libo1949 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:38:
[...]
Ik denk dat dit onderwerp inderdaad beter past in het "Eneco snoeit in teruglevering" topic. Deze 2 topics lopen nogal door elkaar en misschien kan de moderator dit verplaatsten.
Er komen hier heel veel meningen langs (want we zijn allemaal juristen in spé) maar wat mag Eneco nu wel of niet in juridische zin. Paar voorbeelden:
- Mag men de tlv zo maar aanpassen en moeten ze een early warning geven en zo ja, hoe lang?
- Is de tlv een tarief dat vastligt in een contract of een vergoeding die men zo kan wijzigen?
- Is 10 dagen van te voren aankondigen redelijk of moet dit ministens 30 dagen zijn? Zegt de wet hier iets over?
- Heeft Eneco de plicht om hun klanten hiervan schriftelijk en persoonlijk op de hoogte te stellen? En wat als je als klant niet geïnformeerd bent door Eneco? Kan je dit dan aanvechten?
- Wat zijn onze juridische mogelijkheden als klant? En hoe pak je dit eventueel aan?
Ik denk dat dit de belangrijkste punten zijn
Hier even verder. Ook in aanvulling op het bericht van @
cryptapix. Ik ben ook een jurist, maar heb verder geen verstand van consumentenrecht.
Wat onze juridische mogelijkheden zijn?
Als je je individuele zaak opgelost wil zien:
1. Er met Eneco proberen uit te komen, bijvoorbeeld door te laten weten dat het het je het niets eens bent met de afrekening.
2. Naar de
geschillencommissie gaan.
3. Naar de
kantonrechter gaan.
4. Als je een rechtsbijstandsverzekering hebt het daar melden. Als het om een relatief laag bedrag gaat, betalen sommige verzekeringen het liever uit dan ze gaan procederen.
Als je je ergert aan de handelswijze van Eneco:
1. Een melding maken bij ACM, zij kunnen Eneco bijvoorbeeld waarschuwen en/of een boete opleggen als zij het consumentenrecht overtreden.
2. Een handhavingsverzoek bij ACM indienen
Een advocaat is niet verplicht bij geschillencommissie of de kantonrechter. De rechter is bovendien unierechtelijke verplicht om ambtshalve te toetsen aan Europees cnsumentenbeschermingsrecht en de geschillencommissie is onlangs door de rechter op de vingers getikt omdat zij niet ambtshalve had
getoest.
Inhoudelijk heb ik niet zoveel toe te voegen aan het bericht van @
cryptapix, behalve dat In de literatuur wordt vermeld dat rechtspraak kritisch is op het wijzigen van voorwaarden.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Ik heb zelf overigens nog geen bericht ontvangen van Eneco. En nee, mijn (digitale) brievenbus is niet kapot.