Eneco snoeit in terugleververgoeding

Pagina: 1 ... 13 ... 32 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 11:05
Salderen gebeurt echt wel per verbruiks jaar, verdeeld over de tariefperiode. Even een misverstandje uit de wereld halen denk ik.
Een verbruiksjaar jaar loopt bijv, van 1 nov 2021 tot nov 2022
Op 1 juli is er een tariefswijziging. Je hebt dus de periode 1 nov 2021 tot 1 juli 2022 en een periode van 1 juli 2022 tot 1 nov 2022
Voorbeeld Verbruik 1ste periode 1000 kwh , prijs X ; verbruik 2 de periode 1500 kwh prijs Y
Teruglevering over periode 1 nov 2021 tot 1 juli 2022 , totaal 1800 kwh
Verbruik na saldering 1 periode 0 kwh , 2 de periode 1500-800 = 700 tegen prijs Y.
Nb bij dubbeltarief wordt eerst de normaal tarief leeg gemaakt en dan de rest op laag tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Hier ook nog 0 signalen - deze is volgens mij afgelopen December omgezet naar onbepaalde tijd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fc17NhST_ENJYvSC4xAik4lM660=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WMRQZAby9GPhETN2eIMGxVEJ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-09 15:29
Dorus12 schreef op zondag 4 september 2022 @ 11:12:
[...]

Ik heb ook niks van eneco vernomen en per 14/7 klant.
Ook met overschot (niet zoveel als jij).
Overstappen wordt het mijninziens alleen maar duurder van voor de wintermaanden.
Dus ik blijf en saldeer tot nul in het voorjaar en stap dan over.
Eneco heeft dit willens en wetens zo aangepakt.
Het liefst ging ik er weg maar dan snijd ik mezelf in de vingers maar vergeten doe ik de handelswijze van ze niet.
Je kunt altijd nog naar UC over 30d bv en dan blijf je daar tm voorjaar 23 tot salderen=0. Dan stap je weer over. Maar dan zijn we wel bij eneco allemaal weg. Dat is voor mij een target op zich al...

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12:48

psy

fmrama schreef op zondag 4 september 2022 @ 14:08:
Salderen gebeurt echt wel per verbruiks jaar, verdeeld over de tariefperiode. Even een misverstandje uit de wereld halen denk ik.
Een verbruiksjaar jaar loopt bijv, van 1 nov 2021 tot nov 2022
Op 1 juli is er een tariefswijziging. Je hebt dus de periode 1 nov 2021 tot 1 juli 2022 en een periode van 1 juli 2022 tot 1 nov 2022
Voorbeeld Verbruik 1ste periode 1000 kwh , prijs X ; verbruik 2 de periode 1500 kwh prijs Y
Teruglevering over periode 1 nov 2021 tot 1 juli 2022 , totaal 1800 kwh
Verbruik na saldering 1 periode 0 kwh , 2 de periode 1500-800 = 700 tegen prijs Y.
Nb bij dubbeltarief wordt eerst de normaal tarief leeg gemaakt en dan de rest op laag tarief.
NileZ_ in "Saldering per kwartaal of jaar"

"Ik heb zwart op wit een antwoord waarin keurig wordt aangegeven dat ze het per tariefsperiode doen. Met als eventueel gevolg bijbetalen in de ene periode, terugkrijgen in de andere periode.
Na uitzoekwerk van een 3e lijns medewerker. "

In dat topic is dit al meermaals ter sprake gekomen dat Eneco NIET jaarlijks saldeert bij de nu gebruikelijke modelcontracten.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
Het is goed mogelijk dat het nu zo gedaan wordt. Ik spreek uit mijn tijd dat ik bij eneco werkte. En mijn eigen afrekening die uit 2018 dateert.
Teruglevering was altijd al een moeilijk te begrijpen onderwerp. Ook voor mensen op de supportdesk.

Ik ben zeer benieuwd als iemand een afrekening heeft waarbij dat gebeurt. Dan ben ik ook weer bij de les!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12:48

psy

fmrama schreef op zondag 4 september 2022 @ 14:53:
Het is goed mogelijk dat het nu zo gedaan wordt. Ik spreek uit mijn tijd dat ik bij eneco werkte. En mijn eigen afrekening die uit 2018 dateert.
Teruglevering was altijd al een moeilijk te begrijpen onderwerp. Ook voor mensen op de supportdesk.

Ik ben zeer benieuwd als iemand een afrekening heeft waarbij dat gebeurt. Dan ben ik ook weer bij de les!
Ja, ik denk/het kan bijna niet anders dat het bij normale vaste contracten gewoon keurig per jaar gaat, maar daar kán het ook eenvoudig. Bij halfjaarlijke tariefperiodes is het technisch eigenlijk onmogelijk om jaarlijks te salderen omdat je de koppeling kwijt bent waar een tekort/overschot op gefactureerd moet worden.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fmrama
Ik geloof het direct hoor. In de loop der jaren kan het een en ander wijzigen. En eneco kennende zal dat ook wel. En zeker nu de prijsschommelingen zo groot zijn, neem ik dat direct aan. Er zal dus ook op moment dat de prijs wijzigt een meteropname / uitlezing moeten zijn. Of doormiddel van weging. (Voor niet (slimme) digitale meters)

Leuk hé: ik krijg net een twitter berichtje van eneco….”we salderen per verbruiksjaar”

Helaas ben ik op moment geen eneco klant , zit met TL bij GreenC, dus graag…
zie ik een jaarnota van een enecoklant met teruglevering wel verschijnen! :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wB6BTMpqLZMqd50WWQdCwC-y8rU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rv8kDqPv7UCgZzBKXS1FxFPI.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zVXDDM9PncFq92t5X85P_8Syqxc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bmUgSrhPYDWdWN751GPCkXiK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 67% gewijzigd door fmrama op 04-09-2022 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 04-09 18:49

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Nog steeds geen bericht van Eneco, dus het is vast niet voor mij van toepassing.

21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredericm
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12-09 17:48
Ik ga 15 september over naar UC en bel morgen Eneco. Als ze me dan opeens een mail gaan sturen hebben ze toch 10 dagen wachttijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dynasty5
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13-01 12:31
fmrama schreef op zondag 4 september 2022 @ 15:12:
Ik geloof het direct hoor. In de loop der jaren kan het een en ander wijzigen. En eneco kennende zal dat ook wel. En zeker nu de prijsschommelingen zo groot zijn, neem ik dat direct aan. Er zal dus ook op moment dat de prijs wijzigt een meteropname / uitlezing moeten zijn. Of doormiddel van weging. (Voor niet (slimme) digitale meters)

Leuk hé: ik krijg net een twitter berichtje van eneco….”we salderen per verbruiksjaar”

Helaas ben ik op moment geen eneco klant , zit met TL bij GreenC, dus graag…
zie ik een jaarnota van een enecoklant met teruglevering wel verschijnen! :)

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Greenchoice geeft helemaal niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
De terugleververgoeding bij GC is 11,5 cent excl btw. Maar aangezien in mijn zonnepanelen afgestemt had op mijn te verwachten verbruik had ik nagenoeg geen overschot. En omdat ik een aantal jaar na de plaatsing ook een airco aangeschaft heb, heb ik helemaal geen overschot. Tja, shoppen doe ik nu dus niet.

[ Voor 3% gewijzigd door fmrama op 04-09-2022 18:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NTS
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

NTS

ursusMaritimus schreef op zondag 4 september 2022 @ 17:45:
Nog steeds geen bericht van Eneco, dus het is vast niet voor mij van toepassing.
Ik ook niet. Ik heb een modelcontract van voor 1-7-2022 dus met de iets lagere tarieven (0.36 terugleververgoeding). Heb het niet opnieuw afgesloten na 1-7, volgens mij hebben sommigen dat hier wel gedaan.

In de nieuwe voorwaarden zeggen ze dat de terugleververgoeding uit je contract gaat gelden. Mijn contract heeft geen terugleververgoeding, dus daar hebben ze wel een uitdaging.

Daarnaast denk ik dat iedereen die wel de wijziging gehad heeft het beste bezwaar kan maken tegen de afrekening. Ze hebben namelijk tegelijk ook het levertarief voor de modelcontracten boven de 1 euro per kwh gebracht. Dat lijkt me lastig uit te leggen aan de ACM dat op dat zelfde contract 9 cent dan een redelijke vergoeding is voor terugleveren.

Helemaal als je in het topic met de day ahead uur prijzen kijkt. Eneco claimt dat de prijs op zonnige dagen "zelfs onder nul" is. Totale bullsh*t van Eneco, ik zie uur prijzen midden op de dag van boven de 40 cent per kwh. Dus de oplichters van Eneco proberen goedkoop zonnestroom in te kopen voor 9 cent om die direct aan je buren te verkopen voor 1 euro+ per kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
Wat!!? Leveringstarief van boven de 1 euro? Bij eneco. Toevallig heeft een familielid gister het nieuwe voorstel voor variabele levering van vattenfall gekregen. Die rekent voor El Normaal tarief 0,56 cent /kwh incl btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTS
  • Niet online

NTS

Ja, ze rekenen bij Eneco op een nieuw modelcontract € 1.03479 normaal tarief en € 0.90195 dal tarief per kwh. Gas is € 4.63 per m3...

Zie hier: https://www.eneco.nl/duurzame-energie/modelcontract/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
Ik ben even aan het zoeken geweest en de tarieven bij vattenvall voor een model contract zijn ook zo hoog.
Het scheelt dus als je langer klant bent, blijkt wel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7OKCb2RIEb9mKDDkY1nYMOrDoyw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2LOtrIc8DFSXa1UTK4lHDJQx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NTS
  • Niet online

NTS

Dat is precies waarom deze truuk zo smerig is van Eneco. Ze moeten verplicht een modelcontract aanbieden, maar ze willen die klanten niet. Om ze niet te krijgen bieden ze expres idioot hoge tarieven aan. Maar dat had als nadeel dat ze dan dat zelfde bedrag als terugleververgoeding moesten betalen volgens hun voorwaarden.

Nu hebben ze met hun leugen dat "zonnestroom niks waard is" dat los gekoppeld. Zo kunnen ze op papier aan de eis voldoen en een modelcontract aanbieden, maar de tarieven zo hoog maken dat niemand dat wil. Zonder dat ze dat ook moeten betalen voor terugleveren. Oplichters zijn het.

En wat het nog erger maakt is dat ze de koppeling van terugleververgoeding aan het levertarief niet eens uit milieu overwegingen gedaan hebben. Ze hebben dat oorspronkelijk gedaan om ook toen de terugleververgoeding te kunnen verlagen.

En ondertussen een hoop mooie woorden over hoe groen ze zijn in het jaarverslag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05:47

Sebazzz

3dp

fmrama schreef op zondag 4 september 2022 @ 19:27:
Ik ben even aan het zoeken geweest en de tarieven bij vattenvall voor een model contract zijn ook zo hoog.
Het scheelt dus als je langer klant bent, blijkt wel.
[Afbeelding]
Pardon, staat daar dat je 16 euro voor een kilowatt krijgt?!

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Sebazzz schreef op zondag 4 september 2022 @ 20:26:
[...]

:D Allemaal direct naar Vattenfall _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Vattelfall model:

Terugleververgoeding over je opwek na saldering (btw-vrij tarief)
4000 kWh * € -0,168000 per kWh
€ -672,00

16,8cnt dus...helaas ;)

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 03:56

Zenix

BOE!

De airco gaat straks aan, de wasmachine programmering staat klaar. Ik heb van de hele week was gespaard, de komende dagen flink wat verbruiken, voor als de TLV inderdaad omlaag gaat. Ik ga mijn airco voornamelijk hard laten draaien zodra de zon onder gaat, niet als de stroomprijzen laag zijn.

Daarnaast morgen maar een klacht indienen indien TLV inderdaad lager is geworden, want ik heb geen bericht gehad.

[ Voor 23% gewijzigd door Zenix op 04-09-2022 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Nou, ga allemaal maar gebukt staan voor morgen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-09 22:46

de Peer

under peer review

ursusMaritimus schreef op zondag 4 september 2022 @ 17:45:
Famous last words

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
Sebazzz schreef op zondag 4 september 2022 @ 20:26:
[...]

Idd was me nog niet opgevallen.🤣🤣

Foutje ….bedankt! (Rijk de Gooier)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Metabaron1
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-09 22:25
Zo en de terugleververgoeding is meteen naar 9 cent gegaan zonder mail.
En bedankt Eneco....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slagroomsoes
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 13-09 21:29
Idem hier, geen mail of brief gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:28
Zo, en wie maakt vandaag de stap naar de geschillencomissie? _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkerk
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23-05 18:08
Hier ook..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Metabaron1 schreef op maandag 5 september 2022 @ 04:51:
En bedankt Eneco....
Hier hetzelfde.
Kan toch niet. Geen bericht niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
GioStyle schreef op maandag 5 september 2022 @ 06:38:
Gezien alle hoogdravende teksten en emoties in dit topic verwacht ik toch minstens tientallen tweakers.

Ben benieuwd......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Nu online
Metabaron1 schreef op maandag 5 september 2022 @ 04:51:
En bedankt Eneco....
In de app staat het nu nog op 0,61425

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Laatst online: 12:57
Bravertal schreef op maandag 5 september 2022 @ 07:12:
[...]

In de app staat het nu nog op 0,61425
Bij mij ook. Heb de app gesloten en vernieuwd. De app loopt misschien achter de feiten aan. Zal eens op internet kijken in het account.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Volkerk
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23-05 18:08
Klacht gestuurd naar Eneco en ook een melding gemaakt bij ACM.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:28
App nog 61 cent. Mijn eneco geeft 9 cent aan. Zal nog even gaan jammeren, maar als ik nu begin met saldo opbouwen kan ik in maart op zoek naar een alternatief met fatsoenlijke vergoeding.

Edit:
Klacht ingediend bij Eneco en ACM.

[ Voor 10% gewijzigd door FireAge op 05-09-2022 07:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

GioStyle schreef op maandag 5 september 2022 @ 06:38:
Beter vraag je: wie niet?

Zou niet graag vandaag bij Eneco op de klantenservice werken vandaag. Sterkte als je meeleest.

#boevenbende

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Playa del C.
Playa del C. schreef op maandag 5 september 2022 @ 07:14:
[...]

Bij mij ook. Heb de app gesloten en vernieuwd. De app loopt misschien achter de feiten aan. Zal eens op internet kijken in het account.
En inderdaad, het staat op mijneneco.nl op 0,09 euro. In de app nu dus nog niet. Dat kan ik ze nog vergeven, maar is alsnog een extra punt om te noemen.

Zonder melding wel de TLV wijzigen op 5 september, wat ik dan als klant via andere bronnen verneem. En als ik het dan check, staat het in de app momenteel op 0,61 euro en op mijneneco.nl op 0,09 euro.

8)7

Nou hebben we bewust voor Eneco gekozen, met verder een snelle overstap en een erg hoge tlv. Maar wat snijden ze zich in hun eigen vingers zeg. Ik raad iedereen aan om een melding bij Eneco en een melding bij ACM te doen. Kort en duidelijk, geen tijd aan verspillen verder.

Plus, ik overweeg om nooit meer klant van Eneco te worden, ook al hebben ze ooit nog eens het beste aanbod. Ook al is het ergens anders vast ook een bende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Volkerk schreef op maandag 5 september 2022 @ 07:14:
Klacht gestuurd naar Eneco en ook een melding gemaakt bij ACM.
Zou je me jouw klacht willen delen via DM? Uiteraard geanonimiseerd.

En alvast sorry tegen de klantenservice medewerker die ik zo door de telefoon ga trekken. Grrrr.

#boevenbende

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Playa del C. schreef op maandag 5 september 2022 @ 07:30:
[...]

En inderdaad, het staat op mijneneco.nl op 0,09 euro. In de app nu dus nog niet. Dat kan ik ze nog vergeven, maar is alsnog een extra punt om te noemen.

Zonder melding wel de TLV wijzigen op 5 september, wat ik dan als klant via andere bronnen verneem. En als ik het dan check, staat het in de app momenteel op 0,61 euro en op mijneneco.nl op 0,09 euro.

8)7

Nou hebben we bewust voor Eneco gekozen, met verder een snelle overstap en een erg hoge tlv. Maar wat snijden ze zich in hun eigen vingers zeg. Ik raad iedereen aan om een melding bij Eneco en een melding bij ACM te doen. Kort en duidelijk, geen tijd aan verspillen verder.

Plus, ik overweeg om nooit meer klant van Eneco te worden, ook al hebben ze ooit nog eens het beste aanbod. Ook al is het ergens anders vast ook een bende.
Hier idem.
Zojuist overgestapt. Maar kan pas per 20 sept.
Dan half nov wederom overstappen (ongeveer) en dan de goedkoopste tm feb wellicht. Of blijven zitten. Bij UC.

Klacht bij acm had ik al gedaan.
Nu nog klacht bij Eneco.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Playa del C. schreef op maandag 5 september 2022 @ 07:30:
[...]

8)7

Ik zit niet bij Eneco, maar Eneco heeft nu natuurlijk wel de "aard van het beestje" laten zien. Dit zijn gewoon heel smerige streken en van zulke partijen kunnen we het beste maar zo snel mogelijk af zijn. Dus ik zou het zeker toejuichen als dit "geintje" langdurige gevolgen heeft voor Eneco in de toekomst.

Maar dan moet je dus niet weer in het volgende "aanbod" trappen, want je weet nu wat hun aanbod waard is. Niks. :) Bij mij staan ze op "de lijst" inmiddels. Moeten nu wel een "too good to be true" aanbod komen willen ik nog met hen in zee gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2022 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08:49
Bah bah bah…deze barbatruuk gaat Eneco gigantisch veel geld opleveren….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:54

Esumontere

Floep, banaan.

Juist, bij mij hetzelfde verhaal. 36 ct in de app, 9 ct op mijn Eneco. Ook nooit een email van ze gehad.

Zou iemand een geanonimiseerde klacht-mail kunnen opstellen hier? Denk dat veel mensen daar profijt van hebben :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:55
Is het een idee om 1 voorbeeld klacht op te stellen zodat iedereen die in kan dienen bij eneco en ACM? Dat maakt de drempel misschien wat lager?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFox91
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-09 19:54

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tokjah
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-07 19:11
Hier ook geen bericht en wel 9 cent TLV. Mijn levertarief daarentegen is nog 48 cent, dat was ooit de hoogste en nu ga ik ws niet eens lager krijgen. Dus ik blijf zitten.
Maar wil best mee doen aan een klacht sturen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:54

paQ

Nou, zojuist gechat met Eneco. uiteraard de standaard: "Oh wat vervelend en vreemd dat je geen brief.... " blablablaba
Ze kon niks doen, anders dan alsnog de brief sturen. Daar ben ik natuurlijk niet op ingegaan.

Klachtenformulier ingevuld met
U heeft miv vandaag, 5 sept, eenzijdig en zonder zich aan uw eigen voorwaarden te houden, het teruglevertarief van 0,418 EURO naar 0,09 EUR teruggebracht.
Ik eis daarom dat deze wijziging per 5-9 ongedaan wordt gemaakt.
En formulier bij ACM:
Eneco heeft m.i.v. vandaag, 5 sept 2022, eenzijdig het "TLV" gewijzigd voor alle klanten naar 9 cent, zonder de klant hier vooraf over te informeren. Volgens Eneco's eigen voorwaarden hadden klanten hier tenminste 10 dagen van te voren persoonlijk over geïnformeerd moeten worden.
"Dit Voorwaardenoverzicht en de daarin genoemde tarieven kunnen
wijzigen, als dat volgens een bestaande dan wel nieuwe wettelijke
regeling of besluit van de overheid kan dan wel moet. Wijzigingen
van de voorwaarden en tarieven ontvangt u persoonlijk minimaal
10 dagen voor ingangsdatum."
Een korte rondgang op het internet leert dat Eneco dit niet heeft gedaan of in elk geval voor een zeer grote groep klanten heeft nagelaten. Contact hierover met Eneco is vruchteloos.
let op: de melding bij ACM moet je nog via mail bevestigen!

[ Voor 44% gewijzigd door paQ op 05-09-2022 08:29 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14-09 15:24
Hier nog één. Geen enkel signaal van Eneco.

App 61,4 cent
Mijn Eneco: 9 cent

Naai streek. Klacht Eneco en ACM maar dan.

Bellen of chatten ga ik niet eens aan beginnen. Dat wordt toch een eindeloze discussie die eindigt in "u mag kosteloos uw contract beëindigen".

Ik overweeg gewoon te blijven met 0,68€ levering tarief. Maar als ze ook nog onduidelijk zijn in salderen over een jaar of tarief periode wordt het wel erg vervelend..... :(

[ Voor 24% gewijzigd door Gieliovd520 op 05-09-2022 08:22 ]

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

tokjah schreef op maandag 5 september 2022 @ 08:19:
Hier ook geen bericht en wel 9 cent TLV. Mijn levertarief daarentegen is nog 48 cent, dat was ooit de hoogste en nu ga ik ws niet eens lager krijgen. Dus ik blijf zitten.
Maar wil best mee doen aan een klacht sturen.
Als je niet teruglevert maakt het ook (voor nu) allemaal niet zoveel uit voor je persoonlijk. Maar hoe meer klachten hoe beter :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Gieliovd520 schreef op maandag 5 september 2022 @ 08:20:

App 61,4 cent

Bellen of chatten ga ik niet eens aan beginnen. Dat wordt toch een eindeloze discussie die eindigt in "u mag kosteloos uw contract beëindigen".
Dat met Eneco bellen, mailen of chatten doe je natuurlijk ook alleen maar om te laten zien dat jij de partij bent die wel de moeite heeft genomen om te communiceren. Je praat tegen een klantenserviceafpoeiermedewerker. Die kan hoe dan ook niets voor je betekenen. Dat is niet meer dan een menselijke bliksemafleider.

Het valt me eigenlijk wel op dat Eneco de laatste tijd toch wel de partij is die ronduit het vaakst negatief in het nieuws is. Twijfelachtige rol (samenspannend met ACM) bij klantenovername zonder contractovername bij faillissementen...... dat zijn zaken die allemaal nog niet afgerond zijn. Nu dit weer..... Teveel rook, daar moet wel vuur zijn.

Ik vraag me af hoe nuttig klagen bij de ACM is. Die staan m.b.t. energie in mijn ogen vooral de kant van de commercie, niet die van de consument.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2022 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiniero
  • Registratie: September 2007
Gieliovd520 schreef op maandag 5 september 2022 @ 08:20:

App 61,4 cent

Ik overweeg gewoon te blijven met 0,68€ levering tarief. Maar als ze ook nog onduidelijk zijn in salderen over een jaar of tarief periode wordt het wel erg vervelend..... :(
De chat word geen eindeloze discussie, je word al snel afgekapt door de medewerkers en als je toch verder gaat word de chat beëindigd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11-09 14:20
Hier vast contract tot half maart. Ook plots, zoals verwacht maar toch onverwacht, de prijs van 46c terug naar 9c gebracht. Geen melding iets. Voor modelcontracten snap ik dat, want variabel die dus kunnen en mogen wijzigen. Maar voor vaste contracten begrijp ik er werkelijk niets van. Was laatst nog een energieleverancier een zware problemen die iedereen met vast contract een mailtje had gestuurd met de VRAAG of ze de tarieven mochten ophogen en of ze anders weg willen gaan. Ze konden de tarieven niet aanpassen. Eneco doet het nu gewoon in het geniep (ook al wisten we via via dat ze het zouden gaan doen).

Ik hoop maar dat half maart als de eindrekening komt, dat ze het verbruik in de winter eerst salderen tegen opwek in die periode van 9c en niet over de periode van 46c. Wisselen over 30 dagen word ik niet beter van, dan ga ik voor een deel de nieuwe levertarieven betalen terwijl ik nu nog een overschot heb van 9700 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tokjah
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-07 19:11
paQ schreef op maandag 5 september 2022 @ 08:21:
[...]

Als je niet teruglevert maakt het ook (voor nu) allemaal niet zoveel uit voor je persoonlijk. Maar hoe meer klachten hoe beter :)
Wel netto per jaar. Vanaf medio oktober ws niet meer per dag/week. Ik wilde dan pas wisselen naar lage tarieven maar dat heeft dan voor die 5 weken niet heel veel nut. Als ik nu weg ga krijg ik ws dan geen lagere tarieven dan 48 cent levertarief. Dus ik vind het wel vervelend dat ik nu in het voorjaar langer moet blijven zitten om die 9 cent tegoeden op te maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFox91
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-09 19:54
Net toch maar gebeld met Eneco. Beste meneer kon in het archief niet zien hoe ik geïnformeerd ben, maar dat het wel 10 dagen geleden had moeten zijn. Hij heeft een klacht aangemaakt. Vrij nutteloos dus, behalve dan voor de statistieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

ik zou zeggen: overspoelen met klachten.
Zelfde geldt voor meldingen bij ACM. Als er daar #ENECO trending topic wordt in enkele uurtjes tijd, dan komt het heus wel op de radar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2pietjuh2
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18-07 22:24
Zojuist ook klacht ingediend bij ACM en Eneco. Idem, niet geinformeerd model contract, app geeft nog steeds 61ct aan, website 9ct. Hopelijk trekt ACM weer even bij Jetten aan de bel, en komt er par 1 januari gewoon fatsoenlijke regelgeving over de TLV, dan is het gewoon duidelijk voor iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xehexehex
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 22-08 20:34
Hier ook melding ACM gedaan, zonder (tegen)bericht vanuit Eneco dus gesnoeid in teruglevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

2pietjuh2 schreef op maandag 5 september 2022 @ 08:33:
Zojuist ook klacht ingediend bij ACM en Eneco. Idem, niet geinformeerd model contract, app geeft nog steeds 61ct aan, website 9ct. Hopelijk trekt ACM weer even bij Jetten aan de bel, en komt er par 1 januari gewoon fatsoenlijke regelgeving over de TLV, dan is het gewoon duidelijk voor iedereen.
Refresh de app maar op die pagina. Dan schakelt ie om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-09 23:36

ap3nr0ts

hoi

Ik denk dat ik vandaag wel de ACM bericht, maar Eneco pas als ik die tussentijdse rekening heb. Dan heb ik niks meer van ze nodig in principe. Nou ja, einde contract begin volgend jaar. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Penait1
  • Registratie: Mei 2012
Kreeg de optie tijdens het aanvragen van mijn tussentijdse nota om de jaarrekening mee te schuiven naar september volgend jaar waardoor een nieuw verbruiksjaar start, of hem op einde contract januari 2023 te laten staan.

Benieuwd wat het verschil is, iemand die dat weet? Klinkt als het tariefsperiode verhaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:54

Esumontere

Floep, banaan.

Zojuist een klacht ingediend bij zowel Eneco als de ACM. Maar ook ik blijf bij ze, want ik heb nog zo'n 2000 kWh openstaan ter saldering, en ik ga er nog gewoon vanuit dat dat per jaar gebeurt. En zelfs al gaan ze per tarief periode salderen, dan krijg ik nergens meer een levertarief van 46 cent...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

ap3nr0ts schreef op maandag 5 september 2022 @ 08:35:
Ik denk dat ik vandaag wel de ACM bericht, maar Eneco pas als ik die tussentijdse rekening heb. Dan heb ik niks meer van ze nodig in principe. Nou ja, einde contract begin volgend jaar. ;)
Als je de ACM wel bericht, en Eneco niet, dan impliceer dat je er van op de hoogte was maar bewust niet bij Eneco je beklag erover hebt gedaan, en ze zo niet de kans hebt gegeven het op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:41

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
padoempats schreef op maandag 5 september 2022 @ 08:27:
Hier vast contract tot half maart. Ook plots, zoals verwacht maar toch onverwacht, de prijs van 46c terug naar 9c gebracht. Geen melding iets. Voor modelcontracten snap ik dat, want variabel die dus kunnen en mogen wijzigen. Maar voor vaste contracten begrijp ik er werkelijk niets van. Was laatst nog een energieleverancier een zware problemen die iedereen met vast contract een mailtje had gestuurd met de VRAAG of ze de tarieven mochten ophogen en of ze anders weg willen gaan. Ze konden de tarieven niet aanpassen. Eneco doet het nu gewoon in het geniep (ook al wisten we via via dat ze het zouden gaan doen).

Ik hoop maar dat half maart als de eindrekening komt, dat ze het verbruik in de winter eerst salderen tegen opwek in die periode van 9c en niet over de periode van 46c. Wisselen over 30 dagen word ik niet beter van, dan ga ik voor een deel de nieuwe levertarieven betalen terwijl ik nu nog een overschot heb van 9700 kWh.
ik kan nieteens het contract inzien op mijn eneco :+ "ophalen gegevens mislukt"

gelukkig stond de overstap voor vandaag al klaar. ze krijgen dus 0,0 kWh en ze kunnen mijn stroom dus vandaag niet verkopen met 10 - 40 cent winst , wat een geitenbende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14-09 22:37
paQ schreef op maandag 5 september 2022 @ 08:41:
[...]

Als je de ACM wel bericht, en Eneco niet, dan impliceer dat je er van op de hoogte was maar bewust niet bij Eneco je beklag erover hebt gedaan, en ze zo niet de kans hebt gegeven het op te lossen.
Maar het gaat er toch ook om dat we wel op de hoogte zijn, maar we zijn nooit persoonlijk op de hoogte gebracht door Eneco. Hierdoor is verwarring ontstaan. "Gelden deze nieuwe tarieven nou wel of niet voor mij?"

Hier ook een klacht ingediend bij de ACM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
FireAge schreef op maandag 5 september 2022 @ 07:20:
App nog 61 cent. Mijn eneco geeft 9 cent aan. Zal nog even gaan jammeren, maar als ik nu begin met saldo opbouwen kan ik in maart op zoek naar een alternatief met fatsoenlijke vergoeding.

Edit:
Klacht ingediend bij Eneco en ACM.
Saldo opbouwen... en 1jan gaat alles mogelijk weer naar 0 met een nieuw tarief...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Voggy schreef op maandag 5 september 2022 @ 08:43:
[...]

Maar het gaat er toch ook om dat we wel op de hoogte zijn, maar we zijn nooit persoonlijk op de hoogte gebracht door Eneco. Hierdoor is verwarring ontstaan. "Gelden deze nieuwe tarieven nou wel of niet voor mij?"

Hier ook een klacht ingediend bij de ACM.
Ja, maar voor de vorm zou je je leverancier wel de gelegenheid moeten geven het te herstellen, toch?
Ongeacht of je op de hoogte was.
Ik ben het persbericht ook per ongeluk tegen het lijf gelopen door een linkje op tweakers in een topic. Was ik een week later op vakantie, dan was het waarschijnlijk compleet aan me voorbij gegaan.
In dat geval trek je toch ook eerst aan de bel bij Eneco en niet direct bij ACM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
twain4me schreef op maandag 5 september 2022 @ 08:41:
[...]

ik kan nieteens het contract inzien op mijn eneco :+ "ophalen gegevens mislukt"

gelukkig stond de overstap voor vandaag al klaar. ze krijgen dus 0,0 kWh en ze kunnen mijn stroom dus vandaag niet verkopen met 10 - 40 cent winst , wat een geitenbende.
Waar ga je heen en verwacht je, los van de dikke middelvinger naar Eneco, dat je uiteindelijk alsnog niet duurder uitkomt of ga je tussen nu en na de winter nog steeds netto terugleveren? Volgens mijn berekening speel ik rond de 0 vanaf nu en 15 maart en als ik pas over paar weken over zou kunnen gegarandeerd netto verbruik. De tarieven zijn overal hoger dan 46c dus teer ik liever daar op in en hoop/verwacht ik dat Eneco zo'n dergelijk geintje niet kan volhouden voor vaste contracten. Voorwaarden nog een keer bekeken, maar zie geen enkele manier voor ze. Volgens 19.5 kunnen ze tarieven niet wijzigen als dat is afgesproken (en dat hebben we middels vast contract).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xehexehex
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 22-08 20:34
Vraag uit interesse, want heb mij nog niet echt gelezen: heeft het nut om over te stappen? Of is het overal dramatisch nu met teruglevering(en), maandprijzen etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

padoempats schreef op maandag 5 september 2022 @ 08:48:
[...]

Waar ga je heen en verwacht je, los van de dikke middelvinger naar Eneco, dat je uiteindelijk alsnog niet duurder uitkomt of ga je tussen nu en na de winter nog steeds netto terugleveren? Volgens mijn berekening speel ik rond de 0 vanaf nu en 15 maart en als ik pas over paar weken over zou kunnen gegarandeerd netto verbruik. De tarieven zijn overal hoger dan 46c dus teer ik liever daar op in en hoop/verwacht ik dat Eneco zo'n dergelijk geintje niet kan volhouden voor vaste contracten. Voorwaarden nog een keer bekeken, maar zie geen enkele manier voor ze. Volgens 19.5 kunnen ze tarieven niet wijzigen als dat is afgesproken (en dat hebben we middels vast contract).
ja voor vaste contracten is het helemaal absurd 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13:04
Jullie dienen toch wel klachten in over dat de voorwaarden zijn veranderd zonder vermelding. Niet dat het teruglevertarief is veranderd?

Rationale daarvoor: ze veranderen eenzijdig zonder vermelding de voorwaarden. Als gevolg van die voorwaarden verandering verandert je TLV. In de eerste voorwaarden stond namelijk het levertarief zonder BTW etc. Nu staat daar een bepaald bedrag. Zelfs in het maand-overzicht dat ik gisteren ontving stond nog dat ik als terugleverTARIEF (let op, ze gooien alles op dat het een vergoeding is en geen tarief, maar daar staat dus wel degelijk tarief) het leveringstarief ontving zonder btw etc. Dat is ook de reden dat ze iedereen moeten informeren...ze veranderen de voorwaarden. Dat is voor iedereen van toepassing.

Het is een beetje potato/potatho. Maar je krijgt waarschijnlijk meer bijval wanneer een bedrijf zomaar de voorwaarden gaat veranderen. Dat mensen minder winst maken op het moment zal juist averechts werken ;). (zonnepaneel houders zijn evil want die verdienen over de ruggen van de mensen die de gasrekening niet meer kunnen betalen o.i.d.).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

padoempats schreef op maandag 5 september 2022 @ 08:48:
[...]

ik ga naar van de bron saldeer nu vooruit voor de winter en moet dan nog eenbeetje achteraf salderen in het voorjaar. mocht salderen niet goed worden verrekend ofzo is dat mijn risico maargoed dat betaal ik dan wel van de eneco centjes. :+ zodra ik op 0 sta ga ik opzoek naar een goed tlv. met een beetje geluk heeft denhaag dan al ingegrepen en moeten ze een goede tlv geven.

[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 05-09-2022 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
twain4me schreef op maandag 5 september 2022 @ 08:51:
[...]

ik ga naar van de bron saldeer nu vooruit voor de winter en moet dan nog eenbeetje achteraf salderen in het voorjaar. mocht salderen niet goed worden verrekend ofzo is dat mijn risico maargoed dat betaal ik dan wel van de eneco centjes. :+ zodra ik op 0 sta ga ik opzoek naar een goed tlv. met een beetje geluk heeft denhaag dan al ingegrepen en moeten ze een goede tlv geven.
waarom perse vandebron?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lp77
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 01-07 20:23
Klacht ingediend bij Eneco: met een beetje knippen en plakken en eigen sausje er overheen.

Goedemorgen,

Via via verneem ik dat per ingang van vandaag, 5 sept, Eneco eenzijdig en zonder zich aan uw eigen voorwaarden te houden, het teruglevertarief naar 0,09 EUR heeft teruggebracht. Ik ben hier niet van de de hoogte gesteld door Eneco.
Ik eis daarom dat deze wijziging per 5-9 ongedaan wordt gemaakt en ontvang hier graag schriftelijk bevestiging van. Hopelijk neemt Eneco in deze zijn verantwoordelijkheid en wordt ik niet genoodzaakt om mijn rechtsbijstand in te schakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Die wilde binnen de opzegtermijn beginnen met leveren dus kon ik exact op tijd overstappen en zoals het beschreven staat zouden ze goed moeten salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

lp77 schreef op maandag 5 september 2022 @ 09:03:
Klacht ingediend bij Eneco: met een beetje knippen en plakken en eigen sausje er overheen.

Goedemorgen,

Via via verneem ik dat per ingang van vandaag, 5 sept, Eneco eenzijdig en zonder zich aan uw eigen voorwaarden te houden, het teruglevertarief naar 0,09 EUR heeft teruggebracht. Ik ben hier niet van de de hoogte gesteld door Eneco.
Ik eis daarom dat deze wijziging per 5-9 ongedaan wordt gemaakt en ontvang hier graag schriftelijk bevestiging van. Hopelijk neemt Eneco in deze zijn verantwoordelijkheid en wordt ik niet genoodzaakt om mijn rechtsbijstand in te schakelen.
vergeet ACM niet :)

tijd dat een autoriteit zich ermee gaat bemoeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

lp77 schreef op maandag 5 september 2022 @ 09:03:

Goedemorgen,

rechtsbijstand zijn ze echt niet van onder de indruk hoor. wat ze natuurlijk in het ergste geval gaan doen is je alsnog op de hoogte stellen dus de schade blijft beperkt. zelfs als ze ongelijk hebben over deze periode word je schade doorgaans door de rechtsbijstand gewoon afgekocht en dat weten ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lp77
paQ schreef op maandag 5 september 2022 @ 09:07:
[...]

vergeet ACM niet :)

tijd dat een autoriteit zich ermee gaat bemoeien.
ACM ook uiteraard!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• atomix9
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04-09 11:50
Vandaag eindafrekening gekregen van Eneco. Was uit principe al overgestapt na het niet krijgen van de negen cent melding. Ik wil niet bij een bedrijf blijven dat zo zijn/haar klanten behandelt. Goed om te lezen dat iedereen nu wakker is geworden en zijn/haar kop ook uit het zand haalt. Het zijn vervelende tijden kwa TLV! Sterkte met alle woede en beslissingen :o

Ik ga mijn tijd niet verspillen aan zo'n club met nutteloze chats, klachten, etc. Ik leef maar 1 keer, tijd is kostbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• masterq13
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-05 11:16
Ik denk dat ik een van de enige ben die er op "vooruit" is gegaan. mijn TLV was ongeveer 6 cent en is nu ook 9 cent geworden. Dat tegen een levertarief van 14 cent normaal en 12 cent dal doet me toch wel twijfelen om nu over te stappen. Heb sowieso liggen slapen afgelopen 1.5 jaar maar weet niet of het met deze tarieven handig is om vlak voor de donkere maanden over te stappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lp77
twain4me schreef op maandag 5 september 2022 @ 09:08:
[...]

rechtsbijstand zijn ze echt niet van onder de indruk hoor. wat ze natuurlijk in het ergste geval gaan doen is je alsnog op de hoogte stellen dus de schade blijft beperkt. zelfs als ze ongelijk hebben over deze periode word je schade doorgaans door de rechtsbijstand gewoon afgekocht en dat weten ze.
Maakt mij niet uit. Als ze het alsnog achteraf doen, als ze het maar dien en niet denken dat ze alles maar kunnen maken. Bovendien blijf ik ook zitten. Ik hoop dat ik vanaf nu t/m feb/mrt genoeg opwek voor de winter om weg te kunnen strepen. Is mijn erste jaar in nieuwbouwwoning en weet nog niet wat mijn warmtepomp ongeveer verbruikt in de winter en wat mijn panelen op gaan brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lp77
masterq13 schreef op maandag 5 september 2022 @ 09:12:
Ik denk dat ik een van de enige ben die er op "vooruit" is gegaan. mijn TLV was ongeveer 6 cent en is nu ook 9 cent geworden. Dat tegen een levertarief van 14 cent normaal en 12 cent dal doet me toch wel twijfelen om nu over te stappen. Heb sowieso liggen slapen afgelopen 1.5 jaar maar weet niet of het met deze tarieven handig is om vlak voor de donkere maanden over te stappen.
Dat ligt er aan of je in de donkere maanden gaat terugleveren. Anders lekker blijven zitten. Ze zullen niet zo blij zijn om tegen die lage tarieven te moeten leveren en zijn je wss liever kwijt dan rijk de komende maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Je hebt nog een vast contract. De vraag is dus wanneer dat afloopt bij jou. Op dit moment zit een groot deel van Nederland al in de variabele contracten (oftewel modelcontract) en kun je nergens meer een goed vast contract afsluiten (door de instabiele situatie in de wereld). Elke week komen daar meer bij en de verwachting is dat binnenkort alle vaste contracten zijn afgelopen. Zodra jouw contract is afgelopen, zetten ze je bij Eneco op een prijs richting of over de euro per kWh. Ergens anders zijn de prijzen ook hoog en dan snap je ook waarom er veel weerstand ontstaat nu. Je kan nergens heen, wordt gelokt met hoge TLV, wordt genaaid zodra je er even zit, enz.
Maar aan de andere kant kunnen we vol salderen en hebben we alsnog geluk als zonnepaneelhouders. Genoeg mensen kunnen dat niet en die betalen zonder enige keuze honderden euro's per maand meer. Zelfde verhaal voor gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels11
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14-09 23:08
Ik kom er via de chat niet door bij Eneco, dus ik heb het klachtenformulier ingevuld om na te vragen of de verlaging ook op mij van toepassing is.

Begin augustus had ik al een jaarcontract bij energie VanOns geregeld, dat half oktober ingaat, omdat ik geen zin had om te moeten procederen over de wijze van salderen. Ook had ik naar aanleiding van de berichtgeving al een overstap naar UC geregeld per 15 september.

Als ze voor de periode van 5-15 september toch een lager Teruglevertarief betalen, ga ik daar zeker mee naar de geschillencommissie of de rechtbank.

Dat ze de terugleververgoeding verlagen, kan ik begrijpen, want 100% van het kale normale tarief - zelfs voor de daluren - is ook wel riant. Maar de wijze waarop Eneco dit nu aanpakt is niet netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08:49
Heb m’n voorschot alvast met een tientje verhoogd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Matadores schreef op maandag 5 september 2022 @ 09:24:
Heb m’n voorschot alvast met een tientje verhoogd.
not sure wat dat met TLV heeft te maken?
Het heeft hooguit invloed op hoeveel je terugkrijgt toch?

edit: ah tav gas wellicht

[ Voor 17% gewijzigd door paQ op 05-09-2022 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Als je netto terug levert, waarom ben je in godsnaam blijven hangen op 6 cent het afgelopen jaar? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

padoempats schreef op maandag 5 september 2022 @ 09:35:
[...]

Als je netto terug levert, waarom ben je in godsnaam blijven hangen op 6 cent het afgelopen jaar? :)
hij was heeeeeel erg moe ;)
Heb sowieso liggen slapen afgelopen 1.5 jaar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeOS
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Voor alle mensen die roepen dat het indienen van een klacht geen zin heeft is het misschien fijn om te weten dat het mij, bij de tariefswijziging van 1 juli waarover ik niet geïnformeerd was, uiteindelijk gelukt is om voor de periode van 1 juli tot 11 juli (mijn nieuwe contract bij Eneco) een correctie te krijgen met het oude tarief. Dit heeft wel ruim 1,5 maand geduurd en meerdere mails en telefoontjes gekost. Dit geeft natuurlijk geen garantie voor de afhandeling van deze wijziging, maar misschien wel een beetje hoop ;).

Mijn tip is: blijf vooral feitelijk en blijf de feiten herhalen.

Ik heb zojuist zelf ook een klacht ingediend bij zowel Eneco als de ACM. Let the games begin! :)

Repeat after me: I Will Use Google Before Asking Stupid Questions

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts

ap3nr0ts

hoi

DeOS schreef op maandag 5 september 2022 @ 09:47:
Voor alle mensen die roepen dat het indienen van een klacht geen zin heeft is het misschien fijn om te weten dat het mij, bij de tariefswijziging van 1 juli waarover ik niet geïnformeerd was, uiteindelijk gelukt is om voor de periode van 1 juli tot 11 juli (mijn nieuwe contract bij Eneco) een correctie te krijgen met het oude tarief. Dit heeft wel ruim 1,5 maand geduurd en meerdere mails en telefoontjes gekost. Dit geeft natuurlijk geen garantie voor de afhandeling van deze wijziging, maar misschien wel een beetje hoop ;).

Mijn tip is: blijf vooral feitelijk en blijf de feiten herhalen.

Ik heb zojuist zelf ook een klacht ingediend bij zowel Eneco als de ACM. Let the games begin! :)
Waar doe je dat bij Eneco? Die chat ga ik niet aan beginnen. Voor het geld interesseert me niet echt, maar voor het principe ben ik graag zo lastig mogelijk nu.

[ Voor 5% gewijzigd door ap3nr0ts op 05-09-2022 09:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
https://www.eneco.nl/klantenservice/contactformulier

Hier kan je de klacht indienen. Zojuist ook gedaan, mijn eis is dat ze de klanten op een redelijke termijn vooraf moeten informeren. En dat (vanzelfsprekend) de tariefwijziging pas na die termijn ingaat.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeOS
  • Nu online
ap3nr0ts schreef op maandag 5 september 2022 @ 09:48:
[...]

Waar doe je dat bij Eneco? Die chat ga ik niet aan beginnen. Voor het geld interesseert me niet echt, maar voor het principe ben ik graag zo lastig mogelijk nu.
https://www.eneco.nl/klantenservice/contactformulier/

En ACM hier:
https://www.consuwijzer.n...lding-bij-acm-consuwijzer

[ Voor 10% gewijzigd door DeOS op 05-09-2022 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masterq13
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-05 11:16
twain4me schreef op maandag 5 september 2022 @ 09:42:
[...]

hij was heeeeeel erg moe ;)

[...]
Haha ben eigenlijk pas "wakker" geworden na de mail van Eneco. We zijn ongeveer 1,5 jaar geleden verhuist naar de huidige woning en de zonnepanelen zaten er al. moesten toen kiezen welk contract we mee namen die van van mij of die van mijn vriendin. uiteindelijk voor de laatste gekozen bij Eneco, ook omdat ik boete vrij weg kon bij Vattenfall. Verder niet stilgestaan bij terugleveren. en een 3 jarig vast contract afgesloten. Niet handig maar goed, (een dure) les geleerd.
lp77 schreef op maandag 5 september 2022 @ 09:15:
[...]

Dat ligt er aan of je in de donkere maanden gaat terugleveren. Anders lekker blijven zitten. Ze zullen niet zo blij zijn om tegen die lage tarieven te moeten leveren en zijn je wss liever kwijt dan rijk de komende maanden.
Ik leverde alleen in december en januari een stuk minder terug dan dat ik verbruikte oktober was net aan positief en november geeft een vertekend beeld omdat we toen 3 weken op vakantie waren.

[ Voor 29% gewijzigd door masterq13 op 05-09-2022 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 07-09 10:26
Headshot_NL schreef op maandag 5 september 2022 @ 09:49:
https://www.eneco.nl/klantenservice/contactformulier

Hier kan je de klacht indienen. Zojuist ook gedaan, mijn eis is dat ze de klanten op een redelijke termijn vooraf moeten informeren. En dat (vanzelfsprekend) de tariefwijziging pas na die termijn ingaat.
Krijg je daar in je mailbox ook een kopie van? En hoe weet je of ie daadwerkelijk 'aangekomen' is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
HKees schreef op maandag 5 september 2022 @ 09:50:
[...]

Krijg je daar in je mailbox ook een kopie van? En hoe weet je of ie daadwerkelijk 'aangekomen' is?
Nee geen kopieMisschien toch een kopie? ik heb heb (nog) niet gekregen. Alleen het bericht dat je aanvraag binnen is en dat ze binnen 5 dagen contact opnemen.

[ Voor 8% gewijzigd door Headshot_NL op 05-09-2022 09:52 ]

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeOS
  • Nu online
HKees schreef op maandag 5 september 2022 @ 09:50:
[...]

Ja je krijgt een bevestiging van de klacht via de mail met daarin ook een kopie van de ingestuurde klacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts

ap3nr0ts

hoi

Voor anderen:
- Aangeven dat je niet bent ingelicht.
- Je wenst ingelicht te worden met een redelijke termijn.
- Zeggen dat je ook bij de ACM een klacht hebt neergelegd en rechtsbijstand overweegt?
- Heeft vragen over boetevrij mogen opzeggen nog zin met een vast contract?

Dat zijn de elementen die ik overweeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-09 21:30
Ook wij hebben geen bericht ontvangen. Eneco rekent eind deze week met ons af, als er op die jaarrekening een periode staat met een TLV van 9 cent ga ik actie ondernemen. Dus een klacht bij Eneco en bij ACM.
Op voorhand storneer ik dan alle bedragen die ze de afgelopen maanden hebben afgeschreven, zal niet meer zijn dan een paar tientjes, maar goed ;)

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts

ap3nr0ts

hoi

Peutpeut schreef op maandag 5 september 2022 @ 09:56:
Ook wij hebben geen bericht ontvangen. Eneco rekent eind deze week met ons af, als er op die jaarrekening een periode staat met een TLV van 9 cent ga ik actie ondernemen. Dus een klacht bij Eneco en bij ACM.
Op voorhand storneer ik dan alle bedragen die ze de afgelopen maanden hebben afgeschreven, zal niet meer zijn dan een paar tientjes, maar goed ;)
Love that pettiness. *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTM
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:32

UTM

UTM schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 21:10:
Wat ik nog steeds niet helder heb; wat doet Eneco met de kWh’s die zijn teruggeleverd en de saldering. Wordt het saldo van bijvoorbeeld 01-01/05-09 uitbetaald aan de hand van het oude tarief en start je dan weer op 0? (dus geen salderen/want nieuw contract/termijn) Of wachten ze tot 31-12, dan volgt de saldering om vervolgens de eventuele teruglevering te berekenen aan de hand van twee tarieven? (tot september en vanaf)
Los van de ingediende klachten; heeft iemand op bovenstaande al een definitief antwoord (gekregen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts

ap3nr0ts

hoi

UTM schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:01:
[...]

Los van de ingediende klachten; heeft iemand op bovenstaande al een definitief antwoord (gekregen)?
Ze zeggen het op Twitter in ieder geval eerlijk te verrekenen inderdaad. Lijkt me wel lastig voor september, gezien je dan met 2 bedragen in 1 maand werkt, maar ach. Ik en wat anderen hebben daarom ook een tussentijdse rekening aangevraagd (en gaan toevallig in de zelfde week uit elkaar met onze partner helaas). Dan hoef je daar niet op te wachten/vertrouwen. Of ze die reden nu nog slikken, durf ik niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05:47

Sebazzz

3dp

UTM schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:01:
[...]

Dat blijft onduidelijk, daarop per 4 september overgestapt op VanDeBron. Ik moet toch overwinteren nu. Betekent helaas wel dat ik niet aanspraak kan maken op eventuele gevolgen van een geschillencommissie/ACM uitspraak :(

[ Voor 3% gewijzigd door Sebazzz op 05-09-2022 10:04 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12:49
Heeft iemand toevallig een voorbeeldtekst? Tekstmatig ben ik niet zo sterk als mondeling :-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aapjuh99
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-09 21:38
JL-IP(!) schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:15:
Heeft iemand toevallig een voorbeeldtekst? Tekstmatig ben ik niet zo sterk als mondeling :-)
Geachte heer/mevrouw,

Via via verneem ik dat per ingang van vandaag, 5 sept, Eneco eenzijdig en zonder zich aan uw eigen voorwaarden te houden, het teruglevertarief naar 0,09 EUR heeft teruggebracht.

Ik ben hier niet van de de hoogte gesteld door Eneco. Ik eis daarom dat deze wijziging per 5-9 ongedaan wordt gemaakt en ontvang hier graag schriftelijk bevestiging van.

Hopelijk neemt Eneco in deze zijn verantwoordelijkheid en wordt ik niet genoodzaakt om mijn rechtsbijstand in te schakelen.

In afwachting van uw reactie verblijf ik.

Met vriendelijke groet,
X

"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill

Pagina: 1 ... 13 ... 32 Laatste