Eneco snoeit in terugleververgoeding

Pagina: 1 ... 12 ... 32 Laatste
Acties:

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07:43
jeroenkb schreef op donderdag 1 september 2022 @ 13:03:
En nu roepen we met zijn allen dat de energiebedrijven profiteurs zijn?

Maar wat zijn dan de TLV verdieners dan?
Er zijn veel profiteurs in Nederland, inclusief de meeste mensen met TLV (er zijn natuurlijk deze zomer ook zonnepanelen gelegd, vaak tegen veel hogere kosten dan daarvoor, of op onhandige plekken zoals een dak op het noorden).

Bijna iedereen probeert te profiteren. Er gaat niemand z'n huis voor een redelijke winst marge verkopen als dat ver onder de marktprijs ligt.

Normaal is het een taak van de overheid om dat extra geld af te romen, d.m.v. belastingen etc. Probleem is natuurlijk dat er heel veel nauwelijks belast wordt.

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Mika7 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 13:13:
[...]

Heb ik ergens hier geroepen dat energiebedrijven profiteurs zijn? het zijn wel kapitalisten dat is in principe ook oké.

Ik ben sinds Juli bij Eneco en ze hebben mij toen gelokt met 'n hoge Tlv, nu ruim 1 maand later rennen ze naar de media en roepen ze dat de Tlv omlaag moet bij overschot klanten en wel binnen 10 dagen. Vind jij dat normaal zoiets? (die oorlog is al sinds Feb aan de gang, hun inkoop risico taak)

Ik vind het vreemd dat jij dit soort praktijken van energiebedrijven hier loopt te bagatelliseren, werk jij voor hun? ;)
Nee hoor. Ik werk niet bij ze. En Eneco zijn boeven.

Je reageert alleen nu met andere argumenten op mijn tekst.
Mijn tekst was als reactie op jouw stelling dat overige nederlanders jaloers zijn en dat ze maar hadden moeten investeren. Dan hadden ze nu ook geld kunnen verdienen.

Mijn stelling was (en is) dat al die mensen die nu heel veel geld verdienen dit niet doen door een bewuste keus in hun investering (want die is gedaan vóór deze prijsstijgingen) maar door mazzel door de oorlog.

En in de pers / media wordt zeker gesproken over het profiteren van de energiebedrijven door de oorlog.
En in het verlengde daarvan profiteren de TLV mensen daar ook van. En dat verklaart voor een deel de reactie van andere mensen op het veel geld verdienen door TLV

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

[...]

Niemand hier wist 2 jaar geleden dat de kWh prijs richting de euro zou gaan en er TLV's van 60 cent zouden zijn. Helemaal niemand. Dus al die investeringen zijn gedaan op basis van TLV van misschien 9 cent en een terugverdientijd van 10 jaar of whatever.

Vooral door het gedrag van Rusland in aanloop naar en na de oorlog zijn de prijzen gestegen.

Ik weet niet waarom je zo hakt op mensen die aan TLV verdienen. Het totaal in Nederland is een druppel op een gloeiend plaat.

Maar dat Eneco even 3,5 miljard aan assets heeft bijgeschreven in een jaar tijd moet even naar de achtergrond

Schiet mij maar lek 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Indoubt schreef op donderdag 1 september 2022 @ 13:19:
[...]

Ik weet niet waarom je zo hakt op mensen die aan TLV verdienen. Het totaal in Nederland is een druppel op een gloeiend plaat.

Maar dat Eneco even 3,5 miljard aan assets heeft bijgeschreven in een jaar tijd moet even naar de achtergrond

Schiet mij maar lek 8)7
Er werd gesteld dat mensen jaloers zijn op TLV, terwijl TLV-ers gewoon slim waren met investeren.

En dat is niet waar. Net zoals Eneco etc profiteren van hoge tarieven door voornamelijk de oorlog in Rusland doen TLV-ers dat ook.

Is geen mening; feitelijke constatering

Doe er mee wat je wilt; verklaart voor mij in ieder geval waarom mensen ook negatief zijn over TLV op dit moment

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• phicoh
jeroenkb schreef op donderdag 1 september 2022 @ 13:22:
Doe er mee wat je wilt; verklaart voor mij in ieder geval waarom mensen ook negatief zijn over TLV op dit moment
Mensen met TLV hebben geinvesteerd in groene energie terwijl de rest van Nederland bezig was met de
derde vakantie, een nieuwe keuken, etc.

Natuurlijk heeft die groep nu geluk. Maar ze hebben geinvesteerd in een tijd dat het rendement op PV helemaal niet absurd hoog was.

Klinkt meer als afgunst dat investeren in groen nu opeens waardevol blijkt te zijn.

• jeroenkb
  • Niet online
phicoh schreef op donderdag 1 september 2022 @ 13:31:
[...]

Mensen met TLV hebben geinvesteerd in groene energie terwijl de rest van Nederland bezig was met de
derde vakantie, een nieuwe keuken, etc.

Natuurlijk heeft die groep nu geluk. Maar ze hebben geinvesteerd in een tijd dat het rendement op PV helemaal niet absurd hoog was.

Klinkt meer als afgunst dat investeren in groen nu opeens waardevol blijkt te zijn.
Grotendeel eens. Heb zelf ook jaren terug groen geinvesteerd.

Sentiment gaat nu vooral over de 'over' winsten die nu geboekt worden door extreme prijzen door de oorlog in Oekranie. Heeft niets meer met groen investeren te maken.

Zij discussie: er wordt in EU gesproken om de koppeling tussen gas en elektriciteit prijzen los te laten, omdat de gasprijs nu de elektriciteit prijs kunstmatig mee omhoog trekt. Zou je in 1 keer weer richting de 30 cent per Kwh gaan of zoiets
Waarmee de Commissie precies gaat komen, is nog niet duidelijk, maar de richting waarin ze denkt wel. Op de Europese energiemarkt wordt de prijs van elektriciteit momenteel bepaald door de laatste prijs die betaald wordt voor stroom om aan de totale vraag te voldoen – en in veel gevallen wordt dat laatste beetje stroom met gascentrales opgewekt, omdat het de duurste ‘grondstof’ is. De gasprijs - die nu ruim elf keer zo hoog is als een jaar geleden - heeft zo een gigantische invloed op de elektriciteitsprijs in Europa. Ook stroom die opgewekt is met bijvoorbeeld (veel) goedkopere wind-, zonne-, of kernenergie wordt nu dus verkocht tegen de fiks hogere, door gas beïnvloede prijs. In feite rijzen de elektriciteitsrekeningen van huishoudens in landen waar men een stuk minder afhankelijk van fossiel gas is hierdoor onnodig de pan uit, zeggen voorstanders van het doorbreken van de ‘koppeling’, zoals Spanje, Portugal, Italië en België.

[ Voor 33% gewijzigd door jeroenkb op 01-09-2022 13:44 ]

• NileZ_
  • Laatst online: 00:10
Wat een partij is het toch. Klacht nummer 3 inmiddels officieel ingediend.

Tussentijdse nota aangevraagd (Was ook toegezegd) en krijg nu te horen dat die niet opgemaakt wordt vanwege geen 80 leverdagen.
Natuurlijk volstrekte willekeur want ik durf te wedden dat als je netto moet betalen die tussentijdse nota heus geen probleem zou zijn.
Ze willen natuurlijk gewoon dat je dan maar opzegt en vertrekt in plaats van uitbetalen en dat we blijven zitten om te salderen.
Was te verwachten, maar mijn god wat een club zeg. Ik overweeg om alsnog te blijven zitten en de laatste 4 maanden met elkaar weg te salderen.

Overstappen naar een andere partij die vervolgens ook de TLV gaat veranderen binnen een paar weken forceert daarmee ook een nieuwe tariefsperiode. Waarmee salderen van november en december een stuk moeilijker gemaakt wordt. Lekker dan met een afnametarief van meer dan een euro. Boefjes.
Zolang dat mag kunnen ze alsnog doen wat ze willen.

• phicoh
jeroenkb schreef op donderdag 1 september 2022 @ 13:38:
Sentiment gaat nu vooral over de 'over' winsten die nu geboekt worden door extreme prijzen door de oorlog in Oekranie. Heeft niets meer met groen investeren te maken.

Zij discussie: er wordt in EU gesproken om de koppeling tussen gas en elektriciteit prijzen los te laten, omdat de gasprijs nu de elektriciteit prijs kunstmatig mee omhoog trekt. Zou je in 1 keer weer richting de 30 cent per Kwh gaan of zoiets
'Groen' investeren is natuurlijk veel breder alleen CO2 uitstoot. Dan krijgen we nu minder gas uit Rusland, maar dat gaan we dan weer compenseren met gas uit Qatar. Fossiele brandstoffen komen vaak uit rare landen. Die markt reageert vaak raar. Met plotselinge hoge prijzen. Dus lokaal energie produceren is goed. Er zijn genoeg stemmen om bijv. op grote schaal waterstof uit Qatar te halen.

Dus iemand die juist lokaal investeert, moet die dan ook de vruchten kunnen plukken als het internationaal mis gaat.

Ik snap die ontkoppeling niet helemaal.

Stel 1 kWh uit gas kost 1 euro, en 1 kWh uit PV kost 10 cent.

Op dit moment vraagt de aanbieder met PV 10 cent en krijgt 1 euro vanwege die koppeling. Maar niets staat de aanbieder van PV in de weg om gewoon 95 cent te vragen. Dan krijgt diegene 95 cent, want iedereen koopt natuurlijk eerst PV voor 95 cent voordat ze elektra uit gas kopen voor 1 euro.

Het zou anders zijn als de EU producenten een maximum vraagprijs op zou leggen, maar dan wordt het wel een heel raar verhaal. Krijgt dan de supermarkt ook een maximum prijs? Krijgt ieder bedrijf in de gas keten een eigen maximum prijs?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tss68nl
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-05 23:55
Sebazzz schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 13:47:
Precies! Elke kW die ik niet verbruik, wordt verderop in de straat verbruikt. Voor elke kW die opwek kan de gascentrale iets minder hard de buffers belasten die we nodig zullen hebben als Poetin de gaskraan dichtdraait. Stroom is nu ook schaars, mits er vooruit gedacht wordt.
Dat is echt de omgekeerde wereld. Elke kW die jij teruglevert is maar een bepaald bedrag waard, afhankelijk van het moment van de dag. Eneco wil namelijk als het zonnig is helemaal jouw kW niet afnemen/kopen, want als ze die kW op de internationale markt inkopen dan zijn ze minder kwijt.

Dus de realiteit is dat je kW simpelweg gewoon minder waard is. Nu is €0.09 wel echt schofterig te laag, maar dat is momenteel de energiemarkt: energiemaatschappijen knijpen hun klanten uit en kopen voor een schijntje de stroom in, zodat ze met goede winst kunnen doorverkopen. Dat is nooit anders geweest. Voorheen waren de TLV's ook laag, en de marktprijs ook laag.... en brachten ze je wel €0.21 in rekening. Het vermogen van die maatschappijen en alle medewerkers moet ergens van betaald worden.

Gezien de huidige inflatie van 14% en de bizar steile daling van koopkracht kan je je borst nat maken: we gaan een hele hele diepe recessie tegemoet waarin je geld en bezittingen qua waarde gedecimeerd worden. Het is ieder voor zich, en als Eneco je kan uitkleden dan zullen ze het niet laten. Hetzelfde voor ieder ander bedrijf: het is overleven en pakken wat je pakken kan voor het te laat is. Het economische klimaat is bezig met omslaan, en als je dit al onrechtvaardig vindt..... dan ga je een zwaar jaar tegemoet :)

Je kan in je handjes knijpen als je voldoende panelen hebt liggen om je eigen verbruik te salderen, en de toezegging dat we nog 2 jaar volledig mogen salderen. Dan kunnen de prijzen alles doen, maar kan Eneco je iig niet compleet uitkleden in de komende 2 jaar. Wees blij, er zijn veel mensen die die luxe niet hebben.

Maar goed verdienen aan de TLV? Dat is wel afgelopen. Wellicht dat je her en der wat kruimels kan sprokkelen door contracten te hoppen, maar ik blijf gewoon lekker een paar jaar salderen en zie wel hoe we uit de crisis/recessie komen. :)

KNX Huisautomatisering - DMX Lichtsturing

• Mika7
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 14-09 00:07
[...]

Er werd gesteld dat mensen jaloers zijn op TLV, terwijl TLV-ers gewoon slim waren met investeren.

En dat is niet waar. Net zoals Eneco etc profiteren van hoge tarieven door voornamelijk de oorlog in Rusland doen TLV-ers dat ook.

Jij stelt mijn opmerking erg generaliserend, ik weet ook wel dat velen dat niet kunnen door hun woonomstandigheid en financiën. Maar voor die dat wel kunnen en niks doen behalve klagen geld mijn opmerking.
Of topic,
Overigens heeft men in NL wel veel stookgeld over voor andere dingen zoals onzinnig heen en weer kachelen met aka de heilige olie koe. en dure sigaretten paffen. mag wel 's gezegd worden in zielig arm Nederland. (ik adresseer die nu/nl klagers)

We zijn lange tijd verwend geweest met lage energiekosten, die tijden zijn nu voorbij dat ons gehele energie netwerk zich verrijkt heeft aan 'n crimineel Russisch regime.

Mbt Tlv, iemand die veel geïnvesteerd heeft in zonnepanelen neemt 'n behoorlijk risico en als je dat doet mag je ook wat verdienen, omdat het risico zomaar omgekeerd kan zijn. Its callled business, niks verkeerd mee.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• tss68nl
Niemand hier wist 2 jaar geleden dat de kWh prijs richting de euro zou gaan en er TLV's van 60 cent zouden zijn. Helemaal niemand. Dus al die investeringen zijn gedaan op basis van TLV van misschien 9 cent en een terugverdientijd van 10 jaar of whatever.

Vooral door het gedrag van Rusland in aanloop naar en na de oorlog zijn de prijzen gestegen.

Dat is niet helemaal waar. Niet iedereen wist dit. Maar mensen die aan de energietransitie werken roepen dit al jaren. Ik zal je uitleggen hoe ze dat al jaren weten.

Het staat al jaren buiten kijf dat gasverbruik verminderd moet worden, en er andere bronnen aangesproken moeten worden. De andere bronnen gaan niet ineens goedkoper worden, en dus moet gas significant duurder worden. Dat daar nu versneld een crisis voor wordt misbruikt als kapstok wil niet zeggen dat het niet voorspeld was. Het was alleen afwachten wanneer, en dat is nu.

Het probleem zit hem vervolgens in hoe onze energiemarkt werkt. Men voorspelt de energievraag per dag en per uur en vervolgens mogen aanbieders daar op inschrijven: hoeveel MWh tegen welke prijs. Uit die inschrijvingen worden de goedkoopste aanbieders bij elkaar opgeteld die nodig zijn om aan de totale vraag te voldoen, en die mogen de stroom leveren.
Echter de prijs, wordt bepaald door de duurste leverancier in die mix. Iedereen in de leverende groep krijgt vervolgens de prijs van de duurste leverancier die nodig is om aan de vraag te voldoen.

Omdat op heel veel momenten van de dag, gas absoluut noodzakelijk is als bron om aan de vraag te voldoen... wisten we dus jaren geleden al dat de kWh prijs skyhigh zou gaan. Immers gas gaat duur worden, dus stroom ook.

De enige remedie is hervorming van de energiemarkt waarbij de kWh prijs ontkoppeld wordt van de gasprijs, in ieder geval deels door bijvoorbeeld iedere bron maar deels in de prijsbepaling te laten meetellen voor hun aandeel. Dit drukt echter de enorme winsten die momenteel in de hernieuwbare energie te behalen zijn, en met name in de windenergie of energieopslag. Die zijn spekkoper omdat ze vrij goedkope energie voor een enorm bedrag kunnen verkopen.

En eerlijk gezegd, ondanks dat we dit al jaren wisten, hoopten we tegen beter weten in dat het omslagmoment nog lang weg zou blijven. Helaas is die omslag er nu.

• Peet-je
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14-09 08:38
JL-IP(!) schreef op donderdag 1 september 2022 @ 11:26:
Ik probeer een tussentijdse nota op te vragen maar wordt iedere keer geweigerd.. Wat is jullie reden voor opvraging? Diverse redenen opgenoemd maar bij iedere medewerker (telefonisch) wordt ik tegengesproken dat dat geen reden is.
In een vd topics gelezen dat "nieuwe huurder" of "scheiding" een goede reden is. Al geprobeerd?

Edit: @NileZ_ Optie mss?

[ Voor 3% gewijzigd door Peet-je op 01-09-2022 15:16 ]

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie

• NileZ_
Al geprobeerd ;)
Nee meneer kan echt niet. Geen 80 dagen levering.
Maar ik hoorde het al wel tussen neus en lippen door, ik heb geld tegoed. Als ik had moeten betalen waren die 80 dagen vast spontaan ineens geen harde eis meer. Haha.

Heeft ook weinig zin om over door te blijven gaan bij ze, want de 'backoffice' had het inmiddels voor de tweede keer afgekeurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ursusMaritimus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 04-09 18:49

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Peet-je schreef op donderdag 1 september 2022 @ 15:14:
[...]

In een vd topics gelezen dat "nieuwe huurder" of "scheiding" een goede reden is. Al geprobeerd?

Edit: @NileZ_ Optie mss?
Dat worden heel veel gemeldde scheidingen bij Eneco a.s. maandag *O*

21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

NileZ_ schreef op donderdag 1 september 2022 @ 15:26:
Al geprobeerd ;)
Nee meneer kan echt niet. Geen 80 dagen levering.
Maar ik hoorde het al wel tussen neus en lippen door, ik heb geld tegoed. Als ik had moeten betalen waren die 80 dagen vast spontaan ineens geen harde eis meer. Haha.

Heeft ook weinig zin om over door te blijven gaan bij ze, want de 'backoffice' had het inmiddels voor de tweede keer afgekeurd.
Samenwonen dan?
Of sterfgeval ...

Of volwassen inwonend kind dat gaat meebetalen aan die dure Eneco-stroom.

• NileZ_
Ze gaan het niet doen als je geld tegoed hebt van ze en niet minstens 80 dagen geleverd krijgt van ze.
Van die 80 dagen kon ik overigens niks vinden. In het verleden ook een tussentijdse nota gehad en toen was ik ook geen 80 dagen klant.
Maar goed het geld verdampt niet ofzo.
Uiteindelijk hebben ze gewoon liever dat je opzegt.

Weet nog niet of ik ze dat gun..

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09-09 12:43
NileZ_ schreef op donderdag 1 september 2022 @ 15:32:
Ze gaan het niet doen als je geld tegoed hebt van ze en niet minstens 80 dagen geleverd krijgt van ze.
Van die 80 dagen kon ik overigens niks vinden. In het verleden ook een tussentijdse nota gehad en toen was ik ook geen 80 dagen klant.

Bij mij is het 90 dagen geleden en werd toch geweigerd. Er was niet doorheen te komen.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

• NileZ_
cville schreef op donderdag 1 september 2022 @ 15:42:
[...]

Bij mij is het 90 dagen geleden en werd toch geweigerd. Er was niet doorheen te komen.
Kansloos toch? Zeker als je een geldige reden hebt. Je merkt aan alles dat ze het echt niet willen.

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
de Peer schreef op donderdag 1 september 2022 @ 09:40:
[...]

Dat klopt inderdaad. Ik denk dat Eneco daar ook bang voor geweest is. Dat mensen het verkeerd interpreteren, en dan juist doordat ze opzeggen overschot hebben, dat uitgekeerd moet worden.

Ik had de management vergadering hierover wel willen zien, met de scenario's die dan op tafel liggen:

A. We wijzigen niets, het is al bijna winter.
B. 5 september terug naar 9 cent, maar we gaan niet actief informeren
C. 5 september terug naar 9 cent, we informeren alleen mensen met veel overschot
D. 5 september terug naar 9 cent, we informeren in eerste instantie niemand. Zeg maar dat hun emailadres niet werkt
E. 5 september terug naar 9 cent, We informeren 10% van de mensen op tijd, even kijken hoe dit valt en of we niet gecanceld worden.

Ik denk serieus dat ze dus eerst 10% van de klanten geinformeerd hebben, vervolgens het (opzeg) gedrag van die klanten geanalyseerd hebben, om vervolgens de andere 90% al dan niet te informeren. Op die manier hebben ze nog wat controle en kan een foute beslissing nog gecorrigeerd worden.
_O- _O- _O-

en

_/-\o_ _/-\o_

en :(:)

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Chewmonkey
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 11-09 10:39
NileZ_ schreef op donderdag 1 september 2022 @ 15:32:

en
cville schreef op donderdag 1 september 2022 @ 15:42:
[...]

Als je denkt dat je tekort komt, stuur je hen toch gewoon een nota?

Volgens de algemene voorwaarden eneco 2017 (en ook gewoon volgens Nederlands recht) heb je recht op een schadevergoeding als je schade hebt en dat door hen komt.
Ik heb de brief al klaarliggen voor het geval ik te weten kom dat mijn TLV naar 9 cent gaat, want een mail van Eneco heb ik nog steeds niet.
Het eenzijdig wijzigen van productvoorwaarden, daarbij of ik van tevoren ben geïnformeerd of dat ik er bij toeval achter kom, vind ik een onrechtmatige daad.
Dat ik daardoor minder TLV krijg is mijn schade minimaal €33,30 per 30 dagen plus wettelijke rente.
Daarnaast eis ik dat zij zich houden aan de afgesproken tarieven in het jaarcontract plus de 3 voorwaarden-documenten (ingebrekestelling volg evt daarna nog):
- Algemene Voorwaarden Eneco 2017 voor de levering van elektriciteit en gas aan kleinverbruikers;
- Kwaliteitscriteria Eneco 2013; en
- Voorwaardenoverzicht Eneco Consumenten (20 april 2020).

Algemene Voorwaarden Eneco 2017
Volgens artikel 4.2 ontvang ik de afgesproken terugleververgoeding. Andere afspraken gelden volgens artikel 1.5 pas als er een wettelijke basis is of als ik aangeef dat ik het eens ben met andere afspraken. We hebben immers een overeenkomst volgens artikel 2.1.
Ze mogen daarentegen altijd de Algemene Voorwaarden Eneco 2017 wijzigen volgens artikel 19.1.

Ze hebben de Algemene Voorwaarden Eneco 2017 niet gewijzigd. Ze houden zich niet aan de overeenkomst waardoor ik schade heb. Dit is hen te verwijten, zie artikel 17.1.

Kwaliteitscriteria Eneco 2013
In deze voorwaarden wordt alleen maar de klachtafhandeling beschreven.

Voorwaardenoverzicht Eneco Consumenten (20 april 2020)
De terugleververgoeding wordt in artikel 3.0 geregeld. Deze is na saldering even hoog als het normaaltarief per Kwh exclusief btw, opslag duurzame energie, energiebelasting en vaste leveringskosten. Ze hebben geen bijzondere positie als energieleverancier. Dit is te lezen in de gedragscode, waarnaar ze verwijzen in artikel 6.2. Ze kunnen het Voorwaardenoverzicht Eneco Consumenten en genoemde tarieven alleen wijzigen als er wettelijke basis of besluit van de overheid is, zoals te lezen in artikel 7.5. Ze hebben niet aangetoond op welke basis de voorwaarden veranderen.

Mijn conclusie
Er is geen grond waarop ze rechtmatig en eenzijdig het leveringstarief kunt wijzigen bij een contract met vaste einddatum.
Ik verwijt ze sowieso dat ze misbruik maken van de bijzonder positie die ze tegenover mij innemen en dit strookt geenszins met de gedragscode waar zij zich aan dienen te houden volgens artikel 8.1 van Gedragscode Consument en Energieleverancier 2020.
Ze wijzigen onrechtmatig het Voorwaardenoverzicht Eneco Consumenten en hierdoor lijd ik financiële schade.

Maak ik veel kans? Mooi verhaal, maar nee.

[ Voor 0% gewijzigd door Chewmonkey op 01-09-2022 16:47 . Reden: Verduidelijkt: een mail van Eneco heb ik nog steeds niet ]

24x 380Wp oost-west, Marstek E 5.12, MGzs2019, NibeF130 met lekkere geknutsel om hem hybride op cv te zetten. Gas: 200m3 stroom: ruim voldoende ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:30
Heb niet het hele topic gelezen maar volg af en toe wel. Ik heb net via de chat geprobeerd te achterhalen waarom ik niet op de hoogte ben gesteld van de TLV wijziging. Mevrouw eneco verteld dit en beëindigd daarna de chat:
Eneco mag en zelfs in een vast contract de tarieven aanpassen, de klanten die niet meer terugleveren als verbruiken of waarvan dit nog niet gebleken is hebben nog geen informatie hierover ontvangen.

Het heeft geen zin om hierover te blijven discussieren, Eneco heeft deze tarieven aangepast en het mag en het is helaas niet anders.
Natuurlijk weten ze wel dat ik meer teruglever, ze zien mijn verbruik en teruglevering toch. Echt wat een raar bedrijf. Dat de TLV omlaag gaat snap ik maar communiceer dat dan gewoon. Als dit gewoon op tijd gemeld werd aan alle klanten hadden ze veel minder gezeur gehad. Dan hadden mensen nog de kans om over te stappen (ook al heeft dat weinig zin).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peet-je
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14-09 08:38
Solar Magazine heeft het antwoord eigenlijk al gegeven waarom Eneco de TLV zo graag wil terugschroeven: ze willen zèlf de maximale TLV.

"Door onze duurzame investeringen en door het afsluiten van meer langetermijncontracten in de vorm van power purchase agreements (ppa’s, red. stroomafnameovereenkomsten) verwachten we in 2022 bijna de helft van onze klantleveringen met door onszelf beheerde duurzame productie te kunnen doen’, aldus het energiebedrijf."

"Delen" met de particulieren zorgt natuurlijk voor een aanzienlijke (pun intended) vertraging van hun rendement op investering (die natuurlijk ergens deels ook wel weer is medegefinancierd door particulieren, maar ja, daar hebben we het maar niet over, met één foutje kunnen ze leven, twee wordt echter teveel blijkbaar...)

Bron: Solar Magazine

Verder word ik niet gehinderd door enige kennis van zaken hoor, zomaar een overdenking mijnerzijds 7(8)7

[ Voor 0% gewijzigd door Peet-je op 01-09-2022 17:05 . Reden: Typo hersteld ]

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 04-08 09:48
Na een rare mail van eneco gisteren waarin ze soort van excuses gaven voor het niet melden van de wijziging heb ik direct geantwoord met de vraag wanneer ze nou eindelijk de wijziging gingen versturen, want die was er gewoon nog steeds niet bij in die mail. Hier heb ik vooralsnog geen antwoord op gekregen, ik verwacht het eigenlijk ook niet meer.

Vandaag ook geprobeerd Innova eerder in te laten gaan. Dat kon niet, alleen met een brief van de netbeheerder dat ik geen leverancier meer heb. Die weg zou ik dan nog kunnen nemen.

Als ik me dus niet laat afsluiten zit ik verplicht 3 weken aan Eneco voor ik neem haast aan 9ct. Dit kost me ca 400 euro en dat gaat gewoon naar de geschillencomissie voor 50 euro

Wat een toko zeg...

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh

• Srednier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:52

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
jeroenkb schreef op donderdag 1 september 2022 @ 13:38:
[...]

Grotendeel eens. Heb zelf ook jaren terug groen geinvesteerd.

[...]
ik zwom 3 jaar geleden tegen de stroom in en heb geluk meer niet. ik had net zo goed kunnen verzuipen. en inplaats van geholpen worden zou men roepen: "Dan moet je maar niet tegen de stroom in zwemmen!" Nu ben ik op een eiland met goud terecht gekomen en roept men .. "DAT is niet eerlijk, dat wil ik ook" , mooi land leven we in. :+

just along for the ride mensen.

• Chewmonkey
Chewmonkey schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:46:
[...]

Oftewel: vandaag je mailadres bij Eneco aanpassen naar jouwnaam+enecomail@gmail.com (of iets vergelijkbaars)

Het plusje tussen jouw normale naam en het @-teken zorgt ervoor dat emails wel naar jouw e-mailbox komen, maar in de adressering zichtbaar zijn alsof ze naar jouwnaam+enecomail@gmail.com zijn verzonden ipv naar jouwnaam@gmail.com.

Enn.. als de Enecomedewerker zegt dat het betreffende mailtje over de voorwaarden-wijziging is verstuurd naar het adres met dat plusje, kun je dat direct ontkrachten door te melden dat je dat adres pas na vandaag hebt doorgegeven aan Eneco.

Laat ze maar een kopie van de mail opsturen als ze beweren dat ze mij een bericht hebben gestuurd.
Het vervolg hiervan: Eneco heeft via de mail zojuist mijn 'nieuwe' emailadres gewijzigd.

Volgende plan: op 6 september onnozel vragen wat ook alweer mijn tarieven zijn en de voorwaarden opvragen.

24x 380Wp oost-west, Marstek E 5.12, MGzs2019, NibeF130 met lekkere geknutsel om hem hybride op cv te zetten. Gas: 200m3 stroom: ruim voldoende ;)

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-09 15:54
Srednier schreef op donderdag 1 september 2022 @ 17:07:
Na een rare mail van eneco gisteren waarin ze soort van excuses gaven voor het niet melden van de wijziging heb ik direct geantwoord met de vraag wanneer ze nou eindelijk de wijziging gingen versturen, want die was er gewoon nog steeds niet bij in die mail. Hier heb ik vooralsnog geen antwoord op gekregen, ik verwacht het eigenlijk ook niet meer.

Vandaag ook geprobeerd Innova eerder in te laten gaan. Dat kon niet, alleen met een brief van de netbeheerder dat ik geen leverancier meer heb. Die weg zou ik dan nog kunnen nemen.

Als ik me dus niet laat afsluiten zit ik verplicht 3 weken aan Eneco voor ik neem haast aan 9ct. Dit kost me ca 400 euro en dat gaat gewoon naar de geschillencomissie voor 50 euro

Wat een toko zeg...
Ik zou die weg met geen energieleverancier te hebben sowieso niet ingaan, iemand anders hier op GoT had daar recentelijk een heel gedoe mee gehad ( en geloof nog steeds )

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• niels11
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:08
Daargelaten of de wijziging überhaupt mag (zie mijn eerdere bericht), heeft de geschillencommissie verschillende keren geoordeeld dat 30 dagen een redelijke termijn is voor een tariefswijziging. Eneco zal ongetwijfeld betogen dat dit geen tariefswijziging is en dat (bij een modelcontact) 10 dagen ook een redelijke termijn is, aangezien je ook binnen 9 dagen mag opzeggen, maar wie weet is dit nog nuttige input voor degene die bezwaar gaan maken tegen de wijziging van de terugleververgoeding.

https://www.degeschillenc...-over-tariefswijzigingen/

https://www.degeschillenc...ondiging-was-niet-tijdig/

https://www.degeschillenc...eovereenkomst-is-te-kort/

• Srednier
JohanNL schreef op donderdag 1 september 2022 @ 18:29:
[...]

Ik zou die weg met geen energieleverancier te hebben sowieso niet ingaan, iemand anders hier op GoT had daar recentelijk een heel gedoe mee gehad ( en geloof nog steeds )
De belangrijke vraag die ze moeten beantwoorden is natuurlijk of de bepalingen die gelden voor tarieven ook gelden voor de TLV. Ik wil dat wel graag weten voor het Innova contract en andere contracten in de toekomst. Dat vind ik ook wel een belangrijke overweging om het idd bij de comissie neer te leggen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ap3nr0ts
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-09 23:36

ap3nr0ts

hoi

Ik kan het niet laten om Eneco herhaaldelijk te vragen hoe ze dit nu zomaar kunnen doen. Resultaat: via de tijdlijn willen ze niet antwoorden en in de DM's willen ze alleen maar mijn adresgegevens hebben "voor een duidelijk antwoord". Ik blijf maar aangeven dat ik 100% zeker teruglever en een vast contract heb. Meer hoeven ze niet te weten. Maar ja, dit is eigenlijk waar het op neerkomt, maar wat ze publiekelijk niet willen bevestigen. Ik vind het zo vals van ze.

https://twitter.com/ap3nr0ts/status/1565401595835301888

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11-09 14:20
niels11 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 19:39:
Daargelaten of de wijziging überhaupt mag (zie mijn eerdere bericht), heeft de geschillencommissie verschillende keren geoordeeld dat 30 dagen een redelijke termijn is voor een tariefswijziging. Eneco zal ongetwijfeld betogen dat dit geen tariefswijziging is en dat (bij een modelcontact) 10 dagen ook een redelijke termijn is, aangezien je ook binnen 9 dagen mag opzeggen, maar wie weet is dit nog nuttige input voor degene die bezwaar gaan maken tegen de wijziging van de terugleververgoeding.

https://www.degeschillenc...-over-tariefswijzigingen/

https://www.degeschillenc...ondiging-was-niet-tijdig/

https://www.degeschillenc...eovereenkomst-is-te-kort/
Betogen of een TLV wel of geen tarief is lijkt mij een non-discussie. Ten eerste valt het onder de kolom 'tarieven' en ten tweede is de betekenis van 'tarief' namelijk 'het bedrag / afgesproken prijs'. 0.09 of 0.46 is gewoon een tarief.

• Mika7
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 14-09 00:07
reiniero schreef op donderdag 1 september 2022 @ 16:47:
Heb niet het hele topic gelezen maar volg af en toe wel. Ik heb net via de chat geprobeerd te achterhalen waarom ik niet op de hoogte ben gesteld van de TLV wijziging. Mevrouw eneco verteld dit en beëindigd daarna de chat:

[...]

Natuurlijk weten ze wel dat ik meer teruglever, ze zien mijn verbruik en teruglevering toch. Echt wat een raar bedrijf. Dat de TLV omlaag gaat snap ik maar communiceer dat dan gewoon. Als dit gewoon op tijd gemeld werd aan alle klanten hadden ze veel minder gezeur gehad. Dan hadden mensen nog de kans om over te stappen (ook al heeft dat weinig zin).
Ik lever ook nog steeds terug naar Eneco, denk alhoewel dat als je onder de streep de komende winter meer stroom of gas afneemt of idg in balans blijft bij Eneco dan dat je dit jaar teruggeleverd hebt geen Tlv wijziging zult ontvangen. Die klanten staan waarschijnlijk niet boven aan de lijst om de Tlv aangepast te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-09 22:46

de Peer

under peer review

Mika7 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 22:03:
[...]

Ik lever ook nog steeds terug naar Eneco, denk alhoewel dat als je onder de streep de komende winter meer stroom of gas afneemt of idg in balans blijft bij Eneco dan dat je dit jaar teruggeleverd hebt geen Tlv wijziging zult ontvangen. Die klanten staan waarschijnlijk niet boven aan de lijst om de Tlv aangepast te krijgen.
wel de wijziging, maar niet de email.

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Mika7 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 22:03:
[...]

Dat zou lachen zijn. Krijg je geen bericht omdat die #boevenbende denkt te weten dat je niet teruglevert, blijft je tlv onveranderd na 5 september :9B

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• tss68nl
[...]

En toch denk ik dat het jouw mening is, omdat de realiteit het toelaat om ook met een andere bril naar de zaken te kijken.

De stroomtarieven zijn namelijk niet hoog door de oorlog in Oekraïne. Dat wordt als kapstok gebruikt om een onvermijdelijke situatie door te voeren: namelijk het verhogen van de gasprijzen om mensen van het gas af te krijgen. Als ze dat middels regelgeving zouden afdwingen dan rollen er een hoop koppen in de politiek, maar nu kunnen ze de oorlog de schuld geven.

Wat betreft de TLV denk ik dat je niet iedereen als profiteurs kan afschilderen. Ik kan alleen mezelf als voorbeeld nemen, maar als ik je vertel dat ik 70 x 400 Wp op m'n dak heb liggen dan behoor ik tot de groep profiteurs neem ik aan. Misschien ben ik zelfs wel aanvoerder :+

Waarom heb ik zo achterlijk veel panelen op mijn dak liggen? Dat heeft een aantal redenen.
  • Allereerst heb ik al jaren geleden mij bedacht dat gas duur gaat worden dus wilde ik absoluut van het gas af zijn voordat deze situatie zich ging voordoen. Alle elektrische apparaten, inductiekoken, elektrische ovens, warmtepomp, aircos (ja, dat zijn ook warmtepompen en dus juist duurzaam, zeker als je ze alleen maar aanzet als de stroom recht van je dak komt), electrische boiler/bijverwarming, close-in boilers, doorstroomverwarmer verbruiken bij elkaar 15.000 kWh op jaarbasis.
  • Ook heb ik mij gerealiseerd dat door het stijgen van de gasprijs ook stroom bijzonder duur zou gaan worden. Ik wilde dus minimaal al dat verbruik kunnen salderen. Dat is gelukt met 28.000 kWh opbrengst per jaar. Maar waarom dan dat overschot?
  • Aanvullend wil ik elektrisch kunnen gaan rijden met twee auto's. Dat doen we nu nog niet maar komt er qua verbruik ook nog bij.
  • Salderen, ja, dat gaan we afbouwen, en daar zouden we nu al mee bezig zijn volgens de originele planning. Een goede manier om te zorgen dat je een hoger percentage van je verbruikte stroom direct van je dak kan halen is flinke overproductie hebben. Ik wilde dat geregeld hebben vóórdat het salderen werd afgebouwd.
  • Ook heb je tot verder in de winter voldoende opbrengst uit je panelen om zelfvoorzienend te zijn. Batterijen zijn nu nog niet rendabel, maar als die er wel komt is ook de batterij in meer maanden effectief en dus meer zijn geld waard. Maar dan moet je wel voldoende panelen hebben liggen.
Zoals je ziet zit er in al deze overwegingen geen winstoogmerk. Maar dat wil niet zeggen dat als er nu een leverancier is die een hoge TLV geeft, dat ik daar niet heen verhuis. En eerlijk gezegd vind ik dat duurzaam opgewekte stroom ook echt die €0.60 wel waard is die ze er eerder voor gaven. Immers zijn er voldoende momenten op de dag dat de kWh prijs op de energiemarkt opgedreven wordt door gascentrales (die zitten bijna altijd in de mix) en dan verkoopt Eneco jouw opgewekte stroom gewoon met dikke winst.

Daarnaast, wil een of andere minister heel Nederland aan de (hybride)warmtepomp, én aan de elektrische auto's. Allemaal in een paar jaar. Even buiten beschouwing gelaten wat er in het net allemaal aangepast moet worden, gaat (duurzaam opgewekte) energie gretig aftrek vinden...óók overdag.... omdat die warmtepompen (lucht/water en lucht/lucht) nou eenmaal veel stroom vreten als het warm is. En niet iedereen heeft zonnepanelen, of uberhaupt daar de mogelijkheid toe. In dat geval komen mensen met een overschot op het dak als klant echt wel van pas.

We hebben nu alleen soms een behoorlijke onbalans. Maar dat is maar soms. Het grootste gedeelte van de tijd krijgt Eneco een royale vergoeding voor de opgewekte zonnestroom. Of dacht je dat die €0.61 een foutje was en dat het eigenlijk helemaal niet uit kon? Heel bedrijf heeft eind Juni zitten slapen, en nu ineens moet die prijs naar 0.09 terwijl de kWh prijzen in diezelfde tijd gemiddeld nog eens met 30% zijn gestegen? Bijzonder op z'n minst :)

Ik zou welwillend zijn om persoonlijk op dagprijzen of zelfs uurprijzen gezet te worden. Ik denk namelijk dat ik er nu al significant op vooruit zou gaan, en de aanschaf van een flinke sloot batterijen zou ik dan ook meteen doen, zodat ik mijn overdag opgewekte stroom in de avond kan leveren wanneer er vraag is, en iedere kWh helpt om minder gas te verbruiken.

Uiteindelijk draagt dat allemaal bij aan de energietransitie, en ik vind dat we blij moeten zijn met mensen die significant investeren in bijvoorbeeld PV, gasontkoppeling of opslagsystemen. Zonder die mensen maken we namelijk nooit de energietransitie tot een succes. De timing zal niet altijd helemaal geweldig zijn dus het zal niet altijd precies vraag/aanbod afdekken, maar dat wil niet zeggen dat een kWh overschot is neergelegd uit winstoogmerk. Het zou ook best eens kunnen dat we over 5 jaar weer een nijpend tekort hebben met al het extra verbruik wat er aan zit te komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11-09 14:20
tss68nl schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 03:26:
[...]
Zoals je ziet zit er in al deze overwegingen geen winstoogmerk.
Prima betoog maar moet wel opmerken dat in principe al jouw punten wel financieel gedreven zijn, dus 'geen winstoogmerk' zou ik niet zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:39

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

tss68nl schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 03:26:
[...]

De stroomtarieven zijn namelijk niet hoog door de oorlog in Oekraïne.
Een van de grootste gasleveranciers ter wereld draait de kraan dicht en verhoogt de prijzen. Dat is een direct gevolg van die oorlog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Paul_84
  • Laatst online: 08:12
MikeyMan schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 08:21:
[...]

Een van de grootste gasleveranciers ter wereld draait de kraan dicht en verhoogt de prijzen. Dat is een direct gevolg van die oorlog.
De oorlog drijft de prijzen verder op, maar op 5 januari (ruim voor de oorlog) heb ik bij Eneco al contract afgesloten met terugleververgoeding van 46 cent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05:47

Sebazzz

3dp

ursusMaritimus schreef op donderdag 1 september 2022 @ 23:51:
[...]

Dat zou lachen zijn. Krijg je geen bericht omdat die #boevenbende denkt te weten dat je niet teruglevert, blijft je tlv onveranderd na 5 september :9B
Precies, dat ze dit hebben gedaan om de grootterugleveraars uit te wieden |:(

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:08
@Sebazzz Dat betwijfel ik. Vele grootterugleveranciers, waaronder ik mijzelf ook maar schaar, hebben ook niks gehoord. Het is een puinhoop, meer kan ik er gewoon niet van maken.

Ik heb besloten maar gewoon blij te zijn met de puinhoop in plaats van mij er aan te ergeren. Zolang ik niet ben geïnformeerd blijven de oude teruglevertarieven voor mij van toepassing. Vervolgens claim ik de volle 30 dagen die volgens de ACM en eerdere uitspraken van de geschillen commissie nodig is voor het communiceren van zulke wijzigingen. Daarmee red ik het wel tot aan het moment dat ik netto afnemer wordt deze winter.

Mocht mijn energieleverancier het daar niet mee eens zijn dan mogen ze dit met mijn rechtsbijstand uit vechten. Als leek denk ik dat ze geen poot hebben om op te staan.

Ik vrees wel dat dit de laatste maanden gaan zijn met een goede TLV. Zelfs als de wetgever de 80% gaat vastleggen dan heb je nog de voorgestelde maximale vergoeding. In het huidige voorstel is die volgens mij 9 cent. Daar zullen alle grote jongens dan ook wel naar toe gaan, misschien dat wat kleinere spelers guller zullen zijn, maar of ik daar geld van tegoed wil hebben, ik weet niet of ik dat aandurf.

[ Voor 8% gewijzigd door lithoijen op 02-09-2022 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:34

paQ

Ik zit in exact hetzelfde schuitje als die Mitchell van dat Twitter draadje.
Mijn overschot produceer ik van nu t/m eind van het jaar. (en ook pas voor het eerst)

Wat is dan wijs? Overstappen met elektra zsm?
Of beter: de auto steevast opladen vanaf nu denk ik maar...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2_axkDSqKadQ4XKp3qwYvC6lcj4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xzkEi3aeCq18tC6Mnah6B8ev.png?f=fotoalbum_large

Te bziar voor woorden dat ik dit soort excels moet fabrieken om maar enigszins inzicht te hebben hoe de situatie gaat uitpakken voor me. Eneco weet/zegt/wil NIKS :(
Fredericm schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 18:21:
Ik ga weg bij Eneco per 15 september, wereld aanbod van UC gehad 89 cent TLV. Hopen op een mooie nazomer. Nog steeds geen Eneco mail gehad. Ik ga bij mijn eindnota wel klagen. Hoe toepasselijk wordt het vanaf 5 september K weer. Zo is er niets terug te leveren.
moet ik dat ook doen in mijn situatie? (zie excel)
Mijn hoofd doet zeer van het denken :')

Volgens mijn eigen berekeningen moet ik ca 2200 euro terugkrijgen als ik nu opzeg, maaaaaar bij UC gaan mijn verbruikskosten natuurlijk zeer doen. (Verbruik veel stroom in de winter, maar ik heb ook nog ca 1000 op te wekken)

[ Voor 98% gewijzigd door paQ op 02-09-2022 11:11 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-09 14:58
lithoijen schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 09:39:
@Sebazzz Dat betwijfel ik. Vele grootterugleveranciers, waaronder ik mijzelf ook maar schaar, hebben ook niks gehoord. Het is een puinhoop, meer kan ik er gewoon niet van maken.

Ik heb besloten maar gewoon blij te zijn met de puinhoop in plaats van mij er aan te ergeren. Zolang ik niet ben geïnformeerd blijven de oude teruglevertarieven voor mij van toepassing. Vervolgens claim ik de volle 30 dagen die volgens de ACM en eerdere uitspraken van de geschillen commissie nodig is voor het communiceren van zulke wijzigingen. Daarmee red ik het wel tot aan het moment dat ik netto afnemer wordt deze winter.

Mocht mijn energieleverancier het daar niet mee eens zijn dan mogen ze dit met mijn rechtsbijstand uit vechten. Als leek denk ik dat ze geen poot hebben om op te staan.

Ik vrees wel dat dit de laatste maanden gaan zijn met een goede TLV. Zelfs als de wetgever de 80% gaat vastleggen dan heb je nog de voorgestelde maximale vergoeding. In het huidige voorstel is die volgens mij 9 cent. Daar zullen alle grote jongens dan ook wel naar toe gaan, misschien dat wat kleinere spelers guller zullen zijn, maar of ik daar geld van tegoed wil hebben, ik weet niet of ik dat aandurf.
Ga je een tussentijdse afrekening vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Stefke schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 10:41:
[...]

Ga je een tussentijdse afrekening vragen?
Heb ik om gevraagd, maar die gaven ze niet. Niet eens een tussentijdse berekening met peildatum x. Ook niet na escalatie. Ik vind het echt van de zotte dat een energieleverancier (met name van dergelijke grootte) zo met klanten omspringt.
Je bent klant, je betaalt, maar je weet alleen niet (meer) precies waarvoor en hoeveel. Een afrekening is nagenoeg onherleidbaar geworden op deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12-09 13:05
paQ schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 10:59:
[...]

Heb ik om gevraagd, maar die gaven ze niet. Niet eens een tussentijdse berekening met peildatum x. Ook niet na escalatie. Ik vind het echt van de zotte dat een energieleverancier (met name van dergelijke grootte) zo met klanten omspringt.
Je bent klant, je betaalt, maar je weet alleen niet (meer) precies waarvoor en hoeveel. Een afrekening is nagenoeg onherleidbaar geworden op deze manier.
Ik heb vandaag een tussentijdse nota ontvangen van eneco. Ze moesten wel de reden weten en toen heb ik maar gezegd dat ze moeten opschrijven dat m’n vrouw er vandoor gaat. Gelukkig niet waar :).

Maar de nota is keurig in orde. Op 16 juli ben ik overgestapt naar een andere tlv (was 0,46 werd 0,61) en dat is keurig verrekend. Dus dat geeft wel vertrouwen dat ze nu de overstap naar 0,09 ook goed kunnen verekenen. Zolang er sprake is van overschot ik iedere periode. Anders wordt het ingewikkelder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

gebruiker001 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 11:24:
[...]

Ik heb vandaag een tussentijdse nota ontvangen van eneco. Ze moesten wel de reden weten en toen heb ik maar gezegd dat ze moeten opschrijven dat m’n vrouw er vandoor gaat. Gelukkig niet waar :).

Maar de nota is keurig in orde. Op 16 juli ben ik overgestapt naar een andere tlv (was 0,46 werd 0,61) en dat is keurig verrekend. Dus dat geeft wel vertrouwen dat ze nu de overstap naar 0,09 ook goed kunnen verekenen. Zolang er sprake is van overschot ik iedere periode. Anders wordt het ingewikkelder.
maar, nota, dus dat is dan ook een verreken moment als zowaar.... toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:08
@Stefke Nee voorlopig ga ik geen tussentijdse rekening aanvragen. Ik ben in juli geswitched van aanbieder de grote bult heb ik binnen. Voor nu ga ik er vanuit dat de grote jongens zoals Eneco (en in mijn geval dochter Oxxio) niet omvallen, mocht dat gebeuren dan hebben we grotere probleem.
Ik lees mijn energiemeter wel uit, mocht er later discussie ontstaan over de meterstanden dan kan ik die overleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yonexfreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Ik was van plan per 5/9 overstap te maken naar een andere leverancier tot ik er gisteren einde dag achterkwam dat deze partij de 14dgn bedenktijd hanteert en er niet van af wil wijken. Omdat ik al bevestiging heb van Eneco dat contract per 5/9 stopt even terug gegaan in de chat om dit te annuleren. Volgens de chat uitgevoerd maar tot heden 0 mailbevestiging gehad #zucht.

Met de wetenschap vandaag+14werkdagen bedenktijd zitten we ergens midden/eind sept voordat de overstap gedaan is, neig ik er nu naar om de wintermaanden maar te blijven om de al eerder opgebouwde overschot (~600KwH) te verbruiken, Enige plus voor de andere leverancier is een lagere prijs per kwh (0,76ct normaal en 60ct dal) + iets hogere tlv. Blijft dus afwegentussen blijven zitten/salderen en volgend jaar tijdig overstappen, of winst nu pakken en bij andere partij betalen tegen lager afname tariefmet eventueel volgend jaar langer blijven vw salderen & iets hogere tlv.
Onzeker is wat prijs doet, opgave tarieven zijn t/m 31/12/22.

Heb me in +10j tijd nog nooit zoveel bezig gehouden met energiecontracten en bedenken wat de wijsheid is. Zijn echt andere tijden zonder glazen bol waar je goed aan doet...:-)

Note: Innoval, Engie en UC zijn bekend maar vind deze teveel in nieuws nu dat ik sterk neig dat die binnenkort zelfde actie gaan doen a la Eneco + de afname tarieven liggen zo snel ik zie +1€ per kwh

[ Voor 19% gewijzigd door yonexfreak op 02-09-2022 12:35 ]

I don't drive fast, I only fly low!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts

ap3nr0ts

hoi

gebruiker001 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 11:24:
[...]

Haha. Mijn vrouw en ik gaan helaas ook uit elkaar. Gelukkig mag je dan een tussentijdse rekening!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 09:14
Ha ja, heb ik vanmorgen ook geprobeerd maar kennelijk maken ze notities van gesprekken over tussentijdse nota's want ze gaf aan dat ik al 2x eerder had gebeld en geweigerd was. Helaas ging deze vlieger voor mij niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
JL-IP(!) schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 12:23:
Ha ja, heb ik vanmorgen ook geprobeerd maar kennelijk maken ze notities van gesprekken over tussentijdse nota's want ze gaf aan dat ik al 2x eerder had gebeld en geweigerd was. Helaas ging deze vlieger voor mij niet op.
Ik werd wel 2 keer in de wacht gezet en verbinding verbroken. Ik was dus voorbereid op de vraag wat de reden was. Maar volgens mij is dit ook een nieuwe regel van Eneco dat je een goede reden moet hebben. In juni kreeg ik zonder enige vraag een tussentijdse nota.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-09 14:58
lithoijen schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 11:39:
@Stefke Nee voorlopig ga ik geen tussentijdse rekening aanvragen. Ik ben in juli geswitched van aanbieder de grote bult heb ik binnen. Voor nu ga ik er vanuit dat de grote jongens zoals Eneco (en in mijn geval dochter Oxxio) niet omvallen, mocht dat gebeuren dan hebben we grotere probleem.
Ik lees mijn energiemeter wel uit, mocht er later discussie ontstaan over de meterstanden dan kan ik die overleggen.
Ook niet om te voorkomen dat er straks gegoochelt gaat worden met de tarieven? Dat ze dan ineens je TLV van afgelopen maanden ook voor het nieuwe tarief willen gaan verrekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy77
  • Laatst online: 06-04-2024
Lekker bezig Eneco
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7c1ab9d7ykl6jN1suQeafomz3zE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ORnZhLHIEdBqvxI25mMGMU5h.png?f=user_large

9200WP, ERST20D-VM2D + SUZ-SWM40 VA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

wat was de reactie daarop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy77
Het excuus dat ze zicht niet aan de voorwaarden houden is dat ze zogenaamd niet wisten dat wij terugleveren. Dit doen we al sinds mei...gemiddelde Eur400,- per maand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roy77
Klant
Eneco moet echter wel minimaal 10 kalenderdagen volgens artikel 19.2 informeren. dit is echter niet gebeurd. Het is nu al 2 september.
vrijdag 02 september 2022 13:10
Eneco
Ik begrijp dat dat vervelend is.

vrijdag 02 september 2022 13:13
Klant
Ik neem aan dat wij als consument ons aan de regels moeten houden, maar Eneco ook.
vrijdag 02 september 2022 13:14
Eneco
Ik geef je gelijk. Echter hebben wij alleen klanten die meer terugleveren dan dat ze verbruiken dit bericht gestuurd. Voor jou was dit nog niet bekend omdat je net klant bent.

vrijdag 02 september 2022 13:17
Klant
Niet persoonlijk, maar ik vind dat Eneco erg onbehoorlijk met zijn klanten omgaat. Ik ben dit jaar al klant geweest onder hetzelfde adres en naam. Jullie pasten toen ook de TLV aan en ik ben een week weggeweest. Toen jullie het weer verhoogde naar 61 cent kwamen we weer terug. We krijgen al maanden een TLV dus jullie weten dat wij meet terugleveren dan dat we verbuiken.
vrijdag 02 september 2022 13:20
Ik denk dat we dit maar eens voorleggen aan onze rechtbijstand. Ik lees erg veel berichten van klanten die niet zijn ingelicht. Eneco moet zich gewoon netjes aan de voorwaarden houden en zich niet verschuilen achter smoesjes.
vrijdag 02 september 2022 13:22
Desondanks een prettige dag toegewenst.
vrijdag 02 september 2022 13:22
Eneco
Nogmaals excuses dat je het bericht niet heb ontvangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ

paQ

Het is ook eigenlijk volstrekt irrelevant wat hun moverende redenen zijn om iemand niet in te lichten. Ze hebben het niet gedaan. Ze proberen nu een slap excuus te bedenken waarom het gerechtvaardigd zou zijn iemand niet te informeren, maar wel achterbaks de tarieven aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

paQ schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 13:30:
Het is ook eigenlijk volstrekt irrelevant wat hun moverende redenen zijn om iemand niet in te lichten. Ze hebben het niet gedaan. Ze proberen nu een slap excuus te bedenken waarom het gerechtvaardigd zou zijn iemand niet te informeren, maar wel achterbaks de tarieven aan te passen.
Inderdaad. ze wijzigen de voorwaarden en tarieven. Het is niet aan Eneco om te bepalen of dat wel of niet relevant is voor bepaalde personen. Als je in september 20.000 Wp aan panelen laat leggen dan zien zij dat van tevoren ook niet met hun data, maar ze hebben dan wel stieken je tarief en voorwaarden gewijzigd zonder je te informeren.
Of stel je hebt 2 elektrische auto's maar die verkoop je in augustus. Als gevolg heb je veel overschot .

Uit alles blijkt dat ze bang waren voor de (schrik)reactie van hun klanten. Ze hebben gewoon geprobeerd dit zo stil mogelijk te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

paQ schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 11:26:
[...]

maar, nota, dus dat is dan ook een verreken moment als zowaar.... toch?
Ja, je krijgt geld. Maar het is een voorschot. Op de eindafrekening wordt de definitieve balans opgemaakt. Dan kan het dus ook zijn dat je terug moet betalen doordat er alsnog gesaldeerd wordt met kWh's van voor de periode vóór de tussentijdse afrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

de Peer schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 13:41:
[...]

Ja, je krijgt geld. Maar het is een voorschot. Op de eindafrekening wordt de definitieve balans opgemaakt. Dan kan het dus ook zijn dat je terug moet betalen doordat er alsnog gesaldeerd wordt met kWh's van voor de periode vóór de tussentijdse afrekening.
pfff wat een gedoe eigenlijk. En alleen maar omdat sommigen (ik bijv) inzicht wil en andere tussentijds willen afrekenen door hun rare sprongen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

paQ schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 13:43:
[...]

pfff wat een gedoe eigenlijk. En alleen maar omdat sommigen (ik bijv) inzicht wil en andere tussentijds willen afrekenen door hun rare sprongen.
Op zich mooi dat ze het aanbieden, dat doen lang niet alle boevenb.. euh 'leveranciers'. Ik heb straks mogelijk bij Innova 10.000 euro open staan, dat geeft me niet een heel fijn gevoel moet ik zeggen. Dan zou ik liever tussendoor alvast wat cashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
de Peer schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 13:41:
[...]

Nou ze hebben nu precies de juiste kWh tegen de 2 verschillende tarieven afgerekend. Aangezien ze dit netjes en snel kunnen verwacht ik niet dat dit bij een eindnota anders gaat zijn.

Je kan iig zelf de meterstanden downloaden via mijn Eneco. Dat is goed om te controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

gebruiker001 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 13:53:
[...]

Nou ze hebben nu precies de juiste kWh tegen de 2 verschillende tarieven afgerekend. Aangezien ze dit netjes en snel kunnen verwacht ik niet dat dit bij een eindnota anders gaat zijn.

Je kan iig zelf de meterstanden downloaden via mijn Eneco. Dat is goed om te controleren.
precies, maar ik doelde op saldering van je wintermaanden die nog komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yonexfreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
yonexfreak schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 11:54:
Ik was van plan per 5/9 overstap te maken naar een andere leverancier tot ik er gisteren einde dag achterkwam dat deze partij de 14dgn bedenktijd hanteert en er niet van af wil wijken. Omdat ik al bevestiging heb van Eneco dat contract per 5/9 stopt even terug gegaan in de chat om dit te annuleren. Volgens de chat uitgevoerd maar tot heden 0 mailbevestiging gehad #zucht.
In alle wijsheid besloten om toch te willen overstappen om in het gesprek te horen dat ze per 1okt de tarieven veranderen en naar verwachting flink hoger worden dan nu wordt getoond op site voor het modelcontract (t/m 31/12). Nieuwe prijzen kon ze me nog niet vertellen (helaas), maar blijkbaar intern al e.e.a. bekend geworden bij de afdeling.

Ook verwacht ze zelf dat de tarieven weleens per maand kunnen gaan wijzigen.
Uiteraard is het door 1 persoon verteld dus is het niet voor volle 100% voor waarheid aan te nemen. ;-)

I don't drive fast, I only fly low!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
  • Laatst online: 14-09 15:36
yonexfreak schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 14:25:
[...]

In alle wijsheid besloten om toch te willen overstappen om in het gesprek te horen dat ze per 1okt de tarieven veranderen en naar verwachting flink hoger worden dan nu wordt getoond op site voor het modelcontract (t/m 31/12). Nieuwe prijzen kon ze me nog niet vertellen (helaas), maar blijkbaar intern al e.e.a. bekend geworden bij de afdeling.

Ook verwacht ze zelf dat de tarieven weleens per maand kunnen gaan wijzigen.
Uiteraard is het door 1 persoon verteld dus is het niet voor volle 100% voor waarheid aan te nemen. ;-)
Maar tarieven =/= TLV blijkt maar uit de actie van Eneco he.

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredericm
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12-09 17:48
[...]

moet ik dat ook doen in mijn situatie? (zie excel)
Mijn hoofd doet zeer van het denken :')

Volgens mijn eigen berekeningen moet ik ca 2200 euro terugkrijgen als ik nu opzeg, maaaaaar bij UC gaan mijn verbruikskosten natuurlijk zeer doen. (Verbruik veel stroom in de winter, maar ik heb ook nog ca 1000 op te wekken)
[/quote]

[quote]paQ schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 10:21:

UC hanteert minimaal 16 dagen overstap tijd en dan moet je aanvinken dat je gaat verhuizen. Dan speel je al bijna quitte met verbruik en terugleveren

[ Voor 63% gewijzigd door Fredericm op 02-09-2022 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aGraPusher
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08:23
Is het nog iemand gelukt om een tussentijdse nota bij Eneco daadwerkelijk uitbetaald te krijgen?

Nefit EnviLine Tower Monoblock All Electic - 18x350wp (6300wp) Zuid - iPhone 14 Pro 128 GB Zilver - LG OLED 55” B16LA - Apple TV 4K 32GB – Sonos Beam

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

aGraPusher schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 14:48:
Is het nog iemand gelukt om een tussentijdse nota bij Eneco daadwerkelijk uitbetaald te krijgen?
alleen zij die vandaag scheiden O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

ursusMaritimus schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 15:06:
[...]

alleen zij die vandaag scheiden O-)
De elektriciteitscrisis eist zijn tol, all die stress ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
padoempats schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 08:18:
[...]
Prima betoog maar moet wel opmerken dat in principe al jouw punten wel financieel gedreven zijn, dus 'geen winstoogmerk' zou ik niet zeggen.
Financiëel betekent niet automatisch winst. Alle punten zijn om niet in de situatie te komen dat ik mezelf scheel ga betalen aan energie. Jezelf scheel betalen is natuurlijk verlies, geen winst. En ook het voorkomen van verlies is geen winst.

Er ligt voor €25.000 aan materialen op het dak. Die investering heb ik er nog niet uit dus kunnen we op macro niveau óók niet spreken over winst. En dat gaat nog jaren duren. Ik zou wel gek zijn als ik zou speculeren dat er over jaren nog verdiend kan worden aan de TLV.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
MaSw85 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 14:33:
[...]

Maar tarieven =/= TLV blijkt maar uit de actie van Eneco he.
Ben eens in de definitie gedoken van het woord:
(bij doorlopende of herhaalde levering van dezelfde zaak, bv. gas) het bedrag dat voor iedere eenheid betaald moet worden: spoorwegtarieven, vliegtarieven, verzekeringstarieven (vanDale online)
Als ik dat interpreteer dan is tarief een 1 richting begrip:
Eneco biedt jouw in een contract stroom aan met een bepaald tarief..

Helaas is het niet zo dat PV eigenaren vanuit hun 'PV bedrijf' een contract sluiten met Eneco waarin zij een tarief zetten voor Eneco om te betalen. Eneco bepaalt dat bedrag en daarom is het geen tarief maar een vergoeding.

Kan er helemaal naast zitten, maar zou me niets verbazen dat Eneco dat zo interpreteert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
jeroenkb schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 16:05:
Helaas is het niet zo dat PV eigenaren vanuit hun 'PV bedrijf' een contract sluiten met Eneco waarin zij een tarief zetten voor Eneco om te betalen. Eneco bepaalt dat bedrag en daarom is het geen tarief maar een vergoeding.
Ik geloof dat het in het BW wat betreft contractrecht niet veel uitmaakt of de dominante partij de koper of verkoper is.

We zijn eraan gewend dat de dominante partij verkoopt, maar als je bijv. naar een oudijzer handelaar gaat, dan heeft die ook vaste inkoopprijzen.

Ik kan me ook voerstellen dat er bij de inkoop van bijv. melk aan een melkfabriek weinig valt te onderhandelen door boeren.

Dus enkel het feit dat Eneco bepaalt hoeveel ze geven voor een kWh elektriciteit zou niet direct relevant hoeven te zijn of het in de zin van het woordenboek een tarief is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts

ap3nr0ts

hoi

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cg01KfS5AsdT5Q9msQOAbGB-k4E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GboQYTUueP6naYhRi24P1Rd2.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VV80RDMxU_uo9MzTZb94oqAyuso=/800x/filters:strip_exif()/f/image/An7Kjcbk62QF5ApfMdpSQiBu.png?f=fotoalbum_large

Mijn laatste duit in het zakje, denk ik. Ze willen gewoon niet antwoorden als je ze confronteert met de feiten. Situatie blijft dus dat het verandert, maar ik niet ingelicht ga worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-09 15:29
Waarom geef je je klantnummer niet, dan kunnen ze erop ingaan

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts

ap3nr0ts

hoi

Het gaat me een beetje te veel om het principe. Ik ben niet ingelicht en ik wil niet dat ze daarna roepen dat ik wel op tijd ben ingelicht. Na 5 september kan ik het gewoon geven, en dan leggen ze het maar uit.

Ze hebben daarnaast letterlijk al mijn data behalve dat klantnummer, en het gegeven dat ik aangemeld ben via energieleveren.nl sinds januari.

[ Voor 25% gewijzigd door ap3nr0ts op 02-09-2022 17:06 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
ap3nr0ts schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 17:05:
Het gaat me een beetje te veel om het principe. Ik ben niet ingelicht en ik wil niet dat ze daarna roepen dat ik wel op tijd ben ingelicht. Na 5 september kan ik het gewoon geven, en dan leggen ze het maar uit.

Ze hebben daarnaast letterlijk al mijn data behalve dat klantnummer, en het gegeven dat ik aangemeld ben via energieleveren.nl sinds januari.
Tja, en Eneco wil alleen informatie geven aan klanten. En de basis waarop ze dat controleren is klantnummer. Principe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:21

Barrycade

Through the...

ap3nr0ts schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 17:05:

Wat een paniek straal je uit man. Maar je vergeet even dat ze per persoon even willen kijken wat de impact is om een goed advies te geven, dus geen klantnummer /verificatie is geen info. Als je zo op je strepen staat moet je even tot 5 sept op je lip bijten en dan je lekker stoom afblazen.

Maar gezien de toon hier in het topic kan je je beter oriënteren op een andere leverancier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ap3nr0ts

ap3nr0ts

hoi

jeroenkb schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 17:09:
[...]

Tja, en Eneco wil alleen informatie geven aan klanten. En de basis waarop ze dat controleren is klantnummer. Principe.
Ja, goed punt. Ik vraag het 5-9/6-9 wel. Dan is het toch al veranderd, gok ik.

En dan mogen ze me uitleggen waarom ik minder geld overhoudt eind 2022 zonder mijn weten. :+

@Barrycade Ik overweeg overstappen niet eens hoor, want dat kan toch niet zonder boete. Het is dus geen paniek maar (te) ver doorgeslagen verontwaardiging. :P

[ Voor 16% gewijzigd door ap3nr0ts op 02-09-2022 17:21 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• tss68nl
ap3nr0ts schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 17:18:
[...]
En dan mogen ze me uitleggen waarom ik minder geld overhoudt eind 2022 zonder mijn weten. :+
Het antwoord daarop is vrij simpel: inflatie en recessie. Als je dacht dat jij de dans zou ontspringen dan kom je van een koude kermis thuis.

Het gaat letterlijk maar om een paar honderd euro over een heel jaar? Ik mis 2k voor de 30 dagen wachttijd door die stunt van ze, en het maakt me niets uit. Toen ik namelijk voor een hoge TLV tekende wist ik al dat het niet bijster lang zou duren. En dat klopt dus ook: ingecalculeerd risico.

Vind ik het netjes van Eneco? Niet echt nee. Dus ik overweeg dus ook om nooit meer terug te gaan naar Eneco ook niet als ze over 3 jaar terugleveraars met een batterij keihard nodig hebben in hun klantenbestand.

Maar nu is het allemaal verspilde energie om dit aan te vechten. Je speelt met z'n allen een spel en Eneco heeft duidelijke keuzes gemaakt. Daar krijgen ze misschien later nog spijt van, maar voor nu moet ik zeggen dat ze het slim hebben aangepakt..... ze kopen nu een maand lang super goedkoop stroom in die ze met enorme winsten weer kunnen verkopen. Zal vast iemand een goede bonus opleveren, en het is diegene gegund :)

Nu eens kijken of de consument er volgend jaar wéér met open ogen intrapt :) Ik vind dit mooi om te zien, en met name de gespeelde verontwaardiging bij mensen alsof ze dit niet al tijden zagen aankomen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts

ap3nr0ts

hoi

@tss68nl Mooie samenvatting. :) En ik ben dan naïef en principieel, vrees ik. Heb al best een lang lijstje van bedrijven die ik als het kan mijd, en ik ga juist voor jaarcontracten voor voorspelbaarheid. Weer wat geleerd inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-09 22:25
tss68nl schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 17:34:
[...]

Nu eens kijken of de consument er volgend jaar wéér met open ogen intrapt :) Ik vind dit mooi om te zien, en met name de gespeelde verontwaardiging bij mensen alsof ze dit niet al tijden zagen aankomen. :+
Het 'complot' zit volgens mij simpeler in elkaar dan jij denkt. Er is een vergelijking gepubliceerd waaruit Eneco erg gunstig naar voren kwam. Eneco zit momenteel niet te wachten op nieuwe klanten want daarvoor hebben ze niet ingekocht. Dus Eneco heeft ervoor gezorgd dat ze niet langer een toestroom aan nieuwe klanten krijgen. Gaan er nu wat klanten weg dan is dat ook niet erg, ze kunnen altijd nog nieuwe klanten werven door simpelweg een jaar contract oid te gaan aanbieden.

We zagen dit ook in het energie leverancier topic. Zodra er een bedrijf met een goed contract kwam werd gedeeld en werd dit bedrijf platgebeld en verdween de deal als sneeuw voor de zon. Er zijn gewoon érg veel mensen waarvoor dit soort dingen relevant zijn.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

tss68nl schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 17:34:
[...]

Het gaat letterlijk maar om een paar honderd euro over een heel jaar? Ik mis 2k voor de 30 dagen wachttijd door die stunt van ze, en het maakt me niets uit.
Dat blijkt. Zeker voor 2000 euro had ik wel actie genomen om per 5 september over te stappen.
Zal vast iemand een goede bonus opleveren, en het is diegene gegund :)
Dat begrijp ik dus echt niet.
De verontwaardiging is niet gespeeld. Het gaat om de manier waarop. En ook dat ze opeens naar 9 cent gaan ipv matigen naar 30 of 40 ct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chewmonkey
Als het bijna regent, is het dan droog of niet?

Oftewel: er is nu weinig aan de hand. Het is goed je in te lezen, maar al die nodeloze paniek (en waarschijnlijk strijdbaarheid of stress) is helemaal zonde van de tijd tot 5 september.

Als je geen bericht hebt gehad over veranderde voorwaarden, dan 'zijn ze niet veranderd'.

En omdat Eneco je flink aan het naaien zou ik vooral niet voor ze gaan bukken voor 5 september: op 6 september contact opnemen met wat nu precies de bedoeling is en als je het er niet mee eens bent verdere stappen ondernemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKees
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 07-09 10:26
Chewmonkey schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 00:02:
Als het bijna regent, is het dan droog of niet?

Oftewel: er is nu weinig aan de hand. Het is goed je in te lezen, maar al die nodeloze paniek (en waarschijnlijk strijdbaarheid of stress) is helemaal zonde van de tijd tot 5 september.

Als je geen bericht hebt gehad over veranderde voorwaarden, dan 'zijn ze niet veranderd'.

En omdat Eneco je flink aan het naaien zou ik vooral niet voor ze gaan bukken voor 5 september: op 6 september contact opnemen met wat nu precies de bedoeling is en als je het er niet mee eens bent verdere stappen ondernemen.
In principe heb je wel gelijk, maar het is een beetje David tegen Goliath. Ik vermoed dat je in je eentje weinig uithaalt, maar ik laat me graag verbeteren.. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tss68nl
de Peer schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 19:17:
Dat blijkt. Zeker voor 2000 euro had ik wel actie genomen om per 5 september over te stappen.
Tja, ik heb geen bericht gehad van Eneco, en het grote TLV topic was op slot dus hield ik niet meer in de gaten. Ik hoorde het dus vorige week. Overstappen per 5 Sept is dan een hele opgave zoals je weet, en ik heb gewoon geen zin/tijd om me daar druk over te maken. Heb al voldoende veel belangrijkere zaken om me druk over te maken zoals 3 bedrijven en een direct familielid wat in het ziekenhuis ligt.
Dat begrijp ik dus echt niet.
Ik wel... het is een spel waarin beide partijen de grenzen opzoeken van wat toelaatbaar is. Omdat de ACM geen paal en perk stelt kan Eneco met veel wegkomen. Geef ze eens ongelijk dat ze de ruimte pakken die ze gegeven wordt.
De verontwaardiging is niet gespeeld. Het gaat om de manier waarop. En ook dat ze opeens naar 9 cent gaan ipv matigen naar 30 of 40 ct.
Dat ben ik helemaal met je eens. Ik heb een aantal calculaties gedaan, op basis van de dagprijzen/uurprijzen en dan kom je rond de 35 cent uit als bedrag waarbij beide partijen er beter van worden. Ook als je over de as van materiaalprijzen en terugverdientijden gaat rekenen kom je rond de 35 cent uit.

Ik denk inderdaad dat dat bedrag het meest redelijk is. Met 9 cent pakt Eneco al het voordeel en laten ze zonnepaneelbezitters hangen met een terugverdientijd van 10 jaar of langer. Maar wederom...als de ACM eens hun werk zouden doen dan stabiliseert zich dat vanzelf. Bijvoorbeeld door een minimaal TLV niveau van 70% van het kale levertarief. Dan mogen ze nog steeds de tarieven iedere maand wijzigen, maar dan zit er tenminste een beetje een rem op het levertarief.

De 30 dagen wachttijd die ze vrijwel allemaal hebben geintroduceerd tenzij je echt bestolen wil worden is stuitend in combinatie met variabele tarieven. Het zorgt er voor dat je geen kant op kan, en overstappen is ook hoogst onzeker want tegen de tijd dat je nieuwe contract ingaat hebben die óók de tarieven weer aangepast.

Maar de verontwaardiging vind ik wel wat overdreven. We wisten al zo ontzettend lang dat het hier op uit zou draaien. Ik vind de manier waarop ook niet netjes, maar dat is wel wat er al maanden steeds gezegd is: houd je gedeisd want anders gooit Eneco de TLV naar 7 cent en dan is het game over. We zaten er alleen 2 cent naast :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-09 14:12

Richard

Kuru Kuru Kururin

tss68nl schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 09:27:
[...]

Tja, ik heb geen bericht gehad van Eneco, en het grote TLV topic was op slot dus hield ik niet meer in de gaten. Ik hoorde het dus vorige week. Overstappen per 5 Sept is dan een hele opgave zoals je weet, en ik heb gewoon geen zin/tijd om me daar druk over te maken. Heb al voldoende veel belangrijkere zaken om me druk over te maken zoals 3 bedrijven en een direct familielid wat in het ziekenhuis ligt.
Mooie post; ik denk echter dat je deze bedoeld(e)? (om het geheel compleet te maken).

Overstappen naar een nieuwe energieleverancier

20*350ZO45°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eatme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:04
Ik heb tot volgend jaar een 3-jarig contract bij Enoco waarin stroom €0,13/kWh kost en tlv op €0,05 staat. Gaat tlv bij mij ook naar €0,09?

Edit : Per 5 september is de terugleververgoeding in de Eneco App aangepast van €0,05 naar €0,09

[ Voor 26% gewijzigd door eatme op 05-09-2022 16:12 ]

NL.1xMT5.12(V153)CT003(V117) 4000Wp . If you think you are smarter than the previous generation, 50 years ago the owners manual of a car showed you how to adjust the valves. Today it warns you not to drink the contents the battery…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

eatme schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 15:39:
Ik heb tot volgend jaar een 3-jarig contract bij Enoco waarin stroom €0,13/kWh kost en tlv op €0,05 staat. Gaat tlv bij mij ook naar €0,09?
ja, bij iedereen. Maar je oude TLV was waarschijnlijk ook al zoiets.

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 03-09-2022 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05:47

Sebazzz

3dp

We gaan geen meterstandenfraude bespreken

[ Voor 92% gewijzigd door Proton_ op 03-09-2022 19:31 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
*knip*

[ Voor 98% gewijzigd door Proton_ op 03-09-2022 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Even (voor mij en eventueel anderen) ter bevestiging.

In de app staat sinds vandaag ook de TLV gespecificeerd. Dat had ik er voorheen niet bij staan. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WNPgqrsSROhIaYeg2mRUR042gcY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/M8ZWBlgNSFWG4YKK92hILpEX.png?f=fotoalbum_large

Nog steeds geen bericht ontvangen over verlaging TLV.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fredericm
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12-09 17:48
Ik maak hier regelmatig een screenshot van

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14-09 15:24
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MZBKxqQjPyyiBYDGxslrftsOGKg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7bNNt61UFuVpcPD00RNspI16.jpg?f=fotoalbum_large

Hier nog geen enkel signaal van Eneco. Ze weten heel goed dat ik aardig teruglever.

Sinds 19-7-22 klant. Nu zo'n 2000 kWh over, €1200 bij overstappen waard.

Alleen ja, heeft dat zin. Alle tarieven liggen hoger dan mijn huidige contract van €0,68.

Tussen nu en einde jaar wel ik nog zo'n 1000-1500 op. In de winter verbruik ik ongeveer 3500 kWh.

Nu cashen? Gewoon salderen? Cashen en bij een ander salderen tot in het voorjaar de balans weer 0 is en overstappen tegen die tijd?

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Gieliovd520 schreef op zondag 4 september 2022 @ 10:01:
[Afbeelding]

Hier nog geen enkel signaal van Eneco. Ze weten heel goed dat ik aardig teruglever.

Alleen ja, heeft dat zin. Alle tarieven liggen hoger dan mijn huidige contract van €0,68.

Tussen nu en einde jaar wel ik nog zo'n 1000-1500 op. In de winter verbruik ik ongeveer 3500 kWh.

Nu cashen? Gewoon salderen? Cashen en bij een ander salderen tot in het voorjaar de balans weer 0 is en overstappen tegen die tijd?
Zelfde schuitje. Maar sinds feb 2021 klant. Sinds dit jaar wel overschot.
Verschil voor mij is ca 400 euro. (500 vs 400 @ 9 cent)
De opwek in de komende 3 maanden zijn ca 1200 kWh.
Gewoon energie biedt via vastenlastenbond best een mooi VAST tarief van 1 jaar, maar de stroomprijs is wel hoger. Voor jou trouwens juist wel gunstig denk ik. (Gas is 2,13 dan)

appie1983 in "Energieleveranciers aanbiedingentopic"

Ik ga dus wel duurder stroom gebruiken, maar goedkoper gas. (en 400 euro verschil als ik de overstap maak, tenzij ik Eneco aan het verstand gepeuterd krijg dat ze van mijn 41 cent moeten afblijven)

edit:
Ik zie dat jij een traditionele meter hebt. Dan krijg je toch automatisch je hele retour terug?

[ Voor 15% gewijzigd door paQ op 04-09-2022 10:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dorus12
  • Registratie: November 2007
[Afbeelding]

Ik heb ook niks van eneco vernomen en per 14/7 klant.
Ook met overschot (niet zoveel als jij).
Overstappen wordt het mijninziens alleen maar duurder van voor de wintermaanden.
Dus ik blijf en saldeer tot nul in het voorjaar en stap dan over.
Eneco heeft dit willens en wetens zo aangepakt.
Het liefst ging ik er weg maar dan snijd ik mezelf in de vingers maar vergeten doe ik de handelswijze van ze niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-09 14:12

Richard

Kuru Kuru Kururin

paQ schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 22:36:
Even (voor mij en eventueel anderen) ter bevestiging.

In de app staat sinds vandaag ook de TLV gespecificeerd. Dat had ik er voorheen niet bij staan. [Afbeelding]

Nog steeds geen bericht ontvangen over verlaging TLV.
[Afbeelding]

Waar bij jullie staat Contract voor onbepaalde tijd

Staat bij mij: Einddatum: 15-05-2023

(Ik was voor een jaar vast gegaan).

20*350ZO45°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-08 13:05

psy

Dorus12 schreef op zondag 4 september 2022 @ 11:12:
[...]

Ik heb ook niks van eneco vernomen en per 14/7 klant.
Ook met overschot (niet zoveel als jij).
Overstappen wordt het mijninziens alleen maar duurder van voor de wintermaanden.
Dus ik blijf en saldeer tot nul in het voorjaar en stap dan over.
Eneco heeft dit willens en wetens zo aangepakt.
Het liefst ging ik er weg maar dan snijd ik mezelf in de vingers maar vergeten doe ik de handelswijze van ze niet.
Het is al vaker aangehaald, maar Eneco saldeert niet over een jaar maar over tariefsperiode. Salderen tot nul in de voorjaarsperiode? Good luck with that. Want per 1 januari komt er toch wel weer een tariefswissel (als het al niet eerder is).

Voor mij is het duidelijk. Eneco is geen betrouwbare partij en als ik kans zie op een 1-jaarscontract bij een andere partij die ik vertrouw, ben ik weg.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dynasty5
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13-01 12:31
Ik heb nog steeds niks van Eneco gehoord en vanaf morgen gaat die 9 cent tlv in. Als ik vanavond inner app mijn standen in vul monitoren zij die app?
Ik heb geen slimme meter.
Ik ga 23 september over naar een ander.
Of moet ik een tussentijdse afrekening vragen?
Het gaat om €6000-€6500
Een tussentijdse afrekening heb ik eind juni ook gedaan toen ontving ik €8700
Ja ik wek veel op en lever veel terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
psy schreef op zondag 4 september 2022 @ 12:26:
[...]

Het is al vaker aangehaald, maar Eneco saldeert niet over een jaar maar over tariefsperiode. Salderen tot nul in de voorjaarsperiode? Good luck with that. Want per 1 januari komt er toch wel weer een tariefswissel (als het al niet eerder is).
Niet alleen Eneco doet dat, voor zover ik weet doen ze dat allemaal omdat het anders ' te lastig ' voor ze wordt.
Tegelijkertijd houden velen er zodoende ook nog een mooi extra verdienmodel op na.

Er zijn hierover wel regels opgesteld, maar er is geen handhaving en dat weten ze.
BE maakt hier bijvoorbeeld gretig misbruik van door eigen verzonnen salderingsmethoden te gebruiken, welke uiteraard gunstig voor zichzelf uitpakken.
[...]

Voor mij is het duidelijk. Eneco is geen betrouwbare partij en als ik kans zie op een 1-jaarscontract bij een andere partij die ik vertrouw, ben ik weg.
En good luck with that :p
Maar dan alsnog kunnen ze er onderuit komen hebben we gezien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanNL
dynasty5 schreef op zondag 4 september 2022 @ 12:37:
Ik heb nog steeds niks van Eneco gehoord en vanaf morgen gaat die 9 cent tlv in. Als ik vanavond inner app mijn standen in vul monitoren zij die app?
Ik heb geen slimme meter.
Ik ga 23 september over naar een ander.
Of moet ik een tussentijdse afrekening vragen?
Het gaat om €6000-€6500
Een tussentijdse afrekening heb ik eind juni ook gedaan toen ontving ik €8700
Ja ik wek veel op en lever veel terug.
Dat lijkt mij wel een slim idee om de meterstanden vandaag nog door te geven.

Daarnaast zou ik in jouw geval er lekker vanuit gaan dat je de afgesproken TLV ontvangt en ' van niets weet '
Officieel hebben ze jou ook niets medegedeeld.
Zodra ze de eindafrekening opmaken, hierbij een deel van je teruggeleverde stroom verrekenen met 9 cent, hen hierop aanspreken, desnoods bezwaar maken en naar de geschillencomissie stappen uiteindelijk of via een andere weg dit bij de rechter aanvechten.
De geschillencomissie kost als het goed is €50 en in jouw geval dan waarschijnlijk wel het risico waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dorus12
  • Registratie: November 2007
[...]

Het is al vaker aangehaald, maar Eneco saldeert niet over een jaar maar over tariefsperiode. Salderen tot nul in de voorjaarsperiode? Good luck with that. Want per 1 januari komt er toch wel weer een tariefswissel (als het al niet eerder is)
Ik heb nog goede hoop dat de politiek / acm ingrijpt en voorschrijft dat er per jaar gesaldeerd moet worden, ook bij modelcontracten.
Pagina: 1 ... 12 ... 32 Laatste