Het is maar net hoe je het spint/leest. Ik lees dat het zwaarder was dan ze dachten. En dat steun nodig is en blijft.IJzerlijm schreef op zondag 11 september 2022 @ 17:43:
[...]
Zonder iets af te doen aan de offers van deze troepen is dat artikel precies wat de Russen wilden horen. Een wanhopig offensief van slecht getrainde troepen recht de beste eenheden die Rusland nog heeft in. Oekraine zou gedwongen zijn tot dit offensief door Londen en Washington die resultaten van hun steun wilden zien en dit offensief afslaan zou meteen het einde zijn van die steun.
En die Kharkiv aanval zou dan weer de aandacht moeten afleiden van de mislukking bij Kherson, de Russen waren daar 100% zeker van.
gebruik dan de TRPLAE schreef op zondag 11 september 2022 @ 18:12:
foto's zonder enige context/duiding voegen niets toe aan een discussie
[ Voor 36% gewijzigd door polthemol op 12-09-2022 08:57 ]
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
[ Voor 56% gewijzigd door polthemol op 12-09-2022 08:57 ]
Daily driver; MB R171 SLK280
Zouden dat vluchtende Russen geweest zijn, of versterkingen?RoD schreef op zondag 11 september 2022 @ 17:58:
[...]
Ten noorden van Izyum, bij Slabunivka. Via Ukraine News Live
offtopic
[ Voor 104% gewijzigd door polthemol op 12-09-2022 08:57 ]
[ Voor 32% gewijzigd door polthemol op 12-09-2022 08:57 ]
[ Voor 58% gewijzigd door polthemol op 12-09-2022 08:58 ]
Wie heeft er nou geen Twitter
. Ik zal wel ff een foto hier uploaden.
Ik realiseerde mij vandaag dat overal waar Rusland terugtrekt over hun grens en Ukraine geen bedreiging vormt voor die grens ze doodleuk die troepen op minder plekken kan inzetten.
Dat is een strategisch nadeel.
Geen enkel offensief zal zonder slag of stoot verlopen, ik geloof best dat UA verliezen heeft geleden. Op social media zien we doorgaans alleen foto's en video's wanneer het offensief geslaagd is.Yucon schreef op zondag 11 september 2022 @ 13:05:
Washington Post heeft een artikel geplaatst waarin gewonde Oekrainse soldaten geinterviewd worden. Daaruit komt toch een wat minder euforisch beeld naar voren
[...]
[...]
[...]
Toch vraag ik mij af waar dat artiklerievuur had plaatsgevonden, want steden als Kupiansk en Izyum waren verlaten toen UA voor de poorten stond.
[ Voor 6% gewijzigd door XWB op 11-09-2022 18:51 ]
Anoniem: 57411
De soldaten in kwestie vochten in het tegenoffensief in Kherson; het artikel is zelfs geschreven op de 7de, dwz vóór het tegenoffensief aan het Charkiv-Izjoem front begonnen was.XWB schreef op zondag 11 september 2022 @ 18:24:
[...]
Geen enkel offensief zal zonder slag of stoot verlopen, ik geloof best dat UA verliezen heeft geleden.
Toch vraag ik mij af waar dat artiklerievuur had plaatsgevonden, want steden als Kupiansk en Izyum waren verlaten toen UA voor de poorten stond.
Overigens wel opmerkelijk dat tijdens de periode dat iedereen luidkeels opsec riep er niet alleen soldaten bereid waren te praten, maar dat journalisten daar ook toegang toe kregen. Dit lijkt me eerder een Oekraïense (en minder macabere) versie van Operation Mincemeat.
[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 57411 op 11-09-2022 18:49 ]
Anoniem: 421923
die troepen zullen zich dan gaan concentreren op bepaalde andere plekken en daar munitie voor nodig hebben. Wat in opslagplaatsen ligt die binnen bereik van himars zal liggen.NiGeLaToR schreef op zondag 11 september 2022 @ 18:20:
Ik realiseerde mij vandaag dat overal waar Rusland terugtrekt over hun grens en Ukraine geen bedreiging vormt voor die grens ze doodleuk die troepen op minder plekken kan inzetten.
Ik zie vooralsnog geen probleem, behalve voor de arme drommels van de TDF die de daadwerkelijke frontlinies moet verdedigen.
Failed Ukraine attack on Russian positions in Pisky, Donetsk. pic.twitter.com/XYf473lyXP
— Aldin 🇧🇦 (@aldin_aba) 11 september 2022
Zo te lezen is het veroveren van Donetsk toch moeilijker dan gedacht.

Blijkbaar gaat dat artikel over Cherson: Anoniem: 57411 in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M9"Muncher schreef op zondag 11 september 2022 @ 18:13:
[...]
Het is maar net hoe je het spint/leest. Ik lees dat het zwaarder was dan ze dachten. En dat steun nodig is en blijft.
Dat interview is dus niet gerelateerd aan het Charkov offensief.
[ Voor 7% gewijzigd door XWB op 11-09-2022 19:04 ]
Kweetniet wat iedereen vindt van himarsen van Russisch grondgebied. Persoonlijk geen problemen mee, maar toch.Anoniem: 421923 schreef op zondag 11 september 2022 @ 18:35:
[...]
die troepen zullen zich dan gaan concentreren op bepaalde andere plekken en daar munitie voor nodig hebben. Wat in opslagplaatsen ligt die binnen bereik van himars zal liggen.
Ik zie vooralsnog geen probleem, behalve voor de arme drommels van de TDF die de daadwerkelijke frontlinies moet verdedigen.
In februari 2022 hadden ze behoorlijk wat slagkracht. In september is hun slachtkracht behoorlijk minder.Hippocampus schreef op zondag 11 september 2022 @ 14:45:
[...]
Waarom zou je ontkennen dat de Russen een behoorlijke slagkracht zouden hebben? De potentie om een ander land binnen te vallen en deels bezet te houden op deze schaal zouden momenteel niet veel legers zelfstandig kunnen.
Dat het allemaal niet vanzelf gaat en de Russen geen luchtoverwicht hebben weten te creëren neemt niet weg dat Oekraïne (zelfs met steun) nog hun handen vol hebben om de Russen aan te pakken.
Russische artillerie was machtig maar is behoorlijk geminimaliseerd danzkzij M777, PzH2000, Himars en afnemende munitie voorraden. Hun luchtmacht kunnen ze veelal niet effectief gebruiken en harm missiles hebben een significant effect bij het neutraliseren van Russische luchtverdedigingssystemen. Hun marine speelt ook geen rol van betekenis meer.
Meer significant is dat het Russische leger al een tijdje grote structurele problemen heeft, dat een behoorlijke invloed heeft op hun slagkracht; mankracht/materiaal.
Dat probleem zag je heel je heel duidelijk afgelopen week. Het gebied waar de Oekraïners doorheen zijn gestoten werd verdedigd door Rosgvardiya en LPR (plus nog wat reguliere Russische elementen van het 26e tank regiment en 79 separate motor rifle brigade, onderdeel eenheden van het 11e army corps -> 20e comb arms army). De rest was de afgelopen tijd ergens anders heen (Kherson) gedirigeerd. LPR troepen zijn veelal onder dwang gemobiliseerd, slecht uitgerust en vechten al een tijd zonder onderbreking en versterkingen. Die zijn ondertussen uitgeput en hadden ene laag moraal. Over Rosgvardiya hoeven we het denk ik niet te hebben, 'politie' met pantservoertuigen..
De reguliere Russchische eenheden daarzo waren veelal van het westers militaire district. Dat is het militaire district dat ongeveer het slecht presterende in deze oorlog plus is bovendien gedecimeerd in de openings fase deze oorlog.
Er waren geen directe reserves in het gebied aanwezig en de reserves die ze in wilde zetten kwamen te laat of niet (90e Tank Divisie & 3e Leger Korps).
Kwaliteit van hun troepen is de afgelopen maanden verslechterd en dat proces gaat constant door. Verliezen in mankracht die ze hebben geleden hebben ze oa proberen te compenseren met (onder dwang gemobiliseerde) DNR & LPR troepen. Die bron is ondertussen trouwens ook opgedroogd.
Ondertussen zijn ze ook gewoon nog doorgegaan met offensieve operaties die veel verliezen opleverde.
Dus zijn ze nu in de situatie gekomen dat ze niet genoeg mankracht om hun reguliere troepen te roteren, die blijven dus noodgedwongen constant in de frontlinie en raken meer en meer uitgeput & hun moraal gaat omlaag.
Russen hebben daarom grote problemen om die mensen te houden en de contracten lopen af.
Ukrainers hebben blijkbaar momenteel genoeg mankracht/materiaal om hun troepen te roteren en bestaande/nieuwe eenheden te (her)bouwen. Dat zag je, de troepen die het offensief hebben uitgevoerd (oa 25e Airborne Brigade, 80e AirAssault Brigade en 92e Mechanized Brigade) waren frisse troepen.
Op termijn gaat dit proces gewoon door en als gevolg wordt elke week de Russische slagkracht minder, terwijl die van Ukraine nog steeds toeneemt.
A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.
WolltigerHollowGamer schreef op zondag 11 september 2022 @ 18:48:
[Twitter]
Zo te lezen is het veroveren van Donetsk toch moeilijker dan gedacht.
@Wolltigerhueter
·
37m
Replying to
@Wolltigerhueter
A word of caution: I'm not sure when this was filmed.
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
nee hoor, gewoon op Oekraiens grondgebied.NiGeLaToR schreef op zondag 11 september 2022 @ 18:54:
[...]
Kweetniet wat iedereen vindt van himarsen van Russisch grondgebied. Persoonlijk geen problemen mee, maar toch.
Ze staan aan de grens. 1 meter over de grens staan 101 wapens die je bedreigen - wat doe je?Anoniem: 421923 schreef op zondag 11 september 2022 @ 19:00:
[...]
nee hoor, gewoon op Oekraiens grondgebied.
Ander deel is: je staat aan de grens, er is niemand en niets. Wat doe je?
Kijk, als Ukraine de grens onbewaakt laat kan Rusland weer binnen vallen. Als Rusland de grens inbewaakt laat scheelt het troepen. Snap wat je bedoelt, ik denk alleen dat Rusland meer voordeel van een kleiner front heeft dan Ukraine.
Gerucht zoveel:
a BIG Rumor:
— C4H10FO2P ☠️ (@markito0171) 11 september 2022
🇷🇺 & 🇺🇦 negotiate to hand over #Kherson region
-very sceptical-
het logo van WarGonzo zit ook als watermark in het filmpje.Tens schreef op zondag 11 september 2022 @ 19:00:
[...]
Wolltiger
@Wolltigerhueter
·
37m
Replying to
@Wolltigerhueter
A word of caution: I'm not sure when this was filmed.
Die gast had nogal haast om uit Izyum weg te komen gister of eergister.
Nu zal ie inderdaad in Donetsk zitten.
Maar goed, het is oorlog. De Russen vechten terug en niet elke Oekraiense aanval is succesvol.
You win some, you lose some.
Die 10.000 Oekraiense 200's komen ergens vandaan.
je hoeft de munitiedepots niet perse uit te schakelen.NiGeLaToR schreef op zondag 11 september 2022 @ 19:05:
[...]
Ze staan aan de grens. 1 meter over de grens staan 101 wapens die je bedreigen - wat doe je?
Zodra ze beginnen te schieten, schiet je terug en evt. het verantwoordelijke munitie-depot ook.
gewoon vanaf Oekraiens grondgebied terugschieten naar Russische grondgebied. Mag gewoon. Zolang ze maar geen offensief op Belgorod uitvoeren
je zet op strategische plekken wat quick response forces neer en voor de rest houd je de grens in de gaten met wat scouting units.Ander deel is: je staat aan de grens, er is niemand en niets. Wat doe je?
Kijk, als Ukraine de grens onbewaakt laat kan Rusland weer binnen vallen. Als Rusland de grens inbewaakt laat scheelt het troepen. Snap wat je bedoelt, ik denk alleen dat Rusland meer voordeel van een kleiner front heeft dan Ukraine.
Zodra de Russen zich verzamelen aan de grens zou intelligence dat moeten detecteren zodat je alvast maatregelen kan nemen.
prima: die 30k Russische troepen in Kherson krijgen vrijgeleide naar de Krim in ruil voor Kherson en alles aan de rechterbank van de Dnjepr en de vrijlating van alle Oekraiense POW's (inclusief Azov en de rest wat bij Mariupol gevangen is genomen).
Deal!
Zeker, maar dat proces kan nog zomaar een jaar doorgaan. De US denkt dat deze oorlog in elk geval verder zal gaan in 2023.Grouchy schreef op zondag 11 september 2022 @ 18:59:
[...]
Op termijn gaat dit proces gewoon door en als gevolg wordt elke week de Russische slagkracht minder, terwijl die van Ukraine nog steeds toeneemt.
Toch vraag ik mij af waar de 180.000 manschappen van de invasiemacht gebleven zijn. Rond Cherson zitten naar verluidt 25.000 troepen. Dan nog 10.000 in Izyum die gevlucht zijn. Dan hebben we nog 15.000 doden en driemaal zoveel gewonden. Dan kom ik op ongeveer de helft van de oorspronkelijke invasiemacht, waar zit de rest? Of was de andere helft ondersteunend personeel?
Een groot deel van die 180k is ondersteunend personeel meen ik.XWB schreef op zondag 11 september 2022 @ 19:11:
[...]
Toch vraag ik mij af waar de 180.000 manschappen van de invasiemacht gebleven zijn. Rond Cherson zitten naar verluidt 25.000 troepen. Dan nog 10.000 in Izyum die gevlucht zijn. Dan hebben we nog 15.000 doden en driemaal zoveel gewonden. Dan kom ik op ongeveer de helft van de oorspronkelijke invasiemacht, waar zit de rest? Of was de andere helft ondersteunend personeel?
Ik lees ook allerlei geruchten over RU strongholds etc die verlaten zouden worden maar post het hier niet meer. Heb het gevoel dat er nu wordt overgegaan naar wishful thinking. Dat begon volgens mij bij Donetsk airport. Maar goed, ik laat me graag verrassen 😉
Dat betekent, stam + t .
Wat zijn strongholds?Apache4u schreef op zondag 11 september 2022 @ 19:21:
Ik lees ook allerlei geruchten over RU strongholds etc die verlaten zouden worden maar post het hier niet meer. Heb het gevoel dat er nu wordt overgegaan naar wishful thinking. Dat begon volgens mij bij Donetsk airport. Maar goed, ik laat me graag verrassen 😉
De Wijk heeft weer wat mogen roeptoeteren in een Nu.nl stukje. Ik zet het in een spoiler want het is weer te triest wat die meneer op nu.nl mag spuien.
Klopt het wat hij zegt dat ze enkel op de weg kunnen rijden in de winter? Het lijkt me toch dat een tank kan rijden op vrijwel elke ondergrond, behalve zand wellicht?_Arthur schreef op zondag 11 september 2022 @ 19:27:
De Wijk heeft weer wat mogen roeptoeteren in een Nu.nl stukje. Ik zet het in een spoiler want het is weer te triest wat die meneer op nu.nl mag spuien.
Begint nu wel op Der Untergang te lijken...
"Complete collapse": Putin canceled a meeting with the generals after the largest defeat of the army since the beginning of the war
Vladimir Putin, who has changed command twice since the start of the war in Ukraine, no longer wants to see his generals.
The President postponed meetings in Sochi with the leadership of the Ministry of Defense after the army in the Kharkiv region suffered the worst defeat since the beginning of the war.
Following Balakliya, Kupyansk and Izyum were left, where the occupation administration of the Kharkov region and the headquarters of the group advancing on the Donbass from the North were located. The Russian Defense Ministry on Saturday called what is happening "distractions" and a planned withdrawal of troops.
But that hardly suits President Vladimir Putin. He postponed meetings with the leadership of the defense department and representatives of the defense industry - these meetings are "shifting to the right" in the schedule of the head of state, his press secretary Dmitry Peskov said.
“As the special military operation develops, certain experiences are gained that need to be discussed,” he said, adding that meetings are necessary. Peskov did not name a new term (quotes from RIA Novosti).
Of een linie die RU toch al niet verdedigde want who cares over een boerendorp net over de grens. Op zich kunnen de Russen net zoals ten NO van Charkov de hele tijd terugtrekken en dan weer innemen. Dat krijg je als je de grens statisch acht, en de Russische grens heilig.NiGeLaToR schreef op zondag 11 september 2022 @ 18:20:
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Een mogelijke verklaring (of deel daarvan) kan zijn dat de eenheden in de oorspronkelijke invasiemacht vaak minder manschappen bevatten dan naar boven gerapporteerd. Een tijdje terug kwam er een dagboek van een onderofficier naar buiten, waarin onder meer stond dat sommige eenheden eigenlijk alleen op papier leken te bestaan.XWB schreef op zondag 11 september 2022 @ 19:11:
[...]
Ik meende ook ergens gelezen te hebben dat Oekraïense saboteurs achter de grens ook bezig zijn.Jerie schreef op zondag 11 september 2022 @ 19:32:
[...]
Of een linie die RU toch al niet verdedigde want who cares over een boerendorp net over de grens. Op zich kunnen de Russen net zoals ten NO van Charkov de hele tijd terugtrekken en dan weer innemen. Dat krijg je als je de grens statisch acht, en de Russische grens heilig.
Probleem is volgens mij dat de ondergrond vaak drassig is door regen, waarbij de bovenkant bevriest. Als een tank een beetje driest over zo'n oppervlak heen dendert zakt hij erdoorheen. Een tank is erg moeilijk weg te krijgen uit zuigende grond.HollowGamer schreef op zondag 11 september 2022 @ 19:28:
[...]
Klopt het wat hij zegt dat ze enkel op de weg kunnen rijden in de winter? Het lijkt me toch dat een tank kan rijden op vrijwel elke ondergrond, behalve zand wellicht?
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Dat klopt, de Russen zijn mede daardoor letterlijk vastgelopen rond Kyiv. Dat 65km lange konvooi was daar het gevolg van, ze konden die weg niet af.HollowGamer schreef op zondag 11 september 2022 @ 19:28:
Klopt het wat hij zegt dat ze enkel op de weg kunnen rijden in de winter? Het lijkt me toch dat een tank kan rijden op vrijwel elke ondergrond, behalve zand wellicht?
⚡️ General Staff: Russian troops retreat from Svatove, Luhansk Oblast.
— The Kyiv Independent (@KyivIndependent) 11 september 2022
According to the General Staff, four Russian Kamaz trucks and 20 Tigr infantry mobility vehicles left the settlement in the direction of Russian-occupied Luhansk.
Svatove ligt nogal een eind in bezet gebied, ga er vanuit dat het troepen uit Charkiv regio zijn.
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Wat zegt hij daar dat feitelijk onjuist is, volgens jou?_Arthur schreef op zondag 11 september 2022 @ 19:27:
Dacht dat ze zowat alles tellen, dat deden ze tenminste in m'n tijd. Dan was allereerst het Soviet leger bijvoorbeeld 3 miljoen sterk, alleen waren er dan wel van die 3 miljoen, 1.5 miljoen militair met een uniform. Maar dat getal gebruikte ze nooit. En elke eenheid had natuurlijk 100% TO&E.XWB schreef op zondag 11 september 2022 @ 19:11:
[...]
Zeker, maar dat proces kan nog zomaar een jaar doorgaan. De US denkt dat deze oorlog in elk geval verder zal gaan in 2023.
Plus behalve de VSRF tellen ze ook vast Rosgvardiya, FSB, PMC Wagner en ook een kok op de Sevastopol marine basis mee.
A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.
Ik gooi de dooddoener er maar in voor je;TheekAzzaBreek schreef op zondag 11 september 2022 @ 19:42:
Wat zegt hij daar dat feitelijk onjuist is, volgens jou?
"Op het moment dat Oekraïne zo'n geannexeerd gebied aanvalt, kan Rusland meer troepen mobiliseren en is het volgens hun eigen regels gerechtigd om kernwapens in te zetten", waarschuwt De Wijk.
Want? Vanwege drassige winter? En dan pas na de zomer weer eens verder kijken?Zelensky kan pas volgend jaar na de zomer kijken of het leger kan doorpakken met het tegenoffensief, legt De Wijk uit.
In de tussentijd op de luie reet gaan zitten zonder overwegen (nieuwe) opties?
Lekker onderbouwd, Rob!
Amerikanen die geen wapens over houden....Ook de Amerikaanse steun aan Oekraïne in de vorm van wapens is niet oneindig. "Anders houden ze zelf niets over. De tijd is dus in het voordeel van Rusland", zegt De Wijk.

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat
Feitelijk onjuist kunnen we niet zeggen. Want ook wij kennen de feiten niet.TheekAzzaBreek schreef op zondag 11 september 2022 @ 19:42:
[...]
Maar een paar voorbeelden:
Welke stad? Kharkiv? Daar zijn de russen helemaal niet geweest. Of bedoelt ie Izyum? Volgens alle bronnen zaten daar zeker wel 10k Russen. En dat was alleen maar de stad. Dus over de rest van de Oblast zullen er wel meer gezeten hebben.De Russen werden verrast door bijvoorbeeld de Oekraïense aanval op Kharkiv. Daar werden zo'n tienduizend Oekraïense troepen ingezet, terwijl de Russen met veel minder aanwezig waren in de stad. "De Russen boden slechts lichte weerstand. En zijn er ook snel weer vertrokken", zegt oprichter Rob de Wijk van het Den Haag Centrum voor Strategische Studies.
Kortom: wat de Wijk zegt: UA met 10k , RU met “veel minder” —> 🐂💩
En de zin daarna:
Dit klopt feitelijk. Alleen is dit een hele grote nietszeggende open deur. Pagina-vulling. Er is namelijk geen enkele omstandigheid die de garantie geeft dat iemand aan de winnende hand is, behalve capituleren van de tegenstander. Wat deze zin echter voor sommigen wel kan insinueren is dat er nog steeds met angst naar Rusland gekeken moet worden. Dat slaat nergens op. Als je iets nietszeggend wilt zeggen zeg dan liever niets, dan voorkom je ook dat je verkeerd begrepen wordt.Maar dit biedt geen garantie dat Oekraïne aan de winnende hand is. De Russen hebben nog altijd grote delen van het oosten en zuiden van het land bezet.
Dit zijn maar 2 voorbeelden, heb geen zin om verder te lezen 😉
Dat betekent, stam + t .
Als je dit soort dingen nu nog durft te roepen dan heb je dus in zes maanden niets geleerd. Nog steeds helemaal vast in z'n westsplaining met bepaalde "regels"._Arthur schreef op zondag 11 september 2022 @ 19:58:
[...]
Ik gooi de dooddoener er maar in voor je;
"Op het moment dat Oekraïne zo'n geannexeerd gebied aanvalt, kan Rusland meer troepen mobiliseren en is het volgens hun eigen regels gerechtigd om kernwapens in te zetten", waarschuwt De Wijk.
Zelfs voor de oorlog getuigde zo'n instelling van een ongelofelijke domheid, maar als je dat nu nog durft te zeggen is het simpelweg kwaadaardig.
Ah, alweer het kernwapen argument._Arthur schreef op zondag 11 september 2022 @ 19:58:
[...]
Alsof dat Zelensky zou tegenhouden om geannexeerd gebied te heroveren.
Wel, in het begin en midden van het artikel zegt-ie of niks of het valt nog mee. En dan komt de laatste vraag:TheekAzzaBreek schreef op zondag 11 september 2022 @ 19:42:
[...]
Eventuele regime change, interne ontevredenheid, ogenschijnlijke sabotage hebben ze het niet over.Betekent dit dat Oekraïne kan winnen?
"Dat kunnen we nog niet goed zeggen", zegt Zandee. Zolang Poetin zijn "Russische droom" blijft najagen en het volkomen onwaarschijnlijk is dat hij zijn beleid zal veranderen, zal de oorlog voortduren.
No comment, niets mis mee IMO.Dat blijkt ook uit de verwachtingen van de Verenigde Staten en Oekraïne. Zelensky kan pas volgend jaar na de zomer kijken of het leger kan doorpakken met het tegenoffensief, legt De Wijk uit.
edit:
Behalve dat dit deceptie van Zelensky geweest heeft kunnen zijn, zoals de focus op Kherson
Behalve dat dit deceptie van Zelensky geweest heeft kunnen zijn, zoals de focus op Kherson
Dit zou ik toch wel beargumenteerd willen zien. Dwz specifiek welke wapens dit op slaat. Vertel het maar, experts. Want voor zover ik het heb begrepen is het toch voornamelijk Rusland die met materiaalproblemen en -tekorten zit (vanwege de sancties die zgn. niet werken).Ook de Amerikaanse steun aan Oekraïne in de vorm van wapens is niet oneindig. "Anders houden ze zelf niets over. De tijd is dus in het voordeel van Rusland", zegt De Wijk.
Er is geen hond die die referenda als democratisch beschouwd, en de regels van Rusland zijn ridicuul. Ze kunnen theoretisch ieder moment zelfmoord plegen met kernwapens door ze in te zetten. Wat ik verder mis in het geheel is het onderwerp filtratiekampen.De defensie-expert stelt ook de Russische referenda in de geannexeerde gebieden aan de kaak. Deze zouden op 11 september worden gehouden, maar vanwege Oekraïense aanvallen werden ze uitgesteld tot 4 november. Als Oekraïne de aanvallen niet vol kan houden en er wordt zo'n referendum gehouden, is het gebied volgens de Russen hun grondgebied. Dat gebeurde in 2014 ook met de Krim.
Maar ja het is dat belachelijke 5 vragen format waar een of meerdere experts (of 'experts') u wel even zgn. volledig objectief vertellen hoe het zit.

Wat me in dit specifieke geval ook stoort is dat ze niet duidelijk van te voren stellen wie er zoal de vragen gaat beantwoorden.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Ik lees steeds weer de afgelopen dagen dat mobilisatie voor Rusland “niet kan/wenselijk is want het is binnenlands impopulair”. Waarom is dat belangrijk? Puur en alleen om het gezichtsverlies betekent voor het Putin regime? Die komen daar wel weer overheen lijkt mij. Er zit ongetwijfeld een goed verhaal of analyse achter, maar als ik wat zoek kom ik alleen de oneliner tegen die ik eerder quote. Kan iemand mij verlichtten? 😀
[Twitter: https://twitter.com/JayinKyiv/status/1569024623148433410]
Zijn de mensen in Rusland echt grotendeel voor deze oorlog?
Waarom heeft Rusland niet eerder deze objecten aangevallen? Is dat een war crime?
Hopelijk krijgen ze water en energie snel hersteld. Waar krijgen ze die nu van? Ik dacht dat geen enkele centrale meer online was?
Russia aims to destroy all of Ukraine's power plants before winter. https://t.co/K5la5e6dPu
— Jay in Kyiv (@JayinKyiv) 11 september 2022
Waarom heeft Rusland niet eerder deze objecten aangevallen? Is dat een war crime?
Hopelijk krijgen ze water en energie snel hersteld. Waar krijgen ze die nu van? Ik dacht dat geen enkele centrale meer online was?
[ Voor 9% gewijzigd door HollowGamer op 11-09-2022 20:10 ]
Volgens mij is het nooit onomstotelijk vast komen te staan dat het UA saboteurs (SOF) of partizanen binnen RU betrof, en zo ja in hoeverre. Wel voor UA HIMARS had met laagvliegende Hinds militaire doelen bij Belgorod aangevallen. De kernreactie hierop is nog gaande puntjepuntjepuntje.wauskoek schreef op zondag 11 september 2022 @ 19:35:
[...]
Ik meende ook ergens gelezen te hebben dat Oekraïense saboteurs achter de grens ook bezig zijn.
De welvarende Russen uit Moskou en Sint-Petersburg gaan echt niet naar het front, dus een mobilisatie krijgen ze daar nooit verkocht. Hoe zie je dat anders voor je, iedereen bij de haren grijpen en naar het front laten slepen?Muncher schreef op zondag 11 september 2022 @ 20:07:
Ik lees steeds weer de afgelopen dagen dat mobilisatie voor Rusland “niet kan/wenselijk is want het is binnenlands impopulair”. Waarom is dat belangrijk? Puur en alleen om het gezichtsverlies betekent voor het Putin regime? Die komen daar wel weer overheen lijkt mij. Er zit ongetwijfeld een goed verhaal of analyse achter, maar als ik wat zoek kom ik alleen de oneliner tegen die ik eerder quote. Kan iemand mij verlichtten? 😀
Als ik uitga van de cijfers op https://minusrus.com/en dan verbaast het mij juist dat die Russen nog steeds troepen over hebben. Kan nooit heel veel meer zijn.XWB schreef op zondag 11 september 2022 @ 19:11:
[...]
Zeker, maar dat proces kan nog zomaar een jaar doorgaan. De US denkt dat deze oorlog in elk geval verder zal gaan in 2023.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Wat schiet je op met een waterplant / centrale aanvallen? Je raakt er namelijk grotendeels, en waarschijnlijk zelfs alleen maar, burgers mee. En het is nog erger, want de russen zitten heel krap in hun supplies maar de schaarse raketten die ze hebben gebruiken ze om burgers te terroriseren.HollowGamer schreef op zondag 11 september 2022 @ 20:08:
[Twitter]
[Twitter]
Het oekraiense stroomnet gekoppeld met europa dus zonder stroom komen ze niet, tenzij je de verdeelstations opblaast.
[ Voor 8% gewijzigd door Nat-Water op 11-09-2022 20:27 ]
Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!
Ja, dooddoeners en open deuren, daar kan je bij RvW op rekenen. Maar dus niets onjuists?_Arthur schreef op zondag 11 september 2022 @ 19:58:
[...]
Misschien moet jij dan even uitleggen wat er dan wel juist is aan zijn uitspraken.TheekAzzaBreek schreef op zondag 11 september 2022 @ 20:16:
Ja, dooddoeners en open deuren, daar kan je bij RvW op rekenen. Maar dus niets onjuists?
Het is inderdaad schaamteloos. Een dictator die alle internationale regels aan zijn laars lapt en deze nitwit komt het Nederlandse publiek nog even warm maken voor het idee dat Oekraine dan zijn land maar kwijt is. Als Oekraine dan toch zo koppig blijkt te zijn dat ze hun eigen land willen bevrijden, nou dan heeft De Wijk maar gewaarschuwd. Deze man heeft schikbarend weinig kennis, verstaat het primaat van recht en gerechtigheid niet en is actief de Oekraïense zaak met zijn volhardend dwalen schade aan te doen. Met een rdw zaten wij hier het Horst Wessellied te zingen._Arthur schreef op zondag 11 september 2022 @ 19:58:
[...]
Daarnaast vind ik hem ook nog dom. Denk je nu werkelijk dat de Moskovieten opeens wel enthousiast zullen worden om martelaar te worden voor de Krim? Dat Putin niet allang had gemobiliseerd als hij dacht dat daar participatiesteun en organisatie voor was? De man weet helemaal niets van Rusland. Niets.
Dat bij het gooien van nucleaire bommetjes de VS wel zouden zeggen: goh Putin, je hebt nog gelijk ook volgens jouw eigen redening?!
Deze fear mongering is dom en dient slechts de agenda van het Kremlin. We lopen het risico dat de bevolking zich keert tegen wapenleveringen, want anders... Hij heeft de nota niet meegekregen dat het Kremlin zelf al een poosje de bek gesloten heeft over dit onderwerp. De VS heeft meer dan heel waarschijnlijk allang via kanalen op de achtergrond wat heldere boodschappen overgebracht als men immers al publiek een rode lijn heeft aangewezen.
Wat hij claimt dat een enorme respons van Rusland zal veroorzaken heeft Oekraine al gedaan. Belgorod is aangevallen. De Krim is aangevallen. En geen nukes of mega mobilisatie die volgde._Arthur schreef op zondag 11 september 2022 @ 20:18:
[...]
Misschien moet jij dan even uitleggen wat er dan wel juist is aan zijn uitspraken.
And to think they once said that computers would take away jobs.
#Russia 🇷🇺 has just fired Lt. General Berdnikov, its commander of the western military district. He’s been in post for 15 days.
— David Patrikarakos (@dpatrikarakos) 11 september 2022
De generaal in kwestie leeft wel nog? Waarom is hij nog niet uit een raam gevallen?
Nee dat lijkt mij niet handig en is ook niet wat ik zeg. Het land bestaat toch uit veel meer dan Moskou en Sint-Petersburg? Is het daar dan ook zo impopulair?XWB schreef op zondag 11 september 2022 @ 20:11:
[...]
De welvarende Russen uit Moskou en Sint-Petersburg gaan echt niet naar het front, dus een mobilisatie krijgen ze daar nooit verkocht. Hoe zie je dat anders voor je, iedereen bij de haren grijpen en naar het front laten slepen?
Waar zitten de zorgen dan van Putin? Een coup?
[ Voor 8% gewijzigd door Muncher op 11-09-2022 20:28 ]
Frappant. Ik dacht dat de terugtrekking volgens plan was?HollowGamer schreef op zondag 11 september 2022 @ 20:24:
[Twitter]
De generaal in kwestie leeft wel nog? Waarom is hij nog niet uit een raam gevallen?
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Ik las het .. wat een typisch Russische reactie zeg.HollowGamer schreef op zondag 11 september 2022 @ 20:08:
[Twitter]
[Twitter]
Als je niet militair kunt winnen, dan maar civiele doelen aanvallen.
Kinderachtige beesten
Edit, die RU bloggers hebben de volgende theorie al klaar..
Due to self-shelling of the energy infrastructure of the ukroreich, trains from Poland are all for now. They already write that trains throughout Ukraine have stopped. The number of diesel locomotives in ukroreykha is limited. It is not possible to resolve the issue with them promptly. It remains to smash the bridges across the Dnieper to hell and the Nazis will start having real problems. All their cauldron of NATO beggars, which has now accumulated on the right bank, will end up in a huge cauldron. After that, it is necessary to strengthen the Southern grouping in the Kherson direction, transfer it to a dead-end defense and begin the de-Ukrainization of the right bank. The perfect storm...
[ Voor 35% gewijzigd door bloody op 11-09-2022 20:34 ]
nope
Grouchy schreef op zondag 11 september 2022 @ 19:49:
[...]en ook een kok op de Sevastopol marine basis mee.
PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw
Dus RvW is een doedel (mee eens, overigens) omdat Zandzee iets zegt? Da's mijn soort logica niet.Jerie schreef op zondag 11 september 2022 @ 20:05:
[...]
Wel, in het begin en midden van het artikel zegt-ie of niks of het valt nog mee. En dan komt de laatste vraag:
[...]
Eventuele regime change, interne ontevredenheid, ogenschijnlijke sabotage hebben ze het niet over.
Dat ze het niet over regime change hebben vind ik volkomen logisch, zeker in dat korte (beroerde idd) format. Voor de diepgang moesten we niet bij nu.nl wezen, dat wisten we al.
Maar al die praat hier over opkomende onvrede bij de bevolking is pure speculatie en wensdenken. Ik heb nog nergens iets gezien dat dat aannemelijk zou maken. Helaas.
Ik snap echt niet dat mensen zich zo druk kunnen maken over een type als RdW. Het is een soort Dr Clavan. Draait netjes z'n nummertje af, lekker makkelijk voor de redactie want die weet wat ze krijgt, strik er om en factuurtje er bij.
Als je je dan boos wil maken doe het dan op de redacties, die niet beter hun best doen om boeiende gasten te vinden. Die zijn heus wel te vinden op dit terrein.
Een coup, onrust, een land dat tegen de oorlog gaat zijn e.d. Oftewel een groot risico dat hij zelf een keer uit het raam gaat vallen. Daarnaast voegt het niets toe als je ze niet kunt trainen/bewapenen.Muncher schreef op zondag 11 september 2022 @ 20:25:
[...]
Nee dat lijkt mij niet handig en is ook niet wat ik zeg. Het land bestaat toch uit veel meer dan Moskou en Sint-Petersburg? Is het daar dan ook zo impopulair?
[removed]
De energievoorziening platleggen is een beproefde militaire tactiek, 'wij' deden in 1999 precies hetzelfde:bloody schreef op zondag 11 september 2022 @ 20:30:
Ik las het .. wat een typisch Russische reactie zeg.
Als je niet militair kunt winnen, dan maar civiele doelen aanvallen.
NATO bombed strategic economic and societal targets, such as bridges, military facilities, official government facilities, and factories, using long-range cruise missiles to hit heavily defended targets, such as strategic installations in Belgrade and Pristina.
The NATO air forces also targeted infrastructure, such as power plants (using the BLU-114/B "Soft-Bomb"), water-processing plants and the state-owned broadcaster, causing much environmental and economic damage throughout Yugoslavia.
Voegen experts nog wel echt iets toe? Een oorlog als deze is compleet nieuw en iedereen moet al doende uitvogelen hoe je die bevecht, iets waar het veel flexibere Oekraine veel beter in is dan Rusland en ik denk ook beter dan de NAVO landen.
En wie kan iets zinnigs zeggen over hoe ver Putin bereid is te gaan? Vraag het honderd experts en je krijgt honderd verschillende antwoorden, je kan feitelijk door je keuze in expert de antwoorden krijgen die je wil horen.
En wie kan iets zinnigs zeggen over hoe ver Putin bereid is te gaan? Vraag het honderd experts en je krijgt honderd verschillende antwoorden, je kan feitelijk door je keuze in expert de antwoorden krijgen die je wil horen.
And to think they once said that computers would take away jobs.
Op zich ben ik 't wel met 'm eens dat zolang Poetin er zit, wat hij indirect wel zegt, de oorlog waarschijnlijk eindeloos zal zijn
Een expert kan op zijn minst meer tijd eraan besteden, heeft meer contacten, en genoeg blijft uiteindelijk wel hetzelffde. Alleen de ene expert is niet de ander. Hoe hij ook bij het idee komt dat Amerika eerder door wapens heen raakt dan Rusland? Lijkt mij onwaarschijnlijk.IJzerlijm schreef op zondag 11 september 2022 @ 20:43:
Voegen experts nog wel echt iets toe? Een oorlog als deze is compleet nieuw en iedereen moet al doende uitvogelen hoe je die bevecht, iets waar het veel flexibere Oekraine veel beter in is dan Rusland en ik denk ook beter dan de NAVO landen.
Welnee, zeker niet eindeloos. In dit tempo geef ik het nog een paar maanden en dan komen die Russen huilend smeken of die vreselijke Oekraïners alsjeblieft willen ophouden met hen vernederen...rik86 schreef op zondag 11 september 2022 @ 20:44:
Op zich ben ik 't wel met 'm eens dat zolang Poetin er zit, wat hij indirect wel zegt, de oorlog waarschijnlijk eindeloos zal zijn

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Nou draai je het om, want jij vond het toch te triest?_Arthur schreef op zondag 11 september 2022 @ 20:18:
[...]
Misschien moet jij dan even uitleggen wat er dan wel juist is aan zijn uitspraken.
Maar vooruit:
Dat Kharkiv verhaal kan ik ook niet volgen, geen idee waar hij het over heeft.
Maar verder: RU overmacht is niet zo groot meer, psychologische klap maar Parijs is nog ver, RU personeel tekorten, modder, kans op dreigen met nukes groot maar op inzet klein: dat was het wel. Geen onzin, alleen joekels van open deuren,
Ook mijn soort logica niet maar ten eerste zie ik hem er niets op aanvullen noch tegenspraak dus ik mag aannemen dat hij het er in grote lijnen mee eens is. Ten tweede quote ik de volledige vraag en volledige antwoorden, en dan ik dus niet selectief quoten of op bepaalde zaken niet ingaan. De auteur van dat stukje is helder nav de gequote tekst. Ik probeerde niet te misleiden.TheekAzzaBreek schreef op zondag 11 september 2022 @ 20:36:
[...]
Dus RvW is een doedel (mee eens, overigens) omdat Zandzee iets zegt? Da's mijn soort logica niet.
Maar zoiets is nooit aannemelijk tot de coupepoging zelve. Er zijn wel degelijk factoren van onvrede. In de eerste plaars alleen al vanwege het feit dat er geen algehele mobilisatie aangedurfd wordt. Ten tweede de sabotage op fabrieken en spoor. Ten derde de lage moraal (niet bij Wagner) bij leger (men wil stoppen, beluister ook diverse telefoongesprekken), en onvrede bij FSB. Ten vierde de recente brieven van gemeentes St. Petersburg en Moskou. Ten vijfde de recente aanslag op de dochter van de grote filosoof die is opgeëist door een partizanengroep. Niet interessant genoeg om te noemen, klaarblijkelijk.Dat ze het niet over regime change hebben vind ik volkomen logisch, zeker in dat korte (beroerde idd) format. Voor de diepgang moesten we niet bij nu.nl wezen, dat wisten we al.
Maar al die praat hier over opkomende onvrede bij de bevolking is pure speculatie en wensdenken. Ik heb nog nergens iets gezien dat dat aannemelijk zou maken. Helaas.
Huh, waarom moet ik daar tussen kiezen? ¿Por qué no los dos? Heb geen hoge pet op van de nu.nl redactieIk snap echt niet dat mensen zich zo druk kunnen maken over een type als RdW. Het is een soort Dr Clavan. Draait netjes z'n nummertje af, lekker makkelijk voor de redactie want die weet wat ze krijgt, strik er om en factuurtje er bij.
Als je je dan boos wil maken doe het dan op de redacties, die niet beter hun best doen om boeiende gasten te vinden. Die zijn heus wel te vinden op dit terrein.
Ik vind niet zo'n gekke gedachte.RoD schreef op zondag 11 september 2022 @ 20:02:
[...]
Als je dit soort dingen nu nog durft te roepen dan heb je dus in zes maanden niets geleerd. Nog steeds helemaal vast in z'n westsplaining met bepaalde "regels".
Het is tenminste een excuus om te mobiliseren zonder expliciet te erkennen dat de invasie is mislukt. Of Putin dat ook zal gebruiken, of zelfs maar denkt dat hij een excuus nodig heeft: geen idee. Maar het is geen raar scenario.
Goede vraag.Muncher schreef op zondag 11 september 2022 @ 20:25:
[...]
Nee dat lijkt mij niet handig en is ook niet wat ik zeg. Het land bestaat toch uit veel meer dan Moskou en Sint-Petersburg? Is het daar dan ook zo impopulair?
Moskou is de vorstenstad, letterlijk. Een draadje hierover wat dat betekent. https://nitter.unixfox.eu...tus/1552324765154611201#m
St. Petersburg is ook een vorstenstad, gesticht door Peter de Grote 18e eeuw, die de Russische cultuur achterlijk vond (hij had een punt, men liep toen al qua ontwikkeling volledig achter op het westen). Gebouwd in het moeras op stapels lijken, gekkenhuis, maar hij heeft doorgezet.
Hier vind je het Kremlin, de overheidsinstituten, carrièrekansen, de ethnisch zuivere Rus, de modehuizen en het internationale zakenleven.
Dit is een plaatje van Rusland, ergens niet in Moskou :

De staat van Rusland is buiten de twee grote steden zeer deplorabel. Of er ontbreekt riolering, of men moet in de Soviet-flat de keuken delen met vijf andere gezinnen, of men heeft geen centrale verwarming, of een combinatie ervan. Het plaatje wat wij van Rusland hebben zijn beelden van Moskou of St. Petersburg.
Ben jij een arme drommel uit een oost provincie en lukt het je niet om een plek in een van die steden te bemachtigen om te studeren, dan loop je bijv aan tegen het feit dat er geen werk is, en ook dat je geen opleiding kan volgen. De optie die je dan nog hebt is in het leger gaan.
Over het leger is ook veel geschreven, maar komt er op neer dat je daar vooral beland als je geen zelfrespect of economisch uitzicht hebt. Gedwongen prostitutie is nog maar een van de bijzondere facetten van het militaire apparaat in Rusland. Het staat qua maatschappelijke hiërarchie onder de criminaliteit, houd je aan de ontgroeningen lichamelijke trauma over dan doe je het beter dan degenen die overlijden tijdens hun eerste jaar. Een beetje middenstand-moscoviet probeert zoonlief dan ook buiten dienst te houden.
Daarom is het ook logisch dat het Kremlin vooral arme drommels uit het oosten verscheept. Die gaan dan dood in Oekraine, maar daar hoef je in Moskou niks van te merken.
Persoon A heeft het over kans kernwapeninzet zeer klein, persoon B heeft het over de kernwapendreiging en zet dat in als het tegenargument. Wat is het nou? Jij snapt het wel nog? Ik namelijk niet.TheekAzzaBreek schreef op zondag 11 september 2022 @ 20:50:
[...]
Nou draai je het om, want jij vond het toch te triest?
Maar vooruit:
Dat Kharkiv verhaal kan ik ook niet volgen, geen idee waar hij het over heeft.
Maar verder: RU overmacht is niet zo groot meer, psychologische klap maar Parijs is nog ver, RU personeel tekorten, modder, kans op dreigen met nukes groot maar op inzet klein: dat was het wel. Geen onzin, alleen joekels van open deuren,
Anoniem: 57411
Om de toekomst te voorspellen? Net zo nuttig als iedere andere pipo.IJzerlijm schreef op zondag 11 september 2022 @ 20:43:
Experts zijn dan ook handiger om de huidige gebeurtenissen te duiden en een indicatie te geven van wat er mogelijk gebeuren kan.
De nos wordt in dit forum vaak vergruisd, maar het artikel dat ze in verband met het laatste tegenoffensief online gezet hebben geeft een schoolvoorbeeld van hoe veel experts toch wel kunnen toevoegen: https://nos.nl/artikel/24...ars-keerpunt-in-de-oorlog
Anoniem: 1032405
Vergeet niet dat dit Poetin's 3 daagse speciale militaire operatie is, die overigens ook geheel volgens plan verloopt. Ze hebben immers ook nog niets verloren naar eigen zeggen. Er is totaal geen paniek.
Dan is het wel vreemd als je toch ineens een algehele mobilisatie afroept. Dat zou intern best eens wat stof kunnen doen oplaaien...
Daarnaast is het leger nu al lastig te bevoorraden, gaat de communicatie niet echt van een leien dakje en zijn er nu al tekorten qua materialen zoals degelijke body armour. En dan staat de winter ook nog eens voor de deur, wil iedereen weer warme jassen en laarzen etc... Lastig allemaal.
Je kunt dan wel een algehele mobilisatie afroepen, maar daarmee ga je de bende alleen maar groter maken. In combinatie met extra risico op interne onrust denk ik niet dat Poetin zijn vingertjes daar aan gaat branden.
Dan is het wel vreemd als je toch ineens een algehele mobilisatie afroept. Dat zou intern best eens wat stof kunnen doen oplaaien...
Daarnaast is het leger nu al lastig te bevoorraden, gaat de communicatie niet echt van een leien dakje en zijn er nu al tekorten qua materialen zoals degelijke body armour. En dan staat de winter ook nog eens voor de deur, wil iedereen weer warme jassen en laarzen etc... Lastig allemaal.
Je kunt dan wel een algehele mobilisatie afroepen, maar daarmee ga je de bende alleen maar groter maken. In combinatie met extra risico op interne onrust denk ik niet dat Poetin zijn vingertjes daar aan gaat branden.
Maar meestal doe je dat van te voren, als je bv een land aanvalt. Dan heeft het nog enig 'nut'.hoevenpe schreef op zondag 11 september 2022 @ 20:42:
[...]
De energievoorziening platleggen is een beproefde militaire tactiek, 'wij' deden in 1999 precies hetzelfde:
[...]
Als afscheidscadeautje als je uit getrapt wordt is mi puur evil en heeft niets van militair nut.
nope
Huh, ik deed niets, ik stond er niet achter. Wel het platleggen van de media want die verkondigden genocidegeleuter.hoevenpe schreef op zondag 11 september 2022 @ 20:42:
[...]
De energievoorziening platleggen is een beproefde militaire tactiek, 'wij' deden in 1999 precies hetzelfde:
[...]
Een collega van me heeft een tijd in Moskou gewerkt en gewoond en is met een Russische getrouwd. Zijn analyse kwam er op neer dat je dan potentieel enorme protesten krijgt van 'soldatenmoeders', wat voor de regering wel echt problematisch kan worden.Muncher schreef op zondag 11 september 2022 @ 20:07:
Het probleem daarmee is namelijk tweeledig. 1: het zijn er bij zo'n mobilisatie opeens heel veel, want niemand wil dat d'r zoon gedwongen ongetraind en onderbewapend naar een levensgevaarlijk front wordt gestuurd. 2: je kan niet met goed fatsoen het vuur openen op die moeders en oma's of ze massaal naar Siberië sturen, want families en culturele status.
Een mobilisatie zou daarmee dus de eerste stap kunnen zijn naar protesten die niet goed te stoppen zijn, wat het einde kan zijn van zowel de oorlog als de regering. Dat kan effectief alleen als heel duidelijk is dat het van kritiek landsbelang is, d.w.z. I invasie van Rusland zelf of opstand van een van de interne republieken, bijvoorbeeld. Je moet moeders overtuigen dat het gerechtvaardigd is als hun zoon niet meer thuiskomt. Er zijn in het verleden eerder plannen volledig omgegooid om aan dat soort protesten tegemoet te komen, kennelijk.
Dat is dan ook het eerste artikel het afgelopen half jaar waar ze echt fatsoenlijk nieuws over Oekraine brengen.Anoniem: 57411 schreef op zondag 11 september 2022 @ 21:02:
[...]
Om de toekomst te voorspellen? Net zo nuttig als iedere andere pipo.
Experts zijn dan ook handiger om de huidige gebeurtenissen te duiden en een indicatie te geven van wat er mogelijk gebeuren kan.
De nos wordt hier vaak vergruisd, maar het artikel dat ze in verband met het laatste tegenoffensief online gezet hebben geeft een schoolvoorbeeld van hoe veel experts toch wel kunnen toevoegen: https://nos.nl/artikel/24...ars-keerpunt-in-de-oorlog
Het enige dat RvW doet is vast blijven zitten in zijn westerse manier van denken, paniek zaaien, open deuren intrappen en iedere keer weer teruggaan naar die kernwapens 'die zeker als reaktie gaan komen op aktie x', terwijl aktie x al verschillende keren is gebeurt. Dat is dan ook iemand die ze zeker geen expert zouden moeten noemen, want dat is ie gewoon niet.
[removed]
Natuurlijk is er onvrede, maar voor regime change heb je normaal een van twee zalen nodig:
- Heftige onvrede onder de brede bevolking. Geen spoor van te bekennen, steun voor de SMO is nog altijd hoog.
- Heftige onvrede in de top. Weten we niets van, horen we pas als er iets gebeurt. Kan je over speculeren, maar zonder basis
Zijn er nog photoshop-tweakers die kunnen vertellen dat de foto bij deze tweet fake is? Anders is er iets aan de hand 😉
[Twitter: https://twitter.com/casualartyfan/status/1569030630251569155]
[Twitter: https://twitter.com/casualartyfan/status/1569030630251569155]
Dat betekent, stam + t .
Het hoeft natuurlijk niet eens een fake foto te zijn. Als iemand in b.v. Polen deze foto al eerder gemaakt heeft en nu pas voor het eerst online plaatst, is het een echte foto die niet online te vinden zal zijn.Apache4u schreef op zondag 11 september 2022 @ 21:12:
Zijn er nog photoshop-tweakers die kunnen vertellen dat de foto bij deze tweet fake is? Anders is er iets aan de hand 😉
[Embed]
[removed]
onkl schreef op zondag 11 september 2022 @ 19:33:
[...]
Een mogelijke verklaring (of deel daarvan) kan zijn dat de eenheden in de oorspronkelijke invasiemacht vaak minder manschappen bevatten dan naar boven gerapporteerd. Een tijdje terug kwam er een dagboek van een onderofficier naar buiten, waarin onder meer stond dat sommige eenheden eigenlijk alleen op papier leken te bestaan.
Grouchy schreef op zondag 11 september 2022 @ 19:49:
[...]
Dacht dat ze zowat alles tellen, dat deden ze tenminste in m'n tijd. Dan was allereerst het Soviet leger bijvoorbeeld 3 miljoen sterk, alleen waren er dan wel van die 3 miljoen, 1.5 miljoen militair met een uniform. Maar dat getal gebruikte ze nooit. En elke eenheid had natuurlijk 100% TO&E.
Plus behalve de VSRF tellen ze ook vast Rosgvardiya, FSB, PMC Wagner en ook een kok op de Sevastopol marine basis mee.
Dat is allemaal goed mogelijk, maar meende mij te herinneren dat die 180.000 manschappen een telling van de US waren, gebaseerd op satellietfoto's van de maandenlange troepenopbouw langs de grens.PLAE schreef op zondag 11 september 2022 @ 19:20:
[...]
Een groot deel van die 180k is ondersteunend personeel meen ik.
Enkele experts die weten waarover ze spreken zijn beter dan 100 experts die continue met foute of zwaar gedateerde aannames werken.IJzerlijm schreef op zondag 11 september 2022 @ 20:43:
Er wordt nog altijd met het aantal kinderen per gezin van in de 19de eeuw gekeken naar Rusland. Als elke gezin minstens 6 kinderen maakt, dan kunnen ze miljoenen soldaten naar het front sturen.
In werkelijkheid is Rusland demografisch naar game over aan het gaan en deze oorlog voeren ze nu nog snel, want straks hebben ze te weinig mensen om een oorlog te kunnen starten.
Uhm, gezien de + op een tank alleen gebruik wordt door UA op tanks gestolen van de Russen waar ze geen tijd hebben om ze over te schilderen, zou ik een foto die lijkt op een abrams M1 met een + idd als niet in Ua bestempelen.Apache4u schreef op zondag 11 september 2022 @ 21:12:
[Embed]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Wil stiekem daarbij even toevoegen dat de hoofdstraten in deze twee groten steden alles spik en span is. Dwaal je daar af dan kom je al snel in verlepte zooi terecht.bulle bas schreef op zondag 11 september 2022 @ 21:00:
[...]
Goede vraag.
Moskou is de vorstenstad, letterlijk. Een draadje hierover wat dat betekent. https://nitter.unixfox.eu...tus/1552324765154611201#m
St. Petersburg is ook een vorstenstad, gesticht door Peter de Grote 18e eeuw, die de Russische cultuur achterlijk vond (hij had een punt, men liep toen al qua ontwikkeling volledig achter op het westen). Gebouwd in het moeras op stapels lijken, gekkenhuis, maar hij heeft doorgezet.
Hier vind je het Kremlin, de overheidsinstituten, carrièrekansen, de ethnisch zuivere Rus, de modehuizen en het internationale zakenleven.
[Afbeelding]
De staat van Rusland is buiten de twee grote steden zeer deplorabel. Of er ontbreekt riolering, of men moet in de Soviet-flat de keuken delen met vijf andere gezinnen, of men heeft geen centrale verwarming, of een combinatie ervan. Het plaatje wat wij van Rusland hebben zijn beelden van Moskou of St. Petersburg.
Ben jij een arme drommel uit een oost provincie en lukt het je niet om een plek in een van die steden te bemachtigen om te studeren, dan loop je bijv aan tegen het feit dat er geen werk is, en ook dat je geen opleiding kan volgen. De optie die je dan nog hebt is in het leger gaan.
Over het leger is ook veel geschreven, maar komt er op neer dat je daar vooral beland als je geen zelfrespect of economisch uitzicht hebt. Gedwongen prostitutie is nog maar een van de bijzondere facetten van het militaire apparaat in Rusland. Het staat qua maatschappelijke hiërarchie onder de criminaliteit, houd je aan de ontgroeningen lichamelijke trauma over dan doe je het beter dan degenen die overlijden tijdens hun eerste jaar. Een beetje middenstand-moscoviet probeert zoonlief dan ook buiten dienst te houden.
Daarom is het ook logisch dat het Kremlin vooral arme drommels uit het oosten verscheept. Die gaan dan dood in Oekraine, maar daar hoef je in Moskou niks van te merken.
Ook in de grote steden merk je hoe zwart en wit het kan zijn van mensen die veel en niks hebben. Op de weg een Lexus SUV waar je u tegen zegt en nog nooit in je leven gezien hebt. En op de stoep een oud vrouwtje die wat aardappelen en wortelen verkoopt.
Ook in de trein mee gemaakt dat (tijdens oud en nieuw) iemand sterretjes/siesters verkocht om geld te verdienen.
Of wat dacht je van gigantische wachtrijen bij de metro muntenautomaat omdat de volgende dag de prijs van een munt van (weet niet meer precies hoe duur het was) 70 cent naar 75 cent ging.
Even iets heel anders. Roger Waters (van Pink Floyd) heeft een oproep gedaan aan mevrouw Zelensky. Volgens mij haalt hij een paar zaken door elkaar…
https://m.facebook.com/ro...z9oiCPQftpnwKfFhArjgqs1Cl
Tl;dr hij vind dat Oekraine “de regels van Rusland heeft overtreden” en maar gewoon vrede moet sluiten.
https://m.facebook.com/ro...z9oiCPQftpnwKfFhArjgqs1Cl
Tl;dr hij vind dat Oekraine “de regels van Rusland heeft overtreden” en maar gewoon vrede moet sluiten.
@Muncher Als aanvulling, een poos terug heb ik een interview van het hoofd van de soldatenmoeders gedeeld bulle bas in "De oorlog in Oekraïne - deel 2"Twam schreef op zondag 11 september 2022 @ 21:09:
[...]
Een collega van me heeft een tijd in Moskou gewerkt en gewoond en is met een Russische getrouwd. Zijn analyse kwam er op neer dat je dan potentieel enorme protesten krijgt van 'soldatenmoeders', wat voor de regering wel echt problematisch kan worden.
Het probleem daarmee is namelijk tweeledig. 1: het zijn er bij zo'n mobilisatie opeens heel veel, want niemand wil dat d'r zoon gedwongen ongetraind en onderbewapend naar een levensgevaarlijk front wordt gestuurd. 2: je kan niet met goed fatsoen het vuur openen op die moeders en oma's of ze massaal naar Siberië sturen, want families en culturele status.
Een mobilisatie zou daarmee dus de eerste stap kunnen zijn naar protesten die niet goed te stoppen zijn, wat het einde kan zijn van zowel de oorlog als de regering. Dat kan effectief alleen als heel duidelijk is dat het van kritiek landsbelang is, d.w.z. I invasie van Rusland zelf of opstand van een van de interne republieken, bijvoorbeeld. Je moet moeders overtuigen dat het gerechtvaardigd is als hun zoon niet meer thuiskomt. Er zijn in het verleden eerder plannen volledig omgegooid om aan dat soort protesten tegemoet te komen, kennelijk.
Er is wel een verschil met eerdere oorlogen, de Soldatenmoeders kunnen niet meer of moeilijk aan informatie komen, en ze staan nu onder zware censuur. Problemen uit deze hoek heeft Putin wel zien aankomen.
Maar de emmer gaat gewoon overlopen als de kinderen van het staatsapparaat zelf ook sneuvelen. Putin is voor 1 ding heel erg bang, en dat is maatschappelijke verbanden die kunnen uitgroeien tot politieke uitdaging. Na de Arabische Lente is Putin dan ook volle bak het Midden Oosten in gedoken om dictators te ondersteunen. En een ontluikende democratie in Oekraine, dat moest ook onmiddellijk dood. Want dat laat zich moeilijk leegroven.
Overigens, het vermogen van Putin wordt ergens geschat tussen pakweg 200 miljard dollar tot alles wat hij maar wilt. Er is geen einde aan de vraatzucht. Dictaturen eten eerst het eigen land kaal en moeten dan de grens over.
In dat opzicht hebben we hier duidelijk te maken met een strijd tussen de vrije wereld en dictatuur. Dat perspectief mist teveel in de media.
Heel tof draadje, heb het met veel plezier gelezen. Dank je! Ik vraag mij wel af of je verhaal niet juist in het voordeel van mobilisatie werkt. De Russen uit het oosten hebben niets te verliezen (het leven is toch al zwaar en naar). Er is vast een goede reden om Moskou en Petersburg uit te sluiten van mobilisatie “iedereen in deze steden is nodig voor de logistiek en administratie” oid). Die protesten van oma’s en dergelijke: ik zie wel in hoe dat een probleem kan zijn.bulle bas schreef op zondag 11 september 2022 @ 21:00:
[...]
Goede vraag.
[Afbeelding]
Ps. Staat het Kremlin niet in Moskou? (in je post staat St. Petersburg).
Eigenlijk in herfst en lente is het moeilijk begaanbaar door de modder in de winter kun je prima over de bevroren grond rijden met zware voertuigen...
Edit;
Even gekeken naar klimaat... in het zuiden valt de rasputitsa wel mee (cherson sevastopol mariupol etc.) Misschien daarom ook heel logisch om je eerst te richten op omgeving kharkiv
[ Voor 23% gewijzigd door klaw op 11-09-2022 22:07 ]
Het is wel een M1 maar lijkt mij meer op een training target of iets in die richting. Ding is erg verroest aan de voorkant.Apache4u schreef op zondag 11 september 2022 @ 21:12:
[Embed]
Computer says no
Ach, als hier in het nieuws komt dat de zonnebloemolie duurder word door de oorlog is de volgende dag het schap in de supermarkt ook leeg. Niet heel verrassend.... al volg ik de rest van je post zeker wel.wauskoek schreef op zondag 11 september 2022 @ 21:23:
[...]
Of wat dacht je van gigantische wachtrijen bij de metro muntenautomaat omdat de volgende dag de prijs van een munt van (weet niet meer precies hoe duur het was) 70 cent naar 75 cent ging.
Als dit echt is dan..WoWApache4u schreef op zondag 11 september 2022 @ 21:12:
[Embed]
Wie zegt dat Rusland van plan is uit de rest van het land te vertrekken?bloody schreef op zondag 11 september 2022 @ 21:05:
Maar meestal doe je dat van te voren, als je bv een land aanvalt. Dan heeft het nog enig 'nut'.
Als afscheidscadeautje als je uit getrapt wordt is mi puur evil en heeft niets van militair nut.
Poetin zal tegen elke prijs delen van de Donbass en De Krim proberen te behouden, het is laat in het conflict maar daardoor niet minder logisch.
Ik zou er niet op willen inzetten dat het echt is. De reden is dat die dingen 120 en 105 mm verschieten. Die ammo is in gebruik in diverse systemen, maar zover ik kan zien zijn die nog niet in UA actief. Dus de introductie van de A1 Abrams geeft tegelijk een complete logistiek voor de munitie.Apache4u schreef op zondag 11 september 2022 @ 21:12:
[Embed]
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Armoede in het oosten werkt zeker wel in het voordeel van mobilisatie, maar niet iedereen is daar kennelijk even gevoelig voor. De bedragen die genoemd worden zijn heel aanlokkelijk, het zijn echt megabedragen die beloofd worden. Uit mijn hoofd iets van 20-30 jaarsalarissen. Toch loopt dat nog niet heel hard storm. Dat wil m.i. wat zeggen over het perspectief wat men heeft op de geboden 'uitdaging'. Van een zwaar leven kan je immers nog zeggen dat het tenminste leven is.Muncher schreef op zondag 11 september 2022 @ 21:35:
[...]
Heel tof draadje, heb het met veel plezier gelezen. Dank je! Ik vraag mij wel af of je verhaal niet juist in het voordeel van mobilisatie werkt. De Russen uit het oosten hebben niets te verliezen (het leven is toch al zwaar en naar). Er is vast een goede reden om Moskou en Petersburg uit te sluiten van mobilisatie “iedereen in deze steden is nodig voor de logistiek en administratie” oid). Die protesten van oma’s en dergelijke: ik zie wel in hoe dat een probleem kan zijn.
Dan heb ik het slordig opgeschreven, Kremlin staat uiteraard in Moskou. Maar St Petersburg bezet een goede tweede positie qua belangrijkheid voor het regime.Ps. Staat het Kremlin niet in Moskou? (in je post staat St. Petersburg).
1) Als die brieven echt zijn is het geen speculatie. Het zijn ook meerdere factoren, worden gewoonweg genegeerd. 2) We weten niet hoe hoog de ondersteuning daadwerkelijk is immers is het inmiddels een gesloten land zonder vrije nieuwsgaring. Mensen kunnen niet eerlijk zijn.TheekAzzaBreek schreef op zondag 11 september 2022 @ 21:10:
[...]
Natuurlijk is er onvrede, maar voor regime change heb je normaal een van twee zalen nodig:
- Heftige onvrede onder de brede bevolking. Geen spoor van te bekennen, steun voor de SMO is nog altijd hoog.
- Heftige onvrede in de top. Weten we niets van, horen we pas als er iets gebeurt. Kan je over speculeren, maar zonder basis
Volgens mij was ik er vrij duidelijk in dat ik beide stupide vindt. Boos zijn is het niet. Vind het vooral treurig graaien, dat weinig met journalistiek te maken heeft.Maak je vooral druk om wie je belieft. Ben jij boos op de clown, ben ik het op de redacteur die clowns uitnodigt.
Alleen zie je niemand hier uren lang voor de supermarkt staan voor de zonnebloemolie.stylezzz schreef op zondag 11 september 2022 @ 21:36:
[...]
Ach, als hier in het nieuws komt dat de zonnebloemolie duurder word door de oorlog is de volgende dag het schap in de supermarkt ook leeg. Niet heel verrassend.... al volg ik de rest van je post zeker wel.
Maar dat terzijde.. Mijn post wat meer bedoeld om te laten zien dat zelfs in de grote steden daar zeer grote armoede heerst.
Ik geloof wel dat ze echt zijn, meen zelfs dat het moties waren, maar van deelgemeenteraadsleden. Dat nou niet direct de top. Wat er in de top gebeurt weten we niet, en als je er iets over leest weet je zeker dat het 'gelekt' is door iemand met een agenda.Jerie schreef op zondag 11 september 2022 @ 21:50:
[...]
1) Als die brieven echt zijn is het geen speculatie.
3 dagen geleden ging er wel een transport van Polen naar Oekraïne met T-72s tanks, alleen zou het wel erg snel zijn als ze nu al in gebruik zijn, bovendien ziet deze er al erg roestig uit.Apache4u schreef op zondag 11 september 2022 @ 21:12:
[Embed]
[Twitter: title]
[ Voor 3% gewijzigd door Barfman op 11-09-2022 22:06 ]
Deze man heeft er verstand vanApache4u schreef op zondag 11 september 2022 @ 21:12:
[Embed]
this is NOT in the UKR, its in the US, its a M1A2SEP, NOT something that the ukr would get. the UD does NOT have them fully fielded yet. it would be at least another year if everything went right prior to ukr getting a single M1 like this
— david D. (@secretsqrl123) 11 september 2022
Polen heeft al 28 SEPv2 varianten van de m1 in leen sinds juli (aldus wiki)Barfman schreef op zondag 11 september 2022 @ 22:04:
[...]
3 dagen geleden ging er wel een transport van Polen naar Oekraïne met T-72s tanks, alleen zou het wel erg snel zijn als ze nu al in gebruik zijn, bovendien ziet deze er al erg roestig uit.
[Twitter: title]
Het zou me niet verbazen als er een paar Oekraïense tank crews alvast een opleiding gehad hebben.
Of ze ook daadwerkelijk ingezet zijn in Oekraïne... dat zou wel een pluspuntje zijn zeg.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid