Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 42 ... 76 Laatste
Acties:
  • 712.644 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-10 21:54

Maestro

Verder met Jefferson vliegtuig

HollowGamer schreef op woensdag 21 september 2022 @ 17:44:
[...]

Wat bedoel je precies met je eerste punt? :)
Dat ik nog niet eerder zulke heldere standpunten heb gehoord m.b.t. de rode-knop-dreiging.
Met name de 'unprecedented consequences'. Waarbij ik direct dacht wat dan wel 'precedented' is en kwam daar -misschien te snel- bij Hiroshima en Nagasaki terecht. Daarmee wil ik niet zeggen dat ik hoor dat een NAVO response nucleair zal zijn, maar i.i.g. wel stevig. En stevig miste ik tot nogtoe, imho

[ Voor 19% gewijzigd door Maestro op 21-09-2022 17:50 ]

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• killerbee1958
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
bulle bas schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:48:
[...]

De Rus daarentegen laat heel veel ruimte liggen omdat men zich graag passief opstelt om de eigen verantwoordelijkheid te ontlopen. En daarmee is men verantwoordelijk.

We hebben hier in het topic regelmatig over mensenrechten. Er bestaan ook mensenplichten. Hoed u voor de bedwelming dat u slechts een machteloze consument bent en toch niets kunt betekenen. Rechtstaat en democratie zijn geen toestand, het zijn werkwoorden.
Wie een hulpbehoevende op straat laat sterven is schuldig. De toepassing laat ik aan u.
Hele terechte woorden.
Ik moest denken aan deze woorden.

Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht.’

(verzetsman H,J van Randwijk)

De tiran in deze is dan wel binnenlands, maar de uitspraak blijft staan.

En ja, ik begrijp dat het niet simpel is, maar ik ben het wel eens met bulle bas dat de passiviteit echt wel te verwijten is.

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 22:37
Coldcat schreef op woensdag 21 september 2022 @ 17:30:
[...]

Precies zoals hieronder. Het nieuws dat Oekraine flinke vooruitgang geboekt heeft is daar niet aangekomen.

[...]
En in hoeverre kun jij dit wel overbrengen?

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Hippocampus schreef op woensdag 21 september 2022 @ 17:48:
[...]

Als we even simpel scorebord journalistiek toepassen en zien dat er grofweg 'pas' vijftigduizend Russen zijn uitgeschakeld in zeven maanden tijd dan gaat dit conflict nu toch aanzienlijk langer duren dan men (ik in ieder geval) gehoopt had.

Putin had beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald maar hij heeft zijn zinnen gezet op nog veel meer bloedvergieten... :|
50k dood geeft ook een 100-150k gewond voor op het bierviltje.
Dus een 150k uitgeschakeld ;)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:14
Met het vliegtuig vluchten gaat niet meer lukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:15

HugoBoss1985

Xenotech

(jarig!)
Ingelogd schreef op woensdag 21 september 2022 @ 17:55:
Met het vliegtuig vluchten gaat niet meer lukken.

[Twitter]
Special airline operation.

Maar even serieus: het is nu voor het regime daar niet meer te ontkennen dat Rusland in "oorlog" is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:58

Coldcat

HODL

Muncher schreef op woensdag 21 september 2022 @ 17:36:
[...]

Ik kan maar niet met mijn hoofd hij zo’n cognitieve dissonantie. Maandenlang lees je dat alles goed gaat en dan opeens is er 300K man nodig. Dan snapt elk persoon toch dat het niet goed gaat?

Aan de andere kant, dan kan dit (vanuit hun oogpunt) inderdaad de “push” zijn die nodig is om te “winnen”.
Sommige dingen zijn gewoon met een logisch verstand niet uit te leggen.

Als ik in Rusland zou wonen en tegen het beleid zou zijn is de kans groot dat ik zo in een busje zou verdwijnen. Grote kans dat de volgende halte het front is.

Ik zou me ook van de domme houden en een beetje naknikken en nazeggen. Net zoals ik met Corona ook niet op het Amstel veld stond, of op prinsjesdag verrarder tegen de koning loop te roepen. In Rusland is het een factor 100x extremer. Een gemiddelde Rus heeft niets te winnen door op straat te gaan.
Sir_Lion schreef op woensdag 21 september 2022 @ 17:51:
[...]

En in hoeverre kun jij dit wel overbrengen?
Wij hebben het er niet over. Werk is werk, en geen politiek. We hebben het er een paar maand terug in persoon over gehad en begrijpen waarom we elkaar niet begrijpen.

Ik vermoed dat hij meer weet dat hij alledaags via het internet wil delen.

[ Voor 16% gewijzigd door Coldcat op 21-09-2022 18:02 ]

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-09 15:35

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

YakuzA schreef op woensdag 21 september 2022 @ 17:51:
[...]

50k dood geeft ook een 100-150k gewond voor op het bierviltje.
Dus een 150k uitgeschakeld ;)
'actually'.... :>

Veranderd niets aan mijn betoog.

Laten we het toevoegen van nog meer mensen aan dit conflict niet onderschatten met gedachtes dat Oekraïne die Russische muppets wel even de moeder Himarst zodra ze van de trein stappen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Als de realiteit inzinkt bij de target audience en de wanhopige pogingen opraken om conscriptie te voorkomen, dan zijn er weinig richtingen waar de boosheid zich kan richten.
Mensen gaan zich verbergen, organiseren. Ontdekking en straf zal worden bevochten.

Het zal wellicht tijd kosten, maar dit zal onherroepelijk leiden tot een ondergrondse tegenbeweging die een groeiende steun van het volk zal kunnen genieten. Vreemd genoeg een soort van onderduiken zoals gedaan zou worden voor een bezetter - en dat is dan ook het einde van verbinding tussen enig laatste sprankje trots voor de Russische identiteit en het regime.

Na salesman van het jaar voor NATO zal Poetin oprichter van het grote verzet kunnen bijschrijven bij zijn verdiensten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Riptide
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09:17
Bron: https://www.ad.nl/buitenl...slechts-een-man~ab281164/
NAVO
De Verenigde Staten en de NAVO zijn niet verrast door de nucleaire dreigementen van Poetin, maar zien die wel als een ‘gevaarlijke en roekeloze‘ escalatie van de situatie in Oekraïne. Secretaris-generaal van de NAVO Jens Stoltenberg benadrukt dat hij niet mee wil gaan in het betoog van Rusland en dat een nucleaire oorlog onder geen beding mag uitbreken. Hij neemt Poetins woorden serieus en wil dat Moskou ook inziet wat de ernst van zo’n dreigement is.

John Kirby, de woordvoerder van de Amerikaanse nationale veiligheidsraad, sluit zich daarbij aan en noemt Poetins uitlatingen ‘onverantwoordelijk‘. Tegelijkertijd sluit dat volgens Kirby aan bij hoe de Russische president zich de afgelopen zeven maanden gedragen heeft. De NAVO en de VS zien vooralsnog geen verandering in de strategische opstelling van kernwapens, maar houden de situatie nauwlettend in de gaten. Als het nodig is, kunnen ook de eigen posities aangepast worden.
Zolang de posities van nucleaire wapens ongewijzigd blijft is dat ok. Als hier beweging in komt dan hebben we waarschijnlijk een probleem.

Overigens vond ik Biden het goed verwoorden: Er is maar 1 man verantwoordelijk voor deze escalatie en dat is Poetin".

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:54

JB

Cédric roelt!

Coldcat schreef op woensdag 21 september 2022 @ 17:58:
[...]

Sommige dingen zijn gewoon met een logisch verstand niet uit te leggen.

Als ik in Rusland zou wonen en tegen het beleid zou zijn is de kans groot dat ik zo in een busje zou verdwijnen. Grote kans dat de volgende halte het front is.

[Twitter]
Ik zou me ook van de domme houden en een beetje naknikken en nazeggen. Net zoals ik met Corona ook niet op het Amstel veld stond, of op prinsjesdag verrarder tegen de koning loop te roepen. In Rusland is het een factor 100x extremer. Een gemiddelde Rus heeft niets te winnen door op straat te gaan.

[...]

Wij hebben het er niet over. Werk is werk, en geen politiek. We hebben het er een paar maand terug in persoon over gehad en begrijpen waarom we elkaar niet begrijpen.

Ik vermoed dat hij meer weet dat hij alledaags via het internet wil delen.
Gewoon in driedelig pak de loopgraven in!

Mijn boefje is liev!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

(jarig!)
Hippocampus schreef op woensdag 21 september 2022 @ 18:00:
[...]

'actually'.... :>

Veranderd niets aan mijn betoog.

Laten we het toevoegen van nog meer mensen aan dit conflict niet onderschatten met gedachtes dat Oekraïne die Russische muppets wel even de moeder Himarst zodra ze van de trein stappen.
_O-

Dit heeft wederom ook weer economische gevolgen voor het Westen.
Er zullen nog meer wapens aan Oekraïne geleverd moeten worden (dat kost geld).
Verder ben ik benieuwd wat een vluchtelingen stroom aan Russen gaat betekenen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Toch is St. Himars niet heilig... euhm..

Ik bedoel, die driehonderdduizend staan inderdaad niet allemaal morgen op de frontlinie, maar het is toch wel een dingetje. Ik kan me niet voorstellen dat men hier op zat te wachten in Oekraïne, het zag er redelijk hoopvol uit. Inderdaad hier en daar wat strategische doelen himarsen en links en rechts wat pockets oprollen.
Nu gaat het slagveld overspoeld worden met verse manschappen, die wellicht niet allemaal up to date zijn maar ook een oude tank is nog steeds een tank en daarmee toch een extra belasting gaat zijn voor de Oekraïners.

En een munitiedepot omploegen met himars is nog wel te doen, maar een linie met tweeduizend ingegraven soldaten gaat al wat meer moeite kosten en waarschijnlijk worden naderhand die gaten gewoon weer gevuld met nieuw Russisch voetvolk. Hoeveel dure raketten wil je op infanterie en wat oude tanks loslaten bv?

Als we even simpel scorebord journalistiek toepassen en zien dat er grofweg 'pas' vijftigduizend Russen zijn uitgeschakeld in zeven maanden tijd dan gaat dit conflict nu toch aanzienlijk langer duren dan men (ik in ieder geval) gehoopt had.

Putin had beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald maar hij heeft zijn zinnen gezet op nog veel meer bloedvergieten... :|
Zelfs al zet je ze bijna ongewapend neer op het front. Wie wil er met een tank 200 jonge mannen in 1 schot van deze aarde blazen?

Voor geen enkel weldenkend mens lijkt me dat iets waar je zomaar toe in staat bent.

Het psychologische aspect is daarmee ook aanwezig. Moraal en vechtlust is 1 ding, het massaal afslachten van gedwongen soldaten een 2e.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

(jarig!)
Verwijderd schreef op woensdag 21 september 2022 @ 18:07:
[...]

Zelfs al zet je ze bijna ongewapend neer op het front. Wie wil er met een tank 200 jonge mannen in 1 schot van deze aarde blazen?

Voor geen enkel weldenkend mens lijkt me dat iets waar je zomaar toe in staat bent.

Het psychologische aspect is daarmee ook aanwezig. Moraal en vechtlust is 1 ding, het massaal afslachten van gedwongen soldaten een 2e.
Het is inderdaad keihard.
Maar ik ben tot nu toe blij dat het Oekraïense leger daar weinig moeite mee lijkt te hebben.
Er zijn ook al veel "gedwongen/onwetende" Ruski's vernietigd aan het begin van de oorlog.
Dat zie ik liever dan dat Rusland aan het winnen is.

Andersom werkt het ook zo he, in feite worden alle Oekraïense militairen gedwongen (zich te verdedigen) ;).
Vrijwilligers daarbuiten gelaten.

[ Voor 20% gewijzigd door HugoBoss1985 op 21-09-2022 18:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:43
Verwijderd schreef op woensdag 21 september 2022 @ 18:07:
[...]

Dat is de ene kant. Aan de andere kant: als ze anders jouw land innemen en je familie mishandelen en doden.

'k Vind het verschrikkelijk, maar denk dat dat wel gaat gebeuren. Er is er één voor verantwoordelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:57
Coldcat schreef op woensdag 21 september 2022 @ 17:58:
[Twitter]
Als de groep maar groot genoeg is/wordt en er sluiten ook eventueel militairen zelf aan, dan is die oproerpolitie snel klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
JB schreef op woensdag 21 september 2022 @ 17:44:
[...]

Dan klikt het op de lijn denk ik :+
*knip*

[ Voor 44% gewijzigd door tweakduke op 21-09-2022 22:22 . Reden: Niet teveel off-topic gaan aub. ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-10 19:06

mphilipp

Romanes eunt domus

Riptide schreef op woensdag 21 september 2022 @ 18:02:
Zolang de posities van nucleaire wapens ongewijzigd blijft is dat ok. Als hier beweging in komt dan hebben we waarschijnlijk een probleem.
Het steeds maar weer noemen van kernwapens over en weer is imho toch een vorm van bluf/bangmakerij. Ik acht de kans groter dat NATO ingrijpt dan dat Putin naar kernwapens grijpt. Hij weet dat die dingen het begin van het einde zijn. Er circelen regelmatig B52's daar in de buurt om 'm eraan te herinneren dat de vernietiging van St.Petersburg ook maar een minuut of 2 verwijderd is.
Ik ben zelf 'banger' voor een escalatie naar WO3 dan naar een kernoorlog. In geval van een kernoorlog is alles tenminste lekker snel voorbij. Ik zie het niet zo zitten om in een half kapot geschoten stad te wonen. Ik won trouwens in een doelwit (Rotterdam). En dat banger moet je ruim nemen. Er wordt achter de schermen zeer waarschijnlijk druk gesproken over een uitweg. Dat niemand volgens mij momenteel een goede uitweg ziet die acceptabel is voor beide partijen en de rest van de wereld doet er niet toe. Gesprekken worden er altijd gevoerd in dergelijke conflicten. Iedereen, ook Putin, weet dat er niets te winnen is bij een derde wereldoorlog. Zeker niet voor Rusland, want die wordt gewoon platgewalst door de VS/UK. Zo sterk zijn ze nou ook weer niet.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:58

Coldcat

HODL

TheBrut3 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 18:11:
[...]

Als de groep maar groot genoeg is/wordt en er sluiten ook eventueel militairen zelf aan, dan is die oproerpolitie snel klaar.
Helemaal mee eens. Echter wat daarna?

Dan heb je een land compleet in chaos. Men heeft daar nu een huis, eten en een gezin. Vaak een baan om de boel te bekostigen. Die baan is afhankelijk van de bedrijven en oligarchen. De gevestigde orde heeft daarmee alles te verliezen. Wat krijg je ervoor terug? Een hoop onzekerheid. Een land zonder leider, wat uitgekotst wordt door de rest van de wereld.

Als je een stap naar achteren doet is het logisch en is protesteren een oplossing, misschien wel de snelste om Putin weg te krijgen. Als je er midden in zit, wellicht iets anders.

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-10 23:05
[...]

Toch is St. Himars niet heilig... euhm..

Ik bedoel, die driehonderdduizend staan inderdaad niet allemaal morgen op de frontlinie, maar het is toch wel een dingetje. Ik kan me niet voorstellen dat men hier op zat te wachten in Oekraïne, het zag er redelijk hoopvol uit. Inderdaad hier en daar wat strategische doelen himarsen en links en rechts wat pockets oprollen.
Nu gaat het slagveld overspoeld worden met verse manschappen, die wellicht niet allemaal up to date zijn maar ook een oude tank is nog steeds een tank en daarmee toch een extra belasting gaat zijn voor de Oekraïners.

En een munitiedepot omploegen met himars is nog wel te doen, maar een linie met tweeduizend ingegraven soldaten gaat al wat meer moeite kosten en waarschijnlijk worden naderhand die gaten gewoon weer gevuld met nieuw Russisch voetvolk. Hoeveel dure raketten wil je op infanterie en wat oude tanks loslaten bv?

1. we gaan de moddermaanden in, dan is Oekraïne alleen gangbaar over weg of spoor, weet je die leuke colonnes in maart nog?
2. En dan zitten ze in die loopgraven, als UA gaat wachten ipv aanvallen en de aanvoerlinie gaat bestoken, dan worden die loopgraven letterlijk grafplaatsen vol bevroren russen.
3. Ik geef de reservisten 3 weken in de modder, honger en kou tot ze massaal deserteren, het gaat hier niet over soldaten of kansarme stakkers, maar mensen die (over het algemeen) normaal werk en wonen hebben.

Direct op troepen schieten met een himars is ook een kansloze onderneming, daar heb je gewoon domme artillerie voor.

• C00P
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-10 17:19
Protesteren haalt niets uit imo.
Het Kremlin weet hoe protesteren te counteren, pak ze op, geef ze een ongelooflijk pak slaag en ze gaan het geen 2de keer doen.

Het Kremlin moet alleen hopen dat de groepjes beheersbaar blijven, is de groep te groot heb je een probleem, maar de Russen organiseren zich slecht omdat het Kremlin de sociale media goed overziet.

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dakka
Die Rob de Wijk mag ook wel eens met pensioen zeg...

"Ik knijp hem wel en denk dat het westen te laconiek is over de nucleaire dreiging"

2 zinnen later

"De VS weet blijkbaar al langer van de dreiging, dus slaat nu ook hardere taal uit..."

Dus de Wijk zegt eerst "westerse leiders weten niet war ze mee te maken hebben" en dan zegt hij "westerse leiders hebben meer inzicht dan ik omdat ze dit al eerder wisten"

Echt een glas half leeg type die kerel...

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

(jarig!)
dakka schreef op woensdag 21 september 2022 @ 18:20:
[...]

1. we gaan de moddermaanden in, dan is Oekraïne alleen gangbaar over weg of spoor, weet je die leuke colonnes in maar nog?
2. En dan zitten ze in die loopgraven, als UA gaat wachten ipv aanvallen en de aanvoerlinie gaat bestoken, dan worden die loopgraven letterlijk grafplaatsen vol bevroren russen.
3. Ik geef de reservisten 3 weken in de modder, honger en kou tot ze massaal deserteren, het gaat hier niet over soldaten of kansarme stakkers, maar mensen die (over het algemeen) normaal werk en wonen hebben.

Direct op troepen schieten met een himars is ook een kansloze onderneming, daar heb je gewoon domme artillerie voor.
Je hebt goede punten!

Maar ik denk dat je zijn "Troepen met Himars beschieten verhaal" te letterlijk neemt. :P
Het punt was gewoon dat de extra Russische manschappen, hoe dan ook, extra "werk" voor Oekraïne betekend.
Een ook deserteurs vragen aandacht en middelen.

[ Voor 7% gewijzigd door HugoBoss1985 op 21-09-2022 18:27 ]

• dakka
HugoBoss1985 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 18:25:
[...]

Je hebt goede punten!

Maar ik denk dat je zijn "Troepen met Himars beschieten verhaal" te letterlijk neemt. :P
Nja, mijn originele punt was de aanvoerlijnen bestoken, niet personeel :P

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-10 20:28

bloody

0.000 KB!!

Update x van de Russische Partizanen.
🤔 De FSB in Tyumen helpt de partizanenbeweging. De honden van het regime zeiden dat de demonstranten tegen de gedeeltelijke mobilisatie de eersten zouden zijn die de dagvaardingen zouden ontvangen. Naast het duidelijke rebound-effect op het succes van de mobilisatie en toenemend wantrouwen jegens de Tsjekisten, zal dit alleen maar leiden tot meer overgave. Maar dit is ook goed nieuws: degenen die weigeren de bevelen van de onwettige regering op te volgen, kunnen zich aansluiten bij een van de strijdende Russische eenheden in Oekraïne om de vrije wereld dichter bij de overwinning op de tirannie van Poetin te brengen.

📍 Legioen "Vrijheid van Rusland"
📍Russisch Vrijwilligerskorps

PS Geef je over met zware wapens, tanks en vliegtuigen. Om zeker zo snel mogelijk naar huis terug te keren - naar het vrije Rusland van de toekomst. En wees niet bang!
ps, ik vermoed dat 'Tsjekisten' vertaald kan worden naar 'veiligheidsdienst'

[ Voor 5% gewijzigd door bloody op 21-09-2022 18:30 ]

nope

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:23

Killjoy

Klingon lawn products

Xtr3me4me schreef op woensdag 21 september 2022 @ 16:21:
Nou lekker dit: YouTube: YouTube

Van de youtuber: Inside Russia:

MOBILISATION IN RUSSIA ANNOUNCED. CHINA IS GETTING READY FOR WAR
Sh*t started hitting the fan today, on a cosmic scale. Putin made the announcement today. Now 140 000 000 million people are trying to decide what to do next. Come join me steaming live at 4 PM EST YouTube: RUSSIA MOBILIZING
As a cake icing, China just announced that it's getting ready for war.
One questing, how we could have f**k up such beautiful world?

:/ :/ :/
Shit is het beginwoord van het verhaal. In zin 4 heeft hij het over steaming. Steaming shit dus. Vat de kwaliteit van dit gevalletje clickbait goed samen.

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
mphilipp schreef op woensdag 21 september 2022 @ 17:01:
[...]

Als je bij 'm in de buurt kunt komen....
[Afbeelding]
Zou me ook niks verbazen als er achter die gordijnen anti-valbeugels zitten voor de ramen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
bulle bas schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:48:
[...]

Ik niet. Er niks mee te maken willen hebben is juist de reden dat Rusland een genocidale kinderverkrachtende terreurstaat is.
Maakt u zich geen illusies. Meervoud van anekdote is geen anekdata, maar een veelgelezen verzuchting is dat de "liberalen" in Rusland het in wezen niet oneens zijn met de imperialistische mindset. U moet zich bedenken dat Navalny, die hier in het Westen als verlicht wordt gevierd, de annexatie van de Krim toejuichte. Ook heeft hij extreem-rechtse sympathieën. Het Westen wil niets liever dan een goed beeld op dan in ieder geval een deel van Rusland projecteren, maar dat is vooral hoop. Het imperialistische denken zit tot in de haarvaten van de Rus, ook de kunsten zijn ermee doortrokken.

Natuurlijk zijn er Russen met het hart op de juiste plaats. Ik denk aan Simba, wat een leeuwin. Dat is een druppel in de oceaan.
De meeste Russen zouden vooral de gevolgen vervelend vinden. Het is zaak dat de superieure, blanke Rus uit Moskou en St. Petersburg er geen last van hebben. Zolang dat niet het geval is gaan de feestjes gewoon door en kijkt men liever de andere kant op.
Een iemand beschreef zijn ergernis in de contacten met deze zogenaamde Russische liberalen met de woorden dat men domweg zit te wachten op iemand die hem komt bevrijden. Velen in het westen wachten ook domweg op een nieuwe tsaar die dan hopelijk een wat vriendelijker imago heeft.
Wat er echt moet gebeuren, en waarvoor het Kremlin de broek vol schijt, is het uiteenvallen van dit koloniale imperium. Dan valt het hele verdienmodel van die kleptocratie in duigen.

Ik kan de tragiek zien in elke soldaat die op het slagveld valt. Ik heb begrip voor angst.
Maar de verantwoordelijkheid, die blijft. Ook als Nederland in een genocidale terreurstaat zou vervallen, dan rust op jou en mij de plicht om op te treden. Als de Russen massaal njet zouden zeggen, dan valt het hele Kremlin om. Er is te weinig oproerpolitie.
Een ieder heeft verantwoordelijkheid voor de samenleving. En natuurlijk: de Noord-Koreaan heeft veel minder mogelijkheden dan een Nederlander. Dus een Noord-Koreaan van nu (!) zal ik niet hard beoordelen.
De Rus daarentegen laat heel veel ruimte liggen omdat men zich graag passief opstelt om de eigen verantwoordelijkheid te ontlopen. En daarmee is men verantwoordelijk.

We hebben hier in het topic regelmatig over mensenrechten. Er bestaan ook mensenplichten. Hoed u voor de bedwelming dat u slechts een machteloze consument bent en toch niets kunt betekenen. Rechtstaat en democratie zijn geen toestand, het zijn werkwoorden.
Wie een hulpbehoevende op straat laat sterven is schuldig. De toepassing laat ik aan u.
Deze mag nog wel eens terugkomen, mooi, met het vousvoyeren een echte oratie van hoog niveau, hulde!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:57
Coldcat schreef op woensdag 21 september 2022 @ 18:16:
Helemaal mee eens. Echter wat daarna?

Dan heb je een land compleet in chaos. Men heeft daar nu een huis, eten en een gezin. Vaak een baan om de boel te bekostigen. Die baan is afhankelijk van de bedrijven en oligarchen. De gevestigde orde heeft daarmee alles te verliezen. Wat krijg je ervoor terug? Een hoop onzekerheid. Een land zonder leider, wat uitgekotst wordt door de rest van de wereld.

Als je een stap naar achteren doet is het logisch en is protesteren een oplossing, misschien wel de snelste om Putin weg te krijgen. Als je er midden in zit, wellicht iets anders.
Hoe groter die beweging wordt hoe gevaarlijker voor Poetin en de mensen om hem heen. Uiteindelijk zullen ook echt wel machtige personen zich tegen Poetin keren en wordt het ieder voor zich. Een vent van 69 en nog geen 1,70m heeft als individu natuurlijk niet veel in de pap te brokkelen.

Als hij valt, dan is natuurlijk de vraag wie er dan komt. Rusland wordt inderdaad uitgekotst, maar stel dat er een Navalny aan de macht komt. Die heeft best wat achterban in Rusland en volgens mij ook best een goede naam buiten Rusland. Wanneer de troepen dan worden teruggetrokken, het gas gaat weer vloeien en Rusland Oekraïne helpt, dan zal de westerse wereld ook redelijk snel bijdraaien. Komt er weer een Poetin figuur terug... Tsja, dan houdt het ver op voor Rusland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01-10 07:55

mace

Sapere Aude

bloody schreef op woensdag 21 september 2022 @ 18:28:
ps, ik vermoed dat 'Tsjekisten' vertaald kan worden naar 'veiligheidsdienst'
Het heeft een enigszins negatieve connotatie, maar dat klopt inderdaad. Geheim agenten, die zich bezig houden met onderdrukking van hun eigen bevolking. Komt van de Tsjeka, een vroege voorloper van de KGB.

[ Voor 7% gewijzigd door mace op 21-09-2022 18:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
Killjoy schreef op woensdag 21 september 2022 @ 18:28:
[...]

Shit is het beginwoord van het verhaal. In zin 4 heeft hij het over steaming. Steaming shit dus. Vat de kwaliteit van dit gevalletje clickbait goed samen.
BS, ik post net in China topic UA subforum dat China een stap terugdoet tav Taiwan retoriek. dus dat deel is clickbait voor de views clicks, ga het daarom al niet kijken, vertrouw meer op AP persbureau da een youtubber:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:53
De reporter van Militaryland is weer terug van vakantie. Ipv de dagdagelijkse gang van zakenis hij nu begonnen met het beschrijven van de verschillende units, beginnende met de 36e Marine Brigade

Interessant voor wat achtergrondinformatie. O.a de verliezen, maar ook de situatie bij Mariopol. 501 die zich hebben overgegeven zonder dat te laten weten. Een deel van de mariniers hebben aansluiting gezocht bij Azov in Azovstal. Een aantal kleinere groepjes (4-6man) hebben echter geprobeerd om Oekrainse posities te bereiken. Van de 76 hebben het er maar 7 gehaald.

• Dinictus208
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Excuus voor repost maar ben bang dat hij anders te snel wegzakt.
Was dit hier al gedeeld?

China roept op tot "staakt-het-vuren via dialoog" na toespraak van Poetin over "gedeeltelijke militaire mobilisatie"

https://www.vrt.be/vrtnws...a-dialoog-in-oorlog-oekr/

[ Voor 20% gewijzigd door Dinictus208 op 21-09-2022 18:36 ]

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

• Sir_Lion
Dinictus208 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 18:36:
Was dit hier al gedeeld?

China roept op tot "staakt-het-vuren via dialoog" na toespraak van Poetin over "gedeeltelijke militaire mobilisatie"

Ja, hier: China en de effecten Rusland-Oekraïne oorlog

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

(jarig!)
Dinictus208 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 18:36:
Was dit hier al gedeeld?

Mooi dat China een wat duidelijker standpunt lijkt in te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

HugoBoss1985 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 18:37:
[...]

Mooi dat China een wat duidelijker standpunt lijkt in te nemen.
Ik schat in dat dit signaal wel aankomt. Het geeft ook wat weer over de houding van China volgens mij. Die willen stabiliteit of langzame ontwikkelingen.

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
“The Dutch supplied APC YPR-765 was seized by Russian forces recently.”

https://t.me/UkraineWarPosts/4529

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

(jarig!)
gise schreef op woensdag 21 september 2022 @ 18:41:
“The Dutch supplied APC YPR-765 was seized by Russian forces recently.”

https://t.me/UkraineWarPosts/4529
YouTube: Ukraine War Combat Footage: 'Russian Army Captured Another YPR-765 A...

Dit was niet de eerste keer (ik zag die Youtube beelden eerder al op het Combat Footage forum).
Edit: niet goed gelezen, er staat duidelijk "recently" bij je post ;)

Afijn dan bij dezen ook bewegende beelden :P

[ Voor 14% gewijzigd door HugoBoss1985 op 21-09-2022 18:45 ]

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

HugoBoss1985 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 17:57:
[...]
Special airline operation.

Maar even serieus: het is nu voor het regime daar niet meer te ontkennen dat Rusland in "oorlog" is.
Aangezien het officieel nog een SMO is, kan dat dus wel? :P

PSN

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

(jarig!)
YakuzA schreef op woensdag 21 september 2022 @ 18:45:
[...]

Aangezien het officieel nog een SMO is, kan dat dus wel? :P
Dat komt dan door het verschil tussen "gedeeltelijke mobilisatie" en "mobilisatie" :P ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

HugoBoss1985 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 18:09:
[...]

Het is inderdaad keihard.
Maar ik ben tot nu toe blij dat het Oekraïense leger daar weinig moeite mee lijkt te hebben.
Er zijn ook al veel "gedwongen/onwetende" Ruski's vernietigd aan het begin van de oorlog.
Dat zie ik liever dan dat Rusland aan het winnen is.

Andersom werkt het ook zo he, in feite worden alle Oekraïense militairen gedwongen (zich te verdedigen) ;).
Vrijwilligers daarbuiten gelaten.
Oh zeker. Ik zie het 'liever' zo dan andersom. Het liefste had ik helemaal geen oorlog gezien, niet alleen dit conflict is verschrikkelijk. In alle conflicten gebeuren verschrikkelijke dingen...

Ik vind het concept oorlog sowieso maar niets. Grote groepen jonge mensen die op de meest brute wijze sterven vanwege ambities van oude mannen.

Maar begrijp me niet verkeerd, het slachtoffer in deze situatie is absoluut Oekraïne en haar bevolking. Die zijn in deze situatie gedwongen als geen ander. Ze hebben het volste recht iedere rus daar naar de eeuwige jachtvelden te blazen.

Maar dat maakt het nog niet makkelijk (lijkt mij). Oekraïne zal in de nasleep met heel wat mensen zitten die langdurig, zo niet de rest van hun leven, met psychische klachten en trauma's lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BramViking
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 21-01-2023
Ik volg dit topic eigenlijk niet. Maar deze mobilisatie gaat denk voor veel meer problemen zorgen. Rusland was al maanden in een veel grotere minderheid, en toch heeft het behoorlijk wat land kunnen pakken, wat nu weer beetje bij beetje in Oekraïnes handen terechtkomt. Dit zal de kaarten opnieuw gaan schudden...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 00:05

Agent47

I always close my contracts.

BramViking schreef op woensdag 21 september 2022 @ 18:48:
Ik volg dit topic eigenlijk niet. Maar deze mobilisatie gaat denk voor veel meer problemen zorgen. Rusland was al maanden in een veel grotere minderheid, en toch heeft het behoorlijk wat land kunnen pakken, wat nu weer een beetje in Oekraïnes handen komt. Dit zal de kaarten opnieuw gaan schudden...
Ik denk het totaal niet. 1/3 heeft geen trek om te vechten en ik denk dat 85% niet met een wapen kan omgaan. Er wordt gewoon 300.000 man de Wapenvelden ingestuurd zonder ervaring.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• BramViking
Agent47 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 18:50:
[...]

Ik denk het totaal niet. 1/3 heeft geen trek om te vechten en ik denk dat 85% niet met een wapen kan omgaan. Er wordt gewoon 300.000 man de Wapenvelden ingestuurd zonder ervaring.
Tjah, het blijven aannames. We zullen het vanaf de zijlijn gaan zien. Overigens bestaat het Oekraïnes leger ook voor een overgroot deel uit burgers die nooit eerder een wapen in de handen hebben gehad.

[ Voor 17% gewijzigd door BramViking op 21-09-2022 19:07 ]

• TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 04-10 10:50
[...]

De "meatgrinder needs more meat". Is inderdaad nog maar afwachten hoeveel ervaring ze hebben en of ze het de Oekraïners lastig kunnen maken.

DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

(jarig!)
[...]

Met een Kalashnikov "omgaan" (of zo iemand dan effectief is?) heb je vrij snel onder de knie/geleerd hoor.
Zie ook de kindsoldaten in Afrika.
Ervaring is natuurlijk een ander verhaal, en trek dus ook.

[ Voor 14% gewijzigd door HugoBoss1985 op 21-09-2022 18:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-10 12:01
dakka schreef op woensdag 21 september 2022 @ 18:24:
Die Rob de Wijk mag ook wel eens met pensioen zeg...

"Ik knijp hem wel en denk dat het westen te laconiek is over de nucleaire dreiging"

2 zinnen later

"De VS weet blijkbaar al langer van de dreiging, dus slaat nu ook hardere taal uit..."

Dus de Wijk zegt eerst "westerse leiders weten niet war ze mee te maken hebben" en dan zegt hij "westerse leiders hebben meer inzicht dan ik omdat ze dit al eerder wisten"

Echt een glas half leeg type die kerel...
Over glazen gesproken. Als je nog een leuk drinkspel zoekt: zet een interview aan met Rob de Wijk. Elke keer als hij het woord “kernwapens” of nog beter “probleem” in de mond neemt, neem je een shotje of slok. Gegarandeerd liggen alle deelnemers er binnen 10 minuten af.

On-topic: hij heeft wel verstand van e.e.a. maar legt de nadruk of lens anders. Of hij zit er gewoon naast. Voorbeeldje: hij roept steeds dat een westerse interventie in het verleden nooit succesvol is geweest. Alleen heeft hij het dan over Irak, Afghanistan, Vietnam etc. In dit geval is er sprake van het steunen van een national leger, niet van directe interventie. Dat is een groot verschil. En precies hoe de Russen destijds Afghanistan zijn uitgejaagd. Maar daar wil Rob helaas niet aan…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

HugoBoss1985 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 18:52:
[...]

Met een Kalashnikov "omgaan" (of zo iemand dan effectief is?) heb je vrij snel onder de knie hoor.
Zie ook de kindsoldaten in Afrika.
Je je kan wel met een kalasjnikov gaan rondlopen. Maar je moet ook kunnen mikken, afstand inschatten, omgaan met je kogels. Ik zie er zo een paar duizend blind over een veld rennen en dat er dan een paar dood gesniperd worden.

• rejer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:20
Pas wanneer de moeders van de omgekomen soldaten, nieuwe rekruten in actie komen gaat er pas wat veranderen. Zie de tsjetsjeense oorlog verleden. Nu hebben ze liever een nieuwe auto..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:12
[...]

1/3? Ik denk dat je daar ook gewoon 85% kunt neerzetten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 04-10 00:08

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Ik volg dit topic eigenlijk niet. Maar deze mobilisatie gaat denk voor veel meer problemen zorgen. Rusland was al maanden in een veel grotere minderheid, en toch heeft het behoorlijk wat land kunnen pakken, wat nu weer beetje bij beetje in Oekraïnes handen terechtkomt. Dit zal de kaarten opnieuw gaan schudden...
Volg je de kranten wel?
Het land wat ze hebben gepakt was in het begin en toen was Rusland in die gebieden zéker niet meer een veel grotere minderheid; als je bedoelt een véél lager aantal soldaten en materieel.

Tenzij je bedoelt dat ze met een grotere groep minderheden waren dan de Oekraïners. En dat klopt ook wel, want ze hebben de soldaten uit de armste streken getrokken die worden gezien als minderheden in Rusland.

Edit: Neemt overigens niet weg dat met deze nieuwe aantallen de Oekraïners overlopen kunnen worden. Zelfs wanneer niet iedere Rus een wapen zal hebben... Moet er alleen een gecoördineerde actie uitgevoerd worden en sja... Eer dat de postduif het tweede bataljon heeft bereikt is het eerste bataljon al gesneuveld.

[ Voor 15% gewijzigd door AndereKoekoek op 21-09-2022 18:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Wie zegt dat die 300.000 mensen direct in de frontlinie komen te zitten?
Ik heb toch een beetje het idee dat een flink deel wordt ingezet om het leger te bevoorraden en in fabrieken daarvoor worden ingezet.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

HugoBoss1985 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 18:46:
[...]
Dat komt dan door het verschil tussen "gedeeltelijke mobilisatie" en "mobilisatie" :P ?
Heeft er mee te maken idd.
Zonder oorlog mogen ze geen ‘volledige’ mobilisatie doen volgens de wet.

Dus vandaar dat ze op een ‘gedeeltelijke’ uit zijn gekomen, zodat ze nog steeds geen oorlog hoeven te verklaren.

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Heb nog geen enkele analyse gezien wat dit betekent. Vraag me ook af of Rusland voldoende werkend materieel heeft om de mobilisatie goed te bewapenen.

En welkom terug. De post van jou van aan het begin van de oorlog waarin je betoogde dat Rusland net zo snel en makkelijk terreinwinst boekte als de geallieerden ten tijde van de Golfoorlog is in ieder geval geen waarheid gebleken.

De opmars van Oekraïne degraderen tot het pakken van een klein beetje land doet geen recht aan de situatie. Het noopt de Russen tot gedeeltijke/algehele mobilisatie. Als het slechts een klein beetje land was was er geen mobilisatie geweest.

• BramViking
AndereKoekoek schreef op woensdag 21 september 2022 @ 18:55:
[...]

Volg je de kranten wel?
Het land wat ze hebben gepakt was in het begin en toen was Rusland in die gebieden zéker niet meer een veel grotere minderheid; als je bedoelt een véél lager aantal soldaten en materieel.

Tenzij je bedoelt dat ze met een grotere groep minderheden waren dan de Oekraïners. En dat klopt ook wel, want ze hebben de soldaten uit de armste streken getrokken die worden gezien als minderheden in Rusland.
Kranten in 2022, are you mad? ;) . Uiteraard volg ik het nieuws. Feit blijft dat Oekraïne, op dit moment, over veel meer soldaten (aan het front) beschikt, dan Rusland. De verhoudingen waren volgens de laatste schattingen 1 op 4.

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

(jarig!)
YakuzA schreef op woensdag 21 september 2022 @ 18:57:
[...]

Dus vandaar dat ze op een ‘gedeeltelijke’ uit zijn gekomen, zodat ze nog steeds geen oorlog hoeven te verklaren.
Duidelijk en dank voor de info.
Ik begrijp het maar ik voel zelf niet dat er een verschil tussen de mobilisatie termen zit (dat is dus wel zo).
Ook doelde ik eigenlijk ook meer op het feit dat de Russen nu nog meer wakker lijken te worden (m.b.t. Rusland uit vluchten, wat nu op grotere schaal aan de hand lijkt).
Die mensen voelen wel een verschil tussen SMO en gedeeltelijke mobilisatie :P
Goed echte "oorlog" heeft daar een andere betekenis en zal een nog grotere indruk maken.

[ Voor 20% gewijzigd door HugoBoss1985 op 21-09-2022 19:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:32

-tom-562

Oliesjeik

Als je het topic wel had gevolgd dan weet je dat de kaarten helemaal niet opnieuw geschud gaan worden ;)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

-tom-562 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 19:02:
[...]

Als je het topic wel had gevolgd dan weet je dat de kaarten helemaal niet opnieuw geschud gaan worden ;)
De Russen moeten kaarten sowieso niet te hard schudden, straks scheuren hun Sovjet-Unie kaarten nog :+

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Laatst online: 03-10 14:59
YakuzA schreef op woensdag 21 september 2022 @ 18:57:
[...]

Mjah blijf het apart vinden dat ze hier zo precies en krampachtig binnen de lijntjes lijken te willen blijven kleuren en zich daar ook nog wel voor in een spagaat willen werken, terwijl dat verder in dat hele land volstrekt afhankelijk is van wie je bent en welke kennissen je hebt (en welke wederzijdse belangen) tevens is de rest van enig internationaal recht ook niet aan ze besteed zo lijkt het.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

Rusland heeft momenteel al grote problemen met haar militaire infrastructuur. Alles gaat statisch, moeizaam en wordt zeer centraal aangestuurd, alles top down. Ze hebben geen tot slechte intel. Communicatie verloopt moeizaam. Voorraden komen lastig op de plek waar ze moeten komen.

Soldaten moeten getraind worden. Iedereen met een militaire positie is niet vanzelfsprekend vuurgevecht voorbereid.

Het moraal onder de Russische soldaten is al laag, en dan spreken nu nog van soldaten die op contractbasis zitten.

Ik denk dat Rusland gaat laten zien wat ze al eerder hebben laten zien; meer van hetzelfde.

Tenzij er op wonderbaarlijke wijze een 180° draai komt op zeer veel lagen van de miltaire structuur. Maar dat zie ik echt niet gebeuren.

Ze doen maar wat. Letterlijk.

Die mobilisatie maak ik mij niet echt zorgen om, al is het wel weer een trede op de escalatie ladder.

Waar ik me meer zorgen om maak is dat Poetin zich echt compleet irrationeel lijkt vast te bijten in dit conflict, en bereid lijkt te zijn om Rusland compleet in het slob te trekken. Zowel economisch als fysiek. Wil je daar in mee blijven gaan tot bizarre diepte dan gaat consequenties hebben, economisch. Het Westen kan niet oneindig ammo en wapens blijven leveren zonder daar ook enige productie voor op te schalen. En dat zal ten koste gaan van ander budgetten binnen landsgrenzen.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

gekkie schreef op woensdag 21 september 2022 @ 19:08:
[...]

Mjah blijf het apart vinden dat ze hier zo precies en krampachtig binnen de lijntjes lijken te willen blijven kleuren en zich daar ook nog wel voor in een spagaat willen werken, terwijl dat verder in dat hele land volstrekt afhankelijk is van wie je bent en welke kennissen je hebt (en welke wederzijdse belangen) tevens is de rest van enig internationaal recht ook niet aan ze besteed zo lijkt het.
Ja, het blijft een bijzonder fenomeen.
De angst voor een opstand en de angst voor de invloed van de soldatenmoeders zit er aardig in in Rusland.

Toen eind Feb bleek dat er ook conscripts in UA waren, ging Putin bijkans op de knieën.

[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 21-09-2022 19:16 ]

PSN

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

(jarig!)
Verwijderd schreef op woensdag 21 september 2022 @ 19:09:
[...]

Rusland heeft momenteel al grote problemen met haar militaire infrastructuur. Alles gaat statisch, moeizaam en wordt zeer centraal aangestuurd, alles top down. Ze hebben geen tot slechte intel. Communicatie verloopt moeizaam. Voorraden komen lastig op de plek waar ze moeten komen.

Soldaten moeten getraind worden. Iedereen met een militaire positie is niet vanzelfsprekend vuurgevecht voorbereid.

Het moraal onder de Russische soldaten is al laag, en dan spreken nu nog van soldaten die op contractbasis zitten.

Ik denk dat Rusland gaat laten zien wat ze al eerder hebben laten zien; meer van hetzelfde.

Tenzij er op wonderbaarlijke wijze een 180° draai komt op zeer veel lagen van de miltaire structuur. Maar dat zie ik echt niet gebeuren.

Die mobilisatie maak ik mij niet echt zorgen om, al is het wel weer een trede op de escalatie ladder.

Waar ik me meer zorgen om maak is dat Poetin zich echt compleet irrationeel lijkt vast te bijten in dit conflict, en bereid lijkt te zijn om Rusland compleet in het slob te trekken. Zowel economisch als fysiek. Wil je daar in mee blijven gaan tot bizarre diepte dan gaat consequenties hebben, economisch. Het Westen kan niet oneindig ammo en wapens blijven leveren zonder daar ook enige productie voor op te schalen. En dat zal ten koste gaan van ander budgetten binnen landsgrenzen.
Dat laatste vind ik inderdaad ook echt vreemd/onbegrijpelijk/etc.
Wil hij of kan hij niet meer terug?

Tijd voor het volgende sanctie pakket, vind ik, in ieder geval.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:47

Fiber

Beaches are for storming.

TLDR

Oefff... Topic is ontploft blijkbaar? Heb ik iets echt belangrijks gemist? O-)

Iemand een samenvatting van de afgelopen 24 uur in maximaal vijf zinnen en twee plaatjes of zo...? O+

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

HugoBoss1985 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 19:15:
[...]
NovoRussia is zijn droom, zijn resultaat van zijn tijdperk als Tsaar, zijn legacy.

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Fiber schreef op woensdag 21 september 2022 @ 19:16:
TLDR

Iemand een samenvatting van de afgelopen 24 uur in maximaal vijf zinnen en twee plaatjes of zo...? O+
Het is vooral speculeren en bashen op Putin en wat er gaat gebeuren. Mand.

• Jnaaazer
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 08:31
[...]

Er was toch een complotje dat putin eigenlijks voor de navo werkt, hij maakt Rusland langzaam steeds meer kapot en de navo word steeds groter. Begin het steeds meer te geloven :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Fiber schreef op woensdag 21 september 2022 @ 19:16:
TLDR

Het heet nog steeds geen oorlog, maar er is een gedeeltelijke mobilisatie in Rusland.

C’est ca.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

(jarig!)
YakuzA schreef op woensdag 21 september 2022 @ 19:17:
[...]

NovoRussia is zijn droom, zijn resultaat van zijn tijdperk als Tsaar, zijn legacy.
Dat is duidelijk maar dan krijgt hij het bekende mee:
"De economie van vroeger krijgt hij er gratis ( :+ ) bij"

Hij gaat nu de geschiedenis boeken in als iemand die zijn eigen glazen in aan het gooien is.
Dat moet hij zelf toch ook inzien?

@Jnaaazer Ja en hij is de geheimzinnige nr. 1 wapenleverancier aan Oekraïne.

[ Voor 26% gewijzigd door HugoBoss1985 op 21-09-2022 19:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:30
Agent47 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 19:17:
[...]

Het is vooral speculeren en bashen op Putin en wat er gaat gebeuren. Mand.
Putin gaat 300.000 Russen doodmaken en hier wordt gediscussieerd over de vraag of die 300.000 Russen intussen al dan niet de kans gaan krijgen Oekraïners dood te maken.
(ik mis wat details, die staan hierboven).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Ik denk dat we inmiddels mogen aannemen dat hij all-in (aan het gaan) is.

De Russische bevolking die het nog kan, probeert momenteel te vluchten. Dat zegt wel iets in mijn optiek. Dat hebben we op deze schaal nog niet eerder gezien.

Ik heb er verder niet veel verstand van, maar het lijkt mij dat de uitkomst van dit conflict direct gelinkt is aan Poetins hachje. Waar hij maanden geleden nog had kunnen terugtrekken wanneer hij wilde, lijkt mij dat punt inmiddels wel gepasseerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Nu online
[...]

In de vertaling van de speech zei hij dat hij zich gedwongen voldoende door het leger en generaals. Vind dat een merkwaardige uitspraak. Een groot leider neemt de leiding en voelt zich niet gedwongen. En wie zouden die generaals dan zijn? Ook een volstrekt niet inspirerende speech om je landgenoten op te roepen tot oorlog.

Is de schatkist gewoon niet leeg om nog beroeps soldaten te betalen en dit gewoon de enige oplossing om überhaupt militair actief te blijven. Om je volk achter een mobilisatie te krijgen met een vooraf opgenomen speech. Vind het geheel allemaal niet kloppend.

• Sir_Lion
Verwijderd schreef op woensdag 21 september 2022 @ 19:22:
[...]

Ik denk dat we inmiddels mogen aannemen dat hij all-in (aan het gaan) is.

De Russische bevolking die het nog kan, probeert momenteel te vluchten. Dat zegt wel iets in mijn optiek. Dat hebben we op deze schaal nog niet eerder gezien.

Ik heb er verder niet veel verstand van, maar het lijkt mij dat de uitkomst van dit conflict direct gelinkt is aan Poetins hachje. Waar hij maanden geleden nog had kunnen terugtrekken wanneer hij wilde, lijkt mij dat punt inmiddels wel gepasseerd.
All-in is pas met algehele mobilisatie en/of gebruik van kern wapens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:53

_Eend_

🌻🇺🇦

[...]

Toevallig zit ik net een youtube filmpje te kijken over corruptie in de russische strijdkrachten:

Van corruptie aan de top tot aan Constriptovitsj, die $30 p/m verdiend en min of meer de persoonlijke slaaf is van zijn commandant.

Maar ik maak me ook veel zorgen om de menselijke kosten van deze gedeeltelijke mobilisatie, of mogilisatsiya wat (schijnbaar) een woordgrapje is op mobilisatie, mogila betekend graf volgens pravda.com.ua: https://www.pravda.com.ua/eng/news/2022/09/21/7368416/

En dat is waar dit op neer gaat komen. De winter komt er aan, hoe gaan ze die 300.000 man goed genoeg kleden zodat ze niet in ijslollies veranderen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Eerst denk je dat je De Speld zit te lezen...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:09

• gekkie
  • Laatst online: 03-10 14:59
YakuzA schreef op woensdag 21 september 2022 @ 19:15:
[...]
Ja, het blijft een bijzonder fenomeen.
De angst voor een opstand en de angst voor de invloed van de soldatenmoeders zit er aardig in in Rusland.

Toen eind Feb bleek dat er ook conscripts in UA waren, ging Putin bijkans op de knieën.
Mjah terwijl nu net zo goed een groot deel door de meatgrinder gaat, alleen relatief wat minder uit de grote steden zo lijkt het, wellicht dat die makkelijker te vreden te stellen zijn voor de deal van een zoon voor de kans op een Lada.

• Agent47

Agent47

Jup dat is echt. Ik denk dat iedereen die met trein of auto ook weg gaat er bij de grens gewoon wordt uitgetrokken.

Misschien per boot dat nog lukt, Maar het is verschrikkelijk.

[ Voor 8% gewijzigd door Agent47 op 21-09-2022 19:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:03
:Y

Wat denk je? Anders vluchten alle mannen tussen 18 en 60 direct het land uit als ze kunnen. Als je nu als Rus 17 bent zou ik maken dat ik weg kwam nu het nog kan.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:09
Agent47 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 19:30:
[...]

Jup dat is echt. Ik denk dat iedereen die met trein of auto ook weg gaat er bij de grens gewoon wordt uitgetrokken.

Dan is Poetin denk ik wel het haasje. Zijn steun zal snel minder worden.

• HEY_DUDE
  • Nu online
asing schreef op woensdag 21 september 2022 @ 19:32:
[...]

:Y

Wat denk je? Anders vluchten alle mannen tussen 18 en 60 direct het land uit als ze kunnen. Als je nu als Rus 17 bent zou ik maken dat ik weg kwam nu het nog kan.
Naar China of India dan. Oost Europese landen willen geen Russen ontvangen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Sunri5e schreef op woensdag 21 september 2022 @ 19:32:
[...]

Daar lijkt het wel op, in ieder geval bij een deel van het volk (gelukkig).

Het rommelt, hopelijk houdt deze trend aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sir_Lion
Agent47 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 19:30:
[...]

En daarom verdwijn je dus ook niet via de weg, spoor of vliegroute. Je duikt de wildernis in. In principe kan ik mij in 1-2 dagen wel gereed maken om 2 weken in de wildernis te duiken en zo de grens over te steken. Je zult wel alsnog een stuk moeten rijden als je bijv in Moskou zit. Zolang je in zo'n week of zo trekken van de grens bent, daar dump je de auto (het liefst in een groot meer ofzo zodat het niet gevonden wordt). De rest is te voet het woud in met een duidelijke richting waar je heen wilt.

Telefoon e.d. zet je uit, want daarmee kan je gevonden worden.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:28
lijkt er wel op idd:
grensovergang bij Virolahti - Vaalimaa Finland is ook nogal druk

Torfyanovka, Leningrad Oblast, Rusland, 188908

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

De ter dood veroordeelde engelsen die vast zaten in DPR cel zijn blijkbaar vrijgelaten?

[ Voor 18% gewijzigd door YakuzA op 21-09-2022 19:40 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:29
En toch zijn die protesten zo minimaaaaal! Een handje vol mensen, terwijl ze bij RTL nieuws zeggen dat het er heel veel zijn.
Als de politie een kerel er tussenuit pakt stribbelt niemand tegen..
kom op man!! Als ze nou met een miljoen mensen de straat op gaan staat de politie toch ook met een mond vol tanden te kijken?

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

(jarig!)
technoaddict schreef op woensdag 21 september 2022 @ 19:40:
En toch zijn die protesten zo minimaaaaal! Een handje vol mensen, terwijl ze bij RTL nieuws zeggen dat het er heel veel zijn.
kom op man!! Als ze nou met een miljoen mensen de straat op gaan staat de politie toch ook met een mond vol tanden te kijken?
Ik ben dus ook wel een beetje bang dat het nu weer even zo verder gaat en dat het vervolgens weer stil wordt in Rusland.
Been there, done that.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
Verwijderd schreef op woensdag 21 september 2022 @ 19:35:
[...]

Daar lijkt het wel op, in ieder geval bij een deel van het volk (gelukkig).

[Twitter]

Het rommelt, hopelijk houdt deze trend aan.
Als je nu op https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/new/ kijkt staat het inmiddels vol protestfilmpjes.

Alles leuk en aardig dachten ze, maar inmiddels is het daar ook NIMBY. Als je dit zo ziet besef je ook waarom Putin dit moment tot het allerlaatste wilde uitstellen.

Too late now :9

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• Tens

google translate:
There are more and more people on the Old Arbat in Moscow

The protesters tried to create a chain at the beginning of the Arbat. The police brutally detain the participants of the peaceful rally.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sir_Lion
asing schreef op woensdag 21 september 2022 @ 19:43:
[...]

Als je nu op https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/new/ kijkt staat het inmiddels vol protestfilmpjes.

Alles leuk en aardig dachten ze, maar inmiddels is het daar ook NIMBY. Als je dit zo ziet besef je ook waarom Putin dit moment tot het allerlaatste wilde uitstellen.

Too late now :9
Nog steeds too little too late. Te weinig protest. Je moet echt 100k+ of zelfs miljoenen hebben om enige kans te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

(jarig!)
Die mensen hebben wel ballen in tegenstelling tot die lui die het land uit willen vluchten.
Maar ik heb makkelijk praten want ik riskeer geen 10 jaar in de Gulag.

Lastig keuzes maken daar.

[ Voor 10% gewijzigd door HugoBoss1985 op 21-09-2022 19:48 ]

• asing
Niemand ?? https://www.reddit.com/r/...lf/straight_outta_mordor/

Het kon beter, met zijn allen erop duiken. Maar zover zijn ze nog niet.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Sir_Lion schreef op woensdag 21 september 2022 @ 19:45:
[...]
Nog steeds too little too late. Te weinig protest. Je moet echt 100k+ of zelfs miljoenen hebben om enige kans te maken.
En zoals in Belarus te zien was, kunnen enorme aantallen ook nog te weinig zijn.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
An unidentified unmanned surface vehicle hit ashore in the Russian-occupied Crimea's Sevastopol

https://russia.liveuamap....anned-surface-vehicle-hitAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5lTc3BAMSuBQyOJzsrwMkvQAWs4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Eva5JwR5TsbCA4PgvFK59Lt8.jpg?f=fotoalbum_large

Geen cyrillische tekens, westers dus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:43
asing schreef op woensdag 21 september 2022 @ 19:47:
[...]

Niemand ?? https://www.reddit.com/r/...lf/straight_outta_mordor/

Het kon beter, met zijn allen erop duiken. Maar zover zijn ze nog niet.
Zou jij daar wel de Rambo uithangen dan?

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 04-10 16:46
Sunri5e schreef op woensdag 21 september 2022 @ 19:32:
[...]

Stop nou met dit westerse denken. Die steun gaat helemaal niet minder worden. Sterker nog, de meeste Russen staan gewoon achter hem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Het is een begin, we kunnen alleen hopen dat dit aanhoudt en zich als een lopend vuurtje verspreidt.

Dit zijn geen verkrachters of moordenaars, maar jarenlang onderdrukte mensen.

Laten we hopen dat ze deze onderdrukte energie ontvlamt als een kernbom.

In Putins gezicht.

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Nu online
Ik weet niet of deze al gepost is maar dit zou de grens bij Finland zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S9Y8oqny7PYXF_xt1rV6WlboUxg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KNRUB9jDndSr28O0kiMnUhgl.jpg?f=fotoalbum_large

Het gaat nu echt wel verder rommelen in Rusland en onder de Russen. En Biden zegt het eigenlijk goed in zijn speech dit is de keuze van 1 man en 1 man alleen.
Die knettergek lijkt en dus zo snel mogelijk gestopt (ja dat dus) moet worden.

Ik kan me op die dikke noord-koreaan na geen andere nucleaire bedreigingen tegenover de rest van de wereld herinneren? Zelfs China is er nu weer vliegensvlug bij met een reactie van ho wacht even dit is niet de bedoeling…

Ik ben benieuwd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• P.K.
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-09 20:10
AMARONE schreef op woensdag 21 september 2022 @ 19:49:
[...]

Stop nou met dit westerse denken. Die steun gaat helemaal niet minder worden. Sterker nog, de meeste Russen staan gewoon achter hem.
Ja daarom is het ook altijd nodig te knoeien met verkiezingen, omdat het overgrote deel Putin wil. :+

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 04-10 13:13
dat gaat niet gebeuren want de steun onder de russische bevolking is groot.
Pagina: 1 ... 42 ... 76 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid