Eneco snoeit in terugleververgoeding

Pagina: 1 ... 14 ... 32 Laatste
Acties:

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dynasty5
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13-01 12:31
Vanmorgen Eneco gebeld aangezien ik over 2 weken toch weg ben daar heb ik een tussentijdse afrekening laten maken. Dan weet ik zeker dat het goed gaat.
Dit jaar toch bijna €15.000 ontvangen van ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:20

de Peer

under peer review

dynasty5 schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:22:
Dan weet ik zeker dat het goed gaat.
Nee dat heeft geen zin. Het is niets meer dan een tussentijdse uitbetaling. een voorschot. De definitieve afrekening krijg je dus over 2 weken.

Prachtige opbrengst trouwens!

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 05-09-2022 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peternator
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:06

peternator

Shoop da whoop.

Zojuist ook een klacht ingediend bij Eneco:
L.S.,

Ik heb vanuit de media en internetfora moeten vernemen dat per vandaag (5-9-2022) de terugleververgoeding per kWh voor zonnestroom door u is aangepast. Ik heb hier geen berichtgeving over ontvangen. In uw algemene voorwaarden onder paragraaf 19.4 staat beschreven dat als er wijzigingen in tarieven plaatsvinden, ik hier tijdig over wordt ingelicht (in eerdere communicatie was dit minimaal 9 dagen). Dat is in dit geval niet gebeurd. Ik wil daarom graag mijn klacht hierover bij jullie melden.

Ik kan als klant pas kennis nemen van wijziging (en indien nodig, acties ondernemen) als jullie mij hier rechtstreeks over informeren, dus niet 'toevallig' via media of fora. Ik hoop dat dit op een fout berust en dat jullie mij alsnog informeren en de nieuwe tarieven worden aangepast met inachtneming van de eerdere gehanteerde 9 dagen gerekend van de dag van de melding (zoals dat ook bij jullie andere tariefswijzigingen gaat).

Met vriendelijke groet,

<naam>
Tot op heden tevreden klant sinds 2016

Meshify Beast: Ryzen 7 5700X3D - Radeon RX 7900GRE 16GB - B550 AORUS PRO AC - 32GB Kingston FURY Beast DDR4-3200 - Kingston A2000 1TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-07 14:16
Toch via de chat even kunnen praten. Zoals verwacht gaan ze er niks aan doen.
Aan de toon van de Eneco medewerk(st)er te horen ben ik niet de eerste.. ;w

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/va3T9GhAc-LHdLSiOHZkVVnyYdw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nh3MwOBE2Mmaz8j7Er9UvPZC.jpg?f=fotoalbum_large

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07-07 15:35
Weggaan/overstappen is overigens exact wat Eneco wil. Vanaf 5 september dus niet meer te hoeven betalen van 46/58/61 cent voor PV overdag, en in de winter hoeven ze geen 46/58/61 cent te ontvangen voor geleverde kWhs, wat op dat moment te laag is. Op een zittende klant verliezen ze waarschijnlijk meer.

Overigens, fijne gedachte is wel dat vanaf nu mijn stroom nog maar 9 cent kost :) De was drogen kost mij nu nog maar 13 cent ipv 70 cent en het loont weer de PHEV thuis te laden ipv aan publieke paal

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Randy1800
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22:28
Waarom vandaag al melden?
Ik doe nog een paar dagen alsof mijn neus bloed en bericht ze dan dat ze ons niet geinformeerd hebben. Was toch al van plan bij Eneco te hangen en per 1 januari verder te kijken als ik de winter heb weggesaldeerd. Ga niet het risico lopen om stroom tegen euro per kwh af te rekenen als ze weer gaan klooien in de saldering of omvallen nu we elektrisch verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:44

paQ

Headshot_NL schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:29:

[Afbeelding]
wow wat een toon zeg! :o

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ja die is de hele ochtend al de huid volgescholden waarschijnlijk. Niet iedereen is zo netjes in de communicatie :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

[Afbeelding]
Ze blijven met het standaard verhaaltje komen van "oh sorry dat je geen bericht hebt gehad, ik zal uitzoeken waarom" Nee, daar gaat het niet om! Het gaat erom dat volgens de voorwaarden x dagen vooraf melding gemaakt moet worden, dit is niet gebeurd en daarom mag de wijziging nu niet.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

de Peer schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:34:
[...]

Ja die is de hele ochtend al de huid volgescholden waarschijnlijk. Niet iedereen is zo netjes in de communicatie :P
sja dat weet je toch een beetje als 'klantenservice'?
Sowieso kunnen ze vrijwel NOOIT iets voor je betekenen via de chat. Met welke vraag dan ook. Het eindigt vrijwel altijd in: daarvoor moet je even bellen met....

Maar als je deze houding hebt jegens klanten dan mocht je wmb even op gesprek komen voor een officiële waarschuwing.

[ Voor 11% gewijzigd door paQ op 05-09-2022 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Randy1800 schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:31:
Ik doe nog een paar dagen alsof mijn neus bloed en bericht ze dan dat ze ons niet geinformeerd hebben. Was toch al van plan bij Eneco te hangen en per 1 januari verder te kijken als ik de winter heb weggesaldeerd. Ga niet het risico lopen om stroom tegen euro per kwh af te rekenen als ze weer gaan klooien in de saldering of omvallen nu we elektrisch verwarmen.
Het beste is om niet tot 1 januari te wachten, dan saldeer je je 61 cent TLV weg. Beter vertrekt je eerder zodat je alleen de 9 cent TLV wegsaldeert. Vervolgens overstappen naar van de bron of Vattenfall. Die laatste heeft nu dus bevestigd dat ze per jaar salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

de Peer schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:35:
[...]

Het beste is om niet tot 1 januari te wachten, dan saldeer je je 61 cent TLV weg. Beter vertrekt je eerder zodat je alleen de 9 cent TLV wegsaldeert. Vervolgens overstappen naar van de bron of Vattenfall. Die laatste heeft nu dus bevestigd dat ze per jaar salderen.
Dat zal per gebruiker wisselen. Ik verwacht t/m eind jaar nog maar 1700 kWh op te wekken, en verbruik er in die periode ws 3000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

paQ schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:35:
[...]

sja dat weet je toch een beetje als 'klantenservice'?
Sowieso kunnen ze vrijwel NOOIT iets voor je betekenen via de chat. Met welke vraag dan ook. Het eindigt vrijwel altijd in: daarvoor moet je even bellen met....

Maar als je deze houding hebt jegens klanten dan mocht je wmb even op gesprek komen voor een officiële waarschuwing.
Misschien is het salaris van de medewerkers ook 6 x zo laag geworden per 5 september, zonder aankondiging. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:30
de Peer schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:35:
[...]

huh? ik dacht dat hier al meerdere keren voorbij gekomen was dat:

je overschot 5sept> 31dec tegen 9 ct éérst weg gesaldeerd wordt
en indien dit niet genoeg is, dán pas je periode ervoor??

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Hansieo schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:38:
[...]

huh? ik dacht dat hier al meerdere keren voorbij gekomen was dat:

je overschot 5sept> 31dec tegen 9 ct éérst weg gesaldeerd wordt
en indien dit niet genoeg is, dán pas je periode ervoor??
precies. dat staat er ook toch.

Wat ik bedoelde: niet te lang bij Eneco blijven, want dan gaat je 61 cent eraan.
Terwijl, als je nu nog 2 maanden blijft, dan zijn je 9 cent kWh's precies op. Uiteraard verschillend per huishouden.

[ Voor 21% gewijzigd door de Peer op 05-09-2022 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 07-07 22:22
Randy1800 schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:31:
Is ook mijn vraag. In principe geldt de wijziging niet voor mij, want ik ben niet geinformeerd (staat wel op mijn Eneco). Maar hoe lang durf je te blijven zitten voor een goede TLV? Want tussen gelijk hebben en gelijk krijgen zit nog wel een verschil..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08-07 15:45
padoempats schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:30:

Overigens, fijne gedachte is wel dat vanaf nu mijn stroom nog maar 9 cent kost :) De was drogen kost mij nu nog maar 13 cent ipv 70 cent en het loont weer de PHEV thuis te laden ipv aan publieke paal
Hoe bedoel je dit?

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

de Peer schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:38:
[...]

Misschien is het salaris van de medewerkers ook 6 x zo laag geworden per 5 september, zonder aankondiging. :D
Ik zou het salaris van deze werknemer met 100% verlagen :+
@Headshot_NL blijft echt supernetjes en maakt een goed onderbouwd punt. Die medewerker mag gewoon niet zo'n toon aanslaan. (Zelfs al was de toon van de klager wat scherper)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• padoempats
Elke kWh die ik nu extra gebruik krijg ik 9c minder terug, dus kost mij dat 9c.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Als je je overschot zelf opmaakt, dan kostte die stroom je dus 9 cent. Want dat is het bedrag dat je zou krijgen als je het uit laat betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online

[Afbeelding]
Ik heb ook wel een beetje met ze te doen. Zou toch fijn als je bij de klantenservice kon zeggen dat het je geen bal meer interesseert. Ga lekker weg met je zonnepanelen. De black box-afdeling heeft dit besloten en daar heb ik niets mee te maken. Ik word er ook moe van.

Overigens blijf ik lekker zitten bij Eneco. De zomer zit erop. Dat was leuk. Nu lekker salderen. (Klein detail: het gaat bij mij niet om enorme bedragen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peternator

peternator

Shoop da whoop.

Eneco geeft op Twitter aan dat alleen klanten die meer opwekken dan verbruiken op jaarbasis bericht hebben gekregen. Ik ben benieuwd of dat 'op jaarbasis' YTD (Year to date, begin jaar tot nu) of YoY (afgelopen 12 maanden) is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FoVTLwWRNF8MywF4XsjfpQbZCpA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OTvXAB0KsYgC66OMsVMKuma9.png?f=user_large

In mijn geval is YTD dat ik aardig meer heb opgewekt dan verbruikt, en de verwachting is dat ik einde jaar wel met een overschotje zal zitten, maar omdat mijn YoY teruglevering niet meer is dan dat ik heb verbruikt omdat - in mijn geval - ik pas per afgelopen december zonnepanelen heb ben ik -denk ik - dus buiten de boot gevallen qua communicatie.
Aangezien er denk ik veel mensen zijn die pas in de afgelopen maanden panelen hebben laten installeren en zijn gaan terugleveren, vallen die in de communicatie dus allemaal buiten de boot.

Ik snap niet dat ze de keuze hebben gemaakt om een selecte groep te informeren, terwijl de informatie voor een waarschijnlijk veel grotere groep relevant is (los van dat het gewoon een tariefswijziging is en je daar gewoon over moet communiceren naar iedereen die teruglevert). Het is niet netjes van ze en ik hoop dat ze dit rechtzetten door in ieder geval iedereen waar het relevant voor is (iedereen met zonnepanelen) alsnog te informeren.

Meshify Beast: Ryzen 7 5700X3D - Radeon RX 7900GRE 16GB - B550 AORUS PRO AC - 32GB Kingston FURY Beast DDR4-3200 - Kingston A2000 1TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Salderen is niet 'lekker' als je de hele zomer een hoge TLV binnen hebt gehaald. Dan kun je beter nu cashen en overstappen. Dan ga je ook salderen, maar dan tegen de TLV van 2023. Ik gok dat die lager gaat zijn dan die van 2022, maar dat moet iedereen voor zichzelf bepalen.

Bij klein overschot maakt het niet zoveel uit uiteraard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aadjuh_
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 07-06 10:03
Goedemorgen allen… nouja, zonder goede eigenlijk.

Ik lees al een tijdje mee en heb in spanning afgewacht of eneco daadwerkelijk bij een ieder de tlv zou gaan verlagen. Lijkt erop van wel.
Ook lees ik dat velen een klacht gaan doen over deze verlaging.
Voor mij en wellicht voor vele anderen is dit mijn inziens al een stap tever.
Bij een rechtsgang tellen ‘feiten’.
Begin juli contract omgezet naar modelcontract om zo in aanmerking te komen voor 0,61€ tlv.
De op dat moment geldende voorwaarden zijn tot nader order van toepassing.
Artikel 3.1 zegt dat tlv gelijk is aan kale levertarief.
Gezien ik nooit ben geinformeerd over nieuwe voorwaarden zijn deze nieuwe voorwaarden dus ook niet van toepassing op mij.

Hierover dient volgens mij de klacht te gaan.
“Mijn terugleververgoeding is niet meer gelijk aan kale levertarief normaal!!

Dus eerst zal eneco mij moeten informeren over nieuwe voorwaarden en diverse uitspraken geschillencommisie hebben al gezegd dat dit 30 dagen van te voren moet.
Pas daarna kan men de tlv aanpassen, weer 30 dagen van te voren.

Uiteraard ga ik bij eneco klagen over het eerste gedeelte en melding naar acm.

Succes allen!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mika7
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 27-05 14:11
de Peer schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:38:
[...]

Bij mij werkt momenteel het Dashboard niet bij Eneco, lijkt overbelast te zijn. De App nog op 0,61.

Krijg het gevoel dat Eneco extra werk aan de winkel heeft met ons allemaal. Eigen schuld..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeOS
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:59
Aadjuh_ schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:59:

Ik lees al een tijdje mee en heb in spanning afgewacht of eneco daadwerkelijk bij een ieder de tlv zou gaan verlagen. Lijkt erop van wel.
Begin juli contract omgezet naar modelcontract om zo in aanmerking te komen voor 0,61€ tlv.
Gezien ik nooit ben geinformeerd over nieuwe voorwaarden zijn deze nieuwe voorwaarden dus ook niet van toepassing op mij.

Dus eerst zal eneco mij moeten informeren over nieuwe voorwaarden en diverse uitspraken geschillencommisie hebben al gezegd dat dit 30 dagen van te voren moet.

Succes allen!!
Precies dit, zo heb ik hem ook ingestoken. Alleen is voor mij persoonlijk 10 dagen van tevoren ook nog acceptabel omdat ik toch per 11-09 weg ben.

Repeat after me: I Will Use Google Before Asking Stupid Questions

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peternator

peternator

Shoop da whoop.

[..]

Succes allen!!
Dit is ook waar en had ik achteraf gezien ook in mijn klacht moeten zetten. Mochten ze toch 'moeilijk' gaan doen kan ik mijn klacht altijd uitbreiden met het eenzijdig wijzigen van voorwaarden zonder daarover tijdig te informeren.

Voor mij zal het niet om forse bedragen gaan overigens, maar ik ben een beetje klaar met grote corporaties die (naar mijn idee) over de rug van consumenten - die vrijwel niets anders kunnen dan overstappen naar andere leveranciers tegen nog hogere leveringstarieven en daarmee in veel gevallen in een deadlock zitten - nog hogere winsten/minder risico's kunnen nemen en is het voor mij meer een principekwestie geworden dat ik een klacht indien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ap3nr0ts
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:19

ap3nr0ts

hoi

Voor mensen die zich echt vervelen, kun je hier ook je beklag doen. Ze antwoorden in principe op alles, en dan ontstaat er ook wel een leuk beeld. :+

https://www.klachtenkompa...0a-41fd-92ad-5b11e73297bc

@peternator Same. Helemaal eens. Ik weet niet eens of het bij mij om maar 100 euro zal gaan of meer. Het gaat me echt om de manier waarop. Vorig jaar een van de dikste jaren ooit draaien, en nu op deze manier waarschijnlijk de winst weer willen maximaliseren. Bah.

[ Voor 34% gewijzigd door ap3nr0ts op 05-09-2022 11:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
de Peer schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:58:
[...]

Salderen is niet 'lekker' als je de hele zomer een hoge TLV binnen hebt gehaald. Dan kun je beter nu cashen en overstappen. Dan ga je ook salderen, maar dan tegen de TLV van 2023. Ik gok dat die lager gaat zijn dan die van 2022, maar dat moet iedereen voor zichzelf bepalen.

Bij klein overschot maakt het niet zoveel uit uiteraard.
Nee, inderdaad. Het idee is wel om t.z.t. verder te kijken. Ik dacht nu eerst de opwek vanaf vandaag (9 cent) op te bouwen en te salderen en daarna (hopelijk met meer informatie over tarieven rond 1-1) eventueel over te stappen voor een harde knip. Geheel in de aanname / hoop dat de pot tot 5-9 dan niet aangeraakt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07-07 21:01

Sebazzz

3dp

padoempats schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:30:
En dan pretenderen ze (=Eneco) graag groen te zijn terwijl we in deze periode groene energie harder nodig gaan hebben als ooit tevoren.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• padoempats
peternator schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:58:
Eneco geeft op Twitter aan dat alleen klanten die meer opwekken dan verbruiken op jaarbasis bericht hebben gekregen. Ik ben benieuwd of dat 'op jaarbasis' YTD (Year to date, begin jaar tot nu) of YoY (afgelopen 12 maanden) is.

[Afbeelding]

In mijn geval is YTD dat ik aardig meer heb opgewekt dan verbruikt, en de verwachting is dat ik einde jaar wel met een overschotje zal zitten, maar omdat mijn YoY teruglevering niet meer is dan dat ik heb verbruikt omdat - in mijn geval - ik pas per afgelopen december zonnepanelen heb ben ik -denk ik - dus buiten de boot gevallen qua communicatie.
Aangezien er denk ik veel mensen zijn die pas in de afgelopen maanden panelen hebben laten installeren en zijn gaan terugleveren, vallen die in de communicatie dus allemaal buiten de boot.

Ik snap niet dat ze de keuze hebben gemaakt om een selecte groep te informeren, terwijl de informatie voor een waarschijnlijk veel grotere groep relevant is (los van dat het gewoon een tariefswijziging is en je daar gewoon over moet communiceren naar iedereen die teruglevert). Het is niet netjes van ze en ik hoop dat ze dit rechtzetten door in ieder geval iedereen waar het relevant voor is (iedereen met zonnepanelen) alsnog te informeren.
Het is zowel een aanpassing van een tarief als een aanpassing van de voorwaarde (kort gezegd staat in voorwaarde dat TLV gelijk is aan kaal normaaltarief). Dat betekent simpelweg dat ze iedereen op de hoogte moeten brengen. Of een voorwaarde nou effect heeft voor je, voor je van toepassing is of niet, doet natuurlijk niet ter zake. Eneco kan dat (blijkbaar) onvoldoende inschatten. Misschien heb je nog geen panelen en heb je die morgen liggen en ga je binnen je contract terugleveren.
Al wijzigen ze een spelfout...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:08
Even voor de dossiervorming zoals terecht gesuggereerd een vriendelijke chat sessie met een medewerker van Eneco gehouden.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Volgende stap klachtformulier Eneco en klacht ACM.

Interessant wel, dat er dus wel iets loopt. Ze erkent dus ook dat ze de hele dag dit gel*l te woord moet staan door haar lieftallige werkgever met zijn/haar streken.

Klacht Eneco:
[mo]
Geachte,

Ik ben er zojuist via-via en vervolgens op Mijn Eneco achter gekomen dat Eneco eenzijdig en zonder enkele aankondiging de overeengekomen contractvoorwaarden en de daaruit voortvloeiende tarieven heeft aangepast. Ik vereis dat Eneco dit per direct terugdraait en zich aan de overeengekomen (teruglever)tarieven houdt en geen contractbreuk pleegt.

In het door ons overeengekomen contract staat het volgende over dit tarief:
"Blijkt na deze verrekening dat u meer stroom heeft teruggeleverd dan verbruikt, dan ontvangt u van ons hiervoor een terugleververgoeding. Dit is het normaaltarief dat geldt voor uw stroomproduct, exclusief: btw, opslag duurzame energie, energiebelasting en vaste leveringskosten."

Ik vereis dat Eneco per direct de wijziging ongedaan maakt, ik ontvang hier graag schriftelijk bevestiging van.

Ik zal ook melding maken bij de ACM van deze gedragingen. Indien Eneco zijn verplichting niet nakomt verplicht u mij ook rechtsbijstand in te schakelen.
[/mo]

[ Voor 15% gewijzigd door Gieliovd520 op 05-09-2022 12:05 ]

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 06-07 10:46

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

aan de hoogste boom met die #boevenbende

overal waar je maar kunt online je beklag blijven doen. vanavond zijn ze trouwens bij kassa aan de beurt

Is er al iemand die een standaard klacht heeft gedeeld? Ik zie het zo snel nog niet.

21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 07-07 17:59
De mensen , van de klantenservice, die je aan de telefoon krijgt zitten als laatste in de schakel. Zij krijgen het op hun bordje. Daarvoor zitten de eerste medewerkers , met enige kennis van zaken, die waarschijnlijk gewaarschuwd hebben voor deze heisa . Maar dan heb je de mennekes in hun grijze pakjes en de laptopjes onder de arm die het uitgezocht hebben, en tja zo moest het gebeuren. En nu is er stront aan de knikker.
🤬🤬🥵🥵🥵😂😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
ursusMaritimus schreef op maandag 5 september 2022 @ 11:45:

overal waar je maar kunt online je beklag blijven doen. vanavond zijn ze trouwens bij kassa aan de beurt

Is er al iemand die een standaard klacht heeft gedeeld? Ik zie het zo snel nog niet.
Dit hele forum staat vol met klachten, wat bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-07 15:00

Richard

Kuru Kuru Kururin

padoempats schreef op maandag 5 september 2022 @ 12:13:
[...]

Een Template klachtenbrief.

20*350ZO45°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• happening
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-07 16:17

Succes allen!!
Maar als de nieuwe voorwaarden per 5/9 wel van toepassing zouden zijn, dan klopt het nog steeds niet. In de nieuwe voorwaarden staat:

De terugleververgoeding die op u van toepassing is, is terug te vinden in uw contract.

En ik het contract staat momenteel de hogere vergoeding aangezien er geen communicatie over de wijziging heeft plaatsgevonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• libo1949
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 12-06 14:10
Het heeft niet zoveel zin om met de medewerkers van de klantenservice in discussie te gaan. Die doen alleen maar wat ze van hogerhand is opgedragen. Ik heb al een paar weken geleden een klacht ingestuurd en heb er vandaag nog een verstuurd:

Ondanks het feit dat ik meerdere malen schriftelijk bezwaar heb gemaakt tegen de plotselinge aanpassing van de terugleververgoeding heb ik gezien dat u dit toch heeft doorgezet. U heeft niet de moeite genomen om mij hiervan tijdig en schriftelijk te informeren en op mijn email van 29 augustus heb ik geen reactie gekregen. Ik wijs u er nogmaals op dat ik als klant niet op de hoogte ben gebracht van deze aanpassing en dat ik dus onvoldoende tijd heb gekregen om passende maatregelen te nemen en daarom verzoek ik u om deze aanpassing terug te draaien. Mocht u hieraan geen gevolg geven dan zie ik me genoodzaakt om juridische stappen te nemen

Ik wil de druk er in ieder geval goed ophouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• damswer
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-07 12:06

damswer

mSW - LU since 2005

ursusMaritimus schreef op maandag 5 september 2022 @ 11:45:

https://kassa.bnnvara.nl/...erugleververgoeding-eneco

-== PC ^ PSP ^ VITA ^ PS2/3/4 ^ N/3DS ^ GAMECUBE ^ S/NES ^ AMIGA ^IPAQ ^ IOS ^ANDROID ^ XB360/ONE ==-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

libo1949 schreef op maandag 5 september 2022 @ 12:36:
Het heeft niet zoveel zin om met de medewerkers van de klantenservice in discussie te gaan.l
Zodra die medewerker het standpunt inneemt: het is wat het is, vanaf vandaag is het negen cent, dan ontstaat er uiteraard vanzelf discussie. Door henzelf geïnitieerd.
Zij spreken bij monde van het bedrijf waarvoor zij werken. Niet voor zichzelf

[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 05-09-2022 12:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-07 08:46
Toch blijft deze zin op eneco wel heel bijzonder: Klanten die momenteel terugleveren, en op wie deze wijziging van toepassing is, hebben hierover persoonlijk bericht ontvangen (via e-mail of post).

Dus enkel voor de mensen op wie deze wijziging van toepassing is worden geinformeerd. Wij zijn niet geinformeerd, dus de wijziging is niet van toepassing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
  • Laatst online: 19:19

ap3nr0ts

hoi

Ep Woody schreef op maandag 5 september 2022 @ 13:07:
Toch blijft deze zin op eneco wel heel bijzonder: Klanten die momenteel terugleveren, en op wie deze wijziging van toepassing is, hebben hierover persoonlijk bericht ontvangen (via e-mail of post).

Dus enkel voor de mensen op wie deze wijziging van toepassing is worden geinformeerd. Wij zijn niet geinformeerd, dus de wijziging is niet van toepassing...
En toch staat het zo in mijn/onze app nu, dus ze spelen hoogstens een woordspelletje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-07 08:46
ap3nr0ts schreef op maandag 5 september 2022 @ 13:09:
[...]

En toch staat het zo in mijn/onze app nu, dus ze spelen hoogstens een woordspelletje.
Ach, tijdens de eindafrekening zullen we de discussie eens goed aangaan.

In mijn contract staat trouwens gewoon 0.61425 euro per kWh en er is met mij niet gecommuniceerd 10 dagen van tevoren.

[ Voor 17% gewijzigd door Ep Woody op 05-09-2022 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mika7
Ep Woody schreef op maandag 5 september 2022 @ 13:11:
[...]

In mijn contract staat trouwens gewoon 0.61425 euro per kWh en er is met mij niet gecommuniceerd 10 dagen van tevoren.
Eneco is gewoon 'n Mafia club die doen waar ze zelf zin in hebben, contracten zijn voor hun gewoon 'n afval vot papier voor de versnipperaar.

Klanten persoonlijk inlichten? ze roepen alleen wat via de media.. 8)7

Vanavond bij Kassa wordt er aandacht aan besteed lees is bij forum kassa website.

[ Voor 7% gewijzigd door Mika7 op 05-09-2022 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Grappig ook die berichten op het Kassa forum en op twitter.
Veel mensen kijken dus echt niet verder dan hun neus lang is en weten niet eens wat de TLV is.

Die keken alleen maar naar de Eneco app en hoeveel ze dit jaar naar verwachtingen ontvangen (of betalen).
Door de verandering van vandaag geeft de Eneco app dan opeens aan dat die mensen 1400 euro moeten betalen dit jaar ipv 500 euro.
En dan posten ze op twitter: iemand enig idee hoe dit mogelijk is????

dit soort berichten dus

[ Voor 11% gewijzigd door de Peer op 05-09-2022 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aapjuh99
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-07 12:47

"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mika7
de Peer schreef op maandag 5 september 2022 @ 13:27:
Grappig ook die berichten op het Kassa forum en op twitter.
Veel mensen kijken dus echt niet verder dan hun neus lang is en weten niet eens wat de TLV is.

Die keken alleen maar naar de Eneco app en hoeveel ze dit jaar naar verwachtingen ontvangen (of betalen).
Door de verandering van vandaag geeft de Eneco app dan opeens aan dat die mensen 1400 euro moeten betalen dit jaar ipv 500 euro.
En dan posten ze op twitter: iemand enig idee hoe dit mogelijk is????

dit soort berichten dus
Bij mij staat de Tlv in de App nog steeds op 0,61 maar via web dus op 9 cent. via ACM klacht ingediend, Eneco lijkt wel 'n malafide bende.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:50
Ep Woody schreef op maandag 5 september 2022 @ 13:11:

Naast dat ze zich niet aan die 10 dagen gehouden hebben (wat imho tegenwoordig ook te kort is), zie ik niet in hoe ze überhaupt voor 1 januari onder de contacten uit kunnen komen. Het volgende in het contract zegt imo voldoende:
- U ontvangt precies dezelfde prijs voor de teruggeleverde stroom per kWh als voor uw verbruik geldt. Levert u meer terug, dan ontvangt u de terugleververgoeding.

- Eneco kan de leveringstarieven - de tarieven per kWh stroom plus
de vaste leveringskosten - aanpassen op 1 januari en 1 juli van elk
jaar.

- Bij onvoorziene wijzigingen in de marktomstandigheden kan Eneco
de leveringstarieven ook op andere momenten aanpassen.

- Ook bij onvoorziene tussentijdse wijzigingen (anders dan op 1 januari en op 1 juli) [...] informeert Eneco u hierover persoonlijk en tijdig voor de tariefwijziging.
Met 'Onvoorziene wijzigingen' wordt neem ik aan bedoeld dat als de stroomprijs ineens 2x of 4x over de kop gaat dat ze de stroomprijs ook evenredig mogen aanpassen.
Dat lijkt me fair bij een variabel contract. Maar dat zou betekenen dat ze de TLV omhoog moeten gooien.

'Wij hebben per ongeluk te veel contracten verkocht' is echt geen onvoorziene marktomstandigheid..

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fmrama
Hoeveel mensen uit het klantenbestand met terugleveren reageert op deze actie van Eneco op sociale media en in fora? Daar worden ze bij Eneco niet warm of koud van. Wel eens gehoord van het “piep systeem” ?
Wellicht komt er een excuus briefje en er verandert niks.
En mocht er bij kassa een woordvoerder zitten, dan begint hij/zij met ….’allereerst wil ik mijn excuses aanbieden….bla, bla bla….en vervolgens we hebben hiervan geleerd voor een volgende keer….’
Goedenavond en tot ziens….

[ Voor 30% gewijzigd door fmrama op 05-09-2022 13:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aapjuh99
  • Laatst online: 05-07 12:47
fmrama schreef op maandag 5 september 2022 @ 13:40:
Hoeveel mensen uit het klantenbestand met terugleveren reageert op deze actie van Eneco op sociale media en in fora? Daar worden ze bij Eneco niet warm of koud van. Wel eens gehoord van het “piep systeem” ?
Wellicht komt er een excuus briefje en er verandert niks.
Nooit geschoten is altijd mis! Vanavond komt Eneco als onderwerp aan bod bij Kassa. Ben benieuwd

"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaSw85
  • Laatst online: 21:37
Wat veel treurige en onjuiste reacties in die thread zeg, jeetje.

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

MaSw85 schreef op maandag 5 september 2022 @ 13:45:
[...]

Wat veel treurige en onjuiste reacties in die thread zeg, jeetje.
Ja. Niveau ligt erg laag daar. Alleen maar klagen, maar ook over elkaar dus, niet gehinderd door enige feitenkennis.
consensus is daar: had je het nieuws maar moeten volgen.

Ja doei zo werkt het niet he.

[ Voor 13% gewijzigd door de Peer op 05-09-2022 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dionysos1111
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 18-03 19:42
Grappig, net contact gehad met eneco en geven toe dat er geen mail is verstuurd. Verder zeggen ze dat het geen contractbreuk is en dat ze me niet eens op de hoogte hadden hoeven te stellen over de tlv omdat dit geen onderdeel is van het contract...? 🤨

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HTfvWg7N94366mTlOQSh526EVhk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GhJLKzQ851nPIioKB6LBN4pw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Dionysos1111 schreef op maandag 5 september 2022 @ 13:47:
Grappig, net contact gehad met eneco en geven toe dat er geen mail is verstuurd. Verder zeggen ze dat het geen contractbreuk is en dat ze me niet eens op de hoogte hadden hoeven te stellen over de tlv omdat dit geen onderdeel is van het contract...? 🤨

[Afbeelding]
Ja ze beweren dat de TLV geen tarief is, maar een vergoeding. Raar verhaal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:38

Zenix

BOE!

de Peer schreef op maandag 5 september 2022 @ 13:50:
[...]

Volgens de contractvoorwaarden mogen ze toch ook alleen de tarieven aanpassen, dus vergoedingen niet ;) 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Eneco - wel via Gaslicht vorig jaar:

All-in normaaltarief € 0,2757 per kWh
All-in daltarief € 0,2475 per kWh
Teruglevering normaaltarief € 0,1036 per kWh
Teruglevering daltarief € 0,1036 per kWh

De leveringstarieven excl. overheidsheffingen staan vast gedurende de looptijd.
---
Voor heeft is 10c naar 9c geen grote impact, maar het aflopen van het contract in oktober wel. Vanwege salderen in de winter en lage TLV zal ik waarschijnlijk wel bij Eneco blijven hangen (variabel).

edit: Ook geen email ontvangen inderdaad

[ Voor 6% gewijzigd door Kixtart op 05-09-2022 13:58 ]

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nepos
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20-06 17:41
[...]

Los van die discussie, in de voorwaarden staat dat de TLV gelijk is aan het kale normaaltarief. Dat is nu niet meer zo. Ook staat er dat wijzigingen aan de voorwaarden kunnen plaatsvinden nav wettelijke bepalingen of overheidsbesluiten, wat hier duidelijk niet het geval is.

Ik heb Eneco gevraagd naar de contractuele/juridische grondslag. Vanaf dat antwoord weer verder zien. Ook ik ben niet geïnformeerd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Indoubt
  • Laatst online: 06-07 22:33

Indoubt

Always be indoubt until sure

[...]

Het is geen tarief, het is een vergoeding
Het is geen vergoeding, het is een prijs
Het is geen prijs het zijn kosten
Het zijn geen kosten het is een eenheid
Het zijn geen eenheden het is ....

Als je maar zoveel mogelijk onzin de wereld in slingert dan weet het gross van de mensen in ieder geval niet meer hoe het zit.

Ik heb geen panelen maar probeer wel mijn wasmachine te draaien op momenten dat de zon flink schijnt zodat er voor mijn wasmachine geen gas hoeft te worden verbrand in de zomer maar de elektriciteit door de zon kan worden opgewekt.

Ik betaal daar de hoofdprijs voor maar het gas kan in de opslag blijven.

Vreemd dat eneco en ook sommige andere leveranciers menen dat de waarde van zonnestroom haast niets is, als pure afnemer ervaar ik anders. Er zit dus ergens een flinke leugen.

Dus mijn dank voor iedereen die wel zonnepanelen heeft, daar waar ik daar (nog) niet toe instaat was.

We moeten meer zonnepanelen willen in Nederland, flink meer. Ik hoop dat ook de politiek zich dat realiseert en navenant handelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
Terugleververgoeding is volgens de voorwaarden geen leveringstarief!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WXJf4CbjQntOGr13I8T42c28pi0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p3BRytDAJ54geILNiOaQ35TJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

padoempats schreef op maandag 5 september 2022 @ 12:13:
[...]

er zijn nog meer platformen: Twitter, Klachtenkompas (Consumentenbond), Consuwijzer (ACM), Trustpilot, Gaslicht.com etc. etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davidhund
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 29-06 14:08
In het TLV topic schreef ik al dat wij ook geen enkel bericht hebben ontvangen en twee dagen terug nog de oude (geldende) tarieven zagen in het maandoverzicht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pNtPphQ_rXalpw7JBcT3X1VpdJ4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NgjZW2EqXkN57UCLaxlbuufk.png?f=user_large

V.w.b. TLV staat daar letterlijk "(dit is gelijk aan het kale enkeltarief)"?!

Het kan toch niet zo zijn dat bij contractbeëindiging de uitbetaling van onze teruglevering nu voor €0,09 (~€85) gaat in plaats tegen €0,61 (~€575)?

Een overstap gaat — als ik het goed begrijp — bij de meeste leveranciers minimaal een maand kosten. Dan mis ik heel september aan opwek. Dan is blijven zitten bij Eneco (los van wat ik ze gun) toch niet zo'n slecht idee? Dan kan ik september nog meepakken voor saldering en stap ik over naar een partij met hogere TLV op het moment dat ik op 0 sta...

Liefst zou ik natuurlijk een tussentijdse afrekening van mijn tot-nu-toe-opgebouwde teruglevering (tegen €0,61) zien. Maar is een tariefwijziging van hun kant een valide reden voor een tussentijdse afrekening?

PS: Een klacht indienen ga ik sowieso, natuurlijk, maar ik heb weinig vertrouwen in de uitkomst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

fmrama schreef op maandag 5 september 2022 @ 14:14:
[Afbeelding]
Bron:

Ik heb een contract met variabele tarieven
Bij een contract met variabele tarieven mogen de tarieven veranderen. In de algemene voorwaarden van uw contract moet staan wanneer dat mag. Meestal gebeurt dit op 1 januari en op 1 juli. De prijzen kunnen hoger of lager worden. De leverancier moet u minimaal 30 dagen van tevoren informeren over de nieuwe tarieven. Dan kunt u opzeggen en overstappen.

Vaak gebeurt dit 2 keer per jaar, op 1 januari en op 1 juli. Mag het op een ander moment? Of vaker dan 2 keer per jaar? Ja, maar alleen als het in de algemene voorwaarden staat. Kijk daarom goed naar de algemene voorwaarden van uw contract.

Krijgt u een bericht van uw energieleverancier waarin zij zeggen dat ze de tarieven willen verhogen? Of dat ze uw terugleververgoeding verlagen? En geven ze de hoge energieprijzen als reden? Kijk dan in de algemene voorwaarden. Vindt u dat uw leverancier de tarieven nu niet mag verhogen? Stuur dan een brief of een e-mail naar de leverancier en leg uit waarom u het niet eens bent met de prijsverhoging.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

davidhund schreef op maandag 5 september 2022 @ 14:28:
Dan kan ik september nog meepakken voor saldering en stap ik over naar een partij met hogere TLV op het moment dat ik op 0 sta...
ik zou niet weggaan als je op 0 staat, maar ruim daarvoor. Ik zou alleen je 9-cent-TLV-tegoed opmaken d.m.v. salderen en dan snel overstappen. Anders gaat je 61 cent tegoed er ook aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Laatst online: 08-07 15:32
Ik vraag me af hoe dit verhoudt tot het contractrecht en in het bijzonder de bescherming van consumenten tegen al te nadelige algemene voorwaarden.

Onderdeel van contractrecht is dat de basis van het contract, dat is wat geleverd wordt en wat daarvoor betaald moet worden in het contract geregeld wordt en niet in de algemene voorwaarden.

Er zijn wel wat uitzonderingen, zoals inflatiecorrectie bij contract met onbepaalde looptijd.

Wat Eneco nu doet is een essentieel deel van het contract wijzigen via de algemene voorwaarden op een manier die sterk nadelig is voor de consument.

Ik ben heel benieuwd wat er zou gebeuren als iemand een contract met vaste looptijd door laat lopen tot het einde en dan naar de rechter stapt.

Ook bij contracten met variabele prijs is het natuurlijk sterk nadelig voor de consument als de prijs voor teruggeleverde elektriciteit opeens via de algemene voorwaarden op een andere manier totstand komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:39
[Afbeelding]
Zo kan ik het ook... Ze gaan er totaal aan voorbij dat ze eenzijdig de voorwaarden hebben gewijzigd. Volgens die voorwaarden was sprake van een teruglevertarief dat gelijk was aan het normaaltarief (zonder belastingen). Dat deel hebben ze nu gewijzigd. Wijzigingen aan de voorwaarden hadden ze naar iedereen wiens contract onder deze voorwaarden valt moeten communiceren, niet alleen aan de klanten waarvan zij denken dat ze terugleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
[Afbeelding]
Als ze deze definitiekwestie echt willen spelen, dan geldt het volgende dus ook niet:
Artikel 19. Mogen wij deze
voorwaarden en onze leveringstarieven veranderen?
19.1 Wij mogen deze voorwaarden
altijd veranderen.
Oftewel, ze mogen alleen leveringstarieven wijzigen in lopende voorwaarde en een terugleververgoeding mogen ze dus niet wijzigen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-07 15:42
[Afbeelding]
Dat de TLV geen tarief zou zijn, staat wellicht op de website tegenwoordig maar niet in mijn contractstukken.

UIT HET CONTRACT:

Eneco HollandseWind & Zon 1 jaar
Startdatum levering : 1 februari 2022
Einddatum vaste looptijd : 31 januari 2023
Leveringskosten per kWh stroom, dat u verbruikt
• daltarief* € 0,51257 per kWh
• normaaltarief € 0,63615 per kWh
• terugleververgoeding € -0,45845 per kWh

Er staat wel in mijn contract dat we afgesproken hebben dat de tarieven vast staan voor een jaar. Ik heb Eneco dat in mei ook nog per email laten bevestigen. De subject regel van de email was "Terugleververgoeding tot 31-01-2023" en de inhoud:

Naar aanleiding van onderstaand bericht, kan ik u de tarieven bevestigen zoals in bijlage. (in de vorige mail was die niet bijgevoegd) Deze tarieven gelden voor u tot 31-01-2023. Er is inderdaad geen wijziging in tarief tot die tijd voor u.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rschilder1
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01-03 19:45
Hier ook de eindafrekening binnen van Eneco.

€1909,4 krijg ik van deze boefjes
Periode van 12-7 tot 1-9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veltmanus74
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 03-11-2022
Hier een reactie van Eneco n.a.v. van mijn klacht iz de verlaging terugleververgoeding. Ik vraag me af of ze zelf wel snappen hoe het allemaal werkt of zou moeten werken? Ik begrijp echt helemaal niets van de reactie. Taalgebruik is ook niet echt best. (ter info...ik lever meer terug dan ik verbruik).

Bedankt voor uw mail.

Wij begrijpen uw frustratie rondom de terugleververgoeding. De wijziging zal vanaf vandaag 05-09-2022 in gaan. Het tarief zal wijzigen naar 0,09 eurocent per opgewekte kWh.

De klanten waarbij het stroom verbruik hoger is dan hetgeen wat teruggeleverd word, dan geldt de salderingsregels. Deze salderingsregels zijn niet gewijzigd. Dit wordt 1 op 1 van elkaar weggestreept. Mocht u hierom dus minder terug leveren dan wat u daadwerkelijk verbruikt, dan is de wijziging van de terugleververgoeding niet aan de orde voor u.

Bijvoorbeeld: U verbruikt 2000 kWh, en u levert 1500 kWh stroom op. Dan wordt uw teruglevering middels de salderingsmethode afgestreept. Hierom is de wijziging van de terugleververgoeding niet aan de orde voor u.

De klanten waarbij dit verwacht wordt, hebben hierom geen mail ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eenmans
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 27-06 23:25
de Peer schreef op maandag 5 september 2022 @ 14:32:
[...]

ik zou niet weggaan als je op 0 staat, maar ruim daarvoor. Ik zou alleen je 9-cent-TLV-tegoed opmaken d.m.v. salderen en dan snel overstappen. Anders gaat je 61 cent tegoed er ook aan.
Hoe kan je dit het beste moment hiervoor uitkiezen? ik zit bij Eneco met huidig: 1570kwh verbruik en 4600kwh teruglevering.

IT is what IT is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
davidhund schreef op maandag 5 september 2022 @ 14:28:
In het TLV topic schreef ik al dat wij ook geen enkel bericht hebben ontvangen en twee dagen terug nog de oude (geldende) tarieven zagen in het maandoverzicht.

[Afbeelding]

V.w.b. TLV staat daar letterlijk "(dit is gelijk aan het kale enkeltarief)"?!

Het kan toch niet zo zijn dat bij contractbeëindiging de uitbetaling van onze teruglevering nu voor €0,09 (~€85) gaat in plaats tegen €0,61 (~€575)?

Een overstap gaat — als ik het goed begrijp — bij de meeste leveranciers minimaal een maand kosten. Dan mis ik heel september aan opwek. Dan is blijven zitten bij Eneco (los van wat ik ze gun) toch niet zo'n slecht idee? Dan kan ik september nog meepakken voor saldering en stap ik over naar een partij met hogere TLV op het moment dat ik op 0 sta...

Liefst zou ik natuurlijk een tussentijdse afrekening van mijn tot-nu-toe-opgebouwde teruglevering (tegen €0,61) zien. Maar is een tariefwijziging van hun kant een valide reden voor een tussentijdse afrekening?

PS: Een klacht indienen ga ik sowieso, natuurlijk, maar ik heb weinig vertrouwen in de uitkomst
Zoals je in beide topics terug kan lezen en al heel vaak voorbij gekomen is: Voor alle opwekoverschot/teruglevering tot 5 sept krijg je €0,61 per kWh, alles erna €0,09 per kWh.

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

eenmans schreef op maandag 5 september 2022 @ 14:58:
[...]

Hoe kan je dit het beste moment hiervoor uitkiezen?
schatting maken met de data die je hebt, en liefst datalogging van vorig jaar.
als je dat niet hebt: gokken.

Bij mij ligt het omslagpunt ergens in de 1e week van oktober. Maar als de koude dit jaar eerder of later komt, is dat bij ons bepalend aangezien wij met warmtepomp verwarmen.

Echter heb ik nu 2x zoveel panelen als vorig jaar, dus ik zal nu wel 2 of 3 weken verder komen met onze opbrengst.

[ Voor 34% gewijzigd door de Peer op 05-09-2022 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
eenmans schreef op maandag 5 september 2022 @ 14:58:
[...]

Hoe kan je dit het beste moment hiervoor uitkiezen? ik zit bij Eneco met huidig: 1570kwh verbruik en 4600kwh teruglevering.
Dat ligt aan een flink aantal factoren: Hoeveel panelen heb je, wat is je verwachte verbruik in de komende (winter)maanden en wat gaat je opwek zijn (dat natuurlijk afhankelijk is van het weer/de zonuren).

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smullie78
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 17:33
Hier ook niet geinformeerd...

Dus om mijn klacht correct bij Eneco & ACM in te dienen, ben ik op zoek naar de Voorwaardenoverzicht Eneco Consumenten, geldig ten tijde van het aangaan van mijn contract (12-07-2022). Deze heb ik namelijk niet ontvangen bij mijn Modelcontract (en alle andere voorwaarden).

Iemand een link, screenshot of iets dergelijks? Want online kan ik zo snel alleen maar de huidig geldende voorwaarden vinden.

Alvast bedankt!

[ Voor 5% gewijzigd door Smullie78 op 05-09-2022 15:04 . Reden: Type & aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Veltmanus74 schreef op maandag 5 september 2022 @ 14:52:
Hier een reactie van Eneco n.a.v. van mijn klacht iz de verlaging terugleververgoeding. Ik vraag me af of ze zelf wel snappen hoe het allemaal werkt of zou moeten werken? Ik begrijp echt helemaal niets van de reactie. Taalgebruik is ook niet echt best. (ter info...ik lever meer terug dan ik verbruik).

Bedankt voor uw mail.

Wij begrijpen uw frustratie rondom de terugleververgoeding. De wijziging zal vanaf vandaag 05-09-2022 in gaan. Het tarief zal wijzigen naar 0,09 eurocent per opgewekte kWh.

De klanten waarbij het stroom verbruik hoger is dan hetgeen wat teruggeleverd word, dan geldt de salderingsregels. Deze salderingsregels zijn niet gewijzigd. Dit wordt 1 op 1 van elkaar weggestreept. Mocht u hierom dus minder terug leveren dan wat u daadwerkelijk verbruikt, dan is de wijziging van de terugleververgoeding niet aan de orde voor u.

Bijvoorbeeld: U verbruikt 2000 kWh, en u levert 1500 kWh stroom op. Dan wordt uw teruglevering middels de salderingsmethode afgestreept. Hierom is de wijziging van de terugleververgoeding niet aan de orde voor u.

Precies zelfde mailtje gehad. Reply dat ik 8000 opwek heb en 4500 verbruik. Dus hoe nu verder

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DeOS
Smullie78 schreef op maandag 5 september 2022 @ 15:02:
Hier ook niet geinformeerd...

Dus om mijn klacht correct bij Eneco & ACM in te dienen, ben ik op zoek naar de Voorwaardenoverzicht Eneco Consumenten, geldig ten tijde van het aangaan van mijn contract (12-07-2022). Deze heb ik namelijk niet ontvangen bij mijn Modelcontract (en alle andere voorwaarden).

Iemand een link, screenshot of iets dergelijks? Want online kan ik zo snel alleen maar de huidig geldende voorwaarden vinden.

Alvast bedankt!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yA_lBrRtm4Q4CRop-PGUD9NeL5I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ur5aTdp2Uo7S4oQmKxu6GfIJ.png?f=fotoalbum_large

Link er naar toe hebben ze snel weggehaald zie ik. Stond vanmorgen nog gewoon op de site.

[ Voor 35% gewijzigd door DeOS op 05-09-2022 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-07 14:16
PCJR schreef op maandag 5 september 2022 @ 15:03:
[...]

Precies zelfde mailtje gehad. Reply dat ik 8000 opwek heb en 4500 verbruik. Dus hoe nu verder
Hier ook dit mailtje. Ga ook reageren dat ik al jaren lang meer dan 2500 kWh teruglever.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:50
SmiGueL schreef op maandag 5 september 2022 @ 13:36:
Modelcontract:
- U ontvangt precies dezelfde prijs voor de teruggeleverde stroom per kWh als voor uw verbruik geldt. Levert u meer terug, dan ontvangt u de terugleververgoeding.

- Eneco kan de leveringstarieven - de tarieven per kWh stroom plus
de vaste leveringskosten - aanpassen op 1 januari en 1 juli van elk
jaar.

- Bij onvoorziene wijzigingen in de marktomstandigheden kan Eneco
de leveringstarieven ook op andere momenten aanpassen.

- Ook bij onvoorziene tussentijdse wijzigingen (anders dan op 1 januari en op 1 juli) [...] informeert Eneco u hierover persoonlijk en tijdig voor de tariefwijziging.
Ter aanvulling, dit staat letterlijk in het modelcontract:

- In geval van tegenstrijdigheid tussen de Modelcontractvoorwaarden en de Algemene Voorwaarden, geldt hetgeen is vermeld in de Modelcontractvoorwaarden.

Dus ja, het zal best dat in de algemene voorwaarden staat "Wij mogen deze voorwaarden
altijd veranderen."
Maar dat wordt altijd overruled door de zwart-op-wit afgegeven terugleververgoedingen uit het modelcontract.

Welke vaststaan, TENZIJ de leververgoedingen, met als reden "onvoorziene wijzigingen in de marktomstandigheden" aangepast gaan worden. In dat geval gaan de terugleververgoedingen dus mee naar hetzelfde tarief, volgens het modelcontract.

Maar de leververgoedingen naar €0,09 zie ik ze nog niet zo snel doen. 8)7 :z

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
cville schreef op maandag 5 september 2022 @ 14:44:
[...]

Dat de TLV geen tarief zou zijn, staat wellicht op de website tegenwoordig maar niet in mijn contractstukken.

UIT HET CONTRACT:

Eneco HollandseWind & Zon 1 jaar
Startdatum levering : 1 februari 2022
Einddatum vaste looptijd : 31 januari 2023
Leveringskosten per kWh stroom, dat u verbruikt
• daltarief* € 0,51257 per kWh
• normaaltarief € 0,63615 per kWh
• terugleververgoeding € -0,45845 per kWh

Er staat wel in mijn contract dat we afgesproken hebben dat de tarieven vast staan voor een jaar. Ik heb Eneco dat in mei ook nog per email laten bevestigen. De subject regel van de email was "Terugleververgoeding tot 31-01-2023" en de inhoud:

Naar aanleiding van onderstaand bericht, kan ik u de tarieven bevestigen zoals in bijlage. (in de vorige mail was die niet bijgevoegd) Deze tarieven gelden voor u tot 31-01-2023. Er is inderdaad geen wijziging in tarief tot die tijd voor u.
Misschien ben ik een mierenneuker.. wat in dit soort gevallen wel eens van pas komt.. :P

daltarief
normaaltarief
terugleververgoeding

Ik kan niet anders concluderen dan dat ze dat laatste geen tarief noemen...

[ Voor 3% gewijzigd door HKees op 05-09-2022 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

DeOS schreef op maandag 5 september 2022 @ 15:09:
[...]

https://www.eneco.nl/~/me...waarden/con2020aco944.pdf

Link er naar toe hebben ze snel weggehaald zie ik. Stond vanmorgen nog gewoon op de site.
Ja bezopen. Snel vanalles onder het tapijt vegen :r

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UTM
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:06

UTM

HKees schreef op maandag 5 september 2022 @ 15:17:
[...]

Misschien ben ik een mierenneuker.. wat in dit soort gevallen wel eens van pas komt.. :P

daltarief
normaaltarief
terugleververgoeding

Maar ze hanteren wel een tarief voor de vergoeding :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-07 15:42
HKees schreef op maandag 5 september 2022 @ 15:17:
[...]

daltarief
normaaltarief
terugleververgoeding

Klopt, maar zowel het groeperen door Eneco onder "Leveringskosten" en de door Eneco aan mij verstuurde email met als onderwerp "Terugleververgoeding tot 31-01-2023" maken wel duidelijk wat Eneco toen bedoelde. Dat ze op een later moment allerlei zaken op hun website veranderen, vind ik niet relevant.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smullie78
DeOS schreef op maandag 5 september 2022 @ 15:09:
[...]

https://www.eneco.nl/~/me...waarden/con2020aco944.pdf

Deze link verwijst nu naar de huidige voorwaarden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-07 15:00

Richard

Kuru Kuru Kururin

Smullie78 schreef op maandag 5 september 2022 @ 15:23:
[...]

#Boefjes, want zoek maar binnen dit topic op CON2020ACO944 Ze zijn daar echt dingen aan het "wegmoffelen".

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeOS
Smullie78 schreef op maandag 5 september 2022 @ 15:23:
[...]

Fixed it. Maar als afbeelding geupload hier zodat hij beschikbaar blijft.

DeOS in "Eneco snoeit in teruglevering vergoeding"

[ Voor 13% gewijzigd door DeOS op 05-09-2022 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
MaSw85 schreef op maandag 5 september 2022 @ 14:58:
[...]

Zoals je in beide topics terug kan lezen en al heel vaak voorbij gekomen is: Voor alle opwekoverschot/teruglevering tot 5 sept krijg je €0,61 per kWh, alles erna €0,09 per kWh.
Vraag is wel, als je in de winter negatieve dagen hebt, waar gaat dat saldo dan vanaf. Van deel na 5 sept of voor 5 sept?

In mijn geval heb ik sinds start contract (maart) tot nu een saldo van 9700 kWh. Tussen 5 sep en maart verwacht ik ± 600 te verbruiken, maar de aankomende 2 maanden nog volop terugleveren en dan 4 maanden netto verbruik. Stel:

15 maart - 5 sep :
Uit net: 1867 kWh
Naar net: 11631 kWh
Saldo: -9764 kWh

Verwachting 5 sep - 15 maart 2023:
Uit net: 2846 kWh
Naar net: 2228 kWh
Saldo: 618

Totaal uit het net: 4563
Totaal teruggeleverd: 13709
Over een jaar over: 9146 kWh

Mijn vraag is, of er echt eerst binnen de tariefsperiode wordt gesaldeerd, of dat totaal op 1 jaar wordt gegooid en dan bijv eerst in de eerste periode (46c) wordt gesaldeerd.

Kan ik een rekening verwachten van 9146 volledig tegen 46 cent?

Waarschijnlijk interessanter om eerder over te stappen, ergens februari naar een met betere TLV zodat ik niet soupeer uit het 46c saldo, maar tegen een dan nieuw op te bouwen saldo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smullie78
DeOS schreef op maandag 5 september 2022 @ 15:30:
[...]

Fixed it. Maar als afbeelding geupload hier zodat hij beschikbaar blijft.

DeOS in "Eneco snoeit in teruglevering vergoeding"
_/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robinvw1
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-06 22:32
Veltmanus74 schreef op maandag 5 september 2022 @ 14:52:

Bedankt voor uw mail.

Precies hetzelfde antwoord gekregen. Ze zijn lekker aan het copy-/pasten bij de klantenservice.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4kAmz_2XC6t6kbTuIAomzeQIU10=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PX6sIhYEndVUSXQ3a7qi5Pni.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

padoempats schreef op maandag 5 september 2022 @ 15:35:
[...]

Mijn vraag is, of er echt eerst binnen de tariefsperiode wordt gesaldeerd, of dat totaal op 1 jaar wordt gegooid en dan bijv eerst in de eerste periode (46c) wordt gesaldeerd.
Ja eerst binnen de tariefperiode, daarna erbuiten.
Waarschijnlijk interessanter om eerder over te stappen, ergens februari naar een met betere TLV zodat ik niet soupeer uit het 46c saldo, maar tegen een dan nieuw op te bouwen saldo.
klopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

robinvw1 schreef op maandag 5 september 2022 @ 15:38:
[...]

Precies hetzelfde antwoord gekregen. Ze zijn lekker aan het copy-/pasten bij de klantenservice.

[Afbeelding]
Slik :+
0,09 eurocent 8)7

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
cville schreef op maandag 5 september 2022 @ 15:22:
[...]

Klopt, maar zowel het groeperen door Eneco onder "Leveringskosten" en de door Eneco aan mij verstuurde email met als onderwerp "Terugleververgoeding tot 31-01-2023" maken wel duidelijk wat Eneco toen bedoelde. Dat ze op een later moment allerlei zaken op hun website veranderen, vind ik niet relevant.
Ik vermoed dat het feit dat ie onder 'leveringskosten' wordt geschaard juridisch gezien niet zo'n sterk argument is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

HKees schreef op maandag 5 september 2022 @ 15:44:
[...]

Ik vermoed dat het feit dat ie onder 'leveringskosten' wordt geschaard juridisch gezien niet zo'n sterk argument is.
Uiteindelijk speelt toch ook mee wat je als consument redelijkerwijs mag verwachten. En dit is dan behoorlijk misleidend. Als blijkt dat je TLV geen levertarief is, ondanks dat hij wel onder het kopje levertarief staat.

[ Voor 11% gewijzigd door de Peer op 05-09-2022 15:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magdirag
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 28-10-2024
Uit de vorige versie van het Voorwaardenoverzicht van Eneco:

"Dit Voorwaardenoverzicht en de daarin genoemde tarieven kunnen wijzigen, als dat volgens een bestaande dan wel nieuwe wettelijke regeling of besluit van de overheid kan dan wel moet."

Weet of vermoedt iemand op grond van welke bestaande/nieuwe wettelijke regeling/besluit Eneco vindt dat ze dit nu kunnen/moeten veranderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cequadrat
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 29-06 22:19
Hier ook dezelfde mail. En wat een ongelofelijk domme fout om dan ook nog 0,09 cent te communiceren! 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:39
Magdirag schreef op maandag 5 september 2022 @ 15:53:
Weet of vermoedt iemand op grond van welke bestaande/nieuwe wettelijke regeling/besluit Eneco vindt dat ze dit nu kunnen/moeten veranderen?
Een woordvoerder van Eneco noemde eerder dat ze het TLV wilden aanpassen naar een marktconform tarief. Dus geen wettelijke oorzaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Laatst online: 06-07 22:33

Indoubt

Always be indoubt until sure

Timmy schreef op maandag 5 september 2022 @ 16:06:
[...]

Een woordvoerder van Eneco noemde eerder dat ze het TLV wilden aanpassen naar een marktconform tarief. Dus geen wettelijke oorzaak.
Klinkt eerder als een olichargisch conform tarief :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:49
Magdirag schreef op maandag 5 september 2022 @ 15:53:
Uit de vorige versie van het Voorwaardenoverzicht van Eneco:

"Dit Voorwaardenoverzicht en de daarin genoemde tarieven kunnen wijzigen, als dat volgens een bestaande dan wel nieuwe wettelijke regeling of besluit van de overheid kan dan wel moet."

Let op de formulering: er staat kunnen/moeten. Moeten is niet aan de hand.
Kunnen zou zomaar wel kunnen. De vraag is dan echter wel of de wijziging past binnen het consumentenrecht of de consumentenbescherming. IANAL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanvanmaal
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 05-07 13:24
Wel ingewikkeld wat nu te doen...?

Ik heb sinds 21 juli ruim 1000 euro opgebouwd. Volgens mij in ieder geval nu z.s.m. weg bij Eneco voordat ik m'n tegoed opsnoep, toch?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PCJR
Ik ben iig asap weg. Zegge 25 sept naar UC. Ook nog eens 71cnt tlv voor zolang t duurt.
1 wil cash hebben
2 wil uit principe niet bij eneco blijven

Pagina: 1 ... 14 ... 32 Laatste