Ik ben ook in de race voor een all-electric van DeWarmte. Lang getwijfeld over een losse L/L warmtepompboiler, maar het gemak van de installatie van alles in 1 keer, bij een partij heeft me uiteindelijk overgehaald. Ik heb een aanvraag gedaan via het wamtepompcollectief van de Consumetenbond.
Geen idee of daar bij het warmtepompcollectief ook nog gebruik van gemaakt kan worden maar is er iemand die een referral wil delen?
Woensdag heb ik een afspraak voor de digitale schouw. Aangezien de aanvraag via het warmtepompcollectief gaat heb ik vooraf geen informatieafspraak gehad. Voor de schouwafspraak heb ik toch nog wat vragen die de aanloop naar de schouw en de keuze voor de opstelplaats kunnen vergemakkelijken.
Info vooraf:
Huidige opstelling is (uiteraard) een cv-ketel. De benedenverdieping wordt verwarmd middels ongeveer 50m2 vloerverwarming met een mengverdeler. De bovenverdieping bestaat uit 3 slaapkamers, die allen zijn voorzien van een jaga, die vooruitlopend op de warmtepomp zijn voorzien van zelfbouw heatboosters. Badkamer wordt niet in het cv-circuit verwarmd. in de bijkeuken hangt een normale radiator, die voorheen diende als bypass en de bijkeuken licht mee verwarmd. Elders in het circuit hangt een Danfoss AVDO als daadwerkelijke overdruk bypass.
Het geheel is voorzien van een Tado V3 zoneregeling met een zoneklep voor de vloerverwarming en de Jaga's met Tado thermostaatknoppen.
Huidig verbruik is ongeveer 950 - 1000m3 per jaar, incl SWW. Koken doen we op inductie.
- Zoals gezegd heb ik momenteel een mengverdeler. Moet dit voor een all-electric opstelling worden vervangen door een pomploze verdeler?
- Alle verwarmde ruimtes zijn momenteel voorzien van zoneregeling met Tado. Ik heb kleine kinderen en onze bovenverdieping is minder goed geïsoleerd dan beneden. Er is 's nachts dus regelmatig warmtevraag van boven terwijl er beneden geen warmte nodig is. Enerzijds omdat er beneden een dikke betonvloer is die zijn warmte lang buffert, anderzijds omdat ik nu met een nachtverlaging van 1 graad werk. Kan ik met de warmtepomp nog steeds van de zoneregeling gebruikmaken? Of is het wijs om de zoneklep voor de vloerverwarming te verwijderen? Of zien jullie andere manieren om 's nachts boven warmte te vragen zonder beneden onnodig te stoken?
- Ik twijfel zelf over het nut en de noodzaak van het Element. Ik verwacht het huis met de warmtepomp alleen warm te kunnen krijgen en heb een houtkachel (die nu vrijwel nooit en enkel voor de sier aanstaat). Het idee van 3 kW 1 op 1 staat me wat tegen. Bovendien zou hij in verband met een vrije groep en makkelijk aansluiten op het CV circuit waarschijnlijk op zolder moeten komen hangen, terwijl de cv nu in de bijkeuken hangt. Heeft er iemand ervaring met het Element?
- Voor wat betreft het opstellen, de cv-ketel hangt momenteel in de bijkeuken. Daar wordt ook het cv-circuit verdeeld tussen de bovenverdieping en beneden. De verdeler van de vloerverwarming hangt daar ook. De makkelijkste plaats voor de warmtepomp is meteen aan de buitenkant van de bijkeuken. Afstand tussen de pomp en de verdeler is dan ongeveer 2 meter. Dat is echter direct naast ons terras en heeft dus minder de voorkeur. Andere oplossing is aan de zijkant van het huis. dat zou betekenen dat er ongeveer 9 meter buiten overbrugt moet worden, bij voorkeur middels een grondleiding. Wat voor buis wordt er voor die grondleiding gebruikt? Is die leiding dusdanig geïsoleerd dat dit een goede optie is?
- Met wat voor maat leidingwerk wordt de Pomp AO van de pomp naar binnen gebracht? Aangezien ik in de bijkeuken alles bij elkaar heb, is het een relatief kleine moeite daar wat in aan te passen. Ik heb momenteel vanaf de cv alles in 22mm en na de verdeling beneden/boven, is het 20 MLB-uponor naar boven en 22mm naar de vloerverdeler. Als de pomp met bijvoorbeeld 28mm naar binnen wordt gebracht kan ik me voorstellen dat er voor de verdeler wat met flow te winnen is om de vloerverwarming en de verdeler voor naar boven op 28 mm aan te sluiten.
- Voor de boiler. Is 200 liter voldoende? We zijn met zijn vieren. Grote stortdouche is aanwezig, wel voorzien van WTW, die het koude water richting de douche opwarmt. Momenteel geen bad, maar mogelijk het komende jaar een verbouwing waarbij dat wel zo wordt.
Veel vragen, maar hoop dat jullie me iets op weg kunnen helpen.
[
Voor 4% gewijzigd door
dlenstra op 18-11-2024 15:51
. Reden: typo's ]