Ik heb een tussentijdse rekening aangevraagd om dat tegoed al te innen. Daarna weet ik niet of het wijsheid is om weg te gaan met de tarieven van mijn jaarcontract. Ik ga wel nooit bij ze terug uit principe. Zo ver ben ik al wel.Stanvanmaal schreef op maandag 5 september 2022 @ 16:25:
Wel ingewikkeld wat nu te doen...?
Ik heb sinds 21 juli ruim 1000 euro opgebouwd. Volgens mij in ieder geval nu z.s.m. weg bij Eneco voordat ik m'n tegoed opsnoep, toch?
Ik ga per morgen over op van de bron. Wil 1500 kWh cashen. Alles wat ik vanaf morgen opwek is mooi meegenomen voor de winter. Ik denk dat ik tot maart blijf zodat ik genoeg heb opgewekt om te salderen en tot 0 uit kom.
Overigens zou het nog wel sneller kunnen denk ik ivm vermindering energiebelasting.
Ik heb nu toch niks meer aan de terugleververgoeding komende tijd. Ben er wel klaar mee haha
Overigens zou het nog wel sneller kunnen denk ik ivm vermindering energiebelasting.
Ik heb nu toch niks meer aan de terugleververgoeding komende tijd. Ben er wel klaar mee haha
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
lulverhaal. Het is niet aan hun om te bepalen of het op een klant betrekking heeft.
NB hebben ze deze stelling fout, gezien het op klanten betrekking heeft waarvan de dachten dat het geen betrekkking zou hebben.
NB2 betrekking of niet.... voorwaarden aanpassen = informeren. Op tijd.
NB hebben ze deze stelling fout, gezien het op klanten betrekking heeft waarvan de dachten dat het geen betrekkking zou hebben.
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Zo denk ik er dus ook over. En ga dus ook zsm over naar een andere. Zoals eerder hier en in verschillende topics al is geschreven. Ze lappen alle regels aan hun laars. En het lijkt dat ze er ook nog mee weg komenPCJR schreef op maandag 5 september 2022 @ 16:47:
lulverhaal. Het is niet aan hun om te bepalen of het op een klant betrekking heeft.
ik krijg vandaag de reactie van eneco dat ze niet snappen waarom klanten niet zijn geïnformeerd. Ze verzamelen nu klantnummers en komen binnen enkele dagen met een reactie. In al mijn simpelheid zou ik denken niet geïnformeerd is in ieder geval uitstel van de verlaging van de tlv.
marc68
Ik heb een uurtje geleden ook het standaard afwimpelmailtje ontvangen. Met daarin de uitleg van salderen. Snap niet waarom dat er zo uitgebreid in staat.marc68 schreef op maandag 5 september 2022 @ 17:20:
ik krijg vandaag de reactie van eneco dat ze niet snappen waarom klanten niet zijn geïnformeerd. Ze verzamelen nu klantnummers en komen binnen enkele dagen met een reactie. In al mijn simpelheid zou ik denken niet geïnformeerd is in ieder geval uitstel van de verlaging van de tlv.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
In de mail zeggen ze dat ze het tarief voor de terugleververgoeding niet vastzetten, maar het kale levertarief wel. In het contract wat ik heb wordt dit onderscheid nergens gemaakt, sterker nog, in het contract maken ze een koppeling van het tarief. Tevens staat dit bij mij in het voorwaardeoverzicht wat ik bij afsluiten heb gekregen. 'Ze kunnen wijzigen', maar alleen als wet/regelgeving verandert.metalmarco schreef op maandag 5 september 2022 @ 16:44:
Hier een reactie gekregen van ze op klachten kompas:
[Afbeelding]
7.5 Dit Voorwaardenoverzicht en de daarin genoemde tarieven kunnen
wijzigen, als dat volgens een bestaande dan wel nieuwe wettelijke
regeling of besluit van de overheid kan dan wel moet. Wijzigingen
van de voorwaarden en tarieven ontvangt u persoonlijk minimaal 10
dagen voor ingangsdatum.
Ze hopen dat dat weer een groep klagers afvangt en/of public image damage control. Ik heb daarom in mijn klacht er meteen bijgezet dat ik met dat antwoord geen genoegen neem, omdat ik al weet dat ik overhoud aan het einde van het jaar en bewust voor vaste contracten kies voor zekerheid.paQ schreef op maandag 5 september 2022 @ 17:21:
[...]
Ik heb een uurtje geleden ook het standaard afwimpelmailtje ontvangen. Met daarin de uitleg van salderen. Snap niet waarom dat er zo uitgebreid in staat.
ik ben ook nog maar klant sinds 1 augustus, maar bij de aanmelding voor het contract heb aangegeven dat ik meer teruglever dan verbruik. En Eneco heeft daarom het maandelijkse termijn bedrag, wat negatief zou worden, op € 0,- gezet. Ze weten derhalve dat ik meer teruglever dan verbruik. Ook lezen ze de meterstanden uit, waardoor ze zelf ook kunt constateren dat ik daadwerkelijk meer teruglever dan verbruik.metalmarco schreef op maandag 5 september 2022 @ 16:44:
Hier een reactie gekregen van ze op klachten kompas:
[Afbeelding]
zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5
Ik heb helemaal geen uitleg van salderen gekregen, echter, heb ik wél de maandafrekening over Augustus gekregen.
Die klopt van geen kanten, want Eneco saldeert niet meer op kWh, maar op euros. Dat is helemaal belachelijk, immers betaal je over verbruikte kWh een hele sloot heffingen en BTW, en krijg je die niet terug over je TLV.
Eneco wordt hier niet beter van, immers zijn het heffingen en BTW. Maar we worden hier wel even mooi op kosten gejaagd. Men hoort het saldo van kWh in de maand te berekenen, en vervolgens op basis daarvan de afrekening te maken.
Wat ook mooi is in de maandafrekening is het volgende:
Ik heb gebeld met de klantenservice over die laatste zin, en die hebben zojuist bevestigd dat de TLV van moment van het maken van de jaarrekening bepalend is voor het tarief wat over het hele jaar wordt gerekend. Kortom, alles wordt verrekend tegen 9 cent.... ook wat ik deze zomer heb teruggeleverd, omdat ik niet vóór vandaag weg kon. Letterlijk Eneco aan de telefoon: "Ja, dan had u maar voor vandaag over moeten stappen. Oh, u wist het niet? Ja, het heeft uitgebreid in het nieuws gestaan."
Wel grappig dat ze het zelf overigens in de maandafrekening wél meermaals een tarief noemen.
Wat een puinhoop
Die klopt van geen kanten, want Eneco saldeert niet meer op kWh, maar op euros. Dat is helemaal belachelijk, immers betaal je over verbruikte kWh een hele sloot heffingen en BTW, en krijg je die niet terug over je TLV.
Eneco wordt hier niet beter van, immers zijn het heffingen en BTW. Maar we worden hier wel even mooi op kosten gejaagd. Men hoort het saldo van kWh in de maand te berekenen, en vervolgens op basis daarvan de afrekening te maken.
code:
1
2
| Voor deze berekening houden we je tarief voor teruglevering gelijk aan het tarief voor afname van stroom. Je uiteindelijke tarief voor de teruggeleverde stroom wordt bepaald op het moment dat we je jaarnota berekenen. |
Ik heb gebeld met de klantenservice over die laatste zin, en die hebben zojuist bevestigd dat de TLV van moment van het maken van de jaarrekening bepalend is voor het tarief wat over het hele jaar wordt gerekend. Kortom, alles wordt verrekend tegen 9 cent.... ook wat ik deze zomer heb teruggeleverd, omdat ik niet vóór vandaag weg kon. Letterlijk Eneco aan de telefoon: "Ja, dan had u maar voor vandaag over moeten stappen. Oh, u wist het niet? Ja, het heeft uitgebreid in het nieuws gestaan."
Wel grappig dat ze het zelf overigens in de maandafrekening wél meermaals een tarief noemen.
Wat een puinhoop
Wat wat, met terugwerkende kracht alles 9c ?!?tss68nl schreef op maandag 5 september 2022 @ 17:39:
Ik heb helemaal geen uitleg van salderen gekregen, echter, heb ik wél de maandafrekening over Augustus gekregen.
code:
1 2 Voor deze berekening houden we je tarief voor teruglevering gelijk aan het tarief voor afname van stroom. Je uiteindelijke tarief voor de teruggeleverde stroom wordt bepaald op het moment dat we je jaarnota berekenen.
Wat een puinhoop
dat kan niet waar zijn. Moet wederom een misverstand zijn en verkeerde informatie vanuit de medewerker.padoempats schreef op maandag 5 september 2022 @ 17:44:
[...]
Wat wat, met terugwerkende kracht alles 9c ?!?
@tss68nl
Wat is een maandafrekening eigenlijk? Is dat je eindafrekening?
Kun je eventueel bewijs posten?
al die info uit de app etc dat is allemaal bullshit. Het gaat om de jaarafrekening.
[ Voor 15% gewijzigd door de Peer op 05-09-2022 17:55 ]
Allemaal leuk, klachtje hier, klachtje daar. Heb je geen r##t aan, met alle respect.
Als je schade hebt, stel je de andere partij aansprakelijk voor deze schade omdat je vindt dat de andere partij een onrechtmatige daad doet. Wat ik hier zelf al aanhaalde: Chewmonkey in "Eneco snoeit in teruglevering vergoeding"
Wat ik in een brief zou vertalen naar:
"Onderwerp: aansprakelijkstelling onrechtmatige daad, klantnummer ########
Geachte heer, mevrouw,
Door een gebeurtenis omstreeks 5 september 2022 heb ik schade. Hiervoor houd ik u verantwoordelijk. Via deze brief stel ik u aansprakelijk voor de schade.
De schade ontstond doordat u eenzijdig de voorwaarden voor een energiecontract hebt gewijzigd.
Naar mijn mening is dat wat u deed, onrechtmatig. Op dit moment bestaat mijn schade uit een misgelopen vergoeding voor teruggeleverde elektriciteit op het stroomnet.
Ik schat het totale schadebedrag pro forma op € ####. Dit bedrag kan nog veranderen. Als dat zo is, laat ik u dat zo snel mogelijk weten. Ik vraag u om dit bedrag binnen 2 weken over te maken naar rekeningnummer NL##BANK######### op naam van ######. Anders neem ik juridische stappen. Ik stel u alvast aansprakelijk voor de kosten daarvan en de wettelijke rente.
Als u verzekerd bent voor deze schade, vraag ik u de gebeurtenis zo snel mogelijk te melden bij uw verzekeraar. Graag ontvang ik dan de gegevens van uw verzekeraar en uw polisnummer. Ik zal de zaak dan verder regelen met uw verzekeraar.
Natuurlijk sta ik nog open voor een gesprek met u of uw verzekeraar over een oplossing. Een voorstel voor zo’n gesprek ontvang ik graag binnen 2 weken. Ook als u het niet met mij eens bent, hoor ik dit graag binnen 2 weken van u met de reden.
Met vriendelijke groet,
#######"
Je spreekt via een contract iets af met iemand, en dat wordt niet nagekomen. Dan dwing je dat af door de andere partij in gebreke te stellen. Dat zou ik met een tekst doen zoals:
"Onderwerp: ingebrekestelling
Geachte heer, mevrouw,
Op ##### sloot ik met u een overeenkomst. Deze overeenkomst is bij u bekend onder kenmerk #####.
Omstreeks ###### zijn u en ik overeengekomen dat u het product ‘Eneco HollandseWind & Zon Actie 1 jaar’ <NOEM HIER WEL HET JUISTE PRODUCT!> van ##### tot en met ##### levert, met de tarieven:
- daltarief €X per Kwh
- normaaltarief €X per Kwh
- terugleververgoeding €-X per Kwh
De afspraken die u maakte werden volgens de contractvoorwaarden van dit product beschreven in:
- Algemene Voorwaarden Eneco 2017 voor de levering van elektriciteit en gas aan kleinverbruikers;
- Kwaliteitscriteria Eneco 2013; en
- Voorwaardenoverzicht Eneco Consumenten (20 april 2020).
Dit is de overeenkomst tussen u en mij. U dient zich hier tot en met ##### aan te houden.
Helaas hield u zich niet aan de afspraken. U bent hiermee in gebreke. Ik heb de volgende klachten:
- u hebt eenzijdig de afspraken gewijzigd. U mag het voorwaardenoverzicht niet veranderen
- u hebt mij niet gevraagd of ik akkoord ben met andere afspraken
- u houdt zich niet aan de Gedragscode Consument en Energieleverancier 2020
- u hebt niet aangegeven op welke wettelijke gronden u de afspraken wijzigt of hebt gewijzigd
Eerder vroeg ik u om de verandering van onze overeenkomst ongedaan te maken. Helaas wilt u hier niet aan meewerken.
Via deze brief geef ik u een laatste kans om u aan de afspraken te houden. Ik geef u hiervoor 14 dagen de tijd.
Doet u dat niet, dan zal ik ons contract ontbinden. Ook stel ik u vast aansprakelijk voor alle schade die ik hierdoor krijg.
Ik schat het totale schadebedrag pro forma op € #####. Dit bedrag kan nog veranderen. Als dat zo is, laat ik u dat zo snel mogelijk weten. Ik vraag u om dit bedrag binnen 2 weken over te maken naar rekeningnummer NL##BANK######### op naam van ######. Anders neem ik juridische stappen. Ik stel u alvast aansprakelijk voor de kosten daarvan en de wettelijke rente.
Als u het er niet mee eens bent, hoor ik graag schriftelijk binnen 14 dagen wat de reden is.
Met vriendelijke groet,
#####"
Al met al: je leest al in het bovenstaande voorbeeld: je gaat het contract ontbinden. Je trekt dus hoe dan ook aan het kortste eind en kunt alleen een sprankje hoop hebben op een schadevergoeding.
Hoe je die wil krijgen? Met juridisch geschut en advocaten.
3 keer raden wie meer en ongetwijfeld betere advocaten heeft..
En de ACM.. Kom op zeg, wanneer had je als consument daar wat aan? Ze doen een uitspraak, en dan?
Euro's en unicorns komen dan vanzelf jouw kant op over een regenboog?
Voor diegene die het wil proberen, al dan niet met deze teksten: oprecht veel succes gewenst.
Als je schade hebt, stel je de andere partij aansprakelijk voor deze schade omdat je vindt dat de andere partij een onrechtmatige daad doet. Wat ik hier zelf al aanhaalde: Chewmonkey in "Eneco snoeit in teruglevering vergoeding"
Wat ik in een brief zou vertalen naar:
"Onderwerp: aansprakelijkstelling onrechtmatige daad, klantnummer ########
Geachte heer, mevrouw,
Door een gebeurtenis omstreeks 5 september 2022 heb ik schade. Hiervoor houd ik u verantwoordelijk. Via deze brief stel ik u aansprakelijk voor de schade.
De schade ontstond doordat u eenzijdig de voorwaarden voor een energiecontract hebt gewijzigd.
Naar mijn mening is dat wat u deed, onrechtmatig. Op dit moment bestaat mijn schade uit een misgelopen vergoeding voor teruggeleverde elektriciteit op het stroomnet.
Ik schat het totale schadebedrag pro forma op € ####. Dit bedrag kan nog veranderen. Als dat zo is, laat ik u dat zo snel mogelijk weten. Ik vraag u om dit bedrag binnen 2 weken over te maken naar rekeningnummer NL##BANK######### op naam van ######. Anders neem ik juridische stappen. Ik stel u alvast aansprakelijk voor de kosten daarvan en de wettelijke rente.
Als u verzekerd bent voor deze schade, vraag ik u de gebeurtenis zo snel mogelijk te melden bij uw verzekeraar. Graag ontvang ik dan de gegevens van uw verzekeraar en uw polisnummer. Ik zal de zaak dan verder regelen met uw verzekeraar.
Natuurlijk sta ik nog open voor een gesprek met u of uw verzekeraar over een oplossing. Een voorstel voor zo’n gesprek ontvang ik graag binnen 2 weken. Ook als u het niet met mij eens bent, hoor ik dit graag binnen 2 weken van u met de reden.
Met vriendelijke groet,
#######"
Je spreekt via een contract iets af met iemand, en dat wordt niet nagekomen. Dan dwing je dat af door de andere partij in gebreke te stellen. Dat zou ik met een tekst doen zoals:
"Onderwerp: ingebrekestelling
Geachte heer, mevrouw,
Op ##### sloot ik met u een overeenkomst. Deze overeenkomst is bij u bekend onder kenmerk #####.
Omstreeks ###### zijn u en ik overeengekomen dat u het product ‘Eneco HollandseWind & Zon Actie 1 jaar’ <NOEM HIER WEL HET JUISTE PRODUCT!> van ##### tot en met ##### levert, met de tarieven:
- daltarief €X per Kwh
- normaaltarief €X per Kwh
- terugleververgoeding €-X per Kwh
De afspraken die u maakte werden volgens de contractvoorwaarden van dit product beschreven in:
- Algemene Voorwaarden Eneco 2017 voor de levering van elektriciteit en gas aan kleinverbruikers;
- Kwaliteitscriteria Eneco 2013; en
- Voorwaardenoverzicht Eneco Consumenten (20 april 2020).
Dit is de overeenkomst tussen u en mij. U dient zich hier tot en met ##### aan te houden.
Helaas hield u zich niet aan de afspraken. U bent hiermee in gebreke. Ik heb de volgende klachten:
- u hebt eenzijdig de afspraken gewijzigd. U mag het voorwaardenoverzicht niet veranderen
- u hebt mij niet gevraagd of ik akkoord ben met andere afspraken
- u houdt zich niet aan de Gedragscode Consument en Energieleverancier 2020
- u hebt niet aangegeven op welke wettelijke gronden u de afspraken wijzigt of hebt gewijzigd
Eerder vroeg ik u om de verandering van onze overeenkomst ongedaan te maken. Helaas wilt u hier niet aan meewerken.
Via deze brief geef ik u een laatste kans om u aan de afspraken te houden. Ik geef u hiervoor 14 dagen de tijd.
Doet u dat niet, dan zal ik ons contract ontbinden. Ook stel ik u vast aansprakelijk voor alle schade die ik hierdoor krijg.
Ik schat het totale schadebedrag pro forma op € #####. Dit bedrag kan nog veranderen. Als dat zo is, laat ik u dat zo snel mogelijk weten. Ik vraag u om dit bedrag binnen 2 weken over te maken naar rekeningnummer NL##BANK######### op naam van ######. Anders neem ik juridische stappen. Ik stel u alvast aansprakelijk voor de kosten daarvan en de wettelijke rente.
Als u het er niet mee eens bent, hoor ik graag schriftelijk binnen 14 dagen wat de reden is.
Met vriendelijke groet,
#####"
Al met al: je leest al in het bovenstaande voorbeeld: je gaat het contract ontbinden. Je trekt dus hoe dan ook aan het kortste eind en kunt alleen een sprankje hoop hebben op een schadevergoeding.
Hoe je die wil krijgen? Met juridisch geschut en advocaten.
3 keer raden wie meer en ongetwijfeld betere advocaten heeft..
En de ACM.. Kom op zeg, wanneer had je als consument daar wat aan? Ze doen een uitspraak, en dan?
Euro's en unicorns komen dan vanzelf jouw kant op over een regenboog?
Voor diegene die het wil proberen, al dan niet met deze teksten: oprecht veel succes gewenst.
[ Voor 0% gewijzigd door Chewmonkey op 05-09-2022 18:22 . Reden: Typo ]
24x 380Wp oost-west, Marstek E 5.12, MGzs2019, NibeF130 met lekkere geknutsel om hem hybride op cv te zetten. Gas: 200m3 stroom: ruim voldoende ;)
Heb ook een contract met Eneco per 3 aug.
Ook zokuist gezien dat ik naar een tlv ben gezet van 9 cent.
Zonder persoonlijke info vooraf en 10dagen vooraf.
Dus net ook maar een mail naar Eneco:
Beste.
Tot mijn verbazing zie ik dat mijn contract door jullie eenzijdig zonder mijn toestemming per direct is gewijzigd.
Volgens de contractvoorwaarden mogen jullie, Eneco, dit inderdaad doen.
ECHTER dien ik hiervan via een persoonlijk bericht, e mail of post, in kennis van gesteld te worden.
Hieraan is een wettelijke termijn gesteld van 30 dagen voordat de wijziging ingaat.
Volgens jullie contractvoorwaarden is dit maar 10 dagen.
Aangezien ik niet persoonlijk geinformeerd ben eis ik dat mijn contract hersteld wordt naar de oude contractvoorwaarden met terugwerkende kracht.
Zoniet ben ik genoodzaakt om verdere juridische stappen te ondernemen.
Hoogachtend,
Ook zokuist gezien dat ik naar een tlv ben gezet van 9 cent.
Zonder persoonlijke info vooraf en 10dagen vooraf.
Dus net ook maar een mail naar Eneco:
Beste.
Tot mijn verbazing zie ik dat mijn contract door jullie eenzijdig zonder mijn toestemming per direct is gewijzigd.
Volgens de contractvoorwaarden mogen jullie, Eneco, dit inderdaad doen.
ECHTER dien ik hiervan via een persoonlijk bericht, e mail of post, in kennis van gesteld te worden.
Hieraan is een wettelijke termijn gesteld van 30 dagen voordat de wijziging ingaat.
Volgens jullie contractvoorwaarden is dit maar 10 dagen.
Aangezien ik niet persoonlijk geinformeerd ben eis ik dat mijn contract hersteld wordt naar de oude contractvoorwaarden met terugwerkende kracht.
Zoniet ben ik genoodzaakt om verdere juridische stappen te ondernemen.
Hoogachtend,
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Ik zag het vandaag ook in de mail met het "Maandelijkse energierapport".de Peer schreef op maandag 5 september 2022 @ 17:45:
[...]
dat kan niet waar zijn. Moet wederom een misverstand zijn en verkeerde informatie vanuit de medewerker.
@tss68nl
** Voor deze berekening houden we je tarief voor teruglevering gelijk aan het tarief voor afname van stroom. Je uiteindelijke tarief voor de teruggeleverde stroom wordt bepaald op het moment dat we je jaarnota berekenen.
ohhh, ja dat is net als in de app: klopt van geen kant. dat geven ze zelf ook regelmatig toe. dat is work in progress.Stanvanmaal schreef op maandag 5 september 2022 @ 17:53:
[...]
Ik zag het vandaag ook in de mail met het "Maandelijkse energierapport".
** Voor deze berekening houden we je tarief voor teruglevering gelijk aan het tarief voor afname van stroom. Je uiteindelijke tarief voor de teruggeleverde stroom wordt bepaald op het moment dat we je jaarnota berekenen.
Het gaat uiteindelijk om de jaarafrekening, daar wordt de correcte berekening toegepast.
[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 05-09-2022 17:56 ]
Dat. Wel SUPERhinderlijk dat:de Peer schreef op maandag 5 september 2022 @ 17:54:
[...]
ohhh, ja dat is net als in de app: klopt van geen kant.
Het gaat uiteindelijk om de jaarafrekening, daar wordt de correcte berekening toegepast.
A alle wijzigingen in tarieven met terugwerkende kracht online en in de app worden “verrekend”
B je maar 1 maandelijks rapport krijgt ten tijde van een wijziging. Dan mag je zelf uitvissen hoeveel het echt is/was
Wat mij betreft is dat laatste sowieso niet toegestaan. Je kan iemand niet een overzicht/bon/uitdraai sturen en er dan onder zetten: oh trouwens. Dit klopt natuurlijk van geen kanten. Dat zie je wel over een paar maanden, als je het al lang weer vergeten bent.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Het is toch echt waar. Zojuist tweede keer aan de lijn gehangen met klantenservice (om andere medewerker te spreken). Die gevraagd om de zin in hun communicatie uit te leggen aan me, en die geeft aan: "Op moment van de jaarafrekening hanteren wij het op dat moment geldende tarief voor de teruglvering voor de gehele periode. Als u dus nu wijzigt van leverancier zou u inderdaad 9 cent krijgen voor alle 13700 kWh die u heeft teruggeleverd dit jaar aan ons."de Peer schreef op maandag 5 september 2022 @ 17:45:
[...]
dat kan niet waar zijn. Moet wederom een misverstand zijn en verkeerde informatie vanuit de medewerker.
@tss68nl
Je moet het ze nageven, ze maken er wel een mooie soap van. Ik denk dat hier wel wat rechtszaken uit komen
Wordt vervolgd.
Eneco saldeert gewoon met kWh's. Alle info uit de app is bullshit, daar moet je je niet op baseren. ook niet gek laten maken door willekeurige medewerkers van Eneco, die hebben er de ballen verstand van.tss68nl schreef op maandag 5 september 2022 @ 17:39:
Die klopt van geen kanten, want Eneco saldeert niet meer op kWh, maar op euros.
Je hebt denk ik de laagste in rang gesproken, die ook nog net begonnen is ofzo. Want die kraamt echt onzin uit.
[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 05-09-2022 18:01 ]
Ik baseer me niet op de app. Ik krijg maandelijks een energierapport. En tot vorige maand werd daarin per kWh gesaldeerd, en in deze van Augustus wordt op Euro gesaldeerd.de Peer schreef op maandag 5 september 2022 @ 17:58:
[...]
Eneco saldeert gewoon met kWh's. Alle info uit de app is bullshit, daar moet je je niet op baseren. ook niet gek laten maken door willekeurige medewerkers van Eneco, die hebben er de ballen verstand van.
dat energierapport werkt niet goed. Is altijd onjuist, daar werken ze aan. Zou dus goed zijn dat ze er mee aan het experimenteren zijn. Het staat los van de jaarafrekening.tss68nl schreef op maandag 5 september 2022 @ 18:00:
[...]
Ik baseer me niet op de app. Ik krijg maandelijks een energierapport. En tot vorige maand werd daarin per kWh gesaldeerd, en in deze van Augustus wordt op Euro gesaldeerd.
Sowieso werkt salderen op jaarbasis, dus dat kunnen ze dan niet op maandbasis doen in zo'n berekening. Ja het kan wel, maar het heeft geen betekenis.
[ Voor 14% gewijzigd door de Peer op 05-09-2022 18:03 ]
Bij mij gewoon op kwh...tss68nl schreef op maandag 5 september 2022 @ 18:00:
[...]
Ik baseer me niet op de app. Ik krijg maandelijks een energierapport. En tot vorige maand werd daarin per kWh gesaldeerd, en in deze van Augustus wordt op Euro gesaldeerd.
HAha dat zou wel een enorme stunt zijn. dat 1 dag eerder/later opzeggen een verschil van vele duizenden euro's kan zijn.tss68nl schreef op maandag 5 september 2022 @ 17:58:
[...]
Als u dus nu wijzigt van leverancier zou u inderdaad 9 cent krijgen voor alle 13700 kWh die u heeft teruggeleverd dit jaar aan ons."
het is wel in tegenspraak met alle eerdere uitingen van Eneco hierover. En is ook gewoon totaal niet logisch.
Het is dus niet 'waar' maar slechts een zoveelste verwarring van een willekeurige medewerker. Of in dit geval dus 2 van die uilskuikens.
Wat ze waarschijnlijk bedoelden te zeggen is dat hun huidige berekening in de app/maandberekening geen ondersteuning heeft voor een veranderd TLV tarief, waardoor de berekening nu (onterecht) met terugwerkende kracht met 0,09 euro wordt gerekend.
Dit heeft echter geen betrekking op de jaarafrekening.
[ Voor 22% gewijzigd door de Peer op 05-09-2022 18:13 ]
Ja, het is waar dat twee medewerkers dit onafhankelijk van elkaar zeggen.de Peer schreef op maandag 5 september 2022 @ 18:05:
[...]
HAha dat zou wel een enorme stunt zijn. dat 1 dag eerder/later opzeggen een verschil van vele duizenden euro's kan zijn.
het is wel in tegenspraak met alle eerdere uitingen van Eneco hierover. En is ook gewoon totaal niet logisch.
Het is dus niet 'waar' maar slechts een zoveelste verwarring van een willekeurige medewerker.
Wat ze waarschijnlijk bedoelden te zeggen is dat hun huidige berekening in de app/maandberekening geen ondersteuning heeft voor een veranderd TLV tarief, waardoor de berekening nu (onterecht) met terugwerkende kracht met 0,09 euro wordt gerekend.
Dit heeft echter geen betrekking op de jaarafrekening.
Of het ook daadwerkelijk door Eneco zo zal worden doorgedrukt is natuurlijk maar de vraag inderdaad.
Ja, alsof die medewerkers weten waarover ze het hebben... Ik heb in dit topic en het TLV topic al zo veel spookverhalen gehoord over mededelingen van medewerkers op de chat en via de telefoon dat ik niks geloof tot ik een daadwerkelijke afrekening zie. Dat energierapport is net zo vaag als de app dus daar vertrouw ik niets van.tss68nl schreef op maandag 5 september 2022 @ 18:08:
[...]
Ja, het is waar dat twee medewerkers dit onafhankelijk van elkaar zeggen.
Of het ook daadwerkelijk door Eneco zo zal worden doorgedrukt is natuurlijk maar de vraag inderdaad.
Edit: Ik lees mijn energiemeter uit via umeter.nl, al sinds ik de panelen heb. Weet dus precies in welke periode ik hoeveel heb teruggeleverd. Kan ik mooi de eindafrekening controleren t.z.t.
[ Voor 13% gewijzigd door Esumontere op 05-09-2022 18:23 ]
Zou zomaar kunnen….verkeerde veldje voor het e mail adres , in de database geselecteerd. 🤭marc68 schreef op maandag 5 september 2022 @ 17:20:
En dan komt er een reactie: ja er is een fout gemaakt. Maar het blijft gewoon met terug werkende kracht 9cent vanaf 5-9. Excuses voor het ongemak.marc68 schreef op maandag 5 september 2022 @ 17:20:
Wat eigenlijk bizar is. Jammergenoeg hebben ze bij Eneco niks tegoed van de klant in ons geval. In dit soort gevallen zou het handig zijn om een flinke gasrekening te hebben die ze nog van ons tegoed hebben. Dan zouden ze in mijn geval zeker niet zomaar het bedrag hoeven te verwachten.metalmarco schreef op maandag 5 september 2022 @ 18:53:
[...]
En dan komt er een reactie: ja er is een fout gemaakt. Maar het blijft gewoon met terug werkende kracht 9cent vanaf 5-9. Excuses voor het ongemak.
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1
Ik denk dat je gelijk hebt. Maar zojuist toch even het contact/klacht formulier ingevuld, aangezien ook hier geen bericht is ontvangen.metalmarco schreef op maandag 5 september 2022 @ 18:53:
[...]
En dan komt er een reactie: ja er is een fout gemaakt. Maar het blijft gewoon met terug werkende kracht 9cent vanaf 5-9. Excuses voor het ongemak.
Dat over terugwerkende kracht 9 cent gebruiken is een totaal ander verhaal dat onafhankelijke medewerkers van elkaar tot gisteren zeiden. Als dat dus opeens is veranderd, kun je stellen dat we willens en wetens zijn opgelicht om maar niet op te stappen (die boete weegt nooit op tegen de euro's die je dan misloopt). Ik ga even mijn DM-gesprekken en tweets van ze bewaren.
Nog meer standaard mailtjes. En dan natuurlijk hopen dat een flink percentage afhaakt. Gelijk erna naar de geschillencommissie dan maar.Afas schreef op maandag 5 september 2022 @ 19:11:
En hier ook een klacht ingediend, ze gaan het druk krijgen
Of gezamenlijk EnecoClaim starten zodat je over vijf of zes jaar inderdaad nog 30 dagen je oude tlv krijgt.
Straks ook ff m'n klacht dichten en insturen.
#boevenbende
21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW
We moeten ons niet gek laten maken. Iedereen kan van alles roepen. Wat die medewerkers zeggen heeft weinig waarde.ap3nr0ts schreef op maandag 5 september 2022 @ 19:20:
Dat over terugwerkende kracht 9 cent gebruiken is een totaal ander verhaal dat onafhankelijke medewerkers van elkaar tot gisteren zeiden. Als dat dus opeens is veranderd, kun je stellen dat we willens en wetens zijn opgelicht om maar niet op te stappen (die boete weegt nooit op tegen de euro's die je dan misloopt). Ik ga even mijn DM-gesprekken en tweets van ze bewaren.
Het echte doel is in mijn ogen niet om Eneco te overtuigen maar door een enorm hoeveelheid klachten, meldingen bij de ACM en publieke druk het ministerie te overtuigen de lacune in de regelgeving te dichten en de TLV wettelijk te verankeren als percentage van het tarief. Dat mag best 60-70-80% zijn maar geen onredelijk laag percentage van het leveringstarief.ursusMaritimus schreef op maandag 5 september 2022 @ 19:21:
[...]
Nog meer standaard mailtjes. En dan natuurlijk hopen dat een flink percentage afhaakt. Gelijk erna naar de geschillencommissie dan maar.
Of gezamenlijk EnecoClaim starten zodat je over vijf of zes jaar inderdaad nog 30 dagen je oude tlv krijgt.
Straks ook ff m'n klacht dichten en insturen.
#boevenbende
Ze zoeken nog ondersteuning:Afas schreef op maandag 5 september 2022 @ 19:11:
En hier ook een klacht ingediend, ze gaan het druk krijgen
Vacature: Medewerker Geschillen
Vacature: Klantexpert Customer Care
Als je personeelskorting krijgt kan het aantal sollicitanten wel eens snel oplopen
Zien jullie trouwens in de webomgeving van Eneco ook helemaal geen terugleververgoeding meer bij de verbruikstarieven?
Ze hebben wel humor daar:Jaer288 schreef op maandag 5 september 2022 @ 19:26:
[...]
Ze zoeken nog ondersteuning:
Vacature: Medewerker Geschillen
Vacature: Klantexpert Customer Care
Als je personeelskorting krijgt kan het aantal sollicitanten wel eens snel oplopen
Je zorgt voor een tevreden klant
Je zorgt voor een excellente dienstverlening
Je krijgt energie van procesoptimalisaties en verbetervoorstellen
Idd. Hebben we al een top5 lijstje met wijzigingen doorgevoerd door Eneco dat ook bevestigd is door de directie?de Peer schreef op maandag 5 september 2022 @ 19:23:
[...]
We moeten ons niet gek laten maken. Iedereen kan van alles roepen. Wat die medewerkers zeggen heeft weinig waarde.
Ik zie op mijn app nog wel dat ik nog €3512 terug krijg. Heb gelijk maar een screenshot gemaaktAfas schreef op maandag 5 september 2022 @ 19:29:
Zien jullie trouwens in de webomgeving van Eneco ook helemaal geen terugleververgoeding meer bij de verbruikstarieven?
Dit zegt niks. Net als de app.Stanvanmaal schreef op maandag 5 september 2022 @ 17:53:
[...]
Ik zag het vandaag ook in de mail met het "Maandelijkse energierapport".
Die systemen kunnen allemaal niet met meer dan 1 verschillend tarief overweg. Het gaat om de afrekening.
Maar ik heb nog geen bewijs gezien dat niet alles netjes a 61cnt vergoed zou worden van voor 5 sept.
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Na 1 maand panelen te hebben had ik al van mezelf geleerd dat het op een p1 metertje aankomt om dit soort waardes bij te houden. Daarbij noteer ik elke tarief-aanpas-dag of overstap-dag alle slimme meter waardes.paQ schreef op maandag 5 september 2022 @ 17:57:
[...]
Dat. Wel SUPERhinderlijk dat:
A alle wijzigingen in tarieven met terugwerkende kracht online en in de app worden “verrekend”
B je maar 1 maandelijks rapport krijgt ten tijde van een wijziging. Dan mag je zelf uitvissen hoeveel het echt is/was
Wat mij betreft is dat laatste sowieso niet toegestaan. Je kan iemand niet een overzicht/bon/uitdraai sturen en er dan onder zetten: oh trouwens. Dit klopt natuurlijk van geen kanten. Dat zie je wel over een paar maanden, als je het al lang weer vergeten bent.
Ik moet echt even aan mijn rikketik denken, laat ik het nog maar even niet geloven. Gaan ze ook niet overleven als dit zo gaat zijn.tss68nl schreef op maandag 5 september 2022 @ 17:58:
[...]
Het is toch echt waar. Zojuist tweede keer aan de lijn gehangen met klantenservice (om andere medewerker te spreken). Die gevraagd om de zin in hun communicatie uit te leggen aan me, en die geeft aan: "Op moment van de jaarafrekening hanteren wij het op dat moment geldende tarief voor de teruglvering voor de gehele periode. Als u dus nu wijzigt van leverancier zou u inderdaad 9 cent krijgen voor alle 13700 kWh die u heeft teruggeleverd dit jaar aan ons."
![]()
Je moet het ze nageven, ze maken er wel een mooie soap van. Ik denk dat hier wel wat rechtszaken uit komenMaar goed, ik geloof het ook nog steeds niet helemaal.... dus ik dien een klacht in, dan kijken er mensen naar met meer kennis van zaken
Wordt vervolgd.
Heb je foto/prntsrn van je afrekening?
.
[ Voor 74% gewijzigd door PCJR op 05-09-2022 19:42 ]
Het gaat niet om een afrekening. Alleen een verkeerde weergave in de mail.
Maandelijks energierapport doet er ook niet toe.tss68nl schreef op maandag 5 september 2022 @ 18:00:
[...]
Gaat om de afrekening, Heb je die nu of niet. Volgens mij niet dus,
Paniek was dus niet nodig geweest.
We wachten netjes de eerste afrekening af, en dan wil ik die best met wat man narekenen
[ Voor 16% gewijzigd door PCJR op 05-09-2022 19:45 ]
Ben benieuwd naar de eindafrekening van de mensen die tussen nu en 30-sept overstappen naar UC ofzo. Die liepen in eerste instantie een aantal dagen mis, maar indien alles inderdaad naar 9ct wordt afgerekend behoorlijk wat meer. Voor mij heeft overstappen geen zin want warmtepomp. Eventueel dan maar wat langer blijven hangen in Januari...(anders zou ik nu rond 1 Jan overstappen)
Denk dat het gewoon goed komt met onze 61 cnt. En die afrekeing kan max 6 weken duren meen ik.Yaldair schreef op maandag 5 september 2022 @ 19:50:
Ben benieuwd naar de eindafrekening van de mensen die tussen nu en 30-sept overstappen naar UC ofzo. Die liepen in eerste instantie een aantal dagen mis, maar indien alles inderdaad naar 9ct wordt afgerekend behoorlijk wat meer. Voor mij heeft overstappen geen zin want warmtepomp. Eventueel dan maar wat langer blijven hangen in Januari...(anders zou ik nu rond 1 Jan overstappen)
Dus zeg: 5 weken en 6,5 dag als ik het zo inschat...
Dat met terugwerkende kracht tegen een lager tarief afrekenen kan helemaal niet. Zal lekker zijn. Morgen de brandstof goedkoper aan de pomp, even terug rijden en met terugwerkende kracht de tankbeurt van vandaag met korting verrekenen.
Ja of beter nog; al het gas dat ik verbruikt heb, en alles wat ik tot de volgende tariefwijziging verbruik, ga ik afrekenen voor het tarief van een jaar geledenNileZ_ schreef op maandag 5 september 2022 @ 19:54:
Dat met terugwerkende kracht tegen een lager tarief afrekenen kan helemaal niet. Zal lekker zijn. Morgen de brandstof goedkoper aan de pomp, even terug rijden en met terugwerkende kracht de tankbeurt van vandaag met korting verrekenen.
[ Voor 6% gewijzigd door Esumontere op 05-09-2022 19:59 ]
Eneco doet wel zoiets met stadsverwarming...NileZ_ schreef op maandag 5 september 2022 @ 19:54:

Och, hoe je het ook wendt of keert: ik ben van Essent overgestapt naar Eneco vanwege de TLV. Zelfs al zou Eneco al mijn teruglevering afrekenen voor 9 ct dan ben ik nog steeds beter af gezien Essent 5.5 ct betaalt.

Zucht, het is wat.
Het is dat ik geen Twitter heb maar eigenlijk zou iemand even via Twitter die vraag moeten stellen. Of is dit al gebeurd?
Het is dat ik geen Twitter heb maar eigenlijk zou iemand even via Twitter die vraag moeten stellen. Of is dit al gebeurd?
Is er een speciale route om bij de ACM een klacht in te dienen?jaari schreef op maandag 5 september 2022 @ 16:41:
Klacht ingediend bij Eneco en melding gedaan bij de ACM (en bevestigd).
Ik stel net die vraag via de chat in de Eneco app, en die medewerker geeft aan dat alles van voor 5 september tegen het oude tarief wordt afgerekend en van na 5 september tegen 9..
Sterker nog er wordt met klem gezegd dat het anders niet eerlijk zou zijn. Wat een tent zeg. De voorkant weet niet wat de achterkant doet.
Sterker nog er wordt met klem gezegd dat het anders niet eerlijk zou zijn. Wat een tent zeg. De voorkant weet niet wat de achterkant doet.
[ Voor 28% gewijzigd door NileZ_ op 05-09-2022 20:44 ]
Over een paar minuten op Kassa, Nederland 1, over de Eneco TLV.
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Ja, vanmorgen door @ap3nr0ts gepost:Stefke schreef op maandag 5 september 2022 @ 20:39:
[...]
Is er een speciale route om bij de ACM een klacht in te dienen?
https://www.consuwijzer.n...lding-bij-acm-consuwijzer
zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5
Ik heb zelfs 2 brieven gekregen! Wel minder dan 10 dagen geleden.Randy1800 schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:31:
Waarom vandaag al melden?
Ik doe nog een paar dagen alsof mijn neus bloed en bericht ze dan dat ze ons niet geinformeerd hebben. Was toch al van plan bij Eneco te hangen en per 1 januari verder te kijken als ik de winter heb weggesaldeerd. Ga niet het risico lopen om stroom tegen euro per kwh af te rekenen als ze weer gaan klooien in de saldering of omvallen nu we elektrisch verwarmen.
Ze hebben vast gedacht dat ze ondergetekende maar de brief in tweevoud moesten sturen gezien een zeker topic…l
Ik heb in juli ook geen bericht gehad van de nieuwe tarieven (toen ging ik van 65 naar 45ct normaaltarief). Sinds de start van mijn contract nog geen enkel bericht gehad, en zo deze ook niet.
@Randy1800 ik ben van plan hetzelfde te doen, maar ik vraag wel een tussentijdse rekening. Vandaag eigenlijk al willen doen, maar t is me ontschoten.
Dit staat in mijn contract (vast al voorbij gekomen) al staat er niet bij hoe lang vantevoren ze moeten communiceren
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EDhUEmCcFSz9PXb7us2MeFAd.jpg?f=user_large)
Tevens deze cijfers, dus ze kunen ook niet net doen alsof ik niet ga terugleveren en ik dus in de poel van mensen "die niet terugleveren en dus niet geinformeerd hoeven te worden."
@Randy1800 ik ben van plan hetzelfde te doen, maar ik vraag wel een tussentijdse rekening. Vandaag eigenlijk al willen doen, maar t is me ontschoten.
Dit staat in mijn contract (vast al voorbij gekomen) al staat er niet bij hoe lang vantevoren ze moeten communiceren
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EDhUEmCcFSz9PXb7us2MeFAd.jpg?f=user_large)
Tevens deze cijfers, dus ze kunen ook niet net doen alsof ik niet ga terugleveren en ik dus in de poel van mensen "die niet terugleveren en dus niet geinformeerd hoeven te worden."
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VzbW5sBr74XjiTqc7ygaWL1n.jpg?f=user_large)
Die Bontenbal lijkt er wel verstand van te hebben maar die man tegen over hem snapt er volgens mij helemaal niks van. Of hij kan het gewoon heel slecht uitleggen.Sebazzz schreef op maandag 5 september 2022 @ 20:41:
Over een paar minuten op Kassa, Nederland 1, over de Eneco TLV.
Helaas weinig inhoud bij Kassa over Eneco en het eenzijdig aanpassen van de tarieven.
Wat een farce die vrouw in de studio die met 6 panelen komt klagen over de tlv...Sp3dy schreef op maandag 5 september 2022 @ 20:58:
[...]
Die Bontenbal lijkt er wel verstand van te hebben maar die man tegen over hem snapt er volgens mij helemaal niks van. Of hij kan het gewoon heel slecht uitleggen.
Samenvatting van tvprogramma Kassa:
Mevrouw A is de gedupeerde, expert B is het met haar eens en politicus C zegt dat ze werken aan wetgeving om praktijken, die op de huidige energiemarkt spelen, te verbieden.
Een verdrietige uitkomst binnen een zo'n belangrijk onderwerp (afgezien van dit topic).
Mevrouw A is de gedupeerde, expert B is het met haar eens en politicus C zegt dat ze werken aan wetgeving om praktijken, die op de huidige energiemarkt spelen, te verbieden.
Een verdrietige uitkomst binnen een zo'n belangrijk onderwerp (afgezien van dit topic).
24x 380Wp oost-west, Marstek E 5.12, MGzs2019, NibeF130 met lekkere geknutsel om hem hybride op cv te zetten. Gas: 200m3 stroom: ruim voldoende ;)
Ja idd, waardeloosmb1 schreef op maandag 5 september 2022 @ 21:23:
[...]
Wat een farce die vrouw in de studio die met 6 panelen komt klagen over de tlv...
De airco gaat naar 18 graden, nog even wat opmaken vandaag.
31 kWh teruggeleverd en 3.5 kWh gebruikt... Dit is een goede dag voor Eneco...
Dat zijn flink wat panelen die je hebt liggen 😋Ep Woody schreef op maandag 5 september 2022 @ 21:29:
Ja, wel jammer dat Eneco er zo ongeveer beslag op heeft gelegd.Matadores schreef op maandag 5 september 2022 @ 21:41:
[...]
Dat zijn flink wat panelen die je hebt liggen 😋
Hier netto 47 kWh terugelevere. Toch weer 4,25 euro! Had 21,5 euro moeten zijn
Die gaan rechtstreeks naar de buren voor een eurootje. 28x 90 cent is iets van 25 euro winst voor Eneco op jouw extra panelen. per dag!Ep Woody schreef op maandag 5 september 2022 @ 21:29:
Verre weg meeste contracten komen (nog) niet in de buurt van 90c. Met loyaliteitskorting zitten de meeste enecoklanten op 52/69 centursusMaritimus schreef op maandag 5 september 2022 @ 22:01:
[...]
Die gaan rechtstreeks naar de buren voor een eurootje. 28x 90 cent is iets van 25 euro winst voor Eneco op jouw extra panelen. per dag!
Oei kom ik aan met 106 centpadoempats schreef op maandag 5 september 2022 @ 22:07:
[...]
Verre weg meeste contracten komen (nog) niet in de buurt van 90c. Met loyaliteitskorting zitten de meeste enecoklanten op 52/69 cent

Kijk maar eens bij een nieuw modelcontract bij Eneco of Vattenfall, het "normaal" tarief ligt echt boven de euriepadoempats schreef op maandag 5 september 2022 @ 22:07:
[...]
Verre weg meeste contracten komen (nog) niet in de buurt van 90c. Met loyaliteitskorting zitten de meeste enecoklanten op 52/69 cent
Dat is het modelcontract inderdaad, wie neemt dat? Alleen mensen die hoge tlv’s konden pakkenursusMaritimus schreef op maandag 5 september 2022 @ 22:09:
[...]
Kijk maar eens bij een nieuw modelcontract bij Eneco of Vattenfall, het "normaal" tarief ligt echt boven de eurie
Hier blij dat we zijn overgestapt naar innova.
Het was een slechte dag vandaag. Maar 109kwh
5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP
Het lijkt er dus op dat iedereen die nu nog niet overgestapt is, te laat is. En dat zij van de ene op de andere dag hun hoge TLV vrijwel geheel kwijt zijn.
Je jaarnota zou maar elk jaar per 05-09 worden opgesteld...
Hier hetzelfde, maar ik pak ze wel terug. Ik blijf zitten tot 1 januari als Innova nog ff de datum aanpast.Ep Woody schreef op maandag 5 september 2022 @ 21:29:
Wat ik vanaf vandaag extra opwek heb ik ook weer nodig tot 1 januari om op 0 uit te komen
Ouddorp ZW 6.175 Wp — NO+ZO 7.825 Wp —Totaal 14.000 Wp
Alles van voor 5 september wordt gewoon tegen 61 cent uitbetaald.civspeler schreef op maandag 5 september 2022 @ 22:19:
Het lijkt er dus op dat iedereen die nu nog niet overgestapt is, te laat is. En dat zij van de ene op de andere dag hun hoge TLV vrijwel geheel kwijt zijn.
Kassa. 100 euro op 1 dag. Netjeszonnepaneelxl schreef op maandag 5 september 2022 @ 22:19:
Hier blij dat we zijn overgestapt naar innova.
Nou... dat is mij ook telefonisch medegedeeld. Maar ik heb daar nog geen enkel hard bewijs voor gezien. En ik denk ook echt niet dat dat gaat gebeuren.de Peer schreef op maandag 5 september 2022 @ 22:22:
[...]
Alles van voor 5 september wordt gewoon tegen 61 cent uitbetaald.
Op je jaarnota wordt het straks allemaal op één hoop gegooid. En wat er dan over het hele jaar nog overblijft aan teruglevering, wordt afgerekend tegen het dan geldende tarief (0,09 cent dus, of tegen die tijd misschien nog wel minder). Ik verwacht echt dat het zo zal gaan, want dat is hoe ze het nu op hun eigen website communiceren.
En ook daarna als mensen niet digitaal of schriftelijk op de hoogte gesteld zijn van 'n wijziging.de Peer schreef op maandag 5 september 2022 @ 22:22:
[...]
Alles van voor 5 september wordt gewoon tegen 61 cent uitbetaald.
De afrekening van 26-9-2022 gaat hier gewoon doorgestuurd naar de geschillencomissie met 52,50 euro er aan gehecht, zij mogen oordelen of ik deze TLV kwijt ben...civspeler schreef op maandag 5 september 2022 @ 22:19:
Waar ik alleen nog aan denk is dat ze het misschien heel druk krijgen, is het een overweging om gezamenlijk iets te ondernemen voor de mensen die er niet op tijd weg konden komen?
gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 10kWh
Even wat anders.
Nu diegene die eneco zonnestroom leverden (en meer stroom leverden als wat ze afnamen) naar andere energieleveranciers gaan dan is Eneco plots een stuk minder groen geworden?
Eneco is zogezegd hun groene stroom aan het vergrijzen en fossiel zal een groter gedeelte van hun mix worden. Ik weet niet of ze daarover hebben nagedacht (of dat het ze uberhaupt interesseert)
Nu diegene die eneco zonnestroom leverden (en meer stroom leverden als wat ze afnamen) naar andere energieleveranciers gaan dan is Eneco plots een stuk minder groen geworden?
Eneco is zogezegd hun groene stroom aan het vergrijzen en fossiel zal een groter gedeelte van hun mix worden. Ik weet niet of ze daarover hebben nagedacht (of dat het ze uberhaupt interesseert)
Heb ik via de chat op mail. Weet alleen niet of dat rechtsgeldig iscivspeler schreef op maandag 5 september 2022 @ 22:31:
[...]
Nou... dat is mij ook telefonisch medegedeeld. Maar ik heb daar nog geen enkel hard bewijs voor gezien. En ik denk ook echt niet dat dat gaat gebeuren.
Op je jaarnota wordt het straks allemaal op één hoop gegooid. En wat er dan over het hele jaar nog overblijft aan teruglevering, wordt afgerekend tegen het dan geldende tarief (0,09 cent dus, of tegen die tijd misschien nog wel minder). Ik verwacht echt dat het zo zal gaan, want dat is hoe ze het nu op hun eigen website communiceren.
Argh daar gaan we weer. 1 iemand roept onzin hier en het galmt nog 100 posts na.civspeler schreef op maandag 5 september 2022 @ 22:31:
[...]
Nou... dat is mij ook telefonisch medegedeeld. Maar ik heb daar nog geen enkel hard bewijs voor gezien. En ik denk ook echt niet dat dat gaat gebeuren.
Op 1 hoop gooien is niet mogelijk. Dan kun je niet bepalen welke tlv je moet betalen.
Vandaar eerst salderen binnen tariefperiodes, daarna daarbuiten.
Jij doet een bijzondere discutabele claim dus jij dient te bewijzen. Waar staat het op hun site?
[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 05-09-2022 22:41 ]
Het is inmiddels toch wel duidelijk wat Eneco doet? - Nagenoeg niet persoonlijk informeren en een afrekening maken met vanaf 5 september 0,09 euro/kWh TLV voor iedereen. Daarvoor is het echt wel de oude TLV.
De vraag is echt nu wat wij hier gaan doen...
Ik hoop van harte dat dat de uitkomst gaat zijnMika7 schreef op maandag 5 september 2022 @ 22:32:
[...]
En ook daarna als mensen niet digitaal of schriftelijk op de hoogte gesteld zijn van 'n wijziging.
Opzouten, per 25sept UC.Srednier schreef op maandag 5 september 2022 @ 22:42:
Het is inmiddels toch wel duidelijk wat Eneco doet? - Nagenoeg niet persoonlijk informeren en een afrekening maken met vanaf 5 september 0,09 euro/kWh TLV voor iedereen. Daarvoor is het echt wel de oude TLV.
Per 1 nov een winter toko, nog geen id welke, mss Tibber.
Haha ik dacht er net aan. Zag inderdaad 62 terug geleverd en 2.5 gebruikt.Ep Woody schreef op maandag 5 september 2022 @ 21:29:
Zouden ze nu een bericht in hun app krijgen? Goed bezig vandaag! 😒
Ik wil even 'n Tweet van Twitter delen van Eneco met Tlv klacht van boze klant.
Eneco wimpelt klanten gewoon doodleuk af waarvan ze vermoeden dat die niet meer stroom zullen terugleveren op jaarbasis dan dat ze afnemen. Deze groep mensen zal niet geïnformeerd worden omtrent de wijziging. Waarom niet gewoon eerlijk met iedereen informatie delen? (huichelaars)
Ze zullen uiteraard wel bij die klanten nog maar 9 cent Tlv vergoeden indien deze wel ietsje terugleveren.
Ze liegen gewoon recht in je gezicht, want velen hier met behoorlijk overschot horen 0 Niks! #Eneco
(Maar hoe dan ook wijzigen ze de Tlv of ze je informeren of niet op basis van foutieve Tlv calculatie, das dus niet hun probleem, hoeven ze zich ook niet aan hun eigen voorwaarden van 10 dagen info plicht te houden)
/f/image/qo3Bpobsr3n4o2amKH00ahzi.png?f=fotoalbum_large)
Eneco wimpelt klanten gewoon doodleuk af waarvan ze vermoeden dat die niet meer stroom zullen terugleveren op jaarbasis dan dat ze afnemen. Deze groep mensen zal niet geïnformeerd worden omtrent de wijziging. Waarom niet gewoon eerlijk met iedereen informatie delen? (huichelaars)
Ze zullen uiteraard wel bij die klanten nog maar 9 cent Tlv vergoeden indien deze wel ietsje terugleveren.
Ze liegen gewoon recht in je gezicht, want velen hier met behoorlijk overschot horen 0 Niks! #Eneco
(Maar hoe dan ook wijzigen ze de Tlv of ze je informeren of niet op basis van foutieve Tlv calculatie, das dus niet hun probleem, hoeven ze zich ook niet aan hun eigen voorwaarden van 10 dagen info plicht te houden)
/f/image/qo3Bpobsr3n4o2amKH00ahzi.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/HQiZ5FdtrOSKL5EuxsrKeN9A.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 8% gewijzigd door Mika7 op 05-09-2022 23:28 ]
Dus jij gunt ze die energie die je tot de 25e levert wel aan Eneco voor 9ct? - Nou ik niet...PCJR schreef op maandag 5 september 2022 @ 23:07:
[...]
Opzouten, per 25sept UC.
Per 1 nov een winter toko, nog geen id welke, mss Tibber.
Je kunt wel gelijk hebben, maar gelijk krijgen is een tweede.
Al heb je duizend keer zwart op wit dat je een miljoen* per kilowattuur krijgt, na een uur in de wachtrij bij de klantenservice krijg je de niet-bevoegde-antwoordmachine-medewerker aan de lijn en die leest op zijn scherm: 1 cent.
Nog 50 mails eraan wijden levert vergelijkbare resultaten op.
Je moet als consument jezelf verenigen, juridisch sterk maken en dan een dikke vette klap uitdelen.
In Nederland gebeuren zaken pas na een flinke lobby tussen partijen. Partij A doet niets tegen partij B als het voor partij A niets oplevert.
Welke voordelen heeft de ACM bijvoorbeeld als ze Eneco een vergunning intrekken, even ideaal denken voor de rancunen onder ons (waaronder ikzelf)? Helemaal niks. Wéér een partij die komende winter niet kan leveren.
Welke voordelen heeft Vattenfall als zij alle Enecoklanten per direct moeten overnemen omdat Eneco geen vergunning meer heeft? Helemaal niks. Op deze hectische markt moeten ze massaal inkopen en hebben ze vervolgens allemaal zeikende klanten aan de deur die klagen over (logisch) veel te hoge tarieven.
Kortom: ik zie weinig kans dat welke actie ook tot het gewenste resultaat gaat leiden.
Als iemand hier een ander idee over heeft, ik ben benieuwd en lees vooral nog even mee!
*voor een miljoen per kWh duizend keer zwart op wit durf ik trouwens nog wel een rechtzaak te starten na een bezoekje aan mijn bank
Al heb je duizend keer zwart op wit dat je een miljoen* per kilowattuur krijgt, na een uur in de wachtrij bij de klantenservice krijg je de niet-bevoegde-antwoordmachine-medewerker aan de lijn en die leest op zijn scherm: 1 cent.
Je moet als consument jezelf verenigen, juridisch sterk maken en dan een dikke vette klap uitdelen.
In Nederland gebeuren zaken pas na een flinke lobby tussen partijen. Partij A doet niets tegen partij B als het voor partij A niets oplevert.
Welke voordelen heeft de ACM bijvoorbeeld als ze Eneco een vergunning intrekken, even ideaal denken voor de rancunen onder ons (waaronder ikzelf)? Helemaal niks. Wéér een partij die komende winter niet kan leveren.
Welke voordelen heeft Vattenfall als zij alle Enecoklanten per direct moeten overnemen omdat Eneco geen vergunning meer heeft? Helemaal niks. Op deze hectische markt moeten ze massaal inkopen en hebben ze vervolgens allemaal zeikende klanten aan de deur die klagen over (logisch) veel te hoge tarieven.
Kortom: ik zie weinig kans dat welke actie ook tot het gewenste resultaat gaat leiden.
Als iemand hier een ander idee over heeft, ik ben benieuwd en lees vooral nog even mee!
*voor een miljoen per kWh duizend keer zwart op wit durf ik trouwens nog wel een rechtzaak te starten na een bezoekje aan mijn bank
Doelstelling moet ook niet zijn dat Eneco de vergunning afgenomen moet worden, dat lijkt me volslagen onzin. Wij willen alleen maar dat Eneco het contract naleeft, dat kun je bij de geschillencomissie neerleggen (ik denk alleen individueel) of via een rechter (waarschijnlijk ook als groep). Ik loop hier ca 500 euro mis in 3 weken dat ik niet kan overstappen. Ik heb ook wel wat over om Eneco voor de rechter te halen...Chewmonkey schreef op maandag 5 september 2022 @ 23:11:
Het enige wat je mijns inziens concreet kunt doen, wat enig resultaat op zou kunnen leveren, is jezelf verenigen en tv-programma's aanschrijven met een helder verhaal. Als het dan opgepikt wordt, levert dat Eneco reputatieschade op en heb je kans dat e.e.a. wordt gecompenseerd ofzo.Chewmonkey schreef op maandag 5 september 2022 @ 23:11:
Maar, zoals eerder iemand in dit topic al opmerkte, we hebben het tij tegen. Niemand ligt momenteel wakker van lui die hun hele dak vol hebben liggen met zonnepanelen en die daar voorheen elke maand 1000 euro mee binnenharkten, maar nu door die boze vervelende Eneco ineens niet meer. De media staan momenteel vol met verhalen van arme mensen die hun energierekening überhaupt helemaal niet meer kunnen betalen en die kopje onder dreigen te gaan.
Ik vind het wel erg opvallend dat er mensen hier even lijken te vergeten dat ze ook zullen gaan salderen in de winter, en dat de komende maanden nou niet echt fantastische opbrengsten gaan geven. Tenzij je echt heel veel hebt liggen, wat is het probleem?
Daarnaast: twee maanden geleden was Eneco nog heilig vanwege de hoge tlv. Nu ineens zijn ze daarmee gestopt. Voor hetzelfde geld zegt een politicus morgen "foei!" en draaien ze het terug...
Daarnaast: twee maanden geleden was Eneco nog heilig vanwege de hoge tlv. Nu ineens zijn ze daarmee gestopt. Voor hetzelfde geld zegt een politicus morgen "foei!" en draaien ze het terug...
[ Voor 27% gewijzigd door Esumontere op 05-09-2022 23:27 ]
Ik snap niet zo goed waarom iedereen maar rondjes blijft draaien om het verhaal of ze wel of niet geinformeerd moeten worden over een wijziging in de TLV. Omdat het een vergoeding zou betreffen, omdat ze niet voldoende zouden opwekken, etc etc.
Kijk eens in je contract. Daar staat: 'De terugleververgoeding is gelijk aan het kale leveringstarief.'. Het leveringstarief is niet gewijzigd, een vergoeding mogen ze wél wijzigen... maar daarvoor moeten ze de getekende contractvoorwaarden wijzigen.
Er is geen enkele uitvlucht opgenomen hoe ze stilzwijgend, zonder informeren de regel 'De terugleververgoeding is gelijk aan het kale leveringstarief.' uit je contract kunnen strepen. Dus confronteer daar dan Eneco mee. Benoem dat in je klacht bij Eneco, of bij de ACM.
Wat is een contract nog waard als stilzwijgend alle bepalingen in dat contract eenzijdig gewijzigd kunnen worden? Dát is wat Eneco hier 100% fout doet en waar ze niet omheen kunnen.
Kijk eens in je contract. Daar staat: 'De terugleververgoeding is gelijk aan het kale leveringstarief.'. Het leveringstarief is niet gewijzigd, een vergoeding mogen ze wél wijzigen... maar daarvoor moeten ze de getekende contractvoorwaarden wijzigen.
Er is geen enkele uitvlucht opgenomen hoe ze stilzwijgend, zonder informeren de regel 'De terugleververgoeding is gelijk aan het kale leveringstarief.' uit je contract kunnen strepen. Dus confronteer daar dan Eneco mee. Benoem dat in je klacht bij Eneco, of bij de ACM.
Wat is een contract nog waard als stilzwijgend alle bepalingen in dat contract eenzijdig gewijzigd kunnen worden? Dát is wat Eneco hier 100% fout doet en waar ze niet omheen kunnen.
[ Voor 5% gewijzigd door tss68nl op 05-09-2022 23:29 ]
Precies, en dat ga je toch niet zomaar accepteren? Naast die 500 euro die ik mis en jij ook aan je getallen te zien is dit toch ook gewoon een kwestie van fatsoen om je gewoon te houden aan een afspraak die vastligt op papier? Ik laat dit in elk geval niet zomaar gebeuren en ga er links of rechtsom werk van maken...tss68nl schreef op maandag 5 september 2022 @ 23:27:
Ik snap niet zo goed waarom iedereen maar rondjes blijft draaien om het verhaal of ze wel of niet geinformeerd moeten worden over een wijziging in de TLV. Omdat het een vergoeding zou betreffen, omdat ze niet voldoende zouden opwekken, etc etc.
Ik kijk het nog een weekje of wat aan en dan ga ik oversluiten bij de tent met dan de hoogste TLV. In de tussentijd hou ik mijn brievenbus en mailbox nauwlettend in de gaten voor berichten van Eneco. Inloggen in de app of mijn Eneco doe ik echter niet meer tot die tijd. Ze zullen mij actief moeten informeren en niet via een of andere pop-up in de app of weet ik veel wat.
Tegen de tijd dat de jaarrekening op de mat/mailbox ploft doe ik wel alsof ik gek ben en zal ik bezwaar maken, de klacht doorgeleiden naar de ACM en met Eneco’s afwijzing in de hand naar de geschillencommissie stappen. Geloof er niks van dat die ook maar een spaan heel laten van de handelswijze van Enenco. Niet geïnformeerd is niet geïnformeerd, punt uit.
Niet eens nodig om dieper op de argumentatie van de wijziging in te gaan.
Ik snap overigens oprecht niet waarom ze bij Eneco niet gewoon al hun klanten informeren. Dit is toch opportunisme van de bovenste plank zo.
Tegen de tijd dat de jaarrekening op de mat/mailbox ploft doe ik wel alsof ik gek ben en zal ik bezwaar maken, de klacht doorgeleiden naar de ACM en met Eneco’s afwijzing in de hand naar de geschillencommissie stappen. Geloof er niks van dat die ook maar een spaan heel laten van de handelswijze van Enenco. Niet geïnformeerd is niet geïnformeerd, punt uit.
Niet eens nodig om dieper op de argumentatie van de wijziging in te gaan.
Ik snap overigens oprecht niet waarom ze bij Eneco niet gewoon al hun klanten informeren. Dit is toch opportunisme van de bovenste plank zo.
Mag van mij wel een doelstelling worden hoor.Srednier schreef op maandag 5 september 2022 @ 23:22:
[...]
Doelstelling moet ook niet zijn dat Eneco de vergunning afgenomen moet worden, dat lijkt me volslagen onzin. Wij willen alleen maar dat Eneco het contract naleeft, dat kun je bij de geschillencomissie neerleggen (ik denk alleen individueel) of via een rechter (waarschijnlijk ook als groep). Ik loop hier ca 500 euro mis in 3 weken dat ik niet kan overstappen. Ik heb ook wel wat over om Eneco voor de rechter te halen...
Ik (ver)gun geen enkele maatschappij die zichzelf ver boven zijn klanten verheft en zijn positie misbruikt om er zelf beter van te worden een vergunning om te leveren.
Eerst de fout herstellen, weer aan gemaakte afspraken houden en dán pas weer een vergunning verstekken.
Met vergunning intrekken bedoelde ik niet dat ze kapot moeten ofzo hè, sorry voor de onduidelijke formulering van mijn kant af.