Eneco snoeit in terugleververgoeding

Pagina: 1 ... 17 ... 32 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09:38
Zojuist OOK de standaard copy/paste ontvangen als reactie op mijn klacht.

Dit is (tot nu toe) mijn reactie, maar er komt nog een reactie van mijn rechtsbijstand :P

-------------------------------------------------------

Beste Eneco,

Zoudt u in ieder geval het fatsoen willen hebben om mijn persoonlijke email/klacht aan u dan ook PERSOONLIJK te willen beantwoorden?
Ik stel o.a. duidelijk dat u zich niét houdt aan uw eigen contractvoorwaarde van 10 dagen van te voren informeren over een (al dan niet legale) wijziging van tarieven/vergoedingen.

Een contractbreuk uwerzijds afhandelen met een standaard copy/paste emailtje is dan ook uiterst ongepast.

Ik wil /eis een PERSOONLIJKE benadering van mijn klacht, en over uw handelswijze van niet tijdig informeren,

Ik wacht uw PERSOONLIJKE benadering dan ook af,

Hoogachtend,

xxxxxxxx

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-07 17:23

ap3nr0ts

hoi

Ik zou het wel rustiger houden zelf. Gaf je dit ook in je eerste klacht zo specifiek aan? Ik heb zelf nog geen antwoord, en verwacht stiekem dat dit komt omdat ik precies dat standaardantwoord ondervang: dat vind ik geen geldige reden. Even voor ze opgesomd wat ik al als verklaringen heb gelezen. :P

Tussentijdse nota trouwens binnen. Vind het gek dat de slimme meterstanden die je zelf moet doorgeven dan weer niet precies overeenkomen met wat er op die nota staat, maar dat is echt millimeterwerk. In ieder geval bijna 1000 euro van ze tegoed nu. :+

(Ze gooien wel je termijnbedrag meteen omhoog. Van 10 naar 19 in mijn geval. Dan speel ik het spelletje van dagelijks een beetje verlagen maar opnieuw. Nu weer op 15. Ik betaal liever bij als het moet dan dat ik het geld alvast aan ze doneer. Zorgverzekering betaal ik ook gewoon in 1x altijd.)

[ Voor 21% gewijzigd door ap3nr0ts op 07-09-2022 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan_NL
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16-06-2024
ap3nr0ts schreef op woensdag 7 september 2022 @ 08:53:
Ik zou het wel rustiger houden zelf. Gaf je dit ook in je eerste klacht zo specifiek aan? Ik heb zelf nog geen antwoord, en verwacht stiekem dat dit komt omdat ik precies dat standaardantwoord ondervang: dat vind ik geen geldige reden. Even voor ze opgesomd wat ik al als verklaringen heb gelezen. :P

Tussentijdse nota trouwens binnen. Vind het gek dat de slimme meterstanden die je zelf moet doorgeven dan weer niet precies overeenkomen met wat er op die nota staat, maar dat is echt millimeterwerk. In ieder geval bijna 1000 euro van ze tegoed nu. :+

(Ze gooien wel je termijnbedrag meteen omhoog. Van 10 naar 19 in mijn geval. Dan speel ik spelletje van dagelijks een beetje verlagen maar opnieuw. Nu weer op 15. Ik betaal liever bij als het moet dan dat ik het geld alvast aan ze doneer. Zorgverzekering betaal ik ook gewoon in 1x altijd.)
Wat voor reden heb je aangegeven voor de tussentijdse nota? Bij mij wilde ze dat niet zomaar geven. En het hielp blijkbaar ook niet dat ik al in de afgelopen 3 maanden al een keer eerder een tussentijdse nota heb gevraagd (wilde die toen ook vanwege het hoge bedrag cashen).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ap3nr0ts

ap3nr0ts

hoi

@Stefan_NL Mijn vrouw en ik gaan helaas al heel snel na ons huwelijk scheiden. Het is heel vervelend dat dit zo samenvalt met die teruglevergoedingwijziging, maar zo loopt het leven soms. :'(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• libo1949
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 12-06 14:10
Ik krijg van Eneco ook alleen maar die standaardmail en heb ze ook een reactie teruggestuurd met het verzoek om in te gaan op mijn inhoudelijke argumenten (niet tijdig geïnformeerd, ze weten donders goed dat ik terug lever want ik heb al een tussentijdse vergoeding gekregen en mijn termijnbedrag staat op 0). Ik verwacht geen antwoord. Ik heb ook mijn rechtsbijstandverzekering alvast om advies gevraagd en een alternatief is de geschillencommissie. Ik stap op 16 september in principe over naar UC en de teruglevering tussen 5 september en 16 september schat ik op 300 kWh. Dus geen geweldig hoog bedrag, maar het gaat ook om het principe. Ik kijk het nog even aan en wacht ook even af hoe het anderen vergaat

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:33

paQ

Ik had direct geageerd op de reactie na mijn klacht.

Zojuist kreeg ik daar een merkwaardige reactie op:
Beste heer paQ,

Bedankt voor uw reactie.

Vorig jaar heeft u minder teruggeleverd, dan dat u stroom heeft verbruikt. Hierom is de wijziging niet aan de orde en gelden de salderingsregels voor u. Deze zijn echter hetzelfde gebleven en worden 1 op 1 tegen elkaar weggestreept.

Vragen?
Ik vertrouw erop u voldoende geïnformeerd te hebben. Mocht u nog verdere vragen hebben? Dan kunt u ons op werkdagen telefonisch bereiken tussen 08:00 en 18:00 op het volgende telefoonnummer, 088 895 5955.

Met vriendelijke groet,

[medewerker]
Medewerker Klantenservice
Nou, ik bepaal zelf wel of het voor mij aan de orde is, maar in wezen schrijft ze dat de wijziging voor mij niet ter zake zou doen en dus niet geïnformeerd ben. Het doet wel degelijk terzake, ongeacht wat de uitkomst van de wijziging is natuurlijk! Flapdrol. Maar ik leg het dan maar op mijn manier uit.

Ik heb hierop gereageerd:
Beste mevrouw Eneco,

Uw reactie over salderen is volstrekt irrelevant.

Het gaat er om dat u uw eigen voorwaarden (Artikel 7.5 uit
"Voorwaardenoverzicht Eneco Consumenten
Geldend voor consumenten vanaf 1 april 2020”)
schendt.

Het is jegens consumenten verplicht te aller tijden duidelijkheid te verschaffen over de kosten, vergoedingen, kortingen en (andere) voorwaarden van een overeenkomst.
Ja, Eneco is gerechtigd de inhoud in deze overeenkomst te wijzigen, maar alleen na tijdig informeren van de klant hierover, zodat deze de kans krijgt maatregelen te nemen. Eneco heeft voorwaarden gewijzigd zonder mij hierover te informeren, en door deze wijziging lijd ik schade.

Eneco heeft (bewust) verzuimd om klanten persoonlijk te informeren, en daarmee is de wijziging onwettig.
Eneco schrijft namelijk op haar website: "Klanten die momenteel terugleveren, en op wie deze wijziging van toepassing is, hebben hierover persoonlijk bericht ontvangen (via e-mail of post). “

Verder uitgelegd staat hier:
Klanten die momenteel terugleveren, èn (klanten) op wie deze wijziging van toepassing is, hebben hierover persoonlijk bericht ontvangen.
Met andere woorden: ik ben niet door u geïnformeerd dus is deze wijziging niet op mij van toepassing.

Ik vind het verder prettig te lezen dat u schrijft dat de wijziging (inderdaad) niet aan de orde is voor mij.

Mijn eis is dat u mij terugzet, met terugwerkende kracht d.d. 5 sept 2022, op het op die datum geldende TLV van EUR 0,41842. Gaat u hier niet op in, dan schroom ik niet verdere juridische stappen te ondernemen.

M.v.g.
ik
Ja, het is een woordenspelletje, maar op de website staat duidelijk "niet van toepassing".
"niet aan de orde" betekent net iets anders, I know, maar er is nu nooit meer discussie over of je wel geïnformeerd bent en de mail of brief gewoon niet is aangekomen.

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 07-09-2022 09:44 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:54
paQ schreef op woensdag 7 september 2022 @ 09:34:
Ik had direct geageerd op de reactie na mijn klacht.
Ik heb vrijwel dezelfde reactie gehad. Als ze naar de historische data hadden gekeken (die ze bij aanmelding bij de netbeheerder hebben opgevraagd) dan zouden ze weten dat ik al een paar jaar meer teruglever...

Omdat ik het idee heb dat de mail-klachten weinig serieus genomen worden heb ik vanochtend maar een lange brief getikt en deze inmiddels op de post gedaan. Afhankelijk van de reactie zoek ik de geschillencommissie op. Het dossier wordt in ieder geval met de dag dikker...

Ik blijf mij afvragen waarom ze de notificatie niet gewoon naar iedereen hebben verzonden. Voor (vrijwel) iedereen zijn de voorwaarden veranderd en dat is al voldoende om betrokkenen te informeren.

[ Voor 16% gewijzigd door Timmy op 07-09-2022 09:50 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• paQ

paQ

Timmy schreef op woensdag 7 september 2022 @ 09:48:
[...]

Ik blijf mij afvragen waarom ze de notificatie niet gewoon naar iedereen hebben verzonden. Voor (vrijwel) iedereen zijn de voorwaarden veranderd en dat is al voldoende om betrokkenen te informeren.
De voorwaarden ZIJN gewijzigd, voor alle klanten. En die hebben dus ook betrekking op alle klanten. En ze hadden hierover moeten informeren. Ongeacht of ze onder de streep effect hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 07-09-2022 09:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:46

de Peer

under peer review

Ik snap dat jullie allemaal even je beklag doen bij Eneco. En dat is ook goed, om later aan te kunnen tonen dat je bezwaar hebt gemaakt.

Echter, blijven mailen en klagen heeft weinig nut. Die mensen van de klantenservice kunnen er niets mee. Er gaat echt niets nuttigs uit die koker komen. En de antwoorden die komen daar kun je ook geen rechten aan ontlenen, dat is gewoon random gezwets van de klantenservice-medewerker, afgewisseld door statements of template-emails van Eneco zelf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ

paQ

de Peer schreef op woensdag 7 september 2022 @ 09:54:
Ik snap dat jullie allemaal even je beklag doen bij Eneco. En dat is ook goed, om later aan te kunnen tonen dat je bezwaar hebt gemaakt.

Echter, blijven mailen en klagen heeft weinig nut. Die mensen van de klantenservice kunnen er niets mee. Er gaat echt niets nuttigs uit die koker komen. En de antwoorden die komen daar kun je ook geen rechten aan ontlenen, dat is gewoon random gezwets van de klantenservice-medewerker, afgewisseld door statements of template-emails van Eneco zelf.
Daar ben ik het niet mee eens. Ze kunnen zelf bepalen of ze escaleren of niet. Ik kan daar alleen maar op aandringen, maar als ze het nalaten dan is dat wat het is. Ook een klantenservicemedewerker is voor de klant gewoon "Eneco" zelf. je kan echt niet een nummer in Japan bellen dat je daar directeur Eneco aan de telefoon krijgt en daar tegen gaat zitten bitchen.
M.a.w. Wat Eneco daarop antwoordt is voor mij op dat moment dan ook "de reactie van Eneco aan mij" .

Vooralsnog allemaal dossiervorming idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:15
Bizarre wending en het zal niet de eerste en enige (leverancier) zijn in deze 'energie oorlog'.

Verdienen gaat boven verduurzamen van de markt, dat blijkt wel weer.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

paQ schreef op woensdag 7 september 2022 @ 09:57:
[...]

M.a.w. Wat Eneco daarop antwoordt is voor mij op dat moment dan ook "de reactie van Eneco aan mij" .
snap ik, maar dan houd je vooral jezelf voor de gek en het geeft alleen maar meer frustratie. Eneco is gewoon niet ter verantwoording te roepen op deze manier.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ

paQ

de Peer schreef op woensdag 7 september 2022 @ 10:00:
[...]

snap ik, maar dan houd je vooral jezelf voor de gek en het geeft alleen maar meer frustratie. Eneco is gewoon niet ter verantwoording te roepen op deze manier.
Het is een stappenplan. Zonder gedegen historie over mijn klacht(afhandeling) kun je sowieso niets bij juridische stappen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:24
Net Eneco opgezegd en per vandaag over op vandebron. Was wel een leuk gesprek trouwens:

MEDEWERKER:
Wel jammer dat je weg gaat bij Eneco :)
Maar ik snap het hahaha

Jij
Tja.. Eigen schuld van Eneco.. moeten ze maar niet boevenstreken uithalen ;)
Ik gok dat ik niet de enige ben namelijk

MEDEWERKER:
Hahaha ik zal niet teveel zeggen!

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hansieo
ap3nr0ts schreef op woensdag 7 september 2022 @ 08:53:

(Ze gooien wel je termijnbedrag meteen omhoog. Van 10 naar 19 in mijn geval. Dan speel ik het spelletje van dagelijks een beetje verlagen maar opnieuw. Nu weer op 15. Ik betaal liever bij als het moet dan dat ik het geld alvast aan ze doneer. Zorgverzekering betaal ik ook gewoon in 1x altijd.)
Omdat mijn klacht niet in het kleine opmerking veld paste, vroeg ik om persoonlijke reactie van ze, zodat we via email konden corresponderen.

Jouw tussen-afrekening gaat toch de prullenbak in bij de Eind-afrekening? tenzij je overstapt?
Zit er dik in dat ze dan toch gaan jaar-"salderen" op hún manier?

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NileZ_
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14:16
En gezamenlijk de geschillencommissie inlichten? Is dat nog een optie?

Als ik het rationeel bekijken besteed ik hier natuurlijk veel te veel aandacht aan. Hoe dan ook heb ik een groot bedrag te goed op de afrekening.
Maar het kan niet zo zijn dat Eneco er zo makkelijk mee weg komt.

De financiële schade is er wel, maar ach dit is prima op te vangen. Een groot deel is al overgestapt of gaat bijna over naar een andere leverancier.
Maar het kan gewoon niet zo zijn dat ze er mee weg komen. Dat is hetgene wat me nu nog het meest motiveert om er toch mee door te gaan.

Heb nog steeds geen reactie op mijn eerdere klachten, maar een standaardriedeltje zal er vast wel komen een dezer dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
Pieter Lakeman benaderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts

ap3nr0ts

hoi

Hansieo schreef op woensdag 7 september 2022 @ 10:41:
[...]

Omdat mijn klacht niet in het kleine opmerking veld paste, vroeg ik om persoonlijke reactie van ze, zodat we via email konden corresponderen.

Jouw tussen-afrekening gaat toch de prullenbak in bij de Eind-afrekening? tenzij je overstapt?
Zit er dik in dat ze dan toch gaan jaar-"salderen" op hún manier?
Nee, daarom doen ze dat niet makkelijk. Je krijgt dan echt een verrekening zoals met een jaarnota. Het mag daarom kennelijk alleen als je huurders krijgt of uit elkaar gaat en moet verrekenen. Zonder reden doen ze het niet. Ik vind het in ieder geval een fijn idee dat ze me nu alleen met 9 cent kunnen naaien van 30 augustus tot 5 september, mocht er niks meer veranderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

ap3nr0ts schreef op woensdag 7 september 2022 @ 10:52:
[...]

Nee, daarom doen ze dat niet makkelijk. Je krijgt dan echt een verrekening zoals met een jaarnota. Het mag daarom kennelijk alleen als je huurders krijgt of uit elkaar gaat en moet verrekenen. Zonder reden doen ze het niet. Ik vind het in ieder geval een fijn idee dat ze me nu alleen met 9 cent kunnen naaien van 30 augustus tot 5 september, mocht er niks meer veranderen.
dikke onzin die je hier verkondigt. Het is al vaak genoemd: je tussentijdse uitbetaling is alleen een voorschot en je kunt er geen rechten aan ontlenen. Eindafrekening is leidend.
Er kan prima nog gesaldeerd worden met hetgeen dat ze jou nu (tijdelijk) uitbetaald hebben.

Het geeft jou verder geen enkel voordeel, behalve dat je het geld alvast hebt. Dus zij moeten dan geld van jou terugvragen ipv andersom.

ze doen het natuurlijk liever niet, omdat er ook misbruik van gemaakt kan worden, en van een kale kip valt niet te plukken.

@Hansieo is correct. Jouw tussenafrekening gaat de prullenbak in bij de eindafrekening.

[ Voor 21% gewijzigd door de Peer op 07-09-2022 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts

ap3nr0ts

hoi

de Peer schreef op woensdag 7 september 2022 @ 11:08:
[...]

dikke onzin die je hier verkondigt. Het is al vaak genoemd: je tussentijdse uitbetaling is alleen een voorschot en je kunt er geen rechten aan ontlenen. Eindafrekening is leidend.
Er kan prima nog gesaldeerd worden met hetgeen dat ze jou nu (tijdelijk) uitbetaald hebben.

Het geeft jou verder geen enkel voordeel, behalve dat je het geld alvast hebt. Dus zij moeten dan geld van jou terugvragen ipv andersom.

ze doen het natuurlijk liever niet, omdat er ook misbruik van gemaakt kan worden, en van een kale kip valt niet te plukken.

@Hansieo is correct. Jouw tussenafrekening gaat de prullenbak in bij de eindafrekening.
Goede punten. Dus ik krijg het geld nu wel op mijn rekening, maar ze kunnen in theorie nog steeds mijn TLV van deze maanden eerst opmaken voor ze aan de TLV van 9 cent komen (als ik je goed begrijp)? Dat zou me inmiddels niet meer bij ze verbazen inderdaad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

ap3nr0ts schreef op woensdag 7 september 2022 @ 11:41:
[...]

Goede punten. Dus ik krijg het geld nu wel op mijn rekening, maar ze kunnen in theorie nog steeds mijn TLV van deze maanden eerst opmaken voor ze aan de TLV van 9 cent komen (als ik je goed begrijp)? Dat zou me inmiddels niet meer bij ze verbazen inderdaad.
klopt, geld krijg je gestort.
Eerst gaat die 9 cent opgemaakt worden want er wordt eerst binnen de tariefperiode gesaldeerd. Als de 9 cent op is, dan gaan ze aan de 61 cent TLV knabbelen uit de periode die al (tijdelijk, als voorschot) uitbetaald is aan jou.

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 07-09-2022 11:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ap3nr0ts

ap3nr0ts

hoi

de Peer schreef op woensdag 7 september 2022 @ 11:42:
[...]

klopt, geld krijg je gestort.
Eerst gaat die 9 cent opgemaakt worden want er wordt eerst binnen de tariefperiode gesaldeerd. Als de 9 cent op is, dan gaan ze aan de 61 cent TLV knabbelen uit de periode die al (tijdelijk, als voorschot) uitbetaald is aan jou.
Mja. Dan snapte ik het al wel goed inderdaad. Ik dacht dat je zelfs impliceerde dat ik alleen een papieren tussenstand heb gekregen en geen geld krijg. Het gaat me vooral om hun bank niet spekken terwijl ik maar moet wachten hoe ze het verrekenen en ik nu op papier heb dat alles tot en met 30 augustus voor dat oude bedrag is verrekend. Ik snap dat ze bij een slechte november en december misschien nog wat van mijn nu opgebouwde TLV moeten afsnoepen. Dat is niet meer dan eerlijk. Thanks voor je toelichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 09-07 11:46
Bij eneco zullen ze niet blij zijn. En zijn ze waarschijnlijk druk bezig met een reden te vinden hoe ze dit juridisch moeten indekken. Het is voor de betrokkenen (jullie dus) natuurlijk ook lullig als je tig euro gaat missen, laat dat duidelijk zijn.
Gelijk denk ik , wat als eneco zich wel aan die 10 dagen had gehouden.?
En wat als eneco de vergoeding verhoogd zou hebben, en zich daarbij niet aan die 10 dagen had gehouden? 🤷‍♂️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ursusMaritimus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:36

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

De verandering van de terugleververgoeding zelf stel ik helemaal niet ter discussie in mijn klacht. De argumenten die u geeft zijn op de website van Eneco te vinden. Het lijkt bijna alsof dit een standaard knip en plak antwoordmail is.

Helaas gaat u bij uw reactie in het geheel niet in op mijn bezwaar tegen het niet tijdig informeren over de tariefswijzigingen.

Ik verzoek u vriendelijk doch dringend om alsnog inhoudelijk op mijn bezwaar in te gaan.

Zo niet, dan ben ik genoodzaakt om De geschillencommissie in te schakelen. Daar zijn voldoende precedenten te vinden over vergelijkbare geschillen.

Blijkbaar tikt Eneco liever per diehard 52,50 af, plus een verlate tariefswijziging dan dat ze al hun klanten tijdig informeren over wijzigingen in de voorwaarden en met name de terugleververgoeding.

https://www.klachtenkompas.nl/ staat trouwens bomvol met klachten over hun handelen in deze.

21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-07 21:39
Iedereen heeft het hier maar over de extreem lage TLV van 9 cent van Eneco, maar ik hoor niemand over Energie Direct die het nog veel bonter maakt met een TLV van slechts 5 cent. Dat is bijna de helft van Eneco!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niels11
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-04 08:42
fmrama schreef op woensdag 7 september 2022 @ 12:21:
Bij eneco zullen ze niet blij zijn. En zijn ze waarschijnlijk druk bezig met een reden te vinden hoe ze dit juridisch moeten indekken. Het is voor de betrokkenen (jullie dus) natuurlijk ook lullig als je tig euro gaat missen, laat dat duidelijk zijn.
En wat als eneco de vergoeding verhoogd zou hebben, en zich daarbij niet aan die 10 dagen had gehouden? 🤷‍♂️
10 dagen is nog steeds te kort van te voren. Het verhogen van de vergoeding binnen 10 dagen is voor de meesten natuurlijk geen probleem, want daarmee word je niet benadeeld. Het gaat erom dat Eneco de tarieven/voorwaarden aanpast, zonder de klanten daarover (tijdig) te informeren, zodat de klanten ook geen reële mogelijkheid hebben om over te stappen als ze het er niet mee eens zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:30
fmrama schreef op woensdag 7 september 2022 @ 12:21:
Ja 10 dagen is al kort, je hebt als consument dan eigenlijk al geen tijd meer om over te kunnen stappen omdat het nu vaak 30 dagen duurt. Maar, dan heb je wel 10 meer een normale TLV gehad.
Verhoging, tja, dat is natuurlijk heel wat anders. Als je baas komt melden dat je salaris over 10 dagen met 500 euro omlaag gaat is dat natuurlijk onacceptabel. Als hij komt melden dat je er over 10 dagen 500 euro bij krijgt is dat een heel ander verhaal.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Tranquility schreef op woensdag 7 september 2022 @ 12:42:
Iedereen heeft het hier maar over de extreem lage TLV van 9 cent van Eneco, maar ik hoor niemand over Energie Direct die het nog veel bonter maakt met een TLV van slechts 5 cent. Dat is bijna de helft van Eneco!
Ik mag toch aannemen dat niemand van de notaire terugleveranciers vrijwillig bij ED zit ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

ap3nr0ts schreef op woensdag 7 september 2022 @ 08:58:
@Stefan_NL Mijn vrouw en ik gaan helaas al heel snel na ons huwelijk scheiden. Het is heel vervelend dat dit zo samenvalt met die teruglevergoedingwijziging, maar zo loopt het leven soms. :'(
Van mij mogen ze straks een eindafrekening maken. En dat gelijk het laatste dat ik ooit nog met Eneco te maken heb. (behalve dan gezellig naar de Geschillencommissie op hun kosten)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Dat is toch niet relevant verder. Het gaat hier om de bizarre switch van 61 cent naar 9 cent, en dan vooral de manier waarop. Bij ED weet je tenminste waar je aan toe bent.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 07-09-2022 12:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draconian
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 09-07 14:28
Possible schreef op woensdag 7 september 2022 @ 10:05:
Net Eneco opgezegd en per vandaag over op vandebron. Was wel een leuk gesprek trouwens:

MEDEWERKER:
Maar ik snap het hahaha

Jij

MEDEWERKER:
Wat schiet je ermee op dan?
Vandebron € 0,109 per kWh
Bron https://www.energievergel...rpen/terugleververgoeding

1 cent verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJ^
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

DJ^

hmmz

Hele bijzondere aanpak die Eneco kiest. Zonet op Mijn Eneco gezien dat ook mijn TLV is aangepast naar 9 cent.

Dus conclusie getrokken en per 22 sept stap ik over naar UC. Hopelijk zijn die wat redelijker richting hun klanten.

Wijzigingen vanwege andere marktsituatie begrijp ik maar wees daar in elk geval duidelijk en transparant over.

hmmz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Draconian schreef op woensdag 7 september 2022 @ 12:55:
[...]

Wat schiet je ermee op dan?
Vandebron € 0,109 per kWh
Bron https://www.energievergel...rpen/terugleververgoeding

1 cent verschil.
Nu cashen, en dan salderen met overschot 2023. de TLV zou dan lager kunnen zijn dan 2022. dus dat werkt flink in je voordeel. je stelt op deze manier je opbrengst van 2022 veilig.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 07-09-2022 12:58 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07-07 15:35
Elke leverancier is vrij in zijn tarief, daar gaat het niet om. Het gaat om contractbreuk. Lopende contracten worden stilzwijgend aangepast, terwijl het contract daar helemaal geen ruimte voor geeft. Dat is het punt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
DJ^ schreef op woensdag 7 september 2022 @ 12:55:
Hele bijzondere aanpak die Eneco kiest. Zonet op Mijn Eneco gezien dat ook mijn TLV is aangepast naar 9 cent.

Dus conclusie getrokken en per 22 sept stap ik over naar UC. Hopelijk zijn die wat redelijker richting hun klanten.

Wijzigingen vanwege andere marktsituatie begrijp ik maar wees daar in elk geval duidelijk en transparant over.
Ik kon pas overstappen per 5 oktober ofzo, 22 september is dus mogelijk? Overigens maakt het weinig uit. UC zal op 1 januari salderen en dan is de kans groot dat je meer verbruikt hebt dan opgebouwd dus is die hele TLV niks waard. Beter een pakken die over een jaar saldeert...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:12

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dat zou hier dan ook offtopic zijn :+

En het gaat niet om de hoogte van de tlv maar om de manier waarop hij is verlaagd. :)

#geitenbende

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

DJ^ schreef op woensdag 7 september 2022 @ 12:55:

goed om dat uit principe te doen, maar dit kost je wel geld denk ik.
Financieel is het interessanter om bij Eneco te blijven totdat je 9-cent-saldo opgesaldeerd is en dan overstappen. nu gaat er van 5 tot 22 september 9 cent uitebetaald worden terwijl je dat kunt voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

padoempats schreef op woensdag 7 september 2022 @ 12:59:
[...]

Ik kon pas overstappen per 5 oktober ofzo, 22 september is dus mogelijk? Overigens maakt het weinig uit. UC zal op 1 januari salderen en dan is de kans groot dat je meer verbruikt hebt dan opgebouwd dus is die hele TLV niks waard. Beter een pakken die over een jaar saldeert...
UC saldeert gewoon per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

MEDEWERKER:
Maar ik snap het hahaha

Jij

MEDEWERKER:
Jouw opmerking heeft deze ondernemer vast al veel vaker gehoord van ex-klant-to-be's.
Misschien dat de helldeskmedewerkers ook allemaal overstappen. Spreken we ze gewoon weer bij UC en Innova.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
de Peer schreef op woensdag 7 september 2022 @ 12:56:
[...]

Nu cashen, en dan salderen met overschot 2023. de TLV zou dan lager kunnen zijn dan 2022. dus dat werkt flink in je voordeel. je stelt op deze manier je opbrengst van 2022 veilig.
exact dit

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeve
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 23-07-2024

MEDEWERKER:
Maar ik snap het hahaha

Jij

MEDEWERKER:
Hihi

Naar Vandebron vanwege Teruglevertarief? En telefonisch opzeggen bij Eneco en telefonisch aanmelden bij Vandebron? Ik heb me een paar dagen geleden aangemeld bij Vattenfall, zit nog in 14 dagen bedenktermijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
Maeve schreef op woensdag 7 september 2022 @ 13:12:
[...]

Hihi

Naar Vandebron vanwege Teruglevertarief? En telefonisch opzeggen bij Eneco en telefonisch aanmelden bij Vandebron? Ik heb me een paar dagen geleden aangemeld bij Vattenfall, zit nog in 14 dagen bedenktermijn.
Nee terug omdat ze per jaar salderen.. Ik blijf er dan tot maart zodat ik met m'n winterverbruik weer op 0 uitkomt en zoek dan weer een leverancier met een hoge TLV.

En omdat Vandebron wel betrouwbaar is. Had ook UC of Vattenfall kunnen zijn hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aadjuh_
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 07-06 10:03
Schijnbaar zijn er toch heleboel eneco klanten die dus wel op de hoogte zijn gebracht va de aanpassing in de voorwaarden.
Want klagen dat je niet op tijd geinformeerd bent over die 9cnt geeft dus indirect aan dat je wel met die 9 cnt eens bent alleen dat je niet op tijd geinformeerd bent.
Ik ben niet geinformeerd over nieuwe voorwaarden dus ik heb geklaagd dat de terugleververgoeding niet gelijk is aan kale levertarief normaal (artikel 3.1) voorwaardenoverzicht vanaf 1 april 2020.
Dus of tlv omhoog of levertarief omlaag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-07 11:52

Barrycade

Through the...

Possible schreef op woensdag 7 september 2022 @ 13:14:
[...]

Nee terug omdat ze per jaar salderen.. Ik blijf er dan tot maart zodat ik met m'n winterverbruik weer op 0 uitkomt en zoek dan weer een leverancier met een hoge TLV.

En omdat Vandebron wel betrouwbaar is. Had ook UC of Vattenfall kunnen zijn hoor...
En dan hopen dat ze groene electra niet gaan loskoppelen van de gasprijs want dan kan je ;w doen tegen een hoge TLV.

Maar zou alvast wat omgekeerde vlaggen inslaan, nu zijn ze nog goedkoop want de niet Eneco opwek zzpers zijn nog niet getroffen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJ^
  • Niet online

DJ^

hmmz

de Peer schreef op woensdag 7 september 2022 @ 13:00:
[...]
Financieel is het interessanter om bij Eneco te blijven totdat je 9-cent-saldo opgesaldeerd is en dan overstappen. nu gaat er van 5 tot 22 september 9 cent uitebetaald worden terwijl je dat kunt voorkomen.
Begrijp wat je bedoelt maar dit is een relatief klein bedrag en uit principe wil ik niet bij Eneco blijven. Ik heb wel bewust even gewacht tot na de daadwerkelijk doorgevoerde tariefswijziging, mogelijk hadden ze mijn contract niet aangepast maar helaas wel dus.

hmmz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randy1800
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 07:02
DJ^ schreef op woensdag 7 september 2022 @ 13:25:
[...]

Begrijp wat je bedoelt maar dit is een relatief klein bedrag en uit principe wil ik niet bij Eneco blijven. Ik heb wel bewust even gewacht tot na de daadwerkelijk doorgevoerde tariefswijziging, mogelijk hadden ze mijn contract niet aangepast maar helaas wel dus.
Het is net het risico dat je wil lopen.
Wij kiezen er bewust voor om te blijven en vooruit op te bouwen. Kan zomaar heel grillig worden deze winter (niet voor niets dat ze kijken naar opties om de energiemaatschappijen staande te houden als het echt mis gaat). Bouw dus nu op wat ik in december verbruik en zie daarna weer wat de toestand dan is.

Goedkoper dan straks tegen € 1 per kwh af te moeten rekenen als het écht mis gaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Aadjuh_ schreef op woensdag 7 september 2022 @ 13:16:
Schijnbaar zijn er toch heleboel eneco klanten die dus wel op de hoogte zijn gebracht va de aanpassing in de voorwaarden.
waar baseer je dat op?
Want klagen dat je niet op tijd geinformeerd bent over die 9cnt geeft dus indirect aan dat je wel met die 9 cnt eens bent alleen dat je niet op tijd geinformeerd bent.
Dat is jouw interpretatie. Dat zijn 2 losse zaken.
Ik ben niet geinformeerd over nieuwe voorwaarden dus ik heb geklaagd dat de terugleververgoeding niet gelijk is aan kale levertarief normaal (artikel 3.1) voorwaardenoverzicht vanaf 1 april 2020.
Dus of tlv omhoog of levertarief omlaag :)
Hopen op een goede afloop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:43
Na een boel lezen de overstap gemaakt naar greenchoice. €0,45 per kwh en 11 cent TLV (toch weer €0,02 meer dan Eneco). Contract loopt tot 1 januari, dus daar daar blijf ik dan tot mijn winter verbruik gesaldeerd is en stap dan wel weer over naar een hut met hoge TLV :).

[ Voor 15% gewijzigd door Terrz op 07-09-2022 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ^
  • Niet online

DJ^

hmmz

Randy1800 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 13:29:
[...]

Het is net het risico dat je wil lopen.
Wij kiezen er bewust voor om te blijven en vooruit op te bouwen. Kan zomaar heel grillig worden deze winter (niet voor niets dat ze kijken naar opties om de energiemaatschappijen staande te houden als het echt mis gaat). Bouw dus nu op wat ik in december verbruik en zie daarna weer wat de toestand dan is.

Goedkoper dan straks tegen € 1 per kwh af te moeten rekenen als het écht mis gaat
Je bedoelt dat jij ergens een rekensheet hebt waarmee je vaststelt wanneer je je overschot hebt gecompenseerd met je verbruik?
Als een energieleverancier over een jaar saldeert dan kun je in de lente en zomer van 2023 toch ook je herfst en winter verbruik compenseren?
Of maak ik ergens een denkfout?

hmmz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Terrz schreef op woensdag 7 september 2022 @ 13:30:
Na een boel lezen de overstap gemaakt naar greenchoice. €0,45 per kwh en 11 cent TLV (toch weer €0,02 meer dan Eneco).
Daar blijf ik dan tot mijn winter verbruik gesaldeerd is en stap dan wel weer over naar een hut met hoge TLV :).
als je echt maar 45 cent per kWh betaalt dan zou ik absoluut niet salderen! zonde.
Echter zal het in de praktijk waarschijnlijk flink stijgen in de winter?

edit: hmm nee ik ga te kort door de bocht. salderen is alleen oninteressant als je TLV de winter hoger dan 45 cent is. Dat is op dit moment onzeker.

[ Voor 13% gewijzigd door de Peer op 07-09-2022 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
de Peer schreef op woensdag 7 september 2022 @ 13:32:
[...]

als je echt maar 45 cent per kWh betaalt dan zou ik absoluut niet salderen! zonde.

edit: hmm nee ik ga te kort door de bocht. salderen is alleen oninteressant als je TLV de winter hoger dan 45 cent is. Dat is op dit moment onzeker.
Uit principe dus z.s.m. weg bij eneco (ingang morgen) en TLV €0,61 cashen. Andere aanbieders hanteren 14 dagen of zelfs 30 dagen helaas.

Volgens mijn contract is het normaaltarief €0,45 inderdaad. TLV is nu €0,11 volgens het contact.
De maand lever ik nog veel terug, oktober waarschijnlijk een een deel, november en december ga ik stroom gebruiken. Hopelijk komt het geheel dan op 0 uit als ik in januari over ga stappen naar een toko met fatsoenlijke TLV. Tenzij er in de tussentijd nog een interessante aanbieding of aanbieder voor bij komt waar ik snel naar kan overstappen.

1 januari loopt mijn gas contract helaas ook af (bij Vattenfall voor €1,35 per m3) en mag ik even bukken voor het astronomische gastarief wat dan beschikbaar is :').

[ Voor 6% gewijzigd door Terrz op 07-09-2022 13:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09-07 20:52
Vandaag de tussentijdse rekening op mijn bank bijgeschreven gekregen. Vorige week maandag aangevraagd.

Per gister overgestapt naar nieuwe leverancier.

Kan niet wachten op de eindafrekening om te kunnen zien hoe ze gaan rekenen met de 2 tarief periodes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

de Peer schreef op woensdag 7 september 2022 @ 13:32:
[...]

Behalve als je per 1 maart een vast contract bij Innova hebt voor tlv 91 cent EN Innova bestaat dan nog ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chewmonkey
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 14:10
Terrz schreef op woensdag 7 september 2022 @ 13:43:
[...]

Uit principe dus z.s.m. weg bij eneco (ingang morgen) en TLV €0,61 cashen. Andere aanbieders hanteren 14 dagen of zelfs 30 dagen helaas.

Volgens mijn contract is het normaaltarief €0,45 inderdaad. TLV is nu €0,11 volgens het contact.
De maand lever ik nog veel terug, oktober waarschijnlijk een een deel, november en december ga ik stroom gebruiken. Hopelijk komt het geheel dan op 0 uit als ik in januari over ga stappen naar een toko met fatsoenlijke TLV. Tenzij er in de tussentijd nog een interessante aanbieding of aanbieder voor bij komt waar ik snel naar kan overstappen.

1 januari loopt mijn gas contract helaas ook af (bij Vattenfall voor €1,35 per m3) en mag ik even bukken voor het astronomische gastarief wat dan beschikbaar is :').
Het zit er dik in dat je van Vattenval straks een verleng-aanbod gaat krijgen voor gas wat aantrekkelijker is dan welke aanbierder dan ook op dat moment.
Voor stroom kun je dan nog altijd een andere leverancier kiezen, mocht dat nodig zijn.

Een tweede optie is dat je na 1 oktober je overstap regelt (90 dagen van te voren aanvragen=boetevrij) waarbij de kans is dat de tarieven lager liggen dan wanneer je een paar dagen voor 1 januari je overstap regelt.

24x 380Wp oost-west, Marstek E 5.12, MGzs2019, NibeF130 met lekkere geknutsel om hem hybride op cv te zetten. Gas: 200m3 stroom: ruim voldoende ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NileZ_
Terrz schreef op woensdag 7 september 2022 @ 13:30:
Na een boel lezen de overstap gemaakt naar greenchoice. €0,45 per kwh en 11 cent TLV (toch weer €0,02 meer dan Eneco). Contract loopt tot 1 januari, dus daar daar blijf ik dan tot mijn winter verbruik gesaldeerd is en stap dan wel weer over naar een hut met hoge TLV :).
Als dit het gewone variabele contract is bij GC, dan veranderen de tarieven per 1 oktober. Het modelcontract staat dan wel weer 'vast' tot 1 januari.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09-07 20:03

Sebazzz

3dp

Terrz schreef op woensdag 7 september 2022 @ 13:43:
[...]

De maand lever ik nog veel terug, oktober waarschijnlijk een een deel, november en december ga ik stroom gebruiken. Hopelijk komt het geheel dan op 0 uit als ik in januari over ga stappen naar een toko met fatsoenlijke TLV.
Heb jij een handige manier om dat bij te houden?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:09
Ook een klacht aangemaakt bij Klachtenkompas.

De standaard reactie, zoals verwacht. Copy paste.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Dat ik teruglever is evident, aan mijn historisch verbruik en afgelopen periode.

Het aanpassen geschiedt zonder duidelijke aanleiding zoals opdracht overheid.

Eindeloze discussie.

[ Voor 5% gewijzigd door Gieliovd520 op 07-09-2022 15:10 ]

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:30
Gieliovd520 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 15:07:
Ook een klacht aangemaakt bij Klachtenkompas.

De standaard reactie, zoals verwacht. Copy paste.

[...]
Dus weer een reactie waar je niks aan hebt. Ze moeten begrijpen dat ze de klanten op de hoogte hadden moeten brengen. Is dat niet gedaan? Doe dat dan alsnog met een termijn van 10 dagen zoals ze horen te doen...

Leuk dat ze het ook over een jaarnota hebben. Maar tegenwoordig heeft vrijwel niemand meer een contract van 1 of meerdere jaren. Doordat de leveranciers zo lopen de kloten met de tarieven ben je als consument bijna wel genoodzaakt om af en toe over te stappen. Dan is het logisch dat iemand met een leuke setje panelen in de zomermaanden dik in de min staat. Dus nog een reden voor Eneco om gewoon alle klanten, of in elk geval klanten met panelen, vooraf te informeren.

[ Voor 34% gewijzigd door Headshot_NL op 07-09-2022 15:11 ]

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Chewmonkey
Ik weet dat het not-done is om 2 reacties achterelkaar te plaatsen, toch voor de leesbaarheid gedaan nu.

Na mijn eerdere opmerkingen om Eneco aansprakelijk te stellen voor schade (Chewmonkey in "Eneco snoeit in teruglevering vergoeding") heb ik onderstaande mail ontvangen:

Beste Chewmonkey,

Dank voor uw e-mail van 26 augustus 2022 waarin u ons namens uw vrouw aan uw adres aansprakelijk stelt voor geleden schade, als gevolg van een misgelopen vergoeding voor de teruggeleverde elektriciteit. In deze e-mail leest u onze reactie.

Terugleververgoeding
U stelt in uw e-mail dat wij eenzijdig de voorwaarden van het energiecontract hebben aangepast. De terugleververgoeding is geregeld in het Voorwaardenoverzicht en daarin vermelden we dat de tarieven kunnen wijzigen gedurende de looptijd van het contract. De terugleververgoeding is voor alle nieuwe en bestaande klanten gelijk ongeacht het stroomproduct. De terugleververgoeding zetten we niet vast voor bepaalde tijd en kan, net als de overheidsheffingen, de btw en de netbeheerder wijzigen.

Ter extra informatie: In artikel 19.5 staat dat wij de leveringstarieven niet zomaar tussentijds mogen aanpassen. Dit klopt, maar de terugleververgoeding is geen leveringstarief en deze kunnen wij wel tussentijds aanpassen. Leveringstarieven zijn de tarieven die klanten betalen voor hun stroom & gas en waar we een vaste looptijd voor af kunnen spreken

Conclusie
Ondanks dat wij uw teleurstelling kunnen voorstellen over het verlagen van de tarieven zal deze wijziging toch plaats vinden per 5 september 2022. Dit is rechtmatig en daarom komt u niet in aanmerking voor een vergoeding. Omdat wij de voorwaarden hebben gewijzigd, kunt u wel kosteloos opzeggen/overstappen. Uiteraard hopen we dat u toch klant van ons blijft. Graag geven we u via deze weg meer uitleg over onze keuze om het tarief aan te passen.

Reden aanpassing tarief
In de afgelopen jaren zijn er enorm veel zonnepanelen bijgekomen in Nederland. Dit betekent dat er veel stroom wordt opgewekt, ook op momenten dat er al veel stroom beschikbaar is. Het gevolg is dat de stroom een stuk minder waard wordt. Eneco moet deze stroom voor een veel lagere prijs, of soms met verlies, terug verkopen aan de markt. Dit is voor Eneco geen rendabele situatie.

Bij de nieuwe opbouw van de teruglevergoeding is ook gekeken naar het nieuwe wetvoorstel dat is voorgelegd aan de Minister voor Klimaat en Energie. Hier wordt een maximum en minimum vergoeding ingesteld, vanwege de sterk gestegen leveringstarieven voor stroom. Met een prijs van 9,9 cent per kWh in 2025 en 8,7 cent per kWh in 2030.

Salderen
Al het stroomverbruik wat u opwekt, salderen we uiteraard wel nog met uw afgenomen verbruik.

Vragen?
Heeft u nog vragen? Stelt u ze dan gerust. U bereikt mij op maandag, donderdag en vrijdag tussen 10.00 en 16.00 via 010 – 892 3094 (lokaal tarief). U kunt ook antwoorden op dit bericht.

Ik wens u een prettige avond toe.

Met vriendelijke groet,
Medewerker Eneco

Waarna ik reageerde:

L.S.

In uw reactie geeft u een toelichting op de schadeclaim van mijn vrouw.
Dank voor uw reactie.

Voorwaardenoverzicht
U verwijst naar het Voorwaardenoverzicht waarin de terugleververgoeding wordt benoemd.
Hierin lees ik wat u benoemt, dat de terugleververgoeding kan wijzigen gedurende het contact. Ongeacht of het een contract is met vaste einddatum of niet.

In artikel 7.5 van het Voorwaardenoverzicht beschrijft u in welke situaties u het Voorwaardenoverzicht verandert. Ik moet volgens dit artikel rekening houden met een verandering als er vanuit de overheid een wet of beleid is ingegaan waardoor u als energieleverancier uw voorwaarden niet langer kunt handhaven. Een voorstel om een wet te veranderen valt hier niet onder.

Onrechtmatig
U geeft als reden van de verandering dat 'de toename van het aantal zonnepanelen en de daarmee samenhangende opwekking in Nederland geen rendabele situatie is voor Eneco'.
Deze situatie wordt niet omschreven in artikel 7.5, zowel van de 2020-voorwaarden als de 2022-voorwaarden. Uw eenzijdige verandering van de voorwaarden is onrechtmatig.

Schadeclaim
De schadeclaim zoals beschreven in mijn bericht op 26 augustus 2022 blijft in stand. In een schriftelijke reactie zal ik inhoudelijk ingaan op uw verweer.

Graag zie ik een reactie van u tegemoet. Daarbij moet u begrijpen dat het niet om een kleine 30 euro te doen is maar, dat ik graag zie dat u het contract naleeft zoals deze is afgesproken. En dat doet u nu niet.

Met vriendelijke groet,
Chewmonkey

Waarop ik zojuist een reactie mocht krijgen:

Beste Chewmonkey,

Wij hebben uw e-mail van 5 september 2022 ontvangen waarin u opnieuw stelt dat wij het afgesloten energiecontract met uw vrouw niet naleven. U verwijst naar ons Voorwaardenoverzicht artikel 7.5. Verder herhaalt u uw schadeclaim. Hieronder leest u onze reactie.

Algemene Voorwaarden 2017
In uw e-mail verwijst u naar ons Voorwaardenoverzicht. In dit overzicht verwijzen we naar de Algemene Voorwaarden Eneco 2017 voor de levering van elektriciteit en gas aan kleinverbruikers. De Algemene Voorwaarden zijn eveneens van toepassing op het energiecontract.

Op onze website eneco.nl/voorwaarden vindt u de Algemene Voorwaarden. Ik verwijs u naar artikel 19. Houdt u er daarbij ook rekening mee dat de terugleververgoeding niet geldt als leveringstarief. De terugleververgoeding mogen wij tussentijds aanpassen. Wel is het een klant in dat geval toegestaan om kosteloos het contract te beëindigen.

Vragen?
Heeft u nog vragen? Stelt u ze dan gerust. U bereikt mij op maandag, donderdag en vrijdag tussen 10.00 en 16.00 via 010 – 892 3094 (lokaal tarief). U kunt ook antwoorden op dit bericht.

Ik wens u nog een fijne dag toe.

Met vriendelijke groet,
Dezelfde medewerker Eneco

Oftewel: ik heb gelijk, maar ik krijg geen gelijk.
Misschien dat ik er nog een brief per post aan wijd waarin ik ze, zoals in mijn vorige post genoemd, in gebreke stel, maar ook dan ben ik uiteindelijk de gebeten hond: ik mag mijn contract beëindigen en that's it.

Heeft iemand zin om een juridisch gevecht aan te gaan omtrent oneerlijke handelspraktijken, contracten nietig maken en de kosten verhalen op Eneco?
Het is misschien mogelijk, maar een enorme kluif met weinig kans van slagen.

24x 380Wp oost-west, Marstek E 5.12, MGzs2019, NibeF130 met lekkere geknutsel om hem hybride op cv te zetten. Gas: 200m3 stroom: ruim voldoende ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NileZ_
Ik ga per 16e naar UC toe, en blijf daar zitten tot november. Dan gaat mijn contract bij vattenfall in, het verbruik van die maanden verwacht ik in april gesaldeerd te hebben. Wellicht in Maart al.

Dan heb ik een uitbetaling van zowel Eneco, en UC, en mocht het financieel aantrekkelijk zijn, kan ik alsnog eerder switchen naar een andere in '23.
Maar dat is glazenbol werk.

@mathijshooi Wel geniaal dat je die tussentijdse nota hebt ontvangen. Bij mij was het absoluut NIET mogelijk. Op geen enkele manier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• libo1949
Op Klachtenkompas na het standaard antwoord van Eneco, mijn reactie:

Jullie (Eneco) sturen een standaard antwoord maar regeren totaal niet op mijn inhoudelijke punten:
a) Jullie weten heel goed dat ik teruglever want ik was dit jaar eerder klant en toen heb ik een aanzienlijk bedrag terug gekregen; bovendien hebben jullie mijn termijn bedrag op 0 gezet en uit historische gegevens blijkt ook dat ik meer terug lever dan verbruik. Dus ik had sowieso geïnformeerd moeten worden.
b) Bovendien ben ik van mening dat zo'n ingrijpende wijziging naar alle klanten gecommuniceerd moet worden
c) En op mijn laatste punt wordt helemaal niet ingegaan: ik heb onvoldoende tijd gehad om alternatieven te onderzoeken en daarom eis ik dat de oude terugleververgoeding van 0,61 tot eind september gehandhaafd wordt.
En stuur dit keer nu eens niet jullie standaard antwoord maar ga eens in op de concrete punten die ik aandraag

De reactie van Eneco:
Beste mevrouw, heer,

Hartelijk dank voor uw reactie. Graag geef ik antwoord op uw punten.

a) Omdat u per 14 juli een nieuw klantnummer heeft weet het systeem niets van uw verleden af. Omdat deze reden hebben wij u niet geinformeerd over deze wijziging.
b) Ik neem uw feedback uiteraard intern mee.
c) In onze algemene leveringsvoorwaarden, die u heeft gehad bij uw contract, staat dat wij onze algemene leveringsvoorwaarden mogen aanpassen. Mits dit minimaal 10 dagen van te voren bekend is gemaakt.
De terugleververgoeding staat niet vast in het contract en kan, net als de belastingen wijzigen.

Neemt niet weg dat we uw teleurstelling over deze keuze begrijpen

Ik hoop u hierbij voldoende te hebben geïnformeerd en wens u een fijne dag verder.

Ik ben dus niet 10 dagen van te voren geïnformeerd. En verder gaan ze er verder niet op in. Wordt eindeloze discussie en ze geven niet zomaar toe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:09
Waardeloos.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:57
Chewmonkey schreef op woensdag 7 september 2022 @ 15:14:

Algemene Voorwaarden 2017
In uw e-mail verwijst u naar ons Voorwaardenoverzicht. In dit overzicht verwijzen we naar de Algemene Voorwaarden Eneco 2017 voor de levering van elektriciteit en gas aan kleinverbruikers. De Algemene Voorwaarden zijn eveneens van toepassing op het energiecontract.

Op onze website eneco.nl/voorwaarden vindt u de Algemene Voorwaarden. Ik verwijs u naar artikel 19.
libo1949 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 15:17:
c) In onze algemene leveringsvoorwaarden, die u heeft gehad bij uw contract, staat dat wij onze algemene leveringsvoorwaarden mogen aanpassen. Mits dit minimaal 10 dagen van te voren bekend is gemaakt.
De terugleververgoeding staat niet vast in het contract en kan, net als de belastingen wijzigen.
Misschien dat jullie contract anders is, maar in mijn modelcontract staat letterlijk het volgende:

"Terugleververgoeding € -0,61425 per kWh"
"U ontvangt precies dezelfde prijs voor de teruggeleverde stroom per kWh als voor uw verbruik geldt. Levert u meer terug, dan ontvangt u de terugleververgoeding."

Daarnaast staat in het modelcontract:

"In geval van tegenstrijdigheid tussen de Modelcontractvoorwaarden en de Algemene Voorwaarden, geldt hetgeen is vermeld in de Modelcontractvoorwaarden."

Dus een aanpassing in de Algemene voorwaarden wordt hierdoor teniet gedaan indien deze strijdig is met de genoemde bedragen uit het modelcontract.

Hoe reageren ze hier op?

[ Voor 4% gewijzigd door SmiGueL op 07-09-2022 15:40 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts

ap3nr0ts

hoi

@SmiGueL Daar staat volgens mij dat je verbruik gesaldeerd wordt (90 cent per kWh leveren is 90 cent minder betalen). Daarna komt je teruglevergoeding erbovenop. Ik heb geen zin om Eneco te verdedigen, maar dat lijkt me geen info die extra gaat helpen.

In mijn contractmails is dit het beste aanknopingspunt dat ik kan vinden:
Dan is mijn vervolgvraag echter dat jullie inderdaad stellen dat jullie de voorwaarden mogen wijzigen (19.1), maar dat inlichten dan aan de orde is (19.2). In mijn contract staat onder het dikgedrukte kopje "leveringskosten" (wat mij een prima vertaling van "leveringstarieven" lijkt) het hoogtarief, laagtarief én de teruglevergoeding. Waaruit moet ik opmaken dat een bedrag dat in potentie een enorme invloed heeft op je eindafrekening niet binnen 10 dagen inlichten valt? Daar kan ik echt niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• libo1949
NileZ_ schreef op woensdag 7 september 2022 @ 15:14:
Ik ga per 16e naar UC toe, en blijf daar zitten tot november. Dan gaat mijn contract bij vattenfall in, het verbruik van die maanden verwacht ik in april gesaldeerd te hebben. Wellicht in Maart al.

Dan heb ik een uitbetaling van zowel Eneco, en UC, en mocht het financieel aantrekkelijk zijn, kan ik alsnog eerder switchen naar een andere in '23.

@mathijshooi Wel geniaal dat je die tussentijdse nota hebt ontvangen. Bij mij was het absoluut NIET mogelijk. Op geen enkele manier.
Ik doe precies hetzelfde: op 16/9 naar UC en dan mogelijk naar Vattenfall in november. Wat is het beste, enkel of dubbeltarief bij Vattenfall?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

NileZ_ schreef op woensdag 7 september 2022 @ 15:14:

scheiden schijnt een goede reden te zijn

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stefan_NL
Volgens mij is het beter als iedereen zich gewoon tegen Eneco richt op het feit dat ze je niet geïnformeerd hebben op tijd m.b.t. het wijzigen van de voorwaarden. Dat is volgens hun eigen woorden 10 dagen en volgens de ACM 30 dagen.

Je moet voorkomen dat je ingaat op of ze kunnen weten of je wel of niet aan teruglevering heb gedaan de afgelopen tijd. Dat wordt een wellis nietes spelletje. Uiteindelijk kan je Eneco alleen pakken op het niet (tijdig) informeren van de klant vanwege het wijzigen van de voorwaarden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Stefan_NL schreef op woensdag 7 september 2022 @ 15:51:
Volgens mij is het beter als iedereen zich gewoon tegen Eneco richt op het feit dat ze je niet geïnformeerd hebben op tijd m.b.t. het wijzigen van de voorwaarden. Dat is volgens hun eigen woorden 10 dagen en volgens de ACM 30 dagen.

Je moet voorkomen dat je ingaat op of ze kunnen weten of je wel of niet heb teruggeleverd de afgelopen tijd. Dat wordt een wellis nietes spelletje. Uiteindelijk kan je Eneco alleen pakken op het niet (tijdig) informeren van de klant vanwege het wijzigen van de voorwaarden.
Precies!

Het gaat niet om de discussie waarom ze je al dan niet vooraf geïnformeerd hebben, maar dat ze je niet tijdig geïnformeerd hebben.

Geschillencommissie gaat het druk krijgen en er zijn daar precedenten genoeg om ons op dit punt in het gelijk te stellen. Maar meer dan 30 dagen het oude teruglevertarief vanaf 5 september valt er echt niet uit te halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:03
ursusMaritimus schreef op woensdag 7 september 2022 @ 15:51:
[...]

Iedere drie maanden trouwen en scheiden, het is een levensstijl...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ep Woody schreef op woensdag 7 september 2022 @ 15:55:
[...]

Iedere drie maanden trouwen en scheiden, het is een levensstijl...
Een soort modelcontract voor huwelijkse voorwaarden, lekker flexibel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terrz
Chewmonkey schreef op woensdag 7 september 2022 @ 15:03:
[...]

Het zit er dik in dat je van Vattenval straks een verleng-aanbod gaat krijgen voor gas wat aantrekkelijker is dan welke aanbierder dan ook op dat moment.
Voor stroom kun je dan nog altijd een andere leverancier kiezen, mocht dat nodig zijn.

Een tweede optie is dat je na 1 oktober je overstap regelt (90 dagen van te voren aanvragen=boetevrij) waarbij de kans is dat de tarieven lager liggen dan wanneer je een paar dagen voor 1 januari je overstap regelt.
Ik ga denk ik gokken op een verlengaanbod tenzij ik komende tijd iets voorbij zie komen wat beneden de €1,50 p/m3 ligt.
NileZ_ schreef op woensdag 7 september 2022 @ 15:06:
[...]

Als dit het gewone variabele contract is bij GC, dan veranderen de tarieven per 1 oktober. Het modelcontract staat dan wel weer 'vast' tot 1 januari.
Betreft inderdaad het modelcontract volgens mij. Er staat in mijn contract in ieder geval tot 1-1-2023
Sebazzz schreef op woensdag 7 september 2022 @ 15:07:
[...]

Heb jij een handige manier om dat bij te houden?
Ik hou alles bij in excel. Vul daar dus elke maand mijn verbruik en teruglevering in, zo kan ik een beetje inschatten wat mijn verbruik vs opwekking doet. Blijft natuurlijk wel een beetje gokken omdat het weer niet elk jaar het zelfde is maar geeft wel een goede indicatie. Januari en februari neem ik nog af van het net, vanaf maart heb ik weer overproductie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-07 15:42
ap3nr0ts schreef op woensdag 7 september 2022 @ 15:35:
@SmiGueL Daar staat volgens mij dat je verbruik gesaldeerd wordt (90 cent per kWh leveren is 90 cent minder betalen). Daarna komt je teruglevergoeding erbovenop. Ik heb geen zin om Eneco te verdedigen, maar dat lijkt me geen info die extra gaat helpen.

In mijn contractmails is dit het beste aanknopingspunt dat ik kan vinden:

[...]
Heb je hier al een reactie op gehad?

Bij mij - met een jaarcontract - is de situatie m.i. nog duidelijker aangezien ik al in een vroeg stadium een bevestiging van Eneco heb gevraagd t.a.v. het vaststaan van de TLV. Reactie van Eneco:

Terugleververgoeding tot 31-01-2023 (CAS-XXX) - met bijlage
Klantenservice Eneco
17 May 2022 at 12:07
To: cville
Beste cville,
Naar aanleiding van onderstaand bericht, kan ik u de tarieven bevestigen zoals in bijlage. (in de vorige mailwas die niet bijgevoegd)
Deze tarieven gelden voor u tot 31-01-2023. Er is inderdaad geen wijziging in tarief tot die tijd voor u.
Ik hoop u zo voldoende geïnformeerd te hebben.
Met vriendelijke groet,
XXX

In de bijlage staat de TLV in de lijst van leveringskosten:

code:
1
2
3
4
5
6
7
Eneco HollandseWind & Zon 1 jaar
Startdatum levering : 1 februari 2022
Einddatum vaste looptijd : 31 januari 2023
Leveringskosten per kWh stroom, dat u verbruikt
• daltarief* € 0,51257 per kWh
• normaaltarief € 0,63615 per kWh
• terugleververgoeding € -0,45845 per kWh

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• niek89
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 25-06 23:02
Kreeg zojuist de volgende reactie toen ik probeerde op te zeggen, dan maar even afwachten:
Zou ik even mee wachten, want het is bekend bij Eneco en gaan nu kijken naar een oplossing wat die zal zijn dat weet ik nu nog niet

Als je je aanmeld bij een andere maatschappij dan wordt je automatisch je contract gestopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-07 13:38

Zenix

BOE!

niek89 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 16:21:
Kreeg zojuist de volgende reactie toen ik probeerde op te zeggen, dan maar even afwachten:

[...]
Vanaf de 13de ben ik weg, als ik vervolgens een nota krijg, met 5 cent vanaf 5 september dan ga ik daar weer een klacht over indienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-07 13:38

Zenix

BOE!

cville schreef op woensdag 7 september 2022 @ 16:16:
[...]

Heb je hier al een reactie op gehad?

Bij mij - met een jaarcontract - is de situatie m.i. nog duidelijker aangezien ik al in een vroeg stadium een bevestiging van Eneco heb gevraagd t.a.v. het vaststaan van de TLV. Reactie van Eneco:

Terugleververgoeding tot 31-01-2023 (CAS-XXX) - met bijlage
Klantenservice Eneco
17 May 2022 at 12:07
To: cville
Beste cville,
Naar aanleiding van onderstaand bericht, kan ik u de tarieven bevestigen zoals in bijlage. (in de vorige mailwas die niet bijgevoegd)
Deze tarieven gelden voor u tot 31-01-2023. Er is inderdaad geen wijziging in tarief tot die tijd voor u.
Ik hoop u zo voldoende geïnformeerd te hebben.
Met vriendelijke groet,
XXX

In de bijlage staat de TLV in de lijst van leveringskosten:

code:
1
2
3
4
5
6
7
Eneco HollandseWind & Zon 1 jaar
Startdatum levering : 1 februari 2022
Einddatum vaste looptijd : 31 januari 2023
Leveringskosten per kWh stroom, dat u verbruikt
• daltarief* € 0,51257 per kWh
• normaaltarief € 0,63615 per kWh
• terugleververgoeding € -0,45845 per kWh
Bij vaste contracten is het ook aangepast, ik had dezelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Zenix schreef op woensdag 7 september 2022 @ 16:57:
[...]

Bij vaste contracten is het ook aangepast, ik had dezelfde.
Dat heb ik ook gezien maar ik vind in de contractstukken geen rechtvaardiging daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
ursusMaritimus schreef op woensdag 7 september 2022 @ 15:51:
[...]

Exact die gebruikt. Maar helaas lol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
Wait what? Wat gebruikt Eneco nu precies als excuus om klanten niet te hoeven informeren?
Dat het geen tarief is en dat ze niet weten of je wel of niet terug levert? 😑

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randy1800
DJ^ schreef op woensdag 7 september 2022 @ 13:31:
[...]

Je bedoelt dat jij ergens een rekensheet hebt waarmee je vaststelt wanneer je je overschot hebt gecompenseerd met je verbruik?
Als een energieleverancier over een jaar saldeert dan kun je in de lente en zomer van 2023 toch ook je herfst en winter verbruik compenseren?
Of maak ik ergens een denkfout?
In homeassistant kan ik dat tot op 1 cijfer achter de komma zien

Ik zie het dus richting de jaarwisseling wel. Het is niet dat stroom veel goedkoper gaat worden en de politiek dan ineens wel een TLV van 9 cent accepteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randy1800
NileZ_ schreef op woensdag 7 september 2022 @ 17:17:
Wait what? Wat gebruikt Eneco nu precies als excuus om klanten niet te hoeven informeren?
Dat het geen tarief is en dat ze niet weten of je wel of niet terug levert? 😑
Ik ga vanavond formeel ook maar een klacht insturen.
Ik kan en geen tussentijdse nota krijgen én ben niet geïnformderd. Excuus dat ze niet weten of ik teruglever slaat nergens op omdat ik ze van tevoren mijn gebruik en ingeschatte opwek heb moeten doorgeven.

Meer ter behoud van rechten. Verwacht er niet teveel van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• libo1949
Randy1800 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 17:29:
[...]

Ik ga vanavond formeel ook maar een klacht insturen.
Ik kan en geen tussentijdse nota krijgen én ben niet geïnformderd. Excuus dat ze niet weten of ik teruglever slaat nergens op omdat ik ze van tevoren mijn gebruik en ingeschatte opwek heb moeten doorgeven.

Meer ter behoud van rechten. Verwacht er niet teveel van.
Ik heb ook een klacht bij Klachtenkompas.nl ingediend en het lijkt erop dat ze daar wat sneller en ietsje serieuzer op reageren dan op de klacht die ik heb ingediend via het formulier op de website.
Misschien toch wat bang voor reputatieschade?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ap3nr0ts

ap3nr0ts

hoi

libo1949 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 17:42:
[...]

Ik heb ook een klacht bij Klachtenkompas.nl ingediend en het lijkt erop dat ze daar wat sneller en ietsje serieuzer op reageren dan op de klacht die ik heb ingediend via het formulier op de website.
Ook de reden dat ik alleen nog daar met ze communiceer, onder het pseudoniem van een zeer teleurgestelde jongeman. ;) Via Twitter willen ze je meteen in een DM krijgen, en dat snap ik wel. Het stinkt een beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
Hmm goeie tip

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Randy1800
libo1949 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 17:42:
[...]

Ze copy pasten alleen maar dezelfde onzin: we wisten niet dat u terug leverde dus we hebben u niet geïnformeerd. Denk dat wel duidelijk is waarom ze dit zo doen. Beetje ruimte opbouwen voor de onzekere winter die gaat komen en waar ze (waarschijnlijk) verkeerd hebben ingekocht en nu de hoofdprijs moeten betalen.

Ik blijf bij Eneco, ongeacht uitkomst van het 5 september-verhaal (ben niet geïnformeerd). Laat ze mij maar peperdure KWH's leveren. Heb ik ze meer mee dan nu opzeggen en weer elders een potje opbouwen. Zodra de pot >5 september leeg is, stap ik over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-05 23:55
ursusMaritimus schreef op woensdag 7 september 2022 @ 15:55:
[...]
Geschillencommissie gaat het druk krijgen en er zijn daar precedenten genoeg om ons op dit punt in het gelijk te stellen. Maar meer dan 30 dagen het oude teruglevertarief vanaf 5 september valt er echt niet uit te halen.
Dat lijkt me onzin. Ze verplichten zichzelf je persoonlijk schriftelijk te moeten informeren. Dus 30 dagen vanaf 5 September is alleen mits je ook op 5 September op de hoogte bent gesteld middels een email of brief.

Ik heb geen email of brief ontvangen. Ik heb er wél 10 dagen vantevoren om gevraagd. Toen werd mij schriftelijk bevestigd dat ik wel degelijk persoonlijk bericht moest krijgen, alleen dat de afdeling de mail in batches eruit moest doen. Vervolgens ben ik doorverbonden met een medewerker van die afdeling, en die gaf aan dat ik inderdaad diezelfde dag nog een email zou krijgen, en dat anders de 30 (10 dagen) volgens hen nog niet zou beginnen met lopen.

Ik heb nog steeds geen mail ontvangen ondanks tweemaal een hernieuwd verzoek van mij deze week.

KNX Huisautomatisering - DMX Lichtsturing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
Haha heerlijk om die klachten daar te lezen. Heb hem ook net gedropt. Ben benieuwd 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-07 16:16
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/59DDRwNWuj48dfKo1aUkCHcfGhg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Oyw01ajNU91VLJLz2xMMCCdR.jpg?f=fotoalbum_large

prachtig

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• civspeler
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 27-06 20:57

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randy1800
Hebben ze een email adres dan? Kan er geen vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Randy1800 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 20:53:
[...]

Klantenservice Eneco <Klantenservice@eneco.com>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-07 08:11

paulv1973

16.730Wattpiek

Randy1800 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 20:53:
[...]

Ik heb op dit mail adres om rectificatie van het contract gevraagd.

services@eneco.com

En inderdaad lijkt mij ook het enige juiste standpunt: niet 10 dagen voor wijziging ingelicht.

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

ondertussen ligt de portal plat... app ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-07 08:11

paulv1973

16.730Wattpiek

Ik kan me niet voorstellen dat Eneco hierdoor geen gigantische imago schade lijdt.
Ook niet dat dit uiteindelijk een stille dood verhaaltje gaat worden.

Ben zeer benieuwd

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Randy1800 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 19:14:
[...]

Ze copy pasten alleen maar dezelfde onzin: we wisten niet dat u terug leverde dus we hebben u niet geïnformeerd. Denk dat wel duidelijk is waarom ze dit zo doen. Beetje ruimte opbouwen voor de onzekere winter die gaat komen en waar ze (waarschijnlijk) verkeerd hebben ingekocht en nu de hoofdprijs moeten betalen.

Ik blijf bij Eneco, ongeacht uitkomst van het 5 september-verhaal (ben niet geïnformeerd). Laat ze mij maar peperdure KWH's leveren. Heb ik ze meer mee dan nu opzeggen en weer elders een potje opbouwen. Zodra de pot >5 september leeg is, stap ik over.
Als je een klacht hierover indient, kun je moeilijk hardmaken dat je niet op de hoogte bent. Hooguit dat je niet persoonlijk per brief of digitaal geïnformeerd bent. Maar probeer het gerust.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
@Chewmonkey
Mooie writeup van de mailwisseling met Eneco. Wat ik niet helemaal begrijp is dat zij en jij ook bevestigt dat Eneco de terugleververgoeding wel mag aanpassen. Maar waar staat dit dan in het voorwaardenoverzicht, alleen artikel 7.5? Dit lijkt de enige basis waarop ze zich beroepen:
code:
1
2
3
4
5
7.5 Dit Voorwaardenoverzicht en de daarin genoemde tarieven kunnen
wijzigen, als dat volgens een bestaande dan wel nieuwe wettelijke
regeling of besluit van de overheid kan dan wel moet. Wijzigingen
van de voorwaarden en tarieven ontvangt u persoonlijk minimaal 10
dagen voor ingangsdatum.

Achter zoals je zelf al aangeeft, geeft hun redenen van de wijziging hier geen basis voor. Ze kunnen het niet 'zomaar en altijd' doen. Dan heb ik het nog niet eens over het niet inlichten en stilzwijgend aanpassen.

Artikel 3 uit het voorwaardenoverzicht legt duidelijk de tariefskoppeling tussen TLV en levertarief:
code:
1
2
3
4
5
"Blijkt na deze verrekening dat u meer stroom heeft
teruggeleverd dan verbruikt, dan ontvangt u van ons hiervoor een
terugleververgoeding. Dit is het normaaltarief dat geldt voor uw
stroomproduct, exclusief: btw, opslag duurzame energie,
energiebelasting en vaste leveringskosten."

In algemene voorwaarde artikel 4.2 staat dit:
code:
1
2
3
4
4.2 Wekt u zelf meer elektriciteit op
dan u heeft verbruikt, dan ontvangt
u hiervoor van ons de afgesproken
terugleververgoeding.

Je zou ze expliciet moeten vragen hoe zij in artikel 7.5 een basis zien om het binnen een contract aan te kunnen passen terwijl er expliciet bij staat omschreven in welke situaties dat kan en die niet van toepassing zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Randy1800
ursusMaritimus schreef op donderdag 8 september 2022 @ 07:47:
[...]

Als je een klacht hierover indient, kun je moeilijk hardmaken dat je niet op de hoogte bent. Hooguit dat je niet persoonlijk per brief of digitaal geïnformeerd bent. Maar probeer het gerust.
Eens, maar dat persoonlijk informeren is een must en een eis volgens de AV. Dus in de klacht zal ook staan dat ze mij alsnog moeten informeren en de gebruikelijke 10 dagen moeten geven. Zoals ze zelf zeggen: ik weet niet of het op mij van toepassing is omdat ze zelf zeggen iedereen waar het op van toepassing is persoonlijk te informeren :+ :+

Misschien flauw, ze moeten zelf ook normaal doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chewmonkey
@padoempats

Als je vraagt naar op welke basis ze artikel 7.5 Voorwaardenoverzicht gebruiken, verwijzen ze vrolijk naar artikel 19.2 van de Algemene voorwaarden.

Oftewel, ze zitten fout maar zullen dat niet toegeven.

Artikel 4.2 van de algemene voorwaarden heb ik in mijn eerste mail genoemd, maar wordt niet op ingegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefan_NL
Ben net gebeld door Eneco over mijn klacht (ingediend op eigen site Eneco). Helaas precies hetzelfde verhaal. U bent pas sinds juli klant en daarom wisten we niet dat u teruglevert. Aangegeven dat mij de wijziging van de terugleververgoeding mij niet uitmaakt, maar het gaat om het niet tijdig informeren van alle klanten bij een voorwaardenwijziging. Tja, daar had ze geen antwoord op en ze kwam weer terug op het feit dat ze niet wisten dat ik teruglever. Heb gevraagd om het per mail bevestigd te krijgen. Heb nu zoiets, ik ga naar de geschillencommissie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Randy1800
Chewmonkey schreef op donderdag 8 september 2022 @ 09:08:
@padoempats

Als je vraagt naar op welke basis ze artikel 7.5 Voorwaardenoverzicht gebruiken, verwijzen ze vrolijk naar artikel 19.2 van de Algemene voorwaarden.

Oftewel, ze zitten fout maar zullen dat niet toegeven.

Artikel 4.2 van de algemene voorwaarden heb ik in mijn eerste mail genoemd, maar wordt niet op ingegaan.
Ook in de nieuwe voorwaarden staat: TLV wijzigt pas zodra je PERSOONLIJK geïnformeerd bent.

Ik wacht rustig af en ga na het weekend is polsen. Ergens moeten ze toch een keer wakker worden en bedenken dat het niet handig is wat ze doen?

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Maandagavond klacht ingediend via klachtenformulier en nog niets gehoord.
Ondertussen laat de eneco app voor dinsdag een bedrag zien dat zou betekenen dat er nog voor de volle mep betaald wordt voor teruggeleverde elektriciteit. Terwijl in de app bij het contract het tarief wel aangepast is.

Ik weet dat het allemaal weinig zegt maar dit is ook weer ontzettend knullig van Eneco.
Pagina: 1 ... 17 ... 32 Laatste