Ervaringen met startup DeWarmte pompAO (l/w hybride WP)

Pagina: 1 ... 40 ... 52 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-09 19:58
wildebeernd schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 20:43:
Weet iemand of je zelf ook een backup kunt maken van de sd-kaart?

@harrr is je probleem opgelost? Heb je nog verschil in de nieuwe software?
Ja probleem lijkt helemaal opgelost. Kwa settings zie ik geen verschil. De monteur noemde dat ik een mobiele app zou moeten hebben voor de nieuwe software, maar vraag me af of ze niet gewoon de mobiele versie van MyDeWarmte.com bedoelde, want die heb ik natuurlijk gewoon.

In elk geval heb ik nu een ander type SD kaartje wat veel langer mee zou moeten gaan. Geen idee welke installaties een slechter SD kaartje hebben gekregen, maar de mijne in elk geval dus wel, ik heb installatienummer 277. Misschien handig voor anderen om rekening mee te houden. Het nieuw kaartje is een Samsung Pro Endurance van 128GB i.p.v. een Sandisk van 64GB.

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• delima
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 10:11
Nul_op_de_Meter schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 23:30:
[...]

De pomp gebruikt 1 eenheid energie uit electriciteit, en onttrekt daarmee 4-5 eenheden warmte energie uit het CV-circuit om het boilervat mee te verwarmen. Anders zou er energie uit het niets gecreëerd worden ;)
Die COP van 4-5 klinkt altijd heel mooi. Maar zoals je terecht zegt wordt de warmte onttrokken uit het CV-circuit. Dat is geen gratis warmte zoals uit de buitenlucht, maar al geproduceerd door de PompAO.

Ik vraag me dan ook af wat nu de totale COP van het hele systeem is voor het verwarmen van douchewater. Dat is natuurlijk veel minder. Maar hoeveel? Ik kom er niet uit hoe ik dit moet berekenen (zelfs niet met hulp van ChatGPT en Gemini. Ik krijg daar verschillende antwoorden).

Edit: toch nog een poging:

Stel we willen het vat van 200liter verwarmen tot 55 graden en stel dat het water uit de kraan 7 graden is. Dan hebben we 11.3kWh energie nodig:
- Q=m×c×ΔT
- 200×4.186×(55−7)=40,19mJ = 11.2 kWh

Dit moet geproduceerd worden door de Pomp T. Laten we zeggen met een COP van 5. Dan hebben we daar 2,24kWh strom voor nodig:
- 11,2 / 5 = 2,24

Maar al die 11.2kWh aan warmte wordt onttrokken uit het CV circuit. Dat zal de Pomp AO weer opnieuw moeten produceren. Laten we zeggen met een COP van 3. Dat kost dus nog een keer 3,73kWh aan stroom:
-11,2 / 3 = 3,73

Nu kunnen we de totale COP berekenen:
11,2 / (2,24 + 3,73) = 1,88

Dat is natuurlijk bijna 2x zo goed als een doorstroomverwarmer, maar toch veel minder dan een COP van 4 à 5.

Maak ik hier een fout? (los van dat de COP kan verschillen natuurlijk)

P.S. Uiteindelijk komt deze berekening neer op: (5 * 3) / (5 + 3) = 1,875

[ Voor 34% gewijzigd door delima op 17-11-2024 13:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nul_op_de_Meter
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 16-09 18:47
delima schreef op zondag 17 november 2024 @ 12:18:
[...]

P.S. Uiteindelijk komt deze berekening neer op: (5 * 3) / (5 + 3) = 1,875
Volgens mij is het zo helemaal goed uitgerekend. In de zomer zal het de warmte uit het CV circuit wel 'gratis' zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ubbinke
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-09 19:22
Hey @reinouts ,ik zie nog een extra in of uigang op de pomp-t zitten. Kan er een extra bron worden toegevoegd bv een zonneboiler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delima
Nul_op_de_Meter schreef op zondag 17 november 2024 @ 14:24:
[...]

Volgens mij is het zo helemaal goed uitgerekend. In de zomer zal het de warmte uit het CV circuit wel 'gratis' zijn.
Oh ja, dat scheelt natuurlijk nog wel. En als het heet is, zal het ook nog iets koelen :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinouts
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-09 09:32
ubbinke schreef op zondag 17 november 2024 @ 17:44:
Hey @reinouts ,ik zie nog een extra in of uigang op de pomp-t zitten. Kan er een extra bron worden toegevoegd bv een zonneboiler?
Haha nee, dat is de uitlaat voor condensatiewater. Op mijn vraag waarom die niet was aangesloten op het afvoerpijpje was het antwoord dat ze in de praktijk nooit condensatie zagen. Mocht ik dat toch opmerken zal ik daar uiteraard melding van maken. 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerring1980
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17-09 11:09
jansd schreef op woensdag 13 november 2024 @ 19:36:
Zowel de circulatiepomp (die de flow regelt) als de compressor (die het meeste stroom verbruikt) kunnen moduleren. Ik merk vaak dat eerst de flow naar beneden gaat en pas veel later eventueel het stroomverbruik.
Naar mijn idee zou het energieverbruik kunnen dalen door de prioriteit om te draaien: dus eerst moduleren op de compressor en dan pas op de circulatiepomp.

Hierover heb ik contact gehad met de helpdesk. Zij geven aan dat ze niet de prioriteit kunnen wisselen, maar wel de flow kunnen vastzetten.

Heeft iemand daar ervaring mee? Helpt dat voor minder energieverbruik? Gaat de PompAO meer pendelen bij hogere buitentemperaturen?
Heb jij je flow nog vast laten zetten? Ben benieuwd naar jou ervaring daarmee. Hier zie ik hem ook snel terug moduleren in flow.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dlenstra
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19-09 22:42

dlenstra

....

Ik ben ook in de race voor een all-electric van DeWarmte. Lang getwijfeld over een losse L/L warmtepompboiler, maar het gemak van de installatie van alles in 1 keer, bij een partij heeft me uiteindelijk overgehaald. Ik heb een aanvraag gedaan via het wamtepompcollectief van de Consumetenbond.

Geen idee of daar bij het warmtepompcollectief ook nog gebruik van gemaakt kan worden maar is er iemand die een referral wil delen?

Woensdag heb ik een afspraak voor de digitale schouw. Aangezien de aanvraag via het warmtepompcollectief gaat heb ik vooraf geen informatieafspraak gehad. Voor de schouwafspraak heb ik toch nog wat vragen die de aanloop naar de schouw en de keuze voor de opstelplaats kunnen vergemakkelijken.

Info vooraf:
Huidige opstelling is (uiteraard) een cv-ketel. De benedenverdieping wordt verwarmd middels ongeveer 50m2 vloerverwarming met een mengverdeler. De bovenverdieping bestaat uit 3 slaapkamers, die allen zijn voorzien van een jaga, die vooruitlopend op de warmtepomp zijn voorzien van zelfbouw heatboosters. Badkamer wordt niet in het cv-circuit verwarmd. in de bijkeuken hangt een normale radiator, die voorheen diende als bypass en de bijkeuken licht mee verwarmd. Elders in het circuit hangt een Danfoss AVDO als daadwerkelijke overdruk bypass.
Het geheel is voorzien van een Tado V3 zoneregeling met een zoneklep voor de vloerverwarming en de Jaga's met Tado thermostaatknoppen.

Huidig verbruik is ongeveer 950 - 1000m3 per jaar, incl SWW. Koken doen we op inductie.

- Zoals gezegd heb ik momenteel een mengverdeler. Moet dit voor een all-electric opstelling worden vervangen door een pomploze verdeler?

- Alle verwarmde ruimtes zijn momenteel voorzien van zoneregeling met Tado. Ik heb kleine kinderen en onze bovenverdieping is minder goed geïsoleerd dan beneden. Er is 's nachts dus regelmatig warmtevraag van boven terwijl er beneden geen warmte nodig is. Enerzijds omdat er beneden een dikke betonvloer is die zijn warmte lang buffert, anderzijds omdat ik nu met een nachtverlaging van 1 graad werk. Kan ik met de warmtepomp nog steeds van de zoneregeling gebruikmaken? Of is het wijs om de zoneklep voor de vloerverwarming te verwijderen? Of zien jullie andere manieren om 's nachts boven warmte te vragen zonder beneden onnodig te stoken?

- Ik twijfel zelf over het nut en de noodzaak van het Element. Ik verwacht het huis met de warmtepomp alleen warm te kunnen krijgen en heb een houtkachel (die nu vrijwel nooit en enkel voor de sier aanstaat). Het idee van 3 kW 1 op 1 staat me wat tegen. Bovendien zou hij in verband met een vrije groep en makkelijk aansluiten op het CV circuit waarschijnlijk op zolder moeten komen hangen, terwijl de cv nu in de bijkeuken hangt. Heeft er iemand ervaring met het Element?

- Voor wat betreft het opstellen, de cv-ketel hangt momenteel in de bijkeuken. Daar wordt ook het cv-circuit verdeeld tussen de bovenverdieping en beneden. De verdeler van de vloerverwarming hangt daar ook. De makkelijkste plaats voor de warmtepomp is meteen aan de buitenkant van de bijkeuken. Afstand tussen de pomp en de verdeler is dan ongeveer 2 meter. Dat is echter direct naast ons terras en heeft dus minder de voorkeur. Andere oplossing is aan de zijkant van het huis. dat zou betekenen dat er ongeveer 9 meter buiten overbrugt moet worden, bij voorkeur middels een grondleiding. Wat voor buis wordt er voor die grondleiding gebruikt? Is die leiding dusdanig geïsoleerd dat dit een goede optie is?

- Met wat voor maat leidingwerk wordt de Pomp AO van de pomp naar binnen gebracht? Aangezien ik in de bijkeuken alles bij elkaar heb, is het een relatief kleine moeite daar wat in aan te passen. Ik heb momenteel vanaf de cv alles in 22mm en na de verdeling beneden/boven, is het 20 MLB-uponor naar boven en 22mm naar de vloerverdeler. Als de pomp met bijvoorbeeld 28mm naar binnen wordt gebracht kan ik me voorstellen dat er voor de verdeler wat met flow te winnen is om de vloerverwarming en de verdeler voor naar boven op 28 mm aan te sluiten.

- Voor de boiler. Is 200 liter voldoende? We zijn met zijn vieren. Grote stortdouche is aanwezig, wel voorzien van WTW, die het koude water richting de douche opwarmt. Momenteel geen bad, maar mogelijk het komende jaar een verbouwing waarbij dat wel zo wordt.

Veel vragen, maar hoop dat jullie me iets op weg kunnen helpen.

[ Voor 4% gewijzigd door dlenstra op 18-11-2024 15:51 . Reden: typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jansd
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23:57
jerring1980 schreef op maandag 18 november 2024 @ 14:31:
[...]

Heb jij je flow nog vast laten zetten? Ben benieuwd naar jou ervaring daarmee. Hier zie ik hem ook snel terug moduleren in flow.
Nee nog niet vast laten zetten. Ik was nog in afwachting van ervaring of andere reacties.
Ik kan het natuurlijk proberen, aan de andere kant zal er vast over nagedacht zijn bij het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerring1980
jansd schreef op maandag 18 november 2024 @ 20:49:
[...]

Nee nog niet vast laten zetten. Ik was nog in afwachting van ervaring of andere reacties.
Ik kan het natuurlijk proberen, aan de andere kant zal er vast over nagedacht zijn bij het systeem.
Haha ik heb dezelfde gedachte. Maar voelt gek dat de flow zo geknepen wordt. Ik zit er ook aan te denken om te doen. Nadeel is dat dit allemaal via de support moet gaan. Als we dit nou ook via de webapp aan konden passen had ik het een week uitgeprobeerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TeutonMartin
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19-09 17:23
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/plvvm7qF8q1CCF-mIWsXS_zDbnU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DWTDtKZm7RiAYhYJW459TdFs.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9PKKWta75R7HGqkavhC84OXW94c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/co7X9ldqZYHd4K77rxxhW3uR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door TeutonMartin op 19-11-2024 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:33
Nou, mijn stabiele regeling is van het pad af. Er ligt inmiddels al een terugbelverzoek, maar wellicht herkennen jullie wat het probleem is (en eentje die ik niet vanaf mijn werkplek opgelost krijg).

De pomp draaide al bijna 48 uur netjes op een mooie stooklijn waarbij het huis op temperatuur gehouden werd (maar de thermostaat wel constant een vraag had). Settings op PompAO Only en Silent Mode (alles op low).
Vannacht een mooie stabiele run met een opgenomen vermogen van 680W/h en een deltaT van 3°C.
Echter vanaf 7:00 vanochtend (aflopen Silent Mode) schiet het opgenomen vermogen naar 1000W om vervolgens stil te vallen, de CV aan te gooien, alleen rondpompen actief, temperatuur in/uit naar 30/31°C. Na een uur ongeveer gaat de CV weer uit, probeert de pomp het opnieuw. doet een run van 20 min en gooit de CV weer aan. Deze cyclus is inmiddels al voor de 4e keer gaande. Het lijkt alsof hij een onzichtbare parameter probeert te halen waaraan niet voldaan kan worden.

Enkele andere settings:
- Weersgebonden stooklijn
- Vloerverwarming en radiatoren
- Thermostaat met constante vraag
- CV-ketel begrenst op lage kW en lage temp van 45°C (waar vermoedelijk de huidige voorwaarde zit maar ik niet op afstand kan veranderen).

Ik gok zelf dat hij in een soort defrost terecht is gekomen maar waar niet aan een voorwaarde wordt voldaan door de lage output van de CV-ketel.

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob2011
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20-09 12:59
Zie dat er tijdens de werkzaamheden aan de portal ook mijn CV is aangesproken deze heb ik uitstaan in de portal maar om 6:05 en 12:25 is mijn CV aangesprongen. ondanks dat ik alles heb uitstaan in dewarmte portal.Is dit alleen bij mijn of zien jullie dit ook ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joarie
rob2011 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 14:41:
Zie dat er tijdens de werkzaamheden aan de portal ook mijn CV is aangesproken deze heb ik uitstaan in de portal maar om 6:05 en 12:25 is mijn CV aangesprongen. ondanks dat ik alles heb uitstaan in dewarmte portal.Is dit alleen bij mijn of zien jullie dit ook ?
Yup, ik heb ook angst mijn probleem daarmee gekoppeld is.
Zoals wij vaak ook merken hier in de fabriek: problemen gaan vaak gepaard met onderhoud of wijzigingen. Een automatisering ontspoort meestal niet uit zichzelf

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edegroot1973
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 10:15
Hier ook tikje ontregeld. Volgens mijn stooklijn zou de pomp nu moeten verwarmen naar 33 graden. Ondertussen staat deze op 39. CV is hier nog niet mee aangegaan. In de settings staat die ook helemaal uitgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerring1980
Dank voor het posten. Ik ga ook maar eens vragen om de pompsnelheid vast te zetten ;-). Hier alleen maar vloerverwarming.

@jansd misschien ook nuttig voor jouw vraag ;-)

[ Voor 3% gewijzigd door jerring1980 op 19-11-2024 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frans H
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 29-04 16:50
Bij mij zie ik heel duidelijk dat hij stuurt op delta t en wanneer het opgenomen vermogen te laag wordt gaat hij de pompsnelheid verlagen.
Nu de warmtepomp harder moet werken bij deze lagere temperaturen zie ik dat de pompsnelheid hoger is.
bij opgenomen vermogens van 300 tot 600 moduleerd de pompsnelheid terug tot 15 l/m bij een delta t van 3.
Bij opgenomen vermogen van cá 1000W is de pompsnelheid cá 20l/m. Die hogere pompsnelheid heeft hij ook nodig om de gewenste delta t te halen.

Na een defrost zie je goed hoe dat wordt opgebouwd: hoog vermogen met max pompsnelheld (bij mij 23 l/m) en waarneer de gewenste ta is bereikt en de delta t langzaam afneemt gaat hij terugmoduleren in vermogen en pompsnelheid om de gewenste delta t te bereiken.
Bij te lage vermogens 300-400 is de cop slechter dan bij wat hogere vermogens, dus dan is het terug moduleren in pompsnelheid goed voor de efficiëntie.
Wanneer de warmtepomp op maximum capaciteit draaid is het noodzakelijk om de pompsnelheid zo hoog mogelijk te hebben om de delta t zo laag mogelijk te houden.

Kortom ik denk dat het beter is om de pompsnelheid niet vast te zetten op een gemiddelde omdat je dan slechts in enkele gevallen een optimaal redement bereikt.
Het regelmechaniek is niet voor niets zo ontworpen.
Vastzetten doe je denk ik alleen als je problemen hebt met stromingsgeluiden waar je anders geen oplossing voor kan vinden.

NB. ik heb vloerverwarming

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jansd
Dit is ook mijn overweging waarom ik nog niet voor een vaste flow heb gekozen.

Ik heb ook het vermoeden dat een (te) hoge flow bij hogere buitentemperaturen voor meer pendelgedrag zorgt, omdat hij onvoldoende terug kan moduleren in te leveren warmte.

Ik heb vanmiddag nog wat extra advies van de Dewarmte gevraagd. Ben benieuwd waar ze nog mee komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerring1980
jansd schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 23:28:
Dit is ook mijn overweging waarom ik nog niet voor een vaste flow heb gekozen.

Ik heb ook het vermoeden dat een (te) hoge flow bij hogere buitentemperaturen voor meer pendelgedrag zorgt, omdat hij onvoldoende terug kan moduleren in te leveren warmte.

Ik heb vanmiddag nog wat extra advies van de Dewarmte gevraagd. Ben benieuwd waar ze nog mee komen.
Ben benieuwd naar hun reactie! Terug moduleren in te leveren warmte kan ook met Ta. Die kan omlaag bij de hogere flow voor een zelfde warmteafgifte. En aangezien compressor dan minder energie verbruikt en circulatiepomp verwaarloosbaar meer verbruikt, zou dit de efficientie ten goede moeten komen.

Dit gaat niet op als je al in de lagere regionen van de Ta zit (zeg maar rond de 25). Dan zou het mooi ziin dat je een stooklijn op de circulatiepomp zou kunnen zetten:
- lagere flow, zelfde Ta bij hogere buitentemperatuur
- hogere flow, zelfde Ta bij kouder weer (meer warmteafgifte)

[ Voor 35% gewijzigd door jerring1980 op 20-11-2024 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joarie
Joarie schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 14:20:
Nou, mijn stabiele regeling is van het pad af. Er ligt inmiddels al een terugbelverzoek, maar wellicht herkennen jullie wat het probleem is (en eentje die ik niet vanaf mijn werkplek opgelost krijg).

Ik gok zelf dat hij in een soort defrost terecht is gekomen maar waar niet aan een voorwaarde wordt voldaan door de lage output van de CV-ketel.
Nou, de CV ketel heeft bijna 6 uur non-stop lopen stoken op aanvraag van de pomp, waarbij de pomp zelf alleen in de modus zit van rondpompen terwijl de temperatuur op de warmtepomp gelijk blijft aan de gevraagde stooklijn-waarde. Pomp heeft (al lang) geen ijs (meer) op de warmtewisselaar.
Test gedaan door grote groepen dicht te gooien, CV-water verhogen naar 60°C. Pas dan stijgt de temperatuur over de warmtepomp. Vermoedelijk omdat de warmtepomp op het einde van de CV-lus zit, tezamen met de vloerverwarming, en daardoor nooit het hete water kan krijgen om de gevraagde dT te behalen voor een bepaalde tijd.

Nu opeens om 8:45 zie ik dat het gedrag abrupt wijzigt en de pomp weer normaal functioneert. Mijn vermoeden is dat op de achtergrond het setpoint voor de defrost en gevraagde dT is gewijzigd, maar nergens is dat te checken. Ook geen response op terugbelverzoek of mail. Ik denk dat ik dat wel een beetje het meest stuitend vind want er zullen zat nieuwe eigenaren zijn die met minder kennis van zaken naar hun niet-werkend systeem kijken maar geen idee hebben waarom de CV staat te loeien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mkw
  • Laatst online: 00:33
Joarie schreef op woensdag 20 november 2024 @ 11:01:
[...]

Nou, de CV ketel heeft bijna 6 uur non-stop lopen stoken op aanvraag van de pomp, waarbij de pomp zelf alleen in de modus zit van rondpompen terwijl de temperatuur op de warmtepomp gelijk blijft aan de gevraagde stooklijn-waarde. Pomp heeft (al lang) geen ijs (meer) op de warmtewisselaar.
Test gedaan door grote groepen dicht te gooien, CV-water verhogen naar 60°C. Pas dan stijgt de temperatuur over de warmtepomp. Vermoedelijk omdat de warmtepomp op het einde van de CV-lus zit, tezamen met de vloerverwarming, en daardoor nooit het hete water kan krijgen om de gevraagde dT te behalen voor een bepaalde tijd.

Nu opeens om 8:45 zie ik dat het gedrag abrupt wijzigt en de pomp weer normaal functioneert. Mijn vermoeden is dat op de achtergrond het setpoint voor de defrost en gevraagde dT is gewijzigd, maar nergens is dat te checken. Ook geen response op terugbelverzoek of mail. Ik denk dat ik dat wel een beetje het meest stuitend vind want er zullen zat nieuwe eigenaren zijn die met minder kennis van zaken naar hun niet-werkend systeem kijken maar geen idee hebben waarom de CV staat te loeien.
Een niet bereikbare en heel traag reagerende service desk was vorig jaar ook al een issue zodra het kouder werd. Wel zorgelijk dat dit daarom weer niet op orde is. Zijn ze dan wel klaar voor het aansluiten van de vele nieuwe klanten via die mooie deal die ze hebben gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joarie
Mkw schreef op woensdag 20 november 2024 @ 11:53:
[...]

Een niet bereikbare en heel traag reagerende service desk was vorig jaar ook al een issue zodra het kouder werd. Wel zorgelijk dat dit daarom weer niet op orde is. Zijn ze dan wel klaar voor het aansluiten van de vele nieuwe klanten via die mooie deal die ze hebben gemaakt?
Dat, en waar ligt de grens van het inregelen van een nieuwe installatie en het punt waar je een service-abonnement moet hebben om überhaupt iets aangepast te krijgen?
We zien inderdaad dat er (gelukkig) veel instelmogelijkheden zijn via de portal, maar deze warmtepomp bevat ook een reeks aan parameters die kritisch zijn voor het goed inregelen en voor elke situatie uniek zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank128
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 25-03 11:06
harrr schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 18:16:
Inmiddels krijg ik al een paar uur dit te zien. Anderen ook dit probleem?
[Afbeelding]
Ja, hier ook vanaf zondagochtend t/m heden.
Gemeld bij de technical support, maar nog geen reactie ontvangen.
Pomp AO reageert ook niet meer op een hogere warmtevraag (hogere thermostaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob2011
@harrr @Frank128 op de desktop werkt de website normaal echter op de mobiel zie ik ook de error.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank128
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 25-03 11:06
rob2011 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 13:19:
@harrr @Frank128 op de desktop werkt de website normaal echter op de mobiel zie ik ook de error.
Zowel mobiel als ook op de desktop lijkt de pomp AO sinds zondag 'dood'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frans H
jerring1980 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 08:34:
[...]

Ben benieuwd naar hun reactie! Terug moduleren in te leveren warmte kan ook met Ta. Die kan omlaag bij de hogere flow voor een zelfde warmteafgifte. En aangezien compressor dan minder energie verbruikt en circulatiepomp verwaarloosbaar meer verbruikt, zou dit de efficientie ten goede moeten komen.

Dit gaat niet op als je al in de lagere regionen van de Ta zit (zeg maar rond de 25). Dan zou het mooi ziin dat je een stooklijn op de circulatiepomp zou kunnen zetten:
- lagere flow, zelfde Ta bij hogere buitentemperatuur
- hogere flow, zelfde Ta bij kouder weer (meer warmteafgifte)
Een deel van deze redenatie klopt niet!
Dat de warmteafgifte het hoogt is bij hoge flow is juist, dus hoe hoger de flow hoe beter en ook het meest efficiënt. Maar niet altijd!
Pendelen komt omdat de warmtepomp op zijn laagste vermogen zijn warmte niet kwijt kan.
Om de warmtepomp in staat te stellen meer warmte af te geven zul je de warmteafgifte van je woning moeten verhogen dit doe je juist door de Ta te verhogen want dan wordt de warmte afgifte van bv de vloerverwarming groter.
Je gaat dan zeg maar in grote tijdsblokken verwarmen, ipv pendelen.

- Hoge flow zorgt voor lage delta-t.
- Warmtepomp verwarmt het water van Tr naar Ta, bij lage delta-t kost dit dus veel minder moeite dan bij hoge delta t
- Ook kost het de warmtepomp minder moeite (vermogen) om te verwarmen naar een lage Ta dan naar een hoge(re) Ta
Conclusie om pendelen te voorkomen moet je zorgen dat de warmtepomp meer moeite moet doen om het water te verwarmen naar Ta, dit kan dus doen door of te zorgen dat je delta-t groter wordt en/of de Ta te verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frans H
Frank128 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 13:28:
[...]

Zowel mobiel als ook op de desktop lijkt de pomp AO sinds zondag 'dood'.
Vreemd! bij mij werkt het wel allemaal,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frans H
Joarie schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 14:20:

De pomp draaide al bijna 48 uur netjes op een mooie stooklijn waarbij het huis op temperatuur gehouden werd (maar de thermostaat wel constant een vraag had). Settings op PompAO Only en Silent Mode (alles op low).
Vannacht een mooie stabiele run met een opgenomen vermogen van 680W/h en een deltaT van 3°C.
Echter vanaf 7:00 vanochtend (aflopen Silent Mode) schiet het opgenomen vermogen naar 1000W om vervolgens stil te vallen, de CV aan te gooien, alleen rondpompen actief, temperatuur in/uit naar 30/31°C. Na een uur ongeveer gaat de CV weer uit, probeert de pomp het opnieuw. doet een run van 20 min en gooit de CV weer aan. Deze cyclus is inmiddels al voor de 4e keer gaande. Het lijkt alsof hij een onzichtbare parameter probeert te halen waaraan niet voldaan kan worden.

Enkele andere settings:
- Weersgebonden stooklijn
- Vloerverwarming en radiatoren
- Thermostaat met constante vraag
- CV-ketel begrenst op lage kW en lage temp van 45°C (waar vermoedelijk de huidige voorwaarde zit maar ik niet op afstand kan veranderen).

waar staat je stooklijn op? WelkeTa zou hij moeten bereiken toen hij uitviel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frans H
Joarie schreef op woensdag 20 november 2024 @ 11:01:
[...]

Wat bedoel je met gevraagde deltaT en welk setpoint voor defrost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joarie
Frans H schreef op woensdag 20 november 2024 @ 13:41:
[...]

waar staat je stooklijn op? WelkeTa zou hij moeten bereiken toen hij uitviel?
Hij staat op een nette -10°C/41°C tot 15°C/27°C.
Hij zou dan 33-34°C moeten halen met de buitentemperatuur en komt daar ook wel aan. Maar lijkt wel alsof hij de CV erbij gooit omdat de thermostaat blijft vragen. Ik krijg de CV alleen maar uit door de warmtevraag van de thermostaat weg te nemen. Vandaag helaas na 5 uur normaal gedraaid te hebben kwam de CV-ketel weer vol in.

Het meest frustrerende is dat dit eenvoudig op te lossen is met een paar parameters (uitstel CV-bijspringen, voorwaarde CV-ingreep bij defrosts, benodigde dT bij defrost) maar waar je niet bij kunt komen en alleen via een service request gedaan krijgt. En dat terwijl ik een soortgelijke rol heb in een productielocatie en constant aan de knoppen zit bij dit soort instellingen en monitor :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frans H
Joarie schreef op woensdag 20 november 2024 @ 13:48:
[...]

Hij staat op een nette -10°C/41°C tot 15°C/27°C.
Hij zou dan 33-34°C moeten halen met de buitentemperatuur en komt daar ook wel aan. Maar lijkt wel alsof hij de CV erbij gooit omdat de thermostaat blijft vragen. Ik krijg de CV alleen maar uit door de warmtevraag van de thermostaat weg te nemen. Vandaag helaas na 5 uur normaal gedraaid te hebben kwam de CV-ketel weer vol in.

Het meest frustrerende is dat dit eenvoudig op te lossen is met een paar parameters (uitstel CV-bijspringen, voorwaarde CV-ingreep bij defrosts, benodigde dT bij defrost) maar waar je niet bij kunt komen en alleen via een service request gedaan krijgt. En dat terwijl ik een soortgelijke rol heb in een productielocatie en constant aan de knoppen zit bij dit soort instellingen en monitor :+
Heb je al geprobeerd om de cv uit te zetten want je hebt hem toch op pomp-only staan?
Heb je een verdeler met pomp? Zoja wordt de pomp van de verdeler aan en uitgeschakeld met een thermostaat op de warme leiding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeutonMartin
TeutonMartin schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:17:
@f.welvering
Inmiddels hier denk ik ook last van die intergrator (of hoe je het ook noemde). Boiler gaat regelmatig aan terwijl dit nergens voor nodig is.

Kreeg gister de volgende email hier over:
[Afbeelding]

Vanmorgen dus denk ook weer de 1M bereikt waar die het over had want op dit moment staat hij zonder reden weer aan:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ben jij hier nog iets wijzer uit geworden?
Ik heb ze zojuist vriendelijk verzocht die hele slimme ketel sturing uit te zetten.
@Joarie Vermoed dat je last hebt van dit gebeuren. Zoek eens in dit topic op intergrator.

Is inderdaad zelf niet te veranderen, helaas houd dewarmte al deze settings achter in hun eigen software.
Hoelang heb jij pompAO al staan?

Ik heb rond hun server onderhoud 1 korte cv vraag gezien, verder heb ik nergens last van, maar bij mijn setup (nummer 22) is in bijna 2 jaar al veel getweakt door dewarmte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joarie
TeutonMartin schreef op woensdag 20 november 2024 @ 15:00:
[...]

@Joarie Vermoed dat je last hebt van dit gebeuren. Zoek eens in dit topic op intergrator.

Is inderdaad zelf niet te veranderen, helaas houd dewarmte al deze settings achter in hun eigen software.

Ik heb rond hun server onderhoud 1 korte cv vraag gezien, verder heb ik nergens last van, maar bij mijn setup (nummer 22) is in bijna 2 jaar al veel getweakt door dewarmte
Ik zat al te zoeken (maar blijkbaar op de verkeerde zoekwoorden) want dit is precies wat ik zie!
Hij staat er nu inmiddels 1,5 week en dit is eigenlijk de eerste periode waarin defrosts zijn te verwachten (daarvoor kabbelde de pomp rustig rond de 500-600W en was geen aangroei waarneembaar).
Frans H schreef op woensdag 20 november 2024 @ 14:54:
[...]

Heb je al geprobeerd om de cv uit te zetten want je hebt hem toch op pomp-only staan?
Heb je een verdeler met pomp? Zoja wordt de pomp van de verdeler aan en uitgeschakeld met een thermostaat op de warme leiding?
Fysiek heb ik de CV nog niet uitgezet. Het huis kan het makkelijk aan, maar ik moet er wel zeker van zijn dat de DeWarmte-regeling het bitje van de CV-ketel wel omlaag gooit en weer de pomp aanzwengelt.

De pomp van de vloerverwarming is een constante. Deze heb ik gewoon staan op een vaste waarde (ca 0,9 kuub/uur) wat prima gaat. Ook om te voorkomen dat het systeem daardoor gaat slingeren/pendelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frans H
TeutonMartin schreef op woensdag 20 november 2024 @ 15:00:
[...]

Blijven dit soort integratie settings ook gelden als je pomponly hebt geselecteerd? lijkt mij niet gewenst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
Frans H schreef op woensdag 20 november 2024 @ 15:37:
[...]

Blijven dit soort integratie settings ook gelden als je pomponly hebt geselecteerd? lijkt mij niet gewenst!
Het komt er eigenlijk op neer dat elke pompAO start met basic instellingen (ik weet niet of er inmiddels aan die basis instellingen dingen zijn aangepast ten opzichte van dat ik pompAO als nummer 22 kreeg).
Vervolgens kunnen er behoorlijk veel parameters door dewarmte in hun software worden aangepast, deze settings zijn enkel voor die pompAO (in mijn geval dus voor nummer 22). Met de knoppen in de webapp pas je niet deze default settings aan, kan je enkel switchen tussen wat simpele settings.

Voor veel installaties is dit voor veel mensen denk prima, die kopen een hybride om deels gas te besparen, dat lukt, verder hebben ze geen idee.

Veel van ons (tweakers) willen eigenlijk veel meer. Hier zal je dus continu met dewarmte over contact op moeten nemen (ik heb denk de afgelopen 2 jaar wel meer dan 200 email wisselingen gehad). Als het eenmaal goed werkt, blijft het naar mijn idee goed werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qpurZr0Im0TJvHxOD6wu_UTJxpo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ojdzhhNT4HZj7hqUlApBOkUq.jpg?f=fotoalbum_large

PompAO is in mijn geval te klein voor all electric, vanaf +2 graden zie ik me huis rustig afkoelen terwijl pompao in powermodus 24/7 volgas draait. Ik kocht hem natuurlijk als hybride in samenwerking met de CV ketel. Met hulp van support draait hij eigenlijk als all electric met een beetje hulp van de houtkachel.

Ik heb inmiddels nog een 2de warmtepomp staan (panasonic 7kw), ik ga deze binnenkort in een cascade setting samen met pompAO plaatsen om vervolgens geheel van het gas te kunnen, ook zonder hulp van de houtkachel. Warmtepompboiler had in zelf al geplaatst voor pompAO kwam, hub all electric was dus niet interessant voor mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f.welvering
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20-09 17:40
Frans H schreef op woensdag 20 november 2024 @ 15:37:
[...]

Ik vermoed inderdaad dat deze ook dan actief blijft.
Wat de PompAO hiermee doet is een stukje compensatie van het warmteverlies dat er wordt gecreëerd bij een defrost. Op dat moment haalt de PompAO namelijk alle warmte uit het water wat naar de PompAO gaat om zo een defrost uit te voeren. Resultaat hiervan is dat er ijskoud water je systeem in gaat en het dus langer duurt om je huis te verwarmen.

Ze hebben de integrator waarde bij mij nu zo hoog gezet dat deze niet meer inschakeld.
Ik draai nooit een run welke een hele dag duurt, is me simpelweg niet gelukt sofar.

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joarie
f.welvering schreef op woensdag 20 november 2024 @ 15:59:
[...]

Ik vermoed inderdaad dat deze ook dan actief blijft.
Wat de PompAO hiermee doet is een stukje compensatie van het warmteverlies dat er wordt gecreëerd bij een defrost. Op dat moment haalt de PompAO namelijk alle warmte uit het water wat naar de PompAO gaat om zo een defrost uit te voeren. Resultaat hiervan is dat er ijskoud water je systeem in gaat en het dus langer duurt om je huis te verwarmen.

Ze hebben de integrator waarde bij mij nu zo hoog gezet dat deze niet meer inschakeld.
Ik draai nooit een run welke een hele dag duurt, is me simpelweg niet gelukt sofar.
Het gedrag lijkt er inderdaad op hier. Even net een test gedaan met een iets hogere stooklijn (hij moet 36°C halen ipv 33°C) en dan kickt de integrator nog sneller in (na 10 min al CV-bijstand).
Nu nog de taak om dit aangepast te krijgen... :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f.welvering
Moest even zoeken, maar de uitleg van Lars (DeWarmte) was als volgt:
Die werkt als volgt;
Elke 15 seconde meet het systeem hoeveel graden er van de stooklijn wordt afgeweken. Dat aantal graden wordt vermenigvuldigd met 15 (dus eenheid is graden * seconde). Als dit over tijd over de 20.000 (graden * seconde) komt zal de ketel bij springen. Als er dus voor 2000 seconde voor 10 graden wordt afgeweken (gemiddeld) zal de ketel bijspringen.
ofwel een verhoging van je stooklijn zorgt er inderdaad voor dat de cv sneller inschakelt.
Als ik het goed heb staat deze waarde bij mij nu op 1M

Hierop vroeg ik nog wanneer deze waarde dan ook weer onder die genoemde waarde kan komen, dit gaat als volgt:
Alleen datapunten dat er onder de stooklijn wordt verwarmd worden meegeteld. Boven de stooklijn resulteert in 15 seconde * 0 graden (net als op de stooklijn verwarmen). De integrator gaat dus pas weer naar 0 de warmtevraag weg is gevallen.
Daarnaast begreep ik dat er later ook een drempelwaarde bij is gekomen waaronder de CV ook aan springt.
Als ik het goed heb zou dit gebeuren wanneer de aanvoer temp onder de 17 graden zou komen, het water zou dan te koud zijn om een defrost te kunnen doen.

[ Voor 17% gewijzigd door f.welvering op 20-11-2024 16:28 ]

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frans H
TeutonMartin schreef op woensdag 20 november 2024 @ 15:58:
[...]

Het komt er eigenlijk op neer dat elke pompAO start met basic instellingen (ik weet niet of er inmiddels aan die basis instellingen dingen zijn aangepast ten opzichte van dat ik pompAO als nummer 22 kreeg).
Vervolgens kunnen er behoorlijk veel parameters door dewarmte in hun software worden aangepast, deze settings zijn enkel voor die pompAO (in mijn geval dus voor nummer 22). Met de knoppen in de webapp pas je niet deze default settings aan, kan je enkel switchen tussen wat simpele settings.

Voor veel installaties is dit voor veel mensen denk prima, die kopen een hybride om deels gas te besparen, dat lukt, verder hebben ze geen idee.

Veel van ons (tweakers) willen eigenlijk veel meer. Hier zal je dus continu met dewarmte over contact op moeten nemen (ik heb denk de afgelopen 2 jaar wel meer dan 200 email wisselingen gehad). Als het eenmaal goed werkt, blijft het naar mijn idee goed werken.

[Afbeelding]

PompAO is in mijn geval te klein voor all electric, vanaf +2 graden zie ik me huis rustig afkoelen terwijl pompao in powermodus 24/7 volgas draait. Ik kocht hem natuurlijk als hybride in samenwerking met de CV ketel. Met hulp van support draait hij eigenlijk als all electric met een beetje hulp van de houtkachel.

Ik heb inmiddels nog een 2de warmtepomp staan (panasonic 7kw), ik ga deze binnenkort in een cascade setting samen met pompAO plaatsen om vervolgens geheel van het gas te kunnen, ook zonder hulp van de houtkachel. Warmtepompboiler had in zelf al geplaatst voor pompAO kwam, hub all electric was dus niet interessant voor mij.
Ik heb het cv deel van mijn ketel handmatig uitgezet. Ik heb eigenlijk nog nooit gekeken of hij wel of niet wordt gevraagd bij een defrost.

Heb je de Panasonic in serie met de pompao staan? Of heb je een 2e set leidingen naar je vloerverwarmingverdeler gelegd.
Bij mij is de pompao met 27mm uponor (effectief 20mm) aangelegd en dat lijkt mij onvoldoende om 12Kw door te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joarie
f.welvering schreef op woensdag 20 november 2024 @ 16:26:
Moest even zoeken, maar de uitleg van Lars (DeWarmte) was als volgt:

[...]

ofwel een verhoging van je stooklijn zorgt er inderdaad voor dat de cv sneller inschakelt.
Als ik het goed heb staat deze waarde bij mij nu op 1M

Hierop vroeg ik nog wanneer deze waarde dan ook weer onder die genoemde waarde kan komen, dit gaat als volgt:

[...]

Daarnaast begreep ik dat er later ook een drempelwaarde bij is gekomen waaronder de CV ook aan springt.
Als ik het goed heb zou dit gebeuren wanneer de aanvoer temp onder de 17 graden zou komen, het water zou dan te koud zijn om een defrost te kunnen doen.
Van die onderdrempel heb ik nog niks gemerkt. Mijn CV-systeem heeft genoeg buffer in de betonnen vloer zitten. Een waarde onder de 25°C heb ik nog niet gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f.welvering
Joarie schreef op woensdag 20 november 2024 @ 16:33:
[...]

Van die onderdrempel heb ik nog niks gemerkt. Mijn CV-systeem heeft genoeg buffer in de betonnen vloer zitten. Een waarde onder de 25°C heb ik nog niet gezien.
Die heb ik ook nog niet gezien, maar er is over gerept in een mailtje vanuit support in mijn discussie met hen over het ongewenst bijschakelen van de CV.

Ik heb 70m2 vvw liggen, knap als dat onder die 17 zou komen, dan is het wel heel koud in huis.
22/23 zie ik in mijn logs terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
Frans H schreef op woensdag 20 november 2024 @ 16:29:
[...]

Ik heb het cv deel van mijn ketel handmatig uitgezet. Ik heb eigenlijk nog nooit gekeken of hij wel of niet wordt gevraagd bij een defrost.

Heb je de Panasonic in serie met de pompao staan? Of heb je een 2e set leidingen naar je vloerverwarmingverdeler gelegd.
Bij mij is de pompao met 27mm unipor (effectief 20mm) aangelegd en dat lijkt mij onvoldoende om 12Kw door te sturen.
Ik heb hem nog niet geplaatst, hij staat te wachten in de schuur.
Plan is om PompAO te verplaatsen (heb helaas een ongelukkige plek uit gekozen). Ik graaf dan een nieuwe grondleiding in van 32mm meerlagenbuis. PompAO en Panasonic komen in serie.
Hoe ik alles ga aansturen ben ik nog niet helemaal uit, ik vermoed dat ik met een buitenvoeler ga werken en de panasonic via homeassistant ga aansturen. PompAO zal dan blijven werken in normale stand tot een buitentemperatuur dat hij het niet meer red, hierna gaat de panasonic helpen.

Maar goed dat zal wat trail en error worden denk ik, vooral omdat ik aan pompao niet veel kan aanpassen. Hij staat hier bijna 2 jaar en was (nog niet) van plan een service abbo af te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frans H
TeutonMartin schreef op woensdag 20 november 2024 @ 16:55:
[...]

Ik heb hem nog niet geplaatst, hij staat te wachten in de schuur.
Plan is om PompAO te verplaatsen (heb helaas een ongelukkige plek uit gekozen). Ik graaf dan een nieuwe grondleiding in van 32mm meerlagenbuis. PompAO en Panasonic komen in serie.
Hoe ik alles ga aansturen ben ik nog niet helemaal uit, ik vermoed dat ik met een buitenvoeler ga werken en de panasonic via homeassistant ga aansturen. PompAO zal dan blijven werken in normale stand tot een buitentemperatuur dat hij het niet meer red, hierna gaat de panasonic helpen.

Maar goed dat zal wat trail en error worden denk ik, vooral omdat ik aan pompao niet veel kan aanpassen. Hij staat hier bijna 2 jaar en was (nog niet) van plan een service abbo af te sluiten.
Mooi plan!
Ben benieuwd wat je ervaring gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 20-09 08:37
Ik merk sinds vandaag dat de wp een hogere aanvoertemperatuur aanhoud als ik ingesteld heb. En heel snel naar een (te) hoger vermogen gaat.
Maar als ik het goed begrijp zijn er meer mensen die daar last van hebben toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
BadEendTerror schreef op woensdag 20 november 2024 @ 18:30:
Ik merk sinds vandaag dat de wp een hogere aanvoertemperatuur aanhoud als ik ingesteld heb. En heel snel naar een (te) hoger vermogen gaat.
Dit kan ook komen door de stooklijn verhoging welke standaard gehanteerd na een defrost.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• harrr
f.welvering schreef op woensdag 20 november 2024 @ 18:51:
[...]

Dit kan ook komen door de stooklijn verhoging welke standaard gehanteerd na een defrost.
Idd een defrost. Maar kan ook komen doordat je CV even mee gaat doen. Ik heb hier bijvoorbeeld de CV vlak voor de Pomp AO zitten, als die mee doet maakt de CV het water even 50 graden. De Pomp AO meet dit dan dus ook maar verwarmd het pas weer verder onder de stooklijn waarde.

Tijdens de bezichtigingen in ons huis was het vandaag overal zeer aangenaam gaf de makelaar aan, niemand klaagde over lawaai van de PompAO, het viel mensen zelfs reuze mee, zeker voor dat hij aan de gevel naast een slaapkamerraam hangt. Fijn om te horen. Morgen en overmorgen weer bezichtigingen en dan gaan we kijken of die warmtepomp en A+++label ook zorgen voor een goede verkoopprijs.

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mkw
BadEendTerror schreef op woensdag 20 november 2024 @ 18:30:
Kan ook de smart correction zijn. Is een optie bij je stooklijn instellingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gorgelmuil
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-09 09:23
Zie alhier een foto van de achterkant nog voor de defrost run begint. Is het niet gek dat de achterkant niet egaal aanvriest?zou dit kunnen duiden op beschadigde koelleidingen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CN7VPQQPjTAm39UfRhdAw-zYCyc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/41NMQuskBC1OhQfLjo33k8EX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jansd
Frans H schreef op woensdag 20 november 2024 @ 13:28:
[...]

Een deel van deze redenatie klopt niet!
Dat de warmteafgifte het hoogt is bij hoge flow is juist, dus hoe hoger de flow hoe beter en ook het meest efficiënt. Maar niet altijd!
Pendelen komt omdat de warmtepomp op zijn laagste vermogen zijn warmte niet kwijt kan.
Om de warmtepomp in staat te stellen meer warmte af te geven zul je de warmteafgifte van je woning moeten verhogen dit doe je juist door de Ta te verhogen want dan wordt de warmte afgifte van bv de vloerverwarming groter.
Je gaat dan zeg maar in grote tijdsblokken verwarmen, ipv pendelen.

- Hoge flow zorgt voor lage delta-t.
- Warmtepomp verwarmt het water van Tr naar Ta, bij lage delta-t kost dit dus veel minder moeite dan bij hoge delta t
- Ook kost het de warmtepomp minder moeite (vermogen) om te verwarmen naar een lage Ta dan naar een hoge(re) Ta
Conclusie om pendelen te voorkomen moet je zorgen dat de warmtepomp meer moeite moet doen om het water te verwarmen naar Ta, dit kan dus doen door of te zorgen dat je delta-t groter wordt en/of de Ta te verhogen.
Helder verhaal. Blijft mijn vermoeden dus staan dat bij hogere buitentemperaturen de verwachte besparing op stroomverbruik minder groot zal zijn, omdat of de Ta of dT omhoog moet. Beide kosten meer energie. Eens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frans H
jansd schreef op woensdag 20 november 2024 @ 19:49:
[...]

Helder verhaal. Blijft mijn vermoeden dus staan dat bij hogere buitentemperaturen de verwachte besparing op stroomverbruik minder groot zal zijn, omdat of de Ta of dT omhoog moet. Beide kosten meer energie. Eens?
Ja klopt maar alles beter dan pendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jansd
Frans H schreef op woensdag 20 november 2024 @ 20:03:
[...]

Ja klopt maar alles beter dan pendelen.
Dus de mogelijke besparing met het vastzetten van de flow op ca 20/21 l/min zal misschien wel erg beperkt zijn.... Zoals je eerder aangaf is de regeling niet voor niets zo ontworpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frans H
jansd schreef op woensdag 20 november 2024 @ 20:11:
[...]

Dus de mogelijke besparing met het vastzetten van de flow op ca 20/21 l/min zal misschien wel erg beperkt zijn.... Zoals je eerder aangaf is de regeling niet voor niets zo ontworpen.
Eerlijk gezegd weet ik niet of het besparing kan opleveren want misschien is het rendement bij deze warmtepomp wel gunstiger bij bv. een delta t van 3 dan bij een delta t van 1 of 2
Een gewenste delta t bereiken met vaste flow is niet mogelijk.
Ik zie dat de regeling in elk geval zo werkt dat hij net zolang met de power en de flow speelt tot de delta t 3 graden is.

En bij deze buitentemp van rond het vriespunt zie ik, na een defrost dat hij al geruime tijd op 1500w en max flow van 23l/m loopt

N.B. Ik heb de defrost gevolgd en het defrosten duurt 4 á 5 min. en het systeem daarna weer terug brengen naar de gewenste Ta duurt cá 10 min.
De Tr is in die periode cá 2 graden gezakt tov van voor de defrost.

Defrosten zonder vloerverwarming zal veel minder efficiënt gaan omdat de radiatoren erg afkoelen als je geen buffervat hebt. Zonder vloerverwarming kun je eigenlijk niet defrosten zonder buffervat.
Met vloerverwarming met voldoende capaciteit heb je eigenlijk nooit een buffervat nodig.

[ Voor 31% gewijzigd door Frans H op 20-11-2024 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ra2rqSr9BhcWoE6aqfbsPtkhMgQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5VaMjT8NWi2DzRMfh742cZ61.png?f=fotoalbum_large

PompAO trekt hier even flinke piekjes in de powermodus met defrosts

• rob2011
Frans H schreef op woensdag 20 november 2024 @ 20:28:
[...]

Defrosten zonder vloerverwarming zal veel minder efficiënt gaan omdat de radiatoren erg afkoelen als je geen buffervat hebt. Zonder vloerverwarming kun je eigenlijk niet defrosten zonder buffervat.
Met vloerverwarming met voldoende capaciteit heb je eigenlijk nooit een buffervat nodig.
Goed punt ik heb alleen radiatoren alles liep prima maar nu onder 0 graden is het ineens anders, WP gaat naar 1800W en in de defrost gaat de temp van 20 naar 19 en heeft de WP moeite om het weer op temp te krijgen. Nu de Watertemp 37 naar 43 maar weer omhoog gedaan, ten koste van de COP. En denk ook met een Buffervat van je veel van die dalen op.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ed-_dZoYWMRDebw23UePjQjh7E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/camnOSHJ4nqJBuBE4FIv0hqq.png?f=fotoalbum_large

• Joarie
Joarie schreef op woensdag 20 november 2024 @ 16:17:
[...]

Nu nog de taak om dit aangepast te krijgen... :|
Jeej! Feedback op mijn ticket dat de defrost te strak stond afgesteld (helaas niet met diepgaande info, maar daar is de gemiddelde consument niet mee geholpen). Nu eens kijken of ik de nacht doorkom zónder constant gas te moeten stoken en een warmtepomp heb die urenlang op volle snelheid water aan het rondpompen is.

Edit:
Whoop whoop! De eerste succesvolle defrost is gedaan (en goed te zien op de webcam en in de terugloop van de Ta die van 33°C naar 22°C ging om een mooie ijslaag egaal te doen afsmelten).
Nu nog kijken of het proces niet toch onderuit wordt geschoffeld door een integrator instelling die te conservatief is.

[ Voor 24% gewijzigd door Joarie op 21-11-2024 13:52 ]

• f.welvering
In mijn jacht een betere stooklijn te vinden wou ik nog even een aanpassing doen, maar helaas.
Schijnbaar moet ik wachten tot de nieuwe systeem update.

Nog meer die deze melding krijgen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wdH7f67Uyj-5ffXoNmJHvIZXxLo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tNOAvK2rdkj4m339nAGKq66L.png?f=fotoalbum_large

• delima
f.welvering schreef op donderdag 21 november 2024 @ 11:31:

URL]
Yep

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
Gorgelmuil schreef op woensdag 20 november 2024 @ 19:43:
Zie alhier een foto van de achterkant nog voor de defrost run begint. Is het niet gek dat de achterkant niet egaal aanvriest?zou dit kunnen duiden op beschadigde koelleidingen?

[Afbeelding]
Een andere tweaker heeft soortgelijke situatie en heeft daar een conflict over. Geen idee hoe dat is opgelost. Ik kan het even niet terugvinden en weet niet meer of dat in dit topic was of separaat topic.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rob2011
hier ook. hoelang kan een update duren ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f.welvering
rob2011 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 11:37:
hier ook. hoelang kan een update duren ;-)
Aan de melding op de portal te zien 21/11 20:00 to 22/11 10:00 maar voor zover ik weet is het nog geen 20:00u.
Tenminste niet in de tijdzone van Friesland |:( 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joarie
f.welvering schreef op donderdag 21 november 2024 @ 11:38:
[...]

Aan de melding op de portal te zien 21/11 20:00 to 22/11 10:00 maar voor zover ik weet is het nog geen 20:00u.
Het is ze vergeven als dit de update/migratie is om de app te kunnen lanceren O-)

• Frans H
Gorgelmuil schreef op woensdag 20 november 2024 @ 19:43:

[Afbeelding]
Defecte verdamper!

Vervanging eisen?

Misschien wat nuanceren maar ik zou wel graag willen weten wat de reden is!

[ Voor 6% gewijzigd door Frans H op 21-11-2024 13:19 ]

• harrr
f.welvering schreef op donderdag 21 november 2024 @ 11:31:
In mijn jacht een betere stooklijn te vinden wou ik nog even een aanpassing doen, maar helaas.
Schijnbaar moet ik wachten tot de nieuwe systeem update.

[Afbeelding]
Ja die krijg ik ook regelmatig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Retep91
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22:39
Frans H schreef op donderdag 21 november 2024 @ 12:22:
[...]

Defecte verdamper!

Vervanging eisen.
Ik heb precies hetzelfde. Ook zelfde plek lijkt het. Is nog geen defrost begonnen. Zou het niet zo horen ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hNSMlkF4fYwRPfy7bvfussWxPq8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qEViXeoRSJHyDWZMNZeB12uU.jpg?f=fotoalbum_large
pentaw1nz schreef op donderdag 21 november 2024 @ 11:36:
[...]

Een andere tweaker heeft soortgelijke situatie en heeft daar een conflict over. Geen idee hoe dat is opgelost. Ik kan het even niet terugvinden en weet niet meer of dat in dit topic was of separaat topic.
Dit topic vermoed ik jansd in "Deel verdamper warmtepomp doet niet mee"

@jansd kan jij misschien aangeven of je hier met dewarmte nog bent uit gekomen?

[ Voor 29% gewijzigd door Retep91 op 21-11-2024 12:58 ]

• f.welvering
Retep91 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 12:44:
[...]

Ik heb precies hetzelfde. Ook zelfde plek lijkt het. Is nog geen defrost begonnen. Zou het niet zo horen ?
[Afbeelding]

[...]

Ik heb dit ook, iets andere plekken. Heb support wel gemail hierover maar was niets aan de hand volgens hun

[ Voor 12% gewijzigd door f.welvering op 21-11-2024 13:08 ]

• Mkw
f.welvering schreef op donderdag 21 november 2024 @ 11:38:
[...]

Hier ook al dagen niet beschikbaar. Volgens mij stond de melding eerst voor de 18e en denk dat ze sindsdien bezig zijn met de update…. Wel weer irritant dat je weer dagen niet bij de settings kunt zeker nu het voor het eerst koud is. Doe dat dan in september denk ik, maar goed, ze zijn hier ook in de winter de gasleiding aan het vervangen (met mijn pomp hou ik het lekker warm 😃)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gorgelmuil
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-09 09:23
f.welvering schreef op donderdag 21 november 2024 @ 13:08:
[...]

Ik heb dit ook, iets andere plekken. Heb support wel gemail hierover maar was niets aan de hand volgens hun
Ja dat zou ik als ik Dewarmte was ook zeggen. Maar die buizen zitten er niet voor niets en als er zo veel buizen niet mee doen, dan is er een lager vermogen dan opgegeven en dan kun je dus zeker niet de opgegeven COP halen. Moeilijk te bewijzen en makkelijk te weerleggen namens de leverancier. Ik heb gebeld en ik wacht tot ik terug gebeld wordt.

• Frans H
[...]

[Afbeelding]

[...]

Misschien moet ik mijn opmerking "vervanging eisen" wat nuanceren, maar ik zou wel graag een verklaring willen horen die ook te begrijpen is en niet ja dit kan geen kwaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rob2011
Site is weer up, kon weer aanpassingen maken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mkw
rob2011 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 14:42:
Site is weer up, kon weer aanpassingen maken
Ik kan er ook weer bij, maar dashboard status staat alles nu op 0 … (update: en het werkt weer soms…)

[ Voor 17% gewijzigd door Mkw op 21-11-2024 17:32 ]

• jve1984
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-04 19:49
Sinds deze week merk ik dat mijn ketel toch wat gas verbruikt.
Echter heb ik ingesteld dat alleen de pompao moet werken en niet de cv ketel. Het zijn echt redelijke pieken van rond de 1m3 per keer. Vandaag al ca 5m3 verstookt.

Kan dat evt een instelling zijn in de ketel of is er iets anders aan de hand? Heb al een melding geplaatst bij support, maar die zijn nog niet zo vlug

• TeutonMartin
Ik vind de prestaties van PompAO met weersomstandigheden tussen de 0 en 5 graden (temperaturen waar warmtepompen veel last hebben van defrost) toch best wel tegen vallen.
Als ik de tech datasheet bekijk zou het vermogen met een aanvoer van 35 en temperaturen tussen de +7 en -7 ergens tussen de 6,4 en 4,7 kw moeten zitten in de normale modus.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sT__t4vTarPDnba9X01kolHjMwo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w1SzzK5ed2GD1rETVBcm7Az9.jpg?f=fotoalbum_large

Nu haalt ie opzich denk wel deze waardes (ik draai rond deze temperaturen in powermodus) maar doordat er veel verwarmingstijd verloren gaat tijdens een defrost (5 min voor de cyclus, 1 min voor de cyclus om af te schalen en vervolgens nog z’n 5 min om weer terug op te schalen naar het vermogen wat hij leverde). Dat is 18% verlies met 1 defrost per uur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jTbUaHUPJaIZsZgGULRFdcU1Uig=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dOVB0dGNTEzHc6MBypq745EO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BhEwEHiZCgDe7yI7uDF26MgLkqM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sbUvnpIU347STb9nyis8Wo20.png?f=fotoalbum_large

Het komt er nu op neer dat pompAO in mijn geval met 0 graden buiten temperatuur de afgelopen 4 uur gemiddeld 4,9kwh in me huis heeft gestopt. Zijn er meer mensen die dit ook ervaren?

• Mkw
Dat is wel de reden waarom ik de stooklijn iets te hoog heb gezet, want merkte dat het bij deze temperaturen door defrosts de temperatuur niet gehaald werd of dat het heel erg lang duurde. Dat kost COP maar bespaart desondanks toch elektriciteit.

• TeutonMartin
Mkw schreef op donderdag 21 november 2024 @ 18:17:
Dat is wel de reden waarom ik de stooklijn iets te hoog heb gezet, want merkte dat het bij deze temperaturen door defrosts de temperatuur niet gehaald werd of dat het heel erg lang duurde. Dat kost COP maar bespaart desondanks toch elektriciteit.
Mijn stooklijn staat bij 0 op 36 aanvoer, echter wordt er max 33 behaalt, pompAO draait in mijn geval dus nu in de powermodus op zijn maximale vermogen, hogere stooklijn gaat me helaas dus niet helpen. Met die 32/33 graden haalt me warmtesysteem er in zijn piek 7,7kw uit. Maar over een uur gezien door de defrost blijft er maar 4,9kwh over.

[ Voor 11% gewijzigd door TeutonMartin op 21-11-2024 18:21 ]

• Mkw
TeutonMartin schreef op donderdag 21 november 2024 @ 18:20:
[...]

Mijn stooklijn staat bij 0 op 36 aanvoer, echter wordt er max 33 behaalt, pompAO draait in mijn geval dus nu in de powermodus op zijn maximale vermogen, hogere stooklijn gaat me helaas dus niet helpen. Met die 32/33 graden haalt me warmtesysteem er in zijn piek 7,7kw uit. Maar over een uur gezien door de defrost blijft er maar 4,9kwh over.
Dat is wel vreemd want die temperatuur zou toch wel door de pomp geleverd moeten kunnen worden. Ik zou mijn huis niet warm krijgen met mijn radiatoren. Bij 0 graden moet de pomp 48 graden leveren en dat haalt ie. Ook al verschillen onze huizen en warmtevraag. Nu heb ik nog weinig last gehad van defrosts voor zover ik weet, maar dat komt nog wel.

• Frans H
TeutonMartin schreef op donderdag 21 november 2024 @ 18:07:
Ik vind de prestaties van PompAO met weersomstandigheden tussen de 0 en 5 graden (temperaturen waar warmtepompen veel last hebben van defrost) toch best wel tegen vallen.
Als ik de tech datasheet bekijk zou het vermogen met een aanvoer van 35 en temperaturen tussen de +7 en -7 ergens tussen de 6,4 en 4,7 kw moeten zitten in de normale modus.
[Afbeelding]

Nu haalt ie opzich denk wel deze waardes (ik draai rond deze temperaturen in powermodus) maar doordat er veel verwarmingstijd verloren gaat tijdens een defrost (5 min voor de cyclus, 1 min voor de cyclus om af te schalen en vervolgens nog z’n 5 min om weer terug op te schalen naar het vermogen wat hij leverde). Dat is 18% verlies met 1 defrost per uur.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het komt er nu op neer dat pompAO in mijn geval met 0 graden buiten temperatuur de afgelopen 4 uur gemiddeld 4,9kwh in me huis heeft gestopt. Zijn er meer mensen die dit ook ervaren?
Ik denk dat de waardes wel vergelijkbaar zijn.
Op dit moment verstookt hij 1400w om een Ta van 32 te halen. (bij 1 graad buitentemp)
Volgens de stooklijn moet hij ook bij 0 graden een Ta van 32 graden maken.
Wel elk uur een defrost, maar veel minder aangroei van ijs dan gisteren.

Heb jij ook radiatoren dat je het niet red onder de 36 graden aanvoer?

• Frans H
Mkw schreef op donderdag 21 november 2024 @ 18:25:
[...]

Dat is wel vreemd want die temperatuur zou toch wel door de pomp geleverd moeten kunnen worden. Ik zou mijn huis niet warm krijgen met mijn radiatoren. Bij 0 graden moet de pomp 48 graden leveren en dat haalt ie. Ook al verschillen onze huizen en warmtevraag. Nu heb ik nog weinig last gehad van defrosts voor zover ik weet, maar dat komt nog wel.
Waarschijnlijk heb je een energie zuinig huis waardoor je pompao niet zo hard hoeft te werken.
Dan heb je ook veel minder defrosts.

• Mkw
Frans H schreef op donderdag 21 november 2024 @ 18:53:
[...]

Waarschijnlijk heb je een energie zuinig huis waardoor je pompao niet zo hard hoeft te werken.
Dan heb je ook veel minder defrosts.
Nou, ik heb een jaren dertig woning 🤣
Maar ik heb vorig jaar veel tijd besteed aan de settings (via support en later ook de webapp voor zover mogelijk), en ik vind het nu wel best (het wordt warm en er zit een prima ritme in van uur aan, uur uit bij de lage temperaturen, zonder dat de cv onnodig bijspringt).

• jansd
[...]

[Afbeelding]

[...]

Ik had hier inderdaad ook soortgelijke problemen. Bij mij was het defecte aantal leidingen wel veel groter dan bovenstaande foto. Uiteindelijk heeft DeWarmte onze pomp vervangen.

• jansd
Mkw schreef op donderdag 21 november 2024 @ 14:45:
[...]

Ik kan er ook weer bij, maar dashboard status staat alles nu op 0 … (update: en het werkt weer soms…)
Los van de werkzaamheden merk ik vrijwel door het hele jaar heen dat regelmatig de waarden op het dashboard op 0 staan. Dat duurt een paar minuten en dan worden de juiste waarden weer aangegeven.

Ik heb het niet het idee dat het iets doet met de werking van de pomp, maar er zit vast iets niet goed aan de kant van de server neem ik aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joarie
TeutonMartin schreef op donderdag 21 november 2024 @ 18:07:

Yup, ik zie hetzelfde hier ook (nu de defrost eindelijk goed werkt). Op zich wel logisch met de hoge luchtvochtigheid bij deze temperatuur, maar had er nog niet bij stilgestaan.

Ook de stooklijn flink omhoog gegooid om dit gebied beter te kunnen bedienen.

(hoekwoning Jaren 30, wel alles geïsoleerd en HR++-glas..maar nog met natuurlijke ventilatie :+)

[ Voor 6% gewijzigd door Joarie op 21-11-2024 20:08 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Avado
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-09 06:52
Bij meer mensen het dashboard in de war na het onderhoud van de website?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c83OUJg8lOIdKk0yEh17IW1Kb4s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bOsNRh4EtYI1Z031u7pMrN3z.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TeutonMartin
Avado schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:47:

[Afbeelding]
Ja hier het zelfde, sinds vannacht nadat de website weer werkte geen COP data meer. Heb er al een mail over gestuurd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Retep91
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22:39
Avado schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:47:

[Afbeelding]
TeutonMartin schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:49:
[...]

Ja hier het zelfde, sinds vannacht nadat de website weer werkte geen COP data meer. Heb er al een mail over gestuurd.
Was bij mij ook weg. Nu lijkt het weer goed met ook de data van vannacht terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDOBL
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 20-09 08:44
Retep91 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 12:32:
[...]

[...]

Was bij mij ook weg. Nu lijkt het weer goed met ook de data van vannacht terug.
Hier ook inderdaad, zonder herstel van de data van vannacht. Ook een email gestuurd.
Edit: nu wel de juiste data van vannacht... hebben ze echt net aangepast

[ Voor 10% gewijzigd door JDOBL op 22-11-2024 13:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dlenstra
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19-09 22:42

dlenstra

....

dlenstra schreef op maandag 18 november 2024 @ 15:30:
Ik ben ook in de race voor een all-electric van DeWarmte. Lang getwijfeld over een losse L/L warmtepompboiler, maar het gemak van de installatie van alles in 1 keer, bij een partij heeft me uiteindelijk overgehaald. Ik heb een aanvraag gedaan via het wamtepompcollectief van de Consumetenbond.

Geen idee of daar bij het warmtepompcollectief ook nog gebruik van gemaakt kan worden maar is er iemand die een referral wil delen?

Woensdag heb ik een afspraak voor de digitale schouw. Aangezien de aanvraag via het warmtepompcollectief gaat heb ik vooraf geen informatieafspraak gehad. Voor de schouwafspraak heb ik toch nog wat vragen die de aanloop naar de schouw en de keuze voor de opstelplaats kunnen vergemakkelijken.

Info vooraf:
Huidige opstelling is (uiteraard) een cv-ketel. De benedenverdieping wordt verwarmd middels ongeveer 50m2 vloerverwarming met een mengverdeler. De bovenverdieping bestaat uit 3 slaapkamers, die allen zijn voorzien van een jaga, die vooruitlopend op de warmtepomp zijn voorzien van zelfbouw heatboosters. Badkamer wordt niet in het cv-circuit verwarmd. in de bijkeuken hangt een normale radiator, die voorheen diende als bypass en de bijkeuken licht mee verwarmd. Elders in het circuit hangt een Danfoss AVDO als daadwerkelijke overdruk bypass.
Het geheel is voorzien van een Tado V3 zoneregeling met een zoneklep voor de vloerverwarming en de Jaga's met Tado thermostaatknoppen.

Huidig verbruik is ongeveer 950 - 1000m3 per jaar, incl SWW. Koken doen we op inductie.

- Zoals gezegd heb ik momenteel een mengverdeler. Moet dit voor een all-electric opstelling worden vervangen door een pomploze verdeler?

- Alle verwarmde ruimtes zijn momenteel voorzien van zoneregeling met Tado. Ik heb kleine kinderen en onze bovenverdieping is minder goed geïsoleerd dan beneden. Er is 's nachts dus regelmatig warmtevraag van boven terwijl er beneden geen warmte nodig is. Enerzijds omdat er beneden een dikke betonvloer is die zijn warmte lang buffert, anderzijds omdat ik nu met een nachtverlaging van 1 graad werk. Kan ik met de warmtepomp nog steeds van de zoneregeling gebruikmaken? Of is het wijs om de zoneklep voor de vloerverwarming te verwijderen? Of zien jullie andere manieren om 's nachts boven warmte te vragen zonder beneden onnodig te stoken?

- Ik twijfel zelf over het nut en de noodzaak van het Element. Ik verwacht het huis met de warmtepomp alleen warm te kunnen krijgen en heb een houtkachel (die nu vrijwel nooit en enkel voor de sier aanstaat). Het idee van 3 kW 1 op 1 staat me wat tegen. Bovendien zou hij in verband met een vrije groep en makkelijk aansluiten op het CV circuit waarschijnlijk op zolder moeten komen hangen, terwijl de cv nu in de bijkeuken hangt. Heeft er iemand ervaring met het Element?

- Voor wat betreft het opstellen, de cv-ketel hangt momenteel in de bijkeuken. Daar wordt ook het cv-circuit verdeeld tussen de bovenverdieping en beneden. De verdeler van de vloerverwarming hangt daar ook. De makkelijkste plaats voor de warmtepomp is meteen aan de buitenkant van de bijkeuken. Afstand tussen de pomp en de verdeler is dan ongeveer 2 meter. Dat is echter direct naast ons terras en heeft dus minder de voorkeur. Andere oplossing is aan de zijkant van het huis. dat zou betekenen dat er ongeveer 9 meter buiten overbrugt moet worden, bij voorkeur middels een grondleiding. Wat voor buis wordt er voor die grondleiding gebruikt? Is die leiding dusdanig geïsoleerd dat dit een goede optie is?

- Met wat voor maat leidingwerk wordt de Pomp AO van de pomp naar binnen gebracht? Aangezien ik in de bijkeuken alles bij elkaar heb, is het een relatief kleine moeite daar wat in aan te passen. Ik heb momenteel vanaf de cv alles in 22mm en na de verdeling beneden/boven, is het 20 MLB-uponor naar boven en 22mm naar de vloerverdeler. Als de pomp met bijvoorbeeld 28mm naar binnen wordt gebracht kan ik me voorstellen dat er voor de verdeler wat met flow te winnen is om de vloerverwarming en de verdeler voor naar boven op 28 mm aan te sluiten.

- Voor de boiler. Is 200 liter voldoende? We zijn met zijn vieren. Grote stortdouche is aanwezig, wel voorzien van WTW, die het koude water richting de douche opwarmt. Momenteel geen bad, maar mogelijk het komende jaar een verbouwing waarbij dat wel zo wordt.

Veel vragen, maar hoop dat jullie me iets op weg kunnen helpen.
Deze is een beetje ondergesneeuwd. Afgelopen woensdag heb ik de installatie afspraak gehad. Dat was op zich positief. Een deel van mijn vragen zijn beantwoord, toch blijven bepaalde vragen bestaan en ontstaan er andere.

Een pomploze verdeler is dus nuttig en staat voor mij op een lijstje.
Zoneregeling kan blijven bestaan en ook de klep voor de vloerverwarming zou kunnen blijven zitten. toch bekruipt mij het gevoel dat dat misschien niet handig is. Bijvoorbeeld voor de systeeminhoud als er boven warmtevraag is op en van de kamers of als de warmtepompboiler wil verwarmen, die haalt immers warmte uit je verwarmingscircuit. En in het geval van defrosts heb je toch ook wat volume nodig, wat als de vloer op dat moment dicht zit? Hoe denken jullie daarover?

Element is na het gesprek niet nodig voor het verwarmen in huis en is daarom niet opgenomen op de offerte. Na het gesprek toch weer wat gaan twijfelen. Klopt het dat het Element ook zou zorgen voor sneller opwarmen als er af en toe meer wordt gedoucht (bijvoorbeeld bij logee's en de boiler misschien wat sneller leegraakt)? De meerprijs tijdens de installatie is volgens mij 700 eur, installatie achteraf is ook mogelijk, maar meen gelezen te hebben dat dat dan 1900 euro kost. Klopt dat?

Het binnenkomende leidingwerk is me nog wel wat onduidelijk. In het gesprek werd aangegeven dat dit met 20 mm Henco zou gebeuren, voor mijn gevoel is dat wat klein. Vervangen van het leidingwerk tot de verdeler naar 28 mm staal zou dan ook weinig zin hebben. Hoe is dit bij jullie naar binnengebracht? En hoe denken jullie over het nu om het leidingwerk tot de verdeler te vergroten naar 28 mm staal?

De 200 liter boiler zou in principe groot genoeg zijn, zit dus nog wel met de twijfel over het Element om in uitzonderlijke gevallen sneller weer warm water te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rooiejos
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 29-03 09:02
Al een tijdje mee zitten lezen hier en vandaag ook maar eens een account aangemaakt.

Afgelopen maandag en dinsdag twee installateurs over de vloer gehad die de pomp AO, pomp T en element geïnstalleerd hebben.

Leek allemaal goed te werken maar de monteurs waren de straat nog niet uit of er kwam een “E6” error op de pomp T. Gebeld hierover (zie maar eens iemand aan de lijn te krijgen…) en bleek dat er meerdere mensen waren die een error kregen van de pomp Ao maar ze wisten nog niet precies was het probleem was. De E6 error was volgens mij dat de watertemperatuur onder de 16 graden Celsius was.

Nu vrijdag heb ik hier nog steeds niet warm in huis. Ik heb een nieuwe zandcement vloer die ik een week lang met 2 graden per dag hoger moet stoken via de thermostaat op het verdeelblok. Beginnen met een temperatuur van 18 graden, maar krijg geen hogere watertemperatuur dan 16-17 tot op heden.

Al met al is mijn ervaring tot nu toe niet denderend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• f.welvering
Rooiejos schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 15:46:
Al een tijdje mee zitten lezen hier en vandaag ook maar eens een account aangemaakt.

Afgelopen maandag en dinsdag twee installateurs over de vloer gehad die de pomp AO, pomp T en element geïnstalleerd hebben.

Leek allemaal goed te werken maar de monteurs waren de straat nog niet uit of er kwam een “E6” error op de pomp T. Gebeld hierover (zie maar eens iemand aan de lijn te krijgen…) en bleek dat er meerdere mensen waren die een error kregen van de pomp Ao maar ze wisten nog niet precies was het probleem was. De E6 error was volgens mij dat de watertemperatuur onder de 16 graden Celsius was.

Nu vrijdag heb ik hier nog steeds niet warm in huis. Ik heb een nieuwe zandcement vloer die ik een week lang met 2 graden per dag hoger moet stoken via de thermostaat op het verdeelblok. Beginnen met een temperatuur van 18 graden, maar krijg geen hogere watertemperatuur dan 16-17 tot op heden.

Dat klinkt niet als de beste start.
Wil je met ons delen hoe de PompAO staat ingesteld in de portal?

Misschien een foto van de verdeler?
En wellicht wat meer informatie over je verwarmingssysteem?

Wat voor aanvoer temperatuur zie je in de portal? Screenshot erbij misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rooiejos
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 29-03 09:02
f.welvering schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 16:32:
[...]

Dat klinkt niet als de beste start.
Wil je met ons delen hoe de PompAO staat ingesteld in de portal?

Misschien een foto van de verdeler?
En wellicht wat meer informatie over je verwarmingssysteem?

Wat voor aanvoer temperatuur zie je in de portal? Screenshot erbij misschien?
Hierbij wat foto’s ter verduidelijking.

Thermostaat op de verdeler zelf staat op 21 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HAJ1ALkE4xJ2f-rPnt2O9X9fJjI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/aaP0LdjLLGgLkOiVC5gPT4wf.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_dgsRMQzrhA0fHMdr_YakBH4YXs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/GdBRiLDgZOYPe6YLTcK7psWX.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ry0P3IAgPO0IzqBJkQZUTrhqEJ8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ldoVpriIn4XARDovN22suVYu.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YnsHBDYJXu8A-VcLiOGvIPfdsFM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ufG56dztjaTaYb5l5Zo70ykX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PEaB1uz3x1EQeVxwg6l0sERb94k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EurfclqNT3KCQhX8unyaAojw.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2To2gcOAujCFeGx8bRljWzvYDCw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vppo8EthtrEGc26q92JfNS1P.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nivekamoud
  • Laatst online: 12-02 18:46
Thermostaat op verdeler wat hoger zetten. Is deze goed ontlucht? Tevens is wp ao wel al aangeweest? Zou ook de wp ao only aanzetten en op comfort mode.

[ Voor 20% gewijzigd door nivekamoud op 22-11-2024 17:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f.welvering
Door heb ik ook wel eens gehad in het verleden, hielp vaak wel om even de controller van de PompAO stroomloos te maken. Na een paar seconden weer aan de stroom en even wachten.

Vvw kan je wel een mooi stukje hoger zetten denk ik, met 21 graden water wordt het denk ik niet snel warm. Ik heb de vvw op max staan en dan weather based control.

PompAO lijkt nu enkel rond te pompen met maar 4l/m wat heel weinig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
Rooiejos schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 17:15:
[...]

Hierbij wat foto’s ter verduidelijking.

Thermostaat op de verdeler zelf staat op 21 graden.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ik zou inderdaad net als eerde adviseren de thermostaatkraan op je vloerverwarmingsverdeler een flink stuk openen naar 40 graden.
Nu op 21 knijpt hij je gehele vloerverwarmingsverleder af als het aanvoer 21 graden wordt, dit gebeurt heel snel, waardoor pompAO geen flow heeft en zijn warmte niet kwijt kan, vervolgens zal hij in error schieten (hier ga je geen storingscode van zien).
Ik heb geen ervaring met pomp T maar dit zal de warmtepompboiler zijn? Aangezien pompAO geen warmte aan je systeem toevoegt en pomp T juist warmte onttrekt uit je verwarmingssysteem om het boiler water op te warmen zal je vermoed ik de e6 error krijgen zodat pomp T niet je verwarmingssysteem water onder de 16 graden brengt en op deze manier zorgt voor condensatie in je systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
dlenstra schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 14:54:
[...]

Deze is een beetje ondergesneeuwd. Afgelopen woensdag heb ik de installatie afspraak gehad. Dat was op zich positief. Een deel van mijn vragen zijn beantwoord, toch blijven bepaalde vragen bestaan en ontstaan er andere.

Een pomploze verdeler is dus nuttig en staat voor mij op een lijstje.
Zoneregeling kan blijven bestaan en ook de klep voor de vloerverwarming zou kunnen blijven zitten. toch bekruipt mij het gevoel dat dat misschien niet handig is. Bijvoorbeeld voor de systeeminhoud als er boven warmtevraag is op en van de kamers of als de warmtepompboiler wil verwarmen, die haalt immers warmte uit je verwarmingscircuit. En in het geval van defrosts heb je toch ook wat volume nodig, wat als de vloer op dat moment dicht zit? Hoe denken jullie daarover?

Element is na het gesprek niet nodig voor het verwarmen in huis en is daarom niet opgenomen op de offerte. Na het gesprek toch weer wat gaan twijfelen. Klopt het dat het Element ook zou zorgen voor sneller opwarmen als er af en toe meer wordt gedoucht (bijvoorbeeld bij logee's en de boiler misschien wat sneller leegraakt)? De meerprijs tijdens de installatie is volgens mij 700 eur, installatie achteraf is ook mogelijk, maar meen gelezen te hebben dat dat dan 1900 euro kost. Klopt dat?

Het binnenkomende leidingwerk is me nog wel wat onduidelijk. In het gesprek werd aangegeven dat dit met 20 mm Henco zou gebeuren, voor mijn gevoel is dat wat klein. Vervangen van het leidingwerk tot de verdeler naar 28 mm staal zou dan ook weinig zin hebben. Hoe is dit bij jullie naar binnengebracht? En hoe denken jullie over het nu om het leidingwerk tot de verdeler te vergroten naar 28 mm staal?

De 200 liter boiler zou in principe groot genoeg zijn, zit dus nog wel met de twijfel over het Element om in uitzonderlijke gevallen sneller weer warm water te hebben.
Ik zou in jou geval zeker de zoneregeling niet gebruiken. Jou setup met 50m2 vloerverwarming samen met de jaga’s (met heathboosters) geeft niet super veel systeem inhoud en zou dus absoluut niet willen dat deze vloerverwarming geheel dicht kan lopen.
Ik heb sinds deze winters 2 ruimtes die wat achter bleven met de temperatuur ten opzichte van de rest van het huis voorzien van een extra jaga met ook de heathboosters. Alles draait in mijn setup (140m2 vloerverwarming, 2x jaga met heatbooster en diverse oude radiatoren) altijd allemaal geheel mee. De jaga met heathboosters heb ik via de heatbooster setup afgesteld op 20,5 (voorheen bleven deze kamers op tussen de 16 en 18 hangen terwijl de rest van het huis 21 is), ze boosten nu snel naar 20,5 waarna de fans worden uit geschakeld of tussen de 1 en 10% blijven draaien om die temp te handhaven.

In mijn geval is het leidingwerk naar binnen met 26mm (kan me niet voorstellen dat dit met 20mm gedaan wordt). PompAO komt vlak bij me vloerverdeler in het circuit (dit is 22mm staal) en gaat dan via een t stuk rechtsaf de vloerverwarmingsverdeler in en linksaf de ringleiding naar alle radiatoren (ga dit met plaatsen van een extra warmtepomp geheel veranderen, en aanpassen naar 26/32mm).

Verwacht in jou geval niet dat element nodig zal zijn als je alles geheel laat mee hobbelen. Kan wel in geval van nood handig zijn als backup mocht pompAO er de brui aan geven, maar volgens mij zal het niet veel helpen je boilervat sneller op te warmen, een element in dat vat zou dat wel kunnen doen (weet niet of dat er in zit)?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X5gTGcq4H15-aEVzsRO-GT-cJJY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e6ThUmwBmpN6Na1kCe35CYUH.jpg?f=fotoalbum_large

Zit al een element in de boiler lees ik, die zal dus kunnen helpen het vat sneller op temperatuur te brengen.

[ Voor 6% gewijzigd door TeutonMartin op 22-11-2024 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frans H
Rooiejos schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 15:46:

Klopt het dat je alleen vloerverwarming hebt?
Als je inderdaad alleen vloerverwarming hebt moet die pomp op de verdeler weg. Een verdeler met pomp reduceert de flow van je warmtepomp. Kost je tevens behoorlijk wat op het rendement van je installatie want de verdeler met pomp mengt het warme water van de warmtepomp met het koudere water uit de vloer waardoor je vloer minder warm wordt dan wanneer deze menging er niet zou zijn.
Tevens gaat je pomp-t ook beter en efficiënter werken als die pomp op de verdeler weg is.
Alleen wanneer je ook radiatoren hebt "kan" het nodig zijn om een verdeler met pomp te hebben.
Je maakt wat denkfout vermoed ik: De 21 graden die je op vloerverwarmingsthermostaat ingesteld hebt wil niet zeggen dat je ruimtes die temperatuur ook gaan krijgen (zou theoretisch alleen mogelijk zijn als je huis geen warmteverliezen heeft).
Wat TeutonMartin zegt, die thermostaatknop dien je op maximum te zetten voor een zo effectief mogelijk systeem want je wilt de warmte die de warmtepomp levert zo optimaal mogelijk gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door Frans H op 22-11-2024 19:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reinouts
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-09 09:32
dlenstra schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 14:54:
[...]

Eén misverstand wil ik wel graag uit de weg ruimen. De Pomp T heeft een ingebouwde boost-modus om het water zonodig sneller op te warmen.
Het Element is bedoeld als back-up om bij te verwarmen als de Pomp AO het niet binnen een bepaalde tijd op temperatuur krijgt. Waarvoor in een hybride setup de cv-ketel zou worden bijgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

Frans H schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 19:49:
[...]

Klopt het dat je alleen vloerverwarming hebt?
Als je inderdaad alleen vloerverwarming hebt moet die pomp op de verdeler weg. Een verdeler met pomp reduceert de flow van je warmtepomp. Kost je tevens behoorlijk wat op het rendement van je installatie want de verdeler met pomp mengt het warme water van de warmtepomp met het koudere water uit de vloer waardoor je vloer minder warm wordt dan wanneer deze menging er niet zou zijn.
Tevens gaat je pomp-t ook beter en efficiënter werken als die pomp op de verdeler weg is.
Alleen wanneer je ook radiatoren hebt "kan" het nodig zijn om een verdeler met pomp te hebben.
Je maakt wat denkfout vermoed ik: De 21 graden die je op vloerverwarmingsthermostaat ingesteld hebt wil niet zeggen dat je ruimtes die temperatuur ook gaan krijgen (zou theoretisch alleen mogelijk zijn als je huis geen warmteverliezen heeft).
Wat TeutonMartin zegt, die thermostaatknop dien je op maximum te zetten voor een zo effectief mogelijk systeem want je wilt de warmte die de warmtepomp levert zo optimaal mogelijk gebruiken.
Als je bezig bent met een opstook protocol moet je zeker die knop niet op het maximum zetten. Prima om daar mee de temperatuur in je vloer te regelen. Met normaal gebruik is dat anders.

PSN: Shiver23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeutonMartin
Shiver23 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 21:10:
[...]

Als je bezig bent met een opstook protocol moet je zeker die knop niet op het maximum zetten. Prima om daar mee de temperatuur in je vloer te regelen. Met normaal gebruik is dat anders.
Ik snap je reactie, maar als pompAO geen flow heeft doordat die thermostaat dicht loopt vliegt hij in storing.
Thermostaat geheel open, zo kan pompAO zijn flow en warmte kwijt. In de webapp een max aanvoer instellen van 23 (vloer zal als hij dan geheel is opgewarmd 21 graden zijn). PompAO zal dan wel gigantisch gaan pendelen maar dat is de enigste manier. Volgende dag max aanvoer op 25 zetten, en zo door tot de vloer geheel gedroogd is. Daarna kan je met een gewone stooklijn gaan werken

Met die thermostaat kraan zo laag afgesteld hang je alleen maar met support aan de telefoon en gaat dat opstook protocol met pompAO naar mijn idee echt niet werken.

[ Voor 6% gewijzigd door TeutonMartin op 22-11-2024 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDOBL
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 20-09 08:44
Is dit normaal? Om 0500 zag ik rookwolken / waterdamp op de camera... Dat zal een defrost zijn. Maar ook kijkende naar eerdere post mbt dat niet alle leidingen even goed meewerken....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VnatswZS2zk0SDzVfTs7QE3fS2w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZyMQLOpN6UaELR2ts1lhvFlW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheRealFreek
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 22:01
Ja dat is normaal en dat niet alle leidingen even veel ijs hebben betekent niet dat ze niet meewerken.

Een warmtepomp vriest zelden gelijkmatig in, deels omdat qua luchtflow al de meeste lucht in het midden door de verdamper gaat en aan de randen heb je een stuk minder flow.

Het ligt ook aan de layout van de leidingen in de verdamper, die is per warmtepomp anders.

Ik vind het als koeltechnisch ingenieur eerlijk gezegd wel een beetje moeilijk om aan te zien dat de kleinste dingen soms al genoeg zijn om de gedachte te triggeren dat er iets niet goed is met het aangeschafte product en dan moet er ook gelijk een technische, duidelijk begrijpbare verklaring komen van de fabrikant, want anders zullen ze wel iets te verbergen hebben.

Dat de prestaties tegenvallen wanneer er gedefrost wordt ligt misschien aan het feit dat bij de genormeerde prestatiemetingen de werkpunten gemeten kunnen worden zonder defrost.

Wanneer het toestel tijdens de genormeerde prestatiemetingen die door bijvoorbeeld Kiwa worden uitgevoerd voor 75minuten hetzelfde vermogen en COP kan vasthouden, dan hoeft de defrost niet meegenomen te worden in de prestatie cijfers. Wanneer er wel sprake is van verval in prestatie, dan pas wordt het gemiddeld geleverde vermogen inclusief defrost over 3 cyclussen van verwarming en ontdooiing genomen.

Als het toestel vervolgens als hybride wordt toegepast moet deze bij dezelfde buitenluchttemperatuur meer vermogen leveren en dan ontkom je niet meer aan de defrost. Ik zeg niet dat dit hier het geval is, maar dit kan een verklaring zijn.

[ Voor 87% gewijzigd door TheRealFreek op 23-11-2024 09:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerring1980
TeutonMartin schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 21:26:
[...]

Ik snap je reactie, maar als pompAO geen flow heeft doordat die thermostaat dicht loopt vliegt hij in storing.
Thermostaat geheel open, zo kan pompAO zijn flow en warmte kwijt. In de webapp een max aanvoer instellen van 23 (vloer zal als hij dan geheel is opgewarmd 21 graden zijn). PompAO zal dan wel gigantisch gaan pendelen maar dat is de enigste manier. Volgende dag max aanvoer op 25 zetten, en zo door tot de vloer geheel gedroogd is. Daarna kan je met een gewone stooklijn gaan werken

Met die thermostaat kraan zo laag afgesteld hang je alleen maar met support aan de telefoon en gaat dat opstook protocol met pompAO naar mijn idee echt niet werken.
Aanvoer kan niet onder 25 via de webapp ;-)
Pagina: 1 ... 40 ... 52 Laatste