Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 40 ... 76 Laatste
Acties:
  • 712.644 views

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

bloody schreef op woensdag 21 september 2022 @ 12:15:
Tijd om onder te duiken als ik een jonge man in Moskou zou zijn..
[Twitter]
Of in ieder geval wat roebels op zak om de politie om te kopen. Dit kan heel goed een stel ondernemende agenten zijn dat alvast probeert wat te verdienen door mannen op te pakken en wat geld te eisen om ze niet bij het leger af te leveren. Dat er nu al meteen een systeem is ingesteld om te ronselen op straat dat ook daadwerkelijk die lui het leger in stuurt lijkt me wat snel.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:46
TwiSteD1 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 12:17:
[...]

Ze moeten verzamelen op het adres Piloot Pilyutov straat nr 26, hier dus. Ik ben benieuwd of er echt veel mensen zich vrijwillig aanmelden, ik hoop dat iedereen besluit om thuis te blijven.
Waarom denk je dat? Van alle info die ik van filmpjes van Russen op straat heb gezien over deze oorlog zijn de meeste gewoon voor. Waarom ze voor zijn weten ze niet maar van het Russische volk valt echt 0,0 te verwachten.

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

asing schreef op woensdag 21 september 2022 @ 12:19:
[...]
De Amerikanen schijnen een uur nodig te hebben tussen bepaling doel en schieten. Met GIS Arty maken de Oekrainers daar een paar minuten van. Hun kennis van GIS informatiesystemen is ontzettend goed en daar hebben ze nu een soort Uber app overheen gezet. :)
De Amerikanen kunnen ook wel sneller schieten, alleen ze hebben er zelf een validatie papier molen tussengezet die ergens nog door een advocaat goedgekeurd moet worden ivm juridische risico's van iets verkeerds raken etc ;)

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 21-09-2022 12:23 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

xzaz schreef op woensdag 21 september 2022 @ 12:19:
[...]
Waarom denk je dat? Van alle info die ik van filmpjes van Russen op straat heb gezien over deze oorlog zijn de meeste gewoon voor. Waarom ze voor zijn weten ze niet maar van het Russische volk valt echt 0,0 te verwachten.
Toch wel opvallend dan dat de vluchten naar Turkije volgeboekt zitten. Blijkbaar zijn ze voor als de buurman gaat maar wordt het een andere zaak als zij zelf (of hun kinderen) moeten gaan.

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:27
TwiSteD1 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 12:17:
[...]

Ze moeten verzamelen op het adres Piloot Pilyutov straat nr 26, hier dus. Ik ben benieuwd of er echt veel mensen zich vrijwillig aanmelden, ik hoop dat iedereen besluit om thuis te blijven.
Dat krijg je ervan :) . Ik ben niet gewend aan straten die met een functie piloot beginnen. :+

Quick Check : Google Maps levert maar 1 Nederlandse straatnaam op met piloot.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 04-10 00:08

AndereKoekoek

Ping! Pong?

rošības apsvērumu dēļ Latvija neizsniegs humānās vai cita veida vīzas tiem Krievijas pilsoņiem, kuri izvairās no mobilizācijas, kā arī nemainīs kopš 19.septembra ieviestos robežšķērsošanas ierobežojumus Krievijas pilsoņiem ar Šengenas vīzām
Vertaald:
Om operationele redenen zal Letland geen humanitaire of andere visa verstrekken aan Russische burgers die mobilisatie vermijden, noch zal het de grensoverschrijdingsbeperkingen wijzigen voor Russische burgers met Schengenvisa die sinds 19 september zijn ingevoerd.

De deur blijft gewoon dicht. Ook voor mannen die vluchten voor de mobilisatie.

Dat is iig een duidelijk signaal

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:49

tuinïnen

Eventus stultorum magister

AndereKoekoek schreef op woensdag 21 september 2022 @ 12:30:
[...]

[...]

Vertaald:
Om operationele redenen zal Letland geen humanitaire of andere visa verstrekken aan Russische burgers die mobilisatie vermijden, noch zal het de grensoverschrijdingsbeperkingen wijzigen voor Russische burgers met Schengenvisa die sinds 19 september zijn ingevoerd.

Als steun naar Rusland? ;)

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 18:47
[...]

[...]

Vertaald:

Zou het niet slimmer zijn juist om ze te ontvangen en in een kamp te stoppen? Dan heeft Rusland er ook niets aan om daadwerkelijk in te kunnen zetten, en worden er tenminste levens bespaard.

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:09
downtime schreef op woensdag 21 september 2022 @ 12:24:
[...]

Toch wel opvallend dan dat de vluchten naar Turkije volgeboekt zitten. Blijkbaar zijn ze voor als de buurman gaat maar wordt het een andere zaak als zij zelf (of hun kinderen) moeten gaan.
Er was al een run op huizen door Russen stond in een artikel op Bloomberg, Turkije is het enige land waar ze nog naar toe kunnen zo’n beetje. Dus als je wat vreemde valuta hebt waar je nog bij kan als Rus is dat je enige hoop nog.

De “echte” Rus hoefde nog niet naar het front , het was dat lagere volk uit andere delen , die niet voor vol worden aangezien. Minder erg dus.

Maar nu moeten ze wel, we gaan het zien wat er gaat gebeuren

• TwiSteD1
  • Laatst online: 02-10 20:01
[...]
http://reddit.com/r/Ukrai...here_mobilization_begins/

De loyaliteit is bij veel russen maar beperkt denk ik, ze volgen hun dictator en zeggen dat het allemaal prima is, tot ze zelf moeten vechten natuurlijk. Ook is het zo dat de oudere Russen de proppaganda geloven, onder de 40 weten ze echt wel wat er aan de hand is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Dat ze geen onderscheid maken tussen de Russen. Als je het nu wel toestaat weet je ook niet wat je binnen haalt.

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:11

_Eend_

🌻🇺🇦

asing schreef op woensdag 21 september 2022 @ 12:24:
[...]

Dat krijg je ervan :) . Ik ben niet gewend aan straten die met een functie piloot beginnen. :+

Quick Check : Google Maps levert maar 1 Nederlandse straatnaam op met piloot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sir_Lion
Neen, die 2e is weg. Zie je dat dan niet? :+

(Grapje)

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18:53
NiGeLaToR schreef op woensdag 21 september 2022 @ 12:12:
Winter is coming…

Ik voorspel veel diepvriesRus. En zal wat extra doneren aan Ukrainse warme kleding inzameling.
Wellicht ook nog dieprvriesBelarus?! Als Loeka zich ooit nog dieper zal inmengen in deze vredesmissie zal het nu wel het moment zijn vermoed ik.

Dan zitten we weer met wellicht een extra front..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:46
TwiSteD1 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 12:33:
[...]

http://reddit.com/r/Ukrai...here_mobilization_begins/

De loyaliteit is bij veel russen maar beperkt denk ik, ze volgen hun dictator en zeggen dat het allemaal prima is, tot ze zelf moeten vechten natuurlijk. Ook is het zo dat de oudere Russen de proppaganda geloven, onder de 40 weten ze echt wel wat er aan de hand is.
Die is zeker beperkt maar als het puntje bij paaltje komt gaat de gemiddelde Rus echt niet tegenstribbelen. Misschien is het mijn koker waar ik in zit maar persoonlijk heb ik 0,0 vertrouwen in die gemiddelde Rus.

Schiet tussen de palen en je scoort!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:05
Rubberen schreef op woensdag 21 september 2022 @ 12:36:
[...]

Wellicht ook nog dieprvriesBelarus?! Als Loeka zich ooit nog dieper zal inmengen in deze vredesmissie zal het nu wel het moment zijn vermoed ik.

De grap is dat men daar van het voorjaar al niet heel enthousiast was he... Die vent zit voornamelijk nog in het zadel omdat de Russen hielpen de oppositie-aanhang onderdrukt te houden. Ik vermoed dat die heel hard aan het rekenen is hoeveel van zijn strijdkrachten en politie loyaal genoeg zijn om zelf het vuur te openen op demonstranten, als de kans steeds groter wordt dat ze daarna alsnog zelf naar het front worden gestuurd.

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

[...]

Met +/- 60.000 actief personeel en +/- 350.000 reservisten (bron: Wikipedia: Armed Forces of Belarus) en vrijwel geen gevechtservaring zullen die niet veel kunnen doen tegen het beter bewapende, getrainde en meer ervaren Oekraïense leger. Maar genoeg om UA het lastig te maken natuurlijk..

En het is nog maar de vraag of Ome Luka dat gaat overleven, bij de laatste 'verkiezingen' kreeg hij het ook moeilijk omdat de Wit-Russen massaal gingen protesteren tegen zijn 'herverkiezing'. Als Lukashenko mee gaat spelen dan krijgen ze ook te maken met dezelfde sancties als waar Rusland nu onder gebukt gaat.

Dat kan hij, denk ik dan, nu echt niet gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Stoney3K schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:35:
[...]

Als het ooit zo ver komt dat er Russische tanks bij Venlo de grens over rijden dan zijn we sowieso te laat. Voor een oorlog waar Nederland onderdeel van is hebben we als defensie gewoon echt te weinig materieel en resources om dat zelf te redden.

Dan kun je de dienstplicht wel heractiveren, maar dan kom je voor iedereen niet veel verder dan een 30 jaar oud gevechtstenue en een 9mm Beretta met een handjevol kogels, en voor de rest veel succes ermee.
Dan zullen we de russen een handje moeten helpen en de tanks moeten duwen ben ik bang.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:57

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

xzaz schreef op woensdag 21 september 2022 @ 12:38:
[...]

[YouTube: Are you ready to die in Ukraine?]Die is zeker beperkt maar als het puntje bij paaltje komt gaat de gemiddelde Rus echt niet tegenstribbelen. Misschien is het mijn koker waar ik in zit maar persoonlijk heb ik 0,0 vertrouwen in die gemiddelde Rus.
Wat ook meespeelt is filter-effect. Overgroot deel van Russen die Putin niet lusten is al geëmigreerd.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
De korte opfristraining is blijkbaar niet verplicht:
De reservisten mogen volgens artikel 21 van de wet op mobilisatie in principe vanaf het moment van de aankondiging van de mobilisatie – de speech van president Poetin – hun woning niet meer verlaten zonder toestemming van een militair commissariaat of van een mobilisatiegouverneur. Die laatstgenoemde, tijdelijke ambt wordt nu vooral bekleed door burgemeesters. De reservisten zullen nadat ze zich aangemeld hebben bij de mobilisatiegouverneur (kort) getraind wordenindien ze een opfrissing nodig hebben’, aldus Sjojgoe, en worden daarna op afroep naar het front gestuurd.
Als beloning kunnen reservisten kennismaken met HIMARS op de Krim:
Reservisten kunnen makkelijk op zakenreis binnen Rusland of op vakantie gaan en ontspannen in de resorts van de (door Rusland bezette, red.) Krim’, aldus Andrej Kartapolov, hoofd van het Defensiecomité, ‘want écht in je woonst blijven is niet nodig. Maar naar een resort in Turkije proberen te gaan, dat zou ik toch sterk afraden.’
Poetin kan potentieel nog veel meer mannen oproepen:
De wet op mobilisatie die nu van kracht is in Rusland, is vaag geformuleerd en zet de deur open om op eender welk tijdstip ook miljoenen Russische mannen naar het front te sturen die ‘in een opleidingscontext in aanraking zijn gekomen met militaire vaardigheden’. Gezien bijvoorbeeld verschillende ingenieurs- en chemieopleidingen aan Russische universiteiten automatisch ook lespakketten bevatten met militaire kennis, kan elke Russische man die ooit die lessen volgde, in principe opgeroepen worden door het ministerie van Defensie.

March of the Eagles

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Als het zelfs door Rutte doorzien wordt, doe je als wereldleider echt iets fout:
https://nos.nl/l/2445389#UPDATE-container-64180651
Premier Rutte noemt de mobilisatieoproep van Poetin "paniek".

PSN

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]

Als die troepen stuurt is hij president af.
Dat weet hij al sinds dag1

Hij zou misschien wel ammo en materieel kunnen leveren aan RU, maar gezien die al bij noord Korea aan het shoppen waren, heeft die dat niet aangeboden.

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Jedi_Pimp schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:46:
Ik denk dat men hier structureel onderschat hoezeer Xi (grotendeels achter de schermen) met deze mislukte oorlog in z'n maag zit. @YakuzA merkte al terecht op dat China zich relatief koest houdt in een 'neutrale' houding, wat voor het Wetsen al een verrassing was.

Tel daar het huidige dramatische verloop bij op en Xi zal zich wel twee keer achter z'n oren krabben alvorens een soortgelijke expeditie te starten op korte termijn. Eén van zijn hoofdzorgen zal zijn de inmiddels aanwezige kans dat Rusland uiteenvalt of in elk geval een ontzettend zwak signaal afgeeft jegens de diverse republiekjes. Nooit echt prettig voor een mede-autocraat die als doel heeft zoveel mogelijk gebieden in zijn 'natiestaat' te harken.
Dat geldt dan niet voor mij. :)
Putin maakt bijzonder slechte reclame voor het autocratische model. Europa en de VS wakker. Waren de landen rondom China al beducht voor China, dat zal nu nog meer zijn. Die gaan nu paraplu van het westen zoeken.
Daarbij, Xi hoopt herkozen te worden. De Chinezen hebben na Mao tegen zichzelf gezegd dat het voortaan wel verstandig is om de dictator tijdig te rouleren. Als de partijbonzen een beetje oplettend zijn kiest men geen Xi. Ze lopen het risico van Xi een tweede Putin te maken, eentje die zich onaantastbaar waant en hun gezamenlijke belangen door de plee kan spoelen ten behoeve van persoonlijke prestigezucht. Het zero covid-beleid heeft hen al een kleine hint gegeven van het karakter en de bijbehorende problemen die men kan verwachten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:23
[...]
Denk je echt dat een gemiddelde Rus en public gaat vertellen wat ie echt van putin ea vindt? Behoorlijk naïef. Alleen aan de keukentafel vertellen ze wat ze echt vinden.

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-06 08:29
bulle bas schreef op woensdag 21 september 2022 @ 12:55:
[...]

Dat geldt dan niet voor mij. :)
Putin maakt bijzonder slechte reclame voor het autocratische model. Europa en de VS wakker. Waren de landen rondom China al beducht voor China, dat zal nu nog meer zijn. Die gaan nu paraplu van het westen zoeken.
Daarbij, Xi hoopt herkozen te worden. De Chinezen hebben na Mao tegen zichzelf gezegd dat het voortaan wel verstandig is om de dictator tijdig te rouleren. Als de partijbonzen een beetje oplettend zijn kiest men geen Xi. Ze lopen het risico van Xi een tweede Putin te maken, eentje die zich onaantastbaar waant en hun gezamenlijke belangen door de plee kan spoelen ten behoeve van persoonlijke prestigezucht. Het zero covid-beleid heeft hen al een kleine hint gegeven van het karakter en de bijbehorende problemen die men kan verwachten.
Helaas is Xi al een tijdje bezig met zijn positionering inclusief het zich ontdoen van prominente gevaren binnen zijn partij. Ik hoor dat zijn herkiezing niet tot nauwelijks gevaar loopt. Maargoed, dat gaat te ver offtopic :P

In je vorige post maak je een mooi appèl ten aanzien van de menselijke plicht. Maar ik heb wel het gevoel dat je voorbij gaat aan de erfenis waar de gemiddelde (jonge) Rus mee te dealen heeft heden ten dage. Het volk is murw geslagen door decennialang in een de facto terreur-/schurkenstaat te leven. Afhankelijk van welk decennium, is het letterlijk overleven geweest voor velen. Kan je dan een beroep doen op de 'plicht' van laten we zeggen een 22-jarige, gematigde Russische kerel uit Sint Petersburg? Hoe ziet het voltrekken van zijn plicht eruit?

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Verwijderd

XWB schreef op woensdag 21 september 2022 @ 12:49:
De korte opfristraining is blijkbaar niet verplicht:

[...]
Heh, ik was eventjes een paar minuutjes bezorgd dat ze misschien ergens een Brusilov (youtube link) achter de hand hielden. Een kapotte (analoge) klok geeft tenslotte ook twee keer per dag de juiste tijd aan.

:+

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2022 13:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwiSteD1
  • Laatst online: 02-10 20:01
olafmol schreef op woensdag 21 september 2022 @ 12:58:
[...]

Denk je echt dat een gemiddelde Rus en public gaat vertellen wat ie echt van putin ea vindt? Behoorlijk naïef. Alleen aan de keukentafel vertellen ze wat ze echt vinden.
China heeft vast nog eens extra duidelijk gemaakt dat putin moet stoppen met zijn waanideen en onhaalbare doelen. Putin wil dus nu een overwinning "forceren", door meer mensen door de gehaktmolen te halen. Bij zijn voorgangers werkte het, waarom nu niet moet hij vast denken, hij als de grote tsaar van de communistische sovjet unie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Fuujii schreef op woensdag 21 september 2022 @ 12:01:
[...]

Goed betoog. Maar wel een belangrijk detail mis je: tot hoever kun je als Rus echt in opstand komen? Leuk dat het je 'plicht' is, maar volgens mij word je keihard aangepakt. Ja natuurlijk als iedereen het zou doen dan kan het wat teweeg brengen. Maar wees maar eens die eerste. Daar heb je heel veel moed voor nodig. Een flink offer.

(Haalt niet weg dat ik ook denk dat veel Russen het beleid steunen.)
Angst is een emotie, daar is begrip voor te hebben. Moed is een deugd, en deugdzaamheid is wat u moet nastreven. Het leven is meer dan consumeren.

Angst ontslaat u niet van plicht. Waar een wil is, is een weg. Maar vergist u zich niet, het is eerder focus op comfort dan angst. De kern is veronachtzaming van deugd.

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
dion_b schreef op woensdag 21 september 2022 @ 12:49:
[...]

Wat ook meespeelt is filter-effect. Overgroot deel van Russen die Putin niet lusten is al geëmigreerd.
Dit ja, die foto van russen aan de finse grens staat me nog goed bij, allemaal dikke (Duitse) wagens.
Mensen die het redelijk goed hadden
Dus kunnen een keuze maken, die wel.

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
YakuzA schreef op woensdag 21 september 2022 @ 12:53:
Als het zelfs door Rutte doorzien wordt, doe je als wereldleider echt iets fout:
https://nos.nl/l/2445389#UPDATE-container-64180651

[...]
RdW daarentegen is zeer onder de indruk, er gebeurt nu "waar hij al jaren voor heeft gewaarschuwd" :+ Heeft het over stoppen met hulp of onderhandelen als alternatieve opties ipv kernoorlog. Goed dat de wereldleiders nuchterder zijn in hun reacties.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
bulle bas schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:05:
[...]

Angst is een emotie, daar is begrip voor te hebben. Moed is een deugd, en deugdzaamheid is wat u moet nastreven. Het leven is meer dan consumeren.

Angst ontslaat u niet van plicht. Waar een wil is, is een weg. Maar vergist u zich niet, het is eerder focus op comfort dan angst. De kern is veronachtzaming van deugd.
grote woorden, maar zo werkt een gemiddeld mens niet. We zijn biologisch hardwired om te gaan voor zelfbehoud.

Wat je zegt is holle retorica en ik denk dat je daarmee heel veel burgers in Rusland gigantisch veel te kort doet. We hebben de luxe om te kunnen (ver)oordelen omdat we informatie hebben. De gemiddelde Westerling heeft geen flauw benul hoe het is om te leven op het Russisch platteland, laat staan hoe je wereldbeeld is als je maar heel beperkte, of geen informatie krijgt.

Dat kun je niet negeren met 'deugdzaamheid' of 'angst'.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:26
Er is nu een speciale NOS uitzending waarbij Generaal buiten dienst De Kruif vragen beantwoord https://nos.nl/livestream...-mobilisatieoproep-poetin

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-10 19:06

mphilipp

Romanes eunt domus

[...]
Maar dat zijn ook maar filmpjes van de straat. Weet jij hoe ze dat gemonteerd hebben? Ik heb op zich wel vertrouwen in die 1420, maar het kan net zo goed een hele knappe propagandafiguur zijn om verdeeldheid te zaaien onder de mensen die niet in de blatante Russische staatspropagande trappen. Wie weet? Het is uiteindelijk maar een filmpje.

Maar de Russen zijn in ieder geval verdeeld. Het valt voor hen, zelfs voor de jonge generatie (waarvan zovaak geroepen wordt dat ze veel via internet tot zich krijgen en daardoor minder bevattelijk zijn) niet mee om de zin van de onzin te onderscheiden. In deze van Inside Russia zegt hij dat er 20 jaar geleden nog niets zoveel aan de hand was in Rusland. Er mocht gedemonstreerd worden, mensen hadden werk, de economie liep redelijk, oppositie was mogelijk. Maar op enig moment is dat veranderd en Meneer P heeft stukje bij beetje de afgelopen 20 jaar de teugels aangehaald en vrijheden ingetrokken. Nu krijg je problemen als je ergens openlijk tegen demonstreert. De economie lag al in puin voordat ze Oekraïne binnen vielen. Mijn vriendin is Russisch en haar Russische geld (ze heeft een flatje daar die ze verhuurt) is vrijwel niets meer waard. Het is nu wel weer iets terug gekomen, maar dat is een soort nepverhoging en je krijgt je geld niet makkelijk het land uit.
Maar om bij het verhaal te blijven: het is dus de laatste jaren bergafwaarts gegaan met de vrijheden van de Rus. En dat voelen de mensen echt wel. Alleen zijn er alsnog mensen die door de jarenlange brainwash van de Soviets nog steeds die verhalen van Putin geloven. Onderschat de kracht van die brainwash niet. Ik heb er vrijwel dagelijks mee te maken. Ook een goede vriend van mij die al 40 jaar in Rusland komt en ook daar veel vrienden heeft, heeft nu ruzie met een aantal van zijn vrienden daar. Maar ja, wat wil je: de ene was Politiek Officier bij de ruimtevaartorganisatie dus die zat tot over zijn oren in de Soviet doctrine. Je kunt het 'm niet eens kwalijk nemen. De indoctrinatie begint al op de lagere school, ze gaan bij de Pioniers, later bij de Komsomol en als ze volwassen zijn worden ze Communist. Die 'normen en waarden' worden natuurlijk ook voor een groot deel overgebracht op de kinderen, ook al is er geen USSR meer.
En hoewel ik zeker weet dat er niet heel veel échte communisten waren, want iedereen zag wel dat het een poppenkast was, de doctrine zit er alsnog in. Kijk maar hoeveel Amerikanen nog steeds een bloedhekel hebben aan alles wat ook maar een beetje naar communisme ruikt. Dat is het omgekeerde verhaal. Ook indoctrinatie. En ons is ook altijd verteld dat de Soviet Unie een triest land was, waar iedereen leed onder het juk van de Communistische Partij. Dat viel op zich reuze mee, en de meeste mensen waren gewoon tevreden met hun leven. Dat geldt natuurlijk niet voor die periode van de Gulags, dat was een drama, maar daarna ging het ze best goed.

Maar ik denk dat er best veel mensen in Rusland niet zitten te wachten op deze oorlog. Zij hebben er niet om gevraagd en staan er ook niet echt achter. Alleen treedt er volgens mij nu een ander mechanisme in werking: Rusland wordt nu door de hele wereld uitgekotst en geboycot, dus wat gebeurt er: de mensen kruipen bij elkaar en verzetten zich tegen degene die hen boycot. Als je als groep wordt aangevallen, ga je als groep in de verdediging. De meeste Russen waren eigenlijk al ge-depoliticeerd (is dat een woord?). Ze wilden er niets meer van weten, zolang ze maar hun eigen leventje konden leiden. Door al die corruptie en machtsmisbruik hadden zij niet het idee dat ze enige invloed konden uitoefenen en dat de uitslag van de verkiezingen toch al vast lag. 'Keep your head down' was het devies. Vraag is of er nu nog een groep is die zich zou kunnen organiseren om in opstand te komen tegen hun leider. Ik denk niet dat er zo'n groep is. Mensen gaan niet uit zichzelf de straat op, want dat kan ze 15 jaar cel opleveren. Pas als er 500.000 man op het Rode Plein staan, wordt dat lastig. Maar mobiliseer die maar eens (pun intended). Vandaar dat de meeste Russen onverschillig reageren of in ieder geval hun mening niet willen geven. Denk je dat als het staatsburo voor statistiek in Rusland jou belt met de vraag of je het beleid van Putin steunt, het verstandig is om 'NEE" te zeggen? Vandaar dat zogenaamd 75% van de Russen hem steunt. In de praktijk zal het bar tegenvallen, maar de mensen durven zich niet uit te spreken.

De repressie van de Russen gaat ver. Zelfs een simpele youtuber als Bald & Bankrupt die door Rusland reisde en helemaal gek was van oud Soviet spul en ook het gewone leven liet zien ipv toeristische plaatsen in Moskou oid, hebben ze (nota bene bij het maken van zijn laatste video in Rusland) opgepakt en verhoord omdat ie had gezegd dat Putin gek was. Ineens duikt er dan een video op van het verhoor. In die video 'bekent' hij zogenaamd dat hij beïnvloed was door de Westerse media en dat de mensen in Oekraïne ook vinden dat ze bij Rusland horen enzo....voor ons super doorzichtig. Het lijkt op de fimpjes die de Soviets verspreiden als ze een spion hadden opgepakt. Die moest dan verklaringen voorlezen waarin de Imperialistische Zwijnen van het Westen hem hadden gedwongen dit te doen enzo. Maar Russen trappen er misschien in. Erg jammer, want nu is deze man ook weer 'besmet' en wie weet stopt ie helemaal met youtube videos maken.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
user109731 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:10:
[...]

RdW daarentegen is zeer onder de indruk, er gebeurt nu "waar hij al jaren voor heeft gewaarschuwd" :+ Heeft het over stoppen met hulp of onderhandelen als alternatieve opties ipv kernoorlog. Goed dat de wereldleiders nuchterder zijn in hun reacties.
Dat punt van onderhandelen is al lang voorbij. Poetin lijkt nu echt de pik te hebben op Oekraïne en het westen en deze oorlog zal uitgevochten moeten worden, waarbij verdere escalatie niet uitgesloten kan worden.

March of the Eagles

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-10 23:05
DVX73 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:15:
Er is nu een speciale NOS uitzending waarbij Generaal buiten dienst De Kruif vragen beantwoord https://nos.nl/livestream...-mobilisatieoproep-poetin
Oh nee.... Dit gaat of inzichtelijk zijn, of het is een generaal die nog steeds alleen pre-maart rusland kent die op papier eng is.

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

dakka schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:18:
[...]

Oh nee.... Dit gaat of inzichtelijk zijn, of het is een generaal die nog alleen pre-maart rusland kent die op papier eng is.
Ik heb even een paar minuten gekeken, maar het is nogal.. toegankelijk. De Kruif is duidelijk gevraagd om het eea. niet al te moeilijk te maken.

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:26
dakka schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:18:
[...]

Oh nee.... Dit gaat of inzichtelijk zijn, of het is een generaal die nog steeds alleen pre-maart rusland kent die op papier eng is.
Net afgelopen.
Veel simpele vragen voor mij geen nieuwe inzichten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Voorbij?

Terugkijken kan onder andere op: YouTube: LIVE om 13 uur: Stel je vragen over Poetins mobilisatie-oproep

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:50

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Vertaald:

Je gaat maar lekker protesteren in eigen land tegen de mobilisatie. Als je wil dat er verandering optreedt en niet voor niets wil sterven in Oekraine moet je je eigen land van de dictator bevrijden, zo simpel is het eigenlijk.

Dit dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16:18
Ik weet niet of deze al voorbij is gekomen ?

embed-tags toegepast

[ Voor 16% gewijzigd door polthemol op 21-09-2022 13:29 ]

Daily driver; MB R171 SLK280

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:40
DVX73 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:22:
[...]
Net afgelopen.
Veel simpele vragen voor mij geen nieuwe inzichten.
Voor ons niet, maar de gemiddelde Nederlander zal hier toch wel soms met verbazing naar hebben lopen kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:26

gws24

Thinking is hard!

Stukje van de NOS over beide legers:

Corruptie bij Rusland:
Voor de Russen worden volgens Zandee de problemen waarmee ze eigenlijk al vanaf het begin kampen steeds nijpender. "Hun moreel is heel laag, ze hebben personeelsproblemen en moeten nu zelfs militairen uit de gevangenissen halen, en er is ook steeds meer gebrek aan munitie. Ze komen nu niet alleen geavanceerde langeafstandsraketten tekort, maar ook klassieke munitie en raketten."

Sinds het begin van de oorlog is het Russische leger bovendien stelselmatig overschat door westerse analisten, schrijft Oekraïne-specialist Orysia Lutsevych van de Britse denktank Chatham House in The Guardian. Rusland stak het afgelopen decennium veel geld in de modernisering van het leger, maar veel daarvan kwam door corruptie niet bij het leger terecht: de Russische strijdkrachten zijn op papier beter en groter dan in de praktijk, zowel qua materieel als personeel.
Moraal bij Oekraïne:
De motivatie onder de militaire en het gevoel van eenheid vormen volgens Lutsevych een niet te onderschatten factor van betekenis. "Door te focussen op militaire hardware missen analisten vaak de software van deze oorlog: de kwaliteit van het leiderschap, moreel, motivatie, besluitvorming en de betrokkenheid van de hele samenleving."
Een grote slag om de arm:
Toch kunnen we er niet zeker van zijn dat de Oekraïners nu razendsnel hun hele land gaan bevrijden, zegt defensiespecialist Zandee. "De Russen hebben nog steeds een gigantisch gebied in handen. Het is maar de vraag of Oekraïne genoeg materieel en manschappen heeft om dat allemaal terug te veroveren."
bron: https://nos.nl/artikel/24...-kracht-rusland-overschat

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:08

DirtyBird

Praktiserend denker

gws24 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:33:

Corruptie bij Rusland:

[...]

Moraal bij Oekraïne:

[...]

Een grote slag om de arm:

[...]

bron: https://nos.nl/artikel/24...-kracht-rusland-overschat
Volgens mij wordt als vuistregel gehanteerd dat je als aanvallende partij de 6-voudige aanvalskacht nodig hebt om terrein te veroveren op een verdedigende partij.
Dat zal voor UA wellicht iets minder zijn omdat ze van achter de linies worden gesteund door guerilla, maar alsnog zullen ze met een flink leger moeten komen om hun hele land te bevrijden.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
polthemol schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:14:
[...]

grote woorden, maar zo werkt een gemiddeld mens niet. We zijn biologisch hardwired om te gaan voor zelfbehoud.

Wat je zegt is holle retorica en ik denk dat je daarmee heel veel burgers in Rusland gigantisch veel te kort doet. We hebben de luxe om te kunnen (ver)oordelen omdat we informatie hebben. De gemiddelde Westerling heeft geen flauw benul hoe het is om te leven op het Russisch platteland, laat staan hoe je wereldbeeld is als je maar heel beperkte, of geen informatie krijgt.

Als wij niets meer dan biologische impulsen zouden hebben, dan zijn mijn woorden inderdaad een vreemde wereld. De afbeelding van de mens als een wezen zonder «agency» is een aanmoediging tot onmenselijkheid. Zo reduceren we de Rus tot een hol vat, een levenloze trekpop, ja uiteindelijk zelfs een onschuldige, levenloze slachtoffer-trekpop.

Steeds worden er keuzes gemaakt. Een Nederlander kunnen we aan een hogere standaard houden dan de Rus op het platteland, zeker. Een mens is een sociaal dier die in zijn handelen morele wilsbesluiten maakt, dus vrijpleiten: nee. Er is geen gebrek aan kennis, men verwerpt de waarheid! Men *wil* geen blik naar binnen slaan en daarbij kan men gebruik maken van propaganda. Maar die propaganda heeft zelf geen macht, het is een drank waar men naar grijpt als men de eigen problemen niet onder ogen *wil* zien. Vandaar ook dat die propaganda niet goed of logisch in elkaar hoeft te zitten.

Ziet u, moreel handelen. Ik weet, dat zijn moeilijke termen in tijden van aandeelhouderswaarde en cost-benefit analysis. Jamaar, zouden wij dan zoveel beter zijn geweest? Dat zeg ik niet, ik duid op de plicht die op ons als mensen rust om deugden na te streven.

Mss moeten we andere denkers afstoffen dan die nu opgeld doen.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

DirtyBird schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:39:
[...]
Volgens mij wordt als vuistregel gehanteerd dat je als aanvallende partij de 6-voudige aanvalskacht nodig hebt om terrein te veroveren op een verdedigende partij.
Dat zal voor UA wellicht iets minder zijn omdat ze van achter de linies worden gesteund door guerilla, maar alsnog zullen ze met een flink leger moeten komen om hun hele land te bevrijden.
Er zijn inderdaad wat van dat verhoudingen van hoeveel overwicht je nodig hebt om de verliezen beperkt te houden.

Die verhoudingen variëren enorm veel of je het over urban/bos/platteland gevechten hebt.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Auredium schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:28:
Het Russische volk van 2022 is niet het volk van 1917. Ze zijn murw geslagen door decennia van onderdrukking en propaganda. In 1917 kwam het volk en het leger in opstand en deden ze hun dictator (de Tsaar) omver werpen.
Maar nu durven ze het niet meer, ze marcheren liever naar hun dood in de Oekraïense velden voor de fictieve doelen van hun despoot. In plaats daarvan zouden ze de hand die de wapens aanreikt en wijs naar het westen moeten bedanken voor het wapen en marcheren naar het oosten, naar Moskou. Maar dat doet de Rus niet meer, ze hebben de kracht noch de trots ervoor.
Ze marcheren echt niet liever hun dood in in Oekraine voor Poetin, het interesseert ze gewoon geen fuck meer.
Vanwege de onderdrukking zegt niemand wat ie werkelijk denkt, iedereen is openlijk voor Poetin.
Maar in werkelijkheid is iedereen precies wat je zegt, murw en lethargisch.

Die nieuwe wet van 10 jaar cel op overgave, ongeacht de omstandigheden, is natuurlijk dezelfde motivatie die de Sovjets hun soldaten mee gaven, "iedereen die omkeert wordt neergeschoten"

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• olafmol
mphilipp schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:17:
[...]

Maar dat zijn ook maar filmpjes van de straat. Weet jij hoe ze dat gemonteerd hebben? Ik heb op zich wel vertrouwen in die 1420, maar het kan net zo goed een hele knappe propagandafiguur zijn om verdeeldheid te zaaien onder de mensen die niet in de blatante Russische staatspropagande trappen. Wie weet? Het is uiteindelijk maar een filmpje.

Maar de Russen zijn in ieder geval verdeeld. Het valt voor hen, zelfs voor de jonge generatie (waarvan zovaak geroepen wordt dat ze veel via internet tot zich krijgen en daardoor minder bevattelijk zijn) niet mee om de zin van de onzin te onderscheiden. In deze van Inside Russia zegt hij dat er 20 jaar geleden nog niets zoveel aan de hand was in Rusland. Er mocht gedemonstreerd worden, mensen hadden werk, de economie liep redelijk, oppositie was mogelijk. Maar op enig moment is dat veranderd en Meneer P heeft stukje bij beetje de afgelopen 20 jaar de teugels aangehaald en vrijheden ingetrokken. Nu krijg je problemen als je ergens openlijk tegen demonstreert. De economie lag al in puin voordat ze Oekraïne binnen vielen. Mijn vriendin is Russisch en haar Russische geld (ze heeft een flatje daar die ze verhuurt) is vrijwel niets meer waard. Het is nu wel weer iets terug gekomen, maar dat is een soort nepverhoging en je krijgt je geld niet makkelijk het land uit.
Maar om bij het verhaal te blijven: het is dus de laatste jaren bergafwaarts gegaan met de vrijheden van de Rus. En dat voelen de mensen echt wel. Alleen zijn er alsnog mensen die door de jarenlange brainwash van de Soviets nog steeds die verhalen van Putin geloven. Onderschat de kracht van die brainwash niet. Ik heb er vrijwel dagelijks mee te maken. Ook een goede vriend van mij die al 40 jaar in Rusland komt en ook daar veel vrienden heeft, heeft nu ruzie met een aantal van zijn vrienden daar. Maar ja, wat wil je: de ene was Politiek Officier bij de ruimtevaartorganisatie dus die zat tot over zijn oren in de Soviet doctrine. Je kunt het 'm niet eens kwalijk nemen. De indoctrinatie begint al op de lagere school, ze gaan bij de Pioniers, later bij de Komsomol en als ze volwassen zijn worden ze Communist. Die 'normen en waarden' worden natuurlijk ook voor een groot deel overgebracht op de kinderen, ook al is er geen USSR meer.
En hoewel ik zeker weet dat er niet heel veel échte communisten waren, want iedereen zag wel dat het een poppenkast was, de doctrine zit er alsnog in. Kijk maar hoeveel Amerikanen nog steeds een bloedhekel hebben aan alles wat ook maar een beetje naar communisme ruikt. Dat is het omgekeerde verhaal. Ook indoctrinatie. En ons is ook altijd verteld dat de Soviet Unie een triest land was, waar iedereen leed onder het juk van de Communistische Partij. Dat viel op zich reuze mee, en de meeste mensen waren gewoon tevreden met hun leven. Dat geldt natuurlijk niet voor die periode van de Gulags, dat was een drama, maar daarna ging het ze best goed.

Maar ik denk dat er best veel mensen in Rusland niet zitten te wachten op deze oorlog. Zij hebben er niet om gevraagd en staan er ook niet echt achter. Alleen treedt er volgens mij nu een ander mechanisme in werking: Rusland wordt nu door de hele wereld uitgekotst en geboycot, dus wat gebeurt er: de mensen kruipen bij elkaar en verzetten zich tegen degene die hen boycot. Als je als groep wordt aangevallen, ga je als groep in de verdediging. De meeste Russen waren eigenlijk al ge-depoliticeerd (is dat een woord?). Ze wilden er niets meer van weten, zolang ze maar hun eigen leventje konden leiden. Door al die corruptie en machtsmisbruik hadden zij niet het idee dat ze enige invloed konden uitoefenen en dat de uitslag van de verkiezingen toch al vast lag. 'Keep your head down' was het devies. Vraag is of er nu nog een groep is die zich zou kunnen organiseren om in opstand te komen tegen hun leider. Ik denk niet dat er zo'n groep is. Mensen gaan niet uit zichzelf de straat op, want dat kan ze 15 jaar cel opleveren. Pas als er 500.000 man op het Rode Plein staan, wordt dat lastig. Maar mobiliseer die maar eens (pun intended). Vandaar dat de meeste Russen onverschillig reageren of in ieder geval hun mening niet willen geven. Denk je dat als het staatsburo voor statistiek in Rusland jou belt met de vraag of je het beleid van Putin steunt, het verstandig is om 'NEE" te zeggen? Vandaar dat zogenaamd 75% van de Russen hem steunt. In de praktijk zal het bar tegenvallen, maar de mensen durven zich niet uit te spreken.

De repressie van de Russen gaat ver. Zelfs een simpele youtuber als Bald & Bankrupt die door Rusland reisde en helemaal gek was van oud Soviet spul en ook het gewone leven liet zien ipv toeristische plaatsen in Moskou oid, hebben ze (nota bene bij het maken van zijn laatste video in Rusland) opgepakt en verhoord omdat ie had gezegd dat Putin gek was. Ineens duikt er dan een video op van het verhoor. In die video 'bekent' hij zogenaamd dat hij beïnvloed was door de Westerse media en dat de mensen in Oekraïne ook vinden dat ze bij Rusland horen enzo....voor ons super doorzichtig. Het lijkt op de fimpjes die de Soviets verspreiden als ze een spion hadden opgepakt. Die moest dan verklaringen voorlezen waarin de Imperialistische Zwijnen van het Westen hem hadden gedwongen dit te doen enzo. Maar Russen trappen er misschien in. Erg jammer, want nu is deze man ook weer 'besmet' en wie weet stopt ie helemaal met youtube videos maken.
Dankjewel voor je heldere en gebalanceerde uitleg!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Corruptie bij Rusland:
Sinds het begin van de oorlog is het Russische leger bovendien stelselmatig overschat door westerse analisten
Volgens mij was dat in de Koude Oorlog ook al zo. De corruptie in Rusland is echt gigantisch en stelselmatig. De mensen gaan er gewoon vanuit dat je voor een hoop dingen moet betalen. Dat is de laatste jaren alleen maar erger geworden omdat de Roebel niet veel meer waard is.

Men is bv al jaren bezig met een nieuwe lanceerbasis in het Oosten van het land, om van de lease van Kazachstan voor Baikonour af te komen. Maar het spul had allang klaar moeten zijn, en is dat bij lange na niet.

Door die corruptie krijg je een meervoudig effect: enerzijds worden bepaalde spullen niet of niet goed onderhouden, waardoor het niet of maar voor een deel inzetbaar is. Andere spullen zijn er gewoon niet meer; die zijn verkocht. Legereenheden die zogenaamd op oefening gingen, waren ondertussen de nieuwe datscha aan het bouwen voor de buurman van de generaal. Door vriendjespolitiek zijn mensen bevorderd die eigenlijk niets kunnen. Ook is er bv veel teveel geld betaald voor materieel omdat de inkoper een mooie Mercedes heeft gekregen van de leverancier.
Effect is nu dat je een slecht uitgerust, slecht getraind leger hebt dat geleid wordt door incompetente figuren. Nou zal dat niet over alle eenheden zijn, maar het is iets dat over de gehele linie voorkomt. En een divisie met een incompetente leider is ten dode opgeschreven.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:44
DirtyBird schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:39:
[...]

De aanpak van UA is slim gebleken. Daardoor kan het zijn dat je maar een deel (corridor) hoeft te veroveren om een groter geheel te bevrijden. Dit in samenhang met de staat van het leger van RF maakt het denk ik relatief wat makkelijker.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• olafmol
mphilipp schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:53:
[...]

Volgens mij was dat in de Koude Oorlog ook al zo. De corruptie in Rusland is echt gigantisch en stelselmatig. De mensen gaan er gewoon vanuit dat je voor een hoop dingen moet betalen. Dat is de laatste jaren alleen maar erger geworden omdat de Roebel niet veel meer waard is.

Men is bv al jaren bezig met een nieuwe lanceerbasis in het Oosten van het land, om van de lease van Kazachstan voor Baikonour af te komen. Maar het spul had allang klaar moeten zijn, en is dat bij lange na niet.

Door die corruptie krijg je een meervoudig effect: enerzijds worden bepaalde spullen niet of niet goed onderhouden, waardoor het niet of maar voor een deel inzetbaar is. Andere spullen zijn er gewoon niet meer; die zijn verkocht. Legereenheden die zogenaamd op oefening gingen, waren ondertussen de nieuwe datscha aan het bouwen voor de buurman van de generaal. Door vriendjespolitiek zijn mensen bevorderd die eigenlijk niets kunnen. Ook is er bv veel teveel geld betaald voor materieel omdat de inkoper een mooie Mercedes heeft gekregen van de leverancier.
Effect is nu dat je een slecht uitgerust, slecht getraind leger hebt dat geleid wordt door incompetente figuren. Nou zal dat niet over alle eenheden zijn, maar het is iets dat over de gehele linie voorkomt. En een divisie met een incompetente leider is ten dode opgeschreven.
En dus is het hele land, met hun incompetente leider, ten dode opgeschreven. Helaas voor de gewone bevolking. Wat hadden ze kunnen doen tegen de bullies.

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Hoe groot is de kans dat 1 v/d 4 gebieden waar het "referendum" wordt gehouden nog voor die tijd bevrijd is?

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Moby schreef op woensdag 21 september 2022 @ 14:00:
Hoe groot is de kans dat 1 v/d 4 gebieden waar het "referendum" wordt gehouden nog voor die tijd bevrijd is?
In Kherson en Luhansk gaat het langzaam de goede kant op, maar het zal zeker niet volledig bevrijd zijn.
Het referendum is niet voor niets rond 23-27 september al.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-10 12:01
Waarschijnlijk geen. Maar is dat belangrijk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:24

Fanta

FordPerformance™️

Waarschijnlijk worden ze 'tot nader order uitgesteld' omdat er brand is uitgebroken in het stemkantoor of omdat er een bommetje op gevallen is. Hecht er vooral niet teveel waarde aan, dat doet UA ook niet.

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Silent7
  • Laatst online: 12-12-2024
Jedi_Pimp schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:00:
[...]

Helaas is Xi al een tijdje bezig met zijn positionering inclusief het zich ontdoen van prominente gevaren binnen zijn partij. Ik hoor dat zijn herkiezing niet tot nauwelijks gevaar loopt. Maargoed, dat gaat te ver offtopic :P
U vraagt, wij draaien:
China en de effecten Rusland-Oekraïne oorlog
:)

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Muncher schreef op woensdag 21 september 2022 @ 14:05:
[...]

Waarschijnlijk niet belangrijk inderdaad, maar het moet toch lastig te verkopen zijn in Rusland om de uitslag van een bevrijd gebied te communiceren.

Maar we hebben wel vreemdere dingen gezien natuurlijk.

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Requiem19 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 17:45:
[...]

Interessant om dit te combineren met de aankondiging van de 'referenda'.

Even een 1-2tje gedachtesprong:

- Referendumuitslag zal 99,9% in het voordeel van inlijving bij Rusland zijn
Het lijkt mij in dit geval enorm geestig als de verantwoordelijken voor het tellen besluiten om alle ja als nee te tellen. Hopelijk heeft er iemand de ballen om dat te doen. Want daarna ben je wel dood. Of nou ja, uiteindelijk.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:07
Muncher schreef op woensdag 21 september 2022 @ 14:05:
[...]

Dit inderdaad. Het is niet belangrijk. Het is ruis die in een continue stroom uit RU komt. Het is alleen bedoelt om te verwarren en daarbij is kwantiteit veel belangrijker dan kwaliteit. Er hoeft niets mee gedaan te worden, want morgen is er weer een nieuwe "ontwikkeling".
Daar kun je maar 1 ding tegenoverstellen en dat is vasthouden aan ons (als ik dat mag zeggen) eigen verhaal: Oekraïne is een soevereine staat die is binnengevallen. Wij steunen deze staat met woord en daad.
En alle informatie van RU behandelen we als ruis op de lijn.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

olafmol schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:57:
[...]
En dus is het hele land, met hun incompetente leider, ten dode opgeschreven. Helaas voor de gewone bevolking. Wat hadden ze kunnen doen tegen de bullies.
In feite wel. Daar heb je een punt. Ze hebben het met zijn allen laten gebeuren.

Ik ben de laatste jaren veel op reis geweest in Europa met mijn (Russische) vriendin en zij werd er op een bepaalde manier droevig van. Dan ziet ze al die landen, en hoe die zich ontwikkeld hebben. Een klein plaatsje in Spanje, maar met modern OV, mooie wegen en een goede infrastructuur. Kom daar maar eens om in Rusland. Kom je buiten Moskou of St.Petersburg (en uiteraard nog een aantal andere grote plaatsen), is het droevig gesteld met de infrastructuur. De Soviet Unie heeft tot de jaren 60-70 een soort Wirtschaftswunder laten zien (over de ruggen van de arme donders in de Gulags), maar daarna is men gestopt met innoveren/groeien. Vrienden van mijn vriendin in St.Petersburg wonen nog gewoon in oude Soviet flatjes. Er worden wel nieuwe flats gebouwd, maar het valt niet mee om 6.000.000 mensen te huisvesten. En buiten de steden heb je de dorpen waar het vaak nóg triester is. Zeer slechte wegen en het ziet er ook gewoon triest uit. Net of je in Roemenië bent. We waren in Litouwen en dat ziet er 10x beter uit als Rusland. En het land hééft al die mogelijkheden. Ze hebben olie, gas, diamanten, weetikwat. Maar het is allemaal verkwanseld door de elite die het land heeft leeggeroof na de val van de USSR. Diep triest. De economie van Rusland is net iets groter dan die van Spanje....
Maar op een of andere manier zien de Russen dat niet of willen ze het niet zien, anders zou je verwachten dat ze al lang verandering eisen. Maar nee, ze geven Gorbatchev de schuld. Hij heeft het gedaan (in zijn eentje.... :X ). Ze willen er niet aan dat het Soviet systeem failliet was en dat hun eigen leiders de boel hebben uitverkocht. Het zijn ook hun eigen leiders (nu) die hun kinderen lekker in het buitenland laten studeren en zelf ook leuke flatjes hebben in heel de wereld. En waarschijnlijk credit cards die nog wél werken.

Al met al denk ik dat ondanks het feit dat de Russen (nog) niet massaal de straat op gaan om het hoofd van Putin te eisen, het niet mee zal vallen om een leger te mobiliseren dat nét zo gemotiveerd is als het Rode Leger dat de Duitsers heeft helpen verslaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Hier ben ik het wel mee eens. De meeste mensen willen gewoon een beetje genieten van het leven in rust en vrede. Als jij je in het dagelijks leven normaliter 0,0 met overheidsbeleid bemoeit, zou je dan ineens veranderen in een strijder en je leven opofferen als blijkt dat jouw overheid oorlog voert? Als je er door propaganda überhaupt iets van meekrijgt?

Je kunt daarnaast niet een land met 144 miljoen inwoners over 1 kam scheren, de menselijke individuele psyche is daarvoor gewoon te variabel.

Niet dat dit alles moreel juist is, maar wel menselijk in mijn optiek.

Het Russische leger doet werkelijk de meest verschrikkelijke dingen, maar om Ivan van 56 (die 8000 kilometer verderop zijn aardappelen oogst voor de winter op zijn boerderijtje zonder riool) daar nu direct de schuld van te geven...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 04-10 17:33

Auredium

Informaticus Chaoticus

Relatief klein. Ze willen de verkiezingen er volgende week al doorheen hebben en Kherson is de enige plaats die echt sterk onder druk staat. Rusland is gewoon aan het wachten ot hun printers in Moskou het voor ingevulde keuzeformulier vaak genoeg hebben afgedrukt.

Het zal echter niet veel uitmaken. De gedeeltelijke mobilisatie is een knieval van Rusland. Het betekend dat het niet meer een 'speciale militaire operatie' is in Rusland zelf maar een oorlog.
Vanuit het oogpunt van het westen veranderd er niets. De VS bijvoorbeeld zal als belangrijkste uitgangspunt hebben het lamleggen van Rusland voor zolang mogelijk. Het extra Russische kanonnenvoer is in de ogen van de VS alleen maar een teken dat Rusland nog wat extra jaren aan hun depressie toevoegt.
Vanuit de EU is het ook niet van belang. Russische gas en olie is allang niet meer een optie voor een groot deel van de EU (niet alles). Mobilisatie wel of niet maakt daarin geen verschil.

Voor Oekraïne maakt dit wel verschil, hoeveel is afwachten. ik vermoed dat Rusland grote infanterieaanvallen zal proberen te lanceren maar waarschijnlijk met slecht uitgerust materiaal. Het westen zal dus Oekraïne trainen en uitrusten met wapens die snel veel doden kunnen maken bij relatief dichte formaties.

Houd ermee rekening dat Oekraïne in het voorjaar van 2023 F16 piloten zal hebben met F16 units van verschillende NATO landen. Abrams tanks twijfel ik over, de bruggen in Oekraïne kunnen dergelijk zware tanks niet verdragen.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
mir4dor schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:28:
Ik weet niet of deze al voorbij is gekomen ?
[Twitter]
Is dit ook gefactcheckt? Want ik kan helemaal geen tickets in of uit Rusland vinden via Google en dergelijke (kan ook zijn dat het hier geblokkeerd is om treffers weer te geven). Is wel absurd als het echt zo is.

• mir4dor
  • Laatst online: 16:18
TheBrut3 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 14:24:
[...]

Is dit ook gefactcheckt? Want ik kan helemaal geen tickets in of uit Rusland vinden via Google en dergelijke (kan ook zijn dat het hier geblokkeerd is om treffers weer te geven). Is wel absurd als het echt zo is.
Ik denk dat ik even te snel was, mijn excuses. Kreeg dit ook doorgestuurd.

Daily driver; MB R171 SLK280

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Auredium schreef op woensdag 21 september 2022 @ 14:13:
[...]
Het zal echter niet veel uitmaken. De gedeeltelijke mobilisatie is een knieval van Rusland. Het betekend dat het niet meer een 'speciale militaire operatie' is in Rusland zelf maar een oorlog.
Voor zover ik het begreep is het officieel nog steeds een SMO, geen oorlog.
Een SMO met mobilisatie.

Conscriptovitsj mag dus ook nog steeds Oekraine niet in?
(totdat annexatie door de Duma is oid, dan kunnen ze Conscriptovitsj naar hartelust daar rond rijden, net zoals in de Krim?)

(ze hebben overigens nog maar 3 spoorlijnen UA in onder controle, 1 naar de krim, en 2 donbass in bij Rostov vandaan. Materieel daarheen krijgen wordt nog een grotere uitdaging dan voorheen)

[ Voor 24% gewijzigd door YakuzA op 21-09-2022 14:30 ]

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
YakuzA schreef op woensdag 21 september 2022 @ 14:27:
[...]

Een SMO met mobilisatie.
Het trucje is natuurlijk dat, door het te annexeren, Rusland degene is die aangevallen wordt en er Oekraïnse troepen zich op Russische grondgebied bevinden.
(Zeker als de volledige oblasten worden geannexeerd, Donetsk bijv is maar ten dele onder controle van Rusland).

Zo'n annexatie is een soort Reverse Uno card en opeens is Rusland niet meer de aanvallende, maar verdedigende partij. Zowel wettelijk als qua narratief geeft dit Putin heel veel extra mogelijkheden.

[ Voor 54% gewijzigd door anandus op 21-09-2022 14:31 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• asing
[...]

De Russische luchtvaart is uit "het systeem" geknikkerd bij het begin van de oorlog. Normaal ga je naar een vliegticket site, vul je alles in en klaar. Als je nu wil vertrekken uit Rusland kan je dat alleen doen door direct te boeken op bijvoorbeeld de site van Aeroflot.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

[...]

Wat ik zo op aeroflot vind:

€1300 voor enkeltje Moscow, Antalya, beschikbaar vanaf 26 sep

Op de site kan je gewoon alle vluchten in RU vinden, Georgië is zo te zijn helemaal niet meer beschikbaar.

[ Voor 8% gewijzigd door Humma Kavula op 21-09-2022 14:32 ]

Wear Sunscreen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
YakuzA schreef op woensdag 21 september 2022 @ 14:27:
[...]

Een SMO met mobilisatie.

Conscriptovitsj mag dus ook nog steeds Oekraine niet in?
(totdat annexatie door de Duma is oid, dan kunnen ze Conscriptovitsj naar hartelust daar rond rijden, net zoals in de Krim?)
vandaar de aansluiting van die regio's. Dan stuur je ze vanuit Russische perspectief niet meer naar Oekraïne, maar is het gewoon binnenland (tenminste, als je mee wil gaan in het intens oprekken van wetten, begrippen en meer van dien en zelfs maar enige zin hebt om die referenda te erkennen, het blijft een naar het binnenland gericht toneelstukje).

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• durian
  • Laatst online: 04-10 15:17
Humma Kavula schreef op woensdag 21 september 2022 @ 14:29:
[...]

Op de site kan je gewoon alle vluchten in RU vinden, Georgië is zo te zijn helemaal niet meer beschikbaar.
offtopic:
Ik krijg alleen > 3500 EUR (want Economy is op :-) )

• Sir_Lion
polthemol schreef op woensdag 21 september 2022 @ 14:30:
[...]

vandaar de aansluiting van die regio's. Dan stuur je ze vanuit Russische perspectief niet meer naar Oekraïne, maar is het gewoon binnenland (tenminste, als je mee wil gaan in het intens oprekken van wetten, begrippen en meer van dien en zelfs maar enige zin hebt om die referenda te erkennen, het blijft een naar het binnenland gericht toneelstukje).
Ben benieuwd hoe dat zich gaat vertalen naar bijv. pakketpost. Veel troepen probeerden dingen aan te schaffen dat hun zou helpen, maar werd bij de grens doodleuk tegengehouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Klopt, en juist dit argument is een argument voor Russische vaders en moeders om in deze situatie op te komen voor hun zonen. Want dat is op de lange termijn je zelfbehoud. Als ik er voor zou kunnen zorgen dat mijn kinderen overleven terwijl ik dan zelf zou sterven, dan zou ik dat doen. Voor mijn vaderland, als de nood aan de man is dan is het een rationeel verdedigbare keuze om te vechten, mits het defensief betreft. Offensief doe je immers niet voor je gezin of landgenoten maar voor de leiders van het land. (Daarom was die oorlog in Irak ook zo treurig.)

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• Jerie
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 21 september 2022 @ 14:13:

Het Russische leger doet werkelijk de meest verschrikkelijke dingen, maar om Ivan van 56 (die 8000 kilometer verderop zijn aardappelen oogst voor de winter op zijn boerderijtje zonder riool) daar nu direct de schuld van te geven...
Dat niet, maar zijn gehoorzaamheid (en collectief die van Rusland) is wel onderdeel van het probleem.

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:06
XWB schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:23:
[...]

Allemaal waar, ik denk dat de reservisten min of maar aan hun lot overgelaten zullen worden en de lokale bevolking zullen moeten plunderen voor voedsel.
Dat zal de uitslag van de referenda aldaar vast ook wel ten gunste van Rusland doen uitslaan 8)7

Misschien vandaar dat ze ineens zo'n haast hebben met die referenda, ze willen direct daarna beginnen met plunderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

[...]
Door mij in ieder geval. Het is eigenlijk al een beetje oud nieuws. Tickets zijn al weken, misschien wel maanden vreselijk duur. Ze hebben niet veel mogelijkheden. Turkish Air verdient goud aan Russen die op vakantie gaan. Mijn vriendin was er pas geleden nog (3 weken geleden) en daar was een Russisch gezin dat schoorvoetend betaald heeft, maar ik hoorde al eerder dat de prijzen flink omhoog waren gegaan. Via Turkije kunnen ze de hele wereld over, mits ze een visum hebben natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
mphilipp schreef op woensdag 21 september 2022 @ 14:40:
Door mij in ieder geval. Het is eigenlijk al een beetje oud nieuws. Tickets zijn al weken, misschien wel maanden vreselijk duur. Ze hebben niet veel mogelijkheden. Turkish Air verdient goud aan Russen die op vakantie gaan. Mijn vriendin was er pas geleden nog (3 weken geleden) en daar was een Russisch gezin dat schoorvoetend betaald heeft, maar ik hoorde al eerder dat de prijzen flink omhoog waren gegaan. Via Turkije kunnen ze de hele wereld over, mits ze een visum hebben natuurlijk.
Het klopt inderdaad dat ze vreselijk duur zijn, maar dit ging over tickets van $50k dollar om het land uit te komen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:59
Aan oorlogsretoriek heb je niks, het gaat erom wat er op de grond gebeurd:
Dat gezegd hebbende, er is wederom een Russische basis (met munitiedepot!) vernietigd, ditmaal in Svatove (regio Luhansk).
Bron: LiveUAmap
En er worden explosies gemeld in Novoaidar (regio Luhansk)
Bron (+filmpje) LiveUAmap

[ Voor 22% gewijzigd door Yaksa op 21-09-2022 14:47 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Yaksa schreef op woensdag 21 september 2022 @ 14:45:
Aan oorlogsretoriek heb je niks, het gaat erom wat er op de grond gebeurd:
Dat gezegd hebbende, er is wederom een Russische basis (met munitiedepot!) vernietigd, ditmaal in Svatove (regio Luhansk).
Bron: LiveUAmap
Svatova, de volgende Russische 'stronghold' die op de rol staat in Luhansk idd :)

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

De nieuwe tanks voor de donbass zijn gespot:

Naja... nieuw.... gemoderniseerd in 1983 ;)

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 21-09-2022 14:56 ]

PSN

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

mphilipp schreef op woensdag 21 september 2022 @ 14:40:
[...]

confirm - er zijn diverse wegen; prive vliegtuigen, via andere landen (turkije, via het oosten). kan via trein land uit en ander land vliegen.

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 21 september 2022 @ 14:13:
[...]

Hier ben ik het wel mee eens. De meeste mensen willen gewoon een beetje genieten van het leven in rust en vrede. Als jij je in het dagelijks leven normaliter 0,0 met overheidsbeleid bemoeit, zou je dan ineens veranderen in een strijder en je leven opofferen als blijkt dat jouw overheid oorlog voert? Als je er door propaganda überhaupt iets van meekrijgt?
Je zegt dat mensen slechts hun eigen geluk najagen. Dat dit een moreel tekort is signaleer je niet, en daar zouden we dan wel van mening verschillen. Doordat je eerder je plicht verzaakt ("nooit bemoeit"), zou je nu ook je plicht mogen verzaken. Je begrijpt dat ik dat onbestaanbaar acht als argument.
Over propaganda en wilsonbekwame slachtoffertrekpoppen heb ik in een andere reactie al gesproken. Kort: in Rusland is propaganda de alcohol waar iemand naar wil grijpen om eigen keuzes te rechtvaardigen.
Je kunt daarnaast niet een land met 144 miljoen inwoners over 1 kam scheren, de menselijke individuele psyche is daarvoor gewoon te variabel.
De meeste Russen wonen in de steden. De kritiek gaat allereerst de zgn liberals aan in Rusland, men moet aan St. Petersburg en Moskou denken.
Niet dat dit alles moreel juist is, maar wel menselijk in mijn optiek.
Dat de menselijke strijd tussen deugd en zwakten echt is, daar zijn de kunsten een monumentaal bewijs van. We weten dit al eeuwen, al onze verhalen gaan over goed en kwaad. Dat is ook helemaal niet de pointe.

De pointe was dat de Rus verantwoordelijkheid draagt. De pointe was niet dat ik of jij moreel voortreffelijk zou zijn. Er bestaat wellicht een vreemd misverstand dat de morele maatstaf voor anderen alleen gelegd zou moeten worden op de hoogte als waar ik zelf aan voldoe.

Je zegt het niet hardop, maar feitelijk pleit je voor hyperindividualisme. Dat bedoel ik niet persoonlijk, maar ik wil het wel noemen want het is naar mijn gevoelen een spoor waar velen op verdwaald raken. Enerzijds jagen we steeds meer ons eigen belang na, en anderzijds zijn we gefrustreerd over het uitelkaar vallen van de res publica. En dat komt omdat mijn pleiten voor deugdgedreven handelen als oubollig wordt gezien. Daar kan je niet bij de autodealer mee aankomen. En bovendien: onze primaire driften gaan toch over heel andere dingen?
Zie mijn opmerking over de liberals. De zeldzame Ivan op zijn aardappelveldje heeft minder agency, wat Ivan denkt is niet waar het Kremlin bang voor is. Het Kremlin valt en staat met de steun van de burgerij in Moskou. En met hun passieve houding, steeds sorterend op eigen kortetermijnbelang (let wel: hier kan een les voor onszelf in verborgen liggen!), ziet zich steeds dieper wegzakken in een moeras. Wie zijn agency prijs geeft in ruil voor "willen gewoon genieten van het leventje" krijgt nu de rekening gepresenteerd. En daar zit het moreel tekort. Nochtans zijn ze een factor van betekenis, Putin is niet voor niets als de dood dat men in opstand komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Rusland stak het afgelopen decennium veel geld in de modernisering van het leger, maar veel daarvan kwam door corruptie niet bij het leger terecht:
Sorry, maar in mijn enthousiastme vergat ik op deze zin te reageren.

In een van de videos van Perun geeft ie aan dat de Russen de afgelopen jaren enorm veel geld hebben gestoken in het moderniseren van hun leger:
  • 5de generatie gevechtsvliegtuigen (Su57)
  • Hypersone raket
  • T14 Armata tank
en ook het nucleaire arsenaal is aangepakt, wat altijd gruwelijk veel geld kost. Aan al deze zaken heb je voorlopig geen ene ros in Oekraïne. Dat geld had wat dat betreft beter aan andere dingen uitgegeven kunnen worden. In zijn video betoogd ie ook dat ze het verkeerde leger hebben voor deze operatie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Jerie schreef op woensdag 21 september 2022 @ 14:39:
[...]

Dat niet, maar zijn gehoorzaamheid (en collectief die van Rusland) is wel onderdeel van het probleem.
Dat het onderdeel is van het probleem is wel waar, maar of het dan automatisch gehoorzaamheid is weet ik niet. Misschien meer desintresse. Niet dat het dan oké is, maar ergens snap ik dat wel. Ik vermoed dat die mensen zo ver van de overheid staan dat er niets van verwachten of mee te maken willen hebben.

Het is niet voor niets dat aardig wat Russen op het platteland hun eigen boontjes doppen qua voedselvoorziening en wintervoorraden. Ze verwachten niets van hun overheid qua hulp als de shit de fan raakt. Er zijn eerder strenge winters geweest in Rusland met schaarste waar de bevolking ook gewoon aan hun lot werd overgelaten.

Eerder in dit topic las ik iets over rechten en plichten, heb je nog plicht je uit te spreken als je al van kinds af aan geen rechten hebt ervaren? Ik denk dat mensen dan al snel zoiets hebben van: zoek het maar uit allemaal.

De beste stuurlui staan altijd aan wal, voor ons is het misschien makkelijk oordelen. Ik denk dat de zaken wat complexer in elkaar steken.

En wij Westerlingen oordelen snel, maar ik zie hier uit dit topic ook niemand als een held met granaten smijten in de Donbas.

Het is wat het is. Wellicht geen populaire mening hier, maargoed.

• TakeAway
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-10 09:20
Humma Kavula schreef op woensdag 21 september 2022 @ 14:29:
[...]

Met tussenstop in Sochi, zodat mannen eruit gehaald kunnen worden en in "opleiding" gaan 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:49
mphilipp schreef op woensdag 21 september 2022 @ 14:58:
[...]

In een van de videos van Perun geeft ie aan dat de Russen de afgelopen jaren enorm veel geld hebben gestoken in het moderniseren van hun leger:
  • Hypersone raket
  • T14 Armata tank
en ook het nucleaire arsenaal is aangepakt, wat altijd gruwelijk veel geld kost. Aan al deze zaken heb je voorlopig geen ene ros in Oekraïne. Dat geld had wat dat betreft beter aan andere dingen uitgegeven kunnen worden. In zijn video betoogd ie ook dat ze het verkeerde leger hebben voor deze operatie.
Als dat geld goed was terecht gekomen waren die Su57 en die T14 Armata tanks juist prima geschikt geweest voor deze operatie. Maar dan had de Su57 wel voor luchtoverwicht moeten zorgen. En dan had je wel T14s beschikbaar moeten hebben. Het oorspronkelijke plan was er ruim 2000 te hebben ter vervanging van de huidige tanks. En dan hadden ze die T62s helemaal niet nodig gehad.

Ze hebben dus juist het verkeerde leger omdat het niet, zoals het plan was, gemoderniseerd is en daarmee de oude zut vervangen zou zijn. Ik vind het dan ook een apart verhaal, want het geld is in principe aan de goede dingen besteed (ook voor deze oorlog), alleen is door wanbeleid en corruptie er helemaal niets terecht gekomen van die modernisering.

[removed]

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:19
Nieuwe link: https://nos.nl/video/2445...ver-russische-mobilisatie

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• sdk1985
mphilipp schreef op woensdag 21 september 2022 @ 14:58:
[...]

• Hypersone raket
  • T14 Armata tank
Het is de angst voor het nucleaire arsenaal die ervoor zorgt dat de rest van de wereld zich niet direct in dit conflict mengt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Slightly off-topic:
Meanwhile, in Baiknour Kazachstan, wordt Soyuz MS-22 naar ISS gelanceerd met de Amerikaanse astronaut Frank Rubio aan boord. Bijzonder dat dit 'gewoon' door blijft gaan. Gelukkig is Rogozhin als hoofd van Roscosmos al eruit gewerkt, dus er is geen 'Z' meer op de raket geschilderd.

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Als Rusland zelf toch escaleert.

Laat een USA/NATO drone de Krim brug opblazen, dan is er een belangrijke aanvoerroute weg.
Mochten ze de drone neerschieten of wat dan ook: Die was dan gewoon geschonken aan UA voor precies dat doel.

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:06
[...]
Voor de oorlog zijn is nog wel iets anders dan zelf (ongetraind en onbewapend, maar dat beseffen ze waarschijnlijk nog niet) naar het front gestuurd te worden. Iedereen die voor de oorlog is en graag zelf meevecht had zich allang vrijwillig kunnen aanmelden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 21 september 2022 @ 14:59:
[...]

Dat het onderdeel is van het probleem is wel waar, maar of het dan automatisch gehoorzaamheid is weet ik niet. Misschien meer desintresse. Niet dat het dan oké is, maar ergens snap ik dat wel. Ik vermoed dat die mensen zo ver van de overheid staan dat er niets van verwachten of mee te maken willen hebben.
Apathie is het juiste woord.
Het is wat het is. Wellicht geen populaire mening hier, maargoed.
Het is ook mijn mening. Ik denk dat je collectief het Russische volk verantwoordelijk kunt houden, maar individueel niet.

• sdk1985
AndereKoekoek schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:11:

Laat een USA/NATO drone de Krim brug opblazen, dan is er een belangrijke aanvoerroute weg.
Mochten ze de drone neerschieten of wat dan ook: Die was dan gewoon geschonken aan UA voor precies dat doel.
Hoe gaan ze dan terugtrekken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gustaveau
  • Laatst online: 17:30
sdk1985 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:21:
[...]

Hoe gaan ze dan terugtrekken?
Zwemmend!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18:41
[...]
natuurlijk zijn ze voor. De tegenstanders houden zich stil of zeggen zich niet met politiek te willen bemoeien. Met een glimlach erbij.
En het is makkelijk voor een oorlog zijn als je denkt zelf niet naar het front te hoeven. Ik denk dat de meeste Russen inmiddels wel door hebben dat het allemaal niet zo soepel loopt en dus zal men weinig happig zijn op vechten.
Anders hoef je ook geen 300k man te mobiliseren, die hebben al 7 maanden te tijd gehad zich vrijwillig te melden. Maar er waren dermate veel aanmeldingen dat men mensen in DPR en LPR van straat moest trekken en men gevangenen als kanonnenvoer vroeg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
AndereKoekoek schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:11:

Hoeveel HIMARS waren er ook alweer nodig om de Antonovski brug onklaar te maken? Of die bij de dam van Nova Kakhovka?

Ohja :/

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

redwing schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:07:
[...]
Als dat geld goed was terecht gekomen waren die Su57 en die T14 Armata tanks juist prima geschikt geweest voor deze operatie.
Ik denk dat dat best wel meevalt. Ik heb niet de indruk dat beide projecten achterlijk lang hebben geduurd. Hoe lang is men met de F35 bezig geweest? Dergelijke projecten duren nu eenmaal lang, en kosten vreselijk veel geld. De Su57 wordt sinds 2020 uitgerold, maar is nog maar mondjesmaat beschikbaar. Ze hebben gewoon nog geen air superiority in Oekraïne. Hoe dat precies zit, weet ik ook niet, maar het had in principe ook met die andere toestellen moeten kunnen. Hun tegenstanders zijn nou ook niet bepaald talrijk en maximaal dezelfde toestellen.

Ik heb eerder het idee dat de Russen op een of andere manier een enorme informatie achterstand hebben. Je zou verwachten dat de Russen dezelfde gizmo's hebben als de Amerikanen, dus zaken als AWACS, Global Hawk en RIvet Joint toestellen om van alles te bekijken en af te luisteren. Maar het lijkt wel alsof ze blind en doof zijn. Ik zag ook ergens berichten dat ze een artilleriebeschieting deden op basis van kaarten uit de jaren 70 en dachten een fabriek te beschieten, die er al decennia niet meer is. Dat is toch ook typisch? Dan heb je ook niets aan al die bling bling speelgoedjes?

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

asing schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:23:
[...]
Hoeveel HIMARS waren er ook alweer nodig om de Antonovski brug onklaar te maken? Of die bij de dam van Nova Kakhovka?

Ohja :/
Gmlrs heeft een te kleine lading voor om dat effectief te doen.
ATACMS zou het al een stuk beter doen.

Zo’n lading aan een drone meegeven is idd wat optimistisch.

[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 21-09-2022 15:28 ]

PSN

• bulle bas
  • Niet online
YakuzA schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:28:
[...]

Gmlrs heeft een te kleine lading voor om dat effectief te doen.
ATACMS zou het al een stuk beter doen.

Zo’n lading aan een drone meegeven is idd wat optimistisch.
Was het nou niet zo dat dat ATACMS een grote range hebben ten koste van kracht?

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:45
bulle bas schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:30:
[...]

Was het nou niet zo dat dat ATACMS een grote range hebben ten koste van kracht?
maar een ATACMS is een stuk groter dan het normale GMLRS spul. Zit er ook maar 1 van in een pod tov 6 stuks.

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Fanta schreef op woensdag 21 september 2022 @ 14:06:
[...]

Waarschijnlijk worden ze 'tot nader order uitgesteld' omdat er brand is uitgebroken in het stemkantoor of omdat er een bommetje op gevallen is. Hecht er vooral niet teveel waarde aan, dat doet UA ook niet.
Brand in het stemkantoor hebben we inderdaad al eerder gezien. maar ik meen gelezen te hebben dat ze nu gaan voor een online referendum.
Dan valt er weinig in de fik te zetten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
Voor degene die twijfelde of de Russen weigeraars thuis op komen halen:

https://www.reddit.com/r/...voenkomat_or_recruitment/

Pagina: 1 ... 40 ... 76 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid