xzaz schreef op woensdag 21 september 2022 @ 12:19:
[...]
Waarom denk je dat? Van alle info die ik van filmpjes van Russen op straat heb gezien over deze oorlog zijn de meeste gewoon voor. Waarom ze voor zijn weten ze niet maar van het Russische volk valt echt 0,0 te verwachten.
Maar dat zijn ook maar filmpjes van de straat. Weet jij hoe ze dat gemonteerd hebben? Ik heb op zich wel vertrouwen in die 1420, maar het kan net zo goed een hele knappe propagandafiguur zijn om verdeeldheid te zaaien onder de mensen die niet in de blatante Russische staatspropagande trappen. Wie weet? Het is uiteindelijk maar een filmpje.
Maar de Russen zijn in ieder geval verdeeld. Het valt voor hen, zelfs voor de jonge generatie (waarvan zovaak geroepen wordt dat ze veel via internet tot zich krijgen en daardoor minder bevattelijk zijn) niet mee om de zin van de onzin te onderscheiden. In
deze van Inside Russia zegt hij dat er 20 jaar geleden nog niets zoveel aan de hand was in Rusland. Er mocht gedemonstreerd worden, mensen hadden werk, de economie liep redelijk, oppositie was mogelijk. Maar op enig moment is dat veranderd en Meneer P heeft stukje bij beetje de afgelopen 20 jaar de teugels aangehaald en vrijheden ingetrokken. Nu krijg je problemen als je ergens openlijk tegen demonstreert. De economie lag al in puin voordat ze Oekraïne binnen vielen. Mijn vriendin is Russisch en haar Russische geld (ze heeft een flatje daar die ze verhuurt) is vrijwel niets meer waard. Het is nu wel weer iets terug gekomen, maar dat is een soort nepverhoging en je krijgt je geld niet makkelijk het land uit.
Maar om bij het verhaal te blijven: het is dus de laatste jaren bergafwaarts gegaan met de vrijheden van de Rus. En dat voelen de mensen echt wel. Alleen zijn er alsnog mensen die door de jarenlange brainwash van de Soviets nog steeds die verhalen van Putin geloven. Onderschat de kracht van die brainwash niet. Ik heb er vrijwel dagelijks mee te maken. Ook een goede vriend van mij die al 40 jaar in Rusland komt en ook daar veel vrienden heeft, heeft nu ruzie met een aantal van zijn vrienden daar. Maar ja, wat wil je: de ene was Politiek Officier bij de ruimtevaartorganisatie dus die zat tot over zijn oren in de Soviet doctrine. Je kunt het 'm niet eens kwalijk nemen. De indoctrinatie begint al op de lagere school, ze gaan bij de Pioniers, later bij de Komsomol en als ze volwassen zijn worden ze Communist. Die 'normen en waarden' worden natuurlijk ook voor een groot deel overgebracht op de kinderen, ook al is er geen USSR meer.
En hoewel ik zeker weet dat er niet heel veel échte communisten waren, want iedereen zag wel dat het een poppenkast was, de doctrine zit er alsnog in. Kijk maar hoeveel Amerikanen nog steeds een bloedhekel hebben aan alles wat ook maar een beetje naar communisme ruikt. Dat is het omgekeerde verhaal. Ook indoctrinatie. En ons is ook altijd verteld dat de Soviet Unie een triest land was, waar iedereen leed onder het juk van de Communistische Partij. Dat viel op zich reuze mee, en de meeste mensen waren gewoon tevreden met hun leven. Dat geldt natuurlijk niet voor die periode van de Gulags, dat was een drama, maar daarna ging het ze best goed.
Maar ik denk dat er best veel mensen in Rusland niet zitten te wachten op deze oorlog. Zij hebben er niet om gevraagd en staan er ook niet echt achter. Alleen treedt er volgens mij nu een ander mechanisme in werking: Rusland wordt nu door de hele wereld uitgekotst en geboycot, dus wat gebeurt er: de mensen kruipen bij elkaar en verzetten zich tegen degene die hen boycot. Als je als groep wordt aangevallen, ga je als groep in de verdediging. De meeste Russen waren eigenlijk al ge-depoliticeerd (is dat een woord?). Ze wilden er niets meer van weten, zolang ze maar hun eigen leventje konden leiden. Door al die corruptie en machtsmisbruik hadden zij niet het idee dat ze enige invloed konden uitoefenen en dat de uitslag van de verkiezingen toch al vast lag. 'Keep your head down' was het devies. Vraag is of er nu nog een groep is die zich zou kunnen organiseren om in opstand te komen tegen hun leider. Ik denk niet dat er zo'n groep is. Mensen gaan niet uit zichzelf de straat op, want dat kan ze 15 jaar cel opleveren. Pas als er 500.000 man op het Rode Plein staan, wordt dat lastig. Maar mobiliseer die maar eens (pun intended). Vandaar dat de meeste Russen onverschillig reageren of in ieder geval hun mening niet willen geven. Denk je dat als het staatsburo voor statistiek in Rusland jou belt met de vraag of je het beleid van Putin steunt, het verstandig is om 'NEE" te zeggen? Vandaar dat zogenaamd 75% van de Russen hem steunt. In de praktijk zal het bar tegenvallen, maar de mensen durven zich niet uit te spreken.
De repressie van de Russen gaat ver. Zelfs een simpele youtuber als Bald & Bankrupt die door Rusland reisde en helemaal gek was van oud Soviet spul en ook het gewone leven liet zien ipv toeristische plaatsen in Moskou oid, hebben ze (nota bene bij het maken van zijn laatste video in Rusland) opgepakt en verhoord omdat ie had gezegd dat Putin gek was. Ineens duikt er dan een
video op van het verhoor. In die video 'bekent' hij zogenaamd dat hij beïnvloed was door de Westerse media en dat de mensen in Oekraïne ook vinden dat ze bij Rusland horen enzo....voor ons super doorzichtig. Het lijkt op de fimpjes die de Soviets verspreiden als ze een spion hadden opgepakt. Die moest dan verklaringen voorlezen waarin de Imperialistische Zwijnen van het Westen hem hadden gedwongen dit te doen enzo. Maar Russen trappen er misschien in. Erg jammer, want nu is deze man ook weer 'besmet' en wie weet stopt ie helemaal met youtube videos maken.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.