewijzigd door tweakduke op 23-09-2022 10:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amdwarrior
  • Nu online
bulle bas schreef op donderdag 22 september 2022 @ 19:44:
[...]

Maar wel met een prive-leger, die hij naar verluid aardig uit de strijd heeft weten te houden. Zijn zwakte is dat hij financieel afhankelijk is van het Kremlin en tegelijkertijd de FSB schoffeert. Als Putin wegvalt kan het nog wel eens wild potje kaarten worden.
Precies want zonder hulp van Rusland was het pakweg Afghanistan geworden :X En denk dat er nog veel mensen een appeltje met hem te schillen hebben vanwege overlopen naar de vijand en boel lopen verraden.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• hoevenpe
bulle bas schreef op donderdag 22 september 2022 @ 19:39:
Dat denk ik ook, ze zien ook wel dat UA bezig is een nieuwe push voor te bereiden.
De laatste uren opvallend veel berichten over gevechten en doorbraken langs de hele Oskil rivier, fingers crossed...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 18:15
Hromadske maakt wel interessante filmpjes aan het front (met Engelse ondertiteling).

In onderstaand filmpje uit mei zie je dat een soldaat ongeveer EUR 2.750 verdient met het vernietigen van een BMP. Soldaat in het filmpje had naar eigen zeggen de maand ervoor €3.160 verdiend.

YouTube: Спалили «сонцепьок», штабний пункт, збили літак — як воює 93-я бриг...

Maar er staan ook recente reportages op die zeer indrukwekkend zijn. Ik zou zeggen een grote aanrader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 18:15
En nog iets anders. Dit filmpje lijkt mij zeer tekenend voor een groot deel van de strijd mbv drones icm artillerie. ook met ondertiteling.

YouTube: Підрозділ TERRA: працюємо під ворожим обстрілом. Стріляємо по БМД

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-10 09:38
XWB schreef op donderdag 22 september 2022 @ 19:43:
[...]

Ik neem aan dat die 400K bovenop het bestaande leger van 150K is? Da's al een aardig leger dan, en dat mobiliseren gaat gewoon door. Over 12 maanden staan er misschien wel een miljoen Oekraïners die door NATO getraind zijn.
Kanttekening vind ik wel dat veel reguliere troepen aan Ukrainse zijde ook nog steeds matig uitgerust ten tonele komen - uiteraard zien we vaker beelden van SoF achtige eenheden met goede uitrusting, maar dat is niet de defacto standaard.

Dus de aanhoudende roep om materiaal, kleding, dagelijkse dingen, medische middelen en nog meer wapens snap ik al te goed. Al in de eerste fase van de oorlog had Ukrainse meer mensen dan middelen beschikbaar om te vechten.

Rusland gaat nu die mensen ook inzetten, maar ontbeert mogelijkheden tot training en bewapening.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Oei, een treinlading T-62 tanks is ontploft:

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
XWB schreef op donderdag 22 september 2022 @ 20:27:
Oei, een treinlading T-62 tanks is ontploft
Roken is dodelijk O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
En elders zijn nog wat collectors items gevonden:

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Dat is magische rook.. alle apparatuur werkt op rook. Als het eruit komt, dan werkt het niet meer :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03:58
XWB schreef op donderdag 22 september 2022 @ 20:27:
Oei, een treinlading T-62 tanks is ontploft:

[Twitter]
Begreep dat nog niet bevestigd is dat het ook echt raak was (of heeft iemand al meer info), maar klinkt goed.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Een van de Azovstrijders die weer vrijgelaten is, heeft een compilatievideo gemaakt van zijn tijd in Mariupol:

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

We lezen overigens veel over het succes van UA, maar is er iets bekend hoeveel van onze pantservoertuigen / Pzh2000s nog in dienst zijn of zijn verwoest/gestolen door de Russen?

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Morgen begint het 'referendum' en opeens overal beweging aan het front, dit is het zuiden... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wij
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-10 02:31

wij

Ik vraag me af of het mobiliseren van grote aantallen mensen niet (ook) onderdeel is van een ander plan.
Als westen vinden we dat we aan de goede kant staat, omdat we Oekraïne helpen te verdedigen. Ook vinden we onszelf (als democratische landen) moreel beter aangezien we ons bezighouden zaken als met menselijkheid, mensenrechten, zelfbeschikkingsrecht etc.
Maar hoe kunnen we dat volhouden als we deze honderdduizenden mensen afmaken? Als we weten dat een (groot) deel tegen hun wil naar het front wordt gestuurd. Dat er antioorlogsprotestanten tussen zitten.
Daarom denk ik dat het voor het westen een grote uitdaging wordt om alles op alles te zetten om een enorm slagveld te voorkomen. En de wereld te bewijzen dat we onze 'westerse waarden' echt serieus nemen. Om de informatieoorlog niet te verliezen. Terwijl we tegelijkertijd ook nog die gebieden willen terugveroveren. Lijkt me niet makkelijk :/ .

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:26
hoevenpe schreef op donderdag 22 september 2022 @ 20:42:
Morgen begint het 'referendum' en opeens overal beweging aan het front, dit is het zuiden... :)
[Twitter]
Vraag me af hoe snel poetin gaat beweren dat oekraine russisch grondgebied is binnen gevallen. :)

• oldgrumpy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 03-10 13:27
stylezzz schreef op donderdag 22 september 2022 @ 20:47:
[...]

Vraag me af hoe snel poetin gaat beweren dat oekraine russisch grondgebied is binnen gevallen. :)
Niet speculeren

[ Voor 21% gewijzigd door teacup op 22-09-2022 22:45 ]

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Twam schreef op donderdag 22 september 2022 @ 16:47:
[...]

Russische SOF: droppen achter vijandelijke linies en dan zeggen als we je binnen 3 maanden tegenkomen knallen we je af. Overleef maar. En ieder bewijs van een vermoorde Oekraïner is 100 Roebel. Ik zie ze er voor aan hoor. Als je je vijand ontmenselijkt (dehumanization) is ineens alles geoorloofd. Hopelijk blijft de moraal laag ipv strength in numbers. Ik ben geschrokken van het aantal.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-10 20:50
wij schreef op donderdag 22 september 2022 @ 20:44:
Ik vraag me af of het mobiliseren van grote aantallen mensen niet (ook) onderdeel is van een ander plan.
Als westen vinden we dat we aan de goede kant staat, omdat we Oekraïne helpen te verdedigen. Ook vinden we onszelf (als democratische landen) moreel beter aangezien we ons bezighouden zaken als met menselijkheid, mensenrechten, zelfbeschikkingsrecht etc.
Maar hoe kunnen we dat volhouden als we deze honderdduizenden mensen afmaken? Als we weten dat een (groot) deel tegen hun wil naar het front wordt gestuurd. Dat er antioorlogsprotestanten tussen zitten.
Daarom denk ik dat het voor het westen een grote uitdaging wordt om alles op alles te zetten om een enorm slagveld te voorkomen. En de wereld te bewijzen dat we onze 'westerse waarden' echt serieus nemen. Om de informatieoorlog niet te verliezen. Terwijl we tegelijkertijd ook nog die gebieden willen terugveroveren. Lijkt me niet makkelijk :/ .
Ik kan er geen plan meer in ontdekken. Maar dat er een lastig humanitaire kant zit aan vijandige soldaten afmaken als ze zich nauwelijks zouden kunnen verdedigen, vind ik ook. Het is echter wel jammer maar helaas. Doe je het niet, moorden ze je burgers uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barrycade
  • Laatst online: 03-10 21:45

Barrycade

Through the...

wij schreef op donderdag 22 september 2022 @ 20:44:
Sorry dit is het gevolg van hun wellicht onbewuste keuzes door de heer Putin aan het roer te zetten en zijn gang te laten gaan. Als ze als Cannon fodder het veld op komen is het zuur voor hun en hun families maar niet afmaken, maar reguliere slachtoffers van de oorlog.

Trouwens wel typisch Russisch dit, ook in WW2 werden mannen het veld opgestuurd zelfs zonder wapen.

[ Voor 3% gewijzigd door Barrycade op 22-09-2022 20:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

stylezzz schreef op donderdag 22 september 2022 @ 20:47:
[...]

Is al gebeurd:

https://www.reuters.com/w...d-new-regions-2022-09-22/

Bij monde van Medvedev, die een beetje de bad cop van de good cop - bad cop is (Net zoals Putin zei "Ik volg het advies van mijn adviseurs de mobilisatie af te kondigen).

Medvedev geeft aan dat kernwapens gebruikt kunnen worden om de nieuw Russische gebieden te verdedigen.

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:26
Michael_OsGroot schreef op donderdag 22 september 2022 @ 20:50:
[...]

Is al gebeurd:

https://www.reuters.com/w...d-new-regions-2022-09-22/

Bij monde van Medvedev, die een beetje de bad cop van de good cop - bad cop is (Net zoals Putin zei "Ik volg het advies van mijn adviseurs de mobilisatie af te kondigen).

Medvedev geeft aan dat kernwapens gebruikt kunnen worden om de nieuw Russische gebieden te verdedigen.
Ze zijn duidelijk in de verdediging geschoten na een paar maanden landjepik te hebben gedaan. Hoe ging dat gezegde ookal weer? Blaffende honden.....

• oldgrumpy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 03-10 13:27
stylezzz schreef op donderdag 22 september 2022 @ 20:52:
[...]

Ze zijn duidelijk in de verdediging geschoten na een paar maanden landjepik te hebben gedaan. Hoe ging dat gezegde ookal weer? Blaffende honden.....
Ik denk dat velen zich deze keer wel eens zouden kunnen mispakken
Poetin zal tot het uiterste gaan en verliezen is geen optie meer want dat betekent het einde van zijn bewind.
Persoonlijk twijfel ik er niet aan dat kernwapens zullen gebruikt worden in Oekraine

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Treffende observatie:

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Michael_OsGroot schreef op donderdag 22 september 2022 @ 20:42:
We lezen overigens veel over het succes van UA, maar is er iets bekend hoeveel van onze pantservoertuigen / Pzh2000s nog in dienst zijn of zijn verwoest/gestolen door de Russen?
Pzh’s nog 0 kwijt.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
oldgrumpy schreef op donderdag 22 september 2022 @ 20:55:
Persoonlijk twijfel ik er niet aan dat kernwapens zullen gebruikt worden in Oekraine
Dan volgt een westerse aanval op strategische Russische doelen...
Dat is het einde van Poetins leger.

Pagina: 1 ... 46 ... 76 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid