Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 26 ... 76 Laatste
Acties:
  • 712.643 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Seraphin schreef op woensdag 14 september 2022 @ 14:02:
[...]

In aanvulling op de reeds door anderen gegeven uitleg:

Wit = Russissche troepen (met daaronder weer de onderscheidingstekens "Z" "V", "O" en een "Z" in een vierkant. In weerwil van de verklaringen waar de "Z" voor zou staan zijn dit herkenningstekens voor welk legeronderdeel / front de eenheden behoren.)

Rood = Separatisten uit Donetsk / Luhansk die aan Russische zijde vechten
Blauw = "Territorial Defence Force" Beetje de Oekraïense variant van de National Guard in de VS
Geel = Regulier Oekraïens leger
Groen = Buitenlandse vrijwilligers in Oekraïense dienst, beetje vergelijkbaar met het Franse vreemdelingenlegioen.
de goed uitgeruste militairen van het Kharkiv-offensief droegen ook gewoon blauw. Denk niet dat dat TDF waren.
Ik vermoed dat het eerder een kwestie is van regio of tijdstip. Op een gegeven moment zag je wel blauw verschijnen bij TDF maar mogelijk gewoon toeval dat je die als eerste bij TDF zag. Nu draagt het gewone leger het volgens mij ook gewoon.

Op andere momenten werd namelijk ook waargenomen dat Russische strijdkrachten (geen sepa's) ook gewoon rood droegen, en non-combatants juist weer wit (bijv. burgers in veroverde dorpjes, denk aan Bucha).

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2022 14:55 ]

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 14 september 2022 @ 14:52:
Een foto zegt meer dan duizend woorden:

[..]
Er zijn (helaas) nog meer van deze berichten, allemaal hartverscheurend.
Ook genoeg (jonge) mensen die een non-leger beroep hadden, maar dus vochten voor hun vaderland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:48
Wie zijn die "ze"? Het zijn volgens mij niet de analisten die continue bezig zijn om in de achteruitkijkspiegel te kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:26

Seraphin

Meep?

Verwijderd schreef op woensdag 14 september 2022 @ 14:54:
[...]

de goed uitgeruste militairen van het Kharkiv-offensief droegen ook gewoon blauw. Denk niet dat dat TDF waren.
Ik vermoed dat het eerder een kwestie is van regio of tijdstip. Op een gegeven moment zag je wel blauw verschijnen bij TDF maar mogelijk gewoon toeval dat je die als eerste bij TDF zag. Nu draagt het gewone leger het volgens mij ook gewoon.

Op andere momenten werd namelijk ook waargenomen dat Russische strijdkrachten (geen sepa's) ook gewoon rood droegen, en non-combatants juist weer wit (bijv. burgers in veroverde dorpjes, denk aan Bucha).
Burgers in o.a. Bucha die witte armbanden droegen was een apart verhaal: russische soldaten dwongen de dorpelingen om op die manier kleur te bekennen / herkenbaar te zijn als "reeds gecontroleerd".

Het onderscheid tussen geel & blauw aan Oekraïense zijde lijkt idd niet 100% consistent te zijn, in de begindagen was dit volgens mij wel het idee.

Ik heb zelf eigenlijk nog geen voorbeelden gezien van russische eenheden (incl. Kadyrovites etc) die rood droegen, maar goed ik kan er naast zitten.

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:29

polthemol

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op woensdag 14 september 2022 @ 14:54:
[...]

hier zal ook een pragmatische insteek zijn bij sommige troepen: als je geen geel hebt, dan knal je het eerste beste stukje blauwe tape/reep blauwe stof/... om je schouder.

Als je als burger buiten schot kunt blijven door een witte band om je arm te doen wanneer Russische militairen langs komen walsen, zal dat zeker gebeuren.

Dan geeft het als laatste ook nog wat mogelijkheden om je tegenstander zand in de ogen te strooien: als ze blauwe troepen overal zien als TDF, kun je er wat voordeel mee behalen door veel beter getrainde eenheden of je special forces net met een blauw lint om de arm in die regio in te zetten.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Verwijderd

Seraphin schreef op woensdag 14 september 2022 @ 15:01:
[...]

Burgers in o.a. Bucha die witte armbanden droegen was een apart verhaal: russische soldaten dwongen de dorpelingen om op die manier kleur te bekennen / herkenbaar te zijn als "reeds gecontroleerd".

Het onderscheid tussen geel & blauw aan Oekraïense zijde lijkt idd niet 100% consistent te zijn, in de begindagen was dit volgens mij wel het idee.

Ik heb zelf eigenlijk nog geen voorbeelden gezien van russische eenheden (incl. Kadyrovites etc) die rood droegen, maar goed ik kan er naast zitten.
ik zal terug moeten zoeken maar ik heb in de begindagen in het 'find your own'-lijkenkanaal wel foto's gezien van gesneuvelde militairen met een rode armband. Was jong spul en ik dacht dat het aan het Kyiv-front was maar zouden inderdaad toch ook sepa's kunnen zijn geweest.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
downtime schreef op woensdag 14 september 2022 @ 13:48:

De Russen doen het ook. Die Z en V tekens (en ik dacht dat er oorspronkelijk nog twee letters waren) op de voertuigen hadden hetzelfde doel.
Wikipedia heeft een aardige entry over de betekenis:

Wikipedia: Z (military symbol)

Er is geen eenduidig antwoord op.
Another interpretation for "Z" is the Russian word for west (Russian: запад, romanized: zapad), to designate the Western Military District or west-bound infantry, with the "V" symbol similarly standing for the word for east (Russian: восток, romanized: vostok).[38][39][40] This term was used in the joint Zapad 2021 exercise between Belarus and Russia before the invasion.[citation needed]
Ik hou het hier op (Zapad en Vostok). Dat lijkt me het meest logische, denk niet dat het gepland was om Z als oorlogssymbool te creëren maar meer soort van toeval / go with the flow. Waar de O dan voor staat weet ik niet.

Sever en Yug zijn de termen voor noord en zuid, weet je ook meteen de betekenis van Severdonetsk en Yugoslavia.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:48
Jerie schreef op woensdag 14 september 2022 @ 12:52:
[...]

Het is vrij simpel (doch cru): je kunt niet alle dictators uit de wereld helpen. Er zullen keuzes gemaakt worden, je zult je moeten focussen. UA zit op goud (gas, graan, edelmetalen, enz), en zit relatief dichtbij in de achtertuin (veel dichterbij dan Turkije of Georgië). De Oeigoeren en wat te denken van Tibetanen, Afghanen, Irakezen die zitten beide duidelijk in Azië. Daarnaast hebben ze itt. andere voorbeelden een duidelijke wil om democratie en de vrije markt te omarmen, en corruptie tegen te gaan.
Ik denk zelf dat het nog wat simpeler/anders is: de (westers-georienteerde) Oekraïners blijken uiterst bedreven in PR, marketing en social media. In de grote steden zitten natuurlijk veel bedrijven en mensen die al jaren lang tot de top-tier in Europa en wereldwijd horen op deze gebieden (online marketing, ICT, GIS etc.). Daarnaast zijn er door deze samenwerkingen ook veel persoonlijke en business relaties tussen EU en Ukraine, in de meeste IT bedrijven die ik ken werken minstens wel een paar Ukrainers. Ze spreken ook vloeiend Engels zijn vrijwel altijd hoog opgeleid.

Direct toen het conflict begon zag je dat Ukraine deze skills heel erg gericht en effectief ging inzetten om de wereld te mobiliseren en aan hun zijde te krijgen. En dat zijn ze blijven doen, en dat doen ze extreem goed en effectief.

De Russen daarentegen hebben ongeveer het tegenovergestelde laten zien, die lijken gewoon achtergebleven te zijn in jaar kruik, ondanks hun ransom-ware hax0r bendes. Daarom denk ik dat mobiliseren ook niet gaat lukken in Rusland, mensen daar zijn niet helemaal achterlijk en zien/horen/vermoeden wel dat ze niet meer echt meedoen met de rest van de "ontwikkelde wereld". Ook een nucleair wapen inzetten zie ik niet gebeuren, dat is echt een "suicide by cop" achtige aanpak, en meestal willen mensen liever leven dan dood zijn.

Langzaam maar zeker zal het besef bij de Russen indalen dat ze niet meer meedoen, dat ze achterlopen, en dat doorvechten gelijk staat aan doodvechten. En dat ze zijn voorgelogen door Putin ea zodat die zichzelf konden verrijken over hun ruggen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online

Het moet toch heerlijk zijn om president van RU te zijn, je krijgt nergens de schuld van. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

HollowGamer schreef op woensdag 14 september 2022 @ 15:20:
[Twitter]
Het moet toch heerlijk zijn om president van RU te zijn, je krijgt nergens de schuld van. :)
Shoigu moet komende tijd ramen en boten mijden...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:45
dion_b schreef op woensdag 14 september 2022 @ 15:27:
[...]

Shoigu moet komende tijd ramen en boten mijden...
Kopjes thee zou ik als ik hem was ook laten staan.

Niet verbazingwekkend dat de FSB de schuld niet krijgt.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• HollowGamer
  • Niet online
asing schreef op woensdag 14 september 2022 @ 15:29:
[...]

Kopjes thee zou ik als ik hem was ook laten staan.

Niet verbazingwekkend dat de FSB de schuld niet krijgt.
Hij kan ook 'zelfmoord' plegen, dat gebeurt ook erg veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Jerie schreef op woensdag 14 september 2022 @ 15:15:
[...]

Wikipedia heeft een aardige entry over de betekenis:

Wikipedia: Z (military symbol)

Er is geen eenduidig antwoord op.

[...]

Ik hou het hier op (Zapad en Vostok). Dat lijkt me het meest logische, denk niet dat het gepland was om Z als oorlogssymbool te creëren maar meer soort van toeval / go with the flow. Waar de O dan voor staat weet ik niet.

Sever en Yug zijn de termen voor noord en zuid, weet je ook meteen de betekenis van Severdonetsk en Yugoslavia.
ook een uitleg

Z: Russian forces from the Eastern Military District
🅉 (enclosed in square): Russian forces from Crimea
O: Forces from Belarus
V: Marines
X: Forces from Chechnya (Kadyrovtsy)
A: Special forces, including SOBR, Alpha Group, and the Special Operations Forces

• Jerie
  • Niet online
Volkskrant: Oekraïne rukt verder op, maar tot hoever? ‘Russische aanval in de flanken is het gevaarlijkst’

Op zich een aardig artikel, behalve het ongelukkige onderschrift bij de foto ("in het centrum van het heroverde Charkiv"). Het woord regio moest blijkbaar worden gemeden in het onderschrift.
[..]

Vermeulen: ‘Een dergelijke vijandelijke aanval is het gevaarlijkst. Het Oekraïense leger kan dan de pas worden afgesneden. Maar je moet goed voorbereiden, gevechtsklare eenheden hebben om zo’n flankaanval uit te voeren. Mijn inschatting is, gezien de gebeurtenissen van de afgelopen dagen, dat de Russen niet genoeg reserve-eenheden hebben voor zo’n grote operatie en zeker niet op die locatie.
Dat was ook mijn eerste gedachte. Op termijn willen de Russen Kupyansk terug. Deze stad zal dus zwaar moeten worden gefortificeerd.
Vermeulen: ‘Operationeel en tactisch gezien kan Poetin niet meer winnen in Oekraïne. Tenzij hij een tactisch nucleair wapen gebruikt, en daarmee een politieke oplossing afdwingt, of tot mobilisatie overgaat. Hij kan militair gezien niet verder op deze wijze. Oekraïne wordt steeds sterker. Dit is een moeilijk gevecht voor de Russen. Poetin zit strategisch vast, hij heeft een gamechanger nodig.’
Algehele mobilisatie en tactische nuke zijn de twee opties die Poetin nog heeft [om te winnen] volgens deze brigadegeneraal b.d.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Verwijderd schreef op woensdag 14 september 2022 @ 15:33:
[...]

ook een uitleg

Z: Russian forces from the Eastern Military District
🅉 (enclosed in square): Russian forces from Crimea
O: Forces from Belarus
V: Marines
X: Forces from Chechnya (Kadyrovtsy)
A: Special forces, including SOBR, Alpha Group, and the Special Operations Forces
Gewoon de letters van Azov dus ;)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

ZenTex

Doet maar wat.

On a different not... Om het zomaar even te zeggen.

Ik "voorspelde een paar dagen geleden dat er geen grootschalig vervolg op het offensief in the noorden zou komen, want te voorspelbaar.
Dus mijn voorspelling (doorgaans minstens even accuraat als die van de winnende lottogetallen) was dat het volgende offensief vanuit Zaporizhzhya richting de kust zou plaatsvinden terwijl de russen druk doende zijn met ingraven en versterken van het noorden.

Nu beginnen de geruchten over het iets ophanden zijn inderdaad in Zaporizhzhya. Sinds een paar dagen zelfs.

DAt betekent dus waarschijnlijk dat dar geen offensief gaat plaatsvinden. Te voorspelbaar.
Of zal het weer een list zijn van Oekraine? we gaan weer lekker duidelijk een offensief voorbereiden aldaar, waar vervolgens de Russische legerleiding niet intrapt, want ze zijn niet dom, ze leren gewoon langzaam. Heel langzaam. ...Om vervolgens toch daar het hoofdoffensief te beginnen.

Of toch Kherson misschien?
Of toch verder in het noorden?
Of toch ergens anders?

Slapeloze nachten voor de Russische generaals lijkt me. Die oekrainers spelen niet eerlijk.
Bij de Russen is het gewoon heel duidelijk. Als ze ergens aanvallen blijven ze dat wekenlang op hetzelfde vierkante kilometertje doen. (De betreffende blackadder cunning plan quote schiet me even niet te binnen)

Maar UA heeft niet zo lang meer tot de herfst/winter, dus dit moet het besslissende offensief worden, de voorbereidingen zullen wel even duren...Misschien...

Verwijderd

ZenTex schreef op woensdag 14 september 2022 @ 15:59:

Maar UA heeft niet zo lang meer tot de herfst/winter, dus dit moet het besslissende offensief worden, de voorbereidingen zullen wel even duren...Misschien...
valt mee. Als de Russen maar gedemoraliseerd genoeg zijn dan is het goed en gaan ze vanzelf weg.
De sneeuw smelt letterlijk voor de voeten van de Oekraiense militairen, zoveel warmte stralen die uit door hun motivatie >:)

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-10 20:22

Stoney3K

Flatsehats!

Jerie schreef op woensdag 14 september 2022 @ 15:58:

Algehele mobilisatie en tactische nuke zijn de twee opties die Poetin nog heeft [om te winnen] volgens deze brigadegeneraal b.d.
Ik ben nog altijd benieuwd wat de reactie op een tactische nuke zou gaan zijn door de NAVO en de VN. Halen die dan hun schouders op uit angst voor escalatie als ze Putin een tik op de vingers geven?

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
  • Laatst online: 10:45
Stoney3K schreef op woensdag 14 september 2022 @ 16:06:
[...]

Ik ben nog altijd benieuwd wat de reactie op een tactische nuke zou gaan zijn door de NAVO en de VN. Halen die dan hun schouders op uit angst voor escalatie als ze Putin een tik op de vingers geven?
"we will react in kind" zei Biden. Dus het enige wat je kan zeggen is dat NATO iets gaat doen. Wat is niet bekend dus Putin moet gokken wat dat dan kan zijn. Dat kan vervelend worden dus dat is van de tafel.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
ZenTex schreef op woensdag 14 september 2022 @ 15:59:
On a different not... Om het zomaar even te zeggen.

Ik "voorspelde een paar dagen geleden dat er geen grootschalig vervolg op het offensief in the noorden zou komen, want te voorspelbaar.
Deze troepen moeten recupereren: nieuwe defensieve linies, logistiek moet op touw komen, medische hulp, en rust (slaap en meditatie om hoofd leeg krijgen en de prikkels te verwerken).
Dus mijn voorspelling (doorgaans minstens even accuraat als die van de winnende lottogetallen) was dat het volgende offensief vanuit Zaporizhzhya richting de kust zou plaatsvinden terwijl de russen druk doende zijn met ingraven en versterken van het noorden.

Nu beginnen de geruchten over het iets ophanden zijn inderdaad in Zaporizhzhya. Sinds een paar dagen zelfs.

DAt betekent dus waarschijnlijk dat dar geen offensief gaat plaatsvinden. Te voorspelbaar.
Of zal het weer een list zijn van Oekraine? we gaan weer lekker duidelijk een offensief voorbereiden aldaar, waar vervolgens de Russische legerleiding niet intrapt, want ze zijn niet dom, ze leren gewoon langzaam. Heel langzaam. ...Om vervolgens toch daar het hoofdoffensief te beginnen.
De troepen in Zapo zijn nog relatief vers voor zover we weten. Ik denk dat het hoofddoel Kupyansk en Izyum was. Dat heb ik niet zelf bedacht maar van Rob van STT. Die merkte al op dat de defensie aldaar zwak was (weken voor het offensief begon).

Ik verwacht wel dat UA heel graag een of meerdere kustplaatsen onder Zapo wil hebben (Melitopol, Berdyansk, Mariupol) omdat ze daarmee de Krim logistiek afsnijden. Een hobby van de Oekraïners.

Ik zou Mariupol mijden. Je moet enorm sterk in je vel staan psychisch, en de stad is toch voor 80% vernietigd (het zou wel goed zijn voor het moraal). Melitopol heeft dacht ik geen haven, Berdyansk wel.
Of toch Kherson misschien?
Of toch verder in het noorden?
Of toch ergens anders?
Kherson hebben ze allang in de tang. De vijandelijke troepen daar worden uitgerookt, zitten in de val. Enige tragische is de burgers. Maar dat is altijd en overal tragisch, daar moet je je niet door gek laten maken. Heb je alleen jezelf mee.
UA moest een offensief succes boeken voor de moraal in buitenland (de landen die steunen middels sancties en wapens). Mission accomplished.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
[...]

Ze weten dat als ze de schouders ophalen het wachten is op de volgende, dus er zal hoe dan ook een tegenreaktie komen. Wat voor een gaan ze echt niet zeggen, want dan kan er afgewogen worden of het het waard is. Oftewel nu wordt er simpelweg gezegd dat het een passende reaktie is. En aangezien rusland al niet zo veel meer kan, is elk passend antwoord al heel snel een heel groot probleem voor rusland.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
[...]

Wel, door te mobiliseren haalt Poetin de woede van de interne gemeenschap op de hals, door tactische nuke te gebruiken haalt hij de woede van de externe gemeenschap op de hals.

Merk op dat dit de twee opties zijn hoe hij mogelijk nog kan winnen. Doet hij geen van beiden, dan verliest hij.

Ik denk dat hij geen van beide doet, en dus gaat verliezen. Maar de wens is de vader van de gedachte

De reaction in kind laat ruimte voor interpretatie maar is wel sterk te interpreteren en dat is de kracht. Laat hwm maar raden. Wat mij betreft houdt het in een tactische nucleaire aanval van het liefst zoveel mogelijk dezelfde proportie. Oog om oog dus. Maar ik heb kinderen dus liever helemaal geen kernwapens, bvd de directie.

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:36
Jerie schreef op woensdag 14 september 2022 @ 16:19:
[...]
Ik verwacht wel dat UA heel graag een of meerdere kustplaatsen onder Zapo wil hebben (Melitopol, Berdyansk, Mariupol) omdat ze daarmee de Krim logistiek afsnijden. Een hobby van de Oekraïners.

Ik zou Mariupol mijden. Je moet enorm sterk in je vel staan psychisch, en de stad is toch voor 80% vernietigd (het zou wel goed zijn voor het moraal). Melitopol heeft dacht ik geen haven, Berdyansk wel.
[...]
Voor het afsnijden van de Krim moet je naar de kust. Hoeft dus niet perse een kustplaats te zijn en al helemaal geen haven (de kans dat ze daar een boot naartoe krijgen is toch al vrij klein), dus kan Oekraïne relatief goed verdedigde kunststeden simpelweg vermijden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Jerie schreef op woensdag 14 september 2022 @ 16:26:
[...]

Wel, door te mobiliseren haalt Poetin de woede van de interne gemeenschap op de hals, door tactische nuke te gebruiken haalt hij de woede van de externe gemeenschap op de hals.

Merk op dat dit de twee opties zijn hoe hij mogelijk nog kan winnen. Doet hij geen van beiden, dan verliest hij.
Ik zie alleen niet in hoe hij bij deze beide opties nog mogelijk zou kunnen winnen. Want bij zowel de woede van de interne als de externe gemeenschap is het einde verhaal. Intern omdat hij dan zijn macht en land kwijt is, extern omdat de militaire kracht daar duidelijk vele malen sterker is en elke passende reaktie daarmee een grote klap is en waarschijnlijk het einde van de russische aanval.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

een tactische nuke op een kleiner doel in UA hoeft voor mij niet perse ook met een tacnuke beantwoord te worden.
Mag ook met de levering van F-16's en Leopards aan UA :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:38
Dit moet een spreekwoord worden: ‘Terwijl we naar Kherson kijken…’.

Want daar zie je nu ook weer focus op. Wat geniaal is, is dat ook media en bijv de UK en VS MoD nu met droge ogen zeggen ‘ja nee wij wisten ook niets van de mobilisatie richting het oosten’ en blijkbaar ziet Rusland zelf geen zak (meer) gebeuren. De aankondiging van Kherson offensief en het erheen lokken van eenheden die nu opgesloten zitten zonder bruggen is daarbij vrij geniaal.

Ben benieuwd wat de volgende stappen zijn. Er is nog genoeg te doen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
redwing schreef op woensdag 14 september 2022 @ 16:30:
[...]

Ik zie alleen niet in hoe hij bij deze beide opties nog mogelijk zou kunnen winnen. Want bij zowel de woede van de interne als de externe gemeenschap is het einde verhaal. Intern omdat hij dan zijn macht en land kwijt is, extern omdat de militaire kracht daar duidelijk vele malen sterker is en elke passende reaktie daarmee een grote klap is en waarschijnlijk het einde van de russische aanval.
Beide opties vallen onder de noemer "high risk, high reward". Dergelijke troefkaarten speel je liever niet als controlfreak zijnde. Vandaar dat-ie ze ook nog niet heeft gespeeld ;) en ik denk ook niet dat-ie dat doet. Aan de andere kant heb ik ook lang gedacht dat-ie deze oorlog niet zou beginnen. En velen met mij. "Ach, hij bluft wat".

Hoe je het ook wendt of keert, tsaar Poetin heeft twee dochters. Nou is mijn indruk dat vrouwen in Rusland niet bijzonder veel te zeggen hebben ('nogal' masculiene samenleving) maar als die zich weer voortplanten heb je misschien toch nog een kleinzoon. Dus als-ie z'n genen voort wilt laten bestaan, dan moet-ie dit soort geintjes niet uithalen..

..maar deze meneer Vladi Poetin had, als-ie dat had gewild, ook gewoon rijk en machtig kunnen zijn met fair play. Dat heeft-ie niet gedaan want het is een graaier eersteklas. Zolang-ie er mee wegkomt. Kun je graaien en er mee weg komen en je doet het niet, dan vindt hij je een sukkel, zo las ik in het boek van Catherine Belton.
NiGeLaToR schreef op woensdag 14 september 2022 @ 16:35:

Want daar zie je nu ook weer focus op. [...]
"Hij keek alsof hij het in Kherson hoorde donderen" ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Jerie op 14-09-2022 16:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

ZenTex

Doet maar wat.

Jerie schreef op woensdag 14 september 2022 @ 16:19:
[...]

Deze troepen moeten recupereren: nieuwe defensieve linies, logistiek moet op touw komen, medische hulp, en rust (slaap en meditatie om hoofd leeg krijgen en de prikkels te verwerken).

[...]
De troepen in Zapo zijn nog relatief vers voor zover we weten. Ik denk dat het hoofddoel Kupyansk en Izyum was. Dat heb ik niet zelf bedacht maar van Rob van STT. Die merkte al op dat de defensie aldaar zwak was (weken voor het offensief begon).

[...]

Kherson hebben ze allang in de tang. De vijandelijke troepen daar worden uitgerookt, zitten in de val. Enige tragische is de burgers. Maar dat is altijd en overal tragisch, daar moet je je niet door gek laten maken. Heb je alleen jezelf mee.

[...]

UA moest een offensief succes boeken voor de moraal in buitenland (de landen die steunen middels sancties en wapens). Mission accomplished.
Ik schreef dat gedeelte eingelijk uit het oogpunt van de Russische legerleiding.

Maar als Oekraine de Russen de genadeklap willen toebrengen, dan is een offensief vanuit Zapo (ik kort het ook maar af, pfft, wat een naam) naar de kust, bijv berdjanks de uitgelezen manier.

Ik verwacht dat er niet veel tegenstand uit het noorden komt. Mariupol houden we idd maar op 2 streken,

Ik verwacht het dan ook eerder vroeger dan later. De russen zijn gewaarschuwd nu en zullen de verdediging overal wel wat beter op orde maken.
Maar de Russen hebben 1000 km frontlijn te verdedigen, Oekraine kan potentieel overal aanvallen en kan veel eerder klaar zijn voor een offensief dan de Russen zich kunnen hergroeperen, organiseren, ingraven en bevoorraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:38
Jerie schreef op woensdag 14 september 2022 @ 16:38:
[...]
Beide opties vallen onder de noemer "high risk, high reward". Dergelijke troefkaarten speel je liever niet als controlfreak zijnde. Vandaar dat-ie ze ook nog niet heeft gespeeld ;) en ik denk ook niet dat-ie dat doet. Aan de andere kant heb ik ook lang gedacht dat-ie deze oorlog niet zou beginnen. En velen met mij. "Ach, hij bluft wat".
Ik zie weinig "high reward", dat zou zijn als we gek genoeg zouden zijn om dan met hangende pootjes te gaan knielen voor meneer Putin. Dus ik ben wel benieuwd waar jij dan aan denkt bij "high reward" in deze.

• oldgrumpy
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
gekkie schreef op woensdag 14 september 2022 @ 16:47:
[...]

Ik zie weinig "high reward", dat zou zijn als we gek genoeg zouden zijn om dan met hangende pootjes te gaan knielen voor meneer Putin. Dus ik ben wel benieuwd waar jij dan aan denkt bij "high reward" in deze.
alsnog Oekraine dwingen tot overgave

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Er is een raket in Kryvyi Rih (geboorteplaats van Zelensky) neergekomen:

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
ZenTex schreef op woensdag 14 september 2022 @ 16:38:
[...]

Ik schreef dat gedeelte eingelijk uit het oogpunt van de Russische legerleiding.
Ach sorry, dat was me ontgaan.
Maar als Oekraine de Russen de genadeklap willen toebrengen, dan is een offensief vanuit Zapo (ik kort het ook maar af, pfft, wat een naam) naar de kust, bijv berdjanks de uitgelezen manier.
Ik kort Zapo ook af omdat de manier waarop wij het afkorten in het Nederlands veel lijkt op de manier hoe je het in het Russisch schrijft. Al die plaatsnamen in cyrillische schrift, dan ook nog rekening houden met de talenstrijd, voor mij niet eenvoudig.
Ik verwacht het dan ook eerder vroeger dan later. De russen zijn gewaarschuwd nu en zullen de verdediging overal wel wat beter op orde maken.
Maar de Russen hebben 1000 km frontlijn te verdedigen, Oekraine kan potentieel overal aanvallen en kan veel eerder klaar zijn voor een offensief dan de Russen zich kunnen hergroeperen, organiseren, ingraven en bevoorraden.
Eigenlijk is het offensief alleen al met Kupyansk geslaagd. UA moet het modderseizoen (rasputitsa) voor zijn, dat is een uitgelezen moment voor recuperatie. Er schijnen bergen elitetroepen in Kherson (oblast) te zijn aan de noordelijke kant van de Dnipr. Als dat zo is (de VS en VK weten dit), dan zitten ook die in de val, en heeft UA relatief vrij spel op dit moment. Wat willen die verdedigen aldaar als er geen aanval komt? Geniaal. Waarschijnlijk gaan ze wel wat frustratie uiten naar de bevolking, zo triest zijn ze wel gebleken elders. Als je nagaat dat het volgende doel dan de Krim isoleren is, dan is dat ene bruggetje ten oosten van de Krim een prima doel, maar pas als men een stuk van betekenis terug heeft ten zuiden van Zapo. Vandaar die drie plaatsnamen. Uiteindelijk gaat het om een gebied, niet enkel de stad in kwestie.

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:18
Indoubt schreef op woensdag 14 september 2022 @ 14:15:
[...]

Kort antwoord: nee

iets langer: niet zolang rusland deel uitmaakt van de UN en een veto recht heeft in ieder geval
Wat is er uberhaupt nog voor nodig om Rusland uit de VN te trappen?

• Jerie
  • Niet online
gekkie schreef op woensdag 14 september 2022 @ 16:47:
[...]

Eerlijk gezegd speel ik advocaat van de duivel, ik quote ook slechts het artikel. Persoonlijk acht ik de kans dat-ie deze troef speelt bijzonder klein maar dat komt omdat ik zelf kinderen heb. De kans dat-ie iets raars gaat doen wordt wel steeds groter. Ik heb er vertrouwen in dat de psychologen die werken in het Amerikaanse leger dit allang en breed adequaat hebben geanalyseerd. Vandaar ook dat het een oorlog by proxy is, met voorzichtig steeds sterkere wapenleveringen om te kijken hoe de reactie van de Russen en de Oekraïners gaat zijn. Vergeet niet, de VS heeft nog geen jaar geleden defacto verloren in Afghanistan. Inclusief materiaal.

Dat gezegd hebbende: morele winst met een machtsvertoon. De high reward zou kunnen zijn als zijn doel is de vernietiging van het bestaan van de Oekraïense cultuur (uit jaloezie? het is immers je reinste geschiedvervalsing) terwijl de 'reaction in kind' bijvoorbeeld een wapenleverantie is die pas veel later komt. Je hebt dan short term gain. Misschien kan hij daar dan momentum uit putten, de moraal van zijn tegenstander breken. Wat Poetin kan doen is eerst eens kijken hoe warm het water is. Een tactische nuke op een boerendorpje. Reageert de VS met een waarschuwend vingertje maar (nog) geen extra wapenleveranties en (nog) geen tactische nuke terug, dan gooien ze er nog eentje maar dan op een wat grotere stad met een symbolische betekenis (Kryvi Riih zie ik nu net genoemd als geboorteplaats van Zelensky, dat zou een impact kunnen maken). Eigenlijk exact het gedrag van een narcistische pestkop die test hoe ver hij kan gaan. Als hij hem meteen op Kyiv gooit, hoop ik dat de VS er ook meteen eentje op Moskou dumpt, maar dat weten we niet want 'reaction in kind' is daar te vaag voor (intended). Dat maakt het ook zo precair, terwijl het niet doen een relatief stabiel en zeker gedrag van de VS oplevert.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 02-10 22:43
Jerie schreef op woensdag 14 september 2022 @ 17:00:
Eigenlijk is het offensief alleen al met Kupyansk geslaagd. UA moet het modderseizoen (rasputitsa) voor zijn, dat is een uitgelezen moment voor recuperatie.
Omtrent Rasputitsa, wat voor Rusland geldt, waar het modderig kan zijn vanaf november t/m april, geldt niet per sé voor Oekraïne. Over het algemeen is het waterniveau en daarmee ook de waterafvoer in de delta's (eigenlijk is een heel groot gedeelte van Oekraïne een delta) in de herfst aan de lage kant, net zoals hier in Nederland de Rijn. Dus zolang het daar niet extreem regent zal de modder nog wel meevallen. En wanneer de winter invalt bevriest de grond waardoor nog steeds verplaatsingen mogelijk zijn. De ellende begint in Oekraïne eigenlijk in het voorjaar, wanneer het regent, de ondergrond nog bevroren is (water kan niet weg) en de ontdooide bovenlaag een grote zutzooi wordt.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:36
Will_M schreef op woensdag 14 september 2022 @ 14:23:
[...]

Het Veto recht is dan dus eigenlijk gewoon een vrijbrief voor een 'verdeelde' (maar wél verkozen) dictatuur in zo'n geval? Kip-Ei discussie omdat je je vetorecht kunt ge/mis-bruiken om te voorkomen dat juist dát recht je afgenomen wel wordt.....
Het vetorecht was simpelweg de enige manier waarop de VN kon worden opgericht: als dat er niet was geweest, zou de USSR gewoon geen lid zijn geworden. (en de USA, UK en Frankrijk ook niet. China is een iets moeilijker verhaal) En dan hadden ze ook VN resoluties kunnen negeren.

Schendingen van het verdrag van Genève worden zelden expliciet bestraft, maar vaak impliciet: andere landen zijn wantrouwiger richting landen die spelregels negeren. Geen zwart-wit verhaal, maar hoe meer van dit soort wangedrag, hoe moeilijker het Rusland bijvoorbeeld zal vallen zijn gas te verkopen de komende jaren. Het zal vast wel lukken, maar ipv stabiele afnemers die netjes de rekening betalen wordt het lng terminals/vrije markt en afgeperst worden door China.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:51
Yaksa schreef op woensdag 14 september 2022 @ 17:16:
[...]

Omtrent Rasputitsa, wat voor Rusland geldt, waar het modderig kan zijn vanaf november t/m april, geldt niet per sé voor Oekraïne. Over het algemeen is het waterniveau en daarmee ook de waterafvoer in de delta's (eigenlijk is een heel groot gedeelte van Oekraïne een delta) in de herfst aan de lage kant, net zoals hier in Nederland de Rijn. Dus zolang het daar niet extreem regent zal de modder nog wel meevallen. En wanneer de winter invalt bevriest de grond waardoor nog steeds verplaatsingen mogelijk zijn. De ellende begint in Oekraïne eigenlijk in het voorjaar, wanneer het regent, de ondergrond nog bevroren is (water kan niet weg) en de ontdooide bovenlaag een grote zutzooi wordt.
Daarnaast vermoed ik eigenlijk dat zelfs een modderige situatie ook nog best ruimte laat voor de vele lichte mobiele eenheden (quads, buggy's, pickups, drones, infanterie) van de Oekraïners, helemaal in gebieden die nog onder de paraplu van zwaar geschut vallen (en potentieel partisanen herbergen). Daarmee kan je een tegenstander die niet fatsoenlijk kan herbevooraden een hele slechte winter bezorgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seraphin
  • Laatst online: 11:26

Seraphin

Meep?

oldgrumpy schreef op woensdag 14 september 2022 @ 16:53:
[...]

alsnog Oekraine dwingen tot overgave
Zelfs dat is eigenlijk nog wel discutabel:

- Mobilisatie: duurt vele maanden tot wellicht wel meer dan een jaar voordat dat echt resulteert in meer slagkracht in het veld. De tijd begint vanaf dat moment natuurlijk wel te tikken voor UA

- Nuke: je kan je afvragen in hoeverre dat UA op de kniëen zal dwingen. Van een enkele strike -indien gebruikt op een legerformatie- is het nog maar de vraag in hoeverre het de balans van militaire kracht doet wijzigen (indien gebruikt op een civiel doel is het militaire effect praktisch 0). Vanaf dat moment kán Zelensky opteren voor de ultieme bluf: "de schade van deze nuke is toch niet meer terug te draaien, we geven ons niet over" (oftewel: "ik daag je uit er nóg een te gooien en te bidden dat de NAVO dan nog stééds er van wordt weerhouden om met instemming van China jouw land in een glazige parkeerplaats te veranderen")

Voor de goede orde: ik durf niet te zeggen hoe realistisch deze scenario's zijn, maar je weet dat ook bij Putin mensen aan tafel zitten die dit in overweging nemen (al dan niet zonder het uit te spreken).

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup
  • Laatst online: 10:56

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

And now for something completely different, Kirill krijgt het weer door de benen.

Paus veroordeelt Russische invasie tijdens religieuze conferentie
16:42
Paus Franciscus heeft de Russische invasie van Oekraïne vandaag veroordeeld tegenover geestelijken van allerlei geloven tijdens een conferentie in Kazachstan. De 85-jarige Franciscus, die grotendeels gekluisterd was aan een rolstoel, zei onder meer dat religie nooit gebruikt mag worden om het ‘kwaad’ van oorlog te verantwoorden, en stelde de hypothetische vraag aan het publiek, afkomstig van over de hele wereld, hoeveel doden het zou kosten om vrede te bewerkstelligen in Oekraïne. Nadien, in een andere toespraak gericht aan de aanwezige katholieken, riep de paus zijn publiek op om te bidden voor het ‘geliefde’ Oekraïne.
De uithaal van de paus is deels gericht tegen de Russisch-orthodoxe kerk. Die staat namelijk pal achter president Vladimir Poetin, en claimt dat het conflict in Oekraïne veroorzaakt is door buitenlandse bedreigingen voor Rusland. De leider van de Russisch-orthodoxe kerk, patriarch Kirill, duidt de oorlog als een wezenlijke strijd tussen het liberale westerse denken en de op waarden gebaseerde Russische mentaliteit. Het Westen zou landen bijvoorbeeld dwingen om ‘gay parades’ te houden.
En guttegut, al dat onbegrip voor andermans levenstijl, en bovenal ook de onbekendheid met de eigen levenstijl.

Op zich is de katholieke Paus zeker voor bepaalde leiders, en dan noem ik wat versleten toch maar weer Scholz, als een rolmodel te beschouwen. Hij veroordeelt onomwonden de Russische invasie en iedere legitimering ervan. Kirill doet aan legitimering, maar Scholz indirect ook door de onderhandelingen te willen aan te gaan met een bewind dat de westerse levenswijze diskwalificeert.

Voor onderhandeling is een nieuw bewind in Rusland een voorwaarde, een bewind dat wil leven in samenspel met Europa en de levenswijze in het westen niet als excuus gebruikt voor extreem geweldadig gedrag.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

• Yaksa
  • Laatst online: 02-10 22:43
Twam schreef op woensdag 14 september 2022 @ 17:44:
[...]Daarnaast vermoed ik eigenlijk dat zelfs een modderige situatie ook nog best ruimte laat voor de vele lichte mobiele eenheden (quads, buggy's, pickups, drones, infanterie) van de Oekraïners, helemaal in gebieden die nog onder de paraplu van zwaar geschut vallen (en potentieel partisanen herbergen). Daarmee kan je een tegenstander die niet fatsoenlijk kan herbevooraden een hele slechte winter bezorgen.
Nou nee, modder is de ergste vijand van een leger. Alles, maar dan ook alles vult zich met prut, maakt alles navenant zwaarder en daardoor moeilijker te bewegen. Je kan in een modderige omgeving ook niks meer schoonmaken, een afspuitplaats met een hogedrukspuit is meestal niet in de buurt.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:58
Kunnen we woorden als tactische nuke vermijden? Tis geen spelletje. Daarvoor zijn prima Nederlandse woorden te gebuiken.

Daarnaast is de hele kernbommen discussie ook een beetje irritant. Je kan je ook afvragen of Rusland überhaupt wel atoomwapens heeft. Maken en onderhouden is zeer, zeer, zeer kostbaar en vereist heel veel kennis. Alles wat ze ooit lieten zien is uit het Sovjet tijdperk. En dat moderne leger van Rusland valt ook vies tegen. Voor mijn genoeg om in ieder geval te twijfelen aan het feit of ze (geschikte) kernwapens hebben.

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

Kadett schreef op woensdag 14 september 2022 @ 17:05:
[...]

Wat is er uberhaupt nog voor nodig om Rusland uit de VN te trappen?
Dat gaat niet zomaar. Een besluit om rusland uit de vn te trappen kan eenvoudigweg door rusland van een veto worden voorzien, als China het al zou willen steunen.

Er is geen eenvoudige oplossing.

VN2 oprichten of zo :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

NiGeLaToR schreef op woensdag 14 september 2022 @ 16:35:

Want daar zie je nu ook weer focus op. Wat geniaal is, is dat ook media en bijv de UK en VS MoD nu met droge ogen zeggen ‘ja nee wij wisten ook niets van de mobilisatie richting het oosten’ en blijkbaar ziet Rusland zelf geen zak (meer) gebeuren. De aankondiging van Kherson offensief en het erheen lokken van eenheden die nu opgesloten zitten zonder bruggen is daarbij vrij geniaal.

Ben benieuwd wat de volgende stappen zijn. Er is nog genoeg te doen.
Het offensief in Kharkiv heette toch 'Operation Kherson'? :P

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 27-09 06:27
Indoubt schreef op woensdag 14 september 2022 @ 18:39:
[...]

Dat gaat niet zomaar. Een besluit om rusland uit de vn te trappen kan eenvoudigweg door rusland van een veto worden voorzien, als China het al zou willen steunen.

Er is geen eenvoudige oplossing.

VN2 oprichten of zo :+
Waar dan Rusland en Amerika beiden niet aan mee willen doen zonder veto. De VN is een leuk probeersel maar het is een grote hypocriete bende, juist dé plek waar de whataboutisms van Rusland al dan wel of niet terecht landen.

De VN2.0 kan alleen met de juiste spelers en integriteit. Net als democratie; zie hoe hoe non-democratische actoren slim gebruikmaken van onze democratie om de eigen zin door te drammen, het is een catch22.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

DoeEensGek schreef op woensdag 14 september 2022 @ 18:34:
Kunnen we woorden als tactische nuke vermijden? Tis geen spelletje. Daarvoor zijn prima Nederlandse woorden te gebuiken.

Daarnaast is de hele kernbommen discussie ook een beetje irritant. Je kan je ook afvragen of Rusland überhaupt wel atoomwapens heeft. Maken en onderhouden is zeer, zeer, zeer kostbaar en vereist heel veel kennis. Alles wat ze ooit lieten zien is uit het Sovjet tijdperk. En dat moderne leger van Rusland valt ook vies tegen. Voor mijn genoeg om in ieder geval te twijfelen aan het feit of ze (geschikte) kernwapens hebben.
Mocht er op de korte termijn een atoomexplosie plaatsvinden op Russische bodem weten we twee dingen:

1. Ze hebben atoomwapens.
2. De atoomwapens werken niet naar behoren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

DoeEensGek schreef op woensdag 14 september 2022 @ 18:34:
dus als er Engelse (leen) woorden worden gebruikt is het een spelletje?

'Tactical nuke'.... tja, tactisch kernwapen.
Kernwapen. Nuke is korter, en je weet ook wat er wordt bedoeld.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2022 18:49 ]

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:53
Verwijderd schreef op woensdag 14 september 2022 @ 18:45:
[...]

Mocht er op de korte termijn een atoomexplosie plaatsvinden op Russische bodem weten we twee dingen:

1. Ze hebben atoomwapens.
2. De atoomwapens werken niet naar behoren.
Zoiets als het aloude turret gooien dus. Zou zomaar kunnen :Y)
Ik bedoel, als het nucleaire arsenaal in dezelfde staat verkeert als de rest. Je weet het echter nooit.

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
Jerie schreef op woensdag 14 september 2022 @ 17:14:
[...]
Eerlijk gezegd speel ik advocaat van de duivel, ik quote ook slechts het artikel.
Noted.
Dat gezegd hebbende: morele winst met een machtsvertoon. De high reward zou kunnen zijn als zijn doel is de vernietiging van het bestaan van de Oekraïense cultuur (uit jaloezie? het is immers je reinste geschiedvervalsing) terwijl de 'reaction in kind' bijvoorbeeld een wapenleverantie is die pas veel later komt. Je hebt dan short term gain.
Maar het vernietigen van een Cultuur, dat gaat je met een tactische nuke niet lukken. Derhalve geen high-reward, tenzij je die waardering puur vanuit de waardering van een mafketel wilt beschouwen, maar dan is het volledig limietloos qua beoordeling van de "reward".
Misschien kan hij daar dan momentum uit putten, de moraal van zijn tegenstander breken. Wat Poetin kan doen is eerst eens kijken hoe warm het water is. Een tactische nuke op een boerendorpje. Reageert de VS met een waarschuwend vingertje maar (nog) geen extra wapenleveranties en (nog) geen tactische nuke terug, dan gooien ze er nog eentje maar dan op een wat grotere stad met een symbolische betekenis (Kryvi Riih zie ik nu net genoemd als geboorteplaats van Zelensky, dat zou een impact kunnen maken). Eigenlijk exact het gedrag van een narcistische pestkop die test hoe ver hij kan gaan. Als hij hem meteen op Kyiv gooit, hoop ik dat de VS er ook meteen eentje op Moskou dumpt, maar dat weten we niet want 'reaction in kind' is daar te vaag voor (intended). Dat maakt het ook zo precair, terwijl het niet doen een relatief stabiel en zeker gedrag van de VS oplevert.
Maar dan is het wat mij betreft dus geen "high risk, high reward" dat suggereert voor mij dat die "high reward" al min of meer vast zou staan, maar "high risk en misschien iets van een reward afhankelijk van wat anderen er wel of niet mee gaan doen."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
ZenTex schreef op woensdag 14 september 2022 @ 12:07:
[...]

Omdat dld een makkelijk doelwit is.

Eeuwig dat schuldgevoel, met hun verleden, waarom doen ze er niets aan?
Kortom, Duitsland is chantabel.

Vraag aan FRA waarom ze niet meer leveren, dan is het kortaf "jullie krijgen wat we leveren, klaar". En dat is het dan.
Echter niemand, dus ook de VS en UA niet, zeikt Frankrijk publiekelijk af.
Schuldgevoel.. het zou kunnen, omdat Duitsland voorop liep in Europa afhankelijk maken van Rusland, en UA geschoffeerd zou hebben.

Maar ik lees nu dit van Theiner:
The reason the US pressures Germany to send Leopard 2 tanks to Ukraine is that:

• Germany is the only European nation with 100s of tanks in storage and
• the Leopard 2 is the only European tank still in production

Yes, the M1A2 Abrams is also still in production and the US has 100s in storage, but there is one problem with the Abrams - no, it's not the Abrams' AGT1500 gas turbine engine as that can run on jet fuel, gasoline, diesel.

The problem is that all US Abrams tanks' armor is full of depleted uranium. And the US doesn't export that.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

bulle bas schreef op woensdag 14 september 2022 @ 19:01:
[...]

Schuldgevoel.. het zou kunnen, omdat Duitsland voorop liep in Europa afhankelijk maken van Rusland, en UA geschoffeerd zou hebben.

Maar ik lees nu dit van Theiner:

[...]
kan dan toch gewoon via Lend/Lease met een Amerikaans oogje in het zeil ter plaatse?
Als alle Abrams depleted U in de armour zou hebben, en dat een reden is dat ze die niet exporten, waarom zijn er dan meerdere operators naast de VS zelf?

Wikipedia: M1 Abrams

Australië heeft een variant zonder depl U.
Wat de andere landen exact hebben weet ik niet maar er zijn dus varianten mogelijk zonder deplU.
Misschien dat de andere landen ook geen uranium in zich hebben en de VS heeft geen non-U meer over?

En dan nog, zie onderstaand:
M1A1: BRL-2 composite armor
M1A1HA/HC/M1A2: Depleted uranium inserts in frontal turret arrays
M1A1 AIM/SA: Depleted uranium inserts in hull and turret

Depleted uranium inserts in hull and turret
Improved Chobham armor and increased turret armor
Additions of ARAT ERA, slat armor
het zijn dus inserts.

Haal je die er toch uit? Probleem opgelost.

Dat ze 'geheim' zijn en de Russen het niet mogen buitmaken of weten vind ik ook geen argument: Irak heeft ze ook...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 14 september 2022 @ 19:09:
[...]

kan dan toch gewoon via Lend/Lease met een Amerikaans oogje in het zeil ter plaatse?
Als alle Abrams depleted U in de armour zou hebben, en dat een reden is dat ze die niet exporten, waarom zijn er dan meerdere operators naast de VS zelf?

Wikipedia: M1 Abrams

Australië heeft een variant zonder depl U.
Wat de andere landen exact hebben weet ik niet maar er zijn dus varianten mogelijk zonder deplU.
Misschien dat de andere landen ook geen uranium in zich hebben en de VS heeft geen non-U meer over?

En dan nog, zie onderstaand:

[...]

het zijn dus inserts.

Haal je die er toch uit? Probleem opgelost.

Dat ze 'geheim' zijn en de Russen het niet mogen buitmaken of weten vind ik ook geen argument: Irak heeft ze ook...
Als al het uranium weer makkelijk te verwijderen is zou je inderdaad kunnen zeggen: wat is het probleem?!

Anderzijds kan ik me ook voorstellen dat de VS zeggen: wij duwen hier een shitload Javelins en Himars over de grens, jij hebt een zooi tanks in de schuur staan, laat eens even zien dat je de leiding pakt binnen Europa. Die Amerikaanse tanks moeten immers wel allemaal op transport vanaf de andere kant van de wereld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
gekkie schreef op woensdag 14 september 2022 @ 18:52:
[...]

Noted.

[...]

Maar het vernietigen van een Cultuur, dat gaat je met een tactische nuke niet lukken. Derhalve geen high-reward, tenzij je die waardering puur vanuit de waardering van een mafketel wilt beschouwen, maar dan is het volledig limietloos qua beoordeling van de "reward".

[...]

Maar dan is het wat mij betreft dus geen "high risk, high reward" dat suggereert voor mij dat die "high reward" al min of meer vast zou staan, maar "high risk en misschien iets van een reward afhankelijk van wat anderen er wel of niet mee gaan doen."
Risk/reward is onderdeel van game theory. Ik ben er geen expert in maar zal het even kort uitleggen.

Het high risk staat in direct verband met de high reward. Dwz het risico is hoog (hoge inzet), maar de gains bij winst ook. Voorbeeld: quite of dubbel. Het gaat niet over de kans op winst. Als de kans op winst hoog is, en de winst is ook hoog, dan is het namelijk een no-brainer. Dat is met geen van de twee opties het geval. Want dan waren ze al een half jaar geleden ingezet.

Stel ik heb 60% kans om met 1 EUR inzet 2 EUR te verdienen. Ik mag oneindig spelen, en ik heb 10k spaargeld. Dan blijf ik spelen tot ik multi-miljardair ben (geldwolf :+). Dit is low risk (want inzet 0,01% totaal liquide vermogen), high reward (want meer dan 50%). De factor tijd speelt dan enkel nog een rol, en de vraag of het legaal is (laten we het even niet hebben over eventuele belasting). Nu, stel de inzet is 8k en de kans op winst is 60%. Dat is 40% kans dat ik 80% van mijn liquide vermogen kwijt ben. Ik kan dus met liquide vermogen maar 1x spelen. En kan nog erger met een inzet van 100% van liquide vermogen. Veel pokerspelers kiezen dan eieren voor hun geld. Dat kunnen lezen/inschatten is onderdeel van poker.

Vergelijk het met sommige sporten. Daar kun je in gewond raken, of zelfs sterven. Daar zitten zekere risico's aan vast. Ik was vroeger fan van F1, tot Senna overleed. Had ik nooit rekening mee gehouden, ik was geschokt. Doch destijds was de F1 veel gevaarlijker dan nu. Je hebt ook skiën buiten de pistes. Denk hierbij aan Friso en Schumi (Sr.). Dit zijn (of waren) sporten met een high risk. De reward zal per rijder verschillen ivm de kwaliteiten. Friso was amateur maar lid van koninklijke familie dus geen daredevil, Senna en Schumi waren mbt F1 profs. En Schumi heeft de F1 overleeft.

Met een tactisch kernwapen (nuke is lekker kort sosumi) zou Poetin schade aan een belangrijk doel kunnen berokkenen. Denk hierbij aan symbolische waarden die UA bij bestaan van hoog moreel geven: president Zelensky, Kyiv, Charkov (als waarschuwing Kyiv next), Kryvyi Rih, weet ik veel wat wie hoe of waar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR

Nog geen geolocatie, maar hier blijkbaar de versterkingen voor Rusland.

In pickups, ongepantserd en wat vrachtautos. Ergens hoop je dan dat ze lekker naar huis gaan en goed worden in boer zijn maar anders vrees ik dat ze spoedig zonnebloemvoeding zijn. 🌻

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
teacup schreef op woensdag 14 september 2022 @ 18:01:
And now for something completely different, Kirill krijgt het weer door de benen.

Paus veroordeelt Russische invasie tijdens religieuze conferentie

[...]

[...]

En guttegut, al dat onbegrip voor andermans levenstijl, en bovenal ook de onbekendheid met de eigen levenstijl.

Op zich is de katholieke Paus zeker voor bepaalde leiders, en dan noem ik wat versleten toch maar weer Scholz, als een rolmodel te beschouwen. Hij veroordeelt onomwonden de Russische invasie en iedere legitimering ervan. Kirill doet aan legitimering, maar Scholz indirect ook door de onderhandelingen te willen aan te gaan met een bewind dat de westerse levenswijze diskwalificeert.

Voor onderhandeling is een nieuw bewind in Rusland een voorwaarde, een bewind dat wil leven in samenspel met Europa en de levenswijze in het westen niet als excuus gebruikt voor extreem geweldadig gedrag.
(Voor de duidelijkheid als aanvulling: Olaf Scholz hangt overigens niet een specifieke religie aan.)

Nieuw bewind? Die grap ken ik! Hier is *geeft duwtje* meneer Medvedev. Graag applausje voor onze nieuwe Grote Leider *klapt hard*. Deze kliek gaat niet 1 2 3 weg. Daar is een cultuuromslag voor nodig, zoals met Duitsland na WOII. En dat gaat lastig direct want kernwapens. Dus indirecte optie nodig: uitputten leger, minimaliseren invloedsfeer, uiteenvallen van het groot-Rusland. Of inderdaad dat andere mooie scenario. Poetin verdwijnt en er staat een leider op met mandaat van the powers that be en met enig moreel besef. De geest van Gorbachov misschien? De rest van de oude garde van Politburo lag toen al voor eeuwig in dromenland. Het is echt maar de vraag of de opvolger van Poetin (Medvedev tel ik niet mee) het beter gaat doen. Dat weten we niet want we weten niet wie dat wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-10 20:22

Stoney3K

Flatsehats!

Jerie schreef op woensdag 14 september 2022 @ 19:20:
[...]
Met een tactisch kernwapen (nuke is lekker kort sosumi) zou Poetin schade aan een belangrijk doel kunnen berokkenen. Denk hierbij aan symbolische waarden die UA bij bestaan van hoog moreel geven: president Zelensky, Kyiv, Charkov (als waarschuwing Kyiv next), Kryvyi Rih, weet ik veel wat wie hoe of waar.
Het gaat niet alleen om het risico, maar ook om de payoff en de eventuele consequenties.

De kans dat Putin namelijk een tactisch nucleair wapen inzet zonder consequenties is heel klein. De kans dat ie dat doet zonder consequenties en daarbij een doel treft is absoluut nul, dus die hele reward heeft een even zo grote keerzijde van negatieve consequenties.

Vergelijk het met winnen in een casino maar het gelijk allemaal weer moeten inleveren omdat ze vermoeden dat je een kaartenteller bent. Reward is in die situatie gewoon nul, noppes, nada, of het kan zelfs negatief worden.

Je hele verhaal van game theory gaat namelijk niet op als je het gaat hebben over kwaadaardige handelingen. Dan komt er bij je 'risk' nog een stukje pakkans, en in dit geval is de pakkans van zoiets gewoon 100%, want Putin komt er nooit of te nimmer mee weg.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• gekkie
Jerie schreef op woensdag 14 september 2022 @ 19:20:
[...]
Risk/reward is onderdeel van game theory. Ik ben er geen expert in maar zal het even kort uitleggen.

Het high risk staat in direct verband met de high reward. Dwz het risico is hoog (hoge inzet), maar de gains bij winst ook. Voorbeeld: quite of dubbel. Het gaat niet over de kans op winst. Als de kans op winst hoog is, en de winst is ook hoog, dan is het namelijk een no-brainer. Dat is met geen van de twee opties het geval. Want dan waren ze al een half jaar geleden ingezet.
Op zich prima.
Maar dan moet je verder eerst wel de risk en reward gaan uitspellen en dat mis ik grotendeels.
Nou is dat in dit geval ook niet makkelijk, want geen spel met gedefinieerde en bekende kansen en regels.

Dan is het lastig in te schatten waar Putin aan hecht en wat derhalve het risico is wat hij loopt om daar in getroffen te gaan worden. Daarnaast is het dan ook nog eens een meertrapsraket, dus kan het er ook nog van afhangen wat anderen als risk en reward zien, hij zal ze doorgaans immers niet persoonlijk lanceren.

Vervolgens sluit het natuurlijk niet uit dat het als nog gebeurd omdat men de risico's anders inschat dan de werkelijkheid wellicht zal doen blijken te geschieden.

• gekkie
NiGeLaToR schreef op woensdag 14 september 2022 @ 19:22:
[Embed]

In pickups, ongepantserd en wat vrachtautos. Ergens hoop je dan dat ze lekker naar huis gaan en goed worden in boer zijn maar anders vrees ik dat ze spoedig zonnebloemvoeding zijn.
Op zich genoeg als soldatendrijvers achter de linies, zorgen dat het een enkeltje slachtveld is en blijft voor het Russische voetvolk ?

• gekkie
Jerie schreef op woensdag 14 september 2022 @ 19:40:
[...]
(Voor de duidelijkheid als aanvulling: Olaf Scholz hangt overigens niet een specifieke religie aan.)

Nieuw bewind? Die grap ken ik! Hier is *geeft duwtje* meneer Medvedev. Graag applausje voor onze nieuwe Grote Leider *klapt hard*. Deze kliek gaat niet 1 2 3 weg. Daar is een cultuuromslag voor nodig, zoals met Duitsland na WOII. En dat gaat lastig direct want kernwapens. Dus indirecte optie nodig: uitputten leger, minimaliseren invloedsfeer, uiteenvallen van het groot-Rusland. Of inderdaad dat andere mooie scenario. Poetin verdwijnt en er staat een leider op met mandaat van the powers that be en met enig moreel besef. De geest van Gorbachov misschien? De rest van de oude garde van Politburo lag toen al voor eeuwig in dromenland. Het is echt maar de vraag of de opvolger van Poetin (Medvedev tel ik niet mee) het beter gaat doen. Dat weten we niet want we weten niet wie dat wordt.
Lastige is vrees ik dat er zoveel instituties en haar leden bang zijn voor hun eigen hachje, hetzij wat ze zich zelf toe-eigenen, maar ook om afgerekend te worden als de wind anders waait. En het is makkelijker zo'n proces onderuit te halen dan om het te volbrengen.

Verwijderd

bulle bas schreef op woensdag 14 september 2022 @ 19:13:
[...]

Als al het uranium weer makkelijk te verwijderen is zou je inderdaad kunnen zeggen: wat is het probleem?!

Anderzijds kan ik me ook voorstellen dat de VS zeggen: wij duwen hier een shitload Javelins en Himars over de grens, jij hebt een zooi tanks in de schuur staan, laat eens even zien dat je de leiding pakt binnen Europa. Die Amerikaanse tanks moeten immers wel allemaal op transport vanaf de andere kant van de wereld.
die hadden ze sinds 24 februari ook al gewoon deels alvast kunnen verschepen he...

En UA heeft inmiddels wel laten zien dat ze het kunnen.
Tijd om F16 en Abrams over de grens te schuiven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

gekkie schreef op woensdag 14 september 2022 @ 19:53:
[...]

Vervolgens sluit het natuurlijk niet uit dat het als nog gebeurd omdat men de risico's anders inschat dan de werkelijkheid wellicht zal doen blijken te geschieden.
Dat is wel zorgwekkend want inschatten van situaties is niet de sterkste kant gebleken van het Kremlin...

Die 3 daagse speciale militaire operatie heeft ook ietwat anders uitgepakt dan ingeschat.

Persoonlijk ben ik niet zo onder de indruk meer van het gedreig met die nucleaire wapens. Wanneer je bezwijkt voor die dreiging is ieder geschil die de bedreiger niet zint instant gewonnen. Want doe je 'X' dan gaan we bombarderen!

Ondertussen is de Krim al bestookt met lange afstands spullen. Dat is volgens de Russische doctrine toch grondgebied van het moederland? Als het Kremlin echt met atoomwapens had willen strooien dan was dat al gebeurd. Maar ze weten dat wanneer ze dat doen, alle hoop op enige toekomstplannen voor Rusland instant in rook op gaan.

• NiGeLaToR
gekkie schreef op woensdag 14 september 2022 @ 19:57:
[...]

Op zich genoeg als soldatendrijvers achter de linies, zorgen dat het een enkeltje slachtveld is en blijft voor het Russische voetvolk ?
Nou ja, deze huurlingen werden tot nu toe neergezet als de elitetroepen, maar in de praktijk vooral bezig met hun TikTok video's. Dus als Rusland op TikTok denkt te winnen, is dit een meesterzet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup
  • Laatst online: 10:56

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Jerie schreef op woensdag 14 september 2022 @ 19:40:
[...]

Zelf blijf ik mijzelf er steeds op betrappen dat ik een evenwichtig leiderschap maar niet kan rijmen met de verpletterende druk van dat veel te grote Russische Rijk. Dat kan een tunnelvisie van mij zijn maar dat opdelen van het rijk in die samenstellende republieken lijkt mij de beste manier naar een meer gezonde machtsbalans tussen overheid en burgers.

Hoe daar te komen? Je geeft een schets die misschien kan werken. Maar het is natuurijk duwen met een touwtje. Door het Russische bewind voor het oog van haar burgers figuurlijk uit te kleden hopen we dan maar dat bij iedereen de schellen van de ogen vallen en Poetin in een revolutie wordt afgezet.

Om eerlijk te zijn zie ik hiervan in Rusland geen voortekenen. Desondanks moeten we blijven formuleren welke voorwaarden er nodig zijn om met Rusland (of wat het vervangt) verder te kunnen. Al is het maar om te voorkomen dat er een draaikont op die voorwaarden iets gaat afdingen.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

bulle bas schreef op woensdag 14 september 2022 @ 19:13:
[...]

Die Amerikaanse tanks moeten immers wel allemaal op transport vanaf de andere kant van de wereld.
Nee hoor, in Limburg staan er honderden, al zullen die vermoedelijk moderner zijn dan wat ze daar nog in de woestijn hebben staan. Moderner kan in dit opzicht een nadeel zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
[Embed]

In pickups, ongepantserd en wat vrachtautos. Ergens hoop je dan dat ze lekker naar huis gaan en goed worden in boer zijn maar anders vrees ik dat ze spoedig zonnebloemvoeding zijn. 🌻
Ah, het TikTok leger heeft nog geen kennis gemaakt met NAVO wapens >:)

March of the Eagles

Verwijderd

[Embed]

het zouden 2 BTG's zijn (was een bombastisch filmpje van)

• gekkie
Verwijderd schreef op woensdag 14 september 2022 @ 20:09:
[...]
Dat is wel zorgwekkend want inschatten van situaties is niet de sterkste kant gebleken van het Kremlin...
Klopt, al hebben die verkeerde inschattingen vooral hun zelf geraakt tot nog toe en qua rewards, mjah denk dat ze daar zelf ook nog niet helemaal uit zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Verwijderd schreef op woensdag 14 september 2022 @ 20:11:
[...]

het zouden 2 BTG's zijn (was een bombastisch filmpje van)
Ze zien er wel daadwerkelijk vers uit in de paar clips - maar tot nu toe zien ze er sowieso opvallend schoon uit. Tot ze in ene opduiken in filmpjes waar ze huilend om genade vragen.

Nu maak ik mezelf geen illusies over de stress en angsten op een slagveld, maar door het hele gewetenloze huurlingen gedoe wat ze er zelf om heen hingen waren er wel soort-van verwachtingen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
NiGeLaToR schreef op woensdag 14 september 2022 @ 20:09:
[...]
Nou ja, deze huurlingen werden tot nu toe neergezet als de elitetroepen, maar in de praktijk vooral bezig met hun TikTok video's. Dus als Rusland op TikTok denkt te winnen, is dit een meesterzet.
Yups, daarom verwacht ik ook niet dat ze nu opeens elitetroepen zullen zijn of heel actief zelf in de frontlinie mee gaan vechten.
Maar op semi-weerloze Russische soldaten schieten die zich terug willen trekken, dat zie ik ze nog wel doen als stok achter de deur. Of het blijft wederom bij TikTok, wie weet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:19
Dat zooitje is toch zo the geolocaten?

Ik zie 2 benzinestations en een hoop wegbewijzering, zo te zien een vlak landschap met heuvels op de achtergrond.

Aan de hand van de zon in de videos rijden ze richting het zuid/westen.

De wegen zien er prima uit dus vermoedelijk een hoofdader….

Ik zal vanavond de PC eens aanslingeren… be. Nu niet thuis ;)

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 14 september 2022 @ 20:09:

Ondertussen is de Krim al bestookt met lange afstands spullen. Dat is volgens de Russische doctrine toch grondgebied van het moederland? Als het Kremlin echt met atoomwapens had willen strooien dan was dat al gebeurd. Maar ze weten dat wanneer ze dat doen, alle hoop op enige toekomstplannen voor Rusland instant in rook op gaan.
Niet alleen de Krim, voor de HIMARS levering hebben Hinds militaire doelen bij Belgorod, Rusland geraakt. Dat is zonder enige twijfel Russisch grondgebied.

Als we aannemen dat Poetin rationeel handelt, dan zet hij nooit een kernwapen in. Hij is zelfzuchtig en egocentrisch maar heeft wel kinderen. En we mogen aannenen dat hij hen een toekomst op Aarde gunt. Een mooie toekomst welteverstaan.

Maar daarom begrijp ik deze man ook niet. Hij is zo rijk, heeft twee prachtige dochters (plus een ideale schoonzoon geboren in het mooiste land ter wereld :+). Wat wil je nog meer? Wanneer heeft hij genoeg? En als hij daadwerkelijk een groot Russisch rijk wil dan moet hij handel drijven, z'n buren met respect behandelen, voor de waarheid gaan, en het inlevingsvermogen hebben jegens moeders die hun zoon verliezen voor de kat z'n kont. (En daarom, omdat ik hem niet begrijp, lees ik dat boek van Belton.)

Deze man is een graaier, en een crimineel die over lijken gaat. Vandaag was Sywert weer in 't nieuws. Gesprek is gevonden waarin hij voorbedachte rade uit jegens grote winst maken met publiek geld ipv zoals hij maandenlang beweerde voor het publieke belang te gaan. Tijdens een crisis, een pandemie. Het is hetzelfde type gladjakker gedrag. Maar Poetin is er ook groot mee geworden, de Sovjet-Unie zat zo in elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:59
NiGeLaToR schreef op woensdag 14 september 2022 @ 20:09:
[...]

Volgens mij werden vooral ingezet om terug trekkende troepen te executeren :r

Maar elite het lijkt net op de Nederlandse versie van Willen Engel en aanhang :')

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@Jerie het is geen toeval inderdaad - Sywert, cardiologen uit Zwolle, dit zijn mensen die gesnapt zijn. De rest die dit doen houden elkander netjes het hand boven het hoofd en ondertussen maar selectief verontwaardigd zijn. Sywert op Twitter vandaag nog, wat een huilebalk.

Dat je de link legt met een oorlog aan de rand van huidige Europa is daarom relevant - we zien daar het resultaat van decennia aan acceptatie van dat gedrag. Nu is het een nonprofit misbruiken voor profit, of steekpenningen aannemen om bepaalde producten te gebruiken/kopen, maar qua machtsmisbruik en vervaging van normen en waarden is het een glijdende teflonschaal. Zie wat het doet met de soldaten die namens Putin huishouden - zelfs in Belgorod zag ik ze huishouden, alsof ze niet doorhadden dat het hun 'eigen' burger zijn voor zover het ze boeit.

De links tussen de door Rusland gefinancierde desinformatie campagne (dat is momenteel nog ontknopend en ik wacht op de lijst met namen), de opkomst van rechtsextremisme en anti-EU sentiment, corruptie en xenofobie blijkt zoals voorspeld, verwacht en al vaak genoeg in flarden aangetoond - geen toeval.

Iets in mij zegt daarom ook: maak het af. Geef Ukraine alles wat ze nodig hebben, want we laten ze feitelijk (ook) ons probleem oplossen. Ik weet dat velen dit niet met mij eens zijn en dat is mooi, houden zo - dat we het oneens kunnen zijn.

• Indoubt

Indoubt

@Jerie Putin heeft ook nog een paleis laten bouwen voor zichzelf aan de zwarte zee van ongeveer een miljard usd.

Daar wil die vast nog wel even van genieten.

Edit: Als Oekraine de Krim terugheeft dan ligt het mogelijk wel binnen HIMARS range

[ Voor 21% gewijzigd door Indoubt op 14-09-2022 20:47 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Verwijderd

Jerie schreef op woensdag 14 september 2022 @ 20:37:
[...]

Niet alleen de Krim, voor de HIMARS levering hebben Hinds militaire doelen bij Belgorod, Rusland geraakt. Dat is zonder enige twijfel Russisch grondgebied.

Als we aannemen dat Poetin rationeel handelt, dan zet hij nooit een kernwapen in. Hij is zelfzuchtig en egocentrisch maar heeft wel kinderen. En we mogen aannenen dat hij hen een toekomst op Aarde gunt. Een mooie toekomst welteverstaan.

Maar daarom begrijp ik deze man ook niet. Hij is zo rijk, heeft twee prachtige dochters (plus een ideale schoonzoon geboren in het mooiste land ter wereld :+). Wat wil je nog meer? Wanneer heeft hij genoeg? En als hij daadwerkelijk een groot Russisch rijk wil dan moet hij handel drijven, z'n buren met respect behandelen, voor de waarheid gaan, en het inlevingsvermogen hebben jegens moeders die hun zoon verliezen voor de kat z'n kont. (En daarom, omdat ik hem niet begrijp, lees ik dat boek van Belton.)

Deze man is een graaier, en een crimineel die over lijken gaat. Vandaag was Sywert weer in 't nieuws. Gesprek is gevonden waarin hij voorbedachte rade uit jegens grote winst maken met publiek geld ipv zoals hij maandenlang beweerde voor het publieke belang te gaan. Tijdens een crisis, een pandemie. Het is hetzelfde type gladjakker gedrag. Maar Poetin is er ook groot mee geworden, de Sovjet-Unie zat zo in elkaar.
Ik denk dat je als enigsinds 'normaal' mens dit soort 'mensen' ook nooit zult doorgronden. Eigenlijk zitten zij gevangen in een eindeloze spiraal waar alles draait om financiële rijkdom, macht, of beide. Slaaf zijn van je eigen hebzucht, een grotere geestelijke armoede bestaat er eigenlijk niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op woensdag 14 september 2022 @ 20:49:
[...]

Ik denk dat je als enigsinds 'normaal' mens dit soort 'mensen' ook nooit zult doorgronden. Eigenlijk zitten zij gevangen in een eindeloze spiraal waar alles draait om financiële rijkdom, macht, of beide. Slaaf zijn van je eigen hebzucht, een grotere geestelijke armoede bestaat er eigenlijk niet.
Ik denk dat dat best meevalt. Het banaliteit van het kwade is al genoemd. Het verschil tussen die mensen en wij is voor een groot deel de omgeving waar ze zitten en de mogelijkheden die ze hebben. Ondanks dat ik het verafschuw durf ik niet al te stellig te roepen dat jij of ik onder vergelijkbare omstandigheden zoveel anders zou doen. Zeker in geval van kliek van Putin waar het alternatief op meerdere formatieve punten in z'n leven einde verhaal geweest zou zijn.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
dion_b schreef op woensdag 14 september 2022 @ 20:54:
[...]

Ik denk dat dat best meevalt. Het banaliteit van het kwade is al genoemd. Het verschil tussen die mensen en wij is voor een groot deel de omgeving waar ze zitten en de mogelijkheden die ze hebben. Ondanks dat ik het verafschuw durf ik niet al te stellig te roepen dat jij of ik onder vergelijkbare omstandigheden zoveel anders zou doen. Zeker in geval van kliek van Putin waar het alternatief op meerdere formatieve punten in z'n leven einde verhaal geweest zou zijn.
Dit is exact waarom ik vind dat we uiteindelijk, op termijn, een vorm moeten kunnen vinden waarin we met Rusland en de inwoners van Rusland verder kunnen. Dat duurt in de praktijk generaties, want het leed wat is aangedaan is dermate groot en omvangrijk dat je dat niet met een paar jaar herstelt - maar toch, er moet een pad naar redemption zijn.

Verwijderd

Rene schreef op woensdag 14 september 2022 @ 20:20:

Ik zie 2 benzinestations en een hoop wegbewijzering, zo te zien een vlak landschap met heuvels op de achtergrond.

maar.... wat als het niet in UA is? Maar bijv. nog ergens in Tsjetsjenië?

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Nu online
Kleine ‘boem’ bij Putin zijn wagen?

https://www.thesun.ie/new...&utm_campaign=sharebarweb

Verwijderd

dion_b schreef op woensdag 14 september 2022 @ 20:54:
[...]

Wie weet. We zoeken allemaal naar enige vorm van rationaliteit in dit conflict.

Maar misschien is Poetin allang alle rationaliteit voorbij en voor zijn 'gevoel' wel compleet 'uitgespeeld'. Geld is immers geen uitdaging meer, absolute macht lijkt intern ook verworven.

Misschien is de enige uitdaging die hij nog ziet het uitbreiden van zijn externe macht. Of het bespelen van zijn volgelingen, hoe ver zijn zij bereid te gaan op het pad der absolute vernietiging?

Misschien wil hij zich in het najaar van zijn leven in naam onsterfelijk maken, ongeacht de prijs. Voor altijd de geschiedenis in, dan heb je zeker het e.e.a te 'toppen'.

We zullen daarmee wellicht nooit weten wat zijn ware motieven zijn.

Ik zie de logica van deze tragedie in ieder geval allang niet meer.

• Jerie
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op woensdag 14 september 2022 @ 20:58:

Dit is exact waarom ik vind dat we uiteindelijk, op termijn, een vorm moeten kunnen vinden waarin we met Rusland en de inwoners van Rusland verder kunnen. Dat duurt in de praktijk generaties, want het leed wat is aangedaan is dermate groot en omvangrijk dat je dat niet met een paar jaar herstelt - maar toch, er moet een pad naar redemption zijn.
Toen de kernmacht Sovjet-Unie viel heeft men diezelfde Sovjet-Unie niet verantwoordelijk kunnen houden voor de tientallen jaren wandaden en onderdrukking. Artificiële hongersnood, opzetten jegens elkaar van volkeren, vollerenmoord, zuivering van andersdenkenden. De erfgenamen van de Sovjet-Unie hebben middels maskirovka ons (het Westen) en de eigen bevolking voor het lapje gehouden. Maar Rusland vallen we niet binnen. En binnen de VN houden we Rusland ook niet verantwoordelijk voor haar daden. Ondertussen probeert Rusland middels sockpuppets fysiek en via internet chaos en onenigheid bij ons te zaaien. Ik zie het somber in. Niet hopeloos, meer in de zin dat deze strijd nog lang niet is gestreden. En zoals UA zelf zegt het gaat veel verder dan UA. Zij zijn het lijdende voorwerp, met als dader het kwaad dat regeert in RU.

Overigens wat betreft nieuws vandaag hoor ik weinig over het offensief UA. Men heeft de Oskil bereikt en gebruikt dat als barrière. Daarnaast was dit dan dag 6 (?) van het Kharkiv offensief. Die hebben rustdagen. Ik verwacht dat Kupyansk een fort wordt. Dit zegt ook niets over activiteiten bij Zapo of Kherson, die hebben een ander ritme qua gevecht/rust.

• Rene
Verwijderd schreef op woensdag 14 september 2022 @ 21:10:
[...]

maar.... wat als het niet in UA is? Maar bijv. nog ergens in Tsjetsjenië?
Daarom zoek ik ook niet in UA ;) Ze zouden wel oliekoeken dom zijn als ze zo een konvooi (opniew) langs de weg parkeren in de UA. Dit konvooi staat nog niet in de UA denk ik.

Ik vermoed ergens in de buurt van de grens op RU grondgebied. Heel dit zooitje zal waarschijnlijk met volle tank die kant opwillen. Voor ons een speld in een hooiberg maar ik vermoed dat er vast wel ergens een groep is die systematisch de boel afstruint ;)

Verwijderd

Rene schreef op woensdag 14 september 2022 @ 21:18:
[...]

Daarom zoek ik ook niet in UA ;) Ze zouden wel oliekoeken dom zijn als ze zo een konvooi (opniew) langs de weg parkeren in de UA. Dit konvooi staat nog niet in de UA denk ik.

Ik vermoed ergens in de buurt van de grens op RU grondgebied. Heel dit zooitje zal waarschijnlijk met volle tank die kant opwillen. Voor ons een speld in een hooiberg maar ik vermoed dat er vast wel ergens een groep is die systematisch de boel afstruint ;)
ik haat de besturing van Google Earth maar heb al even zitten loeren.
Als ze de voertuigen meegenomen hebben uit het thuisland gok ik dat ze via de Rostov area gaan, evt. noordwaarts via Luhansk.
Of alsnog via de Krim. Ik heb het vrij snel opgegeven maar het is inderdaad wel een leuk klusje.
Volgens mij is het maar 1 tankstation trouwens. Heuvellandschap.... ik ben niet thuis in die regio maar het lijkt me toch ergens op of nabij de Krim als je het mij vraagt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Hmm, The Sun is niet altijd even betrouwbaar in zijn nieuwsgaring. Misschien beter even wachten of dit ook in serieuzere media wordt opgepakt.

Het zou wel nieuws zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hennie-M
  • Laatst online: 30-09 16:23
Jerie schreef op woensdag 14 september 2022 @ 21:15:
[...]
Overigens wat betreft nieuws vandaag hoor ik weinig over het offensief UA. Men heeft de Oskil bereikt en gebruikt dat als barrière. Daarnaast was dit dan dag 6 (?) van het Kharkiv offensief. Die hebben rustdagen. Ik verwacht dat Kupyansk een fort wordt. Dit zegt ook niets over activiteiten bij Zapo of Kherson, die hebben een ander ritme qua gevecht/rust.
De grote snelheid (in ieder geval in het delen van nieuwsberichten) lijkt sinds maandag al flink minder te zijn. In dit topic gaat het in ieder geval vrijwel alleen over discussie en niet over nieuws. Logisch ook, als er niets te melden valt.

• C00P
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-10 17:19
Rene schreef op woensdag 14 september 2022 @ 20:20:

Kun je kort vertellen hoe je dat doet?
Ik vind het fantastisch, net Sherlock Holmes maar dan online.

Uranium in Amerikaanse tanks maakt hun schild sterker?

[ Voor 4% gewijzigd door C00P op 14-09-2022 21:35 ]

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Bron The Sun Ierland.

The Sun VK en Daily Star (VK) en Mirror (VK) delen het ook. Andere media vooralsnog nog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Er zijn ook Tsjetsjenen actief aan de Oekraïense kant. Zie de Telegram post voor photo’s.
https://t.me/IADAT/14275
The reconnaissance and sabotage group of the battalion named after Dzhokhar Dudayev took part in the liberation of the Kharkov region from Russian invaders.

In particular, the unit liberated Izyum and nearby villages. It is noteworthy that the national flag of Ukraine over Izyum was raised by a Chechen from the battalion of Dzhokhar Dudayev.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
C00P schreef op woensdag 14 september 2022 @ 21:33:
[...]

OSINT heet dat, open source intelligence. Open source staat voor open bron in deze context. Dus letterlijk informatieanalyse middels open bronnen.

Ik linkte hier naar een schatkist met tools:

Jerie in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M9"

NB: Doorgaans vind ik het maar niks met een kleine touchscreen smartphone. Dit wil je op een PC of laptop doen, liefst in een VM (bijv Kali).

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Nu online
Jerie schreef op woensdag 14 september 2022 @ 21:34:
[...]
Bron The Sun Ierland.

The Sun VK en Daily Star (VK) en Mirror (VK) delen het ook. Andere media vooralsnog nog niet.
Ik wacht het nog even af inderdaad. Zag het in een Pro Russia Telegram kanaal voorbij komen.
En daarna stond Twitter er ook redelijk vol mee.

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
NiGeLaToR schreef op woensdag 14 september 2022 @ 20:44:
[...]

Iets in mij zegt daarom ook: maak het af. Geef Ukraine alles wat ze nodig hebben, want we laten ze feitelijk (ook) ons probleem oplossen. Ik weet dat velen dit niet met mij eens zijn en dat is mooi, houden zo - dat we het oneens kunnen zijn.
Oekraïne bij de Navo en hele rits buurlanden voorzien van zo'n Israëlisch Iron Dome-systeem? One can dream, right? :+

Verwijderd

Twam schreef op woensdag 14 september 2022 @ 21:47:
[...]

Oekraïne bij de Navo en hele rits buurlanden voorzien van zo'n Israëlisch Iron Dome-systeem? One can dream, right? :+
Israel is nogal terughoudend met het leveren van wapensystemen aan Oekraine.
Azerbaidjan doen ze echter niet moeilijk over.
Om een of andere reden (waarschijnlijk wonen er veel joden in Rusland nog) hoeven we weinig te verwachten van Israel als het gaat om dergelijke systemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Yep. Pantser wordt tegenwoordig gemaakt van meerdere lagen materiaal die allemaal iets verschillende eigenschappen hebben. Depleted (verarmd) uranium is een heel dicht materiaal met een gewicht per volume wat anderhalf keer hoger dan lood is. Dat maakt het schijnbaar geschikt om in pantser te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Verwijderd schreef op woensdag 14 september 2022 @ 21:48:
[...]

Israel is nogal terughoudend met het leveren van wapensystemen aan Oekraine.
Azerbaidjan doen ze echter niet moeilijk over.
Om een of andere reden (waarschijnlijk wonen er veel joden in Rusland nog) hoeven we weinig te verwachten van Israel als het gaat om dergelijke systemen.
Ik dacht dat het vooral te maken heeft met de Russische rol in Syrië en de angst dat vertrek van de Russen weer zorgt dat de invloed van Iran daar groter wordt.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Rene
[...]

Eigenlijk heel simpel (maar toch zo moeilijk). Aan de hand van Google data proberen te pinpointen. Nu is dit een moeilijke opgave want de context eromheen is niet bevestigd. Heel kort door de bocht probeer ik nu het volgende:

Stap 1: de weg identificeren (dat gaat lastig maar met random earth data probeer ik het landschap te vinden). Ik probeer ook actief de traffic data te monitoren in het grensgebied (je kan historiscche data en real time data zien). Zo een kolonne zou zomaar voor een deel langzaamrijden verkeer kunnen zorgen.

Als aanknopingspunten gebruik ik:
-De staat van de weg (2 baans, vrij nieuw, goede wegmarkering).
-Vermoedelijk 1 (of 2 tankstations met wegbewijzering)
-Een (rare) hoogspanningsmast van het eerste filmpje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XfS6Pi98_K-ySmcUf9kgfaxDMog=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nQNu1PQRuov9N6E8UetmYVl0.jpg?f=user_large

Het is eigenlijk onbegonnen werk maar ik vind dit graven naar data leuk (Ik heb een database met vele duizenden WO2 bunkers door heel europa die ik de afgelopen pak en beet 20 jaar op Earth/Maps heb verzameld aan de hand van geolocaten, eigen foto's en historische data :+)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• C00P
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-10 17:19
Rene schreef op woensdag 14 september 2022 @ 21:59:
[...]

Eigenlijk heel simpel (maar toch zo moeilijk). Aan de hand van Google data proberen te pinpointen. Nu is dit een moeilijke opgave want de context eromheen is niet bevestigd. Heel kort door de bocht probeer ik nu het volgende:

Stap 1: de weg identificeren (dat gaat lastig maar met random earth data probeer ik het landschap te vinden). Ik probeer ook actief de traffic data te monitoren in het grensgebied (je kan historiscche data en real time data zien). Zo een kolonne zou zomaar voor een deel langzaamrijden verkeer kunnen zorgen.

Als aanknopingspunten gebruik ik:
-De staat van de weg (2 baans, vrij nieuw, goede wegmarkering).
-Vermoedelijk 1 (of 2 tankstations met wegbewijzering)
-Een (rare) hoogspanningsmast van het eerste filmpje

[Afbeelding]

Het is eigenlijk onbegonnen werk maar ik vind dit graven naar data leuk (Ik heb een database met vele duizenden WO2 bunkers door heel europa die ik de afgelopen pak en beet 20 jaar op Earth/Maps heb verzameld aan de hand van geolocaten, eigen foto's en historische data :+)
Awesome dude!
Maakt er een youtube filmpje van en dat kan een hit worden!

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Op project Owl zie ik nog niemand die het heeft ge-geolocated

• XWB
  • Niet online
Dan heb je een T-62 in beslag genomen, maar wat moet je ermee :p

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rene
Verwijderd schreef op woensdag 14 september 2022 @ 22:09:
Op project Owl zie ik nog niemand die het heeft ge-geolocated
Ik vind ook nog niks. Ik moet zo helaas stoppen met zoeken. Ik loop overigens het gebied ten oosten van Luhansk uit te pluizen. Er is daar een 14,5km lange file (stilstaand verkeer) die daar normaal niet is. Ook is er in dat gebied volgens de regenradar behoorlijk wat neerslag gevallen (wat zou kunnen kloppen met het filmpje).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tktvw1AWkJqUxAQp-d-4uHgLglE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9mwlVkrLz11gmCWFZZjQW12U.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VkgdmHws2IUDelhB57tilkfkKe0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pmTBitYyUCuVfOtquRiiOTWl.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: @XWB , vraag me af of dit Russen waren die dachten dat ze in een film meededen… (hint: loop van de tank).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GEQnXo_d29WiDXMf1C5DWlHx8fw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SaPcAOICwNzmydLeIW0RtIvA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Rene op 14-09-2022 22:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-09 00:41
Jerie schreef op woensdag 14 september 2022 @ 20:37:
[...]

Ik heb vandaag de aflevering van Zomergasten met Derk Sauer geluisterd. Derk Sauer is een ondernemer die The Moscow Times heeft opgericht. Hij zat al sinds eind jaren 80/begin jaren 90 in Moskou. Hij heeft de omkeer daar meegemaakt. Een van de opvallende zaken die hij zei was dat begin jaren 90, alle jonge mannen in Moskou “businessman” wilden worden want daar werd het geld verdiend. Dat is geleidelijk aan verschoven naar “ambtenaar” omdat daar nu relatief makkelijk veel geld wordt verdiend door corruptie.

Podcast is sowieso wel een aanrader. Zoals ze zelf zeggen: “deze aflevering is een raam op het Rusland zoals we dat voor 24 februari nog dachten te kennen. Dat land bestaat niet meer”.

https://www.vpro.nl/speel...zomergasten-podcast~.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Rene schreef op woensdag 14 september 2022 @ 22:20:
[...]

Ik vind ook nog niks. Ik moet zo helaas stoppen met zoeken. Ik loop overigens het gebied ten oosten van Luhansk uit te pluizen. Er is daar een 14,5km lange file (stilstaand verkeer) die daar normaal niet is. Ook is er in dat gebied volgens de regenradar behoorlijk wat neerslag gevallen (wat zou kunnen kloppen met het filmpje).

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Edit: @XWB , vraag me af of dit Russen waren die dachten dat ze in een film meededen… (hint: loop van de tank).

[Afbeelding]
er vanuitgaande dat het filmpje inderdaad recent is. Als dat niet zo is, heb je niets aan regenradar.

Ik zie de betreffende weg maar op een paar plekken.
Nauwelijks op de Krim (de hoofdwegen zijn vierbaans (2x2).
Meer in de omgeving Krasnodar richting Grozny kom ik vaker een stukje weg tegen die er ongeveer wel zo uit ziet, en her en der ook wel ver op de achtergrond een heuvellandschap wat er mogelijk op lijkt (ergens op de krim ook) maar streetview op googlemaps komt niet overal dus kan het nog niet pinpointen.

In de Donbas zelf is het stukken vlakker qua horizon.

De Tsjetsjenen zouden ingezet worden bij Kherson, Nova Khakovka en nog twee plaatsen, maar daar is verder geen streetview in de buurt.

Ik geef het op vooralsnog :)
Pagina: 1 ... 26 ... 76 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid