Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 33 ... 76 Laatste
Acties:
  • 712.645 views

Onderwerpen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:31

polthemol

Moderator General Chat
3raser schreef op maandag 19 september 2022 @ 08:37:
Als ik het bericht over deze aanval lees dan kan het toch bijna niet anders dan dat er vanuit Rusland zelf (over de grens) wordt aangevallen? In hoeverre geeft dit een vrijbrief voor Oekraïne om hetzelfde te doen?
Oekraïne had die vrijbrief al vanaf dag 1 van de invasie. Ze gebruiken deze sporadisch om tactische doelwitten te treffen lijkt het (bv. munitieopslag, logistieke hubs bij de grens waar legermateriaal langs komt, benzineopslag, die zaken). Veel meer gaat men ook niet doen, je wilt Putin niet de jokerkaart van mobilisatie kado doen, buiten dat je weinig te zoeken hebt, tenzij je ook voor de terreur tegen burgers wil gaan zoals Rusland doet.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

3raser schreef op maandag 19 september 2022 @ 08:37:
Als ik het bericht over deze aanval lees dan kan het toch bijna niet anders dan dat er vanuit Rusland zelf (over de grens) wordt aangevallen? In hoeverre geeft dit een vrijbrief voor Oekraïne om hetzelfde te doen?
Afgaande op de foto's? Ik zie niets geks... :X Ik zou nu ook een nieuw dak claimen obv wat "shells" :+

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01:30
GvA geeft aan dat er een kerncentrale is gebombardeerd, dit naar een bericht van Energoatom. https://m.gva.be/cnt/dmf20220124_95494955
Kerncentrale Pivdennoyukrainsk in Oekraïne gebombardeerd
De kerncentrale in Zuid-Oekraïne is gebombardeerd door het Russische leger. Dat zegt de Oekraïense uitbater Energoatom maandagochtend. De kerncentrale ligt ten zuiden van de stad Joezjno-oekrajinsk in de oblast Mykolajiv, op 350 kilometer van Kyiv.

"Op 19 september 2022, om 02.00 uur lokale tijd (01.00 uur Belgische tijd), heeft het Russische leger de industriële zone van de Kerncentrale Zuid-Oekraïne gebombardeerd", meldt Energoatom op Telegram. "Op slechts 300 meter van de reactoren vond een krachtige ontploffing plaats."
NOS heeft het ook al op de frontpage staan. De rest van de nieuwszenders vinden de UK momenteel belangrijk.
https://nos.nl/artikel/24...-op-300-meter-van-reactor
De drie reactoren zijn in werking gebleven. De schokgolf heeft wel schade toegebracht aan de omliggende gebouwen van de kerncentrale. Een deel van het complex is stilgelegd, evenals drie hoogspanningsleidingen. Zeker honderd ruiten zijn gebroken, aldus Energoatom
Edit :
Er worden ondertussen ook al beelden gedeeld van het bombardement.
https://twitter.com/nexta...&t=iff8b1BcP48cZBhvZyU-sw

Ook HLN pikt het op met beelden
https://www.hln.be/buiten...ite-in-oekraine~a0ed55e2/
“Momenteel functioneren de drie reactoren normaal”, klinkt het bij Energoatom. “Er raakten geen medewerkers gewond”. Er is wel schade aan een nabijgelegen waterkrachtcentrale en transmissielijnen. De regio Mykolaiv, waar de nucleaire site zich bevindt, wordt de laatste weken zwaar getroffen door Russische troepen.

De Oekraïense president Volodymyr Zelensky zegt dat “Rusland de hele wereld in gevaar brengt”. “We moeten ze stoppen voor het te laat is”, luidt het. Er kwam geen onmiddellijke reactie van Rusland op de beschuldigingen van Oekraïne, zo meldt persagentschap Reuters.
Reuters heeft nu ook een artikel geplaatst. Nu zal de rest van het medialandschap wel snel volgen.
https://www.reuters.com/w...lant-reactors-2022-09-19/

[ Voor 43% gewijzigd door Arator op 19-09-2022 09:45 . Reden: Bijkomende links en bronnen ]

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:28

Snow_King

Konijn is stoer!

Arator schreef op maandag 19 september 2022 @ 09:11:
GvA geeft aan dat er een kerncentrale is gebombardeerd, dit naar een bericht van Energoatom. https://m.gva.be/cnt/dmf20220124_95494955

[...]

NOS heeft het ook al op de frontpage staan. De rest van de nieuwszenders vinden de UK momenteel belangrijk.

[...]
Ik probeer het, maar het lukt mij niet. Hoe haal je het toch in je botte hoofd om een bom op een kerncentrale te gooien?

Ik vraag mij nu echt af, wat als er wel een meltdown komt? Gaan we dan ingrijpen? Of blijft het toch nog steeds: Want Rusland heeft nukes

Want inmiddels hebben we Bucha gezien, nu Izjoem, eerste kerncentrale die al bijna kapot is, nu deze die een bom op zich krijgt.

Maar goed, al 7 maanden vraag ik mij af hoe lang we (Westen) dit gewoon door laten gaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Snow_King schreef op maandag 19 september 2022 @ 09:19:
[...]

Ik probeer het, maar het lukt mij niet. Hoe haal je het toch in je botte hoofd om een bom op een kerncentrale te gooien?

Ik vraag mij nu echt af, wat als er wel een meltdown komt? Gaan we dan ingrijpen? Of blijft het toch nog steeds: Want Rusland heeft nukes

Want inmiddels hebben we Bucha gezien, nu Izjoem, eerste kerncentrale die al bijna kapot is, nu deze die een bom op zich krijgt.

Maar goed, al 7 maanden vraag ik mij af hoe lang we (Westen) dit gewoon door laten gaan.
Precies dit. Ik moet hier niet teveel komen want ik kook van binnen. Alles "mag" zo lijkt.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
teacup schreef op maandag 19 september 2022 @ 07:22:
Zelensky: herovering Marioepol, Melitopol en Cherson volgend doel

Volkskrant Liveblog

[...]

[...]

Ben wel benieuwd of dit nu weer informatieruis is die vooral voor de Russen is bedoeld. De geruststelling naar het westen toe is natuurlijk de andere optie.
Tja, je volgende doelen in de zondagspeech stoppen lijkt me onwaarschijnlijk.
je weet dat ze intensief overleg hebben met VS en UK over de strategie die veel intel hebben. EN veel analisten en psychologen naar zo'n beetje elk aspect laten kijken, dus dit zal de boodschap zijn die het beste past in waar ze nu mee bezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Silent7 schreef op maandag 19 september 2022 @ 09:21:
[...]

je weet dat ze intensief overleg hebben met VS en UK over de strategie die veel intel hebben. EN veel analisten en psychologen naar zo'n beetje elk aspect laten kijken, dus dit zal de boodschap zijn die het beste past in waar ze nu mee bezig zijn.
Uiteraard... Het is ook niet dat Putin een smsje stuurt dat ze weer een bom richting een kerncentrale doen...

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-10 22:16

bloody

0.000 KB!!

Silent7 schreef op maandag 19 september 2022 @ 09:21:
[...]

Enorm veel (civiele) verwoesting lijkt te komen door de Kalibr kruisraketten die vanaf de schepen in de Zwarte Zee worden afgeschoten.
Ik hoop eigenlijk dat ze zich daarop concentreren.

De UA Neptune raketten kunnen zo'n 300km ver komen (iig tot de Sebastopol haven..), maar hopelijk hebben ze ook raketten gekregen die wat verder kunnen komen.

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 04-10 17:33

Auredium

Informaticus Chaoticus

teacup schreef op maandag 19 september 2022 @ 07:22:
Zelensky: herovering Marioepol, Melitopol en Cherson volgend doel

Volkskrant Liveblog

[...]

[...]

Ben wel benieuwd of dit nu weer informatieruis is die vooral voor de Russen is bedoeld. De geruststelling naar het westen toe is natuurlijk de andere optie.
Op zich is dit een redelijk verlengstuk van wat er gebeurd. Cherson moet echter nog instorten. Ik verwacht dat Cherson ergens deze winter gaat instorten. De troepen van Rusland hebben dan te maken met de elementen (kou) en zullen zonder veel voorraad van eten en voedsel (winterkleding en brandstof?) snel hun wil en capaciteit tot verdedigen niet kunnen handhaven. De vraag is of Oekraïne kan oprukken over de slechte wegen in die tijd maar we gaan het zien.
Als Oekraïne dan een bruggenhoofd kan maken aan de andere kant van de rivier bij de Cherson pocket dan is in het voorjaar het gebied rondom Melitopol en Mariopol kwestsbaar vanuit het westen en het noorden.

Maar ik zie het ook nog wel gebeuren dat er een offensiefkomt in het voorjaar in het noorden en oosten vanuit Oekraïense kant Donbass is sowieso een doel. Ook zal Oekraïne het voorjaar van 2023 beginnen met F16's.
Abrams tanks twijfel ik aan omdat veel bruggen in Oekraïne het gewicht van die tank niet kunnen verdragen (het is een zware tank, zwaarder dan die vna de Russen)

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:58
Bizar om een kerncentrale te bombarderen, duidelijk een rode streep gepasseerd en geef wat mijn betreft een vrijbrief om Oekraïne te voorzien van die lange afstand’s raketten.
Vraag me idd af hoe lang de vn dit nog tolereert

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-06 08:29
bloody schreef op maandag 19 september 2022 @ 08:25:
En weer een collaborateur gedood
Ditmaal in Melitopol.
Het begint zo langzamerhand een riskant beroep te worden :)

[Twitter]

Hier staat 'partisanen', maar volgens de (ex?) burgemeester is deze persoon door de FSB gedood..

[...]

[...]

Anyway, hij is dood. Prima.
Wat wel interessant is, is de FSB bewering, zouden ze schepen achter zich aan het verbranden zijn?
Het is een bekende MI van de FSB, zou me niets verbazen.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

merlin1201 schreef op maandag 19 september 2022 @ 09:36:
Bizar om een kerncentrale te bombarderen, duidelijk een rode streep gepasseerd en geef wat mijn betreft een vrijbrief om Oekraïne te voorzien van die lange afstand’s raketten.
Vraag me idd af hoe lang de vn dit nog tolereert
Vergeet de VN, die gaan hier echt niets doen. Rusland (en China) blokkeren namelijk alles.

nope

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

bloody schreef op maandag 19 september 2022 @ 09:37:
[...]

Vergeet de VN, die gaan hier echt niets doen. Rusland (en China) blokkeren namelijk alles.
Ze spelen vals en worden nog valser als NAVO iets gaat doen richting Rusland. Vraag me alleen af wat er gebeurd als Oekraine ook "vals" gaat spelen, buiten eigen grenzen. Je word hier toch kotsmisselijk van, ze schieten je land naar de klote omdat ze niet kunnen _winnen_ maar je "mag" niets terug doen... :r

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Ircghost
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:07

Ircghost

Honeybadger doesn't care!

Ik hoop dat de VN op een gegeven moment haar statuten gaat veranderen dat een agressor in een besproken conflict niet kan meestemmen over acties die genomen moet worden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Ircghost schreef op maandag 19 september 2022 @ 09:40:
Ik hoop dat de VN op een gegeven moment haar statuten gaat veranderen dat een agressor in een besproken conflict niet kan meestemmen over acties die genomen moet worden.
Wees reëel: Daar gaan de vijf landen met vetorecht alle vijf een veto over uitspreken. Ze zijn namelijk allemaal wel eens de agressor in een conflict geweest. Nog los van het feit dat het niet altijd zo helder is wie nu eigenlijk de agressor was.

[ Voor 8% gewijzigd door downtime op 19-09-2022 09:45 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 05-10 14:51
Hebben India en China zich niet juist tegen de oorlog uitgesproken?
Op CNN staat het volgende: India joins China in distancing itself from Russia

https://edition.cnn.com/2...ebuke-intl-hnk/index.html

Ze hebben zich niet letterlijk tegen de oorlog gekeerd, maar wel aangegeven dat het anders had gemoeten (en oorlog beter voorkomen had kunnen worden)..

Dat gezegd hebbende, als Rusland een kerncentrale aanvalt, dan distancieren India en China zich hopelijk echt van Rusland.. Dat wil Rusland ook weer niet hebben lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

technoaddict schreef op maandag 19 september 2022 @ 09:49:
Hebben India en China zich niet juist tegen de oorlog uitgesproken?
Op CNN staat het volgende: India joins China in distancing itself from Russia

https://edition.cnn.com/2...ebuke-intl-hnk/index.html

Ze hebben zich niet letterlijk tegen de oorlog gekeerd, maar wel aangegeven dat het anders had gemoeten (en oorlog beter voorkomen had kunnen worden)..

Dat gezegd hebbende, als Rusland een kerncentrale aanvalt, dan distancieren India en China zich hopelijk echt van Rusland.. Dat wil Rusland ook weer niet hebben lijkt me.
Stel je daar niet teveel bij voor. India is een hele grote klant voor Russisch wapentuig en afscheid nemen van Rusland betekent dat hun leger zonder leverancier zit. India kan zich gewoon niet aansluiten bij sancties maar kan hooguit beleefd weigeren om actieve steun aan Moskou te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Hmm wapenleveranties? Die kan rusland nu toch niet waarmaken? Of zouden ze het regelen met olie en gas nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

De VN is een tandeloze tijger. Er zijn landen met Veto recht die alles torpederen. Ontneem je zo'n land het Veto recht dan stappen ze uit de VN en gaan ze het gewoon negeren.

De VN dient alleen als speelbal om landen te manipuleren op twee methoden:
1) Landen die wat luisteren naar de VN haar woorden.
2) Landen die niet genoeg macht hebben om de VN te negeren.

Een goed voorbeeld is immigratiebeleid. Waarom denk je dat de VN zo hard hamert op het westen om meer immigranten op te vangen en er beter mee om te gaan?
Omdat buiten het westen om geen van de andere landen zich iets van de woorden van de VN doet aantrekken. India, China of Zuid-Amerika zullen immigratieadvies en eisen van de VN naast zich neer leggen maar bij het westen bestaat nog de kans dat ze braaf luisteren. Zodra het westen dat niet meer doet heeft de VN er niets meer over te zeggen.

Je kunt de VN ook niet opdoeken want het doel is nobel en nuttig maar de realiteit is dat de echt belangrijke zaken waar echt hard moet worden ingegrepen niet door de VN kunnen worden aangepakt. Als de VN alles zou kunnen bepalen zoals ze bedoeld was hadden we geen Nato want dan zou Rusland altijd braaf spelen. een totale illusie natuurlijk.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• polthemol
  • Laatst online: 10:31

polthemol

Moderator General Chat
dat gaat niet gebeuren en het zou ook niets veranderen aan dit conflict voor de rest. Je doet vrijwillig mee aan een VN-missie, dus dezelfde landen als nu zouden Oekraïne helpen, dezelfde landen als nu zouden Rusland helpen en dezelfde landen als nu zouden helemaal niets doen / beetje proberen te profiteren van de situatie.

Het belangrijkste van de VN als orgaan is utieindelijk ook dat je daar een platform hebt waarbij landen ALTIJD met elkaar kunnen blijven praten. Al is Rusland de grootst mogelijke vijand van Oekraïne, communicatie blijft een intens belangrijk iets, vandaar dat ik zelf ook heel blij was dat Oekraïne aangaf Russische krijgsgevangenen zo goed mogelijk te behandelen. Het zorgt ervoor dat er in ieder geval een pad is voor in de verre toekomst, wanneer het misschien gedaan is met Putin en zijn kliek en er een waardigere opvolging komt waarmee wel een land te bezeilen is.

@technoaddict ze nemen wat afstand van Rusland, dat is iets anders ;) Ze lijken aan te kijken wat het gaat worden en doen publiekelijk een klein stapje terug. In het geval Rusland helemaal in de vernieling gaat door deze oorlog, zijn ze er niet rechtstreeks bij betrokken (tenminste, niet al te zichtbaar). China en India doen vooral heel veel uitspraken die heel weinig zeggen over die oorlog, ze blijven het masker van 'neutraal' zijn ophouden. Beide zullen dit ook moeten, gezien ze hun eigen handelen veroordelen als de Rusland hun oorlog veroordelen (al botst het dan weer met China hun mening qua internationale politiek dat je met je tengels van een souverein land af moet blijven, maar niets wat een beetje mentale gymnastiek niet kan oplossen opd at vlak, China blijft vrij pragmatisch uiteindelijk wanneer hte neer komt op China).

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Snow_King schreef op maandag 19 september 2022 @ 09:19:
[...]

Het is echt onbegrijpelijk, al die oorlogsmisdaden, nucleaire risico's die worden genomen door de Russen, het is allemaal geen reden om actief in te grijpen. We kopen niet eens meer gas bij de Russen, dus die deur hoeven we ook niet open te houden.

En als het echt fout gaat met een meltdown, dan zeggen onze "leiders"vanuit hun beschermende bunker "ja, maar we wilden de boel niet escaleren en dit hadden we niet verwacht".

We moeten niet deëscaleren, het is al geëscaleerd. We moeten onszelf nu gaan beschermen en Rusland afmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Silent7 schreef op maandag 19 september 2022 @ 09:54:
Hmm wapenleveranties? Die kan rusland nu toch niet waarmaken? Of zouden ze het regelen met olie en gas nu?
Ik mag aannemen dat India wel een jaartje zonder nieuwe leveranties kan. De meeste landen bouwen flinke voorraden wapens op. Maar vroeg of laat hebben de Sukhoi's en MiG's weer eens een upgrade nodig, moeten de tanks misschien nieuwe electronica krijgen, etc. Ik neem aan dat urgente zaken zoals munitie gewoon in India zelf gemaakt worden. Ze hebben een flinke wapenindustrie maar om één of andere reden is het niveau van eigen ontwerpen niet zo hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

polthemol schreef op maandag 19 september 2022 @ 09:57:
[...]

Het belangrijkste van de VN als orgaan is utieindelijk ook dat je daar een platform hebt waarbij landen ALTIJD met elkaar kunnen blijven praten. Al is Rusland de grootst mogelijke vijand van Oekraïne, communicatie blijft een intens belangrijk iets, vandaar dat ik zelf ook heel blij was dat Oekraïne aangaf Russische krijgsgevangenen zo goed mogelijk te behandelen. Het zorgt ervoor dat er in ieder geval een pad is voor in de verre toekomst, wanneer het misschien gedaan is met Putin en zijn kliek en er een waardigere opvolging komt waarmee wel een land te bezeilen is.
Vanuit mijn optiek is de VN totaal overbodig. Als men een platform wil waar men altijd kan praten, dan kunnen we ook gewoon op t.net een subforum openen, want hier kan je ook altijd praten en (goede) discussies voeren. Is ook nog eens een flink stuk beter voor het milieu.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-06 08:29
dr.lowtune schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:03:
[...]

Vanuit mijn optiek is de VN totaal overbodig. Als men een platform wil waar men altijd kan praten, dan kunnen we ook gewoon op t.net een subforum openen, want hier kan je ook altijd praten en (goede) discussies voeren. Is ook nog eens een flink stuk beter voor het milieu.
Ik denk dat je onwijs onderschat wat er allemaal achter de schermen op het hoogste niveau wordt besproken. De VN zijn in deze communicatiemolen altijd een ontzettend belangrijke schakel geweest, zoals @polthemol terecht aangeeft. Kritiek op VN inzake tandenloosheid en gebrek aan oplossend vermogen is natuurlijk deels terecht, maar we wuiven de laatste tijd de relevantie van de VN wel erg gemakkelijk weg. Ik denk dat een groot aantal Europeanen ontzettend blij met c.q. dankbaar voor de VN en/of de NAVO is ;) . Denk aan Kosovaren, inwoners van de Baltische staten, et cetera.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-10 14:10
downtime schreef op maandag 19 september 2022 @ 09:53:
[...]

Stel je daar niet teveel bij voor. India is een hele grote klant voor Russisch wapentuig en afscheid nemen van Rusland betekent dat hun leger zonder leverancier zit. India kan zich gewoon niet aansluiten bij sancties maar kan hooguit beleefd weigeren om actieve steun aan Moskou te geven.
Al zijn het maar woorden, ik meen dat India/Modi een paar dagen geleden Putin vrij expliciet de les heeft gelezen over zijn gedrag. Explicieter dan je zou verwachten wanneer het alleen een pro-forma /voor eigen bühne opmerking zou zijn geweest.
(ik zoek even naar linkjes)
Ah. Hier, op Reuters.
quote: Modi
"I know that today's era is not an era of war, and I have spoken to you on the phone about this,"
quote: Putin
"I know your position on the conflict in Ukraine, the concerns that you constantly express," Putin said. "We will do everything to stop this as soon as possible."
Putin beklaagt zich er vervolgens over dat hij er graag een einde aan zou willen maken, maar dat die stoute Oekraïners niet willen onderhandelen...

Dat bericht verraste me positief, ondanks (iets verder) het nieuws dat India intussen na China de grootste afnemer van Russische olie is.
Als iemand me een jaar geleden had verteld dat Modi Putin publiekelijk terecht zou wijzen en Putin als een bedeesde schooljongen "sorry hoor, ik kon er ook niets aan doen" zou antwoorden, had ik diegene hartelijk uitgelachen. Die subtiel veranderde machtsverhouding moet ook in Moskou hard aankomen.

[ Voor 42% gewijzigd door onkl op 19-09-2022 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

bloody schreef op maandag 19 september 2022 @ 09:31:
[...]
Enorm veel (civiele) verwoesting lijkt te komen door de Kalibr kruisraketten die vanaf de schepen in de Zwarte Zee worden afgeschoten.
Ik hoop eigenlijk dat ze zich daarop concentreren.

De UA Neptune raketten kunnen zo'n 300km ver komen (iig tot de Sebastopol haven..), maar hopelijk hebben ze ook raketten gekregen die wat verder kunnen komen.
De kruisraketten komen ook goeddeels van vliegtuigen die ze boven de Kaspische zee of Belarus afschieten.
Voor de suppression van kruisraketten zullen deze anti-scheeps raketten niet heel veel invloed hebben, maar alle beetjes helpen idd.

Vanaf de Azov zee, zal Rusland voorlopig ook de handen vrij houden.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
YakuzA schreef op zondag 18 september 2022 @ 19:14:
[...]

Redelijk high end.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Embed]

Track eraf, daarom is ie achter gelaten:
[Afbeelding]
Foto's van de binnenkant:

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:55
Ik ga er toch vanuit dat deze al onderweg is naar de U.S.A? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Danielson schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:22:
[...]
T-90M is voor USA niet echt interessant volgens mij? die heeft nog geen actieve verdediging waar misschien wat van te leren is.

Anders dan de top notch EW systemen van RU, die zijn wel razend interessant.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 30-09 17:03
Danielson schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:22:
[...]

Denk van niet. Ziet er in mijn ogen helemaal niet zo speciaal uit. Zie zelfs nog een paar oude modules erin hangen en zelfs een module met een VFD schermpje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ledog
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 10:53
dr.lowtune schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:03:
[...]

Opmerkelijk dat frustratie over het misdadig gedrag van Rusland zich richt tegen de VN.

Verdiep je eens in alle programma's die de VN heeft lopen. Links en rechts wordt door heel capabele mensen heel goed werk verricht. De VN heeft niet de middelen om een kerncentrale in een actief oorlogsgebied te beschermen.

Of de NATO kan optreden is de vraag. De aanval op de centrale moet dan worden opgevat als oorlogshandeling tegen een van leden van de NATO. Het is vrij zeker dat ingrijpen van de NATO door Rusland wordt aangegrepen voor een algemene mobilisatie. Veel Russen zullen willen geloven dat Ukraine de reactor heeft opgeblazen om steun van het westen af te dwingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
downtime schreef op maandag 19 september 2022 @ 09:53:
[...]

Israël daarentegen, dat begrijp ik niet (en nee, 'veel Joden die in Rusland wonen' vind ik een slecht argument).

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

onkl schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:17:
[...]

Al zijn het maar woorden, ik meen dat India/Modi een paar dagen geleden Putin vrij expliciet de les heeft gelezen over zijn gedrag. Explicieter dan je zou verwachten wanneer het alleen een pro-forma /voor eigen bühne opmerking zou zijn geweest.
(ik zoek even naar linkjes)
Modi zit in een lastig parket. India heeft de hele Koude Oorlog geprobeerd om een neutrale houding aan te nemen. Ze kochten de meeste wapens in Rusland maar ook Frankrijk en de UK hebben in verschillende periodes veel geleverd. En op dit moment loopt er een competitie voor een nieuw gevechtsvliegtuig: Wikipedia: Indian MRCA competition (inmiddels herstart als MMRCA 2.0) waarvoor ook meerdere westerse types in de race zijn.

Nu breekt hun dat op. Nu Rusland in conflict met het westen is, moet India schipperen om de partijen allemaal een beetje te vriend te houden, want intussen blijven ze met de dreiging van China en Pakistan zitten. Ze kunnen zowel Rusland als het westen niet van zich vervreemden. En dan is er ook nog het risico dat Rusland nog jaren onder sancties lijdt en niet eens meer in staat is om te leveren wat India nodig heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Jerie schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:33:
[...]

Israël daarentegen, dat begrijp ik niet (en nee, 'veel Joden die in Rusland wonen' vind ik een slecht argument).
Voor Israel draait het om Iran. De Russische bemoeienis met Syrië houdt de rol van Iran daar beperkt. En bovendien hebben de Israeli's een goeie "working relationship" met de Russen in Syrië opgebouwd waarbij beide landen daar zonder veel problemen naast elkaar kunnen opereren. Dat willen ze zo houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Eend_
  • Laatst online: 09:59

_Eend_

🌻🇺🇦

Een filmpje dat (naar verluid) toont hoe mensen van straat worden geplukt om te gaan dienen in het leger: https://nitter.it/EuromaidanPress/status/1571775866991951872

https://nitter.it/EuromaidanPress/status/1571781389480914944

Linkje uit de tweet:
https://euromaidanpress.c...donbas-men-to-ukraine-war

Kanonnenvlees. Letterlijk :N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

downtime schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:39:
[...]

Voor Israel draait het om Iran. De Russische bemoeienis met Syrië houdt de rol van Iran daar beperkt. En bovendien hebben de Israeli's een goeie "working relationship" met de Russen in Syrië opgebouwd waarbij beide landen daar zonder veel problemen naast elkaar kunnen opereren. Dat willen ze zo houden.
Israel is ook een solide bondgenoot van Azerbeijan dat weer een vijand is van Iran. Azerbeijan speelt het slim, ze zijn ook weer strategische partner van de EU voor gas, ontvangen veel geavanceerde wapens van Israel en Turkije en hebben zelfs nog steeds redelijke relaties met Rusland. Bij die tank olympics waren zowel Armenie als Azerbeijan deelnemers. Het is hopelijk niet zo uit de hand gelopen als bij een NAVO oefening jaren geleden waar de twee partijen als observer aanwezig waren en een Azeri een Armenier met een bijl in z'n slaap vermoord heeft.

Wikipedia: Ramil Safarov

Triest dat de EU nu van Putin naar een ander crimineel regime overgaat voor hun gas.

[ Voor 8% gewijzigd door IJzerlijm op 19-09-2022 10:54 ]

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Laatst online: 10:23
_Eend_ schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:48:
Een filmpje dat (naar verluid) toont hoe mensen van straat worden geplukt om te gaan dienen in het leger:
Het zal best gebeuren, maar in dit filmpje?

Ik zie een gezin (man, vrouw, twee kinderen) praten met gewapende militairen.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

bewakers en technisch personeel uit diverse Russische steden worden ook naar de oorlog gestuurd.
Een weekje trainen en daarna naar het front.
Heb je een soort uniformberoep? Mooi, naar het front! |:(

Ook 400 gevangenen uit Tambov.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2022 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Volkskrant: Ná de bevrijding volgt de bommenregen: ‘Overal kwamen raketten neer’

Fijn artikel over een handjevol mensen uit Kupyansk. Er wordt dieper ingegaan op hoe ze er aan toe zijn, hoe ze de toekomst zien, en hoe het er aan toe ging.

Zo heeft een gezin eerder willen verhuizen maar de buschauffeur werd geraakt. Men leefde hoofdzakelijk in de kelders om de Russen te vermijden. Communicatie verliep per briefje of betaling om met Russische SIM te bellen. Enorm treurig dat de Russen deze wraakactie plegen. Hun huizen waren intact, en de Russen hebben zich tijdens de bezetting relatief normaal gedragen in deze stad, aldus diverse geïnterviewden. Dat biedt hoop en perspectief.
‘Hebben jullie geen verpleegsters in Nederland nodig?’, vraagt Kristina ineens. ‘Ik heb zeventien jaar in het ziekenhuis gewerkt. Functionele diagnose van hartaandoeningen. Ik heb geen binding meer met deze plek, ik kan overal heen, weg van hier. Kun je dat alsjeblieft laten weten?’

Dat ze toch nog op de vlucht moesten, na de maanden die ze in bezet Koepjansk hebben doorstaan, een vlucht ná de bevrijding, is ook voor Andrej Postoepnoi de druppel. ‘We gaan niet meer terug. Ik denk dat ons huis vandaag kapotgeschoten is of morgen kapotgeschoten wordt. Ik ga niet wachten op de herbouw, in angst dat het over een paar jaar weer gebeurt. Mijn zoon is 10. Ik wil hem een leven met meer toekomst geven.’

Ze zijn door de filtratie gekomen en gaan nu eerst naar Katya’s moeder in Charkiv, die ze zes maanden niet hebben gezien of gesproken. Dan klaart Kyrill op. ‘Ik heb zo veel van haar gedroomd’, zegt hij. ‘Nu kan ik oma weer echt zien.’
Hoogopgeleide Kristina wil eieren voor haar geld kiezen, weg uit het oorlogsgebied, en ook Andrej wil niet meer terug. En zo verdwijnen de burgers op de een of andere manier uit het oorlogsgebied. Het wantrouwen jegens Rusland zorgt er voor dat men niet meer daar in de buurt wil wonen.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• C00P
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-10 17:19
ledog schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:31:
[...]. Veel Russen zullen willen geloven dat Ukraine de reactor heeft opgeblazen om steun van het westen af te dwingen.
Dit, ik praat soms met putin verstehers.
Waarom zouden wij een kerncentrale aanvallen als wij die al in bezit hebben?
Wij respecteren net de Geneve afspraken, jullie bombarderen jullie eigen gevangenen en vermoorden jullie eigen burgers (bucha)
Achter alles zetten ze een : neen jullie hebben dat gedaan.

Het is net alsof ze in een cult zitten, ik denk net zo met die maga beweging, ze geloven geen gevestigde media meer, ze gaan op zoek naar hun "eigen" waarheid.

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoeZuCK
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09:44

JoeZuCK

_Fonz > all.

Tens schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:52:
[...]

Het zal best gebeuren, maar in dit filmpje?

Ik zie een gezin (man, vrouw, twee kinderen) praten met gewapende militairen.
Zelfde bus?

https://twitter.com/Noel_...-sNOh0nahkq7u6miXk7g&s=19

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Laatst online: 10:23

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
downtime schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:39:
[...]

Om eerlijk te zijn begrijp ik weinig van het conflict Syrië. Welke partijen er zijn, wie nou wie steunt. Misschien denk ik teveel in het verleden (9/11 ed) maar volgens mij ligt ons primaire belang in Midden-Oosten bij het voorkomen van moslimextremisme. En dus ook de voedingsbodem voor.

Israël wordt sinds jaar en dag door de VS beschermd. Ze kunnen tegenwoordig ook hun eigen hoofd boven water houden, maar het is hun trouwe bondgenoot. Verder steunt Iran Rusland, daar zouden ze zich van kunnen distantiëren. En tenslotte is het vrij duidelijk wie er hier de etnische zuiveringen op na houdt, en wie de agressor is. Het tegengaan van een volkerenmoord moet de Israëli's toch aanspreken gezien hun verleden. Of tuinen ze daar in de propaganda van Rusland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

ledog schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:31:
[...]

Opmerkelijk dat frustratie over het misdadig gedrag van Rusland zich richt tegen de VN.

Verdiep je eens in alle programma's die de VN heeft lopen. Links en rechts wordt door heel capabele mensen heel goed werk verricht. De VN heeft niet de middelen om een kerncentrale in een actief oorlogsgebied te beschermen.

Of de NATO kan optreden is de vraag. De aanval op de centrale moet dan worden opgevat als oorlogshandeling tegen een van leden van de NATO. Het is vrij zeker dat ingrijpen van de NATO door Rusland wordt aangegrepen voor een algemene mobilisatie. Veel Russen zullen willen geloven dat Ukraine de reactor heeft opgeblazen om steun van het westen af te dwingen.
Ik zal mijn standpunt wat verduidelijken, want volgens mij was er al een eerdere reactie van een andere user van dezelfde strekking.
The United Nations (UN) is an intergovernmental organization whose stated purposes are to maintain international peace and security, develop friendly relations among nations, achieve international cooperation, and be a centre for harmonizing the actions of nations.
Wikipedia: United Nations

Dit is letterlijk waarom de VN is opgericht, een taak waar ze volledig in falen. Er is een veiligheidsraad die niks kan doen omdat 1 van de leden de agressor is en de boel veto'd. Er is daar naast een internationaal strafhof wat niet wordt erkend door de agressor (en lid van die veiligheidsraad!) in dit verhaal.

Met andere woorden: een lid van de VN veiligheidsraad kan actief oorlogsmisdaden plegen, zelfs potentieel een kerncentrale opblazen en half Europa onbewoonbaar maken, en kan dan door de VN niet aangepakt worden want enige interventie kan op een veto rekenen.

Natuurlijk weet ik dat de VN meer doet, echter dit is letterlijk waarom ze zijn opgericht en wat hun core business zou moeten zijn.

Toevoeging: ik ben overigens niet alleen gefrustreerd door de VN, ook de EU zou hier meer kunnen en moeten doen. En de hoofdoorzaak ligt bij de Russische Federatie, die mag van mij ophouden met bestaan.

[ Voor 4% gewijzigd door dr.lowtune op 19-09-2022 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
downtime schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:36:
[...]

Modi zit in een lastig parket. India heeft de hele Koude Oorlog geprobeerd om een neutrale houding aan te nemen. Ze kochten de meeste wapens in Rusland maar ook Frankrijk en de UK hebben in verschillende periodes veel geleverd. En op dit moment loopt er een competitie voor een nieuw gevechtsvliegtuig: Wikipedia: Indian MRCA competition (inmiddels herstart als MMRCA 2.0) waarvoor ook meerdere westerse types in de race zijn.

Nu breekt hun dat op. Nu Rusland in conflict met het westen is, moet India schipperen om de partijen allemaal een beetje te vriend te houden, want intussen blijven ze met de dreiging van China en Pakistan zitten. Ze kunnen zowel Rusland als het westen niet van zich vervreemden. En dan is er ook nog het risico dat Rusland nog jaren onder sancties lijdt en niet eens meer in staat is om te leveren wat India nodig heeft.
Exact, Indiase diplomaten probeerden de achterliggende tijd in de westerse media het verhaal op te houden dat India nou eenmaal altijd neutraal is. Helaas wordt er dan niet doorgevraagd, want neutraliteit tav menswaarden die wij hier hoog houden kan niet.
Landen die denken neutraal te kunnen zijn komen van een koude kermis thuis. Want hoe dacht India zich te gaan bewapenen tegen China als men Rusland als belangrijkste leverancier aanhoudt? De demasqué van het Russische leger zit deels ook in het niveau van hun wapentuig.
Persoonlijk zou ik het logischer vinden als India een duidelijke turn zou maken naar het Westen, want een toekomst op Rusland funderen is een ongezonde appetijt voor risico, me dunkt. Zolang India dat niet aandurft of wil (e.e.a hangt ook samen met de broze vorm van democratie en mensenrechten) kan het Westen ook niet van India op aan.

Het bestoken van kerncentrales zal Xi overigens nog verder van Putin drijven. Putin is bijzonder slechte reclame voor het autocratisch model. Bij de stemming in de VN over de vraag of Zelensky de VN zou mogen toespreken onthield China zich inmiddels van stemming.
Er zit geen enkele logica in het terroriseren, maar het past wel bij een zero sum denken: als wij niks krijgen, dan moet jij nog minder krijgen. Het recht van de sterkste en het denken in termen van zero sum zouden wij ook in onze benadering moeten opnemen. Het idee dat als jij over de rode lijn gaat, dat jij altijd degene bent die het grootste verlies zal lijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Laatst online: 09:56
dr.lowtune schreef op maandag 19 september 2022 @ 11:11:
[...]

Ik zal mijn standpunt wat verduidelijken, want volgens mij was er al een eerdere reactie van een andere user van dezelfde strekking.

[...]

Dit is letterlijk waarom de VN is opgericht, een taak waar ze volledig in falen. Er is een veiligheidsraad die niks kan doen omdat 1 van de leden de agressor is en de boel veto'd. Er is daar naast een internationaal strafhof wat niet wordt erkend door de agressor (en lid van die veiligheidsraad!) in dit verhaal.

Met andere woorden: een lid van de VN veiligheidsraad kan actief oorlogsmisdaden plegen, zelfs potentieel een kerncentrale opblazen en half Europa onbewoonbaar maken, en kan dan door de VN niet aangepakt worden want enige interventie kan op een veto rekenen.

Natuurlijk weet ik dat de VN meer doet, echter dit is letterlijk waarom ze zijn opgericht en wat hun core business zou moeten zijn.

Toevoeging: ik ben overigens niet alleen gefrustreerd door de VN, ook de EU zou hier meer kunnen en moeten doen. En de hoofdoorzaak ligt bij de Russische Federatie, die mag van mij ophouden met bestaan.
Punt is dat dit weliswaar een conflict is waar de VN weinig bij kan doen, maar dat er ook veel conflicten zijn waarbij ze dat wel kunnen/hebben gedaan. Generiek zeggen dat de VN volledig faalt in zijn taak is dan nogal kort door de bocht. In veel gevallen heeft de VN juist heel veel gebracht op internationele vrede/veiligheid.

En dat het niet optimaal is klopt natuurlijk, maar de andere kant is dat zonder de veto's er helemaal geen VN was geweest. Kortgezegd voegt de VN juist heel veel vaak wel veel toe, maar loopt de VN in dit conflict helaas tegen beperkingen aan.

Daarnaast is rusland weliswaar de overtreffende trap, maar ook van b.v. de VS kun je genoeg akties vinden waartegen de VN niets deed/kon doen. Het is dus een beperking van de VN waar weinig tegen te doen is, want zonder die beperking zou er helemaal geen VN zijn.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Jerie schreef op maandag 19 september 2022 @ 11:10:
[...]

Het tegengaan van een volkerenmoord moet de Israëli's toch aanspreken gezien hun verleden. Of tuinen ze daar in de propaganda van Rusland?
In Israël speelt maar één argument: Wat is goed voor ons? Het blijft een land met een oorlogsmentaliteit waar veiligheid altijd prio #1 is. En #2 en #3.
En Israël wil voorkomen dat Amerikaanse politici, met name de president, teveel invloed op het Israëlische veiligheidsbeleid krijgt. Dus Israël houdt liever de relatie met Rusland goed dan dat ze hulp van de Amerikanen moeten vragen om zich Rusland van het lijf te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-10 15:08

Dazzler2120

FP ProMod
(jarig!)
bulle bas schreef op maandag 19 september 2022 @ 11:21:
[...]

Exact, Indiase diplomaten probeerden de achterliggende tijd in de westerse media het verhaal op te houden dat India nou eenmaal altijd neutraal is. Helaas wordt er dan niet doorgevraagd, want neutraliteit tav menswaarden die wij hier hoog houden kan niet.
Landen die denken neutraal te kunnen zijn komen van een koude kermis thuis. Want hoe dacht India zich te gaan bewapenen tegen China als men Rusland als belangrijkste leverancier aanhoudt? De demasqué van het Russische leger zit deels ook in het niveau van hun wapentuig.
Persoonlijk zou ik het logischer vinden als India een duidelijke turn zou maken naar het Westen, want een toekomst op Rusland funderen is een ongezonde appetijt voor risico, me dunkt. Zolang India dat niet aandurft of wil (e.e.a hangt ook samen met de broze vorm van democratie en mensenrechten) kan het Westen ook niet van India op aan.
De situatie van India in deze is uiteraard erg lastig, want:
- In de tijd van de oorlog tussen India en Pakistan was Rusland een land dat India niet actief veroordeelde.
- India is een arm land. Je ziet momenteel wat de sancties voor een impact hebben op het 'rijke' westen. Iedereen voelt het, mensen roepen op om sancties te droppen en dat de EU zich net verder 'bemoeit' met een oorlog in Oekraïne. (kan je wat van vinden, maar mensen roepen het omdat het ze raakt in de beurs.)
Dan is Nederland nog een land wat buffers heeft, en financiële maatregelen nog relatief te behappen zijn. Voor een land als India ligt dat totaal anders, zij moeten pakken wat ze pakken kunnen (in dit geval goedkoop gas etc.)
Wat voor ons financieel moeilijk is, zal voor een land als India financieel onmogelijk zijn.

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ledog
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 10:53
[...]

[...]

Er staat dat de VN de vrede moet helpen bewaren, er staat niet dat ze deze moet afdwingen met geweld.
De huidige VN doet veel voor het behoud van vrede en je hebt een verkeerd beeld als je denk dat ze daar compleet in falen. Ze kunnen niet alle conficten voorkomen of oplossen en blijkbaar is de reikwijdte van de huidige organisatie politiek het hoogst haalbare.

Een internationale organisatie die met geweld kan ingrijpen bij genocides of bij bedreiging van een kerncentrale zou macht moeten hebben die de soevereiniteit van alle landen overschrijdt. Ook die van de EU, VS en China. Je oproep om de hele VN maar bij de vuilnis te zetten wekt niet de indruk dat hier je voorkeur naar uitgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:34

Fanta

FordPerformance™️

Russian troops are shelling both banks of Kakhovka water reservoir. Water supply cut off in Enerhodar
Bron: Liveuamap.

Dit vind ik dan wel weer verontrustend. Het lijkt er op dat de Russen vandaag bewust mikken op kerncentrales.

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• onkl
[...]

[...]

Je frustratie over de VN deel ik enigszins, maar "laten we het dan maar opheffen" is een onlogische reactie op die frustratie. Je frustratie gaat immers niet over wat de VN doet, maar over keuzes die bij de oprichting van de VN zijn gemaakt, waardoor de VN niet meer kan doen.
Ik gok dat vrij veel mensen precies diezelfde frustratie voelden in 1945, toen ze bezig waren de VN op te richten. De grootmachten voelden er weinig voor om toe te treden tot een club die ze iets kon verbieden, dus voor de oprichters was het de keuze tussen:
  • plan A: Een VN die obv een meerderheid van leden dwingend van alles en nog wat kan opleggen.
  • plan B: Een VN met vetorecht in de veiligheidsraad)
  • plan C: een VN die zich überhaupt niet mocht bemoeien met oorlog en vrede.
Beeld je ook nog een plan D in, een VN waar de belangrijkste landen simpelweg geen lid van willen worden.

Bezien de ervaringen met de Volkerenbond hebben de oprichters, ongetwijfeld vol met precies de frustratie die jij nu voelt, gekozen voor plan B. Omdat kiezen voor plan A automatisch zou zorgen voor plan D...

Hoe frustrerend ook, ik ben enorm blij met de keuze voor plan B ipv. plan C of plan A(=D), want dat heeft niet alle problemen in de wereld magisch weggetoverd, maar de afgelopen halve eeuw tenminste veel nuttigs gebracht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Zijn ze daar helemaal gek geworden? 8)7

Edit: bericht in dit topic niet gezien - daar staan nog meer bronnen.

[ Voor 21% gewijzigd door HollowGamer op 19-09-2022 12:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

HollowGamer schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:20:

t is 300 meter van de centrale en alles doet het nog. Kan dus prima.
Niks mis mee toch? Zie het probleem niet O-)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

"geworden" vind ik wel een wat te positieve insteek.
Dat suggereert dat ze dat dus niet waren? ;)

PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:57

Rusland is de bully, altijd proberen iedereen uit de tent te lokken en te irriteren. En aangezien Europa hun koers niet wijzigt als de gaskraan wordt gesloten proberen ze het nu zo.

De pesterijen gaan gewoon door tot ze definitief verslagen zijn.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

asing schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:40:
[...]
Rusland is de bully, altijd proberen iedereen uit de tent te lokken en te irriteren. En aangezien Europa hun koers niet wijzigt als de gaskraan wordt gesloten proberen ze het nu zo.

De pesterijen gaan gewoon door tot ze definitief verslagen zijn.
Ik hoop vooral dat vanuit Europa er wat meer haast wordt gestoken in het sturen van lucht afweer, want dit soort locaties horen gewoon achter een luchtafweer paraplu te zitten zodat RU daar dit soort strapatsen niet uit kan halen.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01:30
Verwijderd schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:36:
[...]

t is 300 meter van de centrale en alles doet het nog. Kan dus prima.
Niks mis mee toch? Zie het probleem niet O-)
Ik kan vermoeden dat zelfs een inslag op de reactoren zelf nog wel zal meevallen, als die centrale gebouwd is naar Westerse normen. Ik dacht dat ze hier gebouwd werden om een inslag van een 747 te weerstaan.
Ik heb eerder schrik dat er installaties geraakt worden die belangrijk zijn voor de koeling. Denk aan pompen, noodgeneratoren,... Fukushima was ook maar een uitval van de koeling.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
YakuzA schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:43:
[...]

Ik hoop vooral dat vanuit Europa er wat meer haast wordt gestoken in het sturen van lucht afweer, want dit soort locaties horen gewoon achter een luchtafweer paraplu te zitten zodat RU daar dit soort strapatsen niet uit kan halen.
Plus voor ons zelf, wij moeten ook een luchtafweer krijgen tegen RU (en misschien ook wel voor China en NK).

Daarmee doel ik vooral op nucleaire wapens, daar moeten we ons toch tegen kunnen wapenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:02
HollowGamer schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:44:
[...]

Plus voor ons zelf, wij moeten ook een luchtafweer krijgen tegen RU (en misschien ook wel voor China en NK).

Daarmee doel ik vooral op nucleaire wapens, daar moeten we ons toch tegen kunnen wapenen.
Moderne raketsystemen zijn niet te stoppen, ook niet door een iron dome, of het systeem dat de Amerikanen hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
HvdBent schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:48:
[...]

Moderne raketsystemen zijn niet te stoppen, ook niet door een iron dome, of het systeem dat de Amerikanen hebben
Nee, maar er zijn wel plannen voor - ze willen die ook zetten ergens in het oosten dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:03
HollowGamer schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:44:
[...]

Ja dat is nog een beetje een dingetje.

Het goede nieuws is dat RU waarschijnlijk eerder nukes via een vliegtuig moet inzetten, en die haal je zo neer (en dat resulteert niet in een kernexplosie tijdens de crash, want er moet een heel specifieke kettingreactie plaatsvinden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

[...]

Dan moet die paraplu wel geleverd worden en daar worden ingezet. En dan is natuurlijk weer de vraag "hoe reageert Rusland daar op". Die zullen het wel weer als een escalatie zien.

Ik ben het overigens wel met je eens, die centrales moeten onder een iron dome. Of er moet een vredesmacht worden gestationeerd (die er nooit zal komen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

dr.lowtune schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:53:
[...]
Dan moet die paraplu wel geleverd worden en daar worden ingezet. En dan is natuurlijk weer de vraag "hoe reageert Rusland daar op". Die zullen het wel weer als een escalatie zien.

Ik ben het overigens wel met je eens, die centrales moeten onder een iron dome. Of er moet een vredesmacht worden gestationeerd (die er nooit zal komen).
Die 8 NASAMS en tig Gepards klaagt Rusland toch niet over?
Waarom zouden ze op een 9e etc wel gaan reageren?

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Nu online
Arator schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:44:
[...]

Ik kan vermoeden dat zelfs een inslag op de reactoren zelf nog wel zal meevallen, als die centrale gebouwd is naar Westerse normen. Ik dacht dat ze hier gebouwd werden om een inslag van een 747 te weerstaan.
Ik heb eerder schrik dat er installaties geraakt worden die belangrijk zijn voor de koeling. Denk aan pompen, noodgeneratoren,... Fukushima was ook maar een uitval van de koeling.
Een inslag misschien wel, maar meerdere?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:38
C00P schreef op maandag 19 september 2022 @ 11:00:
Dit, ik praat soms met putin verstehers.
Waarom zouden wij een kerncentrale aanvallen als wij die al in bezit hebben?
Wij respecteren net de Geneve afspraken, jullie bombarderen jullie eigen gevangenen en vermoorden jullie eigen burgers (bucha)
Achter alles zetten ze een : neen jullie hebben dat gedaan.

Het is net alsof ze in een cult zitten, ik denk net zo met die maga beweging, ze geloven geen gevestigde media meer, ze gaan op zoek naar hun "eigen" waarheid.
Een belangrijke aanwijzing die zelfs een Putin verstehers wel moet kunnen begrijpen is dat overal wat ondere controle van Oekraïne is, dat daar vrij pers van over de hele wereld wordt toegelaten. Ook onmiddelijk na een Bucha/Irpin of Izium wordt het door mensen van over de hele wereld bekeken. Terwijl onder Russische controle er nooit toegang is. En zelfs als met mondjes maar af en toe een internationaal atoomgemeenschap groep een kijken mag nemen, dan is het verhaal "kijk hier vlak voor de inslag draait de raket 180° om de andere kant op om de grond in te gaan".

Zodoende is het niet een "ik zeg, hij zegt", maar Rusland zegt tegen de rest van de wereld, en echt heus is ook niet westerse pers vrij te komen kijken.
Dat verschil valt toch niet meer recht te liegen? Dat moet zelfs een cultganger toch kunnen zien?

Only when it is dark enough, can you see the stars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Semyon schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:27:
[...]
Een belangrijke aanwijzing die zelfs een Putin verstehers wel moet kunnen begrijpen is dat overal wat ondere controle van Oekraïne is, dat daar vrij pers van over de hele wereld wordt toegelaten. Ook onmiddelijk na een Bucha/Irpin of Izium wordt het door mensen van over de hele wereld bekeken. Terwijl onder Russische controle er nooit toegang is. En zelfs als met mondjes maar af en toe een internationaal atoomgemeenschap groep een kijken mag nemen, dan is het verhaal "kijk hier vlak voor de inslag draait de raket 180° om de andere kant op om de grond in te gaan".

Zodoende is het niet een "ik zeg, hij zegt", maar Rusland zegt tegen de rest van de wereld, en echt heus is ook niet westerse pers vrij te komen kijken.
Dat verschil valt toch niet meer recht te liegen? Dat moet zelfs een cultganger toch kunnen zien?
En dan kan je wachten op het antwoord dat ze WarGonzo wel hebben gezien daar :+

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Helpt niet. Want hun wantrouwen richt zich op alles wat als autoriteit wordt gezien. De eigen regering, experts, journalisten, echt alles. Want iedereen zit in het grote complot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

[...]

Nee dat zien ze dus niet of willen het niet meer zien. Voor behoud van eigen positie prevaleert de 'waarheid' die ze op dat moment het beste uitkomt.
Dat zie je op het belachelijke af bij de inner cirkels, maar ook bij gewone burgers onder bedreiging van het strafkamp.
Zo werkt een repressief systeem, omdat mensen opportunistisch zijn; een enkeling met grote moed durft principieel te blijven en echt in actie te komen, zoals Navalny of die bejaarde russische (pop)zangeres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
  • Laatst online: 10:06
Ik ben gewoon eens benieuwd hoeveel Special Ops forces er nu in Moskou aan het rondsnuffelen zijn, dus uit Oekraïne en de US..

Wellicht een beetje teveel James Bond / Mission Impossible stijl, maar ik kan me niet voorstellen dat er (voor Rusland) geen externe sources proberen insite info te verzamelen van het Kremlin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

nextware schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:39:
Ik ben gewoon eens benieuwd hoeveel Special Ops forces er nu in Moskou aan het rondsnuffelen zijn, dus uit Oekraïne en de US..

Wellicht een beetje teveel James Bond / Mission Impossible stijl, maar ik kan me niet voorstellen dat er (voor Rusland) geen externe sources proberen insite info te verzamelen van het Kremlin.
Daarvoor heb je natuurlijk niets aan special forces. Daarvoor heb je een insider nodig die omkoopbaar is of ergens nog wat principes heeft. Iemand die aan tafel zit met de mensen die er echt toe doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Ik kan het artikel niet meer vinden, maar de US schijnt behoorlijk wat informanten te hebben rondlopen in het Kremlin. Het was dankzij een aantal van die informanten dat de US wist dat Poetin Oekraïne zou binnenvallen.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
downtime schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:42:
[...]

Daarvoor heb je natuurlijk niets aan special forces. Daarvoor heb je een insider nodig die omkoopbaar is of ergens nog wat principes heeft. Iemand die aan tafel zit met de mensen die er echt toe doen.
Money talks, inderdaad, maar als je leider de boel verpest (in economische zin) dan kan-ie daar maar zolang mee weg komen tot er mensen geduld verliezen. De moord op een wereldleider is een zgn. grote gebeurtenis, meestal als dat gebeurd, dan zag men (het publiek) het niet aan komen. Wie had de moord op Kennedy kunnen voorspellen? Uit het niets gebeurde dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
XWB schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:47:
Ik kan het artikel niet meer vinden, maar de US schijnt behoorlijk wat informanten te hebben rondlopen in het Kremlin. Het was dankzij een aantal van die informanten dat de US wist dat Poetin Oekraïne zou binnenvallen.
Ach, ze hebben maandenlang troepen opgebouwd. Een oude SR-71 had dat ook nog kunnen zien :+ ze gebruiken er tegenwoordig gewoon satellieten voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
downtime schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:32:
[...]

Helpt niet. Want hun wantrouwen richt zich op alles wat als autoriteit wordt gezien. De eigen regering, experts, journalisten, echt alles. Want iedereen zit in het grote complot.
Zo ontstaan sektes (waar de volgers van complotten op lijken) ook. Men zoekt mensen die op de een of andere manier buiten de boot vallen. Bijvoorbeelden: ze zijn arm en kunnen niet meedraaien in de maatschappij, voelen zich maatschappelijk niet geaccepteerd, geloven niet in God maar willen wel graag ergens bij horen, of ze zijn uitgekotst ('gecancelled') door een vorige gemeenschap (bijvoorbeeld hun werkgever), of zijn getraumatiseerd (bijvoorbeeld veel gepest door mensen met een migratieachtergrond). Die worden dan beïnvloed en gegaslicht (wat een werkwoord...), opgezet tegen huidige gangbare autoriteiten. Er wordt een zaadje gepland, iets gevonden waar men het over eens is (bijvoorbeeld: vervelend dat vrouwen in de praktijk meer rechten en minder plichten hebben dan 100 jaar geleden), en vervolgens worden er 'theorieën' de wereld in geslingerd. Dat zijn er zoveel, dat als je dat allemaal wilt gaan debunken, je veel meer tijd kwijt bent dan dat het tijd kost om ze de wereld in te slingeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:54
Waar ga je die spullen neerzetten dan? Want de centrale is bezet door Rusland. Oekraine moet over land nog zo'n 60 kilometer oprukken voor ze daar zijn en volgens mij zijn ze in dat gebied momenteel niet echt aan het duwen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

TheBrut3 schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:04:
[...]

Waar ga je die spullen neerzetten dan? Want de centrale is bezet door Rusland. Oekraine moet over land nog zo'n 60 kilometer oprukken voor ze daar zijn en volgens mij zijn ze in dat gebied momenteel niet echt aan het duwen.
Dit ging over een andere NPP, bij Voznesensk in de buurt, ver in Oekrains gebied noordelijk van Mikolaev :)
https://liveuamap.com/en/...ike-at-industrial-zone-of
Russian missile strike at industrial zone of Pivdenno-Ukrainska nuclear power plant, 300 meters to reactors

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onkl
TheBrut3 schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:04:
[...]

De centrale die vanochtend werd bestookt ligt niet in bezet gebied, maar hier, ver achter de frontlinie.
de centrale van Zaporizja/Enerhodar ligt aan de zuidelijke oever van een stuwmeer, wat tegelijk dient als frontlinie.
Ik vermoed dat een luchtafweersysteem op de noordelijke oever daar wel bescherming kan bieden tegen luchtaanvallen , maar doordat de Russen gewoon naar de centrale toe kunnen wandelen als ze daar kwaad willen (of er hun artillerie op richten) heeft dat niet zoveel meerwaarde.

Het valt me wel op dat, naast kerncentrales, ook stuwdammen volgens de Russen heel interessant lijken te zijn voor het creëren van massaterreur. Ben bamg dat ze daar wel een goede inschatting mee maken, hopelijk krijgen we geen vloedgolven door steden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
YakuzA schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:09:
[...]

Dit ging over een andere NPP, bij Voznesensk in de buurt, ver in Oekrains gebied noordelijk van Mikolaev :)
https://liveuamap.com/en/...ike-at-industrial-zone-of

[...]
:X Ze zijn dus niet te benauwd om ook andere centrales te bombarderen.

Er zijn op dit moment 4 actieve NPPs, eentje is onafgebouwd en staat op de Krim en de beroemdste (Chernobyl) staat al een tijd uit.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
asing schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:15:
[...]

:X Ze zijn dus niet te benauwd om ook andere centrales te bombarderen.

Er zijn op dit moment 4 actieve NPPs, eentje is onafgebouwd en staat op de Krim en de beroemdste (Chernobyl) staat al een tijd uit.
Chernobyl was voor de oorlog wel nog actief, kunnen ze die opnieuw opstarten? Gelukkig zit UA nu op Europees stroomnetwerk. Wel een duur geintje ivm gasprijzen. Wat is Poetin toch een boef... :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
Jerie schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:18:
[...]

Chernobyl was voor de oorlog wel nog actief, kunnen ze die opnieuw opstarten? Gelukkig zit UA nu op Europees stroomnetwerk. Wel een duur geintje ivm gasprijzen. Wat is Poetin toch een boef... :(
De laatste reactor is in 2000 uitgezet. Dat wil zeggen, die levert geen stroom meer. Wel is er constante controle aanwezig omdat er nucleaire brandstof aanwezig is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
In ander nieuws :

Dat zou geweldig zijn :P !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nextware schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:39:

UA/VS zijn gewoon geinfiltreerd in Russian high command.
Daar lopen dus generaals en adjudanten rond die zelf informant zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

asing schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:31:
In ander nieuws :

[Twitter]

Dat zou geweldig zijn :P !
'Lysychansk oil refinery' ligt alleen niet in Lysychansk ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3sXWSx3KBsT9k32sX9T3GC2YmiQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JPszaqaQAMB8i1nGgCJUGEZc.png?f=user_large
Snel wat gepaint, de rode cirkel is de oil refinery.

/ gisteren waren berichten dat ze bij Verhkokamianka waren, wat daar tegenaan ligt.

[ Voor 35% gewijzigd door YakuzA op 19-09-2022 14:44 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_
  • Laatst online: 09:59

_Eend_

🌻🇺🇦

Jerie schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:01:
[...]

Ach, ze hebben maandenlang troepen opgebouwd. Een oude SR-71 had dat ook nog kunnen zien :+ ze gebruiken er tegenwoordig gewoon satellieten voor.
Met alleen mooie plaatjes krijg je niet het plaatje compleet, tenzij iemand zo vriendelijk is geweest om een groot bord op de grond te leggen met tekst en uitleg. Nou is driekwart van je leger samentrekken bij een grens niet bepaald subtiel en kun je er dus vrijwel zeker van uit gaan dat ze daar niet zijn om lekker thee te drinken op de Russische tegenhanger van Bergen-Hohne.

Maarr.. Dan weet je nog niet zeker wat ze gaan doen. Pas als uit andere bronnen (wat ze in inlichtingen en militaire kringen HUMINT en SIGINT noemen) blijkt dat driekwart van het leger niet voor een oefening of theekransje naar de grens is getrokken maar zich voorbereid op een aanval dan kun je er pas wat van zeggen.

De NAVO, en zeker de Amerikanen hebben genoeg SIGINT eenheden in de buurt. Dagelijks fladderen er AWACS en SIGINT-toestellen rond Oekraïne, en op de grond zullen ze ook genoeg stations hebben die signalen opvangen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-10 12:01
XWB schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:47:
https://www.wsj.com/artic...ins-next-move-11645030376

https://www.abc.net.au/ne...tin-and-ukraine/100949892

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
asing schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:22:
[...]

De laatste reactor is in 2000 uitgezet. Dat wil zeggen, die levert geen stroom meer. Wel is er constante controle aanwezig omdat er nucleaire brandstof aanwezig is.
Ah, vandaar de verwarring. Klopt wat je zegt, het staat zo ook op Wikipedia: Wikipedia: Chernobyl Nuclear Power Plant

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• asing
YakuzA schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:40:
[...]

'Lysychansk oil refinery' ligt alleen niet in Lysychansk ;)
[Afbeelding]
Snel wat gepaint, de rode cirkel is de oil refinery.

/ gisteren waren berichten dat ze bij Verhkokamianka waren, wat daar tegenaan ligt.
Ik doe er nog eentje bij:

[Twitter: https://twitter.com/NeilPHauer/status/1571609137384931338]

[ Voor 5% gewijzigd door asing op 19-09-2022 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Dat...dat zou geweldig zijn en snel. Vermoedelijk een hele klap voor de Russen aangezien ze nog niet zo heel lang geleden de winst van Severodonetsk hebben behaald ten koste van heel veel Russisch bloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Ik denk niet dat je Severdonetsk in moet willen nemen zonder Lysychasnk te hebben, dat ligt immers veel hoger. Dus men kan beter Severdonetsk niet proberen in te nemen middels bijvoorbeeld het noorden.

Zou het kunnen dat na de versteviging bij Izyum/Kupyansk (Oskil rivier) die troepen zijn verplaatst om mee te helpen bij Lysychansk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Eerst zien, dan geloven :)

Lysychansk oil refinery klinkt nog enigszins logisch, omdat Bilohorivka ook contested is.

[ Voor 12% gewijzigd door YakuzA op 19-09-2022 15:05 ]

PSN

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

In het kader van de dagelijkse RU talkshow..

Ze gaan weer heerlijk los op het gebruik van nukes, kijk het even af en verbaas jezelf.
"Artikel 5 inroepen? Neeee dat gaan ze niet doen, want we nuken eerst Engeland wel ff om tot een woestijn."

Echt. lmao.

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
YakuzA schreef op maandag 19 september 2022 @ 15:02:
[...]

Lysychansk oil refinery klinkt nog enigszins logisch, omdat Bilohorivka ook contested is.
De kaart loopt een dag of wat achter en volgt de officiële berichten. Die worden pas 24-48 uur na de actie vrijgegeven.

Ik blijf een beetje sceptisch omdat het wel heel snel en makkelijk ging maar wie weet was er geen Rus te bekennen in Lysychansk. Dat zou me ook niet verbazen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

asing schreef op maandag 19 september 2022 @ 15:16:
[...]

De kaart loopt een dag of wat achter en volgt de officiële berichten. Die worden pas 24-48 uur na de actie vrijgegeven.

Ik blijf een beetje sceptisch omdat het wel heel snel en makkelijk ging maar wie weet was er geen Rus te bekennen in Lysychansk. Dat zou me ook niet verbazen.
Net vers van de pers Bilohorivka op liveuamap verschenen:
https://liveuamap.com/en/...in-bilohorivka-of-luhansk
https://liveuamap.com/en/...tration-of-luhansk-region

Die is nu dus iig duidelijk :)

(hopelijk wel de goede Bilohorivka, want een 20 km verderop naar het zuiden ligt nog een dorp met dezelfde naam :+ )

[ Voor 15% gewijzigd door YakuzA op 19-09-2022 15:21 ]

PSN

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Emryte
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-10 19:26
Een interview met een zweedse soldaat die in Oekraïne heeft gevochten. Gaat o.a. over tactiek en training. Het is wel in het zweeds, maar er is ondertiteling beschikbaar

game pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

bloody schreef op maandag 19 september 2022 @ 15:06:
[Twitter]

Ze gaan weer heerlijk los op het gebruik van nukes, kijk het even af en verbaas jezelf.
"Artikel 5 inroepen? Neeee dat gaan ze niet doen, want we nuken eerst Engeland wel ff om tot een woestijn."

Echt. lamo.
Goed verhaal inderdaad :D :z

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jnaaazer
  • Registratie: Maart 2021
  • Nu online
bloody schreef op maandag 19 september 2022 @ 15:06:
[Twitter]

Echt. lmao.
Lijkt wel een comedy show als nato daadwerkelijk ingrijpt heeft het rusland binnen 3 dagen uit Oekraïne. (En van mij mogen ze)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-10 19:08

pro_6or

amateur_60r

YakuzA schreef op maandag 19 september 2022 @ 15:02:
[...]

Dagen geleden was er al een plaatje van lichte troepen op de brug tussen lysychansk en severodonetsk.

een treffende spreuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
In en rond Melitopol blijven de Russen maar hinder ondervinden van aanslagen en explosies:

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Auredium schreef op maandag 19 september 2022 @ 15:01:
[...]

Dat...dat zou geweldig zijn en snel. Vermoedelijk een hele klap voor de Russen aangezien ze nog niet zo heel lang geleden de winst van Severodonetsk hebben behaald ten koste van heel veel Russisch bloed.
volgens mij vooral Wagner, Tiktok en LNR die dat hebben bestormd en veel minder de RF zelf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-10 12:01
XWB schreef op maandag 19 september 2022 @ 15:57:
In en rond Melitopol blijven de Russen maar hinder ondervinden van aanslagen en explosies:

[Twitter]

[Twitter]
Ik vraag mij af wat de beste timing is om zoiets te doen. Rails zijn relatief makkelijk te repareren. Echter, als je de rails opblaast vlak voordat er een trein overheen rijdt, dan is de schade niet te overzien (en de trein met lading kaduuk).

Alle beetjes helpen natuurlijk. Doet mij ook denken aan de acties destijds in Belarus, die blijkbaar tegenwoordig bekend staan als de 2022 rail war.
Pagina: 1 ... 33 ... 76 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid