Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 44 ... 76 Laatste
Acties:
  • 712.643 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Voor de Oekraïners is het een moraal boost dat er zoveel (Azov) lui terug zijn. Veel Russen zijn woedend.

Dit wordt nu ook opgepakt door westerse journalisten:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:33

_Eend_

🌻🇺🇦

Niet geheel onverwacht, maar de Russen besteden nauwelijks aandacht aan de teruggekeerde krijgsgevangenen.

https://nitter.it/bayraktar_1love/status/1572700683840757761

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:25
YakuzA schreef op donderdag 22 september 2022 @ 00:14:
Pravdyne was toch al op dag 1 van het Kherson offensief?
Als we de blauw-gele bril aan dit front afzetten is het tot nu toe helemaal niet zo'n succes. Behoorlijk wat verliezen voor heel beperkte terreinwinst, tegen mijn verwachting in weten de Russen zich daar goed te verdedigen en blijkbaar te kunnen bevoorraden.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

_Eend_ schreef op donderdag 22 september 2022 @ 07:35:
Niet geheel onverwacht, maar de Russen besteden nauwelijks aandacht aan de teruggekeerde krijgsgevangenen.

[Twitter]https://nitter.it/bayraktar_1love/status/1572700683840757761
- maar liefst 200 Oekraieners geruild voor 1 persoon: Medvedchuck, blijkbaar een vriend van Putin.
Dit terwijl Rusland hem in april dit jaar niet wilde hebben:
https://www.businessinsid...ernational=true&r=US&IR=T

-10 buitenlandse strijders (waarvan een paar ter dood waren veroordeeld) zijn geëxtract door Saudi-Arabië.
Dat is gezichtsverlies in de propaganda van de LDNR en Strelkov zal wel weer woest zijn daarover.

-5 Azovstal commanders zijn ook vrij, geruild voor 55 Russen. Toch trophies voor de Russen, en moeten in Turkije blijven tot het eind van de oorlog. Onder bescherming van Turkije. Lekker chillen in Antalya, welverdiend! Hun werk is gedaan!

Conclusie: Putin kraakt blijkbaar en wil Medvedchuk nu toch hebben en de Russen hebben blijkbaar geen resources danwel zin om de Azovstal-strijders nog langer gevangen te blijven houden. Ze vegen de vloer aan, ruimen de boel op om plaats te maken voor totale focus op die 300k nieuwe troepen die de klus in Donetsk waarschijnlijk zullen moeten gaan klaren deze winter.

Verwijderd

hoevenpe schreef op donderdag 22 september 2022 @ 07:42:
[...]

Als we de blauw-gele bril aan dit front afzetten is het tot nu toe helemaal niet zo'n succes. Behoorlijk wat verliezen voor heel beperkte terreinwinst, tegen mijn verwachting in weten de Russen zich daar goed te verdedigen en blijkbaar te kunnen bevoorraden.
dan nog steeds zitten ze daar opgesloten tussen het Oekraiense leger en de Dnjepr. Met een bevoorrading op een kiertje
Een fikse troepenmacht dus eigenlijk gewoon vastgepind op een relatief gunstige plek.
De Russen vonden Kherson blijkbaar belangrijker om zich daar op te hopen dan Charkiv.
Nu is Charkiv gevallen en zitten de Russen nog steeds bij Kherson in een positie die niet echt verbeterd is.
Enige hoop die de Russen hebben is daar vol te blijven houden (onmogelijk) en dat de Donbas wordt aangevuld met die 300k reservisten.... althans, aangevuld met aantallen die er niet in geslaagd zijn om hun arm te breken of onder te duiken.

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:20
Verwijderd schreef op donderdag 22 september 2022 @ 07:45:
[...]

-5 Azovstal commanders zijn ook vrij, toch trophies voor de Russen, en moeten in Turkije blijven tot het eind van de oorlog. Onder bescherming van Turkije. Lekker chillen in Antalya, welverdiend! Hun werk is gedaan!
Krijgen ze een reisverbod of moeten ze een Turkse gevangenis in? Dat laatste is niet zo heel erg chill….

Verwijderd

burnedhardware schreef op donderdag 22 september 2022 @ 07:49:
[...]

Krijgen ze een reisverbod of moeten ze een Turkse gevangenis in? Dat laatste is niet zo heel erg chill….
ik ga er gewoon vanuit een reisverbod.
Ze zullen wel begeleiding krijgen maar ik denk dat ze gewoon gaan chillen. Zo nu en dan een mediacampagne maar ik ga er echt niet vanuit dat ze een gevangenis in gaan.
Misschien moeten ze op een resort blijven (als een soort gevangenis) maar ook daar kan je prima chillen :)

En ik denk dat ze genoeg honour hebben om gewoon netjes in Turkije te blijven. Afspraak is afspraak.
Ukrainian President Volodymyr Zelensky said in his daily address that the five Ukrainian commanders released as part of a Russia-Ukraine prisoner of war exchange on Sept. 21 will remain in Turkey in "complete security, comfortable conditions, and under the protection of Turkish President Recep Tayyip Erdogan" until the end of the war.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2022 08:01 ]

Verwijderd

user109731 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 06:56:
Voor de Oekraïners is het een moraal boost dat er zoveel (Azov) lui terug zijn. Veel Russen zijn woedend.

Dit wordt nu ook opgepakt door westerse journalisten:
[Twitter]
dat is slim. Nu kijk je als man wel uit dat je naar zo'n protest gaat.

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:09

Fanta

FordPerformance™️

Verwijderd schreef op donderdag 22 september 2022 @ 07:45:
[...]

Conclusie: Putin kraakt blijkbaar en wil Medvedchuk nu toch hebben en de Russen hebben blijkbaar geen resources danwel zin om de Azovstal-strijders nog langer gevangen te blijven houden. Ze vegen de vloer aan, ruimen de boel op om plaats te maken voor totale focus op die 300k nieuwe troepen die de klus in Donetsk waarschijnlijk zullen moeten gaan klaren deze winter.
Ik denk niet dat je deze 300.000 mensen 'troepen' kan noemen. Ik denk dat deze mensen tegen hun zin en onder dwang aan het front verschijnen. Ik geloof niet dat deze 300.000 mensen in staat zijn om te vechten, ik zie ze eerder massaal met witte zakdoekjes zwaaien.

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:15

HugoBoss1985

Xenotech

Zojuist heb ik Zelensky voor het eerst Engels zien/horen praten tijdens de algemene VN vergadering.
Prachtig dat hij weer een staande ovatie kreeg.
En heel vermakelijk om te zien dat de 3 gezanten van Rusland met een sip gezicht bleven zitten :D

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:13
[...]

De russen zitten daar simpelweg vol in de verdediging. Er wordt ook nog amper geschoten tenzij het is om een aanval af te slaan. En daarmee kom je terecht bij de grote overmacht die je moet hebben om gebied in te nemen. Dit betekent helaas ook meer verliezen, alhoewel de verliezen aan russische zijde nog steeds groter lijken te zijn. En dat geeft weer aan dat de russen het wel degelijk lastig hebben, want normaal verliest de aanvaller juist meer.

Hoe dan ook gaat het zeker wel de goede kant op, alleen het kan wel even duren. Zeker omdat er veel versterkingen die kant op zijn gegaan. Aan de andere kant kan het wel op een gegeven moment weer snel gaan op het moment dat er een doorbraak is. De vraag is alleen wanneer dat gaat gebeuren omdat Oekraine nog steeds redelijk voorzichtig is met aanvallen.

[removed]

Verwijderd

Fanta schreef op donderdag 22 september 2022 @ 08:03:
[...]

Ik denk niet dat je deze 300.000 mensen 'troepen' kan noemen. Ik denk dat deze mensen tegen hun zin en onder dwang aan het front verschijnen. Ik geloof niet dat deze 300.000 mensen in staat zijn om te vechten, ik zie ze eerder massaal met witte zakdoekjes zwaaien.
en daarom zijn die spoedwetjes dus doorgevoerd deze week: om dat soort zaken strafbaar te maken. Iets wat voorheen nauwelijks mogelijk was met de SMO.

https://www.pravda.com.ua/eng/news/2022/09/20/7368257/

Details: New articles were included in the draft law on amendments to the Criminal Code of the Russian Federation, adopted in the first reading in July, namely: "Voluntary surrender" (Art. 352.1) and "Looting" (Art. 356.1).

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2022 08:18 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:26
Tens schreef op woensdag 21 september 2022 @ 19:48:
An unidentified unmanned surface vehicle hit ashore in the Russian-occupied Crimea's Sevastopol

https://russia.liveuamap....anned-surface-vehicle-hit[Afbeelding]

Geen cyrillische tekens, westers dus?
aanvulling gaat om deze:

https://www.navalnews.com...ssian-navy-in-sevastopol/

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-06 08:29
teacup schreef op woensdag 21 september 2022 @ 22:04:
Even de pseudo mobilisatie herkauwen met de reacties in de kranten waar ik toegang toe heb. De Volkskrant bijt wat mij betreft het spits af met een bijzonder krachtig betoog voor het juist nu sturen van zware wapens.

Dit betoog wordt een "redactioneel commentaar" genoemd.

Een dergelijk commentaar weerspiegeld de opstelling hoofdredactie en is het resultaat van het overleg van deze redactie met haar commentatoren. Het is dus niet een stellingname van een enkel persoon, maar van een hele ploeg die haar gewicht erachter zet. Een krachtig opiniebepalend signaal vanuit een krant. Zo krachtig als ze het maar kan maken. Omwille van paywall issues enkele kenmerkende frases eruit:

Poetins vlucht naar voren vraagt om een helder antwoord van het Westen: poten af van Oekraïne

[...]

Verder de reactie van de Amerikaanse overheid zoals opgetekend door de New York Times

With a ‘partial mobilization,’ Putin escalates the war.

New York Times Liveblog

[...]

Even een observatie van mijn zijde: De VN 77e assemblee duurt van 13 tot en met 27 september 2022. Dit duidt erop dat, omwille van het effectbejag (?), Poetin weer een volgende reactieve moment niet kon onderdrukken. Hij moest en zou gedurende deze assemblee deze aankondiging over de gedeeltelijke mobilisatie doen. Nou, het effect heeft hij in ieder geval.

[...]

Naast het mobiliseren van de collectieve verdedigingscapaciteit heeft de Amerikaanse President ook aandacht voor de uit de oorlog voortgekomen voedselcrisis en de op de achtergron nog immer aanwezige klimaatcrisis.

[...]

En tenslotte de weergave van de Washington Post, in de vorm van een opiniestuk. Dit is gedeeld als een gift artikel dat jullie zelf kunnen lezen. Enkele fragmenten eruit:

Don’t let Putin bluff us. Russia is losing.
By Max Boot

[...]

[...]

Uit alle artikelen spreekt een vastberadenheid dat we dit niet moeten laten gebeuren. De pers lijkt hiermee verenigd in haar reactie over het nieuws uit Rusland. Naar mijn impressie heb ik die afwijzing nog niet zo eensluidend bij de pers gezien. De pers heeft hierin een opiniërende rol. Haar opinie zal de politiek verder opdrijven om een gevolg te geven aan de weerstand die Rusland moet gaan ontmoeten.

Ja dit is een escalatie. En het is tragisch dat het tot deze escalatie moet komen. Het is evenzo tragisch dat Rusland een bewind heeft dat het land gevangen houdt in deze toenemende agressiespiraal. De enige escape van verder militair ingrijpen is dat het bewind uit zijn rol wordt gezet. Het bewind zelf, tot die overtuiging ben ik al een tijdje gekomen, zal zelf niet meer stoppen tot het wordt gestopt.
Ik mag graag luisteren naar de bijdragen van Hubert Smeets op BNR, alhoewel van de oude stempel, iemand met behoorlijk wat (historische) Soviet- en Ruslandkennis. In zijn column van vandaag mis ik echter zijn punt. Word jij er wijzer van?

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

Jedi_Pimp schreef op donderdag 22 september 2022 @ 08:26:
[...]

Ik mag graag luisteren naar de bijdragen van Hubert Smeets op BNR, alhoewel van de oude stempel, iemand met behoorlijk wat (historische) Soviet- en Ruslandkennis. In zijn column van vandaag mis ik echter zijn punt. Word jij er wijzer van?
Ik kan die man niet meer serieus nemen na zijn angstzaaierij na Vlad's speech. Ik heb geprobeerd de column te lezen, maar ik kan er geen touw aan vast knopen. Wat mij betreft heeft Hubert zich verslikt in zijn eigen bange gebrabbel.

• technoaddict
  • Laatst online: 20:40
Ik denk dat een groot deel van die 300k separatisten een manier zal vinden om zich te onttrekken aan de oorlog. Dan maar een jaar in de gevangenis, of de witte vlag tonen. Ik denk dat Oekraïne best een deal wil sluiten met die separatisten als ze zich overgeven.

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

technoaddict schreef op donderdag 22 september 2022 @ 08:32:
Ik denk dat een groot deel van die 300k separatisten een manier zal vinden om zich te onttrekken aan de oorlog. Dan maar een jaar in de gevangenis, of de witte vlag tonen. Ik denk dat Oekraïne best een deal wil sluiten met die separatisten als ze zich overgeven.
Of gewoon mis schieten.. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Dat is natuurlijk leuk voor hen zelf, maar wat gebeurt er met hun families. Kan mij voorstellen dat daar inmiddels ook al consequenties voor zijn

Vaak bu'j te bang!

• technoaddict
  • Laatst online: 20:40
-tom-562 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 08:37:
[...]

Dat is natuurlijk leuk voor hen zelf, maar wat gebeurt er met hun families. Kan mij voorstellen dat daar inmiddels ook al consequenties voor zijn
Ik denk dat dat vooral loze dreigementen zijn.
Het zijn een stelletje terroristen, maar geen mafia.

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:06

mphilipp

Romanes eunt domus

Jerie schreef op donderdag 22 september 2022 @ 00:21:
[...]
"Nog niet", net zoals ze Kyiv nog niet hebben ingenomen zeker.
Ik probeer daarmee aan te geven dat het allerminst zeker is dat het nooit gaat gebeuren. Je weet het nooit en in dit conflict is niets zeker.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

De podcast van de Telegraph had een detail over de 'reservisten' die nu opgeroepen kunnen worden. Iemand die een technische studie volgt en reservist is wordt vrijgesteld van de militaire dienstplicht maar krijgt een korte militaire training aan de universiteit.

Wikipedia: Reserve Officer Training in Russia

Na hun studie hebben een symbolische rang van luitenant.

Deze reservisten zouden best goed technische functies kunnen vervullen in Electronische Oorlogsvoerings eenheden of een S-400 batterij. Maar ze met een AK in een loopgraaf in Luhansk dumpen gaat weinig nut hebben behalve dat het een mogelijk lastige groep ver weg uit Moskou haalt en mogelijk voorgoed elimineert.

Je vraagt je af of Putin deze 300k gewoon weg uit Moskou en St. Petersburg wil hebben in plaats van er militair gezien iets nuttigs mee doen. Van de potentiele lastpakken is een flink deel al vertrokken in de afgelopen 6 maanden, hiermee kan je wat over is ver weg sturen. Het meteen ronselen van de demonstranten wijst daar ook op, dat is de meest ongemotiveerde groep die er is en die je eigenlijk niet in je leger wil hebben.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

technoaddict schreef op donderdag 22 september 2022 @ 08:38:
[...]

Ik denk dat dat vooral loze dreigementen zijn.
Het zijn een stelletje terroristen, maar geen mafia.
Helaas. Het is wel een mafia die dat land regeert. Of denk je dat al die mensen zomaar uit ramen vallen?

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:19
Het zijn toch geen separatisten die nu worden opgeroepen ? Maar "vrijwillig verplichte" burgers onder andere ook uit de grote steden zoals Moskou en St. Petersburg ?
Ik hoorde vanmorgen op het nieuws dat er "discussies" rondgaan op de sociale media in Rusland hoe zo pijnloos mogelijk je arm te breken zodat je vanwege gezondheidsredenen niet naar het front gestuurd kan worden :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan de bron zo snel niet terug vinden, maar ik meen me te herinneren dat een paar maanden geleden zowel de VS als het VK onderwater drones zouden gaan leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

nextware schreef op donderdag 22 september 2022 @ 08:44:
[...]

Het zijn toch geen separatisten die nu worden opgeroepen ? Maar "vrijwillig verplichte" burgers onder andere ook uit de grote steden zoals Moskou en St. Petersburg ?
Ik hoorde vanmorgen op het nieuws dat er "discussies" rondgaan op de sociale media in Rusland hoe zo pijnloos mogelijk je arm te breken zodat je vanwege gezondheidsredenen niet naar het front gestuurd kan worden :X
Om de een of andere reden is gisteren kort na 08:00 uur het aantal zoekopdrachten naar oa. "Hoe breek ik mijn arm?" enorm toegenomen in Rusland. Geen idee waarom :+

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

_Eend_ schreef op donderdag 22 september 2022 @ 08:48:
[...]

Om de een of andere reden is gisteren kort na 08:00 uur het aantal zoekopdrachten naar oa. "Hoe breek ik mijn arm?" enorm toegenomen in Rusland. Geen idee waarom :+
Het feit dat men dit moet googlen zegt ook al iets over het niveau. :+
Ik zou me wel druk maken over met welke methode van breken dat het beste kan genezen (dus ik begrijp het googlen wel).
Maargoed zou google ook nog geblocked worden? :P
Toch ook een bizar gebeuren.
Het deed me al denken een film over WO I (un long dimanche de fiançailles), waarbij iemand zich expres door een vijandelijke scherpschutter in de hand liet schieten.

[ Voor 32% gewijzigd door HugoBoss1985 op 22-09-2022 10:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

HugoBoss1985 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 08:50:
[...]

Ik zou me wel druk maken om hoe (met welke methode) dat het beste kan genezen (dus ik begrijp het googlen wel).
Maargoed zou google ook nog geblocked worden? :P

Toch ook een bizar gebeuren.
Het deed me al denken een film over de WO I, waarbij iemand zich expres door een vijandelijke scherpschutter in de hand liet schieten.
Zelfverwonding is iets wat je bij elke oorlog wel ziet, alleen niet op zo'n enorme schaal.

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

deze is oud :X

[ Voor 90% gewijzigd door _Eend_ op 22-09-2022 09:11 . Reden: oepsie ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

_Eend_ schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:00:
[...]

Zelfverwonding is iets wat je bij elke oorlog wel ziet, alleen niet op zo'n enorme schaal.
Oorlog is altijd psychologische (zelf)verwonding (vind ik).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-10 20:22

Stoney3K

Flatsehats!

Dat gebeurde in WO1 heel veel. Soldaten van allebei de kanten die bewust mis schoten.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

hoevenpe schreef op donderdag 22 september 2022 @ 00:10:
Eerst de referenda en mobilisatie, nu de ruil van een groot deel van Avozstal.

Krijg het gevoel dat Poetin tegelijk de druk op wil voeren maar ook een handreiking doet, in zijn monoloog uitgebreid ging niet niet toevallig over de onderhandelingen van begin maart. Hij een uitweg zoekt waarbij tenminste De Krim en wellicht een deel van de Donbass russisch blijft.
Dat zou voor P een goede uitkomst zijn, maar ik denk dat het nu al zover is gegaan dat Zelensky gewoon de gehele Oekraïne terug wil, en dat betekent ook de Krim. Het is uiteindelijk allemaal Oekraïns grondgebied, wat Putin er ook van maakt. Het heeft nooit deel uitgemaakt van de Federatie en de USSR bestaat niet meer. Als we op zijn manier gaan redeneren, kunnen we België ook weer terugpakken, en moet Rusland zelf ook opzouten uit Kaliningrad, want dat is Duits grondgebied.
Maar ik zie eigenlijk geen enkel scenario waarin Rusland op een of andere manier zijn zin krijgt en stukken/stukjes Oekraïne mag houden. Hoe zou dat ook ooit goed gaan werken? Ik zie een toekomst waar elke week wel ergens een aanslag wordt gepleegd voor me. Zoiets gaat toch nooit goed werken? Je kunt er dan op wachten dat er ergens in de toekomst, misschien een wat extremistischere president dan Zelensky de stoute schoenen aantrekt en de Donbass weer gaat bevrijden.

Maarja...voor een min of meer vreedzame oplossing is een graceful exit voor Putin natuurlijk cruciaal. Ik zie dat alleen niet voor me. Voor vrede heb je nu eenmaal 2 partijden nodig die het eens zijn met elkaar.
Ik denk dus dat de enige uitkomst is dat Rusland verliest, het land uit wordt getrapt en dat men in Moskou Putin afzet. Dat zou voor Rusland dan een graceful exit zijn, omdat ze dan alles op hem afschuiven en met een nieuwe leider de boel weer kunnen opbouwen. Maak je borscht maar nat :+

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-10 23:05
RoD schreef op woensdag 21 september 2022 @ 23:14:
[...]

Die heet Winter On Fire. Ooit wil ik die nog eens kijken, maar aangezien een familielid van ons is doodgeschoten door zo'n sniper, heb ik er nog steeds niet veel zin in.
Dan stel ik voor hem nooit te kijken. De beelden laten niets aan de verbeelding over ;(

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:17

DukeBox

loves wheat smoothies

Dat is de data van eergister, zo'n 24 pagina's geleden ook al geplaatst ;)

Die van gisteren:
Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/hqw3gu1n0dp91.jpg

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

dion_b schreef op donderdag 22 september 2022 @ 00:28:
[...]

Deels, maar denk vooral dat ze als human shields ingezet gaan worden, in de hoop dat UA de kieslokalen niet beschieten.
Volgens mij gingen ze niet 'stemmen' bij een 'kieslokaal', maar 'pollen' op veel plekken.
Dus gewoon iemand met een clipboard die bij een huis aanklopt en dan een vinkje bij 'ja' zet.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
DukeBox schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:09:
[...]

Die van gisteren:
[Afbeelding]
Valt me op dat het aantal gedode Russen de laatste paar dagen wat hoger ligt. Vooruitgang in Kherson?

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

DukeBox schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:09:
[...]

Die van gisteren:
[Afbeelding]
Oepsie :$

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]

De snelheid, of gebrek aan snelheid in het Kherson offensief is wat je zou verwachten bij een loopgraven oorlog.

Het zal ook een voorbode zijn voor de snelheid van een toekomstig offensief zodra er 300k extra Russische troepen in de loopgraven gelegd worden.

PSN

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

YakuzA schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:09:
[...]

Volgens mij gingen ze niet 'stemmen' bij een 'kieslokaal', maar 'pollen' op veel plekken.
Dus gewoon iemand met een clipboard die bij een huis aanklopt en dan een vinkje bij 'ja' zet.
Pollen kan meerdere dingen betekenen. Polling stations zijn stem bureaus. Maar een poll kan inderdaad ook gewoon een enquete zijn.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:17

DukeBox

loves wheat smoothies

SkiFan schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:11:
Valt me op dat het aantal gedode Russen de laatste paar dagen wat hoger ligt. Vooruitgang in Kherson?
Ik weet niet precies waar je dat opvalt maar de vorige week waren deze veel hoger, op vandaag na is het zelfs vrij laag (gemiddelde ~208/dag t.o.v. ~433/dag).

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

YakuzA schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:14:
[...]

De snelheid, of gebrek aan snelheid in het Kherson offensief is wat je zou verwachten bij een loopgraven oorlog.

Het zal ook een voorbode zijn voor de snelheid van een toekomstig offensief zodra er 300k extra Russische troepen in de loopgraven gelegd worden.
Ik ben bang van wel ja. Met die 300.000 man kun je de linies bezetten zodat je veel van de reguliere eenheden vrij kunt spelen voor offensieve taken. Al zullen ze wel een aantal eenheden achter de hand moeten houden voor als UA door de linies breekt.

Maw.: zoiets als op het Kharkiv-front zullen we niet snel weer zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB
  • Laatst online: 22:31

JB

Cédric roelt!

Pfff je zou maar in die bezette gebieden wonen/vast zitten. Komt die smeerpijp weer met een verplicht "sluit je aan bij Rusland". Wat een onmacht... Net zoals die Russen die nu naar het front moeten. Niet durven rennen, omdat je familie dan naar alle waarschijnlijkheid aangepakt wordt. Dra-ma.

Mijn boefje is liev!

• redwing
_Eend_ schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:21:
[...]

Ik ben bang van wel ja. Met die 300.000 man kun je de linies bezetten zodat je veel van de reguliere eenheden vrij kunt spelen voor offensieve taken. Al zullen ze wel een aantal eenheden achter de hand moeten houden voor als UA door de linies breekt.

Maw.: zoiets als op het Kharkiv-front zullen we niet snel weer zien.
Toch vraag ik me dat af, voorlopig is de frontlinie te lang om volledig bemand te houden. Combineer dat met de manier waarop russen hun verdediging opzetten, en als er ergens echt een keer een doorbraak is, kan er zo een heel stuk omver vallen. Iets wat ik bij Cherson nog wel een keer zie gebeuren. Alleen moeten daarvoor de omstandigheden wel goed zijn. Dat betekent dus nog meer verstoring van de bevoorrading, de goede plek vinden om aan te vallen e.d.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:25
JB schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:22:
Pfff je zou maar in die bezette gebieden wonen/vast zitten. Komt die smeerpijp weer met een verplicht "sluit je aan bij Rusland". Wat een onmacht... Net zoals die Russen die nu naar het front moeten. Niet durven rennen, omdat je familie dan naar alle waarschijnlijkheid aangepakt wordt. Dra-ma.
Ben heel benieuwd hoe dat gaat uitpakken. Herhaling van de Krim lijkt het op.

Ik keek afgelopen weekend Reizen Waes terug waarin hij Oekraïne bezoekt (aflevering 2), en zo ook de Krim. Daar wordt hij vergezeld door een gids: jonge en intelligente dame die vertelde destijds ook voor Rusland heeft gestemd. Ze kon nog niet zeggen of ze er spijt van had, maar was er wel bewust van dat ze toentertijd waarschijnlijk voor had gestemd vanwege de propoganda en dreiging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Tristan schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:08:
[...]
Dan stel ik voor hem nooit te kijken. De beelden laten niets aan de verbeelding over ;(
En er zijn Russen die beweren dat die opstand nooit heeft plaatsgevonden. Het waren allemaal acteurs. Misschien moeten we de mensen die dat beweren die beelden verplicht laten kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
Ho ho, empathie jegens Russische burgers is hier niet toegestaan :P

Flauw van me. Het is een heel dubbele situatie, kijkende naar de protesten krijg ik niet echt een oprecht gevoel. Anderzijds is wat jij beschrijft ook realiteit en is de gemiddelde jonge Rus hier geenszins debet aan.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Verwijderd

Tristan schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:08:
[...]

klopt, dat zijn heftige beelden voor een Netflix documentaire.
Ik vond m wel indrukwekkend. Met de kanttekening dat er wel een propaganda-element in zit.
De manier waarop het getoond wordt is als volgt (mijn waarneming):
- de protesten begonnen als reactie op buitenproportioneel politiegeweld
- de protesten gingen verder om respect af te dwingen voor het volk

Helemaal geen EU/democratie element als drijfveer. Het was echt het afdwingen van respect van de overheid voor het volk.

Daarom is bijv. Van Baalen en Verhofstadt ook niet te zien. Dat is allemaal wel gebeurd maar komt niet terug in de docu voor zover ik me kan herinneren.

Verwijderd

HugoBoss1985 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 08:50:
[...]

hoe breek ik (zo pijnloos mogelijk) mijn arm.
De aanvulling is denk ik even belangrijk.
Of weet jij wel hoe je je arm moet breken voor dat doeleind? Zo ja, dan zegt dat nog veel meer over jouw niveau. Ik vind het namelijk niet meer dan normaal dat een normaal mens zulke informatie helemaal niet weet :P
en dus moet googlen :P

• JB

JB

Cédric roelt!

Jedi_Pimp schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:42:
[...]

Ho ho, empathie jegens Russische burgers is hier niet toegestaan :P

Flauw van me. Het is een heel dubbele situatie, kijkende naar de protesten krijg ik niet echt een oprecht gevoel. Anderzijds is wat jij beschrijft ook realiteit en is de gemiddelde jonge Rus hier geenszins debet aan.
Zodra ze aan je gezin gaan komen, dan word je heel anders. Die onzekerheid speelt daar zo'n grote rol... Wat moet je doen?

Mijn boefje is liev!

• Tristan
mphilipp schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:33:
[...]

En er zijn Russen die beweren dat die opstand nooit heeft plaatsgevonden. Het waren allemaal acteurs. Misschien moeten we de mensen die dat beweren die beelden verplicht laten kijken.
Ja er zijn mensen die zeggen dat de aarde plat is of dat we nooit op de maan zijn geweest. Sommige groepen mensen hebben geen enkel vermogen meer om te fact checken

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Verwijderd schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:48:
[...]

hoe breek ik (zo pijnloos mogelijk) mijn arm.
De aanvulling is denk ik even belangrijk.
Of weet jij wel hoe je je arm moet breken voor dat doeleind? Zo ja, dan zegt dat nog veel meer over jouw niveau. Ik vind het namelijk niet meer dan normaal dat een normaal mens zulke informatie helemaal niet weet :P
en dus moet googlen :P
Vandaar ook de aanvulling en de clownsneus erbij... quote dan ook even mijn (aanvulling) volledige post ;)
Een (je) arm (bot) breken is makkelijk. Punt.

Het psychologische aspect is dus wat anders... voordat je zover bent dat je het daadwerkelijk overweegt/gaat doen...
Vandaar dat ik het ook bizar noemde.

"Hoe breek ik zo pijnloos mogelijk mijn arm?" vind ik een "iets" andere (intelligentere) vraag.
En nee, ik weet niet hoe ik zo pijnloos mogelijk mijn arm moet breken :P
Daar denk ik nu voor het eerst over na :D

Maar ik (en ik verbaasde me over anderen die dat wel hoeven) hoef niet te googlen hoe je brokken breekt (kunt breken).

[ Voor 28% gewijzigd door HugoBoss1985 op 22-09-2022 10:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Verwijderd schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:44:
[...]
klopt, dat zijn heftige beelden voor een Netflix documentaire.
Ik vond m wel indrukwekkend. Met de kanttekening dat er wel een propaganda-element in zit.
De manier waarop het getoond wordt is als volgt (mijn waarneming):
- de protesten begonnen als reactie op buitenproportioneel politiegeweld
- de protesten gingen verder om respect af te dwingen voor het volk

Helemaal geen EU/democratie element als drijfveer. Het was echt het afdwingen van respect van de overheid voor het volk.
Ik kan mij herinneren dat ik er ooit aan begonnen was, maar 'm heb uitgezet omdat ik het inderdaad niet een geheel objectief historisch document vond. Het taalgebruik en manier van het in beeld brengen van de gebeurtenissen gaven mij pukkeltjes. Uiteraard is het de waarheid die getoond wordt, maar een bepaalde versie van de waarheid. Het zal wel aan mij liggen, maar ik wil niet kijken naar een docu die gemaakt is om mijn mening te sturen en op mijn emoties in te spelen. Ik kan mijn mening prima vormen naar aanleiding van een feitelijke vertoning van de gebeurtenissen, zonder tearjerk momenten en over-dramatisering. Ik vraag mij altijd af waarom documentairemakers het zo doen. Alsof de feiten niet erg genoeg zijn om mij duidelijk te maken wat er aan de hand was. Maar goed, zoals gezegd, het kan aan mij liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tristan
mphilipp schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:55:
[...]

Ik kan mij herinneren dat ik er ooit aan begonnen was, maar 'm heb uitgezet omdat ik het inderdaad niet een geheel objectief historisch document vond. Het taalgebruik en manier van het in beeld brengen van de gebeurtenissen gaven mij pukkeltjes. Uiteraard is het de waarheid die getoond wordt, maar een bepaalde versie van de waarheid. Het zal wel aan mij liggen, maar ik wil niet kijken naar een docu die gemaakt is om mijn mening te sturen en op mijn emoties in te spelen. Ik kan mijn mening prima vormen naar aanleiding van een feitelijke vertoning van de gebeurtenissen, zonder tearjerk momenten en over-dramatisering. Ik vraag mij altijd af waarom documentairemakers het zo doen. Alsof de feiten niet erg genoeg zijn om mij duidelijk te maken wat er aan de hand was. Maar goed, zoals gezegd, het kan aan mij liggen.
Het is en blijft Netflix

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Tristan schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:53:
[...]
Ja er zijn mensen die zeggen dat de aarde plat is of dat we nooit op de maan zijn geweest. Sommige groepen mensen hebben geen enkel vermogen meer om te fact checken
In Rusland is dat ook best lastig. En vergeet niet dat het gaat om iets dat JOUW land veroorzaakt. Dat soort dingen wil je niet zo graag horen. Even ter vergelijking, en zeer zeker niet met de bedoeling er een aparte (offtopic)discussie over te starten: kijk eens hoe er in Nederland gereageerd wordt als er weer iets verteld wordt over de wreedheden die de Nederlandse soldaten tijdens onze eigen Speciale Militaire Operatie in Indonesië hebben begaan. Wij noemden dat toen Politionele Acties, maar het was gewoon een oorlog om 'ons' grondgebied weer terug te pakken na WO2. Toen kwamen 5000 Nederlandse soldaten in bodybags terug. Oorlogsmisdaden zijn begaan, maar we kunnen er nog steeds niet goed over praten.

Dus je ziet: ook wij zijn niet heilig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Oh en of we even willen stoppen met Noord Korea een slechte naam geven.
Ja? begrepen? Mooi! |:(
:D

https://apnews.com/articl...3bbba02e818b1f4f2972cda7c
North Korea says it hasn’t exported any weapons to Russia during the war in Ukraine and has no plans to do so, and said U.S. intelligence reports of weapons transfers were an attempt to tarnish North Korea’s image

Verwijderd

mphilipp schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:55:
[...]

het kwam op mij over als een verheerlijking van het volk. En dan met name de kern van zowel wat linkse hippies als een handvol far-right figuren als kern van de opstand.
Op zich niet erg maar ik had ook sterk het idee dat eea rooskleuriger werd weergegeven en tal van zaken uit beeld zijn gelaten voor deze docu, bijv. inderdaad toespraken van westerse politici. En dan denk ik: waarom laat je dat weg? Al hadden ze het in 1 minuut behandeld dan was het ook goed geweest.

Maar goed, het is hun feestje. Het is een prestatie van jewelste geweest. Letterlijk een volksopstand inclusief bijbehorende organisatie. Tenminste zo wordt het weergegeven maar er zal een kern van waarheid in zitten anders konden ze het niet weergeven.

het is nu aan het Rusissche volk (en Belarus) om ook zo stand te houden. Alleen dan krijg je het regime weg. Maar dat kost bloed, heel veel bloed.
De Heavenly Hundred.

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Jedi_Pimp schreef op donderdag 22 september 2022 @ 05:43:

Ondertussen laten Estland en Letland weten dat ze geen asiel zullen bieden aan Russen die vanwege deze (gedeeltelijke) mobilisatie richting de Baltische staten vluchten. Past redelijk in het verlengde van hoe de Baltische staten zich al vanaf het eerste moment in dit conflict opstellen. Ik heb er geen moreel oordeel over, alleen zou ik het als staatshoofd zeker niet zo aanpakken :) .
Mag ik vragen wat je hiermee bedoeld?

Van wat ik begrijp wat ze doen: steun aan Oekraine in de vorm van militaire equipment, als je vergelijkt in relatieve zin, aan wat ze gegeven hebben en wat ze zelf hadden, staan ze zelfs bovenaan in de lijstjes volgens mij.

Verder houden ze de grenzen dicht voor Russen en zijn ze strict op het toepassen van de Europese sanctie.
Ik zie niet in waar ze de fout in gaan?

Verwijderd

[...]

Hangt er vanaf. Tot nu toe leek het een belangrijk doel te zijn (geworden?) om met relatief weinig inzet een fors aantal van de meest ervaren Russische soldaten klem te zetten. Gegeven dat het, helemaal na de Oekraïense winsten Oostelijker, veel logischer zou zijn voor de Russen om aan de andere kant van de Dnieper te verdedigen lijkt dat onderdeel van "het plan" in ieder geval nog steeds goed te werken. Met de voetnoot dat relatief weinig niet persé het zelfde is als weinig.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2022 10:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

redwing schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:27:
[...]

Toch vraag ik me dat af, voorlopig is de frontlinie te lang om volledig bemand te houden. Combineer dat met de manier waarop russen hun verdediging opzetten, en als er ergens echt een keer een doorbraak is, kan er zo een heel stuk omver vallen. Iets wat ik bij Cherson nog wel een keer zie gebeuren. Alleen moeten daarvoor de omstandigheden wel goed zijn. Dat betekent dus nog meer verstoring van de bevoorrading, de goede plek vinden om aan te vallen e.d.
Ik bedoelde dat zo'n extreme situatie als rond Kharkiv we niet snel meer zullen zien. Doorbraken zullen er wel komen, maar dat zal meer levens en materieel kosten aan beide zijden, en 50 km optrekken in een paar dagen zal ook moeilijker worden. De Russen kunnen dankzij die 300.000 reservisten hun reguliere eenheden flexibeler inzetten.

Verwijderd

_Eend_ schreef op donderdag 22 september 2022 @ 10:14:
[...]

Ik bedoelde dat zo'n extreme situatie als rond Kharkiv we niet snel meer zullen zien. Doorbraken zullen er wel komen, maar dat zal meer levens en materieel kosten aan beide zijden, en 50 km optrekken in een paar dagen zal ook moeilijker worden. De Russen kunnen dankzij die 300.000 reservisten hun reguliere eenheden flexibeler inzetten.
wie weet komt er nog een oekraiense aanval richting Melitopol. Of toch nog Luhansk.
Die 300k zijn er nog lang niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
mphilipp schreef op donderdag 22 september 2022 @ 08:39:
[...]

Ik probeer daarmee aan te geven dat het allerminst zeker is dat het nooit gaat gebeuren. Je weet het nooit en in dit conflict is niets zeker.
De kans is net zo hoog als dat er morgen varkens vliegen op luchthaven Sjeremetjevo: dusdanig verwaaarloosbaar dat het het benoemen niet waard is.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

[...]

Laten we die 300K reservisten vooral niet te veel overschatten.

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Wilde deze weer even onder de aandacht brengen. Vind het wel een mooie samenvatting waar we nu staan.

• redwing
[...]
Laten we om te beginnen eens zien wat die 300k nu echt op gaan leveren en wat ze gaan doen. Ik kan me nl. voorstellen dat de verdedigingslinies juist heel rap in elkaar storten als je er een hele hoop onervaren mensen met slechte bewapening neerzet. En dan kun je wel de reguliere eenheden flexibeler inzetten, maar voorlopig staan die gewoon vast en kunnen nergens ingezet worden. Zeker bij Cherson zou ik er niet raar van opkijken als ze zodra ze de stad bereiken en in kunnen nemen, ineens een heel stuk verder kunnen doorstoten.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

redwing schreef op donderdag 22 september 2022 @ 10:25:
[...]

Laten we om te beginnen eens zien wat die 300k nu echt op gaan leveren en wat ze gaan doen. Ik kan me nl. voorstellen dat de verdedigingslinies juist heel rap in elkaar storten als je er een hele hoop onervaren mensen met slechte bewapening neerzet. En dan kun je wel de reguliere eenheden flexibeler inzetten, maar voorlopig staan die gewoon vast en kunnen nergens ingezet worden. Zeker bij Cherson zou ik er niet raar van opkijken als ze zodra ze de stad bereiken en in kunnen nemen, ineens een heel stuk verder kunnen doorstoten.
Kherson is een lastig dingetje.
Daar zitten heel veel troepen. Je stoot niet makkelijk door voordat je al die troepen hebt 'verwerkt'/'gefiltreerd' naar het achterland om te voorkomen dat ze niet ineens alsnog weer gevechtsgroepjes vormen te midden van je eigen troepen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:53

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Jedi_Pimp schreef op donderdag 22 september 2022 @ 08:26:
[...]

Ben zelf op zich geen NRC lezer, maar stel zeker belang in wat Hubert Smeets ervan vindt. Zijn insteek is die van een historicus, wat we in het achterhoofd moeten houden.

Zijn observatie is denk ik wel correct. Aan veel oorlogen ligt nog wel een rationele doelstelling ten grondslag. Bij deze oorlog lijkt dat in het eerste opzicht ook het geval (Oekraïne). Kijken we wat verder dan is het doel heel wat irrationeler, het herstel van de Sovjet Unie, in zijn machtige periode.

Poetin lijkt (lijkt....) te worden gedreven door irrationele drijfveren. Een dergelijke leider stopt niet, want zijn doelstellingen raken nooit helemaal bereikt. Of hij trouwens echt zo irrationeel is vind ik heel lastig in te schatten. Dat irrationele beangstigt Hubert Smeets denk ik. En dat is ook terecht. Daarom zei ik gisteren ook dat Poetin gestopt moet worden, zelf lijkt hij dat niet meer te kunnen. Daarom denk ik ook het harnassen van de internationale pers, de rug recht en tegenduwen gisteren noodzakelijk was. Ik was ook blij dat dit gebeurde. Dit doet echter niets af aan de angst die er ook mag zijn.

Gisteren was een escalatie, en dat is niet iets om vrolijk van te worden. Het biedt ons het toekomstperspectief dat Poetin zal blijven doorgaan. We moeten dat gevecht dus aangaan, bang of niet. En zoals Hubert dat ook al aangaf is dat niet alleen een gevecht tegen het Poetin bewind, maar vooral ook een gevecht tegen onszelf om de vastberadenheid op te kunnen brengen en de bijbehorende lasten te dragen.

En als laatste is het ook een gevecht tegen de verleiding van ideologieën met schijnbaar eenvoudige oplossingen voor complexe problemen. Het rattenvanger effect. Zoals Hubert ook aangeeft zijn daar veel mensen gevoelig voor. Een geruststelling hierbij is dat er altijd een percentage mensen gevoelig zal zijn voor dergelijke verleidingen, een soort van constante factor in onze samenleving. Het verschijnsel neemt wel toe zodra mensen het slechter hebben. We moeten nu dus veel aandacht hebben voor de mensen die bij deze krachtsinspanning in de verdrukking komen. Dit is eigenlijk een appel aan de rijke bovenklasse in onze samenleving. Bestrijd de ongelijkheid om ongecontroleerde effecten in de samenleving te voorkomen.

P.S. Dank je voor de link, een goeie column.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

• Jedi_Pimp
gise schreef op donderdag 22 september 2022 @ 10:04:
[...]

Mag ik vragen wat je hiermee bedoeld?

Van wat ik begrijp wat ze doen: steun aan Oekraine in de vorm van militaire equipment, als je vergelijkt in relatieve zin, aan wat ze gegeven hebben en wat ze zelf hadden, staan ze zelfs bovenaan in de lijstjes volgens mij.

Verder houden ze de grenzen dicht voor Russen en zijn ze strict op het toepassen van de Europese sanctie.
Ik zie niet in waar ze de fout in gaan?
Ik zeg niet dat ze de fout in gaan?

Het is een keuze en ik geef aan dat ik het anders zou doen. Hetzelfde geldt voor een Scholz, die al eerder heeft aangegeven wel open te staan voor Russische vluchtelingen.

Hence past dit Baltische beleid in het verlengde van het frontrunner imago dat ze op vele vlakken in deze kwestie vanaf het begin al hebben gehad. En daar heb ik geen moreel oordeel over, als je naar de geschiedenis van de Baltische Staten en hun verstandhouding met Rusland kijkt zou ik waarschijnlijk ook anders in de wedstrijd zitten.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:33
IJzerlijm schreef op donderdag 22 september 2022 @ 08:40:
Je vraagt je af of Putin deze 300k gewoon weg uit Moskou en St. Petersburg wil hebben in plaats van er militair gezien iets nuttigs mee doen. Van de potentiele lastpakken is een flink deel al vertrokken in de afgelopen 6 maanden, hiermee kan je wat over is ver weg sturen. Het meteen ronselen van de demonstranten wijst daar ook op, dat is de meest ongemotiveerde groep die er is en die je eigenlijk niet in je leger wil hebben.
Uit de vijver van Petersburg en Moskou vissen lijkt mij een laatste redmiddel, want als is dit niet de meerderheid van de Russen, het is wel de (blanke) middenklasse die hij voor zich moet winnen en behouden. (Itt de arme paupers in de rest van het land.) Eerder ronselde men ook al gevangenen (en je kunt je afvragen, is het ronselen ver buiten de steden niet hetzelfde, het is haast een openluchtgevangenis te noemen), lijkt mij ook niet het beste materiaal voor een goede legereenheid.

300k is veel maar misschien ook weer niet: misschien gaat het eigenlijk meer om het verwijderen van vocale, kritische stedelingen (300k lijkt me misschien wel ongeveer de grootte van die groep?) dan een militair doel. Evengoed, ook al heb je er 10 nodig om 1 Oekraïner te verslaan, meer kanonnenvlees kan altijd de gehaktmolen in. Daar is het een kwestie van verzadiging, daar heb je geen goede troepen voor nodig, je hoeft ze slechts voldoende snel aan te voeren.

Dus: lastpakken uit de steden halen wijst op behoud van de strategie de Oekrainers te outmannen. Het lijkt me geen zet die de oorlog gaat winnen, wel verlengen.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:09
https://twitter.com/PjotrSauer/status/1572863899934019585

Wat een ellende, alleen maar verliezers...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Van represailles voor familie heb ik niet gehoord. Weet je dat zeker?
Het belangrijkste deel van de mensen die nu in paniek raken hebben al die tijd weggekeken omdat het henzelf niet betrof. Zelfs als men slechts bekommerd is om eigen lijfsbehoud had men al eerder de benen kunnen nemen. Maar ja, die copium smaakte zo lekker. Liever niet nadenken om eigen dwaling onder ogen te willen zien.

Men schildert de Rus echt te veel af als slachtoffer. Op een bevolking met principiële bezwaren had het Kremlin niet kunnen steunen, sterker nog: het was ingestort.
De kern van het probleem is dat men zich niet wilde bekeren, Putin steunt op deze bevolking.
Ook al zit de propaganda met allerlei tegenspraak in elkaar, toch liever dat drinken dan de eigen waarden en trots kritisch te bevragen. Want dat is mentaal ongemak.

Voor een beeld: de wappies zijn geen slachtoffer, maar maken een innerlijke afslag en kiezen er bewust voor om zich te laven met krankzinnige theorieën. Men verliest niet het vermogen om dat rationeel te beoordelen, maar men maakt een wilsbesluit om het krankzinnige te geloven. Alles beter dan toegeven dat je er misschien wel naast zat.

We hebben de files gezien met bmw's en mercedessen, die nu opeens de grens over willen. Dichtgooien die grens, laat de Rus zichzelf eens confronteren met hun eigen moraal. Zeker dit deel van de maatschappij. Zonder een geestelijke crisis zal er in Rusland nooit ruimte komen voor een rechtvaardige ordening. Men zal moeten bekennen dat hun eigen gedrag en eigen overtuigingen afgemaakt moeten worden. Pas na die loutering zal er een beschaving mogelijk zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

Wackmack schreef op donderdag 22 september 2022 @ 11:12:

Wat een ellende, alleen maar verliezers...
Ftfy.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gise
  • Niet online

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Brent schreef op donderdag 22 september 2022 @ 10:47:
[...]

Uit de vijver van Petersburg en Moskou vissen lijkt mij een laatste redmiddel, want als is dit niet de meerderheid van de Russen, het is wel de (blanke) middenklasse die hij voor zich moet winnen en behouden. (Itt de arme paupers in de rest van het land.) Eerder ronselde men ook al gevangenen (en je kunt je afvragen, is het ronselen ver buiten de steden niet hetzelfde, het is haast een openluchtgevangenis te noemen), lijkt mij ook niet het beste materiaal voor een goede legereenheid.
Het probleem met kleine Dimitri die een mening heeft en 'm laat horen is niet kleine Dimitri, maar papa Dimitri die ergens een hele goeie baan heeft en het niet ziet zitten dat zoonlief wordt afgevoerd naar een oorlog die papa Dimitri vorige week nog enthousiast steunde.

Als je in de grote steden mensen gaat halen dan hebben die ook een familie die een Lada niet afdoende compensatie voor een dode zoon vinden. En als jouw buurjongen een one-way-ticket naar Oekraine krijgt, en jouw eigen kind is volgend jaar misschien aan de beurt, dan ga je ook anders tegen die oorlog aan kijken.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Brent schreef op donderdag 22 september 2022 @ 10:47:
300k is veel maar misschien ook weer niet: misschien gaat het eigenlijk meer om het verwijderen van vocale, kritische stedelingen (300k lijkt me misschien wel ongeveer de grootte van die groep?) dan een militair doel. Evengoed, ook al heb je er 10 nodig om 1 Oekraïner te verslaan, meer kanonnenvlees kan altijd de gehaktmolen in. Daar is het een kwestie van verzadiging, daar heb je geen goede troepen voor nodig, je hoeft ze slechts voldoende snel aan te voeren.
Zijn die berichten over dat men de demonstranten naar het front stuurt wel gecontroleerd? Is dat waar? Ik vind het vreemd, want zo krijg je een soldaat waar je geen ruk aan hebt. Een heel vreemde manier om iemand te staffen.

Verder kan ik mij ook niet zo vinden in het verhaal van kanonnenvoer. Het is een populaire uitspraak, maar Perun heeft meerdere malen in zijn videos nuance aangebracht in die kreet. Je moet inderdaad wel erg cynisch zijn als je soldaten naar het front stuurt met het idee ze 'op te maken' zodat je tijd genoeg hebt om de vijand uit te schakelen. Een soldaar kost geld: opleiding, uitrusting, voedsel, uitkering aan nabestaanden, verlies van een kostwinner/arbeider, het is niet zomaar een zak aardappelen die je weggooit.
Dat ze in de Donbass op een aantal plaatsen slecht opgeleide 'soldaten' hadden zitten wil eerder zeggen dat ze hadden gedacht dat die plek niet zo onder vuur zou komen te liggen. Een taktische blunder dus. En een tekort aan mensen. Maar nu met de mobilisatie roepen ze expliciet mannen op die al in dienst zijn geweest, dus al wat ervaring hebben en ze krijgen allemaal een paar weken refresher training.

Mensen sturen die niets kunnen gaat je niets opleveren en kost alleen maar extra geld. Ik twijfel dan ook zeer sterk aan die verhalen over de arrestanten die het leger in moeten. Misschien bangmakerij zodat mensen niet de straat op durven te gaan om te demonstreren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Denk dat de opgepakte demonstranten gewoon de keuze krijgen: 15 jaar de gevangenis in, of naar het front. kies maar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:55

Garyu

WW

bulle bas schreef op donderdag 22 september 2022 @ 11:16:
[...]

Het belangrijkste deel van de mensen die nu in paniek raken hebben al die tijd weggekeken omdat het henzelf niet betrof. Zelfs als men slechts bekommerd is om eigen lijfsbehoud had men al eerder de benen kunnen nemen. Maar ja, die copium smaakte zo lekker. Liever niet nadenken om eigen dwaling onder ogen te willen zien.

Men schildert de Rus echt te veel af als slachtoffer. Op een bevolking met principiële bezwaren had het Kremlin niet kunnen steunen, sterker nog: het was ingestort.
De kern van het probleem is dat men zich niet wilde bekeren, Putin steunt op deze bevolking.
Ook al zit de propaganda met allerlei tegenspraak in elkaar, toch liever dat drinken dan de eigen waarden en trots kritisch te bevragen. Want dat is mentaal ongemak.

Voor een beeld: de wappies zijn geen slachtoffer, maar maken een innerlijke afslag en kiezen er bewust voor om zich te laven met krankzinnige theorieën. Men verliest niet het vermogen om dat rationeel te beoordelen, maar men maakt een wilsbesluit om het krankzinnige te geloven. Alles beter dan toegeven dat je er misschien wel naast zat.

We hebben de files gezien met bmw's en mercedessen, die nu opeens de grens over willen. Dichtgooien die grens, laat de Rus zichzelf eens confronteren met hun eigen moraal. Zeker dit deel van de maatschappij. Zonder een geestelijke crisis zal er in Rusland nooit ruimte komen voor een rechtvaardige ordening. Men zal moeten bekennen dat hun eigen gedrag en eigen overtuigingen afgemaakt moeten worden. Pas na die loutering zal er een beschaving mogelijk zijn.
Net als de gemiddelde Chinees, de gemiddelde Noord-Koreaan, de gemiddelde Jemeniet. Inderdaad allemaal eigen schuld, dikke bult, lekker op de blaren zitten.

8)7

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:26
mphilipp schreef op donderdag 22 september 2022 @ 11:25:

Verder kan ik mij ook niet zo vinden in het verhaal van kanonnenvoer.
Is de Russische methode, 's ochtends artilleriebeschieting, 's middags bestormen met infanterie ongeacht nut en slachtoffers. Net als gisteren, en morgen weer.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Die gozer gaat zijn woorden in ieder geval waarmaken :) haha! :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]
Verder kan ik mij ook niet zo vinden in het verhaal van kanonnenvoer. Het is een populaire uitspraak, maar Perun heeft meerdere malen in zijn videos nuance aangebracht in die kreet. Je moet inderdaad wel erg cynisch zijn als je soldaten naar het front stuurt met het idee ze 'op te maken' zodat je tijd genoeg hebt om de vijand uit te schakelen. Een soldaar kost geld: opleiding, uitrusting, voedsel, uitkering aan nabestaanden, verlies van een kostwinner/arbeider, het is niet zomaar een zak aardappelen die je weggooit.
Dat ze in de Donbass op een aantal plaatsen slecht opgeleide 'soldaten' hadden zitten wil eerder zeggen dat ze hadden gedacht dat die plek niet zo onder vuur zou komen te liggen. Een taktische blunder dus. En een tekort aan mensen. Maar nu met de mobilisatie roepen ze expliciet mannen op die al in dienst zijn geweest, dus al wat ervaring hebben en ze krijgen allemaal een paar weken refresher training.
Uit o.a. Bakhmut komen de verhalen los dat ze van Russische kant 15 a 20 mensen een 'poging tot aanval' laten doen als kannonnenvoer, met alleen het idee zodat ze daarna artillerie kunnen afschieten naar de plek waar ze vandaan beschoten worden.
Zonder de intentie dat die 15 tot 20 mensen ook echt vooruitgang boeken met hun eigen actie.

PSN

• gise
  • Niet online
HugoBoss1985 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 11:31:
[...]

Precies wat ik dacht. misschien eerst grootspraak voor de camera, maar paar min later direct het busje in, geen weg meer terug.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

YakuzA schreef op donderdag 22 september 2022 @ 11:32:
[...]

Uit o.a. Bakhmut komen de verhalen los dat ze van Russische kant 15 a 20 mensen een 'poging tot aanval' laten doen als kannonnenvoer, met alleen het idee zodat ze daarna artillerie kunnen afschieten naar de plek waar ze vandaan beschoten worden.
Zonder de intentie dat die 15 tot 20 mensen ook echt vooruitgang boeken met hun eigen actie.
“The death of one man is a tragedy. The death of (a million) 300.000 is a statistic.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:32
[...]

Dit is wel de harde waarheid.

Zolang de gemiddelde Rus alleen zijn eigen belang dient dan krijg je dit. Ik heb enkele Russen in mijn omgeving die afgelopen maanden gemigreerd zijn van Moskou naar West-Europa. Vooralsnog stemt me dat niet positiever over de toekomst van Rusland. Hoewel niet voor de oorlog, zit bv het imperialistische denken, X hoort bij Y (Rusland) want ZZZ jaar gelden, 'mijn president', etc. diep. Er lijkt geen enkel besef te zijn van 'ik/wij kunnen dit veranderen'. En dit zijn dan hoogopgeleide jonge mensen.

In dat opzicht is het sluiten van de grenzen mogelijk nuttiger dan hem open laten. Russen in het buitenland hebben nul invloed op de situatie, terwijl ze binnenhouden de kans geeft om de druk in de snelkookpan op te laten lopen.

[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 22-09-2022 11:44 ]

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:30

Agent47

I always close my contracts.

Het is een keiharde wereld. Alleen de " normale " Rus die heeft een maand of 6 gehad om weg te komen daar. Maar het raakt(e) de mens daar niet en nu krijg je dit en raakt iedereen in paniek.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
teacup schreef op donderdag 22 september 2022 @ 10:39:
[...]

Ben zelf op zich geen NRC lezer, maar stel zeker belang in wat Hubert Smeets ervan vindt. Zijn insteek is die van een historicus, wat we in het achterhoofd moeten houden.

Zijn observatie is denk ik wel correct. Aan veel oorlogen ligt nog wel een rationele doelstelling ten grondslag. Bij deze oorlog lijkt dat in het eerste opzicht ook het geval (Oekraïne). Kijken we wat verder dan is het doel heel wat irrationeler, het herstel van de Sovjet Unie, in zijn machtige periode.

Poetin lijkt (lijkt....) te worden gedreven door irrationele drijfveren. Een dergelijke leider stopt niet, want zijn doelstellingen raken nooit helemaal bereikt. Of hij trouwens echt zo irrationeel is vind ik heel lastig in te schatten. Dat irrationele beangstigt Hubert Smeets denk ik. En dat is ook terecht. Daarom zei ik gisteren ook dat Poetin gestopt moet worden, zelf lijkt hij dat niet meer te kunnen. Daarom denk ik ook het harnassen van de internationale pers, de rug recht en tegenduwen gisteren noodzakelijk was. Ik was ook blij dat dit gebeurde. Dit doet echter niets af aan de angst die er ook mag zijn.

Gisteren was een escalatie, en dat is niet iets om vrolijk van te worden. Het biedt ons het toekomstperspectief dat Poetin zal blijven doorgaan. We moeten dat gevecht dus aangaan, bang of niet. En zoals Hubert dat ook al aangaf is dat niet alleen een gevecht tegen het Poetin bewind, maar vooral ook een gevecht tegen onszelf om de vastberadenheid op te kunnen brengen en de bijbehorende lasten te dragen.

En als laatste is het ook een gevecht tegen de verleiding van ideologieën met schijnbaar eenvoudige oplossingen voor complexe problemen. Het rattenvanger effect. Zoals Hubert ook aangeeft zijn daar veel mensen gevoelig voor. Een geruststelling hierbij is dat er altijd een percentage mensen gevoelig zal zijn voor dergelijke verleidingen, een soort van constante factor in onze samenleving. Het verschijnsel neemt wel toe zodra mensen het slechter hebben. We moeten nu dus veel aandacht hebben voor de mensen die bij deze krachtsinspanning in de verdrukking komen. Dit is eigenlijk een appel aan de rijke bovenklasse in onze samenleving. Bestrijd de ongelijkheid om ongecontroleerde effecten in de samenleving te voorkomen.

P.S. Dank je voor de link, een goeie column.
Het is in Poetin's belang om irrationeel te lijken zodat we bang voor hem worden/blijven.

Ik ben er van overtuigd dat deze oorlog gaat over de inkomstenbron van Rusland: de (concurrentie van) fossiele brandstoffen.

De rest is retoriek. Leuk voor de buehne, ofwel de sterke verhalen op de vrijmibo.

En hebt gelijk mbt het appèl. We weten de reactie van het rechter spectrum al. Geen mededogen met. Gelukkig het kabinet wel. CDA en VVD hebben mij in iedergeval in positieve zin verrast. Of het genoeg is? *shrug*

Onderaan vond ik nog een artikel over vermeende banden tussen FvD en Rusland (middels de Brit Laughland) https://archive.ph/1Z8m2

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Verwijderd

YakuzA schreef op donderdag 22 september 2022 @ 11:32:
[...]

kan best kloppen.
Dat was ook dat verhaal van die Rus die slechts 5 minuten heeft gevochten en daarna gevangen genomen door UA (en nu werkzaam als monteur bij UA).
Ze werden in een tank gezet met als enige instructie en oefening het voor- en achteruit rijden.
En daarna vooruit gestuurd.
Met als enige doel: vuur trekken zodat counter artillery er iets mee kan doen.

• redwing
[...]

Die zijn er altijd al geweest en is een heel belkangrijke reden waarom russen hier zich ook niet snel uit zullen spreken. Doen ze dat wel krijgen ze problemen met terugreizen, maar ook met familieleden die zomaar worden opgesloten, ook niet meer kunnen reizen en soms zelfs verdwijnen.

[removed]

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:04

pro_6or

amateur_60r

hoevenpe schreef op donderdag 22 september 2022 @ 00:10:
Eerst de referenda en mobilisatie, nu de ruil van een groot deel van Avozstal.

Krijg het gevoel dat Poetin tegelijk de druk op wil voeren maar ook een handreiking doet, in zijn monoloog uitgebreid ging niet niet toevallig over de onderhandelingen van begin maart. Hij een uitweg zoekt waarbij tenminste De Krim en wellicht een deel van de Donbass russisch blijft.
Die schijn wekken om zonde westerse appeasers munitie te geven.

een treffende spreuk

• redwing
[...]

Zijn die berichten over dat men de demonstranten naar het front stuurt wel gecontroleerd? Is dat waar? Ik vind het vreemd, want zo krijg je een soldaat waar je geen ruk aan hebt. Een heel vreemde manier om iemand te staffen.
Iedereen die vrijwillig wilde gaan en/of voor een leuke beloning is al gegaan. Die bak is dus leeg en de enige manier om meer 'soldaten' te krijgen is deze mobilisatie die niet voor niets gepaard gaat met wetswijzgingen om weigering strafbaar te stellen.

Je krijgt dus hoe dan ook nu de mensen die helemaal niet willen vechten. En zolang ze een geweer vast kunnen houden, kunnen ze ook wat doen. Waarschijnlijk veel minder effectief dan iemand die een goede training gehad, maar als je er 100 op een rij zet, kun je toch 25 ervaren mannen vervangen.
Vanuit westers oogpunt gezien zou je gelijk hebben. Vanuit russisch oogpunt gezien stuur je simpelweg meer man als je er niet doorheen komt. Kijk naar eerdere oorlogen en bedenk ook waarom rusland zoveel man verloren is in WWII. Rusland draait altijd al om kwantiteit en veel minder om kwaliteit. Ze gaan dus die kant op als kanonnenvoer.
Als je een beetje hebt gevolgd hoe de russische aanvallen meestal gaan zie je dat ook. Eerst artillerie, daarna wat kleine groepen naar voren sturen en als daar dan op geschoten wordt weet je waar de vijand zit en ga je daar weer verder met schieten. Na een tijdje stuur je weer wat nieuwe mannen naar voren en als het dit keer wel goed gaat heb je een stukje veroverd. Zo niet herhaal je dit een aantal keer/
Heb je gezien wat ze verstaan onder 'ervaring'? Daar zitten er heel veel tussen die zijdelings met het leger te maken hebben gehad en daarom nu naar het front mogen. Het gaat hier niet om soldaten die al jaren getrained zijn, de meeste zijn simpelweg ongetraint en zullen hooguit een paar weken opleiding krijgen.
Mensen sturen die niets kunnen gaat je niets opleveren en kost alleen maar extra geld. Ik twijfel dan ook zeer sterk aan die verhalen over de arrestanten die het leger in moeten. Misschien bangmakerij zodat mensen niet de straat op durven te gaan om te demonstreren.
Ik twijfel hier geen seconde aan. Ik heb verschillende vrienden die uit rusland komen, en dit is hoe het daar gaat. Je hebt te luisteren en voor de rest moet je je waffel dichthouden. Het is daar al veel langer gebruikelijk dat iemand spontaan verdwijnt als ie teveel kritiek levert. Precies waarom niemand meer kritiek durft te leveren.

[removed]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:53

ZenTex

Doet maar wat.

Rukapul schreef op donderdag 22 september 2022 @ 11:37:
[...]

Dit is wel de harde waarheid.

Zolang de gemiddelde Rus alleen zijn eigen belang dient dan krijg je dit. Ik heb enkele Russen in mijn omgeving die afgelopen maanden gemigreerd zijn van Moskou naar West-Europa. Vooralsnog stemt me dat niet positiever over de toekomst van Rusland. Hoewel niet voor de oorlog, zit bv het imperialistische denken, X hoort bij Y (Rusland) want ZZZ jaar gelden, 'mijn president', etc. diep. Er lijkt geen enkel besef te zijn van 'ik/wij kunnen dit veranderen'. En dit zijn dan hoogopgeleide jonge mensen.

In dat opzicht is het sluiten van de grenzen mogelijk nuttiger dan hem open laten. Russen in het buitenland hebben nul invloed op de situatie, terwijl ze binnenhouden de kans geeft om de druk in de snelkookpan op te laten lopen.
M'n vrouw is Russisch. Haar vrienden zijn niet echt de gemiddelde Rus te noemen, nhoog opgeleid goede baan.

Maar haar vrienden stonden wel elk weekend voor het Kremlin the protesteren tegen de her herverkiezing van putin.
Daar stonden aardige mensenmassa's te protesteren, maar werden straal genegeerd. De wil was er, de aktie ook, maar je bent gewoon machteloos.
(en ja, ze waren ook vanaf het begin af aan tegen de oorlog)
Collega's hier op het werk idem. 3 Russen, hebben geen goed woord over voor putin en de oorlog. Gaan voorlopig misschien ook niet meer naar huis.

Scheer de Russen dus niet allemaal over 1 kam. Er zijn er genoeg die tegen de oorlog zijn, maar die hebben inmiddels geleerd hun mond dicht te houden. Dat is geen onverschilligheid, de elite heeft zich dusdanig verankerd dat een revolutie nodig is om ze uit het pluche te breken.

En zal ik even een parallelletje trekken?
invasie Afghanistan, in de US hing zowat bij elk huis een grote usa vlag meestal vergezeld van een spandoek "we support our troops". Een compleet nutteloze invasie, maar de burgers van een vrij land met een vrije pers en vrijheid van meningsuiting zijn grotendeels voor de oorlog.

dank kan ik het de Russen amper kwalijk nemen dat er amper tegengeluiden te horen waren. Met aktie bereik je niets, riskeer je alles.

Over de toekomst ben ik somber. Die sancties blijven voorlopig, en is een brain drain van jewelste, de oligarchen blijven graaien en het land bleef al achter bij de rest.

[ Voor 3% gewijzigd door ZenTex op 22-09-2022 12:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:09

servies

Veni Vidi Servici

ZenTex schreef op donderdag 22 september 2022 @ 12:11:
invasie Afghanistan, in de US hing zowat bij elk huis een grote usa vlag meestal vergezeld van een spandoek "we support our troops". Een compleet nutteloze invasie, maar de burgers van een vrij land met een vrije pers en vrijheid van meningsuiting zijn grotendeels voor de oorlog.

dank kan ik het de Russen amper kwalijk nemen dat er amper tegengeluiden te horen waren. Met aktie bereik je niets, riskeer je alles.
Je weet de oorzaak van de invasie in Afghanistan destijds? Iets met 2 torens, Osama en niet uitleveren etc...
Is niet echt te vergelijken met nu... Oftewel: helemaal niet

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

servies schreef op donderdag 22 september 2022 @ 12:30:
[...]

Je weet de oorzaak van de invasie in Afghanistan destijds? Iets met 2 torens, Osama en niet uitleveren etc...
Is niet echt te vergelijken met nu... Oftewel: helemaal niet
Volgens mij was de reden/oorzaak van het conflict niet echt het punt wat hij wilde maken.

Ik snap wel dat de meeste Amerikanen vóór waren (ondanks dat je het "nutteloos" kon noemen).
En ik hoop dat de meeste Russen tegen zijn.

Maar let wel: er is door het regime in Rusland dus ook een beeld geschetst richting de bevolking dat deze SMO dus gerechtvaardigd is.

Het is maar net hoe de bevolking "gestuurd" wordt door overheid & media (vrij of niet).
Wellicht zijn de meeste Russen gewoon vóór de oorlog omdat ze zo gestuurd (brainwashed) zijn.

[ Voor 62% gewijzigd door HugoBoss1985 op 22-09-2022 12:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

ZenTex schreef op donderdag 22 september 2022 @ 12:11:
[...]

Een slechte parallel aangezien de Taliban bewust voor oorlog heeft gekozen. Ze hadden na 9/11 gewoon Bin Laden het land uit kunnen zetten maar dat hebben ze geweigerd. En je kon na de 3000 doden van 9/11 niet verwachten dat de Amerikanen niet alles zouden doen om Bin Laden te pakken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
downtime schreef op donderdag 22 september 2022 @ 12:36:
[...]

Een slechte parallel aangezien de Taliban bewust voor oorlog heeft gekozen. Ze hadden na 9/11 gewoon Bin Laden het land uit kunnen zetten maar dat hebben ze geweigerd. En je kon na de 3000 doden van 9/11 niet verwachten dat de Amerikanen niet alles zouden doen om Bin Laden te pakken.
Alleen kun je je wel afvragen of het voldoende reden was voor een oorlog. Heel simpel gezegd heeft Amerika ook best wat dubieuze oorlogen gestart.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

redwing schreef op donderdag 22 september 2022 @ 12:40:
[...]

Alleen kun je je wel afvragen of het voldoende reden was voor een oorlog. Heel simpel gezegd heeft Amerika ook best wat dubieuze oorlogen gestart.
De tweede Irak oorlog.
Dit werd ook gerechtvaardigd i.v.m. WMD's (en iedereen geloofde dat) maar die er niet bleken te zijn :P
Het Westen heeft om "minder gegronde redenen" al vaak politieagent gespeeld in de wereld.
Daarom vind ik het krom dat NATO niet (al eerder) ingegrepen heeft in dit conflict.
We hebben (na WOII en Bosnië) al vaak gezegd "dit willen we nooit meer, dit staan we nooit meer toe, etc".
Maar er is al genoeg bewijs van oorlogsmisdaden/misdaden jegens de mensheid, door de Russen in Ukraïne.

Ik ben het met @ZenTex eens dat het probleem bij het regime (sturing/propaganda/brainwashing/opvoeding) zit en niet bij de bevolking.
En dat we inderdaad niet alle Russen over één kam moeten scheren.
En blijven hopen dat de bevolking daar wel echt massaal wakker gaat worden ooit.

[ Voor 73% gewijzigd door HugoBoss1985 op 22-09-2022 13:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

[...]

Helemaal eens hoor. Ik doe aannames obv een soort van voorstelling te maken hoe zoiets gaat. We kunnen ons er niets bij voorstellen (gelukkig maar), maar ik denk wel dat men daar inspeelt op je gezin etc, mocht je niet _doen_ wat zij willen. Het zit diepgeworteld, maar ik praat niets goed :)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:49
Kijk naar de gezichten van al deze mensen, ze weten (allang) dondersgoed hoe de vlag erbij hangt, en wat er gaat gebeuren. De "gewone Rus" is gewoon murw gebeukt door alle propaganda, arrestaties, bedreigingen, chantage, corruptie, en politieke ellende. Die willen ze min mogelijk zich uitspreken of met politiek te maken hebben, maar nu kunnen ze het niet langer ontlopen en worden ze gewoon gedwongen om als kanonnenvoer afgemaakt te worden. En voor wie of wat?

Ik vermoed dat de gemiddelde Rus nu calculerend bezig is: 300.000 is niet zo veel op een miljoenenstad, laten we hopen dat ik/onze zoon/kleinkind er niet bij zit.

Totdat het wel het geval blijkt, ergens moet dan toch een keer de frustratie en woede naar buiten komen lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Het is een hele verre zijstraat, maar ik vind de video's van StopXam ( YouTube: YouTube en https://www.youtube.com/stopadouchebagworld ) wel een inkijkje geven in het gedrag van de regels overtredende Rus (in Moscow of St. Petersburg). Maar ook hoe er verdeeldheid is tussen politiemensen en hoe die de situaties aanpakken, van het geven van een terechte boete aan de verkeersovertreder tot het laten zien van diepe corruptie (laten gaan van de overtreder tot het oppakken van de melders van de overtreding - onder het mom van dat zij een verklaring op het bureau moeten afleggen en daar vervolgens vele uren moeten wachten tot er iemand zin heeft om de verklaring daadwerkelijk op te nemen, tot die tijd mag men niet het bureau verlaten).

Diezelfde verdeeldheid zie je natuurlijk door het hele land en door alle overheidsdiensten. Een (gedeeltelijke) mobilisatie zorgt voor nog meer verdeeldheid, waarbij de mensen zonder kennis, connecties, geld wel opgeroepen zullen worden, de andere groep met kennis, connecties en geld buitenschot zullen blijven.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:49
HugoBoss1985 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 11:31:
[...]

Dit waren toch arrestaties van demonstranten? Kloppen de ondertitels wel?

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

olafmol schreef op donderdag 22 september 2022 @ 12:51:
[...]
Ik vermoed dat de gemiddelde Rus nu calculerend bezig is: 300.000 is niet zo veel op een miljoenenstad, laten we hopen dat ik/onze zoon/kleinkind er niet bij zit.

Totdat het wel het geval blijkt, ergens moet dan toch een keer de frustratie en woede naar buiten komen lijkt me.
Een groter probleem is mogelijk dat die 300k blijkbaar niet vast ligt in het decreet.

De 300k is wat Shoigu als streefgetal noemde achteraf.

PSN

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:32

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Er is een algemeen UK overgave-telefoon nummer dat Russische soldaten kunnen bellen. Daar worden ongetwijfeld de details van hun overgave besproken.

Ergens zou Oekraine massaal geld moeten bieden om over te lopen of je over te geven.

Dit dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Agent47 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 11:40:
Het is een keiharde wereld. Alleen de " normale " Rus die heeft een maand of 6 gehad om weg te komen daar.
Niet helemaal. Ze kunnen nl niet alles meenemen. Even snel je spaargeld opnemen in een valuta waar je iets mee kunt in het buitenland is er niet bij. De enige uitweg is (hoorde ik gisteren) is Turkije. Dat is zo'n beetje het enige land dat Russen toelaat en je kunt daar een Turkse BSN kopen zodat je een rekening kunt openen waar je je geld heen kunt sturen. Roebels is geen probleem. Dat kopen van een Turkse BSN lijkt mij niet zo duur te zijn, want de persoon die dat gedaan heeft is een normale persoon, geen rijke patser die alles kan voor een stapeltje geld. Dus via die weg kun je nog het land verlaten, maar we hoorden ook al dat vluchten naar Turkije momenteel erg duur is. Die persoon waar ik het over had heeft dit al een poosje geleden gedaan en gaat uiteindelijk naar Canada. Zij is met een Oekraïner getrouwd (woonden in St.Petersburg) en Oekraïners krijgen blijkbaar heel makkelijk een visum voor Canada, dus zij gaan daarheen. Ze zijn momenteel al in de EU.

Je kunt niet zomaar van mensen verwachten dat ze als een vluchteling gaan leven als er in het eigen land geen oorlog is. Mensen die blijven kun je niet zomaar even beschouwen als mensen die al dan niet bewust Putin en zijn oorlog steunen. Ik denk dat de mensen die vertrekken uit Rusland voornamelijk jonge mensen zijn, studenten of mensen die goed opgeleid zijn en geen fijne toekomst voor zich zien en die nu maar gaan proberen om dat elders op te bouwen. Voor die mensen is het nog niet zo moeilijk. Maar als je eenmaal een gezin hebt, pak je niet zomaar je biezen en stapt de grens over. Dan moet je op een punt zijn gekomen dat je niets meer te verliezen hebt. Geen werk, geen toekomst, noem maar op. Mijn vriendin is ergens in de jaren 90 vertrokken uit Rusland. Toen was het erg slecht daar, dus is zij met 1 kind onder de arm en man een betere toekomst gaan zoeken in het westen.

Pagina: 1 ... 44 ... 76 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid