NileZ_ schreef op donderdag 1 september 2022 @ 15:32:
Ze gaan het niet doen als je geld tegoed hebt van ze en niet minstens 80 dagen geleverd krijgt van ze.
Van die 80 dagen kon ik overigens niks vinden. In het verleden ook een tussentijdse nota gehad en toen was ik ook geen 80 dagen klant.
Maar goed het geld verdampt niet ofzo.
Uiteindelijk hebben ze gewoon liever dat je opzegt.
Weet nog niet of ik ze dat gun..
en
Als je denkt dat je tekort komt, stuur je hen toch gewoon een nota?
Volgens de algemene voorwaarden eneco 2017 (en ook gewoon volgens Nederlands recht) heb je recht op een schadevergoeding als je schade hebt en dat door hen komt.
Ik heb de brief al klaarliggen voor het geval ik te weten kom dat mijn TLV naar 9 cent gaat, want een mail van Eneco heb ik nog steeds niet.
Het eenzijdig wijzigen van productvoorwaarden, daarbij of ik van tevoren ben geïnformeerd of dat ik er bij toeval achter kom, vind ik een onrechtmatige daad.
Dat ik daardoor minder TLV krijg is mijn schade minimaal €33,30 per 30 dagen plus wettelijke rente.
Daarnaast eis ik dat zij zich houden aan de afgesproken tarieven in het jaarcontract plus de 3 voorwaarden-documenten (ingebrekestelling volg evt daarna nog):
- Algemene Voorwaarden Eneco 2017 voor de levering van elektriciteit en gas aan kleinverbruikers;
- Kwaliteitscriteria Eneco 2013; en
- Voorwaardenoverzicht Eneco Consumenten (20 april 2020).
Algemene Voorwaarden Eneco 2017
Volgens artikel 4.2 ontvang ik de afgesproken terugleververgoeding. Andere afspraken gelden volgens artikel 1.5 pas als er een wettelijke basis is of als ik aangeef dat ik het eens ben met andere afspraken. We hebben immers een overeenkomst volgens artikel 2.1.
Ze mogen daarentegen altijd de Algemene Voorwaarden Eneco 2017 wijzigen volgens artikel 19.1.
Ze hebben de Algemene Voorwaarden Eneco 2017 niet gewijzigd. Ze houden zich niet aan de overeenkomst waardoor ik schade heb. Dit is hen te verwijten, zie artikel 17.1.
Kwaliteitscriteria Eneco 2013
In deze voorwaarden wordt alleen maar de klachtafhandeling beschreven.
Voorwaardenoverzicht Eneco Consumenten (20 april 2020)
De terugleververgoeding wordt in artikel 3.0 geregeld. Deze is na saldering even hoog als het normaaltarief per Kwh exclusief btw, opslag duurzame energie, energiebelasting en vaste leveringskosten. Ze hebben geen bijzondere positie als energieleverancier. Dit is te lezen in de gedragscode, waarnaar ze verwijzen in artikel 6.2. Ze kunnen het Voorwaardenoverzicht Eneco Consumenten en genoemde tarieven alleen wijzigen als er wettelijke basis of besluit van de overheid is, zoals te lezen in artikel 7.5. Ze hebben niet aangetoond op welke basis de voorwaarden veranderen.
Mijn conclusie
Er is geen grond waarop ze rechtmatig en eenzijdig het leveringstarief kunt wijzigen bij een contract met vaste einddatum.
Ik verwijt ze sowieso dat ze misbruik maken van de bijzonder positie die ze tegenover mij innemen en dit strookt geenszins met de gedragscode waar zij zich aan dienen te houden volgens artikel 8.1 van Gedragscode Consument en Energieleverancier 2020.
Ze wijzigen onrechtmatig het Voorwaardenoverzicht Eneco Consumenten en hierdoor lijd ik financiële schade.
Maak ik veel kans? Mooi verhaal, maar nee.
[
Voor 0% gewijzigd door
Chewmonkey op 01-09-2022 16:47
. Reden: Verduidelijkt: een mail van Eneco heb ik nog steeds niet ]
24x 380Wp oost-west, Marstek E 5.12, MGzs2019, NibeF130 met lekkere geknutsel om hem hybride op cv te zetten. Gas: 200m3 stroom: ruim voldoende ;)