Ervaringen met startup DeWarmte pompAO (l/w hybride WP)

Pagina: 1 ... 21 ... 51 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Retep91
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 17:19
Ik heb nog geen reactie gehad van dewarmte maar lijkt wel iets gewijzigd. Eerst bleef hij tijden na een defrost hangen op 800watt en 30 graden. Nu gaat hij wel gelijk naar 1800watt en 37 graden.

Gasverbruik is beperkt doordat ik de ketel op 35 heb gezet. Ketel moet nog wel vaak bijspringen, hoop dat dit ook nog wordt aangepast. 1m3 voor de nacht.

Koelt nog wel teveel af in de nacht, maar er gaat maar 30 graden de vloer in omdat ik een oude mengverdeler heb. Ga ervan uit dat als ik deze vervang of aanpas en gelijk 37 de vloer ingaat dat het mooi warm wordt.

Voor nu redelijk tevreden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r62g4vEGYh7tgHx9fKLn4JJcHTE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/eI9alxnc1CsXilzesHKzsTCW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heddock01
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-01 12:42
Weet iemand met welke tarieven wordt berekend?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oeId-BOOXdOPuwTb6LM8bBYrMEk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gVkqJNgIzZcevLcKE9lJw9kN.png?f=fotoalbum_large

Wanneer ik reken met een kwh prijs van 0.35 / kwh en een gasprijs van 1.21 / m3 kom ik op onderstaande:

30 kwh / 3.4 = 8.82 * 0.35 = € 3.08 aan electriciteitskosten.
4.1 m3 * 1.21 = € 5,-

Dit betekent een voordeel van bijna € 2,- in plaats van € 3.7.

Verder is 4.1m3 voor 30kWh wel heel positief. M3 naar kwh is een factor 11 normaliter. Laten we zeggen dat de CV 90% rendement heeft (ook negatief berekend) komen we dan uit op (30/11) * 0.9 = 3 m3. Hoe komen ze bij 4.1 m3?

Als ik het werkelijke gasverbruik meeneem (3 m3) wordt het plaatje nog negatiever namelijk nog maar een voordeel van € 0.60.

4.1m3 verbruik voor 30 kwh komt neer op een rendement van 66.5% voor een CV. Dit is natuurlijk onzin.

Mis ik ergens iets in mijn berekening of wordt het allemaal wel heel positief voorgeschoteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 10:06
@heddock01 De rekenwaardes zijn te vinden bij Settings -> Performance and Savings en dan de tandwiel icoontjes. Er staat bij met welk tarief gerekend wordt en met welke thermische waarde wordt gerekend v.w.b. verbranding van een kuub gas.

[ Voor 13% gewijzigd door PVPaneel op 04-12-2023 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heddock01
@PVPaneel ah dat zijn die radartjes :) Moet je snel kunnen lezen. Lang leven Devtools. Ok ze rekenen met een factor 9.1.

In dat geval zou het 30kwh / 9.1 zijn = 3.29m3 in plaats van 4.1

Verder rekenen ze met € 1.74 / m3 en € 0.398 / kWh. Gasprijs is hier wel heel belachelijk in hun voordeel genomen. Op basis van hun eigen info (tarieven):

€ 1.74 * 4.1 = € 7.13
€ 0.398 * 8.82 = € 3.51
Besparing = € 3.61.

Met de eigenlijke besparing van Gas volgens hun eigen berekening:

€ 1.74 * 3.29 = € 5.72
€ 0.398 * 8.82 = € 3.51
Besparing = € 2.11.

Dit is wel kwalijk. Zeker als de terugverdientijd ook zo berekend is.

[ Voor 5% gewijzigd door heddock01 op 04-12-2023 12:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mkw
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 14-06 13:34
Maar het bijspringen van de CV wordt ook niet meegerekend en dat heeft een veel grotere impact op de besparing. De cijfers zijn bij ook niet stabiel. Als ik refresh kan er zo 20% gasbesparing bijkomen en ook zitten er verschillen tussen de cijfers op de verschillende tabbladen (dagcijfer bij hours matcht niet altijd met die dag in het maandoverzicht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
@heddock01 Eerst even de 30 kW thermisch delen door je COP voor het daadwerkelijke elektriciteitsverbruik..

@Mkw Dat ze dat niet doen snap ik an sich wel, want dat kun je interpreteren als gas dat je altijd al verbruikt zou hebben. Maar inderdaad, dat hoort wel bij de kosten...

Mijn zonnepaneel-kW kost me ca. 7ct, dus je snapt dat de besparing nogal situatie afhankelijk is..

Dat gezegd hebbende; kan niet moeilijk zijn om die waardes (kosten m3 en kosten kWh) aanpasbaar te maken..

[ Voor 64% gewijzigd door PVPaneel op 04-12-2023 12:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heddock01
@PVPaneel had ik gedaan. Ik had alleen 30 staan maar dat moest 8.82 zijn. De berekening zelf klopt(e) wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
De verhouding tussen gasprijs en elektriciteit prijs is anders dan bij mij. Gasprijs waarmee ze rekenen is (relatief) veel hoger en daardoor is de besparing veel kleiner. De prijs is zelfs boven het prijsplafond en ook de huidige marktprijs. Zou goed zijn dat ze dit aanpassen of dat je je eigen tarieven kunt invoeren. Verhouding warmte en bespaard gas is ook niet juist nu.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Floortje_Ei
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 05-06 19:34
Mijn voorlopige hypothese tav het feit dat er bij velen nog veel gas verbruikt wordt en de pomp niet zijn maximale bijdrage kan leveren. Oa door

1. de instellingen van het regelkastje nogal 'triggerhappy' snel richting bijschakelen cv ketel ingesteld staan. De duur dat de pomp het alleen mag proberen is kort. Dit kun je laten aanpassen.
En als de ketel bijschakelt, wordt denk ik het vermogen van de pomp wat teruggemoduleerd. Dan haal je niet het vermogen wat je misschien wel verwacht had.

2. de start stooklijn standaard wat veilig hoog staat ingesteld en dit versterkt weer het meer inschakelen van de ketel om de aanvoertemperatuur te halen en geeft een lagere COP.
Ik ben positief verrast met welke lage aanvoertemperatuur de pomp het warm kan krijgen in vergelijking met wat ik met de cv-ketel had. Nu lukt dat ruim onder de 40 graden en afgelopen winter kon ik de cv niet onder 45 graden zetten op koude dagen.
Hier kunnen we zelf mee experimenteren wanneer deze maand de webapp die functionaliteit levert.

3. standaard ingesteld staat dat na de defrost de aanvoertemperatuur met 5 graden verhoogd wordt, Dit zorgt weer voor meer inschakelen van de ketel de afgelopen koude dagen. Ik denk dat de pomp dan ook terug moduleert.
Dit is ook instelbaar door de DeWarmte.

We zullen met DeWarmte en elkaar nog wat ervaring op moeten doen om het juiste evenwicht te vinden in de verschillende situaties.

Hier het overzicht van mijn pomp die, als test, heel extreem staat ingesteld om de pomp maximaal te laten werken. Ik heb 0,1 m3 gas verbruikt afgelopen 24 uur, COP rond 4:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/770zf3NqWP71gJVXGAg6QmOGgtk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JtEcBiinRXytUlsDVEM9YsYZ.png?f=fotoalbum_large

Mijn kamertemperatuur is wel wat teruggelopen vannacht, nachtstand knijpt de pomp net teveel af om het warmteverlies in huis te compenseren, maar dat is nu ingecalculeerd.

Bij het meer op de pomp draaien hoort wel het begrip dat je niet even snel de verwarming een paar graden opstookt, maar dat je continu met een relatief lage aanvoertemperatuur het warmteverlies van je huis compenseert. Ik vind dat overigens erg comfortabel.
Daarbij moet je zorgen voor een goed en evenwicht afgiftesysteem van de warmte. En dan bedoel ik goed ingestelde vloerverwarming, radiatoren met voldoende flow, goede inlaat / uitlaat temperaturen per afgiftepunt etc. Ook bekend als waterzijdig inregelen. Dat is vaak helemaal niet goed geregeld bij het reguliere gebruik van alleen een cv-ketel (maar dan merk je het minder) en zal zeker niet zomaar kloppen met een warmtepomp erbij. Dus hier is voor eenieder zelf ook werk aan de winkel dat je nagaat of dit in jouw huis op orde is.

NB Ik heb een Netatmo, thermostaat 18.5 graden dag en nacht, allemaal radiatoren met ventilatoren, nachtstand tussen 22 en 7 en vorige winter een verbruik van 700m3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
[quote]PVPaneel schreef op maandag 4 december 2023 @ 12:16:
@heddock01 Eerst even de 30 kW thermisch delen door je COP voor het daadwerkelijke elektriciteitsverbruik..

@Mkw Dat ze dat niet doen snap ik an sich wel, want dat kun je interpreteren als gas dat je altijd al verbruikt zou hebben. Maar inderdaad, dat hoort wel bij de kosten...

Ik heb het alleen over het gas dat verbruikt wordt voor het bijspringen. Dat zou je moeten meenemen. Het lijkt er nu op dat ze de besparing bewust veel te groot tonen door een rare gasprijs, rare verhouding tussen warmte en gasbesparing en extra gasverbruik niet mee te nemen.

In 3 dagen geven ze aan dat ik 15 euro heb bespaard terwijl ik juist 5 euro meer kwijt ben.

[ Voor 6% gewijzigd door Mkw op 04-12-2023 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
Floortje_Ei schreef op maandag 4 december 2023 @ 12:24:
Mijn voorlopige hypothese tav het feit dat er bij velen nog veel gas verbruikt wordt en de pomp niet zijn maximale bijdrage kan leveren. Oa door

1. de instellingen van het regelkastje nogal 'triggerhappy' snel richting bijschakelen cv ketel ingesteld staan. De duur dat de pomp het alleen mag proberen is kort. Dit kun je laten aanpassen.
En als de ketel bijschakelt, wordt denk ik het vermogen van de pomp wat teruggemoduleerd. Dan haal je niet het vermogen wat je misschien wel verwacht had.

2. de start stooklijn standaard wat veilig hoog staat ingesteld en dit versterkt weer het meer inschakelen van de ketel om de aanvoertemperatuur te halen en geeft een lagere COP.
Ik ben positief verrast met welke lage aanvoertemperatuur de pomp het warm kan krijgen in vergelijking met wat ik met de cv-ketel had. Nu lukt dat ruim onder de 40 graden en afgelopen winter kon ik de cv niet onder 45 graden zetten op koude dagen.
Hier kunnen we zelf mee experimenteren wanneer deze maand de webapp die functionaliteit levert.

3. standaard ingesteld staat dat na de defrost de aanvoertemperatuur met 5 graden verhoogd wordt, Dit zorgt weer voor meer inschakelen van de ketel de afgelopen koude dagen. Ik denk dat de pomp dan ook terug moduleert.

We zullen met DeWarmte en elkaar nog wat ervaring op moeten doen om het juiste evenwicht te vinden in de verschillende situaties.

Hier het overzicht van mijn pomp die, als test, heel extreem staat ingesteld om de pomp maximaal te laten werken. Ik heb 0,1 m3 gas verbruikt afgelopen 24 uur, COP rond 4:

[Afbeelding]

Mijn kamertemperatuur is wel wat teruggelopen vannacht, nachtstand knijpt de pomp net teveel af om het warmteverlies in huis te compenseren, maar dat is nu ingecalculeerd.

Bij het meer op de pomp draaien hoort wel het begrip dat je niet even snel de verwarming een paar graden opstookt, maar dat je continu met een relatief lage aanvoertemperatuur het warmteverlies van je huis compenseert. Ik vind dat overigens erg comfortabel.
Daarbij moet je zorgen voor een goed en evenwicht afgiftesysteem van de warmte. En dan bedoel ik goed ingestelde vloerverwarming, radiatoren met voldoende flow, goede inlaat / uitlaat temperaturen per afgiftepunt etc. Ook bekend als waterzijdig inregelen. Dat is vaak helemaal niet goed geregeld bij het reguliere gebruik van alleen een cv-ketel (maar dan merk je het minder) en zal zeker niet zomaar kloppen met een warmtepomp erbij. Dus hier is voor eenieder zelf ook werk aan de winkel dat je nagaat of dit in jouw huis op orde is.

NB Ik heb een Netatmo, thermostaat 18.5 graden dag en nacht, allemaal radiatoren met ventilatoren, nachtstand tussen 22 en 7 en vorige winter een verbruik van 700m3
Heb exact dezelfde punten genoteerd en hoop ze deze week aan de lijn te kunnen krijgen. Kleine aanvulling bij punt 1 is dat ik zie dat pomp soms maar op half vermogen draait en daardoor cv onnodig bijspringt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
@Mkw Het bijspringen is alleen wanneer de pomp het niet trekt en kun je dus rekenen als zijnde gas wat je anders toch wel degelijk had verstookt.

Ik kijk er verder nooit naar, aangezien ik reken met mijn eigen kWh en gasprijs. Best kans dat dit de prijzen zijn toen de portal oorspronkelijk life ging (niet lang na de inval in Oekraïne). Het zou ze uiteraard sieren om die up-to-date te maken, of nog beter, te rekenen met invulbare cijfers, maar meer dan een indicatie is het niet.
Of heeft sales deze cijfers gebruikt om je over de streep te trekken, want in dat geval is het inderdaad heel misleidend.
(voor de goede orde, mijn Pomp is geinstalleerd voor de portal er was, dus ik heb puur gerekend met de COP cijfers die toen voor handen waren).

[ Voor 14% gewijzigd door PVPaneel op 04-12-2023 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
PVPaneel schreef op maandag 4 december 2023 @ 12:46:
@Mkw Het bijspringen is alleen wanneer de pomp het niet trekt en kun je dus rekenen als zijnde gas wat je anders toch wel degelijk had verstookt.

Ik kijk er verder nooit naar, aangezien ik reken met mijn eigen kWh en gasprijs. Best kans dat dit de prijzen zijn toen de portal oorspronkelijk life ging (niet lang na de inval in Oekraïne). Het zou ze uiteraard sieren om die up-to-date te maken, of nog beter, te rekenen met invulbare cijfers, maar meer dan een indicatie is het niet.
Of heeft sales deze cijfers gebruikt om je over de streep te trekken, want in dat geval is het inderdaad heel misleidend.
(voor de goede orde, mijn Pomp is geinstalleerd voor de portal er was, dus ik heb puur gerekend met de COP cijfers die toen voor handen waren).
Deze zijn inderdaad met sales uitgebreid besproken. Maar echte conclusies kun je in het voorjaar pas trekken of de verhouding tussen bespaard gas en extra elektriciteit klopte en daarmee de verwachte besparing. Linksom of rechtsom is het niet handig als de cijfers in het dashboard aantoonbaar onjuist zijn en een te rooskleurig beeld schetsen. Als je extra gas niet rekent dan moet je de warmte die daarmee gegenereerd wordt ook niet meerekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PVPaneel
@Mkw Ik ben in de veronderstelling dat de thermische opwek zoals getoond, alleen die van de Pomp is. Als dat niet zo is, dan snap ik wat je bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heddock01
@Floortje_Ei dat zijn mooiere cijfers. Goede punten die je aangeeft. Ik heb vorige week een aanvraag van een wijziging gedaan (telefonisch) en heb sinds dien niets meer vernomen dus weet niet of deze ook is doorgevoerd.

Ik ben wel benieuwd in wat voor woning je woont. Wat is bijvoorbeeld je vloeroppervlak en hoe goed is deze geisoleerd?

Hoe heb je contact met dewarmte? Is dit altijd via de mail?

Vooral die tijd voor het aanspringen van de cv is me veel te kort. Deze is volgens mij ook voornamelijk tijdsgedreven en houdt niet veel rekening met het feit of er ook al een stijgende lijn inzit. In dit geval is het bijspringen namelijk niet nodig. Bij mij springt de hele dag de cv bij op dit moment.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_plHNYBlvQ7G-Wn5GUIPVBtOr8w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3YWGj2WP7iwlcOQVmz970hmd.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:34

RobertowNL

For your gear!

Het kan inderdaad wel anders. Bij mijn ouders zie ik dat de boiler in de laatste 24 uur 3x kort is aan geweest. En die hadden een gasverbruik van rond de 2.000 kuub voor installatie van de WP.

Ik meen dat de instelling CV aanslaan is gezet op 30 minuten. Maar ik weet niet wat de standaard waarde is.

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Floortje_Ei
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 05-06 19:34
heddock01 schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:08:
@Floortje_Ei

Ik ben wel benieuwd in wat voor woning je woont. Wat is bijvoorbeeld je vloeroppervlak en hoe goed is deze geisoleerd?

Hoe heb je contact met dewarmte? Is dit altijd via de mail?

Vooral die tijd voor het aanspringen van de cv is me veel te kort. Deze is volgens mij ook voornamelijk tijdsgedreven en houdt niet veel rekening met het feit of er ook al een stijgende lijn inzit. In dit geval is het bijspringen namelijk niet nodig. Bij mij springt de hele dag de cv bij op dit moment.

[Afbeelding]
Jaren 50 tussenwoning, 3 verdiepingen ong 140 m2. Woning 10 km van de kust. Geen spouwmuur aanwezig dus muren zonder isolatie. Wel:
- vloerisolatie Tonzon onder de woonkamer
- HR++ glas hele huis.
- dakisolatie (dunne bardagefolie) aan buitenkant onder de pannen
- dakisolatie van binnen
- twee rolluiken buiten achter
- isolerend dubbel plissé gordijnen verduisterend voor en in In daklicht in de uitbouw
- Radiatorfolie achter de radiatoren
- Ventilatoren op/onder elke radiator
- tochtstrips. .
- afgelopen winter 'geoefend' op 45 graden cv-ketel
- waterzijde ingeregeld

Dus veel kleine en grotere stappen gezet over meerdere jaren. En we stoken 18,5 graden, vinden wij voldoende ivm klimaat. Als iemand ergens snel extra warmte nodig heeft, dan hebben we twee draagbare infraroodpaneeltjes van 350 W. Die worden overigens nauwelijks gebruikt.

Er is een aparte warmtepompboiler van Bulex 200L op zolder voor sww en als hotfill voor de wasmachine en inductie om te koken. Dus proberen we nu all electric te gaan.
We hebben beneden nog een inzethaard van 5kW in de woonkamer, dus mocht het echt heeel koud worden of elektriciteit valt uit, dan kunnen we efficiënt bijstoken met hout.

Ik mail vooral met DeWarmte, dan probeer ik helder te formuleren wat ik waarneem en wat het doel van mijn vraag of verzoek is. Dat geeft hen ook de kans om met een goed voorstel te komen. Altijd goed geholpen, soms duurt het een paar dagen.
Ik heb overigens niet veel contact gehad. We zaten snel op deze instellingen en ik wacht nu op de webapp voor de stooklijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• f.welvering
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:56
Zojuist heb ik dan eindelijk reactie gekregen van DeWarmte aangaande mijn vragen.

Nu blijkt dat de PompAO een PowerMode heeft waardoor deze veel meer vermogen gaat leveren.
Ik zie hem nu pieken rond de 2200 wat en warmteafgifte van net geen 8kw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t5x7asmN2Ww5fCTqE2YMsHx6QRw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pSHmj0F2YY42y645CCIusT6v.png?f=fotoalbum_large

Aanpassingen in stooklijn doen ze niet meer, einde van de week kan iedereen dit zelf.

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchAce
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15:41
f.welvering schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:26:
Zojuist heb ik dan eindelijk reactie gekregen van DeWarmte aangaande mijn vragen.

Nu blijkt dat de PompAO een PowerMode heeft waardoor deze veel meer vermogen gaat leveren.

[Afbeelding]

Aanpassingen in stooklijn doen ze niet meer, einde van de week kan iedereen dit zelf.
Wat, dat wil ik ook x) , waarom staat dat niet standaard aan? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleyvernie
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13-06 21:12
DutchAce schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:49:
[...]

Dit is een modbus bericht vanuit de raspberry pi.

Dit zal vermoedelijk met besparing of geluid zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob2011
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13-06 15:34
Deze had ik dan schijnbaar al aanstaan sinds het begin.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YMPQGtlpg5FJoltMEFodvGc9tpM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vMJAA98FBpbeVBco7wHTbNYT.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SfZ3zCtdpAeycJJRS5jVp9dZOnk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TOmxD6vmBwWcNsSvlJxZwv1b.png?f=fotoalbum_large

waarbij hier het midden stuk zonder CV is en de temp blijft hangen op 19 graden. vannavond een nieuwe poging heb nu de radiatoren boven minimaal open om het verbruik te tunen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wesleyvernie
Dit zijn wat parameters die Dewarmte aanpast

[ Voor 79% gewijzigd door wesleyvernie op 04-12-2023 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
DutchAce schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:49:
[...]

Ze geven inderdaad aan dat het meer geluid maakt en meer stroom neemt.
Stroom zie ik, maar geluid moet ik ervaren zodra ik thuis ben.

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-04 16:25

[Afbeelding]

Zit die powermode op elke pomp, is dat een software dingetje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wesleyvernie
golfgti5 schreef op maandag 4 december 2023 @ 17:36:
[...]

Zit die powermode op elke pomp, is dat een software dingetje?
Dit is puur software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Vandaag bericht gehad van de warmte met de mededeling dat het lawaai ind niet normaal is en dat ze een update hebben doorgevoerd wat het probleem moet verhelpen ook kan het zijn dat dit door ijsvorming kan komen.
Paar keer op het dak geweest en er zit helemaal geen ijs aan de unit en ik weet niet wat de update heeft gedaan maar hij gaat nu nog vaker af met aal dat lawaai en getril.
Ik wordt er een beetje moedeloos van. 😞

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleyvernie
DoubleDutch schreef op maandag 4 december 2023 @ 17:57:
Vandaag bericht gehad van de warmte met de mededeling dat het lawaai ind niet normaal is en dat ze een update hebben doorgevoerd wat het probleem moet verhelpen ook kan het zijn dat dit door ijsvorming kan komen.
Paar keer op het dak geweest en er zit helemaal geen ijs aan de unit en ik weet niet wat de update heeft gedaan maar hij gaat nu nog vaker af met aal dat lawaai en getril.
Ik wordt er een beetje moedeloos van. 😞
Zit er ergens in de buurt een knie stuk zonder ontluchting? Het lijkt erop alsof er lucht bel in het systeem zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 14:31

[Afbeelding]

Nice, ze hielden dus toch vermogen achter :9 ,had ik niet verwacht. Zitten er nog andere haken en ogen aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14-06 22:33
Floortje_Ei schreef op maandag 4 december 2023 @ 12:24:

[Afbeelding]

CV springt veel vaker bij dan nodig idd. Sinds ik de CV functie heb uitgezet op mijn Remeha doet mijn PompAO het uitstekend zonder CV hulp. Echt nergens voor nodig dus, de defrosts gaan ook gewoon goed. Had ik de CV aangesloten gehad, dan had ik nu een veel hogere rekening gehad, want ik saldeer mijn stroom, die dus bijna gratis is. Zeker kwalijk dat het zo snel gebeurd.

Mijn PompAO statistieken: https://pompao.isgehost.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Nu online
wesleyvernie schreef op maandag 4 december 2023 @ 17:59:
[...]

Zit er ergens in de buurt een knie stuk zonder ontluchting? Het lijkt erop alsof er lucht bel in het systeem zit
Hoe bedoel je kniestuk zonder ontluchting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
harrr schreef op maandag 4 december 2023 @ 18:08:
[...]

CV springt veel vaker bij dan nodig idd. Sinds ik de CV functie heb uitgezet op mijn Remeha doet mijn PompAO het uitstekend zonder CV hulp. Echt nergens voor nodig dus, de defrosts gaan ook gewoon goed. Had ik de CV aangesloten gehad, dan had ik nu een veel hogere rekening gehad, want ik saldeer mijn stroom, die dus bijna gratis is. Zeker kwalijk dat het zo snel gebeurd.
Kreeg vandaag reactie van support over het bijspringen van de cv terwijl de pomp niet op vol vermogen draait. Hoop dat dit de oorzaak was en daardoor nu de cv minder vaak bijspringt. Anders kan ik zelf de cv instelling aanpassen maar dat doe ik liever niet want dat zou een probleem kunnen zijn als het echt een keer super koud is.

“Er zijn twee redenen waarom de ketel aan kan slaan, ten eerste wanneer de stooklijn (ruim) niet gehaald wordt. Dat zal inderdaad maar weinig gebeuren als de warmtepomp niet al op vol vermogen draait. Er is alleen nog een tweede reden en dat is wanneer de aanvoertemperatuur tijdens de ontdooicyclus onder 25°C komt. Dit gebeurt in de avond van 28 november een aantal keer. Ik zal die grens verlagen naar 20°C, dan zal de ketel iets langer wachten met inschakelen.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
TeutonMartin schreef op maandag 4 december 2023 @ 18:04:
[...]

Nice, ze hielden dus toch vermogen achter :9 ,had ik niet verwacht. Zitten er nog andere haken en ogen aan?
Behalve geluid en stroom verbruik wordt hier niets over gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleyvernie
TeutonMartin schreef op maandag 4 december 2023 @ 18:04:
[...]

Dit zal niet achter gehouden worden ben ik van mening, het is een mooi stukje software wat ze hebben gebouwd. Ik vermoed dat alles goed opgelost gaat worden hoor!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harrr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
Mkw schreef op maandag 4 december 2023 @ 18:52:
[...]

Kreeg vandaag reactie van support over het bijspringen van de cv terwijl de pomp niet op vol vermogen draait. Hoop dat dit de oorzaak was en daardoor nu de cv minder vaak bijspringt. Anders kan ik zelf de cv instelling aanpassen maar dat doe ik liever niet want dat zou een probleem kunnen zijn als het echt een keer super koud is.

“Er zijn twee redenen waarom de ketel aan kan slaan, ten eerste wanneer de stooklijn (ruim) niet gehaald wordt. Dat zal inderdaad maar weinig gebeuren als de warmtepomp niet al op vol vermogen draait. Er is alleen nog een tweede reden en dat is wanneer de aanvoertemperatuur tijdens de ontdooicyclus onder 25°C komt. Dit gebeurt in de avond van 28 november een aantal keer. Ik zal die grens verlagen naar 20°C, dan zal de ketel iets langer wachten met inschakelen.”
Ik zie de watertemperatuur regelmatig schommelen onder de maximum. Nu haalt de pomp de 38-39 graden, maar is ook wel eens 32 graden. Das te koud voor de maximale stookinstelling. Snap dus wel dat de CV moet bijspringen. Gebeurd dus niet, en boven is het ook behoorlijk koud. Beneden met vloerverwarming is het prima. Om die reden wil ik boven de afgifte gaan verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
harrr schreef op maandag 4 december 2023 @ 18:58:
[...]

Ik zie de watertemperatuur regelmatig schommelen onder de maximum. Nu haalt de pomp de 38-39 graden, maar is ook wel eens 32 graden. Das te koud voor de maximale stookinstelling. Snap dus wel dat de CV moet bijspringen. Gebeurd dus niet, en boven is het ook behoorlijk koud. Beneden met vloerverwarming is het prima. Om die reden wil ik boven de afgifte gaan verbeteren.
Punt is niet dat cv zou moeten bijspringen maar wel als dat gebeurt zonder dat pomp op vol vermogen draait maar een half uur lang een beetje pruttelt op half vermogen (want dan haal je de stooklijn in mijn huis nooit).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harrr
Mkw schreef op maandag 4 december 2023 @ 19:01:
[...]

Punt is niet dat cv zou moeten bijspringen maar wel als dat gebeurt zonder dat pomp op vol vermogen draait maar een half uur lang een beetje pruttelt op half vermogen (want dan haal je de stooklijn in mijn huis nooit).
En als ik dan lees dat de pomp 8KW kan maken i.p.v. 6,4 dan zou ik liever het volledige vermogen aanroepen dan gas verstoken. Maar wellicht komt er een optie om de vermogen begrenzing eraf te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
Iemand trouwens een idee waarom de Pomp Ao niet op volledig vermogen gaat verwarmen als ik de thermostaat 2 graden hoger zet? Hij heeft al op vol vermogen gedraaid toen het kouder was en de defrost is al geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Nu online
Binnen in huis in ieder geval geen ontluchtings knietjes of stukken, buiten is alles geïsoleerd daar denk ik ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
harrr schreef op maandag 4 december 2023 @ 19:26:
Iemand trouwens een idee waarom de Pomp Ao niet op volledig vermogen gaat verwarmen als ik de thermostaat 2 graden hoger zet? Hij heeft al op vol vermogen gedraaid toen het kouder was en de defrost is al geweest.
Dit zal te maken hebben met de stooklijn icm verschil in temperatuur tussen retour en aanvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoisw
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 28-03 06:46
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LD-yW3Rr2GUprKxvgckPUKDekFo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UJccFarpsZZuRwnkCbwcdl5a.jpg?f=fotoalbum_large

Wat vinden jullie hiervan? Ik kan niet inschatten of dit goed is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
sjoisw schreef op maandag 4 december 2023 @ 19:57:
[Afbeelding]

Wat vinden jullie hiervan? Ik kan niet inschatten of dit goed is of niet.
Ik zit vandaag op een 3.3. En daarmee ben ik net goedkoper uit dan op gas. Als ik de saldering niet mee reken van mijn stroom.

Om te bepalen of het een goede COP is, is belangrijk om te weten wat je stooklijn is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoisw
Om te bepalen of het een goede COP is, is belangrijk om te weten wat je stooklijn is.
Ik heb geen idee 🙈

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• harrr
DeWarmte heeft duidelijk hun software geupdate. Ik zag om 12:21 vandaag in mijn router verkeer tussen hun regel unit (pi) en het internet.

Ook zag ik dat de hostname van de pomp aangepast is van Pi naar A-27x waarmee hij zich identificeert richting mijn router. Op de plek van de X stond nog een getal. Vermoed dat dat mijn installatie nummer is.

[ Voor 12% gewijzigd door harrr op 04-12-2023 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
Wat is volgens het dashboard je aanvoer temperatuur als de pomp draait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
Ik heb vandaag een cop van 2,6 bij stooklijn 15/40 -10/55, dus ik zou blij zijn met een cop van 3,1 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoisw
harrr schreef op maandag 4 december 2023 @ 20:26:
[...]

Wat is volgens het dashboard je aanvoer temperatuur als de pomp draait?
De cv draait nu mee

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nPO_2tE1RZVzVspR_cPn_j30ZMg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZiL9AEsksJ19asRla6FhS8e6.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
Bij mij ook regelmatig vanavond terwijl de ingestelde temperatuur op een paar procent is bereikt, ik zie geen rede waarom dit is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Musicmaster20
  • Laatst online: 10-06 23:55
harrr schreef op maandag 4 december 2023 @ 20:23:
DeWarmte heeft duidelijk hun software geupdate. Ik zag om 12:21 vandaag in mijn router verkeer tussen hun regel unit (pi) en het internet.

Ook zag ik dat de hostname van de pomp aangepast is van Pi naar A-27x waarmee hij zich identificeert richting mijn router. Op de plek van de X stond nog een getal. Vermoed dat dat mijn installatie nummer is.
Ik kan het niet zien op mijn router maar merk wel ander gedrag van de pomp dan de afgelopen dagen. Buitentemperatuur is ietsiepietsie hoger dan de afgelopen dagen maar voor de rest zijn alle variabelen wel gelijk. Ben benieuwd. Hoop dat ze sneller wat meer logging & mogelijkheden vrijgegeven.

Deze week stooklijn is een eerste mooie stap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
Ik blijf dit niet snappen, ingestelde temp is gehaald en toch CV lopen, als het verschil nou 1 graad of meer was zou ik het snappen, Dewarmte heeft vandaag al van alles bijgesteld, denk dat ik het cv gedeelte maar weer uitzet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CBjone55cK9tYJz0CoJriti9xBc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/oX18mnEmHVw79EzyswAxFPD2.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleyvernie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZmO0I6T8Qu5igK3nYzLKAh54RGc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9jZQwWvFJOoGeYl4W81gdPhE.png?f=fotoalbum_large

Dit is mijn huidige status

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AkWzDX3bfy7K47y-dz4_PSEam88=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4SEI8A2FttdBBFDqKsbobNxp.png?f=fotoalbum_large

Hier werkt zomaar opeens niks meer.
Er is warmtevraag maar het besturingskastje reageert daar niet op. Ook de status pagina showt niks.
Meer mensen hier last van of?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
Ik heb juist tegenovergestelde plaatje: alles aan, dus ook mijn cv, terwijl pomp het zelf zou moeten kunnen… Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EfYNFtcs-tEh8jS6-eypuET4tb0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dHpNHziCUfTXGAC0ZL8hJQHf.jpg?f=fotoalbum_large

Blijkbaar helpen de aanpassingen van vanmiddag niet en helaas ook weer een negatieve consumptie die paar weken geleden was gefixt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Nu online
wesleyvernie schreef op maandag 4 december 2023 @ 17:59:
[...]

Werd er zo flauw van al dat kabaal dat ik het dak op ben gegaan, gewacht tot die weer lawaai maakte en heb de leidingen flink heen en weer geschud,het werd even stil en kwam weer terug,na een paar keer schudden was het lawaai verdwenen.
Hopelijk lag het tocht aan wat lucht in de leidingen,heb al een tijdje niks meer gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
Mkw schreef op maandag 4 december 2023 @ 22:46:
Ik heb juist tegenovergestelde plaatje: alles aan, dus ook mijn cv, terwijl pomp het zelf zou moeten kunnen… [Afbeelding]

Blijkbaar helpen de aanpassingen van vanmiddag niet en helaas ook weer een negatieve consumptie die paar weken geleden was gefixt.
Bij ons ook onnodig de cv aan, totaal niet nodig, gevolg, in andere ruimtes die open staan en gewoon meelopen is het nu bloedheet, snap er niks van, cv hoeft helemaal niet bij te springen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/irlAaaHQWHqw70qJk4fZA_stBkc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bVvUjIqCjWdFWlxykjdAfOJ1.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
TeutonMartin schreef op maandag 4 december 2023 @ 22:42:
[Afbeelding]

Er is warmtevraag maar het besturingskastje reageert daar niet op. Ook de status pagina showt niks.
Kleine update. Vanmorgen werkte nog steeds niks.
07:30 storingsdienst van dewarmte aan de telefoon. Vermoeden was dat de Raspberry Pi geen stroom meer kreeg (ik heb 1 van de eerste installaties, toen kwam de regelunit met een enkele voeding voor zowel Rasp PI als voor de ontvanger, tegenwoordig 2 voor elk 1).
Vanmiddag thuis een extra aparte voeding (telefoon oplader usb c) op de Raspberry Pi geprobeerd, binnen no time een elktra brand gebeurdtje en niks van de PI is meer met de hand vast te houden, ook met oude voeding het zelfde. Vermoed dus dat deze defect is.

Had via HA al een backup met alleen de CV buiten deWarmte om, kreeg een handleiding hoe alles te proberen en ook weer enkel de CV aan de praat te krijgen.
Donderdag middag komt de storingsmonteur (had zelf geen eerdere mogelijkheid), wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
TeutonMartin schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 16:47:
[...]

Kleine update. Vanmorgen werkte nog steeds niks.
07:30 storingsdienst van dewarmte aan de telefoon. Vermoeden was dat de Raspberry Pi geen stroom meer kreeg (ik heb 1 van de eerste installaties, toen kwam de regelunit met een enkele voeding voor zowel Rasp PI als voor de ontvanger, tegenwoordig 2 voor elk 1).
Vanmiddag thuis een extra aparte voeding (telefoon oplader usb c) op de Raspberry Pi geprobeerd, binnen no time een elktra brand gebeurdtje en niks van de PI is meer met de hand vast te houden, ook met oude voeding het zelfde. Vermoed dus dat deze defect is.

Had via HA al een backup met alleen de CV buiten deWarmte om, kreeg een handleiding hoe alles te proberen en ook weer enkel de CV aan de praat te krijgen.
Donderdag middag komt de storingsmonteur (had zelf geen eerdere mogelijkheid), wordt vervolgd.
Lekker dan, hopelijk lossen ze het snel op en ben je een uitzondering met een kapotte regel unit. Ik heb een recente PompAO en ook maar 1 voeding, dus vind het wel apart dat ze je dit gemeld hebben.

Ik heb ook ervaring met Pi's. Wat ik weet is dat het ook belangrijk is om de logs en andere data die continue wordt weggeschreven van het OS op een ramdisk op te slaan (tot het systeem af sluit of herstart). Zo voorkom je te veel schrijf bewerkingen en gaat de SD kaart langer mee. Anders is dit soms maar een paar jaar. Ik hoop dat ze dit goed geregeld hebben en dat nu bijv. niet je SD kaart kapot is.

[ Voor 4% gewijzigd door harrr op 05-12-2023 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
harrr schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 16:52:
[...]

Lekker dan, hopelijk lossen ze het snel op en ben je een uitzondering met een kapotte regel unit. Ik heb een recente PompAO en ook maar 1 voeding, dus vind het wel apart dat ze je dit gemeld hebben.

Ik heb ook ervaring met Pi's. Wat ik weet is dat het ook belangrijk is om de logs en andere data die continue wordt weggeschreven van het OS op een ramdisk op te slaan (tot het systeem af sluit of herstart). Zo voorkom je te veel schrijf bewerkingen en gaat de SD kaart langer mee. Anders is dit soms maar een paar jaar. Ik hoop dat ze dit goed geregeld hebben en dat nu bijv. niet je SD kaart kapot is.
Mijn pomp is van september, heb al 3 x een andere voeding gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
Ik hoor flow in mijn huis en ik zie flow in de app, hoor de pomp lopen, maar alles staat op Off, wel eens mee gemaakt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O7qj3Tp1iO5B5Gy61sYd6N7sxLw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dKP0H10fNUqkUNaGtMquNcEq.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 59% gewijzigd door golfgti5 op 05-12-2023 17:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nul_op_de_Meter
  • Laatst online: 03-06 12:48
golfgti5 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 17:25:
Ik hoor flow in mijn huis en ik zie flow in de app, hoor de pomp lopen, maar alles staat op Off, wel eens mee gemaakt?

[Afbeelding]
Ja, dit is de vorstbeveiliging. Normaal gedrag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
Nul_op_de_Meter schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 17:37:
[...]

Ja, dit is de vorstbeveiliging. Normaal gedrag
Zit geen stop op momenteel, door de houten vloeren hoor ik het water nu heel goed stromen, nooit gehad, en flow meest rond de 20, nu 27, terwijl alles op off staat, apart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
golfgti5 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 17:43:
[...]

Zit geen stop op momenteel, door de houten vloeren hoor ik het water nu heel goed stromen, nooit gehad, en flow meest rond de 20, nu 27, terwijl alles op off staat, apart.
Had ik ook last van. Meldt het bij support met de tijden waarop het speelde en ze kunnen de circulatie snelheid aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
Mkw schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 19:01:
[...]

Had ik ook last van. Meldt het bij support met de tijden waarop het speelde en ze kunnen de circulatie snelheid aanpassen.
Het stopt niet meer bij mij, blijft maar doorgaan, alles op Off

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wug3WpVFow_4PVFqREKqkFWB754=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BituKx4AHUU2nIlLfiGZPOiK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
golfgti5 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 17:20:
[...]

Mijn pomp is van september, heb al 3 x een andere voeding gehad
Alleen een voeding? Als die zo vaak stuk gaat denk ik haast dat dit komt door de combinatie: Raspberry Pi met de voeding of de voeding met jouw stroomnet in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
harrr schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 19:18:
[...]

Alleen een voeding? Als die zo vaak stuk gaat denk ik haast dat dit komt door de combinatie: Raspberry Pi met de voeding of de voeding met jouw stroomnet in huis.
De eerste die stuk ging was een doorgekoppelde voeding in de Pi, daarna een nieuwe gehad die ik in de controlebox moest doorverbinden, daarna een loss Pi adapter gehad die rechtstreeks in de 220v gaat, werkt perfect sinds dien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
Eigenlijk is het voor mij goedkoper om de pomp uit te zetten bij deze temperaturen. Op dit moment werkt de pomp eigenlijk nauwelijks omdat de pomp te vaak niet zijn volledige vermogen gebruikt (hij pruttelt op 700w en komt dan niet verder dan 30 graden wat met mijn radiatoren betekent dat deze niet warm worden en huis onnodig verder afkoelt). Na een tijdje springt cv aan om huis wel op temperatuur te brengen. Heb opnieuw support gemaild en hoop dat ze deze bug snel oplossen. Als de pomp wel meer van zijn volledige vermogen gebruikt is cv helemaal niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjalberda
  • Laatst online: 05-06 22:04
Mkw schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 19:47:
Eigenlijk is het voor mij goedkoper om de pomp uit te zetten bij deze temperaturen. Op dit moment werkt de pomp eigenlijk nauwelijks omdat de pomp te vaak niet zijn volledige vermogen gebruikt (hij pruttelt op 700w en komt dan niet verder dan 30 graden wat met mijn radiatoren betekent dat deze niet warm worden en huis onnodig verder afkoelt). Na een tijdje springt cv aan om huis wel op temperatuur te brengen. Heb opnieuw support gemaild en hoop dat ze deze bug snel oplossen. Als de pomp wel meer van zijn volledige vermogen gebruikt is cv helemaal niet nodig.
Hoe zet je de pomp uit en ga je terug naar de CV? Kan je de pomp gewoon uitzetten met de hoofdschakelaar of moet je de controller spanningsloos maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
Is er een rede waarom een pomp niet op volledig vermogen draait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
golfgti5 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 20:14:
[...]

Is er een rede waarom een pomp niet op volledig vermogen draait?
Geen idee, soms doet ie het wel maar vanavond is het waardeloos. Echt zonde van de energie. Staat nu weer een tijd niks te verwarmen… Ga zo een reset doen zoals eerder in dit forum gedeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• golfgti5
Mkw schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 20:16:
[...]

Geen idee, soms doet ie het wel maar vanavond is het waardeloos. Echt zonde van de energie. Staat nu weer een tijd niks te verwarmen… Ga zo een reset doen zoals eerder in dit forum gedeeld.
Heb ik zaterdag gedaan samen met Floortje, moet zeggen dat het wel beter gaat, op wat tuning na

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TeutonMartin
Mkw schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 20:16:
[...]

Werkschakelaar niet continu uitschakelen ivm bevriezingsgevaar eventueel.

Zie hier een kleine handleiding van de warmte om weer terug te gaan op de CV Ketel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m6xBqurFq707tQ4MQZQ6viOCuVM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SqefnAzuC65uiKyFOyk3BkER.png?f=fotoalbum_large

Maar nogmaals ik zou je pompAO buitenunit van stroom blijven voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob2011
TeutonMartin schreef op maandag 4 december 2023 @ 22:42:
[Afbeelding]

Die nul punten zie ook ik ook met name als er warmte vraag is 2x per uur. Nu met de cv op 40 van 5 m3 naar .45 maar ook de temperatuur is hoger dus geen vergelijking. Wel van 22kWh naar bijna 38 en met nacht verlaging gisteren om 2230 19,5 naar 17 om 2400
En die 0 vraag ligt aan de site denk ik. zie ik niet terug op de kWh meter wel een cop van 2,6 maar als de salderingsregeling verdwijnt dan is dit onbetaalbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Nu online
Hier is het geluid weer terug gekomen,na een dag goed te hebben gelopen gaat die weer om de 10 tekeer op het dak,het is alsof er een helicopter in de verte langs vliegt,het leidingwerk weer schudden binnen en buiten help deze keer niet meer.
Denk dat ze er maar eens bij moeten komen van de Warmte als ze tenminste reageren op de mails.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rob2011
TeutonMartin schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 22:09:

[Afbeelding]

Die bypass kan je natuurlijk ook met een schakelaar maken op de control unit, wel handig als dit reeds by design was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkw
Na uit- en weer aanzetten heeft pomp het iets beter gedaan: is na het pruttelen wel naar hoger vermogen gegaan, alhoewel te laat waardoor cv nog steeds kort is bijgesprongen. Gelukkig wordt het komende weken iets warmer zodat er tijd is om dit probleem te fixen door DeWarmte. In december is de verhouding gasbesparing VS extra elektriciteit 1 : 4 en daarmee is de pomp duurder dan stoken met alleen CV. Dat is eigenlijk al zo sinds 27 november. Hoop dat dit beter wordt na een fix, ook omdat bij laag vermogen ik een hele slechte COP zie terwijl het huis dan warmte verliest, en vreemd genoeg bij een hoger vermogen een betere COP en huis wel opwarmt tot ingestelde temperatuur (soms iets te ver eroverheen zelfs). Dank voor alle tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Nu online
Ik heb het probleem terug met het stukje retourleiding van de cv ketel die heet wordt,ging een tijdje goed tot ik vanochtend weer de cv ketel aan het pendelen had,na het uitzetten werd de retourleiding weer koude en de aanvoer warm.
Valt mij trouwens op dat de CB toch nog aardig vaak bijspringt en dat met een buitentemperatuur van 2 graden,wat gebeurt er met -5 of kouder vraag ik mij dan af.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wU-K1nU_ZAyt2fz1VxcRf_YNtOc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kEiCkLwrNiD8sTZSXOrJNLUY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
Mkw schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 23:38:
Na uit- en weer aanzetten heeft pomp het iets beter gedaan: is na het pruttelen wel naar hoger vermogen gegaan, alhoewel te laat waardoor cv nog steeds kort is bijgesprongen. Gelukkig wordt het komende weken iets warmer zodat er tijd is om dit probleem te fixen door DeWarmte. In december is de verhouding gasbesparing VS extra elektriciteit 1 : 4 en daarmee is de pomp duurder dan stoken met alleen CV. Dat is eigenlijk al zo sinds 27 november. Hoop dat dit beter wordt na een fix, ook omdat bij laag vermogen ik een hele slechte COP zie terwijl het huis dan warmte verliest, en vreemd genoeg bij een hoger vermogen een betere COP en huis wel opwarmt tot ingestelde temperatuur (soms iets te ver eroverheen zelfs). Dank voor alle tips!
Dat ervaar ik hier ook: laag vermogen, lage COP. Erg vervelend, want ik heb een nachtverlaging vanwege het geluid en kan dat dus niet oplossen door meer vermogen.

Hier draait de pomp helemaal op electra en dat is duurder dan als ik op gas zou stoken (haal een cop van 2.9 en moet 3.3 draaien om winst te maken op gas). Daarmee verdien ik dus de pomp AO nooit terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
TeutonMartin schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 22:09:
[...]

Werkschakelaar niet continu uitschakelen ivm bevriezingsgevaar eventueel.

Zie hier een kleine handleiding van de warmte om weer terug te gaan op de CV Ketel:
[Afbeelding]

Hierbij gaat je ketel dan wel over het aan/uit protocol en niet over OpenTherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvlien
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-06 16:00
Heb hier precies dezelfde situatie. Heb eergisteren de thermostaat op 15 gezet en de houtkachel aangemaakt.
Had op een gegeven moment zelfs een COP van 1,3, en dat was nog een vertekend beeld omdat mijn CV alles opwarmde tot 32 graden, waarna de AO Pomp overnam, en waarbij met 0.7kW en max 31 graden opwekking de retour temp. na 20 minuten terugviel tot 25 graden. Dan nam de CV het weer over. Heb diverse dagen een gasverbruik van 15m3 per dag gehad. Mijn CV verwarmde het huis én de warmtepomp. Zonder warmtepomp had ik nooit zo een hoog gasverbruik. Heb ook de warmte geïnformeerd, ben benieuwd wanneer er iets mee gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L_Edje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-06 19:05
DoubleDutch schreef op woensdag 6 december 2023 @ 07:26:
Ik heb het probleem terug met het stukje retourleiding van de cv ketel die heet wordt,ging een tijdje goed tot ik vanochtend weer de cv ketel aan het pendelen had,na het uitzetten werd de retourleiding weer koude en de aanvoer warm.
Valt mij trouwens op dat de CB toch nog aardig vaak bijspringt en dat met een buitentemperatuur van 2 graden,wat gebeurt er met -5 of kouder vraag ik mij dan af.

[Afbeelding]
Hoe hard pompt jouw PompAO ? ik heb het zelfde probleem met mijn Pelletkachel. Als de PompAO met 15L/m staat te pompen, dan kan de pomp van mijn kachel hier niet tegenin pompen en kan hierdoor zijn warmte niet kwijt. Mogelijk heb jij hetzelfde probleem. Overigens wel bijzonder dat niet meer mensen hierover klagen, dat had ik namelijk wel verwacht.
Heb al een mailtje naar DeWarmte gestuurd, ik vermoed dat bij vorstbeveiliging en CV-backup de pompsnelheid verlaagd moet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pjotter87
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-06 13:29
Even mijn bevindingen wat betreft de AO.

Geplaatst 23 september.
2 zones:
Huis:
woonkamer vloerverwarming
hal washok berging radiatoren
Boven verdieping radiatoren. (nog wel. wordt binnen een jaar allemaal vloerverwarming)
Praktijk:
Volledig vloerverwarming.

Het plaatsen ging allemaal goed en waren vriendelijke en behulpzame monteurs.
Vooral bij het testen aan het eind van de dag ben ik er bij gaan staan en de nodige vragen gesteld.
Duidelijk antwoord gekregen op de vragen.
Wat de voorwaardes zijn wanneer de AO de CV aanstuurt.
Over de stooklijn hoe deze standaard ingesteld staat. (alleen vvw, alleen radiatoren of een combinatie van)
Het testen en samen draaien van de AO en CV.

Over het algemeen zeer tevreden met de AO.
Op het moment een COP tussen 3.1 en 3.4 bij temperaturen rond het vriespunt of net er onder.
Begin oktober COP gezien van 5.1
Merk wel dat de flow een hoop doet. Huis staat altijd open en als de praktijk open gestuurd wordt dan zie je de flow omhoog lopen en dat scheelt behoorlijk.

De CV springt standaard bij een defrost aan als het water dat de AO uitgaat onder de 25 graden komt.
Heb dit aan laten passen. (staat nu op 18)
Dit scheelt enorm in het gasverbruik bij defrost.

De stooklijn kan ook nog beter maar hier wacht ik even mee tot we dit zelf aan kunnen passen (Deze week wat ik hier lees)
Staat nu nog op combinatie vloerverwarming en radiatoren. Ik weet bijna zeker dat ik met de instellingen voor alleen vvw het ook wel ga redden.

Dus al met al tevreden.
Nog wel wat puntjes die beter afgesteld kunnen worden maar dat komt nog wel. Ben het huis boven aan het verbouwen en isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotter87
L_Edje schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:14:
[...]

Hoe hard pompt jouw PompAO ? ik heb het zelfde probleem met mijn Pelletkachel. Als de PompAO met 15L/m staat te pompen, dan kan de pomp van mijn kachel hier niet tegenin pompen en kan hierdoor zijn warmte niet kwijt. Mogelijk heb jij hetzelfde probleem. Overigens wel bijzonder dat niet meer mensen hierover klagen, dat had ik namelijk wel verwacht.
Heb al een mailtje naar DeWarmte gestuurd, ik vermoed dat bij vorstbeveiliging en CV-backup de pompsnelheid verlaagd moet worden.
Hebben ze dit niet getest bij het installeren van de pomp?
Bij mij hebben ze getest dat wanneer de CV en de AO loopt ze beide de flow kwijt kunnen en de CV en AO niet in storing springen.

Ik lees dat meerdere mensen hier problemen mee hebben. Is dat dan niet getest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
Pjotter87 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:26:
[...]

Bij mij hebben ze getest dat wanneer de CV en de AO loopt ze beide de flow kwijt kunnen en de CV en AO niet in storing springen.

Hier is dat ook niet getest. Monteurs waren blij dat ze klaar waren in een dag. Anders moesten ze voor een testje nog een dag terug komen en hiervoor uren rijden. Dus op het laatst ging het allemaal "snel".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotter87

[Afbeelding]
Is er een terugslagklep geplaatst bij jou of zit deze in de ketel?
Bij mij zat deze in de ketel en hoefde niet extra bijgeplaatst te worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjalberda
L_Edje schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:14:
[...]

Ik heb dit hier ook, DeWarmte heeft toen de flow verlaagd maar hiermee is het nog niet helemaal opgelost. Na een paar minuten blijft de aanvoer van warm CV-water (60 graden) stokken bij deze koppeling. De intergas CV geeft bedrijfscode 1 aan. Dit betekent dat de warmte bereikt is. Dit is idd het geval, echter alleen voor het stukje cv leiding tot aan de koppeling.

Dit is volgens mij waarom vaak geadviseerd wordt om een buffervat te gebruiken want dan heb je geen last van druk/flow verschillen.

Hopelijk kan de Warmte dit softwarematig beter tunen. Ik las ergens dat je kan proberen om de aanvoertemperatuur van de CV te verhogen. Dit ga ik eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjalberda
hjalberda schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:32:
[...]

Ik heb dit hier ook, DeWarmte heeft toen de flow verlaagd maar hiermee is het nog niet helemaal opgelost. Na een paar minuten blijft de aanvoer van warm CV stokken bij deze koppeling. De intergas CV geeft bedrijfscode 1 aan. Dit betekent dat de warmte bereikt is. Dit is idd het geval, echter alleen voor het stukje cv leiding tot aan de koppeling.

Dit is volgens mij waarom vaak geadviseerd wordt om een buffervat te gebruiken want dan heb je geen last van druk/flow verschillen.

Hopelijk kan de Warmte dit softwarematig beter tunen. Ik las ergens dat je kan proberen om de aanvoertemperatuur van de CV te verhogen. Dit ga ik eens proberen.
Ik weet ook niet of ze dat hier bij de installatie hebben getest. Lijkt me redelijk essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjalberda
Pjotter87 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:28:
[...]

Is er een terugslagklep geplaatst bij jou of zit deze in de ketel?
Bij mij zat deze in de ketel en hoefde niet extra bijgeplaatst te worden
Hoe weet je of er een terugslagklep in je CV zit? Ik heb een Intergas HRE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotter87
hjalberda schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:36:
[...]

Hoe weet je of er een terugslagklep in je CV zit? Ik heb een Intergas HRE
Even op google kijken denk ik. Ze moesten met het eerste gesprek het type ketel weten en dat was voor de terugslagklep en de communicatie tussen de CV en AO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvlien
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-06 16:00
Heb zelf ook een intergas HRE, en volgens mij zit er niet standaard een terugslagklep gemonteerd. Deze is er bij de installatie van de AO Pomp tussen geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L_Edje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-06 19:05
Pjotter87 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:26:
[...]

Dat is ook een beetje mijn eigen schuld. Het duurt 20 minuten voordat de kachel begint te pompen en toen die dat deed had ik zelf zoiets van "ik geloof het wel". Het was zomer en ik had geen zin om de woonkamer nog verder te verwarmen.
Hopelijk inderdaad een softwarematige mouw te passen aan dit euvel. Anders misschien dan toch een opstelling met een open verdeler nodig ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob2011
Ik heb het probleem terug met het stukje retourleiding van de cv ketel die heet wordt,ging een tijdje goed
Was mij nog niet opgevallen maar ook hier de retour warm, maar hoort dit ook niet zo al het warme water gaat retour door CV en WP toch, lijkt mij niet te voorkomen dat dit ook warm wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verschuur
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 22-01 21:32
rob2011 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:37:
[...]

Was mij nog niet opgevallen maar ook hier de retour warm, maar hoort dit ook niet zo al het warme water gaat retour door CV en WP toch, lijkt mij niet te voorkomen dat dit ook warm wordt.
Met een lage delta T is de retour niet veel kouder dan de aanvoer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verschuur
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 22-01 21:32
hjalberda schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:32:
[...]

Ik heb dit hier ook, DeWarmte heeft toen de flow verlaagd maar hiermee is het nog niet helemaal opgelost. Na een paar minuten blijft de aanvoer van warm CV-water (60 graden) stokken bij deze koppeling. De intergas CV geeft bedrijfscode 1 aan. Dit betekent dat de warmte bereikt is. Dit is idd het geval, echter alleen voor het stukje cv leiding tot aan de koppeling.

Heb je de pompsnelheid van de CV al wel op100% staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjalberda
verschuur schreef op woensdag 6 december 2023 @ 19:27:
[...]

Heb je de pompsnelheid van de CV al wel op100% staan?
Ja maar dat helpt alleen niet voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin

[Afbeelding]
Wordt de retour heet na het uitzetten van je CV of tijdens dat je CV in gebruik is?

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• Sander Wapperom
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 03-01 16:09
Fijne avond tweakers,

Dank voor de feedback over de Pomp AO en de behulpzame posts naar elkaar. Het is super gaaf om te zien hoe de community elkaar helpt bij het beter begrijpen van het systeem en bij het oplossen van problemen. Ik heb al een jaar niet gereageerd dus het is weer de hoogste tijd voor een update vanuit DeWarmte. Omdat het een tijdje terug is sinds mijn laatste reactie ben ik hier even goed voor gaan zitten. Onderstaand mijn 2 cents, ik hoop dat het onze klanten helpt in het beter begrijpen van het systeem en nieuwe lezers helpt met de keuze voor de beste (De)WarmtePomp ;-).

*

Reactie op eerste post en vraag aan MacD007 om deze te updaten.

*

Bedankt @MacD007 voor het verzamelen van de meest relevante vragen en opmerkingen op de eerste pagina. Onderstaand mijn reactie op deze verzameling. Aan jou de vraag om deze pagina in lijn te brengen met de huidige stand van zaken. Zou je hier ook een bundeling kunnen maken van de meest recente vragen? Dan kan ik eens in de paar maanden een reactie formuleren op basis van de eerste pagina. Dat scheelt weer een hoop scroll en lees werk.

Als je op hun site gaat kijken met al de media links die zij geplaatst hebben gaat het bijna altijd over hun ander reeds langer bestaand product, namelijk een warmtepomp water/water die uit afvalwater energie gaat halen.

Dit nieuwe product heeft zo ver kon zien nog geen media aandacht gehad, vind het een beetje vreemd.

Een aantal artikelen welke in 2022 al uitgekomen zijn over de lancering van de Pomp AO:

- https://www.bouwmagazine....ready-hybride-warmtepomp/
- https://www.installatie.n...-klaar-voor-all-electric/
- https://www.dutchcowboys....mt-met-hybride-warmtepomp

Check daarnaast ook de reviews van onze klanten. Met een score van 4.9 op google review behoren we tot de absolute top van gewaardeerde spelers in de warmtepomp markt. Dit is voor ons de belangrijkste graadmeter en hier werken we elke dag keihard aan.

Helaas op hun site nog zeer weinig concrete informatie, bv zijn de getoonde foto’s van de warmtepomp artist impressions, dus het kan nog van alles worden.

Inmiddels staan er flink wat foto’s van het product online bij de google reviews en staat de belangrijkste informatie ook op de website. Vooral op de FAQ pagina worden veel vragen beantwoord en de technische documentatie staat daar ook. In de FAQ is ook een productfiche gedeelt waar gedetailleerde testresultaten op staan met een explainer. Zie hier (https://www.dewarmte.nl/faq) onder de vraag: “Hebben jullie ook technische documentatie van de Pomp AO? (specsheet, datasheet, energielabel, geluidsgegevens, energie prestatiegegevens, productfiche)”. Of ga naar de FAQ en zoek bijvoorbeeld op specsheet of datasheet.

Garantie : geen informatie beschikbaar (vermoedelijk maar 2 jaar)

We geven 2 jaar garantie inclusief all-in service af. Dit betekend dat als er iets mis is in de eerste 2 jaar wij gratis langs komen om het te repareren. Na deze periode kan er een service contract af worden gesloten. We komen binnenkort met de service contracts naar buiten. We kijken voor de voorwaarde naar andere warmtepompspelers.

onderdelen : de compressor schijnt van Panasonic te komen, type onbekend.

Type: Panasonic 9RD138ZBA2J

Aansturen icm CV : geen gegevens beschikbaar

De CV-ketel en de Pomp AO zitten parallel aan elkaar aangesloten op het systeem. Dit betekent dat de circulatiepompen van de CV-ketel en Pomp AO elkaar ook beïnvloeden. Ons doel is te zorgen dat de Pomp AO en CV-ketel tegelijkertijd kunnen draaien om de warmtepomp zoveel mogelijk van de benodigde warmte te laten leveren. We kunnen de circulatiepomp van de warmtepomp moduleren om dat mogelijk te maken. In zeldzame gevallen is het hydraulisch niet goed in te regelen en kunnen de twee apparaten alleen afwisselend werken. Gelukkig zorgt het relatief hoge vermogen van de warmtepomp er voor dat in de meeste huizen de ketel maar beperkt nodig is en dat de impact hiervan ook laag is op de totale besparing.

Onderstaand een tabel met de draaiminuten van de Pomp AO en de gasketels. In de een na laatste kolom staat het percentage dat de gasketel überhaupt aanstaat. In de laatste kolom zie je het percentage waar ook de Pomp AO aanstaat als de gasketel aanstaat. Dit geeft goed aan dat we meestal tegelijkertijd kunnen draaien en dat de Pomp AO verreweg het grootste deel van de verwarming op zich neemt. Uiteraard zegt dit niks over individuele situaties. In november staan nog niet alle dagen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
maand,  Pomp AO [min], Gasketel [min], Gezamenlijk [min], Gasketel [%], Waarvan gezamenlijk [%]
Jan 535462  112645  49764   16.14%  44.18%
Feb 644149  94225   45938   12.01%  48.75%
Mar 1273403 177188  101088  11.42%  57.05%
Apr 1387017 67198   41781   4.49%   62.18%
Mei 436372  13104   5757    2.88%   43.93%
Jun 83003   24797   709     22.85%  2.86%
Jul 100604  6022    1151    5.59%   19.11%
Aug 330951  3094    1024    0.92%   33.10%
Sep 526025  4465    2040    0.84%   45.69%
Okt 3729188 89873   62352   2.32%   69.38%
Nov 5980836 299908  240615  4.60%   80.23%

Stand van zaken
Het lijkt erg veel op de andere startup van Quatt, bepaalde zaken zijn anders en hier mis ik nog meer gegevens en informatie dan bij Quatt. Inschrijving kost ook hier € 99. Eerste installaties zouden in November geplant zijn, gezien de huidige informatie die zij op hun website verstrekken lijkt dat zeer optimistisch mogelijk zelfs onhaalbaar.
Wat ik jammer vind dat de FAQ (waar zij zelf naar verwijzen) totaal niet op dit product ingaat en uitsluitend antwoorden geeft op hun andere producten (dit is gewoon slordig), ondertussen hebben zij dat aangepast en is er een tabblad gemaakt specifiek voor de AO.

De FAQ is al een tijd geleden geüpdatet. Daarnaast is er geen link met Quatt, DeWarmte heeft een lange onderzoeksperiode gehad om een aanvulling op de HeatCycle te vinden voor verwarming die zowel kosteneffectief als energetisch effectief is. Altijd met als einddoel gasloos verwarmen. De Pomp AO is hieruit als keuze voort gekomen. Quatt heeft een eigen traject gelopen. Marijn is in een grijs verleden, nog voordat hij Quatt heeft opgericht, wel bij ons op kantoor geweest dus wellicht heeft hij zich door onze werkwijze laten inspireren...

Er zijn helaas ook een aantal zaken waar ik en denk ik ook anderen vraagtekens bij hebben of waar we gewoon nog informatie missen.
Ook zou afgelopen maandag de echte aftrap gebeurt zijn, echter kan ik daar eigenlijk niets van terugzien, vind ik persoonlijk erg jammer, het kan natuurlijk ook dat ik iets gemist heb.

De aftrap is geweest en ook de deadline van de eerste installatie in November is gehaald. Inmiddels hebben we honderden pomp AO’s geinstalleerd en meer dan 1000 reserveringen ontvangen dus zien wij het (ondanks een “start-up” marketing budget tijdens de lancering) zeker als succes.

De afmeting van de buitenunit ; blijkbaar heeft de DeWarmte zich onvoldoende ingelezen in de plaatsingsvoorschriften van Gemeenten, ja ik weet deze zijn verschillend, maar je ziet wel een behoorlijke gemene deler in deze, ook logisch, elke keer het wiel uitvinden is niet echt handig en je hebt ook nog zoiets als VNG die vaak dit soort dingen een beetje stuurt.
door mn de diepte van de unit is een vergunningsvrij installeren vrijwel onmogelijk, deze mag in veel gevallen namelijk niet meer dan 50 cm vanuit de gevel uitsteken, met de AO hou je dus maar 5 cm ruimte vrij voor de doorstroming, dat is gewoon te weinig, je creeert hier weerstand en extra geluid mee, beide niet echt handig.
Ik ben echter bang dat aanpassing hierop niet of lastig zal zijn.

Plaatsing op de grond is in de meeste gevallen vergunningsvrij. Plaatsing op gevel en/of dak kan binnen de vergunningsverplichting vallen, regelgeving hierop hangt af van de bestemmingsplannen. In de situaties waar wij bekend mee zijn van onze klanten is de vergunning altijd afgegeven.

Wij hebben allereerst gekeken naar de specs van de warmtepomp en hebben ons hier niet laten leiden door de 0.5m afstand van de gevel. Doordat de warmtepomp groter is in omvang heeft hij een hogere efficientie en een stiller, en aangenamer geluid dan kleinere warmtepompen met een vergelijkbaar vermogen. Dit hebben we zwaarder laten wegen dan de vergunningsvrijstelling, ook omdat we in de regel geen problemen verwachten van gemeentes in het vergunningstraject (mede omdat we maar ~15 cm verder uitsteken).

In de wettekst is er al wel een aparte clausule opgenomen (bijlage 2, art. 2 lid 6) voor zonnepanelen maar niet voor warmtepompen en/of airco units, daardoor valt de warmtepomp onder de algemene noemer: “bouwwerk” (hier komt ook de algemene vrijstelling van 50cm vandaan). Het lijkt dus dat de regelgeving hier achterloopt op de praktijk. Het zou mooi zijn als er ook voor airco’s en warmtepompen een specifiek lid komt in artikel 2 van Bijlage 2 van het Besluit omgevingsrecht ([Bijlage II Besluit omgevingsrecht](https://wetten.overheid.n...z=2023-07-01&g=2023-07-01)) welke wat meer ruimte geeft voor warmtepompen. Een mooi voorbeeld van de rol welke beleidsmakers kunnen spelen om de transitie te versnellen.

Ruimtekoeling, de informatie hierover is gewoon onvoldoende, graag een uitleg hoe de koeling gaat werken en wlke voorwaarden daaran worden gesteld.

De koeling update heeft veel inspanning geeist van onze developers. En omdat het ruimtekoeling betreft op basis van het watergedragen afgifte systeem is er ook in de communicatie aandacht aan besteed. Inmiddels staat er een uitgebreide explainer paper online waar alle ins en outs van koeling besproken worden en kan de upgrade gratis getest worden, waarna hij bij tevreden werking ook daadwerkelijk aangeschaft kan worden. Je vindt de explainer in de [FAQ](https://www.dewarmte.nl/faq) “Waar vind ik meer informatie over koelen?” Zoek bijvoorbeeld naar “koelen”.

Helaas is de informatievoorziening, net als bij Quatt overigens, bedroevend, krijgen de Heren in Delft niet tijdens hun studie geleerd of hebben zij deze cursussen geskipt ?

De informatievoorziening heeft tijdens de opstartfase wellicht wat achtergelopen en we hadden ook niet altijd alle informatie voorhanden (ook omdat we soms afhankelijk zijn van derden). Inmiddels ben ik trots op de informatie voorziening en zijn wij hard aan het werken om de bereikbaarheid en benaderbaarheid van onze mannen en vrouwen van het klantcontact mee te schalen met DeWarmte. Je kan ons per chat, per mail, via de social kanalen gewoon bereiken. Telefonisch zijn we soms in gesprek waardoor je het beste een mailtje kan sturen naar sales@dewarmte.nl voor verkoop vragen of naar support@dewarmte.nl voor service vragen. Ik hoop dat deze post ook weer een groot deel aan informatie voorziet. Afgelopen weken hebben we meer support aanvragen dan normaal binnen gekregen en is de bereikbaarheid niet altijd even goed geweest. Wij zijn keihard aan het werk om alle openstaande issues weg te werken, zie hiervoor het onderste stuk van deze post.

Geluid, geef aub de juiste waarde en omschrijving aan jullie geluidsproductie weer, bedoelen jullie geluidsvermogenniveau (LwA) of bedoelen jullie iets anders. m.b.t. de wettelijke geluidseisen bouwbesluit 2021 die op 1-4-2021 zijn ingegaan heb je dus de waarde geluidsvermogenniveau nodig, elke andere waarde is hier niet van belang en zet de gebruiker op het verkeerde been. Pas dat aub aan.
Ook is de nachtmode (silent mode) van belang. deze missen we nog.

Geluidsvermogens zijn in de nieuwsbrief gecommuniceerd en staan ook op onze FAQ (https://www.dewarmte.nl/faq) “Hebben jullie ook technische documentatie van de Pomp AO? (specsheet, datasheet, energielabel, geluidsgegevens, energie prestatiegegevens, productfiche)”. De LwA bij 6 kW is 58 dB en bij 4 kW (standaard silent mode setting) is hij 55 dB (zonder design voorkant). De silent mode kan aangepast worden naar een lagere compressorsnelheid voor nog minder geluid of naar een hogere compressorsnelheid voor meer warmte. Deze functionaliteit is binnenkort voor iedereen beschikbaar in de webapp. Tot die tijd kunnen onze support medewerkers dit voor onze klanten instellen. Aangezien het geluidsvermogen een berekend getal is en niet het getal is wat je daadwerkelijk hoort, hebben we deze teruggerekend naar geluidsdruk op verschillende afstanden (zie het bestand Geluidsgegevens Pomp AO v1.pdf). Op bijvoorbeeld 1.5m afstand zijn deze waarden 45 dB bij 6.4 kW en 42 dB bij 4 kW. Let wel op dat al deze waarden onder lab condities gemeten zijn, de omgeving speelt een hele grote rol in hoe het geluid verspreid wordt. Geluid in jouw situatie kan dus anders zijn dan de gemeten waarden uit het lab. Binnenkort kan je de silent mode zelf aanpassen via de app.

Energielabel; Blijkbaar heeft de Keuringsinstantie TÜV (welke) een keuring tb het energielabel uitgevoerd, als dat juist kan deze dan ook gepubliceerd worden.

Het energielabel is geüpload op de website onder de FAQ “*Hebben jullie ook technische documentatie van de Pomp AO? (specsheet, datasheet, energielabel, geluidsgegevens, energie prestatiegegevens, productfiche)”.*

Graag zien wij ook meer COP (of SCOP), tot hoe laag zal de warmtepomp nog effectief kunnen werken voordat de CV het over neemt cq mee aan het verwarmen is. dus Graag ook lagere Temp. COP vermelden. (bv COP A-7/W35 /W55).

Zie het stukje vermogen bij lage temperaturen. Aan de hand hiervan kan dit ook geüpdate worden. We hebben inmiddels ook ons productfiche geüpdate en toegelicht omdat dit document mijn inziens niet heel intuitief is. De eerste keer dat ik het standaard product fiche template van de EU onder ogen kreeg intrepreteerde ik vooral de vermogens onjuist.

Stand ISDE Subsidie ? Is daar bij deWarmte al iets meer over bekend? Op de huidige lijst staan jullie er niet op. Bij een vermogen van 8,3 kW en A++ zou er een subsidiebedrag van €3.150 voor staan, in jullie berekening gaan jullie uit van een subsidie van € 2.850. Subsidiebedrag is ondertussen bekend, door een lager vermogen valt de subsidie dus ook lager uit. Echter zie ik geen wijziging in de vermogensopgave door DeWarmte, ik betwijfel sterk dat de genoemde wardes kloppen. Subidiebedrag is nu €2.700,-

Dit stukje is outdated denk ik, kan je hier een update van geven?

Link fact sheet
[https://ab83b1e5-a806-44b...048b5b101272c79591192.pdf](https://ab83b1e5-a806-44b...048b5b101272c79591192.pdf
Kosten : € 6.100 incl. installatie en 2 jaar full service, netto (incl. subsidie) € 3.400
Subsidie : € 2.850 (oude RVO subsidie was € 2.700

Graag vervangen met meest recente datasheet of meest recente datasheet toevoegen.

*

Overige vragen welke niet op de eerste pagina staan

*

Vragen welke niet op de eerste pagina staan maar welke ik wel vaak ben tegengekomen in posts beantwoord ik onderstaand zo goed mogelijk.

Buffervat wel of niet nodig?

Een buffervat is niet nodig om de Pomp AO goed te laten werken. Er zijn in de regel 2 redenen voor een buffervat.

1. het tegengaan van pendelen van de warmtepomp
2. het tegengaan van snelle afkoeling van de radiatoren - bij ontdooicyclus -

Daarnaast zou je met dynamische energiecontracten op komst nog een derde reden kunnen toevoegen, maar dan heb je daar wel specifieke aansturing voor nodig

3. meer vrijheid in het bepalen van aan en uitgaan van de warmtepomp onafhankelijk van de timing van de warmtevraag

Tot slot heeft een buffervat ook nadelen. Vooral warmteverlies, ruimte en kosten.

1. Warmteverlies, de hoeveelheid hangt af van de isolatiegraad en omvang van de boiler. Heb je een boiler met 60W verlies en je gaat even uit van 6 maanden volledig verlies telt dit toch op tot 262 kWh per jaar. Oftewel 66 kWh aan stroom extra met een gemiddelde COP van 4. Zonde voor het milieu en uitgaande van een stroomprijs van €0.4/kWh gaat het ook om een kostenpost van €26,- per jaar welke je van de besparing af kan trekken. Uiteraard is bovenstaand sommetje heel kort door de bocht.
2. Ruimte en plaatsing, je moet een buffervat wel kwijt kunnen. Ik heb er bijvoorbeeld bij mij thuis geen plek meer voor naast een (toekomstig) vat voor warm tapwater. Daarnaast moet je een degelijk installatieplan maken voor de aansluiting met het verwarmingssysteem. Dit heeft ook impact op de keuze vrijheid van de plaatsingslocatie.
3. Kosten, naast dat je extra warmteverliezen accepteerd is een buffervat al snel meer dan €500,- zonder installatie.

1. Pendelen

De eerste warmtepompen waren aan-uit warmtepompen. Deze konden maar op 1 vermogen draaien en niet modeleren. Hierdoor had je altijd een buffervat nodig om pendelen te voorkomen. Dit komt omdat het benodigde vermogen in de woning afhangt van het weer buiten, de gewenste en huidige kamer temperatuur en het afgiftesysteem en haar temperatuur. Dit fluctueerd dus constant met de tijd. De kans dat het afgegeven vermogen precies gelijk is aan het geproduceerde vermogen is hierom erg klein. Oftewel het geproduceerde vermogen is niet gelijk aan het afgegeven vermogen.

Omdat de vermogens niet gelijk zijn aan elkaar, en het vermogen van een warmtesysteem wordt ontworpen voor -10C buitentemperatuur, zal het afgiftesysteem op blijven warmen totdat deze de maximale ingestelde temperatuur van de warmtepomp heeft behaalt. Op dat moment schakelt de warmtepomp uit. Echter is de woning dan waarschijnlijk nog niet op temperatuur, dus na het afkoelen van het CV systeem moet de warmtepomp weer aan schakelen. Het CV water warmt weer snel op en de warmtepomp zal weer uit schakelen. Dit fenomeen wordt ook wel pendelen genoemd.

Met een groot buffervat verhoog je de inhoud van het CV-circuit, hierdoor zal het totale CV circuit langzamer opwarmen en kan de warmtepomp dus langer aan blijven staan. Dit zorgt ervoor dat hij minder aan- en uit hoeft te schakelen (minder vaak pendelt).

De Pomp AO is geen aan-uit warmtepomp. De Pomp AO kan haar vermogen flink op en afschalen (Ook wel moduleren genoemd). Ook zonder buffervat zal de Pomp AO in de regel niet pendelen (tenzij alle afgiftesystemen in het huis dicht zitten of erg klein zijn).

De Pomp AO draait op 45 Hz voor ongeveer 5 minuten om op te starten (ongeveer 4 kW, afhankelijk van de omstandigheden). Om dit in perspectief te brengen: met 4 kW voor 5 min warm je 10 liter water ongeveer 30 graden op, uitgaande dat er geen warmteafgifte plaatsvind (er vind wel warmte-afgifte plaats, de warmteafgifte moet je weer van de 4kW aftrekken met het resultaat dat het water in werkelijkheid met minder dan 30 graden opwarmt).

C_{p,water} = 4.2/3600 = 0.0012 kWh
Q_{startup} = 5/60*4 = 1/3 kWh
Q_{10l,30C} = 0.0012*10*30=0.35kWh

Na de opstartfase kan de warmtepomp sterk terug modeleren. Als het afgifte systeem genoeg vermogen kwijt kan zal de Pomp AO niet afslaan maar steady state blijven draaien. De Pomp AO zal op het vermogen gaan draaien wat nodig is om de ingestelde doeltemperatuur temperatuur te halen. De Pomp AO slaat af zodra de ruimte verwarmd is.

Defrost afkoeling

Het vermogen tijdens een defrost cycle hangt af van het systeem. Het gemiddelde vermogen tijdens defrost (aggregatie data per 1 minuut, dan gefilterd op compressor frequency van meer dan 30 Hz en temperatuurverschil van de heat meter van minder dan -1°C) van alle systemen tussen 01-01-2023 en 01-04-2023 is 4.836 kW. Onderstaand een histogram en tijdsanalyse van de vorige winter.

Histogram met op de x-as het vermogen en op de y-as het aantal minuten in defrost met dat vermogen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/208jAsW8o3ZmNlj2evMLxhvrk4M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/duzWvy6tCAJojthRFKMoHGYy.png?f=user_large

Een tijds-analyse van aantal defrost cycles voor de hele vloot resulteert in een gemiddelde defrost tijd van 3,3 minuten (vorige winter). Dit kan in sommige gevallen een stuk langer of korter zijn.

Zonecontrolesystemen

In de praktijk hebben we geen onoplosbare problemen met pendelen bij zone-controle systemen gezien. Wel is het belangrijk om minstens één groep altijd open te laten staan, wij raden het aan om 3 groepen open te laten staan. Zowel voor afgifte als het voorkomen van flow problemen. De COP is hoger als de flow hoger is, als er maar weinig afgifte open staat zorgt dit voor een hogere weerstand in het systeem, hierdoor wordt de flow lager en dus ook de COP wat lager. Als alle groepen dicht staan kan de temperatuur erg snel afkoelen tijdens een defrost en hierdoor kan in het ergste geval de condenser bevriezen wat (ook weer in het ergste geval) de warmtewisselaar blijvend kan beschadigen.

We hebben ervaring met EvoHome systemen en deze zo goed als altijd aan de praat gekregen. Je hoeft dit systeem dus niet in de prullebak te gooien. We hebben één keer niet aan kunnen sluiten en dit kwam omdat er 24V gevoed werd via de termostaat verbinding. Dat ondersteunen wij niet, in dit geval kunnen wij een nieuwe thermostaat leveren en installeren voor een meerprijs. Zelf gekochte thermostaten installeren wij in principe niet. De thermostaat die je bij ons koopt is inclusief installatie.

Verbindingen

De draadloze verbinding tussen het regelsysteem en de Pomp AO is gebaseerd op LoRa. Voor de verbinding tussen de webapp en het regelsysteem gebruiken we wifi. Voor beide verbindingen is bedraad ook een mogelijkheid.

Vermogen bij koude temperature, -7C en -10C

Er zijn een aantal vragen over het vermogen bij -10C van de Pomp AO. Warmteverlies berekeningen worden bij -10C gedaan en ook als het zo koud is wil je een warm huis. De Pomp AO kan bij -7/52 nog 4.9 kW en bij -7/34 nog 4.7 kW leveren volgens de metingen gedaan door de TÜV (zie ook de Toelichting energie prestatiegegevens (productfiche) v1.pdf ook te downloaden onder de FAQ vraag “Hebben jullie ook technische documentatie van de Pomp AO? (specsheet, datasheet, energielabel, geluidsgegevens, energie prestatiegegevens, productfiche)”).

Bij -10/55 en -10/35 zijn deze waarden nog 4.1 kW resp. 4.2 kW. We zijn bezig met een all-electric upgrade voor de Pomp AO en verwachten dat deze in het voorjaar van 2024 beschikbaar komt. Op dit moment lijkt het erop dat het een electrische back-up verwarming wordt welke ruim binnen een aansluiting van 16A past. Deze zal dus ongeveer 3 kW extra vermogen toevoegen aan het systeem voor de echte koude dagen. In totaal (met de all-electric upgrade dus) kan de Pomp AO bij -10 dan tussen de 7-8 kW warmte leveren. Volgens onze analyse gebaseerd op daadwerkelijk energieverbruik is dit genoeg vermogen voor de meeste Nederlandse huishoudens. Grote en/of oude huizen zullen eerst beter geisoleerd moeten worden voordat deze te verwarmen zijn met dit vermogen.

Opentherm (OT)

MacD007 heeft hier de spijker op de kop geslagen wat betreft specifieke modulerende aansturing van de ketel. Door het vermogen van de Pomp AO draait deze in het merendeel van de installaties zonder of met geringe backup van de CV ketel (zie ook de tabel met draaitijden). Wij steken onze R&D capaciteit dus liever in het verbeteren van de aansturing van de Pomp AO dan de aansturing van alle verschillende CV ketels, simpelweg omdat hier veel meer te winnen is. Bij kleine warmtepompen waar de CV ketel vaker samen draait met de warmtepomp is de ketelaansturing veel relevanter. Onze visie is om stapsgewijs van het gas af te gaan, dus onze ontwikkelingen zullen zich meer focussen op de duurzame warmtesystemen dan de fossiele warmtesystemen.

Dynamische tarieven en API’s voor data

We zijn nog vol in ontwikkeling om alle settings in de webapp te krijgen. Zodra deze beschikbaar zijn zullen we de volgende stappen nemen. Bijvoorbeeld de eigen gas en elektriciteitsprijzen invoeren, communiceren met dynamische tarieven en het downloaden van je eigen data zijn features die op onze backlog staan (in de wachtrij voor andere software updates welke eerst doorgevoerd gaan worden). Ik kan hier dus nog geen tijdspad voor afgeven.

Uitrol stooklijn aanpassen in de webapp

De uitrol van de stooklijn feature gaat stapsgewijs. We hebben een forse back-end aanpassing doorgevoerd en zullen de server prestaties goed in de gaten houden tijdens de uitrol. We beginnen met de Pomp AO’s welke lang staan en werken zo toe naar de recentere installaties. De eerste klanten hebben inmiddels toegang tot de feature, kijk dus niet gek op als je zelf nog even moet wachten.

Service afdeling erg druk afgelopen weken

Door de koude dagen van afgelopen weken en snelle groei van DeWarmte is de service afdeling drukker dan normaal. We zijn nog keihard aan het werk om iedereen met openstaande vragen te helpen. We geven prioriteit aan woningen waar het opwarmen van de woning niet gaat zoals verwacht. Het kan dus zijn dat als je met een optimalisatie of instellingsvraag mailt je langer moet wachten dan je van ons gewend bent. Achter de schermen is ook ons R&D team heel hard bezig met software en controle systeem updates welke meer mogelijkheden geven tot het oplossen van problemen. Een van de tweakers heeft een recente patch die ons hierin meer mogelijkheden geeft scherp opgemerkt. Tot slot zijn we ook opzoek naar een 2e lijns service medewerker, dat wil zeggen het uitvoeren van data analyse om problemen en oplossingen te identificeren. Dus vind jij het leuk om te kijken wat er mis gaat of beter kan in individuele warmtepomp systemen? stuur dan jouw sollicitatie naar team@dewarmte.nl

We willen onze klanten vragen om alleen te bellen in geval van nood en anders te mailen naar support@dewarmte.nl.

Tot slot

In een scale-up omgeving is het altijd prioriteren. Dit is ook de reden dat het soms even duurt voordat er een update komt of voordat we met een specifieke feature aan de slag gaan. Er zijn ontzettend veel software features en hardware ontwikkelingen waar we achter de schermen mee bezig zijn. Maar we maken ook veel stappen in, onder andere, het verder opzetten van de service afdeling, het efficienter inrichten van onze assemblage ruimte in Utrecht, het installatieprocess verbeteren, de installatieplanning verbeteren en het intake process voor onze klanten nog eenvoudiger maken. Er zullen de komende tijd nog meer producten aan ons portfolio toegevoegd worden en we zullen onze software blijven ontwikkelen om op de slimste manier warmte te leveren. Alles met als doel om de reis naar gasloos verwarmen zo makkelijk en laagdrempelig mogelijk te maken voor elke Nederlander. Dank voor jullie feedback en hulp om dit mogelijk te maken _/-\o_

[ Voor 0% gewijzigd door Proton_ op 06-12-2023 21:05 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mkw
Sander Wapperom schreef op woensdag 6 december 2023 @ 20:30:
Fijne avond tweakers,

Dank voor de feedback over de Pomp AO en de behulpzame posts naar elkaar. Het is super gaaf om te zien hoe de community elkaar helpt bij het beter begrijpen van het systeem en bij het oplossen van problemen. Ik heb al een jaar niet gereageerd dus het is weer de hoogste tijd voor een update vanuit DeWarmte. Omdat het een tijdje terug is sinds mijn laatste reactie ben ik hier even goed voor gaan zitten. Onderstaand mijn 2 cents, ik hoop dat het onze klanten helpt in het beter begrijpen van het systeem en nieuwe lezers helpt met de keuze voor de beste (De)WarmtePomp ;-).

*

Reactie op eerste post en vraag aan MacD007 om deze te updaten.

*

Bedankt MacD007 voor het verzamelen van de meest relevante vragen en opmerkingen op de eerste pagina. Onderstaand mijn reactie op deze verzameling. Aan jou de vraag om deze pagina in lijn te brengen met de huidige stand van zaken. Zou je hier ook een bundeling kunnen maken van de meest recente vragen? Dan kan ik eens in de paar maanden een reactie formuleren op basis van de eerste pagina. Dat scheelt weer een hoop scroll en lees werk.

Als je op hun site gaat kijken met al de media links die zij geplaatst hebben gaat het bijna altijd over hun ander reeds langer bestaand product, namelijk een warmtepomp water/water die uit afvalwater energie gaat halen.

Dit nieuwe product heeft zo ver kon zien nog geen media aandacht gehad, vind het een beetje vreemd.

Een aantal artikelen welke in 2022 al uitgekomen zijn over de lancering van de Pomp AO:

- https://www.bouwmagazine....ready-hybride-warmtepomp/
- https://www.installatie.n...-klaar-voor-all-electric/
- https://www.dutchcowboys....mt-met-hybride-warmtepomp

Check daarnaast ook de reviews van onze klanten. Met een score van 4.9 op google review behoren we tot de absolute top van gewaardeerde spelers in de warmtepomp markt. Dit is voor ons de belangrijkste graadmeter en hier werken we elke dag keihard aan.

Helaas op hun site nog zeer weinig concrete informatie, bv zijn de getoonde foto’s van de warmtepomp artist impressions, dus het kan nog van alles worden.

Inmiddels staan er flink wat foto’s van het product online bij de google reviews en staat de belangrijkste informatie ook op de website. Vooral op de FAQ pagina worden veel vragen beantwoord en de technische documentatie staat daar ook. In de FAQ is ook een productfiche gedeelt waar gedetailleerde testresultaten op staan met een explainer. Zie hier (https://www.dewarmte.nl/faq) onder de vraag: “Hebben jullie ook technische documentatie van de Pomp AO? (specsheet, datasheet, energielabel, geluidsgegevens, energie prestatiegegevens, productfiche)”. Of ga naar de FAQ en zoek bijvoorbeeld op specsheet of datasheet.

Garantie : geen informatie beschikbaar (vermoedelijk maar 2 jaar)

We geven 2 jaar garantie inclusief all-in service af. Dit betekend dat als er iets mis is in de eerste 2 jaar wij gratis langs komen om het te repareren. Na deze periode kan er een service contract af worden gesloten. We komen binnenkort met de service contracts naar buiten. We kijken voor de voorwaarde naar andere warmtepompspelers.

onderdelen : de compressor schijnt van Panasonic te komen, type onbekend.

Type: Panasonic 9RD138ZBA2J

Aansturen icm CV : geen gegevens beschikbaar

De CV-ketel en de Pomp AO zitten parallel aan elkaar aangesloten op het systeem. Dit betekent dat de circulatiepompen van de CV-ketel en Pomp AO elkaar ook beïnvloeden. Ons doel is te zorgen dat de Pomp AO en CV-ketel tegelijkertijd kunnen draaien om de warmtepomp zoveel mogelijk van de benodigde warmte te laten leveren. We kunnen de circulatiepomp van de warmtepomp moduleren om dat mogelijk te maken. In zeldzame gevallen is het hydraulisch niet goed in te regelen en kunnen de twee apparaten alleen afwisselend werken. Gelukkig zorgt het relatief hoge vermogen van de warmtepomp er voor dat in de meeste huizen de ketel maar beperkt nodig is en dat de impact hiervan ook laag is op de totale besparing.

Onderstaand een tabel met de draaiminuten van de Pomp AO en de gasketels. In de een na laatste kolom staat het percentage dat de gasketel überhaupt aanstaat. In de laatste kolom zie je het percentage waar ook de Pomp AO aanstaat als de gasketel aanstaat. Dit geeft goed aan dat we meestal tegelijkertijd kunnen draaien en dat de Pomp AO verreweg het grootste deel van de verwarming op zich neemt. Uiteraard zegt dit niks over individuele situaties. In november staan nog niet alle dagen.

maand, Pomp AO [min], Gasketel [min], Gezamenlijk [min], Gasketel [%], Waarvan gezamenlijk [%]
Jan 535462 112645 49764 16.14% 44.18%
Feb 644149 94225 45938 12.01% 48.75%
Mar 1273403 177188 101088 11.42% 57.05%
Apr 1387017 67198 41781 4.49% 62.18%
Mei 436372 13104 5757 2.88% 43.93%
Juni 83003 24797 709 22.85% 2.86%
Juli 100604 6022 1151 5.59% 19.11%
Aug 330951 3094 1024 0.92% 33.10%
Sep 526025 4465 2040 0.84% 45.69%
Okt 3729188 89873 62352 2.32% 69.38%
Nov 5980836 299908 240615 4.60% 80.23%

Stand van zaken
Het lijkt erg veel op de andere startup van Quatt, bepaalde zaken zijn anders en hier mis ik nog meer gegevens en informatie dan bij Quatt. Inschrijving kost ook hier € 99. Eerste installaties zouden in November geplant zijn, gezien de huidige informatie die zij op hun website verstrekken lijkt dat zeer optimistisch mogelijk zelfs onhaalbaar.
Wat ik jammer vind dat de FAQ (waar zij zelf naar verwijzen) totaal niet op dit product ingaat en uitsluitend antwoorden geeft op hun andere producten (dit is gewoon slordig), ondertussen hebben zij dat aangepast en is er een tabblad gemaakt specifiek voor de AO.

De FAQ is al een tijd geleden geüpdatet. Daarnaast is er geen link met Quatt, DeWarmte heeft een lange onderzoeksperiode gehad om een aanvulling op de HeatCycle te vinden voor verwarming die zowel kosteneffectief als energetisch effectief is. Altijd met als einddoel gasloos verwarmen. De Pomp AO is hieruit als keuze voort gekomen. Quatt heeft een eigen traject gelopen. Marijn is in een grijs verleden, nog voordat hij Quatt heeft opgericht, wel bij ons op kantoor geweest dus wellicht heeft hij zich door onze werkwijze laten inspireren...

Er zijn helaas ook een aantal zaken waar ik en denk ik ook anderen vraagtekens bij hebben of waar we gewoon nog informatie missen.
Ook zou afgelopen maandag de echte aftrap gebeurt zijn, echter kan ik daar eigenlijk niets van terugzien, vind ik persoonlijk erg jammer, het kan natuurlijk ook dat ik iets gemist heb.

De aftrap is geweest en ook de deadline van de eerste installatie in November is gehaald. Inmiddels hebben we honderden pomp AO’s geinstalleerd en meer dan 1000 reserveringen ontvangen dus zien wij het (ondanks een “start-up” marketing budget tijdens de lancering) zeker als succes.

De afmeting van de buitenunit ; blijkbaar heeft de DeWarmte zich onvoldoende ingelezen in de plaatsingsvoorschriften van Gemeenten, ja ik weet deze zijn verschillend, maar je ziet wel een behoorlijke gemene deler in deze, ook logisch, elke keer het wiel uitvinden is niet echt handig en je hebt ook nog zoiets als VNG die vaak dit soort dingen een beetje stuurt.
door mn de diepte van de unit is een vergunningsvrij installeren vrijwel onmogelijk, deze mag in veel gevallen namelijk niet meer dan 50 cm vanuit de gevel uitsteken, met de AO hou je dus maar 5 cm ruimte vrij voor de doorstroming, dat is gewoon te weinig, je creeert hier weerstand en extra geluid mee, beide niet echt handig.
Ik ben echter bang dat aanpassing hierop niet of lastig zal zijn.

Plaatsing op de grond is in de meeste gevallen vergunningsvrij. Plaatsing op gevel en/of dak kan binnen de vergunningsverplichting vallen, regelgeving hierop hangt af van de bestemmingsplannen. In de situaties waar wij bekend mee zijn van onze klanten is de vergunning altijd afgegeven.

Wij hebben allereerst gekeken naar de specs van de warmtepomp en hebben ons hier niet laten leiden door de 0.5m afstand van de gevel. Doordat de warmtepomp groter is in omvang heeft hij een hogere efficientie en een stiller, en aangenamer geluid dan kleinere warmtepompen met een vergelijkbaar vermogen. Dit hebben we zwaarder laten wegen dan de vergunningsvrijstelling, ook omdat we in de regel geen problemen verwachten van gemeentes in het vergunningstraject (mede omdat we maar ~15 cm verder uitsteken).

In de wettekst is er al wel een aparte clausule opgenomen (bijlage 2, art. 2 lid 6) voor zonnepanelen maar niet voor warmtepompen en/of airco units, daardoor valt de warmtepomp onder de algemene noemer: “bouwwerk” (hier komt ook de algemene vrijstelling van 50cm vandaan). Het lijkt dus dat de regelgeving hier achterloopt op de praktijk. Het zou mooi zijn als er ook voor airco’s en warmtepompen een specifiek lid komt in artikel 2 van Bijlage 2 van het Besluit omgevingsrecht ([Bijlage II Besluit omgevingsrecht](https://wetten.overheid.n...z=2023-07-01&g=2023-07-01)) welke wat meer ruimte geeft voor warmtepompen. Een mooi voorbeeld van de rol welke beleidsmakers kunnen spelen om de transitie te versnellen.

Ruimtekoeling, de informatie hierover is gewoon onvoldoende, graag een uitleg hoe de koeling gaat werken en wlke voorwaarden daaran worden gesteld.

De koeling update heeft veel inspanning geeist van onze developers. En omdat het ruimtekoeling betreft op basis van het watergedragen afgifte systeem is er ook in de communicatie aandacht aan besteed. Inmiddels staat er een uitgebreide explainer paper online waar alle ins en outs van koeling besproken worden en kan de upgrade gratis getest worden, waarna hij bij tevreden werking ook daadwerkelijk aangeschaft kan worden. Je vindt de explainer in de [FAQ](https://www.dewarmte.nl/faq) “Waar vind ik meer informatie over koelen?” Zoek bijvoorbeeld naar “koelen”.

Helaas is de informatievoorziening, net als bij Quatt overigens, bedroevend, krijgen de Heren in Delft niet tijdens hun studie geleerd of hebben zij deze cursussen geskipt ?

De informatievoorziening heeft tijdens de opstartfase wellicht wat achtergelopen en we hadden ook niet altijd alle informatie voorhanden (ook omdat we soms afhankelijk zijn van derden). Inmiddels ben ik trots op de informatie voorziening en zijn wij hard aan het werken om de bereikbaarheid en benaderbaarheid van onze mannen en vrouwen van het klantcontact mee te schalen met DeWarmte. Je kan ons per chat, per mail, via de social kanalen gewoon bereiken. Telefonisch zijn we soms in gesprek waardoor je het beste een mailtje kan sturen naar sales@dewarmte.nl voor verkoop vragen of naar support@dewarmte.nl voor service vragen. Ik hoop dat deze post ook weer een groot deel aan informatie voorziet. Afgelopen weken hebben we meer support aanvragen dan normaal binnen gekregen en is de bereikbaarheid niet altijd even goed geweest. Wij zijn keihard aan het werk om alle openstaande issues weg te werken, zie hiervoor het onderste stuk van deze post.

Geluid, geef aub de juiste waarde en omschrijving aan jullie geluidsproductie weer, bedoelen jullie geluidsvermogenniveau (LwA) of bedoelen jullie iets anders. m.b.t. de wettelijke geluidseisen bouwbesluit 2021 die op 1-4-2021 zijn ingegaan heb je dus de waarde geluidsvermogenniveau nodig, elke andere waarde is hier niet van belang en zet de gebruiker op het verkeerde been. Pas dat aub aan.
Ook is de nachtmode (silent mode) van belang. deze missen we nog.

Geluidsvermogens zijn in de nieuwsbrief gecommuniceerd en staan ook op onze FAQ (https://www.dewarmte.nl/faq) “Hebben jullie ook technische documentatie van de Pomp AO? (specsheet, datasheet, energielabel, geluidsgegevens, energie prestatiegegevens, productfiche)”. De LwA bij 6 kW is 58 dB en bij 4 kW (standaard silent mode setting) is hij 55 dB (zonder design voorkant). De silent mode kan aangepast worden naar een lagere compressorsnelheid voor nog minder geluid of naar een hogere compressorsnelheid voor meer warmte. Deze functionaliteit is binnenkort voor iedereen beschikbaar in de webapp. Tot die tijd kunnen onze support medewerkers dit voor onze klanten instellen. Aangezien het geluidsvermogen een berekend getal is en niet het getal is wat je daadwerkelijk hoort, hebben we deze teruggerekend naar geluidsdruk op verschillende afstanden (zie het bestand Geluidsgegevens Pomp AO v1.pdf). Op bijvoorbeeld 1.5m afstand zijn deze waarden 45 dB bij 6.4 kW en 42 dB bij 4 kW. Let wel op dat al deze waarden onder lab condities gemeten zijn, de omgeving speelt een hele grote rol in hoe het geluid verspreid wordt. Geluid in jouw situatie kan dus anders zijn dan de gemeten waarden uit het lab. Binnenkort kan je de silent mode zelf aanpassen via de app.

Energielabel; Blijkbaar heeft de Keuringsinstantie TÜV (welke) een keuring tb het energielabel uitgevoerd, als dat juist kan deze dan ook gepubliceerd worden.

Het energielabel is geüpload op de website onder de FAQ “*Hebben jullie ook technische documentatie van de Pomp AO? (specsheet, datasheet, energielabel, geluidsgegevens, energie prestatiegegevens, productfiche)”.*

Graag zien wij ook meer COP (of SCOP), tot hoe laag zal de warmtepomp nog effectief kunnen werken voordat de CV het over neemt cq mee aan het verwarmen is. dus Graag ook lagere Temp. COP vermelden. (bv COP A-7/W35 /W55).

Zie het stukje vermogen bij lage temperaturen. Aan de hand hiervan kan dit ook geüpdate worden. We hebben inmiddels ook ons productfiche geüpdate en toegelicht omdat dit document mijn inziens niet heel intuitief is. De eerste keer dat ik het standaard product fiche template van de EU onder ogen kreeg intrepreteerde ik vooral de vermogens onjuist.

Stand ISDE Subsidie ? Is daar bij deWarmte al iets meer over bekend? Op de huidige lijst staan jullie er niet op. Bij een vermogen van 8,3 kW en A++ zou er een subsidiebedrag van €3.150 voor staan, in jullie berekening gaan jullie uit van een subsidie van € 2.850. Subsidiebedrag is ondertussen bekend, door een lager vermogen valt de subsidie dus ook lager uit. Echter zie ik geen wijziging in de vermogensopgave door DeWarmte, ik betwijfel sterk dat de genoemde wardes kloppen. Subidiebedrag is nu €2.700,-

Dit stukje is outdated denk ik, kan je hier een update van geven?

Link fact sheet
[https://ab83b1e5-a806-44b...048b5b101272c79591192.pdf](https://ab83b1e5-a806-44b...048b5b101272c79591192.pdf
Kosten : € 6.100 incl. installatie en 2 jaar full service, netto (incl. subsidie) € 3.400
Subsidie : € 2.850 (oude RVO subsidie was € 2.700

Graag vervangen met meest recente datasheet of meest recente datasheet toevoegen.

*

Overige vragen welke niet op de eerste pagina staan

*

Vragen welke niet op de eerste pagina staan maar welke ik wel vaak ben tegengekomen in posts beantwoord ik onderstaand zo goed mogelijk.

Buffervat wel of niet nodig?

Een buffervat is niet nodig om de Pomp AO goed te laten werken. Er zijn in de regel 2 redenen voor een buffervat.

1. het tegengaan van pendelen van de warmtepomp
2. het tegengaan van snelle afkoeling van de radiatoren - bij ontdooicyclus -

Daarnaast zou je met dynamische energiecontracten op komst nog een derde reden kunnen toevoegen, maar dan heb je daar wel specifieke aansturing voor nodig

3. meer vrijheid in het bepalen van aan en uitgaan van de warmtepomp onafhankelijk van de timing van de warmtevraag

Tot slot heeft een buffervat ook nadelen. Vooral warmteverlies, ruimte en kosten.

1. Warmteverlies, de hoeveelheid hangt af van de isolatiegraad en omvang van de boiler. Heb je een boiler met 60W verlies en je gaat even uit van 6 maanden volledig verlies telt dit toch op tot 262 kWh per jaar. Oftewel 66 kWh aan stroom extra met een gemiddelde COP van 4. Zonde voor het milieu en uitgaande van een stroomprijs van €0.4/kWh gaat het ook om een kostenpost van €26,- per jaar welke je van de besparing af kan trekken. Uiteraard is bovenstaand sommetje heel kort door de bocht.
2. Ruimte en plaatsing, je moet een buffervat wel kwijt kunnen. Ik heb er bijvoorbeeld bij mij thuis geen plek meer voor naast een (toekomstig) vat voor warm tapwater. Daarnaast moet je een degelijk installatieplan maken voor de aansluiting met het verwarmingssysteem. Dit heeft ook impact op de keuze vrijheid van de plaatsingslocatie.
3. Kosten, naast dat je extra warmteverliezen accepteerd is een buffervat al snel meer dan €500,- zonder installatie.

1. Pendelen

De eerste warmtepompen waren aan-uit warmtepompen. Deze konden maar op 1 vermogen draaien en niet modeleren. Hierdoor had je altijd een buffervat nodig om pendelen te voorkomen. Dit komt omdat het benodigde vermogen in de woning afhangt van het weer buiten, de gewenste en huidige kamer temperatuur en het afgiftesysteem en haar temperatuur. Dit fluctueerd dus constant met de tijd. De kans dat het afgegeven vermogen precies gelijk is aan het geproduceerde vermogen is hierom erg klein. Oftewel het geproduceerde vermogen is niet gelijk aan het afgegeven vermogen.

Omdat de vermogens niet gelijk zijn aan elkaar, en het vermogen van een warmtesysteem wordt ontworpen voor -10C buitentemperatuur, zal het afgiftesysteem op blijven warmen totdat deze de maximale ingestelde temperatuur van de warmtepomp heeft behaalt. Op dat moment schakelt de warmtepomp uit. Echter is de woning dan waarschijnlijk nog niet op temperatuur, dus na het afkoelen van het CV systeem moet de warmtepomp weer aan schakelen. Het CV water warmt weer snel op en de warmtepomp zal weer uit schakelen. Dit fenomeen wordt ook wel pendelen genoemd.

Met een groot buffervat verhoog je de inhoud van het CV-circuit, hierdoor zal het totale CV circuit langzamer opwarmen en kan de warmtepomp dus langer aan blijven staan. Dit zorgt ervoor dat hij minder aan- en uit hoeft te schakelen (minder vaak pendelt).

De Pomp AO is geen aan-uit warmtepomp. De Pomp AO kan haar vermogen flink op en afschalen (Ook wel moduleren genoemd). Ook zonder buffervat zal de Pomp AO in de regel niet pendelen (tenzij alle afgiftesystemen in het huis dicht zitten of erg klein zijn).

De Pomp AO draait op 45 Hz voor ongeveer 5 minuten om op te starten (ongeveer 4 kW, afhankelijk van de omstandigheden). Om dit in perspectief te brengen: met 4 kW voor 5 min warm je 10 liter water ongeveer 30 graden op, uitgaande dat er geen warmteafgifte plaatsvind (er vind wel warmte-afgifte plaats, de warmteafgifte moet je weer van de 4kW aftrekken met het resultaat dat het water in werkelijkheid met minder dan 30 graden opwarmt).

C_{p,water} = 4.2/3600 = 0.0012 kWh
Q_{startup} = 5/60*4 = 1/3 kWh
Q_{10l,30C} = 0.0012*10*30=0.35kWh

Na de opstartfase kan de warmtepomp sterk terug modeleren. Als het afgifte systeem genoeg vermogen kwijt kan zal de Pomp AO niet afslaan maar steady state blijven draaien. De Pomp AO zal op het vermogen gaan draaien wat nodig is om de ingestelde doeltemperatuur temperatuur te halen. De Pomp AO slaat af zodra de ruimte verwarmd is.

Defrost afkoeling

Het vermogen tijdens een defrost cycle hangt af van het systeem. Het gemiddelde vermogen tijdens defrost (aggregatie data per 1 minuut, dan gefilterd op compressor frequency van meer dan 30 Hz en temperatuurverschil van de heat meter van minder dan -1°C) van alle systemen tussen 01-01-2023 en 01-04-2023 is 4.836 kW. Onderstaand een histogram en tijdsanalyse van de vorige winter.

Histogram met op de x-as het vermogen en op de y-as het aantal minuten in defrost met dat vermogen.

[Afbeelding]

Een tijds-analyse van aantal defrost cycles voor de hele vloot resulteert in een gemiddelde defrost tijd van 3,3 minuten (vorige winter). Dit kan in sommige gevallen een stuk langer of korter zijn.

Zonecontrolesystemen

In de praktijk hebben we geen onoplosbare problemen met pendelen bij zone-controle systemen gezien. Wel is het belangrijk om minstens één groep altijd open te laten staan, wij raden het aan om 3 groepen open te laten staan. Zowel voor afgifte als het voorkomen van flow problemen. De COP is hoger als de flow hoger is, als er maar weinig afgifte open staat zorgt dit voor een hogere weerstand in het systeem, hierdoor wordt de flow lager en dus ook de COP wat lager. Als alle groepen dicht staan kan de temperatuur erg snel afkoelen tijdens een defrost en hierdoor kan in het ergste geval de condenser bevriezen wat (ook weer in het ergste geval) de warmtewisselaar blijvend kan beschadigen.

We hebben ervaring met EvoHome systemen en deze zo goed als altijd aan de praat gekregen. Je hoeft dit systeem dus niet in de prullebak te gooien. We hebben één keer niet aan kunnen sluiten en dit kwam omdat er 24V gevoed werd via de termostaat verbinding. Dat ondersteunen wij niet, in dit geval kunnen wij een nieuwe thermostaat leveren en installeren voor een meerprijs. Zelf gekochte thermostaten installeren wij in principe niet. De thermostaat die je bij ons koopt is inclusief installatie.

Verbindingen

De draadloze verbinding tussen het regelsysteem en de Pomp AO is gebaseerd op LoRa. Voor de verbinding tussen de webapp en het regelsysteem gebruiken we wifi. Voor beide verbindingen is bedraad ook een mogelijkheid.

Vermogen bij koude temperature, -7C en -10C

Er zijn een aantal vragen over het vermogen bij -10C van de Pomp AO. Warmteverlies berekeningen worden bij -10C gedaan en ook als het zo koud is wil je een warm huis. De Pomp AO kan bij -7/52 nog 4.9 kW en bij -7/34 nog 4.7 kW leveren volgens de metingen gedaan door de TÜV (zie ook de Toelichting energie prestatiegegevens (productfiche) v1.pdf ook te downloaden onder de FAQ vraag “Hebben jullie ook technische documentatie van de Pomp AO? (specsheet, datasheet, energielabel, geluidsgegevens, energie prestatiegegevens, productfiche)”).

Bij -10/55 en -10/35 zijn deze waarden nog 4.1 kW resp. 4.2 kW. We zijn bezig met een all-electric upgrade voor de Pomp AO en verwachten dat deze in het voorjaar van 2024 beschikbaar komt. Op dit moment lijkt het erop dat het een electrische back-up verwarming wordt welke ruim binnen een aansluiting van 16A past. Deze zal dus ongeveer 3 kW extra vermogen toevoegen aan het systeem voor de echte koude dagen. In totaal (met de all-electric upgrade dus) kan de Pomp AO bij -10 dan tussen de 7-8 kW warmte leveren. Volgens onze analyse gebaseerd op daadwerkelijk energieverbruik is dit genoeg vermogen voor de meeste Nederlandse huishoudens. Grote en/of oude huizen zullen eerst beter geisoleerd moeten worden voordat deze te verwarmen zijn met dit vermogen.

Opentherm (OT)

MacD007 heeft hier de spijker op de kop geslagen wat betreft specifieke modulerende aansturing van de ketel. Door het vermogen van de Pomp AO draait deze in het merendeel van de installaties zonder of met geringe backup van de CV ketel (zie ook de tabel met draaitijden). Wij steken onze R&D capaciteit dus liever in het verbeteren van de aansturing van de Pomp AO dan de aansturing van alle verschillende CV ketels, simpelweg omdat hier veel meer te winnen is. Bij kleine warmtepompen waar de CV ketel vaker samen draait met de warmtepomp is de ketelaansturing veel relevanter. Onze visie is om stapsgewijs van het gas af te gaan, dus onze ontwikkelingen zullen zich meer focussen op de duurzame warmtesystemen dan de fossiele warmtesystemen.

Dynamische tarieven en API’s voor data

We zijn nog vol in ontwikkeling om alle settings in de webapp te krijgen. Zodra deze beschikbaar zijn zullen we de volgende stappen nemen. Bijvoorbeeld de eigen gas en elektriciteitsprijzen invoeren, communiceren met dynamische tarieven en het downloaden van je eigen data zijn features die op onze backlog staan (in de wachtrij voor andere software updates welke eerst doorgevoerd gaan worden). Ik kan hier dus nog geen tijdspad voor afgeven.

Uitrol stooklijn aanpassen in de webapp

De uitrol van de stooklijn feature gaat stapsgewijs. We hebben een forse back-end aanpassing doorgevoerd en zullen de server prestaties goed in de gaten houden tijdens de uitrol. We beginnen met de Pomp AO’s welke lang staan en werken zo toe naar de recentere installaties. De eerste klanten hebben inmiddels toegang tot de feature, kijk dus niet gek op als je zelf nog even moet wachten.

Service afdeling erg druk afgelopen weken

Door de koude dagen van afgelopen weken en snelle groei van DeWarmte is de service afdeling drukker dan normaal. We zijn nog keihard aan het werk om iedereen met openstaande vragen te helpen. We geven prioriteit aan woningen waar het opwarmen van de woning niet gaat zoals verwacht. Het kan dus zijn dat als je met een optimalisatie of instellingsvraag mailt je langer moet wachten dan je van ons gewend bent. Achter de schermen is ook ons R&D team heel hard bezig met software en controle systeem updates welke meer mogelijkheden geven tot het oplossen van problemen. Een van de tweakers heeft een recente patch die ons hierin meer mogelijkheden geeft scherp opgemerkt. Tot slot zijn we ook opzoek naar een 2e lijns service medewerker, dat wil zeggen het uitvoeren van data analyse om problemen en oplossingen te identificeren. Dus vind jij het leuk om te kijken wat er mis gaat of beter kan in individuele warmtepomp systemen? stuur dan jouw sollicitatie naar team@dewarmte.nl

We willen onze klanten vragen om alleen te bellen in geval van nood en anders te mailen naar support@dewarmte.nl.

Tot slot

In een scale-up omgeving is het altijd prioriteren. Dit is ook de reden dat het soms even duurt voordat er een update komt of voordat we met een specifieke feature aan de slag gaan. Er zijn ontzettend veel software features en hardware ontwikkelingen waar we achter de schermen mee bezig zijn. Maar we maken ook veel stappen in, onder andere, het verder opzetten van de service afdeling, het efficienter inrichten van onze assemblage ruimte in Utrecht, het installatieprocess verbeteren, de installatieplanning verbeteren en het intake process voor onze klanten nog eenvoudiger maken. Er zullen de komende tijd nog meer producten aan ons portfolio toegevoegd worden en we zullen onze software blijven ontwikkelen om op de slimste manier warmte te leveren. Alles met als doel om de reis naar gasloos verwarmen zo makkelijk en laagdrempelig mogelijk te maken voor elke Nederlander. Dank voor jullie feedback en hulp om dit mogelijk te maken _/-\o_
Fijn deze uitgebreide info en we weten nu zeker dat DeWarmte meeleest 🫣😀 Blijf dit doen aub!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jansd
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12-06 17:27
Bedankt voor je uitleg @Sander Wapperom ! Dit geeft soms net weer een andere kijk op zaken waar het voor de Tweakers soms gissen is.

Ik lees dat het zelf kunnen instellen van de stooklijn gefaseerd wordt ingevoerd, terwijl ik uit berichten begreep dat iedereen dat eind deze week zou kunnen doen. Kun je aangeven wanneer de recente installaties dit dan ongeveer wel kunnen doen?

Voor de geïnteresseerden zou het waardevol zijn als jullie een lijst kunnen delen met de features welke jullie van plan zijn op te nemen in de WebApp. Een aantal heb je al genoemd, maar bijvoorbeeld redelijk standaard instellingen als de graadminuten of andere voorwaarden waaronder de cv ketel mag inschakelen zouden waardevol kunnen zijn.

Verder veel succes met doorontwikkelen!

@MacD007 je tag ontbrak :-)

[ Voor 18% gewijzigd door jansd op 06-12-2023 21:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nul_op_de_Meter
  • Laatst online: 03-06 12:48
Bedankt Sander voor dit uitgebreide bericht, jullie zijn lekker bezig!

Ik ben erg benieuwd hoe de sturing er over een paar jaar uitziet. In het grotere energietransitie plaatje en voor de portemonnee van de gebruiker is het van belang dat de warmtepomp uit zichzelf op de meest slimme momenten gaat draaien. Dit betekent m.i. naast een koppeling met de dynamische tarieven ook een koppeling met de slimme meter (de meeste gebruikers zullen ook zonnepanelen hebben) en een koppeling met weersvoorspellingen. Op een zonnige niet koude dag wil je het (goed geisoleerde) huis, misschien iets meer opwarmen, zodat er op een volgende donkere en windstille dag minder energie nodig is. Ik denk zelfs dat sturing met een thermostaat niet altijd hoeft. Jullie hebben immers data van de omgevingstemperatuur en het stookgedrag. Met machine-learning zou je dan kunnen voorspellen wat het huis nodig heeft, en niet altijd de thermostaat hoeven te volgen als een stookmoment ongunstig valt.
Anyway, dit zal nog wel even duren en misschien droom ik te veel :). Succes iig, ik ben een tevreden klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
Is er hier toevallig iemand die weet, of van dewarmte heeft gekregen wat voor onderhoud er dient uitgevoerd te worden aan pompAO? Ik heb het toen de tijd nu een jaar geleden aan de installatie monteurs gevraagd en die vertelde mij dat er geen onderhoud nodig was, iemand toevallig tips?
Kan jij dit misschien met ons delen, of eventueel aanvullen op jullie website@Sander Wapperom?

[ Voor 14% gewijzigd door TeutonMartin op 06-12-2023 22:58 ]

Pagina: 1 ... 21 ... 51 Laatste