Rukapul schreef op donderdag 22 september 2022 @ 11:37:
[...]
Dit is wel de harde waarheid.
Zolang de gemiddelde Rus alleen zijn eigen belang dient dan krijg je dit. Ik heb enkele Russen in mijn omgeving die afgelopen maanden gemigreerd zijn van Moskou naar West-Europa. Vooralsnog stemt me dat niet positiever over de toekomst van Rusland. Hoewel niet voor de oorlog, zit bv het imperialistische denken, X hoort bij Y (Rusland) want ZZZ jaar gelden, 'mijn president', etc. diep. Er lijkt geen enkel besef te zijn van 'ik/wij kunnen dit veranderen'. En dit zijn dan hoogopgeleide jonge mensen.
In dat opzicht is het sluiten van de grenzen mogelijk nuttiger dan hem open laten. Russen in het buitenland hebben nul invloed op de situatie, terwijl ze binnenhouden de kans geeft om de druk in de snelkookpan op te laten lopen.
M'n vrouw is Russisch. Haar vrienden zijn niet echt de gemiddelde Rus te noemen, nhoog opgeleid goede baan.
Maar haar vrienden stonden wel elk weekend voor het Kremlin the protesteren tegen de her herverkiezing van putin.
Daar stonden aardige mensenmassa's te protesteren, maar werden straal genegeerd. De wil was er, de aktie ook, maar je bent gewoon machteloos.
(en ja, ze waren ook vanaf het begin af aan tegen de oorlog)
Collega's hier op het werk idem. 3 Russen, hebben geen goed woord over voor putin en de oorlog. Gaan voorlopig misschien ook niet meer naar huis.
Scheer de Russen dus niet allemaal over 1 kam. Er zijn er genoeg die tegen de oorlog zijn, maar die hebben inmiddels geleerd hun mond dicht te houden. Dat is geen onverschilligheid, de elite heeft zich dusdanig verankerd dat een revolutie nodig is om ze uit het pluche te breken.
En zal ik even een parallelletje trekken?
invasie Afghanistan, in de US hing zowat bij elk huis een grote usa vlag meestal vergezeld van een spandoek "we support our troops". Een compleet nutteloze invasie, maar de burgers van een vrij land met een vrije pers en vrijheid van meningsuiting zijn grotendeels voor de oorlog.
dank kan ik het de Russen amper kwalijk nemen dat er amper tegengeluiden te horen waren. Met aktie bereik je niets, riskeer je alles.
Over de toekomst ben ik somber. Die sancties blijven voorlopig, en is een brain drain van jewelste, de oligarchen blijven graaien en het land bleef al achter bij de rest.
[
Voor 3% gewijzigd door
ZenTex op 22-09-2022 12:15
]