Hoe vaak moet jij dat glaasje water leeggooien? Ben wel benieuwd hoeveel condens het nou afgeeft. Ik heb hem op bielzen staan en daar om heen split waardoor het water direct wegloopt.JDOBL schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 08:17:
Is dit normaal? Om 0500 zag ik rookwolken / waterdamp op de camera... Dat zal een defrost zijn. Maar ook kijkende naar eerdere post mbt dat niet alle leidingen even goed meewerken....
[Afbeelding]
Zo laag kan de pomp niet, dat is te ver onder het minimale vermogen.jerring1980 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 17:52:
[...]
Aanvoer kan niet onder 25 via de webapp ;-)
WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu
Dit was een probeersel omdat er best veel water wegloopt richting de schuur. Best een brede baan. De warmte heeft aangegeven dat je met een type electrische buis je een soort leiding kan maken, waardoor je dit kan voorkomen. Bij ons staat ie op steen zonder grond of grond of iets anders....jerring1980 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 17:54:
[...]
Hoe vaak moet jij dat glaasje water leeggooien? Ben wel benieuwd hoeveel condens het nou afgeeft. Ik heb hem op bielzen staan en daar om heen split waardoor het water direct wegloopt.
Dit was nav eerdere foto van iemand anders waarbij alles dicht was gevroren maar een aantal leidingen niet. Ik dacht ik vraag het aan jullieTheRealFreek schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 08:46:
Ja dat is normaal en dat niet alle leidingen even veel ijs hebben betekent niet dat ze niet meewerken.
Een warmtepomp vriest zelden gelijkmatig in, deels omdat qua luchtflow al de meeste lucht in het midden door de verdamper gaat en aan de randen heb je een stuk minder flow.
Het ligt ook aan de layout van de leidingen in de verdamper, die is per warmtepomp anders.
Ik vind het als koeltechnisch ingenieur eerlijk gezegd wel een beetje moeilijk om aan te zien dat de kleinste dingen soms al genoeg zijn om de gedachte te triggeren dat er iets niet goed is met het aangeschafte product en dan moet er ook gelijk een technische, duidelijk begrijpbare verklaring komen van de fabrikant, want anders zullen ze wel iets te verbergen hebben.
Dat de prestaties tegenvallen wanneer er gedefrost wordt ligt misschien aan het feit dat bij de genormeerde prestatiemetingen de werkpunten gemeten kunnen worden zonder defrost.
Wanneer het toestel tijdens de genormeerde prestatiemetingen die door bijvoorbeeld Kiwa worden uitgevoerd voor 75minuten hetzelfde vermogen en COP kan vasthouden, dan hoeft de defrost niet meegenomen te worden in de prestatie cijfers. Wanneer er wel sprake is van verval in prestatie, dan pas wordt het gemiddeld geleverde vermogen inclusief defrost over 3 cyclussen van verwarming en ontdooiing genomen.
Als het toestel vervolgens als hybride wordt toegepast moet deze bij dezelfde buitenluchttemperatuur meer vermogen leveren en dan ontkom je niet meer aan de defrost. Ik zeg niet dat dit hier het geval is, maar dit kan een verklaring zijn.
Oh wow, met deze temperatuursverschillen is er toch niet fatsoenlijk in te regelen?
De binnentemperatuur heeft opeens een overshoot van 2 graden door de megabuffer die de vloerverwarming heet. De buitendeur staat nu open om te luchten. #FirstWorldProblems
De binnentemperatuur heeft opeens een overshoot van 2 graden door de megabuffer die de vloerverwarming heet. De buitendeur staat nu open om te luchten. #FirstWorldProblems
The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.
Vind ik ook nog een tegenvaller dat hij geen idee heeft van de binnentemperatuur. Het bleef gisteren prima op temperatuur totdat het ging waaien. Toen daalde de temperatuur van 19,5 naar 18.4. Om dan steeds handmatig de stooklijn aan te passen lijkt mij ook niet echt wenselijk. Maar zit niet echt iets anders op denk ik?Joarie schreef op zondag 24 november 2024 @ 12:39:
Oh wow, met deze temperatuursverschillen is er toch niet fatsoenlijk in te regelen?![]()
JDOBL schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 08:17:
Is dit normaal? Om 0500 zag ik rookwolken / waterdamp op de camera... Dat zal een defrost zijn. Maar ook kijkende naar eerdere post mbt dat niet alle leidingen even goed meewerken....
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/VbDOdbZwPxxRLExuLqAapcmc.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit was gisteren bij mij terwijl hij aan het dichtvriezen was, als je goed kijkt zie je de overeenkomsten met jouw verdamper op precies dezelfde plekken op de verdamper. Ik vermoed dat dit met het ontwerp van de verdamper te maken heeft. Even later is hij compleet dichgevroren.
Nee helaas bij mij het zelfde verhaal.Retep91 schreef op zondag 24 november 2024 @ 13:17:
[...]
Vind ik ook nog een tegenvaller dat hij geen idee heeft van de binnentemperatuur. Het bleef gisteren prima op temperatuur totdat het ging waaien. Toen daalde de temperatuur van 19,5 naar 18.4. Om dan steeds handmatig de stooklijn aan te passen lijkt mij ook niet echt wenselijk. Maar zit niet echt iets anders op denk ik?
Ik hoop dat dewarmte binnenkort met een API komt zodat we dit via HA bijvoorbeeld kunnen automatiseren.
Hele systeem is goed ontlucht door de installateurs, lucht zit er niet meer in. Heb nog niet aan de instellingen zitten rommelen dus zou je niet kunnen zeggen of de AO al aan is geweest, ik vermoed tot nu toe nog niet.nivekamoud schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 17:48:
Thermostaat op verdeler wat hoger zetten. Is deze goed ontlucht? Tevens is wp ao wel al aangeweest? Zou ook de wp ao only aanzetten en op comfort mode.
De E6 error is ondertussen weg, en er staan gaan foutmeldingen meer op het display van de pomp T. Vloerverwarming thermostaat staat ondertussen op 25 graden maar inkomende water temperatuur is niet hoger geweest dan 17 graden tot nu toe. In huis is het ook maar een graadje of 12...f.welvering schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 17:56:
Door heb ik ook wel eens gehad in het verleden, hielp vaak wel om even de controller van de PompAO stroomloos te maken. Na een paar seconden weer aan de stroom en even wachten.
Vvw kan je wel een mooi stukje hoger zetten denk ik, met 21 graden water wordt het denk ik niet snel warm. Ik heb de vvw op max staan en dan weather based control.
PompAO lijkt nu enkel rond te pompen met maar 4l/m wat heel weinig is.
De E6 error is weg dus dat is het probleem niet meer. Ik kan de thermostaatkraan van het verdeelblok niet zomaar naar 40 graden draaien gezien ik een opstookprotocol moet volgen voor de vloer. Momenteel heb ik de thermostaat op het verdeelblok op 25 graden staan maar de inkomende water temperatuur is nog niet boven de 17 graden geweest. Target temperature heb ik op 36 graden staan dus daar kan het niet aan liggen lijkt me.TeutonMartin schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 18:08:
[...]
Ik zou inderdaad net als eerde adviseren de thermostaatkraan op je vloerverwarmingsverdeler een flink stuk openen naar 40 graden.
Nu op 21 knijpt hij je gehele vloerverwarmingsverleder af als het aanvoer 21 graden wordt, dit gebeurt heel snel, waardoor pompAO geen flow heeft en zijn warmte niet kwijt kan, vervolgens zal hij in error schieten (hier ga je geen storingscode van zien).
Ik heb geen ervaring met pomp T maar dit zal de warmtepompboiler zijn? Aangezien pompAO geen warmte aan je systeem toevoegt en pomp T juist warmte onttrekt uit je verwarmingssysteem om het boiler water op te warmen zal je vermoed ik de e6 error krijgen zodat pomp T niet je verwarmingssysteem water onder de 16 graden brengt en op deze manier zorgt voor condensatie in je systeem.
Beneden heb ik inderdaad alleen vloerverwarming maar ik zal op korte termijn wel twee convectoren voor boven gaan plaatsen. Ik heb gebeld over de pomp van de vloerverwarming met DeWarmte en die vertelde dat dit geen enkel probleem is? Ik begrijp dat de 21 graden op de thermostaat van het verdeelblok niet de kamertemperatuur is, dit zou de maximale temperatuur moeten zijn van het inkomende water op het verdeelblok. Op maximaal zetten kan niet vanwege het rustig aan opstoken van de vloer.Frans H schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 19:49:
[...]
Klopt het dat je alleen vloerverwarming hebt?
Als je inderdaad alleen vloerverwarming hebt moet die pomp op de verdeler weg. Een verdeler met pomp reduceert de flow van je warmtepomp. Kost je tevens behoorlijk wat op het rendement van je installatie want de verdeler met pomp mengt het warme water van de warmtepomp met het koudere water uit de vloer waardoor je vloer minder warm wordt dan wanneer deze menging er niet zou zijn.
Tevens gaat je pomp-t ook beter en efficiënter werken als die pomp op de verdeler weg is.
Alleen wanneer je ook radiatoren hebt "kan" het nodig zijn om een verdeler met pomp te hebben.
Je maakt wat denkfout vermoed ik: De 21 graden die je op vloerverwarmingsthermostaat ingesteld hebt wil niet zeggen dat je ruimtes die temperatuur ook gaan krijgen (zou theoretisch alleen mogelijk zijn als je huis geen warmteverliezen heeft).
Wat TeutonMartin zegt, die thermostaatknop dien je op maximum te zetten voor een zo effectief mogelijk systeem want je wilt de warmte die de warmtepomp levert zo optimaal mogelijk gebruiken.
Inderdaad, ik kan hem niet vol openzetten.Shiver23 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 21:10:
[...]
Als je bezig bent met een opstook protocol moet je zeker die knop niet op het maximum zetten. Prima om daar mee de temperatuur in je vloer te regelen. Met normaal gebruik is dat anders.
Dit is wat ik van de vloerverwarming installateur gekregen heb:
Zorg ervoor dat tijdens het opstookprotocol de kamerthermostaat op 20 graden staat, het
opstoken van de vloer doet u met de thermostaat van het vloerverwarming systeem!
• Dag 1. Zet de thermostaat op de vloerverwarmingspomp op 18-20 graden.
• Dag 2. Verhoog de thermostaat met 2 graden
• Dag 3. Verhoog de thermostaat met 2 graden
• Dag 4. Verhoog de thermostaat met 2 graden
• Dag 5. Verhoog de thermostaat met 2 graden
• Dag 6. Verhoog de thermostaat met 2 graden
• Dag 7. Verhoog de thermostaat met 2 graden
Stookt de eerste keer tot de maximale temperatuur van 32 graden
• Dag 8. Verlaag de thermostaat met 2 graden
• Dag 9. Verlaag de thermostaat met 2 graden
• Dag 10. Verlaag de thermostaat met 2 graden
• Dag 11. Verlaag de thermostaat met 2 graden
• Dag 12. Verlaag de thermostaat met 2 graden
• Dag 13. Verlaag de thermostaat met 2 graden
• Dag 14. U kunt nu uw vloerverwarming systeem op 28 graden watertemperatuur zetten.
Maar je hebt nu dus warmtevraag op je kamer thermostaat? Maar je krijgt geen warmte in je vloer. PompAO draait neem ik aan dus ook niet?Rooiejos schreef op maandag 25 november 2024 @ 12:41:
[...]
Hele systeem is goed ontlucht door de installateurs, lucht zit er niet meer in. Heb nog niet aan de instellingen zitten rommelen dus zou je niet kunnen zeggen of de AO al aan is geweest, ik vermoed tot nu toe nog niet.
[...]
De E6 error is ondertussen weg, en er staan gaan foutmeldingen meer op het display van de pomp T. Vloerverwarming thermostaat staat ondertussen op 25 graden maar inkomende water temperatuur is niet hoger geweest dan 17 graden tot nu toe. In huis is het ook maar een graadje of 12...
[...]
De E6 error is weg dus dat is het probleem niet meer. Ik kan de thermostaatkraan van het verdeelblok niet zomaar naar 40 graden draaien gezien ik een opstookprotocol moet volgen voor de vloer. Momenteel heb ik de thermostaat op het verdeelblok op 25 graden staan maar de inkomende water temperatuur is nog niet boven de 17 graden geweest. Target temperature heb ik op 36 graden staan dus daar kan het niet aan liggen lijkt me.
[...]
Beneden heb ik inderdaad alleen vloerverwarming maar ik zal op korte termijn wel twee convectoren voor boven gaan plaatsen. Ik heb gebeld over de pomp van de vloerverwarming met DeWarmte en die vertelde dat dit geen enkel probleem is? Ik begrijp dat de 21 graden op de thermostaat van het verdeelblok niet de kamertemperatuur is, dit zou de maximale temperatuur moeten zijn van het inkomende water op het verdeelblok. Op maximaal zetten kan niet vanwege het rustig aan opstoken van de vloer.
[...]
Inderdaad, ik kan hem niet vol openzetten.
Zorg ervoor dat tijdens het opstookprotocol de kamerthermostaat op 20 graden staat, het
opstoken van de vloer doet u met de thermostaat van het vloerverwarming systeem!
• Dag 14. U kunt nu uw vloerverwarming systeem op 28 graden watertemperatuur zetten.
Als dit zo is staat pompAO vermoedelijk in storing, je krijgt hiervan geen melding ergens op de webapp te zien. Je zal dan contact op moeten nemen met support waarom hij niet werkt.
Ik zou inderdaad support bellen en hun laten uitlezen wat het probleem nu is.
Zie je ook meer l/m in de webapp nu je de temp hoger hebt gezet?
Wellicht kan je jou thermostaat kort even onder de 12 graden brengen zodat de warmtevraag even stopt.
Na een paar minuutjes zet je hem dan weer op 20, dit zou ervoor moeten zorgen dat de CV weer uit gaat en de PompAO opnieuw start met zijn verwarmingscyclus.
Wat je zou kunnen proberen is de thermostaatknop van je vvw even maximaal open te doen en er even bij te blijven om te kijken of er dan wel warmte genereert wordt. Het water stijgt heel langzaam in temperatuur, max 5 graden verschil tussen aanvoer en retour dus je hoeft niet direct bang te zijn dat er een te hoge temperatuur je vloer in gaat. Als er dan wel warmte komt kan je de thermostaat weer wat lager zetten en kijken hoe dit verloopt.
Zie je ook meer l/m in de webapp nu je de temp hoger hebt gezet?
Wellicht kan je jou thermostaat kort even onder de 12 graden brengen zodat de warmtevraag even stopt.
Na een paar minuutjes zet je hem dan weer op 20, dit zou ervoor moeten zorgen dat de CV weer uit gaat en de PompAO opnieuw start met zijn verwarmingscyclus.
Wat je zou kunnen proberen is de thermostaatknop van je vvw even maximaal open te doen en er even bij te blijven om te kijken of er dan wel warmte genereert wordt. Het water stijgt heel langzaam in temperatuur, max 5 graden verschil tussen aanvoer en retour dus je hoeft niet direct bang te zijn dat er een te hoge temperatuur je vloer in gaat. Als er dan wel warmte komt kan je de thermostaat weer wat lager zetten en kijken hoe dit verloopt.
WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu
Maak je niet de denkfout in je opstookprotocol dat de +2°C niet per se gehaald wordt, maar dat die er gewoon meer ervoor is dat het beton geleidelijk opgewarmd wordt zodat de vloer zich kan zetten? Dus als je op Dag 0 begint met een invoertemperatuur op de thermostaat van 20°C dat op Dag 1 die nooit gehaald kan zijn omdat de warmteinput ontoereikend is en zo'n vloer een flinke massa heeft.
Ik snap zo'n installateur wel. Die wil gewoon een eenvoudige instructie neerleggen: draai aan knop, doe dit elke dag op deze manier.
Maar als je snapt wat je aan het doen bent, dan kun je dit eigenlijk via de temperatuurinstelling doen van de warmtepomp zelf. Zeker omdat je dan niet die foutmelding hebt (te weinig flow) en je wel je protocol netjes kunt doen.
Ik snap zo'n installateur wel. Die wil gewoon een eenvoudige instructie neerleggen: draai aan knop, doe dit elke dag op deze manier.
Maar als je snapt wat je aan het doen bent, dan kun je dit eigenlijk via de temperatuurinstelling doen van de warmtepomp zelf. Zeker omdat je dan niet die foutmelding hebt (te weinig flow) en je wel je protocol netjes kunt doen.
The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.
Dat klopt inderdaad wat je zegt, met 20 graden water krijg je een vloer niet op temperatuur, zeker niet als de ruimte zo koud is.Joarie schreef op maandag 25 november 2024 @ 13:33:
Maak je niet de denkfout in je opstookprotocol dat de +2°C niet per se gehaald wordt, maar dat die er gewoon meer ervoor is dat het beton geleidelijk opgewarmd wordt zodat de vloer zich kan zetten? Dus als je op Dag 0 begint met een invoertemperatuur op de thermostaat van 20°C dat op Dag 1 die nooit gehaald kan zijn omdat de warmteinput ontoereikend is en zo'n vloer een flinke massa heeft.
Ben op zoek naar een methode om mijn Home Assistant te koppelen aan de besturing van mijn pompAO om data uit te lezen en in HA weer te geven.
Iemand hier ervaring mee?
Iemand hier ervaring mee?
Goedemiddag Allemaal.
Ik lees nu al een aantal maanden aandachtig mee met dit topic. Een week geleden is bij mij de Pomp AO op mijn platte dak geplaatst en deze draait nu al een week prima. Waar ik nu al een aantal weken mijn hoofd over breek is het volgende:
- Ik zou zeer graag de pomp van mijn vloerverwarmingsverdeler willen verwijderen aangezien deze resoneert in mijn woonkamer; wat behoorlijk vervelend is. Ik twijfel hem van de muur te halen en op poten op de vloer te zetten. Maar ik heb juist een gloednieuwe vloerverwarmings systeem van kunststof met meegeleverde ombouwset. Zie:
/f/image/5UkljW8oSJDKgCNuzLpOLqrn.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb veel gelezen over verdeler met- of zonder pomp en ik merk dat de menigen erg veschillen. Mijn huidige situatie is dat ik beneden vloerverwarming (60m2, 6 groepen) heb en boven radiatoren. Mijn huis is 166m2 en volledig geisoleerd.
Wanneer ik mijn CV ketel temperatuur op maximaal 55 graden zet is het dan niet mogeijk om de pomp van mijn verdeler te halen? De Pomp AO moet voldoende kracht hebben het rechtstreeks in mijn vloerverwarmingssysteem te pompen .
Ik heb het aan dewarmte gevraagd bij de installatie en die gaven aan dat dit enkel bij full electric mogelijk is. De reden had te maken met de radiatoren boven. Een antwoord die ik volledig snap heb ik helaas niet gekregen; en dat frustreert mij!
Gezien alle kenners hier op het forum ben ik erg benieuwd naar jullie mening. Advies hierin wordt zeer op prijs gesteld. Alvast bedankt!
Ik lees nu al een aantal maanden aandachtig mee met dit topic. Een week geleden is bij mij de Pomp AO op mijn platte dak geplaatst en deze draait nu al een week prima. Waar ik nu al een aantal weken mijn hoofd over breek is het volgende:
- Ik zou zeer graag de pomp van mijn vloerverwarmingsverdeler willen verwijderen aangezien deze resoneert in mijn woonkamer; wat behoorlijk vervelend is. Ik twijfel hem van de muur te halen en op poten op de vloer te zetten. Maar ik heb juist een gloednieuwe vloerverwarmings systeem van kunststof met meegeleverde ombouwset. Zie:
/f/image/5UkljW8oSJDKgCNuzLpOLqrn.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb veel gelezen over verdeler met- of zonder pomp en ik merk dat de menigen erg veschillen. Mijn huidige situatie is dat ik beneden vloerverwarming (60m2, 6 groepen) heb en boven radiatoren. Mijn huis is 166m2 en volledig geisoleerd.
Wanneer ik mijn CV ketel temperatuur op maximaal 55 graden zet is het dan niet mogeijk om de pomp van mijn verdeler te halen? De Pomp AO moet voldoende kracht hebben het rechtstreeks in mijn vloerverwarmingssysteem te pompen .
Ik heb het aan dewarmte gevraagd bij de installatie en die gaven aan dat dit enkel bij full electric mogelijk is. De reden had te maken met de radiatoren boven. Een antwoord die ik volledig snap heb ik helaas niet gekregen; en dat frustreert mij!
Gezien alle kenners hier op het forum ben ik erg benieuwd naar jullie mening. Advies hierin wordt zeer op prijs gesteld. Alvast bedankt!
Heb je de warmtepomp ook gereset, door hem spanningsloos te maken?Rooiejos schreef op maandag 25 november 2024 @ 12:41:
[...]
Hele systeem is goed ontlucht door de installateurs, lucht zit er niet meer in. Heb nog niet aan de instellingen zitten rommelen dus zou je niet kunnen zeggen of de AO al aan is geweest, ik vermoed tot nu toe nog niet.
[...]
De E6 error is ondertussen weg, en er staan gaan foutmeldingen meer op het display van de pomp T. Vloerverwarming thermostaat staat ondertussen op 25 graden maar inkomende water temperatuur is niet hoger geweest dan 17 graden tot nu toe. In huis is het ook maar een graadje of 12...
[...]
De E6 error is weg dus dat is het probleem niet meer. Ik kan de thermostaatkraan van het verdeelblok niet zomaar naar 40 graden draaien gezien ik een opstookprotocol moet volgen voor de vloer. Momenteel heb ik de thermostaat op het verdeelblok op 25 graden staan maar de inkomende water temperatuur is nog niet boven de 17 graden geweest. Target temperature heb ik op 36 graden staan dus daar kan het niet aan liggen lijkt me.
[...]
Beneden heb ik inderdaad alleen vloerverwarming maar ik zal op korte termijn wel twee convectoren voor boven gaan plaatsen. Ik heb gebeld over de pomp van de vloerverwarming met DeWarmte en die vertelde dat dit geen enkel probleem is? Ik begrijp dat de 21 graden op de thermostaat van het verdeelblok niet de kamertemperatuur is, dit zou de maximale temperatuur moeten zijn van het inkomende water op het verdeelblok. Op maximaal zetten kan niet vanwege het rustig aan opstoken van de vloer.
[...]
Inderdaad, ik kan hem niet vol openzetten.
Heel vreemd dat je de verdeler op deze manier moet ombouwen! Want naar mijn idee blijft hij nu nog steeds mengen met de retour, en schiet je er dus weinig mee op. Tenzij je aan de zijkant op de retourbalk een ventiel hebt zitten voor de menging, die je dan dicht moet zetten zodat er geen menging meer plaatsvind.DR BAMI schreef op maandag 25 november 2024 @ 16:27:
Goedemiddag Allemaal.
[Afbeelding]
Normaal gespoken zou je de ingang van de retourbalk moeten afdoppen, onder en boven en daarna je aanvoer rechtstreeks op de aanvoerbalk (onderste balk) moeten aansluiten. Je hebt dan de meest efficiënte flow zonder obstakels. Je recuceerventiel in de retourbalk is wel wel al uit, dat is goed.
Mocht iemand de Netatmo willen kopen, deze is nu in de aanbieding 😀
https://shop.netatmo.com/...ividual-boiler/thermostat
https://shop.netatmo.com/...ividual-boiler/thermostat
Iemand die de CV al heeft laten vervangen na het plaatsen van de pompao? Bij mij is de CV kapot gegaan dit weekend en het is behoorlijk lastig om bij bekende partijen(Feenstra, warmgarant, VoltaNXT) een CV te laten vervangen. Allemaal weigeren ze omdat er een hybride warmtepomp is die ze niet ondersteunen. Volgens mij hoeven ze helemaal geen rekening te houden met de pompao, maar ze zijn voornamelijk bang voor problemen door de pompao waar zij dan aansprakelijk voor zijn.
Misschien niet helemaal het antwoord dat je zocht maar ik heb hem laten vervangen door een pomp T plus Element.jnicolaes schreef op maandag 25 november 2024 @ 20:10:
Iemand die de CV al heeft laten vervangen na het plaatsen van de pompao?
Als je toch een andere ketel ophangt zul je 'm misschien moeten laten inregelen door DeWarmte omdat zij via de control unit de warmtevraag aan de CV koppelen. De vraag is dan idd welke installateur dit wil leveren.
Daar zat ik ook aan te denken. Maar voor koude temperaturen is de pomp ao icm met t plus element niet krachtig genoeg ben ik bang.reinouts schreef op maandag 25 november 2024 @ 20:46:
[...]
Misschien niet helemaal het antwoord dat je zocht maar ik heb hem laten vervangen door een pomp T plus Element.
Als je toch een andere ketel ophangt zul je 'm misschien moeten laten inregelen door DeWarmte omdat zij via de control unit de warmtevraag aan de CV koppelen. De vraag is dan idd welke installateur dit wil leveren.
@jnicolaes Als ik jou was zou ik een berekening laten maken door DeWarmte. Hebben ze bij mij ook gedaan. Afhankelijk van het warmteverlies van je huis adviseren ze dan wel of geen Pomp T + Element, en die adviezen zijn aan de conservatieve kant.
Ketel vervangen is gewoon 1 op 1, de warmte heeft alleen maar een aan of uit commando naar de ketel en 1 keerklep geplaatst. Als je deze alleen voor douche gebruikt is volledig elektrische misschien wel beter
Koppeling met de warmte (draad tussen pi kastje en cv) verwijderen en zeggen dat de ketel alleen voor douchen is.jnicolaes schreef op maandag 25 november 2024 @ 20:10:
Iemand die de CV al heeft laten vervangen na het plaatsen van de pompao? Bij mij is de CV kapot gegaan dit weekend en het is behoorlijk lastig om bij bekende partijen(Feenstra, warmgarant, VoltaNXT) een CV te laten vervangen. Allemaal weigeren ze omdat er een hybride warmtepomp is die ze niet ondersteunen. Volgens mij hoeven ze helemaal geen rekening te houden met de pompao, maar ze zijn voornamelijk bang voor problemen door de pompao waar zij dan aansprakelijk voor zijn.
Als ze dan nog moeilijk doen, heben ze het gewoon te druk.
Andere optie is om een warmtepompboiler te nemen. Een warmtepompboiler kost je in elk geval geen capaciteit van de pompao en als hij op een plek staat waar je geen last hebt van het geluid lijkt mij dat een prima oplossing om die cv de deur uit te doen.
Kijk, we klagen hier wel af en toe over de onderhoudscontracten die DeWarmte gaat aanbieden. Maar onze situatie is toch wel beter dan dit:
'Vaak is er niets geregeld voor het onderhoud van de warmtepomp en wijzen de aannemer en installateur naar elkaar.'
https://www.nu.nl/economi...chten-over-onderhoud.html
'Vaak is er niets geregeld voor het onderhoud van de warmtepomp en wijzen de aannemer en installateur naar elkaar.'
[ Voor 19% gewijzigd door delima op 27-11-2024 09:48 ]
Inderdaad fijn dat er hiervoor bij DeWarmte iets te regelen valt. Ik zou het nog beter vinden als er gewoon uitgebreide documentatie bij de PompAO geleverd wordt, waaronder onderhoudsinstructies. Dan kan ik zelf wel kiezen door wie ik dat laat doen.delima schreef op woensdag 27 november 2024 @ 09:47:
Kijk, we klagen hier wel af en toe over de onderhoudscontracten die DeWarmte gaat aanbieden. Maar onze situatie is toch wel beter dan dit:
Heeft iemand van andere warmtepompen wel eens dergelijke instructies gezien? De basis is natuurlijk de boel schoonhouden en controleren op lekkages.
Zoals dit?jansd schreef op woensdag 27 november 2024 @ 19:16:
[...]
Heeft iemand van andere warmtepompen wel eens dergelijke instructies gezien? De basis is natuurlijk de boel schoonhouden en controleren op lekkages.
Zo had ik vanmorgen weer een mooie uitdaging.
Ik heb mijn stooklijn ingesteld op -5/42 6/28 wat een mooi lange run genereert.
Nu kwam mijn aanvoer en retour dermate dichtbij elkaar dat de PompAO stopt met verwarmen.
Nu zou het zo moeten zijn dat als de temperaturen weer terug lopen de PompAO het verwarmen zal moeten hervatten, echter dit gebeurt maar niet. Na 4 uren heb ik zelf maar ingegrepen en de warmtevraag gestopt en daarna weer hervat waarna de PompAO weer is gaan draaien.
Oplossing van support, zet de stooklijn maar hoger dan gebeurt dit niet meer.
Niet echt het antwoord waar je op hoopt!
Nu kwam mijn aanvoer en retour dermate dichtbij elkaar dat de PompAO stopt met verwarmen.
Nu zou het zo moeten zijn dat als de temperaturen weer terug lopen de PompAO het verwarmen zal moeten hervatten, echter dit gebeurt maar niet. Na 4 uren heb ik zelf maar ingegrepen en de warmtevraag gestopt en daarna weer hervat waarna de PompAO weer is gaan draaien.
Dat gedrag heb ik ook vaker gezien. Dan pompt hij nog wel water rond, maar voegt geen warmte toe. Soort circulatiestand lijkt het wel.f.welvering schreef op donderdag 28 november 2024 @ 13:22:
Zo had ik vanmorgen weer een mooie uitdaging.
Bij mij werkte dat ook: of thermostaat keer aan en uit zetten, of stooklijn hoger instellen om vervolgens weer terug te zetten. Net alsof hij een soort reset verwacht.
Wel bijzonder dat je zo snel antwoord hebt? Bij mij duurt een reactie echt minimaal dagen..
Ik schrok ook van de snelheidjerring1980 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 14:00:
[...]
Dat gedrag heb ik ook vaker gezien. Dan pompt hij nog wel water rond, maar voegt geen warmte toe. Soort circulatiestand lijkt het wel.
Bij mij werkte dat ook: of thermostaat keer aan en uit zetten, of stooklijn hoger instellen om vervolgens weer terug te zetten. Net alsof hij een soort reset verwacht.
Wel bijzonder dat je zo snel antwoord hebt? Bij mij duurt een reactie echt minimaal dagen..
Dat de pomp dit doet lijkt me in de basis goed, immers als het water warm genoeg is dan hoeft er tijdelijk geen warmte toegevoegd te worden, ofwel we stoken op de stooklijn.
Echter zit er schijnbaar ergens een bug welke ervoor zorgt dat het verwarmen niet hervat wordt als het retour water te koud wordt. Volgens support moet er dan 5 tot 8 graden verschil zitten tussen aanvoer en retour.
Dit gebeurt in de praktijk niet zo snel gezien de vvw een aardige warmtebuffer heeft die niet zomaar zakt onder de in mijn geval 22/23 graden.
De temperatuur tussen de gevraagde Ta en de huidige Tr moet inderdaad groter zijn dan 5 graden en dat haalt hij net niet omdat jouw instelling 28 Ta bij 6 graden graden buiten temperatuur net te weinig is.f.welvering schreef op donderdag 28 november 2024 @ 14:22:
[...]
Ik schrok ook van de snelheid![]()
Dat de pomp dit doet lijkt me in de basis goed, immers als het water warm genoeg is dan hoeft er tijdelijk geen warmte toegevoegd te worden, ofwel we stoken op de stooklijn.
Echter zit er schijnbaar ergens een bug welke ervoor zorgt dat het verwarmen niet hervat wordt als het retour water te koud wordt. Volgens support moet er dan 5 tot 8 graden verschil zitten tussen aanvoer en retour.
Dit gebeurt in de praktijk niet zo snel gezien de vvw een aardige warmtebuffer heeft die niet zomaar zakt onder de in mijn geval 22/23 graden.
Ik had hetzelfde probleem en heb nu als laagste Ta 29 graden ingesteld en sindsdien geen probleem meer gehad.
Het advies van dewarmte is het enig juiste advies dat gegeven kan worden omdat die gens van 5 graden een pompspecifiek iets is wat niet aan te passen is.
Ik sta op het punt om een Pomp AO aan te schaffen. Voorlopig nog in hybride opstelling, icm 60m2
vloerverwarming en een radiator voor de flow. Boven staan vrijwel nooit radiatoren open.
Maar als ik zo door dit forum lees, dan zie ik geregeld "gehannes" met stooklijnen, en is e.e.a. niet straight forward. Mijn vrouw wilt gewoon de ingestelde temperatuur op de thermostaat in huis hebben. Dan is het moeilijk te verkopen als we "om de haverklap" de stooklijn moeten aanpassen of ben ik nu heel pessimistisch.....😉
vloerverwarming en een radiator voor de flow. Boven staan vrijwel nooit radiatoren open.
Maar als ik zo door dit forum lees, dan zie ik geregeld "gehannes" met stooklijnen, en is e.e.a. niet straight forward. Mijn vrouw wilt gewoon de ingestelde temperatuur op de thermostaat in huis hebben. Dan is het moeilijk te verkopen als we "om de haverklap" de stooklijn moeten aanpassen of ben ik nu heel pessimistisch.....😉
Je komt prima weg met een standaard stooklijn welke wellicht iets hoger staat.BruceMW schreef op donderdag 28 november 2024 @ 15:11:
Ik sta op het punt om een Pomp AO aan te schaffen. Voorlopig nog in hybride opstelling, icm 60m2
Hier proberen we ook veelal het maximale eruit te halen wat voor de gemiddelde gebruiker niet altijd nodig is.
Door de stooklijn een aantal graden hogerte zetten heb je geen problemen meer, echter wat minder efficiënt en wat meer aan uit gedrag maar dat is niet erg.BruceMW schreef op donderdag 28 november 2024 @ 15:11:
Helemaal eens. De laagste stooklijn die tot problemen leidt is echt niet de beste stooklijn. Die issues kosten ook energie en leveren weinig warmte op. En die 1 of 2 graden maken ook niet enorm verschil. Daarnaast heb ik ook niet de behoefte om daar net als vorig jaar veel tijd in te steken.f.welvering schreef op donderdag 28 november 2024 @ 15:22:
[...]
Je komt prima weg met een standaard stooklijn welke wellicht iets hoger staat.
Hier proberen we ook veelal het maximale eruit te halen wat voor de gemiddelde gebruiker niet altijd nodig is.
DutchAce schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 07:19:
Voor diegene die de PompAO ook graag in Home Assistant willen hebben, ik heb een manier om de actuele status uit mydewarmte.nl in Home Assistant te lezen d.m.v. scraping:
[Afbeelding]
Ik zie dit als een tijdelijke oplossing zolang er geen (lokale) API is, want zodra er iets op de webpage wijzigt is de kans groot dat dit onderhoud nodig heeft of wellicht kapot gaat.
Ik gebruik de multiscrape integratie danieldotnl/ha-multiscript. V6.8.1 (sommige nieuwere versies geven foutmeldingen)
Mijn configuration.yaml ziet er als volgt uit:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 multiscrape: - resource: https://mydewarmte.com/status scan_interval: 300 headers: User-Agent: 'Mozilla/5.0 (Macintosh; Intel Mac OS X 10_15_7) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/99.0.4844.83 Safari/537.36' referer: 'https://www.mydewarmte.com/' origin: 'https://www.mydewarmte.com' host: 'www.mydewarmte.com' form_submit: submit_once: True resource: https://mydewarmte.com/ select: "body > div > div.wrapper > div.form-block > form" input: username: PASTE_YOUR_EMAIL password: PASTE_YOUR_PASSWORD sensor: - name: PompAO Water Flow unique_id: pompaowaterflow select: "body > script:nth-child(1)" value_template: "{{ (value.split(';')[0])|replace('\r\n var WaterFlow = ', '')|replace('\"','')|float }}" unit_of_measurement: "l/min" - name: PompAO Supply Temperature unique_id: pompao_supplytemp select: "body > script:nth-child(1)" value_template: "{{ (value.split(';')[1])|replace('\r\n var SupplyTemp = ', '')|replace('\"','')|float }}" unit_of_measurement: "°C" - name: PompAO Outside Temperature unique_id: pompao_outsidetemp select: "body > script:nth-child(1)" value_template: "{{ (value.split(';')[2])|replace('\r\n var OutSideTemp = ', '')|replace('\"','')|float }}" unit_of_measurement: "°C" - name: PompAO Heat Input unique_id: pompao_heatinput select: "body > script:nth-child(1)" value_template: "{{ (value.split(';')[3])|replace('\r\n var HeatInput = ', '')|replace('\"','')|float }}" unit_of_measurement: "kW" - name: PompAO Return Temperature unique_id: pompao_returntemp select: "body > script:nth-child(1)" value_template: "{{ (value.split(';')[4])|replace('\r\n var ReturnTemp = ', '')|replace('\"','')|float }}" unit_of_measurement: "°C" - name: PompAO Electrical Consumption unique_id: pompao_electricalcons select: "body > script:nth-child(1)" value_template: "{{ (value.split(';')[5])|replace('\r\n var ElecConsump = ', '')|replace('\"','')|float }}" unit_of_measurement: "kW" - name: PompAO PompAo Status unique_id: pompao_on_off_status select: "body > script:nth-child(1)" value_template: "{{ (value.split(';')[6])|replace('\r\n var PompAoOnOff = ', '')|replace('\"','')|bool }}" - name: PompAO Heat Output unique_id: pompao_heatoutput select: "body > script:nth-child(1)" value_template: "{{ (value.split(';')[7])|replace('\r\n var HeatOutPut = ', '')|replace('\"','')|float }}" unit_of_measurement: "kW" - name: PompAO Boiler Status unique_id: pompao_boiler_on_off_status select: "body > script:nth-child(1)" value_template: "{{ (value.split(';')[8])|replace('\r\n var BoilerOnOff = ', '')|replace('\"','')|bool }}" - name: PompAO Thermostat Status unique_id: pompao_thermostat_status select: "body > script:nth-child(1)" value_template: "{{ (value.split(';')[9])|replace('\r\n var ThermostatOnOff = ', '')|replace('\"','')|bool }}"
Het enige wat je hoeft te doen is ha_multiscrape toevoegen aan je custom_integrations en de code compleet maken met je username/password en in je configuration.yaml te plakken. Hou de scan_interval a.u.b. op 300 seconden want als deze te laag staat kan de server overbelast raken en zal DeWarmte wellicht actie ondernemen om scraping tegen te gaan.
Het volgende op het todo-lijstje is er grafisch nog iets leuks van maken en COP-berekening e.d. in home-assistant toevoegen.
Op verzoek ook de yaml van het dashboard:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 views: - title: PompAO path: pompao icon: mdi:heat-pump-outline badges: [] cards: - type: entities entities: - entity: sensor.pompao_boiler_on_off_status - entity: sensor.pompao_electricalcons - entity: sensor.pompao_heatinput - entity: sensor.pompao_heatoutput - entity: sensor.pompao_outsidetemp - entity: sensor.pompao_on_off_status - entity: sensor.pompao_supplytemp - entity: sensor.pompao_thermostat_status - type: history-graph entities: - entity: sensor.pompao_boiler_on_off_status - entity: sensor.pompao_electricalcons - entity: sensor.pompao_heatinput - entity: sensor.pompao_heatoutput - entity: sensor.pompao_outsidetemp - entity: sensor.pompao_on_off_status - entity: sensor.pompao_supplytemp - entity: sensor.pompao_returntemp - entity: sensor.pompao_thermostat_status - entity: sensor.pompaowaterflow title: PompAO 4h history hours_to_show: 4 - type: history-graph entities: - entity: sensor.pompao_boiler_on_off_status - entity: sensor.pompao_electricalcons - entity: sensor.pompao_heatinput - entity: sensor.pompao_heatoutput - entity: sensor.pompao_outsidetemp - entity: sensor.pompao_on_off_status - entity: sensor.pompao_supplytemp - entity: sensor.pompao_returntemp - entity: sensor.pompao_thermostat_status - entity: sensor.pompaowaterflow title: PompAO 24h history hours_to_show: 24 title: Dashboards
Draait de pomp bij iedereen lekker? Het valt echt op hoe rustig het hier is ten opzichte van een jaar geleden. Veel issues toen en een niet bereikbare support terwijl we nog geen webapp hadden om zelf zaken in te stellen.
Vanavond weer onderhoud. Mis nog steeds wel de frequente communicatie hierover en wat er verwacht mag worden.
Vanavond weer onderhoud. Mis nog steeds wel de frequente communicatie hierover en wat er verwacht mag worden.
[ Voor 20% gewijzigd door Mkw op 05-12-2024 15:00 ]
Alleen even de opstart-issues na installatie (en pas na 2 dagen de oplossing na contacteren van de helpdesk).Mkw schreef op donderdag 5 december 2024 @ 14:59:
Draait de pomp bij iedereen lekker? Het valt echt op hoe rustig het hier is ten opzichte van een jaar geleden. Veel issues toen en een niet bereikbare support terwijl we nog geen webapp hadden om zelf zaken in te stellen.
Maar inmiddels draait hij continu en houdt het hele huis op een zeer aangename temperatuur tegen een indrukwekkende COP voor het oude huis.
Bijkomend voordeel: dit stookseizoen minder conservatief gedaan met de temperaturen in de ruimtes waardoor ongewenste vocht- en schimmelproblemen ook een stuk minder aanwezig zijn en we tegelijkertijd ook veel meer ventileren (oud huis, nog geen centrale luchtverversing met WTW)
wat mij wel opvalt is dat wanneer de WP uit de silent status komt er in het volgende uur warmer in huis is dan de vraag. lijkt of er ineens een overschot warmte wordt gemaakt door dat er bv eerst met max 3kw warmte wordt gemaakt en na 7am met 6kw. ik zie nl elke ochtend deze spike. opzich geen issue meteen lekker warm bij het opstaan. COP is geheel afhankelijk van de stooklijn en huis / verwarming. Ik stook nu geheel op de AO en radiatoren heb een cop van 3.52 1290kWh warmte vs 366kWh waar ik met alle issues vorig jaar op COP van 3 zat maar ook met een hogere stooklijn. nu 3/45 5/37 zie niet in hoe ik hier een hogere cop kan behalen.
In ander forums zie ik COP's tot 7 zonder vvw is dit niet haalbaar lijkt me en afhankelijk van kamer temp.
Nu tevreden wel denk ik dat met radiatoren een buffer vat wenselijk is bij het vriespunt en lager.
Ik hoop op een zeer strenge winter zodat ik zeker weet of de CV er uit kan ;-)
In ander forums zie ik COP's tot 7 zonder vvw is dit niet haalbaar lijkt me en afhankelijk van kamer temp.
Nu tevreden wel denk ik dat met radiatoren een buffer vat wenselijk is bij het vriespunt en lager.
Ik hoop op een zeer strenge winter zodat ik zeker weet of de CV er uit kan ;-)
In de nieuwsbrief van vandaag is gratis 'levenslange' support op afstand toegezegd. Fijn! Dat is iig nu duidelijk. Verder ook een onderhoudscontract van 12,50 per maand, met daarin 1x per 2 jaar een onderhoudsbeurt.
Ik heb geen nieuwsbrief ontvangen.Nul_op_de_Meter schreef op donderdag 5 december 2024 @ 17:39:
In de nieuwsbrief van vandaag is gratis 'levenslange' support op afstand toegezegd. Fijn! Dat is iig nu duidelijk. Verder ook een onderhoudscontract van 12,50 per maand, met daarin 1x per 2 jaar een onderhoudsbeurt.
Zou je deze met ons Tweakers kunnen delen?
https://emea01.safelinks....PVYlJz8UuDU%3D&reserved=0TeutonMartin schreef op donderdag 5 december 2024 @ 18:48:
[...]
Ik heb geen nieuwsbrief ontvangen.
Zou je deze met ons Tweakers kunnen delen?
Ik had dit gevraagd voor de aanschaf en het was toegezegd. Fijn dat het nu voor iedereen zwart op wit staat.
Las hier dat er weer onderhoud was vanavond, allemaal leuk maar hier ligt de wp stil, lijkt er op dat deze op een minimale stand staat maar wil niet meer verwarmen, dit is wel het grote nadeel van geen lokale api. In een FE setup zou in nu de 3kw backup heater moeten aanspreken geen noodzaak maar enkel omdat remote de software mij in de steek laat. Lokale bediening zou altijd moeten werken lijkt mij. Net dat je denkt dat alles leuk loopt
Normaliter draait de PompAO door tijdens onderhoud, ik hou dat altijd scherp in de gaten.rob2011 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 20:21:
Las hier dat er weer onderhoud was vanavond, allemaal leuk maar hier ligt de wp stil, lijkt er op dat deze op een minimale stand staat maar wil niet meer verwarmen, dit is wel het grote nadeel van geen lokale api. In een FE setup zou in nu de 3kw backup heater moeten aanspreken geen noodzaak maar enkel omdat remote de software mij in de steek laat. Lokale bediening zou altijd moeten werken lijkt mij. Net dat je denkt dat alles leuk loopt
Vannacht is mijn PompAO ook een tijdje uit gegaan terwijl er wel vraag was. Wellicht heeft de software van de controller en update gehad?
Mijn PompAO is gewoon blijven draaien gedurende de hele update.f.welvering schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 08:03:
[...]
Normaliter draait de PompAO door tijdens onderhoud, ik hou dat altijd scherp in de gaten.
Vannacht is mijn PompAO ook een tijdje uit gegaan terwijl er wel vraag was. Wellicht heeft de software van de controller en update gehad?
/f/image/8L0XcvkTksGCSCth95BBQHij.png?f=fotoalbum_large)
Heat output wordt gescrapt. PompAO vermogen is van mijn zigbee verbruiksmeter en gaat buiten het Dewarmte systeem om.
Pomp AO heb ik ondertussen ook een paar weken draaien. Ben erg tevreden over het product. (Krijg wel flashbacks naar mijn studenten projecten met het huidige dashboard en de 3D geprinte behuizing) Verwarming is bij mij enkel op radiatoren waarbij ik kan zien dat ik niet meer dan 4,5kw kwijt kan bij 43C aanvoer temperatuur, dus ben druk bezig met een aansturing te maken voor wat radiatorventilatoren. Weten jullie of er een API beschikbaar is om de gegevens op te halen van de Pomp AO?
Daarnaast ben ik mij af gaan vragen hoe de Pomp AO ingezet kan worden als koeling tijdens de zomerdagen. Na wat rondneuzen zie ik staan dat het een stukje software is dat aangezet moet worden ten kosten van maarliefst 750,-. Zowel op de beurs waar ik kennis gemaakt heb met dit bedrijf als in de online inspectie heb ik deze prijs niet horen vallen bij het vragen of koelen ook mogelijk is. Is dit een recente aanpassing of kostte het altijd al extra om de koelfunctie te krijgen? Daarnaast vinden jullie 750,- ook belachelijk voor de koelfunctie? Lijkt mij weinig software wijzigingen die nodig zijn hiervoor.
Daarnaast ben ik mij af gaan vragen hoe de Pomp AO ingezet kan worden als koeling tijdens de zomerdagen. Na wat rondneuzen zie ik staan dat het een stukje software is dat aangezet moet worden ten kosten van maarliefst 750,-. Zowel op de beurs waar ik kennis gemaakt heb met dit bedrijf als in de online inspectie heb ik deze prijs niet horen vallen bij het vragen of koelen ook mogelijk is. Is dit een recente aanpassing of kostte het altijd al extra om de koelfunctie te krijgen? Daarnaast vinden jullie 750,- ook belachelijk voor de koelfunctie? Lijkt mij weinig software wijzigingen die nodig zijn hiervoor.
Ik heb de All Electric oplossing ook aangevraagd, maar ik vind het erg lastig om informatie van mensen met de All Electric oplossing van DeWarmte te vinden. Ik ga dus een nieuw topic starten in de hoop dat mensen daar hun ervaringen en info willen delen.reinouts schreef op donderdag 14 november 2024 @ 22:04:
Ik ben dus nu van het gas af! Ik vraag me alleen af... hebben we voor de Pomp T nu een apart topic nodig?
Ik denk dat dit ook terecht is, zodat we het hybride topic niet vervuilen met problemen of ervaringen puur voor de All Electric oplossing.
DeWarmte 8,3 kW - Auer Edel Eau 270L - Enphase 7820 Wp - 2x MT 5.12 kWh - Zappi V2.1 - Tesla Model 3 LR AWD - Ford Fiesta ST Mk 8
@jevin20 Post je even een linkje naar het nieuwe topic?
Het is inderdaad een softwarematige toggle die altijd al €750 kostte. Wat mij betreft de investering wel waard, het was afgelopen zomer merkbaar comfortabeler in huis daardoor.BitshiftedMX-5 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 14:17:
Goed idee. Ik wacht rustig op de mensen die een All Electric oplossing hebben gekozen en hun ervaringen willen delen, dan wel willen kopiëren uit dit topic.reinouts schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 16:04:
@jevin20 Post je even een linkje naar het nieuwe topic?
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2276752
DeWarmte 8,3 kW - Auer Edel Eau 270L - Enphase 7820 Wp - 2x MT 5.12 kWh - Zappi V2.1 - Tesla Model 3 LR AWD - Ford Fiesta ST Mk 8
Wat mij betreft houden we het in één topic. Je hebt enorm veel overlap namelijk.
Iemand al iets meer gehoord over de nieuwe app?
Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)
Niet met je eens, vooral omdat de All Electric problemen kan geven waar mensen met CV geen last van hebben. En dat sneeuwt onder in dit topic denk ik.RobertowNL schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 18:01:
Wat mij betreft houden we het in één topic. Je hebt enorm veel overlap namelijk.
Overigens, jij hebt een Quatt, ben je op zoek naar een vervanging?
Ik zou persoonlijk enkel een nieuw topic maken voor de uitbreiding. Alle info en data wat betreft PompAO is hier inmiddels voorbij gekomen en is hier in dit topic makkelijk terug te vinden. Wat extra is de Pomp T en Element, er wordt hier nooit specifiek over de CV gesproken. PompAO staat in dit topic centraal. Extra topic voor Pomp T lijkt me waardevol. Topic voor Element (enkel een verwarming spiraal) lijkt me niet veel toevoegen. Zou zonde zijn als juist over PompAO de info straks verspreid staat in 2 topics. Maar goed das puur mijn mening.jevin20 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 18:11:
[...]
Niet met je eens, vooral omdat de All Electric problemen kan geven waar mensen met CV geen last van hebben. En dat sneeuwt onder in dit topic denk ik.
Mijn ouders hebben een pompAO.jevin20 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 18:11:
[...]
Niet met je eens, vooral omdat de All Electric problemen kan geven waar mensen met CV geen last van hebben. En dat sneeuwt onder in dit topic denk ik.
Dit topic loopt nu niet dusdanig hard dat ik denk dat dingen echt onder sneeuwen. En omgekeerd kunnen dingen die voor de full electric setup spelen ook van belang zijn voor de hybride klanten.
Maar goed, het is is een afweging. Een extra topic volgen is ook niet het einde van de wereld.
Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)
Het is inderdaad een parameter in het register van de pomp. Dewarmte heeft hier zelf ook een kleine regelstrategie voor gemaakt. Maar in de basis heeft de pomp dit zelf al.BitshiftedMX-5 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 14:17:
Pomp AO heb ik ondertussen ook een paar weken draaien. Ben erg tevreden over het product. (Krijg wel flashbacks naar mijn studenten projecten met het huidige dashboard en de 3D geprinte behuizing) Verwarming is bij mij enkel op radiatoren waarbij ik kan zien dat ik niet meer dan 4,5kw kwijt kan bij 43C aanvoer temperatuur, dus ben druk bezig met een aansturing te maken voor wat radiatorventilatoren. Weten jullie of er een API beschikbaar is om de gegevens op te halen van de Pomp AO?
Ik snap jullie overwegingen. Ik vind t alleen erg lastig om de mensen met een All Electric oplossing hier uit het forum te vissen, en die interesseren me juist omdat ik die heb aangevraagd en overweeg.
Ik wilde daar graag up to date blijven en deze eigenaren specifiek om hun ervaring blijven vragen. Maar wellicht was dat puur uit eigen belang gedacht
Ik wilde daar graag up to date blijven en deze eigenaren specifiek om hun ervaring blijven vragen. Maar wellicht was dat puur uit eigen belang gedacht
Iemand ervaring met PompAO, stadsverwarming en vloerverwarming?
Ik heb me deze week ingeschreven voor een pompAO en ben nu alvast een beetje aan het kijken naar verschillende mogelijkheden voor de installatie.
De situatie in het kort: rijtjeshuis (bj 1980, na-geïsoleerd), 3 verdiepingen, CV ketel hangt helemaal boven aan de achterkant. Vanaf daar wordt het CV water verdeeld over 2 standleidingen naar beneden (1 x voorkant, 1 x achterkant, beide 2 x 22mm.)
De 2 belangrijkste radiatoren hangen beneden (1 voor, 1 achter, T22 en volgehangen met fans). Het huis is goed warm te houden met Ta = 55 graden. Alle aftakkingen naar radiatoren zijn 15mm.
De gewenste plek voor de AO unit is aan de voorkant van het huis op de begane grond, in een grindbak. De afstand tot de standleiding-voor (via de kruipruimte) is te overzien, ik maak me alleen een beetje zorgen over de stroomsnelheid in de leidingen vanwege de beperkte diameter.
Eerder in dit topic zag ik al het idee om de aanvoer van de warmtepomp aan te sluiten op de AFvoer van het CV water, zodat het warme water boven in het CV hok netjes verdeeld kan worden. Ik weet niet zeker of hier een duidelijk antwoord op is gekomen of dit inderdaad verstandig is, maar het lijkt me aannemelijk omdat anders vooral de voorste radiator van warm water voorzien wordt, voordat het verder door het huis verspreid wordt?
Wat vinden jullie van een van deze ideeën ideeën als aanvulling hierop?
Optie 1: De aanvoer vanuit de pompAO ook aansluiten op de achterste (afvoer-) standleiding m.b.v. 22mm buis van voor naar achter door de kruipruimte (natuurlijk met zoveel mogelijk isolatie)? Dus zowel op de voorste als op de achterste standleiding.
Op die manier wordt het debiet naar boven toe gehalveerd, en zal het waarschijnlijk in het ketelhok wel ruizen, totdat het water over de eerste radiatoren verdeeld wordt.
Optie 2: Eigenlijk net als optie 1, maar dan op de AANvoer buizen van de standleidingen: nu worden de 2 belangrijkste radiatoren als eerste en ongeveer ongeveer tegelijk van warm water voorzien, waarbij het debiet beperkt wordt door de laatste 2 stukje buis naar de radiatoren (= 2 x 15mm).
Zijn er ervaringen met installaties op deze manier, of is dit te moeilijk gedacht?
De situatie in het kort: rijtjeshuis (bj 1980, na-geïsoleerd), 3 verdiepingen, CV ketel hangt helemaal boven aan de achterkant. Vanaf daar wordt het CV water verdeeld over 2 standleidingen naar beneden (1 x voorkant, 1 x achterkant, beide 2 x 22mm.)
De 2 belangrijkste radiatoren hangen beneden (1 voor, 1 achter, T22 en volgehangen met fans). Het huis is goed warm te houden met Ta = 55 graden. Alle aftakkingen naar radiatoren zijn 15mm.
De gewenste plek voor de AO unit is aan de voorkant van het huis op de begane grond, in een grindbak. De afstand tot de standleiding-voor (via de kruipruimte) is te overzien, ik maak me alleen een beetje zorgen over de stroomsnelheid in de leidingen vanwege de beperkte diameter.
Eerder in dit topic zag ik al het idee om de aanvoer van de warmtepomp aan te sluiten op de AFvoer van het CV water, zodat het warme water boven in het CV hok netjes verdeeld kan worden. Ik weet niet zeker of hier een duidelijk antwoord op is gekomen of dit inderdaad verstandig is, maar het lijkt me aannemelijk omdat anders vooral de voorste radiator van warm water voorzien wordt, voordat het verder door het huis verspreid wordt?
Optie 1: De aanvoer vanuit de pompAO ook aansluiten op de achterste (afvoer-) standleiding m.b.v. 22mm buis van voor naar achter door de kruipruimte (natuurlijk met zoveel mogelijk isolatie)? Dus zowel op de voorste als op de achterste standleiding.
Op die manier wordt het debiet naar boven toe gehalveerd, en zal het waarschijnlijk in het ketelhok wel ruizen, totdat het water over de eerste radiatoren verdeeld wordt.
Optie 2: Eigenlijk net als optie 1, maar dan op de AANvoer buizen van de standleidingen: nu worden de 2 belangrijkste radiatoren als eerste en ongeveer ongeveer tegelijk van warm water voorzien, waarbij het debiet beperkt wordt door de laatste 2 stukje buis naar de radiatoren (= 2 x 15mm).
Zijn er ervaringen met installaties op deze manier, of is dit te moeilijk gedacht?
Als ik je verhaal zo lees lijkt mij de beste locatie om in te breken vlak bij je CV. PompAO wordt zover ik weet met 26mm aangesloten op je huidige systeem. Hier komt hij dan mooi halverwege je systeem binnen, helft van de flow gaat dan via de stand leiding aan de voorkant, andere helft via de achterkant. Naar mijn idee bereik je op deze manier de beste flow (die natuurlijk altijd door de warmte naar beneden terug gebracht kan worden).RikTW schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 23:04:
Ik heb me deze week ingeschreven voor een pompAO en ben nu alvast een beetje aan het kijken naar verschillende mogelijkheden voor de installatie.
In breken aan de voorkant kan natuurlijk ook prima, met deze manier heb je denk wel mindere flow naar je belangrijke radiator beneden aan de achterkant (want water moet dan eerst helemaal van beneden naar boven en weer terug naar beneden door 22mm als ik het goed gelezen heeft).
Je systeem zal op die manier dan zeker ook goed waterzijdigingeregeld moeten worden om op je belangrijke radiator aan de achterkant ook voldoende warmte te ontvangen.
Hartelijk dacht voor je reactie! Helaas heb ik in de buurt van m'n CV niet echt een goede mogelijkheid om de unit te plaatsen: het is allemaal schuin dak, of plekken dicht op de erfgrens. Met mijn 2e optie ondervang ik misschien het grootste bezwaar? Het warme water stroomt dan vrijwel direct de 2 grote radiatoren in mijn woonkamer in, eigenlijk precies waar het zijn moetTeutonMartin schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 23:43:
[...]
Als ik je verhaal zo lees lijkt mij de beste locatie om in te breken vlak bij je CV. PompAO wordt zover ik weet met 26mm aangesloten op je huidige systeem. Hier komt hij dan mooi halverwege je systeem binnen, helft van de flow gaat dan via de stand leiding aan de voorkant, andere helft via de achterkant. Naar mijn idee bereik je op deze manier de beste flow (die natuurlijk altijd door de warmte naar beneden terug gebracht kan worden).
In breken aan de voorkant kan natuurlijk ook prima, met deze manier heb je denk wel mindere flow naar je belangrijke radiator beneden aan de achterkant (want water moet dan eerst helemaal van beneden naar boven en weer terug naar beneden door 22mm als ik het goed gelezen heeft).
Je systeem zal op die manier dan zeker ook goed waterzijdigingeregeld moeten worden om op je belangrijke radiator aan de achterkant ook voldoende warmte te ontvangen.
Kan je misschien een kleine schets maken?RikTW schreef op zondag 8 december 2024 @ 00:00:
[...]
Hartelijk dacht voor je reactie! Helaas heb ik in de buurt van m'n CV niet echt een goede mogelijkheid om de unit te plaatsen: het is allemaal schuin dak, of plekken dicht op de erfgrens. Met mijn 2e optie ondervang ik misschien het grootste bezwaar? Het warme water stroomt dan vrijwel direct de 2 grote radiatoren in mijn woonkamer in, eigenlijk precies waar het zijn moet(hooguit moet ik er voor zorgen dat zo ongeveer tegelijk verwarmd worden door ze waterzijdig in te regelen (moet ik nog wel voetventielen plaatsen)
Zie hier hoe ik jou beschrijving in eerste instantie interpreteerde, inbreken bij de CV zou dan in mijn ogen het mooist zijn. Maar aangezien je aangeeft dat niet echt mogelijk is zou ik zo aansluiten aan de voorzijde.
:strip_exif()/f/image/SARw1e7mpg9FWj7CPYyR75f5.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar misschien ziet je schets er wel heel anders uit dan hoe ik je verhaal interpreteerde.
Je schets klopt al bijna!TeutonMartin schreef op zondag 8 december 2024 @ 00:20:
[...]
Kan je misschien een kleine schets maken?
Zie hier hoe ik jou beschrijving in eerste instantie interpreteerde, inbreken bij de CV zou dan in mijn ogen het mooist zijn. Maar aangezien je aangeeft dat niet echt mogelijk is zou ik zo aansluiten aan de voorzijde.
[Afbeelding]
Maar misschien ziet je schets er wel heel anders uit dan hoe ik je verhaal interpreteerde.
TeutonMartin schreef op zondag 8 december 2024 @ 00:20:
[...]
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/oB3yV5ARG5Tt234V8JRfLtHU.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik geloof dat mijn teken skills niet meer optimaal zijn

Wij hebben een soortgelijke situatie thuis (CV boven achter, radiatoren met ventilatoren, pomp ao in de voortuin). Vorige week de technische inspectie gehad en volgens hun was het geen probleem om hem direct in de kruipruimte op de dichtsbijzijnde 20mm cv leiding aan te sluiten. Op de retour inderdaad en ze vroegen ook om het merk en type van de leidingen.
Ik vraag me toch af hoeveel onderhoud moet je doen, denk dat het tijd is voor enkele goede iters,ipv try & error
na 9am heeft de scraper geen info meer en het dashboard geeft alleen maar 0 kwh
@rob2011 Wat voor scraper gebruik je? Kan ik deze ook ergens downloaden? Ik wil de data van de PompAO gebruiken voor mijn radiatorventialatoren
Als je in dit forum op scraper zoekt kom je alle info tegen die je voor HA nodig hebt.
glkx in "Ervaringen met startup DeWarmte pompAO (l/w hybride WP)"
Ik heb hetzelfde issue. Ze zijn op het moment bezig met maintenance. Al kan ik via browser wel gewoon inloggen. Als morgen (dan zou maintenance voorbij moeten zijn) nog steeds niet werkt ga ik kijken wat het issue is in HA.rob2011 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 16:22:
Ik vraag me toch af hoeveel onderhoud moet je doen, denk dat het tijd is voor enkele goede iters,ipv try & error
ik heb een dergelijk opstelling in huis en goede ervaringTeutonMartin schreef op zondag 8 december 2024 @ 00:20:
[...]
[Afbeelding]
De radiator die het meest verweg is van de warmtepomp wordt overigens ook goed warm. Bij 35 graden stoken ontvangt deze op de aanvoer ongeveer 30 graden (ongeveer 25 meter leidingwerk, deels grondleiding door tuin, deels Uponor en deel staal). Met mijn lage temperatuur radiatoren is dat geen enkel probleem hier - wel rekening gehouden met genoeg wattage.
Als ik stook met de CV gaat het wel helemaal uitbalans (tot dusver niet nodig afgelopen 2 jaar).
[ Voor 56% gewijzigd door glkx op 10-12-2024 18:02 ]
De webpagina van dewarmte is gewijzigd. Scraper werkt nu niet meer, zullen aanpassingen gedaan moeten worden om de scraper weer werkend te krijgen.rob2011 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 16:57:
Als je in dit forum op scraper zoekt kom je alle info tegen die je voor HA nodig hebt.
Hallo,
Onze AO pomp draait nu een maand of 15, ben er best tevreden over, heb 2 vraagjes:
1- de Power modus, is die alleen om snel warmte te krijgen in je woning, of geeft de Power modus ook een hogere warmte af?
2- ik krijg het alleen niet warm in de hal bij de voordeur van onze jaren 30 huis, met de cv op 70/80 graden werd het wel altijd warm maar met de warmtepomp is het echt soms een ijskelder in de gang, hebben jullie nog tips hoe dit op te lossen? Andere grotere radiator kopen, of een elektrische radiator ophangen?
Hoor het graag, alvast bedankt
Onze AO pomp draait nu een maand of 15, ben er best tevreden over, heb 2 vraagjes:
1- de Power modus, is die alleen om snel warmte te krijgen in je woning, of geeft de Power modus ook een hogere warmte af?
2- ik krijg het alleen niet warm in de hal bij de voordeur van onze jaren 30 huis, met de cv op 70/80 graden werd het wel altijd warm maar met de warmtepomp is het echt soms een ijskelder in de gang, hebben jullie nog tips hoe dit op te lossen? Andere grotere radiator kopen, of een elektrische radiator ophangen?
Hoor het graag, alvast bedankt
Kan je er ventilatoren in kwijt? Dat helpt echt een heleboel bij verwarmen op lage temperatuur.
Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler
Ik heb de scraper weer aan de praat gekregen na de maintenee update van DeWarmte
De resource URL en select voor elke sensor zijn aangepast. Durf niet te zeggen of de resource URL voor iedereen nog hetzelfde is. Lijkt dat er voor verschillende type apparaten (en versie?) nu een ander dashboard bestaat.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
| - name: Dewarmte Status resource: "https://mydewarmte.com/status/453/A-236/" scan_interval: 300 headers: User-Agent: "Mozilla/5.0 (Macintosh; Intel Mac OS X 10.15; rv:131.0) Gecko/20100101 Firefox/131.0" referer: "https://www.mydewarmte.com/" origin: "https://www.mydewarmte.com" host: "www.mydewarmte.com" form_submit: submit_once: true resource: "https://mydewarmte.com" headers: User-Agent: "Mozilla/5.0 (Macintosh; Intel Mac OS X 10.15; rv:131.0) Gecko/20100101 Firefox/131.0" referer: "https://www.mydewarmte.com/" origin: "https://www.mydewarmte.com" host: "www.mydewarmte.com" select: "#login-form" input: username: !secret mydewarmte_username password: !secret mydewarmte_password binary_sensor: - name: "PompAO Heatpump Status" unique_id: pompao_on_off_status select: "#container-help > script:nth-of-type(1)" value_template: >- {% set value = value|trim %} {{ value|regex_findall_index('var PompAoOnOff = "(.*?)?";')|bool }} icon: mdi:heat-pump - name: "PompAO Boiler Status" unique_id: pompao_boiler_on_off_status select: "#container-help > script:nth-of-type(1)" value_template: >- {% set value = value|trim %} {{ value|regex_findall_index('var BoilerOnOff = "(.*?)?";')|bool }} icon: mdi:water-boiler - name: "PompAO Thermostat Status" unique_id: pompao_thermostat_status select: "#container-help > script:nth-of-type(1)" value_template: >- {% set value = value|trim %} {{ value|regex_findall_index('var ThermostatOnOff = "(.*?)?";')|bool }} icon: mdi:thermostat-box sensor: - name: "PompAO Water Flow" unique_id: pompao_waterflow select: "#container-help > script:nth-of-type(1)" value_template: >- {% set value = value|trim %} {{ value|regex_findall_index('var WaterFlow = "(.*?)?";')|float(0) }} icon: mdi:pump state_class: measurement device_class: "volume" unit_of_measurement: "l/min" - name: "PompAO Supply Temperature" unique_id: pompao_supplytemp select: "#container-help > script:nth-of-type(1)" value_template: >- {% set value = value|trim %} {{ value|regex_findall_index('var SupplyTemp = "(.*?)?";')|float(0) }} icon: mdi:thermometer-water state_class: measurement device_class: "temperature" unit_of_measurement: "°C" - name: "PompAO Outside Temperature" unique_id: pompao_outsidetemp select: "#container-help > script:nth-of-type(1)" value_template: >- {% set value = value|trim %} {{ value|regex_findall_index('var OutSideTemp = "(.*?)?";')|float(0) }} state_class: measurement device_class: "temperature" unit_of_measurement: "°C" - name: "PompAO Heat Input" unique_id: pompao_heatinput select: "#container-help > script:nth-of-type(1)" value_template: >- {% set value = value|trim %} {{ value|regex_findall_index('var HeatInput = "(.*?)?";')|float(0) }} state_class: measurement device_class: "power" unit_of_measurement: "kW" - name: "PompAO Return Temperature" unique_id: pompao_returntemp select: "#container-help > script:nth-of-type(1)" value_template: >- {% set value = value|trim %} {{ value|regex_findall_index('var ReturnTemp = "(.*?)?";')|float(0) }} icon: mdi:thermometer-water state_class: measurement device_class: "temperature" unit_of_measurement: "°C" - name: "PompAO Electrical Consumption" unique_id: pompao_electricalcons select: "#container-help > script:nth-of-type(1)" value_template: >- {% set value = value|trim %} {{ value|regex_findall_index('var ElecConsump = "(.*?)?";')|float(0) }} state_class: measurement device_class: "power" unit_of_measurement: "kW" - name: "PompAO Heat Output" unique_id: pompao_heatoutput select: "#container-help > script:nth-of-type(1)" value_template: >- {% set value = value|trim %} {{ value|regex_findall_index('var HeatOutPut = "(.*?)?";')|float(0) }} state_class: measurement device_class: "power" unit_of_measurement: "kW" - name: Dewarmte Dashboard resource: "https://mydewarmte.com/dashboard/453/A-236/" scan_interval: 300 headers: User-Agent: "Mozilla/5.0 (Macintosh; Intel Mac OS X 10.15; rv:133.0) Gecko/20100101 Firefox/133.0" referer: "https://www.mydewarmte.com/" origin: "https://www.mydewarmte.com" host: "www.mydewarmte.com" form_submit: submit_once: true resource: "https://mydewarmte.com" headers: User-Agent: "Mozilla/5.0 (Macintosh; Intel Mac OS X 10.15; rv:133.0) Gecko/20100101 Firefox/133.0" referer: "https://www.mydewarmte.com/" origin: "https://www.mydewarmte.com" host: "www.mydewarmte.com" select: "#login-form" input: username: !secret mydewarmte_username password: !secret mydewarmte_password sensor: - name: "PompAO Heat Total" unique_id: pompao_total_heat select: "#container-help > script:nth-of-type(3)" value_template: >- {% set value = value|trim %} {{ value|regex_findall_index('const total_heat = "(.*?)?";')|float(0) }} state_class: measurement device_class: "energy" unit_of_measurement: "kWh" - name: "PompAO Electricity Total" unique_id: pompao_total_electricity select: "#container-help > script:nth-of-type(3)" value_template: >- {% set value = value|trim %} {{ value|regex_findall_index('const total_electricity = "(.*?)?";')|float(0) }} state_class: measurement device_class: "energy" unit_of_measurement: "kWh" |
[ Voor 15% gewijzigd door glkx op 10-12-2024 22:21 ]
Het lijkt erop dat DeWarmte de voorgestelde besparing in aantal kuubjes gas nu wat gunstiger laat lijken in de app. 1m3 gas staat voor DeWarmte nu gelijk aan 7.4 kWh. Raar, dat moet je toch niet willen.
@glkx Dat verschillende type zal dan de Pomp T betreffen, zie screenshot. Werkt alleen nog niet helemaal jofel, met NaN waarden?
/f/image/AE5vA9L3TiuXEj1vuMrDh1oM.png?f=fotoalbum_large)
Kijk ook eens naar de gebruikte energieprijzen want gas was altijd relatief duur waardoor besparing in euro’s ook altijd te hoog werd voorgespiegeldNul_op_de_Meter schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 22:26:
Het lijkt erop dat DeWarmte de voorgestelde besparing in aantal kuubjes gas nu wat gunstiger laat lijken in de app. 1m3 gas staat voor DeWarmte nu gelijk aan 7.4 kWh. Raar, dat moet je toch niet willen.
Bij mij ziet het Dashboard er nu zo uit….
/f/image/7nxieOP26yEAD0bOjYapAYNA.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 27% gewijzigd door Mkw op 11-12-2024 00:04 ]
De styling van de webapp is nu inderdaad een zooitje, ook de vette cijfers in het dashboard zien er niet logisch uit. Ik vermoed dat er een onbedoelde fout in het css zit. Zal vast binnenkort wel weer gerepareerd worden. Zit er dik in, dat de originele schraper dan ook weer werkt.
In de dagen zoals vandaag en waarschijnlijk die van morgen, is het toch wel een gemis dat je de warmtepomp niet kunt sturen op dynamische energietarieven. Ja, met heel veel tijd en investering in een PI-setup met HomeAssistant zou het zelf te doen zijn, maar dat is voor de doorsnee gebruiker een brugje te ver.
Lang verhaal kort, vandaag krijgt de pomp even een adempauze en mag de houtkachel aan
Lang verhaal kort, vandaag krijgt de pomp even een adempauze en mag de houtkachel aan
Heb je de orginele vestibule nog wel in je hal? We merken dat die bij ons de scherpe rand van de kou in de hal eraf haalt. Zeker doordat de voordeur en raam nog mooie (enkelglas) glas-in-lood-raampjes zijn.golfgti5 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 21:32:
Bij ons staat de radiator naast de woonkamerdeur en gooit op die manier de warmte de trap op. Geen ventilatoren erop (geen stroompunt daar) maar de hal is comfortabel genoeg met de watertemperatuur die erdoor gaat (op deze dagen zo'n 32-34 graden)
Ervaren jullie ook problemen met de instellingen van de pomp ? deze tonen bij mij elke keer oude waardes.
Hier nog gewoon de waardes zichtbaar die ik gisteren nog gefinetuned heb. Dus wellicht een ticket loggen?wesleyvernie schreef op woensdag 11 december 2024 @ 12:12:
Ervaren jullie ook problemen met de instellingen van de pomp ? deze tonen bij mij elke keer oude waardes.
Bedankt voor terugkoppeling. Misschien ga ik dit wel doen. Het is gewoon echt wel onstabiel..Joarie schreef op woensdag 11 december 2024 @ 12:28:
[...]
Hier nog gewoon de waardes zichtbaar die ik gisteren nog gefinetuned heb. Dus wellicht een ticket loggen?
Wat vinden jullie van het nieuwe modbus display van Sunrain (de leverancier van de pomp)?
:strip_exif()/f/image/nZYcCwKnrpFO04AZM8fqPJPd.png?f=user_large)
Ziet er goed uit! Is deze nu ook los te bestellen? Ik heb in het verleden wel eens gezocht, maar kon dat toen niet vinden.
Idd! Handig om erbij te kunnen hebben als backup voor als opeens de support omvalt..en zeker als hij minder kost dan 750 euro zodat je zelf de koelfunctie kunt enablenjansd schreef op donderdag 12 december 2024 @ 12:45:
Ziet er goed uit! Is deze nu ook los te bestellen? Ik heb in het verleden wel eens gezocht, maar kon dat toen niet vinden.
Ik heb sinds een maand een warmtepomp van DeWarmte. Ik heb alleen last dat ik zeer regelmatig water moet bijvullen. Vooral als we bijvoorbeeld een avond de houtkachel hebben aangehad (die we niet vaak aanhebben). Is het logisch dat de warmtepomp dan water verbruikt? Voor de rest geen lekkage o.i.d.
Heb je wel uitgesloten dat je expansievat niet lek is? Normaalgesproken moet je in het begin het systeem bijvullen omdat het lucht uit het systeem moet, maar een maand klinkt wel erg lang.Seec schreef op donderdag 12 december 2024 @ 14:50:
Ik heb sinds een maand een warmtepomp van DeWarmte. Ik heb alleen last dat ik zeer regelmatig water moet bijvullen. Vooral als we bijvoorbeeld een avond de houtkachel hebben aangehad (die we niet vaak aanhebben). Is het logisch dat de warmtepomp dan water verbruikt? Voor de rest geen lekkage o.i.d.
Bij mij zit de AO vlak bij de cv aangesloten op het cv systeem. De aanvoer van de pomp zit 50 cm vanaf de aanvoer cv en idem voor de retour.
Vorig jaar in koude periodes dat de cv moest bijspringen had ik al het idee dat de cv en AO niet goed konden samenwerken. Ik heb nu (ivm met de hoge dynamische prijzen van vandaag) het systeem op Back-up only gezet en kom iets tegen wat me vreemd lijkt:
Het hete water van de cv gaat maar gedeeltelijk het systeem in maar grotendeels via de aanvoerleiding van de PompAo de wamtepomp door. Het komt dan via de retour van de pomp terug bij de retour van de CV.
Is dit normaal? Dit lijkt me een ongewenste bypass. Ik zou verwachten dat dit niet de bedoeling is en dat dit mbv een terugslag klep oid voorkomen moet worden.
Hieronder een printscreen:
Vorig jaar in koude periodes dat de cv moest bijspringen had ik al het idee dat de cv en AO niet goed konden samenwerken. Ik heb nu (ivm met de hoge dynamische prijzen van vandaag) het systeem op Back-up only gezet en kom iets tegen wat me vreemd lijkt:
Het hete water van de cv gaat maar gedeeltelijk het systeem in maar grotendeels via de aanvoerleiding van de PompAo de wamtepomp door. Het komt dan via de retour van de pomp terug bij de retour van de CV.
Is dit normaal? Dit lijkt me een ongewenste bypass. Ik zou verwachten dat dit niet de bedoeling is en dat dit mbv een terugslag klep oid voorkomen moet worden.
:strip_exif()/f/image/ICVx5WkVPhflbNzM4YtiKacz.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze had ik vrij snel gevonden via Google. Ik weet niet of dit het enige is wat je nodig zou hebben? Misschien dat iemand dat even bij de leverancier kan vragen.jansd schreef op donderdag 12 december 2024 @ 12:45:
https://m.made-in-china.c...ers-Parts-2105916335.html
:strip_exif()/f/image/dDBW4p5SEa7EmS2daeqGKtu0.jpg?f=fotoalbum_large)
Wellicht interessant om een collectieve inkoopactie op te zetten indien dit daadwerkelijk het enige is wat je nodig hebt? $ 39 heb ik graag over voor een display waarop ik temperaturen etc. kan zien en/of instellen.
Edit: heb de fabrikant zelf een bericht gestuurd met de vraag of deze controller compatible is met onze rebranded Sunrain BLN-006TB1, en of deze te bestellen is. Als ik respons krijg, zal ik het laten weten. Kans is klein dat ze überhaupt zullen reageren, maar iets als "niet geschoten...."
We gaan het zien
[ Voor 22% gewijzigd door Rolfy op 12-12-2024 16:58 . Reden: Opvragen informatie toegevoegd ]
Dit klopt inderdaad niet. In de aanvoer van je pompAO hoort een terugslagklep te zitten zodat het CV water niet door je warmtepomp kan stromen, in dit geval heb je nu buiten een soort van radiator.hjalberda schreef op donderdag 12 december 2024 @ 16:07:
Bij mij zit de AO vlak bij de cv aangesloten op het cv systeem. De aanvoer van de pomp zit 50 cm vanaf de aanvoer cv en idem voor de retour.
[Afbeelding]
Ik zou contact op nemen met support.
Ik ben daar zeker in geïnteresseerd!Rolfy schreef op donderdag 12 december 2024 @ 16:14:
[...]
Deze had ik vrij snel gevonden via Google. Ik weet niet of dit het enige is wat je nodig zou hebben? Misschien dat iemand dat even bij de leverancier kan vragen.
https://m.made-in-china.c...ers-Parts-2105916335.html
[Afbeelding]
Wellicht interessant om een collectieve inkoopactie op te zetten indien dit daadwerkelijk het enige is wat je nodig hebt? $ 39 heb ik graag over voor een display waarop ik temperaturen etc. kan zien en/of instellen.
Edit: heb de fabrikant zelf een bericht gestuurd met de vraag of deze controller compatible is met onze rebranded Sunrain BLN-006TB1, en of deze te bestellen is. Als ik respons krijg, zal ik het laten weten. Kans is klein dat ze überhaupt zullen reageren, maar iets als "niet geschoten...."
We gaan het zien
Ben wel benieuwd hoe je deze aansluit op de warmtepomp en of dit samengaat met de aansturing van raspberry van dewarmte. Hopelijk kan die aansturing synchroon plaatsvinden. Dat ze mooi samenwerken ipv 2 kapiteins op 1 schip die met elkaar conflicteren.
Zien jullie alweer normale waardes in de portal bij dewarmte mijn u/d/m/y ook kan ik niet meer terug naar 2023. zie max waardes van 1kWh ;-(
hebben dit ook ?
hebben dit ook ?
De controller doet niet meer dan uitlezen in dit verhaal. Enige probleem is dat de controller functioneerd als Master en dat de PI dat ook doet.jerring1980 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 19:16:
[...]
Ik ben daar zeker in geïnteresseerd!
Ben wel benieuwd hoe je deze aansluit op de warmtepomp en of dit samengaat met de aansturing van raspberry van dewarmte. Hopelijk kan die aansturing synchroon plaatsvinden. Dat ze mooi samenwerken ipv 2 kapiteins op 1 schip die met elkaar conflicteren.
https://hgb-trading.nl/warmtepomp/monoblock-8kw
Hier is een handleiding te vinden van dezelfde controller. Dit is trouwens ook een Sunrain pomp maar dan met r290 koudemiddel.
De aansturing van deze pomp is exact hetzelfde als de pomp die wij hebben. De modbus register is exact hetzelfde als onze pomp.
Een voorbeeld hoe een modbus register eruit ziet Dit zijn punten die door de Raspberry PI worden weggeschreven in de warmtepomp
/f/image/GdkJM0uqFu6VXkHkl2oihMNS.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 55% gewijzigd door wesleyvernie op 12-12-2024 21:57 ]
Yup, het is 8 uur geweest dus ik gok dat een ontwikkelaar bezig is met het aanpassen van de opmaak die door de laatste update stuk is gegaanAvado schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 08:32:
Er lijkt hier inmiddels nog wat meer van slag. Zien jullie ook zo'n gekke grafiek die afwijkt van je daadwerkelijke instellingen?
[Afbeelding]
Hier hetzelfde.Avado schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 08:32:
Er lijkt hier inmiddels nog wat meer van slag. Zien jullie ook zo'n gekke grafiek die afwijkt van je daadwerkelijke instellingen?
[Afbeelding]
Hier ook, hij lijkt wel de oude ingestelde waarde te gebruiken.