Eneco snoeit in terugleververgoeding

Pagina: 1 ... 11 ... 32 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:46

de Peer

under peer review

loyske schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 14:58:
[...]

Yep 5 september. Dagtekening van de brief 29 augustus. Ook vermelden ze dat ik door deze wijziging mag opzeggen, maar wel rekening moet houden met 9 dagen opzegtermijn..... :F
bizar hoor.
in de praktijk mag je per direct weg overigens (daar werken ze ook aan mee). die 9 is meer een maximum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 16:43
Alle correspondentie met hun is via dit mailadres gegaan en nu zeggen ze dat het niet werkt. Een gmail adres notabene...... 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11-09 14:20
de Peer schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 14:46:
[...]

vergeet ook de imagoschade niet door het artikel in het AD 'de winnaars van de energiecrisis'

Hier wordt specifiek Eneco genoemd als leverancier die mensen met veel panelen enorme bedragen op hun bankrekening oplevert, terwijl arme mensen nauwelijks de rekening nog kunnen betalen.

Ik denk nog steeds dat dit de reden voor de wijziging is geweest. Ze kunnen dat niet uitleggen en dat zal de marketingafdeling niet leuk vinden.
Elke energieproducent is winnaar op dit moment. Energie is knetters duur, dus de producenten zijn de winnaars, of je nou kolen, wind, zon of olie verkoopt. Zo ook de mensen met zonnepanelen thuis. Des te erger dus dat ze het plots voor een prikkie inkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
libo1949 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 14:59:
Reactie van Eneco op mijn klacht. Ik heb geen enkele mail of brief of andere aankondiging gehad. Ik lever meer terug dan ik verbruik dus die eerste opmerking slaat nergens op. Ik vind dit tamelijk schandalig. Ze gaan op geen enkele manier inhoudelijk op mijn. vragen in

Ik kan me voorstellen dat het vervelend is dat u hier niet van op de hoogte bent gesteld.

Alleen de klanten die meer opwekken dan verbruiken en dus terugleveren, of klanten waarvan we verwachten dat ze meer gaan opwekken dan verbruiken, hebben bericht gekregen over de wijziging. Op het moment dat u niet meer teruglevert dan verbruikt, saldeert u en verbruikt u dus uw eigen opgewekte stroom. De terugleververgoeding wordt pas uitgekeerd op het moment dat er meer wordt opgewekt dan verbruikt.

Hopende u voldoende geïnformeerd te hebben.

Ik wens u een fijne dag vandaag!

Met vriendelijke groet,
Los van de 'verwachting' of je netto terugleverancier of verbruiker bent, moeten ze ALLE klanten op de hoogte brengen als ze aan lopende voorwaarden rommelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NileZ_
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 00:10
loyske schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 15:01:
[...]

Alle correspondentie met hun is via dit mailadres gegaan en nu zeggen ze dat het niet werkt. Een gmail adres notabene...... 8)7
Haha mijn god wat slecht zeg. 29 augustus is alsnog niet binnen de 10 dagen. En ben benieuwd hoe ze willen verdedigen dat het e-mailadres niet gewerkt zou hebben. Wat een slecht excuus zeg. Haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

padoempats schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 15:02:
[...]

Elke energieproducent is winnaar op dit moment. Energie is knetters duur, dus de producenten zijn de winnaars, of je nou kolen, wind, zon of olie verkoopt. Zo ook de mensen met zonnepanelen thuis. Des te erger dus dat ze het plots voor een prikkie inkopen.
Ja. want de grote energiereuzen hebben een machtspositie. Ik heb weinig in te brengen en heb niets te zeggen over de TLV. Ik kan alleen reageren op hun aanbod, en zelfs dat gaat moeilijk nu met al die wachttijden en spoedregelingen etc...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

NileZ_ schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 15:04:
[...]

Haha mijn god wat slecht zeg. 29 augustus is alsnog niet binnen de 10 dagen. En ben benieuwd hoe ze willen verdedigen dat het e-mailadres niet gewerkt zou hebben. Wat een slecht excuus zeg. Haha.
Ja, heel vreemd. bij 80% van de klanten werkte het e-mail adres niet. Tsja daar kan Eneco ook niets aan doen natuurlijk. De fout zal toch niet bij hen zitten?

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 31-08-2022 15:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:35
de Peer schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 15:04:
[...]

Ja. want de grote energiereuzen hebben een machtspositie. Ik heb weinig in te brengen en heb niets te zeggen over de TLV. Ik kan alleen reageren op hun aanbod, en zelfs dat gaat moeilijk nu met al die wachttijden en spoedregelingen etc...
Zelfs salderen is geen vanzelfsprekendheid meer…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 16:43
de Peer schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 15:06:
[...]

Ja, heel vreemd. bij 80% van de klanten werkte het e-mail adres niet. Tsja daar kan Eneco ook niets aan doen natuurlijk. De fout zal toch niet bij hen zitten?
Of ze gooien het erop, om het als excuus te gebruiken waarom deze brief te laat verstuurd is.
Lekker makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Alleen de klanten die meer opwekken dan verbruiken en dus terugleveren, of klanten waarvan we verwachten dat ze meer gaan opwekken dan verbruiken, hebben bericht gekregen over de wijziging.
Ok, dus als iemand zijn panelen pas recent of volgende week laat leggen wordt je niet geinformeerd.

Echter, ook als je niet geinformeerd bent passen ze het wel degelijk aan.

Ze zijn overduidelijk bang dat de klanten zonder overschot het verkeerd begrijpen en dat die massaal boos worden en gaan opzeggen. Dat zit er dus achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
Mijn netto verbruik volgens mijn contract is 500 kWh teruglevering. Zouden ze me daarom niet op de hoogte brengen? Het bedrag is te laag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-09 11:43

greatgonzo

schit-te-rend!

de Peer schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 15:10:
[...]

Ze zijn overduidelijk bang dat de klanten zonder overschot het verkeerd begrijpen en dat die massaal boos worden en gaan opzeggen.
Tenzij je verbruik echt hoog is, zijn er veel meer mensen die overschot hebben over hun "contractperiode", omdat sommige leveranciers in de variabele contracten één maand aanhouden om het salderen over te berekenen.

Ik denk dat het stroomverbruik redelijk lineair is (tenzij je een warmtepomp hebt, maar dan gaat onderstaand voorbeeld sowieso niet op).
Als ik 2400 kWh verbruik, is dat per maand 200 kWh.
Maar als ik ook 2400 kWh op jaarbasis opwek, is dit ongeveer 72 kWh in januari en 312 kWh in juni

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Mwah, lineair stroomgebruik met een warmtepomp gaat niet op. Mijn winterverbruik is ongeveer 800 kWh per maand in dec, jan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:49

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ep Woody schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 15:13:
Mijn netto verbruik volgens mijn contract is 500 kWh teruglevering. Zouden ze me daarom niet op de hoogte brengen? Het bedrag is te laag?
Zou kunnen, de reden dat ze mij dan zijn "vergeten" is dan dat ze geen data hebben ofzo
Ik denk eerder dat ze hun incompetentie aan het "verbergen" zijn met domme smoesjes. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

greatgonzo schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 15:16:
[...]

Tenzij je verbruik echt hoog is, zijn er veel meer mensen die overschot hebben over hun "contractperiode", omdat sommige leveranciers in de variabele contracten één maand aanhouden om het salderen over te berekenen.
Dat ook ja, mensen die net voor de winter opzeggen hebben als gevolg daarvan een overschot dat uitbetaald moet worden tegen de hoge TLV.

dus tsja het slaat nergens op dat Eneco gaat inschatten wie wel/niet overschot heeft en dan de TLV gaat aanpassen .
Ze doen nu net alsof ze het niet hoeven te melden als mensen (misschien) geen overschot hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05:47

Sebazzz

3dp

de Peer schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 15:10:
[...]

Echter, ook als je niet geinformeerd bent passen ze het wel degelijk aan.

Ze zijn overduidelijk bang dat de klanten zonder overschot het verkeerd begrijpen en dat die massaal boos worden en gaan opzeggen. Dat zit er dus achter.
Misschien zijn ze wel bang dat de klanten waarvan onlangs het vaste contract verliep of variabel hebben, en waarvan hun kWh tarief 4 keer of meer omhoog ging boos worden, omdat die klanten ook niet begrijpen waarom zonnepaneeleigenaren minder krijgen terwijl zij ook meer moeten betalen.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
twain4me schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 15:18:
[...]

Zou kunnen, de reden dat ze mij dan zijn "vergeten" is dan dat ze geen data hebben ofzo
Ik denk eerder dat ze hun incompetentie aan het "verbergen" zijn met domme smoesjes. :+
Jep. Ach, zolang ik niet geinformeerd ben veranderen mijn tarieven niet... De vraag is alleen of ik zin heb om de discussie aan te gaan... Gaat om de periode van 6 dagen, waarin ik dan zo'n 150 kWh teruglever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Hoeveel effect zou de hoge terugleververgoeding hebben op de kWh prijs van alle andere klanten. 0.1 cent per kWh? Zoveel klanten met een substantieel overschot zijn er nu ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ep Woody schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 15:24:
Hoeveel effect zou de hoge terugleververgoeding hebben op de kWh prijs van alle andere klanten. 0.1 cent per kWh? Zoveel klanten met een substantieel overschot zijn er nu ook weer niet.
Denk het ook. Alleen het gaat om de beeldvorming vrees ik. Je hoort vaak het argument dat jouw zonnestroom direct naar de buurman gaat en dat hij jou eigenlijk fors moet betalen, via Eneco.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 31-08-2022 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Ep Woody schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 15:24:
ja die vraag heb ik mijzelf ook al meermalen gesteld en er nooit antwoord op gevonden. je kan het echter ook omdraaien, hoeveel zou de energie duurder zijn voor iedereen als we helemaal geen zonnepanelen zouden hebben. :+ het zal wel een vergelijkbaar bedrag zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

de Peer schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 15:27:
[...]

Denk het ook. Alleen het gaat om de beeldvorming vrees ik. Je hoort vaak het argument dat jouw zonnestroom direct naar de buurman gaat en dat hij jou eigenlijk fors moet betalen, via Eneco.
mja blijft raar dat dit ons wordt aangerekend wij kunnen niets aan de hoogte van de tlv doen gezien die op dit moment puur op vrije markt is gebaseerd. Die bedrijven rekenen toch gewoon de kosten/baten uit zou je denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:12
Ik kan me voorstellen dat het vervelend is dat u hier niet van op de hoogte bent gesteld.

Alleen de klanten die meer opwekken dan verbruiken en dus terugleveren, of klanten waarvan we verwachten dat ze meer gaan opwekken dan verbruiken, hebben bericht gekregen over de wijziging. Op het moment dat u niet meer teruglevert dan verbruikt, saldeert u en verbruikt u dus uw eigen opgewekte stroom. De terugleververgoeding wordt pas uitgekeerd op het moment dat er meer wordt opgewekt dan verbruikt.

Met vriendelijke groet,
Leuk voor ze dat ze zo een inschatting maken, maar dat betekent niet dat ze je niet op de hoogte te hoeven brengen van een voorwaardenwijziging in het contract, zoals ze zelf ook stellen in dat contract.

Ze veranderen de voorwaarden, en daarvan moet je op de hoogte worden gebracht, dat staat los van de bepaling van de terugleveringsvergoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05:47

Sebazzz

3dp

twain4me schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 15:27:
[...]

ja die vraag heb ik mijzelf ook al meermalen gesteld en er nooit antwoord op gevonden. je kan het echter ook omdraaien, hoeveel zou de energie duurder zijn voor iedereen als we helemaal geen zonnepanelen zouden hebben. :+ het zal wel een vergelijkbaar bedrag zijn.
Wat het ook is, je kan wel het jaarverslag van Eneco lezen aan het eind van dit interessante jaar en kijken hoeveel dit ze kost en oplevert.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Sebazzz schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 15:34:
[...]

Wat het ook is, je kan wel het jaarverslag van Eneco lezen aan het eind van dit interessante jaar en kijken hoeveel dit ze kost en oplevert.
Ik geloof niet dat ik zulke gedetaileerde cijfers heb gezien in het jaarverslag?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• libo1949
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 01-09 22:21
Reactie van Eneco op mijn klacht. Ik heb geen enkele mail of brief of andere aankondiging gehad. Ik lever meer terug dan ik verbruik dus die eerste opmerking slaat nergens op. Ik vind dit tamelijk schandalig. Ze gaan op geen enkele manier inhoudelijk op mijn. vragen in

Met vriendelijke groet,
Ik heb ze een email teruggestuurd met kopie ACM. Het zal ze niet op andere gedachten brengen, maar ik vind toch dat ik moet reageren.

[i]Beste xxxx,

Ik vind dit een onacceptabele en eigenlijk schandalige reactie:
- Er wordt gedaan alsof de klant dom is en dat ik het verschil tussen salderen en terugleveren niet kent. Wat een arrogantie!
- ik lever op jaarbasis meer dan 5000 kWh op en dan pas ik niet in de doelgroep om geïnformeerd te worden??
- En als jullie eenzijdig de tarieven verhogen hebben jullie m.i.de plicht om alle klanten hierover te informeren!
- Jullie gaan totaal niet in op mijn inhoudelijke argumenten dat zo'n aankondiging minimaal 30 dagen van te voren moet worden gedaan zodat klanten de tijd hebben een alternatief te zoeken.
- En mijn verzoek om mijn terugleververgoeding niet te wijzigen voor eind september wordt totaal genegeerd. Ik zou graag hier een inhoudelijke reactie op zien.

Het is duidelijk dat Eneco klanten die veel terugleveren zo gauw mogelijk kwijt wil, maar dat gaat toch wel op een zeer onbeschofte manier

Met vriendelijke groet[/i]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• civspeler
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11-09 22:08
Ik ben zeker geen Eneco-hater ofzo, ook nu niet. Maar ik ben het helemaal met de bovenstaande reacties eens dat ze hier heel veel steken laten vallen.

Ze horen volgens hun eigen voorwaarden iedereen te informeren op wie teruglevering mogelijk van toepassing zou kunnen zijn, gebaseerd op de huidige productafname. Dat ze dat niet gedaan hebben, is gewoon oliedom. Eigenlijk een lachertje, zeker voor een miljardenbedrijf als Eneco (meer dan 5 miljard omzet in 2021).

Hoe is het in vredesnaam mogelijk dat ze a) deze fout überhaupt gemaakt hebben en b) er nu zo lichtzinnig mee omspringen???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:12
Zit even te denken wanneer ik mijn rechtsbijstand ga inschakelen mochten de veranderingen ook voor mij van toepassing zijn. Meteen 6sept. of pas bij eindafrekening. Kan rechtsbijstand kijken of ze met Eneco in discussie willen of mij uitbetalen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12-09 23:05
Ook weer heel bijzonder;

Ik heb een Eneco/ANWB laadpas, nu per 1-9 tarief verhoging van €0,36 naar €0,39/kWh.
Je zou bijna een verlengkabel van de laadpaal naar je huis leggen...

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Yaldair schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 16:30:
Zit even te denken wanneer ik mijn rechtsbijstand ga inschakelen mochten de veranderingen ook voor mij van toepassing zijn. Meteen 6sept. of pas bij eindafrekening. Kan rechtsbijstand kijken of ze met Eneco in discussie willen of mij uitbetalen...
Als je mogelijk wil blijven, kun je dat beter bij de afrekening doen en dan gooien op het feit dat ze je niet persoonlijk hebben ingelicht bent en het pas op de eindafrekening ziet. Dan heb je kans. Als je het op dag 1 doet, geef je zelf te kennen dat je op de hoogte bent. Dan maak je 0 kans om het in ieder geval te behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
civspeler schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 16:16:
Hoe is het in vredesnaam mogelijk dat ze a) deze fout überhaupt gemaakt hebben en b) er nu zo lichtzinnig mee omspringen???
Gewoon, omdat Eneco er mee weg komt…

Ik kan je nog wel wat meer leuke verhalen vertellen over Eneco…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 14-09 16:48
loyske schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 14:54:
Hier valt net de brief van Eneco in de bus met als onderwerp de TLV die verandert. Als reden van de brief noemen ze dat mijn mailadres niet werkt... dat adres werkt wel degelijk. Wat een club zeg :X
Vraag ze de verzend informatie, zodat je dit kunt melden bij je provider, en dat vervolgens evt vast gesteld kan worden wie er liegt..

jij.. of zij.. O-)

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 04-08 09:48
Ik heb ook de meest rare email gehad van eneco:
Ik kan me voorstellen dat het vervelend is dat u niet op de hoogte bent gebracht van deze wijziging in de voorwaarden.

Het is zo dat wij alle klanten waarvan wij verwachten of zeker weten dat ze meer terug leveren dan verbruiken op de hoogte hebben gesteld.

Op de website kunt u onderstaand stukje terugvinden waarin wordt uitgelegd dat we dit maximaal 10 dagen van te voren moeten informeren aan de klant. Ik heb volgens uw verzoek uw contract met ingang van 26 september 2022 beeindigd. Hier heeft u ook een bevestigingsmail van ontvangen.

Er vanuit gaande u voldoende geïnformeerd te hebben.

Die andere mail is idd ook gekomen, maar nu kan ik redelijkerwijs gissen dat het idd ook voor mij geldt. Maar het staat er gewoon niet in, ook zitten die voorwaarden er niet bij of word het nieuwe tarief gemeld. Die mensen zijn echt gek. Ook gaan ze niet in op mijn verwachting dat ze de tarieven gelijk houden tot de 26e.

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 04-09 18:49

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Nog steeds geen mail van onze vrienden van Eneco gezien, ondanks dat ze via de meterstanden kunnen zien dat ik netto in augustus alleen al 800 kWh teruglever ...

21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 04-08 09:48
Ik heb een mail terug gestuurd met de vraag of ze me dan nu eindelijk dan de nieuwe voorwaarden en het nieuwe tarief gaan sturen want het staat er nog steeds niet in

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• civspeler
loyske schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 14:54:
Hier valt net de brief van Eneco in de bus met als onderwerp de TLV die verandert. Als reden van de brief noemen ze dat mijn mailadres niet werkt... dat adres werkt wel degelijk. Wat een club zeg :X
Serieus... _O- 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
ursusMaritimus schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 17:28:
Nog steeds geen mail van onze vrienden van Eneco gezien, ondanks dat ze via de meterstanden kunnen zien dat ik netto in augustus alleen al 800 kWh teruglever ...
Ik ben pas een weekje klant en ook niets gehoord. Op basis van mijn verbruiksgegevens die ik door moest geven weten ze dat ik 2500 kWh per jaar terug lever.

Ik heb trouwens ook geen bericht gehad dat de levering gestart is. Daar kwam ik achter door de opzegmelding van mijn vorige leverancier ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fredericm
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12-09 17:48
Ep Woody schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 15:22:
[...]

Jep. Ach, zolang ik niet geinformeerd ben veranderen mijn tarieven niet... De vraag is alleen of ik zin heb om de discussie aan te gaan... Gaat om de periode van 6 dagen, waarin ik dan zo'n 150 kWh teruglever.
150 * 50 cent is toch geld.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ik heb de brief ook ontvangen. En ook bij mij de melding dat mijn emailadres niet werkt.

Nou toen ik mijn contract beëindigde kreeg ik netjes per mail bevestiging.

Ik vind het schandalig. Ze liegen gewoon!

'ja zet bij al die klanten maar in de mail dat hun email adres niet werkte'

Je verzint het niet... :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredericm
Ik ga weg bij Eneco per 15 september, wereld aanbod van UC gehad 89 cent TLV. Hopen op een mooie nazomer. Nog steeds geen Eneco mail gehad. Ik ga bij mijn eindnota wel klagen. Hoe toepasselijk wordt het vanaf 5 september K weer. Zo is er niets terug te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Klopt, maar geschillencommissie is ook 50 euro voor de behandeling start. Dan is de investering 50 euro om er misschien 75 euro uit te krijgen. Gevalletje, je moet geen goed geld naar kwaad geld gooien...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

ursusMaritimus schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 17:28:
Je emailadres werkt niet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
Mijn emailadres is ook stuk gegaan... Heel sneu... Misschien heeft mijn provider teveel mails ontvangen van een dubieuze afzender en daarom de afzender maar geblokkeerd ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Tuurlijk. Google blokkeert alle mail van eneco.nl 😎

Geen brief ontvangen nog 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

ursusMaritimus schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 18:37:
[...]

Geen brief, geen mail en toch kunnen ze de rambam krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

ursusMaritimus schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 18:37:
[...]

Je brievenbus zat dicht gelijmd. Jammer joh. Kan Eneco ook niets aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tagor555
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 04-11-2023

Met vriendelijke groet,
En hoe zit het met de mensen zoals mij die hun saldo willen salderen in de winter? Hebben die geen recht om op de hoogte te worden gebracht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Laatst online: 07:07

martijn v o

Certified by Enphase.

Ik hoor helemaal niemand die toen heeft opgezegd omdat de teruglever tarieven fors omhoog gingen per direct en ze dat niet binnen 10 dagen gemeld hadden.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 01:24
Nee de mensen die toen boos waren zitten immers nu niet meer bij Eneco :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• padoempats
martijn v o schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 18:52:
Ik hoor helemaal niemand die toen heeft opgezegd omdat de teruglever tarieven fors omhoog gingen per direct en ze dat niet binnen 10 dagen gemeld hadden.
Mijn vaste contract met een TLV van 46c is niet omhoog gegaan toen de modelcontracten naar 58c en later 61c gingen hoor...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
  • Laatst online: 14-09 14:09
de Peer schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 14:46:
[...]

vergeet ook de imagoschade niet door het artikel in het AD 'de winnaars van de energiecrisis'

Hier wordt specifiek Eneco genoemd als leverancier die mensen met veel panelen enorme bedragen op hun bankrekening oplevert, terwijl arme mensen nauwelijks de rekening nog kunnen betalen.

Ik denk nog steeds dat dit de reden voor de wijziging is geweest. Ze kunnen dat niet uitleggen en dat zal de marketingafdeling niet leuk vinden.
Het is wel ironisch. Eneco koopt zonder problemen gas in bij partijen die daar schandalig veel aan verdienen. Maar als een eigenaar van een paar panelen wat verdient dan moet daar opeens op stel en sprong een einde aangemaakt worden.

Nog ironischer, als Eneco met deze actie mensen met die via een SAP terugleveren wegjaagt, dan kopen ze ter compensatie weer gas in tegen absurd hoge prijzen. En klanten die blijven betalen de rekening. Goed bezig daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTM
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:32

UTM

Wat ik nog steeds niet helder heb; wat doet Eneco met de kWh’s die zijn teruggeleverd en de saldering. Wordt het saldo van bijvoorbeeld 01-01/05-09 uitbetaald aan de hand van het oude tarief en start je dan weer op 0? (dus geen salderen/want nieuw contract/termijn) Of wachten ze tot 31-12, dan volgt de saldering om vervolgens de eventuele teruglevering te berekenen aan de hand van twee tarieven? (tot september en vanaf)

[ Voor 3% gewijzigd door UTM op 31-08-2022 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tagor555
UTM schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 21:10:
Wat ik nog steeds niet helder heb; wat doet Eneco met de kWh’s die zijn teruggeleverd en de saldering. Wordt het saldo van bijvoorbeeld 01-01/05-09 uitbetaald aan de hand van het oude tarief en start je dan weer op 0? (dus geen salderen/want nieuw contract/termijn) Of wachten ze tot 31-12, dan volgt de saldering om vervolgens de eventuele teruglevering te berekenen aan de hand van twee tarieven? (tot september en vanaf)
Is toch te triest voor woorden dat je deze vraag hier moet stellen, zit met hetzelfde probleem… geen mail gehad want heb geen groot overschot, dus je valt buiten de categorie. Snappen ze niet dat er ook mensen zijn die hun opgewekte energie willen gebruiken in de winter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredericm
Mijn overschot is 1400 in augustus. Ook geen mail gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Tagor555 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 21:32:
[...]

Is toch te triest voor woorden dat je deze vraag hier moet stellen, zit met hetzelfde probleem… geen mail gehad want heb geen groot overschot, dus je valt buiten de categorie. Snappen ze niet dat er ook mensen zijn die hun opgewekte energie willen gebruiken in de winter?
Iedereen moet communicatie ontvangen. Ook jij. Want ook jouw tarieven / voorwaarden wijzigen.

Je kunt gewoon je opgewekte stroom gebruiken in de winter. Dat is salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tagor555
de Peer schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 21:39:
[...]

Iedereen moet communicatie ontvangen. Ook jij. Want ook jouw tarieven / voorwaarden wijzigen.

Je opgewekte stroom per 5-9 kun je salderen in de winter, laat die nu net niet heel veel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Tagor555 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 21:45:
[...]

Je opgewekte stroom per 5-9 kun je salderen in de winter, laat die nu net niet heel veel zijn.
Dan gebruik je aanvullend de stroom van voor 5-9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTM
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:32

UTM

de Peer schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 21:39:
[...]

Dus jij zegt dat Eneco voor optie 2 gaat? Tot 31-12 doortellen, dan salderen en dan pas terugleververgoeding middels twee tarieven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

UTM schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 21:59:
[...]

Dus jij zegt dat Eneco voor optie 2 gaat? Tot 31-12 doortellen, dan salderen en dan pas terugleververgoeding middels twee tarieven?
Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Haal je deze informatie uit de (contract)voorwaarden? Ik bedoel.. Ik denk dat ze het anders doen, maar jouw manier is natuurlijk gunstiger voor de consument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tagor555
de Peer schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 21:58:
[...]

Dan gebruik je aanvullend de stroom van voor 5-9
De stroom welke je opgewekt hebt tot 5-9 wordt uitbetaald mits van toepassing. Na deze datum kun je je opgewekte stroom voor deze periode niet meer salderen wat ik begrepen heb in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Tagor555 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 22:20:
[...]

De stroom welke je opgewekt hebt tot 5-9 wordt uitbetaald mits van toepassing. Na deze datum kun je je opgewekte stroom voor deze periode niet meer salderen wat ik begrepen heb in dit topic.
Dat is onjuist. Het is wel zo dat het 9 cent tarief eerst gesaldeerd wordt. Maar daarna gewoon het 61 cent tarief.

Uitbetalen gebeurt sowieso niet. Pas bij je eindafrekening

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 31-08-2022 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

GioStyle schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 22:08:
[...]

Haal je deze informatie uit de (contract)voorwaarden? .
Ja en aanvullend de reacties van de klantenservice die hier geplaatst zijn. Hoe denk jij dat ze het doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
de Peer schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 22:24:
[...]

Ja en aanvullend de reacties van de klantenservice die hier geplaatst zijn. Hoe denk jij dat ze het doen?
Kale leveringstarieven salderen per tariefperiodes, belastingen (ode, energiebelasting, btw) per jaar.

Ik ben klant sinds 24-05, ik verwacht de volgende periodes:

Tariefperiode 1: 24-05 t/m 30-06
Tariefperiode 2: 01-07 t/m 04-09
Tariefperiode 3: 05-09 t/m 31-12
Tariefperiode 4: 01-01 t/m 23-05

Dan maak ik de aanname dat de tarieven per 01-01 gaan wijzigen. In mijn geval ga ik in elke periode netto terugleveren behalve in periode 3. Daar verwacht ik een verbruik van netto 100 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

GioStyle schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 22:44:
[...]

Kale leveringstarieven salderen per tariefperiodes, belastingen (ode, energiebelasting, btw) per jaar.

Ik ben klant sinds 24-05, ik verwacht de volgende periodes:

Tariefperiode 1: 24-05 t/m 30-06
Tariefperiode 2: 01-07 t/m 04-09
Tariefperiode 3: 05-09 t/m 31-12
Tariefperiode 4: 01-01 t/m 23-05

Dan maak ik de aanname dat de tarieven per 01-01 gaan wijzigen. In mijn geval ga ik in elke periode netto terugleveren behalve in periode 3. Daar verwacht ik een verbruik van netto 100 kWh.
OK. Eneco vertelde mij dat de tariefperiodes van 1 juli tot 1 januari zijn. Ook na de tlv wijziging. Omdat de tlv geen tarief is maar een vergoeding , is er dus ook geen nieuwe tariefperiode.

Als jouw lezing klopt, zou een extra wijziging op bijvoorbeeld 1 december betekenen dat ze dan binnen 1 maand salderen. Dat gaat wel erg ver, zelfs voor Eneco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
de Peer schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 22:52:
[...]

OK. Eneco vertelde mij dat de tariefperiodes van 1 juli tot 1 januari zijn. Ook na de tlv wijziging. Omdat de tlv geen tarief is maar een vergoeding , is er dus ook geen nieuwe tariefperiode.

Als jouw lezing klopt, zou een extra wijziging op bijvoorbeeld 1 december betekenen dat ze dan binnen 1 maand salderen. Dat gaat wel erg ver, zelfs voor Eneco.
Over je eerste punt valt nog wat voor te zeggen. Daar maak ik me eerlijk niet druk om. In mijn geval zou het dan puur administratief zijn. In periode 3 100 kWh kale leveringstarieven afrekenen is gelijk aan 100 kWh TLV uit periode 2. Levert onder aan de streep niets op, maar gaat ook niets kosten.

Het antwoord op je tweede punt: Ja, zo denk ik er over. Daarom zit ik hier met mijn vingers gekruist dat Eneco niet de tarieven gaat wijzigen voor 1 januari. "Ja, maar dan had je een maar ergens een jaarcontract moeten afsluiten," krijg ik dan te horen als ik dat koste wat kost wil voorkomen, maar een jaarcontract bij Innova was het enige alternatief..

Mijn plan is nu blijven zitten tot de tweede week van maart 2023. En dan weer even goed rondkijken. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tagor555
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nghhnhUjszRu9aOFGaoqN8gpVqE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Kkz4ZyIJfNtkSutQdbWoH0hL.png?f=fotoalbum_large

Zojuist deze mail verkregen, geen idee wat ik er mee moet? Zie geen wijziging in lvt en wanneer er gesaldeerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20:10
Tagor555 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 23:24:
[Afbeelding]

Zojuist deze mail verkregen, geen idee wat ik er mee moet? Zie geen wijziging in lvt en wanneer er gesaldeerd wordt.
Wel een verdubbeling van je stroomtarieven zeker 🥲

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• civspeler
de Peer schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 22:52:
[...]

En mij is telefonisch medegedeeld dat per 05-09 een nieuwe tariefperiode start, zodat de teruglevering tot die tijd nog met het oude tarief wordt afgerekend.

Ik moet er wel bij zeggen dat de betreffende klantenservice-medewerker niet echt de indruk gaf er veel verstand van te hebben. :')

• tomc0112
  • Laatst online: 08-04-2024
Even iets anders:

Stel we besluiten met zijn alle hier collectief bij Eneco op te stappen.
Het is een heel goed "zonne-jaar" geweest waarvan de meeste bij eneco een hele goede TLV hebben.
Door dit goede jaar heeft tot nu toe iedereen met panelen te veel terug geleverd ( dus niet enkel de mensen die over een heel jaar te veel terug leveren, maar ook de mensen die normaal ongeveer op 0 uit komen)
Dan moet eneco al deze mensen gaan uitbetalen als zijne terugleveren.

Zouden ze dan niet in de problemen komen?

Als voorbeeld, ik ben vanaf mei 2022 klant en heb op dit moment ongeveer 4000kw terug geleverd (welke ik normaal in de winter grotendeels zou opsalderen)
Dan kunnen ze dus enkel aan mij 4000kw x TLV (0.58cent en 0.36cent) +-1800€ uitbetalen.

5100wp 15x Trina 340wp + p370 & Se5000h / 4320wp 12 x jinko 360wp, S500b en se3680h

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

tomc0112 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 07:23:
Even iets anders:

Het is een heel goed "zonne-jaar" geweest waarvan de meeste bij eneco een hele goede TLV hebben.
Door dit goede jaar heeft tot nu toe iedereen met panelen te veel terug geleverd ( dus niet enkel de mensen die over een heel jaar te veel terug leveren, maar ook de mensen die normaal ongeveer op 0 uit komen)

Als voorbeeld, ik ben vanaf mei 2022 klant en heb op dit moment ongeveer 4000kw terug geleverd (welke ik normaal in de winter grotendeels zou opsalderen)
Dan kunnen ze dus enkel aan mij 4000kw x TLV (0.58cent en 0.36cent) +-1800€ uitbetalen.
het is een miljarden bedrijf, 1800 euro doet ook maal het aantal tweakers in dit topic niet heel erg zeer.

Maar waarschijnlijk is weg gaan zelfs gunstig voor ze omdat ze je dan geen dure stroom in de winter hoeven te leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

tomc0112 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 07:23:
Even iets anders:

Als je dat over Innova zegt kan ik er inkomen. Maar Eneco valt niet zomaar om hoor. En het aantal mensen met (fors) overschot en ook nog eens het juiste contract met hoge TLV is best laag.

En bedenk ook... alle mensen die niet opstappen maar zich rustig kaal laten plukken ;) daar verdienen ze juist erg veel aan.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 01-09-2022 08:46 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Eneco heeft niets, maar dan ook helemaal niets te klagen. De kosten van hun eigen groene stroom (die ze voornamelijk verkopen) is helemaal niet gestegen.
De verkoopprijs is x4 of x5 gegaan en mede daarom maken ze een miljarden winst. Toch willen ze van ons hun zonnestroom nog goedkoper door eenzijdig de tlv met 85% te verlagen.
Het is net Putin met z'n Nordstream 1 machtsspeeltje.
#boevenbende

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• civspeler
Het beste (en eigenlijk enige) machtsmiddel dat we hebben tegen Eneco, is imagoschade.

Stel dat het zover komt dat er een breed uitgemeten item hierover op TV bij Kassa of (nog beter) Radar zou komen, waarin Eneco volledig nat gaat. Dan hebben ze een groot probleem. Je zult ook zien dat ze dan wel ineens tot excuses, bloemetje, compensatie, etc. zullen overgaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
ursusMaritimus schreef op donderdag 1 september 2022 @ 08:45:
Eneco heeft niets, maar dan ook helemaal niets te klagen. De kosten van hun eigen groene stroom (die ze voornamelijk verkopen) is helemaal niet gestegen.
De verkoopprijs is x4 of x5 gegaan en mede daarom maken ze een miljarden winst. Toch willen ze van ons hun zonnestroom nog goedkoper door eenzijdig de tlv met 85% te verlagen.
Het is net Putin met z'n Nordstream 1 machtsspeeltje.
#boevenbende
En we gaan weer lekker ongefundeerd uitspraken lopen doen. Winst van Eneco over 2021 was 209 miljoen.

Kun je even met linkje komen waar de miljarden winst dan is?

• de Peer

de Peer

under peer review

civspeler schreef op donderdag 1 september 2022 @ 08:55:
Het beste (en eigenlijk enige) machtsmiddel dat we hebben tegen Eneco, is imagoschade.

Stel dat het zover komt dat er een breed uitgemeten item hierover op TV bij Kassa of (nog beter) Radar zou komen, waarin Eneco volledig nat gaat. Dan hebben ze een groot probleem. Je zult ook zien dat ze dan wel ineens tot excuses, bloemetje, compensatie, etc. zullen overgaan.
Inderdaad. Dat denk ik ook. Echter bedenk dat deze kwestie momenteel gevoelig ligt. Mensen die flinke bedragen binnen harken en dan gaan klagen dat het ietsje minder wordt. Dat is mogelijk de beeldvorming en daar gaat kassa zijn aandacht dan ook niet aan besteden. De minima ondersteunen krijgt meer aandacht.

Maar ik vind ook dat Eneco hier niet mee weg mag komen zonder imagoschade. Firma leugen en bedrog.

Ik ben ook oprecht benieuwd hoeveel mensen een brief hebben gehad met 'uw emailadres werkt niet dus we konden u niet bereiken'. Dat kun je toch niet volhouden als dat meer dan 50.000 mensen blijken te zijn :D .

Je wil ze gewoon ter verantwoording kunnen roepen. Dit is een hoge managementbeslissing geweest. Laat het ze maar uitleggen.
Die arme mensen van de klantenservice kunnen het ook niet helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

de Peer schreef op donderdag 1 september 2022 @ 09:07:
[...]

Opzich een prima moment om een andere werkgever te zoeken. :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• civspeler
twain4me schreef op donderdag 1 september 2022 @ 09:13:
[...]

Opzich een prima moment om een andere werkgever te zoeken. :9
Dat zou inderdaad wel een mooie manier zijn om dat bedrijf onderuit te halen: de slechtst betaalde medewerkers op de werkvloer ertoe overhalen om massaal afscheid te nemen van Eneco. Dan stort het bedrijf gewoon in en is het klaar.

• twain4me

twain4me

civspeler schreef op donderdag 1 september 2022 @ 09:19:
[...]

Dat zou inderdaad wel een mooie manier zijn om dat bedrijf onderuit te halen: de slechtst betaalde medewerkers op de werkvloer ertoe overhalen om massaal afscheid te nemen van Eneco. Dan stort het bedrijf gewoon in en is het klaar.
Het probleem is dat die branch geheel rot is van het gelieg over opzeggen van gascontracten via het gelieg over emailadressen tot het gelieg aan de deur als ze je wat willen verkopen. ze weten niet beter en ze doen het nagenoeg allemaal, men denkt volgens mij daadwerkelijk dat liegen bij hun werk hoort.
Het vervelende is als er een bedrijf opstaat met principes wordt het na een paar jaar gekocht door een van de grote jongens en ook besmet met hetzelfde lieg en bedrieg virus.

misschien moeten we chris oomen (vroeger van DSW) vragen een energieleverancier te worden, wat hij met principes heeft betekend in de wereld van zorgverzekeringen is aanzienlijk en hij is er daarnaast niet armer van geworden, dus het kan prima.

[ Voor 12% gewijzigd door twain4me op 01-09-2022 09:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomc0112
de Peer schreef op donderdag 1 september 2022 @ 08:43:
[...]

Als je dat over Innova zegt kan ik er inkomen. Maar Eneco valt niet zomaar om hoor. En het aantal mensen met (fors) overschot en ook nog eens het juiste contract met hoge TLV is best laag.

En bedenk ook... alle mensen die niet opstappen maar zich rustig kaal laten plukken ;) daar verdienen ze juist erg veel aan.
Dat laatste vind ik nog het ergste, veel mensen hebben niks in de gaten en zijn op de jaarafrekening pas de klos.

Overigens geld het niet voor mensen met (fors)overschot. Alle zonnepaneelbezitters hebben door de zomermaanden op dit moment vaak overschot welke ze in de wintermaanden terugsalderen naar +-0.
Meeste mensen leggen immers panelen exact voor het eigengebruik per jaar.
Inderdaad er is maar een relatief kleine groep welke over het jaar heen nog overschot heeft en dus netto terug levert.

Als je ook de groep mee telt welke dus exact op 0 uit komen normaal over een jaar heen, dan is het wel een grote groep die kan opstappen en dus uitbetaald moet worden.

Of zie ik dit verkeerd?

5100wp 15x Trina 340wp + p370 & Se5000h / 4320wp 12 x jinko 360wp, S500b en se3680h

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

de Peer schreef op donderdag 1 september 2022 @ 09:07:
[...]

Inderdaad. Dat denk ik ook. Echter bedenk dat deze kwestie momenteel gevoelig ligt. Mensen die flinke bedragen binnen harken en dan gaan klagen dat het ietsje minder wordt. Dat is mogelijk de beeldvorming en daar gaat kassa zijn aandacht dan ook niet aan besteden. De minima ondersteunen krijgt meer aandacht.

Maar ik vind ook dat Eneco hier niet mee weg mag komen zonder imagoschade. Firma leugen en bedrog.

Ik ben ook oprecht benieuwd hoeveel mensen een brief hebben gehad met 'uw emailadres werkt niet dus we konden u niet bereiken'. Dat kun je toch niet volhouden als dat meer dan 50.000 mensen blijken te zijn :D .

Je wil ze gewoon ter verantwoording kunnen roepen. Dit is een hoge managementbeslissing geweest. Laat het ze maar uitleggen.
Van 61,4 naar 9 zou ik toch niet met 'ietsje lager' aanduiden 8)7

Verder nog steeds niet gehoord. Zal alvast het bezwaarschrift volgens ACM template opstellen om de 5e te mailen naar die #boevenbende

• de Peer

de Peer

under peer review

ursusMaritimus schreef op donderdag 1 september 2022 @ 09:31:
[...]

Van 61,4 naar 9 zou ik toch niet met 'ietsje lager' aanduiden 8)7
I know, maar beeldvorming he. als je duizenden euro's binnenharkt wordt dat als exorbitant gezien, terwijl een paar honderd euro misschien nog net acceptabel is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zimonia2
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10-08 12:41
Eneco met al haar windmolens en panelen:

https://nos.nl/artikel/24...tanten-zon-en-windenergie

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
de Peer schreef op donderdag 1 september 2022 @ 09:34:
[...]

I know, maar beeldvorming he. als je duizenden euro's binnenharkt wordt dat als exorbitant gezien, terwijl een paar honderd euro misschien nog net acceptabel is.
Tja, TLV en saldering is in het leven geroepen ter compensatie van de (toendertijd) hogere productiekosten van groene stroom om zo duurzame energie te stimuleren.

Het is nooit bedoeld als verdienmodel waarin mensen binnen 1 a 2 jaar de investering terugverdienen en vervolgens vele duizenden euro's per jaar gaan verdienen.

Bovenstaande staat helemaal los van de praktijken van Eneco die schandalig zijn. Maar ja, al eerder gezegd: dat had iedereen kunnen weten gezien het optreden van Eneco bij het failliet gaan van WE.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

tomc0112 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 09:30:
[...]

Dat laatste vind ik nog het ergste, veel mensen hebben niks in de gaten en zijn op de jaarafrekening pas de klos.

Overigens geld het niet voor mensen met (fors)overschot. Alle zonnepaneelbezitters hebben door de zomermaanden op dit moment vaak overschot welke ze in de wintermaanden terugsalderen naar +-0.
Meeste mensen leggen immers panelen exact voor het eigengebruik per jaar.
Inderdaad er is maar een relatief kleine groep welke over het jaar heen nog overschot heeft en dus netto terug levert.

Als je ook de groep mee telt welke dus exact op 0 uit komen normaal over een jaar heen, dan is het wel een grote groep die kan opstappen en dus uitbetaald moet worden.

Of zie ik dit verkeerd?
Dat klopt inderdaad. Ik denk dat Eneco daar ook bang voor geweest is. Dat mensen het verkeerd interpreteren, en dan juist doordat ze opzeggen overschot hebben, dat uitgekeerd moet worden.

Ik had de management vergadering hierover wel willen zien, met de scenario's die dan op tafel liggen:

A. We wijzigen niets, het is al bijna winter.
B. 5 september terug naar 9 cent, maar we gaan niet actief informeren
C. 5 september terug naar 9 cent, we informeren alleen mensen met veel overschot
D. 5 september terug naar 9 cent, we informeren in eerste instantie niemand. Zeg maar dat hun emailadres niet werkt
E. 5 september terug naar 9 cent, We informeren 10% van de mensen op tijd, even kijken hoe dit valt en of we niet gecanceld worden.

Ik denk serieus dat ze dus eerst 10% van de klanten geinformeerd hebben, vervolgens het (opzeg) gedrag van die klanten geanalyseerd hebben, om vervolgens de andere 90% al dan niet te informeren. Op die manier hebben ze nog wat controle en kan een foute beslissing nog gecorrigeerd worden.

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 01-09-2022 09:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
jeroenkb schreef op donderdag 1 september 2022 @ 09:40:

Tja, TLV en saldering is in het leven geroepen ter compensatie van de (toendertijd) hogere productiekosten van groene stroom om zo duurzame energie te stimuleren.

Het is nooit bedoeld als verdienmodel waarin mensen binnen 1 a 2 jaar de investering terugverdienen en vervolgens vele duizenden euro's per jaar gaan verdienen.
Op dit moment is iedere kWh uit PV ongeveer 2 kWh minder gas. Laten we nu net een enorm te kort hebben aan gas.

Dus je kan wel negatief doen over PV eigenaren die nu goed verdienen (natuurlijk wordt de gas sector die nu enorm veel verdient niet genoemd), maar die PV eigenaren zorgen ervoor dat we netto meer kunnen doen met het schaarse gas.

• jeroenkb
  • Niet online
phicoh schreef op donderdag 1 september 2022 @ 09:57:
[...]

Op dit moment is iedere kWh uit PV ongeveer 2 kWh minder gas. Laten we nu net een enorm te kort hebben aan gas.

Dus je kan wel negatief doen over PV eigenaren die nu goed verdienen (natuurlijk wordt de gas sector die nu enorm veel verdient niet genoemd), maar die PV eigenaren zorgen ervoor dat we netto meer kunnen doen met het schaarse gas.
Ik doe niet zozeer negatief over PV eigenaren die goed verdienen; ik stel alleen vast dat het goed verdienen nooit de bedoeling is geweest van de maatregelen die ze gebruiken om goed te verdienen (als Putin zich had gedragen dat hadden we sowieso niet over TLV van 60 cent gesproken)

Merendeel van de PV eigenaren zal net zijn eigen gebruik kunnen salderen en is niet bezig met optimaliseren van zijn TLV of een SAP aansluiting realiseren. Dat maakt Tweaker juist zo leuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

jeroenkb schreef op donderdag 1 september 2022 @ 08:57:
[...]

En we gaan weer lekker ongefundeerd uitspraken lopen doen. Winst van Eneco over 2021 was 209 miljoen.

Kun je even met linkje komen waar de miljarden winst dan is?
Die winst is nadat ze zich hebben ingekocht in een aantal windparken en hebben geïnvesteerd in nieuwe opwek capaciteit.

Dat is in principe natuurlijk iets wat we ook zouden moeten willen maar geeft wel een vertekend beeld als je slechts naar de winst in een bepaald jaar kijkt.

De total assets zijn van 6,2 naar 9,8 miljard gegaan in een jaar. Dat met je wel even in ogenschouw nemen.

Als ze nog meer windparken hadden gebouwd in een jaar of nog meer windparken hadden gekocht hadden ze zelfs negatief kunnen uitkomen qua winst.

Je gaat een beetje te kort door de bocht door alleen naar de winst te kijken.

• tomc0112
de Peer schreef op donderdag 1 september 2022 @ 09:40:
[...]

Dat klopt inderdaad. Ik denk dat Eneco daar ook bang voor geweest is. Dat mensen het verkeerd interpreteren, en dan juist doordat ze opzeggen overschot hebben, dat uitgekeerd moet worden.

Ik had de management vergadering hierover wel willen zien, met de scenario's die dan op tafel liggen:

A. We wijzigen niets, het is al bijna winter.
B. 5 september terug naar 9 cent, maar we gaan niet actief informeren
C. 5 september terug naar 9 cent, we informeren alleen mensen met veel overschot
D. 5 september terug naar 9 cent, we informeren in eerste instantie niemand. Zeg maar dat hun emailadres niet werkt
E. 5 september terug naar 9 cent, We informeren 10% van de mensen op tijd, even kijken hoe dit valt en of we niet gecanceld worden.

Ik denk serieus dat ze dus eerst 10% van de klanten geinformeerd hebben, vervolgens het (opzeg) gedrag van die klanten geanalyseerd hebben, om vervolgens de andere 90% al dan niet te informeren. Op die manier hebben ze nog wat controle en kan een foute beslissing nog gecorrigeerd worden.
Zou inderdaad zomaar kunnen dat ze dat als beleid hebben bedacht. O-)
Toch denk ik dat we als "klant" meer invloed kunnen hebben dan we denken.
20% van de nederlanders heeft zonnepanelen tegenwoordig. Als 20% van je klanten opstapt en uitbetaald moet worden vraag ik me af of dat wel goed komt voor ze. Maargoed je krijgt nooit al die mensen natuurlijk mee 8)7

• jeroenkb
  • Niet online
Indoubt schreef op donderdag 1 september 2022 @ 10:12:
[...]

Die winst is nadat ze zich hebben ingekocht in een aantal windparken en hebben geïnvesteerd in nieuwe opwek capaciteit.

Dat is in principe natuurlijk iets wat we ook zouden moeten willen maar geeft wel een vertekend beeld als je slechts naar de winst in een bepaald jaar kijkt.

De total assets zijn van 6,2 naar 9,8 miljard gegaan in een jaar. Dat met je wel even in ogenschouw nemen.

Als ze nog meer windparken hadden gebouwd in een jaar of nog meer windparken hadden gekocht hadden ze zelfs negatief kunnen uitkomen qua winst.

Je gaat een beetje te kort door de bocht door alleen naar de winst te kijken.
Fair point.

Echter ik vermoed dat een aantal tweakers die het continue heeft over boevenbende en miljardenwinsten er vooral vanuit gaan dat al dat geld naar aandeelhouders en het management gaan en niet naar groene investeringen (waar we later de voordelen van hebben)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

jeroenkb schreef op donderdag 1 september 2022 @ 10:17:
[...]

Fair point.

Echter ik vermoed dat een aantal tweakers die het continue heeft over boevenbende en miljardenwinsten er vooral vanuit gaan dat al dat geld naar aandeelhouders en het management gaan en niet naar groene investeringen (waar we later de voordelen van hebben)
Helemaal waar.

Als we een beetje reductie van fossiel willen hebben zijn die investeringen in duurzame productie hard nodig.

Zowel in windparken van Eneco als in PV installaties op het dak van particulieren. We hebben beide nodig.

• michi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18-02 05:14
Ben niet geïnformeerd en lever toch al zo een gemiddeld 800kwh terug per maand. Ben was klant sinds februari. Kun je dan zonder boetes alles opzeggen? zoek ik wel weer een nieuwe leverancier. nog tips voor leveranciers met betere terugleverprijzen?

[ Voor 12% gewijzigd door michi op 01-09-2022 11:17 ]

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 13-09 16:22
Ik probeer een tussentijdse nota op te vragen maar wordt iedere keer geweigerd.. Wat is jullie reden voor opvraging? Diverse redenen opgenoemd maar bij iedere medewerker (telefonisch) wordt ik tegengesproken dat dat geen reden is.

• phicoh
jeroenkb schreef op donderdag 1 september 2022 @ 10:03:
[...]

Ik doe niet zozeer negatief over PV eigenaren die goed verdienen; ik stel alleen vast dat het goed verdienen nooit de bedoeling is geweest van de maatregelen die ze gebruiken om goed te verdienen (als Putin zich had gedragen dat hadden we sowieso niet over TLV van 60 cent gesproken)

Merendeel van de PV eigenaren zal net zijn eigen gebruik kunnen salderen en is niet bezig met optimaliseren van zijn TLV of een SAP aansluiting realiseren. Dat maakt Tweaker juist zo leuk.
De TLV heeft geen doel. Er staat alleen in de wet dat er een redelijke vergoeding gegeven moet worden. Wat dat is wordt nadrukkelijk niet bepaald.

Voor mensen met een SAP zal dat niet echt een probleem zijn, die schakelen zo naar een andere leverancier. Het kost hoogstens een paar weken opbrengst vanwege de tijd die nodig is om een nieuwe leverancier actief te krijgen.

Voor mensen die salderen en terugleveren is de situatie veel vervelender. Daar maakt Eneco misbruik van de situatie dat overgaan naar een nieuwe leverancier erg onvoordelig is. 'Voordeel' is wel dat die groep de duurste klanten zijn voor Eneco als ze tijdens de winter blijven.

Ik denk dat Eneco op dit moment heel veel stroom inkoopt, ook midden op de dag, voor veel meer dan 9 cent. Dus van een redelijke vergoeding is geen sprake.

Eneco heeft geen moeite om partijen met veel markt macht (zoals gas) veel te betalen, maar kleine partijen zonder macht mogen niets verdienen en moeten het doen met 9 cent.

• padoempats
michi schreef op donderdag 1 september 2022 @ 11:08:
Ben niet geïnformeerd en lever toch al zo een gemiddeld 800kwh terug per maand. Ben was klant sinds februari. Kun je dan zonder boetes alles opzeggen? zoek ik wel weer een nieuwe leverancier. nog tips voor leveranciers met betere terugleverprijzen?
Zou eerst eens uitrekenen hoeveel je gaat verbruiken tussen 5 sept en februari en of je dus in die periode niet een netto gebruiker wordt. Ik heb tussen maart en nu elke maand zo'n 2000 kWh teruggeleverd, maar tussen 5 sept en maart word ik uiteindelijk toch een netto verbruiker. Door over te stappen heb mis ik een potentieel zomersaldo om nog aan te komen mocht ik van de winter toch meer kWhs gaan verbruiken als onverwacht de WP bijv toch eerder binnenkomt. Het kan voor velen zonde zijn om nu over te stappen en met geen enkel 'salderingsbuffer' de winter in te gaan. De opwek gaat vanaf nu hard kelderen.

• Fredericm
Als je nu opzegt heb je tenminste het geld binnen

• padoempats
Fredericm schreef op donderdag 1 september 2022 @ 12:37:
Als je nu opzegt heb je tenminste het geld binnen
Dat is inderdaad het korte termijn voordeel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mika7
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 14-09 00:07
de Peer schreef op donderdag 1 september 2022 @ 09:34:
[...]

Als je duizenden euro's binnen kunt harken moet je ook tig duizenden vooruit investeren. Jij weet dat natuurlijk maar b.v. bij nu/nl forum zit veel afgunstig volk met 0 of halve kennis van zaken, die denken dat geld gratis aan bomen groeit!

• jeroenkb
  • Niet online
Mika7 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 12:56:
[...]

Als je duizenden euro's binnen kunt harken moet je ook tig duizenden vooruit investeren. Jij weet dat natuurlijk maar b.v. bij nu/nl forum zit veel afgunstig volk met 0 of halve kennis van zaken, die denken dat geld gratis aan bomen groeit!
Niemand hier wist 2 jaar geleden dat de kWh prijs richting de euro zou gaan en er TLV's van 60 cent zouden zijn. Helemaal niemand. Dus al die investeringen zijn gedaan op basis van TLV van misschien 9 cent en een terugverdientijd van 10 jaar of whatever.

Vooral door het gedrag van Rusland in aanloop naar en na de oorlog zijn de prijzen gestegen.

En nu roepen we met zijn allen dat de energiebedrijven profiteurs zijn?

Maar wat zijn dan de TLV verdieners dan?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• niels11
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:08
libo1949 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:38:
[...]

Ik denk dat dit onderwerp inderdaad beter past in het "Eneco snoeit in teruglevering" topic. Deze 2 topics lopen nogal door elkaar en misschien kan de moderator dit verplaatsten.

Er komen hier heel veel meningen langs (want we zijn allemaal juristen in spé) maar wat mag Eneco nu wel of niet in juridische zin. Paar voorbeelden:
- Mag men de tlv zo maar aanpassen en moeten ze een early warning geven en zo ja, hoe lang?
- Is de tlv een tarief dat vastligt in een contract of een vergoeding die men zo kan wijzigen?
- Is 10 dagen van te voren aankondigen redelijk of moet dit ministens 30 dagen zijn? Zegt de wet hier iets over?
- Heeft Eneco de plicht om hun klanten hiervan schriftelijk en persoonlijk op de hoogte te stellen? En wat als je als klant niet geïnformeerd bent door Eneco? Kan je dit dan aanvechten?
- Wat zijn onze juridische mogelijkheden als klant? En hoe pak je dit eventueel aan?

Ik denk dat dit de belangrijkste punten zijn
Hier even verder. Ook in aanvulling op het bericht van @cryptapix. Ik ben ook een jurist, maar heb verder geen verstand van consumentenrecht.

Wat onze juridische mogelijkheden zijn?

Als je je individuele zaak opgelost wil zien:
1. Er met Eneco proberen uit te komen, bijvoorbeeld door te laten weten dat het het je het niets eens bent met de afrekening.
2. Naar de geschillencommissie gaan.
3. Naar de kantonrechter gaan.
4. Als je een rechtsbijstandsverzekering hebt het daar melden. Als het om een relatief laag bedrag gaat, betalen sommige verzekeringen het liever uit dan ze gaan procederen.

Als je je ergert aan de handelswijze van Eneco:
1. Een melding maken bij ACM, zij kunnen Eneco bijvoorbeeld waarschuwen en/of een boete opleggen als zij het consumentenrecht overtreden.
2. Een handhavingsverzoek bij ACM indienen

Een advocaat is niet verplicht bij geschillencommissie of de kantonrechter. De rechter is bovendien unierechtelijke verplicht om ambtshalve te toetsen aan Europees cnsumentenbeschermingsrecht en de geschillencommissie is onlangs door de rechter op de vingers getikt omdat zij niet ambtshalve had getoest.

Inhoudelijk heb ik niet zoveel toe te voegen aan het bericht van @cryptapix, behalve dat In de literatuur wordt vermeld dat rechtspraak kritisch is op het wijzigen van voorwaarden.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik heb zelf overigens nog geen bericht ontvangen van Eneco. En nee, mijn (digitale) brievenbus is niet kapot.

• Mika7
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 14-09 00:07
jeroenkb schreef op donderdag 1 september 2022 @ 13:03:
[...]

Niemand hier wist 2 jaar geleden dat de kWh prijs richting de euro zou gaan en er TLV's van 60 cent zouden zijn. Helemaal niemand. Dus al die investeringen zijn gedaan op basis van TLV van misschien 9 cent en een terugverdientijd van 10 jaar of whatever.

Vooral door het gedrag van Rusland in aanloop naar en na de oorlog zijn de prijzen gestegen.

En nu roepen we met zijn allen dat de energiebedrijven profiteurs zijn?

Maar wat zijn dan de TLV verdieners dan?
Heb ik ergens hier geroepen dat energiebedrijven profiteurs zijn? het zijn wel kapitalisten dat is in principe ook oké.

Ik ben sinds Juli bij Eneco en ze hebben mij toen gelokt met 'n hoge Tlv, nu ruim 1 maand later rennen ze naar de media en roepen ze dat de Tlv omlaag moet bij overschot klanten en wel binnen 10 dagen. Vind jij dat normaal zoiets? (die oorlog is al sinds Feb aan de gang, hun inkoop risico taak)

Ik vind het vreemd dat jij dit soort praktijken van energiebedrijven hier loopt te bagatelliseren, werk jij voor hun? ;)
Pagina: 1 ... 11 ... 32 Laatste