Waarom een tweede warmtepomp erbij? Kom je tekort met de PompAO?TeutonMartin schreef op donderdag 26 december 2024 @ 11:22:
[Afbeelding]
Heb hier inmiddels de stoute schoenen aan getrokken en mijn PompAO verplaats (hij stond tegen de achtergevel van het huis wat achteraf toch niet helemaal de ideale plek voor ons was, hij staat nu 7 meter verder tegen de schuur) en in serie een Panasonic 7kw model er bij geplaatst. In huis het hele systeem aan gepast, open verdeler, alle koppelingen met de CV verwijderd. Beide systemen werkte in een keer zo der problemen dus daar was ik wel blij mee. Het ook support niet nodig gehad om pompAO weer aan de praat te krijgen nadat hij geheel leeg is geweest van CV water enzo.
Nu alleen nog de taak om beide pompen goed op elkaar in te regelen (dat zal hoofdzakelijk met de Panasonic gebeuren aangezien ik daar wel invloed heb op alle settings).
PompAO zak het meest draaien zoals voorheen, als het buiten kouder wordt dan 4 graden gaat de Panasonic helpen en voorzien ze samen (op een laag pitje) het huis van warmte. Ook als door harde wind de stooklijn van pompAO toch net wat te laag is zal de panasonic bij springen (met een 2 graden hogere stooklijn dan pompAO) om het huis binnen de gewenste temperatuur te houden.
Heb al een paar proef runnen gedaan en dat ziet er veel belovend uit.
Hoop dat het snel wat kouder gaat worden buiten haha.
Moet het geheel nog afwerken, van het voorjaar komt er ook een houten huisje om de 2 warmtepompen heen met shutters zodat ze niet meer te zien zijn.
PV: 4425 Wp via SMA, WP: DeWarmte PompAO, WPB: Atlantic explorer v5 270L, aansturing via Home Assistant, vrijstaande woning uit 1926, sinds 19-12-2025 van het gas af.
/f/image/VAudUikV8ZTQDJ1jRnB0dRvH.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pBCpa2CafoM89Ayfh1Ihc12W.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ueZpGgX3y90QXQC84ryM5N1Z.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/0VCfiagnFEDQq4npwSwJ03bK.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/6Z3vkfIhhgJG0Lu8NyGK3hgl.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/PmLLHJvCq6RwNOwxfyL9llnK.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/fLF5FsqwuHJwRIE3LrTrSwWi.png?f=fotoalbum_large)