Ervaringen met startup DeWarmte pompAO (l/w hybride WP)

Pagina: 1 ... 43 ... 52 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jansd
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19-09 10:21
TeutonMartin schreef op donderdag 26 december 2024 @ 11:22:
[Afbeelding]

Heb hier inmiddels de stoute schoenen aan getrokken en mijn PompAO verplaats (hij stond tegen de achtergevel van het huis wat achteraf toch niet helemaal de ideale plek voor ons was, hij staat nu 7 meter verder tegen de schuur) en in serie een Panasonic 7kw model er bij geplaatst. In huis het hele systeem aan gepast, open verdeler, alle koppelingen met de CV verwijderd. Beide systemen werkte in een keer zo der problemen dus daar was ik wel blij mee. Het ook support niet nodig gehad om pompAO weer aan de praat te krijgen nadat hij geheel leeg is geweest van CV water enzo.

Nu alleen nog de taak om beide pompen goed op elkaar in te regelen (dat zal hoofdzakelijk met de Panasonic gebeuren aangezien ik daar wel invloed heb op alle settings).
PompAO zak het meest draaien zoals voorheen, als het buiten kouder wordt dan 4 graden gaat de Panasonic helpen en voorzien ze samen (op een laag pitje) het huis van warmte. Ook als door harde wind de stooklijn van pompAO toch net wat te laag is zal de panasonic bij springen (met een 2 graden hogere stooklijn dan pompAO) om het huis binnen de gewenste temperatuur te houden.
Heb al een paar proef runnen gedaan en dat ziet er veel belovend uit.

Hoop dat het snel wat kouder gaat worden buiten haha.

Moet het geheel nog afwerken, van het voorjaar komt er ook een houten huisje om de 2 warmtepompen heen met shutters zodat ze niet meer te zien zijn.
Waarom een tweede warmtepomp erbij? Kom je tekort met de PompAO?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frans H
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 29-04 16:50
TeutonMartin schreef op donderdag 26 december 2024 @ 11:22:
[Afbeelding]

Heb hier inmiddels de stoute schoenen aan getrokken en mijn PompAO verplaats (hij stond tegen de achtergevel van het huis wat achteraf toch niet helemaal de ideale plek voor ons was, hij staat nu 7 meter verder tegen de schuur) en in serie een Panasonic 7kw model er bij geplaatst. In huis het hele systeem aan gepast, open verdeler, alle koppelingen met de CV verwijderd. Beide systemen werkte in een keer zo der problemen dus daar was ik wel blij mee. Het ook support niet nodig gehad om pompAO weer aan de praat te krijgen nadat hij geheel leeg is geweest van CV water enzo.

Nu alleen nog de taak om beide pompen goed op elkaar in te regelen (dat zal hoofdzakelijk met de Panasonic gebeuren aangezien ik daar wel invloed heb op alle settings).
PompAO zak het meest draaien zoals voorheen, als het buiten kouder wordt dan 4 graden gaat de Panasonic helpen en voorzien ze samen (op een laag pitje) het huis van warmte. Ook als door harde wind de stooklijn van pompAO toch net wat te laag is zal de panasonic bij springen (met een 2 graden hogere stooklijn dan pompAO) om het huis binnen de gewenste temperatuur te houden.
Heb al een paar proef runnen gedaan en dat ziet er veel belovend uit.

Hoop dat het snel wat kouder gaat worden buiten haha.

Moet het geheel nog afwerken, van het voorjaar komt er ook een houten huisje om de 2 warmtepompen heen met shutters zodat ze niet meer te zien zijn.
ZIet er goed uit die 2 warmtepompen in serie.
Ik ben erg benieuwd hoe dat werkt zo samen.
Ik ben bang dat ik zelf bij een paar graden onder de nul, ook wel aan de limiet van de pomp ao zal zitten en dan misschien ook wel zo'n oplossing wil proberen.
Wellicht ook meteen de mogelijkheid om een boilervat aan te sluiten (ipv de water-water boiler die toch wat geluid zal maken)

[ Voor 3% gewijzigd door Frans H op 26-12-2024 12:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeutonMartin
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19-09 17:23
jansd schreef op donderdag 26 december 2024 @ 11:36:
[...]

Waarom een tweede warmtepomp erbij? Kom je tekort met de PompAO?
Ja klopt, behoorlijk te kort (afhankelijk van lucht vochtigheid tussen de 5 en 2 graden buiten temperatuur zelfs in power modus al te kort met pompAO) en met toekomstige toevoeging van 50m2 op onze eerste verdieping zal dit te kort alleen maar toe nemen.

Ik kon via een goede vriend (die sinds kort ook warmtepompen plaatst en die ik recent met wat van zijn eerste installaties heb geholpen met de opgedane kennis hier van het Tweakers forum en door het tweaken aan PompAO) aan een Panasonic 7kw komen voor zijn inkoopprijs met factuur met installatie voor de subsidie dat ik het eigenlijk niet kon laten liggen.

Via dewarmte kon ik het backup element laten plaatsen voor 750 euro (Panasonic heeft al een 3kw backup element ingebouwd), ook had ik wel interesse in de koelmodus a 750 euro (Panasonic kan ik dit zo ontgrendelen), plus dan nog het verplaatsen van pompAO (nieuw leidingwerk, koppelingen en stroomkabels) zou me dan alles bij elkaar toch z’n 2000 euro kosten.

Ik heb nu alles aangepakt, koppelingen CV weg, 32mm leidingwerk van warmtepompen naar binnen, vloerverwarming verdeler pomploos gemaakt, veel minder haakse bochten, vuilafscheider met microbellen ontluchter, groepenkast uitbreiding voor 2 extra groepen en moet nu onder aan de streep 1350 euro zelf betalen.
Dat kon ik eigenlijk niet niet doen.
Wel totaal 3 hele dagen werk in mijn uppie, maar een troost was dat dewarmte toen mijn pompAO in 2 dagen met 2 man heeft geplaatst, dus voor een eerste keer zelf (en dan 1 nieuw en 1 verplaatsen) ook weer niet slecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supernova_Black
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 23-04 11:50
TeutonMartin schreef op donderdag 26 december 2024 @ 11:21:
[...]

Boiler T is een water/water warmtepomp boiler, deze onttrekt warmte uit je water systeem (wat nu nog je CV systeem is en straks dus uit je radiatoren/vloerverwarming). Met deze onttrokken warmte warmt hij het water in die boiler op.
Als er dus onvoldoende warmte in je systeem aanwezig is zal pompAO (pompAO is een lucht/water warmtepomp, deze onttrekt warmte uit de buitenlucht en voegt deze toe aan het watersysteem) deze warmte weer toevoegen. (Dit zal vooral dus in het voor/winter en naseizoen zo werken, in de zomer zal pompAO niks hoeven toe te voegen want dat gaat van zelf omdat het dan in je huis door de zon en temperaturen al warm genoeg is in huis.

dus simpel gezegd voegt pompAO warmte toe in je verwarmingssysteem, radiatoren en vloerverwarming geven deze warmte af aan je huis. Boiler T pikt ook warmte uit dit systeem om je van warm tapwater te voorzien.

Stel dat in de winter het vermogen van pompAO onvoldoende zou zijn krijg je je huis niet warm genoeg en je tapwater ook niet. In dit geval helpt het Element een handje mee door met een COP van 1 ongeveer 3kwh extra warmte toe te voegen.

Ben het dus niet geheel eens met de stelling van dewarmte want zonder pompAO (of CV) zal boiler T op een gegeven moment geen warm tapwater kunnen maken.
Bedankt voor de heldere uitleg d:)b . Het had fijn geweest als ze een basis blokschema op hun website hadden geplaatst.

Nog een aanvullend vraagje (Ik zit zelf in de elektrotechniek maar verarmingstechniek is niet echt mijn terrein). Als de pomp AO warmte produceert om de Boiler T van warmte te voorzien, zullen dan de radiatoren ook ongevraagd verwarmt worden? Of gaat men ervan uit dat je in de periode dat pomp AO moet bijspringen sowieso je radiatoren ook voor warmte benut? Of wellicht is de benodigde warmte nihil waardoor dit niet aan de radiatoren te voelen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mkw
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 22:13
Heeft iemand een installateur in midden Nl gevonden die onderhoud wil doen van zowel de pomp als een cv (remeha)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stofmeister
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 19-09 16:39
TeutonMartin schreef op donderdag 26 december 2024 @ 11:21:
[...]

Boiler T is een water/water warmtepomp boiler, deze onttrekt warmte uit je water systeem (wat nu nog je CV systeem is en straks dus uit je radiatoren/vloerverwarming). Met deze onttrokken warmte warmt hij het water in die boiler op.
Als er dus onvoldoende warmte in je systeem aanwezig is zal pompAO (pompAO is een lucht/water warmtepomp, deze onttrekt warmte uit de buitenlucht en voegt deze toe aan het watersysteem) deze warmte weer toevoegen. (Dit zal vooral dus in het voor/winter en naseizoen zo werken, in de zomer zal pompAO niks hoeven toe te voegen want dat gaat van zelf omdat het dan in je huis door de zon en temperaturen al warm genoeg is in huis.

dus simpel gezegd voegt pompAO warmte toe in je verwarmingssysteem, radiatoren en vloerverwarming geven deze warmte af aan je huis. Boiler T pikt ook warmte uit dit systeem om je van warm tapwater te voorzien.

Stel dat in de winter het vermogen van pompAO onvoldoende zou zijn krijg je je huis niet warm genoeg en je tapwater ook niet. In dit geval helpt het Element een handje mee door met een COP van 1 ongeveer 3kwh extra warmte toe te voegen.

Ben het dus niet geheel eens met de stelling van dewarmte want zonder pompAO (of CV) zal boiler T op een gegeven moment geen warm tapwater kunnen maken.
Mooie setup, en tof dat je zelf hebt verbouwd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gorgelmuil
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-09 09:23
Werkt de webapp bij jullie wel? Er stond voor de 25e dat de settings per 25-12 weer bereikbaar zouden zijn maar blijkbaar duurt het langer. Mijn instellingen stonden nog niet goed genoeg (newbie gebruiker) en met deze kou is dat echt irritant dat ik NIKS kan aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:20
Gorgelmuil schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 12:34:
Werkt de webapp bij jullie wel? Er stond voor de 25e dat de settings per 25-12 weer bereikbaar zouden zijn maar blijkbaar duurt het langer. Mijn instellingen stonden nog niet goed genoeg (newbie gebruiker) en met deze kou is dat echt irritant dat ik NIKS kan aanpassen.
Nope. Eerste seizoen met de pomp en ook de eerste keer sinds weken dat er aanhouden (milde) vorst is. Ik zie dat ik ook met de huidige settings niet meer mijn setpoint haal in huis en dat de watertemperatuur niet op de juiste temperatuur komt door de vele defrosts. Dit zou het moment zijn dat ik wellicht de instelling van CV backup zou willen activeren om iets meer warmtebuffer in het systeem te krijgen. Met 40m2 vloerverwarming is het toch net aan de krappe kant

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dnns85
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:44
Gorgelmuil schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 12:34:
Helaas. Hier hetzelfde. Huis koelt langzaam af. Geen CV hier als back-up. Niks aan te passen aan stooklijn of power mode inschakelen. Fijn dat ze dit soort dingen doen midden in het stookseizoen en dan ook nog kerst over tillen zonder fatsoenlijke communicatie.

Inmiddels is de melding aangepast:
You may be experiencing issues with updating your settings. We will be implementing a solution over the night of 29/12, which may lead to webapp downtime on 30/12. This will not affect the operation of your system.
Ze maken zich er een beetje makkelijk vanaf en hebben dit gewoon niet goed op orde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mkw
Vorig jaar was er nog helemaal geen webapp waarin je settings kon aanpassen en was support te druk om settings aan te passen. Daarom heb en had ik standaard Smart correction aan staan als backup.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerring1980
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17-09 11:09
Niet ideaal maar beter dan in de kou zitten: (pomp omzeilen en alleen op cv draaien.)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ytCZ74BzSvW4P7OFocWoc9joFR0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VAudUikV8ZTQDJ1jRnB0dRvH.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gorgelmuil
Het onderhoudsbericht heeft een update gehad:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IA8MDLnvHHUJtI2irna8XL1EYuU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pBCpa2CafoM89Ayfh1Ihc12W.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reinouts
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-09 09:32
Frans H schreef op donderdag 26 december 2024 @ 12:39:
[...]

(ipv de water-water boiler die toch wat geluid zal maken)
Voor wat het waard is, de Pomp T staat naast onze slaapkamer en het ding is echt fluisterstil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supernova_Black
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 23-04 11:50
reinouts schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 23:30:
[...]

Voor wat het waard is, de Pomp T staat naast onze slaapkamer en het ding is echt fluisterstil.
Hoi Reinouts, beschik jij over de all electric oplossing? Zo ja vind je het dan goed dat ik je een paar vragen stel via de bericht functie van Tweakers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Supernova_Black schreef op donderdag 26 december 2024 @ 19:08:
[...]
Als de pomp AO warmte produceert om de Boiler T van warmte te voorzien, zullen dan de radiatoren ook ongevraagd verwarmt worden? Of gaat men ervan uit dat je in de periode dat pomp AO moet bijspringen sowieso je radiatoren ook voor warmte benut? Of wellicht is de benodigde warmte nihil waardoor dit niet aan de radiatoren te voelen is.
Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Heeft iemand hier een antwoord op?

Als je je voorneemt dat je altijd alles laat mislukken en dat lukt, ben je dan een echte mislukkeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frans H
reinouts schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 23:30:
[...]

Hebben ze bij jou de Pomp T op de plaats van de cv gehangen? (aansluitingen van het verwarmingscircuit gebruikt)

De Auer Edel Eau wat een vergelijkbare boiler is, dient in de retour van de vloerverwarming te worden aangesloten.
Ik verwacht derhalve dat dit dan ook voor de Pomp T zal gelden, echter een duidelijk antwoordt op deze vraag krijg ik niet van Dewarmte (waarschijnlijk omdat degene die de mailtjes beantwoord niet de kennis heeft)

Bij mij wordt het lastig om de Pomp T in de retour van de vloerverwarming (beganegrond) te zetten. Als hij op de plaats van de CV ketel komt te zitten, zit hij parallel aan de radiatoren (1e verdieping) en de vloerverwarming.

Zou je schematisch kunnen aangeven hoe hij bij jou is aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jijzietdezenaam
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 23:11
Supernova_Black schreef op zondag 29 december 2024 @ 00:09:
[...]

Hoi Reinouts, beschik jij over de all electric oplossing? Zo ja vind je het dan goed dat ik je een paar vragen stel via de bericht functie van Tweakers?
Ik heb er ook 1, brand maar los:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jijzietdezenaam
Frans H schreef op zondag 29 december 2024 @ 11:21:
[...]

Hebben ze bij jou de Pomp T op de plaats van de cv gehangen? (aansluitingen van het verwarmingscircuit gebruikt)

De Auer Air wat een vergelijkbare boiler is, dient in de retour van de vloerverwarming te worden aangesloten.
Ik verwacht derhalve dat dit dan ook voor de Pomp T zal gelden, echter een duidelijk antwoordt op deze vraag krijg ik niet van Dewarmte (waarschijnlijk omdat degene die de mailtjes beantwoord niet de kennis heeft)

Bij mij wordt het lastig om de Pomp T in de retour van de vloerverwarming (beganegrond) te zetten. Als hij op de plaats van de CV ketel komt te zitten, zit hij parallel aan de radiatoren (1e verdieping) en de vloerverwarming.

Bij mij zit de pomp T aangesloten op de retourleiding van de radiatoren, dan gaat deze pas naar de pomp AO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jijzietdezenaam
Doet bij meer mensen de mydewarmte site het niet? Ik krijg de melding “kan de pagina niet openen omdat er geen serververbinding mogelijk is”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouteruitTB
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 23:17
Net als vorige jaar idd het bekende gekloot van de webapp... ben benieuwd wanneer het weer werkt want kan al dikke week niet bij de instellingen..
Vorige week kreeg ik te horen dat er rond de 25e een echte app ging komen dus hoop op het beste.
Dewarmte prima, de webapp sinds afgelopen maanden flink verbeterd maar het idee alleen al dat je een apparaat hebt staan wat je huis warm moet houden waarbij je geregeld zelf niet bij de bediening kan... te triest voor woorden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jansd
jijzietdezenaam schreef op zondag 29 december 2024 @ 13:52:
Doet bij meer mensen de mydewarmte site het niet? Ik krijg de melding “kan de pagina niet openen omdat er geen serververbinding mogelijk is”
Bij mij ook niet. Zoals hier boven vermeld werken ze vandaag en morgen aan de webapp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleyvernie
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21-07 21:34
Hoop op verbetering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jijzietdezenaam
WouteruitTB schreef op zondag 29 december 2024 @ 13:57:
Net als vorige jaar idd het bekende gekloot van de webapp... ben benieuwd wanneer het weer werkt want kan al dikke week niet bij de instellingen..
Vorige week kreeg ik te horen dat er rond de 25e een echte app ging komen dus hoop op het beste.
Dewarmte prima, de webapp sinds afgelopen maanden flink verbeterd maar het idee alleen al dat je een apparaat hebt staan wat je huis warm moet houden waarbij je geregeld zelf niet bij de bediening kan... te triest voor woorden!
Precies dit, ik heb hem nog niet heel lang dus nog niet volledig de kans gehad om stooklijn goed in te stellen, gelukkig maakt sunrain hele mooie controllers voor de warmtepomp;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jijzietdezenaam
Dus hier in huis is het opzich wel warm maar de ingestelde 20c die ik wil haalt ie met de huidige stooklijn niet, echt fijn dat dit niet aan te passen is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nivekamoud
  • Laatst online: 12-02 18:46
Welke controller heb je nodig hiervoor? Anders sloop ik de raspberry gewoon weg .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleyvernie
Portal online, settings nog niet bereikbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkHA22
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18-09 22:56
Ben je meteen van je garantie af als je gaat knutselen aan de besturing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouteruitTB
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 23:17
Kan weer inloggen maar settings is wederom niet te bereiken.
(Leuke foutmelding ook; neemt contact op met ons als dit probleem blijft.. op zondag..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nivekamoud
  • Laatst online: 12-02 18:46
HenkHA22 schreef op zondag 29 december 2024 @ 16:01:
Ben je meteen van je garantie af als je gaat knutselen aan de besturing
Bij mij staat deze al bijna 2 jaar. Garantie was toch 2 jaar dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jijzietdezenaam
nivekamoud schreef op zondag 29 december 2024 @ 18:25:
[...]

Bij mij staat deze al bijna 2 jaar. Garantie was toch 2 jaar dacht ik.
En dat zou ik nog wel eens willen aanvechten, productgarantie staat los van als je de besturing ervan aanpast. En daarnaast is de sunrain controller af fabriek he;) dewarmte bootst eigenlijk de controller na zonder een schermpje en een paar parameters passen ze aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerring1980
Ik ben nu in contact me de leverancier om te kijken of ik een sample batch kan krijgen. Schrik wel van verzendkosten / kosten per stuk (200 dollar inclusief) als ik er 1 bestel.

Aan de andere kant: 200 euro voor meer betrouwbare lokale aansturing (die ik zal gebruiken als backup en eenvoudige aanpassingen aan flow etc.) en mogelijkheid om te koelen.. al stuk goedkoper dan de koeloptie van dewarmte.

[ Voor 9% gewijzigd door jerring1980 op 30-12-2024 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcorolla
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 27-08 14:39
Sinds 2 dagen springt mijn CV ketel ineens als eerste aan terwijl dat altijd de pomp ao is geweest. Kan zoals iedereen niet bij de settings, meer mensen last van een afwijkende volgorde van warmte voorziening. Buitentemperatuur is niet kouder dan de dagen dat de pomp ao als eerste ging werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wesleyvernie
Dewarmte moet gewoon meer communiceren met de status wat wel is gelukt en wat niet.

Zo weet iedereen waar die aan toe is. En het is ook hele slechte marketing voor de service abbonementen 😂😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gorgelmuil
wesleyvernie schreef op zondag 29 december 2024 @ 20:25:
Dewarmte moet gewoon meer communiceren
Precies dit. Dat het tegen zit, kan gebeuren. Maar dat men belooft iets per 25-12 weer werkend te hebben (wat al tien dagen zo in op de pagina stond) en je dit vervolgens niet haalt, terwijl de instellingen veel te heet staan en het dus bakken met geld te veel kost, is echt niet netjes. Geef me gewoon toegang tot die raspberry en laat me zelf de config aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnns85
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:44
Inmiddels kan ik weer bij de instellingen en de stooklijn aanpassen... 🤞🏼

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jijzietdezenaam
Gorgelmuil schreef op zondag 29 december 2024 @ 22:16:
[...]

Precies dit. Dat het tegen zit, kan gebeuren. Maar dat men belooft iets per 25-12 weer werkend te hebben (wat al tien dagen zo in op de pagina stond) en je dit vervolgens niet haalt, terwijl de instellingen veel te heet staan en het dus bakken met geld te veel kost, is echt niet netjes. Geef me gewoon toegang tot die raspberry en laat me zelf de config aanpassen.
Heb het liever te warm dan te koud, bij mij was t vd week met -1 net te koud..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
Settings doet het bij mij nog steeds niet helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinouts
Frans H schreef op zondag 29 december 2024 @ 11:21:
[...]

Ja dat hebben ze gedaan. Maar hij staat, hij hangt niet. Het is een groot ding!
De Auer Air wat een vergelijkbare boiler is, dient in de retour van de vloerverwarming te worden aangesloten.
Je bedoelt de Auer Edel Eau? Dat is inderdaad hetzelfde principe.

Bedoel je te zeggen dat er een verschil zit in het circuit van de vloerverwarming en de radiatoren? Tja, bij mij is het allemaal één systeem waarin water wordt rondgepompt, zowel door vvw als radiatoren boven, en de Pomp T onttrekt daar warmte aan. Dan moet de Pomp AO soms iets harder werken, maar daar heb ik in de praktijk weinig van gemerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reinouts
rokil schreef op zondag 29 december 2024 @ 10:47:
[...]

Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Heeft iemand hier een antwoord op?
Wat ik van de techneuten bij de installatie begreep is dat de Pomp T zelf een seintje kan geven om water rond te gaan pompen. Of dit wellicht zelf doet, daar wil ik vanaf zijn. Als dat betekent dat de watertemperatuur onder een bepaalde drempel zakt kan dat de Pomp AO weer activeren en dus ook warmteafgifte veroorzaken. Maar ik heb nog niet meegemaakt dat de temperatuur meer dan drie tiende graad boven de ingestelde temperatuur kwam, maar dat zou ook kunnen komen doordat ik de turn off delay op max heb gezet,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcorolla
dnns85 schreef op zondag 29 december 2024 @ 22:20:
Inmiddels kan ik weer bij de instellingen en de stooklijn aanpassen... 🤞🏼
Hoe heb jij dat voor elkaar gekregen? Ik krijg iedere keer nog deze melding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dJAsA8xvd0g5nHLn6FMQoG5pHQg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ueZpGgX3y90QXQC84ryM5N1Z.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleyvernie
marcorolla schreef op maandag 30 december 2024 @ 08:46:
[...]

Hoe heb jij dat voor elkaar gekregen? Ik krijg iedere keer nog deze melding:

[Afbeelding]
Verwijder even je cookies en je browser historie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:15
wesleyvernie schreef op maandag 30 december 2024 @ 10:06:
[...]

CTRL + F5 will do the trick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iop
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-09 08:59

iop

wesleyvernie schreef op maandag 30 december 2024 @ 10:06:
[...]

TLer schreef op maandag 30 december 2024 @ 10:30:
[...]

CTRL + F5 will do the trick
Nope²

mag de groeten niet doen dus dat doe ik niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joarie
Je bent niet alleen hier in.
Ctrl-F5 en je gehele historie/cookies weggooien lijkt een homeopathische oplossing te zijn: voor sommigen werkt het heel goed en zijn ze erbij gebaat maar bij anderen is een andere aanpak nodig :+

Ik gok dat ze gewoon nog niet alle devices hebben vrijgegeven en dat ze beetje voor beetje de boel testen

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

RobertowNL

For your gear!

Ja, dat is wel normaal. De voorgaande keren doen ze dat ook in batches.
Hier doet hij het ook weer (en het lijkt ook sneller te zijn).

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frans H
reinouts schreef op zondag 29 december 2024 @ 23:47:
[...]

Ja dat hebben ze gedaan. Maar hij staat, hij hangt niet. Het is een groot ding!

[...]

Je bedoelt de Auer Edel Eau? Dat is inderdaad hetzelfde principe.

[...]

Bedoel je te zeggen dat er een verschil zit in het circuit van de vloerverwarming en de radiatoren? Tja, bij mij is het allemaal één systeem waarin water wordt rondgepompt, zowel door vvw als radiatoren boven, en de Pomp T onttrekt daar warmte aan. Dan moet de Pomp AO soms iets harder werken, maar daar heb ik in de praktijk weinig van gemerkt.
Ik bedoel inderdaad de Auer Edel Eau (pijnlijk foutje want die air is een gewone warmtepompboiler)

Ik had ook expliciet gevraagd of er een softwarematige koppeling tussen de Pomp AO en de Pomp T.

Als hij in de retour van de radiatoren zit en de radiatoren parallel aan de vloerverwarmingsverdeler zitten zal de temperatuur in de radiatoren sneller dalen en is het dauwpunt (waarschijnlijk een vast ingestelde waarde van 18 graden ofzo) veel sneller bereikt (in de zomer) en moet hij overschakelen naar een cop 1 verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joarie
Zo, eindelijk weer toegang tot de stooklijn!
Net op tijd voor de volgende vorstperiode :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
Joarie schreef op maandag 30 december 2024 @ 15:09:
Zo, eindelijk weer toegang tot de stooklijn!
Net op tijd voor de volgende vorstperiode :+
Ik had weer toegang maar inmiddels weer niet, nieuwe error:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AqPABRLqGGdTcIQodw0ubpZOG0E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0VCfiagnFEDQq4npwSwJ03bK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joarie
TeutonMartin schreef op maandag 30 december 2024 @ 15:18:
[...]

Ik had weer toegang maar inmiddels weer niet, nieuwe error:

[Afbeelding]
Die heb ik ook een tijdlang gehad.
Maar ik heb andere waardes nu ingeschoten maar die lijken niet opgepakt te worden door de pomp. Die blijft doodleuk doorreutelen op de oude stooklijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• domax
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-03 23:35
Heb net een pre-order geplaatst om subsidie veilig te stellen.
maar, als ik de problemen lees die jullie ervaren, slaat bij mij wel twijfel toe.

Even los van de web app issues. Doet de warmtepomp wat ie moet doen? Huis verwarmen en warm tapwater tegen lage kosten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• f.welvering
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:51
domax schreef op maandag 30 december 2024 @ 18:48:
maar, als ik de problemen lees die jullie ervaren, slaat bij mij wel twijfel toe.

Even los van de web app issues. Doet de warmtepomp wat ie moet doen? Huis verwarmen en warm tapwater tegen lage kosten?
Tapwater kan ik niets over zeggen, maar het verwarmen ben ik prima tevreden over.
Piept en kraakt wel eens omdat ik zelf wat te krap door de bocht wil, maar dat staat los van de functie van de PompAO.

App is geregeld wat gedoe, maar als het goed is komt er een echte app, laten we hopen dat deze beter is. Al hoef je in principe niet in de app als de PompAO goed is ingesteld.

Doordat wij als tweakers de stooklijn zo optimaal mogelijk willen hebben staat deze wel eens te laag, en als de app het dan niet doet, tja dan klagen we met zijn allen natuurlijk stevig.

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nelving
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 17-09 12:59

Eens met voorgaande reactie. De pomp doet het prima als deze goed is ingesteld. De IT kant/ webapp is helaas niet al te best best. Ik hou er al rekening mee de instelling niet te krap te maken want als de webapp er dan mee ophoudt en koud weer intreedt dan is dat niet fijn.
Ik ken de details van de oorzaak van de storing niet, maar mijn ervaring in het werkveld van IT geeft mij de indruk dat er een slecht wijzigingsproces ter grondslag ligt. Bijv. slecht / incorrect testen, geen solide rollback en slechte timing van changes. Als mijn indruk correct is dan zal dat met een echte app dezelfde problemen blijven geven bij toekomstige wijzigingen.
Architectuur van het geheel heeft uiteraard invloed op de afhankelijkheid met het wijzigingsproces. Stel dat de echte app onafhankelijk dus direct en lokaal de instelling kan aanpassen dan biedt dat een andere en flexibele situatie.

[ Voor 10% gewijzigd door nelving op 30-12-2024 22:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcorolla

Hier nu inmiddels 2 weken tevreden gebruiker over de hardware kant van de pomp AO. 40 kuub gas bespaard. Ben het wel eens met de eerdere reacties ik was van plan om de instelling op pomp only te zetten maar met de kou in aantocht en een app die niet goed werkt laat ik het wel even zo dit stookseizoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joarie
Wat is een beetje jullie deltaT bij een defrost?
Ik zie hier dat het circuit ongeveer 4-5 graden daalt bij een defrost en dat lijkt me gevoelsmatig veel.
Ben namelijk langzaam aan het rekenen of er toch wel een buffervat nodig is en ik de verdeler pomploos moet gaan maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frans H
Joarie schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 10:30:
Wat is een beetje jullie deltaT bij een defrost?
Ik zie hier dat het circuit ongeveer 4-5 graden daalt bij een defrost en dat lijkt me gevoelsmatig veel.
Ben namelijk langzaam aan het rekenen of er toch wel een buffervat nodig is en ik de verdeler pomploos moet gaan maken.
Bij mij daalt de Tr nadat hij weer op gang gekomen is ongeveer 1 graad (Tr van 27 naar 26)
Het zal wel van invloed zijn of je veel radiatoren open hebt staan (bij mij staan op de 1e verdieping een aantal geknepen radiatoren open).
Bij alleen vloerverwarming, zonder pomp in de verdeler, zal het de minste invloed hebben.

N.B. De verdeler pomploos maken gaat wel behoorlijk veel helpen omdat een verdeler met pomp een grote reductie in flow door de verdeler (niet in de vloer want daar zorgt de interne pomp voor) geeft, door het ventiel en de thermostaatknop.

Het is verstandiger de pomp uit de verdeler te halen dan een buffervat te nemen. Buffervat kost efficiëntie (cop).

[ Voor 37% gewijzigd door Frans H op 31-12-2024 12:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• a.zwikstra
  • Laatst online: 19-09 07:50
Frans H schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 19:48:
[...]

Het lijkt echt een probleem in de CV ketel, dus het heeft naar mijn mening geen zin om de support van Dewarmte te mailen. Je zal echt de CV monteur moeten hebben denk ik.
update 31-12: Vandaag is een support engineer 3 uur bezig geweest met het proberen oplossen van het probleem dat de druk wegvalt in de CV. Remeha geeft aan dat er een drukvat toegevoegd moet worden. Maar Dewarmte geeft aan dat het niet nodig is omdat er 11 radiatoren openstaan.
Analyse is nu wanneer de cv is bijgesprongen het systeem dan afkoelt en daardoor de druk in de CV onder de 0.7 gaat. Althans dat denkt de elektronische drukmeter. Uiteindelijk is er met Auke (oprichter Dewarmte) overlegd. Hij geeft aan dat een mogelijke oplossing de terugslagklep verwijderen is. Alleen dat paste niet meer in de planning. Volgend jaar verder dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frans H
a.zwikstra schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 15:15:
[...]

update 31-12: Vandaag is een support engineer 3 uur bezig geweest met het proberen oplossen van het probleem dat de druk wegvalt in de CV. Remeha geeft aan dat er een drukvat toegevoegd moet worden. Maar Dewarmte geeft aan dat het niet nodig is omdat er 11 radiatoren openstaan.
Analyse is nu wanneer de cv is bijgesprongen het systeem dan afkoelt en daardoor de druk in de CV onder de 0.7 gaat. Althans dat denkt de elektronische drukmeter. Uiteindelijk is er met Auke (oprichter Dewarmte) overlegd. Hij geeft aan dat een mogelijke oplossing de terugslagklep verwijderen is. Alleen dat paste niet meer in de planning. Volgend jaar verder dus.
Ik begrijp eerlijk gezegd niets van dit verhaal.
Allereerst een drukvat (expansievat) heb je altijd in het circuit zitten ongeacht of je een warmtepomp hebt of niet.

Als je nu geen expansievat in je systeem hebt, zou dit alles kunnen verklaren.

Wellicht is er een spraakverwarring en heeft men het over een buffervat, die bij alleen radiatoren eigenlijk altijd wordt toegepast omdat anders de defrost problemen geeft dat je huis te erg afkoelt en er mogelijk niet voldoende water is om de defrost te doen zonder een backup element (pomp AO heeft geen backup element).
De oplossing van Auke om de terugslagklep te verwijderen begrijp ik ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jansd
jerring1980 schreef op zondag 29 december 2024 @ 19:31:
Ik ben nu in contact me de leverancier om te kijken of ik een sample batch kan krijgen. Schrik wel van verzendkosten / kosten per stuk (200 dollar inclusief) als ik er 1 bestel.

Aan de andere kant: 200 euro voor meer betrouwbare lokale aansturing (die ik zal gebruiken als backup en eenvoudige aanpassingen aan flow etc.) en mogelijkheid om te koelen.. al stuk goedkoper dan de koeloptie van dewarmte.
200 euro voor 1 stuk is best veel. Is je ook bekend hoeveel elk exemplaar meer kost? Kan me goed voorstellen dat als we hier inventariseren dat er meer belangstelling is. Dat kan dan de stuksprijs flink drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jansd
f.welvering schreef op maandag 30 december 2024 @ 19:19:
[...]

Tapwater kan ik niets over zeggen, maar het verwarmen ben ik prima tevreden over.
Piept en kraakt wel eens omdat ik zelf wat te krap door de bocht wil, maar dat staat los van de functie van de PompAO.

App is geregeld wat gedoe, maar als het goed is komt er een echte app, laten we hopen dat deze beter is. Al hoef je in principe niet in de app als de PompAO goed is ingesteld.

Doordat wij als tweakers de stooklijn zo optimaal mogelijk willen hebben staat deze wel eens te laag, en als de app het dan niet doet, tja dan klagen we met zijn allen natuurlijk stevig.
Reactie van @f.welvering zou ook die van mij kunnen zijn. Ben al ruim een jaar tevreden over functioneren PompAO. En ja, ook deze tweaker optimaliseert wel eens te ver door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinouts
Frans H schreef op maandag 30 december 2024 @ 12:25:
[...]

Ik bedoel inderdaad de Auer Edel Eau (pijnlijk foutje want die air is een gewone warmtepompboiler)

Ik had ook expliciet gevraagd of er een softwarematige koppeling tussen de Pomp AO en de Pomp T.

Als hij in de retour van de radiatoren zit en de radiatoren parallel aan de vloerverwarmingsverdeler zitten zal de temperatuur in de radiatoren sneller dalen en is het dauwpunt (waarschijnlijk een vast ingestelde waarde van 18 graden ofzo) veel sneller bereikt (in de zomer) en moet hij overschakelen naar een cop 1 verwarming.
Over de softwarematige koppeling, dat weet ik niet precies. Voor het overige heb je vast gelijk, maar stel dat de Pomp T significant kan zorgen voor koeling dan hoeft de AO ook weer minder hard te koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jijzietdezenaam
reinouts schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 21:12:
[...]

Over de softwarematige koppeling, dat weet ik niet precies. Voor het overige heb je vast gelijk, maar stel dat de Pomp T significant kan zorgen voor koeling dan hoeft de AO ook weer minder hard te koelen.
De pomp t is bedoeld om tapwater op 50/60 graden te houden en staat in de retour van de pomp ao, dan krijg je niet meer koeling in je vloer of radiatoren. of je moet niet willen douchen;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rooiejos
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 29-03 09:02
Hoeveel liter flow per minuut hebben jullie? Ik heb 6,8l/min, met de thermostaat van de vloerverwarming op 34. Weet niet of de flow veel hoger word door thermostaat meer open te draaien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeutonMartin
Rooiejos schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 15:55:
Hoeveel liter flow per minuut hebben jullie? Ik heb 6,8l/min, met de thermostaat van de vloerverwarming op 34. Weet niet of de flow veel hoger word door thermostaat meer open te draaien?
Ik heb met PompAO 21 liter (thermostaat van de vloerverwarming geheel verwijderd aangezien ik ook geen CV ketel meer gebruik). In Cascade met nog een Panasonic warmtepomp kom ik aan 30 liter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeBo1
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 08-09 18:59
Ik heb ook weer de oude multiscrape versie teruggezet (6.8.1) maar zie geen verbetering.

Ik zie wél dat de status pagina op dewarmte nu: https://mydewarmte.com/status/status/xxx/A-xxx/ heet met achter de A je installatienummer.

Hoe verwerk je deze verandering in het script? In de eerste 'resource' aanroep en/of in de form submit?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HenkHA22
Dankzij het programmeerwerk van oa glkx (zie pagina 163 van dit forum: op regel 2 en regel 111 de nummers van je eigen installatie ingeven plus jouw inlognaam en passwoord op regels 19&20 en 128&129) en wat zelf geknutsel is het gelukt om een dashboard van onze PompAO te maken, waarin de gescrapte gegevens staan van de recent ge-update webapp van DeWarmte!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EJ_LnE-i8WjbUd_4UqtFaNkod1M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6Z3vkfIhhgJG0Lu8NyGK3hgl.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door HenkHA22 op 01-01-2025 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frans H
6,8 echt te weinig.
In principe dien je de thermostaatknop helemaal open te zetten om zo veel als mogelijk doorstroming te krijgen maar als je geen radiatoren open zet zal de flow nooit hoog kunnen worden.
Een verdeler met pomp heeft ook nog een voetventiel die de flow beperkt. (deze ook zover mogelijk openzetten)

Blijft natuurlijk beter om een verdeler zonder pomp te nemen, of de huidige ombouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeBo1
HenkHA22 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 17:47:
Dankzij het programmeerwerk van glkx (zie pagina 163 van dit forum: op regel 2 en regel 111 de nummers van je eigen installatie ingeven plus jouw inlognaam en passwoord op regels 19&20 en 128&129) en wat zelf geknutsel is het gelukt om een dashboard van onze PompAO te maken, waarin de gescrapte gegevens staan van de recent ge-update webapp van DeWarmte!

[Afbeelding]
Henk, welke versie van HA, HA Core en multiscrape heb je dit werkend gekregen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkHA22
Ik heb:
Multiscrape 8.0.2
Home Assistant 2024.12.5
Supervisor 2024.12.0
OS 14.1
Frontend 20241127.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeBo1
wesleyvernie schreef op woensdag 11 december 2024 @ 22:18:
Wat vinden jullie van het nieuwe modbus display van Sunrain (de leverancier van de pomp)?

[Afbeelding]
Mooi ding. Weet je waar ze te koop zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkHA22
Wij hebben op de PompAO uitsluitend de vloerverwarming aangesloten en verwarmen de hele begane grond van 120m2 van onze vrijstaande woning.
De 100% waterzijdige scheiding tussen het cirquit vloerverwarming en de rest van het huis is in overleg met DeWarmte gedaan om vermenging met het water (en de druk!) van de stadsverwarming te voorkomen.
De stadsverwarming gebruiken we uitsluitend voor warm water en de bovenverdieping.

De regeling van PompAO staat op “geen back-up” (toen we er nog bij konden via settings)
De toevoerwatertemperatuur staat, afhankelijk van de weersverwachting, handmatig ingesteld op setpoint 50 a 55 graden.
De vloerverwarming is als volgt ingesteld:
- circulatiepomp draait automatisch als de watertemperatuur vanaf pompao boven 25 graden komt
- idem slaat de pomp automatisch af als de watertemperatuur vanaf pompao is gedaald tot beneden 30 graden
- thermostaatkraan toevoer vloerverwarming staat volledig open
- thermostaatkraan retour na de verdeler vloerverwarming staat volledig open
- water in vv circuleert als voorheen met bijvoeden warm water vanaf pompao (door het circuleren komt de temperatuur van het water dat de vloer in gaat nooit boven 40 a 45 graden)
- op deze manier gebruiken we de vloer als een enorme warmtebuffer (langzaam opwarmen, langzaam afkoelen)
- pompao wordt aangestuurd door een aparte Tado kamerthermostaat (aan/uit) die als volgt is ingesteld:
- 0.00 tot 09.00 uur 19 graden
- 09.00 tot 12.00 uur 21 graden (hierdoor staat PompAO iig aan als er eventueel zon is en de panelen werken)
- 12.00 tot 21.00 uur 22 graden (idem, ook als de zon in de kamer staat, vooral in de herfst, winter en het voorjaar)
- 21.00 tot 24.00 19 graden
Zo heeft PompAO gewerkt vanaf de inbedrijfstelling op 10 oktober 2023.
DeWarmte (Auke zelf) heeft de maximale waterflow van onze wp ingesteld op 7,5 ltr/min, wat voor ons doel voldoende is zonder al te veel watergeruis in de leidingen. Deze instelling brengt voldoende warmte-energie het huis in. De COP ligt meestal rond de 3,5 door het wat hogere setpoint, behalve als het buiten koud is, dan daalt hij naar net onder de drie.

Zodra we weer bij de settings kunnen ga ik nog experimenteren met een iets hogere flow van 10 ltr/min
Binnenkort gaan we nog experimenteren een constante temperatuur op de Tado zonder bescheiden nachtverlaging.

Hoop hiermee mede-gebruikers geholpen te hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TeutonMartin
HenkHA22 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 19:33:
[...]

Wij hebben op de PompAO uitsluitend de vloerverwarming aangesloten en verwarmen de hele begane grond van 120m2 van onze vrijstaande woning.
De 100% waterzijdige scheiding tussen het cirquit vloerverwarming en de rest van het huis is in overleg met DeWarmte gedaan om vermenging met het water (en de druk!) van de stadsverwarming te voorkomen.
De stadsverwarming gebruiken we uitsluitend voor warm water en de bovenverdieping.

De regeling van PompAO staat op “geen back-up” (toen we er nog bij konden via settings)
De toevoerwatertemperatuur staat, afhankelijk van de weersverwachting, handmatig ingesteld op setpoint 50 a 55 graden.
De vloerverwarming is als volgt ingesteld:
- circulatiepomp draait automatisch als de watertemperatuur vanaf pompao boven 25 graden komt
- idem slaat de pomp automatisch af als de watertemperatuur vanaf pompao is gedaald tot beneden 30 graden
- thermostaatkraan toevoer vloerverwarming staat volledig open
- thermostaatkraan retour na de verdeler vloerverwarming staat volledig open
- water in vv circuleert als voorheen met bijvoeden warm water vanaf pompao (door het circuleren komt de temperatuur van het water dat de vloer in gaat nooit boven 40 a 45 graden)
- op deze manier gebruiken we de vloer als een enorme warmtebuffer (langzaam opwarmen, langzaam afkoelen)
- pompao wordt aangestuurd door een aparte Tado kamerthermostaat (aan/uit) die als volgt is ingesteld:
- 0.00 tot 09.00 uur 19 graden
- 09.00 tot 12.00 uur 21 graden (hierdoor staat PompAO iig aan als er eventueel zon is en de panelen werken)
- 12.00 tot 21.00 uur 22 graden (idem, ook als de zon in de kamer staat, vooral in de herfst, winter en het voorjaar)
- 21.00 tot 24.00 19 graden
Zo heeft PompAO gewerkt vanaf de inbedrijfstelling op 10 oktober 2023.
DeWarmte (Auke zelf) heeft de maximale waterflow van onze wp ingesteld op 7,5 ltr/min, wat voor ons doel voldoende is zonder al te veel watergeruis in de leidingen. Deze instelling brengt voldoende warmte-energie het huis in. De COP ligt meestal rond de 3,5 door het wat hogere setpoint, behalve als het buiten koud is, dan daalt hij naar net onder de drie.

Zodra we weer bij de settings kunnen ga ik nog experimenteren met een iets hogere flow van 10 ltr/min
Binnenkort gaan we nog experimenteren een constante temperatuur op de Tado zonder bescheiden nachtverlaging.

Hoop hiermee mede-gebruikers geholpen te hebben.
Persoonlijk vraag ik me af waarom je pompAO gebruikt op z’n hoge aanvoer temperatuur als hij alleen voor de vloerverwarming gebruikt wordt?
Je laat nu pompAO het aanvoer water heel warm maken, vervolgens laat je dit warme water mengen zodat het weer kouder wordt door het toevoegen van koud retour water. Dit is funest voor je COP.

Wat je wilt is dat pompAO op een zo laag mogelijke aanvoer temperatuur werkt, zo werkt hij het effiecienst. Elke extra graden verschil tussen de buiten temperatuur en je aanvoerstemperatuur zorgt voor een slechtere COP.
Ik zou in jou geval als dit kan de gehele bijmenging weg halen, aanvoer pompAO direct je vloer in en een zo laag mogelijke stooklijn kiezen om je huis mee te verwarmen. Zo gaat je COP enorm omhoog. Je gebruikt je warmtepomp nu eigenlijk als een CV, dat is zonde.

Aanvoer komt hier nooit boven de 35 graden, SCOP 2024 was 5,1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkHA22
TeutonMartin schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 21:29:
[...]

Persoonlijk vraag ik me af waarom je pompAO gebruikt op z’n hoge aanvoer temperatuur als hij alleen voor de vloerverwarming gebruikt wordt?
Je laat nu pompAO het aanvoer water heel warm maken, vervolgens laat je dit warme water mengen zodat het weer kouder wordt door het toevoegen van koud retour water. Dit is funest voor je COP.

Wat je wilt is dat pompAO op een zo laag mogelijke aanvoer temperatuur werkt, zo werkt hij het effiecienst. Elke extra graden verschil tussen de buiten temperatuur en je aanvoerstemperatuur zorgt voor een slechtere COP.
Ik zou in jou geval als dit kan de gehele bijmenging weg halen, aanvoer pompAO direct je vloer in en een zo laag mogelijke stooklijn kiezen om je huis mee te verwarmen. Zo gaat je COP enorm omhoog. Je gebruikt je warmtepomp nu eigenlijk als een CV, dat is zonde.

Aanvoer komt hier nooit boven de 35 graden, SCOP 2024 was 5,1.
Uit sommige reacties krijg ik de indruk dat een hoge COP de heilige graal is.
Ja ik weet dat we met het nodige tweaken en scherp aan de wind zeilen efficiënter kunnen verwarmen maar…
Ik bekijk het vanuit een ander perspectief.
Na een netto investering in de warmtepomp van nog geen €4000 heb ik een jaar lang niets afgenomen van de stadsverwarming, terwijl dit normaal gesproken iets tussen de 45 en 70 GJ per jaar was (a €55 per GJ). Een forse besparing! Bovendien hebben we door de ruimer bemeten warmtepomp voldoende capaciteit in huis om tzt de stadsverwarming in het geheel af te laten sluiten en na een kleine aanpassing van het leidingwerk de rest van het huis te verwarmen en eventueel een hybriede boiler voor warm water. Een tevreden klant van DeWarmte!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TeutonMartin
HenkHA22 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 22:22:
[...]

Uit sommige reacties krijg ik de indruk dat een hoge COP de heilige graal is.
Ja ik weet dat we met het nodige tweaken en scherp aan de wind zeilen efficiënter kunnen verwarmen maar…
Ik bekijk het vanuit een ander perspectief.
Na een netto investering in de warmtepomp van nog geen €4000 heb ik een jaar lang niets afgenomen van de stadsverwarming, terwijl dit normaal gesproken iets tussen de 45 en 70 GJ per jaar was (a €55 per GJ). Een forse besparing! Bovendien hebben we door de ruimer bemeten warmtepomp voldoende capaciteit in huis om tzt de stadsverwarming in het geheel af te laten sluiten en na een kleine aanpassing van het leidingwerk de rest van het huis te verwarmen en eventueel een hybriede boiler voor warm water. Een tevreden klant van DeWarmte!
Als je er natuurlijk zo in staat helemaal prima, groot verbruikers (ben ik ook) hebben een veel snellere terugverdientijd dan de wat kleinere verbruikers.

Om even te rekenen met jou gemiddelde, besparing van 60GJ gaat om 16680 kwh aan warmte, als je dit met pompAO met een COP van 3,5 toevoegt komt je uit op een verbruik van 4765 kwh aan stroom. Met een COP van 5 zou je uitkomen op een stroomverbruik van 3336 kwh. Verschil van 1429 kwh verbruik op jaar basis, met de huidige tarieven zit je dan al snel aan een 400 euro. Als dat (wat ik zeker denk met enkel je vloerverwarming) met wat simpele aanpassingen gerealiseerd kan worden zou ik denken waarom niet, is over 10 jaar toch weer een nieuwe warmtepomp extra bespaard ;) .

Met een flinke hoeveelheid zonnepanelen en u nog salderen is de rekensom natuurlijk heel anders, probeer alleen aan te geven dat het streven naar een goede COP financieel best interessant kan zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door TeutonMartin op 01-01-2025 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkHA22
TeutonMartin schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 23:02:
[...]

Als je er natuurlijk zo in staat helemaal prima, groot verbruikers (ben ik ook) hebben een veel snellere terugverdientijd dan de wat kleinere verbruikers.

Om even te rekenen met jou gemiddelde, besparing van 60GJ gaat om 16680 kwh aan warmte, als je dit met pompAO met een COP van 3,5 toevoegt komt je uit op een verbruik van 4765 kwh aan stroom. Met een COP van 5 zou je uitkomen op een stroomverbruik van 3336 kwh. Verschil van 1429 kwh verbruik op jaar basis, met de huidige tarieven zit je dan al snel aan een 400 euro. Als dat (wat ik zeker denk met enkel je vloerverwarming) met wat simpele aanpassingen gerealiseerd kan worden zou ik denken waarom niet, is over 10 jaar toch weer een nieuwe warmtepomp extra bespaard ;) .

Met een flinke hoeveelheid zonnepanelen en u nog salderen is de rekensom natuurlijk heel anders, probeer alleen aan te geven dat het streven naar een goede COP financieel best interessant kan zijn.
Dat is duidelijk! Dank voor je reactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeutonMartin
Zijn er meer mensen die sinds 07:30 een ongewoon gedrag van pompAO zien?
Sinds 07:30 zie ik helemaal geen data meer in de webapp. Sinds dien lijkt ook mijn pompAO van slag, hij ging eerst geheel uit, daarna steeds pieken en dalen, of hij blijft weer in een defrost cycle hangen zoals voorgaande jaren ook steeds gebeurde.
Voor nu warmtevraag uit gezet, straks weer opstarten en kijken wat er gebeurd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sCyzz53v6NMLYFUVzVewXmpokmg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PmLLHJvCq6RwNOwxfyL9llnK.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ckIhAHJFMbQ17q-hU9FG1orCd4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fLF5FsqwuHJwRIE3LrTrSwWi.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jansd
TeutonMartin schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 09:20:
Sinds 07:30 zie ik helemaal geen data meer in de webapp. Sinds dien lijkt ook mijn pompAO van slag, hij ging eerst geheel uit, daarna steeds pieken en dalen, of hij blijft weer in een defrost cycle hangen zoals voorgaande jaren ook steeds gebeurde.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nee, geen last van. Draait gewoon normaal (met elk uur een defrost).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDOBL
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 19-09 17:58
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hier ook pieken en dalen. Geen stabiel gedrag iig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob2011
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-09 21:48
De settings page ligt er wel weer uit.
Nu naar 1 jaar volledig op de AO draaiende 7383kWh aan warmte met een verbruik van 2270kWh <.COP 3,25 was in 2023 COP 3,17 en in jan 2024 liep de AO nog niet zo als nu veel issues met de webapp, nu gelukkig allemaal opgelost *kuch* Sinds dat je de app de CV volledig kon uitzetten loopt hier alles op de AO, ik heb alleen radiatoren stooklijn ligt tussen 37 en 45 graden wat prima is en levert gem een cop op van 3,5. Goedkoper dan Gas. Ook het huis is veel warmer dan op gas ivm op temp houden, en dit is dan ook wel een dingetje (gevoelsmatig) Als er niemand thuis is de gehele dag dan gaat de temp naar 15 - 17 graden waarom stoken ? en dan weer van 17 naar 20 kost echt wel 4 uurtjes met 2kWh stroom. Bij 45 graden heb ik 2kWh en 37 800W. Zou wel mooi zijn als je de gehele dag silent mode kon gebruiken om het verbruik te beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Inmiddels werkt het weer. Verbaasde me over de snelle reactie via de email (binnen een uur na versturen).
Controle unit binnen paar minuten spanningsloos gemaakt, na weer inpluggen was de data terug. PompAO was offline volgens de helpdesk.

Zijn er tweakers die bedraade communicatie tussen de binnenunit en pompAO hebben inplaats van de standaard draadloze met antennes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

RobertowNL

For your gear!

TeutonMartin schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 11:18:
[...]

Inmiddels werkt het weer. Verbaasde me over de snelle reactie via de email (binnen een uur na versturen).
Controle unit binnen paar minuten spanningsloos gemaakt, na weer inpluggen was de data terug. PompAO was offline volgens de helpdesk.

Zijn er tweakers die bedraade communicatie tussen de binnenunit en pompAO hebben inplaats van de standaard draadloze met antennes?
Ja, direct bedraad laten aansluiten destijds, daar in die twee jaar nog geen enkel probleem van de verbinding gehad.

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
RobertowNL schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 11:31:
[...]

Ja, direct bedraad laten aansluiten destijds, daar in die twee jaar nog geen enkel probleem van de verbinding gehad.
Heb je daar toevallig foto’s van zowel in de controle unit als in PompAO en wat voor kabel gebruikt is? Wil dit ook gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frans H
[...]

Ik heb de eerste maand heel veel problemen gehad met de draadloze verbinding.
Verloor de connectie voortdurend en moest de buitenunit vaak herstarten om de verbinding weer terug te krijgen.
Uiteindelijk is er iemand langsgeweest die in de buitenunit en in de het pi kastje andere firmware in de communicatie heeft gezet en sinds die tijd geen enkele storing meer gehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klokanonieme
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 09-09 13:27
Mocht je kunnen programmeren en interesse hebben om mee te helpen om een standalone aansturing te hebben voor de pomp, stuur me even een PM

[ Voor 3% gewijzigd door klokanonieme op 02-01-2025 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
Frans H schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 11:37:
[...]

Ik heb de eerste maand heel veel problemen gehad met de draadloze verbinding.
Verloor de connectie voortdurend en moest de buitenunit vaak herstarten om de verbinding weer terug te krijgen.
Uiteindelijk is er iemand langsgeweest die in de buitenunit en in de het pi kastje andere firmware in de communicatie heeft gezet en sinds die tijd geen enkele storing meer gehad.
Jij toevallig foto’s beschikbaar daarvan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.zwikstra
[...]

Mijn pomp is geplaatst half maart 2024. Ik heb veel communicatie problemen gehad en uiteindelijk heb ik samen met een monteur van de warmte de pomp via een draad gekoppeld aan de besturingsunit. Daarna nooit meer problemen gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
a.zwikstra schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 11:55:
[...]

Mijn pomp is geplaatst half maart 2024. Ik heb veel communicatie problemen gehad en uiteindelijk heb ik samen met een monteur van de warmte de pomp via een draad gekoppeld aan de besturingsunit. Daarna nooit meer problemen gehad.
Wat voor draad is daarvoor gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a.zwikstra
TeutonMartin schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 11:56:
[...]

Wat voor draad is daarvoor gebruikt?
Een standaard 2-aderige draad. Je kan ook een UTP kabel gebruiken en niet alle aders gebruiken. Het aansluiten op de bestuuringsunit en de pomp heeft de monteur gedaan. De 2 RF modules zijn verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frans H
TeutonMartin schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 11:48:
[...]

Jij toevallig foto’s beschikbaar daarvan?
Nee want het was niets meer dan een mannetje die het deksel van de warmtepomp afhaalde waarbij je bij de printplaaten komt en hij zijn laptop ergens (niet gezien welke contacten) aan koppelde en de nieuwe firmware installeerde. Hij eeed vervolgens het zelfde met de Pi controle box. (hooguit een half uurtje werk)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TeutonMartin
a.zwikstra schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 11:58:
[...]

Een standaard 2-aderige draad. Je kan ook een UTP kabel gebruiken en niet alle aders gebruiken. Het aansluiten op de bestuuringsunit en de pomp heeft de monteur gedaan. De 2 RF modules zijn verwijderd.
Bedankt zal er binnenkort eens naar kijken, zal daarna kleine handleiding maken voor eventuele andere Tweakers die dit ook willen doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frans H
a.zwikstra schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 11:55:
[...]

Mijn pomp is een paar weken later geïnstalleerd met dezelfde problemen.
Bij mij is later dus de firmware van de communicatie units bijgewerkt waarna de problemen volledig zijn opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a.zwikstra
Frans H schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 12:05:
[...]

Mijn pomp is een paar weken later geïnstalleerd met dezelfde problemen.
Bij mij is later dus de firmware van de communicatie units bijgewerkt waarna de problemen volledig zijn opgelost.
Bij mij is de firmware ook bijgewerkt, maar dat loste uiteindelijk niet de communicatie problemen op. Dus daarom toch gekozen om te bedraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeBo1
Beste GLKX, bedankt voor je script. Dit lost een hoop problemen aan mijn kant op :)

ik zie dat je ook 2 data van de 'daily' pagina scrapet. Ik zou graag deze twee (of in ieder geval total elektriciteits verbruik van de 'yearly' pagina binnen halen.

Ik ben niet genoeg thuis in codering....:( . Wat moet in aanpassen in het 2e deel op dit te bewerkstellingen? Dacht dat het in type(3) zat en dus veranderen naar type(5) maar blijkt niet zo te zijn...

Alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerring1980
Settings pagina is zowaar beschikbaar voor mij

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joarie
jerring1980 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 15:47:
Settings pagina is zowaar beschikbaar voor mij
Hier ook.
En de shocker: nieuwe settings worden nu wel opgepakt/gesynced :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
Joarie schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 15:52:
[...]

Hier ook.
En de shocker: nieuwe settings worden nu wel opgepakt/gesynced :o
Jaa hier ook, nu alleen nog die statuspagina weer terug naar normaal, hebben ze 3 weken werk er aan gehad en voor ons ziet het er naar uit of er niks veranderd is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jansd
In de vorig reacties lees ik dat meerdere problemen hebben met communicatie tussen buitenunit en regelkastje. Op welke manier uiten die problemen zich?

Voor zover ik kan nagaan draait mijn pomp prima, maar meerdere keren per uur mis ik data en/of zie ik waarden op nul staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frans H
jansd schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 22:59:
In de vorig reacties lees ik dat meerdere problemen hebben met communicatie tussen buitenunit en regelkastje. Op welke manier uiten die problemen zich?

Voor zover ik kan nagaan draait mijn pomp prima, maar meerdere keren per uur mis ik data en/of zie ik waarden op nul staan.
Data op 0 kwam vaak voor. En niet meer willen starten na een stop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeBo1
jansd schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 22:59:

Radio verbinding tussen regelkastje en pomp is voor de communicatie tussen die 2.
Missen van data (of 'gaten' in de data) heeft te maken met communicatie tussen regelkastje en Dewarmte servers, dus vis internet. Ik zie dit ook. Mss dat ze om het uur of zo een herstart van de servers doen? Niets verontrustends,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeBo1
HenkHA22 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 19:08:
Ik heb:
Multiscrape 8.0.2
Home Assistant 2024.12.5
Supervisor 2024.12.0
OS 14.1
Frontend 20241127.8
Ik heb het ook werkend. Bedankt voor de hint naar het nieuwe script.

De total heat en total electricity data komen nu van de 'Daily' pagina. Eig idee hoe ik dit van de 'Yearly' pagina kan halen? Ik wil namelijk de total electricity bij gana houden als een soort meterstand.
(Ik heb de eigenaar van het script ook al gevraagd.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glkx
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
JeBo1 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 14:53:
Beste GLKX, bedankt voor je script. Dit lost een hoop problemen aan mijn kant op :)

ik zie dat je ook 2 data van de 'daily' pagina scrapet. Ik zou graag deze twee (of in ieder geval total elektriciteits verbruik van de 'yearly' pagina binnen halen.

Ik ben niet genoeg thuis in codering....:( . Wat moet in aanpassen in het 2e deel op dit te bewerkstellingen? Dacht dat het in type(3) zat en dus veranderen naar type(5) maar blijkt niet zo te zijn...

Alvast bedankt.
Ik zal binnenkort eens kijken of dat mogelijk is. De monthly en yearly dashboard hebben helaas dezelfde url als daily dashboard. Not sure of multiscrape plugin navigeren ondersteund.
Pagina: 1 ... 43 ... 52 Laatste