Sander Wapperom schreef op woensdag 6 december 2023 @ 20:30:
Fijne avond tweakers,
Dank voor de feedback over de Pomp AO en de behulpzame posts naar elkaar. Het is super gaaf om te zien hoe de community elkaar helpt bij het beter begrijpen van het systeem en bij het oplossen van problemen. Ik heb al een jaar niet gereageerd dus het is weer de hoogste tijd voor een update vanuit DeWarmte. Omdat het een tijdje terug is sinds mijn laatste reactie ben ik hier even goed voor gaan zitten. Onderstaand mijn 2 cents, ik hoop dat het onze klanten helpt in het beter begrijpen van het systeem en nieuwe lezers helpt met de keuze voor de beste (De)WarmtePomp ;-).
*
Reactie op eerste post en vraag aan MacD007 om deze te updaten.
*
Bedankt MacD007 voor het verzamelen van de meest relevante vragen en opmerkingen op de eerste pagina. Onderstaand mijn reactie op deze verzameling. Aan jou de vraag om deze pagina in lijn te brengen met de huidige stand van zaken. Zou je hier ook een bundeling kunnen maken van de meest recente vragen? Dan kan ik eens in de paar maanden een reactie formuleren op basis van de eerste pagina. Dat scheelt weer een hoop scroll en lees werk.
Als je op hun site gaat kijken met al de media links die zij geplaatst hebben gaat het bijna altijd over hun ander reeds langer bestaand product, namelijk een warmtepomp water/water die uit afvalwater energie gaat halen.
Dit nieuwe product heeft zo ver kon zien nog geen media aandacht gehad, vind het een beetje vreemd.
Een aantal artikelen welke in 2022 al uitgekomen zijn over de lancering van de Pomp AO:
-
https://www.bouwmagazine....ready-hybride-warmtepomp/
-
https://www.installatie.n...-klaar-voor-all-electric/
-
https://www.dutchcowboys....mt-met-hybride-warmtepomp
Check daarnaast ook de reviews van onze klanten. Met een score van 4.9 op google review behoren we tot de absolute top van gewaardeerde spelers in de warmtepomp markt. Dit is voor ons de belangrijkste graadmeter en hier werken we elke dag keihard aan.
Helaas op hun site nog zeer weinig concrete informatie, bv zijn de getoonde foto’s van de warmtepomp artist impressions, dus het kan nog van alles worden.
Inmiddels staan er flink wat foto’s van het product online bij de google reviews en staat de belangrijkste informatie ook op de website. Vooral op de FAQ pagina worden veel vragen beantwoord en de technische documentatie staat daar ook. In de FAQ is ook een productfiche gedeelt waar gedetailleerde testresultaten op staan met een explainer. Zie hier (
https://www.dewarmte.nl/faq) onder de vraag:
“Hebben jullie ook technische documentatie van de Pomp AO? (specsheet, datasheet, energielabel, geluidsgegevens, energie prestatiegegevens, productfiche)”. Of ga naar de FAQ en zoek bijvoorbeeld op specsheet of datasheet.
Garantie : geen informatie beschikbaar (vermoedelijk maar 2 jaar)
We geven 2 jaar garantie inclusief all-in service af. Dit betekend dat als er iets mis is in de eerste 2 jaar wij gratis langs komen om het te repareren. Na deze periode kan er een service contract af worden gesloten. We komen binnenkort met de service contracts naar buiten. We kijken voor de voorwaarde naar andere warmtepompspelers.
onderdelen : de compressor schijnt van Panasonic te komen, type onbekend.
Type: Panasonic 9RD138ZBA2J
Aansturen icm CV : geen gegevens beschikbaar
De CV-ketel en de Pomp AO zitten parallel aan elkaar aangesloten op het systeem. Dit betekent dat de circulatiepompen van de CV-ketel en Pomp AO elkaar ook beïnvloeden. Ons doel is te zorgen dat de Pomp AO en CV-ketel tegelijkertijd kunnen draaien om de warmtepomp zoveel mogelijk van de benodigde warmte te laten leveren. We kunnen de circulatiepomp van de warmtepomp moduleren om dat mogelijk te maken. In zeldzame gevallen is het hydraulisch niet goed in te regelen en kunnen de twee apparaten alleen afwisselend werken. Gelukkig zorgt het relatief hoge vermogen van de warmtepomp er voor dat in de meeste huizen de ketel maar beperkt nodig is en dat de impact hiervan ook laag is op de totale besparing.
Onderstaand een tabel met de draaiminuten van de Pomp AO en de gasketels. In de een na laatste kolom staat het percentage dat de gasketel überhaupt aanstaat. In de laatste kolom zie je het percentage waar ook de Pomp AO aanstaat als de gasketel aanstaat. Dit geeft goed aan dat we meestal tegelijkertijd kunnen draaien en dat de Pomp AO verreweg het grootste deel van de verwarming op zich neemt. Uiteraard zegt dit niks over individuele situaties. In november staan nog niet alle dagen.
maand, Pomp AO [min], Gasketel [min], Gezamenlijk [min], Gasketel [%], Waarvan gezamenlijk [%]
Jan 535462 112645 49764 16.14% 44.18%
Feb 644149 94225 45938 12.01% 48.75%
Mar 1273403 177188 101088 11.42% 57.05%
Apr 1387017 67198 41781 4.49% 62.18%
Mei 436372 13104 5757 2.88% 43.93%
Juni 83003 24797 709 22.85% 2.86%
Juli 100604 6022 1151 5.59% 19.11%
Aug 330951 3094 1024 0.92% 33.10%
Sep 526025 4465 2040 0.84% 45.69%
Okt 3729188 89873 62352 2.32% 69.38%
Nov 5980836 299908 240615 4.60% 80.23%
Stand van zaken
Het lijkt erg veel op de andere startup van Quatt, bepaalde zaken zijn anders en hier mis ik nog meer gegevens en informatie dan bij Quatt. Inschrijving kost ook hier € 99. Eerste installaties zouden in November geplant zijn, gezien de huidige informatie die zij op hun website verstrekken lijkt dat zeer optimistisch mogelijk zelfs onhaalbaar.
Wat ik jammer vind dat de FAQ (waar zij zelf naar verwijzen) totaal niet op dit product ingaat en uitsluitend antwoorden geeft op hun andere producten (dit is gewoon slordig), ondertussen hebben zij dat aangepast en is er een tabblad gemaakt specifiek voor de AO.
De FAQ is al een tijd geleden geüpdatet. Daarnaast is er geen link met Quatt, DeWarmte heeft een lange onderzoeksperiode gehad om een aanvulling op de HeatCycle te vinden voor verwarming die zowel kosteneffectief als energetisch effectief is. Altijd met als einddoel gasloos verwarmen. De Pomp AO is hieruit als keuze voort gekomen. Quatt heeft een eigen traject gelopen. Marijn is in een grijs verleden, nog voordat hij Quatt heeft opgericht, wel bij ons op kantoor geweest dus wellicht heeft hij zich door onze werkwijze laten inspireren...
Er zijn helaas ook een aantal zaken waar ik en denk ik ook anderen vraagtekens bij hebben of waar we gewoon nog informatie missen.
Ook zou afgelopen maandag de echte aftrap gebeurt zijn, echter kan ik daar eigenlijk niets van terugzien, vind ik persoonlijk erg jammer, het kan natuurlijk ook dat ik iets gemist heb.
De aftrap is geweest en ook de deadline van de eerste installatie in November is gehaald. Inmiddels hebben we honderden pomp AO’s geinstalleerd en meer dan 1000 reserveringen ontvangen dus zien wij het (ondanks een “start-up” marketing budget tijdens de lancering) zeker als succes.
De afmeting van de buitenunit ; blijkbaar heeft de DeWarmte zich onvoldoende ingelezen in de plaatsingsvoorschriften van Gemeenten, ja ik weet deze zijn verschillend, maar je ziet wel een behoorlijke gemene deler in deze, ook logisch, elke keer het wiel uitvinden is niet echt handig en je hebt ook nog zoiets als VNG die vaak dit soort dingen een beetje stuurt.
door mn de diepte van de unit is een vergunningsvrij installeren vrijwel onmogelijk, deze mag in veel gevallen namelijk niet meer dan 50 cm vanuit de gevel uitsteken, met de AO hou je dus maar 5 cm ruimte vrij voor de doorstroming, dat is gewoon te weinig, je creeert hier weerstand en extra geluid mee, beide niet echt handig.
Ik ben echter bang dat aanpassing hierop niet of lastig zal zijn.
Plaatsing op de grond is in de meeste gevallen vergunningsvrij. Plaatsing op gevel en/of dak kan binnen de vergunningsverplichting vallen, regelgeving hierop hangt af van de bestemmingsplannen. In de situaties waar wij bekend mee zijn van onze klanten is de vergunning altijd afgegeven.
Wij hebben allereerst gekeken naar de specs van de warmtepomp en hebben ons hier niet laten leiden door de 0.5m afstand van de gevel. Doordat de warmtepomp groter is in omvang heeft hij een hogere efficientie en een stiller, en aangenamer geluid dan kleinere warmtepompen met een vergelijkbaar vermogen. Dit hebben we zwaarder laten wegen dan de vergunningsvrijstelling, ook omdat we in de regel geen problemen verwachten van gemeentes in het vergunningstraject (mede omdat we maar ~15 cm verder uitsteken).
In de wettekst is er al wel een aparte clausule opgenomen (bijlage 2, art. 2 lid 6) voor zonnepanelen maar niet voor warmtepompen en/of airco units, daardoor valt de warmtepomp onder de algemene noemer: “bouwwerk” (hier komt ook de algemene vrijstelling van 50cm vandaan). Het lijkt dus dat de regelgeving hier achterloopt op de praktijk. Het zou mooi zijn als er ook voor airco’s en warmtepompen een specifiek lid komt in artikel 2 van Bijlage 2 van het Besluit omgevingsrecht ([Bijlage II Besluit omgevingsrecht](
https://wetten.overheid.n...z=2023-07-01&g=2023-07-01)) welke wat meer ruimte geeft voor warmtepompen. Een mooi voorbeeld van de rol welke beleidsmakers kunnen spelen om de transitie te versnellen.
Ruimtekoeling, de informatie hierover is gewoon onvoldoende, graag een uitleg hoe de koeling gaat werken en wlke voorwaarden daaran worden gesteld.
De koeling update heeft veel inspanning geeist van onze developers. En omdat het ruimtekoeling betreft op basis van het watergedragen afgifte systeem is er ook in de communicatie aandacht aan besteed. Inmiddels staat er een uitgebreide explainer paper online waar alle ins en outs van koeling besproken worden en kan de upgrade gratis getest worden, waarna hij bij tevreden werking ook daadwerkelijk aangeschaft kan worden. Je vindt de explainer in de [FAQ](
https://www.dewarmte.nl/faq) “Waar vind ik meer informatie over koelen?” Zoek bijvoorbeeld naar “koelen”.
Helaas is de informatievoorziening, net als bij Quatt overigens, bedroevend, krijgen de Heren in Delft niet tijdens hun studie geleerd of hebben zij deze cursussen geskipt ?
De informatievoorziening heeft tijdens de opstartfase wellicht wat achtergelopen en we hadden ook niet altijd alle informatie voorhanden (ook omdat we soms afhankelijk zijn van derden). Inmiddels ben ik trots op de informatie voorziening en zijn wij hard aan het werken om de bereikbaarheid en benaderbaarheid van onze mannen en vrouwen van het klantcontact mee te schalen met DeWarmte. Je kan ons per chat, per mail, via de social kanalen gewoon bereiken. Telefonisch zijn we soms in gesprek waardoor je het beste een mailtje kan sturen naar sales@dewarmte.nl voor verkoop vragen of naar support@dewarmte.nl voor service vragen. Ik hoop dat deze post ook weer een groot deel aan informatie voorziet. Afgelopen weken hebben we meer support aanvragen dan normaal binnen gekregen en is de bereikbaarheid niet altijd even goed geweest. Wij zijn keihard aan het werk om alle openstaande issues weg te werken, zie hiervoor het onderste stuk van deze post.
Geluid, geef aub de juiste waarde en omschrijving aan jullie geluidsproductie weer, bedoelen jullie geluidsvermogenniveau (LwA) of bedoelen jullie iets anders. m.b.t. de wettelijke geluidseisen bouwbesluit 2021 die op 1-4-2021 zijn ingegaan heb je dus de waarde geluidsvermogenniveau nodig, elke andere waarde is hier niet van belang en zet de gebruiker op het verkeerde been. Pas dat aub aan.
Ook is de nachtmode (silent mode) van belang. deze missen we nog.
Geluidsvermogens zijn in de nieuwsbrief gecommuniceerd en staan ook op onze FAQ (
https://www.dewarmte.nl/faq)
“Hebben jullie ook technische documentatie van de Pomp AO? (specsheet, datasheet, energielabel, geluidsgegevens, energie prestatiegegevens, productfiche)”. De LwA bij 6 kW is 58 dB en bij 4 kW (standaard silent mode setting) is hij 55 dB (zonder design voorkant). De silent mode kan aangepast worden naar een lagere compressorsnelheid voor nog minder geluid of naar een hogere compressorsnelheid voor meer warmte. Deze functionaliteit is binnenkort voor iedereen beschikbaar in de webapp. Tot die tijd kunnen onze support medewerkers dit voor onze klanten instellen. Aangezien het geluidsvermogen een berekend getal is en niet het getal is wat je daadwerkelijk hoort, hebben we deze teruggerekend naar geluidsdruk op verschillende afstanden (zie het bestand Geluidsgegevens Pomp AO v1.pdf). Op bijvoorbeeld 1.5m afstand zijn deze waarden 45 dB bij 6.4 kW en 42 dB bij 4 kW. Let wel op dat al deze waarden onder lab condities gemeten zijn, de omgeving speelt een hele grote rol in hoe het geluid verspreid wordt. Geluid in jouw situatie kan dus anders zijn dan de gemeten waarden uit het lab. Binnenkort kan je de silent mode zelf aanpassen via de app.
Energielabel; Blijkbaar heeft de Keuringsinstantie TÜV (welke) een keuring tb het energielabel uitgevoerd, als dat juist kan deze dan ook gepubliceerd worden.
Het energielabel is geüpload op de website onder de FAQ “*Hebben jullie ook technische documentatie van de Pomp AO? (specsheet, datasheet, energielabel, geluidsgegevens, energie prestatiegegevens, productfiche)”.*
Graag zien wij ook meer COP (of SCOP), tot hoe laag zal de warmtepomp nog effectief kunnen werken voordat de CV het over neemt cq mee aan het verwarmen is. dus Graag ook lagere Temp. COP vermelden. (bv COP A-7/W35 /W55).
Zie het stukje vermogen bij lage temperaturen. Aan de hand hiervan kan dit ook geüpdate worden. We hebben inmiddels ook ons productfiche geüpdate en toegelicht omdat dit document mijn inziens niet heel intuitief is. De eerste keer dat ik het standaard product fiche template van de EU onder ogen kreeg intrepreteerde ik vooral de vermogens onjuist.
Stand ISDE Subsidie ? Is daar bij deWarmte al iets meer over bekend? Op de huidige lijst staan jullie er niet op. Bij een vermogen van 8,3 kW en A++ zou er een subsidiebedrag van €3.150 voor staan, in jullie berekening gaan jullie uit van een subsidie van € 2.850. Subsidiebedrag is ondertussen bekend, door een lager vermogen valt de subsidie dus ook lager uit. Echter zie ik geen wijziging in de vermogensopgave door DeWarmte, ik betwijfel sterk dat de genoemde wardes kloppen. Subidiebedrag is nu €2.700,-
Dit stukje is outdated denk ik, kan je hier een update van geven?
Link fact sheet
[https://ab83b1e5-a806-44b...048b5b101272c79591192.pdf](https://ab83b1e5-a806-44b...048b5b101272c79591192.pdf
Kosten : € 6.100 incl. installatie en 2 jaar full service, netto (incl. subsidie) € 3.400
Subsidie : € 2.850 (oude RVO subsidie was € 2.700
Graag vervangen met meest recente datasheet of meest recente datasheet toevoegen.
*
Overige vragen welke niet op de eerste pagina staan
*
Vragen welke niet op de eerste pagina staan maar welke ik wel vaak ben tegengekomen in posts beantwoord ik onderstaand zo goed mogelijk.
Buffervat wel of niet nodig?
Een buffervat is niet nodig om de Pomp AO goed te laten werken. Er zijn in de regel 2 redenen voor een buffervat.
1. het tegengaan van pendelen van de warmtepomp
2. het tegengaan van snelle afkoeling van de radiatoren - bij ontdooicyclus -
Daarnaast zou je met dynamische energiecontracten op komst nog een derde reden kunnen toevoegen, maar dan heb je daar wel specifieke aansturing voor nodig
3. meer vrijheid in het bepalen van aan en uitgaan van de warmtepomp onafhankelijk van de timing van de warmtevraag
Tot slot heeft een buffervat ook nadelen. Vooral warmteverlies, ruimte en kosten.
1. Warmteverlies, de hoeveelheid hangt af van de isolatiegraad en omvang van de boiler. Heb je een boiler met 60W verlies en je gaat even uit van 6 maanden volledig verlies telt dit toch op tot 262 kWh per jaar. Oftewel 66 kWh aan stroom extra met een gemiddelde COP van 4. Zonde voor het milieu en uitgaande van een stroomprijs van €0.4/kWh gaat het ook om een kostenpost van €26,- per jaar welke je van de besparing af kan trekken. Uiteraard is bovenstaand sommetje heel kort door de bocht.
2. Ruimte en plaatsing, je moet een buffervat wel kwijt kunnen. Ik heb er bijvoorbeeld bij mij thuis geen plek meer voor naast een (toekomstig) vat voor warm tapwater. Daarnaast moet je een degelijk installatieplan maken voor de aansluiting met het verwarmingssysteem. Dit heeft ook impact op de keuze vrijheid van de plaatsingslocatie.
3. Kosten, naast dat je extra warmteverliezen accepteerd is een buffervat al snel meer dan €500,- zonder installatie.
1. Pendelen
De eerste warmtepompen waren aan-uit warmtepompen. Deze konden maar op 1 vermogen draaien en niet modeleren. Hierdoor had je altijd een buffervat nodig om pendelen te voorkomen. Dit komt omdat het benodigde vermogen in de woning afhangt van het weer buiten, de gewenste en huidige kamer temperatuur en het afgiftesysteem en haar temperatuur. Dit fluctueerd dus constant met de tijd. De kans dat het afgegeven vermogen precies gelijk is aan het geproduceerde vermogen is hierom erg klein. Oftewel het geproduceerde vermogen is niet gelijk aan het afgegeven vermogen.
Omdat de vermogens niet gelijk zijn aan elkaar, en het vermogen van een warmtesysteem wordt ontworpen voor -10C buitentemperatuur, zal het afgiftesysteem op blijven warmen totdat deze de maximale ingestelde temperatuur van de warmtepomp heeft behaalt. Op dat moment schakelt de warmtepomp uit. Echter is de woning dan waarschijnlijk nog niet op temperatuur, dus na het afkoelen van het CV systeem moet de warmtepomp weer aan schakelen. Het CV water warmt weer snel op en de warmtepomp zal weer uit schakelen. Dit fenomeen wordt ook wel pendelen genoemd.
Met een groot buffervat verhoog je de inhoud van het CV-circuit, hierdoor zal het totale CV circuit langzamer opwarmen en kan de warmtepomp dus langer aan blijven staan. Dit zorgt ervoor dat hij minder aan- en uit hoeft te schakelen (minder vaak pendelt).
De Pomp AO is geen aan-uit warmtepomp. De Pomp AO kan haar vermogen flink op en afschalen (Ook wel moduleren genoemd). Ook zonder buffervat zal de Pomp AO in de regel niet pendelen (tenzij alle afgiftesystemen in het huis dicht zitten of erg klein zijn).
De Pomp AO draait op 45 Hz voor ongeveer 5 minuten om op te starten (ongeveer 4 kW, afhankelijk van de omstandigheden). Om dit in perspectief te brengen: met 4 kW voor 5 min warm je 10 liter water ongeveer 30 graden op, uitgaande dat er geen warmteafgifte plaatsvind (er vind wel warmte-afgifte plaats, de warmteafgifte moet je weer van de 4kW aftrekken met het resultaat dat het water in werkelijkheid met minder dan 30 graden opwarmt).
C_{p,water} = 4.2/3600 = 0.0012 kWh
Q_{startup} = 5/60*4 = 1/3 kWh
Q_{10l,30C} = 0.0012*10*30=0.35kWh
Na de opstartfase kan de warmtepomp sterk terug modeleren. Als het afgifte systeem genoeg vermogen kwijt kan zal de Pomp AO niet afslaan maar steady state blijven draaien. De Pomp AO zal op het vermogen gaan draaien wat nodig is om de ingestelde doeltemperatuur temperatuur te halen. De Pomp AO slaat af zodra de ruimte verwarmd is.
Defrost afkoeling
Het vermogen tijdens een defrost cycle hangt af van het systeem. Het gemiddelde vermogen tijdens defrost (aggregatie data per 1 minuut, dan gefilterd op compressor frequency van meer dan 30 Hz en temperatuurverschil van de heat meter van minder dan -1°C) van alle systemen tussen 01-01-2023 en 01-04-2023 is
4.836 kW. Onderstaand een histogram en tijdsanalyse van de vorige winter.
Histogram met op de x-as het vermogen en op de y-as het aantal minuten in defrost met dat vermogen.
[
Afbeelding]
Een tijds-analyse van aantal defrost cycles voor de hele vloot resulteert in een gemiddelde defrost tijd van 3,3 minuten (vorige winter). Dit kan in sommige gevallen een stuk langer of korter zijn.
Zonecontrolesystemen
In de praktijk hebben we geen onoplosbare problemen met pendelen bij zone-controle systemen gezien. Wel is het belangrijk om minstens één groep altijd open te laten staan, wij raden het aan om 3 groepen open te laten staan. Zowel voor afgifte als het voorkomen van flow problemen. De COP is hoger als de flow hoger is, als er maar weinig afgifte open staat zorgt dit voor een hogere weerstand in het systeem, hierdoor wordt de flow lager en dus ook de COP wat lager. Als alle groepen dicht staan kan de temperatuur erg snel afkoelen tijdens een defrost en hierdoor kan in het ergste geval de condenser bevriezen wat (ook weer in het ergste geval) de warmtewisselaar blijvend kan beschadigen.
We hebben ervaring met EvoHome systemen en deze zo goed als altijd aan de praat gekregen. Je hoeft dit systeem dus niet in de prullebak te gooien. We hebben één keer niet aan kunnen sluiten en dit kwam omdat er 24V gevoed werd via de termostaat verbinding. Dat ondersteunen wij niet, in dit geval kunnen wij een nieuwe thermostaat leveren en installeren voor een meerprijs. Zelf gekochte thermostaten installeren wij in principe niet. De thermostaat die je bij ons koopt is inclusief installatie.
Verbindingen
De draadloze verbinding tussen het regelsysteem en de Pomp AO is gebaseerd op LoRa. Voor de verbinding tussen de webapp en het regelsysteem gebruiken we wifi. Voor beide verbindingen is bedraad ook een mogelijkheid.
Vermogen bij koude temperature, -7C en -10C
Er zijn een aantal vragen over het vermogen bij -10C van de Pomp AO. Warmteverlies berekeningen worden bij -10C gedaan en ook als het zo koud is wil je een warm huis. De Pomp AO kan bij -7/52 nog 4.9 kW en bij -7/34 nog 4.7 kW leveren volgens de metingen gedaan door de TÜV (zie ook de Toelichting energie prestatiegegevens (productfiche) v1.pdf ook te downloaden onder de FAQ vraag
“Hebben jullie ook technische documentatie van de Pomp AO? (specsheet, datasheet, energielabel, geluidsgegevens, energie prestatiegegevens, productfiche)”).
Bij -10/55 en -10/35 zijn deze waarden nog 4.1 kW resp. 4.2 kW. We zijn bezig met een all-electric upgrade voor de Pomp AO en verwachten dat deze in het voorjaar van 2024 beschikbaar komt. Op dit moment lijkt het erop dat het een electrische back-up verwarming wordt welke ruim binnen een aansluiting van 16A past. Deze zal dus ongeveer 3 kW extra vermogen toevoegen aan het systeem voor de echte koude dagen. In totaal (met de all-electric upgrade dus) kan de Pomp AO bij -10 dan tussen de 7-8 kW warmte leveren. Volgens onze analyse gebaseerd op daadwerkelijk energieverbruik is dit genoeg vermogen voor de meeste Nederlandse huishoudens. Grote en/of oude huizen zullen eerst beter geisoleerd moeten worden voordat deze te verwarmen zijn met dit vermogen.
Opentherm (OT)
MacD007 heeft hier de spijker op de kop geslagen wat betreft specifieke modulerende aansturing van de ketel. Door het vermogen van de Pomp AO draait deze in het merendeel van de installaties zonder of met geringe backup van de CV ketel (zie ook de tabel met draaitijden). Wij steken onze R&D capaciteit dus liever in het verbeteren van de aansturing van de Pomp AO dan de aansturing van alle verschillende CV ketels, simpelweg omdat hier veel meer te winnen is. Bij kleine warmtepompen waar de CV ketel vaker samen draait met de warmtepomp is de ketelaansturing veel relevanter. Onze visie is om stapsgewijs van het gas af te gaan, dus onze ontwikkelingen zullen zich meer focussen op de duurzame warmtesystemen dan de fossiele warmtesystemen.
Dynamische tarieven en API’s voor data
We zijn nog vol in ontwikkeling om alle settings in de webapp te krijgen. Zodra deze beschikbaar zijn zullen we de volgende stappen nemen. Bijvoorbeeld de eigen gas en elektriciteitsprijzen invoeren, communiceren met dynamische tarieven en het downloaden van je eigen data zijn features die op onze backlog staan (in de wachtrij voor andere software updates welke eerst doorgevoerd gaan worden). Ik kan hier dus nog geen tijdspad voor afgeven.
Uitrol stooklijn aanpassen in de webapp
De uitrol van de stooklijn feature gaat stapsgewijs. We hebben een forse back-end aanpassing doorgevoerd en zullen de server prestaties goed in de gaten houden tijdens de uitrol. We beginnen met de Pomp AO’s welke lang staan en werken zo toe naar de recentere installaties. De eerste klanten hebben inmiddels toegang tot de feature, kijk dus niet gek op als je zelf nog even moet wachten.
Service afdeling erg druk afgelopen weken
Door de koude dagen van afgelopen weken en snelle groei van DeWarmte is de service afdeling drukker dan normaal. We zijn nog keihard aan het werk om iedereen met openstaande vragen te helpen. We geven prioriteit aan woningen waar het opwarmen van de woning niet gaat zoals verwacht. Het kan dus zijn dat als je met een optimalisatie of instellingsvraag mailt je langer moet wachten dan je van ons gewend bent. Achter de schermen is ook ons R&D team heel hard bezig met software en controle systeem updates welke meer mogelijkheden geven tot het oplossen van problemen. Een van de tweakers heeft een recente patch die ons hierin meer mogelijkheden geeft scherp opgemerkt. Tot slot zijn we ook opzoek naar een 2e lijns service medewerker, dat wil zeggen het uitvoeren van data analyse om problemen en oplossingen te identificeren. Dus vind jij het leuk om te kijken wat er mis gaat of beter kan in individuele warmtepomp systemen? stuur dan jouw sollicitatie naar team@dewarmte.nl
We willen onze klanten vragen om alleen te bellen in geval van nood en anders te mailen naar support@dewarmte.nl.
Tot slot
In een scale-up omgeving is het altijd prioriteren. Dit is ook de reden dat het soms even duurt voordat er een update komt of voordat we met een specifieke feature aan de slag gaan. Er zijn ontzettend veel software features en hardware ontwikkelingen waar we achter de schermen mee bezig zijn. Maar we maken ook veel stappen in, onder andere, het verder opzetten van de service afdeling, het efficienter inrichten van onze assemblage ruimte in Utrecht, het installatieprocess verbeteren, de installatieplanning verbeteren en het intake process voor onze klanten nog eenvoudiger maken. Er zullen de komende tijd nog meer producten aan ons portfolio toegevoegd worden en we zullen onze software blijven ontwikkelen om op de slimste manier warmte te leveren. Alles met als doel om de reis naar gasloos verwarmen zo makkelijk en laagdrempelig mogelijk te maken voor elke Nederlander. Dank voor jullie feedback en hulp om dit mogelijk te maken