Bij jullie ook de pagina niet te bereiken,
Gisteren was deze al vreemd en nu onbereikbaar
ja hier ook!nivekamoud schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 16:19:
Bij jullie ook de pagina niet te bereiken,
Hier ookAvado schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 08:32:
Er lijkt hier inmiddels nog wat meer van slag. Zien jullie ook zo'n gekke grafiek die afwijkt van je daadwerkelijke instellingen?
[Afbeelding]
[ Voor 70% gewijzigd door nivekamoud op 13-12-2024 18:32 ]
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Ik merk de afgelopen dagen ook dat de pomp langer nodig heeft, wellicht door meer defrosts door kouder en vochtig weer? Zou zelf niet zoveel wisselen qua temperatuur zodat de pomp niet de hele dag hoeft extra hoeft op te warmen. De stooklijn is op zich handig maar temperatuur alleen is eigenlijk te beperkt om optimaal in te stellen (vochtigheid, wind, zon/bewolkt schelen enorm veel).sjoisw schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 09:19:
De afgelopen weken krijg ik het huis maar niet op temperatuur. Advies van DeWarmte is om de stooklijn te verhogen en pomp op comfort te zetten. Maar hele idee was natuurlijk duurzaam en zo veel mogelijk gasvrij het huis verwarmen. Voelt een beetje als: zet de cv ketel maar weer gewoon aan. Het lijkt steeds meer alsof ons huis niet geschikt is voor verwarmen met een warmtepomp.
Ik heb een week geleden advies opgevolgd van DeWarmte en stooklijn hoger gezet en pomp op comfort.
Tado staat ingesteld op:
18,5 graden tussen 0 en 7 uur.
Tussen 7 en 21 uur 19,5 graden.
En tussen 21 en 0 uur 19 graden.
Vanochtend om 6:15 uur was het 17,9 graden en inmiddels is het 18,1 graden. Gisteren was het pas om 17:30 uur 19,5 graden en dat liep op tot 19,8 graden om 21:15 uur.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.
Ik ben me al een paar dagen af aan het vragen of dit hoge energieverbruik wel normaal is. Dit lijkt behoorlijk op het gedrag van de PompAO dat jij beschrijft voordat je het systeem hebt ontlucht?Joarie schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 10:34:
Oh en vergeet niet je systeem te ontluchten. Er zit ook een ontluchtingskraantje op de warmtepomp (met een slangetje naar beneden om vocht goed af te voeren). Hij is te vinden achter het rechter paneel, halverwege rechts. Vergeet niet je systeem daarna weer te vullen zodat de waterdruk in normaal gebied is.
Ik moest dit vandaag doen omdat de warmtepomp constant 1600-1700W trok om het water op 37 graden te krijgen met hoge flow terwijl ik normaal 800-900W hiervoor nodig heb bij deze buitentemperaturen. De trigger is vast geweest dat ik de pomp een paar uur uit had staan vanwege de hoge energieprijzen, maar dat is altijd een goed moment voor luchtbellen om zich te verplaatsen.
![]() | ![]() | ![]() |
Hier ook een gelijksoortig verbruik maar wel met de wetenschap dat ons huis goed is geisoleerd en de Pomp AO teveel capaciteit heeft. Ons warmteafgiftesysteem is op zich optimaal (LTV) maar het kan nog efficienter dmv vloerverwarming.Rolfy schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 11:17:
[...]
Ik ben me al een paar dagen af aan het vragen of dit hoge energieverbruik wel normaal is. Dit lijkt behoorlijk op het gedrag van de PompAO dat jij beschrijft voordat je het systeem hebt ontlucht?
Heeft iedereen dit soort verbruiken op dit moment, of is dit een uitzondering?
2 onder 1 kap woning uit 1981, 130 m², vloerverwarming benedenverdieping, bovenverdieping originele radiatoren. Kruipruimte is geïsoleerd met Tonzon, HR++ ramen. Ingestelde temperatuur woonkamer is 21,5 graden Celsius.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
De boel ontluchten en de druk controleren kan geen kwaad. Net een uur geleden gedaan en daardoor ging het hele systeem weer naar een normale energieverbruik met bijbehorende COP van 4,5-5 voor deze temperaturen. De flow ging ook van 21 naar 14.Rolfy schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 11:17:
[...]
Ik ben me al een paar dagen af aan het vragen of dit hoge energieverbruik wel normaal is. Dit lijkt behoorlijk op het gedrag van de PompAO dat jij beschrijft voordat je het systeem hebt ontlucht?
2 onder 1 kap woning uit 1981, 130 m², vloerverwarming benedenverdieping, bovenverdieping originele radiatoren. Kruipruimte is geïsoleerd met Tonzon, HR++ ramen. Ingestelde temperatuur woonkamer is 21,5 graden Celsius.
The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.
Ik ga eens kijken. Onze CV is reeds onlucht destijds maar zal eens kijken of het nog een lukt.Joarie schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 11:24:
[...]
De boel ontluchten en de druk controleren kan geen kwaad. Net een uur geleden gedaan en daardoor ging het hele systeem weer naar een normale energieverbruik met bijbehorende COP van 4,5-5 voor deze temperaturen. De flow ging ook van 21 naar 14.
Je mist eigenlijk gewoon een alarm op deze zaken. Voor veel mensen is dit gedrag actief herkennen (mbv P1 meter en manometer aflezen) gewoon te ver van hun bed show.
Ik gebruik vaste Ta, en kan mijn wijzigingen ook niet opslaan.JDOBL schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 11:33:
[...]
Ik ga eens kijken. Onze CV is reeds onlucht destijds maar zal eens kijken of het nog een lukt.
zie plaatje, het is nog niet helemaal goed qua instellingen. [Afbeelding]
Als de warmtepomp het nog maar net aankan is het niet verstandig om te varieren in temperatuur, beter en waarschijnlijk ook zuiniger in verbruik is het om een vaste waarde te kiezen op een stooklijn die het net aankan,sjoisw schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 09:19:
De afgelopen weken krijg ik het huis maar niet op temperatuur. Advies van DeWarmte is om de stooklijn te verhogen en pomp op comfort te zetten. Maar hele idee was natuurlijk duurzaam en zo veel mogelijk gasvrij het huis verwarmen. Voelt een beetje als: zet de cv ketel maar weer gewoon aan. Het lijkt steeds meer alsof ons huis niet geschikt is voor verwarmen met een warmtepomp.
Ik heb een week geleden advies opgevolgd van DeWarmte en stooklijn hoger gezet en pomp op comfort.
Tado staat ingesteld op:
18,5 graden tussen 0 en 7 uur.
Tussen 7 en 21 uur 19,5 graden.
En tussen 21 en 0 uur 19 graden.
Vanochtend om 6:15 uur was het 17,9 graden en inmiddels is het 18,1 graden. Gisteren was het pas om 17:30 uur 19,5 graden en dat liep op tot 19,8 graden om 21:15 uur.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Even een terug-in-de-tijd-qutote:RobertowNL schreef op maandag 21 november 2022 @ 11:53:
Afgelopen maandag en dinsdag (13 / 14 november) zijn ze bij mijn ouders geweest om de AO pomp te installeren. Het was voor de installateurs de tweede installatie en dat was wel een beetje te zien. Vriendelijke jongens maar het was nog wel wat pionieren zullen we maar zeggen.
Uiteindelijk hebben ze dinsdag de installatie kunnen afronden. Mijn ouders hebben bewust gekozen voor montage aan de muur. Daarnaast zit er even een stuk dakgoot op (ivm nalekken van het dak).
Aansturing gaat onderhuids via een Raspberry Pi 4.
De pomp heeft de afgelopen week naar behoren gedraaid, hij kon het tot zaterdag prima warmhouden (zonder gasverbruik). Dit weekend met de kou heeft de ketel het stoken meer overgenomen maar hoe/waarom is nog niet bekend (bewust/voordeliger via gas). Er dient binnen het huis nog e.e.a te afgeregeld te worden met betrekking tot waterzijdig inregelen van de installatie. Maar dat gaan we de komende tijd gebeuren.
Zal tzt nog wel even een betere/uitgebreidere toelichting geven. Maar hieronder alvast een aantal foto's.
Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)
Hoe kan het dat je met vloerverwarming zo'n hoge Ta (45 gr.) nodig hebt?Rolfy schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 11:17:
[...]
Op dat niveau draaide mijn pomp gisteren en vannacht non-stop terwijl mijn woonoppervlak iets kleiner is en ik radiatoren heb met zoneregeling (slaapkamers mogen 16 graden zijn).dnns85 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 11:26:
[Afbeelding]
Jaren 70 woning, vrijstaand, 150 m2, alleen vloerverwarming, goed nageïsoleerd.
Het is volgens mij nog niet eerder voorgekomen dat hij op 45 graden gedraaid heeft, zelfs niet bij lagere buitentemperaturen. Hij staat ingesteld op 45 graden bij -10, dus inderdaad wat vreemd dat hij bij 3 graden buitentemperatuur nu al op 45 graden draait 😅Frans H schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 12:30:
[...]
Hoe kan het dat je met vloerverwarming zo'n hoge Ta (45 gr.) nodig hebt?
Met een Ta van 45 graden en deze buitentemperaturen lijkt het mij niet vreemd dat je warmtepomp op het maximale vermogen moet draaien, tenzij je op gas ruim onder de 1000m2 per jaar zat.
Staat Smart correction toevallig aan?Rolfy schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 13:37:
[...]
Het is volgens mij nog niet eerder voorgekomen dat hij op 45 graden gedraaid heeft, zelfs niet bij lagere buitentemperaturen. Hij staat ingesteld op 45 graden bij -10, dus inderdaad wat vreemd dat hij bij 3 graden buitentemperatuur nu al op 45 graden draait 😅
Misschien dat even van de stroom afhalen zal helpen, dat ga ik eens even proberen.
Oh ja, goed dat je het zegt, dat is het natuurlijk!
Dat idd. Hier ook geen nachtverlaging doordat het systeem gewoon is afgesteld op warmteverlies compensatie dmv de stooklijn. De vloerverwarming is toch te traag in reactie om echt nut te hebben van een nachtverlagingsjoisw schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 14:56:
Met temperatuur bedoelt iedereen dan de thermostaat? Die kan ik dan beter op 1 constante temperatuur houden? Of wel een kleine nachtverlaging?
Op de temperatuur die jij comfortabel vind.sjoisw schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 15:04:
En dan continu 19,5 graden? Hebben vloerverwarming beneden, oppervlakte 70m2. Boven radiatoren, maar die staan altijd op lage stand.
[ Voor 12% gewijzigd door Frans H op 14-12-2024 15:11 ]
Gewoon een Energy Socket van Homewizard op de aansluiting gezet van de warmtepomp. Mijn stopcontact is binnenshuis. Als je dat niet hebt dan kun je overwegen om zo'n 1-fase meter in je meterkast te hangen.sjoisw schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 15:51:
Dit was gisteren. Hoe koppelen jullie hem specifiek aan de pomp? Ik heb een P1 meter in de meterkast.
[Afbeelding]
Netatmo werkt in mijn geval perfect 👌🏼. Die kan ik dus zeker aan raden.Joarie schreef op maandag 16 december 2024 @ 11:51:
Ik begin steeds meer te vermoeden dat ik het laatste restje Honeywell uit de opstelling ga slopen. De Evohome opstelling met zijn slimme functies werkt gewoon niet in een doodeenvoudige stooklijn opstelling. Hij blijft doodleuk 1-10% warmtevraag sturen naar de module, ook al is het gevraagde setpoint al met 0,5-1,5°C overschreden. In dit soort opstellingen is een domme regeling met een eenvoudige hysterese gewoon een stuk robuuster en kun je met de DeWarmte instellingen bepalen of hij de thermostaat instantaan moet volgen of dat hij het zelf iets langer laat doorlopen.
Andere gebruikers die iets soortgelijks hebben gehad en naar welke thermostaat is er toen geswitched? De Netatmo thermostaat?
Thanks. Ja die instelbare hysteresis is wel eentje waar ik als ingenieur op aan ga. Lekker dom en instelbaar Aan/Uit. Ook hier een houtkachel in huis die de slimme regeling van Evohome compleet in de war gooit. Daar is de zelflerende PID gewoon niet op in te regelenTeutonMartin schreef op maandag 16 december 2024 @ 11:52:
[...]
Netatmo werkt in mijn geval perfect 👌🏼. Die kan ik dus zeker aan raden.
Ik ben ook overgestapt naar Netatmo.TeutonMartin schreef op maandag 16 december 2024 @ 11:52:
[...]
Oh dat is nog wel een idee idd. Nu heb ik alle radiatoren met HR92 knoppen losgekoppeld (op 1e en 2e verdieping) van de Evohome en kunnen ze geen warmtevraag doen. Zodra ik de Evohome loskoppel van de ketel kan ik gewoon weer alle knoppen koppelen en setpoints/schema's meegeven. Ik zie alleen maar pluspunten (behalve dat eigenlijk meteen vanaf het begin had moeten doen en het me geen 100 euro extra had gekost voor de BDR91T module). Ach ja, leergeld voor het eerste stookseizoenSjigEd schreef op maandag 16 december 2024 @ 12:18:
[...]
Ik ben ook overgestapt naar Netatmo.
Gevoeligheid ingesteld op 0,1 en het werkt nu perfect.
De Honeywell probeerde heel slim te zijn maar dat werkte dus niet.
Ik gebruik de Honeywell zoneregeling trouwens nog wel. Nu alleen op de bovenverdiepingen maar niet meer aangesloten op de warmtepomp. De kamers boven liften nu mee op de warmtevraag van de woonkamer.
Ik verwarm met radiatoren en kan nu dus nog steeds alles behalve de woonkamer dichtzetten voor een extra boost.
Ik heb eens gevraagd om te bestellen, minimale hoeveelheid is 100 stuks, de schermen worden normaal gesproken alleen verkocht bij de warmtepomp zelf. Zijn er mensen die hierin interesse hebben? ik dacht ik bestel er 1 om wellicht te experimenteren maar dit zal dus niet gaan.Rolfy schreef op donderdag 12 december 2024 @ 16:14:
[...]
Deze had ik vrij snel gevonden via Google. Ik weet niet of dit het enige is wat je nodig zou hebben? Misschien dat iemand dat even bij de leverancier kan vragen.
https://m.made-in-china.c...ers-Parts-2105916335.html
[Afbeelding]
Wellicht interessant om een collectieve inkoopactie op te zetten indien dit daadwerkelijk het enige is wat je nodig hebt? $ 39 heb ik graag over voor een display waarop ik temperaturen etc. kan zien en/of instellen.
Edit: heb de fabrikant zelf een bericht gestuurd met de vraag of deze controller compatible is met onze rebranded Sunrain BLN-006TB1, en of deze te bestellen is. Als ik respons krijg, zal ik het laten weten. Kans is klein dat ze überhaupt zullen reageren, maar iets als "niet geschoten...."
We gaan het zien
Ik heb wel interesse. Misschien inderdaad een sample bestellen van een aantal stuks? Wel bijzonder, er staat dat ze wel vanaf 1 stuk verkopen (voor 4 dollar meer dan >100 stuks)jijzietdezenaam schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 09:11:
[...]
Ik heb eens gevraagd om te bestellen, minimale hoeveelheid is 100 stuks, de schermen worden normaal gesproken alleen verkocht bij de warmtepomp zelf. Zijn er mensen die hierin interesse hebben? ik dacht ik bestel er 1 om wellicht te experimenteren maar dit zal dus niet gaan.
[ Voor 8% gewijzigd door jerring1980 op 17-12-2024 11:11 ]
Een simpele tuya relais en losse temp sensor en de juiste stooklijn.Joarie schreef op maandag 16 december 2024 @ 11:51:
Ik begin steeds meer te vermoeden dat ik het laatste restje Honeywell uit de opstelling ga slopen. De Evohome opstelling met zijn slimme functies werkt gewoon niet in een doodeenvoudige stooklijn opstelling. Hij blijft doodleuk 1-10% warmtevraag sturen naar de module, ook al is het gevraagde setpoint al met 0,5-1,5°C overschreden. In dit soort opstellingen is een domme regeling met een eenvoudige hysterese gewoon een stuk robuuster en kun je met de DeWarmte instellingen bepalen of hij de thermostaat instantaan moet volgen of dat hij het zelf iets langer laat doorlopen.
Andere gebruikers die iets soortgelijks hebben gehad en naar welke thermostaat is er toen geswitched? De Netatmo thermostaat?
Klopt vind ik ook erg raar, de chinees die erachter zit is ook niet echt spraakzaam haha.jerring1980 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 11:00:
[...]
Ik heb wel interesse. Misschien inderdaad een sample bestellen van een aantal stuks? Wel bijzonder, er staat dat ze wel vanaf 1 stuk verkopen (voor 4 dollar meer dan >100 stuks)
Ik heb hetzelfde dus ben ook wel benieuwda.zwikstra schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 12:20:
Goedemiddag, allen. Ik heb sinds half maart 2024 een PompAO. Na flink wat aanloop problemen doet de pomp nu wat hij moet doen. Alleen na de zomer is er nu een probleem met de CV. De druk valt steeds weg naar 0.6bar. Het expansievat en de drukmeter zijn reeds vervangen. Wanneer je de CV uitzet en weer aanzet is de druk daarna weer oké voor een aantal uur of wanneer de besturing de CV wil bijschakelen, ik heb comfort modus tijdelijk aan. De CV is van begin maart 2024. Er wordt niet meer door support van Dewarmte gereageerd. De monteur van Dewarmte geeft aan dat de terugslagklep mogelijk niet goed is geplaatst. Die zit nu op de retourleiding richting de CV. Mogelijk moet deze in de aanvoerleiding van de CV. De warmtepomp zelf staat op de uitbouw en is in de slaapkamer op een 22mm gekoppeld. Heeft 1 van jullie ervaring met het probleem dat de druk wegvalt in de CV?
Valt de druk weg als de cv pomp aanstaat? (ik kan het niet goed uit je text halen).a.zwikstra schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 12:20:
Goedemiddag, allen. Ik heb sinds half maart 2024 een PompAO. Na flink wat aanloop problemen doet de pomp nu wat hij moet doen. Alleen na de zomer is er nu een probleem met de CV. De druk valt steeds weg naar 0.6bar. Het expansievat en de drukmeter zijn reeds vervangen. Wanneer je de CV uitzet en weer aanzet is de druk daarna weer oké voor een aantal uur of wanneer de besturing de CV wil bijschakelen, ik heb comfort modus tijdelijk aan. De CV is van begin maart 2024. Er wordt niet meer door support van Dewarmte gereageerd. De monteur van Dewarmte geeft aan dat de terugslagklep mogelijk niet goed is geplaatst. Die zit nu op de retourleiding richting de CV. Mogelijk moet deze in de aanvoerleiding van de CV. De warmtepomp zelf staat op de uitbouw en is in de slaapkamer op een 22mm gekoppeld. Heeft 1 van jullie ervaring met het probleem dat de druk wegvalt in de CV?
Het lijkt dan inderdaad op een probleem in de cv ketel zelf die aangeeft dat de druk zo laag is maar dat hij in werkelijkheid niet zo laag is omdat je warmtepomp bij een werkelijk zo lage druk niet kan werken en de warmtepomp blijft toch gewoon doorwerken begrijp ik.a.zwikstra schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 15:08:
De warmtepomp staat goed. De aanvoer zit op de aanvoer 22 mm en de afvoer op de afvoer 22 mm.
Wanneer de warmtepomp draait en de cv niet zie je langzaam de druk lager worden. Wanneer de CV moet bij verwarmen als het heel koud is is de druk direct weer 1.8Bar. Wanneer de druk 0.6bar geworden is en er geen warmwater mee voor de douche is en je de cv uit (30seconde) en weer aanzet is de druk ook direct weer 1.8Bar. Er gebeurt dus iets in de cv. Ik heb geen vloerverwarming, alleen radiatoren.
Ik moet hem ook vaak bijvullen dus dit zou bij ons ook kunnen zijn..jerring1980 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 12:41:
Bij mij viel de druk ook steeds weg. Afgelopen vrijdag een monteur hier geweest en soldering in waterleiding van de warmtepomp zelf is lek. Kwam het op het spoor doordat er water uit druppelde ook al stond ie uren uit.
Zit nu te wachten op vervanging, maar contact gaat heeel moeizaam.
[ Voor 26% gewijzigd door vheemst op 17-12-2024 18:13 ]
App komt pas in januari. Ze spreken over storing in de app maar dat is in feite de website waarop je inlogt. Hopen dat er een daadwerkelijke app komt ipv huidige werkingDoubleDutch schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 19:00:
Kreeg net een mailtje dat ze problemen ondervinden met de App, ik heb geen mailtje gehad dat deze online was gekomen,onder welke naam kan ik hem in de playstore vinden?
Het lijkt echt een probleem in de CV ketel, dus het heeft naar mijn mening geen zin om de support van Dewarmte te mailen. Je zal echt de CV monteur moeten hebben denk ik.a.zwikstra schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 19:38:
De warmtepomp draait prima door wanneer de CV 0.6bar aangeeft. Die heeft daar geen moeite mee. Mijn huisgenoten die willen douchen wel. Die hebben een koude douche. Het lijkt er dus op dat het in de CV zit. De drukmeter is vervangen, dat is het dus niet. Je geeft aan dat het dan mogelijk een software fout is.
Wanneer de druk 0.6 Bar is en ik vul het systeem met een heeel klein beetje water aan vliegt de druk ook gelijk naar 1.8bar. Het is in ieder geval heel irritant. Vandaag weer met support gemaild en weer geen antwoord.
Vreemd dat de één problemen heeft met de webapp en de ander niet.vheemst schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 17:31:
Vandaag begon de warmtepomp spontaan te lopen terwijl de thermostaat niet vragend staat. De webapp is ook niet bereikbaar. Krijg steeds 500 server error. Is niet te stoppen door de aansturing uit te schakelen. Het ligt niet aan de (Netatmo) thermostaat. Deze heb ik zelfs los gekoppeld. Alleen de hoofdschakelaar uitzetten helpt. Gelukkig vriest het niet. Dit vind ik toch wel verontrustend. Gelukkig was ik thuis en merkte dat het wel heel warm werd. Iemand hier ervaring mee? Het servicenummer gebeld. De mevrouw kon niet anders dan er een melding van maken. Ik merk nu ook dat de heating setting niet goed meer zijn in te stellen. Dit is sinds de laatste update. Had ik maar een warmtepomp zonder aansturing op afstand. Gewoon met een eigen controller.
[ Voor 7% gewijzigd door Frans H op 17-12-2024 20:21 ]
Ah ok thx voor je reactie.JDOBL schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 19:28:
[...]
App komt pas in januari. Ze spreken over storing in de app maar dat is in feite de website waarop je inlogt. Hopen dat er een daadwerkelijke app komt ipv huidige werking
Ik heb ook zeker interesse. Heb op mijn eerste bericht via de website de volgende reactie ontvangen, daar kon ik al heel veel informatie uit halen, maar niet heus:jijzietdezenaam schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 12:18:
[...]
Klopt vind ik ook erg raar, de chinees die erachter zit is ook niet echt spraakzaam haha.
Komt doordat de flow van de Warmtepomp AO te hoog staat icm CV. Druk zakt in de ketel zodra deze zelf ook begint te pompen. DeWarmte dit issue doorgeven en vragen om de flow van de Warmtepomp iets te verlagen zodat de twee prima samen kunnen werken (issue is bekend). Als dit niet werkt kan je een verzoek indienen om de de PompAO uit te laten schakelen zodra CV als backup aangaat en dus niet samen hoeven te werken. Kleine flowverlaging is de beste oplossing.a.zwikstra schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 12:20:
Bij mijn installatie was er een vergelijkbaar probleem en hebben ze de minimale druk van de cv verhoogd via de instellingen van de CV. Sindsdien geen issues meer gehad. Ik heb ook alleen radiatoren.ABC007 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 10:07:
[...]
Komt doordat de flow van de Warmtepomp AO te hoog staat icm CV. Druk zakt in de ketel zodra deze zelf ook begint te pompen. DeWarmte dit issue doorgeven en vragen om de flow van de Warmtepomp iets te verlagen zodat de twee prima samen kunnen werken (issue is bekend). Als dit niet werkt kan je een verzoek indienen om de de PompAO uit te laten schakelen zodra CV als backup aangaat en dus niet samen hoeven te werken. Kleine flowverlaging is de beste oplossing.
Dit lijkt mij een betere oplossing als dit het probleem blijkt te zijn.Mkw schreef op woensdag 18 december 2024 @ 18:55:
[...]
Bij mijn installatie was er een vergelijkbaar probleem en hebben ze de minimale druk van de cv verhoogd via de instellingen van de CV. Sindsdien geen issues meer gehad. Ik heb ook alleen radiatoren.
Thanks! Inmiddels is het dashboard weer aangepast, voor mij werkt deze nu:glkx schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 22:19:
Ik heb de scraper weer aan de praat gekregen na de maintenee update van DeWarmteDe resource URL en select voor elke sensor zijn aangepast. Durf niet te zeggen of de resource URL voor iedereen nog hetzelfde is. Lijkt dat er voor verschillende type apparaten (en versie?) nu een ander dashboard bestaat.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
| - name: DeWarmte Status resource: https://mydewarmte.com/status scan_interval: 300 headers: User-Agent: 'Mozilla/5.0 (Macintosh; Intel Mac OS X 10_15_7) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/99.0.4844.83 Safari/537.36' referer: 'https://www.mydewarmte.com/' origin: 'https://www.mydewarmte.com' host: 'www.mydewarmte.com' form_submit: submit_once: True resource: 'https://mydewarmte.com/' select: "#login-form" input: username: !secret dewarmte_username password: !secret dewarmte_password binary_sensor: - name: "PompAO Heatpump Status" unique_id: pompao_on_off_status select: "body > script:nth-child(1)" value_template: >- {% set value = value|trim %} {{ value|regex_findall_index('var PompAoOnOff = "(.*?)?";')|bool }} icon: mdi:heat-pump - name: "PompAO Boiler Status" unique_id: pompao_boiler_on_off_status select: "body > script:nth-child(1)" value_template: >- {% set value = value|trim %} {{ value|regex_findall_index('var BoilerOnOff = "(.*?)?";')|bool }} icon: mdi:water-boiler - name: "PompAO Thermostat Status" unique_id: pompao_thermostat_status select: "body > script:nth-child(1)" value_template: >- {% set value = value|trim %} {{ value|regex_findall_index('var ThermostatOnOff = "(.*?)?";')|bool }} icon: mdi:thermostat-box sensor: - name: "PompAO Water Flow" unique_id: pompao_waterflow select: "body > script:nth-child(1)" value_template: >- {% set value = value|trim %} {{ value|regex_findall_index('var WaterFlow = "(.*?)?";')|float(0) }} icon: mdi:pump state_class: measurement device_class: "volume" unit_of_measurement: "l/min" - name: "PompAO Supply Temperature" unique_id: pompao_supplytemp select: "body > script:nth-child(1)" value_template: >- {% set value = value|trim %} {{ value|regex_findall_index('var SupplyTemp = "(.*?)?";')|float(0) }} icon: mdi:thermometer-water state_class: measurement device_class: "temperature" unit_of_measurement: "°C" - name: "PompAO Outside Temperature" unique_id: pompao_outsidetemp select: "body > script:nth-child(1)" value_template: >- {% set value = value|trim %} {{ value|regex_findall_index('var OutSideTemp = "(.*?)?";')|float(0) }} state_class: measurement device_class: "temperature" unit_of_measurement: "°C" - name: "PompAO Heat Input" unique_id: pompao_heatinput select: "body > script:nth-child(1)" value_template: >- {% set value = value|trim %} {{ value|regex_findall_index('var HeatInput = "(.*?)?";')|float(0) }} state_class: measurement device_class: "power" unit_of_measurement: "kW" - name: "PompAO Return Temperature" unique_id: pompao_returntemp select: "body > script:nth-child(1)" value_template: >- {% set value = value|trim %} {{ value|regex_findall_index('var ReturnTemp = "(.*?)?";')|float(0) }} icon: mdi:thermometer-water state_class: measurement device_class: "temperature" unit_of_measurement: "°C" - name: "PompAO Electrical Consumption" unique_id: pompao_electricalcons select: "body > script:nth-child(1)" value_template: >- {% set value = value|trim %} {{ value|regex_findall_index('var ElecConsump = "(.*?)?";')|float(0) }} state_class: measurement device_class: "power" unit_of_measurement: "kW" - name: "PompAO Heat Output" unique_id: pompao_heatoutput select: "body > script:nth-child(1)" value_template: >- {% set value = value|trim %} {{ value|regex_findall_index('var HeatOutPut = "(.*?)?";')|float(0) }} state_class: measurement device_class: "power" unit_of_measurement: "kW" - name: "PompAO Heat Total" unique_id: pompao_total_heat select: "body > script:nth-child(1)" value_template: >- {% set value = value|trim %} {{ value|regex_findall_index('const total_heat = "(.*?)?";')|float(0) }} state_class: measurement device_class: "energy" unit_of_measurement: "kWh" - name: "PompAO Electricity Total" unique_id: pompao_total_electricity select: "body > script:nth-child(1)" value_template: >- {% set value = value|trim %} {{ value|regex_findall_index('const total_electricity = "(.*?)?";')|float(0) }} state_class: measurement device_class: "energy" unit_of_measurement: "kWh" |
Meteen maandag de Netatmo besteld en na wat gevloek geinstalleerd gekregen (iets met Unifi netwerken met dual casting van 2,4/5 Ghz, DSN issues enz...heb een specifieke IoT netwerk voor hem gemaakt en nu maakt hij braaf verbinding).TeutonMartin schreef op maandag 16 december 2024 @ 11:52:
[...]
Ik zag het net haha!Joarie schreef op donderdag 19 december 2024 @ 11:32:
[...]
Meteen maandag de Netatmo besteld en na wat gevloek geinstalleerd gekregen (iets met Unifi netwerken met dual casting van 2,4/5 Ghz, DSN issues enz...heb een specifieke IoT netwerk voor hem gemaakt en nu maakt hij braaf verbinding).
Eerste indrukken zijn goed. Eindelijk sturing op een hysterese en logging op een nauwkeurigheid van 0,1°C (Honeywell daar kun je wat van leren). Maar niet fijn dat juist op de eerste dag dat ik het in de gaten wil houden ze serverissues hebben
Ik denk dat ze in alle paniek een roll-back hebben gedaan. Hier hetzelfde idd.DutchAce schreef op donderdag 19 december 2024 @ 11:02:
De Scraper werkte voor mij vanzelf weer in Home Assistant sinds 17-12 18:30, ik denk dat ze de webpagina weer aangepast hebben waardoor de scraper dus weer werkt en niet aangepast hoeft te worden, de initiele 'versie' werkt als het goed is dus nog gewoon.
Typisch!TeutonMartin schreef op donderdag 19 december 2024 @ 11:34:
[...]
Ik zag het net haha!
De server issues zijn zeldzaam hoor, heb ze de afgelopen 2 jaar nog praktisch niet gemerkt.
Ze hebben vanwege de issues inderdaad de oude webapp weer teruggezet. Ze gaan de nieuwe versie eerst verbeteren en beter testen.dnns85 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 11:38:
[...]
Ik denk dat ze in alle paniek een roll-back hebben gedaan. Hier hetzelfde idd.
Ook hier een Netatmo, zeer tevreden. Regelt temperatuur zonder nachtverlaging tussen 20.4-20.6.Joarie schreef op donderdag 19 december 2024 @ 11:55:
Zag ik het nou goed dat als je de polariteit van de thermostaat in de app omzet dat je er in theorie ook mee kunt laten koelen?
Pomp AO 8kW, Airco 10kW, SolarEdge 12kW, eBoiler 100l
Ik hou van simpel, maar ik kan nergens in hun documentatie/hulppagina informatie vinden over dit knopje. Wel genoeg over de algoritme enz.stpieter schreef op donderdag 19 december 2024 @ 13:28:
[...]
Ook hier een Netatmo, zeer tevreden. Regelt temperatuur zonder nachtverlaging tussen 20.4-20.6.
Maar dat van die polariteit: zo simpel zal het toch niet zijn?
Polariteit omdraaien in de Netatmo app gaat niet zorgen voor koelen. Daarvoor moet je op de regelunit het Cool on/off contact kortsluiten en moet je zorgen dat er geen signaal op de thermostaat on/off komt want anders gaat de warmtepomp alsnog verwarmen,Joarie schreef op donderdag 19 december 2024 @ 14:09:
[...]
Ik hou van simpel, maar ik kan nergens in hun documentatie/hulppagina informatie vinden over dit knopje. Wel genoeg over de algoritme enz.
WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu
Vraagje, je geeft aan dat de minimale druk verhoogd is in de CV. Dat is een software instelling dan?Mkw schreef op woensdag 18 december 2024 @ 18:55:
[...]
Bij mijn installatie was er een vergelijkbaar probleem en hebben ze de minimale druk van de cv verhoogd via de instellingen van de CV. Sindsdien geen issues meer gehad. Ik heb ook alleen radiatoren.
Wat is een nadeel als de flow omlaag gaat? Ik zie nu regelmatig een flow van 20 liter/minuut? Als dat 15 liter/minuut zou zijn, betekend het dan dat het opwarmen van de ruimtes langzamer gaat?Frans H schreef op woensdag 18 december 2024 @ 19:14:
[...]
Dit lijkt mij een betere oplossing als dit het probleem blijkt te zijn.
Het is zonde om je flow van je warmtepomp te beperken want het lijkt mij toch echt een probleem van de cv ketel dat hij niet tegen de sterkere flow van de warmtepomp kan.
Het komt gelukkig niet vaak voor.
Als je veel vermogen vraagt van de warmtepomp zal de flow omhoog gaan, die hoge flow is nodig om zoveel mogelijk afgifte in je verwarmingssyteem te genereren, dus bij een begrensde flow begrens je ook de afgifte capaciteit (bij gelijkblijvende Ta), bij een lagere flow heb je een hogere Ta nodig wat weer negatief werkt op je efficiëntie (cop)a.zwikstra schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 12:39:
[...]
Wat is een nadeel als de flow omlaag gaat? Ik zie nu regelmatig een flow van 20 liter/minuut? Als dat 15 liter/minuut zou zijn, betekend het dan dat het opwarmen van de ruimtes langzamer gaat?
Ja, en zoals Frans aangeeft is dat te vinden in de handleiding van je CV (bij mij Remeha). Ben verder niet technisch dus kan het moeilijk inschatten maar wilde je deze ervaring en mogelijke oplossing niet onthouden.a.zwikstra schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 12:37:
[...]
Vraagje, je geeft aan dat de minimale druk verhoogd is in de CV. Dat is een software instelling dan?
Ik zie nu een flow van boven de 20l/min, maar met een warmtelevering van maar net 3.5Kw. Zou de flow dan niet lager moeten zijn. Ik zie ook soms een flow van 16. Maar meestal hoog.Frans H schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 12:53:
[...]
Als je veel vermogen vraagt van de warmtepomp zal de flow omhoog gaan, die hoge flow is nodig om zoveel mogelijk afgifte in je verwarmingssyteem te genereren, dus bij een begrensde flow begrens je ook de afgifte capaciteit (bij gelijkblijvende Ta), bij een lagere flow heb je een hogere Ta nodig wat weer negatief werkt op je efficiëntie (cop)
Of je hoge flow voor de problemen zorgt kun je uittesten door je stooklijn zo laag te zetten dat de warmtepomp op een laag vermogen gaat draaien. Als het goed is moduleerd de warmtepomp dan ook je flow omlaag naar 15l/m (bij mij). Als je bij die 15l/m je cv ketel reset en hij blijft het dan wel goed doen, dan is het inderdaad de te hoge flow. (20+)
Ik zou dan in de service manual of installatie manual (zijn vaak wel te vinden op internet) van je cv ketel kijken hoe je de pomp in de cv ketel wat hoger kan zetten.
Je kunt beter tijdelijk de stooklijn wat lager zetten dat hij bv maar 28 graden Ta hoeft te maken ipv 31 dan gaat het opgenomen vermogen ook flink omlaag (cá 400 -500W) en dan zal de flow ook afnemen, nu verbruikt hij 1000Wa.zwikstra schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 16:19:
[...]
Ik zie nu een flow van boven de 20l/min, maar met een warmtelevering van maar net 3.5Kw. Zou de flow dan niet lager moeten zijn. Ik zie ook soms een flow van 16. Maar meestal hoog.
Ik kan op dit moment niet bij de instellingen van de WebAPP. Ik had ook even een dag willen testen met alleen de CV aan.Frans H schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 16:38:
[...]
Je kunt beter tijdelijk de stooklijn wat lager zetten dat hij bv maar 28 graden Ta hoeft te maken ipv 31 dan gaat het opgenomen vermogen ook flink omlaag (cá 400 -500W) en dan zal de flow ook afnemen, nu verbruikt hij 1000W
De boel was nog aan het opwarmen.... ;-) Gaat naar de 42-45 graden.Mkw schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 16:48:
Radiatoren en dan een stooklijn van 28 graden?
Dat dacht ik al, dat is ook het lastige van de screenshots want dat kun je er niet uithalen. Bij mij komt de flow niet boven de 16 omdat deze door support is gemaximeerd. Dit had te maken dat bij een flow van rond de 20 en hoger een irritant geluid in huis ontstond (vooral bij het opstarten, daarna zakt ie automatisch wat terug).a.zwikstra schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 16:51:
[...]
De boel was nog aan het opwarmen.... ;-) Gaat naar de 42-45 graden.
Ze hebben de oude versie teruggezet en bij mij werkt ie weer stabiel, dus zou daar toch even een bericht aan support over sturen.a.zwikstra schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 16:50:
[...]
Ik kan op dit moment niet bij de instellingen van de WebAPP. Ik had ook even een dag willen testen met alleen de CV aan.
Ik hoor ook een ruisend geluid, maar ik stoor mij er niet aan. Er wordt aangegeven dat bij een lagere flow het vermogen omlaag gaat. Wat is het maximale vermogen dat je ziet? Werkt het nog goed met een max flow van 16l/min? Ik heb geen vloerverwarming en alleen radiatoren. Het huis wordt goed warm, ik heb alleen het issue met de CV en niet kunnen douchen. Support is stil, geen reactie. Zelfs via een app naar 1 van de service monteurs die support zou aangeven dat ze moeten reageren blijft het stil. :-|Mkw schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 17:05:
[...]
Dat dacht ik al, dat is ook het lastige van de screenshots want dat kun je er niet uithalen. Bij mij komt de flow niet boven de 16 omdat deze door support is gemaximeerd. Dit had te maken dat bij een flow van rond de 20 en hoger een irritant geluid in huis ontstond (vooral bij het opstarten, daarna zakt ie automatisch wat terug).
Mijn huis met alleen radiatoren wordt gewoon warm. Maximale vermogen zal tussen de 4 en 5 liggen. Als het echt koud wordt kom je niet hoger en als het minder koud is dan heb je geen hoger vermogen nodig als je tenminste geen hele korte runs wil.a.zwikstra schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 10:18:
[...]
Ik hoor ook een ruisend geluid, maar ik stoor mij er niet aan. Er wordt aangegeven dat bij een lagere flow het vermogen omlaag gaat. Wat is het maximale vermogen dat je ziet? Werkt het nog goed met een max flow van 16l/min? Ik heb geen vloerverwarming en alleen radiatoren. Het huis wordt goed warm, ik heb alleen het issue met de CV en niet kunnen douchen. Support is stil, geen reactie. Zelfs via een app naar 1 van de service monteurs die support zou aangeven dat ze moeten reageren blijft het stil. :-|
Ze hebben de oude versie van de webapplicatie teruggezet. Eerdere versie van de scrapper werkt op dit moment.JeBo1 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 18:28:
Ik had al de nieuwste versie van webscraper geïnstalleerd maar de Dewarmte data worden niet meer gelezen.
[ Voor 10% gewijzigd door ElmoDomo op 23-12-2024 18:17 ]
Het lijkt wel wat op mijn situatie. (zoals ik begon).ElmoDomo schreef op maandag 23 december 2024 @ 18:11:
Voor mijn huis ben ik geinteresseerd in de pomp AO. Wat ik me het meest afvraag is hoe de pomp AO en de CV met elkaar in balans kunnen komen. Ze staan op een behoorlijke afstand parallel aan elkaar terwijl er onderweg diverse aftakkingen naar vloerverwarming en radiatoren zijn. Zie bijgevoegde tekening van de installatie.
De mogelijke plaats van pomp AO zou kunnen zijn:
- Naast de garage met nieuwe leidingen door de vloer (5 meter) of om het huis bij de meterkast naar binnen (10 meter)
- Bij de technische ruimte van het zwembad met leiding met een beetje graafwerk onder de vloer (3 meter)
In de CV toevoerleiding zal in ieder geval een terugslagklep moeten worden gemonteerd.
De radiatoren en vloerverwarming begane grond worden door EVOhome aangestuurd als aparte zones.
De badkamer heeft een eigen thermostaat.
De CV wordt nu aan/uit gestuurd.
De radiatoren in de slaapkamers worden niet of nauwelijks gebruikt maar het moet wel kunnen.
Heeft iemand een vergelijkbare installatie of vergelijkbare vraag en daar ervaring mee?
[Afbeelding]
Ik heb de CV nog niet nodig gehad, daar is het nog niet koud genoeg voor geweest.ElmoDomo schreef op maandag 23 december 2024 @ 21:52:
@SjigEd
Dank voor jouw reactie.
Wanneer schakelt in jouw situatie de CV in?
Ik ben er van uit gegaan dat PompAO en CV parallel staan.
Bij de all electric oplossing kan je als het nodig is een doorstroomverwarmer van 3kw laten plaatsen als back up.Supernova_Black schreef op woensdag 25 december 2024 @ 23:05:
Dus ik kan zoals is aangegeven ervan uitgaan dat de boiler T een warmtepompboiler is en dus zelfvoorzienend is. Maar als dit inderdaad zo is en de CV ketel wordt verwijderd hoe wordt er dan nog bijgesprongen indien de warmtepomp niet voldoende warmte levert voor de CV installatie?
Ja dat klopt maar die is toch voor het tapwater en niet voor de verwarming?Retep91 schreef op woensdag 25 december 2024 @ 23:41:
[...]
Bij de all electric oplossing kan je als het nodig is een doorstroomverwarmer van 3kw laten plaatsen als back up.
Boiler T is een water/water warmtepomp boiler, deze onttrekt warmte uit je water systeem (wat nu nog je CV systeem is en straks dus uit je radiatoren/vloerverwarming). Met deze onttrokken warmte warmt hij het water in die boiler op.Supernova_Black schreef op donderdag 26 december 2024 @ 04:36:
[...]
Ja dat klopt maar die is toch voor het tapwater en niet voor de verwarming?
[ Voor 4% gewijzigd door TeutonMartin op 26-12-2024 18:53 ]
[ Voor 209% gewijzigd door TeutonMartin op 26-12-2024 18:55 ]
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq