Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 16 ... 76 Laatste
Acties:
  • 712.312 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MetalSonic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07-07 23:03
Dat was een sensationele dag gisteren. Ben benieuwd wat er vandaag wordt terug veroverd.

Fijn ook dat in Rusland het geluid voor het aftreden van Putin luider wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
MetalSonic schreef op zondag 11 september 2022 @ 09:25:
Fijn ook dat in Rusland het geluid voor het aftreden van Putin luider wordt.
Deze pro-Russische twitterfeed is interessant om te volgen, vooral de andere toon sinds het begin van dit offensief is opvallend.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online

_Eend_

🌻🇺🇦

https://nitter.net/Euroma...tus/1568870661468356608#m

Ah ja, want mensen met geweld het leger in dwingen heeft ook zo enorm geholpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:24
R3m3d7 schreef op zondag 11 september 2022 @ 08:56:
[...]

Ik lees dit anders.
In rusland is aids krijgen iets om je enorm voor te schamen, russen krijgen niet dat soort ziektes, russen staan daar boven. Oekraine is een land voor onzedelijke vieze wezens die je eigenlijk geen mens kan noemen.
Ze hebben er zoveel dat ze er een hele eenheden mee kunnen samenstellen!

Knal ze kapot die vieze lui daar in Oekraine!
Zal zeker wel weer niet uitmaken dat Rusland een 30% hogere besmettingsgraad heeft als Oekraïne?

Only when it is dark enough, can you see the stars

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Def Mon met z'n update, met een leuke funfact :)

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FcXBOy8XwAA-ufQ?format=jpg&name=large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-07 07:37

bloody

0.000 KB!!

De cijfers van de afgelopen dag, forse getallen weer.
Ik denk dat de Russische voertuigen die achtergelaten zijn door de Russen, niet meetellen?

Afbeeldingslocatie: https://static.ukrinform.com/photos/2022_09/1662880157-615.jpg

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
anandus schreef op zondag 11 september 2022 @ 02:03:
[...]

offtopic:
Waarom denk je dat? Dat zou alleen maar een escalatie zijn en daar is Amerika/NAVO niet op uit
Dat is wat Biden expliciet heeft gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
bulle bas schreef op zondag 11 september 2022 @ 10:19:
[...]

Biden heeft gezegd dat de VS kernwapens zou gebruiken als Rusland kernwapens in Oekraïne gebruikt?
Heb je daar een linkje van?
Dat lijkt me namelijk écht heel sterk.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

bulle bas schreef op zondag 11 september 2022 @ 10:19:
[...]

Dat is een beetje kort door de bocht. Ik herinner mij de “response in kind” opmerking van Biden maar als ik nu ga zoeken gaat het dan vooral om de (toen) mogelijke inzet van chemische wapens (tegen Azov). Ook hebben de Amerikanen geweigerd om toe te lichten wat “response in kind” dan concreet betekent.

Ik vrees dat deze opmerking in dezelfde categorie valt als de “red line” van Obama in Syrië. Er is weinig wat we kunnen doen als Putin echt kernwapens inzet.

https://www.foxnews.com/p...o-intention-jake-sullivan

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
anandus schreef op zondag 11 september 2022 @ 10:32:
[...]

Biden heeft gezegd dat de VS kernwapens zou gebruiken als Rusland kernwapens in Oekraïne gebruikt?
Heb je daar een linkje van?
Dat lijkt me namelijk écht heel sterk.
Hij heeft gezegd een response in kind. Dus vandaar dat ik zei "Kernwapens gebruiken levert een Amerikaanse/NAVO- respons op uit dezelfde categorie."

Of die categorie dezelfde wapens zijn, of dezelfde impact zullen hebben wordt daarmee in het ongewisse gehouden. Maar zodra een partij kernwapens gebruikt kan je niet wegkomen met een prikje terug, het lijkt alsof men dat in de hogere echelons begrepen hebben. En ja, het is fijn dat de VS daar de lead neemt want Europa zou goede kans maken hiermee te blunderen door in plaats van geweld te gebruiken meteen in de diplomatiereflex te springen.

Reken op iets zoals het vernietigen van het totale militaire apparaat van Rusland. Een bom op Moskou kan ook, maar alleen al met conventionele wapens is het militaire apparaat van Rusland met een paar streken van de aardbodem verdwenen en dat laatste lijkt me strategischer.

EDIT
@downtime Het ging eerst om kernwapens en later inderdaad ook om biochemische wapens. Bij die laatste categorie verwacht ik nog minder een kopie-respons.
Daarnaast duurde het even voordat de VS dit dreigement gaf. Hier lijkt wel degelijk achter de schermen afstemming over te hebben plaatsgevonden, waarbij Obama wellicht blufte. De pijnlijke les die waarschijnlijk nu wel geleerd is is dat toegeven aan de bully een gevaarlijke strategie is. Van meet af aan heb ik bepleit dat escalatie plaatsvindt in de ruimte die wij de bully geven, dat knopje is in de VS ook wel om vermoed ik.

[ Voor 20% gewijzigd door bulle bas op 11-09-2022 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
bulle bas schreef op zondag 11 september 2022 @ 10:40:
[...]

Hij heeft gezegd een response in kind. Dus vandaar dat ik zei "Kernwapens gebruiken levert een Amerikaanse/NAVO- respons op uit dezelfde categorie."

Of die categorie dezelfde wapens zijn, of dezelfde impact zullen hebben wordt daarmee in het ongewisse gehouden. Maar zodra een partij kernwapens gebruikt kan je niet wegkomen met een prikje terug, het lijkt alsof men dat in de hogere echelons begrepen hebben. En ja, het is fijn dat de VS daar de lead neemt want Europa zou goede kans maken hiermee te blunderen door in plaats van geweld te gebruiken meteen in de diplomatiereflex te springen.

Reken op iets zoals het vernietigen van het totale militaire apparaat van Rusland. Een bom op Moskou kan ook, maar alleen al met conventionele wapens is het militaire apparaat van Rusland met een paar streken van de aardbodem verdwenen en dat laatste lijkt me strategischer.

@downtime Het ging eerst om kernwapens en later inderdaad ook om biochemische wapens. Bij die laatste categorie verwacht ik nog minder een kopie-respons.
Ik denk dat je het dan verkeerd begrepen hebt.

Op de vraag of de VS militair zou reageren als er chemische wapens gebruikt zouden worden, antwoordde Biden niet met een "ja", maar met
It would trigger a response in kind, whether or not, you’re asking whether Nato would cross, we’d make that decision at the time.
Ik lees hier allesbehalve een definitieve militaire reactie in. Het zouden ook meer wapenleveringen aan Oekraïne kunnen zijn, bijv of extra sancties.

Ik kan de quote "in kind" overigens niet vinden in de context van kernwapens

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
anandus schreef op zondag 11 september 2022 @ 10:49:
[...]

Op de vraag of de VS militair zou reageren als er chemische wapens gebruikt zouden worden, antwoordde Biden niet met een "ja", maar met

[...]

Ik lees hier allesbehalve een definitieve militaire reactie in. Het zouden ook meer wapenleveringen aan Oekraïne kunnen zijn, bijv of extra sancties.

Extra sancties zijn geen response in kind.

De vragen werden gesteld in de context van tot welke grens wij (VS/NAVO) aan de zijlijn zouden blijven staan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

RoD schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 23:51:
Daar is de update van Oryx. En het is weer feest.
[Embed] Captured 7 tanks, 15 BTR/BMP-achtige dingen, wat command vehicles, 10 artillerie, plus nog trucks en overig spul.

Totaal, inclusief vernietigd spul: 70 entries.

Fantastisch. Het Oekraïense leger is vandaag mechanisch gezien behoorlijk sterker geworden.
Om hier op terug te komen, een draadje over wat rusland nou verloren heeft in de afgelopen dagen. En dat alleen op basis van visuele bevestiging: https://threadreaderapp.com/thread/1568726055120420865.html

Meest interessante passages:

Fuck it let's do this. In conjunction with yesterday's numbers, Russia is visually confirmed to have lost to capture or destruction (mostly) capture between Kherson/Kharkiv: (in rough equivalency) 27.5 companies or 6.8 battalions or 3.4 *brigades* (of 3 battalions).

Tanks: 40 (4 full strength co's)
APCs: 35
Command/Comms: 11
Engineering: 4
Air Def: 9
IFV: 50
TIGR/MRAP type: 5
Logi/Transpo: 47
(plus an Su-25 & Su-34)

There is no way to spin this as anything other than a MASSIVE, unseen since WWII (in such a short time), loss of Russian equipment that definitely outpaces Russia's capacity to reconstitute. The Russian
military that remains in Ukraine is *significantly* (I cannot stress this enough, this is *not* something Russia can just shrug off) weaker than it was when it started the week.

At this point I don't see how Russia rebounds from this beyond perhaps stiffening defensive lines to stop further bleed. I don't see a scenario where Russia can make (significant) offensive progress in Ukraine after this week.

I forgot to mention, this is a tabulation of losses since Tuesday of this week. If you go back further it gets even worse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ze leren van hun fouten, de Amerikanen. Na het red-line fiasco van Obama (die ik trouwens over het algemeen erg hoog heb zitten) in Syrië, gaan ze dat niet meer doen. Dus zo’n reactie is ook wel te begrijpen.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-07 22:19
bloody schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 22:43:
[...]

Daarnaast maak ik mij ook zorgen over die kerncentrale, gaat helemaal niet goed daar :/
Inmiddels lijkt deze nu compleet stilgezet te zijn:
https://nos.nl/artikel/24...ja-nu-volledig-stilgelegd
De kerncentrale in Zaporizja is volledig stilgelegd. De Oekraïense beheerder Energoatom zegt dat ook de zesde en laatste reactor van de centrale is losgekoppeld van het elektriciteitsnet.

De laatste week stond de centrale al in "eilandmodus". Dat hield in dat hij alleen nog stroom leverde voor het koelsysteem van de laatst overgebleven reactor. Energoatom noemt het uitzetten van de centrale een veiligheidsmaatregel.
Ben wel benieuwd hoe het nu zit, nu de hele centrale losgekoppeld is en er dus ook geen stroom levert voor het koelsysteem. Ik ben niet zo op de hoogte van de techniek of een actief koelsysteem nog nodig is, of dat de reactie al gecontroleerd tot stilstand is gekomen. Ik betwijfel dat laatste eigenlijk (maar geen expert).

De reactie van de Russen vindt ik nog het ergste... ;(
[q]Rusland wil "aanvullende uitleg" van het IAEA over de bevindingen van het inspectieteam.[/q

Edit:
https://www.theguardian.c...t-down-says-operator-live
Operations at the Russian-held Zaporizhzhia nuclear power plant in Ukraine have fully halted, Energoatom, the state agency in charge of the plant, said on Sunday.

The agency said the restoration of power to the plant had allowed it to do the safest thing and power down its sixth and last working reactor.
Ik gok er op dat het stopzetten inderdaad wel goed is gelukt door toch wel aangesloten te zijn op het elektriciteitsnet (itt wat de NOS tekst doet vermoeden). Ik kan me goed voorstellen dat die externe powersupply nodig is (geweest?) om de shutdown uit te kunnen voeren (besturing, nog nakoelen).

De NOS laat in haar artikel overkomen alsof de hele centrale al losgekoppeld was van het stroomnet... Eilandbedrijf is wat anders dan "éénrichtingsverkeer" van stroom |:(

[ Voor 28% gewijzigd door GENETX op 11-09-2022 11:35 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

hoevenpe schreef op zondag 11 september 2022 @ 09:31:
[...]

Deze pro-Russische twitterfeed is interessant om te volgen, vooral de andere toon sinds het begin van dit offensief is opvallend.
Het klagen over zielige Russische burgers die nu moeten vluchten (voor Oekrainse doodseskaders die alle Russische sprekers vermoorden) is begonnen, de omschakeling van Machtig Rusland naar O Dat Vuile Westen Ook is soepel gedaan.

edit: https://twitter.com/Arslon_Xudosi/status/1568876740088315906

Hee, iemand is een volledige T-80 tank compagnie vergeten in het bos, wat vervelend.

[ Voor 12% gewijzigd door IJzerlijm op 11-09-2022 11:11 ]

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Ik lees verschillende Tweets over Kharkiv, maar ook over de andere steden - maar niet echt een bevestiging.

Is het misschien de bedoeling dat niemand echt weet wat er aan de hand is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
RoD schreef op zondag 11 september 2022 @ 08:44:
[...]

Dat klopt. Uiteraard gelooft een deel de propaganda maar de rest weet heel goed dat je de overheid niet moet vertrouwen. Helaas kent de gemiddelde rus geen alternatief aangezien ze nooit democratie of functionerende instituten hebben gehad. Hoe dan ook, russen weten dat je voor jezelf moet zorgen.
..voor jezelf moet zorgen, met een watertje :+

Wikipedia heeft een prachtige entry over Sovjet en Rusland humor. Ook interne. Veel vertrouwen in de machthebbers blijkt er niet uit. Met name cynisme. Heel veel cynisme.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

IJzerlijm schreef op zondag 11 september 2022 @ 11:04:
[...]

Het klagen over zielige Russische burgers die nu moeten vluchten (voor Oekrainse doodseskaders die alle Russische sprekers vermoorden) is begonnen, de omschakeling van Machtig Rusland naar O Dat Vuile Westen Ook is soepel gedaan.

Hee, iemand is een volledige T-80 tank compagnie vergeten in het bos, wat vervelend.
Collaborateurs zullen bij heroveren een niet al te prettige toekomst krijgen. Ik kan alleen mijn schouders ophalen en denken wat die collaborateurs hebben uitgevroten in bv bucha.

Ik hoop dat ze meevluchten met hun Russische vrienden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06:56

ZenTex

Doet maar wat.

HollowGamer schreef op zondag 11 september 2022 @ 11:16:

Is het misschien de bedoeling dat niemand echt weet wat er aan de hand is?
Yeap
Wederom een opsec info blackout.
Bijna niemand die weet wat er aan de hand is.

Ik neem aan dat na de successen van de afgelopen dagen UAF is begonnen met consolideren, herbevoorraden, rusten en de wonden likken. Je wilt dus niet dat vanwege onvoorzichtigheid een paar mooie lokaties voor Russische artillerie prijsgegeven worden.

En laat de Russen ook maar raden wat er aan de hand is.

Ik zeg, geniet van de rustpauze en geniet van de talloze memes, die zijn bijna even talrijk en episch als UA successen de afgelopen dagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
GENETX schreef op zondag 11 september 2022 @ 11:02:
[...]

Inmiddels lijkt deze nu compleet stilgezet te zijn:
https://nos.nl/artikel/24...ja-nu-volledig-stilgelegd

[...]

Ben wel benieuwd hoe het nu zit, nu de hele centrale losgekoppeld is en er dus ook geen stroom levert voor het koelsysteem. Ik ben niet zo op de hoogte van de techniek of een actief koelsysteem nog nodig is, of dat de reactie al gecontroleerd tot stilstand is gekomen. Ik betwijfel dat laatste eigenlijk (maar geen expert).

De reactie van de Russen vindt ik nog het ergste... ;(

[...]
Ik las net een hele verklaring. Ik blijf je het linkje even schuldig, want die heb ik alweer dichtgegooid.

Ze hebben een lijntje met het Oekraïnse elektriciteitsnetwerk hersteld. Daar komt nu stroom vandaan, om het interne proces op gang te houden.
Daarnaast hebben ze dieselgeneratoren, en zijn ze druk bezig met diesel hamsteren, als het linkje weer verbroken wordt kunnen ze daarmee het interne electriciteitsnetwerk van de centrale in stand te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Delerium schreef op zondag 11 september 2022 @ 11:22:
[...]

Op Twitter las ik dat die geweigerd worden aan de grens.. mooie vrienden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online

Ik ook niet meer. Bij het zoeken in CNN zie ik sowieso dat heel veel artikelen niet meer vindbaar zijn, deze uitspraken werden waarschijnlijk geciteerd in "live" artikelen die geen onderdeel zijn van archief. Sws jammer dat ze geen archief aanbieden, zij hebben immers doorgaans prima verslaggeving.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Hackers zijn goed bezig in Rusland.
⚡️ Saint Petersburg. Today, the morning news on many channels on Internet television was interrupted by a video message denouncing Putin's government in terrorism. The Hdr0 hacker group claimed responsibility.
https://t.me/rospartizan/1010 voor filmpje

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:59

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Zie net een filmpje van een Russische soldaat voorbij komen die verklaard dat sommige tanks wel rijden maar niet kunnen schieten maar dat ze wel bevolen worden die te gebruiken. En weer andere tanks kunnen wel schieten maar niet rijden. 7(8)7

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Uitgebreide analyse van de huidige situatie en de uitzichtloosheid voor de Russen:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:06

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

hoevenpe schreef op zondag 11 september 2022 @ 09:02:
[...]

Ben met je eens dat dat het beste zou zijn, de Russen kennende worden deze gevluchte troepen over een paar dagen elders ingezet.
Waarbij de definitie van het woord "inzet" weer een stukje verder is opgerekt.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
hoevenpe schreef op zondag 11 september 2022 @ 11:33:
Uitgebreide analyse van de huidige situatie en de uitzichtloosheid voor de Russen:
[Twitter]
Thus, there is a potential for a union between 🇷🇺 generals trying to avoid scapegoating, soldiers with PTSD and the disgruntled 🇷🇺 patriots. As a result, the failure of the imperialistic war of conquest may transform into a civil war in russia.
Hoe moet ik dit precies zien? Bedoelen ze dan generalen/'belangrijke' pionen die in opstand komen of echt steden die met elkaar in oorlog gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06:56

ZenTex

Doet maar wat.

Chaoss schreef op zondag 11 september 2022 @ 11:32:
[...]

Zie net een filmpje van een Russische soldaat voorbij komen die verklaard dat sommige tanks wel rijden maar niet kunnen schieten maar dat ze wel bevolen worden die te gebruiken. En weer andere tanks kunnen wel schieten maar niet rijden. 7(8)7
Russische oplossing; dan rijdt de ene toch en de andere schiet? Dan heb je 1 volledig functionerende tank.

Dus staat de schietende tank ergens in een veld 20 km van het front te schieten, terwijl de rijdende tank rondjes rijdt bij het front.

Dat zou me niet meer verbazen gezien de staat van het Russische leger. We hebben wel vreemdere dingen gezien de afgelopen weken.

[ Voor 3% gewijzigd door ZenTex op 11-09-2022 11:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-07 15:20

TrailBlazer

Karnemelk FTW

HollowGamer schreef op zondag 11 september 2022 @ 11:40:
[...]

[...]

Hoe moet ik dit precies zien? Bedoelen ze dan generalen/'belangrijke' pionen die in opstand komen of echt steden die met elkaar in oorlog gaan?
Je kan beter met zijn allen een front vormen dan een voor een geslachtofferd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
HollowGamer schreef op zondag 11 september 2022 @ 11:40:
[...]

[...]

Nou lees maar een stukje rusland geschiedenis, revolutie als een oorlog in den vreemde niet goed ging.
De generaals zouden nu voor de keuze kunnen staan, revolutie en putins kliek weg of als offerlam het eigen hoofd verliezen.
Ontevreden soldaten die geen orders uitvoeren.
putin kweekt nu dus eigenlijk een leger dat hem wel af kan zetten.
Daarom dus ook moet een vluchtende rus rustig kunnen vluchten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Na beschietingen ligt kerncentrale bij Zaporizja nu helemaal stil

Volkskrant
De zesde en laatste reactor van de kerncentrale bij Zaporizja is zondag uitgezet. De centrale produceert nu helemaal geen stroom meer. Voor de koeling van de nucleaire brandstof worden dieselgeneratoren ingezet.

De beslissing om de hele centrale stil te leggen is genomen na nieuwe beschietingen. Granaat- en raketinslagen hadden al alle vier de hoofdkabels van de centrale vernield, waardoor alleen nog stroom via een reservekabel aan het net werd geleverd.
Wat mij hierbij onduidelijk blijft wanneer die laatste beschietingen hebben plaatsgevonden. Gisteren, uit frustratie met andere gebeurtenissen?
De Zaporizja-centrale is nu voor zijn koeling en veiligheid volledig afhankelijk van dieselgeneratoren. De kerncentrale kan niet meer worden opgestart zonder stroom van buitenaf.
[...]
Dat is onder de huidige omstandigheden niet mogelijk. ‘We hebben gezien dat als de stroomvoorziening is gerepareerd, die meteen weer wordt beschadigd’, waarschuwde Grossi. ‘Dit is onacceptabel.’
Hiermee zijn de Dieselgeneratoren een laatste verdedigingslinie geworden om het oververhitten van de reactoren te voorkomen. Nu is het een veilige aanname dat de generatoren redundant zijn uitgevoerd, maar de aanvoer van brandstof moet niet onderbroken raken.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:04
TrailBlazer schreef op zondag 11 september 2022 @ 12:01:
[...]

Je kan beter met zijn allen een front vormen dan een voor een geslachtofferd worden.
Denk dat 'eigen hachje eerst' de overhand zal hebben

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-07 22:19
teacup schreef op zondag 11 september 2022 @ 12:10:

Volkskrant

[...]

Wat mij hierbij onduidelijk blijft wanneer die laatste beschietingen hebben plaatsgevonden. Gisteren, uit frustratie met andere gebeurtenissen?

[...]

Hiermee zijn de Dieselgeneratoren een laatste verdedigingslinie geworden om het oververhitten van de reactoren te voorkomen. Nu is het een veilige aanname dat de generatoren redundant zijn uitgevoerd, maar de aanvoer van brandstof moet niet onderbroken raken.
Oeh, dat stelt me weer minder gerust. Want wie zegt dat de Russen de brandstof aanvoeren? Ze kunnen er (hypothetish :') ) ook tanks op laten rijden. Zou een chantagemiddel richting UA kunnen zijn om geen brandstoftanks en transport aan te vallen.

Hie zien jullie dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:51
Tens schreef op zondag 11 september 2022 @ 12:12:
[...]

Denk dat 'eigen hachje eerst' de overhand zal hebben
Juist in dat opzicht is het omver werpen van de kliek die de opdracht gaf voor deze hele chaos wel een rationele stap, ergens. Dit is een groep officieren die enorm profiteerden van een groot budget maar weinig inzet, want corruptie met veel persoonlijk gewin zonder veel risico. Nu opeens veel risico zonder veel gewin, waarbij je ook nog kans krijgt opeens genomineerd te worden je hoofd op het blok te leggen vanwege het grote falen.

Terwijl als je samen optrekt je de schuld bij Putin en co kan leggen en jezelf en promotie kan geven in het kader van 'regering van nationale eenheid', orde op zaken stellen, terug naar de rust en wederopbouw van leger, economie en internationale status. Allemaal terwijl je jezelf voorziet van nieuwe zomerhuisjes en aandelen in nieuw op te zetten bedrijven in de wederopbouwsector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:31

Volkskrant

[...]

[...]

Ik snap het proces denk ik niet zo goed. Als de reactor uitstaat dan betekent dit toch ook dat er geen hitte meer wordt gegenereerd? Wat is anders de definitie van uit in het geval van een kernreactor? Slechts het niet leveren van stroom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Energoatom (het Oekraïense energiebedrijf dat de ZNPP beheerd) heeft natuurlijk ook een Telegram kanaal. Daar meldt de organisatie het volgende:
https://t.me/energoatom_ua/9543
🛑 Zaporizhzhya NPP is completely shut down

Today, September 11, 2022, at 03:41 am, ZNPP power unit No. 6 was disconnected from the grid. Arrangements for its cooling and transfer to a cold state are underway.

Over the past three days, the 6th power unit has been operating in an island mode powering exclusively the ZNPP in-house needs at a critically low capacity level (from 114 to 140 MW), since all transmission lines linking the Zaporizhzhya NPP to the Ukrainian power system were damaged due to russian shelling.

Yesterday evening, after one of these transmission lines was restored to its operational capacity, it became possible to power the ZNPP's in-house needs from the energy system of Ukraine. Therefore, a decision was made to shut down power unit No. 6 and transfer it to the safest state – cold shutdown.

In case of repeated damage to the transmission lines linking the facility to the power system, the risk of which remains high, the ZNPP's in-house needs will be powered by diesel generators, the service life of which is limited by the technological resource and the amount of available diesel fuel.

SE «NNEGC «Energoatom» takes all possible measures to organize the supply of additional batches of diesel fuel to the ZNPP.

In order to prevent an emergency situation at the power plant, it is necessary to stop the russian shelling of the transmission lines linking the ZNNP to the power system and establish a demilitarized zone around it. After that, it will be possible to repair the transmission lines, to ensure the connection to the grid and further safe operation of the ZNPP.

#ЗАЕС

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-07 20:56
q-enf0rcer.1 schreef op zondag 11 september 2022 @ 12:32:
[...]

Ik snap het proces denk ik niet zo goed. Als de reactor uitstaat dan betekent dit toch ook dat er geen hitte meer wordt gegenereerd? Wat is anders de definitie van uit in het geval van een kernreactor? Slechts het niet leveren van stroom?
Het verval van de radioactive isotopen die als het gevolg van de kernsplijting zijn ontstaan gaat gewoon door. Hierbij komt veel energie/warmte vrij, die zal nog een behoorlijke tijd actief moeten worden weggekoeld. Hiervoor zijn pompen nodig en die hebben weer stroom nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Delerium schreef op zondag 11 september 2022 @ 11:22:
[...]

Collaborateurs zullen bij heroveren een niet al te prettige toekomst krijgen. Ik kan alleen mijn schouders ophalen en denken wat die collaborateurs hebben uitgevroten in bv bucha.

Dus omdat collaborateurs in Bucha smerige dingen hebben gedaan, verdien je het nu om maar bijvoorbeeld gemarteld en/of vermoord te worden als je de administratie deed voor de nieuwe machtshebbers?

Ik hoop toch dat de Oekraïners, ondanks dat ze in een moeilijkere positie zitten, toch doorhebben dat zo'n spiraal van geweld niks oplost. Om het nog niet te hebben over andere onschuldige die beticht worden door mensen waar ze ruzie mee hebben van van alles en nog wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Sissors schreef op zondag 11 september 2022 @ 12:46:
[...]

Dus omdat collaborateurs in Bucha smerige dingen hebben gedaan, verdien je het nu om maar bijvoorbeeld gemarteld en/of vermoord te worden als je de administratie deed voor de nieuwe machtshebbers?
Waarom stel je een "niet al te prettige toekomst" meteen gelijk met gemarteld en vermoord worden? Daar zitten nog wel wat gradaties in. Op z'n minst hoort daar een rechter en wat bewijs aan te pas te komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
[b]Hiermee zijn de Dieselgeneratoren een laatste verdedigingslinie geworden om het oververhitten van de reactoren te voorkomen. Nu is het een veilige aanname dat de generatoren redundant zijn uitgevoerd, maar de aanvoer van brandstof moet niet onderbroken raken.
Dat zijn ze dus niet. Ergens vorige week had ik hier al gepost dat, en dit is de uitleg van een van de UA technici van de kerncentrale zelf, wanneer de generatoren uitvallen er geen reservegeneratoren zijn en dat dan binnen anderhalf uur de koeling wegvalt en een meltdown begint.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
downtime schreef op zondag 11 september 2022 @ 12:51:
[...]

Waarom stel je een "niet al te prettige toekomst" meteen gelijk met gemarteld en vermoord worden? Daar zitten nog wel wat gradaties in. Op z'n minst hoort daar een rechter en wat bewijs aan te pas te komen.
Omdat ik de eerste foto's al voorbij heb zien komen van vermoorde mensen onder noemer dat ze beschuldigd werden van collaboratie met de Russen?

Als het netjes via een rechter gaat en het binnen proporties gaat, heb ik er uiteraard geen problemen mee, maar dat is niet hoe ik verwacht dat het vaak genoeg zal gaan, en hier is het ook al wel eerder langs gekomen dat mensen niet veel problemen ermee hebben als er geen rechter aan de pas komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
[...]

Overigens is dit tot op zekere hoogte wel grappig. Want ik kwam gisteren bij wat tweets van Putin aanhangers, en behalve een enorme dosis copium die ze nodig hebben, komen ze ook in problemen met propaganda die zichzelf tegenspreekt:
1. De Russen zijn daar alleen om de lokale bevolking te beschermen
2. Dit was slechts een geplande strategische terugtrekking om een mobiele verdediging te hebben zodat je mensenlevens spaart.
3. De Oekraïners gaan alle Russisch sprekende vermoorden

Dus dan kreeg je wel wat vragen van ook de pro-Putin kant: Hoe de fuck kan het Russische leger nu een volledig geplande terugtrekking doen, als de burgers die ze moeten beschermen vermoord gaan worden door Oekraïnse leger?

Ik zag sommige reacties die zelfs claimden dat uiteraard ook alle burgers daar allang door Rusland geevacueerd waren voor deze aanval...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:01

Yucon

*broem*

Washington Post heeft een artikel geplaatst waarin gewonde Oekrainse soldaten geinterviewd worden. Daaruit komt toch een wat minder euforisch beeld naar voren
The soldiers said they lacked the artillery needed to dislodge Russia’s entrenched forces and described a yawning technology gap with their better-equipped adversaries. The interviews provided some of the first direct accounts of a push to retake captured territory that is so sensitive, Ukrainian military commanders have barred reporters from visiting the front lines.

“They used everything on us,” said Denys, a 33-year-old Ukrainian soldier whose unit fell back from a Russian-held village after a lengthy barrage of cluster bombs, phosphorous munitions and mortars. “Who can survive an attack for five hours like that?” he said.
Russia’s Orlan drones exposed Ukrainian positions from more than a kilometer above their heads, they said, an altitude that meant they never heard the buzz of the aircraft tracking their movements.

Russian tanks emerged from newly built cement fortifications to blast infantry with large-caliber artillery, the wounded Ukrainian soldiers said. The vehicles would then shrink back beneath the concrete shelters, shielded from mortar and rocket fire.

Counter-battery radar systems automatically detected and located Ukrainians who were targeting the Russians with projectiles, unleashing a barrage of artillery fire in response.

Russian hacking tools hijacked the drones of Ukrainian operators, who saw their aircraft drift away helplessly behind enemy lines.

Ukraine has discouraged coverage of the offensive, resulting in an information lag on a potentially pivotal inflection point in the nearly seven-month conflict.
A clear picture of Ukraine’s losses could not be independently assessed.

Denys, sitting upright on his hospital bed, said almost every member of his 120-person unit was injured, though only two were killed.

A 25-year-old soldier being treated for shrapnel wounds said that, within his unit of 100 soldiers, seven were killed and 20 injured. Ihor, the platoon commander, said 16 of the 32 men under his command were injured and one was killed.
..
“If they’re taking heavy casualties and it continues for a long period of time, it can be a problem,” Lee said.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-07 22:33

Indoubt

Always be indoubt until sure

Sissors schreef op zondag 11 september 2022 @ 12:56:
[...]

Omdat ik de eerste foto's al voorbij heb zien komen van vermoorde mensen onder noemer dat ze beschuldigd werden van collaboratie met de Russen?

Als het netjes via een rechter gaat en het binnen proporties gaat, heb ik er uiteraard geen problemen mee, maar dat is niet hoe ik verwacht dat het vaak genoeg zal gaan, en hier is het ook al wel eerder langs gekomen dat mensen niet veel problemen ermee hebben als er geen rechter aan de pas komt.
Het is oorlog daar. Hebben die russen aan de rechter iets gevraagd?

Er zijn miljoenen Oekrainers ontvoerd naar rusland die een bestaan tegemoet kunnen zien als een soort slaaf, Is dat aan de rechter gevraagd?

Er zijn vele tienduizenden Oekrainers gedood door de beschietingen. Is dat aan de rechter gevraagd?

Niet dat ik het goedkeur dat er collaborateurs worden vermoord maar het lijkt me in het geheel der dingen hooguit een fractie. Idealiter ga je daar netjes mee om maar dat zal lang niet altijd gebeuren nee. Had het maar geen oorlog moeten worden.

@Yucon All that en dan nog zo'n opmars maken. Russen die zich flink terugtrekken richting de grens.
Het zal vast geen koek en ei zijn geweest maar ik heb er een beetje moeite mee om te geloven dat hetgeen daar staat op grote schaal correct is. Dan zou er veel minder gebied zijn gewonnen.

[ Voor 11% gewijzigd door Indoubt op 11-09-2022 13:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Yaksa schreef op zondag 11 september 2022 @ 12:53:
[...]

Dat zijn ze dus niet. Ergens vorige week had ik hier al gepost dat, en dit is de uitleg van een van de UA technici van de kerncentrale zelf, wanneer de generatoren uitvallen er geen reservegeneratoren zijn en dat dan binnen anderhalf uur de koeling wegvalt en een meltdown begint.
Waarschijnlijk hebben ze een N+1 systeem dus een generator kan uitvallen. Probleem zijn niet de generators maar de diesel aanvoer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Sissors schreef op zondag 11 september 2022 @ 12:56:
[...]

Laat me raden, op Russische Telegram kanalen? Die beweerden ook dat in Bucha alleen maar door Oekrainers mensen waren vermoord.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:02

Don Quijote

El Magnifico

Yucon schreef op zondag 11 september 2022 @ 13:05:
Washington Post heeft een artikel geplaatst waarin gewonde Oekrainse soldaten geinterviewd worden. Daaruit komt toch een wat minder euforisch beeld naar voren

[...]

[...]

[...]
Goed om te blijven beseffen. Al die successen zijn relatief. Elke vlag die de lucht in gaat, gaat gepaard met verlies van leven. Ook aan Oekraïense kant. Iedere vlag zijn weer moeders die een kind verliezen, kinderen die hun ouders verliezen etc.

Daarom moeten we ze blijven steunen. En nooit vergeten wat ze opofferen. Zelfs niet als het nieuws zoals de laatste dagen "positief" is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Als achtergrond hoe de kerncentrale ZNPP werkt, kan je ook kijken naar de centrale in Borssele. Beide zijn een pressurized water reactor (PWR) of te wel een drukwaterreactor of hogedrukreactor. Het ontwerp is compleet anders, en de schaal ook, de theorie van de werking is hetzelfde.

EPZ - Blik in de bol
https://www.epz.nl/app/up...-03-22-Blik-in-de-bol.pdf

Koeling blijft nog lang noodzakelijk als een cold shutdown is uitgevoerd. Om de Duitsers aan te halen:
Shutdown of a nuclear power plant
During the power operation of a nuclear power plant, a self-sustaining chain reaction occurs in the reactor core. This chain reaction is maintained by the fact that more neutrons are produced in the fission process than are used in the absorption process. To shut down a nuclear power plant, the reactor must be brought into a permanently uncritical state (subcriticality) and the heat that continuous to generate must be discharged safely.

Shutdown technique
Subcriticality is achieved by lowering the neutron-absorbing control rods between the fuel elements in the reactor core. The control rods catch the neutrons generated in the reactor and thus end the nuclear chain reaction. In the case of a pressurised water reactor, water with added boron is additionally fed into the reactor for permanent subcriticality.

Residual heat removal
The fission products generating inside the fuel elements are radioactive and generate large amounts of heat, even after the reactor has been shut down. If the heat would not be removed, this so-called residual heat would increase the temperature far beyond the melting point of the fuel elements. Therefore the spent fuel elements are initially stored in a water-filled pool inside the nuclear power plant (spent fuel pool). The water largely shields the radiation and at the same time absorbs the generated residual heat.

Within one year after having been unloaded from the reactor, the activity contained in the irradiated fuel decreases to about 1/100 of the original level and slowly decreases further in the following years.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
IJzerlijm schreef op zondag 11 september 2022 @ 13:11:
[...]

Laat me raden, op Russische Telegram kanalen? Die beweerden ook dat in Bucha alleen maar door Oekrainers mensen waren vermoord.
Nee, hier in dit topic...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:06

Snow_King

Konijn is stoer!

[...]
Uiteraard zullen er posities zijn waar de Russen zich goed hebben ingegraven. Klinkt alsof ze dat op die plekken ook gedaan hadden. Heel UA leeg maken zal zeker niet makkelijk gaan.

UA maakt ook fouten en neemt ook risico's. Aan beide kanten zullen nog veel mensen sterven, dat is een feit.

Neemt niet weg dat RU op dit moment erg verzwakt lijkt op diverse plekken en de rek er echt wel uit begint te raken bij ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:53

JB

Cédric roelt!

Snow_King schreef op zondag 11 september 2022 @ 13:19:
[...]

Neemt niet weg dat RU op dit moment erg verzwakt lijkt op diverse plekken en de rek er echt wel uit begint te raken bij ze.
Ik hoop het! Alsmede dat de mensen steeds meer verzet gaan tonen tegen deze kansloze/uitzichtloze “vredesmissie”.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Is het normaal dat je mening over UA helemaal veranderd deze week? Voorheen was ik echt tegen de EU treding van UA, niet tegen het land of de mensen, maar ik was veel te bang voor RU.

Nu denk ik laten we UA zoveel mogelijk helpen, misschien ook zelfs militair, we moeten nu Rusland de kop in drukken, ook al is dat potentieel gevaarlijk voor ons hier. De UA laat zien dat het kan en dat (niet te vroeg juichen) zelfs in RU verdeeldheid lijkt te ontstaan.

Nu is dat natuurlijk niet mogelijk, we gaan dan een kernoorlog tegemoet, maar aan de andere kant deel ik nu de mening dat we (als EU) nog steeds te weinig doen tegen RU, zoals nog altijd (veel) gas kopen.

Nu lees ik dat RU nog het een missie noemt, geen oorlog. Maar wat houdt het precies in als ze UA de oorlog verklaren? Betekend dat ook iets voor EU/USA?

M.a.w. kunnen we nog zoveel meer doen? Hebben we nog meer wapens/materiaal die we kunnen leveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Er zijn helaas ook weer op Twitter berichten dat Rusland rondom de kerncentrale wilt gaan (schijn)vechten en daarvan UA de schuld wilt geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
TrailBlazer schreef op zondag 11 september 2022 @ 13:11:
[...]Waarschijnlijk hebben ze een N+1 systeem dus een generator kan uitvallen. Probleem zijn niet de generators maar de diesel aanvoer.
Heb je nou gelezen wat ik schreef? Er is geen N+1 systeem.
Quote van de directeur zelf: "During a shift between grid systems, the plant would be reliant only on a back-up diesel-powered generator, with no further options should that fail. After only 90 minutes without power the reactors would reach a dangerous temperature.
“During this disconnection, the plant won’t be connected to any power supply and that is the reason for the danger,” he said. “If you fail to provide cooling … for one hour and a half, then you will have melting already.”

Bron:

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

HollowGamer schreef op zondag 11 september 2022 @ 13:40:
Is het normaal dat je mening over UA helemaal veranderd deze week? Voorheen was ik echt tegen de EU treding van UA, niet tegen het land of de mensen, maar ik was veel te bang voor RU.

Nu denk ik laten we UA zoveel mogelijk helpen, misschien ook zelfs militair, we moeten nu Rusland de kop in drukken, ook al is dat potentieel gevaarlijk voor ons hier. De UA laat zien dat het kan en dat (niet te vroeg juichen) zelfs in RU verdeeldheid lijkt te ontstaan.

Nu is dat natuurlijk niet mogelijk, we gaan dan een kernoorlog tegemoet, maar aan de andere kant deel ik nu de mening dat we (als EU) nog steeds te weinig doen tegen RU, zoals nog altijd (veel) gas kopen.

Nu lees ik dat RU nog het een missie noemt, geen oorlog. Maar wat houdt het precies in als ze UA de oorlog verklaren? Betekend dat ook iets voor EU/USA?

M.a.w. kunnen we nog zoveel meer doen? Hebben we nog meer wapens/materiaal die we kunnen leveren?
De NAVO als collectief is veel en veel sterker dan het russische leger, en al helemaal nu de russen een flinke tik op de neus hebben gekregen van de Oekraïners. En ja, er staat nog voldoende materiaal in voorraad om aan Oekraïne te geven, het is een kwestie van willen. Vooral Duitsland is te traag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

gws24

Thinking is hard!

Heb je het dan over die autobom aanslagen op hoge bestuurders/collaborateurs in nog steeds bezet gebied? Dat heb ik langs zien komen in dit topic maar ik heb geen beelden gezien van bevrijd gebied waar dat gebeurd is.

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Ouch, UA weet wel wat trollen is.. :D

nope

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Dit is ook het einde van de "referenda".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-07 17:13

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

rapture schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 22:51:
[knip]

En de gemiddelde Russische soldaat is de SMO beu.

[knip]
Je somt heel wat logische redenen op welke allemaal stuk voor stuk bijdragen aan het lage moraal en het amper functioneren als leger. Vooralsnog ben ik ietwat sceptisch.

Ik kan er naast zitten maar volgens mij heeft het Russische leger min of meer altijd al te maken met laag moraal en slechte omstandigheden voor jan soldaat. Desalniettemin weten ze toch steeds behoorlijk wat slagkracht te creëren met hun vooroorlogse doctrine en lage moraal.

Al hoop ik wel dat het deze keer eindelijk eens een keer zorgt voor een ongekend verlies voor de Russen.
Mektheb schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 23:00:
Merk wel dat wij als echte Nederlanders reageren.

Vanochtend en vanmiddag Euforie en in de avond pessimistisch.

Ik ook heb gemengde gevoelens, maar ik zie geen big Russia surprise komen.
Beetje makkelijk en ook niet helemaal correct. De vraagtekens die er zijn komen gelijk met het nieuws of juist gebrek aan nieuws, niet omdat Oekraïne nu ineens tegenslag zou hebben oid.

Nogmaals, ik heb moeite met geloven dat de Russen bij Isium zomaar op de vlucht geslagen zijn.
Ik hoop het zeker, maar it just does not compute.
(maar misschien is dit juist de overschatting van het Russische leger met mijn westerse kijk op zaken)
Mag ik vragen wat de doorslaggevende reden was van de verandering van gedachte?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Hippocampus schreef op zondag 11 september 2022 @ 14:14:
[...]

Je somt heel wat logische redenen op welke allemaal stuk voor stuk bijdragen aan het lage moraal en het amper functioneren als leger. Vooralsnog ben ik ietwat sceptisch.

Ik kan er naast zitten maar volgens mij heeft het Russische leger min of meer altijd al te maken met laag moraal en slechte omstandigheden voor jan soldaat. Desalniettemin weten ze toch steeds behoorlijk wat slagkracht te creëren met hun vooroorlogse doctrine en lage moraal.

Al hoop ik wel dat het deze keer eindelijk eens een keer zorgt voor een ongekend verlies voor de Russen.
Het russische leger is maanden bezig geweest om een paar dorpen en een klein stadje te veroveren. Oekraïne doet een speldenprik en rusland is een hele Oblast kwijt in drie dagen. Dus ik ben het niet met je eens dat rusland slagkracht heeft. Wat ze vooral doen is bommen gooien op woonwijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
[...]

Mag ik vragen wat de doorslaggevende reden was van de verandering van gedachte?
Dat vraag ik me inderdaad ook af. Want qua "angst" voor Rusland, even los van het huidige tegen offensief van Oekraïne, is toch al wel maanden duidelijk dat in een conventionele oorlog Rusland echt geen schijn van kans heeft tegen het westen? (Om het nog niet erover te hebben dat angst een slechte raadgever is, maar de dictator zijn zin geven, want stel je eens voor dat wij anders wat last ervan krijgen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

RoD schreef op zondag 11 september 2022 @ 14:16:
[...]

Het russische leger is maanden bezig geweest om een paar dorpen en een klein stadje te veroveren. Oekraïne doet een speldenprik en rusland is een hele Oblast kwijt in drie dagen. Dus ik ben het niet met je eens dat rusland slagkracht heeft. Wat ze vooral doen is bommen gooien op woonwijken.
Hopelijk snap je wat ik bedoel met slagkracht, ze hebben tenslotte toch delen van Oekraïne bezet.
Laten we niet verzanden in hoeveel slagkracht er waar beschikbaar is of hoe tactisch het ingezet wordt. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Hippocampus schreef op zondag 11 september 2022 @ 14:24:
[...]

Hopelijk snap je wat ik bedoel met slagkracht, ze hebben tenslotte toch delen van Oekraïne bezet.
Laten we niet verzanden in hoeveel slagkracht er waar beschikbaar is of hoe tactisch het ingezet wordt. :)
Om eerlijk te zijn weet ik niet wat je bedoelt met slagkracht. Als je bedoelt dat het russische leger veel mensen en materiaal heeft dat in Oekraïne staat, ja dat zou ik met je eens zijn. Dus het wordt niet gemakkelijk om de rest ook terug te veroveren. Maar dat het Charkiv front zo ineenstort, toont aan dat Oekraïne dit met de juiste westerse hulp kan winnen.

Dat betekent meer wapens. Tanks, vliegtuigen, himars, munitie. Doorgaan met trainen en opleiden van soldaten en specialisten. Sancties op blijven voeren zodat de russen bijna niets kunnen produceren. Dan is het niet morgen gedaan, maar we hebben de macht om Oekraïne aan de overwinning te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Yaksa schreef op zondag 11 september 2022 @ 13:47:
[...]

Quote van de directeur zelf: "During a shift between grid systems, the plant would be reliant only on a back-up diesel-powered generator, with no further options should that fail. After only 90 minutes without power the reactors would reach a dangerous temperature.
“During this disconnection, the plant won’t be connected to any power supply and that is the reason for the danger,” he said. “If you fail to provide cooling … for one hour and a half, then you will have melting already.”

Bron:
Ik had het geinterpreteerd als geen twee volledig onafhankelijke sets dus 2x3 oid. Aan de andere kant is het ook wel logisch want het is echt de last last resort.

Overigens hier wordt wel consequent over meerdere gesproken.
https://amp.theguardian.c...-plant-shut-down-operator
Desondanks diesel zal een groter issue zijn denk ik.

[ Voor 10% gewijzigd door TrailBlazer op 11-09-2022 14:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• J2S
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:41

J2S

...
...
Als Rusland de oorlog verklaart aan Oekraïne, dan zullen ze gaan mobiliseren, dus dan komen er na een tijdje veel meer soldaten beschikbaar voor Rusland. Echter doet Rusland dat niet omdat het niet te verkopen is aan de bevolking. Daarnaast kunnen ze die nieuwe soldaten moeilijk uitrusten met van alles, want het meeste spul van kwaliteit wat Rusland in te zetten had, is allang ingezet. Dus nieuwe lichtingen zullen veel minder effectief zijn.

Het lijkt op dit moment dus geen realistisch scenario, en mochten ze het wel doen verandert er voor Oekraïne weinig en voor de EU en de VS niets.

Mijn systeempjes ||_|| 50D + grip || EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM; EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM; EF 85mm F/1.8 USM

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
[...]

[...]

Oud-generaal Hodges zegt praktisch hetzelfde als ik: de VS hoeft niet eens perse met een nucleair antwoord te komen om, ik zeg het even in mijn eigen woorden, er een eind aan te breien. Conventioneel is de VS/NAVO zo afschuwelijk veel krachtiger dan dat afgebladderde pompstation dat het een totaal zinloze exercitie is om er überhaupt aan te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

In de Russische TG channels is het nu ook doorgedrongen dat ze aan de Noordkant er uit getrapt zijn.
At this moment we have to state that we are leaving the Kharkov region. Both to the east of Kharkov and to the north of it. The line of defense is along the left bank of the Oskol.
During the day, the enemy occupies abandoned villages in the north of the Kharkov region.
The front is now passing through the border. Of the civilians who wanted to and could, they were evacuated. But obviously not all. In the territories occupied by the Armed Forces of Ukraine, Nazi terror is again unfolding.

The RF Armed Forces are now reinforcing the front along the Oskol and on the border, where field fortifications are already being erected.
Maar ook wordt meteen geroepen dat de UA kant dramatische verliezen heeft:
🇷🇺🇺🇦 You know, what is very alarming is the thousands and thousands of dead and wounded Ukrainian soldiers from the offensive. Thousands of missing and of course prisoners.

The French press notices this in their reports, indicating that the hospitals are overcrowded (this is Kramatorsk).

Of course, now everyone is busy shouting victory, not noticing the price. Also not including the brain that the game is not over yet, and Zelensky has already sent all the reserves to the meat grinder.

nope

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dangerousp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:02
bloody schreef op zondag 11 september 2022 @ 14:40:
In de Russische TG channels is het nu ook doorgedrongen dat ze aan de Noordkant er uit getrapt zijn.

[...]

[...]

Maar ook wordt meteen geroepen dat de UA kant dramatische verliezen heeft:

[...]
Er zullen inderdaad behoorlijke verliezen zijn. Alleen als de russen zich terugtrekken voordat de UA er is, dan kunnen ze ook geen slachtoffers maken toch?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

[...]

Disclaimer: Ik neem even aan dat die reactoren op vergelijkbare wijze werken als westerse reactoren (merk op dat deze aanname helemaal niet vanzelfsprekend is, Tsjernoby was een totaal ander en minder veilig concept dan de reactoren in het westen)

Edit: die aanname klopt Zaporizhzhia Nuclear Power Plant wiki, maar wat is dit een lel van een kerncentrale zeg.
The plant has 6 VVER-1000 pressurized light water nuclear reactors (PWR), each fuelled with 235U (LEU)[1] and generating 950 MWe, for a total power output of 5,700 MWe.[2] The first five were successively brought online between 1985 and 1989, and the sixth was added in 1995. The plant generates nearly half of the country's electricity derived from nuclear power,[3] and more than a fifth of total electricity generated in Ukraine.[4] The Zaporizhzhia thermal power station is nearby.
Direct rond de splijtstofstaven in een reactor wordt het splijtingsproces "geregeld" met regelstaven. Die worden tussen de splijtstofstaven geschoven zodat de reacties tussen de splijtstofstaven onderling worden geblokkeerd. Hiervoor bevatten die splijtstofstaven een materiaal als Cadmium of Borium. Die materialen zijn in staat om de elektronen, vrijgekomen bij de splijtingsreacties, te absorberen. Deze regelstaven zijn dus cruciaal bij het stoppen van een reactor. Om energie te produceren doen alle splijtstofstaven gezamenlijk hun werk. Die gezamenlijke massa bevindt zich dan vlak onder de kritische massa waarbij de kernsplijting zich ongeremd zou gaan vermeerderen. Worden de regelstaven tussen de splijtstofstaven geschoven, dan wordt de gezamenlijke massa van de splijtstofstaven die bijdraagt aan de splijtingsreactie kleiner en is de massa onderkritisch.

In zoverre heb je gelijk als je zegt dat de reactie dan stopt. Ze stopt alleen niet direct. Ze dooft langzaam uit. Dit maakt een kernreactor ook niet zo geschikt om snel energieproductie mee te variëren omdat het regelen nogal ene indirect proces is.

Tijdens dit uitdoven produceert de reactor nog steeds energie. Die energie kan nu nergens meer naartoe en kan alleen worden opgenomen door het koelwater. Zou een koeling in een centrale compleet uitvallen dan kan het gebruik van de regelstaven niet garanderen dat een meltdown wordt voorkomen.

Verzachtende omstandigheden bij Zaporizhzhya zijn wel dat alle andere reactoren al eerder zijn afgeschakeld. Die zijn dus al langer onderweg in hun cooldown. Deze laatste reactor produceerde uiteindelijk alleen maar energie voor de koeling van de complete centrale. Die heeft dus in een soort sluimerstand gestaan. Dit is zeker niet een situatie waarin een beheerder van een kerncentrale wil zijn, zeker niet omdat we niet weten wat er vandaag of morgen weer voor onzalige scenario's worden verzonnen. Dat het besluit is genomen kan ik volledig begrijpen. Afschakelen nu het nog kan. Misschien is het besluit geholpen met de aanwezigheid van voldoende voorraad brandstof voor de generatoren.

Of en wanneer het koelsysteem zou kunnen worden afgeschakeld durf ik niet te zeggen.

[ Voor 12% gewijzigd door teacup op 11-09-2022 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

RoD schreef op zondag 11 september 2022 @ 14:28:
[...]

Om eerlijk te zijn weet ik niet wat je bedoelt met slagkracht. Als je bedoelt dat het russische leger veel mensen en materiaal heeft dat in Oekraïne staat, ja dat zou ik met je eens zijn.
Waarom zou je ontkennen dat de Russen een behoorlijke slagkracht zouden hebben? De potentie om een ander land binnen te vallen en deels bezet te houden op deze schaal zouden momenteel niet veel legers zelfstandig kunnen.
Dat het allemaal niet vanzelf gaat en de Russen geen luchtoverwicht hebben weten te creëren neemt niet weg dat Oekraïne (zelfs met steun) nog hun handen vol hebben om de Russen aan te pakken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Hippocampus schreef op zondag 11 september 2022 @ 14:45:
[...]

Waarom zou je ontkennen dat de Russen een behoorlijke slagkracht zouden hebben? De potentie om een ander land binnen te vallen en deels bezet te houden op deze schaal zouden momenteel niet veel legers zelfstandig kunnen.
Dat het allemaal niet vanzelf gaat en de Russen geen luchtoverwicht hebben weten te creëren neemt niet weg dat Oekraïne (zelfs met steun) nog hun handen vol hebben om de Russen aan te pakken.
Ik ontken niets want ik weet nog steeds niet wat jouw definitie is van slagkracht. :) En als het gaat om het vermogen van rusland om een ander land deels bezet te houden. Ja, het klopt dat er weinig legers zijn die dat kunnen, maar wmb is dat niet relevant in deze context. Wat relevant is, kan Oekraïne dit winnen? En dan hebben de afgelopen zes maanden bewezen dat het antwoord daarop "ja" is, ondanks dat we dit vantevoren wellicht niet dachten (althans, maar weinig mensen). Ik ga ook niet claimen dat het gemakkelijk gaat en dat het morgen al gedaan kan zijn. Het blijft iets van de lange adem. Maar het kán, en dat is wmb het meest relevante punt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

@teacup afkoelen kan tot een jaar duren dus het duurt wel even. Ik lees trouwens dat ze sinds gisteren weer stroom hebben en daarom besloten nu alles down te brengen. Ze hebben maar voor 10 dagen diesel. Hoe eerder ze alles platgooien hoe beter. Alles wat eraan warmte uit is is meegenomen denk ik tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

RoD schreef op zondag 11 september 2022 @ 14:48:
[...]

Ik ontken niets want ik weet nog steeds niet wat jouw definitie is van slagkracht. :) En als het gaat om het vermogen van rusland om een ander land deels bezet te houden. Ja, het klopt dat er weinig legers zijn die dat kunnen, maar wmb is dat niet relevant in deze context. Wat relevant is, kan Oekraïne dit winnen? En dan hebben de afgelopen zes maanden bewezen dat het antwoord daarop "ja" is, ondanks dat we dit vantevoren wellicht niet dachten (althans, maar weinig mensen). Ik ga ook niet claimen dat het gemakkelijk gaat en dat het morgen al gedaan kan zijn. Het blijft iets van de lange adem. Maar het kán, en dat is wmb het meest relevante punt.
Maar de context was mijn argument, dat ze ondanks laag moraal en ouderwetse tactieken toch nog zoveel slagkracht hebben. (of hadden ondertussen)

Daarbij gaat het niet over wie er kan winnen, of hoe tactisch het een en ander toegepast wordt. Dat is jouw context ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Hippocampus schreef op zondag 11 september 2022 @ 14:56:
[...]

Maar de context was mijn argument, dat ze ondanks laag moraal en ouderwetse tactieken toch nog zoveel slagkracht hebben. (of hadden ondertussen)

Daarbij gaat het niet over wie er kan winnen, of hoe tactisch het een en ander toegepast wordt. Dat is jouw context ;)
Ok dan hebben we het simpelweg over andere zaken. :) Dat rusland met laag moraal en lompe tactiek veel kan, ja dat is zo'n beetje het handelsmerk. Ze worden niet voor niets vergeleken met de orcs uit mordor (al hadden die meer moraal denk ik zo).

rusland moet het volledig hebben van fysieke overmacht, gebaseerd op artillerievuur waarbij alles aan de kant van de tegenstander wordt vernietigd. UA heeft laten zien dat succesvol te kunnen verstoren met slimme maneouvres en tactiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
TrailBlazer schreef op zondag 11 september 2022 @ 14:52:
@teacup afkoelen kan tot een jaar duren dus het duurt wel even. Ik lees trouwens dat ze sinds gisteren weer stroom hebben en daarom besloten nu alles down te brengen. Ze hebben maar voor 10 dagen diesel. Hoe eerder ze alles platgooien hoe beter. Alles wat eraan warmte uit is is meegenomen denk ik tenminste.
Reken maar op minstens het dubbele aangaande het afkoelen. En ook de al 'opgebruikte' splijtstofstaven die in een aparte ruimte bewaard worden moeten nog steeds gekoeld worden alvorens ze 'veilig' tot radioactief afval verwerkt kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
[...]

Een kernsplitsing kernreactor gebruikt een klein beetje van de opgewekte energie om de core minder warm te laten worden (anders krijg je een meltdown). Hier gebruikt men graag waterpompen voor en daarom staan ze vaak aan het water.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

dangerousp schreef op zondag 11 september 2022 @ 14:43:
[...]

Er zullen inderdaad behoorlijke verliezen zijn. Alleen als de russen zich terugtrekken voordat de UA er is, dan kunnen ze ook geen slachtoffers maken toch?
Tja, maar ze moeten het publiek toch tevreden houden he :)

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:23

rapture

Zelfs daar netwerken?

[...]

[...]

[...]
Zeg er wel bij dat dit over Kherson gaat wat de Oekraïners op artilleriegranaten moeten besparen, de Russen gebruiken counter battery radar en schieten met veelvouden terug. Je hoort de Orlan drones op een 1 km hoogte niet. Hoe kan je 5 uren aan clustermunitie, fosfor,... overleven?

De oplossing is meer Westerse 155 mm artillerie (richting 1000 stuks), counter battery radars, drones met geëncrypteerde verbinding,...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:07

Illusion

(the art of)

Yaksa schreef op zondag 11 september 2022 @ 12:53:
[...]

Yaksa schreef op zondag 11 september 2022 @ 13:47:
[...]

Bron:
Dat je iets 2 keer schrijft, betekent nog niet dat het klopt :).

Ze zijn volledig afhankelijk van diesel, maar niet van één aggregraat. Er draaiden vorige week 17 aggregaten. En ze hebben er nog 6 op reserve. Zie het iaea rapport https://www.iaea.org/site...ummaryreport_sept2022.pdf

EDG=emergency diesel generator
59. The Ukrainian plant staff and managers reported to the team that 17 EDGs (including two common EDGs for the site) for Units 1 to 5 had started as per design and that Unit 6 had entered into islanding operation mode and supplied its own power supply when the plant had lost all four external power supply lines on 25 August before the 750 kV/330 kV power line to the thermal power plant had been restored. All six units have the capacity to enter into islanding operation mode and to supply power to other units on site with 3–4 hours needed to complete the connection process.
60. It was also confirmed to the team that normally each EDG had a fuel inventory to sustain its operation for ten days, and that there were 2250 tonnes of diesel fuel available for the whole site. The plant had a contract with fuel suppliers; however, the delivery of the fuel to the ZNPP site had been complicated by the current situation, and discussions were in progress to enable fuel to be delivered to the site.
61. The team observed that each unit of the ZNPP was equipped with one 800 kW(e) mobile diesel generator, which could be used for any other unit if needed, and that it would take about one hour to complete the connection process and become fully functional to provide power to essential safety systems after the loss of any EDGs on site. The team also noted the availability of mobile high volume water pumps for each of the units at the site.

[ Voor 9% gewijzigd door Illusion op 11-09-2022 16:10 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Ben bijna weer bij met alles lezen.
Komt toch het volgende bij me op:
Alles bij elkaar lijkt de Russische Special Redeployment Operation toch redelijk gelukt. De meeste foto's die ik gezien heb lijken van locaties waar voornamelijk defect materieel staat, en ik heb nog niks gezien van grote aantallen pow's. Ze zijn dus blijkbaar sneller teruggetrokken (lees: gevlucht) dan UA kon oprukken.
Best wel kans dat er toch een plan lag in geval van doorbraak. Of er was gewoon al weinig aan mensen en materieel in de regio.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1032405

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Tens schreef op zondag 11 september 2022 @ 15:59:
Ben bijna weer bij met alles lezen.
Komt toch het volgende bij me op:
Alles bij elkaar lijkt de Russische Special Redeployment Operation toch redelijk gelukt. De meeste foto's die ik gezien heb lijken van locaties waar voornamelijk defect materieel staat, en ik heb nog niks gezien van grote aantallen pow's. Ze zijn dus blijkbaar sneller teruggetrokken (lees: gevlucht) dan UA kon oprukken.
Best wel kans dat er toch een plan lag in geval van doorbraak. Of er was gewoon al weinig aan mensen en materieel in de regio.
Veel van die fotos zijn schijnbaar ook nep/niet van het gebied, maar van de Krim. Tenminste zo begrijp ik het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
HollowGamer schreef op zondag 11 september 2022 @ 16:13:
[...]

Veel van die fotos zijn schijnbaar ook nep/niet van het gebied, maar van de Krim. Tenminste zo begrijp ik het.
Dat heb ik dan weer gemist.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
rapture schreef op zondag 11 september 2022 @ 15:29:
[...]

Zeg er wel bij dat dit over Kherson gaat wat de Oekraïners op artilleriegranaten moeten besparen, de Russen gebruiken counter battery radar en schieten met veelvouden terug. Je hoort de Orlan drones op een 1 km hoogte niet. Hoe kan je 5 uren aan clustermunitie, fosfor,... overleven?

De oplossing is meer Westerse 155 mm artillerie (richting 1000 stuks), counter battery radars, drones met geëncrypteerde verbinding,...
Elke drone heeft een geencrypte verbinding. Zelfs die van Aliexpress van €10. Kans dat ze die encryptie kunnen breken lijkt mij al behoorlijk klein, laat staan de drones die Oekraïne gebruikt. Enige wat ik me kan voorstellen is dat ze de verbinding kunnen jammen. En dan is die drone natuurlijk redelijk nutteloos. Maar de verbinding hacken zal echt niet gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Tens schreef op zondag 11 september 2022 @ 16:14:
[...]

Dat heb ik dan weer gemist.
Begrijp dat het veelal over munitie gaat, geen idee of die tanks bijvoorbeeld wel echt zijn?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

HollowGamer schreef op zondag 11 september 2022 @ 16:13:
[...]

Er ging een filmpje herhaaldelijk rond van een depot op de Krim, inderdaad. Maar dat was het ook. Er is heel veel beeldmateriaal dat echt is :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

[Twitter: https://twitter.com/SpiritOfKabanah/status/1568962532592713733?t=uY23xfF6fUqBePiRCD6CWA&s=19] Nog een russisch vliegtuig neergeschoten zo lijkt het. Geretweet door iemand van de Oryx crew dus ik vermoed dat het echt is.

Ik zie ook beelden van een grote colonne russische tanks die is tegengehouden door Oekraïne. Die link ik niet want het ligt bezaaid met russische lijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
RoD schreef op zondag 11 september 2022 @ 16:42:
Ik zie ook beelden van een grote colonne russische tanks die is tegengehouden door Oekraïne. Die link ik niet want het ligt bezaaid met russische lijken.
Kan je wel aangeven waar dat was?

Evacuatie uit Irzum of juist versterkingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Sissors schreef op zondag 11 september 2022 @ 16:16:
[...]
Elke drone heeft een geencrypte verbinding. Zelfs die van Aliexpress van €10. Kans dat ze die encryptie kunnen breken lijkt mij al behoorlijk klein, laat staan de drones die Oekraïne gebruikt. Enige wat ik me kan voorstellen is dat ze de verbinding kunnen jammen. En dan is die drone natuurlijk redelijk nutteloos. Maar de verbinding hacken zal echt niet gaan.
De Chinese drones sturen alleen ook hun oplaat en land locaties door naar China indien mogelijk.

Aangezien er verdacht vaak artillerie landde op de drone oplaat locaties, laten UA militairen de drones op ver genoeg bij eigen linies vandaan.

[ Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 11-09-2022 17:16 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Russian long-range bombers hit Ukraine with X-22 missiles

Ukranian Pravda

VALENTYNA ROMANENKO — SUNDAY, 11 SEPTEMBER, 2022, 12:11
The Russians have launched a long-range missile attack on Ukraine on Sunday, 11 September, with details being confirmed.

Source: Yurii Ihnat, spokesman for the Ukrainian Air Force on air during the national 24/7 joint newscast

Quote from Ihnat: "Russian aircraft have been active: Tu-22 M3 long-range bombers, which first struck from the north of the country, apparently with X-22 missiles, then flew to the area of ​​the occupied peninsula and reportedly attacked the southern regions of our country from the area of ​​Cape Tarkhankut.
There is some information that there were explosions, but this needs confirmation, because it was literally minutes ago.

We remind everyone once again that the threat [of missile strikes - ed.] has not gone away. The fact that our soldiers are liberating the land is good news, but it is far from victory. The enemy will keep on terrorising us with missile attacks.

Unfortunately, we do not yet have the means to get our hands on these aircraft [long-range Russian bombers - ed.], but I am convinced that we will. And then we will breathe a little easier."
Dat laatste vind ik nog wel curieus. Hun enige echte verdediging is hun snelheid (mach 2.05) en laagvliegen. Zou een MiG-29 in de lucht zijn (patrouille basis) dan moet een Tu-22 zijn te onderscheppen. Als de MiG -29 met een scramble nog zouden moeten opstijgen, dan kan ik mij voorstellen dat er te kort tijd is voordat de Tu-22's weer uit het Oekraïense luchtruim zijn. Als ik dit bericht goed begreep zijn ze bij deze sortie wel degelijk boven het Oekraïense luchtruim geweest. Zou dit een Tu22M3M zijn dan zou een self -defence radar zijn toegevoegd. Waar die toe in staat kan zijn heb ik niet gevonden.

Dat laagvliegen introduceert trouwens een ander risico. In die situatie bestaat het risico dat de klinknagels van de air-intakes te zwaar belast raken en afbreken. De fragmenten hiervan beginnen dan een korte maar heftige trip door een van de motoren van bommenwerper. Misschien is dit een van de verklaringen voor de korte service-lifespan (40h) van de Tu-22 motoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
[...]

Nogmaals, ik heb moeite met geloven dat de Russen bij Isium zomaar op de vlucht geslagen zijn.
Ik hoop het zeker, maar it just does not compute.
(maar misschien is dit juist de overschatting van het Russische leger met mijn westerse kijk op zaken)
Wat zou er volgens jou dan in Izyum gebeurd zijn? Had Rusland de stad verdedigd dan zou UA nooit binnen 24 uur de stad ingenomen kunnen hebben.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
In eerdere berichten over aanvallen met Tu-22's waren dat vaak aanvallen vanuit RU of BLR luchtruim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

XWB schreef op zondag 11 september 2022 @ 17:20:
[...]

Wat zou er volgens jou dan in Izyum gebeurd zijn? Had Rusland de stad verdedigd dan zou UA nooit binnen 24 uur de stad ingenomen kunnen hebben.
Heb je mijn voorgaande berichten ook gelezen? Daar kan je wat context uit halen.

De hele gang van zaken ging gisteren heel erg snel en het was niet erg duidelijk in de berichtgeving wat er precies gaande was, maar mijn verbazing was dat er zowat 20 BTG's* zomaar zonder slag of stoot op de vlucht geslagen zouden zijn.
(*dat was het aantal dat ik dacht dat daar rondom Izium aanwezig was ondanks het verschuiven naar Cherson)

Tactische terugtrekking welke wellicht omgeslagen is in paniek en vluchten zou nog een verklaring zijn.
Of er hebben wellicht geen 20 BTG's meer gezeten rondom Izium maar een redelijk kleine bezettingsmacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:11
RoD schreef op zondag 11 september 2022 @ 16:42:
[Embed] Nog een russisch vliegtuig neergeschoten zo lijkt het. Geretweet door iemand van de Oryx crew dus ik vermoed dat het echt is.
Lijkt echt, is een SU25 Frogfoot (geweest), een ground-attacker die je inderdaad in dit soort situaties zou verwachten. Goed dat dit oude lijk tot karkas gemaakt is.

Dat kreng in nauwelijks betere tijden:Afbeeldingslocatie: https://cdn.jetphotos.com/full/6/64586_1633675941.jpg

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Zonder iets af te doen aan de offers van deze troepen is dat artikel precies wat de Russen wilden horen. Een wanhopig offensief van slecht getrainde troepen recht de beste eenheden die Rusland nog heeft in. Oekraine zou gedwongen zijn tot dit offensief door Londen en Washington die resultaten van hun steun wilden zien en dit offensief afslaan zou meteen het einde zijn van die steun.

En die Kharkiv aanval zou dan weer de aandacht moeten afleiden van de mislukking bij Kherson, de Russen waren daar 100% zeker van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:23

rapture

Zelfs daar netwerken?

teacup schreef op zondag 11 september 2022 @ 17:16:
Russian long-range bombers hit Ukraine with X-22 missiles

Ukranian Pravda

VALENTYNA ROMANENKO — SUNDAY, 11 SEPTEMBER, 2022, 12:11

[...]

[...]

Dat laatste vind ik nog wel curieus. Hun enige echte verdediging is hun snelheid (mach 2.05) en laagvliegen. Zou een MiG-29 in de lucht zijn (patrouille basis) dan moet een Tu-22 zijn te onderscheppen. Als de MiG -29 met een scramble nog zouden moeten opstijgen, dan kan ik mij voorstellen dat er te kort tijd is voordat de Tu-22's weer uit het Oekraïense luchtruim zijn. Als ik dit bericht goed begreep zijn ze bij deze sortie wel degelijk boven het Oekraïense luchtruim geweest. Zou dit een Tu22M3M zijn dan zou een self -defence radar zijn toegevoegd. Waar die toe in staat kan zijn heb ik niet gevonden.

Dat laagvliegen introduceert trouwens een ander risico. In die situatie bestaat het risico dat de klinknagels van de air-intakes te zwaar belast raken en afbreken. De fragmenten hiervan beginnen dan een korte maar heftige trip door een van de motoren van bommenwerper. Misschien is dit een van de verklaringen voor de korte service-lifespan (40h) van de Tu-22 motoren.
Oude bommenwerpers gebruiken stand off wapens om op veilige afstand te werken.

X-22 (Kh-22)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7LPwBtoWXJ3wuvJtDwsSBf1tA0w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ckDjA3ifseb6BxSvqYlUV8ze.jpg?f=user_large

Het bereik van de raketten kan opgerekt worden met meer potentiële energie (hoger vliegen) en meer kinetische energie (sneller vliegen).

Dus hoog en snel in Rusland of Belarus vliegen kan de raket tot over 500 km diep in Oekraïne laten vliegen.
Quote from Ihnat: "Russian aircraft have been active: Tu-22 M3 long-range bombers, which first struck from the north of the country, apparently with X-22 missiles, then flew to the area of ​​the occupied peninsula and reportedly attacked the southern regions of our country from the area of ​​Cape Tarkhankut.
Gelanceerd van boven bezet gebied in de Krim (150 km achter het front) en het noorden van het land kan ook Belarus betekenen.

[ Voor 10% gewijzigd door rapture op 11-09-2022 18:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

hoevenpe schreef op zondag 11 september 2022 @ 16:44:
[...]

Kan je wel aangeven waar dat was?

Evacuatie uit Irzum of juist versterkingen?
Ten noorden van Izyum, bij Slabunivka. Via Ukraine News Live :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:25
teacup schreef op zondag 11 september 2022 @ 14:44:
[...]

Die materialen zijn in staat om de neutronen elektronen, vrijgekomen bij de splijtingsreacties, te absorberen.
1 kleine aanpassing. Verder helemaal eens.
Ter aanvulling: het straks opstarten van de centrale is een langdurig en gevoelig proces. Zeker niet een kwestie van even de regelstaven er uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-07 20:37
foto's zonder enige context/duiding voegen niets toe aan een discussie

[ Voor 167% gewijzigd door polthemol op 12-09-2022 08:56 ]

Pagina: 1 ... 16 ... 76 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid