Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:12
Truus01 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 20:09:
Er is nog altijd geen bewijs dat de maatschappijen die zeggen jaarlijks te salderen ineens per tariefperiode salderen.
Wordt nu wel veel gezegd, omdat de contracten variabel zijn, maar nog niemand heeft een afrekening oid waar het daadwerkelijk bij is gebeurd.
@Veltmanus74
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SVW6OIWzuSFAugvQymnM4QsoUOE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VGFIagxM71K38nDh6c8nSm4c.png?f=fotoalbum_large

DIt was mijn eindafrekening van toen ik kort overstapte in juli bij Eneco. Ik ga ervan uit dat ze gewoon standaard script/berekeningen hebben draaien. In dit overzicht zie je dat ze per tarief-periode salderen en vervolgens het overschot uitbetalen.

Als je nu ook een wijziging hebt, zullen ze dit hetzelfde doen, neem ik aan.

Oftewel: als ze hetzelfde trucje uithalen met 9ct vergoeding en prijswijziging in sept. Dan lopen je kosten lekker op in de winterperiode (als je een warmtepomp hebt). Vandaar dat ze dit ook moeten melden, en ik niet aanneem dat ze zelf maar inschatten "oh, die heeft waarschijnlijk geen overschot, dus hoeven geen melding te maken".

[ Voor 13% gewijzigd door Yaldair op 28-08-2022 21:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@Yaldair Ik zie niets bijzonders (eind afrekening) behalve dat ik niet de kost prijs per kWh zie dit omdat je immers geen verbruik hebt.

De TLV is de kale prijs voor stroom. Als zij de prijs per 1 juli verlagen dan gaat ook TLV omlaag. Je krijgt dan automatisch twee perioden waarover de TLV bekerend wordt.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2022 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-09 15:29
teacher schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 21:18:
[mbr]even praktisch: dit topic is bedoeld om te discussiëren over eneco die de netto terugleververgoedingen heeft teruggesnoeid. Als dat onderwerp uitbehandeld is hier, wordt het tijd om het topic af te laten zakken.[/mbr]
Bon, heb t verplaatst.

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:03

Sebazzz

3dp

Ik denk dat dit op midden september is uitbehandeld wanneer we zeker weten hoe de vork in de steel zit, in dat iedereen daadwerkelijk naar het nieuwe tarief gaat en het opgewekte tot 5 september echt nog met 61,4 cent wordt uitgekeerd (of niet) :)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Goed dat de moderator(s) dit topic hebben laten herleven. Discussie kon hier wat breder zijn en gaf het grote verzameltopic een levens verlenging, voordat de volgende iteratie aangemaakt moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magdirag
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 28-10-2024
Dit zegt zo veel nog niet. Hier heb je op beide telwerken in beide periodes een overschot aan teruglevering. De vraag is vooral of het goed gaat als je op één periode een overschot aan teruglevering hebt en op een andere aan afname. Eneco beweert, via de telefoon, dat ze dan de afname uit de ene periode salderen met de teruglevering uit de andere periode. Heeft iemand daar een voorbeeld van? Nog beter zou een voorbeeld zijn met drie (of nog meer tariefperiodes), waarin sommige periodes teruglevering over hebben en andere afname. Welke teruglevering wordt dat gebruikt op welke afname te salderen?

Dit kan van belang worden als je in de zomer (a 61ct/kWh) overproductie hebt, van 5 september t/m 31 december ook overproductie hebt (a 9ct/kWh) en dan, na een volgende tariefswijziging per 1 januari, weggaat in februari (met netto afname in januari). Wordt dan die afname in januari weggestreept tegen de productie van de zomer of die van de herfst? Of doen ze niet wat ze zeggen en moet je de afname in januari betalen tegen de hoofdprijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18:30

mb1

Ik ben blij dat ik een paar maanden geleden (oorspronkelijk met ingang van oktober) overstap naar Univé/GC had aangevraagd.
GC is gelukkig zo flexibel dat zij na een simpel appje mij reeds per 6 september als klant verwelkomen.
Mag Eneco dus de eindfactuur opmaken voor juli augustus en paar dagen september, dat wordt een mooi bedrag met 14 kWp😃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPJP
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 18-01 01:22
Hebben alle Eneco klanten bericht gekregen dat de tlv fors omlaag gaat?
Ik heb namelijk nog niets van hun vernomen dat er iets gewijzigd zou worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 00:45
JPJP schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 08:22:
Nog niets vernomen. Maar we worden er niet meer gewaardeerd blijkbaar dus ik vertrek wel gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudeNL
  • Laatst online: 30-08-2022
ybos schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 10:40:
[...]

Bespaar je nou gewoon die tijd, dat bellen heeft echt geen zin, behalve dat je na 20-30 minuten in de wacht de bevestiging gaat krijgen dat wat iedereen al weet gaat gebeuren: ook jouw TLV gaat naar beneden, net als bij iedereen die wel of geen mail gekregen heeft.
Ze zullen sorry zeggen dat je de mail niet hebt gehad en daarmee is de kous af vrees ik.
Ik ben er ook bang voor, hoewel ten eerste in mijn contract met geen woord gerept wordt over het feit dat de TLV wel aangepast mag worden, terwijl dat wel er in staat over de overheidsbelasting. Bovendien steeg mijn TLV toch ook niet mee met de markt toen die veel hoger werd voor variabele contracten? Kunnen ze dan ongestraft gewoon alles flikken zonder rekening te houden met contracten of belangen van klanten ? |:(

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• sn0x0r
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:57
Dit komt echt elke dag meerdere keren voorbij... nee, meerdere mensen (Waaronder ikzelf) hebben dat bericht niet gehad.

Vraag: Gaan ze het wel doen?
Antwoord: Reken er maar op.

Vraag: Maar dat mag toch niet zomaar...?
Antwoord: Correct, daar zijn regels voor, maar dat neemt niet weg dat het hoogstwaarschijnlijk gaat gebeuren, ook als je niet bent ingelicht.

Vraag: En nu?
Antwoord: Bij het wijzigen van je tarieven mag je sowieso ontbinden en overstappen, wat je mogelijkheden exact zijn is nogal wisselvallig, want zomaar overstappen is momenteel lastig. Niet elke energieleverancier accepteert per direct nieuwe contracten. Zo hanteren sommigen een termijn van 14 of soms zelfs 30 dagen voordat je contract ingaat.

Vraag: Kunnen we hier iets tegen doen?
Antwoord: Klagen bij de ACM? Als je een proces zou willen starten wens ik je alvast veel succes en hoop ik dat je een diepe portemonnee hebt met een lange adem, het gaat een langdurig proces worden met weinig kans van slagen omdat er een reële kans is dat het resulteert in een tik op de vingers of een boete welke JOU niet zal toekomen. De kans dat een rechter je in het gelijk stelt en je daarbij ook nog eens voor een gemiste periode alsnog de voormalige TLV zal toekennen is klein, maar ook niet nul. Ik procedeer zelf niet (werk als jurist in andere rechtsgebieden), maar hier durf ik toch wel een gok te nemen.

Vraag: Wat te doen in de tussentijd?
Antwoord: Je kan overstappen waarbij je voor de tussenliggende periode gewoon bij Eneco blijft zitten voor 9 cent per kWh of je zoekt een andere aanbieder welke je eerder toelaat, al dan niet door aan te geven dat het een verhuizing betreft, niet elke energieleverancier vraagt om een bevestiging van een verhuizing namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 14-09 12:26
Yaldair schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 21:28:
[Afbeelding]

DIt was mijn eindafrekening van toen ik kort overstapte in juli bij Eneco. Ik ga ervan uit dat ze gewoon standaard script/berekeningen hebben draaien. In dit overzicht zie je dat ze per tarief-periode salderen en vervolgens het overschot uitbetalen.
Ik haal hier toch duidelijk uit dat ze salderen, over de hele periode en niet specifiek per tariefperiode.
Want je verbruik in totaal is 650kWh, je opwek in totaal is 3677kWh. Dus je totale overschot is 3027kWh.
De uitbetaling is over 2805+222=3027kWh. Dus het salderen is juist gegaan.
Tegen welk tarief ze vervolgens betalen, dat is vrij logisch dat dat geprobeerd wordt per tariefperiode.

Is ook heel moeilijk om dit fout te doen, aangezien jij in alle tariefperiodes en zelfs over normaal en dal, overal meer opwekt. Dan valt er eigenlijk ook niet 'niet netjes' (want of het fout is weten we ook nog niet zeker) te salderen.

[ Voor 10% gewijzigd door Truus01 op 29-08-2022 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:46

de Peer

under peer review

Uit de poll die hier gehouden is op tweakers bleek dat zo'n 90% nog geen mail heeft ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Yaldair schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 16:26:
[...]
Is er überhaupt iemand met modelcontract die een mail heeft gehad? Zie alleen variabel of 1-jr vast?
Alhier meerdere modelcontracten en géén mail van Eneco gehad over TLV wijziging.

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Excavator
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 14-09 09:01
Ik heb een 1 jarig contract tot begin december en ook nog geen e-mail gehad! Zojuist even met de klantenservice aan het chatten geweest maar hun geven aan dat ik ook mijn contract niet vroegtijdig mag beëindigen zonder opzegboete van 50 euro. Dit lijkt mij niet correct, maar weet iemand daar misschien iets meer over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek89
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-09 21:08
Zojuist ook contact gehad via de chat. Dat ik nog niet geïnformeerd was kwam waarschijnlijk door vertraging bij de post. Kon niet aangegeven wanneer het dan verstuurd was. Als ik het er niet mee eens was moest ik maar contact opnemen via formulier op site.

Kreeg wel bevestigd dat ik mijn vast contract kon opzeggen zonder boete.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
Volgens mij heeft mijn collega die bij Oxxio zit wel een brief gehad over de verlaging van de terugleververgoeding. Zal eens informeren wat voor een contract hij heeft en met welke startdatum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaFreakR
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-09-2024
Vanmorgen contact gehad met de klantenservice. De wijziging gaat voor iedereen gelden.

Op de vraag waarom ik dan persoonlijk nog niks heb vernomen, was het antwoord (na navraag bij de 2e lijn) dat de communicatie in batches de deur uit gaat. Mijn gemeente was daarbij inderdaad nog niet aan de beurt gekomen, maar zou deze week volgen.

Op mijn antwoord hierop dat ze daarmee de zelf aangegeven 10 dagen niet halen konden ze me geen antwoord geven. Hiervoor kon ik het beste mailen zodat de juridische afdeling daar naar kon gaan kijken…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 03:56

Zenix

BOE!

niek89 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 09:48:
Zojuist ook contact gehad via de chat. Dat ik nog niet geïnformeerd was kwam waarschijnlijk door vertraging bij de post. Kon niet aangegeven wanneer het dan verstuurd was. Als ik het er niet mee eens was moest ik maar contact opnemen via formulier op site.

Kreeg wel bevestigd dat ik mijn vast contract kon opzeggen zonder boete.
Ik kreeg via Twitter de bevestiging dat we gewoon een opzegboete moeten betalen. Heb inmiddels ook melding gemaakt bij de ACM.

https://twitter.com/zenix...tatus/1564161890540048384

[ Voor 5% gewijzigd door Zenix op 29-08-2022 10:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Excavator
Via de chat kreeg ik ook te horen dat die opzegboete gewoon van kracht bleef. Ze ging het nog wel verder uitzoeken met haar collega’s. Ik krijg daarover nog een mail met tekst en uitleg. Zelf moet ik nog even in de voorwaarden duiken wat daar precies in staat over die opzegboete. Aan de andere kant lapt Eneco ook alle voorwaarden aan hun laars dus ja hoeveel nut hebben die voorwaarden nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Is er al een beetje overeenstemming wat nu het beste alternatief is?

Ik weet dat Innova Energie de hoogste TLV heeft op dit moment, maar ik ben van alle kanten gewaarschuwd dat deze zomaar kan omvallen en je dan achteraan kan sluiten bij de schuldeisers. Ik heb nog steeds gas bij een andere leverancier en die moet ik (deels) bekostigen met mijn TLV, dus ik kies liever een gerenommeerde partij.

Ik wil op termijn van het gas af, maar dat gaat nu nog niet gebeuren, dus ik zit met een aanzienlijke teruglevering per jaar (ik schat rond de 6000kWh, maar daar staat een gasverbruik van 1550m³ tegenover).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niek89
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-09 21:08
Zenix schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 10:18:
[...]

Ik kreeg via Twitter de bevestiging dat we gewoon een opzegboete moeten betalen. Heb inmiddels ook melding gemaakt bij de ACM.
Bij mij gaf Eneco dit aan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ea7P4treY7VhCVvgWsakPwBaIiU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ne59fQPBAioBdgksbr6Et7W4.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 03:56

Zenix

BOE!

Ze zijn wel lekker consistent daar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Eneco roept maar wat, ze weten helemaal niet of je geen boete krijgt.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 29-08-2022 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yonexfreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:47
Heb laatste dagen mee zitten lezen als Enaco klant met modelcontract en op de wip of ik ga overstappen.
Innova heb ik zelf wat twijfels bi blijvenj en neig terug te gaan naar HVC (=vorige partij ook ivm stadswarmte), .

Afgelopen vrijdag tel.contact met HVC of ze de ingangsdatum 5/9 kan o.b.v. de gewijzigde Eneco voorwaarden. Aangezien andersom Eneco me ook per direct kon aansluiten in juli en ik niet had opgezegd bij HVC.
Volgens de mevrouw aan de tel. kon ze die datum instellen. (klinkt dan alsof ze een verhuizing doen in het systeem?)

Iemand ervaring hiermee dat zoiets goed gaat zonder je bij Eneco netjes contract beeindigd per <x> latere datum dan 5/9? (volgens HVC kan er maar 1 energie leverancier op een adres geregistreerd staan..)

Ter info:
(modelcontract van 1 september 2022 tot en met 31 december 2022)
Enkelmeter:
Leveringkosten € 0,68036 per kWh
TLV € 0,13607

Dubbelmeter Normaal 0,78169 en Dal € 0,61308 per kWh
TLV: Normaal € 0,15634 en Dal € 0,12262 per kWh

HVC heeft geen hele hoge TLV, maar wel hoger dan Eneco en een lagere prijs voor afname. /en zelf prima ervaringen mee.

I don't drive fast, I only fly low!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

yonexfreak schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 10:33:

HVC heeft geen hele hoge TLV, maar wel hoger dan Eneco en een lagere prijs voor afname. /en zelf prima ervaringen mee.
Deze TLV is echter wel erg laag als je een fors overschot hebt. Dan kan ik nog beter terug naar Vattenfall.
Ik hoop nog snel een partij te vinden die stabiel is en een betere TLV heeft. Ik zit er ook niet op te wachten om elke maand te moeten overstappen ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Fairy op 29-08-2022 10:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:41
de Peer schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 10:31:
Eneco roept maar wat, ze weten helemaal niet of je geen boete krijgt.
De mensen van de servicedesk weten dat waarschijnlijk niet allemaal maar het is heel simpel. Eenzijdige verandering van de voorwaarden betekent dat je de overeenkomst per ingangsdatum nieuwe voorwaarden mag beeindigen, dat is zonder boetes of andere kosten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Excavator
Zojuist krijg ik de volgende mail van een chat medewerker die het allemaal even nagevraagd had

U wilt graag uw contract opzeggen en wilt dit zonder opzegboete, omdat Eneco niet op tijd de wijziging van de terugleververgoeding heeft gecommuniceerd.

Ik heb het voor u nagevraagd en er is wel op tijd via onze website gecommuniceerd dat het per 5 September wordt gewijzigd.

Ook gaf u aan dat wij in onze voorwaarden aangeven dit 10 dagen van tevoren moeten aangeven, dat klopt als wij spreken over een tarief. Maar nu spreken wij over de terugleververgoeding. Hieronder een toelichting:

Mag Eneco zomaar de voorwaarden tussentijds aanpassen?
Ja, dat mag. In onze algemene leveringsvoorwaarden, die iedere klant krijgt bij het aangaan van een contract bij Eneco, staat dat wij onze voorwaarden altijd mogen veranderen. Echter:

In artikel 19.2 staat dat wij dan minimaal 10 kalenderdagen voor de verandering schriftelijk of digitaal persoonlijk moeten informeren (dat doen wij middels mail of brief). Wij melden dan ook dat je de overeenkomst met Eneco mag beëindigen.

In Artikel 19.5 staat dat wij de leveringstarieven niet zomaar tussentijds mogen aanpassen. Dit klopt. De terugleververgoeding is dan ook geen leveringstarief. Deze kunnen wij wel tussentijds aanpassen.

Als u overstapt, is de opzeg boete dus terecht en deze kan niet worden kwijtgescholden. Excuses voor het ongemak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:38
Excavator schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 11:10:
Zojuist krijg ik de volgende mail van een chat medewerker die het allemaal even nagevraagd had

U wilt graag uw contract opzeggen en wilt dit zonder opzegboete, omdat Eneco niet op tijd de wijziging van de terugleververgoeding heeft gecommuniceerd.

Ik heb het voor u nagevraagd en er is wel op tijd via onze website gecommuniceerd dat het per 5 September wordt gewijzigd.

Ook gaf u aan dat wij in onze voorwaarden aangeven dit 10 dagen van tevoren moeten aangeven, dat klopt als wij spreken over een tarief. Maar nu spreken wij over de terugleververgoeding. Hieronder een toelichting:

Ja, dat mag. In onze algemene leveringsvoorwaarden, die iedere klant krijgt bij het aangaan van een contract bij Eneco, staat dat wij onze voorwaarden altijd mogen veranderen. Echter:

In artikel 19.2 staat dat wij dan minimaal 10 kalenderdagen voor de verandering schriftelijk of digitaal persoonlijk moeten informeren (dat doen wij middels mail of brief). Wij melden dan ook dat je de overeenkomst met Eneco mag beëindigen.

In Artikel 19.5 staat dat wij de leveringstarieven niet zomaar tussentijds mogen aanpassen. Dit klopt. De terugleververgoeding is dan ook geen leveringstarief. Deze kunnen wij wel tussentijds aanpassen.

Als u overstapt, is de opzeg boete dus terecht en deze kan niet worden kwijtgescholden. Excuses voor het ongemak.
Wat een cirkelredenatie, de terugleververgoeding ís een tarief.

En indien ze niet minimaal 10 kalenderdagen dit via mail of brief hebben gecommuniceerd, mag je zonder boete opzeggen. Vreemde manier om je gelijk te bevestigen en tegelijkertijd het tegenovergestelde te beweren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09-09 12:43

In mijn contract (zie eerdere posts) staat de TLV gegroepeerd onder "leveringskosten". Het contract gaat voor de voorwaarden en bovenstaande tekst is dus niet relevant en verder ook toegevoegd nadat ik mijn contract ondertekend had. Dit nog los van het feit dat de TLV het tarief is waarvoor ik aan Eneco lever - een leveringstarief dus.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair

Kan je op reageren dat daaronder staat dat je persoonlijk melding krijgt indien de 5 Sept. verandering van toepassing is op je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-05 23:55
bartijn2 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:17:
[...]
Heb je al gekeken wat je nieuwe maandbedrag gaat worden?

Niemand gaat overstappen, ze hebben je in de tang.

Wij zitten momenteel bij united consumers (variabel) en betalen 220 per maand, sluiten we het contract opnieuw af dan gaat het naar 620 per maand
Hoezo hebben ze je in de tang? Ik zit bij Eneco maar met een overschot van 15.000 kWh / jaar. Bij een volgens de regels salderende partij betaal ik dus altijd 0,0 euro op een jaar omdat ik simpelweg per saldo geen gebruik heb, maar teruglever.

Dus Eneco gaat mij wel degelijk als klant kwijtraken. Ze zijn alleen te lui om een mail/brief te sturen over de tariefswijziging. Die zou 10 dagen vantevoren schriftelijk bekend moeten worden gemaakt, maar ik heb nog niets gezien. Heb er wel al tweemaal over gebeld om Eneco aan te sporen de mail te verzenden.

Volgens hun eigen voorwaarden houd ik namelijk dezelfde TLV tot 10 dagen na een schrijven van Eneco. Ik ben benieuwd. Is er al iemand die daar meer informatie over heeft?

KNX Huisautomatisering - DMX Lichtsturing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwiSteD1
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-09 12:57
Het wordt tijd dat de ACM zijn taak oppakt en de energieleveranciers aangelijnd houdt in plaats van na de tijd dreigen met een kleine dwangsom. Volgens mij al eerder aangegeven, maar geef het aan bij de ACM, pas als ze dagelijks tientallen berichten krijgen komen ze in beweging zo lijkt het. Bijvoorbeeld bij het ontbinden van lopende vaste contracten, per maand salderen, dwangmatig opleggen van hogere tarieven kwamen ze ook pas laat in beweging.

Wanneer je een vast contract hebt en ze bevestigen dat je TLV gaat wijzigen zou ik gelijk een klacht indienen bij de geschillencommissie en ACM. Bij een vast contract maakt het niet uit of het onder leveringskosten, tarieven of ander kopje plaatsen, vast is vast. Wanneer je een variabel- of modelcontract hebt dan mogen ze het gewoon aanpassen. Dat Eneco/Oxxio slecht is in communicatie verbaast me niets, ik hoor al jaren slechte verhalen over die energieleverancier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zimonia2
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10-08 12:41
sn0x0r schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 08:31:
[...]

Dit komt echt elke dag meerdere keren voorbij... nee, meerdere mensen (Waaronder ikzelf) hebben dat bericht niet gehad.

Vraag: Gaan ze het wel doen?
Antwoord: Reken er maar op.

Vraag: Maar dat mag toch niet zomaar...?
Antwoord: Correct, daar zijn regels voor, maar dat neemt niet weg dat het hoogstwaarschijnlijk gaat gebeuren, ook als je niet bent ingelicht.

Vraag: En nu?
Antwoord: Bij het wijzigen van je tarieven mag je sowieso ontbinden en overstappen, wat je mogelijkheden exact zijn is nogal wisselvallig, want zomaar overstappen is momenteel lastig. Niet elke energieleverancier accepteert per direct nieuwe contracten. Zo hanteren sommigen een termijn van 14 of soms zelfs 30 dagen voordat je contract ingaat.

Vraag: Kunnen we hier iets tegen doen?
Antwoord: Klagen bij de ACM? Als je een proces zou willen starten wens ik je alvast veel succes en hoop ik dat je een diepe portemonnee hebt met een lange adem, het gaat een langdurig proces worden met weinig kans van slagen omdat er een reële kans is dat het resulteert in een tik op de vingers of een boete welke JOU niet zal toekomen. De kans dat een rechter je in het gelijk stelt en je daarbij ook nog eens voor een gemiste periode alsnog de voormalige TLV zal toekennen is klein, maar ook niet nul. Ik procedeer zelf niet (werk als jurist in andere rechtsgebieden), maar hier durf ik toch wel een gok te nemen.

Vraag: Wat te doen in de tussentijd?
Antwoord: Je kan overstappen waarbij je voor de tussenliggende periode gewoon bij Eneco blijft zitten voor 9 cent per kWh of je zoekt een andere aanbieder welke je eerder toelaat, al dan niet door aan te geven dat het een verhuizing betreft, niet elke energieleverancier vraagt om een bevestiging van een verhuizing namelijk.
Je hoeft niet te procederen, gewoon een klacht indienen bij de geschillencommissie á €52,50:
https://www.degeschillencommissie.nl/

Een email of brief gaan ze niet meer binnen 10 kalenderdagen voor 05-09 bij je krijgen als hij nog niet binnen is. Lijkt mij klip en klaar dat ze dan te laat zijn en nog minimaal 10 dagen vanaf het moment dat mail/brief binnen is het oude TLV moeten vergoeden.

Mogelijk zelfs een reële termijn van 30 dagen, conform eerdere uitspraken van de geschillencommissie. .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yonexfreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:47
Fairy schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 10:58:
[...]

Deze TLV is echter wel erg laag als je een fors overschot hebt. Dan kan ik nog beter terug naar Vattenfall.
Ik hoop nog snel een partij te vinden die stabiel is en een betere TLV heeft. Ik zit er ook niet op te wachten om elke maand te moeten overstappen ;)
In verhouding met anderen hier is mijn overschot niet enorm. Even controle, vanaf de app van 11jul tot heden 600KwH)

De gedachte die speelt is overstappen per 5/9 via HVC (zonder contact/opzegging bij Eneco) en dan de winter uitzitten tegen een lagere KWH tarief tot iig. eind de en eventuele TLV is (wat) hoger. (niet veel, maar toch..)

Vroeg me alleen af of de overstap lukt als je via HVC (of andere partij) overstapt op 5/9 zonder opzegging Eneco. (die dan vanzelf komt omdat op adres de leverancier wisselt en automatisch een stop betekend bij Eneco systemen)

I don't drive fast, I only fly low!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudeNL
  • Laatst online: 30-08-2022
tss68nl schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 11:40:
[...]

Hoezo hebben ze je in de tang? Ik zit bij Eneco maar met een overschot van 15.000 kWh / jaar. Bij een volgens de regels salderende partij betaal ik dus altijd 0,0 euro op een jaar omdat ik simpelweg per saldo geen gebruik heb, maar teruglever.

Dus Eneco gaat mij wel degelijk als klant kwijtraken. Ze zijn alleen te lui om een mail/brief te sturen over de tariefswijziging. Die zou 10 dagen vantevoren schriftelijk bekend moeten worden gemaakt, maar ik heb nog niets gezien. Heb er wel al tweemaal over gebeld om Eneco aan te sporen de mail te verzenden.

Volgens hun eigen voorwaarden houd ik namelijk dezelfde TLV tot 10 dagen na een schrijven van Eneco. Ik ben benieuwd. Is er al iemand die daar meer informatie over heeft?
Heb jij die voorwaarden staan in een vast jaarcontract, of in een variabel contract? Er is namelijk wel degelijk onduidelijkheid over als je het mij vraagt. In mijn jaarcontract staat namelijk nergens iets over dat de TLV gewijzigd mag worden, en ook niets over die 10 dagen termijn. Bij gaslicht.com lazen ze deze tekst echter wel voor aan de telefoon, maar dat staat dus blijkbaar in sommige contracten wel en bij mij bv niet. Mijn contract loopt tot 27 januari.

Aan de telefoon zeggen de medewerkers van Eneco echter allemaal dat die 9 cent voor ALLE klanten geldt, dus ook voor mij. Ik heb ook nog niets gekregen, geen mail of brief. Heel vreemd allemaal....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
Ik ben vooral benieuwd hoe ze het uiteindelijk allemaal gaan uitrekenen:

jul-5 sept: 61ct vergoeding
sept-dec: 9ct vergoeding. Dan salderen over heel die periode en TLV per tariefperiode uitbetalen.

Of besluiten ze van: "ha, lekker al die mensen kunnen strikken. Nu rekenen we al dat overschot af tussen jul-dec met 9ct". Aangezien ze het geen tarief noemen, is er geen tariefperiode (andere tarieven niet gewijzigd) dus kan me dat ook nog voorstellen. Dan moet je met een warmtepomp naar een leverancier toe die saldeert over gehele contract periode (i.p.v. tarief-periode). En geen idee of daar nu een duidelijk lijstje van is (voor modelcontracten).

De onduidelijkheid zit hem voor mij daarin, hoe rekenen ze nu straks alles daadwerkelijk uit m.b.t. teruglevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mb1 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 08:22:
Ik ben blij dat ik een paar maanden geleden (oorspronkelijk met ingang van oktober) overstap naar Univé/GC had aangevraagd.
GC is gelukkig zo flexibel dat zij na een simpel appje mij reeds per 6 september als klant verwelkomen.
Mag Eneco dus de eindfactuur opmaken voor juli augustus en paar dagen september, dat wordt een mooi bedrag met 14 kWp😃
Dan is toch al de 9ct TLV van Eneco ingegaan nl. op 5 september. Je kunt nog het best checken bij Eneco of je dan niet uiteindelijk voor de 9ct TLV wordt afgerekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Echter: In artikel 19.2 staat dat wij dan minimaal 10 kalenderdagen voor de verandering schriftelijk of digitaal persoonlijk moeten informeren (dat doen wij middels mail of brief). Wij melden dan ook dat je de overeenkomst met Eneco mag beëindigen.

Als u overstapt, is de opzeg boete dus terecht en deze kan niet worden kwijtgescholden. Excuses voor het ongemak.[/i]
Je zult nu wel een tijdje niet meer normaal op een stoel kunnen zitten na dit vernomen te hebben. :-(

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2022 12:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-09 15:29
Voor de helderheid: alles tm 5 sept aan overschot krijg je aan 61cnt (of iig niet aan 9cnt).

Laten we hier nou eens over ophouden, alleen maar onrust.

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tss68nl schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 11:40:
[...]
Zij reken minimaal 1 kWh omdat je anders geen recht hebt op de +500 euro terug van de overheid. Je afrekening is dan belastingen + vaste kosten + heffingen - die +500. Daarna krijg je nog apart de TLV terug op jouw rekening.

Je krijgt dan twee bedragen op jouw rekening terug, de levering van stroom en verbruik van 1 kWh en de TLV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 21:49

Ik weet niet wat voor contract jij hebt maar in mijn modelcontract van augustus 2022 wordt verwezen naar de volgende voorwaarden:
  • Het modelcontract zelf
  • Algemene voorwaarden Eneco 2017
  • De aansluit en transportovereenkomst
Laat ik de eerste twee even punt voor punt afgaan:
In het modelcontract staat dat de leveringstarieven gewijzigd mogen worden. In principe op 1-1 en 1-7 maar ook tussentijds bij uitzonderlijke marktomstandigheden etc etc.
In het modelcontract staat bij "5. Voorwaarden" ook het voorwaardenoverzicht Eneco Consumenten. Dit is het gewraakte document wat per 5-9-2022 een nieuwe versie heeft. Echter staat er in dit document omschreven dat de terugleververgoeding hetzelfde is als het kale normaaltarief excl. BTW. In dit document staat bij slotbepalingen ook:
7.5 Dit Voorwaardenoverzicht en de daarin genoemde tarieven kunnen
wijzigen, als dat volgens een bestaande dan wel nieuwe wettelijke
regeling of besluit van de overheid kan dan wel moet.
Wijzigingen
van de voorwaarden en tarieven ontvangt u persoonlijk minimaal
10 dagen voor ingangsdatum.
Dit is voor mij de stok om mee te slaan richting Eneco.

Hier staat namelijk de verplichting om me persoonlijk te informeren minimaal 10 dagen voor de ingangsdatum in. Daarnaast ben ik benieuwd op basis van welke grond Eneco meent nu op artikel 7.5 een wijziging te kunnen doorvoeren.

In de algemene voorwaarden staat wel dat ze die kunnen wijzigen, er is echter geen enkele verwijzing naar het voorwaardenoverzicht Eneco Consumenten. En dat document is het enige document waarin de terugleververgoeding is vastgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Homer-Simpson Het heet ook geen geen teruglever tarief maar teruglever vergoeding.

Het tarief veranderd niet maar wel de vergoeding.
Echter staat er in dit document omschreven dat de terugleververgoeding hetzelfde is als het kale normaaltarief excl. BTW.
Dit is wel belangrijk en een punt waarop Eneco voor mijn gevoel zwak staat.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2022 12:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-8one
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-09 16:23

T-8one

take it easy, take a sisi

Ik zou hier de ACM over bellen, zijn telefonisch goed bereikbaar, bovenstaande is echt onzin.

GP 32 the most powerfull handheld in the world :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Yaldair schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 12:02:
Ik ben vooral benieuwd hoe ze het uiteindelijk allemaal gaan uitrekenen:

jul-5 sept: 61ct vergoeding
sept-dec: 9ct vergoeding. Dan salderen over heel die periode en TLV per tariefperiode uitbetalen.

Of besluiten ze van: "ha, lekker al die mensen kunnen strikken. Nu rekenen we al dat overschot af tussen jul-dec met 9ct". Aangezien ze het geen tarief noemen, is er geen tariefperiode (andere tarieven niet gewijzigd) dus kan me dat ook nog voorstellen. Dan moet je met een warmtepomp naar een leverancier toe die saldeert over gehele contract periode (i.p.v. tarief-periode). En geen idee of daar nu een duidelijk lijstje van is (voor modelcontracten).

De onduidelijkheid zit hem voor mij daarin, hoe rekenen ze nu straks alles daadwerkelijk uit m.b.t. teruglevering.
Idem, maar ik vrees dat je dat pas echt weet bij de afrekening.

Ongerelateerd, voor de mensen die de winter op een laag tarief willen uitzingen, waar wil je dat dan doen? Volgens mij is er nu (vrijwel?) geen (model)contract met een tarief van minder dan 61 cent/kWh. Of hoop je dat dat er wel weer komt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tss68nl
Verwijderd schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 12:33:
@Homer-Simpson Het heet ook geen geen teruglever tarief maar teruglever vergoeding.

Het tarief veranderd niet maar wel de vergoeding.

[...]

Dit is wel belangrijk en een punt waarop Eneco voor mijn gevoel zwak staat.
Ik heb op schrift van Eneco vóór het aangaan van mijn contract bij Eneco: "De TLV is 61 cent, en als de TLV door Eneco wordt gewijzigd dan is er géén sprake van een opzegboete of opzegtermijn,". Sowieso is de opzegtermijn 9 dagen voor de meeste contracten.

Ik heb nu ook op schrift van Eneco dat Eneco de TLV niet kan wijzigigen zonder schriftelijke kennisgeving. Maar blijkbaar denken sommige helpdeskmedewerkers daar anders over :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
PCJR schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 12:24:
Voor de helderheid: alles tm 5 sept aan overschot krijg je aan 61cnt (of iig niet aan 9cnt).

Laten we hier nou eens over ophouden, alleen maar onrust.
Dat lijkt mij logisch, en zou ik ook verwachten. Maar heb jij dit ergens zien staan vanuit Eneco? Een link daarheen is dan wellicht handig in een startpost of topicwarning :) Mijn onrust zit in het controleren of Eneco in de eindafrekening de terugleveringsvergoeding wel netjes per tariefsperiode uitrekent. Over die laatste 4 maanden kom ik vermoedelijk dicht genoeg bij 0 uit dat 9 of 60 cent terugleververgoeding daarbinnen niet veel uit gaat maken dus ik heb verder nog niet zo'n haast om over te stappen.

De gemiddelde helpdeskmedewerker daar zal dit niet weten/snappen en die spreken elkaar continue tegen dus daar hebben we sowieso weinig aan, hopelijk zet Eneco dit snel zelf ergens in een FAQ (of misschien staat het al ergens maar kon ik het niet vinden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appie76
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-09 11:58
yonexfreak schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 11:48:
[...]

In verhouding met anderen hier is mijn overschot niet enorm. Even controle, vanaf de app van 11jul tot heden 600KwH)

De gedachte die speelt is overstappen per 5/9 via HVC (zonder contact/opzegging bij Eneco) en dan de winter uitzitten tegen een lagere KWH tarief tot iig. eind de en eventuele TLV is (wat) hoger. (niet veel, maar toch..)

Vroeg me alleen af of de overstap lukt als je via HVC (of andere partij) overstapt op 5/9 zonder opzegging Eneco. (die dan vanzelf komt omdat op adres de leverancier wisselt en automatisch een stop betekend bij Eneco systemen)
Jij verbruikt in de winter geen stroom dan?

Dat je in de zomer een overschot opbouwt is logisch, en wordt - mits je maatschappij op jaarbasis saldeert, wat Eneco vooralsnog doet - weggestreept tegen je verbruik in de winter. Als je dáarna nog overschot hebt, zou je daarvoor dus de lage vergoeding krijgen.

Ikzelf wek in de zomermaanden ook meer op dan ik verbruik, maar heb desondanks onderaan de streep geen overschot mits saldering op jaarbasis is, en dus raakt deze lage TLV mij niet.

Heb overigens sinds 4 juli modelcontract en nog geen bericht van Eneco gehad.

Ik heb geen signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tss68nl schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 12:44:
[...]

Ik heb op schrift van Eneco vóór het aangaan van mijn contract bij Eneco: "De TLV is 61 cent, en als de TLV door Eneco wordt gewijzigd dan is er géén sprake van een opzegboete of opzegtermijn,". Sowieso is de opzegtermijn 9 dagen voor de meeste contracten.

Ik heb nu ook op schrift van Eneco dat Eneco de TLV niet kan wijzigigen zonder schriftelijke kennisgeving. Maar blijkbaar denken sommige helpdeskmedewerkers daar anders over :)
Het ligt eraan of zij dat schrijven in verhouding tot leveringstarief. Dan klopt kan Eneco eronderuit want het leveringstarief veranderd niet.

Schrijven zij over TLV zonder daar het leveringstarief bij te noemen dan kunnen zij er niet onderuit.

Je kunt nog beter worstelen met met olie ingesmeerde worstelaar dan met Eneco en hun juristen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomc0112
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08-04-2024
nou ja zeg, zojuist contact gehad met Eneco,
Ben begin mei 2022 klant geworden, tot nu to 4000kw teruggeleverd.
vanaf 5 sept gaat alles op 0, wordt er alles per tarief periode vast gezet (uitbetaald op de eindnota)
Vanaf 5 september begin de meter weer te lopen. Ga ik deze winter veel stroom verbruiken om bijvoorbeeld met aircos te verwarmen, dan wordt dit niet verrekend met de al 4000kw opgewekte stroom in mei-jun-jul-aug.
Ofwel ik kan stroom gaan afnemen bij ze.
Het eerder genoemde alles opsalderen tot je op 0 staat geldt dan dus niet...

kan iemand dit verhaal bevestigen? of liever ontkrachten :)

5100wp 15x Trina 340wp + p370 & Se5000h / 4320wp 12 x jinko 360wp, S500b en se3680h

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvdhart
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 31-08 17:12
twain4me schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 12:31:
[...]

het stond in het contract dus nee dat kunnen ze niet zomaar veranderen. en als ze het veranderen kan je nakoming eisen. of je kan direct naar een ander overstappen. maargoed we gaan nu naar de maanden van slechte opbrengst dus dat hoeft nieteens een slecht iets te zijn. Ik heb het zelfde contract ook, we gaan het in de gaten houden. :)
Ik heb ook contract van 1 jaar. Eneco heeft mij net verteld dat mijn teruglever vergoeding per 5 Sept verlaagd wordt en dat je niet zonder kosten mag overstappen. Vind het uiterst bedenkelijk maar dat is hun standpunt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:19
De gemiddelde rechter zal toch ook echt niet meegaan met het feit dat de TLV geen "tarief" is. Dit is gewoon consumenten bedriegen en daar kan de gemiddelde rechter slecht tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
tomc0112 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 13:11:
nou ja zeg, zojuist contact gehad met Eneco,
Ben begin mei 2022 klant geworden, tot nu to 4000kw teruggeleverd.
vanaf 5 sept gaat alles op 0, wordt er alles per tarief periode vast gezet (uitbetaald op de eindnota)
Vanaf 5 september begin de meter weer te lopen. Ga ik deze winter veel stroom verbruiken om bijvoorbeeld met aircos te verwarmen, dan wordt dit niet verrekend met de al 4000kw opgewekte stroom in mei-jun-jul-aug.
Ofwel ik kan stroom gaan afnemen bij ze.
Het eerder genoemde alles opsalderen tot je op 0 staat geldt dan dus niet...

kan iemand dit verhaal bevestigen? of liever ontkrachten :)
Dit is al heel vaak aan bod gekomen. Volgens de wet moet Eneco salderen per heel jaar.

Eneco zal dan ook over een heel jaar (bij afrekening) bekijken wat je saldo aan kWh is, en die eerst salderen. Daarna wordt het overschot of tekort, verrekend naar de tariefperiode. De financiële afhandeling loopt namelijk bij Eneco per tariefsperiode.

Dus het overschot of tekort wordt verrekend per tariefperiode, in volgorde, om te berekenen wat je terug moet krijgen, of moet betalen. Ik zie ook niet hoe dat je dit anders kan doen, immers kan je geen appels (61 cent) met peren (9 cent) vergelijken.

Er gaan overigens stemmen op die beweren dat Eneco niet in volgorde de ontstane overschotten/tekorten zal verrekenen omdat ze nu eenmaal goedkoop uit zijn om een overschot op 9 cent TLV te gooien. De tijd zal het leren of en hoe ze daar mee weg komen :)

Maar goed, maak je niet druk, je kan altijd in het voorjaar nog even lekker tegen 9 cent blijven zitten totdat je je winterverbruik hebt gesaldeerd toch? Nooit gezegd dat het uit deze zomer moet komen :)

[ Voor 15% gewijzigd door tss68nl op 29-08-2022 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noobynater
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
(Bij voorbaat excuus als dit eerder is voorbijgekomen, maar kon het niet vinden met de zoekfunctie)

Als ik dit artikel lees dan gaat het expliciet over variabele contracten. Dat zou wellicht ook verklaren waarom (sommige) geen mail hebben gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ik heb ook geen mail gehad (variabel). Bij Vattenfall kreeg ik altijd wel netjes bericht toen ik daar nog zat.

PS. ik heb net gemailed met UC met de vraag of ik ook sneller kan overstappen dan met die 30 dagen bedenktijd en daar 5 september als gewenste datum gegeven.

Ik ben benieuwd wat ze daar van vinden.

Edit: Ik krijg al een automatische mail terug dat de gemiddelde reactietijd 8 dagen is in plaats van 1 werkdag ivm de drukte. :/

[ Voor 16% gewijzigd door Fairy op 29-08-2022 14:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:53
tss68nl schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 13:44:
[...]

Dit is al heel vaak aan bod gekomen. Volgens de wet moet Eneco salderen per heel jaar.
Dat per jaar is op moment grijs gebied

https://www.acm.nl/nl/ond...salderen-en-hoe-werkt-hetAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mj_oM_gltXuD9FNnJnZ5ij8SFks=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NIOxMklLqlCoLOW4KDiOLOeZ.png?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door Domba op 29-08-2022 14:12 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelcon
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-09 20:10
Fairy schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:08:

PS. ik heb net gemailed met UC met de vraag of ik ook sneller kan overstappen dan met die 30 dagen bedenktijd en daar 5 september als gewenste datum gegeven.

Ik ben benieuwd wat ze daar van vinden.
Nee helaas, snelste termijn die ze kunnen hanteren is dus die. Heb ze net gebeld en ik mocht ook niet eerder overstappen :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:40

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
patrickvdhart schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 13:13:
[...]

Ik heb ook contract van 1 jaar. Eneco heeft mij net verteld dat mijn teruglever vergoeding per 5 Sept verlaagd wordt en dat je niet zonder kosten mag overstappen. Vind het uiterst bedenkelijk maar dat is hun standpunt.
Heb je bericht gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

jelcon schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:14:
[...]

Nee helaas, snelste termijn die ze kunnen hanteren is dus die. Heb ze net gebeld en ik mocht ook niet eerder overstappen :-(
Da's balen, maar wel bedankt voor de info. Dan moet ik gewoon zo snel mogelijk mezelf aanmelden dus.

Doe dan ook, zoals ik het nu zie is UC de enige gerenommeerde partij waar je nu het beste naar kan overstappen toch? Die Innova durf ik niet aan namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomc0112
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08-04-2024
tss68nl schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 13:44:
[...]

Eneco zal dan ook over een heel jaar (bij afrekening) bekijken wat je saldo aan kWh is, en die eerst salderen. Daarna wordt het overschot of tekort, verrekend naar de tariefperiode. De financiële afhandeling loopt namelijk bij Eneco per tariefsperiode.

Dus het overschot of tekort wordt verrekend per tariefperiode, in volgorde, om te berekenen wat je terug moet krijgen, of moet betalen. Ik zie ook niet hoe dat je dit anders kan doen, immers kan je geen appels (61 cent) met peren (9 cent) vergelijken.

Er gaan overigens stemmen op die beweren dat Eneco niet in volgorde de ontstane overschotten/tekorten zal verrekenen omdat ze nu eenmaal goedkoop uit zijn om een overschot op 9 cent TLV te gooien. De tijd zal het leren of en hoe ze daar mee weg komen :)

Maar goed, maak je niet druk, je kan altijd in het voorjaar nog even lekker tegen 9 cent blijven zitten totdat je je winterverbruik hebt gesaldeerd toch? Nooit gezegd dat het uit deze zomer moet komen :)
Tot ze dalijk bijvoorbeeld in februari 2023 het TLV weer wijzigen, en de maanden sept-feb als periode gaan zien (netto verbruik dus), dan kan je het dus niet meer compenseren met de maanden maart-juli bijvoorbeeld (immers bij TLV wijziging staat alles weer op 0)
Waar slaat heet de salderingsregeling nu nog op als ze zomaar de tarieven kunnen wijzigen en dus zelf bepalen of mensen kunnen salderen?

Ik heb letterlijk gevraagd: de 4000kw die ik nu teveel heb opgewekt, kan ik deze nog opgebruiken in de komende wintermaanden?
Antwoord was nee, deze 4000kw zal worden uitbetaald naar de geldende tarieven in die periodes.
Ik had namelijk het plan deze winter met aircos te gaan verwarmen en mijn overschot op te gebruiken zodat ik minder/geen gas meer verbuik. Die vlieger gaat nu bij eneco door deze wijziging dus ineens niet meer op.

[ Voor 12% gewijzigd door tomc0112 op 29-08-2022 14:25 ]

5100wp 15x Trina 340wp + p370 & Se5000h / 4320wp 12 x jinko 360wp, S500b en se3680h

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DCNY
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:33
Voor degene die snel willen overstappen om t/m 5-9 te cashen bij Eneco: bij Vandebron kun je per direct al klant worden werd mij aan de telefoon verteld. Mijn contract start per 5-9.

Backoffice moet mijn termijnbedrag van €5,- nog goedkeuren omdat ik pas sinds dit jaar zonnepanelen heb. Ik blijf daar tot ik ergens in maart weer op 0 sta en ga dan weer naar de hoogste TLV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Eneco beweert dus dat:
-de TLV geen tarief is, terwijl ze die onder het kopje leveringstarieven hebben staan. Erg zwak dus.
-De wijziging is gecommuniceerd via de website. Dat is dus niet persoonlijk informeren.

Mijn bloed gaat hier echt van koken. Ik ga dit soort praktijken echt niet accepteren zal ze blijven stalken tot e.e.a. duidelijk en opgelost is. Ik heb een paar honderd euro aan 'budget' er voor over om stappen te ondernemen. Dat is namelijk de winst aan TLV die ik misloop door deze actie van ze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ursusMaritimus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 04-09 18:49

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

DCNY schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:24:
Voor degene die snel willen overstappen om t/m 5-9 te cashen bij Eneco: bij Vandebron kun je per direct al klant worden werd mij aan de telefoon verteld. Mijn contract start per 5-9.

Backoffice moet mijn termijnbedrag van €5,- nog goedkeuren omdat ik pas sinds dit jaar zonnepanelen heb. Ik blijf daar tot ik ergens in maart weer op 0 sta en ga dan weer naar de hoogste TLV
Bij Vandebron krijg je 0,109 euro per kWh. Dan kun je toch net zo goed die 30 dagen uitzitten bij Eneco?

21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

DCNY schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:24:

Bij Vandebron gekeken maar de TLV is € -0,10900 en levertarief € 0,77339.
Dacht het even niet :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Fairy schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:26:
[...]

Bij Vandebron gekeken maar de TLV is € -0,10900 en levertarief € 0,77339.
Dacht het even niet :X
enige voordeel is dat Eneco zo wel moet uitbetalen per 5/9 en alle teruglevering voor 0,614 euro per kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

ursusMaritimus schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:26:
[...]

Bij Vandebron krijg je 0,109 euro per kWh. Dan kun je toch net zo goed die 30 dagen uitzitten bij Eneco?
Hij combineert het met zijn overwinterstrategie.
lijkt me een prima plan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DCNY
Per 5-9 cashen, daarna weer op 0 beginnen, dan de min in (netto verbruiken) uiteindelijk weer de plus in, dus verbruik wegsalderen en zodra ik op 0 sta weer weg naar de hoogste TLV. Dus voor de winter maakt het TLV niet uit voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

DCNY schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:29:
Per 5-9 cashen, daarna weer op 0 beginnen, dan de min in (netto verbruiken) uiteindelijk weer de plus in, dus verbruik wegsalderen en zodra ik op 0 sta weer weg naar de hoogste TLV. Dus voor de winter maakt het TLV niet uit voor mij.
alleen doet Eneco ineens ook niet meer aan "tussentijdse nota" ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-09 08:57
Hmm, bedankt voor de tip @ursusMaritimus. Heb je een bron? Ik wil dat ze uitbetalen, en niet mijn herfst/winterverbruik gaan salderen met wat ik in de zomer heb opgewekt.

Dat zou betekenen dat ik niet zomaar bij Eneco kan blijven met een tussentijdse nota, maar ook echt weg moet bij hen. Misschien toch even Vandebron checken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

marvel27 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:36:
Hmm, bedankt voor de tip @ursusMaritimus. Heb je een bron? Ik wil dat ze uitbetalen, en niet mijn herfst/winterverbruik gaan salderen met wat ik in de zomer heb opgewekt.

Dat zou betekenen dat ik niet zomaar bij Eneco kan blijven met een tussentijdse nota, maar ook echt weg moet bij hen. Misschien toch even Vandebron checken..
Ook als je wel een tussentijdse nota krijgt is dat geen oplossing. hij is tenslotte tussentijds. Dus dan kan het zijn dat je bij de eindafrekening alsnog moet salderen uit je zomerpotje.
Wil je echt cashen, beëindig dan je contract.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaldair
Hoe saldeert VandeBron over 2 tariefsperioden? Als in echt, en niet hoe het zou moeten? Heeft namelijk invloed op of het zinvol is om bij Eneco uit te cashen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DCNY
ursusMaritimus schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:33:
[...]

alleen doet Eneco ineens ook niet meer aan "tussentijdse nota" ...
En daarom ben ik dus ook echt weg bij die geitenbende :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiffanylampje
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-11-2024
tomc0112 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:23:
[...]

Ik heb letterlijk gevraagd: de 4000kw die ik nu teveel heb opgewekt, kan ik deze nog opgebruiken in de komende wintermaanden?
Antwoord was nee, deze 4000kw zal worden uitbetaald naar de geldende tarieven in die periodes.
Ik had namelijk het plan deze winter met aircos te gaan verwarmen en mijn overschot op te gebruiken zodat ik minder/geen gas meer verbuik. Die vlieger gaat nu bij eneco door deze wijziging dus ineens niet meer op.
Dit kan echt niet, gevalletje geschillencommissie en/of wegwezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpod
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
is budget energie niet een betere optie dan vandebron? 50% kale leveringstarief, maar toch beter dan die 10 cent en de 16 cent van vattenfall. Of hanteert die ook 30 dagen?

ook geen mail gehad van eneco overigens...

[ Voor 26% gewijzigd door wimpod op 29-08-2022 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:02
Tiffanylampje schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:45:
Dit zal toch geen effect hebben op het salderen?
Dat moet per heel jaar.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Tiffanylampje schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:45:
[...]

tsja, ze salderen per tariefsperiode. En ondanks dat ze zeggen de de TLV geen tarief is, doen ze dat dus wel als het in hun voordeel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

hoevenpe schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:48:
[...]

Dit zal toch geen effect hebben op het salderen?
Dat moet per heel jaar.
niet bij Eneco, die doet het per tariefsperiode. Dat is inmiddels toch al heel vaak besproken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:02
de Peer schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:49:
niet bij Eneco, die doet het per tariefsperiode. Dat is inmiddels toch al heel vaak besproken.
Wat tot op heden voor iedereen met een contract defacto een jaar was... :?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
Eneco is gewoon mensen (zonnepaneelbezitters) bang aan het maken. Tot nu toe hebben ze nog nooit bij tariefswijzigingen direct gesaldeerd en afgerekend.

Een paar maanden geleden was er een enorm drama met mensen die juist een tussentijdse afrekening wilden hebben bij Eneco, maar niet kregen ten tijde van de tariefswijziging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 04-08 09:48
de Peer schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:26:
Eneco beweert dus dat:
-de TLV geen tarief is, terwijl ze die onder het kopje leveringstarieven hebben staan. Erg zwak dus.
-De wijziging is gecommuniceerd via de website. Dat is dus niet persoonlijk informeren.

Mijn bloed gaat hier echt van koken. Ik ga dit soort praktijken echt niet accepteren zal ze blijven stalken tot e.e.a. duidelijk en opgelost is. Ik heb een paar honderd euro aan 'budget' er voor over om stappen te ondernemen. Dat is namelijk de winst aan TLV die ik misloop door deze actie van ze.
Ik moet nu ook verplicht klant blijven bij Eneco tussen 5 en 25 september voor een voor mij onbekend tarief (0,09 of 0,61) Loop ik ook een paar honderd euro op mis. Ik ga voor die 3 weken ook niet nog een keer lopen zeuren bij Engie of ik daar even 3 weken mag. De keus voor mij is of 50 euro leggen bij de geschillencomissie of als er een hele groep in dit parket zit een advocaat er naar laten kijken gezamenlijk, daar wil ik ook wel een paar honderd bij leggen.

Daarbij staat er gewoon op de website dat degenen die het betreft er over geinformaaerd worden. maw het geldt niet voor mij want ik ben niet geinformeerd. Dat staat gewoon op de website...

[ Voor 8% gewijzigd door Srednier op 29-08-2022 14:58 ]

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Srednier schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:55:
[...]

Ik moet nu ook verplicht klant blijven bij Eneco tussen 5 en 25 september voor een voor mij onbekend tarief (0,09 of 0,61) Loop ik ook een paar honderd euro op mis. Ik ga voor die 3 weken ook niet nog een keer lopen zeuren bij Engie of ik daar even 3 weken mag. De keus voor mij is of 50 euro leggen bij de geschillencomissie of als er een hele groep in dit parket zit een advocaat er naar laten kijken gezamenlijk, daar wil ik ook wel een paar honderd bij leggen.
Nou dat tarief gaat dus 0.09 zijn. dat is me inmiddels wel duidelijk helaas.

Je zou naar van de Bron kunnen per 5 september en alvast aan je winterperiode beginnen. Dan begin volgend jaar overstappen naar aanbieder met hoge TLV.

Is de meest veilige optie denk ik, maar de vraag is wel of er dan nog hoge TLV's zijn na de winter.
Srednier schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:55:
[...]

Daarbij staat er gewoon op de website dat degenen die het betreft er over geinformaaerd worden. maw het geldt niet voor mij want ik ben niet geinformeerd. Dat staat gewoon op de website...
ja helemaal met je eens. superzwak dit van Eneco.

[ Voor 16% gewijzigd door de Peer op 29-08-2022 14:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tss68nl
Hét bewijs dat de TLV een tarief is bij Eneco is niet het feit dat ze het onder het kopje leveringstarief hebben staan.

Momenteel zijn de levertarieven niet gewijzigd namelijk. Alleen de TLV. Als de TLV geen levertarief is, waarom gaat er dan wél een nieuwe tariefperiode in? Dat kan dan ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
Ook al zouden ze 10 dagen hanteren ipv 30: dan gaan de nieuwe voorwaarden dus pas op z'n vroegst de 8e in. Als die voorwaarden in gaan mogen ze het tarief veranderen, maar daar hebben ze weer 10 dagen nodig om het vooraf te melden. Zit je al op de 18e....

Met deze meld-laksheid gaan ze de 25e denk ik niet eens halen. Heb je geen ACM regel voor nodig alleen hun eigen spelregels zijn al genoeg

[ Voor 21% gewijzigd door Srednier op 29-08-2022 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ik zit ook in de chat met eneco. En die beweren doodleuk dat ik op 23 augustus een mail met de wijziging heb gehad. Wat dus absoluut niet het geval is....

Ze lijken het ter plekke te verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
de Peer schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 15:15:
Ik zit ook in de chat met eneco. En die beweren doodleuk dat ik op 23 augustus een mail met de wijziging heb gehad. Wat dus absoluut niet het geval is....

Ze lijken het ter plekke te verzinnen.
Het leek mij niet zinvol om met deze chat mensen in gesprek gegaan. Ik heb bij Eneco vorige week een klacht ingediend over dit gedoe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ja hopeloos. De bewijslast dat zo'n email verstuurd is ligt toch echt bij Eneco.

Ik heb ook gevraagd naar de tariefsperiode.
Chatmedewerker geeft aan dat de tariefsperiode blijft lopen van 1 juli tot 1 januari.
dus dat betekent dat salderen wel gewoon over een half jaar gaat en niet 5 sept- 1jan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:19
Vallen dit soort geschillen onder de gewone "consumenten" dekking van je rechtsbijstandverzekering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

marvel27 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:36:

Ik heb een blauwtje gelopen bij Eneco voor een tussentijdse nota. Zowel via chat als uitgebreid aan de telefoon. Eind juni heb ik dat eenvoudig via de chat kunnen aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09-09 12:43
ursusMaritimus schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 15:51:
[...]

Ik heb een blauwtje gelopen bij Eneco voor een tussentijdse nota. Zowel via chat als uitgebreid aan de telefoon. Eind juni heb ik dat eenvoudig via de chat kunnen aanvragen.
Welke argumentatie gebruikten ze?

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
ursusMaritimus schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 15:51:
[...]

de Peer schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:38:
[...]

Ook als je wel een tussentijdse nota krijgt is dat geen oplossing. hij is tenslotte tussentijds. Dus dan kan het zijn dat je bij de eindafrekening alsnog moet salderen uit je zomerpotje.
Wil je echt cashen, beëindig dan je contract.
Bedankt allebei. Ik ben net per 6/9 overgestapt naar Vandebron ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

marvel27 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 15:53:
[...]

[...]

Ik ook, maar dan per 5/9. Ik gun Eneco zelfs die ene dag mijn opbrengst niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:38
wimpod schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:45:
is budget energie niet een betere optie dan vandebron? 50% kale leveringstarief, maar toch beter dan die 10 cent en de 16 cent van vattenfall. Of hanteert die ook 30 dagen?

ook geen mail gehad van eneco overigens...
BudgetEnergie saldeert sinds 1 juli per 'tariefperiode' en voor een variabel contract is dat een maand. Bij BudgetEnergie kun je dus überhaupt niet meer je zomer met je winter salderen als je daar nu bij zit met een variabel contract (of naar overstapt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• libo1949
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 01-09 22:21
[...]

[...]

Wat is jullie tarief bij vandebron? Net via website aangevraagd en het is nogal hoog vind ik met € 0,84673/kWh (all in)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

libo1949 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:00:
[...]

Wat is jullie tarief bij vandebron? Net via website aangevraagd en het is nogal hoog vind ik met € 0,84673/kWh (all in)
Geen idee, heb ik niet eens naar gekeken. Ik saldeer toch alles weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

[...]

[...]

Hanteren zij niet 30 dagen?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Sebazzz schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:01:
[...]

Hanteren zij niet 30 dagen?
Nee, kan zelfs per morgen volgens mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marvel27
Klopt, maar ik gebruik Vandebron om de winter door te komen. Ik blijf zitten tot mijn salderingssaldo 0 is, en dan stap ik over naar het jaarcontract van Innova aan 91c (of een betrouwbaarder alternatief als dat er is tegen die tijd). De prijs van een kWh bij Vandebron maakt dan niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• libo1949
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 01-09 22:21
marvel27 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:02:
Klopt, maar ik gebruik Vandebron om de winter door te komen. Ik blijf zitten tot mijn salderingssaldo 0 is, en dan stap ik over naar het jaarcontract van Innova aan 91c (of een betrouwbaarder alternatief als dat er is tegen die tijd). De prijs van een kWh bij Vandebron maakt dan niet uit.
Heb je gelijk in. geldt voor mij ook. Maar via de website kan ik pas per 29/9 over. Hoe kan dat sneller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

dat dus,
Ik acht de kans alleen reëel dat er op dat moment geen hoge TLV beschikbaar is.
Dit is dus een veilige strategie, maar je mist mogelijk ook het kunnen afsluiten van een contract met gunstige TLV.

Echter verwacht ik wel dat we begin 2023 meer duidelijkheid hebben, dus je kunt dan in ieder geval met vertrouwen iets afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Dan kan je toch net zo goed bij Eneco blijven en dan overstappen?

Pagina: 1 ... 8 ... 32 Laatste