ledog schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:31:
[...]
Opmerkelijk dat frustratie over het misdadig gedrag van Rusland zich richt tegen de VN.
Verdiep je eens in alle programma's die de VN heeft lopen. Links en rechts wordt door heel capabele mensen heel goed werk verricht. De VN heeft niet de middelen om een kerncentrale in een actief oorlogsgebied te beschermen.
Of de NATO kan optreden is de vraag. De aanval op de centrale moet dan worden opgevat als oorlogshandeling tegen een van leden van de NATO. Het is vrij zeker dat ingrijpen van de NATO door Rusland wordt aangegrepen voor een algemene mobilisatie. Veel Russen zullen willen geloven dat Ukraine de reactor heeft opgeblazen om steun van het westen af te dwingen.
Ik zal mijn standpunt wat verduidelijken, want volgens mij was er al een eerdere reactie van een andere user van dezelfde strekking.
The United Nations (UN) is an intergovernmental organization whose stated purposes are to maintain international peace and security, develop friendly relations among nations, achieve international cooperation, and be a centre for harmonizing the actions of nations.
Wikipedia: United Nations
Dit is letterlijk waarom de VN is opgericht, een taak waar ze volledig in falen. Er is een veiligheidsraad die niks kan doen omdat 1 van de leden de agressor is en de boel veto'd. Er is daar naast een internationaal strafhof wat niet wordt erkend door de agressor (en lid van die veiligheidsraad!) in dit verhaal.
Met andere woorden: een lid van de VN veiligheidsraad kan actief oorlogsmisdaden plegen, zelfs potentieel een kerncentrale opblazen en half Europa onbewoonbaar maken, en kan dan door de VN niet aangepakt worden want enige interventie kan op een veto rekenen.
Natuurlijk weet ik dat de VN meer doet, echter dit is letterlijk waarom ze zijn opgericht en wat hun core business zou moeten zijn.
Toevoeging: ik ben overigens niet alleen gefrustreerd door de VN, ook de EU zou hier meer kunnen en moeten doen. En de hoofdoorzaak ligt bij de Russische Federatie, die mag van mij ophouden met bestaan.
[
Voor 4% gewijzigd door
dr.lowtune op 19-09-2022 11:14
]