Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 27 ... 76 Laatste
Acties:
  • 712.643 views

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:23
Jerie schreef op woensdag 14 september 2022 @ 21:34:
[...]
Bron The Sun Ierland.

The Sun VK en Daily Star (VK) en Mirror (VK) delen het ook. Andere media vooralsnog nog niet.
Ja, dan noem je meteen de grote tabloids O-) . En hoewel een tabloid een algemeen bekend formaat krant is (oorsprong : belastingheffing) is er ook zoiets als "Tabloid Journalism".

Dus zolang alle andere respectabele media zwijgen is het gewoon een gekopieerde leugen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Nu online

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Een analyse van de Washington Post over de momentele situatie bij de Russische militairen.

Deelartikel

Enige bepalende passages:
Retired Lt. Gen. Ben Hodges, the former commander of U.S. Army Europe, said the Russian military had reached what military theorist Carl von Clausewitz called the “culminating point,” or the moment when an attacking force can no longer proceed. Hodges said Ukrainian forces helped bring that about.
Ukraine’s Western partners will continue to send weapons and intelligence to Kyiv to enable Ukrainian forces to keep up the pressure, Hodges said, but it will still be a challenge to maintain the operation with fuel, ammunition and rested personnel without losing momentum. Having so many external partners should help Kyiv, he said.
Deze statement wordt niet voor niets op dit moment gemaakt, na de persmomenten van de Duitse overheid gisteren.
U.S. officials have estimated that Russia has suffered as many as 80,000 casualties since February, including more than 15,000 deaths.
Russia’s 1st Guards Tank Army is considered an elite force, “allocated for the defense of Moscow, and intended to lead counterattacks in the case of a war with NATO,” the U.K.’s Defense Ministry said Tuesday in its daily intelligence update.

But CIT said the tank army has suffered massive losses since February, forcing the Russian Defense Ministry to swap service members between various units.

“So instead of independent units within one structure of a division, only fragments remained, and from these fragments, they’ve been forming other battalion tactical groups, and it all turned into something of a minced salad,” Leviev said.
“Russia doesn’t have the capacity anymore to regain the positions it lost to Ukraine,” Leviev added, but CIT noted that Russia may still prove able to defend its existing positions around Kherson.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04:37

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Modbreak:De discussie over de ex-sovjet staten is verplaatst naar: De CSTO en ex-Sovjietstaten

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-06 08:29
Jerie schreef op woensdag 14 september 2022 @ 20:37:
[...]

Niet alleen de Krim, voor de HIMARS levering hebben Hinds militaire doelen bij Belgorod, Rusland geraakt. Dat is zonder enige twijfel Russisch grondgebied.

Als we aannemen dat Poetin rationeel handelt, dan zet hij nooit een kernwapen in. Hij is zelfzuchtig en egocentrisch maar heeft wel kinderen. En we mogen aannenen dat hij hen een toekomst op Aarde gunt. Een mooie toekomst welteverstaan.
Als Poetin rationeel handelt :P . Poetin is echter een schorpioen, in de analogie die Garry Kasparov in zijn boek Winter is Coming uit 2015 gebruikt:
Synopsis
A scorpion wants to cross a river but cannot swim, so it asks a frog to carry it across. The frog hesitates, afraid that the scorpion might sting it, but the scorpion promises not to, pointing out that it would drown if it killed the frog in the middle of the river. The frog considers this argument sensible and agrees to transport the scorpion. Midway across the river, the scorpion stings the frog anyway, dooming them both. The dying frog asks the scorpion why it stung despite knowing the consequence, to which the scorpion replies: "I am sorry, but I couldn't resist the urge. It's in my nature."
Toen ik de passage in 2015 las, vond ik hem al treffend, echter valt deze analogie dit jaar natuurlijk al helemaal op zijn plaats.
teacup schreef op woensdag 14 september 2022 @ 23:09:
Een analyse van de Washington Post over de momentele situatie bij de Russische militairen.

Deelartikel

Enige bepalende passages:

[...]

[...]
Hodges is een behoorlijke havik. Ik ben het niet per se oneens met deze passage, maar ook hier denk ik dat enige voorzichtigheid geboden is.

[ Voor 13% gewijzigd door Jedi_Pimp op 15-09-2022 05:08 ]

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
asing schreef op woensdag 14 september 2022 @ 22:56:
[...]

Ja, dan noem je meteen de grote tabloids O-) . En hoewel een tabloid een algemeen bekend formaat krant is (oorsprong : belastingheffing) is er ook zoiets als "Tabloid Journalism".

Dus zolang alle andere respectabele media zwijgen is het gewoon een gekopieerde leugen.
Ja, daarom noemde ik ze ook bij naam.

President Zelensky betrokken bij verkeersongeluk, geen ernstige verwondingen

Mijn klomp is gebroken. Wat is de kans dat twee presidenten die met elkaar in oorlog zijn allebei dezelfde avond verongelukken? Waken voor haastige conclusies, ben nieuwsgierig, het is slechts een mogelijk haakje.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Nog een artikel met Ben Hodges. Deze uitspraken gaan wat mij betreft nog een stukje verder (op macro niveau):

World must be ready for Russia’s disintegration, US general says
“It is becoming increasingly clear that Ukraine is going to win this war and that the Kremlin faces a historic crisis of confidence,” Hodges said.

“Indeed, I now believe it is a genuine possibility that (Russian dictator) Vladimir Putin’s exposed weaknesses are so severe that we might be witnessing the beginning of the end – not only of his regime, but of the Russian Federation itself.”
Vervolgens waarschuwt hij dat we beter moeten zijn voorbereid op de val van RU (of noem het RF, ik gebruik graag de ccTLD) dan val van SU:
“If we fail to prepare for this possibility in the way that we failed to prepare for the collapse of the Soviet Union, it could introduce immense instability to our geopolitics,” the general wrote.
Toevallig lees ik net in het boek van Belton hoe goed Poetin en z'n KGB vrinden zich hadden voorbereid op het uiteenvallen van de SU.

"He noted there are at least three factors at play which could precipitate Russia disintegrating." aldus de schrijver van dit artikel (heb het origineel niet bij de hand),
“The first is the breakdown of domestic confidence in the Russian Army, which has traditionally been at the core of the Kremlin’s legitimacy,” Hodges said.

“Its humiliation in Ukraine is now almost complete, with the proud Black Sea Fleet still hiding behind Crimea, too frightened to take action against a country that doesn’t even have a navy.”
Na de alhier recent geposte analyse over de staat van hun (wijlen) vlaggenschip, de trots van de Russische marine, verbaasd me dit eigenlijk niet meer.
“Second, the damage suffered by the Russian economy has been too devastating to sustain a population of 144 million,” said the general.
Waar wij in Rotterdam behoorlijk grotere armoede issues hebben dan voor de oorlog is de impact op Rusland veel groter. Hij noemt hierbij de energietransitie die Europa ondergaat.

Zijn laatste reden begrijp ik niet:
“For despite possessing 70 times the landmass of the United Kingdom, the Federation has just twice the population,” he writes.

“These numbers make civic solidarity difficult to achieve in the best of times, but now, with the metropole in a weak position, any sense of national identity could rapidly deteriorate.”
Ja, het is een groot en uitgestrekt land, maar wat dat uitmaakt voor de solidariteit? De overheid zegt A dus wij doen Z. De mensen weten niet beter.

Desondanks, Poetin staat schaak. Hij moet iets doen.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:08

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Er is meer solidariteit als je met elkaar/dicht bij elkaar bent. Mensen organiseren niet voor niks bijeenkomsten etc. Zeker in een land als Rusland, wat eigenlijk een bin elkaar geraapt zooitje is, is solidariteit wel een dingetje.

Kijk naar ons eigen kikkerlandje. Hier hebben we al 2 provincies die soms roepen dat ze niet echt Nederlands zijn. (Zal verder geen provincienamen noemen)

Met de afstanden en verschillende etniciteiten in Rusland zal dat nog veel meer zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:39

ZenTex

Doet maar wat.

Jerie schreef op donderdag 15 september 2022 @ 06:54:

Desondanks, Poetin staat schaak. Hij moet iets doen.
Wat dan? Algehele mobilisatie? Er is een reden dat die er nooit kwam, en nu is het te laat.
1. Miljoen oproepbare mensen klinkt mooi, maar hoe krijg je dat logistiek voor elkaar?
Zelfs 50000 man is al een hele klus, die moet je trainen, voeden, uitrusten. En dan nog duurt het maanden.

Verder zijn ze een groot deel van hun materieel kwijt. Je ritst niet zomaar duizend tanks trucks ifvs uit de storage, inclusief de hele keten die er bij hoort.

De troepen die ze hebben zijn gedemotiveerd, vaak slecht uitgerust, of staan vast aan de overkant van de dnipro rivier.

Andere alternatieven wil ik niet eens bespreken en zal ook hun strategische positie niet verbeteren, verre van zelfs.

Putin staat schaakmat. Punt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:55
Rusland heeft veel verschillende etniciteiten, en men heeft nogal wat verplichte verhuizingen gedaan in de loop der geschiedenis.

Stel dat in eerste instantie de dictatuur niet direct doorgaat van de een naar de ander dan ontstaat er een vacuüm.

Ik kan mij zomaar voorstellen dat een hoop mensen denken , dit is de kans om terug te keren. Of velen beginnen een eigen koninkrijkje.

Dreiging van macht is vaak afdoende om grote gebieden te controleren zonder veel aanwezigheid van troepen , en veiligheidsdiensten. Maar als dat wegvalt , heb je ze wel nodig. Die zijn er niet meer.

En gezien de afstanden ben je er ook niet zo snel om iets de kop in te drukken.

Kijk maar naar hoe de Britten India onder de duim hielden met wat afspraken met lokale stamhoofden etc. Zonder dat er nu zoveel Britten daar zaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Laatst online: 03-10 20:50
ZenTex schreef op donderdag 15 september 2022 @ 07:06:
[...]

Putin staat schaakmat. Punt.
Nee hoor. We zitten wellicht in de 2e helft van het middenspel. En RU heeft nog steeds heel wat stukken op het bord. De positie is wel verslechterd, maar ze zijn zeker niet kansloos. Een overwinning zie ik ze niet halen, maar een remise is in het eindspel zeker nog mogelijk.
De kans dat Putin opgeeft is denk ik nihil. Enige mogelijkheid voor een snelle overwinning van Oekraïne is als iemand Putin achter de tafel vandaan schopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
In Russian Border City, Pro-Kremlin Ukrainians, Soldiers Regroup After Retreat From Ukraine

Dit verhaal betreft zes collaborateurs die naar Belgorod zijn gevlucht.
Some were stunned by the Russian retreat. At a clothing bank run by volunteers, a Ukrainian woman said she had taken a job in the accounting department of the Russian-installed government in Kupyansk, Ukraine. She left everything behind on Saturday as fighting reached the city, fearing she would have been prosecuted for collaborating with the Russians.
Deze collaborateur ziet de nutteloosheid van deze oorlog in:
“People ask us how we feel about the ‘special operation,’” she said, using the Kremlin’s euphemism for its war. “We feel uncertainty and now don’t understand why it’s taking place at all.” She said she feared for the safety of relatives still in Kupyansk, about 60 miles from the Russian border.
Iemand die het nut ergens niet van in kan zien, kan het ook lastig steunen.

Dan deze meneer, waarbij ik proef dat hij zich in de steek gelaten voelt:
“People believed the Russian troops when they said, ‘We won’t leave you,’” said a man who left the city of Balakliya last week as Ukrainian forces swept in. His parents remain in the city. “We ourselves don’t understand what happened.”
Het vertrouwen in een gedegen onderzoek is wat mij betreft tegen het lachwekkende aaan als het niet allereerst eigenlijk ook vooral triest en sneu is:
“There needs to be an investigation to determine whether there was sabotage, negligence or incompetence,” said Andrei Borzikh, a local bankruptcy lawyer who has helped crowdsource equipment like drones, night goggles and fresh socks for Russian troops on the front lines. “There were clearly some miscalculations, maybe tactical, maybe strategic.”
Dit doet me dan weer heel erg denken aan het verhaal van een Koreaanse familie die de Koreaanse oorlog was ontvlucht naar Japan, en vervolgens is geronseld door Noord Koreaanse spionen om terug te keren naar Korea. Noord Korea, welteverstaan. Want daar had men het zo goed... bleek een koude kermis.
In Belgorod, one local resident said he had purchased an armored van and had spent the past few months ferrying medicine into Kupyansk and the city of Vovchansk, crossing into Ukraine with the awareness of Russian border guards. The residents in those cities had been left without water and electricity for months, he said. They told him they had initially welcomed the takeover but grew disillusioned with Russian rule.
Rusland heeft de harten van de Oekraïners niet weten te winnen, en dit komt dan van Pro-Russische collaborateurs.
“People lived in fear,” he said. “First of all, there was no connection. People can’t communicate, talk to relatives. Second, there was desperation, poverty.”
“I believe this is one of the failures of the Russian army,” he said. “They didn’t return things to a normal condition, and so these residents quickly accepted the Ukrainians when they came back. They didn’t get enough love.”
Het tweede stuk van het artikel zijn interviews met Russische soldaten. Mogelijk ook interessant maar mijn tijd is nu op.

Twee collaborateurs staan trouwens indirect met volledige naam en foto in het artikel. Waarschijnlijk zijn de namen al bekend bij UA, maar toch.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Nu online

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Jedi_Pimp schreef op donderdag 15 september 2022 @ 05:05:
[...]
Hodges is een behoorlijke havik. Ik ben het niet per se oneens met deze passage, maar ook hier denk ik dat enige voorzichtigheid geboden is.
Geloof ik graag, maar de man is ook generaal die simpelweg zijn werk doet en de Russische situatie vanuit een militair oogpunt inschat. Een dergelijk inschatting moeten we ook niet te lichtvaardig beoordelen. Het artikel is een deelartikel. Mocht je het nog niet helemaal gelezen hebben dan zou ik dat zeker nog even doen, want het plaatst de uitspraak van de man in een context als je het zo leest.

Afgaande op het artikels de situatie bij de Russen zodanig dat de vraag of Poetin nog wel een leger achter zich heeft staan terecht gesteld kan worden. Zeker als nu blijkt dat hij zelf druk doende is met de blame-game.
Nog een artikel met Ben Hodges. Deze uitspraken gaan wat mij betreft nog een stukje verder (op macro niveau):

World must be ready for Russia’s disintegration, US general says

[...]

Vervolgens waarschuwt hij dat we beter moeten zijn voorbereid op de val van RU (of noem het RF, ik gebruik graag de ccTLD) dan val van SU:

[...]

Toevallig lees ik net in het boek van Belton hoe goed Poetin en z'n KGB vrinden zich hadden voorbereid op het uiteenvallen van de SU.

"He noted there are at least three factors at play which could precipitate Russia disintegrating." aldus de schrijver van dit artikel (heb het origineel niet bij de hand)
Om eerlijk kom ik zelf ook al een tijdje tot dezelfde analyse dat Rusland alleen verder kan komen in opgedeelde vorm, ontdaan van de verpletterende druk van die centrale, en centraal geleide, macht.
Zijn laatste reden begrijp ik niet

Ja, het is een groot en uitgestrekt land, maar wat dat uitmaakt voor de solidariteit? De overheid zegt A dus wij doen Z. De mensen weten niet beter.
In ons kleine landje zie je al verschillen tussen Groningers, Limburgers en Amsterdammers. Wat heeft een Oezbeek met Poetin uit te staan? Het zou mij niet verbazen als in Rusland mensen leven aan wie het concept "Rusland" compleet voorbij gaat, laat staan dat ze aangesloten zijn op de huidige heerser die zichzelf klem heeft gezet.

Misschien is solidariteit een verkeerde term en moeten we meer richting onverschilligheid denken. In Rusland is er een complete dissociatie tussen de burgers en de machtsstructuur.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-10 19:58

bloody

0.000 KB!!

Bijzonder weer.. gisteren zagen we al dat vreemde verhaal in de RU propaganda talkshow.
Nu is een clipje gemaakt met daarin (inderdaad) de volgende opmerking (vrij vertaald):
"Als een hooggeplaatst persoon een afwijkende mening mag verkondigen, waarom zouden anderen dat dan ook niet kunnen doen?".

Wellicht zien we in de komende dagen meer mensen die zich meer expliciet over de SMO/oorlog uitspreken :)

nope

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

blissard schreef op donderdag 15 september 2022 @ 07:17:
[...]

. En RU heeft nog steeds heel wat stukken op het bord. De positie is wel verslechterd, maar ze zijn zeker niet kansloos. Een overwinning zie ik ze niet halen, maar een remise is in het eindspel zeker nog mogelijk.
Als de Russische hoofdmacht op volle sterkte en redelijk goed gemotiveerd het 6 maanden geleden niet kon tegen het oekraiense leger en de territorial defense kunnen ze het nu al helemaal niet tegen een getraind en met NATO wapens gewapend ukraiens leger dat de smaak te pakken heeft.

Dus nogmaals, wat kan putin nog doen om te winnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
ZenTex schreef op donderdag 15 september 2022 @ 07:38:
[...]

Als de Russische hoofdmacht op volle sterkte en redelijk goed gemotiveerd het 6 maanden geleden niet kon tegen het oekraiense leger en de territorial defense kunnen ze het nu al helemaal niet tegen een getraind en met NATO wapens gewapend ukraiens leger dat de smaak te pakken heeft.

Zoals ik ook zeg: winnen lijkt me onwaarschijnlijk. Een remise is zeker nog mogelijk.
De uitslag is straks niet zwart-wit denk ik. Het is geen winnen of verliezen. Ik verwacht meer een einde zoals in de Finse winteroorlog / vrede van Moskou.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

blissard schreef op donderdag 15 september 2022 @ 07:41:
[...]

Zoals ik ook zeg: winnen lijkt me onwaarschijnlijk. Een remise is zeker nog mogelijk.
De uitslag is straks niet zwart-wit denk ik. Het is geen winnen of verliezen. Ik verwacht meer een einde zoals in de Finse winteroorlog / vrede van Moskou.
Let's agree to disagree. :P

Het Russische leger is een schim van wat het was, de bevoorrading, stokt, het leger is gedemotiveerd en slecht uitgerust en in staat van paniek na de gebeurtenissen in Kharkiv en de helft staat vast.

Ik zie echt niet hoe ze dat weer kunnen fixen.

Dit doet me een beetje denken aan Duitsland na Stalingrad.
ze kunnen nog goed van zich afbijten, maar een overwinning is een illusie.

[ Voor 10% gewijzigd door ZenTex op 15-09-2022 07:48 ]

• blissard
ZenTex schreef op donderdag 15 september 2022 @ 07:45:
[...]

Let's agree to disagree. :P

Het Russische leger is een schim van wat het was, de bevoorrading, stokt, het leger is gedemotiveerd en slecht uitgerust en in staat van paniek na de gebeurtenissen in Kharkiv en de helft staat vast.

Ik zie echt niet hoe ze dat weer willen fixen.
Wellicht heb je gelijk. Ik hoop dat in ieder geval. Maar lees (als je zin hebt) het wikipedia lemma over de winteroorlog eens en verbaas je over de parallellen met de huidige situatie. Wikipedia: Winteroorlog
En dat is inclusief de onderschatting van de kwaliteiten van het Russische leger. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:04
Is 'cholesterol' echt zo'n dingetje in Rusland?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

De winter oorlog, ja er zijn parallellen.

Maar dat was de hele soviet unie tegen enkel Finland.op een paar hand me downs werd Finland ook niet grootschalig ondersteund.

De soviet unie toendertijd kon meer manschappen onder de wapenen krijgen dan Finland aan inwoners had.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

hoevenpe schreef op donderdag 15 september 2022 @ 07:50:
Is 'cholesterol' echt zo'n dingetje in Rusland?
[Twitter]
De FSB lijkt iig wel te houden van variatie.
Hier hebben we het wel eens over openstaande ramen, maar toevallig zag ik vanochtend een overzichtje in de Volkskrant, en daar waren 'maar' 2 raamincidenten bij.
De rest wat creatiever, zoals van een klif vallen of dood-door-sjamaan. 8)7
Noot: dit is van 'zakenmannen', ws zijn ook uitgebreide collages te maken van policiti, journalisten etc

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T0XS10_H7XGsJaBJghteM42yIHI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1s3EBnjxCc6dsNboJwVHEuh8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door bloody op 15-09-2022 08:00 ]

nope

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

enige optie is algehele mobilisatie voor een miljoen manschappen, mits enigszins gemotiveerd en bewapend.
Maar als dat een optie was hadden ze dat inmiddels gedaan.
En als je moet gaan shoppen bij Iran en Noord Korea is er iets mis met de machtige Soviet wapenarsenalen.

Kyiv was een fout. Na 1 week hadden ze dat direct moeten afbreken en verlies nemen.
En daarna alles op 1 smal front gooien in de Donbas. Maar dat lukt alleen als je alle BTG's op een speldeknop gooit maar ook de local commanders (en NCO's) vrijheid en initiatief te geven om tactisch te opereren ipv opdrachten tot op de letter uit te voeren: 'rijd naar dit of dat kruispunt' om daar vervolgens aan puin geschoten te worden omdat er geen degelijke verdedigingswerken worden gecreeërd.

Ze hadden in het zuiden moeten stoppen bij de Dnjepr, bij Kherson en Nova Khakovka, want doel bereikt.
En dan direct ingraven op de linkerbank. Nu hebben ze teveel hooi op de vorm genomen.
En ze hadden al hun raketten echt aan het front in moeten zetten ipv te gebruiken als terreur in civiele gebieden ver in het achterland.
En niet zo bang moeten zijn om de westerse wapenleveringen aan te vallen op Oekraiens grondgebied.

Het is grootheidswaanzin geweest. Ze dachten dat ze wel even over het land konden walsen.
Zoals men al zei: die militaire oefeningen van de Russen zijn vooral erg scripted zodat het er goed uit ziet voor de generaals.
Ook hier wordt het weer pijnlijk duidelijk dat de Russische Federatie voornamelijk alleen in naam de erfgenaam is van de Soviet-Unie.

En ik las van de week een interessant bericht over de Oekraiense dienstplicht, in eigen woorden:
- ze gaan het aanpassen naar een stuk of 3 maand specifieke training, maar dan elke 10 jaar
- in plaats van twee jaar leren marcheren
- weg met de oude Soviet dienstplicht doctrine

UA gaat zichzelf echt hervormen en zich losweken van het historische soviet juk d:)b

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2022 08:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
[...]

Ik niet, gezien hoe de oorlog verloopt en het duidelijk is dat rusland steeds verder verzwakt terwijl Oekraine steeds sterker wordt, zie ik dat niet gebeuren.
Een vergelijking met de winteroorlog is ook niet echt op zijn plaats. Er zijn weliswaar veel overeenkomsten, maar toen had de Sovjet-unie nog heel veel achter de hand en kon er nog veel mis gaan. Nu zit naar schatting 80% van het leger al in Oekraine en is er niets extra's meer in te zetten. Met een mobilisatie gaat rusland er intern aan, maar ook het bewapenen en trainen zal niet lukken. En zonder mobilisatie is het huidige leger niet sterk genoeg.

[removed]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:08

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ZenTex schreef op donderdag 15 september 2022 @ 07:45:
[...]

Het Russische leger is een schim van wat het was gezegd werd te zijn
Ftfy

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
[...]

De enige uitslag voor Oekraïne is dat de Russen zich geheel terugtrekken achter de grens van 2014. Andere keuzes zijn er in mijn opzichte niet. Geheid dat je dan over een aantal jaren weer een oorlog krijgt waarbij Rusland zich een klein stukje extra toe-eigend.
Ben persoonlijk wel benieuwd wat er nu gaat gebeuren in de andere voormalige Sovjet-Unie republieken. Rommelt al aardig in bijvoorbeeld Georgië.

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02-10 21:50

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

redwing schreef op donderdag 15 september 2022 @ 08:21:
[...]

Ik niet, gezien hoe de oorlog verloopt en het duidelijk is dat rusland steeds verder verzwakt terwijl Oekraine steeds sterker wordt, zie ik dat niet gebeuren.
Een vergelijking met de winteroorlog is ook niet echt op zijn plaats. Er zijn weliswaar veel overeenkomsten, maar toen had de Sovjet-unie nog heel veel achter de hand en kon er nog veel mis gaan. Nu zit naar schatting 80% van het leger al in Oekraine en is er niets extra's meer in te zetten. Met een mobilisatie gaat rusland er intern aan, maar ook het bewapenen en trainen zal niet lukken. En zonder mobilisatie is het huidige leger niet sterk genoeg.
Met een mobilisatie is het Russische leger óók niet sterk genoeg.

En ik vermoed dat Rusland er nu ook intern aan gaat. Of het gaat op zijn minst langs de afgrond. Rusland is hoe dan ook zwaar in de problemen.

[ Voor 8% gewijzigd door Flimovic op 15-09-2022 08:29 ]

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
En we leren het nooit.
Ik had deze al eens gedeeld hier, the economist over de Krim oorlog van 170 jaar geleden.
"Secondly. The Russian armies are often armies on paper only.
Not only are their numbers far fewer than are stated in official
returns & paid for out of the official purse, but they are noto-
riously ill-provided w everything necessary to the effective
action of a soldier..."
https://threadreaderapp.com/thread/1500509527246004229.html

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:16
vincent_1971 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 08:27:
[...]

De enige uitslag voor Oekraïne is dat de Russen zich geheel terugtrekken achter de grens van 2014. Andere keuzes zijn er in mijn opzichte niet. Geheid dat je dan over een aantal jaren weer een oorlog krijgt waarbij Rusland zich een klein stukje extra toe-eigend.
Ben persoonlijk wel benieuwd wat er nu gaat gebeuren in de andere voormalige Sovjet-Unie republieken. Rommelt al aardig in bijvoorbeeld Georgië.
Dat lijkt me sterk na toetreding tot de Navo. Dan brandt Rusland er zijn vingers echt niet meer aan.

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:13

Shabbaman

Got love?

Verwijderd schreef op donderdag 15 september 2022 @ 08:00:
En daarna alles op 1 smal front gooien in de Donbas. Maar dat lukt alleen als je alle BTG's op een speldeknop gooit maar ook de local commanders (en NCO's) vrijheid en initiatief te geven om tactisch te opereren ipv opdrachten tot op de letter uit te voeren: 'rijd naar dit of dat kruispunt' om daar vervolgens aan puin geschoten te worden omdat er geen degelijke verdedigingswerken worden gecreeërd.
Het werkte bij Severdonetsk...pre-HIMARS.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

• Jedi_Pimp
teacup schreef op donderdag 15 september 2022 @ 07:26:
Geloof ik graag, maar de man is ook oud generaal die simpelweg zijn werk doet en de Russische situatie vanuit een militair oogpunt inschat.
:P
Een dergelijk inschatting moeten we ook niet te lichtvaardig beoordelen. Het artikel is een deelartikel. Mocht je het nog niet helemaal gelezen hebben dan zou ik dat zeker nog even doen, want het plaatst de uitspraak van de man in een context als je het zo leest.

Afgaande op het artikels de situatie bij de Russen zodanig dat de vraag of Poetin nog wel een leger achter zich heeft staan terecht gesteld kan worden. Zeker als nu blijkt dat hij zelf druk doende is met de blame-game.
Ik ken Hodges en lees zijn bijdragen al een tijdje, maar dit stuk heb ik nog niet gelezen en ga ik straks even rustig doen, goed punt :)

Ik ben bekend met desintegratiethese en voor mij is dat verre, verre toekomstmuziek. Rusland maakt nu een ongekend moment van zwakte mee maar dat betekent niet dat alle deelrepubliekjes binnen de kortste keren soevereiniteit gaan claimen c.q. forceren - zeker niet in het kader van Poetin's opvolging.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

vincent_1971 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 08:27:
[...]

de grens van voor 2014 bedoel je.... want de Krim is in 2014 geannexeerd door de RF maar hoort gewoon bij Oekraine.

Grenzen van 1991 is dan beter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

U.S. Senator Mitch McConnell, who leads the Republican minority in U.S. Senate, has called on the Joe Biden administration to provide more lethal weapons to Ukraine, including long-range ATACMS.
https://www.ukrinform.net...nd-atacms-to-ukraine.html

Als ook Mitch het er mee eens is, kan de senaat ook wel wat meer toestemmen idd :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03:35

rapture

Zelfs daar netwerken?

Rusland zou je doen denken dat het een homogeen geheel is.

RF wijst op een samenraapsel van volkeren die tegen hun wil gekoloniseerd werden en nog altijd via belastingen uitgezogen worden om de 2 grootsteden mooier te maken terwijl hun eigen gemeente/regio extra arm/verrot/bouwvallig is.

Bij voedseltekorten zullen de lokale overheden grootschalig hamsteren om de lokale bevolking tevreden te houden en creëren tekorten in de rest van RF. De andere lokale overheden hamsteren als reactie op een regio die aan het hamsteren begonnen is en het verspreidt exponentieel zoals een besmettelijke ziekte.
Zijn laatste reden begrijp ik niet:
[...]
Kamil heeft RF vergeleken met het Spaanse Rijk, de relaties/verhouding/werking tussen Moskou en de regio's is vergelijkbaar met die tussen Spanje en de kolonies in Latijns-Amerika.

De enorme afstanden zorgen ervoor dat de kolonies niet meer verbonden voelen met de hoofdstad. Vooral als ze geen bescherming meer kunnen krijgen of ze krijgen na de bescherming een dikke factuur gepresenteerd.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

We zijn blijkbaar beroemd/berucht bij de RU forces..
Ze hebben "Fucking Dutch" op de BMP gekalkt }:O

[Twitter: https://twitter.com/TheDeadDistrict/status/1570308119779065856]

[ Voor 3% gewijzigd door bloody op 15-09-2022 09:12 ]

nope

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-10 09:38
YakuzA schreef op donderdag 15 september 2022 @ 09:03:
[...]

Als ook Mitch het er mee eens is, kan de senaat ook wel wat meer toestemmen idd :)
Tis voor Rusland al einde oefening, maar een kwestie van tijd. Maar met dit soort bereik en preciezie dan is Rusland vanaf het moment dat die dingen arriveren nergens meer veilig en kunnen ze er helemaal niets aan doen. Ja, Ukraine en co nog bozer maken door civiele doelen aan te vallen.

Er zit ook een klein stemmetje achter in m'n hoofd die zegt: wat als Zelensky straks een keer wordt vervangen door iemand die minder enthousiast is over het westen. Dan hebben we wel een land tot de tanden bewapend met moderne wapens en een leger getraind tot hoogste niveau.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 25-09 10:20

Dazzler2120

FP ProMod
AndereKoekoek schreef op donderdag 15 september 2022 @ 07:01:

Kijk naar ons eigen kikkerlandje. Hier hebben we al 2 provincies die soms roepen dat ze niet echt Nederlands zijn. (Zal verder geen provincienamen noemen)
[off-topic]
Noord en zuid holland? :+
[/off-topic]

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

NiGeLaToR schreef op donderdag 15 september 2022 @ 09:16:
[...]
Tis voor Rusland al einde oefening, maar een kwestie van tijd. Maar met dit soort bereik en preciezie dan is Rusland vanaf het moment dat die dingen arriveren nergens meer veilig en kunnen ze er helemaal niets aan doen. Ja, Ukraine en co nog bozer maken door civiele doelen aan te vallen.

Er zit ook een klein stemmetje achter in m'n hoofd die zegt: wat als Zelensky straks een keer wordt vervangen door iemand die minder enthousiast is over het westen. Dan hebben we wel een land tot de tanden bewapend met moderne wapens en een leger getraind tot hoogste niveau.
Voor de komende 10 a 20 jaar zal dat niet zo snel gebeuren, en daarna is het een Hongarije/Polen scale geval.

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
bloody schreef op donderdag 15 september 2022 @ 09:11:

[Twitter]
PzH2000's, Ypr's en nog wat van die dingen - en terecht, het gevoel is (momenteel) wederzijds :+

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

de Oekraiense versie van Dugin is Arestovych: de visionair en ideoloog.
Zou me niets verbazen als die ooit een keer de nieuwe preisdent wordt.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Nog niet gepost denk ik.

82 entries :) waarvan weer de nodige tanks en IFVs captured, spul dat UA nodig heeft voor het offensief. Prima dag weer.

En Janovksy geeft aan dat de captured T62 tank van gisteren is vergeten dus die komt er ook nog bij :Y)

Inmiddels zijn we ook voorbij de 6000 entries. Ik weet nog dat we bij 5000 zaten en het tempo inmiddels vrij laag was, en ik me afvroeg wanneer we ooit de 6000 zouden gaan zien. Dit had ik echt nooit verwacht.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

[Twitter]
Nu weet ik niet of ik het helemaal begrijp. Dit is toch sowieso al een russisch voertuig? Wat heeft dat met nederland te maken? Of is dit ex-soviet, toen door oekraine gebruikt, nu door rusland veroverd en als random frustratieuiting tegen nederland gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-10 15:25

Qwerty-273

Meukposter

[Twitter]
Ik verwacht eerder dat de schrijver kalker een meme referentie maakt naar De Vliegende Hollander (Flying Dutchman). Een spookschip dat eeuwig rondvaart uit de 17de/18de eeuw.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-10 17:52
XWB schreef op woensdag 14 september 2022 @ 22:19:
Dan heb je een T-62 in beslag genomen, maar wat moet je ermee :p

[Twitter]
Grappig die inzet van antiek materiaal. Als Rusland nog een generatie verder terug zou gaan dan zouden we de T55 en T54 tegenkomen op het strijdtoneel. Dat zijn tanks waarvan de ontwikkeling begon tijdens de tweede wereldoorlog (1943 - 1945) >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Verwijderd schreef op donderdag 15 september 2022 @ 09:25:
[...]

de Oekraiense versie van Dugin is Arestovych: de visionair en ideoloog.
Zou me niets verbazen als die ooit een keer de nieuwe preisdent wordt.
Dat betwijfel ik zeer. Arestovych heeft een redelijke reputatie omdat hij de oorlog heeft voorspeld, maar een groot deel van de populatie vind ik hem ook een zweverige kletskous. Die wordt geen president.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

RoD schreef op donderdag 15 september 2022 @ 09:33:
[...]
maar een groot deel van de populatie vind ik hem ook een zweverige kletskous.
Dat is altijd zo met visionairs :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Yucon schreef op donderdag 15 september 2022 @ 09:30:
[...]

Nu weet ik niet of ik het helemaal begrijp. Dit is toch sowieso al een russisch voertuig? Wat heeft dat met nederland te maken? Of is dit ex-soviet, toen door oekraine gebruikt, nu door rusland veroverd en als random frustratieuiting tegen nederland gebruikt?
Ik vermoed een Russisch voertuig, door de Russen volgekalkt met Z en de andere tekst.
En dus nu gecaptured door UA.

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MetalSonic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 03-10 20:24
https://www.telegraaf.nl/...n-heeft-zich-niet-vergist

Goed om te lezen dat Duitsland "to the point" zegt dat Rusland zich maar gewoon moet terug trekken. Voorlopig trekt Putin zich er uitereerd weinig van aan.

Hopelijk eind dit jaar nog hervormingen binnen Rusland zelf, een andere regering en uiteraard terugtrekking Russische troepen en daarna excuses, herstelbetalingen voor Oekraïne en met het westen gesprekken om weer gas/ olie te leveren tegen normale prijzen :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
MetalSonic schreef op donderdag 15 september 2022 @ 09:46:
https://www.telegraaf.nl/...n-heeft-zich-niet-vergist

Goed om te lezen dat Duitsland "to the point" zegt dat Rusland zich maar gewoon moet terug trekken. Voorlopig trekt Putin zich er uitereerd weinig van aan.

Hopelijk eind dit jaar nog hervormingen binnen Rusland zelf, een andere regering en uiteraard terugtrekking Russische troepen en daarna excuses, herstelbetalingen voor Oekraïne en met het westen gesprekken om weer gas/ olie te leveren tegen normale prijzen :9
Ik las gister een opinie/analyse waarin werd gesteld dat Duitsland veel meer kritiek krijgt dan ze verdienen. Ja, ze kunnen meer doen en ja het gaat enorm traag, maar Europa is niet alleen Duitsland en talloze landen doen minder tot niets.

De feedback heeft ook alle schijn van voeding vanuit Russische hoek - inclusief de bekende sociale media beinvloeding vanuit ogenschijnlijk Ukrainse accounts die gewoon door de trollenfarm in St. Petersburg gevoed worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Muncher
  • Laatst online: 21-09 00:41
NiGeLaToR schreef op donderdag 15 september 2022 @ 09:50:
[...]

Ik las gister een opinie/analyse waarin werd gesteld dat Duitsland veel meer kritiek krijgt dan ze verdienen. Ja, ze kunnen meer doen en ja het gaat enorm traag, maar Europa is niet alleen Duitsland en talloze landen doen minder tot niets.

De feedback heeft ook alle schijn van voeding vanuit Russische hoek - inclusief de bekende sociale media beinvloeding vanuit ogenschijnlijk Ukrainse accounts die gewoon door de trollenfarm in St. Petersburg gevoed worden.
@ZenTex heeft dit goed verwoord gisteren:
ZenTex schreef op woensdag 14 september 2022 @ 07:53:
Dat geneuzel over Duitsland is koren op de molen van de kremlintrollen die poserend als Oekraïners berichten op social media. "waarom doet Duitsland toch niets".

Duitsland levert aardig wat. Niet genoeg. NL levert ook te weinig, Frankrijk als grootste leger in de EU al helemaal, België heeft al niet veel en levert nog minder. Toch is het elke keer weer Duitsland. De trollen weten wel wie ze moeten aanvallen met het meeste succes.
Ja, Duitsland had de meeste belangen in Rusland. Duitsland heeft daarmee ook de grootste problemen en een gedeelte van de industrie ligt stil.

Maar de Duitse besluitvorming is nu eenmaal traag en dat zal niet veranderen. Maar de pzh2000 en gepards die ze geleverd hebben doen van zich spreken op het slagveld en ze hebben al veel meer geleverd.
En als de Duitsers zeggen dat ze geen westerse tanks leveren, want niemand anders doet het, daarin kan ik ze geen ongelijk geven. Laat de vingerwijzers dan de eerste stap zetten? Enfin, wat mij betreft gaan er ook een paar honderd moderne leopards richting Oekraïne, maar de Duitser hebben zelf niet eens genoeg van die dingen. Heh, wij hebben ze zelf zelfs helemaal niet meer.

Dus als een ander westers Europees land loopt te zaniken dat D te weinig doet mogen ze zelf eerst het goede voorbeeld nemen.

Maar nogmaals, dit soort geluiden hoor je vooral op (social) media. Tweespalt zaaien zijn de Kremlin trollen altijd al goed in geweest.

Verwijderd

[...]

Dat betwijfel ik zeer. Arestovych heeft een redelijke reputatie omdat hij de oorlog heeft voorspeld, maar een groot deel van de populatie vind ik hem ook een zweverige kletskous. Die wordt geen president.
goed om te weten, jij zit dichter bij het vuur wat dat betreft wat het volk er van denkt.
Ik las al wel dat ie niet overal even populair is, maar ach... we hebben in het westen ook een acteur als president gehad (en nu UA ook), of een chocoladeprins (Poroshenko dacht ik).

Of een maffe vastgoedmagnaat oid (Trump).
En in Nederland een geschiedenisleraar :)

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:08

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Oorlog voorspeld? Hoe dat dan? Tis nogal een self fulfilling prophecy zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Muncher schreef op donderdag 15 september 2022 @ 09:56:
[...]

@ZenTex heeft dit goed verwoord gisteren:

[...]
nou ik vind het echt een drogreden hoor: 'wij leveren geen tanks want niemand anders doet het'.
Nou en? Ik snap niet waarom dat een plausibel argument zou moeten zijn.
Als je tanks wil leveren dan kan je dat toch gewoon doen? Een moet de eerste zijn.
Het klinkt dan wederom weer als een laffe Scholz-truc om maar niet te hoeven leveren. Vertragingstactiek.
Uitstel in de hoop afstel.
Ik zeg dan: als je niet wil, zeg het dan gewoon eerlijk als Duitsland zijnde en ga je niet zwak verschuilen achter 'ja maar anderen doen het ook niet'.

Als ze willen leveren, dan kunnen ze dat gewoon doen zonder dat ze verantwoordelijkeid hoeven af te leggen bij andere EU-landen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

[...]

Dat heeft vooral ook met de communicatie te maken. Veel communiceren over wat je niet gaat doen, en dingen beloven die dan later weer worden ingetrokken, of vertraagd. Ook dingen als dat er geen Leopards of Marders worden geleverd "omdat daar geen afspraken over zijn" doet het gewoon niet goed. Ja ze leveren veel, maar hun handelswijze laat zien dat ze het nog steeds niet echt begrepen hebben.

• RoD
  • Niet online

RoD

MikeyMan schreef op donderdag 15 september 2022 @ 10:00:
[...]

Oorlog voorspeld? Hoe dat dan? Tis nogal een self fulfilling prophecy zo.
https://intellinews.com/f...-invasion-in-2019-238183/

Kleine samenvatting. Maar je weet wat ze zeggen over in het verleden behaalde resultaten. Ik hecht niet zoveel waarde aan zijn huidige prophecies.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

YakuzA schreef op donderdag 15 september 2022 @ 09:03:
[...]

En rusland is er bang voor.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
RoD schreef op donderdag 15 september 2022 @ 10:02:
[...]

Dat heeft vooral ook met de communicatie te maken. Veel communiceren over wat je niet gaat doen, en dingen beloven die dan later weer worden ingetrokken, of vertraagd. Ook dingen als dat er geen Leopards of Marders worden geleverd "omdat daar geen afspraken over zijn" doet het gewoon niet goed. Ja ze leveren veel, maar hun handelswijze laat zien dat ze het nog steeds niet echt begrepen hebben.
Ben het daar niet per se mee oneens, tegelijk is dit voor Duitsland ook simpelweg een enorm problematisch thema met hun eigen geschiedenis. Ik denk dat ze dat in zekere zin zeker nog niet begrepen hebben - in die zin dat hun omgeving inmiddels veel hogere verwachtingen heeft en veel minder historisch gevoel dan de Duitsers zelf. Wij zien Duitsland veel meer in een leidersrol en Duitsland zichzelf (nog) niet.

Volgens mij is nu wel eindelijk het idee dat ze de Europese Putin-appeasers moeten zijn ook weg, dat had ook tijd nodig. En die marders moeten ze gewoon sturen, tanks ligt gevoeliger, maar die IFV's gaat geen nieuwe zelfbedachte grens over.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

RoD schreef op donderdag 15 september 2022 @ 10:05:
[...]

[Embed]
Jup, als 'Moscow' Mitch er al zo in zit...

De propaganda vehicle uit Red Alert 2 is ook gecaptured door UA:
Afbeeldingslocatie: https://nitter.it/pic/orig/enc/bWVkaWEvRmNybEhvVlhnQUExY0h4LmpwZw==

[ Voor 27% gewijzigd door YakuzA op 15-09-2022 10:10 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Yucon schreef op donderdag 15 september 2022 @ 09:35:
[...]

Dat is altijd zo met visionairs :+
Klopt, maar politici kletsen er ook een end op los. Veel populisten waren voorheen een visionair. Neem bijvoorbeeld Fortuyn of Baudet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

[...]

Ze zijn inderdaad goed maar ik schat nog steeds niet beter als de polen en ook de duitsers hebben nog 100 leopards :) net als dat ze nog geen mirages, saab's F16 en F35 hebben. Bovendien: Navo

Lijkt me geen heel groot risico.

Het is niet alleen Zelensky, het is een flink deel van de natie die de draai naar het westen heeft gemaakt als sinds 1991. Dat duurt een generatie en ze waren er nog lang niet qua corruptie en bestuur etc maar er was al veel gebeurd en het land profiteerde daarvan. Ze vechten niet voor niets zo hard. Dat doen ze ergens voor en dat is niet voor de volgende dictator.

Natuurlijk zijn ze er nog niet en het is nog niet zo lang geleden dat je in Oekraine echt wel iets bij je moest hebben om te verschenken als je de volgende controle post voorbij wilde maar het ging wel steeds beter.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

RoD schreef op donderdag 15 september 2022 @ 10:05:
[...]

[Embed]
Wat gaan die Russen doen dan? Rusland heeft zichzelf het afgelopen jaar totaal irrelevant gemaakt. Ze hebben bewezen geen imposant en capabel leger, qua grondstoffen/economie hebben ze zelf de stekker er uit getrokken dus tja, wat denken ze te doen? Als Amerika wil dan staat binnen een week de Stars and Stripes bovenop het Kremlin (even de nucleaire dreiging buiten beschouwing latend).

Rusland is van de grote beer veranderd in een keffende chihuaha die je eigenlijk gewoon even flink moet laten zien wie de baas is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB
  • Laatst online: 09:14

JB

Cédric roelt!

dr.lowtune schreef op donderdag 15 september 2022 @ 10:28:
[...]

Rusland is van de grote beer veranderd in een keffende chihuaha die je eigenlijk gewoon even flink moet laten zien wie de baas is.
Dit. Ik hoop daarom ook dat het nu gewoon "snel" klaar is. Wat denken ze nog te doen daar in Oekraïne? Ze krijgen niets voor elkaar en helpen hun eigen land naar de klote in breedste zin van het woord...

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muncher
  • Laatst online: 21-09 00:41
Verwijderd schreef op donderdag 15 september 2022 @ 10:01:
[...]

nou ik vind het echt een drogreden hoor: 'wij leveren geen tanks want niemand anders doet het'.
Als je tanks wil leveren dan kan je dat toch gewoon doen? Een moet de eerste zijn.
Het klinkt dan wederom weer als een laffe Scholz-truc om maar niet te hoeven leveren. Vertragingstactiek.
Ik zeg dan: als je niet wil, zeg het dan gewoon eerlijk als Duitsland zijnde en ga je niet zwak verschuilen achter 'ja maar anderen doen het ook niet'.

Als ze willen leveren, dan kunnen ze dat gewoon doen zonder dat ze verantwoordelijkeid hoeven af te leggen bij andere EU-landen.
Dan heb ik het niet goed uitgelegd. Het ging mij om de communicatie strategie van de Russische trollen, niet om de keuzes van Duitsland zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

laten we geen discussie starten over de Nederlandse binnenlandse politiek

[ Voor 89% gewijzigd door polthemol op 15-09-2022 13:11 ]

• NiGeLaToR
dr.lowtune schreef op donderdag 15 september 2022 @ 10:28:
[...]

Wat gaan die Russen doen dan? Rusland heeft zichzelf het afgelopen jaar totaal irrelevant gemaakt. Ze hebben bewezen geen imposant en capabel leger, qua grondstoffen/economie hebben ze zelf de stekker er uit getrokken dus tja, wat denken ze te doen? Als Amerika wil dan staat binnen een week de Stars and Stripes bovenop het Kremlin (even de nucleaire dreiging buiten beschouwing latend).

Je geeft al antwoord op de vraag: keffen.

En ze hebben genoeg te verliezen - de Krim bijvoorbeeld. Die gaan ze niet opgeven, sterker nog, het lijkt er hier en daar op dat ze andere gebieden gaan opofferen ten gunste van dat gebied.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flimovic

Flimovic

JB schreef op donderdag 15 september 2022 @ 10:30:
[...]

Dit. Ik hoop daarom ook dat het nu gewoon "snel" klaar is. Wat denken ze nog te doen daar in Oekraïne? Ze krijgen niets voor elkaar en helpen hun eigen land naar de klote in breedste zin van het woord...
Ik hoop ook dat het snel klaar is, maar het schijnt nogal een dingetje te zijn voor dictators om toe te geven dat ze fout zitten... Zeker als het betekent dat ze politieke (of wellicht letterlijk) zelfmoord plegen.

Toch zou het rationeel gezien het beste zijn. Terugtrekken, je fout toegeven en beterschap beloven. Helaas is dat een route die ze voor zichzelf onmogelijk hebben gemaakt.

[ Voor 5% gewijzigd door Flimovic op 15-09-2022 10:37 ]

Verwijderd

Muncher schreef op donderdag 15 september 2022 @ 10:31:
[...]

Dan heb ik het niet goed uitgelegd. Het ging mij om de communicatie strategie van de Russische trollen, niet om de keuzes van Duitsland zelf.
prima, heb ik de verkeerde insteek gehad.
maar goed het punt blijft. Zonder dat vage geneuzel door de Duitsers hebben de Russen ook niets om mee te trollen.

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:16
NiGeLaToR schreef op donderdag 15 september 2022 @ 10:36:
[...]

En ze hebben genoeg te verliezen - de Krim bijvoorbeeld. Die gaan ze niet opgeven, sterker nog, het lijkt er hier en daar op dat ze andere gebieden gaan opofferen ten gunste van dat gebied.
Ik lees hier graag mee, zit niet helemaal in de materie. Maar het is toch ook onbegonnen werk voor Rusland om de Krim te behouden? Alsof Oekraïne dan zegt: stop maar jongens, we hebben de tegenstander op z'n knieën, maar laat hem dit deel van ons land maar houden.

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 15 september 2022 @ 10:01:
[...]

Volgens mij hebben o.a. de Polen al tanks (T-72's?) Geleverd. Dus het klopt ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

teacup schreef op woensdag 14 september 2022 @ 18:01:

En guttegut, al dat onbegrip voor andermans levenstijl, en bovenal ook de onbekendheid met de eigen levenstijl.
Deze paus gaat anders wel vol voor reflectie van misstanden binnen de eigen organisatie. En dat is te prijzen...
Voor onderhandeling is een nieuw bewind in Rusland een voorwaarde, een bewind dat wil leven in samenspel met Europa en de levenswijze in het westen niet als excuus gebruikt voor extreem geweldadig gedrag.
Dat is iets wat duidelijk is. Nu moet Europa daar ook nog van overtuigd worden. Stelletje ruggengraatloze graaiers....

• dr.lowtune
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

NiGeLaToR schreef op donderdag 15 september 2022 @ 10:36:
[...]

Ik vraag me zelfs af of ze de Krim kunnen behouden. Als ze zich daar ingraven als laatste plekje in Oekraïne, dan zijn het sitting ducks voor HIMARS. Zeker met long-range raketten is die mooie brug vanaf Melitopol prima te bestoken…. Fish in a barrel on a peninsula

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dangerousp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-10 20:02
marcelcee schreef op donderdag 15 september 2022 @ 10:40:
[...]

Ik lees hier graag mee, zit niet helemaal in de materie. Maar het is toch ook onbegonnen werk voor Rusland om de Krim te behouden? Alsof Oekraïne dan zegt: stop maar jongens, we hebben de tegenstander op z'n knieën, maar laat hem dit deel van ons land maar houden.
Het voordeel voor de Russen is dat ze er al een tijdje zitten en dat ze een hele beperkte verdedigingslinie hoeven te hebben. Oekraïne moet al snel het water over om in de flanken aan te vallen.. en dat is altijd kostbaar en gevaarlijk. Dan is een zeer zwaar luchtoverwicht of een terugtrekkende vijand nodig.

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-10 21:38
Brazos schreef op donderdag 15 september 2022 @ 10:41:
[...]

Volgens mij hebben o.a. de Polen al tanks (T-72's?) Geleverd. Dus het klopt ook niet.
Gaat om NATO materiaal en communicatie standaarden, vuurleidings mechanismen etc, dat mag je niet zomaar aan de russen geven, dus er zit veel meer achter dan wat er gezegd wordt.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

What could possibly go wrong.. :F

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
[...]

Niet als het tegenoffensief op den duur minder hard c.q. voortvarend gaat, een quasi-patstelling bereikt wordt op het slagveld en men open is voor onderhandelingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Jedi_Pimp schreef op donderdag 15 september 2022 @ 10:47:
[...]

Niet als het tegenoffensief op den duur minder hard c.q. voortvarend gaat, een quasi-patstelling bereikt wordt op het slagveld en men open is voor onderhandelingen.
Een patstelling is voor beiden geen aanleiding te gaan onderhandelen. De Russen zullen het zien als een kans voor een nieuwe offensief op te bouwen en te wachten voor het Westen om door de winter op de knieën te worden gedwongen. De Oekrainers zullen Putin nooit vertrouwen zich aan een afspraak te houden en juist de tijd aan hun kant zien voordat de sancties Rusland op de knieën krijgt terwijl zij steeds meer goed getrainde troepen krijgen en geavanceerd materiaal ontvangen.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
[...]

dr.lowtune schreef op donderdag 15 september 2022 @ 10:43:
[...]

Ik vraag me zelfs af of ze de Krim kunnen behouden. Als ze zich daar ingraven als laatste plekje in Oekraïne, dan zijn het sitting ducks voor HIMARS. Zeker met long-range raketten is die mooie brug vanaf Melitopol prima te bestoken…. Fish in a barrel on a peninsula
My 2 cents:

Tis nog steeds oorlog en er gaan nog steeds levens verloren. Het zal er dus voor beide kanten om gaan om de ander zoveel te laten bloeden dat die niet meer wil. Er wonen echter ook gewoon mensen, die ook afgesloten worden van de buitenwereld. Er zijn dus veel scenario's mogelijk waarin die mensen als schild worden ingezet en Ukraine de schuld krijgt van honger etc.

Anderzijds merk je al dat de militaire wil aan het krimpen is om te vechten, dus daar zit voor Rusland eerder een limiet dan voor Ukraine. Die vechten voor eigen terrein en zitten aan de winnende zijde, met nog steeds mogelijkheid tot rotatie van troepen, training en bevoorrading.

Voor Rusland is het wel nog meer een 'ding' door oa Sevastopol - de Russische zwarte zee haven die ze al die tijd geleasd hebben van Rusland tot ze het in 2014 innamen met de rest van het Krim schiereiland. Ook de brug met Russisch vasteland is gevoelig. Je kunt stellen dat de inval van Ukraine voor een groot deel als doel had die landbrug met het Krim schiereiland veilig te stellen, dus dat ongedaan maken maakt van een mislukking gezichtsverlies.

Als ze dit verliezen, dan verliezen ze een stuk voor Rusland Russisch grondgebied en hun aanwezigheid in de Zwarte Zee. In mijn beleving doet Zelensky er goed aan dit door te zetten, maar in die zelfde beleving kunnen we erop rekenen dat Rusland het niet cadeau gaat geven. Het zou tevens geen koude oorlog haven zijn als er niet talloze verdedigingswerken zijn etc, dus dat ga je ook niet volledig innemen met HIMARS. Of de Russen zo moedig zijn als de Azovstal verdedigers?

Of Ukraine dit kan? Geen twijfel over - maar tegen welke kosten zullen we zien.

• Jerie
  • Niet online
ZenTex schreef op donderdag 15 september 2022 @ 07:38:
[...]

Dit zeg je tot twee maal toe maar degene op wie je als laatst reageerde had het over remise, en de discussie is ontstaan door een artikel. Waarbij je je moet realize dat iemand die een artikel quote het daar niet per definitie (wel danwel volledig) mee eens is.

Je moet eerst winnen en gelijkspel en verliezen definiëren.

Is de grens van 2022 verliezen? Ik vind louter militair gezien van wel. Dit succes lijkt voor herhaling vatbaar om dat (Jan 1) 2022 doel te bereiken. Dan heeft het ogenschijnlijke doel van deze oorlog toch gefaald? Maar het ligt iets complexer voor mij: de gijzeling van de Oekraïnese burgerbevolking. Als het doel van Rusland is de vernietiging van de Oekraïnese cultuur dan is het zuiveren van Oekraïners daar onderdeel van.

Is of de Donbas of de Krim verliezen? Allebei?

Is de wereldeconomie de afgrond in duwen verliezen? De hele wereld (verder) in een recessie duwen? Armoede is een voedingsbodem voor extreemrechts (zeg maar gerust de voorganger van alt-right), het maakt mensen immers afhankelijk en zorgt voor meer criminaliteit en instabiliteit.

Eigenlijk kent oorlog onder de streep een heleboel losers, verliezers. Maar die worden eenvoudigweg niet genoemd want we kijken zo graag puur vanuit militair oogpunt. Dat is wel zo makkelijk.

De dode burgers, de gewonde burgers, allebei heftig. Zeker als je nagaat dat het door roekeloos en niet in de laatste plaats lafhartig wangedrag komt.

Maar wat mij persoonlijk behoorlijk raakt is de filtratiekampen en alles daaromheen. Dat probleem is, zo denk ik, moeilijk op te lossen en wordt waarschijnlijk een defacto verlies.

Hitler steelt de show (in negatieve zin) met de welbekende 6 miljoen, en dat was en is vreselijk. Mao, Stalin, en wellicht ook de Kim dynastie waren erger. Maar dat is dan een ver van m'n bed show die we als Westen niet intern mee hebben gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB
  • Laatst online: 09:14

JB

Cédric roelt!

Ik hoor nu op de NOS dat die raketten richting geboorteplaats Zelensky in een stuwdam zijn geboord :/

https://nos.nl/artikel/24...geboortestad-van-zelensky

Gaat helemaal nergens meer over nu (ging het al niet...).

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
JB schreef op donderdag 15 september 2022 @ 11:06:
Ik hoor nu op de NOS dat die raketten richting geboorteplaats Zelensky in een stuwdam zijn geboord :/

Dat was gisteren al. Ze schijnen het onder controle te hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
blissard schreef op donderdag 15 september 2022 @ 07:48:
[...]

Wellicht heb je gelijk. Ik hoop dat in ieder geval. Maar lees (als je zin hebt) het wikipedia lemma over de winteroorlog eens en verbaas je over de parallellen met de huidige situatie. Wikipedia: Winteroorlog
En dat is inclusief de onderschatting van de kwaliteiten van het Russische leger. :)
De reden dat we nu op stapels gedode jonge Oekrainers zitten is dat we de kwaliteiten van het Russische leger voortdurend hebben overschat.
@Jedi_Pimp Hodges is niet zo zeer een havik, maar een van de weinigen die een houtsnijdende analyse kon maken van het Russische leger. De scheiding zit niet zozeer op het vlak van havik/duif, maar van praktische kennis van alle relevante aspecten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-10 20:24

Garyu

WW

JB schreef op donderdag 15 september 2022 @ 11:06:

Dit is toch gewoon de high school bully die een gevecht aan het verliezen en dan de winnaar onder de gordel (na)trapt?

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Flimovic schreef op donderdag 15 september 2022 @ 10:36:
[...]

Ik hoop ook dat het snel klaar is, maar het schijnt nogal een dingetje te zijn voor dictators om toe te geven dat ze fout zitten... Zeker als het betekent dat ze politieke (of wellicht letterlijk) zelfmoord plegen.

Toch zou het rationeel gezien het beste zijn. Terugtrekken, je fout toegeven en beterschap beloven. Helaas is dat een route die ze voor zichzelf onmogelijk hebben gemaakt.
Als de dictator geen dictator meer is, dan is hij alles kwijt. Dat is dus geen optie waar ze aan denken. Maar ze kunnen wel geholpen worden. Een regime change dmv moord of verdwijning dictator zou onder de streep, mits goed uitgevoerd, de gunstigste optie zijn. Maar dat gaat zelden goed. Welke gematigde realist gaat Poetin dan vervangen? En wie gaat Rusland (laat ik het woord maar gebruiken) denazificeren? Wie stoomt het Russische volk klaar voor een mea culpa?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ledog
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 10:53
Verwijderd schreef op donderdag 15 september 2022 @ 10:37:
[...]

prima, heb ik de verkeerde insteek gehad.
maar goed het punt blijft. Zonder dat vage geneuzel door de Duitsers hebben de Russen ook niets om mee te trollen.
De Russische trollen weten precies waar de zwakke punten binnen de EU liggen. Duitsland is al jaren de economische motor van de EU maar is zeer terughoudend om ook een leidersrol op zich te nemen. Dit heeft historische redenen, maar ik denk dat Duitse politici en diplomaten ook beseffen dat de rol van leider van de EU ook kosten met zich meebrengt. Niet in de laatste plaats doordat de kritiek van populisten tegen verdere integratie van de unie zich zal gaan uiten in kritiek op Duitsland in de vorm van verwijten dat Duitsland binnen de EU andere landen de wet voorschrijft.

Rusland presenteert de oorlog naar de bevolking als een gevecht tegen de Nazis. Schrikbarend veel mensen gaan hierin mee. Dit verhaal kan nog meer vleugels krijgen als blijkt dat (Nazi) Duitsland het voortouw neemt in het militair steunen van het bewind van Zelensky.

Over de uitkomst van de oorlog zijn de Duitsers helder. Rusland moet de grenzen van 1991 respecteren. Het leveren van wapens is voor elk land ingewikkeld, maar voor Duitsland extra gecompliceerd. Gelukkig lijkt het er op dit moment op dat Ukraine met de huidige leveranties en troepentrainingen het land van de Russen kan bevrijden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Dat is goed nieuws, hij is ontzettend belangrijk geworden.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

De lange vingers van de Russische invloed wordt nog maar eens aangetoond.
Ik hoop dat er nog dieper gegraven wordt en nog meer troep boven komt drijven.

nope

• HollowGamer
  • Niet online
bloody schreef op donderdag 15 september 2022 @ 11:22:

[Twitter]
Alles is te koop, vooral mensen in de politiek helaas. :/

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Garyu schreef op donderdag 15 september 2022 @ 11:12:
[...]

Dit is toch gewoon de high school bully die een gevecht aan het verliezen en dan de winnaar onder de gordel (na)trapt?
Ja bizar is dat. Zelensky laat zichzelf zien in Izyum en kort daarna worden raketten op zijn geboortestad gegooid.

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flimovic

Flimovic

XWB schreef op donderdag 15 september 2022 @ 11:25:
[...]

Ja bizar is dat. Zelensky laat zichzelf zien in Izyum en kort daarna worden raketten op zijn geboortestad gegooid.
Dan hebben ze niet zo goed gemikt :+

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

HollowGamer schreef op donderdag 15 september 2022 @ 11:17:
[Twitter]
Dat is goed nieuws, hij is ontzettend belangrijk geworden.
Wait, wacht.... Heb ik ergens overheen gelezen want ik heb niet eerder gehoord van een ongeval?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online

[Twitter]
offtopic:
Zou Tiny vaak in een Engelstalig land komen denk je?

• HollowGamer
  • Niet online
michielRB schreef op donderdag 15 september 2022 @ 11:28:
[...]

Wait, wacht.... Heb ik ergens overheen gelezen want ik heb niet eerder gehoord van een ongeval?
Er was gisteren een aanrijding, vreemd hoe het is kunnen gebeuren, maar hij maakt het dus goed.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
En weer is een mannetje rond Poetin gesneuveld:
Er lijkt maar geen einde te komen aan de verdachte overlijdens binnen de vertrouwenskring van de Russische president Vladimir Poetin. Dinsdag nog raakte bekend dat de 39-jarige luchtvaartdirecteur Ivan Pechorin overleden was nadat hij uit een boot zou zijn gevallen. Gisteren heeft het Russische staatsagentschap ‘Interfax’ andermaal een mysterieus overlijden gemeld. Deze keer gaat het om Vladimir Sungorkin (68), de hoofdredacteur van de pro-Kremlin krant ‘Komsomolskaya Pravda’. Een beroerte zou de man fataal zijn geworden.

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

XWB schreef op donderdag 15 september 2022 @ 11:25:
[...]

Er kan een militair voordeel worden behaald aan het veroorzaken van overstromingen van de Inhulets rivier waar de Oekrainers over moeten, deels met pontonbruggen. De pro-Russische 'analisten' op Youtube zien dit als een geniale zet die de hele zuidelijke opmars zal vernietigen nu ze achter de rivier 'afgesneden' zitten.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 30-09 17:03
Die veranderen langzaam in Tupolevs :+

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:49
RodeStabilo schreef op donderdag 15 september 2022 @ 11:29:
[...]

offtopic:
Zou Tiny vaak in een Engelstalig land komen denk je?
offtopic:
hij moest wat compenseren, daarom onder Russische invloed?:+

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

• HollowGamer
  • Niet online
XWB schreef op donderdag 15 september 2022 @ 11:29:
En weer is een mannetje rond Poetin gesneuveld:

[...]
Wat is precies de reden om zoveel mogelijk van je 'vrienden' om te leggen?
Weten ze iets over Poetin of is het doel afschrikken dat iemand iets weet?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ledog
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 10:53

[Twitter]
Niet direct mijn volksvertegenwoordigers, maar neem dit voorlopig maar met het bekende schepje zout. Lekken van informatie is een beproefde manier om politieke tegenstanders verdacht te maken.

Het is een feit dat een groot deel van de informatie uit Rusland niet waar is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
[...]

Op basis van BBP valt Dld inderdaad niet uit de toon. Maar we hebben gisteren hier nog wat posts over gehad. Voor mij is de open vraag: waarom zou UA Dld publiek schofferen?
@ZenTex vermoedde dat bij Dld een schuldkwestie zit. Maar dan vind ik de PR van Dld wel heel zwak. Als men een redelijke inzet heeft, dan zou Dld via de achterkamer toch wel duidelijk kunnen maken aan UA dat ze niet accepteren dat door de UA-regering men in het hemd wordt gezet.

Andere verklaring: Dld heeft het nodig om publiek geschoffeerd te worden om ze aan te sporen iig uit te komen bij het huidige niveau van hulp. Dat zou kunnen als je kijkt naar de aangeboren reserves om passende hulp te verlenen, initiatief lijkt bijv uit NL te moeten komen. Dus het schisma Groenen / SPD is echt, en pas na grote druk komt SPD tegemoet.

De Kremlin-trollen zijn mij niet opgevallen? Maar dat komt misschien omdat ik me concentreer op communicatie van UA en DLD zelf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR

[Twitter]
Ik probeer dat snel even te scannen maar snap dit niet helemaal - focus op deze politici waarbij alleen contact is aangetoond, maar de band met rechts extremistische partijen is ook onderdeel van dit verhaal maar wordt (nog) niet benoemd omdat er geen namen en rugnummers bij staan.

Beetje vreemd. Maargoed, het is een lopend onderzoek en er begint eindelijk wat info uit te lekken.

Verwijderd

Brazos schreef op donderdag 15 september 2022 @ 10:41:
[...]

dat uiteraard wel, maar het gaat in geval van Duitsland dan om 'westerse' tanks, zoals de Leopards.
De Amerikanen hebben ook nog geen MBT's geleverd, alleen kleiner spul (IFV's etc.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

bulle bas schreef op donderdag 15 september 2022 @ 11:35:
[...]

Op basis van BBP valt Dld inderdaad niet uit de toon. Maar we hebben gisteren hier nog wat posts over gehad. Voor mij is de open vraag: waarom zou UA Dld publiek schofferen?
@ZenTex vermoedde dat bij Dld een schuldkwestie zit. Maar dan vind ik de PR van Dld wel heel zwak. Als men een redelijke inzet heeft, dan zou Dld via de achterkamer toch wel duidelijk kunnen maken aan UA dat ze niet accepteren dat door de UA-regering men in het hemd wordt gezet.

Andere verklaring: Dld heeft het nodig om publiek geschoffeerd te worden om ze aan te sporen iig uit te komen bij het huidige niveau van hulp. Dat zou kunnen als je kijkt naar de aangeboren reserves om passende hulp te verlenen, initiatief lijkt bijv uit NL te moeten komen. Dus het schisma Groenen / SPD is echt, en pas na grote druk komt SPD tegemoet.

De Kremlin-trollen zijn mij niet opgevallen? Maar dat komt misschien omdat ik me concentreer op communicatie van UA en DLD zelf.
Het is een beetje rare dynamiek in DE.

De mensen die meer steun voor UA willen binnen de regering lijken op deze manier externe support voor hun standpunten neer te zetten om de mensen zoals Scholtz meer publiekelijk onder druk te zetten dan ze via de achterkamertjes van de regering zelf kunnen.

PSN

Pagina: 1 ... 27 ... 76 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid