Klopt, maar ik wil dat Eneco mij mijn teruglevering van de zomermaanden uitbetaalt, en niet gebruikt om mijn verbruik van de winter mee weg te salderen. Vroegah kon je een tussentijdse nota aanvragen, maar daar lijkt Eneco niet meer in mee te willen gaan. Als je dan een uitbetaling wil, moet je dus echt weg bij Eneco.
Ik kan gewoon 30 augustus kiezen. vergis je je niet?libo1949 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:04:
[...]
Heb je gelijk in. geldt voor mij ook. Maar via de website kan ik pas per 29/9 over. Hoe kan dat sneller?
Ook mijn strategie. Te weinig overproductie hier om de winst van maart-september te kunnen laten opwegen tegen een enorm leveringstarief over de maanden met netto afname. En ik wil nu bij Eneco weg dus kan niet achteruit salderen. Hier overstap per 4/9.marvel27 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:02:
Klopt, maar ik gebruik Vandebron om de winter door te komen. Ik blijf zitten tot mijn salderingssaldo 0 is, en dan stap ik over naar het jaarcontract van Innova aan 91c (of een betrouwbaarder alternatief als dat er is tegen die tijd). De prijs van een kWh bij Vandebron maakt dan niet uit.
vraag is natuurlijk of tegen de tijd dat onze saldering break-even is, er uberhaupt nog aanbieders met gunstige TLV's bestaan... dat zou dan theoretisch 2023 voorjaar/begin zomer zijn, afhankelijk van verbruik...marvel27 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:02:
Klopt, maar ik gebruik Vandebron om de winter door te komen. Ik blijf zitten tot mijn salderingssaldo 0 is, en dan stap ik over naar het jaarcontract van Innova aan 91c (of een betrouwbaarder alternatief als dat er is tegen die tijd). De prijs van een kWh bij Vandebron maakt dan niet uit.
dus toch nog even Engie / UC, en hopen op een zonnige nazomer? Of dan toch vandebron en afwachten...
probleem is dat je daar pas vrij laat terecht kan en je dus alsnog X dagen bij Eneco zit voor 9 ct per kWh. Dat loopt al snel aardig in de papieren.wimpod schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:07:
[...]
dus toch nog even Engie / UC, en hopen op een zonnige nazomer? Of dan toch vandebron en afwachten...
Ik kan bij UC terecht op 16 september via de verhuisregeling (illegaal). Dan loop ik dus 11 dagen aan opbrengst mis.
legaal kan ik pas 25 september ergens terecht (engie had ik afgesloten geloof ik), dan is de misgelopen opbrengst nog groter.
Nee, nog een keer geprobeerd en de datum springt van 6/9 naar 29/9. Heb jij verhuizing doorgegeven?de Peer schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:06:
[...]
Ik kan gewoon 30 augustus kiezen. vergis je je niet?
nee, ik heb het ook een 2e keer geprobeerd. kan gewoon 30 aug kiezen.libo1949 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:10:
[...]
Nee, nog een keer geprobeerd en de datum springt van 6/9 naar 29/9. Heb jij verhuizing doorgegeven?
noobynater schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 13:56:
(Bij voorbaat excuus als dit eerder is voorbijgekomen, maar kon het niet vinden met de zoekfunctie)
Als ik dit artikel lees dan gaat het expliciet over variabele contracten. Dat zou wellicht ook verklaren waarom (sommige) geen mail hebben gehad?
Same here. Ook variabel bij Eneco, ook geen mail (of ander bericht) over de wijziging in de terugleververgoeding van Eneco gehad.Fairy schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:08:
Ik heb ook geen mail gehad (variabel).
Een beetje vreemd allemaal.
Ik heb geen idee wat ik moet doen. Ik heb een variabel contract bij Eneco “Hollandsewind & Zon variabel vrij” voor onbepaalde tijd.
Paar dagen terug een mail van Eneco ontvangen waarin staat dat de variabele leveringstarieven wiizigen per 08-09-2022. Er staat ook in de mail dat ik kosteloos mag opzeggen.
Oude situatie:
Normaal tarief: € 0,3221 per Kwh
Daltarief: € 0,29429 per Kwh
TLV: € -0,22821 per Kwh
Nieuwe situatie per 08-09-2022:
Normaal tarief: € 0,69556 per Kwh
Daltarief: € 0,52366 per Kwh
Er wordt in de mail nergens iets over terugleververgoeding gezegd.
Aangezien wij pas sinds vorig jaar zomer in ons huis wonen (gasloos) met warmtepomp, heb ik voor het gemak het verbruik vanaf september 2021 tot september 2022 erop nagekeken in de Eneco app.
Er staan 3 kolommen in de app:
1. verbruik 5230 Kwh
2. opwekken 4283 Kwh
3. terugleveren 3699 Kwh
Nu heb ik de maanden oktober 2021 t/m februari 2022 bij elkaar opgeteld:
1. verbruik 3601 Kwh
2. opwekken 391 Kwh
3. terugleveren 191 Kwh
Moet ik mij zorgen maken? Zou iemand mij kunnen zeggen waarom het verstandiger om te blijven bij Eneco of kosteloos overstappen naar een nieuwe energieleverancier?
Paar dagen terug een mail van Eneco ontvangen waarin staat dat de variabele leveringstarieven wiizigen per 08-09-2022. Er staat ook in de mail dat ik kosteloos mag opzeggen.
Oude situatie:
Aangezien wij pas sinds vorig jaar zomer in ons huis wonen (gasloos) met warmtepomp, heb ik voor het gemak het verbruik vanaf september 2021 tot september 2022 erop nagekeken in de Eneco app.
1. verbruik 5230 Kwh
2. opwekken 4283 Kwh
3. terugleveren 3699 Kwh
1. verbruik 3601 Kwh
2. opwekken 391 Kwh
3. terugleveren 191 Kwh
Moet ik mij zorgen maken? Zou iemand mij kunnen zeggen waarom het verstandiger om te blijven bij Eneco of kosteloos overstappen naar een nieuwe energieleverancier?
ergste vond ik dat Eneco bij mij aangeeft dat die e-mail op 23 augustus aan mij verstuurd is volgens hun systeem.civspeler schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:14:
[...]
[...]
Same here. Ook variabel bij Eneco, ook geen mail (of ander bericht) over de wijziging in de terugleververgoeding van Eneco gehad.
Andere e-mails van ze heb ik wel ontvangen, maar die heel toevallig niet.
Ik vraag me af of het een fout is of dat ze gewoon liegen.
Lijkt inderdaad een heel vies spelletje op de randen van wat er wettelijk mag. Ze willen het blijkbaar stilhouden, zodat PV bezitters die het niet doorhebben vrijwel geen TLV meer krijgen zodat ze het duur kunnen doorverkopen.civspeler schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:14:
[...]
[...]
Same here. Ook variabel bij Eneco, ook geen mail (of ander bericht) over de wijziging in de terugleververgoeding van Eneco gehad.
Eneco staat bij mij in ieder geval al op de zwarte lijst voor de toekomst.
het wordt er allemaal niet makkelijker op... Nou moeten we eigenlijk ook nog een overzicht hebben welke leverancier op welke manier saldeert... Doet vandebron dat jaarlijks of per tariefsperiode? De site is niet heel duidelijk daarover.de Peer schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:09:
[...]
probleem is dat je daar pas vrij laat terecht kan en je dus alsnog X dagen bij Eneco zit voor 9 ct per kWh. Dat loopt al snel aardig in de papieren.
Ik kan bij UC terecht op 16 september via de verhuisregeling (illegaal). Dan loop ik dus 11 dagen aan opbrengst mis.
legaal kan ik pas 25 september ergens terecht (engie had ik afgesloten geloof ik), dan is de misgelopen opbrengst nog groter.
Waarschijnlijk bedoelen ze bekendgemaakt. "19.3 Als bekendmaking geldt een kennisgeving, geplaatst inde Peer schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:18:
[...]
ergste vond ik dat Eneco bij mij aangeeft dat die e-mail op 23 augustus aan mij verstuurd is volgens hun systeem.![]()
Andere e-mails van ze heb ik wel ontvangen, maar die heel toevallig niet.
Ik vraag me af of het een fout is of dat ze gewoon liegen.
één of meer dag- of
weekbladen die in het gebied waarin de netbeheerder
aansluiting en/of transport verzorgt, verspreid worden, dat de
algemene voorwaarden, voorschriften en regelingen zijn
gewijzigd en bij de netbeheerder ter inzage liggen en op
aanvraag kosteloos verkrijgbaar zijn."
Hoewel dit dan weer geen betrekking heeft op de tarieven. Voor de AV geldt 30 dagen, voor een tariefswijziging 10 dagen.
Maar aangezien we nog niet persoonlijk zijn aangeschreven over een tariefswijziging zijn de 10 dagen nog niet ingegaan lijkt mij...
tsja ze typte letterlijk: meneer dat is naar uw emailadres (*****@gmail.com) gestuurd zie ik staan.Ep Woody schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:22:
[...]
Waarschijnlijk bedoelen ze bekendgemaakt. "19.3 Als bekendmaking geldt een kennisgeving, geplaatst in
één of meer dag- of
weekbladen die in het gebied waarin de netbeheerder
aansluiting en/of transport verzorgt, verspreid worden, dat de
algemene voorwaarden, voorschriften en regelingen zijn
gewijzigd en bij de netbeheerder ter inzage liggen en op
aanvraag kosteloos verkrijgbaar zijn."
Hoewel dit dan weer geen betrekking heeft op de tarieven. Voor de AV geldt 30 dagen, voor een tariefswijziging 10 dagen.
Maar aangezien we nog niet persoonlijk zijn aangeschreven over een tariefswijziging zijn de 10 dagen nog niet ingegaan lijkt mij...
En bij VanDeBron krijg je 10 cent per kilowattuur, dus hoe ga je daarop vooruit? Je maakt een statement, maar daar houdt het toch op?de Peer schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:09:
[...]
probleem is dat je daar pas vrij laat terecht kan en je dus alsnog X dagen bij Eneco zit voor 9 ct per kWh. Dat loopt al snel aardig in de papieren.
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Ik wacht het wel af, zolang ik niets ga ik er vanuit dat mijn tarieven niet zijn gewijzigd. Zijn ze dat wel, dan doen we wel een rondje geschillencommissie.de Peer schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:23:
[...]
tsja ze typte letterlijk: meneer dat is naar uw emailadres (*****@gmail.com) gestuurd zie ik staan.
Mja, ik moet eerlijk zeggen dat ik er ook een beetje een "apart gevoel" bij krijg.Fairy schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:19:
[...]
Lijkt inderdaad een heel vies spelletje op de randen van wat er wettelijk mag. Ze willen het blijkbaar stilhouden, zodat PV bezitters die het niet doorhebben vrijwel geen TLV meer krijgen zodat ze het duur kunnen doorverkopen.
Eneco staat bij mij in ieder geval al op de zwarte lijst voor de toekomst.
Aan de andere kant, ik zit al héél lang bij Eneco, met tot nu toe altijd nog hele goede ervaringen, dus ik geef ze nog even het voordeel van de twijfel. Maar als definitief blijkt dat ook Eneco zich van minder frisse zaken bedient, dan zal ik die club ook gewoon verlaten.
ik maak daar geen gebruik van. Ik saldeer alles weg en stap dan over naar een aanbieder met een hogere TLV.Sebazzz schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:25:
[...]
En bij VanDeBron krijg je 10 cent per kilowattuur, dus hoe ga je daarop vooruit? Je maakt een statement, maar daar houdt het toch op?
Dat zegt nog niet veel. Je mailadres haalt ze gewoon uit je profiel.de Peer schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:23:
[...]
tsja ze typte letterlijk: meneer dat is naar uw emailadres (*****@gmail.com) gestuurd zie ik staan.
Dat zegt mij eigenlijk heel veel. Bijna niemand krijgt een mailtje, dat is mij wel duidelijk gezien de reacties hier.Dat deze mail niet is gestuurd ben ik ook wel van overtuigd. Wat het dus zegt is dat Eneco gewoon glashard liegt tegen haar klanten. Voor mij al voldoende reden om daar weg te gaan ook al zou ik een mailtje krijgen met de garantie dat het 0,61ct blijft tot 1-jancivspeler schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:30:
[...]
Dat zegt nog niet veel. Je mailadres haalt ze gewoon uit je profiel.
gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh
Volgens mij is dit gewoon een degelijke partij die geen rare trucs uithaalt. Ik ga maar op gevoel uit. wat kun je anders momenteelwimpod schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:22:
[...]
het wordt er allemaal niet makkelijker op... Nou moeten we eigenlijk ook nog een overzicht hebben welke leverancier op welke manier saldeert... Doet vandebron dat jaarlijks of per tariefsperiode? De site is niet heel duidelijk daarover.

En dan vraag ik mij af of die chat-medewerker dat gewoon zelf verzint om van het gezeur af te zijn, of dat er beleid achter zit.Srednier schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:33:
[...]
Dat zegt mij eigenlijk heel veel. Bijna niemand krijgt een mailtje, dat is mij wel duidelijk gezien de reacties hier.Dat deze mail niet is gestuurd ben ik ook wel van overtuigd. Wat het dus zegt is dat Eneco gewoon glashard liegt tegen haar klanten. Voor mij al voldoende reden om daar weg te gaan ook al zou ik een mailtje krijgen met de garantie dat het 0,61ct blijft tot 1-jan
of dat er in het systeem daadwerkelijk staat dat het naar mij verstuurd zou worden maar dat de mailing on hold is gezet of zoiets.
Mwah, kan ook gewoon onkunde van de betreffende klantenservicemedewerker zijn. Die worden natuurlijk momenteel overspoeld door vragen hieromtrent en lullen dan maar een eind raak om weer even van het (in hun ogen) gezeur af te zijn.Srednier schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:33:
[...]
Dat zegt mij eigenlijk heel veel. Bijna niemand krijgt een mailtje, dat is mij wel duidelijk gezien de reacties hier.Dat deze mail niet is gestuurd ben ik ook wel van overtuigd. Wat het dus zegt is dat Eneco gewoon glashard liegt tegen haar klanten. Voor mij al voldoende reden om daar weg te gaan ook al zou ik een mailtje krijgen met de garantie dat het 0,61ct blijft tot 1-jan
Maar dat er wat mis gaat en dat die mails niet verstuurd zijn, is inderdaad wel duidelijk.
Oké het gaat je dan om de uitbetaling nu zodat je niet het risico loopt dat Eneco het van deze periode afsnoept in plaats van de periode vanaf 9 september?marvel27 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:06:
Klopt, maar ik wil dat Eneco mij mijn teruglevering van de zomermaanden uitbetaalt, en niet gebruikt om mijn verbruik van de winter mee weg te salderen. Vroegah kon je een tussentijdse nota aanvragen, maar daar lijkt Eneco niet meer in mee te willen gaan. Als je dan een uitbetaling wil, moet je dus echt weg bij Eneco.
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Oftewel: vandaag je mailadres bij Eneco aanpassen naar jouwnaam+enecomail@gmail.com (of iets vergelijkbaars)civspeler schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:30:
[...]
Dat zegt nog niet veel. Je mailadres haalt ze gewoon uit je profiel.
Het plusje tussen jouw normale naam en het @-teken zorgt ervoor dat emails wel naar jouw e-mailbox komen, maar in de adressering zichtbaar zijn alsof ze naar jouwnaam+enecomail@gmail.com zijn verzonden ipv naar jouwnaam@gmail.com.
Enn.. als de Enecomedewerker zegt dat het betreffende mailtje over de voorwaarden-wijziging is verstuurd naar het adres met dat plusje, kun je dat direct ontkrachten door te melden dat je dat adres pas na vandaag hebt doorgegeven aan Eneco.
Laat ze maar een kopie van de mail opsturen als ze beweren dat ze mij een bericht hebben gestuurd.
24x 380Wp oost-west, Marstek E 5.12, MGzs2019, NibeF130 met lekkere geknutsel om hem hybride op cv te zetten. Gas: 200m3 stroom: ruim voldoende ;)
Trouwens heb ik intussen ook melding gemaakt bij de ACM. Puur om het feit dat Eneco verhalen versprijdt over wijzigen van het teruglevertarief (zo noemt de ACM het ook) maar ik geen bericht heb ontvangen weet wat mijn tarief wordt op de afrekening. Ik heb ze verteld dat ik inmiddels be overgetapt door deze gang van zake, maar dat dit pas de 25e in gaat vanwege de termijn die mijn nieuwe leverancier hanteert. Hierdoor heb ik een periode waarin ik verplicht klant ben bij Eneco voor een onbekend teruglevertarief, en dus een onbekende afrekening.
Wat ik denk is dat een contract bedoeld is om vooraf dingen af te spreken, zodat achteraf het helder is. De ACM gaat nooit toestaan dat Eneco dit maar achteraf gaat doen door een eenzijdig bedacht tarief lijkt me...
Wat ik denk is dat een contract bedoeld is om vooraf dingen af te spreken, zodat achteraf het helder is. De ACM gaat nooit toestaan dat Eneco dit maar achteraf gaat doen door een eenzijdig bedacht tarief lijkt me...
Hey, dat mailadres heb ik ook!de Peer schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:23:
Maar goed, bij mij werd aan de telefoon ook eerst beweerd dat de mail verstuurd was. Ik heb de medewerker vervolgens om zijn naam gevraagd en nogmaals gevraagd of hij heel zeker wist dat de mail verstuurd was omdat ik absoluut niets heb ontvangen terwijl de rest allemaal wel binnen was gekomen.
Toen trok hij zijn keutel in en gaf hij aan dat hij er vanuit ging dat het verstuurd was, maar een andere afdeling daar over ging. Vervolgens intern overleg, en ze kwamen met het verhaal dat de mail in batches moest worden verstuurd en dat ik hem die avond nog binnen zou krijgen. Nooit meer iets van gehoord uiteraard
Dat gaat nooit stand houden. Immers zijn er voldoende partijen die een kortere termijn hanteren, of geen bewijs van verhuizing eisen. In beide gevallen kan je per direct over zonder boete.Srednier schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:47:
...Hierdoor heb ik een periode waarin ik verplicht klant ben bij Eneco voor een onbekend teruglevertarief, en dus een onbekende afrekening.
...
Je bent dus niet verplicht klant bij Eneco. Je bent vrijwillig klant bij Eneco vanwege de keuze voor een leverancier die 30 dagen hanteert.
Ik vind het ook een bizarre gang van zaken overigens, dat de opzegtermijn 9 dagen is, maar dat er amper leveranciers zijn die je nog aannemen. En dat getover met contractvoorwaarden al helemaal.
Niemand krijgt een mailtje van Eneco? Nou, ik heb hem gehad hoor, afgelopen woensdag 24 augustus. Voor diegene die geen mailtje hebben gehad: succes met het halen van je recht.
Ik heb besloten om naar Innova te gaan vanwege de tarieven, dat is mijn keuze. Zou de ACM dan aanvoeren "dan had je tussendoor ook even 3 weken naar Engie kunnen gaan omdat die je wel direct aannemen" lijkt me sterktss68nl schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:54:
[...]
Dat gaat nooit stand houden. Immers zijn er voldoende partijen die een kortere termijn hanteren, of geen bewijs van verhuizing eisen. In beide gevallen kan je per direct over zonder boete.
Je bent dus niet verplicht klant bij Eneco. Je bent vrijwillig klant bij Eneco vanwege de keuze voor een leverancier die 30 dagen hanteert.
Ik vind het ook een bizarre gang van zaken overigens, dat de opzegtermijn 9 dagen is, maar dat er amper leveranciers zijn die je nog aannemen. En dat getover met contractvoorwaarden al helemaal.
Dat ze me wel aan het denken, de klacht bij eneco zou deze week een antwoord moeten geven. Dan weet ik dus wat mijn tarief wordt neem ik aan... Dan leg ik het gewoon voor aan de ACM wat ik het beste kan doen tussen de 5e en 25e. Of ik dan dus idd even naar Engie moet volgens hen, of dat ik verplicht het Eneco tarief moet slikken...
[ Voor 16% gewijzigd door Srednier op 29-08-2022 17:04 ]
Ja maar er bestaat toch geen recht op een hoge TLV? Dat je van Eneco weg mag wil niet zeggen dat je ook recht hebt direct na die 9 dagen op een leverancier naar je keuze? Voor een hoop mensen is het momenteel even slikken.... 3 weken Eneco tegen 9 cent, of anders een partij die je direct wil aannemen. Dat is vrije keuze en ik snap niet wat mensen denken op dat gebied via de AFM te bereiken?Srednier schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:59:
[...]
Ik heb besloten om naar Innova te gaan vanwege de tarieven, dat is mijn keuze. Zou de ACM dan aanvoeren "dan had je tussendoor ook even 3 weken naar Engie kunnen gaan omdat die je wel direct aannemen" lijkt me sterk
Compensatie afdwingen van Eneco?
Ik zou me dan liever focussen op het feit dat Eneco geen mail stuurt over de tariefswijziging en daarom voor een groot aantal mensen de TLV niet mag verlagen. Dat is een valide punt wat in veel contracten duidelijk staat.
Ik probeer het helemaal duidelijk te krijgen, maar ik wil gewoon onderstaande even weten. Ik denk niet dat ze duidelijk gaan antwoorden, of weet iemand onderstaande al wel precies van Eneco?
https://twitter.com/ap3nr0ts/status/1564270712533225472
Daaruit wordt het ineens een stuk duidelijker... Er staat dat er een mail is gegaan aan iedereen die jaarlijks meer opwekt als verbruikt Aldus Bennie. Ik denk dat hun systeem op tilt is. Dit jaar staan er inmiddels al 3 contracten van Eneco op mijn naam. Mensen met een jaarcontract krijgen hem wel omdat ze langer klant zijn misschienap3nr0ts schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 17:18:
Ik probeer het helemaal duidelijk te krijgen, maar ik wil gewoon onderstaande even weten. Ik denk niet dat ze duidelijk gaan antwoorden, of weet iemand onderstaande al wel precies van Eneco?
"Rekening mee gehouden" is inderdaad een hele vage term, dat kan van alles betekenen.ap3nr0ts schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 17:18:
Eneco zou gewoon met enkele goede rekenvoorbeelden moeten komen. En dan inderdaad schriftelijk, niet zomaar een beetje door de telefoon met een klantenservicemedewerker die het ook niet precies weet.
Ik vind het maar vreemd waarom ze niet iedereen die mail sturen. Juridisch kloppender, minder gezeik, minder gestress, voor iedereen.
JoKo in "Zero Tolerance: Het grote terugleververgoeding topic"ap3nr0ts schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 17:18:
Edit: dit schreef ik ook nog
JoKo in "Zero Tolerance: Het grote terugleververgoeding topic"
@ap3nr0ts ….ik was al live aan het meelezen met je op Twitter
Ze hebben het maar druk met ons op Twitter

[ Voor 21% gewijzigd door JoKo op 29-08-2022 18:04 ]
Ouddorp ZW 6.175 Wp — NO+ZO 7.825 Wp —Totaal 14.000 Wp
Is dat expliciet? Ik lees daar niet in dat ze eerst van die 9 cent gaan aftrekken en dan pas van het hogere bedrag. Je kan het er wel uit opmaken inderdaad.
Edit: in zijn voorbeeld is het inderdaad helder, nu ik het 2x lees. Alsnog zou ik dat wel graag op hun website zien inderdaad, haha.
Alsnog expliciete uitleg gevraagd n.a.v. hun DM terug: "Ik zie het. Voor enige volgers: opzeggen mag dus niet. Met een vast contract krijg je alsnog de boete. En daar gevraagd van welk potje eerst wordt geminderd als ik mijn panelen uit zou zetten per oktober. Van het potje van 30-40 cent vergoeding of netjes van het potje van 9 cent."
[ Voor 39% gewijzigd door ap3nr0ts op 29-08-2022 17:34 ]
Er vanuit gaande dat dit waar is, dat dit 100% klopt, blijf ik voorlopig nog wel even bij Eneco.
Het zou helpen als Eneco gewoon op de eigen website een paar simpele rekenvoorbeelden zou hebben geplaatst, of als het dat alsnog zou doen. Dat zou de klantenservice een heleboel onnodig werk schelen. Veel mensen willen gewoon weten waar ze *precies* aan toe zijn.
[ Voor 29% gewijzigd door civspeler op 29-08-2022 17:39 ]
Ik heb zojuist weer contact met Eneco gehad via de chat. Aangegeven dat een grote groep klanten niet geinformeerd is over de wijzigingen. Mijn vraag was hoe Eneco hier mee om denkt te gaan.
Chat medewerker:
Chat medewerker:
We hebben dit inderdaad vernomen. Ik kan je nu niet concreet antwoorden maar ik verwacht dat Eneco spoedig met een officieel statement naar buiten zal komen. Dan is er voor de klanten en ook voor onszelf als medewerkers meer duidelijkheid. We zullen nog even moeten afwachten.
#blij met m'n ferrarismeter!thaan schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 15:59:
[...]
BudgetEnergie saldeert sinds 1 juli per 'tariefperiode' en voor een variabel contract is dat een maand. Bij BudgetEnergie kun je dus überhaupt niet meer je zomer met je winter salderen als je daar nu bij zit met een variabel contract (of naar overstapt).
Zou mij niets verbazen als men deze wijziging heeft gedaan om de grote terugleveraars uit te wieden en voor de niet-geinformeerde doelgroep het oude TVL hanteert vanwege deze “communicatiefout”de Peer schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 18:41:
Ik heb zojuist weer contact met Eneco gehad via de chat. Aangegeven dat een grote groep klanten niet geinformeerd is over de wijzigingen. Mijn vraag was hoe Eneco hier mee om denkt te gaan.
Chat medewerker:
[...]
Naar Eneco zijn ook de meesten binnen één dag heen kunnen gaan. Bij sommige leveranciers lukt het zo, bij anderen als je vraagt het op te voeren als verhuizing en bij weer enkele gaat het helemaal niet sneller dan 30dgn.yonexfreak schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 11:48:
Vroeg me alleen af of de overstap lukt als je via HVC (of andere partij) overstapt op 5/9 zonder opzegging Eneco. (die dan vanzelf komt omdat op adres de leverancier wisselt en automatisch een stop betekend bij Eneco systemen)
Dat is wel heel smerig! Vooral als ze zeggen dat ze met het wijzigen van de TLV niet de tarieven wijzigen. Wat geven ze dan aan als reden dat ze dit zouden mogen doen?tomc0112 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:23:
Ik heb letterlijk gevraagd: de 4000kw die ik nu teveel heb opgewekt, kan ik deze nog opgebruiken in de komende wintermaanden?
Antwoord was nee, deze 4000kw zal worden uitbetaald naar de geldende tarieven in die periodes.
Ik had namelijk het plan deze winter met aircos te gaan verwarmen en mijn overschot op te gebruiken zodat ik minder/geen gas meer verbuik. Die vlieger gaat nu bij eneco door deze wijziging dus ineens niet meer op.
Zou het wel kunnen met een 'inhuizing'? Of krijg je dan ook hogere levertarieven?ursusMaritimus schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:33:
alleen doet Eneco ineens ook niet meer aan "tussentijdse nota" ...
Besproken wel, maar heb je al bewijs gezien? Ik niet.de Peer schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:49:
niet bij Eneco, die doet het per tariefsperiode. Dat is inmiddels toch al heel vaak besproken.
Die is wel heel apart!! Ja, ik zou me zorgen maken. Maar veel goedkopere opties zijn er niet. Staan deze tarieven wel vast voor een langere periode? Dan is het misschien zo slecht nog niet.Matadores schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:18:
Ik heb geen idee wat ik moet doen. Ik heb een variabel contract bij Eneco “Hollandsewind & Zon variabel vrij” voor onbepaalde tijd.
Oude situatie:
1. verbruik 5230 Kwh
2. opwekken 4283 Kwh
3. terugleveren 3699 Kwh
1. verbruik 3601 Kwh
2. opwekken 391 Kwh
3. terugleveren 191 Kwh
Ik heb een variabel contract en heb mijn jaarrekening op 14 mei ontvangen. Dus mijn jaar loopt van mei tot mei?Truus01 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 18:57:
[...]
Die is wel heel apart!! Ja, ik zou me zorgen maken. Maar veel goedkopere opties zijn er niet. Staan deze tarieven wel vast voor een langere periode? Dan is het misschien zo slecht nog niet.
Of de tarieven van Eneco vast staan bij een variabel contact weet ik niet, maar ik dacht dat ze de tarieven enkele malen per jaar mogen aanpassen.
Onder aan de streep verbruik ik meer dan ik opwek/teruglever. Dan gaat het om de tarieven per Kwh en die zijn vergeleken met andere aanbieders lager.
@padoempats weet je al wat jij gaat doen?
ik denk dat ik toch maar heen ga en ga overwinteren bij een partij die netjes saldereerd(dus niet per maand ofzo) (moet ik nog wel vinden) en dan gewoon loeren op een goede TLV in de toekomst. misschien helpt denhaag wel
ik denk dat ik toch maar heen ga en ga overwinteren bij een partij die netjes saldereerd(dus niet per maand ofzo) (moet ik nog wel vinden) en dan gewoon loeren op een goede TLV in de toekomst. misschien helpt denhaag wel
[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 29-08-2022 20:30 ]
Eneco saldeert niet per maand toch?twain4me schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 20:28:
Nee per tariefsperiode. ook niet fijn
nee dat is Budget energie aan het doen als ik het goed begrijp.
Bekijk voor de grap eens naar het alternatief op bijvoorbeeld gaslicht.com, nieuw contract bij een concurrent is nog duurder.Matadores schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:18:
Oude situatie:
1. verbruik 5230 Kwh
2. opwekken 4283 Kwh
3. terugleveren 3699 Kwh
1. verbruik 3601 Kwh
2. opwekken 391 Kwh
3. terugleveren 191 Kwh
Wanneer je zonnepanelen opbrengst ervan af trekt valt het wel mee.
Eneco is een grote jonge welke niet snel zal omvallen, ga je naar een kleintje en hij valt om loop je het risico je gehele zonnepanelen opbrengst van de zomer kwijt te raken en dan heb je een behoorlijk probleem.
Om die reden ga ik ook niet rotzooien ivm warmtepomp en zonnepanelen.
[ Voor 15% gewijzigd door mr_evil08 op 29-08-2022 21:05 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Dit is volgens mij niet waar. Ergens vanmiddag zei iemand dat ook al en toen werd er ook op gereageerd. Eneco saldeert per jaar maar wat je daarna overhoudt (dus terugleverd) wordt uitbetaald adhv de tariefperiodes. Volgens mij halen mensen salderen en terugleveren door elkaar?
Edit: moet trouwens zeggen dat de communicatie sowieso te wensen overlaat, heb nog helemaal geen mail gehad sinds 13aug.
[ Voor 12% gewijzigd door Faeshaas op 29-08-2022 21:03 ]
Nee ze salderen per tariefperiode. Heb je een tekort in de eerste helft van het jaar, dan zul je in die periode moeten betalen ondanks dat je misschien een overschot hebt in de 2e helft van het jaar.Faeshaas schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:00:
[...]
Dit is volgens mij niet waar. Ergens vanmiddag zei iemand dat ook al en toen werd er ook op gereageerd. Eneco saldeert per jaar maar wat je daarna overhoudt (dus terugleverd) wordt uitbetaald adhv de tariefperiodes. Volgens mij halen mensen salderen en terugleveren door elkaar?
Edit: moet trouwens zeggen dat de communicatie sowieso te wensen overlaat, heb nog helemaal geen mail gehad sinds 13aug.
Salderen per tariefperiode lijkt me ook logisch. Er wordt tegen elkaar weggestreept over hetzelfde verbruik tegen dezelfde prijs periode. En heb je over , dus netto teruggeleverd, krijg je hier een terugleververgoeding voor. En dit teruggeleverde wordt verdeelt over de prijsperiode. Want deze hoeveelheid is pas bekend na saldering. Het een heeft gevolg voor het ander.
Ja alleen jammer dat er dus 2 tariefperiodes per jaar zijn, waardoor je dus niet meer kunt salderen per jaar, zoals het ooit bedoeld was. En stel je contract loopt van Maart tot Maart. Dan moet je sowieso flink dokken voor de periode Jan+feb+mrt want dan valt er bijna niets te salderenfmrama schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:29:
Salderen per tariefperiode lijkt me ook logisch. Er wordt tegen elkaar weggestreept over hetzelfde verbruik tegen dezelfde prijs periode. En heb je over , dus netto teruggeleverd, krijg je hier een terugleververgoeding voor. En dit teruggeleverde wordt verdeelt over de prijsperiode. Want deze hoeveelheid is pas bekend na saldering. Het een heeft gevolg voor het ander.
Wat is een tariefperiode bij Eneco? Ik heb een variabel contract, maar heb mijn jaarafrekening in mei ontvangen.
1Januari tot 1 juli , en dan weer 1 juli tot 1 januariMatadores schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:35:
Wat is een tariefperiode bij Eneco? Ik heb een variabel contract, maar heb mijn jaarafrekening in mei ontvangen.
@de Peer , nogmaals, waar is je bewijs dat Eneco niet per jaar saldeert? In de contracten en op hun site staat nog altijd dat ze gewoon per jaar salderen en nog niemand heeft bewijs geleverd dat ze het anders doen.
Dat staat anders niet op hun eigen site: https://www.eneco.nl/klan...anden/salderingsregeling/de Peer schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:18:
[...]
Nee ze salderen per tariefperiode. Heb je een tekort in de eerste helft van het jaar, dan zul je in die periode moeten betalen ondanks dat je misschien een overschot hebt in de 2e helft van het jaar.
Vanaf 5 september 2022 verandert de terugleververgoeding (na saldering) voor de opgewekte stroom van zonnepanelen. Dit heeft geen gevolgen voor de oplevering van je zonnepanelen. Ook veranderen wij daarmee niet de saldering. Alleen het bedrag dat je onder de streep (dus na saldering) vergoed krijgt, verandert. Je krijgt een vergoeding die € 0,09 per kWh is. Dit is exclusief btw, Energiebelasting en Opslag Duurzame Energie en vaste leveringskosten. Door deze wijziging is het toegestaan om je overeenkomst op te zeggen. Voor de opzegtermijn en eventuele opzegboete kun je het contract raadplegen.
Ik heb afgelopen week een mail van Eneco ontvangen waarin ze mijn variabele leveringstarieven gaan aanpassen per 08-09-2022.de Peer schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:37:
[...]
1Januari tot 1 juli , en dan weer 1 juli tot 1 januari
Salderen blijft per jaar. Dwz verbruiksperiode . Kan dus zijn van oktober 2021 tot oktober 2022
Het reguliere verbruik wordt verdeeld over die periode. Stel prijswijzig per 1 jan 2022 Dus van okt 2021 tot 1 jan 2022 en van 1 januari tot oktober 2022. Voor de teruglevering , de salderen hoeveelheid geld dan dezelfde periode en zelfde prijs. Stel er blijft nog 1000 kwh netto over . Daar krijg je de terugleververgoeding voor. Is de prijs van de vergoeding vastgesteld over een periode van 1 jan 2021 tot 1 sept 2022 en een prijs van 1 sept 2022 Dan wordt het teruggeleverde verdeeld over deze periode middels wegensfactoren tegen de voor die periodes geldende prijs.
Het reguliere verbruik wordt verdeeld over die periode. Stel prijswijzig per 1 jan 2022 Dus van okt 2021 tot 1 jan 2022 en van 1 januari tot oktober 2022. Voor de teruglevering , de salderen hoeveelheid geld dan dezelfde periode en zelfde prijs. Stel er blijft nog 1000 kwh netto over . Daar krijg je de terugleververgoeding voor. Is de prijs van de vergoeding vastgesteld over een periode van 1 jan 2021 tot 1 sept 2022 en een prijs van 1 sept 2022 Dan wordt het teruggeleverde verdeeld over deze periode middels wegensfactoren tegen de voor die periodes geldende prijs.
Keihard bewijs is lastig. Ik ga vooral uit van de eigen uitleg van eneco. Zoals hier :Truus01 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:39:
@de Peer , nogmaals, waar is je bewijs dat Eneco niet per jaar saldeert? In de contracten en op hun site staat nog altijd dat ze gewoon per jaar salderen en nog niemand heeft bewijs geleverd dat ze het anders doen.
ursusMaritimus in "Zero Tolerance: Het grote terugleververgoeding topic"
Daar zeggen ze duidelijk dat je in de ene periode misschien moet betalen terwijl er overschot in de andere is.
Kan natuurlijk dat ze het telkens zelf verkeerd uitleggen... Maar wie moet je dan wel geloven.
[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 29-08-2022 21:53 ]
Daar staat toch precies hetzelfde als op de website, dat salderen per jaar gaat en TLV per tariefperiode?de Peer schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:52:
[...]
Keihard bewijs is lastig. Ik ga vooral uit van de eigen uitleg van eneco. Zoals hier :
ursusMaritimus in "Zero Tolerance: Het grote terugleververgoeding topic"
Daar zeggen ze duidelijk dat je in de ene periode misschien moet betalen terwijl er overschot in de andere is.
Kan natuurlijk dat ze het telkens zelf verkeerd uitleggen... Maar wie moet je dan wel geloven.
Euh nee?Faeshaas schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:54:
[...]
Daar staat toch precies hetzelfde als op de website, dat salderen per jaar gaat en TLV per tariefperiode?
Salderen binnen tariefperiode staat er.
[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 29-08-2022 21:57 ]
Tot 2011 werd er zeker per jaar gesaldeerd. Ik denk niet dat het daarna bij eneco gewijzigd is. Ik zou zeggen wacht de jaarnota af.
Ik mocht tot die tijd deel uitmaken van die club! 😉
[ Voor 10% gewijzigd door fmrama op 29-08-2022 21:58 ]
Ik heb tot vandaag nog geen mail ontvangen van Eneco. Tevens ben ik op 1 juli 2022 over gestapt en is mijn voorstel op de mail anders dan het voorstel in de app. (lager) ook hier ben ik niet persoonlijk van op de hoogte gesteld.
Mijn vorige leverancier van de bron heeft netjes de eindafrekening gemaakt tegen het vorig jaar afgesproken tarief van 19 ct/kWh voor de teruglevering.
Mijn vorige leverancier van de bron heeft netjes de eindafrekening gemaakt tegen het vorig jaar afgesproken tarief van 19 ct/kWh voor de teruglevering.
Waarom denk je dat het niet gewijzigd is?fmrama schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:57:
Tot 2011 werd er zeker per jaar gesaldeerd. Ik denk niet dat het daarna bij eneco gewijzigd is.
Nee er staat:de Peer schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:57:
[...]
Euh nee?
Salderen binnen tariefperiode staat er.
1: eerst salderen per jaar
2: wat overblijft wordt per tariefsperiode terugbetaald.
Nr 1 staat helemaal los van nr2. Zowel in het bericht wat jij linkt als ook op de website zelf.
Mocht je net zoveel opwekt als gebruikt hebben, heb je met punt 2 niks te maken en dus ook niet met de tariefperiodes.
Edit: ik snap trouwens de verwarring wel en ga nu even uit van de duidelijke uitleg op hun eigen site. Maar ben bang dat het uiteindelijk toch niet meer houdbaar is...
[ Voor 14% gewijzigd door Faeshaas op 29-08-2022 22:04 ]
@de Peer Tja, een aanname. In 11 jaar tijd kan natuurlijk een hoop wijzigen!
En een jaarnota krijg ik al een tijdje niet meer van eneco. Na het beeindigen van mijn werkzame leven daar, ben ik toch ook over gaan stappen naar andere leveranciers. De loyaliteit voor een bedrijf houdt een keer op! 🥴
En een jaarnota krijg ik al een tijdje niet meer van eneco. Na het beeindigen van mijn werkzame leven daar, ben ik toch ook over gaan stappen naar andere leveranciers. De loyaliteit voor een bedrijf houdt een keer op! 🥴
[ Voor 11% gewijzigd door fmrama op 29-08-2022 22:03 ]
Ga dan maar eens quoten. Want dit staat er gewoon echt niet.Faeshaas schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:01:
[...]
Nee er staat:
1: eerst salderen per jaar
2: wat overblijft wordt per tariefsperiode terugbetaald.
Ze zeggen duidelijk : het kan zijn dat je in de ene tarief periode moet betalen terwijl je in de andere terug krijgt.
Dat is wel erg kort door de bocht, niet iedere klant krijgt direct met die Eneco wijziging te maken. Je moet al 'n behoorlijk Tlv stroomoverschot hebben lijkt momenteel het geval.GioStyle schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:58:
Niemand krijgt een mailtje van Eneco? Nou, ik heb hem gehad hoor, afgelopen woensdag 24 augustus. Voor diegene die geen mailtje hebben gehad: succes met het halen van je recht.
En de vraag is nou net hoeveel Tlv overschot is voor Eneco de alarm trigger
Ik heb het bericht van de site toch gequote? Ik snap de verwarring in het bericht wat jij hebt gelinkt. Maar dat is al 3 maanden terug en het bericht op hun eigen site zegt heel duidelijk dat het een 2staps raket is.. Ik vertrouw er even op dat hun eigen recente informatie klopt.de Peer schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:04:
[...]
Ga dan maar eens quoten. Want dit staat er gewoon echt niet.
Ze zeggen duidelijk : het kan zijn dat je in de ene tarief periode moet betalen terwijl je in de andere terug krijgt.
In het grote terugleververgoeding topic ben ik maar een kleine jongen. Op jaarbasis hielden we afgelopen jaren zo'n 1500 kWh over. Door zuinig aan te doen loopt het nu op tot 2000-2500 kWh per jaar.Mika7 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:05:
[...]
Dat is wel erg kort door de bocht, niet iedere klant krijgt direct met die Eneco wijziging te maken. Je moet al 'n behoorlijk Tlv stroomoverschot hebben lijkt momenteel het geval.
En de vraag is nou net hoeveel Tlv overschot voor Eneco de alarm trigger is
Ja dat blijft dus een aanname. De klantenservice legt het anders uit in emails, chats En Twitter gesprekken.Faeshaas schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:06:
[...]
Ik heb het bericht van de site toch gequote? Ik snap de verwarring in het bericht wat jij hebt gelinkt. Maar dat is al 3 maanden terug en het bericht op hun eigen site zegt heel duidelijk dat het een 2staps raket is.. Ik vertrouw er even op dat hun eigen recente informatie klopt.
Dat gaat over de nieuwe TLV per 5 september. Dat heeft niets met de tariefperiodes te maken. Omdat de TLV volgens eneco geen levertarief is.Faeshaas schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:06:
[...]
Ik heb het bericht van de site toch gequote?
De tariefperiode loopt van 1 juli tot 1 januari en daarbinnen salderen ze.
[ Voor 19% gewijzigd door de Peer op 29-08-2022 22:13 ]
Lees de nieuwe voorwaarden per 5 september . Zie puntje Salderen…
https://www.eneco.nl/~/me...n/CON_ACO_944_2022-08.pdf
En wat de terugleververgoeding betreft…dan toch nog iets uit de oude doos….deze prijs werd in mijn tijd ook per prijsperiode vastgelegd. Dus verdeeld over het gewogen verbruik…..
Ik ben benieuwd hoe dat nu gaat…..dat zien jullie op de jaarnota. En komt hier wel terug denk ik zo.
En wat de terugleververgoeding betreft…dan toch nog iets uit de oude doos….deze prijs werd in mijn tijd ook per prijsperiode vastgelegd. Dus verdeeld over het gewogen verbruik…..
Ik ben benieuwd hoe dat nu gaat…..dat zien jullie op de jaarnota. En komt hier wel terug denk ik zo.
[ Voor 52% gewijzigd door fmrama op 29-08-2022 22:19 ]
Het lijkt erop dat je in NL voor dat zuinig aan doen gestraft wordt door de kapitalisten.GioStyle schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:08:
[...]
In het grote terugleververgoeding topic ben ik maar een kleine jongen. Op jaarbasis hielden we afgelopen jaren zo'n 1500 kWh over. Door zuinig aan te doen loopt het nu op tot 2000-2500 kWh per jaar.
(die ergens op 'n mooie golfbaan zichzelf aan 't rijk rekenen zijn, Eneco heeft ovr winst niks te klagen)
Hoogste tijd dat de politiek dit graai & snoei concept snel aan banden legt.
Daar staat inderdaad dat het wel op jaarbasis werkt!fmrama schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:13:
Moet wel zeggen dat mijn vertrouwen in eneco tot het dieptepunt gedaald is en dat het me niet zou verbazen dat het in de praktijk anders gaat dan ze hier schrijven.
[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 29-08-2022 22:23 ]
Maar daar staat ook:de Peer schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:17:
[...]
Daar staat inderdaad dat het wel op jaarbasis werkt!
En hoe doen ze dat met verschillende periodes met verschillende tarieven?Bij saldering geldt voor de teruggeleverde stroom precies hetzelfde tarief als dat u betaalt
voor de levering van stroom per eenheid kWh (inclusief btw, opslag duurzame energie en energiebelasting, exclusief vaste leveringskosten
Zie een paar berichtjes terug!
Wordt op dezelfde wijze verdeeld.
Wordt op dezelfde wijze verdeeld.
[ Voor 37% gewijzigd door fmrama op 29-08-2022 22:28 ]
10000kWh per jaar overschot is kennelijk niet genoeg...Mika7 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:05:
[...]
Dat is wel erg kort door de bocht, niet iedere klant krijgt direct met die Eneco wijziging te maken. Je moet al 'n behoorlijk Tlv stroomoverschot hebben lijkt momenteel het geval.
En de vraag is nou net hoeveel Tlv overschot is voor Eneco de alarm trigger
Interessant, hier staat nog steedsfmrama schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:13:
Dus zonder persoonlijk bericht verandert er niksDe terugleververgoeding die op u van
toepassing is, is terug te vinden in uw contract. De terugleverver
goeding die met u is gecommuniceerd kan wijzigen. Bij wijziging
ontvangt u minimaal 10 dagen voor ingangsdatum persoonlijk
bericht met daarin de gewijzigde terugleververgoeding.
Ik denk dat Eneco zegt: "We duwen je die 9 cent gewoon door de strot, en zonder dat je een rechtszaak aanspant en wint verandert er niks. "noobynater schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:27:
Dus zonder persoonlijk bericht verandert er niks
Volgens de faq’s staat er
<<<<<Voor zowel klanten met een contract voor onbepaalde tijd als contract met vaste looptijd wijzigt de terugleververgoeding naar € 0,09 per opgewekte kWh per 5 september 2022. >>>>>
Ik ben bang dat er bij eneco straks iemand opstaat en zegt….”shit we hadden de klanten moeten aanschrijven….”😱
<<<<<Voor zowel klanten met een contract voor onbepaalde tijd als contract met vaste looptijd wijzigt de terugleververgoeding naar € 0,09 per opgewekte kWh per 5 september 2022. >>>>>
Ik ben bang dat er bij eneco straks iemand opstaat en zegt….”shit we hadden de klanten moeten aanschrijven….”😱
Dit persoonlijk bericht heb ik dus nog niet gehad. niet op voor de aanpassing van 1-7-2022 en niet voor deze.
terugleververgoeding contract 7-6-2022 -0,58556 per kWh
terugleververgoeding site achter inlog 29-8-2022 -0,41265
per kWh
Gaat toch om 4000 kWh netto teruglevering in juli en augustus.
Levertarieven zijn op de website juist lager dan in het contract van 7-6-2022
terugleververgoeding contract 7-6-2022 -0,58556 per kWh
terugleververgoeding site achter inlog 29-8-2022 -0,41265
per kWh
Gaat toch om 4000 kWh netto teruglevering in juli en augustus.
Levertarieven zijn op de website juist lager dan in het contract van 7-6-2022
Kan het me moeilijk voorstellen, dan wordt je toch ter verantwoording geroepen door instanties en wellicht zelfs televisieprogramma's?tss68nl schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:35:
[...]
Ik denk dat Eneco zegt: "We duwen je die 9 cent gewoon door de strot, en zonder dat je een rechtszaak aanspant en wint verandert er niks. "
Je kunt als bedrijf de wet toch niet onbestraft overtreden.?
Je bedoelt de ACM? Dat orgaan wat eerst riep dat salderen per jaar was volgens de wet, maar nu alleen nog maar een aanbeveling doet dat zij vinden dat salderen per jaar moet zijn? Diezelfde club die de "terugleververgoeding moet minimaal 70% van kale leveringstarief zijn" moet afdwingen en opvolgen bij de energieleveranciers, maar daar overduidelijk geen zin in heeft en liever de consument laat bestelen tijdens een energiecrisis.de Peer schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:40:
[...]
Kan het me moeilijk voorstellen, dan wordt je toch ter verantwoording geroepen door instanties en wellicht zelfs televisieprogramma's?
Je kunt als bedrijf de wet toch niet onbestraft overtreden.?
Nee, ik denk dat we daar veel van kunnen verwachtten
ACM
nee die bedoelde ik niet.
Denk aan consumentenprogrammas
Dat zijn toch geen instanties?
Consumentenprogramma's kunnen we inderdaad een zielig verhaal gaan ophangen. Ik denk dat er dan over 6 maanden een keer wat tractie ontstaat en dan zegt Eneco: "Oh sorry, zullen we proberen in het vervolg beter te doen."
Consumentenprogramma's kunnen we inderdaad een zielig verhaal gaan ophangen. Ik denk dat er dan over 6 maanden een keer wat tractie ontstaat en dan zegt Eneco: "Oh sorry, zullen we proberen in het vervolg beter te doen."
@silvester6 ea. Let wel dat er voor klanten die voor onbepaalde tijd (variabele prijzen) energie afnemen ook gesproken wordt van een contract. Contract ombepaalde tijd. Hierbij kan de terugleververgoeding over de gehele periode verschillend zijn. Voor klanten met een vaste looptijd, dus diegene die voor een produkt voor 1 jaar , 3 jaar of 5 jaar hebben gekozen is (zou) de terugleververgoeding tot 5 september gelijk aan de prijsvergoeding die in het contract staat.
Na 5 september zou voor zowel contract onbepaald als contract vaste periode de terugleververgoeding naar 0,09 euro gaan,
Na 5 september zou voor zowel contract onbepaald als contract vaste periode de terugleververgoeding naar 0,09 euro gaan,
dan nog zou er toch iets van communicatie moeten zijn. Ik wou eigenlijk voor dit bericht al bellen wat ik nu eigenlijk betaal/ ontvang aangezien de bedragen anders zijn. Echter is het nu zo druk daar dat ik denk we zullen het wel zien.
Een fatsoenlijk bedrijf corrigeert als blijkt dat ze de contractvoorwaarden schenden.tss68nl schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:49:
Dat zijn toch geen instanties?
Zo niet dan stalken en steeds hogerop zoeken
Niet door de strot, maar bück dichtss68nl schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:35:
[...]
Ik denk dat Eneco zegt: "We duwen je die 9 cent gewoon door de strot, en zonder dat je een rechtszaak aanspant en wint verandert er niks. "
de Peer schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:46:
ACM
Hoog en droog aan de schandpaal. Cancelen die #boevenbende van Eneco. 5 september sluit ik ze af en krijgen ze nog geen Wh meer geleverd van me.de Peer schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:55:
[...]
Een fatsoenlijk bedrijf corrigeert als blijkt dat ze de contractvoorwaarden schenden.
Zo niet dan stalken en steeds hogerop zoeken
21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW
Als het tarief werkelijk wijzigt begrijp ik daar echt helemaal niks van. Zonder kennisgeving zomaar een afspraak wijzigen. Volgens welke voorwaarde mag er zomaar een wijziging in het (vast!) contract worden gedaan tijdens de looptijd, zelfs zonder enige kennisgeving. Je verwacht van zo'n belangrijke voorwaarde, voor mij zelfs de allerbelangrijkste, dat je dat niet zonder kennisgeving kan wijzigen.twain4me schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 20:28:
Even los daarvan, of ik weg ga, hangt af van de wijze van terugleveren na salderen en tegen welk tarief. Op dit moment heb ik sinds 15 maart een saldo van -9400 kWh. Tussen 5 september en 15 maart verwacht ik echter uit te komen op een saldo van -500 tot 0. Even de vraag of die 500 dan tegen 9c gaan en 9400 voor 46 cent, of op een andere manier. Als dat het geval is, is het prima om te blijven. Gegarandeerd salderen van nu tot over de winter heen en nog steeds mn volledige winst van mn overschot tegen 46 cent.
De communicatie is sowieso heel mager: niets in de Eneco app bij 'mijn producten', op de website kan ik er ook zo snel niets over vinden.
Vraag me echt af waarom ze dit zo doen, paniek of dachten ze dat niemand zat op te letten?
Vraag me echt af waarom ze dit zo doen, paniek of dachten ze dat niemand zat op te letten?
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Of een storm in een glas waterhoevenpe schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 08:15:
De communicatie is sowieso heel mager: niets in de Eneco app bij 'mijn producten', op de website kan ik er ook zo snel niets over vinden.
Jij verdient hiermee een kleine 5k per jaar nu?padoempats schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 08:10:
[...]
Als het tarief werkelijk wijzigt begrijp ik daar echt helemaal niks van. Zonder kennisgeving zomaar een afspraak wijzigen. Volgens welke voorwaarde mag er zomaar een wijziging in het (vast!) contract worden gedaan tijdens de looptijd, zelfs zonder enige kennisgeving. Je verwacht van zo'n belangrijke voorwaarde, voor mij zelfs de allerbelangrijkste, dat je dat niet zonder kennisgeving kan wijzigen.
Even los daarvan, of ik weg ga, hangt af van de wijze van terugleveren na salderen en tegen welk tarief. Op dit moment heb ik sinds 15 maart een saldo van -9400 kWh. Tussen 5 september en 15 maart verwacht ik echter uit te komen op een saldo van -500 tot 0. Even de vraag of die 500 dan tegen 9c gaan en 9400 voor 46 cent, of op een andere manier. Als dat het geval is, is het prima om te blijven. Gegarandeerd salderen van nu tot over de winter heen en nog steeds mn volledige winst van mn overschot tegen 46 cent.
Als ik het zo lees kost het ze klauwen met geld. Ze hebben weinig tot niks aan de teruggeleverde stroom.hoevenpe schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 08:15:
Nou, dat is niet waar: https://twitter.com/eprijzenPLAE schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 08:27:
[...]
Als ik het zo lees kost het ze klauwen met geld. Ze hebben weinig tot niks aan de teruggeleverde stroom.
Alleen op zondag is het heel even op €-0,011 geweest maar als je van 's ochtends tot 's avonds opwekt zit je ver boven de €0,09.
Verwijderd
Het is dan ook het Adviesorgaan Consument en Markt - het is niet of ze enige authoriteit hebben ofzo ☝️tss68nl schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:45:
[...]
Je bedoelt de ACM? Dat orgaan wat eerst riep dat salderen per jaar was volgens de wet, maar nu alleen nog maar een aanbeveling doet dat zij vinden dat salderen per jaar moet zijn? Diezelfde club die de "terugleververgoeding moet minimaal 70% van kale leveringstarief zijn" moet afdwingen en opvolgen bij de energieleveranciers, maar daar overduidelijk geen zin in heeft en liever de consument laat bestelen tijdens een energiecrisis.
Nee, ik denk dat we daar veel van kunnen verwachtten
'per jaar' zou ik niet zeggen. Dit jaar waarschijnlijk wel, al is het natuurlijk meer want het deel dat ik saldeer/zelf gebruik moet je er ook bij optellen. Al hebben de panelen etc mij natuurlijk een stuk meer gekost. Dus dit jaar maak ik in feite gewoon verliesPLAE schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 08:25:
[...]
Jij verdient hiermee een kleine 5k per jaar nu?
Ik weet niet of je nu een grap maakt maar: nee het is de Autoriteit Consument & MarktVerwijderd schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 08:38:
[...]
Het is dan ook het Adviesorgaan Consument en Markt - het is niet of ze enige authoriteit hebben ofzo ☝️
maar zo gedragen ze zich niet
[ Voor 20% gewijzigd door de Peer op 30-08-2022 08:52 ]