gekkie schreef op woensdag 14 september 2022 @ 18:52:
[...]
Noted.
[...]
Maar het vernietigen van een Cultuur, dat gaat je met een tactische nuke niet lukken. Derhalve geen high-reward, tenzij je die waardering puur vanuit de waardering van een mafketel wilt beschouwen, maar dan is het volledig limietloos qua beoordeling van de "reward".
[...]
Maar dan is het wat mij betreft dus geen "high risk, high reward" dat suggereert voor mij dat die "high reward" al min of meer vast zou staan, maar "high risk en misschien iets van een reward afhankelijk van wat anderen er wel of niet mee gaan doen."
Risk/reward is onderdeel van game theory. Ik ben er geen expert in maar zal het even kort uitleggen.
Het high risk staat in direct verband met de high reward. Dwz het risico is hoog (hoge inzet), maar de gains
bij winst ook. Voorbeeld: quite of dubbel. Het gaat niet over de
kans op winst. Als de kans op winst hoog is, en de winst is ook hoog, dan is het namelijk een no-brainer. Dat is met geen van de twee opties het geval. Want dan waren ze al een half jaar geleden ingezet.
Stel ik heb 60% kans om met 1 EUR inzet 2 EUR te verdienen. Ik mag oneindig spelen, en ik heb 10k spaargeld. Dan blijf ik spelen tot ik multi-miljardair ben (geldwolf

). Dit is low risk (want inzet 0,01% totaal liquide vermogen), high reward (want meer dan 50%). De factor tijd speelt dan enkel nog een rol, en de vraag of het legaal is (laten we het even niet hebben over eventuele belasting). Nu, stel de inzet is 8k en de kans op winst is 60%. Dat is 40% kans dat ik 80% van mijn liquide vermogen kwijt ben. Ik kan dus met liquide vermogen maar 1x spelen. En kan nog erger met een inzet van 100% van liquide vermogen. Veel pokerspelers kiezen dan eieren voor hun geld. Dat kunnen lezen/inschatten is onderdeel van poker.
Vergelijk het met sommige sporten. Daar kun je in gewond raken, of zelfs sterven. Daar zitten zekere risico's aan vast. Ik was vroeger fan van F1, tot Senna overleed. Had ik nooit rekening mee gehouden, ik was geschokt. Doch destijds was de F1 veel gevaarlijker dan nu. Je hebt ook skiën buiten de pistes. Denk hierbij aan Friso en Schumi (Sr.). Dit zijn (of waren) sporten met een high risk. De reward zal per rijder verschillen ivm de kwaliteiten. Friso was amateur maar lid van koninklijke familie dus geen daredevil, Senna en Schumi waren mbt F1 profs. En Schumi heeft
de F1 overleeft.
Met een tactisch kernwapen (nuke is lekker kort sosumi) zou Poetin schade aan een belangrijk doel kunnen berokkenen. Denk hierbij aan symbolische waarden die UA bij bestaan van hoog moreel geven: president Zelensky, Kyiv, Charkov (als waarschuwing Kyiv next), Kryvyi Rih, weet ik veel wat wie hoe of waar.