Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 15 ... 76 Laatste
Acties:
  • 712.317 views

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 421923

NiGeLaToR schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 21:09:
[...]

Nee man, het zegt allemaal niets:

[Embed]

:o wat een :+

Toen Rusland er maanden voor nodig had dit in te nemen was het nog onvermijdelijk dat Rusland zoy winnen, toch? :)
RdW redeneert vanuit het Soviet-tijdperk en hij heeft uiteraard een punt. Het is gigantisch wat het Russische leger eigenlijk heeft bereikt in UA.
UA is een lomp groot land. Ze hadden eigenlijk maar een plan voor drie dagen en moesten toen ad hoc overschakelen op een total war.
Met al die ongemotiveerde en slecht equipped eenheden is het een wonder dat ze het zo lang hebben volgehouden. En laten we niet vergeten hoeveel schade ze hebben aangericht.
Maar de rek is er uit en UA heeft middels himars de angel eruit gehaald en gaat nu zelf tot de aanval over.

Los daarvan heeft RdW natuurlijk nog steeds een punt: kijk op de kaart. Op het hele rode geheel is het een hapje.
Maar als mijn vermoeden klopt gaan we komende week mogelijk gewoon de herovering van Luhansk en Donetsk zien. En dan zeg ik hetzelfde tegen RdW: kijk zelf op de kaart met de berichten in het achterhoofd.

Welke berichten?

Als mijn vermoeden klopt is UA al bij Kreminna op de kaart (groene cirkel).
Rusland trekt zich terug tot achter een volgende linie en dat is mogelijk bij Starobilsk (gele lijn)
De reden waarom ik dat zeg (erg vergezocht want is behoorlijk ver terug) is omdat er ook berichten zijn dat de Russen zijn geëvacueerd uit Svatove (rode cirkel).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/maq81MeeCbngR-jcmHiz2_ePpIg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ghOjtKCyH2oGY4TJkU0dXCqH.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 10-09-2022 21:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 21:09:
[...]

Nee man, het zegt allemaal niets:

[Embed]

:o wat een :+

Toen Rusland er maanden voor nodig had dit in te nemen was het nog onvermijdelijk dat Rusland zoy winnen, toch? :)
Rob zal nog steeds van mening zijn dat Oekraïne haar grondgebied beter aan Rusland kan geven, om Poetin niet boos te maken.

March of the Eagles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

XWB schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 21:18:
[...]

Rob zal nog steeds van mening zijn dat Oekraïne haar grondgebied beter aan Rusland kan geven, om Poetin niet boos te maken.
inderdaad. We zijn het nog niet vergeten.... vond hij niet dat we maar moesten accepteren dat de Donbas Russisch zou worden?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

TV kanalen gehackt in de Krim, alleen maar Zelensky :)

Wear Sunscreen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:11
Anoniem: 421923 schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 21:19:
[...]

inderdaad. We zijn het nog niet vergeten.... vond hij niet dat we maar moesten accepteren dat de Donbas Russisch zou worden?
Zijn mening en analyses zijn wat ze zijn - ik denk dan alleen als dit gebeurt en dan kom je niet verder dan ‘het zegt weinig’ terwijl je de hele dag dit soort dingen voorbij ziet komen:

Edit: niet nu, niet hier. Excuus.

[Twitter: https://twitter.com/golub/status/1568679563219066881?s=46&t=13bAKu5wEGcByndpDCh7-Q]

Dan denk ik: nou Rob, ik denk dat als dit als weinig zegt je wellicht toe bent aan een carrierewending :+

Heb hem al die tijd bewust gevolgd als voorzitter van de pessimistenclub, dus prima. Hij zal en wil het altijd pessimistisch zien.

Edit: filmpje is van hier:
bloody schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 21:32:
[...]

Waarschijnlijk dit:
[Twitter]

Edit, oh moest wellicht als reactie op @NiGeLaToR :)

[ Voor 18% gewijzigd door NiGeLaToR op 10-09-2022 21:37 ]

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

NiGeLaToR schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 21:28:
[...]

Zijn mening en analyses zijn wat ze zijn - ik denk dan alleen als dit gebeurt en dan kom je niet verder dan ‘het zegt weinig’ terwijl je de hele dag dit soort dingen voorbij ziet komen:

[Embed]

Dan denk ik: nou Rob, ik denk dat als dit als weinig zegt je wellicht toe bent aan een carrierewending :+

Heb hem al die tijd bewust gevolgd als voorzitter van de pessimistenclub, dus prima. Hij zal en wil het altijd pessimistisch zien.
op zich sta ik er zelf ook wel zo in: als je altijd uitgaat van het ergste, zal je nooit teleurgesteld raken.
Dus ik snap m wel :)

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
NiGeLaToR schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 21:28:
[...]

[Embed]

Dat filmpje van dat russische materiaal, is dat bevestigd? Indien ja... holy shit :o

• XWB
  • Niet online
Is dat daadwerkelijk uit Izyum? :D

March of the Eagles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-07 07:37

bloody

0.000 KB!!

RoD schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 21:30:
[...]

Dat filmpje van dat russische materiaal, is dat bevestigd? Indien ja... holy shit :o
Waarschijnlijk dit:
[Twitter: https://twitter.com/COUPSURE/status/1568683042457149442]

[ Voor 8% gewijzigd door bloody op 10-09-2022 21:33 ]

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

ik dacht al, heeft iemand dit al weten te geolocaten?

Ziet er erg verlaten uit. En die voertuigen staan er mogelijk al een tijdje als ik dat zo zie.
Crimea dus.
Jammer weer dat zulke filmpjes worden ingezet voor Izyum.

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 10-09-2022 21:34 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik moet opeens aan dit stukje desinformatie denken van vorige week, wat in alle pers breed uitgemeten werd. (Ging over het kherson offensief). Echt briljant. 😂👍🏻
Washington(CNN) In the buildup to the current Ukrainian counteroffensive, the US urged Kyiv to keep the operation limited in both its objectives and its geography to avoid getting overextended and bogged down on multiple fronts, multiple US and western officials and Ukrainian sources tell CNN.
https://amp.cnn.com/cnn/2...unteroffensive/index.html

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:48

_Arthur

blub

Anoniem: 421923 schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 21:33:
ik dacht al, heeft iemand dit al weten te geolocaten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ZCjhPflOHi4eskFkYJRrfrIdQE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iaZykEhW15CfcgdvSZuQ8jeg.png?f=user_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Yep, die voertuigen komen van de Krim, roepen nu meerdere bronnen.

Ik denk dat we nu wel een beetje op het moment zijn aanbeland dat er veel fakes tussen het nieuws zitten. Ik zie er het laatste uur meerdere voorbijkomen. Waarschijnlijk figuren die of paniek proberen te zaaien (kudos) of een graantje mee willen pikken (foei).

[ Voor 7% gewijzigd door RoD op 10-09-2022 21:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:24
Deze man wordt de Saeed al-Sahhaf van de 21e eeuw:

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• NiGeLaToR
bloody schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 21:32:
[...]

Waarschijnlijk dit:
[Twitter]

Crap, kwam nog wel van Oryx zelf.

Enfin, logisch ook want er is dus niets aan ‘t handje en alles is onder controle:

[Twitter: https://twitter.com/eskelinen_antti/status/1568677340066230272?s=46&t=13bAKu5wEGcByndpDCh7-Q]

Snap nu wat RdW bedoelde. My bad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 20:48:
[Embed]

The plot thickens: hoewel het wel erg snel gaat, is dit klaarblijkelijk wél het plan.

Kherson is bijzaak, het oostelijke front was het doel. En dat betekent dat het nu geen per ongeluk doorstoten wordt, maar dat die genoemde battlegroups er daadwerkelijk zijn.
Wat ik altijd denk bij dit soort nieuws: als de bron echt een insider was, schoot hij zichzelf liever voor de kop dan gevoelige info vrijgeven over een operatie die nog loopt.

Doorgaans is het verzonnen of een plant. Schuldig tot het tegendeel is bewezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

TheekAzzaBreek schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 21:36:
[...]

Wat ik altijd denk bij dit soort nieuws: als de bron echt een insider was, schoot hij zichzelf liever voor de kop dan gevoelige info vrijgeven over een operatie die nog loopt.

Doorgaans is het verzonnen of een plant. Schuldig tot het tegendeel is bewezen.
klopt wel hoor. Charkiv is het werkelijke doel van het Oekraiense offensief.
Dus nu gaat RF al hun troepen weer bij Kherson weghalen om de Donbas te versterken.
En komt het werkelijke offensief bij Kherson en stoot UA direct door naar de Krim :P

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20:49
Meeste van de voertuigen zullen wel defect zijn. Ik zou best wel een weekje mee willen sleutelen om ze weer aan de praat te krijgen.

edit.. mits ze in Oekraïense handen zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door wauskoek op 10-09-2022 21:42 ]

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
Anoniem: 421923 schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 21:39:
[...]

klopt wel hoor. Charkiv is het werkelijke doel van het Oekraiense offensief.
Dus nu gaat RF al hun troepen weer bij Kherson weghalen om de Donbas te versterken.
En komt het werkelijke offensief bij Kherson en stoot UA direct door naar de Krim :P
Precies, dat bedoel ik maar. Of dat is ook een list en de klap valt op Donetsk. Of ..

Het is een creatief volkje, die Oekraïners.

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:44
Ik lees in de reacties tegelijkertijd ook dat deze voertuigen op een plek stonden die vorige week ge-HIMARS-ed is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
hoevenpe schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 21:00:
[...]

No battle plan ever survives the first encounter with the enemy
- Field Marshal Helmuth Carl Bernard von Moltke.

Oekraïne heeft vooral flexibele capabele generaals, die inspelen op kansen als die zich voordoen.
Oekraïne is hier al heel lang op aan het voorbereiden, we zien het oude credo in actie:
“Every battle is won before it’s ever fought.”

― Sun Tzu

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
De NS en ProRail zouden niet kunnen lachen met dit soort foto's, langs het spoor lopen is levensgevaarlijk!

Afbeeldingslocatie: https://nitter.it/pic/orig/enc/bWVkaWEvRmNVTndnTFhrQUF4aEpMLmpwZw==

March of the Eagles

• bloody
  • Laatst online: 03-07 07:37

bloody

0.000 KB!!

NiGeLaToR schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 21:36:
[...]

Crap, kwam nog wel van Oryx zelf.
Ja.. ik had een paar weken geleden al eens geschreven op dit forum dat Oryx vrij klakkeloos dingen retweet.
Hij is best narcistisch ingesteld, staat graag in het middelpunt van belangstelling.

[ Voor 10% gewijzigd door bloody op 10-09-2022 22:08 ]

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:23

rapture

Zelfs daar netwerken?

Anoniem: 421923 schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 21:15:

Welke berichten?

Als mijn vermoeden klopt is UA al bij Kreminna op de kaart (groene cirkel).
Rusland trekt zich terug tot achter een volgende linie en dat is mogelijk bij Starobilsk (gele lijn)
De reden waarom ik dat zeg (erg vergezocht want is behoorlijk ver terug) is omdat er ook berichten zijn dat de Russen zijn geëvacueerd uit Svatove (rode cirkel).

[Afbeelding]
Ik heb het relief rond de gele lijn gecheckt. Aidar rivier volgen totdat die in Siverskyi Donets uitmondt.

Het is een smalle rivier, op de linkeroever (oosten) geen high ground te vinden en er is high ground op de rechteroever (westen) te vinden. Voor de Oekraïners is het daar goed om te verdedigen en te overwinteren.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

XWB schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 21:48:
De NS en ProRail zouden niet kunnen lachen met dit soort foto's, langs het spoor lopen is levensgevaarlijk!

[Afbeelding]
check die Star Wars Mandelorian patch dan: this is the way

_/-\o_
rapture schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 21:49:
[...]

Ik heb het relief rond de gele lijn gecheckt. Aidar rivier volgen totdat die in Siverskyi Donets uitmondt.

Het is een smalle rivier, op de linkeroever (oosten) geen high ground te vinden en er is high ground op de rechteroever (westen) te vinden. Voor de Oekraïners is het daar goed om te verdedigen en te overwinteren.
hmz dus eigenlijk geen goede verdedigingslinie voor de Russen.
Ik weet niet eens hoe ik erbij kwam. Er was een tweet vanavond geloof ik over laundry en daar werd Starobilsk genoemd. Toen ben ik gaan kijken en alleen op basis van de platte kaart leek het wel een goed punt als eindpunt voor de complete ineenstorting van het front.

[ Voor 49% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 10-09-2022 21:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Silent7 schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 21:47:
[...]

Oekraïne is hier al heel lang op aan het voorbereiden, we zien het oude credo in actie:
“Every battle is won before it’s ever fought.”

― Sun Tzu
ik kan het niet vaak genoeg zeggen inderdaad: het lijkt erop dat UA Sun Tzu van kaft tot kaft heeft gelezen en RF niet. _/-\o_

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
rapture schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 21:49:
[...]

Kunnen ze nu niet beter door pushen of komen ze daar nog te kort voor? Anders kan Rusland zich weer hergroeperen en mensen opleiden.

Voor ons zou het natuurlijk ook beter zijn, Rusland een klap geven en de Krim terugveroveren voor de winter.

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18:18
XWB schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 21:48:

[Afbeelding]
Op de bovenkant van de rails zit roest. Daar is de afgelopen dagen niets overheen gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-07 17:13

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Ik snap niet zo goed waarom Izium zomaar is opgegeven door de bezetters. Daar zaten toch juist zoveel BTG's?
Daarnaast, waarom zou je je materiaal zomaar achterlaten? Ik snap dat je niet netjes je kampeerplekje aanveegt alvorens de aftocht te blazen maar als je een tank, APC of vrachtwagen tot je beschikking hebt ga je toch niet lopen?

Het lijkt wel alsof er totaal geen legerleiding meer aanwezig was, dus geen plannen, geen bevelen, dan maar zo snel mogelijk wegwezen.

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:39

Spotmatic

Ken sent me

boxlessness schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 21:55:
[...]
Op de bovenkant van de rails zit roest. Daar is de afgelopen dagen niets overheen gekomen.
Dus vergelijkbaar met de stroomtreinlijn Goes - Hoedekenskerke in de winter. Daar heeft Prorail niks van te vinden want die beheren dat spoor niet :-P

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18:18
Hippocampus schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 21:58:
Ik snap niet zo goed waarom Izium zomaar is opgegeven door de bezetters. Daar zaten toch juist zoveel BTG's?
Daarnaast, waarom zou je je materiaal zomaar achterlaten? Ik snap dat je niet netjes je kampeerplekje aanveegt alvorens de aftocht te blazen maar als je een tank, APC of vrachtwagen tot je beschikking hebt ga je toch niet lopen?

Het lijkt wel alsof er totaal geen legerleiding meer aanwezig was, dus geen plannen, geen bevelen, dan maar zo snel mogelijk wegwezen.
Of Putin is op "vakantie gestuurd" (Anoniem: 421923 in "Het vliegbewegingen topic") en iemand anders trekt aan de touwtjes die de zaak terug aan het trekken is.

[/te-veel-james-bond-gekeken]

• HollowGamer
  • Niet online

Volgens de NOS (https://nos.nl/artikel/24...erreinwinst-sinds-maart):
Volgens Oost-Europadeskundige Bob Deen lijkt het erop dat de Oekraïners de Russen hebben verrast en dat ze er gebruik van hebben gemaakt dat er veel troepen verplaatst zijn. "Oekraïne is al langer bezig met een offensief richting Cherson (in het zuiden) en de Russen hebben hun troepen daar versterkt. Daardoor zijn ze minder sterk in het noordelijke front bij Charkov", zei hij eerder over het tegenoffensief.
Het lijkt er dus op dat Rusland in een soort van val is gelokt, al lijkt me ook dat het moraal onder de Russische soldaten al laag was en er ook steeds meer afkeur is tegen de oorlog, een rol speelt.

Helaas is het zo dat ze niet alleen materiaal achterlaten, ik lees de details liever niet, maar wat ze doen in bezetten gebieden is onmenselijk.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• hoevenpe
Misschien is het beter wat afstand te nemen en niet te happen op ieder gerucht. Het gaat erg goed maar buiten de lijn Kupiansk - Irzum zijn er weinig beelden en concrete bewijzen, geruchten over Donetsk stad zijn helemaal oncontroleerbaar.

Als het echt zo is dan komt dat vanzelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
Ergens kan je niet geloven dat het zo "gemakkelijk" gaat en is er nog een stukje angst dat de russen het Oekraïense leger binnen zwaar wapengeweld bereik willen krijgen voordat Oekraïne hun zware wapentuig met groter bereik paraat kunnen hebben.

Geruststelling is wel dat ik er vanuit ga dat UA over zeer goede intel en analyses van NAVO beschikt

• HollowGamer
  • Niet online
hoevenpe schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 22:07:
Misschien is het beter even wat afstand te nemen en niet te happen op ieder gerucht. Het gaat erg goed maar buiten de lijn Kupiansk - Irzum zijn er nog steeds weinig beelden en concrete bewijzen, geruchten over Donetsk stad zijn helemaal oncontroleerbaar.

Als het echt zo is dan komt dat vanzelf.
Dat is ook wel moeilijk, je zit toch continue op Twitter/Reddit te checken wat er gebeurt.
Maar je hebt wel gelijk, het is nu afwachten tot morgen(vroeg).

Hopelijk kunnen ze (nog) verder doorzetten, maar moeten ook echt even stilstaan bij de enorme klap die ze deze week hebben gegeven aan Rusland. :)

Meanwhile is Putin schijnbaar bezig met een nieuw (al kapot) ferris wheel en vieren van weer een 'speciale' Russische dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Silent7 schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 22:10:
Ergens kan je niet geloven dat het zo "gemakkelijk" gaat en is er nog een stukje angst dat de russen het Oekraïense leger binnen zwaar wapengeweld bereik willen krijgen voordat Oekraïne hun zware wapentuig met groter bereik paraat kunnen hebben.

Geruststelling is wel dat ik er vanuit ga dat UA over zeer goede intel en analyses van NAVO beschikt
Ik begrijp echter ook dat ze zware wapens en munitie achterlaten bij het vluchten.

Ook zijn er rapporten over oud materiaal, maar ik weet niet zo goed wat te geloven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-07 23:34
HollowGamer schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 22:13:
[...]

Ik begrijp echter ook dat ze zware wapens en munitie achterlaten bij het vluchten.

Ook zijn er rapporten over oud materiaal, maar ik weet niet zo goed wat te geloven?
Het een combinatie van dat alles.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
dit is wat ik denk "als ik het kan bedenken dan zullen zij het zeker kunnen"
Kan gewoon nauwelijks geloven dat het allemaal enorme prutsers zijn bij de russen in het leger, maar misschien is de corruptie en lange duur wel zo da er inderdaad weinig capabele mensen zijn, dan ziet het er gelukkig goed uit voor onze kant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

boxlessness schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 22:02:
[...]

Of Putin is op "vakantie gestuurd" (Anoniem: 421923 in "Het vliegbewegingen topic") en iemand anders trekt aan de touwtjes die de zaak terug aan het trekken is.

[/te-veel-james-bond-gekeken]
Een tactische terugtrekking kan uiteraard maar volgens mij was Izium nou juist zo'n strategisch punt om te bezetten.
HollowGamer schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 22:03:

[...]

Het lijkt er dus op dat Rusland in een soort van val is gelokt, al lijkt me ook dat het moraal onder de Russische soldaten al laag was en er ook steeds meer afkeur is tegen de oorlog, een rol speelt.
[knip]
Dat ze met BTG's hebben lopen schuiven was me wel duidelijk maar ze zullen toch niet enkel nutteloze troepen hebben achtergelaten in Izium en omgeving?

Als ze dat wel zo bewust onderbemand hebben achtergelaten dan kan ik me wel voorstellen dat er bij het eerste teken van tegengas het op een rennen gezet wordt.
Vreemde tactiek in mijn ogen. Kost ze bergen manschappen, materiaal en voorraden zo.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Anoniem: 421923 schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 21:30:
[...]

op zich sta ik er zelf ook wel zo in: als je altijd uitgaat van het ergste, zal je nooit teleurgesteld raken.
Dus ik snap m wel :)
Uitgaan van het ergste is niet je rol als analist. Dat wij dat voor onszelf doen om voor teleurstelling in te dekken is natuurlijk prima.

Uitgaan van het ergste zou dan slechts een schaamlap zijn dat gebrek aan kennis moet maskeren. We hebben de analyses hier gedeeld van mensen die er verstand van hebben. Bijvoorbeeld een Hertling die goed kon uitleggen wat het betekent als je leger een ongeorganiseerde bende is en hoe moeilijk het is om een battle uit te voeren, en daarbij uit eigen hand wist te vertellen hoe in dat opzicht de vlag erbij hing bij de Russen.
Maar ook wisten experts ons te vertellen dat veel wapens en veel manschappen nog niet betekent dat je effectief ben in combinatie van wapenen. Dat communicatie belangrijk is, en die was er goedddeels niet want hun nieuwe systeem functioneerde niet. Dat logistiek niet te fixen is voor de Russen, omdat alles over spoor moet.
Er zitten allerlei gaten in de Russische machine, en als je zoals een Rob de Wijk geen idee hebt hoe die machine er a) uit ziet, en b) eruit hoort te zien om te functioneren, dan ga je dus allemaal domme dingen roepen over de Amerikanen in Afghanistan als vergelijking met de NAVO die Oekraïne ontzet.
De enige kans voor de Russen was om het spelletje in drie dagen te klaren door Kiev te overrompelen, heel veel meer tijd hadden ze niet. Daarom hadden de echte experts al in februari/maart de conclusie al getrokken dat dit niet meer goed komt voor de Russen.
Ondertussen blijft RdW kakelen over nucleaire bommen (dat heb ik met eenvoudig redeneerwerk al van meet af aan kunnen ontzenuwen), dat de sancties geen zin hebben, en dat we toch maar moeten onderhandelen.

Op zich geen probleem om er naast te zitten. Het overkomt de beste. Punt is meer dat als je je verhaal niet kan herzien op basis van voortschrijdend inzicht, je lichtelijk op de zenuwen gaat werken als aan dat verhaal een podium wordt geboden. Het gaat niet om de persoon, maar om het publiek dat hier verkeerd wordt voorgelicht. Dat had wel eens politieke consequenties kunnen hebben als het gaat om onze steun aan Oekraïne.
Oekraine kan over een (weliswaar fors) aantal jaar de grotere broer zijn van Duitsland. Ook die balansen gaan schuiven als UA zich beweegt richting lidmaatschap EU. Puur vanuit Nederlands belang gezien is al die ongeïnformeerde en moreel verwerpelijke appeasement ook nog eens schadelijk voor onze belangen.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Je zag ook in Irak dat bij aanvallen van IS, het Irakese leger Amerikaanse M1A1 tanks achter lieten bij het vluchten. Zou je denken dat dat zo ongeveer de veiligste plek is waar je kan zijn, maar toch deden ze het.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 07-07 13:23

psy

wauskoek schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 21:40:
[...]

Meeste van de voertuigen zullen wel defect zijn. Ik zou best wel een weekje mee willen sleutelen om ze weer aan de praat te krijgen.

edit.. mits ze in Oekraïense handen zijn.
geen HK hier

[ Voor 16% gewijzigd door polthemol op 12-09-2022 08:46 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

bulle bas schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 22:28:
[...]

Uitgaan van het ergste is niet je rol als analist. Dat wij dat voor onszelf doen om voor teleurstelling in te dekken is natuurlijk prima.

Uitgaan van het ergste zou dan slechts een schaamlap zijn dat gebrek aan kennis moet maskeren. We hebben de analyses hier gedeeld van mensen die er verstand van hebben. Bijvoorbeeld een Hertling die goed kon uitleggen wat het betekent als je leger een ongeorganiseerde bende is en hoe moeilijk het is om een battle uit te voeren, en daarbij uit eigen hand wist te vertellen hoe in dat opzicht de vlag erbij hing bij de Russen.
Maar ook wisten experts ons te vertellen dat veel wapens en veel manschappen nog niet betekent dat je effectief ben in combinatie van wapenen. Dat communicatie belangrijk is, en die was er goedddeels niet want hun nieuwe systeem functioneerde niet. Dat logistiek niet te fixen is voor de Russen, omdat alles over spoor moet.
Er zitten allerlei gaten in de Russische machine, en als je zoals een Rob de Wijk geen idee hebt hoe die machine er a) uit ziet, en b) eruit hoort te zien om te functioneren, dan ga je dus allemaal domme dingen roepen over de Amerikanen in Afghanistan als vergelijking met de NAVO die Oekraïne ontzet.
De enige kans voor de Russen was om het spelletje in drie dagen te klaren door Kiev te overrompelen, heel veel meer tijd hadden ze niet. Daarom hadden de echte experts al in februari/maart de conclusie al getrokken dat dit niet meer goed komt voor de Russen.
Ondertussen blijft RdW kakelen over nucleaire bommen (dat heb ik met eenvoudig redeneerwerk al van meet af aan kunnen ontzenuwen), dat de sancties geen zin hebben, en dat we toch maar moeten onderhandelen.

Op zich geen probleem om er naast te zitten. Het overkomt de beste. Punt is meer dat als je je verhaal niet kan herzien op basis van voortschrijdend inzicht, je lichtelijk op de zenuwen gaat werken als aan dat verhaal een podium wordt geboden. Het gaat niet om de persoon, maar om het publiek dat hier verkeerd wordt voorgelicht. Dat had wel eens politieke consequenties kunnen hebben als het gaat om onze steun aan Oekraïne.
Oekraine kan over een (weliswaar fors) aantal jaar de grotere broer zijn van Duitsland. Ook die balansen gaan schuiven als UA zich beweegt richting lidmaatschap EU. Puur vanuit Nederlands belang gezien is al die ongeïnformeerde en moreel verwerpelijke appeasement ook nog eens schadelijk voor onze belangen.
het grootste gevaar van RdW vind ik inderdaad dat zijn verouderde filosofie (Soviet-tijdperk) de publieke opinie verkeerd beïnvloedt.

Of hij stiekem pro-Russisch is of bijv. voor een Duitse industrie-magnaat werkt om UA in diskrediet te brengen weet ik niet maar ik luister allang niet meer naar hem. Ik had een tijdje terug nog een trieste aanvaring met een paar Nederlanders waarvan eenheel positief was over z'n podcast. De tekst was letterlijk: 'duurt ongeveer 15-20 minuten en dan ben je weer helemaal bij.'
Nou, niet dus. Ik heb me er niet mee bemoeid maar m'n handen jeukten. Naar RdW luisteren zorgt er niet voor dat je weer helemaal bij bent als het gaat om wat er werkelijk gebeurt.
Je wordt gewoon verkeerd voorgelicht.

En als RdW slecht z'n ongelijk/fouten/verlies kan toegeven is dat alleen maar kwalijker.

• redwing
  • Laatst online: 00:12
Sissors schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 22:33:
[...]

Je zag ook in Irak dat bij aanvallen van IS, het Irakese leger Amerikaanse M1A1 tanks achter lieten bij het vluchten. Zou je denken dat dat zo ongeveer de veiligste plek is waar je kan zijn, maar toch deden ze het.
Tja, je zult daadwerkelijk bij die tank moeten zijn, er aan denken, iemand moeten hebben die er in kan rijden en genoeg benzine om een eind weg te komen. Er zijn dus genoeg redenen om toch te gaan lopen, en je ziet dit inderdaad bij elke haastige terugtrekking.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

[...]

bij gebrek aan infanterie en overige support is een tank een van de meest onveilige plekken. Het is dan letterlijk een metalen doodskist. Uitstappen en wegrennen is altijd de beste optie.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 10-09-2022 22:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Hoe meer ik erover nadenk en hoe meer ik lees, des te twijfelachtiger bepaalde geruchten zijn.

Er zijn vandaag weinig beelden uit het oosten gekomen, veel wat kwam is volgens sommige reacties oud. Wat als berichten over Lysychansk en Donetsk vooral bedoeld zijn paniek te zaaien, Russen te laten vluchten zonder dat er daadwerkelijk veel Oekraïnse militaire macht in de buurt is.

Donetsk is helemaal raar, daar zouden parachutisten zijn geland. Een langzaam vliegend transporttoestel vlakbij de belangrijkste stad van de Donbass is vragen om een BUK of S300, nog los van alle Wagner en andere troepen die daar toch zitten.

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

[...]

Dat is dan ook precies het verschil tussen terugtrekken en vluchten ;)

Maar als je met de hele club (een paar BTG's) daar je uitstalling hebt staan dan zet je het toch niet meteen op het rennen bij het zicht van het eerste Oekraïense pak soldaten?

Misschien toch maar het advies van @hoevenpe opvolgen en geduldig wachten op verificatie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Inmiddels denk ik het te begrijpen. De moraal is laag, en de Russen zijn complacent geweest. Meeste op offensief en minimale defensie, plus reinforcement op Kherson (hiermee is Poetin om de tuin geleid in 2022 zoals Hitler in 1944 rond D-Day). Deserteurs worden afgeknald, moraal is rock bottom. Wat doe je dan als je eigenlijk wilt deserteren? Je vlucht, je geeft je over, je laat je materieel achter. En als je dat je maten ziet doen, waarom zou jij dan blijven vechten? Dominoeffect. Nu UA momentum heeft deze diverse fronten en daarna komt het modderseizoen dus recupereren.

YouTube: Ukrainian Counter Offensive Destroys Russians Will To Fight - Decimated 8m20 draagt Solovyov nou echt een Apple Watch? Hoe geloofwaardig is dat dan _O-

Verder het laatste deel (4/4) van Anton YouTube: American Fighting In Ukraine Takes Out Russian Tank - Incredible zie ook de interviews met Dakota en James eerder. Wel apart dat Anton en James inmiddels allebei gescheiden zijn.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Hippocampus schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 22:43:
[...]

Dat is dan ook precies het verschil tussen terugtrekken en vluchten ;)

Maar als je met de hele club (een paar BTG's) daar je uitstalling hebt staan dan zet je het toch niet meteen op het rennen bij het zicht van het eerste Oekraïense pak soldaten?

Misschien toch maar het advies van @hoevenpe opvolgen en geduldig wachten op verificatie.
Er is al genoeg bevestigd om te laten zien dat dit op veel plekken wel is gebeurt. Zeer waarschijnlijk komt dat omdat ergens anders de linie doorbroken is, waarna je plotseling van meerdere kanten wordt aangevallen. En als je dan gaat rennen en de volgende groep tegenkomt met het verhaal wat er is gebeurt, is dat vaak al genoeg reden om die groep ook aan het rennen te krijgen.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

hoevenpe schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 22:39:
Hoe meer ik erover nadenk en hoe meer ik lees, des te twijfelachtiger bepaalde geruchten zijn.

Er zijn vandaag weinig beelden uit het oosten gekomen, veel wat kwam is volgens sommige reacties oud. Wat als berichten over Lysychansk en Donetsk vooral bedoeld zijn paniek te zaaien, Russen te laten vluchten zonder dat er daadwerkelijk veel Oekraïnse militaire macht in de buurt is.

Donetsk is helemaal raar, daar zouden parachutisten zijn geland. Een langzaam vliegend transporttoestel vlakbij de belangrijkste stad van de Donbass is vragen om een BUK of S300, nog los van alle Wagner en andere troepen die daar toch zitten.
Yep, naarmate de dag vorderde werden de claims wat bedenkelijker. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat er probes zijn uitgevoerd en dat er bij de russische kanalen paniek is ontstaan + dat men van UA-kant paniek wilde creëren.

Wat duidelijk is, is dat de russen behoorlijk in de war zijn :)

Er is echter vandaag nog wel één ding waar we ons op kunnen verheugen en dat is de update van Oryx. Gezien de aantallen zal er vandaag weer een mooi totaal worden genoteerd.

[ Voor 7% gewijzigd door RoD op 10-09-2022 22:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Er heeft daar 22 BTG's gestaan.
Brandstof verpatst of de motorolie is eruit gelopen. Dan rijden de voertuigen niet meer. De Russen hebben minder mechaniekers dan de Oekraïners.
En de gemiddelde Russische soldaat is de SMO beu.
  • Domme acties zoals een goed verdedigde positie bestormen, want iemand heeft gelogen dat z'n artillerie, helikopters,... alle doelen gesloopt heeft.
  • De onzichtbare vijand kan zomaar binnen een minuut artillerie inroepen en eigen artillerie is niet behulpzaam.
  • Door drones opgejaagd worden.
  • Het eten, materiaal en munitie kan ouder dan de gemiddelde soldaat zijn.
  • De oorlog functioneert als een reclameblok voor Westerse wapens.
  • De beloofde verloning wordt niet volledig betaald.
  • Contract is verlopen en wilt terug naar Rusland keren.
  • Wilt ontslag nemen, maar de officieren houden dat tegen.
Op een gegeven moment ontstaat chaos, de pantservoertuigen worden opgeblazen en het is ieder voor zich. Allemaal het minst onaangename hazenpad voor eigen belang kiezen.

Om het moreel van de andere eenheden af te breken, laat je de survivors rennen zodat ze hun verhaal kunnen verspreiden. De gemiddelde Rus weet dat die voorgelogen wordt en waarheid kan in de geruchten gezocht worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
rapture schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 22:51:
Om het moreel van de andere eenheden af te breken, laat je de survivors rennen zodat ze hun verhaal kunnen verspreiden. De gemiddelde Rus weet dat die voorgelogen wordt en waarheid kan in de geruchten gezocht worden.
Toch is er iets vreemds aan de hand: duizenden soldaten die tientallen kilometers te voet vluchten zonder dat Oekraïnse artillerie een bloedbad aanricht?

Dat kan je toch niet geheim houden, het zou een militair huzarenstukje zijn en daar zie ik de Russen niet toe in staat. Hoeveel zaten er echt nog, hoeveel zwaar materieel is daadwerkelijk aangetroffen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Terechte vragen @hoevenpe

Komende dagen wordt eea duidelijker.
Zo zie ik nog niet zo veel gebeuren richting Donetsk en/of dat vliegveld.

En al dat materieel: ik heb alleen veel onverifieerbare beelden van opslagplaatsen gezien. Genoeg beschadigd materieel maar niet zomaar bergen achtergelaten spul.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

NiGeLaToR schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 22:58:

En al dat materieel: ik heb alleen veel onverifieerbare beelden van opslagplaatsen gezien. Genoeg beschadigd materieel maar niet zomaar bergen achtergelaten spul.
Ik denk dat dit ook komt omdat we nog niet veel van Izyum hebben gezien. Twee vlaggen aan de noordkant en aan de zuidkant, en dat was het. Dus er is een hoop beeld dat nog moet komen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-07 23:34
Merk wel dat wij als echte Nederlanders reageren.

Vanochtend en vanmiddag Euforie en in de avond pessimistisch.

Ik ook heb gemengde gevoelens, maar ik zie geen big Russia surprise komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Mektheb schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 23:00:
Vanochtend en vanmiddag Euforie en in de avond pessimistisch.
Ik zie het niet als pessimistisch, de huidige ontwikkelingen zijn onverwacht en heel bijzonder.

Zou het eerder het afzetten van de roze bril noemen, 'dolle dinsdag' euforie die wegebt en het besef dat het nog wel even kan duren voordat ze weg zijn. Ergens zal een nieuwe verdedigingslinie opgetrokken worden, waar en hoe robuust die zal zijn is nog onduidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
hoevenpe schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 22:55:
[...]

Toch is er iets vreemds aan de hand: duizenden soldaten die tientallen kilometers te voet vluchten zonder dat Oekraïnse artillerie een bloedbad aanricht?

Dat kan je toch niet geheim houden, het zou een militair huzarenstukje zijn en daar zie ik de Russen niet toe in staat. Hoeveel zaten er echt nog, hoeveel zwaar materieel is daadwerkelijk aangetroffen?
Als ze over redelijk stuk verspreid vluchten is artillerie niet heel effectief. En de artillerie is in opgesteld om hun stellingen te kunnen beschieten, en vast nog wel een stukje erachter, maar niet om vluchtende soldaten tientallen kilometers achter de oorspronkelijke linie te beschieten. En om nou een Himars op elke random vluchtende soldaat te schieten is ook zo wat.

• redwing
NiGeLaToR schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 22:58:

Maar wel al veel beelden van losse tanks/artillerie en ander materieel. En als je dat bij elkaar optelt heb je ook al heel wat te pakken.
Als je dan bedenkt dat je nu pas echt meer beelden krijgt van de eerste dag, zal er ook nog veel moeten volgen. Want dat Oekraine heel rap een heel stuk grond heeft veroverd is wel duidelijk. De vraag is nu alleen hoeveel precies en welk gedeelte gaan/willen ze er echt van vasthouden (of trekken ze nog verder door?)

[removed]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
RoD schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 17:27:
[Twitter] Hiermee lijkt mij dat de nog bestaande legerelementen zich ook wel tot over de grens zullen terugtrekken.
Dit maakt me emotioneel. Waarom? Refugeecamp, vluchtelingenkamp, is fucking bullshit. Het zijn filtratiekampen of concentratiekampen of hoe je het ook wilt noemen. Dit zijn geen vluchtelingen, dit betreft geen evacuaties. Dit is ontvoering, mannen van vrouwen scheiden. Hier vindt discriminatie plaats en mogelijk uiteindelijk zuiveringen (de vraag is op welke schaal). Goed, dat was al bekend afgelopen maanden. Het zou fantastisch zijn als deze mensen bevrijd kunnen worden. Maar wat doen de Russen? Ze zetten deze Oekraïense burgers nu op Russisch grondgebied. En daarmee zijn ze praktisch niet te bevrijden want UA gaat de grens niet over. Zie je nu waar RU het zwaartepunt legt?

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-07 22:33

Indoubt

Always be indoubt until sure

hoevenpe schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 22:55:
[...]

Artillerie kan tanks en Infanteriepantserwagens op volle snelheid niet nauwelijks bijhouden. Nu gaat een PZH2000 ook wel snel maar die moet zich toch even installeren voordat ie schietklaar is en de meeste andere artillerie duurt nog veel langer. Behalve archers en suzanna's misschien.

Een artilleriestuk moet staan, een tank kan rijdend schieten

• HollowGamer
  • Niet online
https://nos.nl/artikel/24...ars-keerpunt-in-de-oorlog

M.a.w. we weten nog steeds niet waar we staan. Het beste is dus wapens blijven leveren aan UA en voor ons zelf de winter doorkomen met een flinke inflatie?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
HollowGamer schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 23:25:

M.a.w. we weten nog steeds niet waar we staan. Het beste is dus wapens blijven leveren aan UA en voor ons zelf de winter doorkomen met een flinke inflatie?
Ongeacht waar we staan en wat we doen houd je die inflatie toch nog wel even. Voor de rest zal UA er echt nog niet zijn en zullen er dus wapens nodig blijven. Wat UA nu echter wel heeft laten zien is dat ze de kracht hebben om gebied terug te veroveren.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joel22
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07-07 08:23
Veel terrein door UA veroverd. Wat zal de volgende strategie zijn van Poetin denken jullie? Verlies accepteren? Of juist een officiële oorlog uitroepen? De onzekerheid van whats next, maakt dat ik weinig enthousiast ben over vorderingen. Ik hoop vooral dat die rot oorlog snel over is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Compleet onafhankelijk van wat er de komende tijd gaat gebeuren zal Rusland toch niet meer gas gaan leveren.

Tenzij putin wat verkeerde thee drinkt.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Joel22 schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 23:36:
Veel terrein door UK veroverd. Wat zal de volgende strategie zijn van Poetin denken jullie? Verlies accepteren? Of juist een officiële oorlog uitroepen? De onzekerheid van whats next, maakt dat ik weinig enthousiast ben over vorderingen. Ik hoop vooral dat die rot oorlog snel over is.
Volgens RU was het een geplande en perfect uitgevoerde troepenverplaatsing.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

de inflatie en de rest was volgens mij al begonnen voordat de Russen UA binnenvielen dus op dat punt maakt het niets uit. Alles werd toch al duurder. Covid19 heeft eerder de schuld.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 10-09-2022 23:46 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Daar is de update van Oryx. En het is weer feest.
Captured 7 tanks, 15 BTR/BMP-achtige dingen, wat command vehicles, 10 artillerie, plus nog trucks en overig spul.

Totaal, inclusief vernietigd spul: 70 entries.

Fantastisch. Het Oekraïense leger is vandaag mechanisch gezien behoorlijk sterker geworden.

• Joel22
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07-07 08:23
YakuzA schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 23:42:
[...]

Volgens RU was het een geplande en perfect uitgevoerde troepenverplaatsing.
Ben ik ook blij mee! Alleen onzeker of Poetin nu weer met iets nieuws komt of zijn verlies neemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Joel22 schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 23:54:
[...]

Ben ik ook blij mee! Alleen onzeker of Poetin nu weer met iets nieuws komt of zijn verlies neemt.
Welk verlies?
Het was een geplande en perfect uitgevoerde troepenverplaatsing :+

PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online

Inflatie gaat blijven, kan zelfs zijn dat we volledig worden afgesloten van Russisch gas. Wat mij betreft moeten we als EU dan solidair zijn met bijvoorbeeld Oost-Europese landen die qua gas volledig afhankelijk zijn van Rusland. En ik wil ook best solidair zijn met mensen die #ikredhetnietmeer maar dan wel met openheid van zaken (schuldsanering-light). Want er zijn ongetwijfeld ook veel droeftoeters die het nog wel redden maar voor hun gevoel teveel moeten inleveren. Ja dan besef je je ineens hoe goed je het eigenlijk had de afgelopen tijd.

Verder weten we wel waar we staan. Grootschalig offensief gaande in UA, op meerdere fronten. HIMARS actief, en artillerie op nieuw bezet gebied. UA heeft sorties bij Charkov en Cherson. Logistiek trein ernstig verstoord, Belgorod niet langer nuttige hub. Izyum is omsingeld. Russische strijdkrachten zijn in de war en vluchten of geven zich over. Russische propagandamachine heeft het zelfs moeilijk met de nieuwe realiteit. Zware klap voor ze.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gws24
  • Laatst online: 22:23

gws24

Thinking is hard!

Veel terrein door UK veroverd. Wat zal de volgende strategie zijn van Poetin denken jullie? Verlies accepteren? Of juist een officiële oorlog uitroepen? De onzekerheid van whats next, maakt dat ik weinig enthousiast ben over vorderingen. Ik hoop vooral dat die rot oorlog snel over is.
offtopic:
UA niet UK ;)

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
UA. UK is United Kingdom. Die hebben net al het terrein overgedragen aan Charlie 3 :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:56

Qwerty-273

Meukposter

Een zijstap naar het Belarussische leger en wat zij nu van het Russische leger vinden. De kanttekening is wel dat de krant ‘Nasha Niva’ door het regime tegenwoordig aangemerkt is als ‘an extremist formation’ en verschillende mensen in de cel zitten omdat ze tegen het regime nieuws brengen.

https://nashaniva.com/articles/298888/
The Ukrainian army is returning previously lost territories, Russia proved unable to achieve the goals set in Ukraine. How do the Belarusian military, who were brought up with the idea of ​​loyalty to Moscow and faith in the invincibility of Russian weapons, perceive Russia's humiliation? "Nasha Niva" interviewed active officers of the Belarusian Army and the Border Committee. The rank of the interviewees ranges from junior officers to colonels. "From the point of view of military art and operational strategy, Ukrainians are beautiful," said the most senior of them.
Ook omdat het Westen tot nu voornamelijk niet het nieuwste van het nieuwste heeft gestuurd:
In fact, the "second army of the world" was stopped by the jet systems of the late 90s, and this, of course, is laughable, it is a mockery of the entire philosophy of the invincibility of Russian weapons.
Like, everything is fucked both here and in Russia: education, technology, standard of living... but here is the army!... The army is powerful. And it turned out that she was a bitch too. The main military ally cannot attack, nor can it defend itself.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barfman
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:21

Volgens Rusland bereiden de strijdkrachten van oekraïne twee vrouwenbataljons voor die besmet zijn met aids 8)7

System | Racing is in my Blood

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Voor de afwisseling een pro-Russisch draadje:

En het gaat vast niet zonder verliezen. Ook niet zoals deze twitteraar meent te zien, maar ook niet zoals wij graag willen zien.

Dat konvooi van meer dan 10 ambu’s zag ik ook. Beelden van gedode Ukrainse militairen idem.

Er is alleen geen scheidsrechter die de officiele score bij houdt en het lijkt erop dat de genoemde 1:10 niet in het voordeel van de Russen is. Copium?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:39
Barfman schreef op zondag 11 september 2022 @ 00:25:
[Twitter: title]
Volgens Rusland bereiden de strijdkrachten van oekraïne twee vrouwenbataljons voor die besmet zijn met aids 8)7
Niet te hopen dat de russen hun155mm chlamydia puddingbuksen in stelling brengen :+

Heerlijke onzin weer. Vraag me eerlijk of mensen zijn die dit echt geloven :)

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-07 15:03
Rene schreef op zondag 11 september 2022 @ 00:32:
[...]

Kweenie of je laatst die covid en vaccinatie discussie een beetje hebt gevolgd, maar het blijkt dat je vandaag de dag mensen echt alles wijs kan maken.

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Ik denk dat heel Rusland het spel meespeelt en doet alsof ie het gelooft. Elke Rus weet na eeuwen van dictatuur dat je niet hardop moet zeggen wat je echt denkt. Als functionaris heb je dan geen reden meer om betere leugens te bedenken.

Zomaar een theorie. Ik sta open voor betere verklaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01:45

ManiacsHouse

Scheisse!

[...]

Niet te hopen dat de russen hun155mm chlamydia puddingbuksen in stelling brengen :+

Die vrouwen battalions hangen ze aan drones en sturen ze al sproeiend over Rusland? :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03:39
Barfman schreef op zondag 11 september 2022 @ 00:25:
[Twitter: title]
En dit is toch ook gewoon verkapt toegeven dat een Rus elke vrouw die ze zien proberen verkrachten? of op z'n best onmiddellijk in bed duiken met elke vrouw die ze zien.
Waarom zou het voor de Russen anders uitmaken of die vrouwen wel of geen aids hebben... Het is niet alsof een vrouwelijke militair een Rus uit eigen wil het hof gaat maken, en zelfs al zou dat de insinuatie zijn dan is het nog steeds een bijzondere sneer naar de eigen mankrachten.

[ Voor 13% gewijzigd door Semyon op 11-09-2022 01:45 ]

Only when it is dark enough, can you see the stars

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
bulle bas schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 16:55:
[...]

offtopic:
Kernwapens gebruiken levert een Amerikaanse/NAVO- respons op uit dezelfde categorie.
offtopic:
Waarom denk je dat? Dat zou alleen maar een escalatie zijn en daar is Amerika/NAVO niet op uit

[ Voor 13% gewijzigd door anandus op 11-09-2022 02:08 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ITzT6e1ECvwBBmZws4Eu5XJ3Fzk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0GQfTZyq8sQ3sNO54xosRQHd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
The Guardian meldt nu uit officiële bron dat het Kherson offensief een desinformatie campagne was, bedoeld om de Kharkiv regio te verzwakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
anandus schreef op zondag 11 september 2022 @ 02:03:
[...]

offtopic:
Waarom denk je dat? Dat zou alleen maar een escalatie zijn en daar is Amerika/NAVO niet op uit
Omdat als je niet met een gepaste reaktie komt dat het gebruik van nukes 'goedkeurt' en daarmee de kans op een volgende juist vergroot. Hoe dan ook zal er dan dus een reaktie komen waarmee rusland heel veel verliest.
Ik ben echt benieuwd of er nog enige reaktie van rusland komt, of dat ze hier echt niets tegen in kunnen brengen.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
Nog steeds geen visuele bevestiging uit Lysychansk, Severodonetsk, Donetsk, Saltove, Lyman, etc.

Krijg meer en meer het gevoel dat veel van de geruchten euforie en/of bewuste misleiding waren. In die gebieden partizanen actief zijn maar (nog) geen sprake is van een gecoördineerde bevrijding, Oekraïne wijselijk zich vooral richt op het hele gebied ten westen van de Oskil en daar naar het noorden trekt.

Eerst dat stabiliseren, bevoorrading op orde, luchtverdediging, HIMARS en zware artillerie 50km verplaatsen, pockets met ingesloten Russen opruimen. Russische strategische doelen die tot voor kort onbereikbaar waren bombarderen en eigen troepen een paar dagen/weken rust gunnen. Die tienduizend 'verdwenen' Russen uit Irzum localiseren, wat is daar gebeurd en welke gevechtscapaciteit ze nog hebben.

Als er al iets verrassends gaat gebeuren moet je imo juist kijken naar plekken waar het (te) rustig is, geen geruchten vandaan komen en weinig lijkt te gebeuren. My two cents: het zuidelijke front bij Polohy, Tokmak en Melitopol...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

TheekAzzaBreek schreef op zondag 11 september 2022 @ 07:48:
The Guardian meldt nu uit officiële bron dat het Kherson offensief een desinformatie campagne was, bedoeld om de Kharkiv regio te verzwakken.
Misschien is dit ook wel weer desinformatie en staat een nieuwe aanval daar klaar om te beginnen zodra de eerste eenheden naar het noorden worden gestuurd?

Toch knap dat ze in deze tijd van giga informatiestromen zoiets voor elkaar hebben gekregen. Gelukkig was er geen journalist die een scoop wilde scoren met het nieuws dat er een geheim offensief werd voorbereid rond Kharkiv want 'the public has a right to know'. Of als die er was hebben ze die de mond gesnoerd.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

IJzerlijm schreef op zondag 11 september 2022 @ 08:30:
[...]
Misschien is dit ook wel weer desinformatie en staat een nieuwe aanval daar klaar om te beginnen zodra de eerste eenheden naar het noorden worden gestuurd?

Toch knap dat ze in deze tijd van giga informatiestromen zoiets voor elkaar hebben gekregen. Gelukkig was er geen journalist die een scoop wilde scoren met het nieuws dat er een geheim offensief werd voorbereid rond Kharkiv want 'the public has a right to know'. Of als die er was hebben ze die de mond gesnoerd.
En al maanden in de planningskoker, waarschijnlijk al voor/vanaf het moment van de publieke aankondiging van zelensky dat hij het leger de opdracht had gegeven het zuiden te veroveren.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
[...]
Er waren wel wat berichten, enkel dagen voor de aanval (volgens Girkin), maar niet veel.

UA was dan ook begonnen met het afsluiten van de Russische informatievoorziening in het gebied:
Part of the special operation involved rooting out informants in Ukrainian-controlled parts of Kharkiv to stop them passing information about Ukraine’s preparations to the Russians, said a military source with knowledge of the operation.

“The [informants] were almost completely cleaned up. They mostly comprised normal Ukrainian civilians but there were some Russian agents undercover as Ukrainian civilians,” said the source. “The Russians had no idea what was going on.”
Waar je uit kunt opmaken dat ze de telefoonnetwerken behoorlijk strak monitoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

downtime schreef op zondag 11 september 2022 @ 01:01:
[...]

Ik denk dat heel Rusland het spel meespeelt en doet alsof ie het gelooft. Elke Rus weet na eeuwen van dictatuur dat je niet hardop moet zeggen wat je echt denkt. Als functionaris heb je dan geen reden meer om betere leugens te bedenken.

Zomaar een theorie. Ik sta open voor betere verklaringen.
Dat klopt. Uiteraard gelooft een deel de propaganda maar de rest weet heel goed dat je de overheid niet moet vertrouwen. Helaas kent de gemiddelde rus geen alternatief aangezien ze nooit democratie of functionerende instituten hebben gehad. Hoe dan ook, russen weten dat je voor jezelf moet zorgen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Silent7
flink wat posts terug zei @hoevenpe dat het wat vreemd was dat UA de russen liet vluchten, toch mijn 2 centjes daarover. Het beste wat UA kan doen is de russen levend ontevreden en met de waarheid terug te laten keren naar het moederland, dat is de beste manier om het daar intern flink op te schudden.
een dode rus daar kan de propaganda machine van alles mee, een levende rus kegelt de leugens omver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:48

_Eend_

🌻🇺🇦

[...]

Het Kharkiv front was volgens de Guardian enige tijd off-limits voor journalisten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R3m3d7
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08-07 08:25
Semyon schreef op zondag 11 september 2022 @ 01:38:
[...]

En dit is toch ook gewoon verkapt toegeven dat een Rus elke vrouw die ze zien proberen verkrachten? of op z'n best onmiddellijk in bed duiken met elke vrouw die ze zien.
Waarom zou het voor de Russen anders uitmaken of die vrouwen wel of geen aids hebben... Het is niet alsof een vrouwelijke militair een Rus uit eigen wil het hof gaat maken, en zelfs al zou dat de insinuatie zijn dan is het nog steeds een bijzondere sneer naar de eigen mankrachten.
Ik lees dit anders.
In rusland is aids krijgen iets om je enorm voor te schamen, russen krijgen niet dat soort ziektes, russen staan daar boven. Oekraine is een land voor onzedelijke vieze wezens die je eigenlijk geen mens kan noemen.
Ze hebben er zoveel dat ze er een hele eenheden mee kunnen samenstellen!

Knal ze kapot die vieze lui daar in Oekraine!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-07 21:38

pro_6or

amateur_60r

beany schreef op zondag 11 september 2022 @ 00:54:
[...]

Kweenie of je laatst die covid en vaccinatie discussie een beetje hebt gevolgd, maar het blijkt dat je vandaag de dag mensen echt alles wijs kan maken.
Sterker nog, na je zin gelezen te hebben en je geplust te hebben werd ik ineens bang dat je wellicht een “wappie” zou kunnen zijn. Je kan het ook lezen als iemand die denkt dat de medische wereld ons wat wijs wilde maken, zo wijdverbreid werkt stompzinnige desinformatie. Je moet nu altijd enorm oppassen hoe je iets formuleert en interpreteert. Gegijzeld door idioten en slechtwillenden.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
pro_6or schreef op zondag 11 september 2022 @ 08:56:
[...]

Sterker nog, na je zin gelezen te hebben en je geplust te hebben werd ik ineens bang dat je wellicht een “wappie” zou kunnen zijn. Je kan het ook lezen als iemand die denkt dat de medische wereld ons wat wijs wilde maken, zo wijdverbreid werkt stompzinnige desinformatie. Je moet nu altijd enorm oppassen hoe je iets formuleert en interpreteert. Gegijzeld door idioten en slechtwillenden.
maakt niet uit hoe hij erin staat, punt is hetzelfde :) zienswijze gelijk aan beidde kanten.
(edit) ik plusde hem juist doordat hij het slim neutraal schreef ;) (/edit)

Aids, zouden al die verschrikkelijke dingen die russen deden zorgen voor aids bij een aantal waar nu een smoes voor moet komen?

[ Voor 4% gewijzigd door Silent7 op 11-09-2022 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Silent7 schreef op zondag 11 september 2022 @ 08:45:
Het beste wat UA kan doen is de russen levend ontevreden en met de waarheid terug te laten keren naar het moederland, dat is de beste manier om het daar intern flink op te schudden.
Ben met je eens dat dat het beste zou zijn, de Russen kennende worden deze gevluchte troepen over een paar dagen elders ingezet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-07 15:03
pro_6or schreef op zondag 11 september 2022 @ 08:56:
[...]

offtopic:
Pffff nu ik mijn eigen comment nog eens lees kan dat inderdaad zo geinterpreteerd worden ja :D

Maar het is zoals je het initieel las... ;)

Goed dat je dit nog even aanhaalt, zal dit soort dingen voortaan even wat beter formuleren :>

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-07 21:38

pro_6or

amateur_60r

beany schreef op zondag 11 september 2022 @ 09:02:
[...]

offtopic:
Pffff nu ik mijn eigen comment nog eens lees kan dat inderdaad zo geinterpreteerd worden ja :D

Goed dat je dit nog even aanhaalt, zal dit soort dingen voortaan even wat beter formuleren :>
Het is jammer dat het moet. Maar zo ver zijn we nu.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
beany schreef op zondag 11 september 2022 @ 09:02:
[...]

offtopic:

Ik vind het juist prima geformuleerd omdat het gelijk aangeeft hoe makkelijk het is om informatie te lezen zoals je dat zelf wil.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
hoevenpe schreef op zondag 11 september 2022 @ 09:02:
[...]

Ben met je eens dat dat het beste zou zijn, de Russen kennende worden deze gevluchte troepen over een paar dagen elders ingezet.
heheh en dan zijn het de ideale tegenstanders voor UA, geestelijk al gebroken en al 1 keer gevlucht zullen ze dat sneller weer doen, iets eenvoudiger winst boeken en de goede propaganda voor UA, twee voor de prijs van 1, kom maar op met de kiloknallers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
R3m3d7 schreef op zondag 11 september 2022 @ 08:56:
[...]

Ik lees dit anders.
In rusland is aids krijgen iets om je enorm voor te schamen, russen krijgen niet dat soort ziektes, russen staan daar boven. Oekraine is een land voor onzedelijke vieze wezens die je eigenlijk geen mens kan noemen.
Ze hebben er zoveel dat ze er een hele eenheden mee kunnen samenstellen!

Knal ze kapot die vieze lui daar in Oekraine!
Dat is denk ik de correcte interpretatie.

Verder was men in de Sovjet-Unie als de dood voor AIDS. Of dat nu nog zo is weet ik niet. We denken wel te weten dat Poetin bang is voor COVID-19.

Pagina: 1 ... 15 ... 76 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid