Verwijderd schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 08:38:
[...]
Het is dan ook het Adviesorgaan Consument en Markt - het is niet of ze enige authoriteit hebben ofzo ☝️

Verwijderd schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 08:38:
[...]
Het is dan ook het Adviesorgaan Consument en Markt - het is niet of ze enige authoriteit hebben ofzo ☝️
In de nieuwe situatie wordt het minder ongunstig tot gunstig inderdaad. Maar het lijkt mij niet zo gek dat ze iets aan de huidige inrichting doen.Sebazzz schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 08:29:
[...]
Nou, dat is niet waar: https://twitter.com/eprijzen
Alleen op zondag is het heel even op €-0,011 geweest maar als je van 's ochtends tot 's avonds opwekt zit je ver boven de €0,09.
Is niet aan de orde (en geen persoonlijke wijziging ontvangen).Dit Voorwaardenoverzicht en de daarin genoemde tarieven kunnen
wijzigen, als dat volgens een bestaande dan wel nieuwe wettelijke
regeling of besluit van de overheid kan dan wel moet. Wijzigingen
van de voorwaarden en tarieven ontvangt u persoonlijk minimaal 10
dagen voor ingangsdatum.
Verwijderd
Bij de volgende PV upgrade even een nieuwe sarcasmemeter laten installerende Peer schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 08:50:
[...]
Ik weet niet of je nu een grap maakt maar: nee het is de Autoriteit Consument & Markt
maar zo gedragen ze zich niet
hoe kom je daarbij? teller op nul?Tagor555 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 10:10:
De TLV is voor mij persoonlijk niet echt van toepassing, echter dat ze de teller op nul zetten per 5-9 is dat ronduit “kak”…
[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 30-08-2022 10:11 ]
Dat verneem ik hierzo, voor alle contracten.
Tariefperiode loopt toch tot de tariefswijziging lijkt mij? Dus 5 sept. Ik heb een jaarcontract en loopt niet van 1 juli tot 1 januari.de Peer schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 10:11:
[...]
hoe kom je daarbij? teller op nul?
De tariefperiode loopt van 1 juli tot 1 januari.
Dank voor het delen. Ze willen geen antwoord meer geven op de vraag uit welk potje gesaldeerd wordt? Nou weet ik niet wat zo'n antwoord waard zou zijn, maar toch.ap3nr0ts schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 17:18:
Ik probeer het helemaal duidelijk te krijgen, maar ik wil gewoon onderstaande even weten. Ik denk niet dat ze duidelijk gaan antwoorden, of weet iemand onderstaande al wel precies van Eneco?
https://twitter.com/ap3nr0ts/status/1564270712533225472
Zover ik begrepen heb in dit topic, kun je je opgewekte energie tot 5-9 niet meer gebruiken om te salderen na deze datum, deze wordt verrekend.padoempats schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 10:16:
[...]
Tariefperiode loopt toch tot de tariefswijziging lijkt mij? Dus 5 sept. Ik heb een jaarcontract en loopt niet van 1 juli tot 1 januari.
Klantenservice liet mij weten dat de terugleververgoeding geen levertarief is en dat de tariefperiode dus intact blijft.padoempats schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 10:16:
[...]
Tariefperiode loopt toch tot de tariefswijziging lijkt mij? Dus 5 sept. Ik heb een jaarcontract en loopt niet van 1 juli tot 1 januari.
Dat lijkt me sterk. Want je mag per jaar salderen en bij de alternatieve lezing (salderen binnen de tariefsperiodes 1 juli - 1 jan) kun je ook gewoon salderen.Tagor555 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 10:25:
[...]
Zover ik begrepen heb in dit topic, kun je je opgewekte energie tot 5-9 niet meer gebruiken om te salderen na deze datum, deze wordt verrekend.
[ Voor 11% gewijzigd door de Peer op 30-08-2022 10:30 ]
En dat is nu een “grijs” gebied helaas…. Schijnbaar vinden ze de mazen in het net belangrijker dan op te komen voor de mensen.de Peer schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 10:28:
[...]
Dat lijkt me sterk. Want je mag per jaar salderen en bij de alternatieve lezing (salderen binnen de tariefsperiodes 1 juli - 1 jan) kun je ook gewoon salderen.
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
Niet al te beste vragen soms. Dat pleit niet echt voor de kennis onder de vragenstellers.
Grapje, maar ik denk dat velen het niet zo opvatten. Nu lijkt het net alsof je het serieus meent en geloven mensen het straks ook nogVerwijderd schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 08:38:
[...]
[ Voor 10% gewijzigd door tss68nl op 30-08-2022 11:38 ]
[ Voor 15% gewijzigd door DrkZnl op 30-08-2022 11:57 ]
Zag gisteravond een gast van Volt in EditieNL die ook al wat onzin uitkraamde, niet helemaal gezien.Indoubt schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 11:29:
[...]
Niet al te beste vragen soms. Dat pleit niet echt voor de kennis onder de vragenstellers.
Of het ligt aan mij, dat kan ook.
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
Zucht, je kunt ook alleen je stroom verhuizen en gascontract behouden.maximilian0017 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:05:
Sinds twee maanden heb ik een leuke installatie op het dak liggen waar ik tijdens de afgelopen maanden ongeveer €9,- per dag terug lever volgens de Eneco app.
Nu zie ik iedereen snel overstappen naar Innova voor de TLV, maar ik ga dan van gas bij Eneco voor €1,80 naar Innova voor ~€4,35.
Daar kun je toch niet tegen aan met terug leveren?
Wanneer Eneco de gasprijzen ook verhoogd dan kan ik het mij wel voorstellen, maar op dit moment...
Hoe zien jullie dit?
€9 euro per dag? Heb je nog een contract met een lage TLV dan, of verbruik je zoveel direct? Dan loopt je TLV-seizoen nu al praktisch op z'n eind dus en maakt die TLV verlaging bij Eneco helemaal niets meer uit voor jou. Gewoon alles wegsalderen en volgend jaar weer opnieuw kijken.maximilian0017 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:05:
Sinds twee maanden heb ik een leuke installatie op het dak liggen waar ik tijdens de afgelopen maanden ongeveer €9,- per dag terug lever volgens de Eneco app.
Nu zie ik iedereen snel overstappen naar Innova voor de TLV, maar ik ga dan van gas bij Eneco voor €1,80 naar Innova voor ~€4,35.
Daar kun je toch niet tegen aan met terug leveren?
Wanneer Eneco de gasprijzen ook verhoogd dan kan ik het mij wel voorstellen, maar op dit moment...
Hoe zien jullie dit?
Ah, ik had begrepen dat dit niet altijd een optie was bij het overstappen, dank je wel voor het ophelderen.pdukers schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:08:
@maximilian0017 je kunt ook alleen voor elektra overstappen. Gas en elektra zijn aparte producten / contracten en hoeven niet bij dezelfde leverancier ondergebracht te worden.
[ Voor 93% gewijzigd door TheDudeNL op 30-08-2022 16:07 ]
De terugleververgoeding is zo hoog als je afspreekt, je krijgt dat alleen pas nadat je de rest hebt gesaldeerd. Als de energiemaatschappij jou 1000 euro per kWh wil geven, dan is dat hun goedrecht.TheDudeNL schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 15:36:
Beste mensen,
Realiseer je bij eventueel overstappen ook nog even dit: er is een regel in de salderingsregeling dat de teruglevering nooit hoger mag zijn dan de stroom die ze jou geleverd hebben, zie voorbeeld 2:
[ Voor 12% gewijzigd door Jheroun op 30-08-2022 15:49 ]
had je wel een mail gehad?Voggy schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 15:29:
Ik ben lekker overgestapt (Vandebron). Ik had persoonlijk geen zin in welles/nietes spelletjes met Eneco, ik zag ook posts voorbij komen van mensen die hun rechtsbijstand al hadden ingeschakeld. Respect voor jullie geduld. Ik hou niet van gezeur en onzekerheid dus ik ga per 5 september over en we zien na de winter wel weer verder!
Geen mail gehad, gewoon geen zin in gezeur. Tussentijdse nota heb ik opgevraagd maar dat kan schijnbaar 2 weken duren. Beetje yolo momentje gehad en mezelf gewoon ingeschreven bij Vandebron vanaf 5 september.wimpod schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 15:59:
[...]
had je wel een mail gehad?
Neig sterk naar jouw optie. levering vanaf 5 september dus? Zag ook 4 september voorbij komen ergens. Mocht er nog iets geks gebeuren in elk geval nog t/m vrijdag de kans om het te annuleren...
Hmmm...inderdaad er staat dat je toch die 700 vergoed krijgt phew...niels11 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 15:42:
Je leest het verkeerd. Er staat dat je niet meer dan je eigen verbruik kan salderen en dat voor alles wat je meer opwekt een terugleververgoeding krijgt.
[ Voor 3% gewijzigd door TheDudeNL op 30-08-2022 16:08 ]
Tja, goed schrijven is nog niet zo makkelijk. Dat zie je ook aan het feit dat mijn bericht eerst anders werd gelezen door @Jheroun.TheDudeNL schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 16:03:
[...]
Hmmm...inderdaad er staat dat je toch die 700 vergoed krijgt phew...
Waarom maken ze het dan zo ingewikkeld kwa uitleg, en spreken ze over een salderingsgrens?![]()
Je kunt toch ook gewoon in dat voorbeeld 500-1200 = -700 doen en dan stellen dat je alles dat te veel teruggeleverd is vergoed krijgt?
Bij van de bron krijg je ook maar 11 cent. Ik stap 24 september over naar engie en het lukt me heus om tot 24 september de hoge Eneco vergoeding te krijgen. Geen mail gehad. Ik maak na 5 september regelmatig een screenshot van mijneneco.nl. Mijn autocorrect maakt hief mijnenveld van, Hoe toepasselijkwimpod schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 15:20:
Wat is nu wijsheid, per 4 of 5 september weg bij Eneco naar Vandebron en al gaan salderen voor de winter?
andere opties: Innova (groter risico op omvallen), Engie/UC (te lange wachttijd), of Vattenfall
Ook nog steeds geen mail van Eneco trouwens....
Ik hou het op wollige ambtenarentaal, die zijn geniaal in simpele dingen zó ingewikkeld opschrijven dat normale mensen die logisch nadenken het niet meer kunnen volgen, met als doel interessant te doen ofzo?niels11 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 16:24:
[...]
Tja, goed schrijven is nog niet zo makkelijk. Dat zie je ook aan het feit dat mijn bericht eerst anders werd gelezen door @Jheroun.
[ Voor 13% gewijzigd door TheDudeNL op 30-08-2022 16:58 ]
Dus eigenlijk zeg je dat je wel geinformeerd bent maar net doet alsof het niet het geval is?Fredericm schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 16:38:
[...]
Bij van de bron krijg je ook maar 11 cent. Ik stap 24 september over naar engie en het lukt me heus om tot 24 september de hoge Eneco vergoeding te krijgen. Geen mail gehad. Ik maak na 5 september regelmatig een screenshot van mijneneco.nl. Mijn autocorrect maakt hief mijnenveld van, Hoe toepasselijk
Eneco zou klanten die het betreft tijdig informeren. Dat moet dan wel rechtstreeks. Ik wacht het ook rustig af en zodra ik 9 cent zie of toch die mail krijg, maak ik bezwaar.padoempats schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 17:22:
[...]
Dus eigenlijk zeg je dat je wel geinformeerd bent maar net doet alsof het niet het geval is?
21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW
ik kan zo 1,2,3 niet vinden hoe van de bron saldereerd, heb jij daar misschien info over?banaliteit schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 17:31:
Ik stap over naar van de bron. Ten eerste gun ik het Eneco niet en ten tweede is de vraag wat Eneco nog meer durft uit te halen na deze shit zooi. Ik vertrouw het voor geen meter. Voor je het weet salderen ze ook op maandbasis zoals BE omdat ze weten dat ze ermee weg komen.
Zet je het dan een jaar vast? nieuwe contracten afsluiten lukt niet meer voor alleen elektrade Peer schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 18:49:
Ik ben per 3 september over naar Innova (91 cent TLV) en ben dus van eneco af. Ik kies dus de weg van de minste weerstand. Ik blijf de ontwikkelingen wel volgen want wie weet gebeurt bij Innova straks hetzelfde.
Ja die heb ik. Zoek maar binnen dit forum op "van de bron salderen".twain4me schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 19:40:
[...]
ik kan zo 1,2,3 niet vinden hoe van de bron saldereerd, heb jij daar misschien info over?
1 jaar vast inderdaad (voor wat het waard is) . Toen ik het ontdekte heb ik gelijk afgesloten (net als bij UC, Engie). Annuleren kan altijd nog.silvester6 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 19:45:
[...]
Zet je het dan een jaar vast? nieuwe contracten afsluiten lukt niet meer voor alleen elektra
[ Voor 13% gewijzigd door de Peer op 30-08-2022 19:49 ]
Ja, en 20 cent hoger. Op vrijdag afgesloten.silvester6 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 19:51:
Heb ik dus ook gedaan alleen heb ik deze tarieven gekregen op vorige week donderdag nacht.
Teruglever tarief
€0,63699 excl.
€0,69432 incl.
per kWh
Is de prijs bij jou dan enkel tarief?
had ik gedaan, maar zonder spaties werkt het beterbanaliteit schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 19:45:
[...]
Ja die heb ik. Zoek maar binnen dit forum op "van de bron salderen".
50 euro eisen van ze vanwege contractbreuk aan hun zijdetwain4me schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 20:09:
[...]
had ik gedaan, maar zonder spaties werkt het beter![]()
Dus dat wordt doei eneco en de boel gaat hier een maandje vroeger dan de bedoeling was in winterslaap.
uiteraard ga ik wel heel hard zeuren om de 50 euro boete die ze zeggen te gaan geven.
[ Voor 18% gewijzigd door padoempats op 30-08-2022 22:12 ]
Een wijze tweaker. Zo doe ik het ook. Er zijn een aantal mensen die altijd overproductie hebben. Verreweg de meesten zijn in de winter deels verbruiker. Voor jou en mij maakt het niks uit waar we zitten. We salderen naar 0 en kiezen 1 januari of later voor de hoogste tlv voor de zomerperiode. Ik ben allang blij dat ik geen stroomkosten heb. Ook al zijn deze tijden niet leuk voor de mensen die een dikke energierekening krijgen per maand.padoempats schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 22:07:
Heb besloten dat ik blijf, alleen als de saldering tussen 5 sept en einde jaarcontract 15 maart van de 9c gaat. Paar berekeningen uit de data erop losgelaten en met nieuwe verbruik is toevalligerwijs exact 5 september het omslagpunt waarbij ik tot 15 maart exact evenveel verbruik als opwek. Wel gerekend met opwek van afgelopen 5 sep - 15 maart, waarbij eind feb/maart echt heel erg goed was.
Dan blijf ik liever zitten zodat ik niet tussentijdse saldeerperiodes krijg (1 jan bijv), maar de gehele periode. Lijkt mij verstandiger dan nu een hoge TLV pakken waar ik geen gebruik meer van ga maken.
In de tussentijd proberen uit te vechten dat ze zich gewoon moeten houden aan de afspraak. Blijf het wel zuur vinden dat ze het ook voor vaste contracten gaan aanpassen. Dan had ik eerder de 58c en 61c best kunnen pakken maar bewust links laten liggen vanwege de onzekerheid.
Dat zou moeten werken inderdaad en aangezien je normaliter wel een aantal weken de tijd krijgt deze door te geven, hoeven we ook helemaal niet over ' frauderen ' te praten in jouw specifieke geval.gebruiker001 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 23:41:
Als je het uitlezen van je slimme meter uitschakeld dan kun je toch voor 5 september een tussentijdse nota vragen en daarin gunstigere meterstanden doorgeven? Hiermee kan je er toch voor zorgen dat er meer tegen 0,61 wordt afgerekend en minder tegen 0,09.
Ik heb toch het gevoel dat ik in ieder geval tot 30 dagen na de mail recht heb op 0,61 dus dan is dit “frauderen” misschien wel acceptabel. Of gaat dit niet werken?
In vino veritas, in aqua sanitas
Wat bedoel je? dat jij 9 dagen moet wachten om weg te mogen, of dat ze jou op tijd moeten informeren?Acradavos schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:33:
Wellicht dat ik er overheen lees, maar hanteert Eneco nog steeds een opzegtermijn van 9 dagen bij het wijzigen van de voorwaarden van een Modelcontract?
de Peer schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:35:
[...]
Wat bedoel je? dat jij 9 dagen moet wachten om weg te mogen, of dat ze jou op tijd moeten informeren?
Ik kon gewoon per direct weg bij Eneco, dus ze laten je gewoon gaan.
jawel ik heb zelf opgezegd. Ik denk dat ze je aan die 9 dagen zouden kunnen houden als ze dat willen, maar dat het beleid nu is om je gewoon per direct te laten gaan.Acradavos schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:38:
[...]
[Afbeelding]
Ik zie het. Je hebt hem niet zelf opgezegd neem ik aan?
[ Voor 17% gewijzigd door de Peer op 31-08-2022 09:39 ]
Dat had ik nog wel uitgezocht, contractrecht zegt dat als je voorwaarden wijzigt van een contract met een consument mag de consument het altijd beeindigen (geldt ook voor zzpérs). Staat dus los van wat er in het contract staat of de voorwaarden, wet gaat voor. Of dat betekent dat de 50 euro boete komt te vervallen weet ik nietde Peer schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:38:
[...]
jawel ik heb zelf opgezegd. Ik denk dat ze je aan die 9 dagen zouden kunnen houden als ze dat willen, maar dat het beleid nu is om je gewoon per direct te laten gaan.
Die 9 dagen is dan meer een maximum.
gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh
En dat is maar een moment opnamefmrama schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 11:26:
Voor de liefhebber. Uit solarmagazine:
https://solarmagazine.nl/...m-zonnepanelen-echt-waard
nouja er is wel wat voor te zeggen. met dynamische tarieven loop je zelf risico. Terwijl als Eneco het vastlegt op 9 cent lopen zij het risico van de fluctuaties. Dus je koopt er ook een verzekering bij.Indoubt schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 11:42:
[...]
Marktconform ammehoela cherrypicking style
Je kunt marktcomform ook uitleggen als in vergelijking met andere aanbieders...Indoubt schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 11:42:
[...]
Marktconform ammehoela cherrypicking style
Ja, dat kan natuurlijk.de Peer schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 11:46:
[...]
nouja er is wel wat voor te zeggen. met dynamische tarieven loop je zelf risico. Terwijl als Eneco het vastlegt op 9 cent lopen zij het risico van de fluctuaties. Dus je koopt er ook een verzekering bij.
Ik heb het natuurlijk over de inkoopprijzen voor energiemaatschappijen op de termijnmarkt, niet over wat het voor de consument kost.jeroenkb schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 11:57:
[...]
Je kunt marktcomform ook uitleggen als in vergelijking met andere aanbieders...
En niet in vergelijking met de prijs van een geleverd Kwh
Precies, er gaat 5 september weer een nieuwe periode in en ik blijf ook zitten tot ik mijn winterverbruik weer op nul heb bij Eneco en dan zie ik wel weer hoe de wereld ervoor staat.padoempats schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 22:07:
Heb besloten dat ik blijf, alleen als de saldering tussen 5 sept en einde jaarcontract 15 maart van de 9c gaat. Paar berekeningen uit de data erop losgelaten en met nieuwe verbruik is toevalligerwijs exact 5 september het omslagpunt waarbij ik tot 15 maart exact evenveel verbruik als opwek. Wel gerekend met opwek van afgelopen 5 sep - 15 maart, waarbij eind feb/maart echt heel erg goed was.
Dan blijf ik liever zitten zodat ik niet tussentijdse saldeerperiodes krijg (1 jan bijv), maar de gehele periode. Lijkt mij verstandiger dan nu een hoge TLV pakken waar ik geen gebruik meer van ga maken.
In de tussentijd proberen uit te vechten dat ze zich gewoon moeten houden aan de afspraak. Blijf het wel zuur vinden dat ze het ook voor vaste contracten gaan aanpassen. Dan had ik eerder de 58c en 61c best kunnen pakken maar bewust links laten liggen vanwege de onzekerheid.
Ik bedoel dat Eneco zegt dat de nieuwe TLV marktconform is in relatie tot de TLV's van andere energiebedrijven.Indoubt schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:21:
[...]
Ik heb het natuurlijk over de inkoopprijzen voor energiemaatschappijen op de termijnmarkt, niet over wat het voor de consument kost.
[ Voor 11% gewijzigd door jeroenkb op 31-08-2022 12:44 ]
Dat kan.jeroenkb schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:41:
[...]
Ik bedoel dat Eneco zegt dat de nieuwe TLV marktconform is in relatie tot de TLV's van andere energiebedrijven.
Als alle andere energiebedrijven tussen de 9 en 20 cent TLV zitten dan is 60 cent niet marktconform.....
Misschien hadden ze verwacht dat iedereen wel zo extreem hoog zou gaan zitten. En toen bleek dat niet te gebeuren, oeps...
gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh
Dat ben ik helemaal met je eens, maar ben eens eerlijk:Indoubt schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:56:
[...]
Dat kan.
Maar blijkbaar moeten ze het voor veel meer kopen op de energiemarkt dan dat ze bereid zijn om aan TLV te geven. Never waste a good crisis zeg maar.
Er zit in ieder geval iets heel scheef
Dat is wat anders. Eneco betaalde misschien wel een erg hoge TLV. Ze gaan er ook prat op om als groenste energieleverancier door te gaan. Ze hebben eigen wind en zonne energie voor een deel van hun produktie.jeroenkb schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:59:
[...]
Dat ben ik helemaal met je eens, maar ben eens eerlijk:
Jij bent nu Eneco en betaalt 60 cent TLV. Al je concurrenten betalen max zeg 20 cent? Wat zou jij dan doen?
Nu praat je om de vraag heenIndoubt schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 13:11:
[...]
Dat is wat anders. Eneco betaalde misschien wel een erg hoge TLV. Ze gaan er ook prat op om als groenste energieleverancier door te gaan. Ze hebben eigen wind en zonne energie voor een deel van hun produktie.
Je kunt wel zeggen dat het maar 9 cent waard is maar dan moet je het ook niet willen verkopen voor 100 cent. Dan gaat er iets gigantisch mis.
Je verzint een fantasie situatie en verwijt mij om de vraag heen te draaien?
Laat maar.....Indoubt schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 13:29:
[...]
Je verzint een fantasie situatie en verwijt mij om de vraag heen te draaien?
Er zijn leveranciers die nog steeds een flink hogere terugleververgoeding betalen. United betaald bv 42 cent.
Bedrijfseconomisch moet je helemaal geen TLV willen teruggeven, niet willen salderen en 10 € voor een kWh vragen, dan heb je pas echt een lekker verdienmodelletje.jeroenkb schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 13:35:
[...]
Laat maar.....
De motivatie van je tegenstander begrijpen is een groot goed ipv emotioneel te roepen dat het niet eerlijk is.
Geen enkel bestuur van geen enkel bedrijf zal lang op zijn plek blijven zitten als ze onnodig geld weggeven aan klanten als de concurrentie dat ook niet doet.
En voordat je aankomt met United: de vraag is wie Eneco als concurrent ziet: en dat zal eerder Vattenfall en Essent zijn. En die zitten veel lager met de TLV
Dus je kunt het niet leuk vinden; bedrijfseconomisch niet meer dan logisch
Maar dat zal niet lukken gezien de concurrentie........Indoubt schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 13:42:
[...]
Bedrijfseconomisch moet je helemaal geen TLV willen teruggeven, niet willen salderen en 10 € voor een kWh vragen, dan heb je pas echt een lekker verdienmodelletje.
Precies! Elke kW die ik niet verbruik, wordt verderop in de straat verbruikt. Voor elke kW die opwek kan de gascentrale iets minder hard de buffers belasten die we nodig zullen hebben als Poetin de gaskraan dichtdraait. Stroom is nu ook schaars, mits er vooruit gedacht wordt.Indoubt schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 13:42:
[...]
Elke kW die wordt opgewekt met solar hoeft immers niet te worden opgewekt door verbranden van gas.
Dat er enkele andere zijn die ook slechte TLV's hebben doet daar niets aan af.
[ Voor 6% gewijzigd door Sebazzz op 31-08-2022 13:57 ]
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Op TLV valt toch niet te concurreren? Die kan je bij wijze van spreken op 0 zetten. Immers zijn die zonnepaneeleigenaren toch alleen maar een kostenpost.jeroenkb schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 13:45:
[...]
Maar dat zal niet lukken gezien de concurrentie........
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Als iedereen een TLV aanbiedt en jij niet. Zal je niet veel klanten krijgen.Sebazzz schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 13:48:
[...]
Op TLV valt toch niet te concurreren? Die kan je bij wijze van spreken op 0 zetten. Immers zijn die zonnepaneeleigenaren toch alleen maar een kostenpost.
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
Dat is dus het probleem bij Eneco: Wat de klantenservice zegt klopt niet altijd, dus dan heb ik die paar honderd euro liever nu al op de bankrekening staan.JL-IP(!) schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:52:
@Renkie Je kan toch gewoon bij Eneco blijven? Vanmorgen is mij toegezegd (via de chat) dat tot 5 september tegen oud tarief wordt betaald en dat dit automatisch verrekend wordt via je jaarnota. Het nieuwe tarief start vanaf 5 september. Tussentijdse nota lijkt mij dan niet nodig.
Schijnbaar nog niet bekend bij veel mensen maar meerdere leveranciers volgen, bekijk voor de grap eens op gaslicht.com en kijk naar hoeveel er nog zijn met hoge terug levering dat zijn er nog maar knap weinig of eigenlijk gezegd nog maar 1.jeroenkb schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 13:50:
[...]
Als iedereen een TLV aanbiedt en jij niet. Zal je niet veel klanten krijgen.
Als je een te hoge TLV aanbiedt in relatie tot je concurrenten ga je teveel klanten krijgen -> te hoge kosten
Wat doe je dan? Juist: knal je je TLV naar beneden.
[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 31-08-2022 14:27 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
[ Voor 8% gewijzigd door wimpod op 31-08-2022 14:36 ]
In mijn ogen is het bashen terecht, vanwege het aanpassen van lopende contracten. Als ze het gewoon hadden aangepast voor nieuwe contracten of bij een modelcontract bij het ingaan van een nieuwe maand, was er weinig aan de hand geweest. Nu passen ze het aan binnen lopende contracten/afspraken, zonder persoonlijk te melden, dat is het erge.mr_evil08 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 14:25:
[...]
Schijnbaar nog niet bekend bij veel mensen maar meerdere leveranciers volgen, bekijk voor de grap eens op gaslicht.com en kijk naar hoeveel er nog zijn met hoge terug levering dat zijn er nog maar knap weinig of eigenlijk gezegd nog maar 1.
Leuk als men zit te bashen op Eneco.
Wat ik mij dan afvraag, is dat iets waar ze na de zomer pas achter komen?Ep Woody schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 14:39:
En verlagen naar 70 tot 80% ipv 9 cent was er ook niet veel aan de hand geweest... Nu is wel heel extreem.
Aan de andere kant hebben ze wel een punt, want ze moeten wel meer geven dan reeel is voor de stroom in de zomer en duur inkopen in de winter. Als dat vervolgens bij andere klanten terecht komt is dat ook niet fair. Dagtarieven zijn dan nog best netjes, ook al kost dat ons geld.
Waarschijnlijk heeft ons verdienmodel de boel wel verergerd. Nu moeten ze ineens een hoop geld uitbetalen.padoempats schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 14:40:
[...]
Wat ik mij dan afvraag, is dat iets waar ze na de zomer pas achter komen?
vergeet ook de imagoschade niet door het artikel in het AD 'de winnaars van de energiecrisis'padoempats schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 14:40:
[...]
Wat ik mij dan afvraag, is dat iets waar ze na de zomer pas achter komen?
[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 31-08-2022 14:48 ]
Ja ik zie via mijn PostNl app dat ik hem ook vandaag krijg.loyske schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 14:54:
Hier valt net de brief van Eneco in de bus met als onderwerp de TLV die verandert. Als reden van de brief noemen ze dat mijn mailadres niet werkt... dat adres werkt wel degelijk. Wat een club zeg
[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 31-08-2022 14:59 ]
Yep 5 september. Dagtekening van de brief 29 augustus. Ook vermelden ze dat ik door deze wijziging mag opzeggen, maar wel rekening moet houden met 9 dagen opzegtermijn.....de Peer schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 14:55:
[...]
Ja ik zie via mijn PostNl app dat ik hem ook vandaag krijg.
noemen ze nog steeds 5 september als datum?
Haha say what??loyske schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 14:54:
Hier valt net de brief van Eneco in de bus met als onderwerp de TLV die verandert. Als reden van de brief noemen ze dat mijn mailadres niet werkt... dat adres werkt wel degelijk. Wat een club zeg
ik ga er maar vanuit van wel. De pv bezitters die nu overstappen en bijna geen voorschot betalen en wel energie gaan gebruiken in de winter (zoals ik) Daarnaast wordt er al door mensen zonder panelen opgeroepen om voorschotsnota's niet te betalen of in iedergeval zo min mogelijk te betalen om te voorkomen dat je geld van ze krijgt als ze omvallen. en dan heb ik het nog niet over de mensen die niet meer aan hun betaalverplichtingen kunnen voldoen uiteraard is dat gecombineerd de manier om te zorgen dat ze geen geld hebben om de energie af te rekenen.wimpod schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 14:32:
ga proberen per 5 sept naar Vattenfall te gaan. Zit daar ook al voor gas.
TLV laat ik even los, gaat nu even om maar te beginnen met het salderingsproces voor de wintermaanden, dan heb ik netto verbruik.
Vandebron zou wellicht een beter alternatief zijn, alleen weet ik niet wat essent doet als ze een eventueel faillissement van hen opvangen. Nemen ze dan de teruggeleverde energie op het vandebron contract over... of alleen de klant zelf.. ?
Of er nog energiebedrijven gaan omvallen is ook nog maar de vraag natuurlijk. Heeft iemand nog een glazen bol over?
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq