Ik begrijp niet waarom mensen geen gasverbruik willen accepteren. Het vriest momenteel, PompAO is een hybride warmtepomp opstelling, de warmtepomp heeft bij buitentemperaturen onder nul nu eenmaal voldoende warmte nodig om een defrost te kunnen doen. Als dat er niet is, dan krijg je geen defrost en loopt de pomp volledig dicht met ijs, waardoor je COP instort en het huis niet meer warm wordt. Bovendien is de CV ketel nodig om de warmtepomp überhaupt te ondersteunen als die onvoldoende capaciteit heeft om bij vorst het huis nog warm te houden. Die backup functie van de CV ketel is dus hard nodig. Om dezelfde reden zal er ook een elektrische backup komen in de toekomstige upgrade optie om full-electric te gaan.
Uhhh wellicht omdat het gasverbruik hoger als zonder warmtepomp, lijkt mij niet de bedoeling toch.pvleest schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 08:51:
Ik begrijp niet waarom mensen geen gasverbruik willen accepteren. Het vriest momenteel, PompAO is een hybride warmtepomp opstelling, de warmtepomp heeft bij buitentemperaturen onder nul nu eenmaal voldoende warmte nodig om een defrost te kunnen doen. Als dat er niet is, dan krijg je geen defrost en loopt de pomp volledig dicht met ijs, waardoor je COP instort en het huis niet meer warm wordt. Bovendien is de CV ketel nodig om de warmtepomp überhaupt te ondersteunen als die onvoldoende capaciteit heeft om bij vorst het huis nog warm te houden. Die backup functie van de CV ketel is dus hard nodig. Om dezelfde reden zal er ook een elektrische backup komen in de toekomstige upgrade optie om full-electric te gaan.
In principe kan dat niet, dan is er iets anders aan de hand. Je huis heeft niet ineens een hoger warmteverlies gekregen.
Nou dan zijn wij er, meerdere mensen op dit forum ervaren helaas een hoger gas verbruik, helaas word er niet op nauwelijks op mail gereageerdpvleest schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 08:59:
In principe kan dat niet, dan is er iets anders aan de hand. Je huis heeft niet ineens een hoger warmteverlies gekregen.
Ik klaag niet over gasverbruik, ik klaag over dat de pomp de hele dag draait en het alleen maar afkoelt in huis.
Dat is dus vanacht bij ons gebeurd helaassjoisw schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 09:08:
Ik klaag niet over gasverbruik, ik klaag over dat de pomp de hele dag draait en het alleen maar afkoelt in huis.
Hoe groot is je huis? Wat is je afgifte en op welke temperatuur had je voorheen je CV ketel ingesteld staan om je huis wel warm te krijgen?sjoisw schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 09:08:
Mijn PompAO statistieken: https://pompao.isgehost.nl/
Ik denk dat de CV enkel voor de defrost bij springt of om de water temperatuur iets op te hogen zodat de pomp het weer kan overnemen. Als de aanvoer daarmee alsnog maar 45 graden is en je huis eerder een aanvoer had van 60-75 graden op hele koude dagen, dan snap ik wel dat mensen het nu niet meer warm krijgen.
Hier staat de CV gewoon helemaal (0 gasverbruik) uit en het huis blijft op temperatuur met een aanvoer van 45 graden. Maar das voldoende om ons huis warm te houden.
Hier staat de CV gewoon helemaal (0 gasverbruik) uit en het huis blijft op temperatuur met een aanvoer van 45 graden. Maar das voldoende om ons huis warm te houden.
120m2. 75 daarvan is vloerverwarming. Cv staat op 45 graden. Thermostaat overdag 20, ‘s nachts 18.harrr schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 09:10:
[...]
Hoe groot is je huis? Wat is je afgifte en op welke temperatuur had je voorheen je CV ketel ingesteld staan om je huis wel warm te krijgen?
Thermostaat blijft op mydewarmte op on staan, ook als er geen warmte wordt gevraagd vanuit de thermostaat.
Hier zelfde verhaal, AO pomp draait de hele dag en nacht, gaat 24H/per dag niet hoger dan 7kW, daarom moet de CV continu meedraaien om het huis op temperatuur te houden. gasverbruik rond de 12m3 per etmaal. Op verzoeken om de stooklijn aan te passen of mij in de gelegenheid te stellen om hem zelf in te stellen word niet gereageerd. Vooral gebrek aan communicatie gaat klanten kosten, vrees ik.
Klanten kosten niet zo snel denk ik, online lees ik nog steeds weinig klachten op review sites. En als je eenmaal een pomp hebt stap je niet zo snel over.jvlien schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 09:33:
Hier zelfde verhaal, AO pomp draait de hele dag en nacht, gaat 24H/per dag niet hoger dan 7kW, daarom moet de CV continu meedraaien om het huis op temperatuur te houden. gasverbruik rond de 12m3 per etmaal. Op verzoeken om de stooklijn aan te passen of mij in de gelegenheid te stellen om hem zelf in te stellen word niet gereageerd. Vooral gebrek aan communicatie gaat klanten kosten, vrees ik.
@jvlien Niet hoger dan 7 kW? Of je bedoelt 700 watt, of je snapt niet dat dat de absolute afgiftemax rond deze buitentemperatuur 6,4 a 7 kW is. Of verwacht je nu 8 kW?
Eigenlijk heb ik een beetje hetzelfde als @golfgti5
Ik had eergisteren mijn CV naar 30 gezet, maar dit gisterenavond hersteld naar 50.
Thermostaat heeft continu op 20,5 gestaan en toch is de woonkamer gezakt naar 19,5 terwijl de pomp de hele nacht heeft lopen stampen en gas gebruiken bij een defrost.
Ik heb de sales jongen nu via whatsapp maar een appje gestuurd gezien de telefoon en mail niet beantwoord worden.
Overigens vind ik het ook vreemd dat mijn pomp niet meer dan 1800 watt trekt terwijl die van @rob2011 veel meer vermogen neemt. Ik vraag me dan af waarom mijn pomp blijkbaar begrenst is?
Volgens mijn stooklijn zou ik zo'm 34/35 graden aanvoer moeten krijgen bij deze temperatuur (-2) terwijl ik met geluk net even 32 aantik. Dit kleine verschil kan net dat beetje zijn wat nodig is om de boel wel op temperatuur te houden. Als er dan vermogen over is zou je zeggen dat de PompAO dit moet aanwenden om wel zijn target te halen.
Ik had eergisteren mijn CV naar 30 gezet, maar dit gisterenavond hersteld naar 50.
Thermostaat heeft continu op 20,5 gestaan en toch is de woonkamer gezakt naar 19,5 terwijl de pomp de hele nacht heeft lopen stampen en gas gebruiken bij een defrost.
Ik heb de sales jongen nu via whatsapp maar een appje gestuurd gezien de telefoon en mail niet beantwoord worden.
Overigens vind ik het ook vreemd dat mijn pomp niet meer dan 1800 watt trekt terwijl die van @rob2011 veel meer vermogen neemt. Ik vraag me dan af waarom mijn pomp blijkbaar begrenst is?
Volgens mijn stooklijn zou ik zo'm 34/35 graden aanvoer moeten krijgen bij deze temperatuur (-2) terwijl ik met geluk net even 32 aantik. Dit kleine verschil kan net dat beetje zijn wat nodig is om de boel wel op temperatuur te houden. Als er dan vermogen over is zou je zeggen dat de PompAO dit moet aanwenden om wel zijn target te halen.
[ Voor 5% gewijzigd door f.welvering op 02-12-2023 09:50 ]
WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu
Sorry, bedoelde 0,7kW...PVPaneel schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 09:45:
@jvlien Niet hoger dan 7 kW? Of je bedoelt 700 watt, of je snapt niet dat dat de absolute afgiftemax rond deze buitentemperatuur 6,4 a 7 kW is. Of verwacht je nu 8 kW?
Dan zou je denk ik een hogere stooklijn moeten hebben zodat de PompAO meer gaat genereren.
Erg irritant dat er geen reactie komt of toegang om zelf de instellingen aan te passen.
WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu
Stooklijn was voorheen ingesteld op 10/28 en -10/45. Heb echter nog nooit een hogere afgifte temp. dan 34 graden gezien. Vorige week klom hij nog tot een verbruik van 1,5kW, maar de laatste 3 dagen plotseling uit het niets niet meer hoger dan 0,7kW. En ja, meer gasverbruik dan zonder de AO Pomp, ik vermoed door de defrost cycli, die voorheen om het halfuur optraden, en nu wel minder, maar met die wijziging is mijn stooklijn blijkbaar ook verdwenen of teniet gedaan. Ik vermoed dat hij continu in de silent modus gezet is..f.welvering schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 09:56:
[...]
Dan zou je denk ik een hogere stooklijn moeten hebben zodat de Pomp AO meer gaat genereren.
Erg irritant dat er geen reactie komt of toegang om zelf de instellingen aan te passen.
Wat vervelend, al die issues. Ik had eerder wat problemen met defrosten (waardoor de pompAO verstopt raakte met ijs en niet goed meer functioneerde) maar dat gaat nu als een zonnetje, nadat ik de stroom er een uurtje vanaf had. Hieronder de electra consumptie van de nachtrun. 3 defrostjes, mooi stabiel. Wel een behoorlijk hoge electra consumptie wanneer de pompAO 'uit' staat. Water wordt af en toe rondgepompt. Hebben anderen dit ook? Is dat vanwege de nachtvorst?
:strip_exif()/f/image/QPhol3k7iZ4tNx2Hwgt87UwP.jpg?f=fotoalbum_large)
Vannacht constante temperatuur uitgeprobeerd dus geen nachtverlaging. Conclusie voor mijn situatie: nooit meer doen. Pomp heeft hele nacht maximaal gedraaid, cv heeft hele nacht bijgesprongen en verbruik van alleen vannacht is hoger dan zonder warmtepomp voor een hele vergelijkbare koude dag. Snap de opmerking over hybride, maar zit erover te denken dat bij temperaturen onder nul te kijken of alleen CV kan worden gebruikt.
En helaas is de ruis terug dus blijkbaar moet circulatie nog verder naar beneden.
En helaas is de ruis terug dus blijkbaar moet circulatie nog verder naar beneden.
Heel vervelend idd, nu ik een warmtepomp heb verwacht ik in ieder geval een lager gas verbruik als voordat wij een warmtepomp hadden, dit kan gewoon niet.f.welvering schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 09:49:
Ik heb Dewarmte wederom een vriendelijk mailtje gestuurd, als er weer niet gereageerd word zal de toon denk anders moeten, moet toch een oplossing komen.
Momenteel staat de pomp uit, thermostaat vraag, cv staat aan en overal is het 2 graden kouder als ingesteld, kan toch niet;
/f/image/tYHjAMWtv19uCX8jwrOEJVP7.png?f=fotoalbum_large)
@jvlien Excuus, mijn opmerking was juist, maar mijn toon was dat zeker niet.
Van de week heb ik DeWarmte gecontacteerd. Bij een lage (30°c) aanvoertemperatuur springt de cv-ketel bij. Een bekende (met ook een DePomp AO) met dezelfde buitentemperatuur heeft wél een hogere aanvoertemperatuur, maar daar springt de cv-ketel niet bij. Je zou zeggen dat bij lagere temperaturen een cv-ketel niet bij hoeft te springen. 🤷
Op mijn vraag hoe dit kan, een reactie ontvangen van DeWarmte: vanaf volgende week kan je vanuit de webapp zelf je stooklijn configureren. Dat is geen antwoord op mijn vraag, maar ik denk voor velen hier positief nieuws.
Dan nog deze foto:
:strip_exif()/f/image/L5wggsfw5qR9kZamn1JaJTEP.jpg?f=fotoalbum_large)
Is deze hoeveelheid ijsvorming op de DePomp normaal? Vannacht 8kwh verbruikt, terwijl er geen warmtevraag was. Dat lijkt de defrost cyclus te zijn, maar dit lijkt mij niet het gewenste resultaat.
Op mijn vraag hoe dit kan, een reactie ontvangen van DeWarmte: vanaf volgende week kan je vanuit de webapp zelf je stooklijn configureren. Dat is geen antwoord op mijn vraag, maar ik denk voor velen hier positief nieuws.
Dan nog deze foto:
:strip_exif()/f/image/L5wggsfw5qR9kZamn1JaJTEP.jpg?f=fotoalbum_large)
Is deze hoeveelheid ijsvorming op de DePomp normaal? Vannacht 8kwh verbruikt, terwijl er geen warmtevraag was. Dat lijkt de defrost cyclus te zijn, maar dit lijkt mij niet het gewenste resultaat.
[ Voor 3% gewijzigd door CostaDel op 02-12-2023 10:39 ]
@Costa Media Dat verbruik duidt op de defrost bug hierboven
Dan blijft de pomp 1,1 kW verbruiken, maar wordt er niet verwarmt. Zie mijn eerder post. Je moet even tijdelijk warmtevraag creëren door de thermostaat hoger te zetten, dan gaat ie defrosten en doet ie weer normaal.
Die hoeveelheid ijs is normaal en ga je bij deze temperatuur ongeveer ieder uur zien. Als alles dichtzit, doet ie een defrost en ontdooid de boel. Dan begint het weer opnieuw.
Je vraag over 30 graden en het bijspringen van de cv is afhankelijk van de stooklijn, afgifte en warmtebehoefte.
Er zijn nu heel veel mensen in dit topic die, totaal niet ingelezen, hun eerste winter met een warmtepomp in gaan en klakkeloos cijfertjes met elkaar gaan zitten vergelijken; ZINLOOS.
Even wat overdenkingen voordat iemand weer een vergelijking maakt. Is sprake van dezelfde
-stooklijninstelling
-wachttijd totdat de cv wordt bijgeschakeld
-afgiftecapaciteit
-warmtebehoefte
-regio/buitentemperatuur
(verwarm je 3 bij 3 A+++ aan de kust of 900 m3 aan rijksmonument in de Gelderse vallei?)
-
Zo nee? Graag eerst even verfijnen.
Als iemand de stooklijn op 42 heeft staan en de opwek uit de pomp is genoeg om het huis warm te maken, dan schakelt er geen cv in.
Als iemand de stooklijn op 30 heeft staan en het huis wordt warm met de Pomp dan schakelt de cv ook niet in.
Als de Pomp staat ingesteld op 30 en het huis wordt niet warm, dan schakelt de cv bij. Dat is alles wat er gebeurd. Als je vervolgens je cv ook 30 graden laat maken (Die temperatuur bepaald de Pomp immers niet), gaat het er om of de afgifte op 30 graden genoeg is om het warmteverlies te compenseren..
Dan blijft de pomp 1,1 kW verbruiken, maar wordt er niet verwarmt. Zie mijn eerder post. Je moet even tijdelijk warmtevraag creëren door de thermostaat hoger te zetten, dan gaat ie defrosten en doet ie weer normaal.
Die hoeveelheid ijs is normaal en ga je bij deze temperatuur ongeveer ieder uur zien. Als alles dichtzit, doet ie een defrost en ontdooid de boel. Dan begint het weer opnieuw.
Je vraag over 30 graden en het bijspringen van de cv is afhankelijk van de stooklijn, afgifte en warmtebehoefte.
Er zijn nu heel veel mensen in dit topic die, totaal niet ingelezen, hun eerste winter met een warmtepomp in gaan en klakkeloos cijfertjes met elkaar gaan zitten vergelijken; ZINLOOS.
Even wat overdenkingen voordat iemand weer een vergelijking maakt. Is sprake van dezelfde
-stooklijninstelling
-afgiftecapaciteit
-warmtebehoefte
-regio/buitentemperatuur
(verwarm je 3 bij 3 A+++ aan de kust of 900 m3 aan rijksmonument in de Gelderse vallei?)
-
Als iemand de stooklijn op 42 heeft staan en de opwek uit de pomp is genoeg om het huis warm te maken, dan schakelt er geen cv in.
Als iemand de stooklijn op 30 heeft staan en het huis wordt warm met de Pomp dan schakelt de cv ook niet in.
Als de Pomp staat ingesteld op 30 en het huis wordt niet warm, dan schakelt de cv bij. Dat is alles wat er gebeurd. Als je vervolgens je cv ook 30 graden laat maken (Die temperatuur bepaald de Pomp immers niet), gaat het er om of de afgifte op 30 graden genoeg is om het warmteverlies te compenseren..
[ Voor 56% gewijzigd door PVPaneel op 02-12-2023 10:59 ]
Dit is niet normaal. De luchttoevoer voor de warmteuitwisseling is totaal verstopt. Waardoor de pomp heel veel moeite moet doen om nog een beetje warmte uit de lucht te onttrekken. De defrost werkt niet. Heeft deze eerder wel gefunctioneerd?CostaDel schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 10:34:
Van de week heb ik DeWarmte gecontacteerd. Bij leen age (30°c) aanvoertemperatuur springt de cv-ketel bij. Een bekende (met ook een DePomp AO) met dezelfde buitentemperatuur heeft wél een hogere aanvoertemperatuur, maar daar springt de cv-ketel niet bij. Je zou zeggen dat bij lagere temperaturen een cv-ketel niet bij hoeft te springen. 🤷
Dan nog deze foto:
[Afbeelding]
Is de hoeveelheid ijsvorming op de DePomp normaal? Vannacht 8kwh verbruikt, terwijl er geen warmtevraag was.
..
[ Voor 98% gewijzigd door Floortje_Ei op 02-12-2023 10:46 ]
Ik had je bericht gelezen, maar helaas helpt bij mij jouw bugfix niet. Goed om te lezen dat ik niet gek ben en het dus niet normaal is.PVPaneel schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 10:39:
Vanochtend (sinds 08:00 uur) ging de aanvoertemperatuur naar 40°c, nu inmiddels geen warmtevraag meer, maar zoals je ziet, lijkt hij weer terug in de defrost bug.
/f/image/jVZzM9i1SewHsq1ovf9omLhK.png?f=fotoalbum_large)
Dat durf ik niet te zeggen, maar ik vermoed dat de afgelopen twee dagen de problemen zijn ontstaan. Gisteren kreeg ik mijn woning (vloerverwarming) amper warm, uiteindelijk de houtkachel aangezet.Nul_op_de_Meter schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 10:40:
[...]
Dit is niet normaal. De luchttoevoer voor de warmteuitwisseling is totaal verstopt. Waardoor de pomp heel veel moeite moet doen om nog een beetje warmte uit de lucht te onttrekken. De defrost werkt niet. Heeft deze eerder wel gefunctioneerd?
Ik ga er binnenkort weer een mailtje naar DeWarmte aan wagen.
Iemand ervaring met deze speedcomforts?
Ik heb 2 radiatoren van 2.5 meter, hoeveel van die dingen moeten er dan op 1 radiator?
https://www.speedcomfort....pf0AA4G4T5ukaAn37EALw_wcB
Ik heb 2 radiatoren van 2.5 meter, hoeveel van die dingen moeten er dan op 1 radiator?
Het is lastig dat er verschillende issues tegelijk spelen. Ik herken zelf het bijspringen van de CV, ook bij hogere temperaturen omdat aanvoer niet boven de 32 komt terwijl pomp op half vermogen draait. Hoop dat ze bij DeWarmte inmiddels dit issue zo vaak gehoord hebben dat ze met een generieke oplossing voor iedereen komen.CostaDel schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 10:34:
Van de week heb ik DeWarmte gecontacteerd. Bij een lage (30°c) aanvoertemperatuur springt de cv-ketel bij. Een bekende (met ook een DePomp AO) met dezelfde buitentemperatuur heeft wél een hogere aanvoertemperatuur, maar daar springt de cv-ketel niet bij. Je zou zeggen dat bij lagere temperaturen een cv-ketel niet bij hoeft te springen. 🤷
Dan nog deze foto:
[Afbeelding]
En top dat we volgende week eindelijk de settings kunnen zien en kunnen aanpassen!
Jazeker, ik heb een mix van speedcomfort en heatfans. Ik heb er ong 4 a 5 per radiator van 2.5 meter.golfgti5 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 10:56:
Iemand ervaring met deze speedcomforts?
Maar heb nu heatbooster aansturing gekocht en aan de speedcomforts gezet en ben nu bezig om de speedcomfort en heatfans te vervangen door Arctic fans. Dat werkt veel beter, zeker bij de lage temperaturen. De heatbooster registreert ook de defrosts en stopt dan even met draaien.
Er is trouwens een apart forum voor.
Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic
[ Voor 7% gewijzigd door Floortje_Ei op 02-12-2023 11:11 ]
@Mkw Voor de duidelijkheid; je stooklijn staat wel hoger ingesteld bij deze temperatuur?
De Tado stond aangesloten op NO en NC, nu op NO en COM. Maar blijft aan staan in de app van DeWarmte, wat we ook doen. Kan het dat monteur hem op opentherm heeft gezet ipv aan/uit?
Ik denk dat je stooklijn te laag staat.. 1 graden verliezen in de nacht, terwijl de Pompao aanstaat, zou niet moeten kunnen. Aan de andere kant, bij mij staat ook ‘s nachts de pomp aan en verlies 0,5 graden. Ik heb het gevoel dat dit komt deels door koudere temperaturen dan overdag + het vermogen van de Pompao lager is ivm silence mode/nachtstand. Dus de pomp probeert het verlies ‘d nachts te beperken. Voor mij is de 0,5 graaf acceptabel. Vroeg in de ochtend gaat hij dan op vol vermogen om het aan te voelen, dat duurt dan een kleine halve dag om dit voor elkaar te krijgen.f.welvering schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 09:49:
Verder hangt het af van je isolatie/warmte verlies. Ik heb een 4 meter schuifpui + 3 meter vaste raam, waardoor ‘veel verlies’ is. Mijn temperatuur staat 24/7 op 20 graden. Stooklijn 30/15 graden & 50/-10. Verder heb ik beneden 60m2 vvw en boven radiatoren.
Dat ziet er dan zo uit:
/f/image/lWlq4bWnmOGQLGIp0mvSNfvD.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb een oude ketel, je ziet hoge piek dat is douchen van mijn vrouw + in bad gaan van me dochter. Ik denk dat +/- 0,3 a 0,4 m3 is vanwege defrost.
Elektra heb ik helaas geen aparte meter van, dus in de ochtend is dit van de oven volgens mij die aanging.
Ik ben het helemaal mee eens dat elke situatie anders is en niet zomaar met elkaar kunnen gaan vergelijken. Er zijn zoveel factoren die een rol spelen, houd daar rekening mee. En ja, DeWartmte, startup die tegen zijn limieten aanloopt. Maar ben het mee eens dat een hoog gas verbruik opgelost moet worden, echter is een beginnend partij altijd een risico ivm ‘onbekende historie’ en ‘kinderziektes’..
Bij mij zijn er nog dingen die beter kunnen.. probeer ik allemaal stap voor stap te nemen. Bijv. Het vervangen van type 11 radiator in onze slaapkamer etc.
Tip die ik wil geven aan iedereen: Als je geholpen wilt worden in deze forum, zorg ervoor dat je verteld wat jouw situatie is (vrijstaand, rijtjes, opp. , radiatoren/vvw, stooklijn.. etc. Etc.
Bijna, als de wp zijn aanvoertemp haalt en de retour blijft binnen de grens waarop die is ingesteld zal de cv niet bijschakelen, als dit niet lukt komt bij een x tijd de cv bij. Het zou handig zijn als de warmte een regelomschrijving zou verstrekken.PVPaneel schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 10:39:
-stooklijninstelling
-afgiftecapaciteit
-warmtebehoefte
-regio/buitentemperatuur
-
@nivekamoud Snap ik, zie punt 2
Als pompAO staat ingesteld op de 34/35 maar niet verder krijgt dan 32 dan zal hij vast al op zijn max capaciteit draaien. Hij houd namelijk niet meer vermogen achter de hand.f.welvering schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 09:49:
Dat je bij overige gebruikers een veel hoger verbruik ziet op moment van draaien komt door de veel hogere aanvoer temperatuur, maar als je goed kijkt geen hogere heat output. PompAO moet simpel gezegd gewoon meer stroom vreten om de dezelfde heat output te halen. De COP neemt af maar het stroomverbruik dus toe.
Zie ook de technische data sheet:
:strip_exif()/f/image/qjR4f0hw5oj99VFn7oErnGn4.jpg?f=fotoalbum_large)
-10/35 geeft 4,2 met cop 2,8 is 1,5 kw verbruik
-10/55 geeft 4,1 met cop 1,9 is 2,16 kw verbruik
Pomp AO draait dus gewoon maximaal, en met deze koude dagen heb je dus gewoon meer warmteverlies dan dat pompAO kan maken, dus gas bij stoken om wel je binnentemperatuur te handhaven.
Wij zijn eruit, de monteur had een kroonsteentje geplaatst tussen snoertjes van thermostaat en regelkast van DeWarmte. Kroonsteentje ertussenuit gehaald en draadjes aan elkaar geknupt en nu reageert de regelkast op de thermostaat. 👌🏻
Thermostaat half uur omhoog zetten helpt bij mij niet om de defrost bug te omzeilen. Dan zou ik er hele tijd bij moeten staan om te kijken wanneer defrost is en daarna uit zetten. Is hier inmiddels wel 21 graden dus warm wordt het wel, dat is weer het positieve.
Vervelend voor iedereen die het nu problemen heeft, maar ik wil toch een positieve noot laten horen.
Bij ons houdt de pomp zich aardig aan de specificaties.
Zoals je kunt zien levert pompAO een vermogen dat je mag verwachten volgens de specificaties. Wij hebben nu de stille modus aan tussen 22:00 en 7:00. Dat betekent dat er dan maar iets van 0,7/0,8 kW elektriciteitsconsumptie is en dus nog de helft minder vermogen. Na 7:00 klimt het netjes op en met de oplopende temperatuur halen we nu een heat supply van bijna 6 kW en met een COP waarde die bij vriespunt weer hoort.
/f/image/Xd0Nkv6Q6ALqo9yfIHMXVDX6.png?f=fotoalbum_large)
Dus los van het spel in combinatie met de cv ketel (software) waar sommigen last van hebben, zie ik de pomp op zich prima draaien, mits goed aangestuurd.
De temperatuur loopt 's nachts terug, maar ook dat is heel volgens verwachting, want met de stille modus komt er eenvoudigweg te weinig warmte < 3 kW het huis in om het warmteverlies te compenseren. Als ik de stille modus weer uitlaat zetten, dan redden we het wel. Zie het oplopen van de temperatuur vanaf 7:00.
/f/image/6Jg8VvYFboqQELuG1tsIU5Oz.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb wel parameters laten aanpassen zodat wij maximaal op de pomp draaien (nu iets van 0,3m3 gas), maar dat heb ik heel bewust laten doen. Ik heb dat uitgerekend op basis van historisch gasverbruik (<700 m3 per jaar) en warmteverlies dat dit zou moeten kunnen. Radiatoren ingeregeld etc. De aanvoertemperatuur komt hier niet boven de 38 graden, maar dat is genoeg om ons huis op temperatuur te houden.
Just don't try this at any home, want deze vlieger gaat niet voor iedereen op.
Uit ervaring weet ik dat softwareproblemen vaak nog op te lossen zijn, maar als de pomp zich niet aan de specs zou houden mits goed aangestuurd, zou dat mij veel meer verontrusten.
En nogmaals als ik met een baby in de kou zou zitten dat zou ik niet heel happy zijn. Of als mijn gasverbruik door het dak schiet. Maar ik gun de kinderziektes en de app development wel wat tijd.
Bij ons houdt de pomp zich aardig aan de specificaties.
Zoals je kunt zien levert pompAO een vermogen dat je mag verwachten volgens de specificaties. Wij hebben nu de stille modus aan tussen 22:00 en 7:00. Dat betekent dat er dan maar iets van 0,7/0,8 kW elektriciteitsconsumptie is en dus nog de helft minder vermogen. Na 7:00 klimt het netjes op en met de oplopende temperatuur halen we nu een heat supply van bijna 6 kW en met een COP waarde die bij vriespunt weer hoort.
/f/image/Xd0Nkv6Q6ALqo9yfIHMXVDX6.png?f=fotoalbum_large)
Dus los van het spel in combinatie met de cv ketel (software) waar sommigen last van hebben, zie ik de pomp op zich prima draaien, mits goed aangestuurd.
De temperatuur loopt 's nachts terug, maar ook dat is heel volgens verwachting, want met de stille modus komt er eenvoudigweg te weinig warmte < 3 kW het huis in om het warmteverlies te compenseren. Als ik de stille modus weer uitlaat zetten, dan redden we het wel. Zie het oplopen van de temperatuur vanaf 7:00.
/f/image/6Jg8VvYFboqQELuG1tsIU5Oz.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb wel parameters laten aanpassen zodat wij maximaal op de pomp draaien (nu iets van 0,3m3 gas), maar dat heb ik heel bewust laten doen. Ik heb dat uitgerekend op basis van historisch gasverbruik (<700 m3 per jaar) en warmteverlies dat dit zou moeten kunnen. Radiatoren ingeregeld etc. De aanvoertemperatuur komt hier niet boven de 38 graden, maar dat is genoeg om ons huis op temperatuur te houden.
Just don't try this at any home, want deze vlieger gaat niet voor iedereen op.
Uit ervaring weet ik dat softwareproblemen vaak nog op te lossen zijn, maar als de pomp zich niet aan de specs zou houden mits goed aangestuurd, zou dat mij veel meer verontrusten.
En nogmaals als ik met een baby in de kou zou zitten dat zou ik niet heel happy zijn. Of als mijn gasverbruik door het dak schiet. Maar ik gun de kinderziektes en de app development wel wat tijd.
Voor alle mensen die klagen. Het is vervelend dat iets niet (helemaal) doet wat het moet doen. Ik ben ook niet 100% tevreden, o.a. over de COP en een brom die ik soms hoor door het hele huis heen, maar bedenk dat je gekozen hebt voor een product van een start-up.
Ze hebben waarschijnlijk een beperkt aantal technische mensen beschikbaar en er worden veel problemen gemeld met deze weersomstandigheden. Geef ze de tijd om dit op te lossen en heb geduld.
Ik heb ook nog wat wensen voor aanpassingen. Maar ik krijg het huis in elk geval warm op dit moment, dus ik wacht wel even met de support mailen tot die het weer wat rustiger hebben.
Ze hebben waarschijnlijk een beperkt aantal technische mensen beschikbaar en er worden veel problemen gemeld met deze weersomstandigheden. Geef ze de tijd om dit op te lossen en heb geduld.
Ik heb ook nog wat wensen voor aanpassingen. Maar ik krijg het huis in elk geval warm op dit moment, dus ik wacht wel even met de support mailen tot die het weer wat rustiger hebben.
[ Voor 16% gewijzigd door harrr op 02-12-2023 15:02 ]
Snap je punt,maar zorg in ieder geval dat je bereikbaar bent voor vragen over storingen,ze zijn op het moment 0,0% bereikbaar en als dat ding bij ons op het dak dit --> https://youtube.com/shorts/BsrXUAm4iRU?si=oankFzwanyyQqyp_ staat te doen heb ik alle recht om te klagen als er niks aan wordt gedaan.harrr schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 15:00:
Voor alle mensen die klagen. Het is vervelend dat iets niet (helemaal) doet wat het moet doen. Ik ben ook niet 100% tevreden, o.a. over de COP en een brom die ik soms hoor door het hele huis heen, maar bedenk dat je gekozen hebt voor een product van een start-up.
[ Voor 18% gewijzigd door DoubleDutch op 02-12-2023 16:15 ]
Ben wel volledig met je eens dat dit soort dingen voorrang moeten krijgen.DoubleDutch schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 16:14:
[...]
Snap je punt,maar zorg in ieder geval dat je bereikbaar bent voor vragen over storingen,ze zijn op het moment 0,0% bereikbaar en als dat ding bij ons op het dak dit --> https://youtube.com/shorts/BsrXUAm4iRU?si=oankFzwanyyQqyp_ staat te doen heb ik alle recht om te klagen als er niks aan wordt gedaan.
Bedankt voor dit overzicht; scheelt me weer zoeken. Had vannacht bij -2 een cop van 2 dus dat is wel echt slechter dan in het schema staat. Verwacht rond die temperatuur een aanvoer van 50 graden ongeveer met mijn stooklijn.TeutonMartin schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 13:23:
[...]
Als pompAO staat ingesteld op de 34/35 maar niet verder krijgt dan 32 dan zal hij vast al op zijn max capaciteit draaien. Hij houd namelijk niet meer vermogen achter de hand.
Dat je bij overige gebruikers een veel hoger verbruik ziet op moment van draaien komt door de veel hogere aanvoer temperatuur, maar als je goed kijkt geen hogere heat output. PompAO moet simpel gezegd gewoon meer stroom vreten om de dezelfde heat output te halen. De COP neemt af maar het stroomverbruik dus toe.
[Afbeelding]
Pomp AO draait dus gewoon maximaal, en met deze koude dagen heb je dus gewoon meer warmteverlies dan dat pompAO kan maken, dus gas bij stoken om wel je binnentemperatuur te handhaven.
Ik heb reactie van mijn sales contact bij DeWarmte. Hij gaf aan dat ze op dit moment geen stooklijn aanpassingen doen waar mijn vragen wel over gaan gezien mijn aanvoer temperatuur net te laag is.
Hij gaf aan dat ze volgende week de stooklijn update vrijgeven voor iedereen. Stooklijn vragen worden daarna pas opgepakt.
Voor nu moet ik het maar doen met een beetje temperatuur verlies in de nacht en wat koudere dag. Tja zo kan je het ook brengen 😅
Hij gaf aan dat ze volgende week de stooklijn update vrijgeven voor iedereen. Stooklijn vragen worden daarna pas opgepakt.
Voor nu moet ik het maar doen met een beetje temperatuur verlies in de nacht en wat koudere dag. Tja zo kan je het ook brengen 😅
Weet dat het off-topic is, maar heb je dit schema ook voor airco's?TeutonMartin schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 13:23:
[...]
Als pompAO staat ingesteld op de 34/35 maar niet verder krijgt dan 32 dan zal hij vast al op zijn max capaciteit draaien. Hij houd namelijk niet meer vermogen achter de hand.
[Afbeelding]
Je hebt wel de pomp even van de stroom afgehaald en zo een harde reset gegeven. Dat heeft het effect gehad dat hij, tussen de veel te lange defrost door, weer warmte levert op een aardig vermogen.golfgti5 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 19:23:
Nu aan het begin van de avond lijkt de pomp perfect te lopen, geen idee wat er veranderd is, wel nog om de paar uur een defrost, terwijl het dik boven nul is en er geen ijs op de pomp staat, blijft vreemd.
[Afbeelding]
Dank voor alle hulp en jouw bijdrage hierin👍🏻Floortje_Ei schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 20:15:
[...]
Je hebt wel de pomp even van de stroom afgehaald en zo een harde reset gegeven. Dat heeft het effect gehad dat hij, tussen de veel te lange defrost door, weer warmte levert op een aardig vermogen.
Ja, deze moet richting de 50 graden bij deze temperaturen. De ene keer gaat het goed, op vol vermogen, de andere keer dus niet en blijft de pomp op half vermogen hangen en schakelt de cv na een half uur bij,PVPaneel schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 11:09:
@Mkw Voor de duidelijkheid; je stooklijn staat wel hoger ingesteld bij deze temperatuur?
(Sorry voor de late reactie, was dagje weg en had reactie gemist)
[ Voor 21% gewijzigd door Mkw op 02-12-2023 20:35 ]
@golfgti5 dat hij defrosts doet terwijl het enkele graden boven 0 is dat is niet vreemd. Het concepte warmtepomp is dat hij warmte uit de buitenlucht naar binnen pompt. Hij koel de buitenlucht dus enkele graden af. Als het 2 graden is buiten en hij haalt er enkele graden vanaf dan worden de lamellen dus -3. Met een vochtige buitenlucht vriest het dan op.
Zie onderstaand plaatje van het hout van mn balkon. Hier vormen zich nu stalagmieten (verticaal) doordat de uitblaas zo koud is.
Zie onderstaand plaatje van het hout van mn balkon. Hier vormen zich nu stalagmieten (verticaal) doordat de uitblaas zo koud is.
:strip_exif()/f/image/6DHGh20PfxyK7rLT7oNC4rJK.jpg?f=fotoalbum_large)
ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5
Thanks, ik ben 2 x het dak opgeklommen vanmiddag maar nul ijs te zien op de pomp, daarnaast duren sommie defrosten (als dat het is) 50 minuten bij mij, zolang staat de cv ketel aan, veelste lang in mijn optiekwheli schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 21:22:
@golfgti5 dat hij defrosts doet terwijl het enkele graden boven 0 is dat is niet vreemd. Het concepte warmtepomp is dat hij warmte uit de buitenlucht naar binnen pompt. Hij koel de buitenlucht dus enkele graden af. Als het 2 graden is buiten en hij haalt er enkele graden vanaf dan worden de lamellen dus -3. Met een vochtige buitenlucht vriest het dan op.
Zie onderstaand plaatje van het hout van mn balkon. Hier vormen zich nu stalagmieten (verticaal) doordat de uitblaas zo koud is. [Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/uHNjRYujzPlHIzdnsSf2p3LG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/E4khh5G3J6FzM5mwprLT9aDM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6bsj5SZ592uASKnaSP91o23x.jpg?f=fotoalbum_large)
Hmm dat lijkt me geen defrost dan. Stookt je cv niet gewoon bij omdat het setpoint van je stooklijn niet gehaald wordt door de warmtepomp?
Of staan er zoveel zones dicht dat er onvoldoende water beschikbaar is voor de defrost?
Ik weet uit het Panasonic forum dat mijn warmtepomp een volledige defrost kan doen mits de temperatuur van het cv water boven de 27 graden is. Als de temp eronder komt kickt het backup element in. Mijn defrosts duren ongeveer 10 minuten in totaal.
Of staan er zoveel zones dicht dat er onvoldoende water beschikbaar is voor de defrost?
Ik weet uit het Panasonic forum dat mijn warmtepomp een volledige defrost kan doen mits de temperatuur van het cv water boven de 27 graden is. Als de temp eronder komt kickt het backup element in. Mijn defrosts duren ongeveer 10 minuten in totaal.
Ik begreep van Floortje dat een defrost idd niet zo lang duurt.wheli schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 22:01:
Hmm dat lijkt me geen defrost dan. Stookt je cv niet gewoon bij omdat het setpoint van je stooklijn niet gehaald wordt door de warmtepomp?
Met setpoint bereik weet ik niet, soms is de ingestelde temp al bereikt en krijg ik een “defrost”, geen pijl op te trekken.
Ik heb vloerverwarming volledig open staan en boven van de radiatoren de knoppen eraf gehaald, staan dus ook open
Ons huis wordt prima verwarmd, met CV uitgeschakeld. De elektra consumptie in 'ruststand' is wel een beetje een dingetje. Meer dan 100W. Er wordt bijna continue water rondgepompt. Zien anderen dit ook? DeWarmte maar ff contacteren, als het wat rystiger wordt daar.
Herkenbaar. Onder de 7 graden buiten temperatuur gaat de pompao pompen. Dit hakt aardig in je cop als je maar halve dag draait. Benieuwd wat hier mogelijk is bij dewarmteNul_op_de_Meter schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 22:27:
Ons huis wordt prima verwarmd, met CV uitgeschakeld. De elektra consumptie in 'ruststand' is wel een beetje een dingetje. Meer dan 100W. Er wordt bijna continue water rondgepompt. Zien anderen dit ook? DeWarmte maar ff contacteren, als het wat rystiger wordt daar.
Heb even jullie advies nodig,de warmte is niet te bereiken,de buitenunit staat om de 10 min te dansen op het dak met lawaai zo hard dat de buren hadden aangebeld wat er aan de hand was,hoofd schakelaar 10 sec uit gezet hielp niet, stekker van het witte kastje eruit hielp niet,heb de unit maar in de meterkast uit gezet,maar ben angstig met forst dat er van alles kapot vriest,maar hoe die nu loopt kan ook niet goed zijn,wat te doen? 😞
@DoubleDutch Wat denk je zelf? Stekker uit de stuurkast en een weekend op je cv draaien.
Hij hangt er gewoon nog he?
[ Voor 14% gewijzigd door PVPaneel op 03-12-2023 07:27 ]
Er is natuurlijk één (belangrijk) ding wel gewijzigd: een deel van je centrale verwarming staat buiten. M.a.w. er is gewoon een kans dat daar veel warmte verloren gaat. Ik ben het natuurlijk met je eens dat de warmte pomp meer warmte zou moeten bijdragen (opwekken) dan dat het kost, maar als er iets mis gaat, zoals hierboven genoemde defrost-loops dan kost dat echt wel veel energie.pvleest schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 08:59:
Blijkbaar is de locatie van de pomp erg belangrijk. Op een verkeerde plek vriest hij wellicht bijna vanzelf weer op (en de lamellen zijn nog nat, van de vorige defrost...). Dan krijg je een cyclus van meer en meer warmte onttrekken uit je huis om dat ding maar te ontdooien. De wp draagt niet of nauwelijks meer bij aan het opwarmen van je huis. De cv-ketel moet dan zowel je huis verwarmen als die wp ontdooien...
@Jake Die defrost loop is een bug en staat volledig los van alles...
Verder is het doodnormaal dat een warmtepomp bij deze omstandigheden defrost..Eens per uur/anderhalf uur is gewoon normaal.
Hier mijn energie voor de PompAO van gister:
:strip_exif()/f/image/MCh7BLoTvrUEH16Hi463DWWQ.jpg?f=fotoalbum_large)
En ook mooi; ik heb 'm even op vast 35 water gezet (bij mij is de stooklijn al wel aanpasbaar), omdat mijn afgifte iets tekort schoot. Je ziet dat ie iets harder gaat werken vanaf een uur of 15:00 uur.
Ieder dal is een defrost. Dit hoort...
Verder is het doodnormaal dat een warmtepomp bij deze omstandigheden defrost..Eens per uur/anderhalf uur is gewoon normaal.
En ook mooi; ik heb 'm even op vast 35 water gezet (bij mij is de stooklijn al wel aanpasbaar), omdat mijn afgifte iets tekort schoot. Je ziet dat ie iets harder gaat werken vanaf een uur of 15:00 uur.
[ Voor 12% gewijzigd door PVPaneel op 03-12-2023 08:31 ]
Ja ok, geen probleem, maar verbruik jij dan ook zoveel gas?PVPaneel schreef op zondag 3 december 2023 @ 08:27:
[Afbeelding]
Ik verbruik momenteel net zoveel gas als voor ik een warmtepomp had (plus nu de stroomkosten = niet goed).
Ik heb soms een defrost van 50 minuten, midden op de dag terwijl er geen ijs op zit.
Hoe hoog heb jij je ketel temp staan, ik overweeg hem weer naar 30 graden te zetten zodat hij geen gas meer pakt.
Hoogstwaarschijnlijk is dat hoge stand-by verbruik te relateren aan de carterverwarming. Een elektrisch elementje die de olie van de compressor op temperatuur houdt onder een bepaalde buitentemperatuur. Die olie moet op temperatuur blijven om de warmtepomp snel op te kunnen starten wanneer er warmtevraag komt. Als de olie eerst opgewarmd moet worden voor de compressor mag starten dan ben je een flinke tijd verder en krijg je het koud in huis.Nul_op_de_Meter schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 22:27:
Bij mijn wp (ander merk) staat de carterverwarming ieder half uur een minuut of 5 aan als het kouder wordt dan 13 graden. Bij 8 graden of lager gaat ie permanent aan wanneer de wp stand-by staat.
Ik snap dat een defrost erbij hoort. Mijn reactie was op de suggestie dat er niks is gewijzigd aan het warmteverlies; maar dat klopt niet er is namelijk wél iets gewijzigd (een defrost hoort bij het warmteverlies van je woning).PVPaneel schreef op zondag 3 december 2023 @ 08:27:
[Afbeelding]
Het punt is toch juist dat het mij sommigen (*), zoals bij jou (nu), wel goed werkt, maar bij anderen dus blijkbaar wat minder goed. In jouw geval heb je bij dit weer een aardige warmtevraag en productie, maar als je warmtevraag dus lager is, dan kan ik mij dus situaties voorstellen dat de huidige regeling er dus niet mee om kan gaan (te weinig warmte in systeem om zonder hulp de warmtepomp te ontdooien en buiten een te ongunstige positie, t.o.v. wind/zon/etc.).
(* of wellicht de meesten)
M.i. is het interessant om proberen te achterhalen waarom bepaalde systemen wel (goed) werken en andere niet (goed), dat kan ook een mooi hulpmiddel zijn voor mensen die nog een locatie moeten kiezen (mocht dit van invloed zijn).
Hoi Harr,harrr schreef op donderdag 30 november 2023 @ 18:22:
[...]
Ben benieuwd. Heb de CV functie van mijn CV ketel uitgeschakeld. Ik hoop op nog een strenge nacht, dan kan ik zien of de pomp AO het een beetje red. Ik heb vloerverwarming, dus er kan veel warmte in de vloer worden gestopt/gehaald.
Wellicht heb ik er overheen gelezen, is jouw cv nog steeds uitgeschakeld en werkt het verder goed?
Heb jij je cv temp nog steeds laag staan, of de cv gedeekte uitgeschakeld?f.welvering schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 08:10:
Een nachtje verder, en het resultaat dat de PompAO zonder CV de nacht is doorgekomen.
Dat wil zeggen, er was wel vraag naar de CV bij elke defrost en er is ruim een uur cv vraag geweest voor bij verwarmen. Maar door de aanvoerinstelling op de CV naar 25 graden te brengen heeft deze niets gedaan.
Wel is de woonkamer een halve graad gedaald wat ik dan weer niet zag aankomen, ik had het vermoeden dat er nog wel wat vermogen over was in de PompAO dat deze langzaam wel boven de 32 graden aanvoer zou gaan komen, maar helaas dat is niet gelukt. Wellicht heeft dit te maken met de retour welke niet boven de 27 graden is geweest?
COP tot nu toe: 3,2
Buitentemperatuur is op zijn koudst vannacht -2,5 geweest.
Werkt dat goed, geen last bij defrosten?
@Jake Als de systeeminhoud te weinig is, daalt de retourtemperatuur onder de grenswaarde en schakelt de cv bij. Maar dat wist je al toch?
@golfgti5 Zet je cv temperatuur gewoon weer op wat het was, schakel de stuurkast uit en draai dit weekend op gas. Met alle respect; je draait nu in paniek aan allerlei knoppen. Je cv uitzetten geeft geen beter resultaat en er is een grote kan dat je met je 30 graden actie de boel alleen maar erger hebt gemaakt. Je hebt een verdeler met pomp en je cv water temp moet naar alle waarschijnlijkheid juist omhoog. Als er iets is wat je juist nu kunt constateren, is dat de combi WP en jouw afgiftesysteem momenteel niet goed functioneert, dan ga je toch niet juist alleen op WP draaien?
@golfgti5 Zet je cv temperatuur gewoon weer op wat het was, schakel de stuurkast uit en draai dit weekend op gas. Met alle respect; je draait nu in paniek aan allerlei knoppen. Je cv uitzetten geeft geen beter resultaat en er is een grote kan dat je met je 30 graden actie de boel alleen maar erger hebt gemaakt. Je hebt een verdeler met pomp en je cv water temp moet naar alle waarschijnlijkheid juist omhoog. Als er iets is wat je juist nu kunt constateren, is dat de combi WP en jouw afgiftesysteem momenteel niet goed functioneert, dan ga je toch niet juist alleen op WP draaien?
[ Voor 76% gewijzigd door PVPaneel op 03-12-2023 09:43 ]
De pomp werkt nu goed, alles makkelijk en snel op temperatuur, er is nu ook geen warmtevraag maar toch heb ik lange defrosts die veel gas gebruiken, ik las hier oplossingen omdat tegen te gaan, kerel temp verlagen naar 25 graden of cv gedeelte uitschakelen kan een oplossing zijn las ik hier, wil dus graag weten van mensen die dit gedaan hebben of het daadwerkelijk helpt.PVPaneel schreef op zondag 3 december 2023 @ 09:30:
@Jake Als de systeeminhoud te weinig is, schakelt de cv bij als de retourtemperatuur te laag is. Maar dat wist je al toch?
@golfgti5 Zet je cv temperatuur gewoon weer op wat het was, schakel de stuurkast uit en draai dit weekend op gas. Met alle respect; je draait nu in paniek aan allerlei knoppen. Je cv uitzetten geeft geen beter resultaat en er is een grote kan dat je met je 30 graden actie de boel alleen maar erger hebt gemaakt. Je hebt een verdeler met pomp en je afgiftetemp moet omhoog. Als er iets is wat je juist nu kunt constateren,
is dat de combi WP en jouw afgiftesysteem niet goed functioneert, dan ga je toch niet juist alleen op WP draaien?
Een week geleden had ik ook het probleem dat de warmtepomp hier erg lange defrost cycle had (duurde meerdere uren en geen warmte). Ik heb toen gevraagd, om uit te zetten, dat de CV en warmtepomp tegelijk aan kunnen springen. Ik heb hier een abnormale opstelling met de aansluiten van de warmtepomp en CV op het warmte systeem ver uit elkaar (10 plus meter). Als ze tegelijk aan staan kan ieder geval de CV zijn warmte niet kwijt - hier gaat hij dan in storing. Resultaat geen warmte van CV en warmtepomp. Mogelijk iets dat van toepassingen kan zijn bij jullie.
In dezelfde support request hebben ze ook de flow bij de defrost aangepast. Deze was te laag door een beveiligingsmechanisme die te gevoelig was afgesteld.
Na deze twee aanpassingen draait de warmtepomp hier erg netjes (defrost duurt nu minder dan 5 minuten). CV springt ook amper bij. Gisteren minder dan 0,2 kub, vandaag nog niets.
De COP is wel om te huilen (rond de 2), maar dat heeft voor belangrijk deel met een (nog) matig afgifte systeem hier te maken. Ik kijk er uit naar de release waarin je de stroomlijn zelf kan aanpassen (en alle LT-radiatoren zijn aangekoppeld).
In dezelfde support request hebben ze ook de flow bij de defrost aangepast. Deze was te laag door een beveiligingsmechanisme die te gevoelig was afgesteld.
Na deze twee aanpassingen draait de warmtepomp hier erg netjes (defrost duurt nu minder dan 5 minuten). CV springt ook amper bij. Gisteren minder dan 0,2 kub, vandaag nog niets.
De COP is wel om te huilen (rond de 2), maar dat heeft voor belangrijk deel met een (nog) matig afgifte systeem hier te maken. Ik kijk er uit naar de release waarin je de stroomlijn zelf kan aanpassen (en alle LT-radiatoren zijn aangekoppeld).
Ah dank, ik begin het systeen steeds beter te begrijpen. Ik zie nu continue een standby verbruik van 40W (dat zal de carterverwarming + sensoriek zijn) en om de paar minuten slaat de waterpomp aan (totaalvermogen dan 114W). Dat reden voor dat frequente rondpompen begrijp ik dan weer niet helemaal. 1x per half uur een paar minuutjes rondpompen zou toch voldoende moeten zijn om een redelijke temperatuur in het water te houden.Insert12 schreef op zondag 3 december 2023 @ 08:48:
[...]
Hoogstwaarschijnlijk is dat hoge stand-by verbruik te relateren aan de carterverwarming. Een elektrisch elementje die de olie van de compressor op temperatuur houdt onder een bepaalde buitentemperatuur. Die olie moet op temperatuur blijven om de warmtepomp snel op te kunnen starten wanneer er warmtevraag komt. Als de olie eerst opgewarmd moet worden voor de compressor mag starten dan ben je een flinke tijd verder en krijg je het koud in huis.
Bij mijn wp (ander merk) staat de carterverwarming ieder half uur een minuut of 5 aan als het kouder wordt dan 13 graden. Bij 8 graden of lager gaat ie permanent aan wanneer de wp stand-by staat.
Ik heb hem ind uit de stekker getrokken en de cv heft de woning gewoon verwarmd, kijken of ik maandag in contact kan komen met de warmte. 🤐PVPaneel schreef op zondag 3 december 2023 @ 07:25:
@DoubleDutch Wat denk je zelf? Stekker uit de stuurkast en een weekend op je cv draaien.
Heb mijn cv weer wat omhoog gezet naar 40 graden om de drop in aanvoer te compenseren tijdens een defrost. Dit scheelt me iets in warmteverlies, maar ben nog zoekende naar de beste oplossing.golfgti5 schreef op zondag 3 december 2023 @ 09:29:
[...]
Heb jij je cv temp nog steeds laag staan, of de cv gedeekte uitgeschakeld?
Werkt dat goed, geen last bij defrosten?
DeFrost gaat prima zonder cv, dat is ook wel logisch gezien de wp de defrost doet op je retour water. Cv zit op je aanvoer dus voordat dit water bij de wp is zal de defrost allang afgerond zijn.
Ok dus weinig gasverbruik bij defrost?f.welvering schreef op zondag 3 december 2023 @ 10:08:
[...]
Heb mijn cv weer wat omhoog gezet naar 40 graden om de drop in aanvoer te compenseren tijdens een defrost. Dit scheelt me iets in warmteverlies, maar ben nog zoekende naar de beste oplossing.
DeFrost gaat prima zonder cv, dat is ook wel logisch gezien de wp de defrost doet op je retour water. Cv zit op je aanvoer dus voordat dit water bij de wp is zal de defrost allang afgerond zijn.
Ik zal de mijn ook eens naar 40 graden zetten, kijken wat het doet?
Zie hieronder mijn logs van gisteren en het gasverbruik. Je ziet 0 gas voor de boiler vraag die de AO doet. Gas gebruik is alleen maar warm water gebruik (douchen). Cv temp op 25 sinds een maand.golfgti5 schreef op zondag 3 december 2023 @ 09:41:
[...]
De pomp werkt nu goed, alles makkelijk en snel op temperatuur, er is nu ook geen warmtevraag maar toch heb ik lange defrosts die veel gas gebruiken, ik las hier oplossingen omdat tegen te gaan, kerel temp verlagen naar 25 graden of cv gedeelte uitschakelen kan een oplossing zijn las ik hier, wil dus graag weten van mensen die dit gedaan hebben of het daadwerkelijk helpt.
/f/image/IY64Yp1bfrsXojdq2VtZSHmr.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Pptk4HmiYnNCaqszoXGS9rSy.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door nelving op 03-12-2023 10:23 ]
Nice! Daar wil ik ook naar toe.nelving schreef op zondag 3 december 2023 @ 10:21:
[...]
Zie hieronder mijn logs van gisteren en het gasverbruik. Je ziet 0 gas voor de boiler vraag die de AO doet. Gas gebruik is alleen maar warm water gebruik (douchen). Cv temp op 25 sinds een maand.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hoe staat jou cv ingesteld, op hoeveel graden, of heb je het cv gedeelte voor verwarmen helemaal uitgezet?
Dit ziet er netjes uit. Helaas heb ik alleen een heel ander beeld. Ik denk omdat het komt dat pompAO bij mij wel maximaal draait en dus ook regelmatig de CV aan spreekt (waarvan ok het signaal dan weer heb onder broken), hierdoor lijkt het alsof ik hele lange defrosts heb maar in werkelijkheid schaald pompAO denk vaak af in zowel vermogen als in waterflow om elk 1,5 uur simultaan te draaien met de CV.PVPaneel schreef op zondag 3 december 2023 @ 08:27:
[Afbeelding]
Ik zal deze settings eens laten wijzigen zodat de CV geen invloed meer kan hebben op het gedrag van pompAO.
:strip_exif()/f/image/0KUnKJtSQFIDvZfZRZcAGTQs.jpg?f=fotoalbum_large)
Zoals je kan zien heel veel dips in verbruik en heatoutput waardoor er geen warmte wordt op gewekt, juist die extra kwh per uur zou ik goed kunnen gebruiken om minder afkoeling van de woning te hebben.
CV gebruik zal hier natuurlijk bij kunnen helpen maar ik wil juist geen Gas gebruiken, als pompAO op zijn max draait en er nog steeds meer verlies is (dus afkoeling van de woning) steken we in de ochtend en de avond de houtkachel aan om dit verlies doormiddel van de houtkachel te compenseren.
[ Voor 12% gewijzigd door TeutonMartin op 03-12-2023 10:40 ]
Staat bij mij op 25 graden vanaf ergens begin november. Ik hou het hele systeem nauw in de gaten om te zorgen dat er geen koud huis situatie ontstaat. Tot nu toe altijd nog een warm huis gehad. Ik ga binnenkort een paar dagen weg en en zal dan voor de zekerheid de cv ophogen naar 50 graden ondanks dat de 25 graden instelling goed gaat. Wil geen klachten van de familie hier.golfgti5 schreef op zondag 3 december 2023 @ 10:24:
[...]
Nice! Daar wil ik ook naar toe.
Hoe staat jou cv ingesteld, op hoeveel graden, of heb je het cv gedeelte voor verwarmen helemaal uitgezet?
Zeker! En dat gaat allemaal prima. COP is wel maar 2.9 (wat misschien ook wel prima is met de buiten temperatuur), maar zelfs met -3 kreeg hij de aanvoer rond de 38 graden en elke 50-55 min doet hij netjes een defrost zonder CV en is al het ijs weer weg.golfgti5 schreef op zondag 3 december 2023 @ 09:25:
[...]
Hoi Harr,
Wellicht heb ik er overheen gelezen, is jouw cv nog steeds uitgeschakeld en werkt het verder goed?
Heel weiniggolfgti5 schreef op zondag 3 december 2023 @ 10:13:
[...]
Ok dus weinig gasverbruik bij defrost?
Ik zal de mijn ook eens naar 40 graden zetten, kijken wat het doet?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ox84FmDzLxddU4xAdTdJd8AV.jpg?f=user_large)
Dat is een vorst beveiliging waarschijnlijk. Bij de mijne gaat de circulatiepomp permanent aan in stand-by modus bij een buitentemperatuur lager dan 5 graden.Nul_op_de_Meter schreef op zondag 3 december 2023 @ 10:00:
[...]
Ah dank, ik begin het systeen steeds beter te begrijpen. Ik zie nu continue een standby verbruik van 40W (dat zal de carterverwarming + sensoriek zijn) en om de paar minuten slaat de waterpomp aan (totaalvermogen dan 114W). Dat reden voor dat frequente rondpompen begrijp ik dan weer niet helemaal. 1x per half uur een paar minuutjes rondpompen zou toch voldoende moeten zijn om een redelijke temperatuur in het water te houden.
@golfgti5
Dit is het gasverbruik en het elektrische verbruik van gister. Als het meer dan een kortstondige piek is, dan verwacht ik eerder dat het de bijverwarming van je cv is ipv een defrost.
Dit is het gasverbruik en het elektrische verbruik van gister. Als het meer dan een kortstondige piek is, dan verwacht ik eerder dat het de bijverwarming van je cv is ipv een defrost.
:strip_exif()/f/image/oXobWrFpUJ5J3ljDMpcdlVjX.jpg?f=fotoalbum_large)
Je kunt bij mij ook zien dat defrosten meestal op de vloer gebeurt en alleen soms de cv moet bijspringen.
[ Voor 82% gewijzigd door PVPaneel op 03-12-2023 13:02 ]
Hier draait de PompAO eigenlijk best goed. Vorige winter ook (CV alleen voor SWW) dus in het voorjaar de CV weggehaald en een boiler op retour vloerverwarming gezet (Auer Edel Eau). Helemaal van gas af. Een beetje de oplossing zoals DeWarmte straks ook aan gaat bieden voor all electric zonder HeatCycle.
De afgelopen dagen draait hij ook prima regelmatig defrosts maar dat hoort erbij. Verwarming staat hier permanent op 22 graden. Vloerverwarming beneden, vrijstaande woning uit 1998 van ca 100 m2. COP van 3 gemiddeld over afgelopen dagen. Ik heb de stooklijn zelf aangepast en dat lijkt wel geholpen te hebben.
Dus het kan blijkbaar wel. Hou vertrouwen, het is niet alleen maar ellende. Al kan de bereikbaarheid wel beter natuurlijk.
:strip_exif()/f/image/pWIA0cppoBAkb7pdh2u6DeTG.jpg?f=fotoalbum_large)
De afgelopen dagen draait hij ook prima regelmatig defrosts maar dat hoort erbij. Verwarming staat hier permanent op 22 graden. Vloerverwarming beneden, vrijstaande woning uit 1998 van ca 100 m2. COP van 3 gemiddeld over afgelopen dagen. Ik heb de stooklijn zelf aangepast en dat lijkt wel geholpen te hebben.
Dus het kan blijkbaar wel. Hou vertrouwen, het is niet alleen maar ellende. Al kan de bereikbaarheid wel beter natuurlijk.
:strip_exif()/f/image/pWIA0cppoBAkb7pdh2u6DeTG.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/ozDmOz3RZLIrkfnXtTRoz6t1.png?f=fotoalbum_large)
Ook hier de cv maar naar 40 graden gezet. Verbruik is de laatste dagen meer dan zonder de pomp, moet ook zeggen dat nu boven ook alles open staat dus geen vergelijking. Maar om voldoende flow te houden.. toch maar weer nacht verlaging naar 17 en smiddags naar 18-19. Verbruik 18-24kwh met 5m3 gas waar ik voorheen 3-5 kuub per dag verbruikte op een koude dag en zonder dat alles open stond. Cop maakt me niet veel uit wel het gas verbruik , heb zonne energie over dus alles bijvoorkeur op stroom. Ik ga nog een cam ophangen bij de wp kan ik mooi de ijsaangroei zien 😁Ook heb ik de wp een jasje gegeven
:strip_exif()/f/image/mdEU42jr7ZEn2hNe7qTAHoOP.jpg?f=fotoalbum_large)
In welke app houd je dit bij?nelving schreef op zondag 3 december 2023 @ 10:21:
[...]
Zie hieronder mijn logs van gisteren en het gasverbruik. Je ziet 0 gas voor de boiler vraag die de AO doet. Gas gebruik is alleen maar warm water gebruik (douchen). Cv temp op 25 sinds een maand.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heb hier nu ook de cv naar 40 graden gezet, duurde ook veel langer voordat het warmer werd, logisch
En veel minder gas en natuurlijk wel dikke power vraag 2 kWh. Wat mij opvalt is 46 graden out en 38 terug en dat de flow blijft hangen op 10 en 20 min later weer 23 l/m waarom zou dit zo terug vallen. Zit nu op ruim een uur voor 0,5 graad verhoging met 0,01 m3/u gas constante met een betere cop. Tot dat het weer stilvalt en 9 graden verschil heb met 9,9l/m met nog steeds een warmte vraag maar hangt voor 15 min en weer door.
En veel minder gas en natuurlijk wel dikke power vraag 2 kWh. Wat mij opvalt is 46 graden out en 38 terug en dat de flow blijft hangen op 10 en 20 min later weer 23 l/m waarom zou dit zo terug vallen. Zit nu op ruim een uur voor 0,5 graad verhoging met 0,01 m3/u gas constante met een betere cop. Tot dat het weer stilvalt en 9 graden verschil heb met 9,9l/m met nog steeds een warmte vraag maar hangt voor 15 min en weer door.
Hoe heb je dit gedaan. Ik krijg die heating pagina van jouw screenshot niet te zien.rob2011 schreef op zondag 3 december 2023 @ 19:54:
ik heb de stooklijn zelf aangepast en dat lijkt wel geholpen te hebben.
[ Voor 27% gewijzigd door heddock01 op 03-12-2023 21:03 ]
Deze pagina is nog niet bij iedereen uitgerold. Een paar forumleden zijn testgebruikers.heddock01 schreef op zondag 3 december 2023 @ 20:58:
[...]
Hoe heb je dit gedaan. Ik krijg die pagina van jouw screenshot niet te zien.
Komt in december voor iedereen in de webapp.
Dank, ook al iets bekend over een lokale api?Floortje_Ei schreef op zondag 3 december 2023 @ 21:02:
[...]
Deze pagina is nog niet bij iedereen uitgerold. Een paar forumleden zijn testgebruikers.
Komt in december voor iedereen in de webapp.
Ik heb ook geen toegang en heb de stooklijn niet aangepast.
Ik heb de cv op 40 graden gezet op de cv zelf.
Krijg het nu niet meer warmer dan 19 graden. Maar geen gas meer sinds 5 uur
Wel vaste stroom van 2 kWh maar de flow klapt in na 30 en valt alles still temperatuur valt terug naar 27 output defrost lijkt het en dan weer 48 output en 34 return. Morgen met dewarmte mailen.
Kan dus hier niet zonder cv morgen ff kijken en de cv op 45 kleine stapjes maar ook hier weer de buiten temperatuur doet natuurlijk ook veel en dit is bij iedereen anders, lastige opgave voor dewarmte
Wel vaste stroom van 2 kWh maar de flow klapt in na 30 en valt alles still temperatuur valt terug naar 27 output defrost lijkt het en dan weer 48 output en 34 return. Morgen met dewarmte mailen.
Kan dus hier niet zonder cv morgen ff kijken en de cv op 45 kleine stapjes maar ook hier weer de buiten temperatuur doet natuurlijk ook veel en dit is bij iedereen anders, lastige opgave voor dewarmte
Dit is toch het idee van een hybride opstelling? Je warmtepomp maakt blijkbaar met 2000 watt input (ik neem aan dat je kW en geen kWh bedoelt) 48 graden output. Door die hoge temperatuur heb je veel condens en dus elk half uur een defrost.rob2011 schreef op zondag 3 december 2023 @ 21:21:
Ik heb ook geen toegang en heb de stooklijn niet aangepast.
Je huis blijft hiermee op 19 graden wat heel netjes is. Als je het warmer wil dan moet je dus een beetje gas bijstoken. Je cv stooklijn moet dan absoluut hoger dan 48 staan want dat maakt je warmtepomp al! Waarschijnlijk heb je rond de 55 graden nodig bij deze buitentemperatuur en luchtvochtigheid.
NB: als het kouder weer wordt is de lucht vaak ook veel droger en heb je minder defrosts:)
@wheli klopt zeg ook niet dat het niet goed is maar de balans is weg afgelopen 3 dagen meer verbruikt dan zonder WP. Stroom + gas en een cop van 1.5 en nu 2.5
Denk dat de stooklijn op 50 staat zie nl max 48 graden. Eens zien of ze de wp op max kunnen zetten in de app als dit beschikbaar komt.
Er moet wel enige besparing in zitten anders kan je niet van het gas af. En hybride is niet erg zeker niet.
Iedereen wil maximaal besparen en dacht dat de 6kW wp dit zat kon trekken had 900m3 gas per jaar zonder sww. Maar je kan alles niet zo 1:1 vertalen. Temperatuur,warmte afgifte,gevoel,flow etc
Denk dat de stooklijn op 50 staat zie nl max 48 graden. Eens zien of ze de wp op max kunnen zetten in de app als dit beschikbaar komt.
Er moet wel enige besparing in zitten anders kan je niet van het gas af. En hybride is niet erg zeker niet.
Iedereen wil maximaal besparen en dacht dat de 6kW wp dit zat kon trekken had 900m3 gas per jaar zonder sww. Maar je kan alles niet zo 1:1 vertalen. Temperatuur,warmte afgifte,gevoel,flow etc
Herken het. Verbruik daardoor meer gas dan verwacht, naast uiteraard veel elektriciteit. Zie ook dat CV heel vaak moet bijspringen zonder dat het echt nodig is, dus wil graag met Support kijken hoe dat beter kan. Zie bij mij 3 mogelijkheden om te verbeteren: WP gebruikt zijn vermogen niet en daarom springt cv bij (waarom gebeurt dit?), WP gebruikt zijn vermogen wel en warmt huis op, maar net niet snel genoeg (aanpassen stooklijn en tijd voordat cv bijspringt) en bij defrost zou ik willen weten of dat niet ook zonder cv kan.rob2011 schreef op zondag 3 december 2023 @ 22:36:
@wheli klopt zeg ook niet dat het niet goed is maar de balans is weg afgelopen 3 dagen meer verbruikt dan zonder WP. Stroom + gas en een cop van 1.5 en nu 2.5
Positieve punten zijn dat huis ook op lagere temperaturen warm wordt dan in het verleden (cv al eens lager gezet en dat ging toen niet goed) en de pomp het huis warm krijgt en houdt. De COP is redelijk en als ik overzicht van Teuton zie ook wat comform verwachting is.
[ Voor 9% gewijzigd door Mkw op 03-12-2023 23:00 ]
Hoe kom jij in al deze settings?dnns85 schreef op zondag 3 december 2023 @ 13:39:
Hier draait de PompAO eigenlijk best goed. Vorige winter ook (CV alleen voor SWW) dus in het voorjaar de CV weggehaald en een boiler op retour vloerverwarming gezet (Auer Edel Eau). Helemaal van gas af. Een beetje de oplossing zoals DeWarmte straks ook aan gaat bieden voor all electric zonder HeatCycle.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zie dat je een testgebruker bent.
Misschien een gekke vraag,maar als ik dit zo zie waarom zou ik een WP gebruiken met een COP van 1?
:strip_exif()/f/image/D10LewH8d7wFs8A4bZ14kiYL.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 15% gewijzigd door DoubleDutch op 04-12-2023 07:21 ]
@DoubleDutch Duidelijk iets verkeerd in de inrichting. Ik zou zeggen dit is de defrost bug, want bij deze temperatuur is het nooit COP 1. Je ziet duidelijk dat je geen opwek hebt..
Stekker er een minuut uit zodat de boel reset en daarna de thermostaat een slinger geven. Dat is bij veel voldoende.
Ik weet niets van je afgiftesysteem, maar ik draai nu op:
Stekker er een minuut uit zodat de boel reset en daarna de thermostaat een slinger geven. Dat is bij veel voldoende.
:strip_exif()/f/image/luNyDbzRDQQKIHGsGzKKAjTZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Zo vanmorgen stond de ketel in storing en 's nachts een hoop gefluit van de circulatie. Ik hoop dat er snel wat tuningsmogelijkheden komen in de portal en wat uitgebreidere logging;
- Stooklijn aanpassing (komt er in begreep ik)
- Circulatiesnelheid op snel, middel, laag
- Defrost op hoog, middel, laag
Dan kunnen de meeste (ook niet) tweakers al wat beter puzzelen naar een ideale productie. Elk huis is immers anders
- Stooklijn aanpassing (komt er in begreep ik)
- Circulatiesnelheid op snel, middel, laag
- Defrost op hoog, middel, laag
Dan kunnen de meeste (ook niet) tweakers al wat beter puzzelen naar een ideale productie. Elk huis is immers anders
De support van De Warmte is druk aan de slag gegaan. Heb al 2 reacties gehad, aangaande een door de installateurs vergeten instelling in de Honeywell Chronotherm thermostaat. Een instelling die gek genoeg niet in de fysieke én niet in de online gebruiksaanwijzingen staan. Dat verklaarde het pendelgedrag van mijn AO pomp.
En heb de bevestiging gekregen dat men meekijkt om een oorzaak te vinden waarom ik niet meer dan 0,7kW aanvoer om de ingestelde temperaturen van de stooklijn te bereiken. fijn dat er weer gereageerd word!
En heb de bevestiging gekregen dat men meekijkt om een oorzaak te vinden waarom ik niet meer dan 0,7kW aanvoer om de ingestelde temperaturen van de stooklijn te bereiken. fijn dat er weer gereageerd word!
Dit zijn de waardes na 3x de stekker eruit te hebben gehad en dit in combinatie met het erge lawaai van de buitenunit begin ik te geloven dat er meer aan de hand is.PVPaneel schreef op maandag 4 december 2023 @ 08:07:
@DoubleDutch Duidelijk iets verkeerd in de inrichting. Ik zou zeggen dit is de defrost bug, want bij deze temperatuur is het nooit COP 1. Je ziet duidelijk dat je geen opwek hebt..
[Afbeelding]