Ervaringen met startup DeWarmte pompAO (l/w hybride WP)

Pagina: 1 ... 56 57 Laatste
Acties:

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 08:18

ErikVers

e-Duurzaam

Frans H schreef op maandag 15 december 2025 @ 12:02:
[...]

Helemaal mee eens ik vind het ook misleidend om over een 8.4kW pomp te spreken als hij de 5kW niet eens haalt bij -7.
Leuk dat hij bij 20 gr. 8.4kW haalt maar ik heb daar niets aan.
Bij hoge temperaturen wil je zo min mogelijk vermogen en bij lage temperaturen zo hoog mogelijk en daar wil je dus op dimensioneren.
In hun advertenties zou daarom geadverteerd moeten worden met de getallen die hij bij -7 of -10 (oosten van het land) haalt en hoever hij kan terug moduleren (minimum vermogen voor in het voor en najaar).
Dan zouden er heel wat minder mensen teleurgesteld zijn als blijkt dat na een paar dagen koud weer hun huis niet warm te krijgen is.
Als hier geen kundige adviseur tussen zit zou ik niet weten hoe dit een succes kan worden....
Ik vraag mij vooral af waarom "De Warmte" niet voor duidelijkheid gaat, wat is het idee daarachter? Is gewoon vooral een vraag, even los van mensen die letterlijk in de kou komen.

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 09:53
@ErikVers Ik noem het vermogen dat op het energielabel voor NW-Europa staat (en overeenkomt met de RVO subsidielijst). Verder begrijp ik je helemaal hé; die discussies zijn hier in de beginselen van het topic al uitvoerig gepasseerd en ik deel ieders mening inzake hoe misleidend het is. Het is geen 8,4 kW als het er toe doet en het is leuk dat ie bij -10 tot 2 kW terug kan moduleren, maar daar heb je niets aan in voor- en najaar. Ik wist dit op voorhand, omdat ik het goed heb uitgezocht én ja, dat was geen makkelijke exercitie, want het staat er niet of in ieder geval niet ondubbelzinnig. Ik heb de pomp in december 2022 laten plaatsen omdat ie inclusief plaatsing en subsidie aanzienlijk goedkoper was dan wat er om me heen werd gevraagd voor Daikin, Panasonic en Mitsubishi. Voor de ca. 3500 euro die het me heeft gekost is het een prima ding (voor nu!).

Problemen die ik heb gehad lagen vooral aan wegvallende communicatie tussen buitenunit en controller en aan de (standaard) instellingen voor bijschakelen CV/vorstbeveiling e.d. In de praktijk kwam het er op neer dat de thermostaat warmtevraag had en de PompAO "aan" stond volgens overzicht, maar ofwel niets deed ofwel alleen het water rondpompte. Bij mij is uiteindelijk de voeding naar de controller aangepast (dat was in eerste instantie maar 1 stekker, dat zijn er inmiddels 2, mede door de problemen die de early adopters hadden). Ik had de pech dat ik ze pas constateerde op vrijdagmiddag laat na thuiskomst of zaterdag/zondagochtend vroeg. Als dan niemand het storingsnummer opneemt (dat was er überhaupt nog niet in het begin), dan zit je zo een paar dagen in de kou.
Let wel n=1. Ik ben nl. in diezelfde periode ook door één van de oprichters op z'n vrije dag (digitaal) geholpen en dat ik recent met m'n stooklijn zat te pielen had ik binnen 5 minuten iemand aan de lijn (die een onderbouwd antwoord gaf). Het is inmiddels echter alweer bijna twee weken geleden dat ik aan Sales gevraagd heb of 25mm Uponor als hoofdleiding te krap gaat zijn voor de MP....

[ Voor 10% gewijzigd door PVPaneel op 15-12-2025 12:50 ]

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:01
ErikVers schreef op maandag 15 december 2025 @ 12:18:
[...]

Als hier geen kundige adviseur tussen zit zou ik niet weten hoe dit een succes kan worden....
Ik vraag mij vooral af waarom "De Warmte" niet voor duidelijkheid gaat, wat is het idee daarachter? Is gewoon vooral een vraag, even los van mensen die letterlijk in de kou komen.
Ik denk dat de nuance hier is dat ze vooral het als een hybride oplossing aan de man brachten met dus de CV als backup voor de moeilijke momenten. Zo heb ik hem ook gekocht, wetende dat met de subsidie de pomp binnen 5 jaar wel terugverdiend zou zijn en mijn huis niet geisoleerd genoeg is voor full-electric en dat ik veel bijkomende kosten heb om electragroepen aan te passen en te trekken.

Je zou zelfs kunnen stellen dat Quatt, WeHeat en DeWarmte volledig draaien op de SDE subsidie en we alleen maar kunnen gokken hoe het landschap eruit ziet als deze wegvalt.

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW153. 3-fasen. CT003

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

PVPaneel schreef op maandag 15 december 2025 @ 12:45:
@ErikVers Ik noem het vermogen dat op het energielabel voor NW-Europa staat (en overeenkomt met de RVO subsidielijst). Verder begrijp ik je helemaal hé; die discussies zijn hier in de beginselen van het topic al uitvoerig gepasseerd en ik deel ieders mening inzake hoe misleidend het is. Het is geen 8,4 kW als het er toe doet en het is leuk dat ie bij -10 tot 2 kW terug kan moduleren, maar daar heb je niets aan in voor- en najaar. Ik wist dit op voorhand, omdat ik het goed heb uitgezocht én ja, dat was geen makkelijke exercitie, want het staat er niet of in ieder geval niet ondubbelzinnig. Ik heb de pomp in december 2022 laten plaatsen omdat ie inclusief plaatsing en subsidie aanzienlijk goedkoper was dan wat er om me heen werd gevraagd voor Daikin, Panasonic en Mitsubishi. Voor de ca. 3500 euro die het me heeft gekost is het een prima ding (voor nu!).

Problemen die ik heb gehad lagen vooral aan wegvallende communicatie tussen buitenunit en controller en aan de (standaard) instellingen voor bijschakelen CV/vorstbeveiling e.d. In de praktijk kwam het er op neer dat de thermostaat warmtevraag had en de PompAO "aan" stond volgens overzicht, maar ofwel niets deed ofwel alleen het water rondpompte. Bij mij is uiteindelijk de voeding naar de controller aangepast (dat was in eerste instantie maar 1 stekker, dat zijn er inmiddels 2, mede door de problemen die de early adopters hadden). Ik had de pech dat ik ze pas constateerde op vrijdagmiddag laat na thuiskomst of zaterdag/zondagochtend vroeg. Als dan niemand het storingsnummer opneemt (dat was er überhaupt nog niet in het begin), dan zit je zo een paar dagen in de kou.
Let wel n=1. Ik ben nl. in diezelfde periode ook door één van de oprichters op z'n vrije dag (digitaal) geholpen en dat ik recent met m'n stooklijn zat te pielen had ik binnen 5 minuten iemand aan de lijn (die een onderbouwd antwoord gaf). Het is inmiddels echter alweer bijna twee weken geleden dat ik aan Sales gevraagd heb of 25mm Uponor als hoofdleiding te krap gaat zijn voor de MP....
Helder.
Tip: kijk niet op energie label voor kW bij -7 :-)

Wat betreft 25mm uponor kan ik je wel direct en exact antwoord direct geven:
Dat is 20mm inwendig en kan met een deltaT van 5 (wat de normale deltaT is voor warmtepompen) tot maximaal 6600W transporteren met een normale max stromingssnelheid van 1.0 m/s. In niet verblijfsruimte zou je de stromingssnelheid nog iets kunnen opschroeven dus laten we zeggen max 7kW Dit is gelijk aan 22mm koper en niet een hele ruime diameter voor een warmtepomp. Normaal bij nieuw aan te leggen systeem zou ik bij 6kW of meer (behoefte bij -7) naar 32mm MLB of 28mm koper overstappen.

Uiteraard er vanuit gaande dat de circulatie pomp sterk genoeg is en er geen extra beperkingen (knietjes en vvw verdeler met pomp) in je systeem zitten.

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Joarie schreef op maandag 15 december 2025 @ 12:52:
[...]

Ik denk dat de nuance hier is dat ze vooral het als een hybride oplossing aan de man brachten met dus de CV als backup voor de moeilijke momenten. Zo heb ik hem ook gekocht, wetende dat met de subsidie de pomp binnen 5 jaar wel terugverdiend zou zijn en mijn huis niet geisoleerd genoeg is voor full-electric en dat ik veel bijkomende kosten heb om electragroepen aan te passen en te trekken.

Je zou zelfs kunnen stellen dat Quatt, WeHeat en DeWarmte volledig draaien op de SDE subsidie en we alleen maar kunnen gokken hoe het landschap eruit ziet als deze wegvalt.
Tja ik selecteer een warmtepomp op zijn vermogen bij -7 , wel handig om te weten wat dan die waarde is :-)

• jevin20
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 08:29
PVPaneel schreef op maandag 15 december 2025 @ 10:06:
@jevin20 Het ding met een Edel Eau is dat ie een minimaal circuit nodig heeft (dus niet genoeg m2 vloerverwarming is geen installatie). DeWarmte lijkt dat op te lossen door PompAO/MP in te schakelen als de aanvoer te sterk duikt). Dat lijkt me het enige verschil...
Dat klopt, of beter gezegd, hij heeft een bepaalde systeeminhoud in liters nodig. Uiteraard gewoon natuurkunde.

DeWarmte 8,3 kW - Auer Edel Eau 270L - Enphase 7820 Wp - 2x MT 5.12 kWh - Zappi V2.1 - Tesla Model 3 LR AWD - BMW 120i M-sport Pro Misano Blauw

• jevin20
ErikVers schreef op maandag 15 december 2025 @ 11:32:
[...]

Trouwens je noemt de AO een 6kW warmtepomp. Ik zie 4.7kW bij -7?
Laten we wel zeggen, iedere fabrikant doet het op zijn manier zodat het gunstig uitkomt. Ik zou daar de Tweakers hier niet op aanspreken. Je hebt gelijk dat je appels met appels moet vergelijken, maar het wordt dan ook niet makkelijk gemaakt.
Om zelf dan de waardes te noemen die gelden bij -7 lijkt me prima, maar het kan ook extra verwarring veroorzaken. Ik vermoed dat er geen fabrikant is die op zijn website schrijft: Onze pomp heeft een vermogen van 3kW, om vervolgens onderaan in het klein te schrijven bij -10C buitentemperatuur

Nog even extra toevoeging: -7 is leuk, maar hoe vaak en hoe lang komt dat voor in Nederland?
Ik ben echt wel van het overdimensioneren, maar als het 2 nachten per jaar -7 is, voor een totaal tijdsbestek van 3 uurtjes per nacht, betekent dat misschien dat je WP 6 uur per jaar volop draait en de gewenste temperatuur niet haalt, maar dat vervolgens inhaalt zodra het weer minder koud is.
Laten we ook niet overdrijven met z'n allen. Ik ben echt vóór comfort (standaard 21 graden in huis), en ik heb twee koukleumen thuis, maar ook ik ga niet dimensioneren op die ene keer in de komende 5 jaar dat het -10 wordt. Daar heb ik nog wel een extra elektrisch kacheltje voor.

TLDR: je zou ook kunnen zeggen dat warmtepompen vermogens vergelijken bij -7 flauwekul is in Nederland.

[ Voor 34% gewijzigd door jevin20 op 15-12-2025 15:09 ]

DeWarmte 8,3 kW - Auer Edel Eau 270L - Enphase 7820 Wp - 2x MT 5.12 kWh - Zappi V2.1 - Tesla Model 3 LR AWD - BMW 120i M-sport Pro Misano Blauw

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

jevin20 schreef op maandag 15 december 2025 @ 15:06:
[...]

Laten we wel zeggen, iedere fabrikant doet het op zijn manier zodat het gunstig uitkomt. Ik zou daar de Tweakers hier niet op aanspreken. Je hebt gelijk dat je appels met appels moet vergelijken, maar het wordt dan ook niet makkelijk gemaakt.
Om zelf dan de waardes te noemen die gelden bij -7 lijkt me prima, maar het kan ook extra verwarring veroorzaken. Ik vermoed dat er geen fabrikant is die op zijn website schrijft: Onze pomp heeft een vermogen van 3kW, om vervolgens onderaan in het klein te schrijven bij -10C buitentemperatuur

Nog even extra toevoeging: -7 is leuk, maar hoe vaak en hoe lang komt dat voor in Nederland?
Ik ben echt wel van het overdimensioneren, maar als het 2 nachten per jaar -7 is, voor een totaal tijdsbestek van 3 uurtjes per nacht, betekent dat misschien dat je WP 6 uur per jaar volop draait en de gewenste temperatuur niet haalt, maar dat vervolgens inhaalt zodra het weer minder koud is.
Laten we ook niet overdrijven met z'n allen. Ik ben echt vóór comfort (standaard 21 graden in huis), en ik heb twee koukleumen thuis, maar ook ik ga niet dimensioneren op die ene keer in de komende 5 jaar dat het -10 wordt. Daar heb ik nog wel een extra elektrisch kacheltje voor.

TLDR: je zou ook kunnen zeggen dat warmtepompen vermogens vergelijken bij -7 flauwekul is in Nederland.
Mijn bedoeling is zeker niet om mede tweakers aan te spreken, de verwarring ontstaat extern.

Ik ben meer getriggerd hoe verkopende partijen zichzelf presenteren op hun eigen website en datasheets. Ik zie dat dit ook echt wel anders kan. Echt niet perfect maar wel veel vollediger.

Kijk eens bij panasonic, vaillant of nefit bosch. Daar staat alle data die je zoekt zo bij de producten. En ook wat in welke situatie van toepassing is.

Eens dat -7 bijna nooit voorkomt alleen moet je wel ergens een energiebehoefte op uitrekenen. Vroeger deed men dat op -10 nu op -7
Met een goed modulerende warmtepomp is dimensioneren op -7 geen probleem. Ik ga verder niet in op cop1 alternatieven. Dat is aan iedereen zelf om te bepalen voor hoe vaak ze dit willen toepassen, maar je hebt die wellicht dan ook al nodig bij 2 graden en een hoge luchtvochtigheid ivm defrosten. Vandaar de -7 die ik aanhoud bij mijn adviezen.

[ Voor 15% gewijzigd door ErikVers op 15-12-2025 15:39 ]

• jevin20
ErikVers schreef op maandag 15 december 2025 @ 15:33:
[...]

Ik ben meer getriggerd hoe verkopende partijen zichzelf presenteren op hun eigen website en datasheets. Ik zie dat dit ook echt wel anders kan. Echt niet perfect maar wel veel vollediger.
Ik ben het helemaal met je eens.
Het is jammer dat dat niet netjes gedaan wordt.

En ik snap ook je adviezen (y)

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

jevin20 schreef op maandag 15 december 2025 @ 15:59:
[...]

Ik ben het helemaal met je eens.
Het is jammer dat dat niet netjes gedaan wordt.

En ik snap ook je adviezen (y)
Om maar 1 ding te noemen van de MP is door mij geen LWA,max,dag of LWA,max.nacht (dB(A) te vinden.
Terwijl je zonder die waarde niet kan inschatten of je de warmtepomp mag plaatsen als installateur.
Ze communiceren enkel de geluidsdruk ipv het geluidsvermogen. Of ik kijk niet ver genoeg, dat kan natuurlijk ook.

• keescab
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 10:14
jansd schreef op zondag 14 december 2025 @ 22:47:
[...]

Ja ik heb al een tijdje dubbele voeding.
Bij mij hebben begin dit jaar de raspberry vervangen, die had te hoge spanning gekregen en was daardoor defect geraakt. Daarom hebben bij ons 1 voeding eraf gehaald, dus hier van dubbele naar enkele voeding.

• Da Terminater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:37
stpieter schreef op zondag 14 december 2025 @ 14:24:
@Da Terminater
Hier ook meegemaakt, vorig jaar, een half jaar na installatie; bleek de converter van de voeding (12V > 5V) van de controlbox te zijn. Zie foto ( de mijne was zichtbaar opgezwollen = doorgebrand). [Afbeelding]Als je nog ergens een 5V usb voeding hebt kun je deze proberen, li boven in de Raspberry aansluiten
Ik heb de controller open gemaakt, bij mij is helemaal geen spanningsomvormer aanwezig.
Heeft wel goed gedraait voor een jaar, heb ik mogelijk een andere versie?!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W5IB2qxslYcwG-pyyYuLmTdvkUU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SDgGyrU748g33E2Cd5ssvv2n.jpg?f=fotoalbum_large

• jansd
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07:49
Frans H schreef op maandag 15 december 2025 @ 11:37:
[...]

Het lijkt erop dat ze in de stausplaatjes van de App nu de waarde van een andere sensor laten zien. (interne sensor van de warmtepomp of die van de warmtemeter van Dewarmte)
Ik meen mij te herinneren dat er iemand is geweest die wat gerekend had aan de warmtemeter gegevens en dat die warmtemeter best een realistische uitkomst gaf.
Ik heb wel het idee dat de nu getoonde waarde dichter bij de waarheid ligt want ook ik zag een flink verschil in waarde van de temperatuur op de inkomende vloerverwarmingsbalk thermometer en de Ta uit de App (de warmtepomp zit bij mij rechtstreeks op de vloerverwarming aangesloten).
Hopelijk gaan ze de berekeningen van het verbruik ook hierop aanpassen zodat die realistischer worden.
Dat ze nu andere data (input) gebruiken kan, maar dan past dat niet meer bij de stooklijn en berekende doeltemperatuur. Dus ergens moet iets aangepast worden.

PV: 4425 Wp via SMA, WP: DeWarmte PompAO, WPB: Atlantic explorer v5 270L, aansturing via home assistant, woning uit 1926, binnenkort van het gas af.

• Mkw
  • Registratie: Oktober 2023
  • Nu online
jansd schreef op maandag 15 december 2025 @ 22:24:
[...]

Dat ze nu andere data (input) gebruiken kan, maar dan past dat niet meer bij de stooklijn en berekende doeltemperatuur. Dus ergens moet iets aangepast worden.
Morgen komt de warmte langs voor onderhoud dus ik ga dit zeker even vragen, want het viel me al op dat de stooklijn bijna nooit meer wordt gehaald volgens de app. Heel verwarrend dit!

• RudyL90
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 02:14
Mkw schreef op maandag 15 december 2025 @ 22:31:
[...]

Morgen komt de warmte langs voor onderhoud dus ik ga dit zeker even vragen, want het viel me al op dat de stooklijn bijna nooit meer wordt gehaald volgens de app. Heel verwarrend dit!
Bij mij blijf hij ook telkens zo'n twee graden onder de stooklijn. 🤔

• dlenstra
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09:40

dlenstra

....

Ik heb inderdaad een paar weken geleden hier gemeld dat het me opviel dat de getallen in de app afweken van de heatmeter van DeWarmte en de metingen die ik binnen in huis op de verdeler en mijn heatmeisters zie. Dat heb ik ook gemeld bij DeWarmte. Het lijkt dat er nu een aanpassing is gedaan en dat op het insights tabblad de metingen van de heatmeter nu worden gebruikt. Voor mij maakt dat de temperaturen nu overeenkomen met de daadwerkelijke watertemperatuur. Wat dat betreft een vooruitgang.
Wel is het zo dat voor de stooklijn schijnbaar nog geregeld wordt naar de meting in de Pomp AO (die dus overal hoger is dan de daadwerkelijke watertemperatuur)
Wat je nu ziet is dus (bijv) een stooklijn die 30 graden vraagt, daar werkt de Pomp AO nu dus intern naar toe en gaat dan moduleren. Op de heatmeter en dus de daadwerkelijke watertemperatuur is dat rond de 27/28 graden. Het lijkt dan dus alsof de stooklijn niet gehaald wordt. Volgens mij is het zo dat je in dit geval, tot vorige week, die 30 graden op het tabblad insights had zien staan.
Verder wordt het huis nog steeds lekker warm, zonder dat ik iets in de stooklijn heb aangepast. De aanpassing lijkt dus vooral weergave te zijn en vraagt dus nog iets meer aanpassingen in de app.

Verder valt me ook op dat er nog iets in de regeling aangepast moet zijn naast de weergave van de temperatuur. in de afgifte in huis is niks veranderd, maar zie nu zelfs bij de huidige temperaturen flink langere runs. Oorzaak is volgens mij het mooi terugmoduleren wat anderen hier ook zien na het aanpassen van de temperatuurweergave, maar zie volgens mij ook een groter modulatiebereik in de flow. Normaal zag ik een flow tussen ongeveer 14,5 en 17 liter per minuut, maar zie nu bij het terugmoduleren ook een flow voorbijkomen van 12,5-13 l/m

Moet zeggen dat de Pomp AO de afgelopen dagen mooier lijkt te lopen (kan ook gevoel zijn). Lange rustige runs van 450 - 500 Watt, ventilator moduleert mooi terug, dus ook het geluid in de tuin is fijner

Ben zelf wel tevreden met de aanpassing.

• Joarie
dlenstra schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 09:55:
Verder valt me ook op dat er nog iets in de regeling aangepast moet zijn naast de weergave van de temperatuur. in de afgifte in huis is niks veranderd, maar zie nu zelfs bij de huidige temperaturen flink langere runs. Oorzaak is volgens mij het mooi terugmoduleren wat andere hier ook zien na het aanpassen van de temperatuurweergave, maar zie volgens mij ook een groter modulatiebereik in de flow. Normaal zal ik een flow tussen ongeveer 14,5 en 17 liter per minuut, maar zie nu bij het terugmoduleren ook een flow voorbijkomen van 12,5-13 l/m

Moet zeggen dat de Pomp AO de afgelopen dagen mooiere lijkt te lopen (kan ook gevoel zijn). Lange rustige runs van 450 - 500 Watt, ventilator moduleert mooi terug dus ook het geluid in de tuin is fijner

Dat terugmodeleren viel me gisteren ook al op. Deed even bewust de thermostaat een tikje hoger zetten om te zien wat er nou eigenlijk gebeurt. Het lijkt erop dat hij inderdaad de boel terugschroeft in flow en vermogen, ook al haalt hij zijn stooklijnwaarde niet (als ik hem corrigeer voor de -2/-3°C die we nu zien).
Ik zet mijn geld er op in dat ze de regeling afhankelijk hebben gemaakt van de buitentemperatuur want voorheen kon ik gewoon korte boost verwarmmomenten doen (bijv als de energieprijs lekker laag was) door een hoge stooklijn te kiezen en dan de thermostaat aan te slingeren. Nu lijkt hij veel sneller terug te regelen inderdaad. Wel heel rustig, maar zou fijn zijn als daar wat over gecommuniceerd wordt. Al zijn het maar patchnotes :+

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW153. 3-fasen. CT003

• Pandero
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:29
Hallo allen,

Zouden jullie eens willen meedenken in mijn keuze voor Weheat of DeWarmte?

Alvast bedankt!

• MalleEppie71
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05:45
Joarie schreef op donderdag 11 december 2025 @ 09:17:
[...]

Dat is helemaal in de settings van de app in te regelen (of op de webportal). Maar zonder login kun je inderdaad gewoon nog draaien op de default modus welke een combi is van de warmtepomp en CV als backup. Als de warmtepomp vindt dat hij er te lang over doet om de gewenste temperatuur te bereiken dan vraagt hij de CV-ketel om bij te springen. Dit zie je waarschijnlijk op je HW data.
Veel mensen draaien hier op "Only PompAO" functie. Daarbij wordt de CV-ketel niet aangesproken (al heb ik wel een paar keer een bug hier in gezien). Er bestaat dan wel een parameter die je kunt instellen bij welke buitentemperatuur je toch wilt dat de CV bijspringt. Denk hierbij aan een hele strenge vorst waarbij de pomp gewoon tekort komt in capaciteit.
Ik heb sinds vandaag toegang tot de (MP) app, maar zie nergens die instelling voor de ‘only’ stand. Is dat onder ‘settings’, ‘advanced’? Daar zie ik alleen ‘thermostat delay’.

• Joarie
MalleEppie71 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 15:55:
[...]

Ik heb sinds vandaag toegang tot de (MP) app, maar zie nergens die instelling voor de ‘only’ stand. Is dat onder ‘settings’, ‘advanced’? Daar zie ik alleen ‘thermostat delay’.
In Settings:
- Preferences -> Heating Preferences (soort van banner, staat een beetje gek qua opmaak)
- Selecteer Pomp AO Only...of iets anders...en opslaan

• Pupp3tmast3r
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09:55
Ook hier sinds vandaag toegang tot de app, maar hij blijft bij mij maar laden en ik kreeg verder niks te zien. In de browser werkt alles wel gewoon. Meerdere mensen dit probleem?

• MalleEppie71
Pupp3tmast3r schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 16:38:
Ook hier sinds vandaag toegang tot de app, maar hij blijft bij mij maar laden en ik kreeg verder niks te zien. In de browser werkt alles wel gewoon. Meerdere mensen dit probleem?
Ja, precies hetzelfde. Nog geen ‘pomp only’ optie, bij jou wel?

• Pupp3tmast3r
MalleEppie71 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 16:57:
[...]

Als ik in de browser naar Settings ga staat Heating Preference gelijk bovenaan. Ik heb geen CV meer, dus ik kan alleen automatisch, Pomp MP only of Pomp MP and internal heater heating kiezen.

• Frans H
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16-12 20:59
dlenstra schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 09:55:
Ik heb inderdaad een paar weken geleden hier gemeld dat het me opviel dat de getallen in de app afweken van de heatmeter van DeWarmte en de metingen die ik binnen in huis op de verdeler en mijn heatmeisters zie. Dat heb ik ook gemeld bij DeWarmte. Het lijkt dat er nu een aanpassing is gedaan en dat op het insights tabblad de metingen van de heatmeter nu worden gebruikt. Voor mij maakt dat de temperaturen nu overeenkomen met de daadwerkelijke watertemperatuur. Wat dat betreft een vooruitgang.
Wel is het zo dat voor de stooklijn schijnbaar nog geregeld wordt naar de meting in de Pomp AO (die dus overal hoger is dan de daadwerkelijke watertemperatuur)
Wat je nu ziet is dus (bijv) een stooklijn die 30 graden vraagt, daar werkt de Pomp AO nu dus intern naar toe en gaat dan moduleren. Op de heatmeter en dus de daadwerkelijke watertemperatuur is dat rond de 27/28 graden. Het lijkt dan dus alsof de stooklijn niet gehaald wordt. Volgens mij is het zo dat je in dit geval, tot vorige week, die 30 graden op het tabblad insights had zien staan.
Verder wordt het huis nog steeds lekker warm, zonder dat ik iets in de stooklijn heb aangepast. De aanpassing lijkt dus vooral weergave te zijn en vraagt dus nog iets meer aanpassingen in de app.

Verder valt me ook op dat er nog iets in de regeling aangepast moet zijn naast de weergave van de temperatuur. in de afgifte in huis is niks veranderd, maar zie nu zelfs bij de huidige temperaturen flink langere runs. Oorzaak is volgens mij het mooi terugmoduleren wat anderen hier ook zien na het aanpassen van de temperatuurweergave, maar zie volgens mij ook een groter modulatiebereik in de flow. Normaal zag ik een flow tussen ongeveer 14,5 en 17 liter per minuut, maar zie nu bij het terugmoduleren ook een flow voorbijkomen van 12,5-13 l/m

Moet zeggen dat de Pomp AO de afgelopen dagen mooier lijkt te lopen (kan ook gevoel zijn). Lange rustige runs van 450 - 500 Watt, ventilator moduleert mooi terug, dus ook het geluid in de tuin is fijner

Het idee dat het vooral weergave betreft is volgens mij ook het geval. want ook ik heb mijn stooklijn niet aangepast en merk geen verschil met voor de afwijking.
En inderdaad is de Ta en Tr nu veel realistischer.

Liefst zou ik zien dat ze intern die omzetteing naar de regeling van de pomp compenseren en wij de echte reële stooklijn kunnen invoeren.

• Frans H
Al iemand weet wat de reden is waarom de warmtepomp bij 7 graden 42W verbruikt (flow staat op 0) is zou ik dat graag horen.

Je zou kunnen denken dat het puur het rondpompen van het water is ivm lage temperatuur, want bij 8 graden is het verbruik 8W.

Ik kan mij niet voorstellen dat je bij 7 graden het warmtelint op de bodem van de warmtepomp ter voorkomen van bevriezing aan zet!

• Mkw
  • Nu online
Frans H schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 17:45:
[...]

Het idee dat het vooral weergave betreft is volgens mij ook het geval. want ook ik heb mijn stooklijn niet aangepast en merk geen verschil met voor de afwijking.
En inderdaad is de Ta en Tr nu veel realistischer.

Liefst zou ik zien dat ze intern die omzetteing naar de regeling van de pomp compenseren en wij de echte reële stooklijn kunnen invoeren.
Ik kreeg de uitleg van @dlenstra hierboven ook bevestigd door de monteur, maar hij snapte ook dat het onhandig is dat het nu net lijkt alsof de stooklijn niet gehaald wordt. Hij heeft er een notitie van gemaakt voor De Warmte.

• Insert12
  • Laatst online: 10:26
Frans H schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 17:51:
Al iemand weet wat de reden is waarom de warmtepomp bij 7 graden 42W verbruikt (flow staat op 0) is zou ik dat graag horen.

Je zou kunnen denken dat het puur het rondpompen van het water is ivm lage temperatuur, want bij 8 graden is het verbruik 8W.

Ik kan mij niet voorstellen dat je bij 7 graden het warmtelint op de bodem van de warmtepomp ter voorkomen van bevriezing aan zet!
Carterverwarming. De olie in de compressor wordt voorverwarmd zodat de warmtepomp meteen in actie kan komen als dat nodig is.

• Pupp3tmast3r
MalleEppie71 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 16:57:
[...]

Op Android nu net een update gehad, app werkt nu wel met de MP.

• Frans H
Insert12 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 18:09:
[...]

Carterverwarming. De olie in de compressor wordt voorverwarmd zodat de warmtepomp meteen in actie kan komen als dat nodig is.
Bedankt voor het antwoord.
Ik had niet verwacht dat dit bij 7 graden al nodig zou zijn.

• MalleEppie71
Pupp3tmast3r schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 18:31:
[...]

Op Android nu net een update gehad, app werkt nu wel met de MP.
Op IOS ook. Zie nog steeds geen pomp only optie. Zal support gaan mailen

• Pupp3tmast3r
MalleEppie71 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 20:37:
[...]

Op IOS ook. Zie nog steeds geen pomp only optie. Zal support gaan mailen
Heb support ook al gemaild, bij mij slaat de T de settings niet op, bij de MP is dat lastig te checken. Eens zien wat ze daarvan zeggen...

• keescab
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 10:14
Mkw schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 17:51:
[...]

Ik kreeg de uitleg van @dlenstra hierboven ook bevestigd door de monteur, maar hij snapte ook dat het onhandig is dat het nu net lijkt alsof de stooklijn niet gehaald wordt. Hij heeft er een notitie van gemaakt voor De Warmte.
Vandaag contact gehad met de warmte ook over de verschillen van temperatuur nu met de stooklijn, en hij ging het doorzetten naar de software afdeling.

• Mkw
  • Nu online
Joarie schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 10:02:
[...]

Dat terugmodeleren viel me gisteren ook al op. Deed even bewust de thermostaat een tikje hoger zetten om te zien wat er nou eigenlijk gebeurt. Het lijkt erop dat hij inderdaad de boel terugschroeft in flow en vermogen, ook al haalt hij zijn stooklijnwaarde niet (als ik hem corrigeer voor de -2/-3°C die we nu zien).
Ik zet mijn geld er op in dat ze de regeling afhankelijk hebben gemaakt van de buitentemperatuur want voorheen kon ik gewoon korte boost verwarmmomenten doen (bijv als de energieprijs lekker laag was) door een hoge stooklijn te kiezen en dan de thermostaat aan te slingeren. Nu lijkt hij veel sneller terug te regelen inderdaad. Wel heel rustig, maar zou fijn zijn als daar wat over gecommuniceerd wordt. Al zijn het maar patchnotes :+
Op zich is er een mooie plek om aan te geven dat je je product beter aan het maken bent…
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2tVA9pqGglVkZoXs5FNKwtMpBr0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4DObGhY8CBCokzFUcqIcBFhd.png?f=fotoalbum_large

• Joarie
Mkw schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 22:06:
[...]

Op zich is er een mooie plek om aan te geven dat je je product beter aan het maken bent…
[Afbeelding]
Android? Ik zal wel met mijn neus kijken maar ik zie het zowel niet in de app als in de app store.
Neemt niet weg dat "Bug fixes and improvements" nou niet echt de lading dekt van wat er werkelijk wijzigt. Ik zou eens op maar werk zo moeten gaan werken en dit zo summier naar mijn collega's mailen als ik een wijziging gedaan heb in het systeem. Dat gaan mijn collega's echt waarderen als er opeens problemen zijn :+

• Mkw
  • Nu online
Joarie schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 22:58:
[...]

Android? Ik zal wel met mijn neus kijken maar ik zie het zowel niet in de app als in de app store.
Neemt niet weg dat "Bug fixes and improvements" nou niet echt de lading dekt van wat er werkelijk wijzigt. Ik zou eens op maar werk zo moeten gaan werken en dit zo summier naar mijn collega's mailen als ik een wijziging gedaan heb in het systeem. Dat gaan mijn collega's echt waarderen als er opeens problemen zijn :+
iOS

• stpieter
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 09:40
Da Terminater schreef op maandag 15 december 2025 @ 21:46:
[...]

Ik heb de controller open gemaakt, bij mij is helemaal geen spanningsomvormer aanwezig.
Heeft wel goed gedraait voor een jaar, heb ik mogelijk een andere versie?!
Het rode lampje van de Raspberry (rode pijl) en het groene lampje van de controller (groene pijl) moeten branden, en de USB kan bij de blauwe pijl worden aangesloten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Tt8ZCUE3l08w4zqXblANDPWz-Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N73dAZBaAmahXyogvoGp6OCJ.jpg?f=fotoalbum_large

Pomp AO 8kW, Airco 10kW, SolarEdge 12kW, eBoiler 100l

Pagina: 1 ... 56 57 Laatste