Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 34 ... 76 Laatste
Acties:
  • 712.645 views

Onderwerpen

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Duitsland stuurt nog 4 extra pzh’s.

Nu nog wachten op de opbiedingsoorlog, misschien wil Ollengren niet onderdoen voor DE en gaat NL er ook nog meer sturen ;)

Verder een mogelijke verklaring waarom bij Bakhmut nog wordt aangevallen, terwijl 30 km noordelijker ze achteruit lopen:

(Verkeerde KPI’s, wie herkent ze niet :+ )

[ Voor 36% gewijzigd door YakuzA op 19-09-2022 17:01 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

The OSCE Special Monitoring Mission to Ukraine (SMM) was deployed on 21 March 2014, following a request to the OSCE by Ukraine’s government and a consensus decision by all 57 OSCE participating States. The SMM was an unarmed, civilian mission, present on the ground 24/7 in all regions of Ukraine. Its main tasks were to observe and report in an impartial and objective way on the situation in Ukraine; and to facilitate dialogue among all parties to the crisis.

The OSCE Special Monitoring Mission mandate expired on 31 March 2022.
https://www.osce.org/special-monitoring-mission-to-ukraine

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H9GjsVAQJ2zO7UjYgAEbe8nxL2I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/erXml7gYQ9AC04wyLT69xdmZ.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rejer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 04-10 22:20
Valt me mee dat UA ook niet vuur met vuur bestrijd. (met andere woorden in Rusland wat kerncentrales lastigvallen.)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
rejer schreef op maandag 19 september 2022 @ 17:04:
Valt me mee dat UA ook niet vuur met vuur bestrijd. (met andere woorden in Rusland wat kerncentrales lastigvallen.)
8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
YakuzA schreef op maandag 19 september 2022 @ 16:43:

Verder een mogelijke verklaring waarom bij Bakhmut nog wordt aangevallen, terwijl 30 km noordelijker ze achteruit lopen:
[Embed]
(Verkeerde KPI’s, wie herkent ze niet :+ )
Die reageert op een thread van Tom Warner:

Tom noemt de TLDR van z'n thread 'Potemkin syndrome'.

Dit artikel gaat over het fenomeen Potemkin village: Russian town gets fake makeover for Putin visit

De titel en het plaatje zeggen genoeg:

Afbeeldingslocatie: https://s.observers.france24.com/media/display/c11b250a-f72e-11ea-a8d5-005056a9aa4d/w:1280/p:16x9/dimi2_0.webp

edit:
Voor de volledigheid, de definitie:
"Potemkin syndrome" can be broadly defined as doing work solely to give the appearance of having done something useful. From Czarist times to the present day the syndrome has pervaded Russian society, from small-time local affairs to the highest level of the ruler's court. /7
(Overigens sluit het een het ander niet uit wat betreft die twee Twitter posts waar we naar linken.)

[ Voor 14% gewijzigd door Jerie op 19-09-2022 17:18 ]

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

YakuzA schreef op maandag 19 september 2022 @ 16:43:
Duitsland stuurt nog 4 extra pzh’s.
[Twitter]
Nu nog wachten op de opbiedingsoorlog, misschien wil Ollengren niet onderdoen voor DE en gaat NL er ook nog meer sturen ;)
Hmm dat was snel ;)
https://www.ukrinform.net...-support-for-ukraine.html
Prime Minister of the Netherlands Mark Rutte and German Chancellor Olaf Scholz in a phone call on Monday discussed further military support for Ukraine.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Nu online
Muncher schreef op maandag 19 september 2022 @ 16:06:
[...]

Ik vraag mij af wat de beste timing is om zoiets te doen. Rails zijn relatief makkelijk te repareren. Echter, als je de rails opblaast vlak voordat er een trein overheen rijdt, dan is de schade niet te overzien (en de trein met lading kaduuk).

Alle beetjes helpen natuurlijk. Doet mij ook denken aan de acties destijds in Belarus, die blijkbaar tegenwoordig bekend staan als de 2022 rail war.
Dat valt nog steeds niet mee. YouTube: Army Experiments In Train Derailment & Sabotage - 1944 - CharlieDean...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:03

_Eend_

🌻🇺🇦

Ik denk niet dat we nog meer PzH's gaan sturen, zoveel heeft de KL niet meer over. Volgens wikipedia hebben we er 39 gekocht en zijn ze in dienst bij VustCo/41 Afd. Artillerie:

41 Afdeling Artillerie
  • Alpha batterij - 2 pelotons met elk 4 PzH2000NL's en één reserve
  • Bravo batterij - 2 pelotons met elk 4 PzH2000NL's en één reserve
  • Delta batterij - 2 pelotons met elk 3 PzH2000NL's
Dus er zijn er 24 in gebruik. Trek de 8 die aan UA gegeven zijn, en dan houd je nog maar 7 over. Dat is best krap :P

bron: Wikipedia: 41 Afdeling Artillerie
bron: https://www.defensie.nl/a...og-op-toenemende-dreiging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

_Eend_ schreef op maandag 19 september 2022 @ 18:09:
[...]
Ik denk niet dat we nog meer PzH's gaan sturen, zoveel heeft de KL niet meer over. Volgens wikipedia hebben we er 39 gekocht en zijn ze in dienst bij VustCo/41 Afd. Artillerie:

41 Afdeling Artillerie
Dus er zijn er 24 in gebruik. Trek de 8 die aan UA gegeven zijn, en dan houd je nog maar 7 over. Dat is best krap :P

Tijd om nieuwe te bestellen dus, dan kunnen de oude nu al weg en hebben we over een paar jaar weer een vloot nieuwe.
Ook weer mooi voor de 2% Navo richtlijn :)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

YakuzA schreef op maandag 19 september 2022 @ 18:13:
[...]

Tijd om nieuwe te bestellen dus, dan kunnen de oude nu al weg en hebben we over een paar jaar weer een vloot nieuwe.
Ook weer mooi voor de 2% Navo richtlijn :)
Ik meen ergens gelezen te hebben dat we er 10 bij hebben besteld, maar die komen pas in 2024-2025 dacht ik. Ik kan de link zo 1-2-3 niet terug vinden :(

Duitsland daarentegen heeft er nog 37 op voorraad staan. Als ze er nou nog een batterij bij doen van 8 stuks. Je hebt er ook nog een paar voor opleidingen en reserve voor onderhoud. :X bezuinigingen ook..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

41 Afdeling Artillerie

halveer elk pelton (en Delta er elk eentje vanaf) en stuur het ook naar UA.
Daar hebben ze het nodig en het wapentuig wat we hebben was toch bedoeld om tegen de Russen te gebruiken.
Maar de Russen komen niet. Die worden langzaam in de pan gehakt in UA.
En voor China hoeven we voorlopig ook niet bang te zijn.
Extra bestellen voor over een paar jaar en dan zijn we weer up to date met moderne wapens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

_Eend_ schreef op maandag 19 september 2022 @ 18:22:
[...]
Ik meen ergens gelezen te hebben dat we er 10 bij hebben besteld, maar die komen pas in 2024-2025 dacht ik. Ik kan de link zo 1-2-3 niet terug vinden :(

Duitsland daarentegen heeft er nog 37 op voorraad staan. Als ze er nou nog een batterij bij doen van 8 stuks. Je hebt er ook nog een paar voor opleidingen en reserve voor onderhoud. :X bezuinigingen ook..
Volgens wiki komen er idd 10 nieuwe in 2024.
DE heeft er idd nog 100+, dus die hebben ook wat meer ruimte tot doneren.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:00
[...]

41 Afdeling Artillerie

Vreemde definitie. Er zijn er nul in gebruik noch is dat de korte termijn verwachting.

Ik snap wel dat KL zijn speelgoed wil houden maar de politiek kijkt hopelijk iets strategischer. Kan men meteen het holistisch beschouwen in context dat men personeelstekort heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
bloody schreef op maandag 19 september 2022 @ 15:06:
In het kader van de dagelijkse RU talkshow..
[Twitter]

Ze gaan weer heerlijk los op het gebruik van nukes, kijk het even af en verbaas jezelf.
"Artikel 5 inroepen? Neeee dat gaan ze niet doen, want we nuken eerst Engeland wel ff om tot een woestijn."

Echt. lmao.
Wat moeten we nu met die dreigingen? De VS neemt ze serieus en praat nu wat ik begreep met China over dit probleem: https://www.reddit.com/r/...ith_its_partners_measures

Ik weet niet wat we moeten doen, één nucleaire bom op UA (of zelfs hier in de EU dus) kan een zeer grote klap veroorzaken, ook voor ons. Tevens zijn de Russen niet echt goed met het omgaan ervan.

Misschien zou het beste zijn dat de USA en China gewoon de eerste zijn en RU maar wegvegen.. maar ook dit scenario is voor ons niet al te best, het opent voor iedereen dan de weg om die wapens te gebruiken.

Verder lijkt het mij een heel pijnlijke dood, zeker als je de blast overleefd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-10 14:10
Op basis van die testen hebben ze ontdekt dat een trein een meter of meer ontbrekende rails echt irritant begint te vinden.
Schijnt dat er met die kennis speciale rail-saboteer-kits zijn gemaakt om onder partizanen te verdelen.
En daarin was het probleem hoe je ervoor zorgt dat een trein er op volle snelheid induikt ook opgelost.

Misschien een goed idee voor partizanengroepen rond Melitopol, al betekent het inzetten van WOII technologie wel dat het iets hypocrieter wordt Russische tanks van een halve eeuw oud uit te lachen. Oh well..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:30
HollowGamer schreef op maandag 19 september 2022 @ 19:05:
[...]

Wat moeten we nu met die dreigingen?
Niets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Nu online
onkl schreef op maandag 19 september 2022 @ 19:08:
[...]

Misschien een goed idee voor partizanengroepen rond Melitopol, al betekent het inzetten van WOII technologie wel dat het iets hypocrieter wordt Russische tanks van een halve eeuw oud uit te lachen. Oh well..
Verschil in deze is dat partizanen echt als amateurs beschouwd kunnen worden, terwijl het leger toch professionals moeten zijn. Van amateurs kan verwacht worden dat ze echt make-shift stuff doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-10 22:16

bloody

0.000 KB!!

[...]

Wat moeten we nu met die dreigingen? De VS neemt ze serieus en praat nu wat ik begreep met China over dit probleem: https://www.reddit.com/r/...ith_its_partners_measures

Ik weet niet wat we moeten doen, één nucleaire bom op UA (of zelfs hier in de EU dus) kan een zeer grote klap veroorzaken, ook voor ons. Tevens zijn de Russen niet echt goed met het omgaan ervan.

Misschien zou het beste zijn dat de USA en China gewoon de eerste zijn en RU maar wegvegen.. maar ook dit scenario is voor ons niet al te best, het opent voor iedereen dan de weg om die wapens te gebruiken.

Ik denk dat China zeer wellicht druk gaat uitoefenen op Rusland om toch vooral niet met nukes te gaan gooien.
Ze zijn zo ongeveer het enige grote land met relatief goede banden.
En de Chinese economie zal een (op Europa gerichte) nuke ook niet heel fijn vinden om het maar zwak uit te drukken.
Het zal China er heel wat aan gelegen zijn om de wereldeconomie 'gewoon' door te laten draaien!

nope

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
[...]

De reddit daar heeft overigens een goede gebalanceerde discussie over dit onderwerp. Het gooien van die bommetjes betekent als je de scenario's langsloopt dat het snel afgelopen is voor Putin. Het feit dat we nu nog niet meedoen is de angst om de situatie niet slechter te maken. Dat is m.i. een misrekening geweest, ik heb daar in het verleden al best wat posts aan gewijd in voorlopers van dit topic.

Een team hoog aangeschreven journalisten hebben een artikel geschreven dat probeert de discussie samen te vatten, ik heb dat hier besproken. De redenering van de duiven overtuigt me nog altijd niet.

Uit die reddit-draad vond ik dit een goede post om te citeren. Het deel dat ik in dikke letter heb gezet is me uit het hart gegrepen, want dat is wat ik vanaf dag 1 bepleit. Rusland is als de dood om ons tegen te komen, en zal er alles aan doen om dat te vermijden. Als we bang zijn voor nucleaire wapens is het juist zaak om initiatief te pakken en escalatieruimte te beperken.
Messaging is always important of course, with that said the immediate European and American public outcry for humanitarian emergency aid would have to be met partly because of need on the ground and partly to prevent the western hawks from sending the troops across all of the NATO frontlines. A humanitarian response relieves political pressure. Poland could reasonably invoke article 5 based on fallout alone. Sending in military nuclear biological chemical (NBC) decontamination troops to a radioactive weapons strike is logical because they are literally the only organizations properly trained to handle or operate in that environment. Scale matters, the US military and its allies still have extensive defensive NBC equipment and capabilities. The humanitarian needs would have to be met by systems that Western Europe no longer maintains in its civil defense networks. Military helicopters and airlift capacity would have to be used. The public would demand it. Boots would end up on the ground because with humanitarian aid supplied by military personnel comes military logistics personnel wearing military protective clothing to handle fallout and the hazards of radiation exposure. Logistics has to have security. That means you will have boots on the ground.

All of this decision making would have to be made within a few short hours, no more than a day. The alternative is political suicide for those in charge, they would be shouted down in every democratic forum. To leave a Ukrainian cities population and surrounding area without the needed response to this type of assault would be seen by the public as cowardice. Worse it would be seen by Putin as proof he can use them and get away with it.

Bottom line is, until the west actually has a stake in the game Russia won’t feel compelled to stop any particular behavior after they use it. Once the west is the land mine Putin must step on to move forward he will stop. It really is that simple. The western fear of getting involved and making it worse is what Putin counts on. If there was a Allied nuclear nations military base in Kyiv (manned, armed but not participating) I could guarantee the absolute safety of that city from nuclear attack no matter the Russian threat.

A unilateral response from allied countries outside of their NATO or EU charter is un preventable if that nation chooses to act. If Poland and the US decided to send security forces into Ukraine to create a safe zone around the attack location nobody has an ability to prevent it. Plain and simple. This would be a Russian nightmare, not the worst one but a big one. Troops they dare not engage with that have superior almost everything available to them.

The position of the Baltics and Poland are pretty clear even now. They are ahead of what the EU wants to do. They are ahead of what NATO wants to do. It is not much of a stretch to expect them to want to sent military medical personnel. Who else could go? As for American sentiment, do you really think the we would not scream for action. To keep the hawks at bay you need to do something, to keep the humanitarians at bay you need to do something. FEMA is not an agency for this, besides they just call the military. The US government has exactly one tool to respond to a nuclear battlefield in any capacity and that tool wears combat boots, flys Blackhawk helicopters, and is going to be wearing uniforms with American flags on the shoulder.

The same basic pattern applies to the UK, Germany and France. Only the military has any on scale capacity to conduct movement and recovery or rescue in a nuclear environment. Civil defense for this simply doesn’t exist anymore. Men and women in NBC gear in trucks and helicopters driving in and out of the contaminated area would be military because they have the some basic level of training and all the equipment for the job.

So unfortunately a nuke means that the gamble of sending in military medical and rescue followed by all that comes with it isn’t a choice but a necessity both because of lack of other practical emergency response options and because putting allied troops in Ukraine would be the only thing that could possibly keep Putin from either doing it again or his victory. He simply can’t risk killing a large contingent of western military personnel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Laatst online: 17:02
bulle bas schreef op maandag 19 september 2022 @ 20:30:
[...]

De reddit daar heeft overigens een goede gebalanceerde discussie over dit onderwerp. Het gooien van die bommetjes betekent als je de scenario's langsloopt dat het snel afgelopen is voor Putin. Het feit dat we nu nog niet meedoen is de angst om de situatie niet slechter te maken. Dat is m.i. een misrekening geweest, ik heb daar in het verleden al best wat posts aan gewijd in voorlopers van dit topic.

Een team hoog aangeschreven journalisten hebben een artikel geschreven dat probeert de discussie samen te vatten, ik heb dat hier besproken. De redenering van de duiven overtuigt me nog altijd niet.

Uit die reddit-draad vond ik dit een goede post om te citeren. Het deel dat ik in dikke letter heb gezet is me uit het hart gegrepen, want dat is wat ik vanaf dag 1 bepleit. Rusland is als de dood om ons tegen te komen, en zal er alles aan doen om dat te vermijden. Als we bang zijn voor nucleaire wapens is het juist zaak om initiatief te pakken en escalatieruimte te beperken.

[...]
Tja, de andere optie is dat het uitgelegd wordt als buitenlandse militairen die actief meevechten en daarmee een valide doel zijn. Het klinkt leuk als de-escalatie middel, maar het kan net zo goed als escalatie uitgelegd worden. Ik kan je dan ook garanderen dat als rusland een bom op Kyiv wil gooien ze dat ook doen met die buitenlandse militairen. Sterker nog, ik schat dat ze het dan eerder doen.

Oftewel het is maar net hoe je het uitlegt, en wat jij de-escalatie vindt, kan net zo goed als escalatie gebruikt worden.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEY_DUDE
bulle bas schreef op maandag 19 september 2022 @ 20:30:
[...]

Het feit dat we nu nog niet meedoen is de angst om de situatie niet slechter te maken. Dat is m.i. een misrekening geweest, ik heb daar in het verleden al best wat posts aan gewijd in voorlopers van dit topic.

[...]
Grootste reden dat “we” niet mee doen is dat er in de VS nul animo is voor boots on the ground na alle desastreus verlopen oorlogen in de afgelopen decenia. Voor de VS is de oorlog al gewonnen. Het Russisch leger ligt in puin en is zeker niet meer in staat een NAVO land iets aan te doen. En dat allemaal met alleen geld en wapens zonder Amerikaanse slachtoffers. Europese landen zijn sowieso oorlogsschuw, even in het midden gelaten of dat terecht is. Wij zijn niet bereid om in grote getalen naar een front te gaan. Kernwapens zijn een excuus en een makkelijk antwoord voor een complexe situatie waarin dit soort motieven de belangrijkste rol spelen.

Acties:
  • +25 Henk 'm!

Verwijderd

deze rant voegt niets toe aan een discussie

[ Voor 95% gewijzigd door polthemol op 20-09-2022 07:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
HEY_DUDE schreef op maandag 19 september 2022 @ 20:43:
[...]

Grootste reden dat “we” niet mee doen is dat er in de VS nul animo is voor boots on the ground na alle desastreus verlopen oorlogen in de afgelopen decenia. Voor de VS is de oorlog al gewonnen. Het Russisch leger ligt in puin en is zeker niet meer in staat een NAVO land iets aan te doen. En dat allemaal met alleen geld en wapens zonder Amerikaanse slachtoffers. Europese landen zijn sowieso oorlogsschuw, even in het midden gelaten of dat terecht is. Wij zijn niet bereid om in grote getalen naar een front te gaan. Kernwapens zijn een excuus en een makkelijk antwoord voor een complexe situatie waarin dit soort motieven de belangrijkste rol spelen.
Dat dit niet de eerste voorkeur heeft kan ik wel inkomen. Maar het proces van bewust langzaam doodmaken van Rusland, dat vraag ik me af. Ik denk dat we toch liever deze zaak eerder afsluiten dan later.
In de VS moeten de Republikeinen inmiddels juist afgeremd worden, de angst en misrekening van de Russische macht heeft ons op achterstand gezet. Hadden we meer gedurfd dan hadden we ook meer gedaan, dat denk ik echt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
HEY_DUDE schreef op maandag 19 september 2022 @ 20:43:
[...]
Sterker nog, de Amerikaanse economie draait op oorlogen en het geld dat ze er nu inpompen verdienen ze makkelijk weer terug via hun wapenindustrie.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
bulle bas schreef op maandag 19 september 2022 @ 21:07:
[...]

Dat dit niet de eerste voorkeur heeft kan ik wel inkomen. Maar het proces van bewust langzaam doodmaken van Rusland, dat vraag ik me af. Ik denk dat we toch liever deze zaak eerder afsluiten dan later.
In de VS moeten de Republikeinen inmiddels juist afgeremd worden, de angst en misrekening van de Russische macht heeft ons op achterstand gezet. Hadden we meer gedurfd dan hadden we ook meer gedaan, dat denk ik echt.
Het belangrijkste is juist dat Oekraine het grote rusland verslaat. Sturen we teveel dan is dat overduidelijk de reden van winst, maar met wat er nu wordt gestuurd kun je makkelijk zeggen dat het Oekraine is die rusland heeft verslagen. Voor de langere termijn levert dat veel meer op dan een snelle overwinning. Zoals het nu gaat is dus voor de kortere termijn minder leuk, maar voor de langere termijn zeker winst.

Waren de russen de 1e dag weggejaagd hadden ze het een paar jaar later weer geprobeerd. Zoals het nu gaat duurt het echter jaren voordat ze weer iets hebben opgebouwd en is het maar de vraag of ze de komende decennia nog wel iets kunnen en bovenal of ze dat overleven of dat rusland uit elkaar valt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Vraag me alleen af hoe dit verder gaat? Zodra Oekraïne die frikandellen club uit Rusland terug heeft gejaagd, meteen bij de EU :? Anders komt Rusland weer terug?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

UA krijgt 28 Slowaakse T-55S https://nitter.it/Noel_dotsol/status/1571917963145654272

Ja, dat zijn stokoude T-55's, maar:

https://nitter.it/Noel_dotsol/status/1571935453753839617

Dat zijn leuke upgrades :)

Maar niet iedereen is positief: YakuzA in "Wapens en wapensystemen"

[ Voor 12% gewijzigd door _Eend_ op 19-09-2022 21:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 04-10 17:33

Auredium

Informaticus Chaoticus

JB schreef op maandag 19 september 2022 @ 21:15:
Vraag me alleen af hoe dit verder gaat? Zodra Oekraïne die frikandellen club uit Rusland terug heeft gejaagd, meteen bij de EU :? Anders komt Rusland weer terug?
EU niet dat process duurt jaaaaaren. Oekraine zal daarin geen speciale status krijgen. Er zijn economische voorwaarden en zaken zoals corruptie die moeten worden aangestipt. Maar wellicht wel NATO...als het officieel vrede is want een land mag niet in een conflict zijn met een ander land voordat als het NATO partner wordt.

Worst case scenario voor Oekraine? Een decennia voordat ze aan de eisen kunnen voldoen om EU lid te worden en Rusland die wat stopt met het conflict maar geen offficiele vrede wilt ondertekenen / verklaren. Dan zit Oekraine 10 jaar in limbo en kunnen ze geen NATO lid worden.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-10 12:01
Auredium schreef op maandag 19 september 2022 @ 21:22:
[...]

EU niet dat process duurt jaaaaaren. Oekraine zal daarin geen speciale status krijgen. Er zijn economische voorwaarden en zaken zoals corruptie die moeten worden aangestipt. Maar wellicht wel NATO...als het officieel vrede is want een land mag niet in een conflict zijn met een ander land voordat als het NATO partner wordt.

Worst case scenario voor Oekraine? Een decennia voordat ze aan de eisen kunnen voldoen om EU lid te worden en Rusland die wat stopt met het conflict maar geen offficiele vrede wilt ondertekenen verklaren. Dan zit Oekraine 10 jaar in limbo en kunnen ze geen NATO lid worden.
Suffe gedachte wellicht: of de voorwaarden voor NATO worden tijdelijk versoepeld, waardoor Oekraine alsnog toetreed. Dat zou wel een "nucleaire" optie zijn voor Rusland, in de zin dat ze dan redelijk vast staan. Doorgaan is dan sowieso zelfmoord voor de Russen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Kijk, dat is mooi!

(Ga alleen niet naar hun website.. het plaatje wat op de defaced site staat is niet heel erg smakelijk.)

[ Voor 3% gewijzigd door bloody op 19-09-2022 21:24 ]

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:47
Maar is er officieel een oorlogsverklaring? Zou het niet kunnen dat als Rusland terug achter de grenzen zit van 1991, er een officieel einde is aan het conflict? Moeten ze enkel zien dat er geen volksopstanden uitbreken in die afvallige provincies.

[ Voor 0% gewijzigd door Arator op 19-09-2022 21:27 . Reden: typo ]

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

bloody schreef op maandag 19 september 2022 @ 21:24:
Kijk, dat is mooi!
[Twitter]

(Ga alleen niet naar hun website.. het plaatje wat op de defaced site staat is niet heel erg smakelijk.)
Ik vraag me af of al die gegevens op de website stonden. Dat zou, op zijn zachtst gezegd, best wel een beetje dom zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Nu online

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Duitsland stuurt nog eens vier pantserhouwitsers naar Oekraïne

Volkskrant liveblog
19:39
Duitsland stuurt vier pantserhouwitsers richting Oekraïne, om het leger te ondersteunen in de strijd tegen Rusland. De wapenvoertuigen worden per direct geleverd, aldus de Duitse minister van Defensie Christine Lambrecht.

Kyiv heeft bij Duitsland aangedrongen op de levering van meer mobiele wapensystemen, en Berlijn zegt daar graag aan te willen voldoen. Eerder leverde het land al tien houwitsers in een gezamenlijk project met Nederland, dat toen acht van die wapenvoertuigen schonk. Het project was destijds een succes, aldus de Duitse defensieminister. ‘De pantserhouwitsers die zijn geleverd door Duitsland en Nederland hebben zichzelf meer dan bewezen in de strijd.’

De gevechtsvoertuigen, die tot veertig kilometer ver kunnen schieten, spelen volgens het Oekraïense leger een belangrijke rol bij het huidige tegenoffensief. Duitsland levert ook munitie voor bij de houwitsers.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
Auredium schreef op maandag 19 september 2022 @ 21:22:
[...]

Ben van mening dat de EU dat nota bene een Nobelprijs voor de vrede heeft zich hier niet achter regeltjes en procedures moet verschuilen. Vind dat zelfs verwerpelijk. Dat iedereen in een reflex schiet van maar ja corruptie maar ja dat duurt jaren draagt niet bij aan een oplossing. De EU kan prima het voortouw nemen voor een nieuwe veiligheidsstructuur. Soort Marshall plan met uitzicht op lidmaatschap en direct onderdeel van een militaire paraplu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:44
JB schreef op maandag 19 september 2022 @ 21:15:
Mocht het Oekraïne inderdaad lukken om de Russen terug te drijven naar achter de grenzen, dan zal Rusland de eerste decennia niet meer terugkomen. Ze hebben immers nauwelijks nog een leger, laat staan materieel, en ze kunnen nauwelijks opbouwen want vanwege de sancties liggen hun fabrieken stil, en qua demografie zijn er de komende decennia bij lange na niet genoeg jonge mannen om in het leger te dienen. Zelfs nu moet Rusland al zijn toevlucht nemen tot sloebers en criminelen.

Dus van Rusland hebben, althans qua conventionele oorlogsvoering, langere tijd geen last meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

migchiell schreef op maandag 19 september 2022 @ 21:37:
[...]

Mocht het Oekraïne inderdaad lukken om de Russen terug te drijven naar achter de grenzen, dan zal Rusland de eerste decennia niet meer terugkomen. Ze hebben immers nauwelijks nog een leger, laat staan materieel, en ze kunnen nauwelijks opbouwen want vanwege de sancties liggen hun fabrieken stil, en qua demografie zijn er de komende decennia bij lange na niet genoeg jonge mannen om in het leger te dienen. Zelfs nu moet Rusland al zijn toevlucht nemen tot sloebers en criminelen.

Dus van Rusland hebben, althans qua conventionele oorlogsvoering, langere tijd geen last meer.
de chemische wapens gaan nog komen als Russisch alternatief voor hun gebrek aan conventioneel geweld.
krijgt UA ook al hulp voor om daarmee om te gaan. Gaat gegarandeerd gebeuren tenzij Putin gestopt wordt.

Just wait and see :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HEY_DUDE schreef op maandag 19 september 2022 @ 21:36:
[...]

Ben van mening dat de EU dat nota bene een Nobelprijs voor de vrede heeft zich hier niet achter regeltjes en procedures moet verschuilen. Vind dat zelfs verwerpelijk. Dat iedereen in een reflex schiet van maar ja corruptie maar ja dat duurt jaren draagt niet bij aan een oplossing. De EU kan prima het voortouw nemen voor een nieuwe veiligheidsstructuur. Soort Marshall plan met uitzicht op lidmaatschap en direct onderdeel van een militaire paraplu.
de EU kan helemaal geen militaire paraplu bieden. Daarom doen ze het ook niet.
Marshall-plan is in principe al aangekondigd. De hele lijst met namen van landen die bepaalde steden en regio's gaan helpen herbouwen zijn allang bekend.

Regeltjes en procedures kunnen en zijn beschermend tegen impulsiviteit. Als een dolle stier ergens doorheen rennen zorgt voor meer schade dan wenselijk.

Oekraine gaat zelf voor de veiligheidsstructuur zorgen qua opzet. Corruptie overwinnen doen ze zelf.
Over een paar jaar hopen ze klaar te zijn.
Een oorlog zorgt dat veel dingen vloeibaar worden. Onder druk wordt alles vloeibaar.
Geef ze even de tijd en ze halen ons links in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
Verwijderd schreef op maandag 19 september 2022 @ 21:42:
[...]

Oekraine gaat zelf voor de veiligheidsstructuur zorgen qua opzet. Corruptie overwinnen doen ze zelf.
https://www.nrc.nl/nieuws...moeten-aanpakken-a4142124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
Verwijderd schreef op maandag 19 september 2022 @ 21:42:
[...]

de EU kan helemaal geen militaire paraplu bieden. Daarom doen ze het ook niet.
Waarom niet? We hebben nu ook een onderlinge afspraak tussen lidstaten. Oekraïne daar wel of niet deel van laten uitmaken is een politieke keuze. Bovendien heeft de EU een grotere uitdaging qua veiligheidsstructuur. We hebben nu Biden in de VS, god verhoede dat daar straks weer een man met raar kapsel zit die vind dat Europa haar eigen boontjes moet doppen.
Marshall-plan is in principe al aangekondigd. De hele lijst met namen van landen die bepaalde steden en regio's gaan helpen herbouwen zijn allang bekend.
Volledig gemist
Regeltjes en procedures kunnen en zijn beschermend tegen impulsiviteit. Als een dolle stier ergens doorheen rennen zorgt voor meer schade dan wenselijk.
Een speciale status of verdrag is wat anders dan een dolle stier. Daar kun je best goed over nadenken. De EU is wel vaker wendbaar geweest dat kan nu ook.
Over een paar jaar hopen ze klaar te zijn.
Een oorlog zorgt dat veel dingen vloeibaar worden. Onder druk wordt alles vloeibaar.
Geef ze even de tijd en ze halen ons links in.
De EU mag ook best beetje vloeibaar worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

dat bedoel ik: misschien willen ze stiekem wel niet, maar ze doen het wel want het gaat hier om hun survival.

Misschien dat ze na de oorlog een terugval ondergaan, misschien. Maar ze hebben uit noodzaak goede wil getoond.
En als de welvaart binnenstroomt is de corruptie misschein niet eens meer nodig want ze verrijken zichzelf al op westerse manier :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

HEY_DUDE schreef op maandag 19 september 2022 @ 21:50:
[...]

Waarom niet? We hebben nu ook een onderlinge afspraak tussen lidstaten. Oekraïne daar wel of niet deel van laten uitmaken is een politieke keuze. Bovendien heeft de EU een grotere uitdaging qua veiligheidsstructuur. We hebben nu Biden in de VS, god verhoede dat daar straks weer een man met raar kapsel zit die vind dat Europa haar eigen boontjes moet doppen.
waarom niet? omdat we geen leger hebben.
We beginnen pas net weer een beetje met de 2% voor NATO.
De VS is de paraplu, de rest zijn kruimels.
Volledig gemist
hier een sneakpeak. Nederland helpt bijv. mee met Kherson-regio (Mykolaev geloof ik ook).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rosdKhSNLHso18QBwC4VR93xgD4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kuB00lv3oSPyrkDVCIRGlCsU.png?f=fotoalbum_large
Een speciale status of verdrag is wat anders dan een dolle stier. Daar kun je best goed over nadenken. De EU is wel vaker wendbaar geweest dat kan nu ook.
de EU is wendbaar want UA heeft nu een of andere kandidaat-status.
En het land hoopt zelf geloof ik eind 2024 klaar te zijn voor volledige toetreding. Dat is razendsnel.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2022 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Verwijderd schreef op maandag 19 september 2022 @ 21:55:
[...]
hier een sneakpeak. Nederland helpt bijv. mee met Kherson-regio (Mykolaev geloof ik ook).

[Afbeelding]
[...]
de EU is wendbaar want UA heeft nu een of andere kandidaat-status.
En het land hoopt zelf geloof ik eind 2024 klaar te zijn voor volledige toetreding. Dat is razendsnel.
Ik vroeg me als eerste toen af toen ik dit plaatje zag ‘wie gaat de Krim dan herbouwen?’ :)

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Muncher
YakuzA schreef op maandag 19 september 2022 @ 22:16:
[...]

Ik vroeg me als eerste toen af toen ik dit plaatje zag ‘wie gaat de Krim dan herbouwen’ :)
Daar kunnen we mooi de 7.5 miljard heen pompen die Hongarije aan haar voorbij moet laten gaan als het zo doorgaat :)

offtopic

[ Voor 42% gewijzigd door polthemol op 20-09-2022 07:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

_Eend_ schreef op maandag 19 september 2022 @ 21:20:
UA krijgt 28 Slowaakse T-55S [Twitter]https://nitter.it/Noel_dotsol/status/1571917963145654272

Ja, dat zijn stokoude T-55's, maar:

[Twitter]https://nitter.it/Noel_dotsol/status/1571935453753839617

Dat zijn leuke upgrades :)

Maar niet iedereen is positief: YakuzA in "Wapens en wapensystemen"
De M84’s zouden een betere optie zijn, die zijn ook compatible qua ammo.

Daar kunnen ze gewoon wat extra ERA op plakken en dan is het weer een extra T72 variant erbij in het veld.

Maar gezien deze wissel al sinds april speelt, schiet dat nog niet echt op.
https://www.armyrecogniti...tanks_to_ukraine.amp.html

[ Voor 12% gewijzigd door YakuzA op 19-09-2022 22:28 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:30
Al die oud-Oostbloklanden willen best van hun oude meuk afscheid nemen zolang ze maar iets nieuwers en beters weten te bemachtigen :P .

Als je op dit moment een NATO wapenleverancier bent en het was een beetje tam wegens slechte investeringen, dan heb je nu de orderboeken wel weer vol zitten :) .

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
YakuzA schreef op maandag 19 september 2022 @ 22:24:
[...]

De M84’s zouden een betere optie zijn, die zijn ook compatible qua ammo.
[Embed]
Daar kunnen ze gewoon wat extra ERA op plakken en dan is het weer een extra T72 variant erbij in het veld.
Zit daar niet net een probleem? Ik dacht dat de US net in gans de wereld USSR-ammostocks aan het leegkopen was om Oekraïne te voorzien van de nodige ammunitie. 105mm kan elk navo-land leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Arator schreef op maandag 19 september 2022 @ 23:05:
[...]

Zit daar niet net een probleem? Ik dacht dat de US net in gans de wereld USSR-ammostocks aan het leegkopen was om Oekraïne te voorzien van de nodige ammunitie. 105mm kan elk navo-land leveren.
Een mogelijke Leopard 1 deal om aan UA te leveren faalde juist mede door het niet beschikbaar zijn van de 105mm ammo ;)
but the deal fell through due to a lack of available ammunition and the refusal of other NATO Leopard 1 operators to supply it.
Dat blijft dus nog een vraagteken.
En om voor 28 tanks een complete supply chain voor die ammo op te zetten weet ik niet hoe effectief dat is?

[ Voor 12% gewijzigd door YakuzA op 19-09-2022 23:18 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
YakuzA schreef op maandag 19 september 2022 @ 23:16:
[...]

Een mogelijke Leopard 1 deal om aan UA te leveren faalde juist mede door het niet beschikbaar zijn van de 105mm ammo ;)
Oeps, had ik effe gemist. Wij (België) kunnen normaal niet helpen. Een vroegere Belgische minister van defensie dacht dat de 90mm munitie uit zijn achtertuin wel zou voldoen.
Wij hebben geen tanks meer op 105mm sinds 2014, dus ik vermoed dat die ammo ondertussen ook al wel verkocht zal geweest zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 24-09 14:16

psy

Interresante draai in het inmiddels bekende programma met Olga.

NATO is sterk.
Himar's niet onderschatten.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 08:39
Is er een reden dat er tussen de Rivne/Cherniv regio's er geen ondersteuning is van andere Europese landen? Gezien er in de rest van de grensregio's wel ondersteuning is.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:04
psy schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 00:47:

NATO is sterk.

[Twitter]
Ja langzaam zaken ze in het slachtoffer narratief. "De hele westerse wereld", "Himars is a treat". Wij zijn slachtoffer, het westen is de boeman. Ook mooie opbouw naar de bedreiging van de Russische staat. Ik weet niet wat ik hier van vind...

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:42

Fanta

FordPerformance™️

Treat? Ik moest gniffelen. :X

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

caspervc schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 07:48:
[...]

Ja langzaam zaken ze in het slachtoffer narratief. "De hele westerse wereld", "Himars is a treat". Wij zijn slachtoffer, het westen is de boeman. Ook mooie opbouw naar de bedreiging van de Russische staat. Ik weet niet wat ik hier van vind...
Is toch logisch :? Zo doen ze altijd al, constant pesten totdat iemand het beu is en dan meteen doen "zie je wel, ze zijn tegen ons!".

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Net als je denkt dat de morele ondergrens wel bereikt is in die talkshow, weten ze toch de lat weer wat omlaag te duwen. Samenvatting staat zo ongeveer in de tweet.

Iemand op twitter vat het mooi samen:
Russian warriors in their propaganda army are fighting hard to make sure that Putin's regime will be firmely isolated, strategically defeated and all the crimes including the "work" of these "dehumanizers" will not go unpunished.
offtopic:
@psy FYI deze Julia Davis is de bron van de vertalingen, niet de wartranslated die jij postte. Helaas is het erg lastig soms de bron te achterhalen, want veel twitter accounts copy/pasten domweg de inhoud

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S4-Un8u1w46FIsNZNlu84M5S-2s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/o9vuDqIrmINjNcWrH9Ph8PUm.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-06 08:29
bloody schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 08:30:
Net als je denkt dat de morele ondergrens wel bereikt is in die talkshow, weten ze toch de lat weer wat omlaag te duwen. Samenvatting staat zo ongeveer in de tweet.

[Twitter]
Iemand op twitter vat het mooi samen:

[...]

offtopic:
@psy FYI deze Julia Davis is de bron van de vertalingen, niet de wartranslated die jij postte. Helaas is het erg lastig soms de bron te achterhalen, want veel twitter accounts copy/pasten domweg de inhoud
Erg ordinair, maar voor mij niet veel meer dan een paar dubieuze wankreten uit ultieme frustratie. Een maand of twee geleden was het ook al het verhaal dat Nederland binnen bereik zou zijn van hun ICBMs. Tja.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Jedi_Pimp schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 08:48:
[...]

Erg ordinair, maar voor mij niet veel meer dan een paar dubieuze wankreten uit ultieme frustratie. Een maand of twee geleden was het ook al het verhaal dat Nederland binnen bereik zou zijn van hun ICBMs. Tja.
Klopt, je moet het ook naast je neerleggen en niet je persoonlijk gaan druk maken hierover.
Het is meer het clowneske, hoe ze zichzelf zo ontzettend te kijk zetten. En heel slechte reclame voor RU (als dat al slechter kon) neerzetten.

nope

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing

Ze zijn volgens Twitter al sinds gisterenavond bezig.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:18

NATO is sterk.

[Twitter]
In de Calimero stand, zij zijn groot en ik is klein.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

De russen aan het front worden zelfs in hun tank vastgezet doordat de luiken dicht worden gelast.
Dit lijkt een op de kamikaze manier van de japanners in de jaren 40.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online

NATO is sterk.

[Twitter]
Olga Skabeyeva, de vrouw van Yevgeny Popov
In 2020, The Insider ranked Popov and Skabeyeva 7th and 8th out of 12 wealthiest Russian propagandists.[7]
Wie veel heeft, heeft op de lange duur ook veel te verliezen (op de korte duur niet; sancties doet ze weinig).

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 04-10 17:33

Auredium

Informaticus Chaoticus

asing schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 08:58:
[Twitter]

Ze zijn volgens Twitter al sinds gisterenavond bezig.
Lyman gaat vallen deze week. (Dat is mijn voorspelling)
Dat Rusland zo volhardend is in de verdediging is een teken dat ze hun linies hebben weten te maken sinds het debacle van omtrent het offensief van afgelopen week.

Ik deel echter de opkomende gedachte dat iig voor afzienbare tijd de speelbal bij Oekraïne ligt en Rusland niets anders kan doen dan verdedigen. De interne oppositie in Rusland zal groeien op het moment dat Kherson valt.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:11

rapture

Zelfs daar netwerken?

Thombias schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 09:42:
[Twitter]

De russen aan het front worden zelfs in hun tank vastgezet doordat de luiken dicht worden gelast.
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FdFNX8lWAAAxC06?format=png&name=small

De Russen beweren dat de Oekraïners de luiken dichtgelast hebben.

Een reactie op de tweet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 30-09 17:03
[Twitter]

Als dit echt zo is..Jemig..

Dat werkt niet echt motiverend nee. Toch een soort van Stalingrad gevoel krijg je erbij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

wauskoek schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 09:49:
[...]

Als dit echt zo is..Jemig..

Dat werkt niet echt motiverend nee. Toch een soort van Stalingrad gevoel krijg je erbij.
Jouw reactie is precies de bedoeling, dat mensen aan het twijfelen worden gebracht. En afgeleid van het falen van de RU troepen.

[ Voor 6% gewijzigd door bloody op 20-09-2022 09:53 ]

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

bloody schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 09:51:
[...]

Jouw reactie is precies de bedoeling, dat mensen aan het twijfelen worden gebracht. En afgeleid van het falen van de RU troepen.
Want "dichtlassen" != falen RU troepen? :+

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• asing
rapture schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 09:48:
[...]
De Russen beweren dat de Oekraïners de luiken dichtgelast hebben.
Lasapparaat bij je hebben
Flink aggregaat bij je hebben
Op tank klimmen
Luik dichtlassen

Ohja, zorgen dat de tank blijft staan want anders kan je niet lassen, en zorgen dat je niet beschoten wordt.

Volgens mij is een drone met een mortier effectiever en makkelijker.

Mijn 2 centen : ze hebben daar in Moskou rare paddestoelen waar je heel gek van gaat praten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

[Twitter]

Alexander Khodakovsky is de commandant van het Vostok bataljon, een eenheid van de DPR, dus ik neem aan dat dat bericht vanuit zijn ogen is geschreven. Maw.: het zou om een UA tank gaan.

Het lijkt mij meer dan een tikkeltje onwaarschijnlijk dat dit echt waar is. Zoals @asing schrijft: ze kweken in Moskou rare paddestoelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wauskoek
bloody schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 09:51:
[...]

Uiteraard twijfel ik want ik heb nog geen bewijs gezien. Maar mocht het echt zo zijn dan verbaasd het me echt niet.

dubbel Edit.. oh wacht ik dacht dat het om een russische tank ging die dicht was gelast door hun eigen troepen?

[ Voor 13% gewijzigd door wauskoek op 20-09-2022 10:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ircghost
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:07

Ircghost

Honeybadger doesn't care!

asing schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 09:58:
[...]

Op tank klimmen
Luik dichtlassen

Ohja, zorgen dat de tank blijft staan want anders kan je niet lassen, en zorgen dat je niet beschoten wordt.

Mijn 2 centen : ze hebben daar in Moskou rare paddestoelen waar je heel gek van gaat praten.
Het verhaal is niet dat ze Russische tanks beklimmen en dicht lassen. Het verhaal is dat ze hun eigen tanks dichtlassen.

Niet dat een van de twee verhalen geloofwaardig is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

NATO is sterk.

[Twitter]
En hiervoor zeiden ze nog wel dat ze alle 30 HIMARS hadden gesloopt, zelfs die ene die op de 3e verdieping stond!

Maar ze moeten wel, ze kunnen het aan de achterban denk ik niet verkopen dat hun machtige leger in een gebied binnen een week verslagen word door notabene het zwakke leger van dat kleine landje Oekraine.
Nee, hier werken hogere machten aan, mercenaries van NATO met krachtige westerse wapens zitten hier achter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:11

rapture

Zelfs daar netwerken?

[...]

Op tank klimmen
Luik dichtlassen

Het bericht is vanuit de Russische kant geschreven, want ze spreken over moeizame logistiek over de rivier en de vijand wilt hen over de rivier duwen. Ze schreven over een vijandelijke (Oekraïense) tank die op voorhand dichtgelast is voordat het naar de Russen gestuurd werd.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Ircghost schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:02:
[...]

Het verhaal is niet dat ze Russische tanks beklimmen en dicht lassen. Het verhaal is dat ze hun eigen tanks dichtlassen.

Dan gaat hetzelfde verhaal nog steeds op. Als een tankbemanning merkt dat men van plan is om de tank dicht te lassen zou je dat toch niet zomaar laten gebeuren. Ik bedoel, je zit in een tank :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
rapture schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:05:
[...]

Het bericht is vanuit de Russische kant geschreven, want ze spreken over moeizame logistiek over de rivier en de vijand wilt hen over de rivier duwen. Ze schreven over een vijandelijke (Oekraïense) tank die op voorhand dichtgelast is voordat het naar de Russen gestuurd werd.
Ik had het verkeerd begrepen en dacht dat juist de russen zelf hun eigen bemanning in hun tanks hadden dicht gelast. Ik moet even beter lezen :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
wauskoek schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:08:
[...]

Ik had het verkeerd begrepen en dacht dat juist de russen zelf hun eigen bemanning in hun tanks hadden dicht gelast. Ik moet even beter lezen :+
Ik was in dezelfde veronderstelling. Maar als ik in die tank zat en ze probeerden mij op te sluiten, dan was ik ook raan rijden of de lasser gaan beschieten. Ook al was het iemand van dezelfde kant >:)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
[...]

:D dat is ook daadwerkelijk zo. Het sprookje van de kerstman vindt oorsprong bij de Sami of Lappen, de oorspronkelijke bevolkingen van Siberisch Rusland en Finland. Een sjamaan at de vliegenzwam, drinkt hierbij, en urineert vervolgens muscimol uit. Deze urine bevat vervolgens niet het giftige muscarine, en het iboteenzuur omgezet is nog meer muscimol, terwijl het grootste deel muscimol niet is omgezet door (lever van) de sjamaan. De sjamaan fungeert hier dus als tank die de klappen van de muscarine opvangt. Gedroogd wordt het overigens ook omgezet naar muscimol. Het geheel heeft een nootachtige smaak. Misschien lekker bij een kopje thee? Weer 'ns wat anders :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Misschien een handige harrie aan de kant van UA die een 'tank drone' gemaakt heeft van een afgeschreven tank?

Als er niemand in de tank zit en de luiken zitten dicht gelast, dan kun je hem prima gebruiken als een soort stormram om door linies heen te rijden. Zeker als de linies dicht bij elkaar liggen, is die tank al bij de vijandige linies voordat hij is opgeblazen en dan krijg je een redelijke chaos om dat ding te proberen te slopen. Handvol met munitie erin en 1 granaat in het kanon en het lijkt in eerste instantie nog alsof er echt mensen in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

TheGhostInc schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:19:
Misschien een handige harrie aan de kant van UA die een 'tank drone' gemaakt heeft van een afgeschreven tank?

Als er niemand in de tank zit en de luiken zitten dicht gelast, dan kun je hem prima gebruiken als een soort stormram om door linies heen te rijden. Zeker als de linies dicht bij elkaar liggen, is die tank al bij de vijandige linies voordat hij is opgeblazen en dan krijg je een redelijke chaos om dat ding te proberen te slopen. Handvol met munitie erin en 1 granaat in het kanon en het lijkt in eerste instantie nog alsof er echt mensen in zitten.
Waarom zou de tank zich dan overgeven?

Buiten dat is het hele verhaal ronduit belachelijk zonder bewijs, je zou toch denken dat ze elke vierkante mm van die tank nu wel zouden hebben gefilmd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
_Eend_ schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:21:
Waarom zou de tank zich dan overgeven?
Brandstof op? Doet ie niks meer.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• asing
Jullie beginnen net zo gek te praten als die Russische Pundits. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:36

servies

Veni Vidi Servici

wauskoek schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:08:
[...]

Eigenlijk had je dat goed begrepen, alleen probeerden de Russen het voor een Ukraïnse tank door te laten gaan...

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

asing schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:24:
Jullie beginnen net zo gek te praten als die Russische Pundits. :X
To Know Your Enemy, You Must Become Your Enemy

- Sun Tzu
:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
Jerie schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:16:
[...]

:D dat is ook daadwerkelijk zo. Het sprookje van de kerstman vindt oorsprong bij de Sami of Lappen, de oorspronkelijke bevolkingen van Siberisch Rusland en Finland. Een sjamaan at de vliegenzwam, drinkt hierbij, en urineert vervolgens muscimol uit. Deze urine bevat vervolgens niet het giftige muscarine, en het iboteenzuur omgezet is nog meer muscimol, terwijl het grootste deel muscimol niet is omgezet door (lever van) de sjamaan. De sjamaan fungeert hier dus als tank die de klappen van de muscarine opvangt. Gedroogd wordt het overigens ook omgezet naar muscimol. Het geheel heeft een nootachtige smaak. Misschien lekker bij een kopje thee? Weer 'ns wat anders :+
Zaten/zitten de Lappen ook in Siberisch Rusland? Zorgt die paddestoel er ook voor dat ze zicht razendsnel duizenden kilomenters kunnen verplaatsen? >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Gezellig boel daar..
Russen die Russen moeten bewaken. Wat zal het moraal daar laag zijn zeg..

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Laatst online: 05-10 20:39
Zonder heel diep in de discussie te springen, denk ik dat velen onderschatten hoe een Rus denkt, of eigenlijk hoe het "systeem" daar werkt. Angst is daar het toverwoord. Zelf denken is niet de bedoeling. Rangorde is heilig.

Alles waar ze nu over struikelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:44
Jerie schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:16:
[...]

offtopic:
Offtopic maar geweldig verhaal :D

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online

Kolonel Marcus Reisner (Osterreichs Bundesheer) had 5 a 6 dagen geleden deze analyse van Oekraïnese offensief. Zoals gewoonlijk origineel in Duits. Hij gaat in op welke voertuigen en wapens zijn gebruikt, en een reconstructie. Wat me ook opviel is dat hij benoemt dat de Oskil rivier de enige lijn was die de Russen konden gebruiken om doorgebroken UA te stoppen. Zo had ik het nog niet bekeken, ik zag het vanuut oogpunt UA ivm uitrusten na offensief. Interessant dat hij voorbeelden geeft van mogelijke outcome (Cobra Jul 1944, Falaise Aug 1944, Bagration Jun 1944, Ardennes Dec 1944, Oktoberrevolutie Oktober 1917). Op het einde vertelt hij over zijn nieuwe functie (bij de honor guard, rode baret) waardoor hij minder filmpjes kan produceren.

[ Voor 4% gewijzigd door Jerie op 20-09-2022 10:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:16
Waarom is Kherson eigenlijk zo belangrijk? Ik begin steeds meer het idee te krijgen dat het slimmer is om via Nova Kakhovka over te steken.

1) UA kan dan zuidwaarts trekken om zo Kherson effectief te omsingelen. Strategisch is het dan ook een stuk lastiger voor RU om doelloos met artellerie Kherson te bestoken. De westpassage van de Krim wordt dan ook afgesneden.

2) Volgende stap zou Melitopol Kunnen zijn. Vanaf de westkant kan de UA de oostelijke passage middels Himars controleren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f2lqXB2O6P5F3oG6-Jl3yjSEMZk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/llws8bkITAI3Edx4A6r30W9y.jpg?f=fotoalbum_large

In mijn optiek zie ik RU er namelijk prima voor aan om heel Kherson in puin te schieten als UA dit terugneemt.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
Rene schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:44:
In mijn optiek zie ik RU er namelijk prima voor aan om heel Kherson in puin te schieten als UA dit terugneemt.
De smalle passage bij Nova Kakhovka is ook heel erg goed te verdedigen door de Russen. En als de Russen proberen Kherson in puin te schieten dan heeft UA artillerie om de Russen in puin te schieten.

Moreel is het wel een overwinning als ze de noordbank van de Dnepr bevrijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

asing schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:50:
[...]

De smalle passage bij Nova Kakhovka is ook heel erg goed te verdedigen door de Russen. En als de Russen proberen Kherson in puin te schieten dan heeft UA artillerie om de Russen in puin te schieten.

Moreel is het wel een overwinning als ze de noordbank van de Dnepr bevrijden.
En het zou de eerste grote stad zijn die UA bevrijd. Doorstoten vanuit Nova Kakhova lijkt me moeilijk. Dan maak je de Russen het te makkelijk om de bevoorrading te stoppen, aangezien er maar weinig bruggen zijn in de omgeving van de Kakhova's. Dan zie ik ze eerder vanuit het Donbass front doorstoten in de richting van Berdiansk/Mariupol of misschien zelfs Melitopol.

@XWB had laatst een kaartje gepost van een mogelijke nieuwe frontlinie: XWB in "Het Donbass front"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/6e97da4d3fbad2737204efd308ad6df0810758c4/?url=https%3A%2F%2Fpbs.twimg.com%2Fmedia%2FFcYaTABWYAIZa9r%3Fformat%3Djpg%26name%3Dmedium

[ Voor 18% gewijzigd door _Eend_ op 20-09-2022 11:03 . Reden: Kaartje toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

offtopic:
Ik heb niks gezegd :X

[ Voor 95% gewijzigd door _Eend_ op 20-09-2022 11:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Rene schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:44:
Waarom is Kherson eigenlijk zo belangrijk? Ik begin steeds meer het idee te krijgen dat het slimmer is om via Nova Kakhovka over te steken.

1) UA kan dan zuidwaarts trekken om zo Kherson effectief te omsingelen. Strategisch is het dan ook een stuk lastiger voor RU om doelloos met artellerie Kherson te bestoken. De westpassage van de Krim wordt dan ook afgesneden.

2) Volgende stap zou Melitopol Kunnen zijn. Vanaf de westkant kan de UA de oostelijke passage middels Himars controleren.

[Afbeelding]

Het gaat niet om het oversteken van de Dnjepr.
Die 2 choke points is veel moeilijker dan vanaf Zaporizhzhia naar het zuiden optrekken.

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:04

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Ircghost schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:02:
[...]

Gezien de projectie die altijd plaatsvindt doen ze het dus zelf met hun eigen tanks. Het is dus wachten op de eerste dichtgelaste Russische tanks, waarschijnlijk gevuld met die geronselde gevangenen ofzo.

Dit dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

[...]

Op tank klimmen
Luik dichtlassen

Op een geverfde vuile tank kan je niet echt een goede las leggen, dus die UA Special Forces hebben dan ook een haakse slijper met lamellenschijf nodig om het staal kaal te maken. En voor het goede iets om het misschien helemaal vetvrij (dieselwalmen) te maken, want je moet natuurlijk wel een goede las leggen. En dan inderdaad nog een mobiel lasapparaat.

En dat dan allemaal ongezien en ongehoord doen, petje af voor die lassers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
RIP Viktor de Oekraïner die in het Britse leger heeft gediend en onderdeel was van de groep van James Vasquez.

Hier de interview met hem

Dit via het laatste filmpje van Rob

Daarna volgde een of andere Rus die zei dat de Oekraïners kwamen om de kinderen te eten van de Russen. Dit is een verwijzing naar Holodomor, en ik vind het een schofterige belediging. De belediging nazi is ook ernstig, deels inmiddels genormaliseerd. Maar dit? Het bewindt van de Sovjet-Unie (5 jarenplan) was de oorzaak van de Holodomor, waarbij inderdaad kannibalisme plaatsvond (o.a. kinderen opgegeten). Daar denk ik wel aan bij kijken van bepaalde fantasy zoals The Witcher (het fenomeen zombie is ongetwijfeld op dergelijke folklore gebaseerd). Dat is dan entertainment, terwijl het hier de rauwe werkelijkheid betreft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
dr.lowtune schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:16:
[...]

Op een geverfde vuile tank kan je niet echt een goede las leggen, dus die UA Special Forces hebben dan ook een haakse slijper met lamellenschijf nodig om het staal kaal te maken. En voor het goede iets om het misschien helemaal vetvrij (dieselwalmen) te maken, want je moet natuurlijk wel een goede las leggen. En dan inderdaad nog een mobiel lasapparaat.

En dat keer 3 want er zitten 3 personen in een tank van Russische makelij.

Ohja, en niet per ongeluk de munitie aanraken :P

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Jerie schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:17:

De belediging nazi is ook ernstig, deels inmiddels genormaliseerd. Maar dit? Het bewindt van de Sovjet-Unie (5 jarenplan) was de oorzaak van de Holodomor, waarbij inderdaad kannibalisme plaatsvond (o.a. kinderen opgegeten). Daar denk ik wel aan bij kijken van bepaalde fantasy zoals The Witcher (het fenomeen zombie is ongetwijfeld op dergelijke folklore gebaseerd). Dat is dan entertainment, terwijl het hier de rauwe werkelijkheid betreft.
tja... wie zijn hier precies de nazi's?

check dat embleem op de mouw van die gast in camo.

Wikipedia: Russian Imperial Movement

https://www.rferl.org/a/r...ing-ukraine/31871760.html
Leesvoer over de verschillende bewegingen en nazistische Russen aan het front.

[Twitter: https://twitter.com/ford_nik/status/1570425169516105730]
check de vlag die hier bij staat.

[Twitter: https://twitter.com/AnarchOnion/status/1500855199048552460]

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2022 11:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Is weer een Nederlandse vrijwilliger omgekomen in UA: https://nos.nl/artikel/24...27-in-oekraine-gesneuveld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muncher
Filmpje wat vanuit (vermoedelijk) een Russisch vliegtuig is genomen. Als dit inderdaad de stand van zaken is van het vliegtuig, dan is het wachten op ongelukken.

https://imgur.io/gallery/fgsz7nh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-09 15:35

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

dr.lowtune schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:16:
[...]
En dan inderdaad nog een mobiel lasapparaat.

Autogeen natuurlijk ;)

Het lijkt allemaal wat ver gezocht om een crew in een tank op te sluiten, laat ik het daar maar op houden.
Pagina: 1 ... 34 ... 76 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid